De Veerrerbinding Flakkee-Noord-Brabant.
Gemengd Nieuws
Verbetering toegangswegen Gala-
theesehe haven, dringend noodza
kelijk. Een bespreking op het
Raadhuis te Ooltgensplaat met
Stichtingsbestuur en de Pers.
Marktberichten
Centrale veiling Middelharnis
Voor onze Jongens en Meisjes
Wie van het veer Flakkee—Noord*Bra=
bant gebruik maakt zal het ^ijn oipgevallen
of liever zal het telkens weer aan den
Ijve ondervinden, dat de toegangSwiegen
tot de Galatheesdie haven, in tegenstelling
met die aan de Brabantsche wal, uitermate
slecht zlijn. Natuurlijk is daar reeds een en
ander aan gedaan, om hierin verbetering te
brengen, wat uit het verdere van dit verslag
z'al blijken, maar ondanks dat, is het steeds
bij' het oude gebleven. Het heeft nu Don*
derdag j.l. het Bestuur der Stichting Veer*
verb'. Flakkee—Noord^'Br. goedgedacht, met
de betreffende instanties en met de' groote
eni de plaatselijke pers deze wegen eens
nader te bekijken, om bSj' de Provincie en bïj
het college van Ged. Staten met te meer
klem op spoedige verbetering te kunnen
aandringen.
Om 11.20 uur v.m;. kWamen daartoe a&
gevaardigden van het Waterschap Mark en
Dintel, B. en W. van Dinteloord (uitma*
kende het deel van het Bestuur der Stich*
ting aan de Brabantsche kant) ipersvertegen*
wioordigers, afgevaardigden van de K.N.A.
C, de B.B.N, en de A.N.W.B. met de veer*
dienst van de firma v. d. Schuyt te Ooit*
gensplaat aan. Hierbij sloot zich aan het Be*
stuursdeel der Stichting van de Flakkee*
sche zlijde, namelijk B. en W. van Ooit*
gensplaat en het Bestuur der Dfijkring Goe*
ree en Overflakkee met de pi. pers. Ver*
tegenWöordigd was verder de heer KaUs*
vaart, adj. directeur der Reederij v. d-
Schuyt, Ir. Jacobs, welke belast is geweest
met de verbeteringen aan de Sluissche ha*
ven, en onder wiens opzicht ook het bag*
gerwerk aldaar zal geschieden.
Allereerst werd bezichtigd de nieuwe be*
schoeiing aan de Zuidzijde, die zich uit*
strekt over de geheele lengte der haven en
afdoende verbetering heeft gebracht, voor
het verkavelen van de onderberm. Wanneer
we terugdenken aan de oude toestand al*
daar, is de Gal. haven enorm verbeterd en
kan deze thans ook bSj laag water worden
aangedaan, wat, wanneer straks zal worden
gebaggerd, nog z'al worden yergemakkeljkt.
Hierbdj merken we op, dat een en ander
is gepaard gegaan iftet groote kosten (de
beschoeiing alleen f 6000.z'oodat de
Stichtingskas geheel is uitgelput en straks
zelfs wÈer voor een leening komt te staan.
Om dan 'maar niet te spreken van de vele
duizenden guldens welke de firma v. d.
Schuyt voor het maken van dé aanleg*
plaats, ponton, haven*plateau etc. heeft ten
koste gelegd.
Het gezelschap steeg daarna in de mooie
reisw'agens vaii de firma v. d. Schuyt,
welke met denzelfden dienst waren over*
gekomen, om de toegangswegen nader te
bezien.
Het eerste gedeelte hiervan, de weg onder*
langs de dijk, is kort geleden, öp kosten van
de gemeente Ooltgensplaat geteerd en in re*
deljken toestand gebracht. Zoodra komt
men echter boven op de dïjk', richting Lang*
straat, of de wegtoestand daar vloekt direct
met alle verkeers'begrippen. Smal, vol gaten
eni kuilen, is deze weg, en, voor zwaar
vervoer naar de veerboot, b'ijna gevaarlijk' te
noemen. Het moest dan ook de verbazing
wekken, vooral van de pers*menschen, dat
men er, waar het hier toch een algemeen be*
lang geldt, tot overname door de Provincie,
zoo afwijzend tegenover staat.
Ook werd de andere toegangsweg gereden
die van de Langstraat dwars doo^ de Pol*
ders loopt, welke als Polderweg tamelijk
goed mag worden genoemd, maar toch niet
kan worden aangemerkt als een verkeersweg.
Na hiervan notitie te hebben genomen,
werd naar het historische gemeentehixisCl)
gereden.
Burgemeester DONKERSLOOT, Voorzit*
ter der Stichting, begroette aldaar officieel
de aanwezigen en zette de bedoeling van
de bijeenkomst uiteen. Spr. wenschte de
genoodigden niet te vermoeien met een
schets van de groote worsteling die plaats
had gehad om de veerverbinding tot stand
te brengen, maar wees korteEjk op het feit,
dat in Mei 1935, door het kordate aanpakken
van de Reedertj van der Schuyt, getoond
is, dat het particulier initiatief inderdaad
iets tot stand kan brengen. Spreker bracht
namens het Bestuur alle lof voor de pres*
taties van de örma v. d. Schuyt
Er is echter een halpering van een an*
dere kant, waarop spr, nu gaat wïj'zten. Als
men in Noord*Brabant de Wtegen berijdt
ook de toegangsweg tot het veer Din*
telsas kan men spreken van een eldorado.
Inzonderheid in Brabant verstaat men de
kunst, om niet te veel te praten, maar om
te handelen. Spr. neemt tot voorbeeld,
dat er zekeren Vrijdag een bespreking plaats
had met het Waterschap Mark en Dintel,
om toch de toegangsweg in orde te bren*
gen, en reeds 's Maandags daarop, wös er
Mnd en steen. (Hilariteit). Spr. heeft alle
lof voor de medewerking van den Comm.
der Koningin v. Noord*Br., de Provincie
enz'., men presteert er om^ zoo te zeggen in
töp.
Anders is het aan de Flakkeesche wal.
De Stichting op touw gezet, had mede*
Werking van het publiek, van de Kamers
van Koophandel te Rotterdam en Dordt,
en ook van de Boerenleenbanken. De wer*
kelijke schuld, die de Stidhting heeft is
f 16.000,welke z'al worden verhoogd
met een leening van f 2500.voor bagger*
werk'. We z!ijn niet btezWaard deze onkosten
niet te kunnen dekken, het is ook geen
noodkreet, die We hier uiten, iegt sipr.,
maar we zijn aan de uiterste grens.
Spr. leest een gedeelte uit een verslag
van de handelingen der Prov. Staten, (10
Dec. 1935) waar over de wegen op Flakkee
dhr. ter Laan het Woord voerde en ook
het Flakkeesche Statenlid de heer, H. v.
Rossum (Melissant). Hieruit merkt spr. op
dat men in de Staten algemeen de indruk
had dat het veer er z'ou „blijven" in*
derdaad het ziil er blijven! en een goede
accomodatie noodig zou zlijn. Kortom, het
zou in studie WOrden genomen en het kwam
in orde. Maar nu zSjn w'e een jaar verder,
en het is nog hetzelfde.
Zooals we zagen Ajm de toegangswegen
slecht, smal, gevaarhjk. Nu dacht de Stich*
ting: laten We de B.B.N.i, de K.N.A.C., de
A.N,WB., de geheele pers ook eens laten
zien hoe het hier is, en de menschen in
den Haag eens wakker schudden en toe*
roeipen: help ons uit het moeras! Spr.
richt zich hier inzonderheid tot dhr. ten
Hope, lid van Ged. Staten.
W|ijl vragen, aldus siprekèr,
dringend om verbetering der
toegangswegen en a a n s 1 u i*
ting aan de Provinciale weg.
Spr. wijst in grove trekken, wat het parti*
culier initiatie! al heeft gedaan. De gemeente
Ooltgensplaat zit zelf op den bodem en
kan niet verder. De Wegen zijb polderwegen
en de Polderbesturen hebben tot taak, zfe
voor polderwegen op peil te houden. Wat
Wijl beoogen, is een goede verkeersweg te
krijgen.
Aan de weg naar Ooltgensiplaat hebben
we gedaan wat we konden, we zïjn al te
vèr gegaan, we z'ijSn aan 't eind.
Er ligt hier een Provinciaal Belang en het
is nood zaak,dat de Provincie de wegen
overneemt. Spr. z'al nu niet spreken van de
f 600.— per K.M. die voor die overname
geëischt wordt, daar heeft de Provincie
dikke winst aan! Maar dankbaar /ouden we
zSj'n indien de Provincie de zaak' en
met spoed eens grondig aanpakte.
Kort -wSjst spr. er op, dat de Rijkswater*
staat ook niet alle medewerking geeft, die
geW'enscht is. Per gratie zaj!n 3 palen ge*
slagen waarvoor de Stichting per jaar f2.50
recognitie moet betalen!
De chaos die in de havein was, is -èn door
de Stichting èn door de fa. v. d. Schuyt
verbeterd, maar verbetering wegen, kan toch
niet voor hun rekening worden genomen.
Spr. sluit met het verzoek' en aan de
heeren van de versdhillende corporaties en
aan de pers mede aandrang te willen uit*
oefenen, dat de toegangswegen voor het
Veer, waarvan door automobielen uit geheel
Nederland gebruik wordt gemaakt spoedig
door de Provincie zullen worden verbeterd
en overgenomen.
Dhr. TEN HOPE releveert de toestand
aan het veer voorheen en thans. Hij; brengt
hulde voor het Werk' door de Stichting
en/ de fa. v. d, Schuyt gedaan. Als lid
der Prov. Staten, weet hij dat voorstellen
hierover de Staten hebben verlaten en bij
Ged. 'Staten zijn ingediend, met het ondjer*
ioek w'aarvan spoedig zal worden begonnen.
Wat de 600.per K.M. voor overname
betreft, waarover de Voorz'. sprak, zegt spr.
dat dit niet anders kan. Hier mag nu voor*
loopig winst op zlijn, anderzijds is er ver*
lies, en de verbetering, is ook nog maar
voorloopig. Spr. stelt voor zoó spoedig
mogelijk een adres te zenden aan Ged. Sta*
ten en op spoedbtehandeling aan te dringen.
De VOORZ. is voor deze wenk dank*
baar. Hij vraagt medewerking van dhr. Ten
Hope. Over de f 600.per KM. zal hij'
nu niet debatteeren. Er is toch ook nog
z'ooiets als een Prov. "Wegenfonds?
De adj. directeur van de fa. v. d. Schuyt
dhr. Kalisvaart, brengt zijn dank voor het*
geen ten goede van de Reederij is geziegd.
Groote kosten en zware offers heeft de fa.
V. d. Schuyt gebracht en zij doet al het
mogelijke de dienst zoo comfortabel te laten
loopen. Een groot gebrek is ook, dat er geen
aansluiting is door een autobusdienst. Pas*
sagiers, die geen eigen vervoermiddel hebben,
vinden een slechte en dure aansluiting. Van
de tram te Ooltgensiplaat /ou men b.v. 6
K.M.moeten loopen naar het veer;. De fa.
V. d. Schuyt heeft Concessie voor een bus*
'dienst aangevraagd, wat is afgewezen op
het motief, dat nota bene de tram voldoenidje
voor aansluiting zorgt! Een verzoek bliji de
Kroon werd eveneens afgewezen, naar hij'
meent te weten, omdat dit lag aan de ge*
steldlieid van de weg! Spr. wil dan ook b!J
de heeren aandringen al het mogelijke te
doen een spoedige wegverbetering tot' stand
te brengen.
Dhr. VAN KAMPEN, Burgemeester van
Dinteloord, releveert de medewerking die er
geweest is van Dinteloord's gemeentebestuur
en iou gaarne zien, dat de gemeentebesturen
van het geheele eiland G. en O. in het te*
kort, dat de Stichting heeft, voorz'agen.
Dhr. A. A. MIJS te Sommelsdijk wil niet
gaan debatteeren, maar zegt dat juist op dat
punt alles is afgestuit. Bijelkaar zlijta er 100
gemeenteraadsleden op het eiland, zooveel
hoofden, zooveel zinnen. Dan is er een
schoen* en gareelmaker' die zidh in zijn be*
drijf denkt te zien Wekpot enz. en allerlei
locale belangetjes w'orden tegenover elkaar
uitgespeeld. Het is juist daardoor dat de
Stichting zelf de koe bij de horens heeft
gevat; het was onze groote strijd, dat de
gemeentebesturen niets deden. Over de f600
per K.M. zal spr". niet Spreken. Het meest
noodzakelijke is thans dat de toegangs*
Wegen door de Provincie goed
in orde worden gemaakt en aan
de Prov. weg worden a a n g e s 1 o*
ten. Het is hier een u i t i o n d e r ifn g s*
geval en redeBjkerwïJze zou mogen ver*
Wacht, dat de Provincie daadwerkelijk deze
betrekkelijk korte aansluitingen verbeterde
en overnam.
Een stem wordt nog in de vergadering
gehoord, dat de R.T.M> waar ieder anti*
pathie tegen heeft, met f 50.000 wordt ge*
steund, waarvoor 2 dienstjes zlijn ingelegd,
voor zijn havens wordt gesubsidieerd enz.
enz. En wat doet men hier aan zoo'n be*
langi'ljk verkeerspunt? Niets! De firma v.
d. Schuyt doet alles op eigen kosten en het
is een dringende nood^akellij'kheid, dat èn
Provincie èn Ged. Staten bevorderen dat de
toegangswegen zoo spoedig mogelijk worden
in orde gebracht. (Applaus!).
Dhr. KOENRAAD, Voorz' Waterschi.
Mark en Dintel, roert de geschiedenis met
den oud*veeTman 'Wïj'gand aan, en zegt
dat het hier geen „kWestie" betreft, maar
een verdediging van eigendomsrecht.
Na de bespreking. Waarvan wlij van harte
hopen, dat ze tot het gewenschte doel mag
leiden, Wordt door het gezelschap een een*
voudige lunch gebruikt in Hotel Vinke,
en daarna een rondrit over het eiland ge*
maakt.
In oogenschouW werd genomen het Veer
Den BommelNumansdorp, waarna via Mid
delhamis werd gereden naar Dirksland waar
Burgemeester Visscher de gasten ontving en
de thee werd ge'bïuilct. Daarna werd nog
een tocht gemaakt naar Goedereede. Te 6
uur zijn de genoodigden weer naar hun
haardsteden Weergekeerd.
1). Het gemeentehuis te Ooltgensplaat is
gebouwd in 1616, naar men aanneemt door
jMeldiior van Harbach, die in dezelfde stijl
het raadhuis bouwde te Klundert en Bols*
Ward. Melchior van Har'baCh was steen*
houwer te Breda. Onder steenhouwers kwa*
men destijds architecten meer voor. Hij was
ook 'bouwmeester voor Prins Maurits. Men
is thans in onderhandeling met Monumen*
tenzorg, om het raadhuis te laten restau*
reeren.
De weg Steenbergen=Si. Philipsland.
De A.N.W.B. meldt, dat 14 October a.s.
zal worden aanbesteed de aanleg van twee
gedeelten van den weg Oud*Gastel*Zierik*
zee, tusschen Steenbergen en den Slaakdami
ter gezamenlijke lengte van ruim 4.7 K.M;
De gemiddelde kruiribreedte bedraagt 12
M., de breedte van de rijblaam is, zonder
kantstrooken, 6 M. en met kantstrooken 7
M.
De breedte van den Paralelweg, welke na*
'bdj den Heensche molen aan de zuidzijde
wordt aangelegd, bedraagt 3 M.
De oude toestand in de Galathees sche Haven te Ooltgensplaat Men
ziet hier de booten van de Reederij Kraak in de havenmonding bij
laag water vast zitten. Thans in de haven uitgediept, bcschoeid, stei*
ger en ponton aangebracht dat de stoomboot van de exploiteerende
firma v. d. Schuijt ook bij laag water kan uit en in varen.
HIJ LEEK OP ZIJNEIGEN SCHIM.
Eiken nadit slapeloos idooi indigestie.
„Jarenlang heb ik geleden aan indigestie.
Eiken nacht weer kon ik er niet door sla*
pen en ik leek wel op mijn eigen schim. Ik
raakte zoo uitgeput dat men niïj aanried om
's avonds maar niet meer te dineeren, van
alles werd m'ij aanbevolen, maar geen enkel
middel hielp. Tegen Kerstmis, nu 3 of 4
jaar geleden zag ik een Uwer annonces met
„Neem Kruschen Salts en geniet dan van
Uw' Kerstdiner," of iets van dien aard. Ik
begon het te nemen, zïj het miet wantrouwen,
maar reeds na een paar dagen werden miijii
aanvallen minder. Sindsdien bleef ik een
trouwe Kruschen gebruiker. Ik ben nu 50
jaar oud, en ik kan altiijd alles eten ionder
eenig onaangenaam gevolg en ik slaalp uit*
stekend, dank zij Kruschen Salts."
J. H. Q. te >jR.
Als Uw voedsel niet regelmatig en vol*
komen verteert, bUjVen allerlei klachten niet
achterwege. Zoodra Uw inwendige organen
maar even haperen, wreekt ziCh dat dóór
onpasseljkheid, hardlijvigheid, hoofdpiijn, en
slechte nachtrust. Kruschen Salts bevat ies
minerale zouten, die Uw afvoerorganen aan*
sporen tot meer geregelde werking, waar*
door de verwijdering van afvalstoffen sneller
en afdoender zal geschieden. De gisting vani
het tot nu toe onvoldoend verteerde voed*
sel blijft achterwege, en schadelijke afvalt
stoffen krijgen door snelle afvoer geen kans
hun invloed oip Uw gezondheidstoestand
uit te oefenen. Binnen zeer korten tijd zult
U reeds verbetering in Uw toestand be*
merken.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg*
baar bij alle apothekers en erkende drogis*
ten a f 0.40, f 0.70 en f 1.60 per flacon, om*
zietbelasting inbegreipen. Let op, dat op het
etiket op de flesch, zoowel als op de 'bmü
tenverpakking de naam Rowntree Handels
Maatschappij Amsterdam, voorkomt.
ETTEN, 30 Sept 1936.
De aanvoer op de wekehjksche runder*
markt 'bedroeg 194 stuks; 144 runderen en
50 biggen.
Kalf koeien: aanvoer te kort vlugge ban*
del, iets hooger in prijs.
Kalfvaarzen: aanvoer matig, goede han^
del, prijs iets stijgend.
Melkkoeien: tamelijke handel, prijshou*
dend.
Mager vee: aanvoer redelijk, goede han*
del, hooger in prijs.
Vet veeredehjke aanvoer, matige hamdel,
prijs iets stijgend.
Prijzen: kalfkoeien van f175—250, kalf*
vaarzen van f 120—200, melkkoeien van
f130—210, mager vee van f 100—195, pin*
ken van f70110, graskalveren van f25
—45, vet vée van f 0.37—0.41 en vette kalve*
ren van f 0.70—0.85. Biggen van £9—11.
Eiepenveiling van Diondeitiag 1 Oct. 1956.
Kippeneieren 58—59 Kg. f 4.90—5.—
Kippeneieren 52—56 Kg. 2.95—3.20
Kippeneieren 48 Kg. f 2.75
Bendeneieren f 3.353.40
Veiling van Woensdag 30 Sept. 1936.
Blauwe Druiven f 13.50—18.40, Witte Drui*
ven f 18.------18.60, Tomaten f3.------4.40,
Dubbele Stamprinses f3.------9.70, Roode
kool fl.------1.30, Savooie kool fl.------1.70,
Witte kool f 1.20—1.50, Spinazie f 3.80—
4.20. Alles per 100 Kg.
Andijvie £0.50—1.60, Bloemkool £3.50—8.80,
Komkommers f 1.------1.40, Kropsla f 0.50—
1.20, Meloenen £3.80—9.50. Alles per 100
stuks.
Bospeen £4.80-5.30, Kroten fl.------1.40.
Alles per 100 bos.
Peren Nouvau Pateau f 12.Bergamotten
f 10.------10.50, Beurré Clargeau £5.50—9.—
Beurré Hardij 16.------16.80, Hertogin Elsa
f 10.50—15.—, Goudreinetten 11.—, Grauw
z'oete f 9.50—10.50, Bellefleurs f 650—9.50,
Cam.pagners f7.50—14.40, Bismarck f5.50—
10.—, Kandijzoet f8.------10.50.
BESTE JONGENS EN MEISJESl
De laatste September*opgave (al komt
die ook in October) zal ik maar heel een*
voudig houden, want het is tijd van inzen;*
den en dan willen jullie nilet te llang opl
de laatste opgave zitten piekeren.
Het is
OPGAVE 4:
A was een vorst der Amalekieten.
B een moordenaar van Sauls zoon.
C stierf in 't land der Moabdeten.
D wordt in 't zesde gebod ons verbóon.
E was een richter, die doodde een koning.
F was een volk, door Isrel gevreesd.
G was een reus, geveld door een jong'ling.
H is een woonplaats van Abram geweest.
I is de naam aan Jacob gegeven,
J een vrouw, ontnam Sisera 't leven.
Op jullie papier hoeft dus niets anders
te staan dan de gevraagde tien w o o r*
den, dus niet de heele regels. Daar is dus
niet veel werk aan te doen, nietwaar?
En nu ga ik die kinderen, die al zoo lang
uitzien- naar een antwoord op hun brief,
tevreden stellen, door de brieven verdesr
te beantwoorden.
Jannetje J. J., Oude Tomge.
Vandaag zou je niet voor een open
raam hebben moeten zitten, hoor, om te
schrijven, want 'tis een koude noorden*'
wind! Die tijd is voorbij, 't Wordt weer
zachtjesaan tijd "voor een snorrende kachel:
heel geschikt om aan Oom Ko te schrijven
en opgaven te maken.
Je hoeft altijd niet veir te ^aan om, de
vacantie genoeglijk door te brengen, hé?
Jacoba J. V., Sommelsjdijfc.
Van dat schooljubileum heb ik in de
krant gelezen. De limonade en de koekjes
zijn verteerd, maar het mooie boekje houdt
zijn waarde. Dat is een mooie herinnering
aan dien gedenkdag.
Co»nelis P. van S., Nieuwe Tonge.
Op 'Tholen hebben meer Flakkeesche
Oomko*ers hun vacantie doorgebracht. Welk
eiland vind je mooier: Flakkee of Tholen?
Een fietstocht naar B. op Z. is zeer mooi.
Vind je ook niet?
Johanna A. de G., Herkingen.
Dat was leuk, dat meester J. je op
kwam zoeken. Hij vond dus dat je gegroeid
was? En de meester, was die niet veran*
derd? 0£ is hij 't zelfde gebleven, daar in'
't hartje van ons land? Juffrouw H. heb ik
ook wel eens ontmoet, maar dat is al een
poosje geleden.
Marie de J., Den BiDmmel.
Dat was nog een heel zömervacantie*
verslag, een herinnering aan een mooien
tijd, die weer al een eind achter ons ligjtj
Stel je voor, dait je nu in, "twater ging!
Br., om te rillen! Maar alles heeft zijn tyd,
nietwaar? De winter, die we tegemoet gaan,
is ook wel aangenaam, als we tenminste
aan niets gebrek hebben. En gelukkig, dat
alles langzamerhand gaat; dat je ongemerkt
van 'teene jaargetij in 't andere komt. Dat;
is ook weer een Wijze Bestiering.
Piet K., Ooltgensplaat.
Ben je nu sil achter de geheimen vair
het spel? Zoo niet "Isii vraag je 't maar
op school aan den meester. Meesters wetfen
overal raad op: die zijn heel knap.
Ik wed, dat jij ook best 14 dagen verlof
had willen hebben, want ik merk wel dat
je ook heel ijverig bent als er te werken;
valt Is 't niet zoo?
Aren,' K., Ooltgensplaat.
De tarweoogst was niet zoo bijzonder
groot maar de aardappelen, die je thuis
gebracht heb, dat is heel, wat! Je hebt niet
stil gezeten, jongen. Ik denk dat ze thuis'
heel tevreden over je waren.
Clasien de V. Bd., Ooltgensplaat.
Ik kan 't je niet kwalijk nemen dat het
briefje niet langer is. Ik mag al blij' !zijn dat
ik nog iets van je krijg, want je hebt het
verbazend druk gehad. En dan zóÓ vroeg
al de deur uit! Om dien tijld 'lag ik nog
op één oor. Maar pu is de werkenstijd om,
hé, behalve op school. Doe je daar ook
je best?
Lina van, D., Nieuwe Tonge.
Ik denk, dat je al aardig de weg weet
in R. En is die eerste nacht in die groote
stad meegevallen? Of sliep je niet zoo rustig
als thuis in je rustige dorpje?
Schrijf je in 't vervolg eens een paar
regeltjes over Teun
AllemaaL
De tijd van inzenden is aangebroken. Jul*
lie weet dus wat te doen staaft De oplos*
singen van de Septemberopgaven, voor ztoo*
ver jullie die hebt, netjes opschrijven, en
dan niet vergeten het volledig adres en
jullie leeftijd. Ook heb ik heel graag, dat
't volledig adres en leeftijd op de enveloppe)
staat. Daar heb ik gemak van. Jullie ^viiXt
die kleinigheid toch wel voor me 4oen, pie't*
waar
Tot slot laat ik hier nog een gedeelte
volgen van een brief van ons vriendinnetje
Adriana Drooger te Herkingen.
Beste Oom Ko,
Wegens de drukte van het reizen heb
ik de opgaven niet kunnen zoeken, want
de kranten waren er allemaal niet meer. En
daarom ben ik ook zoo laat. Ik dacht ik
zal toch maar een briefje schrijven, dan
weet Oom Ko toch wat.
'kHeb het goed naar mijb zin gehad
in Den Haag en Scheveningen. In Den
Haag zijn we naar 't Museum geweest. Er
waren veel 'piude schilderijlen en violen
en orgels en piano's. En in Scheveningen
zijn we naar „Mesdag" geweest en de Ge*
vangenpoort. Mesdag is prachtig! Misschien
bent u er ook wel eenS geweiest. Het is een
onweerslucht en er zijn twee kokmeeuwen
in de lucht, en er gaan een boel loggers uit!
En onder aan het duin staan een vrouw
en een kind in Scheveningse dracht. Het is
oud*Scheveningen en de Wassenaarse straat
staat er ook pp. Daar heeft oom L. vtoe*'
ger gewoond.
In de Gevangenpoort kon je al het mar*
teltuig zien waar de mensen vroeger, wx*
gens hun godsdienst, mee gemarteld wer*
den. We' zijn ook geweest in de cel, waar
Cornells de Witt in gevangen gezeten heeft.
Er was ook nog een cel, als je dan door het
raampje keek, kon je zo in de keukep,
kijken, waar ze het eten klaar maakten. Dan
mochten ze er naar kijken, maar niet van
eten.
De groeten van uw pichtje
V ADRIE DROOGER.
Heeft dat meisje alles niet nauwkeurig
verteld? 't Is in orde, hoor! Ik denk, dat
ze op school wel goed opstellen kan maken.
Nou, jongens en meisjes, de hartelijke
groeten van
OOM KO.