De Veerrerbinding Flakkee-Noord-Brabant. Gemengd Nieuws Verbetering toegangswegen Gala- theesehe haven, dringend noodza kelijk. Een bespreking op het Raadhuis te Ooltgensplaat met Stichtingsbestuur en de Pers. Marktberichten Centrale veiling Middelharnis Voor onze Jongens en Meisjes Wie van het veer Flakkee—Noord*Bra= bant gebruik maakt zal het ^ijn oipgevallen of liever zal het telkens weer aan den Ijve ondervinden, dat de toegangSwiegen tot de Galatheesdie haven, in tegenstelling met die aan de Brabantsche wal, uitermate slecht zlijn. Natuurlijk is daar reeds een en ander aan gedaan, om hierin verbetering te brengen, wat uit het verdere van dit verslag z'al blijken, maar ondanks dat, is het steeds bij' het oude gebleven. Het heeft nu Don* derdag j.l. het Bestuur der Stichting Veer* verb'. Flakkee—Noord^'Br. goedgedacht, met de betreffende instanties en met de' groote eni de plaatselijke pers deze wegen eens nader te bekijken, om bSj' de Provincie en bïj het college van Ged. Staten met te meer klem op spoedige verbetering te kunnen aandringen. Om 11.20 uur v.m;. kWamen daartoe a& gevaardigden van het Waterschap Mark en Dintel, B. en W. van Dinteloord (uitma* kende het deel van het Bestuur der Stich* ting aan de Brabantsche kant) ipersvertegen* wioordigers, afgevaardigden van de K.N.A. C, de B.B.N, en de A.N.W.B. met de veer* dienst van de firma v. d. Schuyt te Ooit* gensplaat aan. Hierbij sloot zich aan het Be* stuursdeel der Stichting van de Flakkee* sche zlijde, namelijk B. en W. van Ooit* gensplaat en het Bestuur der Dfijkring Goe* ree en Overflakkee met de pi. pers. Ver* tegenWöordigd was verder de heer KaUs* vaart, adj. directeur der Reederij v. d- Schuyt, Ir. Jacobs, welke belast is geweest met de verbeteringen aan de Sluissche ha* ven, en onder wiens opzicht ook het bag* gerwerk aldaar zal geschieden. Allereerst werd bezichtigd de nieuwe be* schoeiing aan de Zuidzijde, die zich uit* strekt over de geheele lengte der haven en afdoende verbetering heeft gebracht, voor het verkavelen van de onderberm. Wanneer we terugdenken aan de oude toestand al* daar, is de Gal. haven enorm verbeterd en kan deze thans ook bSj laag water worden aangedaan, wat, wanneer straks zal worden gebaggerd, nog z'al worden yergemakkeljkt. Hierbdj merken we op, dat een en ander is gepaard gegaan iftet groote kosten (de beschoeiing alleen f 6000.z'oodat de Stichtingskas geheel is uitgelput en straks zelfs wÈer voor een leening komt te staan. Om dan 'maar niet te spreken van de vele duizenden guldens welke de firma v. d. Schuyt voor het maken van dé aanleg* plaats, ponton, haven*plateau etc. heeft ten koste gelegd. Het gezelschap steeg daarna in de mooie reisw'agens vaii de firma v. d. Schuyt, welke met denzelfden dienst waren over* gekomen, om de toegangswegen nader te bezien. Het eerste gedeelte hiervan, de weg onder* langs de dijk, is kort geleden, öp kosten van de gemeente Ooltgensplaat geteerd en in re* deljken toestand gebracht. Zoodra komt men echter boven op de dïjk', richting Lang* straat, of de wegtoestand daar vloekt direct met alle verkeers'begrippen. Smal, vol gaten eni kuilen, is deze weg, en, voor zwaar vervoer naar de veerboot, b'ijna gevaarlijk' te noemen. Het moest dan ook de verbazing wekken, vooral van de pers*menschen, dat men er, waar het hier toch een algemeen be* lang geldt, tot overname door de Provincie, zoo afwijzend tegenover staat. Ook werd de andere toegangsweg gereden die van de Langstraat dwars doo^ de Pol* ders loopt, welke als Polderweg tamelijk goed mag worden genoemd, maar toch niet kan worden aangemerkt als een verkeersweg. Na hiervan notitie te hebben genomen, werd naar het historische gemeentehixisCl) gereden. Burgemeester DONKERSLOOT, Voorzit* ter der Stichting, begroette aldaar officieel de aanwezigen en zette de bedoeling van de bijeenkomst uiteen. Spr. wenschte de genoodigden niet te vermoeien met een schets van de groote worsteling die plaats had gehad om de veerverbinding tot stand te brengen, maar wees korteEjk op het feit, dat in Mei 1935, door het kordate aanpakken van de Reedertj van der Schuyt, getoond is, dat het particulier initiatief inderdaad iets tot stand kan brengen. Spreker bracht namens het Bestuur alle lof voor de pres* taties van de örma v. d. Schuyt Er is echter een halpering van een an* dere kant, waarop spr, nu gaat wïj'zten. Als men in Noord*Brabant de Wtegen berijdt ook de toegangsweg tot het veer Din* telsas kan men spreken van een eldorado. Inzonderheid in Brabant verstaat men de kunst, om niet te veel te praten, maar om te handelen. Spr. neemt tot voorbeeld, dat er zekeren Vrijdag een bespreking plaats had met het Waterschap Mark en Dintel, om toch de toegangsweg in orde te bren* gen, en reeds 's Maandags daarop, wös er Mnd en steen. (Hilariteit). Spr. heeft alle lof voor de medewerking van den Comm. der Koningin v. Noord*Br., de Provincie enz'., men presteert er om^ zoo te zeggen in töp. Anders is het aan de Flakkeesche wal. De Stichting op touw gezet, had mede* Werking van het publiek, van de Kamers van Koophandel te Rotterdam en Dordt, en ook van de Boerenleenbanken. De wer* kelijke schuld, die de Stidhting heeft is f 16.000,welke z'al worden verhoogd met een leening van f 2500.voor bagger* werk'. We z!ijn niet btezWaard deze onkosten niet te kunnen dekken, het is ook geen noodkreet, die We hier uiten, iegt sipr., maar we zijn aan de uiterste grens. Spr. leest een gedeelte uit een verslag van de handelingen der Prov. Staten, (10 Dec. 1935) waar over de wegen op Flakkee dhr. ter Laan het Woord voerde en ook het Flakkeesche Statenlid de heer, H. v. Rossum (Melissant). Hieruit merkt spr. op dat men in de Staten algemeen de indruk had dat het veer er z'ou „blijven" in* derdaad het ziil er blijven! en een goede accomodatie noodig zou zlijn. Kortom, het zou in studie WOrden genomen en het kwam in orde. Maar nu zSjn w'e een jaar verder, en het is nog hetzelfde. Zooals we zagen Ajm de toegangswegen slecht, smal, gevaarhjk. Nu dacht de Stich* ting: laten We de B.B.N.i, de K.N.A.C., de A.N,WB., de geheele pers ook eens laten zien hoe het hier is, en de menschen in den Haag eens wakker schudden en toe* roeipen: help ons uit het moeras! Spr. richt zich hier inzonderheid tot dhr. ten Hope, lid van Ged. Staten. W|ijl vragen, aldus siprekèr, dringend om verbetering der toegangswegen en a a n s 1 u i* ting aan de Provinciale weg. Spr. wijst in grove trekken, wat het parti* culier initiatie! al heeft gedaan. De gemeente Ooltgensplaat zit zelf op den bodem en kan niet verder. De Wegen zijb polderwegen en de Polderbesturen hebben tot taak, zfe voor polderwegen op peil te houden. Wat Wijl beoogen, is een goede verkeersweg te krijgen. Aan de weg naar Ooltgensiplaat hebben we gedaan wat we konden, we zïjn al te vèr gegaan, we z'ijSn aan 't eind. Er ligt hier een Provinciaal Belang en het is nood zaak,dat de Provincie de wegen overneemt. Spr. z'al nu niet spreken van de f 600.— per K.M. die voor die overname geëischt wordt, daar heeft de Provincie dikke winst aan! Maar dankbaar /ouden we zSj'n indien de Provincie de zaak' en met spoed eens grondig aanpakte. Kort -wSjst spr. er op, dat de Rijkswater* staat ook niet alle medewerking geeft, die geW'enscht is. Per gratie zaj!n 3 palen ge* slagen waarvoor de Stichting per jaar f2.50 recognitie moet betalen! De chaos die in de havein was, is -èn door de Stichting èn door de fa. v. d. Schuyt verbeterd, maar verbetering wegen, kan toch niet voor hun rekening worden genomen. Spr. sluit met het verzoek' en aan de heeren van de versdhillende corporaties en aan de pers mede aandrang te willen uit* oefenen, dat de toegangswegen voor het Veer, waarvan door automobielen uit geheel Nederland gebruik wordt gemaakt spoedig door de Provincie zullen worden verbeterd en overgenomen. Dhr. TEN HOPE releveert de toestand aan het veer voorheen en thans. Hij; brengt hulde voor het Werk' door de Stichting en/ de fa. v. d, Schuyt gedaan. Als lid der Prov. Staten, weet hij dat voorstellen hierover de Staten hebben verlaten en bij Ged. 'Staten zijn ingediend, met het ondjer* ioek w'aarvan spoedig zal worden begonnen. Wat de 600.per K.M. voor overname betreft, waarover de Voorz'. sprak, zegt spr. dat dit niet anders kan. Hier mag nu voor* loopig winst op zlijn, anderzijds is er ver* lies, en de verbetering, is ook nog maar voorloopig. Spr. stelt voor zoó spoedig mogelijk een adres te zenden aan Ged. Sta* ten en op spoedbtehandeling aan te dringen. De VOORZ. is voor deze wenk dank* baar. Hij vraagt medewerking van dhr. Ten Hope. Over de f 600.per KM. zal hij' nu niet debatteeren. Er is toch ook nog z'ooiets als een Prov. "Wegenfonds? De adj. directeur van de fa. v. d. Schuyt dhr. Kalisvaart, brengt zijn dank voor het* geen ten goede van de Reederij is geziegd. Groote kosten en zware offers heeft de fa. V. d. Schuyt gebracht en zij doet al het mogelijke de dienst zoo comfortabel te laten loopen. Een groot gebrek is ook, dat er geen aansluiting is door een autobusdienst. Pas* sagiers, die geen eigen vervoermiddel hebben, vinden een slechte en dure aansluiting. Van de tram te Ooltgensiplaat /ou men b.v. 6 K.M.moeten loopen naar het veer;. De fa. V. d. Schuyt heeft Concessie voor een bus* 'dienst aangevraagd, wat is afgewezen op het motief, dat nota bene de tram voldoenidje voor aansluiting zorgt! Een verzoek bliji de Kroon werd eveneens afgewezen, naar hij' meent te weten, omdat dit lag aan de ge* steldlieid van de weg! Spr. wil dan ook b!J de heeren aandringen al het mogelijke te doen een spoedige wegverbetering tot' stand te brengen. Dhr. VAN KAMPEN, Burgemeester van Dinteloord, releveert de medewerking die er geweest is van Dinteloord's gemeentebestuur en iou gaarne zien, dat de gemeentebesturen van het geheele eiland G. en O. in het te* kort, dat de Stichting heeft, voorz'agen. Dhr. A. A. MIJS te Sommelsdijk wil niet gaan debatteeren, maar zegt dat juist op dat punt alles is afgestuit. Bijelkaar zlijta er 100 gemeenteraadsleden op het eiland, zooveel hoofden, zooveel zinnen. Dan is er een schoen* en gareelmaker' die zidh in zijn be* drijf denkt te zien Wekpot enz. en allerlei locale belangetjes w'orden tegenover elkaar uitgespeeld. Het is juist daardoor dat de Stichting zelf de koe bij de horens heeft gevat; het was onze groote strijd, dat de gemeentebesturen niets deden. Over de f600 per K.M. zal spr". niet Spreken. Het meest noodzakelijke is thans dat de toegangs* Wegen door de Provincie goed in orde worden gemaakt en aan de Prov. weg worden a a n g e s 1 o* ten. Het is hier een u i t i o n d e r ifn g s* geval en redeBjkerwïJze zou mogen ver* Wacht, dat de Provincie daadwerkelijk deze betrekkelijk korte aansluitingen verbeterde en overnam. Een stem wordt nog in de vergadering gehoord, dat de R.T.M> waar ieder anti* pathie tegen heeft, met f 50.000 wordt ge* steund, waarvoor 2 dienstjes zlijn ingelegd, voor zijn havens wordt gesubsidieerd enz. enz. En wat doet men hier aan zoo'n be* langi'ljk verkeerspunt? Niets! De firma v. d. Schuyt doet alles op eigen kosten en het is een dringende nood^akellij'kheid, dat èn Provincie èn Ged. Staten bevorderen dat de toegangswegen zoo spoedig mogelijk worden in orde gebracht. (Applaus!). Dhr. KOENRAAD, Voorz' Waterschi. Mark en Dintel, roert de geschiedenis met den oud*veeTman 'Wïj'gand aan, en zegt dat het hier geen „kWestie" betreft, maar een verdediging van eigendomsrecht. Na de bespreking. Waarvan wlij van harte hopen, dat ze tot het gewenschte doel mag leiden, Wordt door het gezelschap een een* voudige lunch gebruikt in Hotel Vinke, en daarna een rondrit over het eiland ge* maakt. In oogenschouW werd genomen het Veer Den BommelNumansdorp, waarna via Mid delhamis werd gereden naar Dirksland waar Burgemeester Visscher de gasten ontving en de thee werd ge'bïuilct. Daarna werd nog een tocht gemaakt naar Goedereede. Te 6 uur zijn de genoodigden weer naar hun haardsteden Weergekeerd. 1). Het gemeentehuis te Ooltgensplaat is gebouwd in 1616, naar men aanneemt door jMeldiior van Harbach, die in dezelfde stijl het raadhuis bouwde te Klundert en Bols* Ward. Melchior van Har'baCh was steen* houwer te Breda. Onder steenhouwers kwa* men destijds architecten meer voor. Hij was ook 'bouwmeester voor Prins Maurits. Men is thans in onderhandeling met Monumen* tenzorg, om het raadhuis te laten restau* reeren. De weg Steenbergen=Si. Philipsland. De A.N.W.B. meldt, dat 14 October a.s. zal worden aanbesteed de aanleg van twee gedeelten van den weg Oud*Gastel*Zierik* zee, tusschen Steenbergen en den Slaakdami ter gezamenlijke lengte van ruim 4.7 K.M; De gemiddelde kruiribreedte bedraagt 12 M., de breedte van de rijblaam is, zonder kantstrooken, 6 M. en met kantstrooken 7 M. De breedte van den Paralelweg, welke na* 'bdj den Heensche molen aan de zuidzijde wordt aangelegd, bedraagt 3 M. De oude toestand in de Galathees sche Haven te Ooltgensplaat Men ziet hier de booten van de Reederij Kraak in de havenmonding bij laag water vast zitten. Thans in de haven uitgediept, bcschoeid, stei* ger en ponton aangebracht dat de stoomboot van de exploiteerende firma v. d. Schuijt ook bij laag water kan uit en in varen. HIJ LEEK OP ZIJNEIGEN SCHIM. Eiken nadit slapeloos idooi indigestie. „Jarenlang heb ik geleden aan indigestie. Eiken nacht weer kon ik er niet door sla* pen en ik leek wel op mijn eigen schim. Ik raakte zoo uitgeput dat men niïj aanried om 's avonds maar niet meer te dineeren, van alles werd m'ij aanbevolen, maar geen enkel middel hielp. Tegen Kerstmis, nu 3 of 4 jaar geleden zag ik een Uwer annonces met „Neem Kruschen Salts en geniet dan van Uw' Kerstdiner," of iets van dien aard. Ik begon het te nemen, zïj het miet wantrouwen, maar reeds na een paar dagen werden miijii aanvallen minder. Sindsdien bleef ik een trouwe Kruschen gebruiker. Ik ben nu 50 jaar oud, en ik kan altiijd alles eten ionder eenig onaangenaam gevolg en ik slaalp uit* stekend, dank zij Kruschen Salts." J. H. Q. te >jR. Als Uw voedsel niet regelmatig en vol* komen verteert, bUjVen allerlei klachten niet achterwege. Zoodra Uw inwendige organen maar even haperen, wreekt ziCh dat dóór onpasseljkheid, hardlijvigheid, hoofdpiijn, en slechte nachtrust. Kruschen Salts bevat ies minerale zouten, die Uw afvoerorganen aan* sporen tot meer geregelde werking, waar* door de verwijdering van afvalstoffen sneller en afdoender zal geschieden. De gisting vani het tot nu toe onvoldoend verteerde voed* sel blijft achterwege, en schadelijke afvalt stoffen krijgen door snelle afvoer geen kans hun invloed oip Uw gezondheidstoestand uit te oefenen. Binnen zeer korten tijd zult U reeds verbetering in Uw toestand be* merken. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg* baar bij alle apothekers en erkende drogis* ten a f 0.40, f 0.70 en f 1.60 per flacon, om* zietbelasting inbegreipen. Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de 'bmü tenverpakking de naam Rowntree Handels Maatschappij Amsterdam, voorkomt. ETTEN, 30 Sept 1936. De aanvoer op de wekehjksche runder* markt 'bedroeg 194 stuks; 144 runderen en 50 biggen. Kalf koeien: aanvoer te kort vlugge ban* del, iets hooger in prijs. Kalfvaarzen: aanvoer matig, goede han^ del, prijs iets stijgend. Melkkoeien: tamelijke handel, prijshou* dend. Mager vee: aanvoer redelijk, goede han* del, hooger in prijs. Vet veeredehjke aanvoer, matige hamdel, prijs iets stijgend. Prijzen: kalfkoeien van f175—250, kalf* vaarzen van f 120—200, melkkoeien van f130—210, mager vee van f 100—195, pin* ken van f70110, graskalveren van f25 —45, vet vée van f 0.37—0.41 en vette kalve* ren van f 0.70—0.85. Biggen van £9—11. Eiepenveiling van Diondeitiag 1 Oct. 1956. Kippeneieren 58—59 Kg. f 4.90—5.— Kippeneieren 52—56 Kg. 2.95—3.20 Kippeneieren 48 Kg. f 2.75 Bendeneieren f 3.353.40 Veiling van Woensdag 30 Sept. 1936. Blauwe Druiven f 13.50—18.40, Witte Drui* ven f 18.------18.60, Tomaten f3.------4.40, Dubbele Stamprinses f3.------9.70, Roode kool fl.------1.30, Savooie kool fl.------1.70, Witte kool f 1.20—1.50, Spinazie f 3.80— 4.20. Alles per 100 Kg. Andijvie £0.50—1.60, Bloemkool £3.50—8.80, Komkommers f 1.------1.40, Kropsla f 0.50— 1.20, Meloenen £3.80—9.50. Alles per 100 stuks. Bospeen £4.80-5.30, Kroten fl.------1.40. Alles per 100 bos. Peren Nouvau Pateau f 12.Bergamotten f 10.------10.50, Beurré Clargeau £5.50—9.— Beurré Hardij 16.------16.80, Hertogin Elsa f 10.50—15.—, Goudreinetten 11.—, Grauw z'oete f 9.50—10.50, Bellefleurs f 650—9.50, Cam.pagners f7.50—14.40, Bismarck f5.50— 10.—, Kandijzoet f8.------10.50. BESTE JONGENS EN MEISJESl De laatste September*opgave (al komt die ook in October) zal ik maar heel een* voudig houden, want het is tijd van inzen;* den en dan willen jullie nilet te llang opl de laatste opgave zitten piekeren. Het is OPGAVE 4: A was een vorst der Amalekieten. B een moordenaar van Sauls zoon. C stierf in 't land der Moabdeten. D wordt in 't zesde gebod ons verbóon. E was een richter, die doodde een koning. F was een volk, door Isrel gevreesd. G was een reus, geveld door een jong'ling. H is een woonplaats van Abram geweest. I is de naam aan Jacob gegeven, J een vrouw, ontnam Sisera 't leven. Op jullie papier hoeft dus niets anders te staan dan de gevraagde tien w o o r* den, dus niet de heele regels. Daar is dus niet veel werk aan te doen, nietwaar? En nu ga ik die kinderen, die al zoo lang uitzien- naar een antwoord op hun brief, tevreden stellen, door de brieven verdesr te beantwoorden. Jannetje J. J., Oude Tomge. Vandaag zou je niet voor een open raam hebben moeten zitten, hoor, om te schrijven, want 'tis een koude noorden*' wind! Die tijd is voorbij, 't Wordt weer zachtjesaan tijd "voor een snorrende kachel: heel geschikt om aan Oom Ko te schrijven en opgaven te maken. Je hoeft altijd niet veir te ^aan om, de vacantie genoeglijk door te brengen, hé? Jacoba J. V., Sommelsjdijfc. Van dat schooljubileum heb ik in de krant gelezen. De limonade en de koekjes zijn verteerd, maar het mooie boekje houdt zijn waarde. Dat is een mooie herinnering aan dien gedenkdag. Co»nelis P. van S., Nieuwe Tonge. Op 'Tholen hebben meer Flakkeesche Oomko*ers hun vacantie doorgebracht. Welk eiland vind je mooier: Flakkee of Tholen? Een fietstocht naar B. op Z. is zeer mooi. Vind je ook niet? Johanna A. de G., Herkingen. Dat was leuk, dat meester J. je op kwam zoeken. Hij vond dus dat je gegroeid was? En de meester, was die niet veran* derd? 0£ is hij 't zelfde gebleven, daar in' 't hartje van ons land? Juffrouw H. heb ik ook wel eens ontmoet, maar dat is al een poosje geleden. Marie de J., Den BiDmmel. Dat was nog een heel zömervacantie* verslag, een herinnering aan een mooien tijd, die weer al een eind achter ons ligjtj Stel je voor, dait je nu in, "twater ging! Br., om te rillen! Maar alles heeft zijn tyd, nietwaar? De winter, die we tegemoet gaan, is ook wel aangenaam, als we tenminste aan niets gebrek hebben. En gelukkig, dat alles langzamerhand gaat; dat je ongemerkt van 'teene jaargetij in 't andere komt. Dat; is ook weer een Wijze Bestiering. Piet K., Ooltgensplaat. Ben je nu sil achter de geheimen vair het spel? Zoo niet "Isii vraag je 't maar op school aan den meester. Meesters wetfen overal raad op: die zijn heel knap. Ik wed, dat jij ook best 14 dagen verlof had willen hebben, want ik merk wel dat je ook heel ijverig bent als er te werken; valt Is 't niet zoo? Aren,' K., Ooltgensplaat. De tarweoogst was niet zoo bijzonder groot maar de aardappelen, die je thuis gebracht heb, dat is heel, wat! Je hebt niet stil gezeten, jongen. Ik denk dat ze thuis' heel tevreden over je waren. Clasien de V. Bd., Ooltgensplaat. Ik kan 't je niet kwalijk nemen dat het briefje niet langer is. Ik mag al blij' !zijn dat ik nog iets van je krijg, want je hebt het verbazend druk gehad. En dan zóÓ vroeg al de deur uit! Om dien tijld 'lag ik nog op één oor. Maar pu is de werkenstijd om, hé, behalve op school. Doe je daar ook je best? Lina van, D., Nieuwe Tonge. Ik denk, dat je al aardig de weg weet in R. En is die eerste nacht in die groote stad meegevallen? Of sliep je niet zoo rustig als thuis in je rustige dorpje? Schrijf je in 't vervolg eens een paar regeltjes over Teun AllemaaL De tijd van inzenden is aangebroken. Jul* lie weet dus wat te doen staaft De oplos* singen van de Septemberopgaven, voor ztoo* ver jullie die hebt, netjes opschrijven, en dan niet vergeten het volledig adres en jullie leeftijd. Ook heb ik heel graag, dat 't volledig adres en leeftijd op de enveloppe) staat. Daar heb ik gemak van. Jullie ^viiXt die kleinigheid toch wel voor me 4oen, pie't* waar Tot slot laat ik hier nog een gedeelte volgen van een brief van ons vriendinnetje Adriana Drooger te Herkingen. Beste Oom Ko, Wegens de drukte van het reizen heb ik de opgaven niet kunnen zoeken, want de kranten waren er allemaal niet meer. En daarom ben ik ook zoo laat. Ik dacht ik zal toch maar een briefje schrijven, dan weet Oom Ko toch wat. 'kHeb het goed naar mijb zin gehad in Den Haag en Scheveningen. In Den Haag zijn we naar 't Museum geweest. Er waren veel 'piude schilderijlen en violen en orgels en piano's. En in Scheveningen zijn we naar „Mesdag" geweest en de Ge* vangenpoort. Mesdag is prachtig! Misschien bent u er ook wel eenS geweiest. Het is een onweerslucht en er zijn twee kokmeeuwen in de lucht, en er gaan een boel loggers uit! En onder aan het duin staan een vrouw en een kind in Scheveningse dracht. Het is oud*Scheveningen en de Wassenaarse straat staat er ook pp. Daar heeft oom L. vtoe*' ger gewoond. In de Gevangenpoort kon je al het mar* teltuig zien waar de mensen vroeger, wx* gens hun godsdienst, mee gemarteld wer* den. We' zijn ook geweest in de cel, waar Cornells de Witt in gevangen gezeten heeft. Er was ook nog een cel, als je dan door het raampje keek, kon je zo in de keukep, kijken, waar ze het eten klaar maakten. Dan mochten ze er naar kijken, maar niet van eten. De groeten van uw pichtje V ADRIE DROOGER. Heeft dat meisje alles niet nauwkeurig verteld? 't Is in orde, hoor! Ik denk, dat ze op school wel goed opstellen kan maken. Nou, jongens en meisjes, de hartelijke groeten van OOM KO.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 5