CHDWECI^ADÖpGED.GROnDiSIAG vöÖRDiZUID-HOIlliiZEEUWSCIIC CILAnDEM
N.V. UiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEUWS"
Nieuwe Vliegramp in
Ned. Indië.
BEVESTIGING EN INTREDE Ds. H. HIENSCH
TE OOLTGENSPLAAT.
10e Jaargang
WOENSDAG 20 OCTOBER 1937
No. 881
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN"
18e jaargang
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
De schuld van het
Marxisme,
Rijdt Veilig.
Rijdt Voordeelig
Rijdt ,PUTAX.-
N.V. PULLEMAN'S
AUTOBEDRIJF
Voornaamsfe inhoud
niEuws
Advertentieprijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst»
aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boek'aan»
kondi^ing 10 cent per regel Contracten belangriyk lager.
UITGAVE VAN
Gevestigd te Middelhanus Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17.
Abonnementsprys 85 cent per 3 maanden bijj- vooruitbetaling, j
Verschijnt iederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlyke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar
Het ontwikkelingsproces van het werelds*
gebeuren de geschiedeiys leert het
beweegt zich voort in acties en reacties.
Vooral komt dit uit bij de beschouwing van
de evoluties, welke de domineerende staats*
kundige stroomingen hebben doorgemaakt.
Toen omstreeks de helft der vorige eeuw
hit economisch liberalisme overheerschend
werd en de industrialisatie een hooge vlucht
nam, heeft het kapitalisme als stelsel zijn
grootste triomfen gevierd. Het liberalisme,
geboren uit de revolutie^ideeën, bracht de
bewustwording van de derde stand en tevens
zijn economische heerschappij. Doordat dit
liberalisme geen oog had voor de nooden
van de vierde stand, van het proletariaat met
name en er tevens een modernistische gods'»
dienstbeschouwing parallel mee liep, welke in
niet geringe mate de ontkerkelijking in de
hand werkte, is uit reactie tegen het libera*
listisch kapitalisme een staatkundige stroo*
ming ontstaan, die naar haar wetenschappen
lijken grondvester Karl Marx, het Marxisme
kan worden genoemd. Aanvankelijk zich
communistisch noemende, heeft dit marxisme
gedurende de laatste halve eeuw zich wat de
hoofdmacht betreft, belichaamd in de sociaal»
democratie, terwijl de meest consequente
marxisten sedert 20 jaren bolsjewisten wor*
den genoemd. Wij gebruiken de naam Mar*
xisme, opzettelijk, omdat deze zoowel het
socialisme als het bolsjewisme omvat, die,
al mogen zij ook belangrijke verschilpunten
vertoouen, van eenzelfde geestelijke afkomst
zijn.
De opkomst van dit Marxisme is princi*
piëel te verklaren uit de doorwerking der
revolutionnaire gedachten en de toenemende
tegenzin tegen de geopenbaarde godsdienst,
terwijl het sociaal bezien een reactie vormde
tegen de proletariseeri|ng van de vierde
stand door de industrie*koningen. Juist door*
dat het Marxisme zich met groote energie
wierp op het sociale vraagstuk en het scheen
alsof alleen socialisme en communisme red*
ding zouden brengen uit de economische en
sociale ellende, heeft het zijn tienduizenden
verslagen e n heeft het in het bijzonder vat
gekregen op de onkerkelijke arbeiders en
ambtenaren, terwijl het evenals het modernis
me in niet geringe mate zelf de ontkerstening
bevorderd heeft.
Wanneer wij de balans opmaken van
het Marxisme, dan moeten wij tot de cont»
clusie komen, dat het in het leven der
volkeren geweldige geestelijke verwoestingen
heeft aangericht. De meer gematigde sociaal*
democratie is in deze evengoed in staat van
beschuldiging te stellen als het grove en bru*
tale Communisme. Het heeft door zijn ma*
terialistische wereldbeschouwing het gevoel
en de belangstelling van groote massa's voor
de eeuwige dingen radicaal vermoord en in j
een openlijke of bedekte strijd tegen de
Christelijke Kerken zijn ware gedaante ge*
toond. Zij, die in de greep van Jiet Mar*'
xisme kwamen, verloren alle godsdienst, al*
thans die, welke de Bijbel ons predikt, Iter*
wijl degenen, die door de klauwen van het
bolsjewisme werden gegrepen, geen hooger
ideaal kennen dan de uitroeiing, van alle
religie. Het Russische Sovjet*paradijs toont
ons de ideaal*staat van het bolsjewisme, di.
het consequente socialisme. Maar wij weten
het, dat daar zelfs het laatste greintje men*
schelijk geluk wreedaardig wordt vermoord
en het leven er voor millioenen erger is dan
van de vroegere negerslaven.
Het communisme brengt godloosheid, haat,
moord, wreedheid, wantrouwen en ruwheid;
het cultiveert alle mogelijke menschelijke on*
deugden; het berooft de volkeren van vrede
en geluk, van vrijheid en welvaart; het
schept een duivelsche sfeer van spionnage
en vrees en regeert met behulp van revol*
vers en concentratiekampen. In het land,
waar het oppermachtig is, heerscht het die*
tatoriaal en handhaaft het zich door stroo*
tnen bloeds. En waar het nog een minder*
heid vormt, streeft het naar de Anarchie,
naar de chaos en de revolutie, hopende, dat
daaruit de Communistische „dictatuur van
het proletariaat"' verrijzen zal. Hoe het dit
doel bereikt, is volmaakt onverschillig. Het
oefent terreur op de straat en in de werk
plaats; het heeft zijn knokploegen en gehei*
me cellen. Het vreet voort als een kanker
in het leven der volken en vernietigt het
geluk en de vrede der menschen. Zoo is
deze bosjewistische pest, welke rondwaart
over de aarde en na Rusland met name
in China, Spanje en Frankrijk, zulk een
aanhang kreeg, een wereldgevaar van de
eerste grootte, waartegen nooit genoeg ge*
waarschuwd kan worden.
Doch ook het socialisme van de Tweede
Internationale is niet zoo onschuldig als het
lijkt. Men zie naar Frankrijk, waar een rood
Volksfront regeert. Daar heerscht een rood
schrikbewind, dat zelfs de fabrieken niet ont*
ziet; daar is het openbare leven geheel
ontkerstend; daar is wanorde en verwarring
in het economisch leven; daar zijn de staats*
financiën door de roekelooze politiek der
socialistische ministers, die steeds maar weer
moeten toegeven aan de eischen der arbei*
ders en ambtenaren, radicaal in de war en
volgt de céne devaluatie op de andere. En
wat heeft de sociaal*democratie in Duitsch*
land niet te zien gegeven? Godsdienst?
vervolgingen in Saksen, een corruptief amb*
tenarencorps, een verzwakking van het over*
heidsgezag, een regeeren der straatmassa's.
Ook in ons land heeft de invloed der S.Di.
A.P. zich in de jaren 1918 tot 1933, ondanks
het feit, dat zij nimmer van de Regeering
deel uitmaakte, geducht doen bemerken.
Men scheen in Den Haag bang te zijn van
de Marxisten. Het gezag werd slap gehand*
haafd, op de straat waren de rooden de
baas, de Koiiingin werd in Amsterdam uitge*
jouwd, het nationaal besef scheen verstorven
en onze defensiemiddelen werden schandelijk
verwaarloosd. Daarbij voerde de S.D.A.P.
een demagogische propaganda om het volk
in het gevlei te komen. Indien zij het re*
geerkasteel had bezet, zou het ook bij ons
een financieele en economische ruïne zijn ge*
worden.-
Het steeds driester wordende optreden
van socialisme en communisme in schier
alle landen heeft het kon niet uitblijven
een reactie in het leven geroepen. Het
internationalisme, door het Marxisme gepre*
dikt, sloeg om in zijn tegendeel, een over*
dreven nationalisme. Stroomingen kwamen
op, die het nationale gevoel, dat door het
Marxisme schier was gedood, tot een krank*
zinnige hoogte opvoerden en in verband
daarmee een militaristische en imperialisti*
sche politiek gingen voeren, die vroeg of
laat tot een catastrophe leiden moet. Het
fascisme en het nat.*socialisme kwamen op
als de fanatieke antipoden van het Mar*
xisme en versloegen het met dezelfde wa*
penen van geweld, terreur, dictatuur en dé*
magogie als welke het zelf steeds had aange*
wend. Zonder de ruïneuze en verwoestende
invloeden van het Marxisme zou én in
Duitschland én in Italië het fasqisme niet
zoo spoedig of in 't geheel niet geslaagd
zijn. Daarom is het onze vaste overtuiging
dat in de middellijke weg het Marxisme
voor een groot deel de schuld draagt van
het verschijnen op het wereldtooneel van
die andere staatkundige epidemie, die wij
niet minder verafschuwen en verfoeien, n.l.
van fascisme en nat.*socialisme. Wil men
derhalve de laatste stroomingen laten dood*
loopen, dan zal allereerst het Marxisme moei*
ten worden overwonnen. En dit kan alleen
door de heerschappij der ware Christelijke
staatkundige beginselen in het leven der
volkeren.
VLOEKEN OP ONZE EILANDEN.
Wie verantwoordelijk.
Volgens het verhandelde in de laatste
zitting van de Thoolsche Raad wordt er
op het eiland zwaar gevloekt. Dat is eert
vreeselijke zonde waarvan onze Heidelberg*
sche Catechismus op grond van Gods Woord
verklaart in vraag en antwoord 100. „Is het
dan zoo groote zonde, Gods Naam met vloe*
ken en zweren te lasteren, dat God zich
ook over diegenen vertoornt, die, zooveel
als hun mogelijk is, het vloeken en zweren
niet helpen weren of verbieden? Het ant*
woord daarop luidt: „Ja gewisselijk; want
daar is geen grooter zonde, noch die God
meer vertoornt, dan de lastering zijns
Naams; waarom Hij, die dan ook met den
dood te straffen bevolen heeft.''
Inderdaad een zware zonde. En wie is hier
niet schuldig? Allereerst de dader zelve
zoo hij tot onderscheid van jaren gekomen
is. Evenwel ook de ouders hebbein hier
zeer groote schuld. In hun opvoedingswerk
schieten ze zeer te kort indien ze dit
groote kwaad niet in hun kinderen straffen.
Och, een groote oorzaak ligt in de gezinnen.
Vader en moeder kunnen vaak zoo licht*
zinnig zijn met hun mond. Allerlei ruwe en
onfatsoenlijke woorden en helaas bastaard
vloeken. En dan is het komen tot het
vloeken maar ééne schrede meer. Wat een
zorg hebben sommige menschen om zich
in fatsoenlijk gezelschap netjes voor te
doen en geen onbetamelijke woorden te
spreken.
En in tegenwoordigheid hunner kinde*
ren? Dan was toch dubbele voorzichtigheid
geboden. Maar dan praten ze maar raak.
Het vloeken van de bevolking is een aan»
klacht tegen de gezinnen, tegen de ouders.
Ook de omgang met kameraden werkt vaak
verderfelijk. Daarom moet wel worden toe*
gezien met wie de kinderen omgang heb*
ben. Ouders, verzorgers en ook de onderwij"
zers hebben hier een belangrijke taak. Voor*
gaan, door nooit te vloeken en waar ze
het hooren of opmerken er met strenge
straffen tegen optreden! Dte eerbied voor
Gods heiligen Naam vordert het. Het is een
vreeselijk kwaad dat gestuit dient te worden.
Een ieder heeft daaraan; mede te werken.
De taak der Overheid.
Diat kwaad ds volgens den voorzitter
van 3e Thoolsche gemeenteraad zeer irtge<
burgerd. Dat is een constateering van Tho*
lens burgeemeester van een vreeselijk kwaad.
De heer Boogert was het met den Burge*
meester eens, dat er veel gevloekt werd.
Hij wenschte dat de burgemeester daartegen
maatregelen zou nemen.
Een alleszins goed standpunt. De Over*
heid als Gods dienaresse heeft zeker tot
haar taak het ontheiligen van Gods Naam
te beletten. Dit is van den heer Boogert
goed gezien en dat te eischen is overeen*
komstig Gods Woord en geheel binnen het
kader van de taak der Overheid: Over het
kwaad van het vloeken waren de voor*
zitter en de heer Boogert het wel eens'.
Ook wel dat het straffen van het onthei*
ligen van Gods Naam behoort tot de taak
der Overheid.
Evenwel was er verschil van meening om*
trent de moeilijkheid van het kwaad te ach*
terhalen. De voorzitter van den Raad wees
er op dat het moeilijk gaat om de (n) da*
der (s) te achterhalen en illustreerde dat
met een frappant geval. Inderdaad is het
niet altijd gemakkelijk de (n) dader(s) te
vatten maar toch wil het ons voorkomen,
dat met goeden wil er zeer veel tegen het
kwaad te doen is. Het ontkennen op zich
zelf is geen reden om er genoegen mee
te nemen en de zaak afgedaan te beschou«>
wen. Zoo handelt de Mljtie ook niet bij
andere overtredingen ppïstrafzaken. Maat*
regelen nemen tegen iemand die verdacht
wordt leidt toch niet zelden tot achterha*
ling van de misdaad. D'aar moet wel tegen
gewaakt worden, dat de moeilijkheden bij
de achterhaling geen oorzaak worden om
de zaak te laten gaan, want dan is er van
eenige preventie van een bestaande veror*
dening geen sprake meer. Dé ernstige wil
moet bij de autoriteiten aanwezig zijn, om
het kwaad te achterhalen en zoo die er is,
dan kan zeker vaak opgetreden worden,
maar de nadruk moet men dan niet laten
vallen op de moeilijkheden..
Indien bij de politioneele autoriteiten de
ernstige wil aanwezig is, dan wordt de ver*
ordening geen doode letter waarvoor wel
gevaar bestaat indien men de nadruk legt
op de moeilijkheden.
Marine-'vliegtuig T 1 op de reede
van Banda neergestort.
Alle vijf inzittenden gedood.
De Nederlandsch*Indische Marinelucht*
vaart heeft opnieuw een zwaar verlies te(
boeken. Het marine*vliegtuig T 1 is Mj
Banda neergestort, waarbij het vliegtuig werd
vernield e n de geheele bemanning, bestaande
uit vijf personen, is omgekomen.
Bijzoiniderheden
die uit Batavia werden geseind vermelden,
dat het vliegtuig op den start bijl de reede
van Banda bij' den ingang van Straat Lon*
toe, van geringe hoogte is gevallen.
De slachtoffers die er bij' zijn omgekomen,
zïjin luitenant ter zee der Ie klasse der
Koninklijke Marine Reserve E. van Haf*
ten; de majoor*telegrafist*vlieger G. J.
R a d s ta a t de sergeant*vlieger G. van
der H O;gj|j.w^,^_^kor]£oraal*vliegtuigmaker
P. L. B o ge TT éir"'de zee mïïïcie ri*maf ro os*
telegrafist E. F. Nol ten.
Alle slachtoffers konden direct worden
geborgen, met uitzondering van den luite*
nant ter Zee Van Haften. De begrafenis
zal op de Banda*eilanden plaats hebb'en.
Het was voor de Hervormde Kerk te
Ooltgensplaat j.l. Zondag een bUijlde dag,
dat züj! na elf maanden vacant te zSjln( ge*
weest, haar nieuwe herder en leeraar modht
ontvangen. 4 Va jaar geleden, (Mei 1933),,
deed Ds. J. D. Kleijrae zijb intrede, welke
15 November 1936 zijin afscheid preekte en
nu reeds mocht de gemeente de kansel,
door eigen predikant weer btezet zien.
De dienst werd aangevangen met het zin*
gen van Ps. 27 3 en 5.
Na het uitspreken van bet votum werd
de Wet gelezen en vervolgens 2 Cor. 5
11-21.
De beveStiger
Ds. J. D. Kleijnie
van Oud*Beierland, die het laatst de Herv.
Gemeente van Ooltgensplaat heeft gediend,
ging daarna voor in gebed.
In zijb voorwoord zeide Ds. Kleijine dat
er sedert 18 Juli 1937, toen hij het( laatst
voor deze gemeente optrad, heel wat ge*
b'eurd was. Toen had n.l. de Hervormde
Gemeente een beroep op Ds. Hiensch van
Bleiswlijk uitgebracht. Reeds de volgende
week ontving de gemeente de blijde tijding
dat Ds. Hiensch kwam. Hoewel nauwe
banden de nieuwe predikant aan Bleiswijk
bonden, heeft hijï zich todh van zijb vorige
gemeente weten los te maken, wetende dat
het Gods weg was. Die tot de eenf zégt
,jGa, en hij: gaat, en tot de ander.i kom,
en hlij' komt". Nauwelijks een maand later
is over de vreugde wegens de komst een
zwarte schaduw gevallen door het overlijden
van Mevrouw Hiensch. Spreker weet dat
velen in deze gemeente toen met Ds. en
Mevrouw Hiensch hebbtn medegeleefd,
medegestreden e n medegebbden. Toen reeda
is er een band gelegd tusschen de gemeente
Ooltgensplaat èn haar nieuwe predikant.
Men sprak toen reeds van onze dominee.
Spreker geeft Ds. Hiensch de verzekering;
dat hij: Jiier een gemeente zal vinden, die
met hem in alle omstandigheden zal mede*
leven. Spr. heeft dat zelf geduremde 3 1/2
jaar in ruime mate mogen ervaren. Intus*
«chen gaat het leven voort met al zijb we*
derwaardigheden, het eisdit zooveel en wij'
moeten gehoor geven aan de eisch des levens
W'iji hébben daartoe troost noodig, om ons
maatschappelijk werk te verrichten, maar ook
om ons geestelijk bestaan te verzekeren.
Spreker kiest voor deze bijzondere plech*
tigheid een tekst, die hij kortelijjks zal ont*
vouwen, n.l. Jesaja 40 1, eerste gedeelte
,:Troost, troost mijn volk",
en spreekt over
a. een rijke opdracht;
'b. een moeilijke opdracht;
c. een wonderlijke opdracht.
Gezongen wordt Ps. 147 2 en 6.
Spreker zegt dat de woorden van zïj'n
tekst onder de nieuw testamentische bedee*
ling hun volle kracht en beteekenis hebben
verkregen. Zij- zijn een profetie van de
toekomst van Christus, en de prediking
van het heilig evangelie, zij is Gods raad
ontvouwen, de openbaring van Gods wel
in de wereld, in het leven der menscihen\
kinderen. Profeteeren is aan een hardnek*
kig en weerstrevig volk Gods straffen aan
te zeggen, den goddelooze dat het hen
k'walijk, en de rechtvaardige dat het hen wel
zal gaan. Welk een opdracht, vol van genade
en waarheid. Een Aske opdracht, omdat de
troost waarmede de prediker mag komen
zoo veelzijdig is. Ook de ellende waarin de
mensch zichzelf gestort heeft is zoo veelvul*
dig. Gijl kunt er iederen dag van lezen in de"
couranten; blv. de ellende van den bbrger*
oorlog in Spanje is niet ontstaan door
den groei van het communisme of fascisme,
maar de vele wonden v/aaraan de mensch*
heid lijdt is gekomen door de zonde.
Spreker zegt dat Jesaja in hoofdstuk 40
een nieuw' gedeelte begint. Als we de hoofd*
som van de 26 laatste hoofdstukken samen*
van ons tekstwoord, „troost, troost m'ijb
vatten dan beluisteren we daarin de inhoud
volk." Het is een heenWijien naar den lij*
dende knecht des Heeren. Het is zoo, in de
prediking hebben we ook te waken tegen het
verderf midden in de gemeente, te wij'zen
op de ellende van den mensch in den
natuurlijken staat, maar de grondtoon van
elke prediking moet zijn de inhoud van
ons tekstwoord. Als wij Christus prediken
kan het niet anders of de prediking brengt
troost in leven en in sterven. Het evangelie
van Jezus Christus brengt troost voor allen
Ritten zoowel op als buiten
het eiland met uitsluitend
nieuw materiaal. Telefonisch
te bereiken dag en nacht.
Aanbevelend
Telef 20 - OUDE TONGE
die naar Hem vragen. Voor hongerigen is
Hij' het brood des levens, voor dorstigen» de
fontein des levens en voor blinden het
Licht der wereld. Het is een wo'nderlijke,
maar toch rijke opdracht zulk een alge*
noegzaam Zaligmaker te mogen prediken.
Indien er maar waarachtige kennis der zonde
is, zal er voor de prediking een open deur
zijn. Wie met den tollenaar zegt „wees
ra'ij' zondaav genadig" krijgt behoefte aan
een waarachtige troost.
Spreker zegt dat de inhoud van ons
tekstwoord is een wonderlijke opdracht, om*
dat wij' die prediken mogen aan onwaar*
digen, een wederstrevig en hardnekkig volk;,
een volk dat in ballingschap is omdat het
God heeft verlaten, telkens weer O'pnieuw.
Hier roemt de barmhartigheid tegen het
oordeel. Dit wonder wordt grooter wan*
neer wij' letten opi de verschijiiing van Jezus
Christus in de volheid des tïjds. Wandelende
te midden van een krom en verdraaid ge*
slacht, om onze zonden en sdhuld o(pt
zich te nemen Komt herwaarts tot Miji,
aUes die vermoeid en belast zijt. Wie mag
die troost brengen De Heere laat dit doen
door den mond van dienstknechten, zondige
menschen, die uit zichzelf ge?n traost küns
nen brengen, maar die alleen kunnen predi*
ken in den Naam des Heeren. De gemeente
moet het woord van den prediker ont*
vangen als het Woord Gods. Vol van
behoud, van vertroosting, een kracht Gods
tot zaligheid. Uw nieuwe herder en leeraar
zej:t spreker is niet gekomen in eigen k'racht,
maar in den naam des Heeren. Gijl zult hem
alzoo van Gods wege ontvangen. Welk een
wonder, dat God, om zondaren toe te
ïiïengen, menschenkinderen wil gebtuiken.
Wij kunnen begrijpen en verstaan dat God
zich laat bedienen van heilige engelen om
den volke groote blijdschap in de geboorte
van Jezus Christus te verkondigen. Juist
omdat God zondige menschen met deze rijke
opdracht heeft toevertrouwd is het zoo'n
moeilijke en wonderlijke opdracht. De ge*
meente moet begrijpen dat een herder en
leeraar een mensch is van gelijke beweging
als anderen. Spreker vertrouwt dat geen
liefdelooze beoordeeling en critlek' den nieu*
wen 'predikant zal ondervinden, maar dat hij
die „troost" in het midden der gemeente op
Gods bevel m"ag uitdragen, die eenige troost
in leven en in sterven, Gode ter eer' en
de gemeente tot zaligheid.
Na het zingen van Psalm 103 2 werd
overgegaan tot het bevestigen van Ds.
Hiensch Na 'de bevestiging zeide Ds. KMjbe
dat hij zich een oogenblik wilde los maken
van het formulier, om een persoonlijk woord
te willen spreken. Hij' dankte den nieuwen
leeraar, dat hij hem verzodht had deze'n
bevestigingsdienst te mogen leiden en hem
in te leiden in zijn ambtelijk werk. Ook
bracht hij een woord van dank aan Ds. Pol*
buys, consulent, die zich bereid heeft ver*
klaard dezen dienst af te staan. Sj)reker
verzekert Ds. Hiensch dat hij' in zijn am'bte*
Ejk werk aldoor op den steun van den
Kerkeraad mag rekenen. Hoe waardevol
deze steun ojp zichzelf mag wezen, de beste
steun voor een predikant is het woord van
Jezus Christus, die gezegd heeftIk ben met
U al de dagen des levens. Spreker heeft
HOOFDARTIKEL: De schuld van hei Mat»
xisme.
DRIESTARREN: Vloeken op onze eilanden.
Bevestiging en Intrede D>$. Hiensch te Ooit'
gensplaat.
Gemeenteraad Stellendam. Aanbieding por*
tret wijlen Burgemeester Charbon. Idem
Ouddorp: Dansverbod niet goedgekeurd;
Idem, Raad te Den Bommel enz.
Officieele Crisis°publicaties. Kerstgave.
Markt' en Veilingberichten.
GEMENGD NIEUWS: Weer een Marine»
vliegtuig verongelukt in Indië. Vijf dooden.
Vreeselijk Familiedrama te Maastricht.