Cm.WEEKBI/^ÖpGED.GD0nD&IAG^ORDlZUID-H0LLEnZEElJWJCH^
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
9e Jaargang
ZATERDAG 24 OCTOBER 1936
No. 782
De werking van
ABDIJSIROOP
is versterkt!
Uit hef Kïjkvenster"
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" - 18e JAARGANG
aanvragen en -aanbiedingen van 1-6 regels 80 et Boek-aan- N.V. UitgeVerSmaatSChappij oEilatldeil-IlietlWS
Oit nummer bestaat uit 2 bladen
Voornaamste inhoud
Vetwormpjes
meeëfers, pukkels en puistjes
iiahdeu
Advertentie prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.Dienst- 1 UITOAVE VAN J »t
k-ndiging 10 cent per regel - Contracten belangrijk lager 1 Gevestigd te MiddelhamlR - Prins HendriXstr. 122 C. Giro 167930 Poslbox 8 Tel. 17
Abonnements-prljg 85 cent per 3 maandtn bij vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
■■■■■■IMBBWMilllllllillilllMllliM—■i^l—i——l
(Tekst 2 Cor. 6 1 en 2.)
„En wij als medearteidende, bidden U
,^ook, dat gij de genade Gods niet tever*
„geefs moogt ontvangen hebben.
„Want Hij zegt: In den aangenamep
„tijdi heb Ik U verhoord, en in den
Jdag der zaligheid heb Ik U geholpen:
„Zie nu ds het de welaangename tijd
„zie,| nu is het de dag der zaligheid."
We zijn geen zondaren omdat wij zondi==
gen maar we zondigen omdat wij zondaren
Zijn.
Daarom il het voor ons gemakkelijker om
de zonde te doen, dan om de zonde te laten.
Als de mensch begint te beseffen dat het
niet goed met hem staat voor de eeuwigheid
is hij zoo geneigd den weg der verbetering
te gaan bewandelen.
De Heere brengt Zijn volk echter op den
weg der ontdekking opdat zij hunne verdoe^
melijkheid voor God leeren kennen en met
den tollenaar leeren smeeken.
„O God, wees mij zondaar genadig."
Omdati vooral in deze humanistische tija
velen bedwelmd worden met een valschen
godsdienst is het noodig, daarop den nadruk
te laten vallen. -
We( hebben eens gelezen van Napoleon,
dat hij in een gevangenis een onderhoud
had met de gevangenen.
Bijna allen vonden hun misdrijf niet zoo
erg en daarom de straf veel te zVaar.
Eindelijk kwam hij bij een man die eerlijk
beleedf een booswicht te zijn terwijl hij
meende dat de straf veel te licht was.
DadeUjk beval Napoleon dezen misdadiger
weg te zenden met de bijvoeging, hij zou
hier al die brave menschen besmetten.
Isi dat geen duidelijke illustratie van vele
menschen) die ^belijden groote zondaren te
zijn, maar in de pracfijk steunen op hun
deugden en plichten?
Ook de H(eere gaat die groote schare
deugdzame menschen voorbij' en verheerlijkt
Zijne genade aan doemwaardige Zondaren.
Hij roept geen rechtvaardigen maat zonda*
ren tot 'bekeering.
Tot de vrome Farizeën die met al hun
gehuichelde godzaligheid Vijanden waren van
de bediening van vrije genade heeft Hij ge*
zegd: hoeren en toUenaarls zullen U voor<=
gaanl in het Koninkrijk Gods.
Onze vroomheid is vaak een struikelblok
om zalig te worden maar de zonde behoeft
ons niet in den weg te staan, want het bloed
van Jezus Christus reinigt van alle zonden.
Er rijn tegenwoordig zoovele menschen
die met groote bewogenheid kunnen ver=<
tellen wie zij voor God zijn, maar zoo
weinigen die met vrijmoedigheid mogen zeg='
gen. Wie de Heei-e voor hen is.
Daarom' sluiten Gods knechten zich van
harte aan bij de bekommering waarvan Pau*
lus getuigt in de woorden die wij boven
deze Overdenking lieten afdrukken.
We vinden in dit ontroerende gebed van
den Apostel allereerst
een aanbidding van een groote Gena*
deweldaad;
een aanwijzing van een kostelijke Gena*
detij'd;
een waarschuwing voor een mogelijke
Genadeverspillimg.
(-
Als we beidenken dat Gods kinderen
keurlingen zijin van het eeuwig welbehagen
dan' weten we dat de Heere die kirideren
alleni even lief heeft.
Wij, mogen in onze kortzichtigheid den
een boven den ander verheffen maar bij deji
Heere zdji» ze gelijk.
Onwillekeurig vragen we dan hoe het
komt dat de één meer genade ki'ij'gt dan
den, ander.
Waarom wandelt de een over de lichtende
hoogten,' des levens en de ander in diepe
donkere valleien?
Waarom mag Ide een roemen in blijde
geloofsverzeketldheid en moet de ander in
bange bekommernis door het leven gaan?
De gemeente vormt een organische eenheid
en de Heere wil dat de leden voor elkander
gelijke zorg zullen dragen.
Daarom heeft Hij ook in de genade ar*
men en rijken beide gemaakt.
Als ge vraagt waarom Paulus zoo rijk was
iri hemelsche genietingen en geestelijke er*
varingen, zoo rijk in verdrukkingen en daar*
om ook zoo rijk in vertroostingen, dan
geef(( hij in het eerste hoofdstuk van den
tweeden; brief aan de Corinthiers het ant;*
woord'^ en zegt: „Die ons vertroost in al
onze verdrukkingen, opdat wij zouden kun*
nen, vertroosten degenen die in allerlei ver*
drukkingen zijn met de vertroosting waar*
mede wij zelf van God vertroost worden.
Daarmee is dus het karakter aangetoond
van dezen brief.
Maar er is- nog meer.
Sommigen hebben hem verdacht gemaakt
inj ^ijne bediening en daarom zegt hij dat
zijq prediking niet is „Ja en Neen" maar;
„Ja en Amen" in Christus.
Vervolgens geeft bij een duidelijke uit*
eenzetting dat zijne bfediening in tegenstel*
ling met de btediening des doods een bedie*
ning des Geestes des levens is.
God bidt, en Christus bidt, en den apos*
te]} bidt ook als een gezant van Christus
wege,| „laat U met God verzoenen."
Als medearbeidende bidden wij U dat gij
de genade Gods niet tevergeefs moogt ont*
vangen hebben.
Paulus" spreekt hïèr yan de genade der
verzoening die Christus heeft verworven en~
die ons gedurig in de prefdiking wordt
aangeboden.
Levend onder de bediening der verzoening
moge^i.we zeggen, dat wij allen die genade
in de prediking ontvangen hebben.
De groote vraag is of wij ze ook door
geloofsgenade hebben leeren aannemen.
Als een dienstknecht van Christus dringt
hij er biddend bij de gemeente op aan.
Neen,| Paulus is geen Pelagiaan of Re*
monstrant, die meent dat het zwaartepunt
moet vallen in den arbeid van den mensch.
Maar hoewel hij weet dat de mensch
ligt in een staat van onmacht en vijaindschap
laat hij gevoelen dat God daarmede de ver*
antwoordelijkheid niet opheft maar de
mensch' door 'beloften en bedreigingen als
eeni redelijk wezen wil bearbeiden.
Vreeselijk' zal ^et zijn als we op zoo
groote zaligheid geen acht geven.
Temeer waar de Heere ons doet leven in
eenf kostelijke genadetijd.
Paulus wijst ons terug naar Jesaja 49.
Daar wordt gesproken van den knecht des
Heerenl die in de nood en in de ellende
van Zijn volk is ingegaan.
Uit de benauwdheid heeft hij geroepen
en' is verhoord uit de vreeze.
Door zijta Moedigen arbeid heeft hij een
eeuwige zaligheid verworven.
En nu Is het jubeljaar des wtlbehagens
aamgebrokèn.
Dï^t) jubeljaar begint op den Pinksterdag
en eindigt bij de wederkomst van Christus.
Gellij'kT de Levieten met de zilveren 'ba*
zuinen, door het land gingen en de slaven
en armen door dat geklank werden verblijd',
zoo; laat de Heere in de nieuwe bedeeling
de) baztiin van het Evangelie blazen.
Hoe zalig is het volk dat naar Uw klan*
ken) hoort!
De apostel ipïeekt echter niet alleen
van een welaangename tijd, maar ook van
eenl dag der zaligheid of een dag der ver*
lossing.
Heij jubeljaar begon pp de groote ver*
zoendag.
Die verzoendag wijst ons naar dien groo*
tenj dag dat Christus met Zijii eigen bloed
zoui ingaan in het binnenste heiligdom een
eeuyige verlossing teweeg brengende.
Met ééne offerande heeft Hij in eeuwig*
heid volmaakt degenen die geheiligd worden.
MaarJ die verzoendag moeten we ook in
ons eigen leven leeren kennen.
We hebben van Adam en Eva geleerd
de zonde van ons af te schuiven.
Diaarom moeten de zonden ónze zonden
worden.
Als de verzwegen schuld beleden schuld
■wordt zal de Heere de beleden schuld
vergeven.
David getuigt ervan in Psalm 32: „Jk
zcii&e ik zal belijdenis van mijne orvertre»»
dingen doen voor den Heere, en Gij ver*
gaaft de ongerechtigheid mijner zonde."
Op dien grooten verzoendag mogen Gods
kinderen zingen
Zoo ver het West verwijderd is van
't Oosten
Zoo ver heeft Hij', om onze ziel te
troosten.
Van ons' de schuld en zonden wegge*
daan.
Eerst dusl de dag der heils en dan het
aangename jaar des Heerien.
Dan is het een echte verzoendag en een
echt jubeljaar waarin we leeren verstaan
„de zangfijd genaakt en de bloemen wor*
den gezien in het land."'
Wat is er weinig behoefte aan de schuld*
vergevende genade, aan de schat der verzoe*
ning.
Wat- is er veel schijngeloof en weinig
echt geloof dat mag getuigen met Zondag
7 van onzen Heidelberger. dat niet alleen
anderen, maar ook mij vergeving der zon*
den eeuwige gerechtigheid en zaligheid van
God geschonken is.
De zonde maakt een scheiding tusschen
de Heerd en onze ziel en daarom moeten
die zonden worden vergeven.
In heü aangename jaar dejs Heeren laat
de Heere de verzoening in de prediking
van het Evangelie aanbieden.
Paulus spreekt ook van een mogelijke
genade verspiiliï.6. *-
Neen dat wil niet zeggëï5r=-éaï'^«_-ma
afval der heiligen is. "'^J^^'^'
Er is onderscheid tusschen de genat.c
we bevindelijk leeren kennen en de genade
die de Heere ons aanbiedt.
Als de Heere de beginselen dei^ genade
door Zijnen Geest ons heeft geschonken
dan zal Hij' voleinden wat Zijn hand begon.
Dat werk is nooit tevergeefs.
Maar Paulus zegt: Ik üid U, dat gij de
genade Gods niet tevergeefs moogt ontvan*
gen hebben. Dat ge niet tevergeefs geleefd
hebt onder die Goddelijle aanbieding.
Hoevelen zijn er nie grij's geworden
onder de prediking der virzoening.
Zondag aan Zondag jsluisterd naar de
bbodschap: Wij bidden U van Christus
wege, laat U met God 'erzoenen.
Met een ontroerde zjel denkt Paulus
aan die; groote schar^ die geleefd hebben
in den; -.dag der zalijheid en straks toch
wegzinken in een eotwige rampzaligheid.
Heden dan zoo Gij Zijne stemme hoort
verhardt Uwe harten net.
Zie Ikl sta aan de leur en Ik klop.
i Zal dat roepen e dat kloppen voor
ons tevergeefs rijn?
Gods werk is nooittevergeefs en Christus
is niet tevergeefs gestrven.
Al wati Mij de Vder geeft zal tot Mij
komen en die tot Mi komt zal Ik geenszins
uitwerpen.
Maar het is wel mogelijk dat wij de
genade GodS tevergifs ontvangen hebben,
en al zijn we dan kjderen des Koninkrijks
die het teeken en zei des Verbonds dra*
gen dan zal de Heei ook van ons zeggen
Maar Mijni voUwiou niet
Naar Mijn stene hooren
Israël verliet,! Men Mijn gehoon
Heeft zich ander^oón
Naar Zijn lust 'erkoren.
Ds. A. de Blois
Gouda
De Duitsch Evangelis kerk protesteert.
De N.S.B, in ons la:
In vorige driestarr behandelden we het
waardige protest vade Diuitsch*Evangeli*
sche kerk) tegen de irinie van de natio*
naal*socialisten ond< Hitler. Veel wordt
over Duitschland g«oken en geschreven.
Niet opl alle geschi kan men staat ma*
ken. Evenwel) wie ons beter inlichten
over de! toestapd iD!ui.tschland dan de
Evangelische kerk' zelf, die in groote druk
leeft. Dai^ is zeker een onverdacht
getuigenis. De toestand in Duitschland
is diep treurig. De kerk wordt geknecht
en onderdrukt. De Evangelische belijders
hadden hun verwachting gebouwd op het
program vari de nationaal*socialisten. Dat
^prak van een positief Christen*
dom. En nu zitten ze onder den druk.
Bedrogen zijn ze. Het b' 1 ij'kt dat ze
den duivel van het Communisme
hebben uitgedreven met een Beël
z e b u 1 van, het n a t i o n a a l*s oc i a 1 is*
me. Het communisme verwoest de
kerk, het fascisme ontkerkt de
kerk. Het resultaat is het zelfde,
alleen het laatste treedt geraffi*
neerder op. Ook in Nederland stjeekt
het fascismei in den vorm yajt de N.S.B.
den kop iOp. Helaas in menig opzicht door
het laten 'bestaan van misstanden wordt een
voedingsbodem gevonden. Dat de Over*
heid bet ter harte name en uit*
roeide wat gerechte aanstoot
geeft. Gaafheidvande Overheids
[personen in alle opzichten, als
magistraat, als burger, als hoofd
van het gezin en onkreukbare
eerlijkheid en rechtvaardigheid
inhctambt.
Daarnaar moet de Regeering streven. On*
vetbiddelijk opruimen wat daaraan niet vol*
doet. Erii vooral geen politieke kliekjes en
bevoorrechting van ipolitieke vriendjes.
Dat wreekt zich. Dat geeft de N.S.B.
wind in[ de zeilen. Op een Overheidsper*
soon moet men kunnen vertrouwen. Zijn
Woord moet voldoende zijn. Hjield men
daarmee genoegzaam! rekening er Was geen
sprake van -een opkomst der N.S.B. ons volk
zou daarvooi^ te verstandig zijn. Het weet
wel, dat de nood der tijden niet door de
N.S.B, kan worden opgelost. Noch in
Duitschland, nor1-'"' -•■•- '^ar d-
ook. H h-
Binnen twee minuteji gezonken.
CpïSrtê^de '-^ïat^^de'^sl^giif''' v«ï5MYfi#S.4.er
-' een Qorzaak van buiten mo^'il>eb*
m es e r 1 n ,,ggjjtijOk_ daarop,t a m t.
jviaar o o Ij in net jj-» .^^^He Ie ve n.
Een overheidspersoon moet door
handel en wandel resipect af*
d v/ i n g e n.
Is dat niet zoo, dan is hij' niet de
rechte man op de rechte plaats.
Verkeerde toestandei^ kweeken N.S.B.ers.
En daarin, schuilt het gevaar. Het gevaar
van de N.S.B. Veel heeft de N.S.B, ge*
meen met het Duitsche nationaal*soc(ialisme.
Met ta zeggen, dat ze aan elkaar verwanf
zijta zeggen we te weinig, 't Lijkt meer op
Colpiëerwerk, op naaperiiji. Ook het program
van de N.S.B, spreekt van een positief*Chris*
tendom. Schermt zelfs met den persoon van
Willem van Oranje.
Dat maakt indruk op pns eenvoudig volk.
Maar een vraag: „Heeft de N.S.B, ook een
verbond gemaakt met den Potentpat der
Potentaten
De N.S.B. geeft, sterk af op de daden
der Regeering.
Jammer genoeg; is daarvoor veel aanleid
ding. j
evenwel is het de N.S.B, leed, bidt ze
ivoor da Overheid? Is het de N.S.B, leed
dat Gods gebod ligt vertreden in ons land?
Deze vragen te stellen is ze ontkennend te
beantwoorden. Daarvoor is hun lectuur en
zijn hun sprekers het bewtijb. En' dat po*
sitief Christendomi van de N.S.B. Men rij'
gewaarschuwd.
De statistiek leert dat de aanhang van de
N.S.B, wordt gevormd uit de gehalveerde
vrijzinnige partijen. Daarvan heeft men al*
lerminst positief Christendom te verwachten.
Het Duitsche volk zij ions ter Waarscfhu*
wlng.
Strijden moeten we voor de een*
voudige beginselen van 'sHee*
ren Woord. Dat is de vaste rots.
Zonder Icoude drukte van dwaas
„hou zee" geroep, handjes o ps te*
kerij en half militair vertoon. Die
Mij! eeren, zal Ik eeren," zegt de Heere.
Dat is het onbedriegelijke Woord des Hee*
ren. Te wandelen in 's Heeren wegen, daar*
in ligt de gunste Gods, daarin ligt welvaartj
en voorspoed. Gods geboden hebben de
belofte beiden voor dit en voor het toe*
komende leven. De Heere verwaardige land
en volk daartoe. Terug te keeren tot God
en Zijni Woordl. Da,t jis de eenige voor*
waarde voor opbloei van onis volk in elk
opzicht. '1
De vanouds beroemde AKKER's
ABDIJSIROOP is een natuur-genees
middel, daar de werking in hoofd
zaak berust op de geneeskracht van
extracten, bereid uit reeds in- oude
tijden bekende „genees-kruyden"
AKKER's ABDIJSIROOP, bereid vol
gens oud recept, is dus een aan da
natuur ontleend geneesmiddel!
De genezende, hoeststillende,
slijntoplossende en kalmeerende
werking van de kruiden-extracten,
welke AKKER's ABDIJSIROOP zoo
beroemd hebben geniaakl,is thans
door een nieuwe toevoeging van
den bekenden Apotheker Dumont
nóg sterker, nog sneller, nog
krachtiger en nog doeltreffender!
Een lepel AKKER'S ABDIJSIROOP
werkt thans 2 x zoo snel als voorheen I
Een ongeëvenaarde werking tegen:
hoest, bronchitis, kinkhoest, verwaar
loosde verkoudheid, griep, influenza.
De verlaagde prijzen zijn thans:
75 ot.* F 1.85 F 2.00 F 3.50
3 dagen 6 dag«n 12 dagen 24 dagen
gebruik gebruik gebruik gebruik
De grootere flacons zijn bij
voortgezet gebruik voordeeliget!
Als twee hetzellde doen
LoiOnsverbooging in Iheorie en ipiafetajk
De Volkseenhejd vain de N.S.B.
iroeweiSffi-jolvoorzitter en de ojiderwSj'zer.es.
cantaten en passie, n
ken in dienst derJfSv. ^^oen, is hei^n, mees*
ter hebben behandiJ .."'t'SDTsei!' we onze be»*
langstelling toch nog richten op de andere
vormen van kerklied die Bach heeft ge«
In de eerste plaats zijn z.g. oratotiums.
T-. -is (3r->**'ium werkt verwarrend
m huis. Nu de guiaén in waarde 'diterk
begint het spook der duurte den kop op
te steken. Alle artikelen, die geheel of voor
een groot deel, uit het Buitenland betrokken
worden, moeten met meer guldens betaald
worden dan voorheen. Vanzelfsprekend
werkt dit bkj grossier en winkelier door en
zoo zullen w!ij zeer s,poedig tot duurderen
levensstandaard komen. Daaraan zal wel
verbonden rijin dat ook de loomen worden
omhoog gebradht, opdat de hoogere prlij'zen
ook kunnen betaald worden. Die hoogere
loonen zullen dan ook de artikelen weer
iets duurder maken, en zöo gaan w'lj in een
cirkeltje rond, 'precies als in Frankriijk en
België. Welk het groote voordeel der gul*
i denverlaging zal' wezen, zie ik nog niet in.
Ook hier betreft het een zaak, waarover men
j niet behoeft te twisten, omdat de komende
winter ons dit alles wel duidelijk zal te ver*
staan geven. Intusschen is er werk aan den
winkel voor de vakbonden, die nu weer
op loonsverhooging aandringen kunnen.
Maar b.v. de rioode vakbonden hebben hun
geld gestoken in de Arbeidersjpers, die zes
a zeven dagbladen uitgeeft. En nu komt
het aardigste, het tiersoneel van dat grootei^
kranten'bedriyf neemt de Wijze lessen van'"
het Volk en de Voorwaarts ter harte en heeft
aan de Directie ook al om verhooging ge*
vraagd. 'Maar nu is het antwoord losge*
komen: „dat gaat niet. GSj, menschen van
de Ai'bteiderspers moest weten, dat het pa*
pier en andere grondstoffen duurder wor*
den en wij dus een moeiKj'ken tijd tege*
moet gaan. En bovendien, hoeveel de prij'*
zen zullen stiijigen weet glij' nog niet en het
is toch wel wat vooib'arig om nu al om
verhooging van loon te vragen." Daar komt
het sihriftelijk antwoord van de Directie
op neer.
Dat antwoord getuigt van gezond ver*
stand. Maar datzelfde verstand moest ook
eens aan het Woord komen als de roode hee*
ren in hun kranten de loonsverhooging als
PUROL doet ze verdwijnen
Gebruikt bij gela«tsverzorging witte Purol.
Doos 30, Tube 45 et. Bij Apoth. en Drogisten
UIT HET KÏJKVENSTER: Als twee hèi»
zelMft doen
Binnenland: De N.S.B, in het zonnetje gffi»
«et. Het a.s. huwelijk van onze Prinses.
Buitenland: De algemeeme toestand.
Muziek: Johan Bastiaan Badh.
De Bijbeltentoonsfejling te Dirksland.
Gemeenteraad Oude Toingie: Begrooting aan»
giemomén, Voorloppig geen nieuw» begraajf«
plaats.
Dood^lijfe ongeluk te Achthuisen.
Ingebroken te Stelllen4ami