CHP.WEEKBLAD5p6En.6nonD3LAG vöooDlZUID-HOLLiriZEEUWSCIIE EILAHDEn EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 9e Jaar^antS ZATERDAG 12 DECEMBER 1936 796 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws De beste bekommernis. Uit het Kijkvenster WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" - 18e JAARGANG Dit nummer bestaat uit 2 bladen Bttitenlandsch Overzicht BERTELS N .KüNSTKORREi: Voornaamste inhoud Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et Boek-aan- k'indiglng 10 ctnt per regel Contracten belangrijk lager *i UITGAVE VAN Gevestigd te Mlddelhamis - Prins Hendriicstr. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar Werkt niet om de spijze, die vergaat, maar om de spijze, die blijft tot in het eeuwige leven. (Joh. 6 27.) (SLOT). En Iaat nu niemand denken, dat de Heere Jezus hiermede zou willen zeggen, dat iemand zijne aardsche roeping zou moeten verwaarloozen en een vrijbrief zou geven tot ledigheid en traagheid. O neen,, de luiaard zal verscheurde kleederen dragen, maar de vlijitige hand zal geze:« gend worden. Het is den waren geloovige eene weldaad, dat hij werken en arbeiden mag, en met lust en genot zijbe roeping op aarde mag waarnemen. Ach, hoevele duizenden vloeken tegen den arbeid en willen ook niet weten van het welzijta hunner onsterfelijke ziel. Het is het heil* looze beginsel van onze dagen: Iaat ons ^en en drinken en vroolijk zijb, want- morgen sterven wij. Het was het beginsel der Joden. De schare, die Jezus zocht, wilde Hem als een aardsch koning gaarne huldigen. Zijn wondermacji't bekoorde hen. Bij Hem zouden zij vinden alles wat hunne zinnen streelde en huryi/e vleeschei» lijke begeerlijkheden bekoorde. Lief had« den zij de wereld. Voor hemelsche dingen waren zij blind. Tot hen is het ernstig vermaan: „werkt niet om de spijze, die vergaat, maar om de spijze, die blijft tot in het eeuwige leven." Zoo legt de Heere Jezus de bijl aan den wortel hunner aardschgezindheid en wellustigheid. Hoe arm. en diep te beklagen waren zij'. Zijl wis'ten niet wat het zegt: „zoek{t eerst het Koninkrijk Gods en Zijne gerechtigheid en alle andere dingen zullen u toegewors» pen worden." Maar hoe, zal iemand mogelijk vragen, hoe kan Chris'tus zeggen„werkt om de spijs, die blijft tot in het eeuwige leven," 'terwijl de Apostel vermaant, „die niet werkt, maar gelooft in Hem, die den god* delooze rechtvaardigt, dien wordt zijn ge»^ loot tot rechtvaardigheid gerekend?" Is hier niet eene tegenstrijdigheid? Geens»' zins. Neen, verre zij het er vandaan, dat Christus hier zou leeren, dat een mensoh door zijne eigene werken zou moeiten zalig worden, of nog werken moest, om behou* den te worden. Het is eene zeer eenvoudige spreekwijze. De Joden waren slechts be« kommerd om aardsche dingen; veelmeer moesten zij bekommerd zijn om de hemel* sche dingen te zoeken; om te leeren hon» geren en dorsten naar Hem en Zijtae ge* rechtigheid, om in Hem gevonden te mo* gen worden door het geloof. De Heere Jezus prijst hier het geloof aan, niet als een verdienstelijk werk, maar om daardoor Hem ingeplant,- uit Hem te mogen leven. Door het geloof immers wordt veroot* moediging gewerkt voor God, een smee* ken om gena. Ontdekt aan zonde en schuld, leert de ziel zich verdoemelijk kennen voor God, vervallen aan Zijn heilig recht. Dan wordt ingeleefd, het ongenoegzame van alle eigen werk om zichzelven te verlossen; het ijdele van al het ondermaansche om onze ziel rust te geven en de noodzake* lijkheid geboren om in Christus gevonden te worden. Dan wordt geboren een honger en dorst naar Hem, om uit Zijne volheid bediend te worden. Zie, daarvan spreekt Christus. Daarvan waren de Joden vreemd. En wij? Een ieder onderzoeke zij'n hart. Wat ontzettende afmetingen heeft het beginsel der Joden in onze dagen ver* kregen. Wat ©en wereldzin. Wat verregaan* de ijdelheid. Hoe heeft de schaamte het land verlaten. Wat wufte kleedij', wat gren* zelooze wereldgezindheid. Geklaagd wordt dat zoo weinig vrucht gezien wordt op de prediking. Maar is het wonder, zoo vra* gen wij? Het is al werken om de spijze die vergaat. Neen, van die ziekelijke be* keering wil men niet meer weten. Men moet het zoo nauw niet nemen. Het is het geroep van onze dagen. God wat en de wereld wat, het is het leven van duizen* den. Maar dat zal niet kunnen. Waar de spijze, die blijft tot in het eeuwige leven ons dierbaar en noodzakelijk worde, daar zal men de wereld den scheldbrief geven. Daar wordt het leven in de zonde ons on* mogelijk. Mocht ons arme volk weerkeeren tot de paden des rechts, op de paden van ingetogenheid en matigheid, van Gods* vrucht en goede trouw. Maar dat .ons volk dan ook boVenaï wandele niet naar de eeuw dezer wereld, maar als kinderen des lichts en des daags. Ook bij hen is zooveel afwijking. Mocht het ernstig vermaan van Christus onze ziele innemen,, alzoo dat onze wandfl zij ill de hemelen. Gedenken we aan Henoch en aan Noach. Zij wandelden met God te midden van een krom en verdraaid ge* slacht. Dit is de beste bekommernis. Ds. B. INDRUKKEN UIT RUSLAND. Uitbuiting van (de ailjieidsters. Wreéde straffen en onmeitscIhelSj'k vervoer. Booze beginselen hebben de communisten. Van God en Ziijin heiÜg Woord hebben ze een vo'slagen afkeer. Ja de godsdienst ha* ten ze. Het is hen er om te doen het Chris* tendom uit te roeien. Geen vervolging is hen daartoe te fel, geen marteling te gru* weBjk als ze maar hun bedoeling, de uit* roeiïng van het Christendom kunnen be* reiken. Met welbewuste haat verwerpen ze God en "Zijn Woord. Ook aan hen wordt vervuld: „Ze hebben Mijn Woord verwor* pen, wat wijsheid zouden ze hebben." Hoe de communisten in ons land ook bluffen mogen op Rusland, het is er ver van rooskleurig gesteld. Daarvan vertelt de heer S. J. van den Bergh in een artikelen«Berie in „De Vrijzinnig Democraat." Hij sdhrijft o.m. nadat hij betoogd heeft hoe men de vreemdelingen een rad voor de oogendraait „Maar, o wee, als hij buiten het boekje gaat en ziet wat niet op het programma staat. Het was vaak moeilijk voor mij, m!ij te beheersdhen, als ik zag, onder welke toestanden vrouwen dag en nacht in de Russische fabrieken moeten arbeiden zonder te kunnen protesteeren tegen de uitbuiting waaraan zlij door den Staat worden Moot* gestela"en dan tevens door de ipro'paganda te hooren, dat dergeliijfee sociale condities een voorbeeld zouden moeten zij^n voor de rest van de wereld." Ja de Ipropaganda kan mooi zlijn, maar de Ipradlijik is vreeselijk. Daarvan geeft de schifijver een sterk voorbeeld: „Wij kregen in Moskou van een rechter, te zamen met andere toeristen, een lezing over Russisch recht: hoe gevangenissen z5jn atgeschaft en men tradht door o|pbtouWende arbeid de misdadigers tot een betere levenswïj'ze oip te voeden." Dat is de mooie theorie. Maar nu beschrijft de schrijver de pracfijk: „Wij dachten hier nog vaak aan, als wij in de iprovinde honderden en honderden mannen en vrouwen onder toezicht van tientallen zwaar bewapende soldaten zagen werken in de kou en de modder aan zwaar graaf* werk, ot als wij op de stations vele arme gevangenen onder streng militair geleide in beestenwagens zagen vervoeren. Meestal was de eenige misdaad, die deze arme men* schen begaan hadden, dat zij' zidh niet kon* den vereenigen met de uitbuiting door den Staat van den boer in de z.g. colleötieVe boerenbedrijven." Hoe mooi de ipropagan* da ook wezen moge en hoe de Nederland* sche communisten ook snoeven, Rusland is onder de communistische tyrannie een land van bloed en tranen. Nog steeds crisis Weirfclooslieid en Steun Verfioogilig van belast ting De zware taak der diakenen Revius, de dominé ^n dichter. Nog immer ziet Ons zwaar geteisterd volk uit naar de voorboden van economische ver* betering. Het is nu zeven jaren geleden dat de groote teruggang van onze welvaart in* zette. In October 1929 heeft de Beurs de groote wereldcrisis ingeleid. Al zeer spoe* dig moesten vele nijvere handen het gelag in werkloosheid betalen, en het werd zelfs einde 1931 eer het ons duidelijk was, dat er niet sprake kon zijn van een depressie, zoo* als de handel die wel meer gekend had, maar dat er een ajlgemeene en algeheele waardevermindering bezig was zich te vol* trekken, waarvan men in opeenvolgende jaren de druk maar al te zeer ging gevoe* len, en die nog dit onrustbarend karakter vertoonde, dat het eindpunt der waardeda* ling maar niet te bespeuren viel. Ook ont* snapte het verloop van de wereldcrisis aan alle berekening. De grc >te professoren in de economie, zoowel hier te lande als el* ders, waren in hun ontleding van den droe* ven toestand zelden eenstemmig van gevoe* len, gezwegen nog maar van het opsporen van de oorzaak van de crisis. Indien er immers iets is, dat aller aandacht moest trekken, dan is het de volslagen onwetend* heid van de oorzaak, welke zooveel leed over de wereld heeft uitgegoten. Niemand heeft ons tot heden dien oorsprong ont* huid; vele meeningen zijn geuit, maar zij waren als zooveel bewijzen, dat de mensch noch deze slagen kon afwenden noch hun ontstaan verklaren. Hier moeten alle over* wegingen en naspeuringen uitloopen op de sprake van het vergeelde Bijbelblad: en wie weet niet uit alle deze dingen', dat de Hand des Heeren het doet? Van heilza* me achterdocht, of missdhien de stem des Al* machtigen in dezen grootcn nood beluisterd moet worden, is weinig te' bespeuren. Wel is er een reikhalzend uitzien naar teekenen van opleving. Het minste geruchtje wordt aangegrepen om ons diets te maken, dat de maat des Hjldens nu vol is en> (onts volk weer spoedig tot zijn vorige welvaart zal wedei-keeren. De beste kinderen des Hee* ren zien echter de dreiging van Gods oor* deelen in -het verschiet. Als de AUethoogste Zich verheerhjkt in Zijn geridhten, zeggen Zijn gunstgenooten daar Amen op; hetwelk weer door weinigen wordt verstaan. Bij een ingediende Rijksbegrooting, die niet sloot, liet de Regeering optimistische klanken hooren; het dieptepunt der crisis scheen bereikt. Ettelijke weken later moest de waarde van ons geld me't circa 20 "/o worden verlaagd! Dat de gevolgen daarvan zich nog niet ten volle doen gevoelen wordt verklaard uit de manipulaties van de Regeering ter Beurze, die met het over* schot van de goudwaarde-, de speculatie nog bestrijdt. Intusschen heeft' het college van Gedeputeerde Staten van Zuid Holland een begrooting voor 1937 ingediend, waarby óók een beslissing genomen moet worden over de belastingen voor 1938, die met 40 "/o verhoogd moeten worden, wil men met den wegeraanleg blijven doorgaan op den voet als tot nu toe. De opbrengst der wegenbelasting loopt achteruit, het onberekende moet nu maar uit verhoogde inkomstenbelasting gevonden worden. De Regeering is ook hier de stu* wende kracht. Hoe zich dit voornemen ver* draagt met de meermalen gehoorde verze* kering, dat de belastingschroef niet verder mocht worden aangedraaid, is velen een raadsel. Hooge belastingen zijn altijd voor* al in onze moeilijke tijden, een beletsel voor de volkswelvaart. Ben ik wel ingelicht, dan heeft het in 1935 met zooveel aplomp aan* gekondigde bezuinigings voorstel van 70 millioen gulden nog geen 30 millioen op* gebracht. Van een verklaring van de resul* taten dier bezuiniging hoort men niets meer; ter Beurze heeft dat wetsvoorstel in April 1935 zijn diensten bewezen en dat schijnt voldoende geacht te worden. Men schermt nu in de bladen met de gegevens der Arbeidsbeurzen, die aantoonen, dat er minder personen als werkloos staan ingeschreven dan voorheen. Dit moge een niet te verwaarloozen gegeven zijn, het wordt echter in beteekenis verkleind door de wetenschap, dat niet allen die werkloos zijn, bij een Arbeidsbeurs te boek staan. Van de groote rijen dergenen, die op den rand der armoede leven, en toch geen heil zien in de Arbeidsbeurs, spreken de cijfers niet. Indien men echter let op het aantal van hen, die ondersteund worden uit de openbare kas, dan is er allerminst reden tot hoop. In Rotterdam heeft het getal der door de Gemeente gesteunde gezinnen thans de 50000 overschreden, zijnde 4000 meer dan in October des vorigen jaars. Deze cijfers spreken duidelijke taal. Daar is geen woord Fransch bij. Een ieder kan zich in* denken hoe zulk een armoede toestand ver* nietigend om zich heen grijpt en de welvaart der nog werkenden doorloopend bedreigt, gezwegen nog van de gevaren, die de kosten van den steun vormen voor de publieke geldmiddelen. Moge er door Gods goedheid spoedig opbeurender geluid te hooren zijn De nood van de door werkloosheid ge* troffenen en anderen stelt hooge eischen aan hen, die met de zofg voon be* hoeftigen zijn belast. De kerken houden nog immer de concurrentie met de Overheid op lofwaardige wijze vol. De liefdadigheid van particulieren en diadonieën heeft de Overheid millioenen bespaard en menigen druppel balsem gegoten in het lijden der* genen, die aan alles gebrek krijgen. Als de diaken niet omhoog mocht zien, dan zou hem evenwel de moed gaan ontbreken. Maar gelukkig neigt de Heere de harten om de diakenen van middelen te voorzien. De Groote Hoogepriester is machtig en wil* lig een niet opdroogende stroom van barm* hartigheid in zijn Kerk te doen ontsprin* gen. De levensgemeenschap met den arm geworden Koning, giet beken der weder* liefde uit in de harten, die de Geest aan* raakt en zoo wordt de liefde jegens den naaste onweerstaanbaar aangevuurd. De Hee* re liet ons de armen in Zijn plaats na en voor ons allen geldt: indien gij wilt, gij kunt hen weldoen En daarom, ik trek den diaken, die ons aller eerbied en waardeering verdient, nog weer eens voor 't voetlicht. Ik doe dat bij monde van den predikant* dichter Revius, wiens 350en geboortedag onlangs herdacht is. Hij was geboren in 1586 te Deventer, was o.a. lid van( de Dordtsche Synode en overleed in Leiden in 1658. Ziehier een vers op den diaken: Het diakenambt. Suldy wesen een diaken En Gods segeniiige smaken, Neemt in goet*doen u vermaken; Alle sturicheijt wilt staken, Weest van minnelijcker spraken. Laet haer noot u herte raken Dien de middelen ontbraken. Spijst de hongerige caken, Drencktse die van dorste blaken, Troost die na den adem snaken. Helpt de naeckte onder 't laken, En de vremde onder daken. Luyaerts laet u niet genaken, Welker vingers sijn als haken En haer herten God versaken. Sijt getrou voor alle saken. Past goe rekening te maken, Willet bidden ende waken, Godes loon hebt voor een baken, Weest soo doende een diaken. Men mag terecht vragen, wie is tot deze dingen bekwaam? Gelukkig dat de bekwaam heid tot dit gewichtig ambt niet van onzen bodem behoeft te komen. Wij mogen ons den diaken ook niet als een wondermensch denken, op wien wij de verhevenste plich* ten maar mogen opstapelen. En wat Ds. Revius aangaat, hij was een Gereformeerd man. Hij stond als orthodox ite boek en trad voor de Waarheid mger* malen met Remonstranten en andere dwalen* den in het krijt. Hij zal wel een uitnemend prediker geweest zijn. Over zijn gedichten wordt ook met veel lof gesproken, maar de Waarnemer kan die lof niet overal overnemen. De dichterlijke ader heeft niet sSteeds ©en even zuiver product geleverd. Het vers over den Kindermoord te Beth* lehem bekoort mij niet; het is volstrekt on* Bijbelsch. Bij voorbeeld, de omgebrachte kindertjes worden aldus bezongen: Een vliegende geswerm der Engelen verkoren Omvinck den cleijnen hoop geplettert en doorwont, En nam de witte siel van haren roden mont. Die stellend' onbesmet Gods Aengesicht te voren. Sij gingen haeslteÜjckint leven door den doot, Gerucket onverwacht wt hares moeders schoo't. Gedragen inden schoot van haren liefsten Vader. Hier heeft Revius het met de Gerefor* meerde dogmatiek op een accoordje gegooid. En ter Dordtsche Synode zal hij zijn lied wel onder zijn mantel gehouden hebben. Want vader Boo_german hield niet van die bedenkelijke ruimheid! WAARNEMER. Wat de gemoederen deze week wel heeft bezig gehouden, was de vraag wat zal de Engelsdhe Koning doen? Vorige week hebben wij reeds in ons overzicht medegedeeld, hoe de moeiljkheid ontstaan is. Hieraan is nu achteraf nog toe te voegen, dat de Koning zelf aan den minister*presiS' dent Baldwin heeft medegedeeld, dat bij' met Mevr. Simpson wensohte te huwen, zoodra rij officieel gescheiden en dus vrij' zou zïjn. Vanzelfsprekend heeft minister Baldwin zich toen tot de andere leden der regeering gewend, alsmede tot die der Kerk en de Dominions. De kerk heeft toen voor het eerst Mj monde van den bisschop van Brad* ford de moeilijkheid in het openbaar be* sproken en laten hooren wat ziij' van den Koning, die in 1937 gekroond zou wor* den, verwacht. De lont was nu in het kruithuis gewor* pen, en de ernst van den toestand van dien aard geworden, dat een oplossing zoo Hooge eierproo/ucHe b^ iul piuimireeuaealer ^nerAen, Z>a/{'n ofe» AaneCel ivoth^ ^eArouAt le^Co, o^ocA de meesièn Au/mer yreven u/el/uo yrom' en AmcAi. /fe/„ 3erhl$ "KunscAorrel "is 'éancéers; Uio/liuOrLveeyroecéi's /zcm/ner zi£4, Uio i^/t een eierefi/aAru>A f t'O.UEFABRIEHEK rtV^AMSTÉHOAM .1 spoedig als maar mogelijk was, noodzakelijk bleek. Volgens de Engelsche grondwet mag Ko* ning Edward VIII niet huwen met een vrouw van niet adelllijken afkomst. Daarom was de vraag van den Kjoailng of de regeering bereid was, een wttsvoorstel in te dienen vooï een ag. morganatisch huweKjk. BÜjl zoo'n huwelijk zouden kinderen welke e.v. uit zoo'n echt geboren zouden wor* den, niet deelen in de rechten van den man. Ook de vrouw zou bij! overlijden van den man, geen enkel redht kunnen doen gelden. De regeering heeft hierop den Koning geantwoord, dat zij mede na de afgevaar* digden der dominions geraadpleegd te heb* ben, niet bereid was een wetsvoorstel in dien geest in te dienen. Een confHct dus, tussdhen den Koning en dijn Ministers, waarvan momenteel de di)aaj^^wSjatc nog niet is te overzien. Diie dingen stonden nu den Koning te doen a. afzien van een huwelijk met Mevr. Sim'pson. b. Huwen met Mevr. Sim^json en afstand doen van den troon. c. Zijn wensch om een wetsvoorstel hand* haven, z!ijn ministers tot aftreden dwin* gen, een nieuw kabinet vormen waar* mede hij nader kon overleggen. Vooral op punt c. kwam het aan. Lord Cburdhill stelde aan den Minister*Presi* dent de vraag of vooral geen onherroepe* lijke stappen zouden worden gedaan, al* vorens het parlement zou worden geraad»" pleegd. Deze vraag is zeer verschillend uitgelegd. Teredht of 'ten onredhte meende men hier* uit te moeten opmaken, dat als de regee* ring af zou treden, Churdhill bereid zou zijn een nieuw minesterie te vormen. Deze woorden werden opgevat, alsof ze gesproken waren om den Koning een zekere vinger* ■wlijzing te geven. Minister Baldwin heeft hierop geant* woord dat Mj geen toezegging kon doen. De regeering was niet bereid een voorstel tot een morganatisch huwelijk in te die* nen, maar verder heeft zij! den Koning in niets geadviseerd, als alleen gevraagd, ge* let op den zeer moeilijken toestand spoedig een beslissing te nemen. Het publiek heeft zich echter wel geuit. Samenscholingen hadden er regelmatig plaats, vergaderingen werden gehouden, al* len ten gunste van den Koning. Koning Bdwara is bij de minderen man zeer gezien, en het feit dat de Koning met Minister Bald-win niet te best konden opschieten, deed nü opgeld. Borden met opsdhriften: Afbffijven van onïen Koning; ajfetaa'd van den troon beteekent revolutie of WSji begeeren, Edward VIII, ein niet Bald'win werden zoowel door mannen als vrou* \ven publiek op straat gedragen. Driestar: Indrukken uit Rusland. UIT HET KIJK VENSETER: De zware taak der diakeiien. Binnenlanid: Vliegtuig van de K.L.M. te Londen verongelukt 14 dooden. Buitenland: Koning Edward VIII verlaat den Troon om «en Vrouw. Gemeenteraad Stellejiidam; Plaatselijk en Gemengd Nieuws.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1