Cm.WEEKBI/^ÖpGED.GD0nD&IAG^ORDlZUID-H0LLEnZEElJWJCH^ EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 9e Jaargang ZATERDAG 24 OCTOBER 1936 No. 782 De werking van ABDIJSIROOP is versterkt! Uit hef Kïjkvenster" WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" - 18e JAARGANG aanvragen en -aanbiedingen van 1-6 regels 80 et Boek-aan- N.V. UitgeVerSmaatSChappij oEilatldeil-IlietlWS Oit nummer bestaat uit 2 bladen Voornaamste inhoud Vetwormpjes meeëfers, pukkels en puistjes iiahdeu Advertentie prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.Dienst- 1 UITOAVE VAN J »t k-ndiging 10 cent per regel - Contracten belangrijk lager 1 Gevestigd te MiddelhamlR - Prins HendriXstr. 122 C. Giro 167930 Poslbox 8 Tel. 17 Abonnements-prljg 85 cent per 3 maandtn bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar ■■■■■■IMBBWMilllllllillilllMllliM—■i^l—i——l (Tekst 2 Cor. 6 1 en 2.) „En wij als medearteidende, bidden U ,^ook, dat gij de genade Gods niet tever* „geefs moogt ontvangen hebben. „Want Hij zegt: In den aangenamep „tijdi heb Ik U verhoord, en in den Jdag der zaligheid heb Ik U geholpen: „Zie nu ds het de welaangename tijd „zie,| nu is het de dag der zaligheid." We zijn geen zondaren omdat wij zondi== gen maar we zondigen omdat wij zondaren Zijn. Daarom il het voor ons gemakkelijker om de zonde te doen, dan om de zonde te laten. Als de mensch begint te beseffen dat het niet goed met hem staat voor de eeuwigheid is hij zoo geneigd den weg der verbetering te gaan bewandelen. De Heere brengt Zijn volk echter op den weg der ontdekking opdat zij hunne verdoe^ melijkheid voor God leeren kennen en met den tollenaar leeren smeeken. „O God, wees mij zondaar genadig." Omdati vooral in deze humanistische tija velen bedwelmd worden met een valschen godsdienst is het noodig, daarop den nadruk te laten vallen. - We( hebben eens gelezen van Napoleon, dat hij in een gevangenis een onderhoud had met de gevangenen. Bijna allen vonden hun misdrijf niet zoo erg en daarom de straf veel te zVaar. Eindelijk kwam hij bij een man die eerlijk beleedf een booswicht te zijn terwijl hij meende dat de straf veel te licht was. DadeUjk beval Napoleon dezen misdadiger weg te zenden met de bijvoeging, hij zou hier al die brave menschen besmetten. Isi dat geen duidelijke illustratie van vele menschen) die ^belijden groote zondaren te zijn, maar in de pracfijk steunen op hun deugden en plichten? Ook de H(eere gaat die groote schare deugdzame menschen voorbij' en verheerlijkt Zijne genade aan doemwaardige Zondaren. Hij roept geen rechtvaardigen maat zonda* ren tot 'bekeering. Tot de vrome Farizeën die met al hun gehuichelde godzaligheid Vijanden waren van de bediening van vrije genade heeft Hij ge* zegd: hoeren en toUenaarls zullen U voor<= gaanl in het Koninkrijk Gods. Onze vroomheid is vaak een struikelblok om zalig te worden maar de zonde behoeft ons niet in den weg te staan, want het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden. Er rijn tegenwoordig zoovele menschen die met groote bewogenheid kunnen ver=< tellen wie zij voor God zijn, maar zoo weinigen die met vrijmoedigheid mogen zeg=' gen. Wie de Heei-e voor hen is. Daarom' sluiten Gods knechten zich van harte aan bij de bekommering waarvan Pau* lus getuigt in de woorden die wij boven deze Overdenking lieten afdrukken. We vinden in dit ontroerende gebed van den Apostel allereerst een aanbidding van een groote Gena* deweldaad; een aanwijzing van een kostelijke Gena* detij'd; een waarschuwing voor een mogelijke Genadeverspillimg. (- Als we beidenken dat Gods kinderen keurlingen zijin van het eeuwig welbehagen dan' weten we dat de Heere die kirideren alleni even lief heeft. Wij, mogen in onze kortzichtigheid den een boven den ander verheffen maar bij deji Heere zdji» ze gelijk. Onwillekeurig vragen we dan hoe het komt dat de één meer genade ki'ij'gt dan den, ander. Waarom wandelt de een over de lichtende hoogten,' des levens en de ander in diepe donkere valleien? Waarom mag Ide een roemen in blijde geloofsverzeketldheid en moet de ander in bange bekommernis door het leven gaan? De gemeente vormt een organische eenheid en de Heere wil dat de leden voor elkander gelijke zorg zullen dragen. Daarom heeft Hij ook in de genade ar* men en rijken beide gemaakt. Als ge vraagt waarom Paulus zoo rijk was iri hemelsche genietingen en geestelijke er* varingen, zoo rijk in verdrukkingen en daar* om ook zoo rijk in vertroostingen, dan geef(( hij in het eerste hoofdstuk van den tweeden; brief aan de Corinthiers het ant;* woord'^ en zegt: „Die ons vertroost in al onze verdrukkingen, opdat wij zouden kun* nen, vertroosten degenen die in allerlei ver* drukkingen zijn met de vertroosting waar* mede wij zelf van God vertroost worden. Daarmee is dus het karakter aangetoond van dezen brief. Maar er is- nog meer. Sommigen hebben hem verdacht gemaakt inj ^ijne bediening en daarom zegt hij dat zijq prediking niet is „Ja en Neen" maar; „Ja en Amen" in Christus. Vervolgens geeft bij een duidelijke uit* eenzetting dat zijne bfediening in tegenstel* ling met de btediening des doods een bedie* ning des Geestes des levens is. God bidt, en Christus bidt, en den apos* te]} bidt ook als een gezant van Christus wege,| „laat U met God verzoenen." Als medearbeidende bidden wij U dat gij de genade Gods niet tevergeefs moogt ont* vangen hebben. Paulus" spreekt hïèr yan de genade der verzoening die Christus heeft verworven en~ die ons gedurig in de prefdiking wordt aangeboden. Levend onder de bediening der verzoening moge^i.we zeggen, dat wij allen die genade in de prediking ontvangen hebben. De groote vraag is of wij ze ook door geloofsgenade hebben leeren aannemen. Als een dienstknecht van Christus dringt hij er biddend bij de gemeente op aan. Neen,| Paulus is geen Pelagiaan of Re* monstrant, die meent dat het zwaartepunt moet vallen in den arbeid van den mensch. Maar hoewel hij weet dat de mensch ligt in een staat van onmacht en vijaindschap laat hij gevoelen dat God daarmede de ver* antwoordelijkheid niet opheft maar de mensch' door 'beloften en bedreigingen als eeni redelijk wezen wil bearbeiden. Vreeselijk' zal ^et zijn als we op zoo groote zaligheid geen acht geven. Temeer waar de Heere ons doet leven in eenf kostelijke genadetijd. Paulus wijst ons terug naar Jesaja 49. Daar wordt gesproken van den knecht des Heerenl die in de nood en in de ellende van Zijn volk is ingegaan. Uit de benauwdheid heeft hij geroepen en' is verhoord uit de vreeze. Door zijta Moedigen arbeid heeft hij een eeuwige zaligheid verworven. En nu Is het jubeljaar des wtlbehagens aamgebrokèn. Dï^t) jubeljaar begint op den Pinksterdag en eindigt bij de wederkomst van Christus. Gellij'kT de Levieten met de zilveren 'ba* zuinen, door het land gingen en de slaven en armen door dat geklank werden verblijd', zoo; laat de Heere in de nieuwe bedeeling de) baztiin van het Evangelie blazen. Hoe zalig is het volk dat naar Uw klan* ken) hoort! De apostel ipïeekt echter niet alleen van een welaangename tijd, maar ook van eenl dag der zaligheid of een dag der ver* lossing. Heij jubeljaar begon pp de groote ver* zoendag. Die verzoendag wijst ons naar dien groo* tenj dag dat Christus met Zijii eigen bloed zoui ingaan in het binnenste heiligdom een eeuyige verlossing teweeg brengende. Met ééne offerande heeft Hij in eeuwig* heid volmaakt degenen die geheiligd worden. MaarJ die verzoendag moeten we ook in ons eigen leven leeren kennen. We hebben van Adam en Eva geleerd de zonde van ons af te schuiven. Diaarom moeten de zonden ónze zonden worden. Als de verzwegen schuld beleden schuld ■wordt zal de Heere de beleden schuld vergeven. David getuigt ervan in Psalm 32: „Jk zcii&e ik zal belijdenis van mijne orvertre»» dingen doen voor den Heere, en Gij ver* gaaft de ongerechtigheid mijner zonde." Op dien grooten verzoendag mogen Gods kinderen zingen Zoo ver het West verwijderd is van 't Oosten Zoo ver heeft Hij', om onze ziel te troosten. Van ons' de schuld en zonden wegge* daan. Eerst dusl de dag der heils en dan het aangename jaar des Heerien. Dan is het een echte verzoendag en een echt jubeljaar waarin we leeren verstaan „de zangfijd genaakt en de bloemen wor* den gezien in het land."' Wat is er weinig behoefte aan de schuld* vergevende genade, aan de schat der verzoe* ning. Wat- is er veel schijngeloof en weinig echt geloof dat mag getuigen met Zondag 7 van onzen Heidelberger. dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zon* den eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is. De zonde maakt een scheiding tusschen de Heerd en onze ziel en daarom moeten die zonden worden vergeven. In heü aangename jaar dejs Heeren laat de Heere de verzoening in de prediking van het Evangelie aanbieden. Paulus spreekt ook van een mogelijke genade verspiiliï.6. *- Neen dat wil niet zeggëï5r=-éaï'^«_-ma afval der heiligen is. "'^J^^'^' Er is onderscheid tusschen de genat.c we bevindelijk leeren kennen en de genade die de Heere ons aanbiedt. Als de Heere de beginselen dei^ genade door Zijnen Geest ons heeft geschonken dan zal Hij' voleinden wat Zijn hand begon. Dat werk is nooit tevergeefs. Maar Paulus zegt: Ik üid U, dat gij de genade Gods niet tevergeefs moogt ontvan* gen hebben. Dat ge niet tevergeefs geleefd hebt onder die Goddelijle aanbieding. Hoevelen zijn er nie grij's geworden onder de prediking der virzoening. Zondag aan Zondag jsluisterd naar de bbodschap: Wij bidden U van Christus wege, laat U met God 'erzoenen. Met een ontroerde zjel denkt Paulus aan die; groote schar^ die geleefd hebben in den; -.dag der zalijheid en straks toch wegzinken in een eotwige rampzaligheid. Heden dan zoo Gij Zijne stemme hoort verhardt Uwe harten net. Zie Ikl sta aan de leur en Ik klop. i Zal dat roepen e dat kloppen voor ons tevergeefs rijn? Gods werk is nooittevergeefs en Christus is niet tevergeefs gestrven. Al wati Mij de Vder geeft zal tot Mij komen en die tot Mi komt zal Ik geenszins uitwerpen. Maar het is wel mogelijk dat wij de genade GodS tevergifs ontvangen hebben, en al zijn we dan kjderen des Koninkrijks die het teeken en zei des Verbonds dra* gen dan zal de Heei ook van ons zeggen Maar Mijni voUwiou niet Naar Mijn stene hooren Israël verliet,! Men Mijn gehoon Heeft zich ander^oón Naar Zijn lust 'erkoren. Ds. A. de Blois Gouda De Duitsch Evangelis kerk protesteert. De N.S.B, in ons la: In vorige driestarr behandelden we het waardige protest vade Diuitsch*Evangeli* sche kerk) tegen de irinie van de natio* naal*socialisten ond< Hitler. Veel wordt over Duitschland g«oken en geschreven. Niet opl alle geschi kan men staat ma* ken. Evenwel) wie ons beter inlichten over de! toestapd iD!ui.tschland dan de Evangelische kerk' zelf, die in groote druk leeft. Dai^ is zeker een onverdacht getuigenis. De toestand in Duitschland is diep treurig. De kerk wordt geknecht en onderdrukt. De Evangelische belijders hadden hun verwachting gebouwd op het program vari de nationaal*socialisten. Dat ^prak van een positief Christen* dom. En nu zitten ze onder den druk. Bedrogen zijn ze. Het b' 1 ij'kt dat ze den duivel van het Communisme hebben uitgedreven met een Beël z e b u 1 van, het n a t i o n a a l*s oc i a 1 is* me. Het communisme verwoest de kerk, het fascisme ontkerkt de kerk. Het resultaat is het zelfde, alleen het laatste treedt geraffi* neerder op. Ook in Nederland stjeekt het fascismei in den vorm yajt de N.S.B. den kop iOp. Helaas in menig opzicht door het laten 'bestaan van misstanden wordt een voedingsbodem gevonden. Dat de Over* heid bet ter harte name en uit* roeide wat gerechte aanstoot geeft. Gaafheidvande Overheids [personen in alle opzichten, als magistraat, als burger, als hoofd van het gezin en onkreukbare eerlijkheid en rechtvaardigheid inhctambt. Daarnaar moet de Regeering streven. On* vetbiddelijk opruimen wat daaraan niet vol* doet. Erii vooral geen politieke kliekjes en bevoorrechting van ipolitieke vriendjes. Dat wreekt zich. Dat geeft de N.S.B. wind in[ de zeilen. Op een Overheidsper* soon moet men kunnen vertrouwen. Zijn Woord moet voldoende zijn. Hjield men daarmee genoegzaam! rekening er Was geen sprake van -een opkomst der N.S.B. ons volk zou daarvooi^ te verstandig zijn. Het weet wel, dat de nood der tijden niet door de N.S.B, kan worden opgelost. Noch in Duitschland, nor1-'"' -•■•- '^ar d- ook. H h- Binnen twee minuteji gezonken. CpïSrtê^de '-^ïat^^de'^sl^giif''' v«ï5MYfi#S.4.er -' een Qorzaak van buiten mo^'il>eb* m es e r 1 n ,,ggjjtijOk_ daarop,t a m t. jviaar o o Ij in net jj-» .^^^He Ie ve n. Een overheidspersoon moet door handel en wandel resipect af* d v/ i n g e n. Is dat niet zoo, dan is hij' niet de rechte man op de rechte plaats. Verkeerde toestandei^ kweeken N.S.B.ers. En daarin, schuilt het gevaar. Het gevaar van de N.S.B. Veel heeft de N.S.B, ge* meen met het Duitsche nationaal*soc(ialisme. Met ta zeggen, dat ze aan elkaar verwanf zijta zeggen we te weinig, 't Lijkt meer op Colpiëerwerk, op naaperiiji. Ook het program van de N.S.B, spreekt van een positief*Chris* tendom. Schermt zelfs met den persoon van Willem van Oranje. Dat maakt indruk op pns eenvoudig volk. Maar een vraag: „Heeft de N.S.B, ook een verbond gemaakt met den Potentpat der Potentaten De N.S.B. geeft, sterk af op de daden der Regeering. Jammer genoeg; is daarvoor veel aanleid ding. j evenwel is het de N.S.B, leed, bidt ze ivoor da Overheid? Is het de N.S.B, leed dat Gods gebod ligt vertreden in ons land? Deze vragen te stellen is ze ontkennend te beantwoorden. Daarvoor is hun lectuur en zijn hun sprekers het bewtijb. En' dat po* sitief Christendomi van de N.S.B. Men rij' gewaarschuwd. De statistiek leert dat de aanhang van de N.S.B, wordt gevormd uit de gehalveerde vrijzinnige partijen. Daarvan heeft men al* lerminst positief Christendom te verwachten. Het Duitsche volk zij ions ter Waarscfhu* wlng. Strijden moeten we voor de een* voudige beginselen van 'sHee* ren Woord. Dat is de vaste rots. Zonder Icoude drukte van dwaas „hou zee" geroep, handjes o ps te* kerij en half militair vertoon. Die Mij! eeren, zal Ik eeren," zegt de Heere. Dat is het onbedriegelijke Woord des Hee* ren. Te wandelen in 's Heeren wegen, daar* in ligt de gunste Gods, daarin ligt welvaartj en voorspoed. Gods geboden hebben de belofte beiden voor dit en voor het toe* komende leven. De Heere verwaardige land en volk daartoe. Terug te keeren tot God en Zijni Woordl. Da,t jis de eenige voor* waarde voor opbloei van onis volk in elk opzicht. '1 De vanouds beroemde AKKER's ABDIJSIROOP is een natuur-genees middel, daar de werking in hoofd zaak berust op de geneeskracht van extracten, bereid uit reeds in- oude tijden bekende „genees-kruyden" AKKER's ABDIJSIROOP, bereid vol gens oud recept, is dus een aan da natuur ontleend geneesmiddel! De genezende, hoeststillende, slijntoplossende en kalmeerende werking van de kruiden-extracten, welke AKKER's ABDIJSIROOP zoo beroemd hebben geniaakl,is thans door een nieuwe toevoeging van den bekenden Apotheker Dumont nóg sterker, nog sneller, nog krachtiger en nog doeltreffender! Een lepel AKKER'S ABDIJSIROOP werkt thans 2 x zoo snel als voorheen I Een ongeëvenaarde werking tegen: hoest, bronchitis, kinkhoest, verwaar loosde verkoudheid, griep, influenza. De verlaagde prijzen zijn thans: 75 ot.* F 1.85 F 2.00 F 3.50 3 dagen 6 dag«n 12 dagen 24 dagen gebruik gebruik gebruik gebruik De grootere flacons zijn bij voortgezet gebruik voordeeliget! Als twee hetzellde doen LoiOnsverbooging in Iheorie en ipiafetajk De Volkseenhejd vain de N.S.B. iroeweiSffi-jolvoorzitter en de ojiderwSj'zer.es. cantaten en passie, n ken in dienst derJfSv. ^^oen, is hei^n, mees* ter hebben behandiJ .."'t'SDTsei!' we onze be»* langstelling toch nog richten op de andere vormen van kerklied die Bach heeft ge« In de eerste plaats zijn z.g. oratotiums. T-. -is (3r->**'ium werkt verwarrend m huis. Nu de guiaén in waarde 'diterk begint het spook der duurte den kop op te steken. Alle artikelen, die geheel of voor een groot deel, uit het Buitenland betrokken worden, moeten met meer guldens betaald worden dan voorheen. Vanzelfsprekend werkt dit bkj grossier en winkelier door en zoo zullen w!ij zeer s,poedig tot duurderen levensstandaard komen. Daaraan zal wel verbonden rijin dat ook de loomen worden omhoog gebradht, opdat de hoogere prlij'zen ook kunnen betaald worden. Die hoogere loonen zullen dan ook de artikelen weer iets duurder maken, en zöo gaan w'lj in een cirkeltje rond, 'precies als in Frankriijk en België. Welk het groote voordeel der gul* i denverlaging zal' wezen, zie ik nog niet in. Ook hier betreft het een zaak, waarover men j niet behoeft te twisten, omdat de komende winter ons dit alles wel duidelijk zal te ver* staan geven. Intusschen is er werk aan den winkel voor de vakbonden, die nu weer op loonsverhooging aandringen kunnen. Maar b.v. de rioode vakbonden hebben hun geld gestoken in de Arbeidersjpers, die zes a zeven dagbladen uitgeeft. En nu komt het aardigste, het tiersoneel van dat grootei^ kranten'bedriyf neemt de Wijze lessen van'" het Volk en de Voorwaarts ter harte en heeft aan de Directie ook al om verhooging ge* vraagd. 'Maar nu is het antwoord losge* komen: „dat gaat niet. GSj, menschen van de Ai'bteiderspers moest weten, dat het pa* pier en andere grondstoffen duurder wor* den en wij dus een moeiKj'ken tijd tege* moet gaan. En bovendien, hoeveel de prij'* zen zullen stiijigen weet glij' nog niet en het is toch wel wat vooib'arig om nu al om verhooging van loon te vragen." Daar komt het sihriftelijk antwoord van de Directie op neer. Dat antwoord getuigt van gezond ver* stand. Maar datzelfde verstand moest ook eens aan het Woord komen als de roode hee* ren in hun kranten de loonsverhooging als PUROL doet ze verdwijnen Gebruikt bij gela«tsverzorging witte Purol. Doos 30, Tube 45 et. Bij Apoth. en Drogisten UIT HET KÏJKVENSTER: Als twee hèi» zelMft doen Binnenland: De N.S.B, in het zonnetje gffi» «et. Het a.s. huwelijk van onze Prinses. Buitenland: De algemeeme toestand. Muziek: Johan Bastiaan Badh. De Bijbeltentoonsfejling te Dirksland. Gemeenteraad Oude Toingie: Begrooting aan» giemomén, Voorloppig geen nieuw» begraajf« plaats. Dood^lijfe ongeluk te Achthuisen. Ingebroken te Stelllen4ami

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1