uitslTt™ pmABimN en BORSi-iiLEraiEN MerkM.&P.S.
Brug üoor het eiland Qoeree-
Ouerflakkee.
De middelen tegen Hoest^ Verkoudheid en Qriep
Muziek
Qroote^ enthousiaste uergadering
te Middelharnis.
RECHTZAKEN
Ons Ruilbureau.
Brugcomité opgericht. - Honderd leden staande de verga
dering tot de Vereeniging toegetreden.
ONTSTAAN EN ONTWIKKELING DER
EVANGELISCHE KERKZANG,
I i
Veuvlakking.
In ide beschrijving van de ketkzang en
haar ontwikkeling na de reformatie in.
Duitschland is als het meest tyipeerend ver*
schil 'tusschen deze en de Calvinistisdhc
kerkzang, de groote plaats die de kunst
tijdens de godsdienstoefening inneemt, naar
voren gekomen. Gemeentelied stond ten
achter üijt de koorzang, welke vaak door
orkest "werd bSj'gestaan.
Tijdens het tweede gedeelte der 18de
eeuw, dus onmiddellijk na Bach, onderging
het geheele kerkelijk leven in Duitschland
een vervlakking; een periode biak aan die
b'ekend staat als de tSjld van het Rationa-»
lisme, d.i. redegeloof. In de plaats van een
geloofsovertuiging kwam de nuchterheid van
de rede, het verstand, en leidde de Chris==
tenen op dwaalwegen. Deze verandering
van geloofssfeer vond natuurlijk weerslag
in het geheele kerkelijk leven, dus ook in
de gemeente* en kunstgezang. De liturgie
onderging vele wïj'zigingen. De tot oip he=
den gehandhaafde latïjtasdhe en Grieksche
Kyrie, Gloria, Credo en Praefatie werden
als ongeschikt voor de evangelische kerk he^
schouwd. De kunstzang trad geheel oip de
achtergrond en de gemeenteliederen, die
vroeger naar de tijden van het kerkelijk
jaar gezongen werden, kregen thans meer
het cachet van aandachtsliederen. In enkele
plaatsen bleef de liturgie gehandhaafd, maar
Ook hier werd deze naar de heerschende
tdjldgeest omgewerkt. De gebruikelijke teksten
der liederen werden vervangen door woor»"
den overeenkomende met de rationeele idee,
terwijl ook vele oude melodieën en gre*
goriaansche wijlzen voor moderne moesten
iplaats maken.
Dus eerst iets meer over het koraalgezang.
De vervlakking uitte zich hierin al zeer
sterk. Vele van de kernachtige Kederen van
Luther en diens tijdgenooten werden als
ongenietbaar terzijde gesAoven. De kerk»'
toonaarden, die zoo typeerend zijn ook
voor onze psalmen en die later zullen
behandeld Worden, verdwenen en de toon*
geslachten dur en moU vormden de muzi*
kale achtergrond van de melodieën der
„gereinigde" teksten. De resolute, groote
intervallen der oude wijaen werden met
doorgangsnoten opgevuld en het oorsprón*
kelijfce rythme vervlakte. NatuurBjk zijn
al deze veranderingen niet plotseling geko"
men; in het als handschrift nog bestaande
Lubecksche Koraalbbek staan nog ongeveer
20 rythmische koralen. De melodieën uit die
dagen ontstonden niet uit drang van Gods
verheerlijking, maar waren geheel geba»!
seera op het uiterlijke. Het gevolg van deze
oppervlakkigheid is, dat bijna alle melo»'
dieën van deze periode uit het gebruik
verdwenen zijn. Als dichters uit dezen tijd
staan bekend: Klopstock, Gellert, J. A.
Cramer, Munter en Stürm. Vooral de verzen
van Gellert werden door verschillende com»
ponisten gebruikt. Onder deze neemt Carl
Phihpp Emanuel Bach de voornaamste plaats
in. Hij componeerde in 1757 54 oden en
liederen en nog verscheidene melodieën
op teksten van Gellert en Cramer. Hoofd*
kenmerk van E. Bach's werk is de gemakke*
lijke zingbaarheid der wijeen. Naast de zoon
van den grooten Bach is nog te noemen
de fluitvirtuoos Quantz met zijn 22 „Neuen
Kirchen*Melodien (1760).
Andere musici, die idoor het uitgeven en
omwerken van koraalboeken te melden zijn
waren Kuhnau, Hiller en Sdhicht. Over het
algemeen bezaten hun kerkelijke werken
geen tSjdswaarde en worden thans nog
slechts enkele hunner koraalmelodieën
gezongen.
F. A. BERNARD.
Zooals in de advertentiekolommen aange»-
kor.digd, js Donderdagmiddag in Hotel
Zaaij'er een vergadering beleigd, om te ko*
men tot overbrugging van het Haringvliet,
dienstig voor het eiland Goeree*Overflakkee.
Het initiatief hiervoor ging uit van den
Weled. Heer Ulbo Mijs te Rijswijk, Oud*
burgemeester van Middelhamis en Gouda.
Naar ons later bleek heeft ook het Bestuur
'van den Flakkeeschen Boerenbond er toe
medegewerkt.
Deze vergadering is werkelijk een succes
geworden. De opkomst was dermate, dat de
zaal van dhr. Zaaijer haast te klein bleek.
Uit aïle dorpen van het eiland waren be*
langstellenden(^hebbenden) vertegenwüor*
digd.
Nadat de presentielijst geteiekend was,
werd het woord genomen door
^r. Ulbo Mijfe
die, omdat door hem de verg. was bijeen*
geroepen, de kiding op zich nam. Hij
opende en heette allereerst de vele opge*
komenen welkom, inzonderheid het Bestuur
V. d. Flakk. Boerenbond, die door hun
adhesiebetuiging den spreker te meer moed
hadden gegeven, de oproep tot uiteenzetting
van het plan te doen.
Spr. deelde mede, dat de heeren A. A. Mijs
D. Shs, J. Rooij, S. van Paaschen en burge*
meester L. J. den Hollander (de laatste wie*
gens dioeve familie*omstandigheden) afwezig
waren.
Wanneer spr. hier voor de vergadering
staat, is het hem of hij' nog op Flakkee
thuishoort. Dit is een illussie toen spr.
vertrok was hij 54 en nu 73 jaar. Niette*
min is zijh belangstelling voor Flakkee nog
even groot, als in de 25 jaren, tojenl hij!
hier werkzaam was.
In Flakkee is veel veranderd zegt spr.
veel ouderen zij^ weg jongeren hebben
de rijen ingenomen.
Toch is Flakkee en de Flakkeëer hétzelf*
de gebleven dat dacht spr. toenl hij|
Woensdagmorgen aan zijti ontbijttafel twee
Flakk. plaatsehjke bladen vond, waarin een
ingezonden stuk over de brugverbinding.
Ik dacht zei spr., dat is preCips als vroeger,
als men wat onderneemt, moet men in een
ingezonden stuk daarover direct besChou^
wingen laten volgen. Het was niet bepaald
opwekkend bij spreker echter werkt
zooiets juist andersom, het is als er van!
eenige tegenwerking sprake is, voor hem,
een prikkel door te zetten dn een teeken!
dat hij het bij het goede eind heeft.
De eerste inzender, noemt zich „Midden*
stander" hij' had beter „mede*stander"
kunnen zetten en heeft bet bepaald moeilyk
over de samenstelling van het Bestuur.
Wie er in het Bestuur komt laat spir.
koud, dat is de taak van de vergadering.
Als het maar flinke menschen iijn, welke
beroepen ze hebben, doeit er niet toe. He|t
tweede stuk eindigt wat pessimistisch: „be*
zint eer gij begint". Djat heeft sp4 altijd
gedaan. Maar even boven het slot, wordt
aangehaald dat men ook al eens geprobeeird
heeft een vliegveld te krijgen, en daarvoor
(verkeerde) reclame heeft gemaakt enz., wat
de schrijver „poppenkasterij" noemt.
Het spijt spr., dat die uitdrukking is ge*
bruikt. Dat is té persoonlijk.
Spr, protesteert tegen deze uitdrukking.
In de 25 jaar dat spr. op Flakkee Heeift
gewerkt, heeft hij veel in he;t belang van
het eiland mogen doen. Daarbij stond hij
altijd met zijn beide voeten op vasten grond.
Spr, heeft nooit iets ondernomen dan in
de vaste overtuiging het tot stand te mogen,
brengen, al kostte het veel strijd, moeite
en tegenwerking.
Waar spr. nu hier ook een poging doet
in de vaste overtuiging het te zulten berei*
ken, zou hij het zich persoonlijk aantrek*
ken, wanneer men dat „poppenkasterij" zou
noemen. (Toejuichingen)
Misschien zijn er in de vergadering, aldus
spr., die zullen vragen, waarom spr. zich
voor deze zaak gespannen heeft. Spr. deed
dit omdat er in Flakkee niemand was die
het aanpakte. Spr. maakt daar geen verwijt
van. Als men Flakkeëer is, past men zich
langzamerhand zoo aan de omstandigheden
aan, dat men dit als iets onafwendbaars
gaat beschouwen. Dat er al eenige verbe*
tering komt juicht men toe, men is dan
al ruim tevreden. De definitieve oplossing
ziet men voorbij. Als men echter buiten
Flakkee woont, ziet men pas, hoever mejn
t.o. van het verkeer ten achter staat.
Het slechte verkeer is het voornaamste
bezwaar, wat Flakkee kan en brengt, komt
niet tot volle ontplooiing. De bevolking
van Flakkee leeft in hoofdzaak! van Wat
de bodem oplevert. Wil Flakkee bijblijVeh
moet het niet gehandicapt door gebrekkige
verkeersmiddelen.
De heeren van den Flakk. Boerenbond
zullen bet beste weten, hoe moeilijk het
dikwijls valt met het vervoer der producten.
Dan ^oor ijsgang, mist hoog of laag water,
niet op tijd enz.
Spr. heeft het denkbeeld „brug" geopperd
omdat dit feitelijk de definitieve oplossing
is. Als men elders ziet, waar men opi ge*
isoleerde plaatsen over een brug beschikt,
ziet men wat Flakkee ten achter kom(t.
Spr. heeft getracht cijfers te krijgen. Flak*
kee komt het meest overeen met Hoeksche
Waard, wat ook geen achterland heeft. Al
het verkeer over de Barendrechtsche brug
komt of gaat naar de Hoeksche Waard. Spr;
heeft geïnformeerd big de Rijkswaterstaat
(de brug was vroeger provinciaal) en ver*
nam uit het gedrukt verslag dat in 1935 op
verschillende dagen verkoeirstellingen zijn
gehouden.
In Flakkee is het autovervoer ook toege?
nomen we hebben drie uitgangen: Helle*
voetsluis Ooltgensplaat Den Bommel.
Zeer ruim' genomen zullen op deze 3
plaatsen 100 auto's worden vervoerd. Maar
het autoverkeer daar, is tameUjk meer.
Barendnech^che brug:
1100 auto's.
100 motorfietsen.
1500 fietsen.
Een dergelijk verkeer beschouwend, en
Flakkee daarbij vergelijkend, ziet men pas,
wat men hier ten achter komt.
Dikwijls wordt er gezegd,' er is geen
geld voor een brug^ De gemeenten zijn, arm.
Spr. heeft nooit beweerd, dat het van def
gemeenten moet komen. Op goede gronden
kan l^ij de Overheid aangeklopt. Spr. trekt
een vergelijking ,met de verbinding Voorne
en Putten en IJsselmonde met de vaste wal.
Er is nog een andere reden.
Van Rijkswege is om werkverruiming te
krijgen, op groote schaal bruggenbouw on*
dernomen. Aanvankelijk was het voorne*
men om biruggeld te heffen. Langzamer*
hand is men op dit standpunt teruggekomen.
Wat deed de Regeering nu? De benzine
werd V" Cent duurder. De kosten moetejn
de Flakkeeërs dus ook helpen betalen
en zij krijgen er niets, maar dan ook niets
voor terug. (Applaus).
Men berust er in het wordt tijd dat
er iéen eind komt. De hand moet aan de'n
ploeg. De drang: moet uit Flakkee zelf
komen. De Overheid moet zien, dat heit
een belangrijk ding is, een urgent vraagf»
stuk dat men niet zoo kan laten passeeren.
Van groot belang is daarom actie te voe*
ren, waartoe spr., dezen middag een ve|r*
eeniging hoopt te stichten.
Het vervoer van bodemproducten is ter*
gend langzaaan, moeilijk, duur. Nooit leest
men daarover iets in de Nieuwsbladen. Spr.
doet een beroep 9p de Pefcs om in sameni»
werking met het Bestuur het denkbeeld van
een brug te belpen bewerkstelligen.
In Zeeland (Schouwen en Duiveland) is
men ook reeds Kng bezig. Er moet ook
hier een aanvang''ïgemaakt worden.
Spr. licht daarna toe, dat hij Weeft yer*
meden, zich met andere lichamen in ve|rbin*
ding te stellen. I;Iij wenschte er niie)t me(t
bevoegden van buiten het eiland over te
confereeren. Dat gjou een teeken van on*
macht zijn. De leiding mogen wij niet uit
handen geven. Inmenging van „mentsöhen
van over" is niee''Zoo gewenscht. Door de
handen ineen te slaan, uit eigen omge'ving,
kan er iets wor*n bereikt.
Vraagt men jip de weg aan te wljaen,
dan moeten wij b%innen niet te vebl over
hoop te halen. We moeten een behoorlijk
plan hebben, zooals men dat doet, als
men een huis bouWt.
Ten eerste moe&de belangstelling in Flak*
kee gewekt. Spr. ^s overtl^gd5- dat hij hef
wel niet meer zafr beleven dat de, brug eii
komt, maar dat heemt de noodzaak niet
weg, met kracht lide zaak aan te plakken':.
Door voortdurende aanslibbing van het
Haringvliet kunnen in de loop van de
tijd de plannen vergemakkelijkt worden en
de regeering er meet oog voor krijgen'.
Het is een Flakkeesch belang en ook een
landsbelang.
Zoo kort mogelijk heeft spr. het plan
toegelicht. Door een vereeniging te stichten
kunnen wij er toe komen van Rijkswege
een onderzoek in jte stellen naar de moge*,
lijlkheid en de kosten.
En weten we die, dan kunnen we beiraad*
slagen de te volgen weg, kalm en gemeen*
schappehjk te beginnen.
Langzaam maar 'zeker moeten we voort*
gaan, maar we moeten weten, wat we willein.
Spr. dankt voorj|het aandachtig gehoor.
(Groot applaus);
i
Hierna geeft de;_VOORZ. de plannen in
bespreking. f
Dhr. HISSCHEAöLLER had gaarne en*
kele dijfers gehoord Wat de kosten eener
brug zouden zlijn'; Om nu, eer men dit
Weet propaganda te voeren, vindt spr. een
utopie. Eerst wil spr. weten of het econo*
misch gerechtvaardigd is.
De VOORZ. antwoordt, dat, om dit te
weten, juist de opzet der vereeniging is:
onderzoek naar de kosten intusschen
actie voeren, zooals men dit in Zeeland
doet. Spr. zegt op een verdere vraag, dat
de bedoeling der propaganda is, dit onder*
zoek van Rijkswege te doen geschieden.
Dhr. P. D|, SIBLING, Melissant, spïjt het
met dhr. Hisschemöller, dat niet meerdere
cijfers Zijn voor den dag gekomen. Velen
zeggen nu: het kan todh niet. Spr. bestrijdt
dit sterk en betoogt dat het wel kan. De
Voorz. heeft niet kunnen weten, dat er
indertijd een kleine commissie bestond om
tot hetzelfde doel te geraken. Die hadden
wèl èijfers. Het spijt ^pr. dat MJ ze niet
bij zich heeft. De plannen bestonden de
brug te brengen over het Vuile Gat en
Tien Gemeten. Globaal waren
ide kosten 3 millioen gulden).
misschien iets hooger. Men zal vragen, is
zoo'n brug rendabel Spreker noemt
het voorbeeld van de Thoolsche
brug. Deze dient uitsluitend voor hef
eiland Tholen, dat 15000 zielen telt. Dat
is nog niet de helft van het aantal inwo*
ners hier en ook niet de helft van de
H.A. vruchtbaar land. Voor een auto is het
bruggeld 40'ets., een fiets 15 cent enz. Deze
brug is zoo rendabel, dat men het geld
niet weg weet te werken(0. De kosten van
deze brug zij!n circa één miUioen gulden.
Nu is het geval zoo het.is alles glo*
baal, zegt spr. dat een brug over het
Haringvliet met het dubbel aantal inwoners
als op Flakkee met 2 millioen gulden ren*
dabei zou zijin te maken. Voor het andere
-millioen zou dan dekking moeten gezocht.
Zou het dan, aldus spreker, een bezwaar
iijn, om het tarief per auto op 60 cent te
brengen, inplaats van 40? De boottarieven
Zgh thans vrij duurder, plus het ongerief.
Waarom, vraagt misschien iemand, ging de
commissie dan niet verder Spr.antwoordt!,
een moeilijkheid was, dat het Harin^liet
onder de Rij'nvaartakte valt, waardoor moei*
lijkheden van overbrugging met Duitsdhland
konden voordoen. Bovendien Was toen
het 60*millioen:^plan in werking, waar we
meenden ook wat van te krijgen. Men gaf
ons ten antwoord, dat de plannen, mooi
waren, maar dat het 1ste milUoen gulden uit
Flakkee zelf moest komen.
Met dit korte overzicht meent spr., te
hebben getoond, dat de rendabiliteit van een
brug, toch wel kan worden gevonden.
De VOORZ. dankt dhr. Sieling voor deze
gegevens. De cijfers van Tholen wist hij
niet. Wat zijn gegevens betreft is hij' zoover
gegaan, als hij ze noodig dacht. Het ver*
dere gebeuren moet van Flakkee zélf uit*
gaan z.i. Dat millioen, dat we tekort zou*
den komen, beter is daarover niet te spre*
ken. We moeten niet bij het dak, maar bij
den grond beginnen te bouwen. Sprj stelt
de vraag of alle aanwezigen lid willen
worden van een opi te richten vereeniging.
(Algemeene instemming).
De VOORZ. dankt voor deze spontane
instem'ming. Uit de handteekeningen blijkt
dat circa 100 leden zich hebben opge*
geven.
Het ontwerp*statuten wordt door den
heer G. van Schouw^en, 0.i*Tonge, voor*
gelezen. (Bij' gelegenheid en jplaatsruimfe
zullen wiij deze a'fdrukkeri).
I)e contributie wordt voorloiopig bepaald
pp f 1.per jaar.
De heer KORT, Melissant, wil het lager
stellen, ook voor anderen, die geen gulden
bunnen betalen. Hierin zal later voorzien
"worden.
Dhr. J. SLIS zou Tien Gemeten er bij
willen betrekken.
De VOORZ. antwoordt dat de Vereen,
dit kan onderzoeken.
Dhr. SIELING voegt er biji, dat de rent*
meester van Tien Gemeten veel voor de
plannen voelt.
De VOORZ.: Dan is dat een verstandige
rentmeester!
Burgemeester STERK, N.*Tonge, wil de
comtaissie voor de reorganisatie*;plannen
der R.T.M, er in onder brengen, om ver*
jbetering toegangen en wegen zooveel mo*
gelijk te bevorderen.
De VOORZ. raadt aan, niet direct te veel
hooi op de vork te nemen. Lapmiddelen
moeten niet gebruikt, de definitieve oplos*
sing moet gezocht en dat is een brug.
Dhr. V. ES, Ooltgensplaat, zou over
de reorganisatie R.T.M, liefst niet te veel
spreken. Daar hebben we heelemaal niets
van te verwachten. Spr. is het meer eens
met dhr. Sieling, dat we het wel desnoods
zelf 'klaar spelen, zooals ook met het veer
OoltgensplaatDinteloord.
Met algemeene stemmen wordt tot goed*
keuring Statuten besloten. Deze zullen Ko*
ninkllijk worden goedgekeurd.
Dhr. HISSCHEMöLLER vraagt of het
niet beter was er een Stichting van te maken
De VOORZ. vindt Stichtingen
lamme dingen. Aan niemand is
men dan verantwoording schul*
dig. Bijl Stichtingen gaat men zij'n
eigen gang. Spr. wil aan een Vereen,
vasthouden en Kon. goedkeuring vragen.
Hij hoopt dat de Vereen, niet zal moeten
blijVen bestaan.
Dhr. HöSSEN zou straks direct de con*
tributie willen innen.
Dit zal nader worden bekeken.
Dhr. BOEZEMAN, Middelharnis, heeft
eenige bezwaren, in hoofdzaak deze, dat de
aftredende bestuursleden alle herkiesbaar i
zSjtai. S'pr. vindt dat dit een erfelijk zaakje
zal worden. Noodig is dat er eens versch
bloed in het bestuur komt.
De VOORZ.: Dat komt toch wel als
zoo'n vereen, lang blijft bestaan. Als er
niet de geschikste menschen in zitten, moe*
ten die vervangen worden door betere.
Dhr. BOEZEMAN wil van de drie be*
stuursleden die aftreden één niet herkies*
baar stellen.
De VOORZ.: Dan is de vraag weer:
wie?
Burgem. VISSCHER, Dirksland, meent
dat de zittende bestuursleden het best zïj!n
ingewerkt. Doet iemand zïjh plicht niet,
dan is het zaak van de Vereen, zoo iemand
er uit te stemmen.
Dhr. BOEZEMAN komt met het voorstel
een der leden verplicht af te laten treden.
De Voorz. kan permanent blSjVen.
De VOORZ. doet stemmen bij zitten en
opstaan.
Niemand staat op
Volgt verkiezing Bestuur.
Dhr. KORT vraagt of personen van bui*
ten het eiland mogen gestemd.
Dhr. V. SCHOUWEN vat deze vraag
op, bedoelende dhr. Ulbo Mijs te kiezen.)
Spr. stelt voor dhr. U, Mijs' als initiatief*
nemer biji acclamatie tot VoorZ. te be*
noemen. (Apiplaus).
De VOORZ. zal zoover zijn krachten
dit toelaten, alles doen wat in zSjh vermo*^
gen is. Hiji laat zich deze benoeming wek
gevallen. In vele gevallen zal het gemak*
kelïjk zijin, daar hij' dicht Hj: het Departe*
ment zit, omi daar eens aan te kloppen.
Machtiging wordt verleend om den No*
taris V .d. Berg te Goedereede acten enz',
te laten opmaken. Het bestuur wordt ook
gemachtigd e.v. wijzigingen voor de Kon,
goedkeuring aan te brengen.
Bij stemming worden 78 stemmen uitge*
bracht. Volstrekte meerderheid is 40.
De uitslag (die zeer veel tijd in beslag
nam) is als volgt: (Alleen zijin genoteerd
personen boven de 10 stemmen).
Sieling 60; G. v. Schouwen 59; A,i A.
W. Keizer 52; de Wilde 41; A. A. Mijs 22;
Burgem. Visscher 19; Ir. Smits 16; Van
Heest 14; Burgem. Donkersloot 20; J. A
V. Nieuwenhuize 11 stemmen.
Hiervan dij'n dus gekozen
1. Sieling, Melissant;
2. G. V, Schouwen, Oude Tonge;
3. A. A W. Keizer, Herkingen;
4. De Wilde, Nieuwe Tonge.
Volgt nog een vrije stemming, waarbij de
heer A. A. Mïjs 29 stemmen haalt (gekozen)
Burgemeester Donkersloot 17 en Ir. Smits 11.
Tusschen deze twee volgt stemming, waar*
bij de heer Donkersloot 18 en Ir. Smits
17 stemmen haalt. De eerste is dus gekozen.
De verdeeling der functies geschiedt als
volgt:
1. U. Mijs, Voorzitter.
2. G. v|. Schouwen, Onder*voorzitter.
3. A. A. W. Keizer, Secretaris.
4. De Wilde, Penningmeester.
De VOORZ. dankt voor de groote be*
langstelling in deze goed geslaagde eerste
bijeenkomst en sluit de vergadering.
RIJN EN MAAS, DE HAVEN VAN
SOMMELSDIJK EN DE RIJNVAART»
AKTE.
De schipper J. V. heeft terecht gestaan
voor den kantonrechter te Sommelsdijk
terzake dat hijl aldaar in de haven een
hoeveelheid uien in lading heeft genomen
voor vervoer naar Rotterdam, terwijl dit
niet geschiedde door tusschenkofflst van
een bevrachtingscommissie.
De kantonrechter verklaarde het ten
laste gelegde bewezen, maar niet straf*
baar en ontsloeg den verdachte van
rechtsvervolging, lOmdat naar zijin mee*'
ning de wet op de evenredige vrachtvier*
deeling geen toepassing vindt op de Rijn*
vaart en volgens de te Mannheim ge*
sloten herziene acte omtrent de Rijnvaart
het HaringvUet met de haven van Som*
melsdijk onder de daarin genoemde wa*
teren behoort.
De ambtenaar van het O.M. stelde van
dit vonnis cassatie in.
De advocaat generaal bij den Hoogen
Raad, mr. Wijtaveldt, nam in deze zaak
conclusie.
Spr. merkte op dat in de schriftuur van
den ambtenaar o.m. de gronden ontbreken
waarop naar zij'n oordeel cassatie moet
volgen. Mr. Wijnveldt meende daarom
niet nader te moeten ingaan ap de voor
de binnenschedpvaart belangrijke vragen,,
welke deze uitspraak doen rijlzen en welke
een nader onderzoek zonder vormen naar
wat onder Rijin en Maas volgens de Rijn^
vaartakte te verstaan is. Thans conclu*
deerde spreker tot niet ontvankeljkver*
klaring.
De Hooge Raad zal arrest wijzen op 30
November a.s.
Geef Uw vrienden en kennissen die ook
bons, plaatjes e.d. verzamelen, den raad hun
overtollige bbns en plaatjes te ruilen bij
Ons Ruilbureau. Wij willen gaarne helpen
Uw' albums te comipleteeren.
Deze plaatjes en bons hebben voor ons
Bureau niet alle dezelfde waarde.
Wij drukken de verhouding der waarden
uit in punten. De volgende firma's zSJin in
ons fonds vertegenwoordigd. Achter iederen
firmanaam is het aantal punten dat door
ons Bureau voor deze maand is vastgesteld,
genoemd
Bussink 10, Coelingh 3 (SpoorWegwonde
ren), Douwe Egberts 5, van Delft 10 (Hoe
heet die vogel èn Fleurige plaatjes), D'obbel*
man 5 (Wereld in Beeld=*plaatjes), DönsZel*
mann H.O: 5, Droste 20, HagZegel 10, Haust
5, Hille 8, HoU. Zwf. 3 (weegschaaltjes), van
Houten 30 (Tijdschriftenbons), Paul Kaiser
8, Klaverblad 10, Kwatta 3, de LeverZeep*
bons 20, van Nelle 4, Patria 10, Pette 12,
Pleines 3 (Ufaplaatjes), Rademakerpunten 3,
Sickesz 3, WaschoHne 2 (Holland zooals wij
het zagen), Klokzeepbons 10, IJzendijfcpun*
ten 5 en Verkade (alle oude plaatjes Lente
tot Bloemen e.h. vt;. 2), Torenkraai 4, Boer
derij 6. U ziet: keus genoeg!
Attentie! Naar Bussink en H.O. bons
mag op t'oogenblik niet gevraagd worden.
Ook niet naar Klokzeepbons. Deze soorten
zien wij echte rgaame tegemoet! Wie spe
c i a 1 e Verkade no's vraagt, m'ojet 5 punt per
plaatje geven. Dit geldt niet voor de Boer<»
■derij<iplaatjes. Van Dobbelman, Pleines, Ufa,
Wascholine Holland, Coelingh en Verkade
Lente tot Bloemen en haar vrienden mogen
niet meer ingezonden worden. Van het
punten*aantal dat U inzendt, trekkenwij
5 o/o a£<»WiJ hebben gevulde albums te k'ooip