ChDWECKBLADÖpGED.GD0ril]5IAG vöÖQocZUID-HOIlËnZEElJWSCHE EILAnDEM N.V. üiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEÜWS" EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 10e Jaargang ZATERDAG 6 NOVEMBER 1937 No. 886 Uit het Kijkvenster WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG Dit nummer bestaat uit 2 bladen Mijn Knecht Nijnhardt's Zenuwtableften Advertentie^pryi 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst* aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boek'aan'* kondiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager. UITGAVE VAN Gevestigd te Middelliamis Prins Hendrikstr, ,122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17. Abonnementsprijs 85 cent per 3 maanden by vooruitbetaling, Versckgnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar En Hij heeft tot miji gezegd Gij ;^ijt mij.n knecht; Israël, door we^ ken Ik verheerlEjkt zal wordem. Jesajai 49 3. Eenmaal stemde de mensch in met het koor der Schepping tot lof en iprtijs van 's Heeren Naam. Toen diende de mensch zijincn Schepper met geheel zijji hart, ge" heel z'ijn verstand «n geheel zijln kracht, 't Was hem een gewillig werk gehoorzaam te zlijin. Doch die harmonie is verstoord. De list van den vader der leugen heeft hem ge'f> maakt onwillig om God te gehoorzamen en hem gebiacht onder de heersdhapipij' van zonde en dood. De verlokkende stem zeide Gij zult als God zijn, doch het gevolg was zoo geheel anders. Uit de zalige dienstbiaarheid on* der God i? de mensch ov-ergegaan in ramp«= zalige slavernij. Nu is het hem onmogelijk geworden God te dienen gelijk voorheen. Thans geldt het na den val, geheel onbekwaam' tot eenig goed. Dienstknecht der zonde en vrij' van de gerechtigheid. Echter blijft het redht Gods op een vol« miaakte (g»;hoorzaamheid onveranderd. De eisch der wet is niet krachteloos gemaakt door iden afval des menschen. Onveranf< derd staat: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al lietgfeen geschreven is in het bbek der wet om dat te doen. Zoo is dan uitgesloten de zaligheid uit de werken. Niemand kan God dienen, dat het leven zojn deel wordt. Nu is het der wet onmogelijk iemand te rechtvaardigen, dew'ijl zij door het vleesch krachteloos is. Want het bedenken des vleesdhes is vïjV andschap tegen God; want het onderwerpt zich der Wet Gods niet, want het kan ook niet. In welk een jammerstaat is de mensch gevallen! God heeft recht oip gehoorzaam» heid en de mensch kan dit niet ten uitvoer brengen. En zoolang hem dit onmogelijke noig verblorgen is, leeft hij gerust voort,, als was er geen oordeel na dit kven. Hij verstaat niet, dat MJ een dienstknecht is desgenen, wien hgj gehoorzaamt. Hij stelt zijine leden tot waipenen der ongerechtig» hieid en ziet niet in, dat de bezoldiging der zonde de dood 'is. Dies kan hij niet anders dan den dood vruchten dragen. Verre is hij afgeweken van zijne oorspronkelijke 'blestemming en de eere Gods wordt door hem niet gezocht. Maar Gode zijl dank er is een weg ontsloten in ChristUf Jezus voor ellendig gen. I>aarvan spreekt het woord onzer overdenking;. Er is een knecht gegeven, die de wet heeft volbracht in volmaakte gehoorzaam* heid. De Heere Jezus Christus die in de gestaltenis Gods zijlnde, geen roof geacht heeft Gode jevengelïjk te zijln, heeft zich* zelven vernederd, gehoorzaam geworden zijn* knechts aangenomen hdbbtende en is den mienschen gelijk geworden; en in gedaante gevonden als een mensch, heeft Hijl zidh^» zelven verderd, gehoorzaam geworden zijin» de tot den dood, ja den dood des kruises. Hij is de knecht des Heeren, die het werk der verlossing van Zijki volk op Zich nam: en zeide Zie, Ik kom, in de rol des boeks is van Mij geschreven. Ik hebl lust o nJJjin God! om Uw welbtehagen te doen, en Uwe wet is in het midden Müj|ns' ingiewands. Hüj is de knecht des Heeren, die gektat» men is om de werken des duivels te ver* breken, opdat de sleutelien dier hel en die des doods in Zïjine hand' zouden zijjn. Hïj! is de knecht des Heeren, dien God in de volheid des tijd gezonden heeft, gCf» worden uit eene ~vrouw, geworden ondier de wet, opdat Hij degenen, die onder de wet waren verlossen zou en opdat zlijl de aanneming tot kinderen zouden verkrijgen. Hijl is de knecht des Heeren, die kon spreken Indien Ik niet doe de werken mijns Vaders, zoo gelooft Mïj niet; maar indien Ik ze doe, en zoo gfij Mij' niet; gef looft, zoo gelooft de werken; opdat gij moogt bekennen en gelooven, dat de Vader in Mijl is, en Ik in Hemi. Hij is de knecht des Heeren, die Zich vernederd heeft tot den doodi des kruises en door God uitermate verhoogid is en eenen naam heeft ontvangen, welke btoven allen naam is, opdat in den Naam vajn Jezus zich zou buigen allen knie dergenen, die in den hemel èn die op de aarde, enl die onder de aarde zijh, en alle tong. zou bbs» lijfden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid Gods des Vaders. Hij is de knecht des Heeren, die den naam' Israël ontvangt, vanwege Zijine wor* steling met God, daar Hij voldoen wilde aan de geschonden gerechtigheid en maf ken Zijln volk vrij van schuld en straf en geven hun recht op het eeuwige leven. Hij is de knecht des Heeren, die kon uit* roepen: „Het is volbiracbt" en als Overwin* naar opstond en ten hemel is gevaren en gezeten aan de rechterhand Gods. Hij' is de knecht des Heeren door wiens hand het welbehagen des Heeren gelukkig* lijk zal voortgaan. Hij is de knecht des Heeren, de rechte vaardige, die door Zijne kennis velen zal rechtvaardigmaken. Dies wordt in dit werk van dezen knecht God verheerlijkt. Hierin komt God aan Zijne eer. God wordt verheerlijkt, als de Zoon getuigt: Ik ben uit den hemel neder* gedaald, niet opdat Ik Mijlnen wil zoude doen, maar den wil desgenen Die Mij ge* zonden heeft. God wordt verheerlijkt als de Zoon spreekt: Mijine leer is de Mijne niet, maar desgenen, die Mij gezonden heeft. God wordt verheerlijkt als de Zoon ge* tuigt: Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft is meerder dan allen, en niemand kan ze rukken, uit de hand Mijns Vaders. Ja, in het gansche werk van Christus Jezus, in Zijne vernedering en in Zijine verhooging, in Zijne amWen als Profeet, Priester en Koning in alles wordt God verheerlijkt. Want het werk van den knecht des Heeren gaat door: Hij is niet alleen een knecht des Heeren, maar ook voor al def genen, die Hem door den Vader gegeven z'ijln. Hij' is gekomen om te dienen, niet om gediend te worden. Zijn Naam. is Jezus, want Hij zal Zlijn volk zalig maken van hunne zonden. En nu volbrengt Hij' alles voor hen, daar uit hen geen vrucht is in der eeuwigheid.^ Hijl past hun de verworven zaligheid toe en btewaart hen daafblij'. Als Profeet overtuigt Hij hen door Zijn Geest en Woord; als Hoogeprieister lijdt HiiJ voor hen en treedt vooi hqn tussdhen Mjl den Vader; als Koning vergadert, be* waart en beschermt Hij hen, regeerende hen door Zijln Geest en Woord. Aldus is Christus Jezus alles voor de Zijnen, de alfa en de omega, het btegin en het einde, de overste Leidsman en Volein* der des geloofs. Dan woont de Heilige Geest in hen om' hun toe te eigenen hetgeen ze in Christus hebben, namelijk de af* wassching der zonden en de dagelijksohe vernieuwing des levens, totdat zij einde lijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden. Zoo dient de Heere, de Zaligmaker, Zijn volk in hetgeen waartoe Hij gegeven is: wdfsheid van God en rechtvaardigheid en heiligmaking en verlossing opdat het zij, gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den Heere. i Dan maakt Hij door Zijinen Geest al Zijn volk knechten des Heeren, die den naam van Israël zulkn dragen en door wel* ken God zal verheerlijkt worden. Want ziij zijn ten voren verordineerd den bleelde des Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hlij de eerstgebbrene zïj 'onder vele btoederén Maar ziij! zullen hierin van en uit zichzelf niets vermogen. Gelïjkerwijs de rank geen vrucht kaii dragen van zichzel* ve, zoo zijii niet in den wijnstok bKjft, alioo ook niet des Heeren volk, als het niet in Christus blijft: Uwe vrucht is uit Mij ge vonden, spreekt de Heere. Dan leeren zij' antwoorden als Samiuël: Spreek, Heere, Uw fkWcht hoort Dan leeren zij als' Abi-ahami: Zie, hier bfen ik. Dan leeren zij als MariaZie, de dienst* maaga des Heeren, rbij geschiede naar uw woord. i. Dan zal Zijn volk zeer gewillig z'ij,'n op den dag Zijtaer heirlipracht. Dan zuUen ziij zich kunnen vernederen en vragen, Heere, wat wilt Gij' dat wij: doen zullen? En zij zullen den Heere aantoopen in de worsteling met Gods rechten en strijden met tranen en gebieden om het bléhoud der ziel door de genade in Christus. En hun eerenaam zal ^ijta: knecht des Heeren, die van zijn eigen onwaardigheid en ontrouw spreekt, maar ook den Heere Jezus zal roemen als dengene die Zijtae kracht in de zwaldieid komt volbi-engen. De vruchten van al het werk dat Christus in de Zijnen werkt, zullen spre* ken tot Gods eer. En van hen zal gelden in heerlijker bte* teekenis, hetgeen de koningin van Scheba tot Salomo zeide: Welgelukralig zïjin uwe mannen, welgelukzalig deze uwe knechten, die gedurig voor uw aangezicht staan, die die uwe vvlijsheid hooren. Ds. V. d. K. ld HET NATIONAAL«SOCIALISME. Positieve ongeloofspropaganda. Begrippen hemel en hel uitroeien. Herhaalde malen hebben we geschreven over het fascisme. Die geestesbeweging die zich in Italië manifesteert in het Fascisme, in Duitschland in het Nationaal*Socialisme en in ons land in de NIS.B., de partij van Mussert. Steeds hebben we gewezen op den revo»^ lutionairen grondslag van deze beweging. Ook van de N,.S.B. E|ri haar van gelijke, verderfelijke grondslag geoordeeld als het Communisme. tEn zoo is het. Dt verschijningsvorm is eenig$2ins anders, maar in hun verderfelijke beginsel zijn ze een. Het Communisme be* dient zich van de meiest uitgebreide de*i mocratie om te komen tot het dictatorschap van StaÜn. Het fascisme bestrijdt die idee van democratie en komt tot het dictator* schap. Maar beiden zijn volslagen vijanden van de Openbaring Gods. Van 's Heeren Woord. Bij beiden is onverzoenlijke strijd tegen den Bijbel, tegen Gods Woord. Voor de heidensche denkbeelden wordt ook in Duitschland van de zijde van het NationaaI*Socialisme groote propaganda ge* maakt. Hoor slechts zulke taal. Ze werd gesproken op het congres voor medische studenten. De S. A. Opperlieden Schmidt sprak daar: „In de Germaansche tijd wa»» ren er drie heilige begrippen het begrip van het bloed, van den bodem en van de eer. Wij willen niets anders dan deze drie heiligdommen der Germanen weer herstel» len. Dit is het, positieve doel, dat echter' alleen bereikt kan worden als het Diuitsche opvoedingsinstituut wordt losgemaakt van confessies, van geloofsleerstellingen. Door deze nieuwe inzichten moeien wij den mensch z'n ongegronde angst voor de dood ontnemen en eindeUjk eens de begripi* pen van hemel en hel uitroeien. (Dbor ons vet gedrukt Red.) De jeugd moet worden opgevoed buiten aanraking met het geloof, zij moet worden voorbereid voor, „den dienst van het Duitsche volk." We zouden haast zeggen commentaar over* bodig. Ontzettende geestesgesteldheid, 't Gaat on* der Hitler, onder het Nationaal*Socialisme tegen God en Zijn Woord. De begrippen kan men, onder medewerking van Satan, uitroeien. Maar hemel en hel blijft. Omdat God blijft. Diat we toch ons leereji fondeeren op 's Heeren Woord. Dat alleen blijft be* staan. En 't zal ons bewaren voor afval. Diat we onze kinderen onderwijzen in 's Heeren Woord en God bidden om dat on* derwijs te zegenen tot bekeering. DiROEVIG TIJDSBEELD. i Over het algemeen kan gezegd worden dat in financieel opzicht velen moeilijke tijden doormaken. Er wordt wel gesproken over opleving, over het verdwenen zijn van de crisis maar over het algemeen wordt in het zakenleven daar niet veel van gemerkt. Anders staat het met het stadion Fijenoord. Het eerste boekjaar sloot met een nadeelig saldo van ruim f 12000, maar het tweede boekjaar, dat is dit jaar geeft een winst van meer danj f 100.000. Een voetbalveld dat meer dan een ton winst maakt. In een jaar tijds bedroeg het aantal be^ zoekers meer dan drie honderd duizend bezoekers. Een droevig beeld van onzen tijd. De sport maakt winst, het zakenleven kwijnt. Publieke kassen, steunbureaux, werkver* schaffing, armenzorg vordert enorme som* men. Voor welk deel komen deze gelden in de kassen van de voetbalvereenigingen. Daarop is geen antwoord te geven. Dat valt vanzelf buiten de controle. Dtiehon* derd duizend in één jaar. i Bezoeken op Zondag. Wat wordt Gods Dag vreeselijk onthei*' ligd. En dat voor een dwaze vorm van sport. Ons lanfd zinkt weg in den poel vat^ zonde en ongerechtigheid. (Door de overtreding van 's Heeren inzet»* tingen roepen we de oordeelen in. Allerwege, oorlog, oorlogsgeruchten, op* standen, revoluties en oorlogsvoorbereidin* gen. En toch gaat de mensch voort zijn zon* dig wuft leven te leiden. Ten koste van Gods geboden. En dat laat de regeering toe, bevordert ze zelfs maar om de heiligheid van Gods Dag 'te handhaven steekt ze geen vinger uit. Daarom mist ze het orgaan, zoo wordt betuigd. En ondertusschen zinkt ons volk dieper weg in het moeras der Godslastering. Dioevig beeld van onzen tijd. De Kerkelijke Geschiedenissen, idooï Trigknid De Remonstranten Vervolging de* Gereformeewden Ook in Goedereeide en OudidoVpi Als wij het oog slaan op andere landen is er reden te over tot dankblaarheid,i' we* gens de betrekkelijke rust, die in Nederland heerscht B'ijzonderlijk moet ons ter harte gaan de vrijheid, die wiij nog genieten om den Dienst des Heeren waar te nemen, zonder daarin 'belemmerd te worden. De erkentelijkheid deswegen kan oorzaak ne* men uit den benauwden toestand waarin b'.v. de kerk in Duitschland verkeert, maar ook uit de geschiedenis der kerk in ons va* derland. Het heeft er destijds niet rooskleurig bijge* staan voor degenen, die de Gereformeerde leer aanhingen, zooals die door de refor* matoren was overgeleverd. Het is wet zeer olpmerkelijk in welke gevaren de Gerefor* meerde waarheid in Nederland nog geraakte, nadat de gezegende Reformatie was tot stand gekomen. En zelfs nadat ter Dordtsche Synode de leer der godzaligheid opnieuw was bevestigd en alle dwaling veroordeeld, nadat het besluit gevallen was dat het dierbaar Woord Gods opnieuw vertaald en van de kostelijlce kantteekening zou wor* den voorzien, schijnt de Booze 'Mj'zonderlijk zlijin krachten te hebben ingespannen om deze Gereformeerde leer bij het volk toch in verdenking te brengen en als een uiter* mate wreede leer voor te stellen. Wel waren de Remonstranten ter Synode veroordeeld, maar z'ij staken opnieuw' het hoofd op, ja zijl kwamen nog tot zulk een macht, dat zij het orthodoxe volk dreigs den te overvleugelen en uitroeien. En wat maakte den stijd met deze Remonstranten zoo moeilijk en de verwarring zoo groot? Dit, dat de niet*als Remonstrant te boek staande predikanten, die dus nog in hun ambt stonden, Remonstrante gevoelens 'He* gonnen te prediken onder het mom, dat dit de Gereformeerde leer was en ook de Her* vormers deze leeringen waren toegedaan! Daartegenover moesten nu de getrouwe dienstknechten onafgebroken de Gerefor» meerde leer verdedigen, al werden zSJ ook met geweld door de Remonstrante overheden van stad en dorp, weggejaagd en aïs moor* denaars de gemeente uitgedreven. De Lands* advocaat. Van Oldenbamevelt, was de groote bfeschermheer dezer Vijanden van de leer der vi'ije genade. Van Oldenbamevelt, die ge* heel de 'politiek mede wilde beheersohen om de macht van Prins Maurits te verkleinen Een onpartijdige rechtbank' heeft tenslotte Van Oldenbamevelt's 'politiek zóó staats* gevaarlijk bevonden en rijn drijverij zoo* zeer tot schade van het Gemeen^l^fest, dat MJ ter dood veroordeeld werd. Maurits had hem gaarne willen begenadigen, maar de Landsadvocaat wenschte om geen pardon te vragen. Wie den hachelijken kamip der jaren na de Dortsche Synode als van nalbij wil gadeslaan, 'behoort zeker kennis te nemen van het uitgebreide werk; Kerkelijke Ge* schiedenissen van Prof. Jacob^us Trigland, Professor in de théologie te Leiden en Bedienaar des H. Evangelies aldaar. Aangezien Uittenbogaard, de leider der Remonstranten, een Kerkgeschiedenis had gereed gemaakt, waarin de Gereformeerden op vrijwel élke 'bladzijde in een ongunstig licht werden gesteld en de feiten opzettelijk waren verdraaid, heeft de beminde en ge* leerde Trigland nog op het laatst zijtas levens zijn „Kerkelijke Geschiedenissen" ge* schreven, een werk van 1160 bladzijden folio druks, zeer uitvoerig en wel gedocu* menteerd opgezet. De oude Trigland schrijift in zijn voorrede, dat deze arbieid hem zwaar was gevallen, dat er wellicht hier en| daar drukfouten zullen voorkomen, maar, het werk is geschied met veel correspondentie om de feiten goed te onderzoeken. Ik citeer uit de voorrede dit Loopen der oock hier eride daer eenighe druckfouten 'deur, icfc ver* hoop dat den Leser sulcks ten besten sal opnemen ende bij sich selfs cori* geren, alsoo geen tijd en heb ghehadt 't gene ghedruct wiert in 't nett te schrijven: (want 'ten heeft bij mij niet stil gheleghen, gheljtk het sdhrift Uytenbogaerts eenighe jaren bij hem ghelegen heeft, als de voorreden self tbetuijght;) sulcks, dat het uijt de kladde heeft moeten ghedruckt worden. Gewis, dit groote boek van Trigland is een geweldig werk geweest Het vóór het drukken nog eens over te schrijven was zeer tijdroovend en ook overbodig, want de drukker schijnt uit „de kladde" zeer goed w'ij's hebben kunnen worden. Hoe heeft de Heere de oude theologen bekrachtigd om zóó werkzaam te zijn ter verdediging van de zuivere leer. Zij hebben zich inderdaad in dezen zwaren dienst verteerd, ons tot een beschamend voorbeeld. Kennisneming van dit kostelijk werk van Trigland deed mij' besluiten, er in het Kijkvenster melding van te maken. Bijzon» derlijk doe ik zulks om mede te deelen, op welke Wijze de Remonstranten te Goede» reede rijn 'opgetreden om hun afkeer van het leerstuk der Uitverkiezing aan den dag te brengen en de ware vromen te benauwen. Goeree en Ouddorip komen ter sprake, Goeree vooral werd door het optreden van een nieuwen, jongen predikant Adrianus Roman'js, zoon van een chirurglij'n te Rotterdam in rep en roer gebracht. Onze voorstellingen van samenkomsten in particuliere huizen om Gods woord te hooren, verbinden zich, en teredht,, met de tijden van vervolging door Rome onder Alva, maar de verdrukking der liefhebbers van de zuivere leer, is na 1619 weer voort* gezet. Trouwens, ook de dagen van 1834 hebben in ons land voor de afgescheidenen slagen en hoon gebtacht De vijanden der waarheid voeren een onafgebïoken strijd. Op welk een w'ijze die strijd opi Flakkee gevoerd is in de 17e eeuw, moge| ik een volgende maal weergeven. ■WAARNEMER. TT«T 7j.-,«^jTp-, worden gekalmeerd VAW <C«CUUWCa engeslerKt en Uw slaap wordt weer rustig door het gebruik van Glazen buisje 75 et, Bij Apoth. en Drogisten

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1937 | | pagina 1