CmWEEKBLADÖpGED-GDOriDSlAG vöÖRDEZUID-HOI11riZEClJW3Ct1 EHAHDEM Bertels' Opfokvoeder STICHTELIJKE OVERDENKING 9e Jaarjiang ZATERDAG 13 MAART 1957 No. 820 N.V. Uitgeversmaa.tschappij «Eilanden-nieuws Dit nummer bestaat uit 2 bladen EERSTE BLAD Uit het Kijkvenster Muziek WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" - 18c JAARGANG Uitgaan en aanschouwen. Maak er goede iegsters van door ze te voederen met Vraag bij Uw leverancier Bertels' Oliefabrieken N.V. A'dam Voornaamsfc inhoud niEuws Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Oienst- aanvragen eo raanbledingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan kondiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lage: >n. ;er| »t UITGAVE VAN Gevestigd te Mlddelharnls - Prins Hendrl\str. 122 C. Giro 167930 Postbos 8 Tel. 17 Abonneraents-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verscliijnt lederen Woensdag én Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar „Gaat uit en aanschouwt, gij doch»' teren Sions, den Kor.ing Salomo." Hooglied 3 11a. Zij. die jn dit schriftwoord toeg«spro*- ken worden met het: „gij dochteren Sions", zijn de door den Heere levend gemaakten, de door den Heiligen Geest wedergeboren' nen, 't zij uit het Jodendom of uit het'hei* dendom, gelijk Salomo's uitverkoren 'bruid uit Egypte was geroepen, en het met de gansche Kerk die zal zalig worden, verne-' men mocht: Hoor o dochter, en neig uW oor, verlaat uw volk en uws vaders huis. Deze krachtdadige, onwederstandelijlké roeping is het groote mysterie dat geen vleesch en bloed kan verklaren en dat geen natuurlijk onderwijs ons schenken kan. Het is het groote heilgaheim, dat Psalm 25 bezingt; 't Heilgeheim wordt aan zijn vrinden, Naar Zijii vreêvej-bond getoond. De wijze spreekt: hoe kunnen deze din^» gen geschieden? en God de Heere spreekt, en het zal z'ijn, dat de dooden hooren zulia len de stem de.s Zoons Gods en hoorende zullen leven. Voor de instorting van dit nieuwe leven is de mensch, ook met zijn Godsdienst; dood in zonden en mi^aa,i.;,i. Een aanrakingspunt is in hem^ niet, in Adams val ligt hij dood in de zonden en dood in de misdadenl. Welk eeuwig wonder, door God in eeuwi* ge Hefde uitgedadht, te mogen ervaren,, niets in of aan het creatuur, dat in Adaml Mjn Maker een vijand werd, maar sledhts alleen eeuwige vrijknachtige liefde. Zware woorden, zegt het nab'ijkomend werk, maar ze kunnen het slechts tenaderen deze, woorden, want de Heere maakt er 'daad* zaken van. Aan deze levendmaking door den Heili« gen Geest ligt nu alles vast, en daaromi het'ben onze oude beproefde vaderen er zóó den klemtoon op laten vallen, niemand haasteHjk de handen op. te leggen, en dat niet om hierin hard te handelen. Integen* deel. Zij deden dit om' met een Iiefde'«oog gade te mogen slaan, of zulks naWjlco» mend werk of dat het de zuivere- bear^i 'beiding des Geeètes was. Het levend gemaakt Sionskind iheeft daar zelf ook behoefte aan, of het des Heeren stem vernemen modht: „Vleesdh en bloed heeft u dit niet geopenbaard, maar Mijn Vader, die in de Hemelen is". Gelijk nu bïj het kind, in de natuurt lijke geboorte groei en opwassen ervaren moet worden, alzoo ook in de geestelijke geboorte. De hier aangesprokenen zijn nog zwak»' ke en onkundige geloovigen. Maar wat ze he'bhen mogen gelooven, was een waar geloof, hierin waren ze kin:» deren die niet liegen zouden; ze geloofden: ze hadden tegen een heilig, re :htvaardig maar ook tegen een goeddoend Gcd gezon* digd; ze hadden de hel rechtvaardig ver>» diend; ze onderteekenden biij' den aanvang hun vonnis, dat ze een welgevallen namen in de straf huntier ongerechtigheid, en als ze dan door geestelijke, 'bevindelijke bear»* btiding eens gelooven mochten; De Heere schaamde zich hunner niet, welk een won* der! hoe mateloos groot. Nu, dezen Sionsdochteren klinkt het tegen: l „Uw Heilzon is aan 't dagen". Immers van dien Salomo weten zSj niet en 't ligt nochtans in het eeuwig raads* besluit vast, dat allen die het van den Vader gehoord en geleerd hebben, tot Hem tot dien Salomo, tot dien beteren Salomo komen zullen, maar alleen door een be* vindelijke kennis. Mijin medereiziger naar de eeuwigheid, onderzoek u zelf nauw, ja zeer nauw, of ge er aldus geestelijke kennis aan Jj«bt ontvangen, opdat het niet eenmaal ver^ nomen zal worden: Ik heb u nooit ge kend. Deze dochteren werden toegesproken, gelijk de Heere het voor Zich Zelf gehou»' den heeft om Zich aan Zijn Sion bekend te maken door Woord en Geest, alzoo ook hier: Ze worden toegeroepen: Gaat uit en aanschouwt. Dui eerst uitgaan. De eisch van dit uit* gaan ligt op elk schepsel, geteekend met het sacrament des Heiligen Doops' en hoe* wel van zich zelf nooit willende of kunnende volbrengen, zal die eisdhj; waar God geen onrecht doet, krachtens Zijn onkreukbaar recht, het cteatuur hier»' onder geboren, het doen hooren, voortui levende op het breede pad des verderfs en daarop stervende: Gij hebt niet gewild, en sdhrikkelijk zal het zijn te vallen in de handen des levenden Gods. Uitgaan, en toch het eindoel niet be* reikende. 'n Gansche schare van die ongelukkigen is ons geteekend: Ezau, Orpa, Loths vrouw Demas. Des Heilands woordenverklaren het: Alle plant, die Mïj'n Hemelsche Vader niet geplant heeft, zal uitgeroeid worden'. 't Is het uitgaan In eigen kracht. Bijl hce velen 'bleek het te ziijn morgen wolken^ niets blijvends achterlatende. Eenzijdige weldaad als dit bevel, als gift geschonken w'ordt. Dan is dit uitgaan een leviensdaad, met geen wootaien te'-verkla"" ren, maar in daden zich openbarende. Dit is pracücaal 'Werk. Er is een uit* gaan uit zonden, uit zondige gezelschap* pen, uit de verzekeringen van de goden der eeuw, maar ook bij verdere leiding en ni^ dere ontdekking des Heiligen Geestes, een uitgaan uit zioh zelf, uit eigen grondend en daarom volgt er „aanschouwt". Aanschouwen is met oplettendheid, met nauwkeurigheid zien. Door des Geestes bediening wOrdt in het zaligmakend geloof, het oog des geloofs geschonken, om te mogen zien eenerz'ijds dat Gods heilige deugden geen gemeen» schap toelaten, hoewel zulk een ziel van de goedertierenheden Gods gesmaakt heeft in den lokkenstij'd, maar Bethel zal gaan over Achprs dal, miaar dan ook anderzüjds, als er een „aanschouwen geschonken wordt op den Eenige, in wien hulpe is besteld. Hier komt b'ijfconderlijk onderscheid open* baar tussdhen waar en schijb»'Christenidom. Het nablijkomend werk, neemt dit alles aan, eigent het zich aelf toe en dezulken zijn de grootste vijajidien, met soMjhgods* dienst, van het bevindelijk werk door des Geestes 'bfearbeiding. Hier loopt de lijki der sdheiding: Een iegelijk, -die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, zal tot Mij komen. „Z a 1" en zoo zullen ze den Koning aansdhou*' wen. O! dan is er een hartelijke, dringen* de biegeerte den Heere Jezus te mogen lee* ren kennen, bSj; den aanvang en bij den voortgang in dierb'aarheid, gepastheid en noodzakelijkheid. Ds. V. B. (Wordt Vervolgd) Teekentn van vooruitgang? Oude schrijvers Justus Venneer's Bedes en bankdag piedikatiën Zij kije Ice» zelfs gieneformeerd Boom en paaL Indien wij in handel en btedrijf alle ver* sdhiijtaselen tesamen bezien, is het nie|t tegen te spreken, dat w^ij op een punt ge* komen ziijn, waarop men mag vertrouwen dat de algemeene achteruitgang tot staan is gekomen. Aller hoop is nu, dat spoedig va,n «enigen vooruitgang kan worden gt" sproken. De diverse gegevens over de maand Januari hebben dien indruk beves* tigdi; het wachten is nu op de dijfers en andere berichten over de maand Februari. In de zeescheepvaart is merkbare verblete* ring ingetireden. De vrachtprijzen zijn op* gelooipen, vooral die van het vervoer van en naar Zuid*Amerika, zijl ihet ook, dat men in scheepvaartkringen met eenige vrees bezet is, dat deze gunstige vradhtprij'ieni wei eens spoedig konden dalen. De ge* weldige oorlogstoerustingen in de groote landen van Europa he'Hben de prijzen van alle metalen alsmede van brandstoffen doen rijlzen. Allidht vloeit hier voor velen winst voort en die winst is het die weer in staat stelt ook anderen iets te laten verdienen. Uit Twente, het groote centrumi van textiel*nïj'verheid, komen mede gunstige be* richten. Het aantal werkloozen daalt daar sterk. Een ieder kan zich indenken hoezeer vermeerderde bedrijvigheid weer het geld doet rollen. Ook Rotterdam, onze groote havenstad zag zijn ondersteunde werkloo* zen dalen. Het aantal door de Gemeente on* dersteunide niet*werkloozen, de gewone be» hoeftigen dus, onderging echter nog een stijging. De vrees is gewettigd, dat de dui* zinder, werkloozen zonder speciale vakkennis niet allen meer aan den arbfeid zullen kun* nen gaan. Intusschen moge dat vraagstuk tot later bewaard worden; maar al te veel is in het verledlen gebleken, dat wij; het maatschappelijk leven in al zijn uitingen nog weinig kennen, zoodat vele bereke* ningen „van te voren" verloren gingen. Indien het waar mag z)ijh dat ons vergund wordt tot betere omstandigheden te komen, past ons daarvoor erkenteKjikheid jegens God, Die alle dingen in Zijn hand heeft en Die ons goede en kwade tijden beschikt naar Zijn ondoorgrondelijken raad. Zien wiiji ook op ons volk in zijn geheel, dan heeft de tot heden ondervonden crisis ons nog niet tot die algemeene verootmoediging gebracht, waardoor een wederkeeren tot de inzettingen en rechten des Heeren wordt geboren. Wie bijvoorbeeld bekend is met Justes Vermeer's Bede» en Dankpredicatiën, zaï verstaan wat hier bedoeld wordt. Zoo is Waarnemer alweer beland bïj de ,yOude?'sdhnijivertjes". Zoni^er met de oud* vaders afgoderij te willen plegen, is er toch iets waar gelegen in het gezegde: „het moe;» ten al erg goede nieuwen zijn, die het de| ouden verbeteren". Het volk, dat naar een bevindelijke jpirediking zoekt, en die niet kan bekomen, vindt nog al eens smaak bjij de ouden, bij overjarig koren. Dat is een gereformeerd volk, gereformeerd van binnen uit! Door weinigen bfegrepen. Nog dezer dagen las <!ik de ontboezeming van e en predikant over idie mensöhen, die zoo gaarne het oude vasthouden; aldus: zij' zijn gereformeerd gekleed, ilj spreken gereformeerd, ja zij Kijken ook gereformeerd; zij! zijin tegen al 'bet nieuwe! Welnu, is er van het nieuwe zooveel heil te verwachten? Ofschoon geen onzer eeni* gen hinder ondervindt van de taal van zïjn bijbel, zïjn de theologen van onzen tijid maar bezig ons die statenvertaling uit de hand te rukken om er hun nieuw' en on* verstaasnbaar product voor in de plaats te schuiven. Gezwegen nog van de filosofie, die op de kansel wordt gebracht om met behulp van de wijsbegeerte, vrucht van verstandsontwikkeUng, de Heilige Sdhrift te verklaren Niet' is dan veiliger dan om .aist zulke gereformeercl*achtige preeken een oud* vadertje op te slaan, dan wordt het verschil pas openbaar, 't Is gansdh onbiegrijlpelijk', zoo sprak onlangs een dominé tot zïjii catedhisant, die niet meer blij hem „kerkte" 't:is gansdh onbegr'ijpelijk, zoo gauw als jullie het werkelijk ernstig met den Gods» dienst gaat nemen, blij'f je bij iriiji uit de Kerk weg. 't Is voor zulke predikanten vaak onaangenaam. Maar ter zake. Dat de hier bedqelde lieden „gereformeerd kfijk'en" zou ik niet durven zeggen. Maar gereformeerd' gekleed, nu, ik mag het wel. De vermaning, dat wïj ons voor wereldgelijkvormigheid zuUeti. wachten, heeft veel van haar klem verloren. De eenvoud in het kleed is maar al te zeer zoek. Als er dan lieden zïjii, wier eenvoudigheid ons opvalt, dan mag er voor hen wei eerbied zijn in dien zin, dat zij daarin het merkteeken des christens vertoo* nen, wiens lot immers niet in deze wereld ligt. Hoe 'tidaarbinnen gesteld is, laat ik nu daar. De moed evenwel om de mode te trotseeren bthoort ëer geprezen dan ge* laakt te worden. Als wij met de wereld op goeden voel willen leven, vinden wij! vol* doende redenen en teksten. Ge hoort dan, dat het niet in de kleeding zit, niet in het a^eknipt dameshaar, niet in vrome vormen enzoovoort. Waar „hét" dan wel in zit, verneemt ge doorgaans niet, en dat is todh^ ook naar het zeggen van deze lieden, het voornaamste. i De boom buigt altijld een beetje mede; een paal die wel erg stevig lijkt, bTeekt af,; zoo zegt men. Ik laat dat „toen" zeggen. Onb'ui;.^a;ünheid is noodig in het belijden en het beleven. Toen deze btiigseigenschap in de Nederlandsche Kerk al spoedig lu de Reformatie oipen'baar werd, is het verval der Kerk aangevangen. Wie in onze dagen buigzaam is wordt in alle richtingen heen en weer geduwd. Dat de Kerk nog' is zóó ze is moet zeker niet worden toegeschre/ven aan de 'buigers, aan de ja*knikkende broe* diers en zusters. Neen, de voor Gods waar* 'heid 'palstaande vaderen hebben rijken zegen nagelaten. Zij' het ook, .dat men de „paal" brak. 't Zou wat. D'an bleef toch de be* leden waarheid, al telde zij ook een be* lijder minder. Voor dit maal genoeg. WAARNEMER. DE COMMUNISTEN. DE VOS PREEKT DE PASSIE. De communisten willen strijden voor de democratie. Let wel. Ze passeft 'tie laatste tijldEin ©en andere taktjek toe. Maar in bes ginsel zïjn ze niet veranderd: Rood b'Mjft rood, 'vergeet dat niet. t Is alleen maar veandering van methode als gevolg van de dreiging van het fascisme. Het we* reldcommunisme verandert nu van tactiek en wil nu wel met de burgerlijke partij|en zich verbinden. Hun begeerten gaan uit tot dat gemeenschapplpelijk verweer, naar soda* listen, naar liberalen, naar roomsdhen, ja zelfs naar de Christelijke partijen. Alle niet» fascistische groepen deelen in de lonken van communistisdhe iijde. Vriendelijke woorden komen nu over die lippen van die barre monden, die .z'woeren bij revolutie, bij massa*actie enz. iHier moge volgen een citaat uit een der jongste „Tribune" artit* kelen. „De Nederlandsche Communisten verber* gen het geen oogenblik, dat de Marxistische levensbeschouwing, die ze aanhangen, on*" godsdienstig is. Maar dat heeft met een vervolging van dien godsdienst niets te ma* k^n. (In Rusland ook niet. Red.). En w'iji tarten de fasdstisdhe schreeuwers tegen het communisme, om aan te toonen, dat wij ook maar met één woond tot zulk een vervolging zouden hebben o'pgeroepeu, of een enkele daad tot uitvoering van een dergelij'k voor* nemen hebben verricht. (Nu daar hébben ze in Rusland anders hun deel wel van ge* had. De dooden spreken niet. Daar wordt men zelfs, zoo het rood iets anders gekleurd is tegen den muur gephiatst en doodgescho<* ten, zooals dezer dagen, de Trotskisten ten deel viel. Red.) Nederland heeft een traditie van vrijheid van goidsdienst en van geweten niet al* leen voor geloovigen, maar ook voor vrij* denkers!en van verdraagzaamheid tus* sdhen de rassen. Dit is een goede traiditie, (gevaarlijk als de com'munisten het er zoo voor opnemen Red.) die niet verloren mag gaan, hoe de fascisten ook razen. En daarom schrijft de C.P.N. (Com'munistische Partij,' Nederland) in haar program': ,,Wijl verwer* pen elke vorm van geloofsvervolging en streven naar gemeenschappelijk verweer, te zamen met de geloovige Nederlanders, (wat gevaarlijke liefde. Red.) tegen de kerken en rassenvervolging. Waaraan het fasdsme zidh sdhuldig maakt. De C.P.N, waarborgt barer* zijlds de absolute inachtneming van de in Nederland traditioneele vriijheid van góds*' idiemst en geweten, en de rechtsgehjikheid en verdiaagzaamiheid tusschen de rassen." Ons, dunkt, al te doorzichtig voor wie zich op de hoogte heeft gesteld van de beginselen der communisten en die kennis heeft ge* nomer. van hun practijken. DE PSALMEN VI. Het is heel 'begrijpelijkdat verschillende musid, aangetrokken door Lutheriaansdhe opvatting van de wij'ze waarop men de kerk* zang moet ontwikkelen, ook de psalmen op die manier gaarne zagen ingevoerd. Het is hetzelfde wrijlvingspunt als er tussdhen Cal* vijh en Bourgeois 'biestond; de kunst contra prindpe. Als groote 'baanbreker voor het meerstemmig psalmgezang geldt Claude Goudimel. In 1505 te Besan?on gebtoren heeft deze zich bekwaamd tot een vermaard contrapuntist. Hij' heeft z'n muzikale op* leiding gdhad van Josquin (in artikel VII over het Gregoriaansch kerkgezang 25 April 1936 genoemd). AanvankeHjk was Goudi* mei Roomsdh, maar ging in 1562 tot de Gereformeerde kerk over. Hiji werd de eerste Fransche protestantsohe kerkmuziek com*' ponist. Met als materiaal de psalmberijming van Marot en Bèze en de reeds hier'bijl ingevoerde melodieën deed hïj' eenige bun* dels vierstemmige psalmen uitkomen die uit muz;ikaal oogpunt bezien op zeer hoog peil stonden. Zij waren geschreven-in de oude motetvorm met de melodie in de tenor. De harmoT.iën zijn welluidend en meesterrijk gevonden en vooral de vereenvoudigde be» werking van 1565 btevatte geen moeilijik!* heden voor de zangers. Langen tijd heeft men gemeend dat ook' de^ melodieën aan Goudimel moeten toegeschreven worden, de hier voorafgaande wteenzetting g,eeft het thans geldende inzicht weer. In Frank* rijk, Zwitserland en Duitsohland zij-n Gou* dimel's psalmbewferkingen tot in de 18de eeuw in gebruik geweest. Ook de DWtsdhe Luthersche Kerk heeft er eenige in haar liederenboeken overgenomen: Psalm 8,42y 134, 140, 32 en 84. De tijden van vervolging en hjuen waren voor de Fransdhe protestanten aangebïoken en in den Barthelomeusnacht, waarin zoo vele geloovigen op laffe ïWijze zij'n ver* moord, vond ook de Hugenoot Claude Gou* demel de dood. Te Lyon, 24 Augustus 1572 viel hij als martelaar voor zijn geloof en z'ijln lijk werd in de Sane geworpen. Een andere Fransdhe 'psalm'bewerker is Claude Ie Jeune (1528—1602). Hoewel diens werk in geen geval minder was dan dat van Goudimel, heeft de uitgave daarvan, door zijn zuster verzorgd, niet zoo'n verbrei*i ding gevonden. In Duitsohland werd door Dr. Atbrosius Lo'bwaser (1515—1585) professor in de rech* ten in Königsbérg, de berijkning van Marot en Bèze vertaald. Eenige Duitsche toon* kunstenaars hebbén zijln „psalter" getoon* zet, zooals Johann Crüger (1598166g) „Psalmodia sacra" voor de Domgemeinde in Berlin (1658), Hermann Schein en Seht Calvisius. Naast, LobWaser werd nog een andere berijlm'ing idtgegeven, die van Cor* nelius Becker, hoogleeraar in de theologie (15611604). Vele componisten gaven aan deze de voorkeur zooals Schütz die alle psalmen van Becker van muziek voorzag, "natuurlijk meerstemmig! Johannes Stapfer (17191801) hoogleeraar te Bonn vertaalde de psalmen metrisch zoo* dat deze op de wijze van Goudimel konden worden gezongen. Nikolai Gomolka (1539*1609) een Poolsdh musicus is de geene die in Polen hetzelfde werk heeft verricht als Goudimel. Op reeds bestaande Wijze werden de psalmen die door den dichter Jan Kochanowski waren berijmd UIT HET KIJKVENSTER: Teek^nen, van vooruitgang? Driesiir: De Communis(«n. De Vos peeeki zijjtt passie. Muziek: De Psalme» IV. Binnenland: Twee Ned^rlaadschei koopvaar: dijachepen in de SpaaHsche wateren aang^: houden. Protest van de NedetL Regjeieijn^ Buiteriland: Van het Spaiuische oortog$: front. Gemeenteraad Oude Tonge Jaarverslag Lighallen Middelharnis. Gemengd nieuws. Suikerbietejngarantie Waatisohuwiing aan suikerbietentelers. (2e Blad) UIT ZEELAND: Raadsindruldcen Stavenisse, Gemeenteraad PocrÉvIiet PIaate|eiliij|!; Nieuws.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1937 | | pagina 1