uitslTt™ pmABimN en BORSi-iiLEraiEN MerkM.&P.S. Brug üoor het eiland Qoeree- Ouerflakkee. De middelen tegen Hoest^ Verkoudheid en Qriep Muziek Qroote^ enthousiaste uergadering te Middelharnis. RECHTZAKEN Ons Ruilbureau. Brugcomité opgericht. - Honderd leden staande de verga dering tot de Vereeniging toegetreden. ONTSTAAN EN ONTWIKKELING DER EVANGELISCHE KERKZANG, I i Veuvlakking. In ide beschrijving van de ketkzang en haar ontwikkeling na de reformatie in. Duitschland is als het meest tyipeerend ver* schil 'tusschen deze en de Calvinistisdhc kerkzang, de groote plaats die de kunst tijdens de godsdienstoefening inneemt, naar voren gekomen. Gemeentelied stond ten achter üijt de koorzang, welke vaak door orkest "werd bSj'gestaan. Tijdens het tweede gedeelte der 18de eeuw, dus onmiddellijk na Bach, onderging het geheele kerkelijk leven in Duitschland een vervlakking; een periode biak aan die b'ekend staat als de tSjld van het Rationa-» lisme, d.i. redegeloof. In de plaats van een geloofsovertuiging kwam de nuchterheid van de rede, het verstand, en leidde de Chris== tenen op dwaalwegen. Deze verandering van geloofssfeer vond natuurlijk weerslag in het geheele kerkelijk leven, dus ook in de gemeente* en kunstgezang. De liturgie onderging vele wïj'zigingen. De tot oip he= den gehandhaafde latïjtasdhe en Grieksche Kyrie, Gloria, Credo en Praefatie werden als ongeschikt voor de evangelische kerk he^ schouwd. De kunstzang trad geheel oip de achtergrond en de gemeenteliederen, die vroeger naar de tijden van het kerkelijk jaar gezongen werden, kregen thans meer het cachet van aandachtsliederen. In enkele plaatsen bleef de liturgie gehandhaafd, maar Ook hier werd deze naar de heerschende tdjldgeest omgewerkt. De gebruikelijke teksten der liederen werden vervangen door woor»" den overeenkomende met de rationeele idee, terwijl ook vele oude melodieën en gre* goriaansche wijlzen voor moderne moesten iplaats maken. Dus eerst iets meer over het koraalgezang. De vervlakking uitte zich hierin al zeer sterk. Vele van de kernachtige Kederen van Luther en diens tijdgenooten werden als ongenietbaar terzijde gesAoven. De kerk»' toonaarden, die zoo typeerend zijn ook voor onze psalmen en die later zullen behandeld Worden, verdwenen en de toon* geslachten dur en moU vormden de muzi* kale achtergrond van de melodieën der „gereinigde" teksten. De resolute, groote intervallen der oude wijaen werden met doorgangsnoten opgevuld en het oorsprón* kelijfce rythme vervlakte. NatuurBjk zijn al deze veranderingen niet plotseling geko" men; in het als handschrift nog bestaande Lubecksche Koraalbbek staan nog ongeveer 20 rythmische koralen. De melodieën uit die dagen ontstonden niet uit drang van Gods verheerlijking, maar waren geheel geba»! seera op het uiterlijke. Het gevolg van deze oppervlakkigheid is, dat bijna alle melo»' dieën van deze periode uit het gebruik verdwenen zijn. Als dichters uit dezen tijd staan bekend: Klopstock, Gellert, J. A. Cramer, Munter en Stürm. Vooral de verzen van Gellert werden door verschillende com» ponisten gebruikt. Onder deze neemt Carl Phihpp Emanuel Bach de voornaamste plaats in. Hij componeerde in 1757 54 oden en liederen en nog verscheidene melodieën op teksten van Gellert en Cramer. Hoofd* kenmerk van E. Bach's werk is de gemakke* lijke zingbaarheid der wijeen. Naast de zoon van den grooten Bach is nog te noemen de fluitvirtuoos Quantz met zijn 22 „Neuen Kirchen*Melodien (1760). Andere musici, die idoor het uitgeven en omwerken van koraalboeken te melden zijn waren Kuhnau, Hiller en Sdhicht. Over het algemeen bezaten hun kerkelijke werken geen tSjdswaarde en worden thans nog slechts enkele hunner koraalmelodieën gezongen. F. A. BERNARD. Zooals in de advertentiekolommen aange»- kor.digd, js Donderdagmiddag in Hotel Zaaij'er een vergadering beleigd, om te ko* men tot overbrugging van het Haringvliet, dienstig voor het eiland Goeree*Overflakkee. Het initiatief hiervoor ging uit van den Weled. Heer Ulbo Mijs te Rijswijk, Oud* burgemeester van Middelhamis en Gouda. Naar ons later bleek heeft ook het Bestuur 'van den Flakkeeschen Boerenbond er toe medegewerkt. Deze vergadering is werkelijk een succes geworden. De opkomst was dermate, dat de zaal van dhr. Zaaijer haast te klein bleek. Uit aïle dorpen van het eiland waren be* langstellenden(^hebbenden) vertegenwüor* digd. Nadat de presentielijst geteiekend was, werd het woord genomen door ^r. Ulbo Mijfe die, omdat door hem de verg. was bijeen* geroepen, de kiding op zich nam. Hij opende en heette allereerst de vele opge* komenen welkom, inzonderheid het Bestuur V. d. Flakk. Boerenbond, die door hun adhesiebetuiging den spreker te meer moed hadden gegeven, de oproep tot uiteenzetting van het plan te doen. Spr. deelde mede, dat de heeren A. A. Mijs D. Shs, J. Rooij, S. van Paaschen en burge* meester L. J. den Hollander (de laatste wie* gens dioeve familie*omstandigheden) afwezig waren. Wanneer spr. hier voor de vergadering staat, is het hem of hij' nog op Flakkee thuishoort. Dit is een illussie toen spr. vertrok was hij 54 en nu 73 jaar. Niette* min is zijh belangstelling voor Flakkee nog even groot, als in de 25 jaren, tojenl hij! hier werkzaam was. In Flakkee is veel veranderd zegt spr. veel ouderen zij^ weg jongeren hebben de rijen ingenomen. Toch is Flakkee en de Flakkeëer hétzelf* de gebleven dat dacht spr. toenl hij| Woensdagmorgen aan zijti ontbijttafel twee Flakk. plaatsehjke bladen vond, waarin een ingezonden stuk over de brugverbinding. Ik dacht zei spr., dat is preCips als vroeger, als men wat onderneemt, moet men in een ingezonden stuk daarover direct besChou^ wingen laten volgen. Het was niet bepaald opwekkend bij spreker echter werkt zooiets juist andersom, het is als er van! eenige tegenwerking sprake is, voor hem, een prikkel door te zetten dn een teeken! dat hij het bij het goede eind heeft. De eerste inzender, noemt zich „Midden* stander" hij' had beter „mede*stander" kunnen zetten en heeft bet bepaald moeilyk over de samenstelling van het Bestuur. Wie er in het Bestuur komt laat spir. koud, dat is de taak van de vergadering. Als het maar flinke menschen iijn, welke beroepen ze hebben, doeit er niet toe. He|t tweede stuk eindigt wat pessimistisch: „be* zint eer gij begint". Djat heeft sp4 altijd gedaan. Maar even boven het slot, wordt aangehaald dat men ook al eens geprobeeird heeft een vliegveld te krijgen, en daarvoor (verkeerde) reclame heeft gemaakt enz., wat de schrijver „poppenkasterij" noemt. Het spijt spr., dat die uitdrukking is ge* bruikt. Dat is té persoonlijk. Spr, protesteert tegen deze uitdrukking. In de 25 jaar dat spr. op Flakkee Heeift gewerkt, heeft hij veel in he;t belang van het eiland mogen doen. Daarbij stond hij altijd met zijn beide voeten op vasten grond. Spr, heeft nooit iets ondernomen dan in de vaste overtuiging het tot stand te mogen, brengen, al kostte het veel strijd, moeite en tegenwerking. Waar spr. nu hier ook een poging doet in de vaste overtuiging het te zulten berei* ken, zou hij het zich persoonlijk aantrek* ken, wanneer men dat „poppenkasterij" zou noemen. (Toejuichingen) Misschien zijn er in de vergadering, aldus spr., die zullen vragen, waarom spr. zich voor deze zaak gespannen heeft. Spr. deed dit omdat er in Flakkee niemand was die het aanpakte. Spr. maakt daar geen verwijt van. Als men Flakkeëer is, past men zich langzamerhand zoo aan de omstandigheden aan, dat men dit als iets onafwendbaars gaat beschouwen. Dat er al eenige verbe* tering komt juicht men toe, men is dan al ruim tevreden. De definitieve oplossing ziet men voorbij. Als men echter buiten Flakkee woont, ziet men pas, hoever mejn t.o. van het verkeer ten achter staat. Het slechte verkeer is het voornaamste bezwaar, wat Flakkee kan en brengt, komt niet tot volle ontplooiing. De bevolking van Flakkee leeft in hoofdzaak! van Wat de bodem oplevert. Wil Flakkee bijblijVeh moet het niet gehandicapt door gebrekkige verkeersmiddelen. De heeren van den Flakk. Boerenbond zullen bet beste weten, hoe moeilijk het dikwijls valt met het vervoer der producten. Dan ^oor ijsgang, mist hoog of laag water, niet op tijd enz. Spr. heeft het denkbeeld „brug" geopperd omdat dit feitelijk de definitieve oplossing is. Als men elders ziet, waar men opi ge* isoleerde plaatsen over een brug beschikt, ziet men wat Flakkee ten achter kom(t. Spr. heeft getracht cijfers te krijgen. Flak* kee komt het meest overeen met Hoeksche Waard, wat ook geen achterland heeft. Al het verkeer over de Barendrechtsche brug komt of gaat naar de Hoeksche Waard. Spr; heeft geïnformeerd big de Rijkswaterstaat (de brug was vroeger provinciaal) en ver* nam uit het gedrukt verslag dat in 1935 op verschillende dagen verkoeirstellingen zijn gehouden. In Flakkee is het autovervoer ook toege? nomen we hebben drie uitgangen: Helle* voetsluis Ooltgensplaat Den Bommel. Zeer ruim' genomen zullen op deze 3 plaatsen 100 auto's worden vervoerd. Maar het autoverkeer daar, is tameUjk meer. Barendnech^che brug: 1100 auto's. 100 motorfietsen. 1500 fietsen. Een dergelijk verkeer beschouwend, en Flakkee daarbij vergelijkend, ziet men pas, wat men hier ten achter komt. Dikwijls wordt er gezegd,' er is geen geld voor een brug^ De gemeenten zijn, arm. Spr. heeft nooit beweerd, dat het van def gemeenten moet komen. Op goede gronden kan l^ij de Overheid aangeklopt. Spr. trekt een vergelijking ,met de verbinding Voorne en Putten en IJsselmonde met de vaste wal. Er is nog een andere reden. Van Rijkswege is om werkverruiming te krijgen, op groote schaal bruggenbouw on* dernomen. Aanvankelijk was het voorne* men om biruggeld te heffen. Langzamer* hand is men op dit standpunt teruggekomen. Wat deed de Regeering nu? De benzine werd V" Cent duurder. De kosten moetejn de Flakkeeërs dus ook helpen betalen en zij krijgen er niets, maar dan ook niets voor terug. (Applaus). Men berust er in het wordt tijd dat er iéen eind komt. De hand moet aan de'n ploeg. De drang: moet uit Flakkee zelf komen. De Overheid moet zien, dat heit een belangrijk ding is, een urgent vraagf» stuk dat men niet zoo kan laten passeeren. Van groot belang is daarom actie te voe* ren, waartoe spr., dezen middag een ve|r* eeniging hoopt te stichten. Het vervoer van bodemproducten is ter* gend langzaaan, moeilijk, duur. Nooit leest men daarover iets in de Nieuwsbladen. Spr. doet een beroep 9p de Pefcs om in sameni» werking met het Bestuur het denkbeeld van een brug te belpen bewerkstelligen. In Zeeland (Schouwen en Duiveland) is men ook reeds Kng bezig. Er moet ook hier een aanvang''ïgemaakt worden. Spr. licht daarna toe, dat hij Weeft yer* meden, zich met andere lichamen in ve|rbin* ding te stellen. I;Iij wenschte er niie)t me(t bevoegden van buiten het eiland over te confereeren. Dat gjou een teeken van on* macht zijn. De leiding mogen wij niet uit handen geven. Inmenging van „mentsöhen van over" is niee''Zoo gewenscht. Door de handen ineen te slaan, uit eigen omge'ving, kan er iets wor*n bereikt. Vraagt men jip de weg aan te wljaen, dan moeten wij b%innen niet te vebl over hoop te halen. We moeten een behoorlijk plan hebben, zooals men dat doet, als men een huis bouWt. Ten eerste moe&de belangstelling in Flak* kee gewekt. Spr. ^s overtl^gd5- dat hij hef wel niet meer zafr beleven dat de, brug eii komt, maar dat heemt de noodzaak niet weg, met kracht lide zaak aan te plakken':. Door voortdurende aanslibbing van het Haringvliet kunnen in de loop van de tijd de plannen vergemakkelijkt worden en de regeering er meet oog voor krijgen'. Het is een Flakkeesch belang en ook een landsbelang. Zoo kort mogelijk heeft spr. het plan toegelicht. Door een vereeniging te stichten kunnen wij er toe komen van Rijkswege een onderzoek in jte stellen naar de moge*, lijlkheid en de kosten. En weten we die, dan kunnen we beiraad* slagen de te volgen weg, kalm en gemeen* schappehjk te beginnen. Langzaam maar 'zeker moeten we voort* gaan, maar we moeten weten, wat we willein. Spr. dankt voorj|het aandachtig gehoor. (Groot applaus); i Hierna geeft de;_VOORZ. de plannen in bespreking. f Dhr. HISSCHEAöLLER had gaarne en* kele dijfers gehoord Wat de kosten eener brug zouden zlijn'; Om nu, eer men dit Weet propaganda te voeren, vindt spr. een utopie. Eerst wil spr. weten of het econo* misch gerechtvaardigd is. De VOORZ. antwoordt, dat, om dit te weten, juist de opzet der vereeniging is: onderzoek naar de kosten intusschen actie voeren, zooals men dit in Zeeland doet. Spr. zegt op een verdere vraag, dat de bedoeling der propaganda is, dit onder* zoek van Rijkswege te doen geschieden. Dhr. P. D|, SIBLING, Melissant, spïjt het met dhr. Hisschemöller, dat niet meerdere cijfers Zijn voor den dag gekomen. Velen zeggen nu: het kan todh niet. Spr. bestrijdt dit sterk en betoogt dat het wel kan. De Voorz. heeft niet kunnen weten, dat er indertijd een kleine commissie bestond om tot hetzelfde doel te geraken. Die hadden wèl èijfers. Het spijt ^pr. dat MJ ze niet bij zich heeft. De plannen bestonden de brug te brengen over het Vuile Gat en Tien Gemeten. Globaal waren ide kosten 3 millioen gulden). misschien iets hooger. Men zal vragen, is zoo'n brug rendabel Spreker noemt het voorbeeld van de Thoolsche brug. Deze dient uitsluitend voor hef eiland Tholen, dat 15000 zielen telt. Dat is nog niet de helft van het aantal inwo* ners hier en ook niet de helft van de H.A. vruchtbaar land. Voor een auto is het bruggeld 40'ets., een fiets 15 cent enz. Deze brug is zoo rendabel, dat men het geld niet weg weet te werken(0. De kosten van deze brug zij!n circa één miUioen gulden. Nu is het geval zoo het.is alles glo* baal, zegt spr. dat een brug over het Haringvliet met het dubbel aantal inwoners als op Flakkee met 2 millioen gulden ren* dabei zou zijin te maken. Voor het andere -millioen zou dan dekking moeten gezocht. Zou het dan, aldus spreker, een bezwaar iijn, om het tarief per auto op 60 cent te brengen, inplaats van 40? De boottarieven Zgh thans vrij duurder, plus het ongerief. Waarom, vraagt misschien iemand, ging de commissie dan niet verder Spr.antwoordt!, een moeilijkheid was, dat het Harin^liet onder de Rij'nvaartakte valt, waardoor moei* lijkheden van overbrugging met Duitsdhland konden voordoen. Bovendien Was toen het 60*millioen:^plan in werking, waar we meenden ook wat van te krijgen. Men gaf ons ten antwoord, dat de plannen, mooi waren, maar dat het 1ste milUoen gulden uit Flakkee zelf moest komen. Met dit korte overzicht meent spr., te hebben getoond, dat de rendabiliteit van een brug, toch wel kan worden gevonden. De VOORZ. dankt dhr. Sieling voor deze gegevens. De cijfers van Tholen wist hij niet. Wat zijn gegevens betreft is hij' zoover gegaan, als hij ze noodig dacht. Het ver* dere gebeuren moet van Flakkee zélf uit* gaan z.i. Dat millioen, dat we tekort zou* den komen, beter is daarover niet te spre* ken. We moeten niet bij het dak, maar bij den grond beginnen te bouwen. Sprj stelt de vraag of alle aanwezigen lid willen worden van een opi te richten vereeniging. (Algemeene instemming). De VOORZ. dankt voor deze spontane instem'ming. Uit de handteekeningen blijkt dat circa 100 leden zich hebben opge* geven. Het ontwerp*statuten wordt door den heer G. van Schouw^en, 0.i*Tonge, voor* gelezen. (Bij' gelegenheid en jplaatsruimfe zullen wiij deze a'fdrukkeri). I)e contributie wordt voorloiopig bepaald pp f 1.per jaar. De heer KORT, Melissant, wil het lager stellen, ook voor anderen, die geen gulden bunnen betalen. Hierin zal later voorzien "worden. Dhr. J. SLIS zou Tien Gemeten er bij willen betrekken. De VOORZ. antwoordt dat de Vereen, dit kan onderzoeken. Dhr. SIELING voegt er biji, dat de rent* meester van Tien Gemeten veel voor de plannen voelt. De VOORZ.: Dan is dat een verstandige rentmeester! Burgemeester STERK, N.*Tonge, wil de comtaissie voor de reorganisatie*;plannen der R.T.M, er in onder brengen, om ver* jbetering toegangen en wegen zooveel mo* gelijk te bevorderen. De VOORZ. raadt aan, niet direct te veel hooi op de vork te nemen. Lapmiddelen moeten niet gebruikt, de definitieve oplos* sing moet gezocht en dat is een brug. Dhr. V. ES, Ooltgensplaat, zou over de reorganisatie R.T.M, liefst niet te veel spreken. Daar hebben we heelemaal niets van te verwachten. Spr. is het meer eens met dhr. Sieling, dat we het wel desnoods zelf 'klaar spelen, zooals ook met het veer OoltgensplaatDinteloord. Met algemeene stemmen wordt tot goed* keuring Statuten besloten. Deze zullen Ko* ninkllijk worden goedgekeurd. Dhr. HISSCHEMöLLER vraagt of het niet beter was er een Stichting van te maken De VOORZ. vindt Stichtingen lamme dingen. Aan niemand is men dan verantwoording schul* dig. Bijl Stichtingen gaat men zij'n eigen gang. Spr. wil aan een Vereen, vasthouden en Kon. goedkeuring vragen. Hij hoopt dat de Vereen, niet zal moeten blijVen bestaan. Dhr. HöSSEN zou straks direct de con* tributie willen innen. Dit zal nader worden bekeken. Dhr. BOEZEMAN, Middelharnis, heeft eenige bezwaren, in hoofdzaak deze, dat de aftredende bestuursleden alle herkiesbaar i zSjtai. S'pr. vindt dat dit een erfelijk zaakje zal worden. Noodig is dat er eens versch bloed in het bestuur komt. De VOORZ.: Dat komt toch wel als zoo'n vereen, lang blijft bestaan. Als er niet de geschikste menschen in zitten, moe* ten die vervangen worden door betere. Dhr. BOEZEMAN wil van de drie be* stuursleden die aftreden één niet herkies* baar stellen. De VOORZ.: Dan is de vraag weer: wie? Burgem. VISSCHER, Dirksland, meent dat de zittende bestuursleden het best zïj!n ingewerkt. Doet iemand zïjh plicht niet, dan is het zaak van de Vereen, zoo iemand er uit te stemmen. Dhr. BOEZEMAN komt met het voorstel een der leden verplicht af te laten treden. De Voorz. kan permanent blSjVen. De VOORZ. doet stemmen bij zitten en opstaan. Niemand staat op Volgt verkiezing Bestuur. Dhr. KORT vraagt of personen van bui* ten het eiland mogen gestemd. Dhr. V. SCHOUWEN vat deze vraag op, bedoelende dhr. Ulbo Mijs te kiezen.) Spr. stelt voor dhr. U, Mijs' als initiatief* nemer biji acclamatie tot VoorZ. te be* noemen. (Apiplaus). De VOORZ. zal zoover zijn krachten dit toelaten, alles doen wat in zSjh vermo*^ gen is. Hiji laat zich deze benoeming wek gevallen. In vele gevallen zal het gemak* kelïjk zijin, daar hij' dicht Hj: het Departe* ment zit, omi daar eens aan te kloppen. Machtiging wordt verleend om den No* taris V .d. Berg te Goedereede acten enz', te laten opmaken. Het bestuur wordt ook gemachtigd e.v. wijzigingen voor de Kon, goedkeuring aan te brengen. Bij stemming worden 78 stemmen uitge* bracht. Volstrekte meerderheid is 40. De uitslag (die zeer veel tijd in beslag nam) is als volgt: (Alleen zijin genoteerd personen boven de 10 stemmen). Sieling 60; G. v. Schouwen 59; A,i A. W. Keizer 52; de Wilde 41; A. A. Mijs 22; Burgem. Visscher 19; Ir. Smits 16; Van Heest 14; Burgem. Donkersloot 20; J. A V. Nieuwenhuize 11 stemmen. Hiervan dij'n dus gekozen 1. Sieling, Melissant; 2. G. V, Schouwen, Oude Tonge; 3. A. A W. Keizer, Herkingen; 4. De Wilde, Nieuwe Tonge. Volgt nog een vrije stemming, waarbij de heer A. A. Mïjs 29 stemmen haalt (gekozen) Burgemeester Donkersloot 17 en Ir. Smits 11. Tusschen deze twee volgt stemming, waar* bij de heer Donkersloot 18 en Ir. Smits 17 stemmen haalt. De eerste is dus gekozen. De verdeeling der functies geschiedt als volgt: 1. U. Mijs, Voorzitter. 2. G. v|. Schouwen, Onder*voorzitter. 3. A. A. W. Keizer, Secretaris. 4. De Wilde, Penningmeester. De VOORZ. dankt voor de groote be* langstelling in deze goed geslaagde eerste bijeenkomst en sluit de vergadering. RIJN EN MAAS, DE HAVEN VAN SOMMELSDIJK EN DE RIJNVAART» AKTE. De schipper J. V. heeft terecht gestaan voor den kantonrechter te Sommelsdijk terzake dat hijl aldaar in de haven een hoeveelheid uien in lading heeft genomen voor vervoer naar Rotterdam, terwijl dit niet geschiedde door tusschenkofflst van een bevrachtingscommissie. De kantonrechter verklaarde het ten laste gelegde bewezen, maar niet straf* baar en ontsloeg den verdachte van rechtsvervolging, lOmdat naar zijin mee*' ning de wet op de evenredige vrachtvier* deeling geen toepassing vindt op de Rijn* vaart en volgens de te Mannheim ge* sloten herziene acte omtrent de Rijnvaart het HaringvUet met de haven van Som* melsdijk onder de daarin genoemde wa* teren behoort. De ambtenaar van het O.M. stelde van dit vonnis cassatie in. De advocaat generaal bij den Hoogen Raad, mr. Wijtaveldt, nam in deze zaak conclusie. Spr. merkte op dat in de schriftuur van den ambtenaar o.m. de gronden ontbreken waarop naar zij'n oordeel cassatie moet volgen. Mr. Wijnveldt meende daarom niet nader te moeten ingaan ap de voor de binnenschedpvaart belangrijke vragen,, welke deze uitspraak doen rijlzen en welke een nader onderzoek zonder vormen naar wat onder Rijin en Maas volgens de Rijn^ vaartakte te verstaan is. Thans conclu* deerde spreker tot niet ontvankeljkver* klaring. De Hooge Raad zal arrest wijzen op 30 November a.s. Geef Uw vrienden en kennissen die ook bons, plaatjes e.d. verzamelen, den raad hun overtollige bbns en plaatjes te ruilen bij Ons Ruilbureau. Wij willen gaarne helpen Uw' albums te comipleteeren. Deze plaatjes en bons hebben voor ons Bureau niet alle dezelfde waarde. Wij drukken de verhouding der waarden uit in punten. De volgende firma's zSJin in ons fonds vertegenwoordigd. Achter iederen firmanaam is het aantal punten dat door ons Bureau voor deze maand is vastgesteld, genoemd Bussink 10, Coelingh 3 (SpoorWegwonde ren), Douwe Egberts 5, van Delft 10 (Hoe heet die vogel èn Fleurige plaatjes), D'obbel* man 5 (Wereld in Beeld=*plaatjes), DönsZel* mann H.O: 5, Droste 20, HagZegel 10, Haust 5, Hille 8, HoU. Zwf. 3 (weegschaaltjes), van Houten 30 (Tijdschriftenbons), Paul Kaiser 8, Klaverblad 10, Kwatta 3, de LeverZeep* bons 20, van Nelle 4, Patria 10, Pette 12, Pleines 3 (Ufaplaatjes), Rademakerpunten 3, Sickesz 3, WaschoHne 2 (Holland zooals wij het zagen), Klokzeepbons 10, IJzendijfcpun* ten 5 en Verkade (alle oude plaatjes Lente tot Bloemen e.h. vt;. 2), Torenkraai 4, Boer derij 6. U ziet: keus genoeg! Attentie! Naar Bussink en H.O. bons mag op t'oogenblik niet gevraagd worden. Ook niet naar Klokzeepbons. Deze soorten zien wij echte rgaame tegemoet! Wie spe c i a 1 e Verkade no's vraagt, m'ojet 5 punt per plaatje geven. Dit geldt niet voor de Boer<» ■derij<iplaatjes. Van Dobbelman, Pleines, Ufa, Wascholine Holland, Coelingh en Verkade Lente tot Bloemen en haar vrienden mogen niet meer ingezonden worden. Van het punten*aantal dat U inzendt, trekkenwij 5 o/o a£<»WiJ hebben gevulde albums te k'ooip

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 6