CHDWECI^ADÖpGED.GROnDiSIAG vöÖRDiZUID-HOIlliiZEEUWSCIIC CILAnDEM N.V. UiïGEVERSMAATSCHAPPIJ „EILANDEN-NIEUWS" Nieuwe Vliegramp in Ned. Indië. BEVESTIGING EN INTREDE Ds. H. HIENSCH TE OOLTGENSPLAAT. 10e Jaargang WOENSDAG 20 OCTOBER 1937 No. 881 WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e jaargang Dit nummer bestaat uit 2 bladen De schuld van het Marxisme, Rijdt Veilig. Rijdt Voordeelig Rijdt ,PUTAX.- N.V. PULLEMAN'S AUTOBEDRIJF Voornaamsfe inhoud niEuws Advertentieprijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst» aanvragen en aanbiedingen van 16 regels 80 et.; Boek'aan» kondi^ing 10 cent per regel Contracten belangriyk lager. UITGAVE VAN Gevestigd te Middelhanus Prins Hendrikstr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17. Abonnementsprys 85 cent per 3 maanden bijj- vooruitbetaling, j Verschijnt iederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlyke nummers 5 cent Buitenland 8 gulden per jaar Het ontwikkelingsproces van het werelds* gebeuren de geschiedeiys leert het beweegt zich voort in acties en reacties. Vooral komt dit uit bij de beschouwing van de evoluties, welke de domineerende staats* kundige stroomingen hebben doorgemaakt. Toen omstreeks de helft der vorige eeuw hit economisch liberalisme overheerschend werd en de industrialisatie een hooge vlucht nam, heeft het kapitalisme als stelsel zijn grootste triomfen gevierd. Het liberalisme, geboren uit de revolutie^ideeën, bracht de bewustwording van de derde stand en tevens zijn economische heerschappij. Doordat dit liberalisme geen oog had voor de nooden van de vierde stand, van het proletariaat met name en er tevens een modernistische gods'» dienstbeschouwing parallel mee liep, welke in niet geringe mate de ontkerkelijking in de hand werkte, is uit reactie tegen het libera* listisch kapitalisme een staatkundige stroo* ming ontstaan, die naar haar wetenschappen lijken grondvester Karl Marx, het Marxisme kan worden genoemd. Aanvankelijk zich communistisch noemende, heeft dit marxisme gedurende de laatste halve eeuw zich wat de hoofdmacht betreft, belichaamd in de sociaal» democratie, terwijl de meest consequente marxisten sedert 20 jaren bolsjewisten wor* den genoemd. Wij gebruiken de naam Mar* xisme, opzettelijk, omdat deze zoowel het socialisme als het bolsjewisme omvat, die, al mogen zij ook belangrijke verschilpunten vertoouen, van eenzelfde geestelijke afkomst zijn. De opkomst van dit Marxisme is princi* piëel te verklaren uit de doorwerking der revolutionnaire gedachten en de toenemende tegenzin tegen de geopenbaarde godsdienst, terwijl het sociaal bezien een reactie vormde tegen de proletariseeri|ng van de vierde stand door de industrie*koningen. Juist door* dat het Marxisme zich met groote energie wierp op het sociale vraagstuk en het scheen alsof alleen socialisme en communisme red* ding zouden brengen uit de economische en sociale ellende, heeft het zijn tienduizenden verslagen e n heeft het in het bijzonder vat gekregen op de onkerkelijke arbeiders en ambtenaren, terwijl het evenals het modernis me in niet geringe mate zelf de ontkerstening bevorderd heeft. Wanneer wij de balans opmaken van het Marxisme, dan moeten wij tot de cont» clusie komen, dat het in het leven der volkeren geweldige geestelijke verwoestingen heeft aangericht. De meer gematigde sociaal* democratie is in deze evengoed in staat van beschuldiging te stellen als het grove en bru* tale Communisme. Het heeft door zijn ma* terialistische wereldbeschouwing het gevoel en de belangstelling van groote massa's voor de eeuwige dingen radicaal vermoord en in j een openlijke of bedekte strijd tegen de Christelijke Kerken zijn ware gedaante ge* toond. Zij, die in de greep van Jiet Mar*' xisme kwamen, verloren alle godsdienst, al* thans die, welke de Bijbel ons predikt, Iter* wijl degenen, die door de klauwen van het bolsjewisme werden gegrepen, geen hooger ideaal kennen dan de uitroeiing, van alle religie. Het Russische Sovjet*paradijs toont ons de ideaal*staat van het bolsjewisme, di. het consequente socialisme. Maar wij weten het, dat daar zelfs het laatste greintje men* schelijk geluk wreedaardig wordt vermoord en het leven er voor millioenen erger is dan van de vroegere negerslaven. Het communisme brengt godloosheid, haat, moord, wreedheid, wantrouwen en ruwheid; het cultiveert alle mogelijke menschelijke on* deugden; het berooft de volkeren van vrede en geluk, van vrijheid en welvaart; het schept een duivelsche sfeer van spionnage en vrees en regeert met behulp van revol* vers en concentratiekampen. In het land, waar het oppermachtig is, heerscht het die* tatoriaal en handhaaft het zich door stroo* tnen bloeds. En waar het nog een minder* heid vormt, streeft het naar de Anarchie, naar de chaos en de revolutie, hopende, dat daaruit de Communistische „dictatuur van het proletariaat"' verrijzen zal. Hoe het dit doel bereikt, is volmaakt onverschillig. Het oefent terreur op de straat en in de werk plaats; het heeft zijn knokploegen en gehei* me cellen. Het vreet voort als een kanker in het leven der volken en vernietigt het geluk en de vrede der menschen. Zoo is deze bosjewistische pest, welke rondwaart over de aarde en na Rusland met name in China, Spanje en Frankrijk, zulk een aanhang kreeg, een wereldgevaar van de eerste grootte, waartegen nooit genoeg ge* waarschuwd kan worden. Doch ook het socialisme van de Tweede Internationale is niet zoo onschuldig als het lijkt. Men zie naar Frankrijk, waar een rood Volksfront regeert. Daar heerscht een rood schrikbewind, dat zelfs de fabrieken niet ont* ziet; daar is het openbare leven geheel ontkerstend; daar is wanorde en verwarring in het economisch leven; daar zijn de staats* financiën door de roekelooze politiek der socialistische ministers, die steeds maar weer moeten toegeven aan de eischen der arbei* ders en ambtenaren, radicaal in de war en volgt de céne devaluatie op de andere. En wat heeft de sociaal*democratie in Duitsch* land niet te zien gegeven? Godsdienst? vervolgingen in Saksen, een corruptief amb* tenarencorps, een verzwakking van het over* heidsgezag, een regeeren der straatmassa's. Ook in ons land heeft de invloed der S.Di. A.P. zich in de jaren 1918 tot 1933, ondanks het feit, dat zij nimmer van de Regeering deel uitmaakte, geducht doen bemerken. Men scheen in Den Haag bang te zijn van de Marxisten. Het gezag werd slap gehand* haafd, op de straat waren de rooden de baas, de Koiiingin werd in Amsterdam uitge* jouwd, het nationaal besef scheen verstorven en onze defensiemiddelen werden schandelijk verwaarloosd. Daarbij voerde de S.D.A.P. een demagogische propaganda om het volk in het gevlei te komen. Indien zij het re* geerkasteel had bezet, zou het ook bij ons een financieele en economische ruïne zijn ge* worden.- Het steeds driester wordende optreden van socialisme en communisme in schier alle landen heeft het kon niet uitblijven een reactie in het leven geroepen. Het internationalisme, door het Marxisme gepre* dikt, sloeg om in zijn tegendeel, een over* dreven nationalisme. Stroomingen kwamen op, die het nationale gevoel, dat door het Marxisme schier was gedood, tot een krank* zinnige hoogte opvoerden en in verband daarmee een militaristische en imperialisti* sche politiek gingen voeren, die vroeg of laat tot een catastrophe leiden moet. Het fascisme en het nat.*socialisme kwamen op als de fanatieke antipoden van het Mar* xisme en versloegen het met dezelfde wa* penen van geweld, terreur, dictatuur en dé* magogie als welke het zelf steeds had aange* wend. Zonder de ruïneuze en verwoestende invloeden van het Marxisme zou én in Duitschland én in Italië het fasqisme niet zoo spoedig of in 't geheel niet geslaagd zijn. Daarom is het onze vaste overtuiging dat in de middellijke weg het Marxisme voor een groot deel de schuld draagt van het verschijnen op het wereldtooneel van die andere staatkundige epidemie, die wij niet minder verafschuwen en verfoeien, n.l. van fascisme en nat.*socialisme. Wil men derhalve de laatste stroomingen laten dood* loopen, dan zal allereerst het Marxisme moei* ten worden overwonnen. En dit kan alleen door de heerschappij der ware Christelijke staatkundige beginselen in het leven der volkeren. VLOEKEN OP ONZE EILANDEN. Wie verantwoordelijk. Volgens het verhandelde in de laatste zitting van de Thoolsche Raad wordt er op het eiland zwaar gevloekt. Dat is eert vreeselijke zonde waarvan onze Heidelberg* sche Catechismus op grond van Gods Woord verklaart in vraag en antwoord 100. „Is het dan zoo groote zonde, Gods Naam met vloe* ken en zweren te lasteren, dat God zich ook over diegenen vertoornt, die, zooveel als hun mogelijk is, het vloeken en zweren niet helpen weren of verbieden? Het ant* woord daarop luidt: „Ja gewisselijk; want daar is geen grooter zonde, noch die God meer vertoornt, dan de lastering zijns Naams; waarom Hij, die dan ook met den dood te straffen bevolen heeft.'' Inderdaad een zware zonde. En wie is hier niet schuldig? Allereerst de dader zelve zoo hij tot onderscheid van jaren gekomen is. Evenwel ook de ouders hebbein hier zeer groote schuld. In hun opvoedingswerk schieten ze zeer te kort indien ze dit groote kwaad niet in hun kinderen straffen. Och, een groote oorzaak ligt in de gezinnen. Vader en moeder kunnen vaak zoo licht* zinnig zijn met hun mond. Allerlei ruwe en onfatsoenlijke woorden en helaas bastaard vloeken. En dan is het komen tot het vloeken maar ééne schrede meer. Wat een zorg hebben sommige menschen om zich in fatsoenlijk gezelschap netjes voor te doen en geen onbetamelijke woorden te spreken. En in tegenwoordigheid hunner kinde* ren? Dan was toch dubbele voorzichtigheid geboden. Maar dan praten ze maar raak. Het vloeken van de bevolking is een aan» klacht tegen de gezinnen, tegen de ouders. Ook de omgang met kameraden werkt vaak verderfelijk. Daarom moet wel worden toe* gezien met wie de kinderen omgang heb* ben. Ouders, verzorgers en ook de onderwij" zers hebben hier een belangrijke taak. Voor* gaan, door nooit te vloeken en waar ze het hooren of opmerken er met strenge straffen tegen optreden! Dte eerbied voor Gods heiligen Naam vordert het. Het is een vreeselijk kwaad dat gestuit dient te worden. Een ieder heeft daaraan; mede te werken. De taak der Overheid. Diat kwaad ds volgens den voorzitter van 3e Thoolsche gemeenteraad zeer irtge< burgerd. Dat is een constateering van Tho* lens burgeemeester van een vreeselijk kwaad. De heer Boogert was het met den Burge* meester eens, dat er veel gevloekt werd. Hij wenschte dat de burgemeester daartegen maatregelen zou nemen. Een alleszins goed standpunt. De Over* heid als Gods dienaresse heeft zeker tot haar taak het ontheiligen van Gods Naam te beletten. Dit is van den heer Boogert goed gezien en dat te eischen is overeen* komstig Gods Woord en geheel binnen het kader van de taak der Overheid: Over het kwaad van het vloeken waren de voor* zitter en de heer Boogert het wel eens'. Ook wel dat het straffen van het onthei* ligen van Gods Naam behoort tot de taak der Overheid. Evenwel was er verschil van meening om* trent de moeilijkheid van het kwaad te ach* terhalen. De voorzitter van den Raad wees er op dat het moeilijk gaat om de (n) da* der (s) te achterhalen en illustreerde dat met een frappant geval. Inderdaad is het niet altijd gemakkelijk de (n) dader(s) te vatten maar toch wil het ons voorkomen, dat met goeden wil er zeer veel tegen het kwaad te doen is. Het ontkennen op zich zelf is geen reden om er genoegen mee te nemen en de zaak afgedaan te beschou«> wen. Zoo handelt de Mljtie ook niet bij andere overtredingen ppïstrafzaken. Maat* regelen nemen tegen iemand die verdacht wordt leidt toch niet zelden tot achterha* ling van de misdaad. D'aar moet wel tegen gewaakt worden, dat de moeilijkheden bij de achterhaling geen oorzaak worden om de zaak te laten gaan, want dan is er van eenige preventie van een bestaande veror* dening geen sprake meer. Dé ernstige wil moet bij de autoriteiten aanwezig zijn, om het kwaad te achterhalen en zoo die er is, dan kan zeker vaak opgetreden worden, maar de nadruk moet men dan niet laten vallen op de moeilijkheden.. Indien bij de politioneele autoriteiten de ernstige wil aanwezig is, dan wordt de ver* ordening geen doode letter waarvoor wel gevaar bestaat indien men de nadruk legt op de moeilijkheden. Marine-'vliegtuig T 1 op de reede van Banda neergestort. Alle vijf inzittenden gedood. De Nederlandsch*Indische Marinelucht* vaart heeft opnieuw een zwaar verlies te( boeken. Het marine*vliegtuig T 1 is Mj Banda neergestort, waarbij het vliegtuig werd vernield e n de geheele bemanning, bestaande uit vijf personen, is omgekomen. Bijzoiniderheden die uit Batavia werden geseind vermelden, dat het vliegtuig op den start bijl de reede van Banda bij' den ingang van Straat Lon* toe, van geringe hoogte is gevallen. De slachtoffers die er bij' zijn omgekomen, zïjin luitenant ter zee der Ie klasse der Koninklijke Marine Reserve E. van Haf* ten; de majoor*telegrafist*vlieger G. J. R a d s ta a t de sergeant*vlieger G. van der H O;gj|j.w^,^_^kor]£oraal*vliegtuigmaker P. L. B o ge TT éir"'de zee mïïïcie ri*maf ro os* telegrafist E. F. Nol ten. Alle slachtoffers konden direct worden geborgen, met uitzondering van den luite* nant ter Zee Van Haften. De begrafenis zal op de Banda*eilanden plaats hebb'en. Het was voor de Hervormde Kerk te Ooltgensplaat j.l. Zondag een bUijlde dag, dat züj! na elf maanden vacant te zSjln( ge* weest, haar nieuwe herder en leeraar modht ontvangen. 4 Va jaar geleden, (Mei 1933),, deed Ds. J. D. Kleijrae zijb intrede, welke 15 November 1936 zijin afscheid preekte en nu reeds mocht de gemeente de kansel, door eigen predikant weer btezet zien. De dienst werd aangevangen met het zin* gen van Ps. 27 3 en 5. Na het uitspreken van bet votum werd de Wet gelezen en vervolgens 2 Cor. 5 11-21. De beveStiger Ds. J. D. Kleijnie van Oud*Beierland, die het laatst de Herv. Gemeente van Ooltgensplaat heeft gediend, ging daarna voor in gebed. In zijb voorwoord zeide Ds. Kleijine dat er sedert 18 Juli 1937, toen hij het( laatst voor deze gemeente optrad, heel wat ge* b'eurd was. Toen had n.l. de Hervormde Gemeente een beroep op Ds. Hiensch van Bleiswlijk uitgebracht. Reeds de volgende week ontving de gemeente de blijde tijding dat Ds. Hiensch kwam. Hoewel nauwe banden de nieuwe predikant aan Bleiswijk bonden, heeft hijï zich todh van zijb vorige gemeente weten los te maken, wetende dat het Gods weg was. Die tot de eenf zégt ,jGa, en hij: gaat, en tot de ander.i kom, en hlij' komt". Nauwelijks een maand later is over de vreugde wegens de komst een zwarte schaduw gevallen door het overlijden van Mevrouw Hiensch. Spreker weet dat velen in deze gemeente toen met Ds. en Mevrouw Hiensch hebbtn medegeleefd, medegestreden e n medegebbden. Toen reeda is er een band gelegd tusschen de gemeente Ooltgensplaat èn haar nieuwe predikant. Men sprak toen reeds van onze dominee. Spreker geeft Ds. Hiensch de verzekering; dat hij: Jiier een gemeente zal vinden, die met hem in alle omstandigheden zal mede* leven. Spr. heeft dat zelf geduremde 3 1/2 jaar in ruime mate mogen ervaren. Intus* «chen gaat het leven voort met al zijb we* derwaardigheden, het eisdit zooveel en wij' moeten gehoor geven aan de eisch des levens W'iji hébben daartoe troost noodig, om ons maatschappelijk werk te verrichten, maar ook om ons geestelijk bestaan te verzekeren. Spreker kiest voor deze bijzondere plech* tigheid een tekst, die hij kortelijjks zal ont* vouwen, n.l. Jesaja 40 1, eerste gedeelte ,:Troost, troost mijn volk", en spreekt over a. een rijke opdracht; 'b. een moeilijke opdracht; c. een wonderlijke opdracht. Gezongen wordt Ps. 147 2 en 6. Spreker zegt dat de woorden van zïj'n tekst onder de nieuw testamentische bedee* ling hun volle kracht en beteekenis hebben verkregen. Zij- zijn een profetie van de toekomst van Christus, en de prediking van het heilig evangelie, zij is Gods raad ontvouwen, de openbaring van Gods wel in de wereld, in het leven der menscihen\ kinderen. Profeteeren is aan een hardnek* kig en weerstrevig volk Gods straffen aan te zeggen, den goddelooze dat het hen k'walijk, en de rechtvaardige dat het hen wel zal gaan. Welk een opdracht, vol van genade en waarheid. Een Aske opdracht, omdat de troost waarmede de prediker mag komen zoo veelzijdig is. Ook de ellende waarin de mensch zichzelf gestort heeft is zoo veelvul* dig. Gijl kunt er iederen dag van lezen in de" couranten; blv. de ellende van den bbrger* oorlog in Spanje is niet ontstaan door den groei van het communisme of fascisme, maar de vele wonden v/aaraan de mensch* heid lijdt is gekomen door de zonde. Spreker zegt dat Jesaja in hoofdstuk 40 een nieuw' gedeelte begint. Als we de hoofd* som van de 26 laatste hoofdstukken samen* van ons tekstwoord, „troost, troost m'ijb vatten dan beluisteren we daarin de inhoud volk." Het is een heenWijien naar den lij* dende knecht des Heeren. Het is zoo, in de prediking hebben we ook te waken tegen het verderf midden in de gemeente, te wij'zen op de ellende van den mensch in den natuurlijken staat, maar de grondtoon van elke prediking moet zijn de inhoud van ons tekstwoord. Als wij Christus prediken kan het niet anders of de prediking brengt troost in leven en in sterven. Het evangelie van Jezus Christus brengt troost voor allen Ritten zoowel op als buiten het eiland met uitsluitend nieuw materiaal. Telefonisch te bereiken dag en nacht. Aanbevelend Telef 20 - OUDE TONGE die naar Hem vragen. Voor hongerigen is Hij' het brood des levens, voor dorstigen» de fontein des levens en voor blinden het Licht der wereld. Het is een wo'nderlijke, maar toch rijke opdracht zulk een alge* noegzaam Zaligmaker te mogen prediken. Indien er maar waarachtige kennis der zonde is, zal er voor de prediking een open deur zijn. Wie met den tollenaar zegt „wees ra'ij' zondaav genadig" krijgt behoefte aan een waarachtige troost. Spreker zegt dat de inhoud van ons tekstwoord is een wonderlijke opdracht, om* dat wij' die prediken mogen aan onwaar* digen, een wederstrevig en hardnekkig volk;, een volk dat in ballingschap is omdat het God heeft verlaten, telkens weer O'pnieuw. Hier roemt de barmhartigheid tegen het oordeel. Dit wonder wordt grooter wan* neer wij' letten opi de verschijiiing van Jezus Christus in de volheid des tïjds. Wandelende te midden van een krom en verdraaid ge* slacht, om onze zonden en sdhuld o(pt zich te nemen Komt herwaarts tot Miji, aUes die vermoeid en belast zijt. Wie mag die troost brengen De Heere laat dit doen door den mond van dienstknechten, zondige menschen, die uit zichzelf ge?n traost küns nen brengen, maar die alleen kunnen predi* ken in den Naam des Heeren. De gemeente moet het woord van den prediker ont* vangen als het Woord Gods. Vol van behoud, van vertroosting, een kracht Gods tot zaligheid. Uw nieuwe herder en leeraar zej:t spreker is niet gekomen in eigen k'racht, maar in den naam des Heeren. Gijl zult hem alzoo van Gods wege ontvangen. Welk een wonder, dat God, om zondaren toe te ïiïengen, menschenkinderen wil gebtuiken. Wij kunnen begrijpen en verstaan dat God zich laat bedienen van heilige engelen om den volke groote blijdschap in de geboorte van Jezus Christus te verkondigen. Juist omdat God zondige menschen met deze rijke opdracht heeft toevertrouwd is het zoo'n moeilijke en wonderlijke opdracht. De ge* meente moet begrijpen dat een herder en leeraar een mensch is van gelijke beweging als anderen. Spreker vertrouwt dat geen liefdelooze beoordeeling en critlek' den nieu* wen 'predikant zal ondervinden, maar dat hij die „troost" in het midden der gemeente op Gods bevel m"ag uitdragen, die eenige troost in leven en in sterven, Gode ter eer' en de gemeente tot zaligheid. Na het zingen van Psalm 103 2 werd overgegaan tot het bevestigen van Ds. Hiensch Na 'de bevestiging zeide Ds. KMjbe dat hij zich een oogenblik wilde los maken van het formulier, om een persoonlijk woord te willen spreken. Hij' dankte den nieuwen leeraar, dat hij hem verzodht had deze'n bevestigingsdienst te mogen leiden en hem in te leiden in zijn ambtelijk werk. Ook bracht hij een woord van dank aan Ds. Pol* buys, consulent, die zich bereid heeft ver* klaard dezen dienst af te staan. Sj)reker verzekert Ds. Hiensch dat hij' in zijn am'bte* Ejk werk aldoor op den steun van den Kerkeraad mag rekenen. Hoe waardevol deze steun ojp zichzelf mag wezen, de beste steun voor een predikant is het woord van Jezus Christus, die gezegd heeftIk ben met U al de dagen des levens. Spreker heeft HOOFDARTIKEL: De schuld van hei Mat» xisme. DRIESTARREN: Vloeken op onze eilanden. Bevestiging en Intrede D>$. Hiensch te Ooit' gensplaat. Gemeenteraad Stellendam. Aanbieding por* tret wijlen Burgemeester Charbon. Idem Ouddorp: Dansverbod niet goedgekeurd; Idem, Raad te Den Bommel enz. Officieele Crisis°publicaties. Kerstgave. Markt' en Veilingberichten. GEMENGD NIEUWS: Weer een Marine» vliegtuig verongelukt in Indië. Vijf dooden. Vreeselijk Familiedrama te Maastricht.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1937 | | pagina 1