CHnWEEKBLADopGED.GQ0nDSlA6vöÖRDlZUID-H0Ü:Êr;ZEEUW3CHEEIU^ STICHTELIJKE OVERDENKING De Chr. Nationale Actie Prof. Dr. H. Visscher STER TABAK PUZZLE 9e Jaarflan^ ZATERDAG 23 JANUARI 1937 No. 806 Dit nummer bestaat uit 2 bladen EERSTE BLAD zal met een eigen lijst uitkomen. Uit het Kijkvenster WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG aanvragen en-ainbledingen van 1-6 regels 80 et; Boek-aan- N,V. Uit^eVerSmaatSChappij „Eilanden-aiCUWS Van achter de schaapskooi geroepen. Lijs|;aanvoerder. Naar wij vernemen, heeft de Com missie van de Chr. Nationale Actie besloten, dat met de aanstaande Kamerverkiezingen met een EIGEN lijst uitgekomen zal worden. PROF. DR. H. VISSCHER, gewe zen A.R. Kamerlid, heeft zich be reid verklaard als ^lijstaanvoerder op te treden. De Voorbereidingen voor het opmaken der groslijst en der definitieve candidatenl^'st,' zijn begonnen. IEDERE GOEDE OPLOSSER OhfIVANGT EEN PRIJS/ WAARONDER f. 50 GO AAN QELDPRIJIEN 4- Voornaamste inhoud niEuws tt Advertentie-prii» 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst-1 -. UITGAVK VAN kondiging 10 c«nt per regel Contracten belangrijk lager I Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendri^str. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Abonnements-priis 85 cent per 3 maandtn bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar (SLOT). Toen zeide de Heere tot SamuelHoe.» lang draagt gij leed om Saul, dien Ik toch verworpen heb, dat hij geen koo ning zij over Israël? Vul uwen hoorn met olie en ga heen. Ik zal u zenden tot Isaï, den Bethlehemiet, want ik heb Mij eenen koning onder zijne zonen ult»^ gezien. 1 Sam. 16 1. Wie zou het vermoed hebben, dat die kleinste uit Jesses tent een smarteweg moet gaan van omstreeks dertien jaren, eer hij den troon van Israël zal beklimmen in Sauls plaats. Welk een dag in Jesses tent als Samuël, de vergrijsde dienaar des Heeren zich daar bevindt om het bevel des Heeren te vol»' brengen. Met welk een welgevallen rust zijn oog op Eliab. Diens sdhoone gestalte en uitwendige voortreffelijkheid trekken hem aan. Maar uitwendige gaven z!ijln geen bewijs van genade. De mensch ziet aan wat voor oogen is, maar de Heere ziet het harte aan. De Heere heeft geen lust in de sterkte des paards, nocih aan de beenen des mans. De arme met een godvreezend hart, is meer, dan de goddelooze in zdj>» nen voorspoed. Neen, het zijb niet vele vAy zen of edelen en machtigen. De Heere ver» kiest het zwakke en het geringe. Hoe dik* wïjls 'is idat gebleken. Dat is het vrije van Gods welbehagen, de roem Zijner gena, omi het wSj'ze en het sterke dezer wereld te beschamen. Als mistroostig vraagt Samuël, Waar niet één der aanwezige zonen de verkorene des Heeren is: „zijn dit al de jongelingen?" En dan antwoordt Isaï: „de kleinste is nog overig en zie, hij weidt de schapen". De kleinste, de jongste, wiens naam betee' kent: de beminde. Dat was hij', de bemin» de des Heeren; op wien des Heeren gunst rustte; op wien het Goddelijk liefdehart gezet was. Neen, niet beter noch waardiger was hij; dan zijne broeders. Waarom' heeft God 2Sjn Volk lief? Todh nooit om waar» digheid ot verdienste. O neen. Wat zou er in hen kunnen zijii? Hij heeft de Zij'nen vrijwillig lief. Alzoo was het ook met Da» vid, de kleinste van Jesses tent. Hij moge zelfs in de tent zïjns vaders en bSj zijne broeders geen ruime plaats hebben, hij is bij God uitverkoren en dierbaar. Van adh» ter de schapen moet hij geroepen en tot eenen voorganger gezalfd worden van het huis Israels; voorwerp van Gods gunst, van Diens liefde en gena, met welken 's Heeren 'hand vast blijven zal en Zijn arm hem versterken. Welk een oogenblik in Jesses tent, als Samuël den oliehoorn opheft en hem uitgiet over het hoofd van David, den kleinste, in wiens hart des Heeren vreeze was. Gaf de Heere Saul een ander hart, dat is, gaf Hij hem gaven om te regeeren, David ontving meer. Over hem werd de Geest des Heeren vaardig van dien dag af en voortaan. Die leidde hem', bestuurde en onderwees hem in het ver» borgene en had voor hem reeds uitgestip' peld eenen weg van dertienjarige loute» ring, door de diepte tot den troon, dool vernedering tot verhooging. Dit is Gods weg, Zajn verborgen welbehagen. En todh, wat veilige weg. David zingt er straks van, Ps. 27: Want, schoon ik zelfs van vader en van moeder Verlaten ben, de Heer' is goed en groot; Hij is en blijft mijn Vader en Behoeder. Leer iwij, o God, Uw weg in allen nood. Van achter de sdhapen geroepen, hij de verkorene, uit wiens lendenen zou voort» komen, Die in eeuwigheid op zijnen troon zou zitten; die Herder Israels, Die Jozef als schapen weidt. Die gezalfd is met vreugdeo!is boven 2ïïjne medegenooten, de Verkorene des Vaders, met Wien in den vollen zin des woords Gods hand vast bffij» ven zal; ook zal Hem Zijn arm versterken. Dien heeft de Vader gegeven in Zïjhe liefde. Als een rijSje is Hij voortgekomen straks uit den afgehouwen tronk van Isaï, arm' geworden, daar Hij rijk was, veracht en de onwaardigste onder de menschen. Het is door Hem en om Hem, dat David van achter de schapen is geroepen, want het koningscbap van David geldt Christus, Davids Zoon. Die zal koning zty'n en in eeuwigheid regeeren. David ,is niet mesr. Van achter de schapen geroepen, gaat hij straks den weg van alle vleesch. Maar zijn troon blijft oinbtwegelijk staan in en door Christus, Want al wat de Heere tot Diavid gesproken heefr, heeft in Christus Zijne eenige en volkomene vervulling. Gods goederisrenheid zal in Hem eeuwig» Mj'k gebouwd worden en al Zijne schapen tot in eeuwigheid in die goedertierenheid Gods des Vaders ii Christus Jezus deelen. Welk een geluk. Weik eene vastheid der zaligheid heeft de Vader gelegd in Christus. Die is des Vaders Verkorene, de Verordineerde en Gezalfde voor al Zijn volk. Die heeft betaald en alles volbracht. Gerechtigheid en gericht zijii de vastig» heden Zijns troons. Dit is en bKjve de .^genoegzame sterkte en tTOost voor al Gods volk, de schapen Zijner weide. Hoe droef, die vervreemd bljVen van Hem. Die_ de wegen Sauls be» wandelen en daarin volharden. O zondaar, zie toe. Bedenk wat tot uwen vrede is die» nende. Welk' een troost voor al Gods kinderen. Davids zoon. Die ook is Davids Heere, jiie is 'de van den Vader Zelf verkorene en gegevene. Die heeft het alles volbracht. Zoeke Hem te kennen, als de Gegevene, de Gegevene voor u. Uit een gegeven Jezus vloeie alle heil. Uit een gesdhonk'en zalig» heid en toegepast heil kan, maar ook zal Sion leven. Ds. B. ZEDELIJK VERVAL- Toenememde verwoesting van de zedelijke volkskracht; door de Nieuw Maltbusiaansche Bond. De zorg voor de zedelijke volkskracht is voor een land van zeer groote beteekenis. De waarde van die zorg kan niet licht on» derschat worden. Indien de zeden verwor» den zijn, dan is de bijl gelegd aan de wortel van het volksbestaan. Dan gaat zoo'n volk ten onder, of leidt het een kwijnend be» staan. Steeds weer zijn er zwarte machten die knagen aan de zedelijke volkskracht der volken. Ook in ons land. Een van die verderfelijke machten die knaagt aan onze zedelijke volkskracht, is de Nieuw»Malthusiaansdhe Bond. Die haar propaganda van ^eboortebeper» king met den aankleve van dien, ook tot op onze eilanden voert. Deze Nieuw»MaU thusiaansohe Bond bestaat reeds 25 jaar en een kwart eeuw is ze dus reeds bezig de zedelijke volkskracht van ons volk te on» 'dermijnen. Vooral in de laatste jaren heeft die, bond groote uitbreiding verkregen. Van 1931—1936 steeg het ledenaantal van 20.000 tot 50.000. Veelzeggende cijfers, die ons ter waarschuwing zijn en die ons openbaren, hoezeer aan de zedelijke volkskracht van ons volk wordt geknaagd. In de eerste tientallen jaren richtte de Bond zich met 'haar propaganda haast zon» der uitzondering tot de beter gesitueerden en onder de wetenschappeHjfcen in 'het maat» schappeÜj'ke leven. Volkomen begrijpelijk, dat waren de tijden van het dorre materia» lisme. Alles verzinkt in het niet, zoo heertte het, sledhts de stoffelijke wereld had bestaan van geestelijke waarden, zoo zei men. Diat grove materialisme, ijVerigdoor de socialisten gepredikt, was tevens een felle propaganda voor het ongeloof. En velen die zich gaarne onder het intelf lect, onder de wetenschap schaarden, waren aanhangers van dat grove materialisme. Stond besdhaafd om slechts te gelooven aan de stoffelijke wereld..' Juist die kringen waren als vanzelf rijp voor het Malthusianisme. Het oude „Laat ons eten en drinken, want morgen sterven wijf' vond bij hen toepassing. Een zich geheel uitleven naar het vleesoh was het ideaal. En daarbij kwam het Malthusianisme hen van pas. Dat stelde hen in staat omi in 'hun mate» riaHstischen eigenwaan te leven in botviei» ring van hun 'hartstochten. Slechts het opgeriblikkelijke der genieting was 'het puilt 'der begeerteiW Het hebben -yan een nageslacht, aan wie men groote geestelijke goederen kon na» laten, paste niet in hun materialistisdhel denkwijze en door hen werd de bodem toe» bereid voor de groote vlucht van het Nieuw Malthusianisme in onzen tijd. Zedelijk verval'. Uitbreiding van, hei; nieo<malthusianisme. De uitbreiding van den Nieuw»Malthusi» aansdhe Bond houdt nauw verband met 'de uitbreiding van ongeloof en atheïsme. Ongeloof is de wortel van het streven van Malthus en de zijnen. Ongeloof in de Voorzienigheid Gods en in de Almacht Gods. De volkeren breidden zich uit. Een zekere angst maakte zich van die mannen' van het ongeloof m'eester, dat de tijld zou, komen, dat de aarde niet genoeg voedsel zou bieden voor de grootere bevolking. Een dwaasheid genoegzaam in de laatste jaren van' vernietiging van vruchten op groote schaal weerlegd. Vrees voor hon» gersnood in komende eeuwen deed zoeken naar middelen tot geboortebeperking. Het voor 'de 'hand liggende middel van zelf» zucht en onthoudi'ng greep men niet aan, daarvoor is karakter en flinkheid van geest noodig en daarover beschikten die mannen. des ongeloofs niet. Veeleer moest gëboor» tebeperking vergezeld gaan van een zich vrijier viitleven naar 'het wellustige vleesch. En daarom' werd gezocht naar een middel omi niettegenstaande men aan de ongebtei» delde 'hartstochten den vollen teugel kon vieren, toch kon geraken tot verminderde geboorten. Het middel werd gevonden. En propaganda kon er voor worden gemaakt. De bodem was er goed voor toebereid. Rationalisme, materialisme en atheïsme had den 'het hunne gedaan om het Malthusia» nisme ruimen ingang te doen vinden. Oor» sproi;kelijk onder de 'hoogere standen maar later en vooral ook tegenwoordig onder het gewone volk. De meerdere verbreiding van het neo»malthusianisme valt samen met de rechtstreeksche propaganda tegen den gods» dienst, tegen het geloof en tegen de goede zeaen waarvan zoo menjg boek en blad, ja zelrs de radio»uitzending dienstbaar aan werd gemaakt. Uit deze djfcrs ziet men 'het groote gevaar dat ons volk 'bedreigt. En de Overheid weert het kwaad niet Alleen al het welbegrepen belang van een zedelijke volkskracht moest de Overheid no'pen het kwaad te keeren. Maar nog grooter oorzaak is gelegen in het feit, dat al deze booze dingen ingaan onaire vrijheid is haar leidmotief en dit komt hierop neer, dat elk beginsel, hoe boos en verkeerd ook, haar bfcsdherming geniet. - De wassenheeldengaleriji. Cineac, zomder nieuws. De Telex van het ferantcnbureau. Bekommeringen van al den arbeid. Een drietal dingen houden den Waarne» mer bezig. Ofschoon rustig aan het Kijk» venster gezeten, volbrengen de gedachten hun rusteloozen loop. Vergelijking van het verleden met het heden, voert nieuwe ge» dachten aan. Hetgeen ditmaal onderwerp van beschouwing moet zijii, wordt met een drietal uitheemsche namen aangeduid, n.l. Panopticum, Cineac en Telex. Panopticum is de naam van een wassen» beeldengaleriji. Cineac is de aanduiding van een inrichting, nieuwsberichtenzaal wJ zijn, terwijl Telex de naam is van een „verre» schrijver", zijnde een onlangs uitgevondein toestelj 'dat bij de kranten in gebruik is en 'dient om „in de verte" te schrijven, dus, daar kom.t 'het op neer, nieuwsberichten bij' elkander op 'het bureau neer te schrijiven, ofsdhoon de schrijver van het bericht uren sporens van 'het beschreven papier verwijk derd is. Het Panopticum ondersöheidt zich wel zeer veel van beide andere vindingen van 'den menschelijiken geest. Het 'beelden in was maken is niet een uitvinding maar een kunst. Deze kunst heeft uiteraard niet met de motorische krachten van onze hedendaag» sdhe berichtgeving te do'en. Ze is, eerlijk gezegd, wat ouderwetsdh, ja, zelfs heelemaal uit den tijd geraakt. Amsterdam had tot voor een tiental jaren haar Panopticum;, waar ge allerlei vorsten en andere beroemde personen, in was nagebootst, kondt bewon» deren. Bekwame vakmensdhen wisten de ge» laatstrekken en gelaatskleur van den voor» gestelden persoon uitnemend na te maken, zoo zelts, dat ge bijl een vludhtigen blik soms meende met een levend mensdh te doen te hebben. Als ge dat Panopticum be» trad, wadhtten er U allerlei vergissirigen. Gijl wilt immers de wassenbbelden zien? Jammer, dat er nu net een meneer voor U staat, die langdurig in zij^ 'handleiding zoekt. Dus komt het er al gauw van hem te vragen: mijnheer, mag ik even voorbij? Maar er komt geen antwoord, want deze bezoeker is zelf een wassen beeld. De waswerker zoowel als zij! die de bbel» 'den hadden aangekleed, hadden eer van hun werk. Daar, in 't hartje van die drukke stad Amsterdam was het Panopticum gevestigd; hoe is het mogelijk, denkt de 'hezoieker, dat bij den ingang onder een trapje, eenige kleine kinderen rustig met een berg zand spelen? Daar vraagt ge naar, maar ge krijgt een ontwijkend antwoord. En het blijkt U later, dat men U al vóór ge binnen waart, 'de wassenbeelden heeft vertoond, want die kindertjes zijn sledhts groote waspoppen. Hun 'houding echter is zóó natuurlijk, dat vrijwel elke nieuwe bezoeker zich er in vergist. Van het vele dat er te zien was, vermeld ik nu alleen nog de weergave met wassen poppen van een diefstal» en dood» slagvoorval in een café in Noordbrabant, waar ge in aparte vertrekjes telkens de» zelfde gelagkamer aanschouwt, waar een en dezelfde bezoeker wordt bestolen en ten laatste in een 'heftige .worsteling vermoord. Alles buitengewoon', bekwaam' uitgebeeld in levensgroote wassen beelden. Genoeg er van; het Panopticum is er niet meer, omdat 'het publiek de kunst van den waswerker niet meer waardeierde en er 'dus niet meer naar kwam zien. De bioscoop verdrong de beeldengalerij en ofsdhoon het verdwijnen van 'het Panoptidum geen groot verlies is, zoo is de opkomst van de bios» coop en 'haar zedenbedervende tafereelen juist een bewijs van adhteruitgang van het openbare leven. En ik moet erkennen, wie' nog een beeldengalerij wil zien, die door niets wordt overtroffen, die leze en bepeinze maar het elfde hoofdstuk uit den Hebireër» brief. Daar zinkt alle maakwerk bij' in 't niet! 'En de Hebreërbriet wordt nooit ge» sloten! En nu de Cineac. Sedert ongeveer een jaar is het bioscooptoestel dienstbaar gesteld voor nieuwsverspreiding. In de duistere zaal draait de film den gan» sdhen dag door. De bezoekers loopen af en aan. Het moet wel een goudmijintje wezen. Rotterdam' 'heeft ook zulk een inrichting, Den Haag reeds twee. Belangstellend in het courantenwezen, bracht de Waarnemer er ook zijn kwartje 'heen. Maar het is erg te» gengevallen. Eenig nieuwsbericht kwam er niet; wel wat foto's, die reeds dagen geleden in diverse kranten verschenen waren. Dat gemis aan nieuws wilde men echter vergoe» den, door een voorstelling van een zonder» linge verhuizing met allerlei ongelukken tot groote pret van de talrijk aanwezige jeugd, terwijl er dan nog hadt gijl 't anders durven verwadhten? filmopnamen vertoond werden van voetbalwedstrijden en 'harddraverijien. Plus op het doek een schaat» senrijdende jongedame, wier vertooning de eerbied voor het vrouwelijk geslacht zeker niet vergrooten kan. Meer zal ik van haar niet zeggen. Wat dus aangediend is als nieuws»verspreiding met behulp van de al» lerlaatste uitvindiingen, is niet anders dan een bioscoop, die de aandadht van het pu» bliek moet bezighouden, opdat de kostejp lijkc tijd maar te sneller voortvliege. En de zakenman slaat er goud uit! Daar gaat 'het kostelijke geld v<m dea bezoeker, hetwelk! aan zooveel nuttiger zaken kon zij|n gewijld. Aan de entreegelden voov vermakelij'kheden werd in 1936 in Rotterdam cirda 3 millioep ogulden uitegeven; de Gemeentekas trok er ongeveer zeven honderd vïj'ftig duizend gul' den belasting van. Hoeveel nuttigs had met dit geld kunnen worden verricht. Maar de nood van den een grijpt den; ander niet meer aan. Koud en harteloos stelt de we» reldling zich aan. Het 'derde object, dat beschouwd moeSt worden is de Telex, de verreschrijyer. Kennen de groote bladen hun avond» en morgenedities, hebbten zij dus ook hun dag» en 'hun nachtredacteuren, het vernuft heeft een nieuwe 'hulp aan de hand gedaan in de telexmadhine. Zij is het best te vergelijken met een schrijfmachine, die electrisch be» diend wordt. In Amsterdam is een juffrouw bezig op een sdhrijfmachine het inkomende nieuws te vermelden en ziet, terzelfder tijd verschijnt bij alle aangesloten kranten op de Telex, die voorzien is van een grootq rol papier, datzelfde nieuws, kant en klaar voor den drukker, zoodat de redacteur er niets meer aan be'hoeft te doei» Dag en nadht schrijft de Telex maar door, een lange slinger papier vindt ge telkens onder 'het tafeltje, waarvan ge het pasge» beurde maar 'hebt af te lezen. Dat er dus 'des nachts of op den dag niemand op het bureau van de krant zou zijn, 'hindert niets, de Telex levert u al het ingekomefti nieuws in keurig sdhrijfmachinesohrift af. Dat de tedhniek van deze vinding mooi is, zal een ieder gelooven; een volledige beschrijving er van zal de lezer echter niet begeeren, aldus meen ik te mogen veron* 'derstellen. Zoo wordt dan de wetensdhap in onze dagen vermenigvuldigd. Tot al grooter hoog» te van kunnen verheft zich de mensch van 'de twintigste eeuw. De zenuwen van veleii worden ten sterkste gespannen en t)eproefd, in ontginning en ontdekking klimmen we UIT HET KIJKVENSTER: De wassmbteel» ideasgalerïj'. DRIESTARREN:' Zedeüjik verval. De partij van Prof, Dr. Visscher komt met eeO' eigen ISjit uit. BINNENLAND: Vier Ned«rliainds<a{e vlie« gers in Frankijijk verongelukt. Ouderavond Chr, Sdiool Ou4«'Tonge, (Vervolg). De Uien=expert in Deoeimber (2e Blad), BUITENLAND: De Spaaasche Burgeroor» log Presid'e,nt doet opnieuw diein ««d. Een raidiouitzending uit OudsVossemser, tot het Amerman^clie voBc.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1937 | | pagina 1