CmWEEKBLADÖpGED.GD0ni]6IAGvöÖRDlZyD-H0aÊriZCCUW3CHCEIIA^
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
9e Jaargang
ZATERDAG 3 OCTOBER 1936
No. 776
N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws
Vraag en antwoord.
Uit het Kijkvenster
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Voornaamste inhoud
niEuws
Advertentieprijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst-
aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan-
kondiging 10 ctnt per regel Contracten belangrijk lager
*t
UITGAVE VAN
Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendri\str. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17
Abonneraentt-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
Maar gij, wie zegt gij dat ik b'en?
En Simon Petrus antwoordende zeide:
Gij zijt de Christus, de Zoon des leven*
den Gods.
Matth. 16 15-17.
Ia afzondering heeft de Koning Zijne
dienstknechten genomen; wonderen zullen
niet worden verricht, dooden zullen niet
worden opgewekt, maar in het hooge
Noorden des lands zullen de discipelen
persoonlijk worden ondervraagd.
Hoe heeft de Herder Zijner schapen di^
noodig gekeurd bij Zijne omwandeling op
aarde en bij Zijne verheerËjking aan des
Vaders rechterhand, om in de stilte, in
afzondering, op ziek* en krankbed per*
soonlijke vragen te doen, opdat Hij in hun
woorden Zijn eigen daden zou beluisté*
ren.
Als de schare Hem verlaat, omdat Zijn
rede hard is, naar hunne betuiging, vraagt
Hij aan Zijne jongeren: „Wilt gijlieden
ook niet weggaan?" Maar als Hij' hen
zelf vasthoudt, klinkt het van de lippen,
als de taal des harten: „T.oit wien zullen
wij heengaan, Gij hebt de woorden des
eeuwigen levens."
Zoo vraagt nu de Heer© en Meester in
de deelen van Cesarea Filippi: „Wien zeg*
gen de menschen dat Ik ben?" Hij noemde
Zich Zoon des menschen, de eeuwige Zone
Gods.j Zóó diep daalde Hij af, zóó oUtle*
digde Hij Zich en dit vrjj^vjlllig, om ide
schuld der Zijboen op Zich te kunnen ne*
men, naar de natuur die gezoiiidigd had,
betalen moest voor de schuld en dit bijl
den mensch voor eeuwig onmogelijk was.
De verborgenheid der Godzaligheid is
groot. God geopenbaard in het vleesch.
Bevindelijk zal deze verborgenheid ge*
leerd moeten wordsjn, 't verstand beslaat
dit niet.
Zoo is dan ook geantwoord: „de men*
schen zeggen: Johannes de Dooper, Elias,
Jeremia, of een van de profeten."
't Beste van 't geen gezegd werd hebben
de jongeren naar voren getoracht. Den
vullen laster wilden ze niet mededeelen
en toch, dat beste ontnam Hem de gloije
Zijner Godheid, God te prijzen tot in der
eeuwigheid, alzoo bewijzende dat de na*
tuurlSjke mensch niet verstaat de dingen
die des Geestes Gods zijn.
Ook geen historische kennis doet d<
ware Middelaarskennis ervaren.
Daarvoor moet Geestes licht in de ziel
opgaan bij den aan* als voortgang.
En in dat Goddelijk zielewerk verheer*
lijkt de Heere Zichzelf, in Zijn eigen werk,
wil Hij Zich verlustigen, die stem is Hem
zoet, en dat aangezicht lieflijk.
Hij die wist wat in het schepsel is, wil,
Zijn eigen schepping beluisteren, het
■werk des Drieëenigen Gods in de z'aliging
Zijns volks en daarom als alles lastert,
vloekt, misslaat, zal Hij een waar antwoord
ontvangen.
Eeuwigheidsgedachte in den tijd ver*
vuld, geopenbaard, medegedeeld, beluis*
terd.
Als de Meester Zich terugtrekt en als
de Parizeer en de Schriftgeleerde denken
*van Hem af te zijn, bee'ft Hiji eett' klein,
hoopske volks in afzondering, die Hij on*
derwijst in de dingen des Koninkrijks.
Beeld onzer dagen. Schijnbaar terug*
trekken, weinig beluistering van GeesteSs*
werk, en toch hier en daar, bÖj, 'tijden en
oogenbukken, nog een volk dat Hïj' toe*
spreekt, ^alige bediening. Eenzijdig won*
der.
■Waarom? Beter afgemaakt? Gansche*
lijk niet!
Waar genade valt, daar valt Ze vrijL
Daarom mocht er geantwoord worden. En
ditmaal zullen de jongeren het den vu*
rigen Petrus niet kwaüjk nemen.
Ook met hunne karakters, kent de
Heere hen. Hij heeft een zwaarmoedigen
Thomas, leen spoedig tot daden gereed
zijhden Petrus, een vuur van den hemel bIeV
geerenden Johannes, maar van allen wist
Hij het, wat van Zïjii maakisel is te wach*
ten, hoe zw;ak van moed en hoe klein van
krachten. De geest gewillig, het vleesch
zwak. Maar in hun zwakheid wilde Hij
Zijn kracht openbaren.
Wat een onuitsprekelijk voorrecht, dat
Hij er niet bedrogen mede uitkomt.
Dus in Petrus' betuiging ook hunne in^
stemming.
't Is alles genade en dit is vernederend.
Petrus' antwoord was aan geen verstan*
delijk onderwijs te danken.
Geen rabbinaal onderwijs had hem
zulks geleerd, niet aan de voeten van een
der Schriftgeleerden had hij-, de eenvou*
dige visscher van weleer, dat onderwerp
ontvangen. Dit Was bediening des Hei*
ligen Geestes. Het wonderlijke werk des
Geestes in het hart.
Daarom mocht hij antwoorden, door
de liefde des Drieëenigen Gods op dat for*
meersel Zijner eeuwige liefde, en spreken:
„Gij zijt de Christus, de Zoon des leven*
den Gods."
Wat een antwoord, welk een geloof. Hij
doorleefde hier de gift des Vadters in de
schenking Zijns Zoons.
Gij zijt de Gezalfde, van het Vadérhart
gegeven, opdat er een aanmerking tot hef
Kindschap zou kunnen ondervonden wor*
den en al zal dit 'b'ewelidadigd kiind des.
Heeren nog zooveel ervaren moeten, dat
alle roem in het schepsel is buitengeslo*
ten, laten we Petrus hier zien als dq bie*
weldadigde des Heeren.
Hij beleefde hier in dien Christus dat
hij met zjjn Rechter kon 'bevredigd wor*
den. In den Ge^lfde lag de vastheid en
zekerheid zijns behouds. En die Gezalfdje
zoiu hem Zelf leerea den weg dien h'ijl had
te bewandelen. Door die Profetische be*
arbeiding zou. hij gewezen worden op dien
eenigen Priester, waartegen Wel zijn
vleesch zich verzetten zou, maar die als
IConing zou heerschen, ook over dezen Si*
mon Petrus.
Hier zag hij door de menschelijke na*
tuur heen, waarachter, ziph, als 't ware,
de Godheid verborg, op die majesteit
waarvan eens Johannes getuigde: „Wij
hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een
heerlijkheid als des Eengeblorenen van den
Vader, vol van genade en waarheid."
Wat is de majesteit en heerlijkheid des
Middelaars daar in Cesaréa Filippi groot
gemaakt.
Hoe 'blijkt het woord in vervulling: Dit
volk heb ik Mij geformeerd, zij' zullpn Mijln
lof vertellen.
Als met Jesaja ziet zijn geloofsoog op
dien Gegevene. Een Kind js ons ge*
boren, een Zoon gegeven; de heerschappij
is op Zijne schouders; in namen genoemd:
WonderKjk, Raad, Sterke God, Vader der
eeuwigheid, Vredevorst.
En dit is geen verstandehjk napraten,
maar, en hoe zeer komt het hierop aap,,
hierop wordt gedrukt het stempel der
waarheid. De Persoon des Middelaars de
Zoon des levenden Gods. Die sprak: die
Mij gezien heeft, heeft den Vader gezien,
spreekt hem toe: „Zalig Aft gij Simon',
Bar Jona."
Zalig, vol is hij, 'tis gegeven werk, 'tis
eenzijdige 'bediening; zoo wilde Hij' met
geen volkeren handelen, die moesten Zijbi
getuigenissen en Zijn verbo,ndsgeheimen
missen. Onuitsprekelijke liefde, zalige be*
diening.
't Is waarheid bij u. Mijn discipel.
Mijn Simon Bar Jona, zoo kreeg Ik u, gij
waart des Vaders, zoo gal Mïj' de Vader
u, opdat Ik u den Vader straks zal voor*
stellen zonder vlek, zonder rimpel.
Uw ontrouw zal Mijn trouw nooit te
niet doen.
Want vleesch en bloied liéeft u dat niet
geopenbaard.
Hoe dikwerf kan Gods levendgemaakt
volk geslingerd worden, hoe kunnen de
golven van een kokende zee der bestrij';*
ding hen doen twijfelep, hoe kan satan
het aan hen zoo dikwerf voorstellen: 't Is
verstandswerk; 'tis overgenomen; 'tis
bedrog, en wanneer dan Goddelijk onder*
wijs ook aan hen, waar dikwerf in het
hoioge Noorden, de Noorderwind der ont*
dekking zooveel dood hout doet afknap*
pen, ze dan uit des Meesters mond hdt
eens beluisteren mogen: „Vleesch en bloed
heeft u dit niet geopenbaard, maar Mijn
Vader Die in de hemelen is."
Dan ervaart dat volk het, dat ze Petrus
kunnen verstaan, wat er in zijn ziel is|
omgegaan, toen dat stempel des Heiligen
Geestes gedrukt werd op des Heeren eigen
werk.
Geen nabijkomend werk heeft behoefte
aan 3eze zóó zalige bekrachtiging en zoo.
zal er dat eigen werk stranden voor dei
poorten der eeuwigheid.
Hoe kan Gods levendgemaakt volk het
o zoo lang missen, de noodzakelijkheid der
'bediening des Geestes en zo.o dikWerf
rusten op gronden, die als ongenoegzaam
moeten gekend worden.
Petrus werd langsdezen weg heenge*
wezen om op te mog^ wassen in de ken*
nlsse en in de genade des Helereïi Jezus
Christus, om door dien Christus te mogen
komen tot het Vaderharte Gods. Dan is
het dien ganschen weg over, altijd, ook
door de diepe kennis^ dat er van Petrus'
vleesch niets is wat; voor God bestaan
kan, altijd maar door: liet is des Vaders
welbehagen.
Altijd door, geen vleesch en bloed, want
dat beërft het Koninkrijk piet, maar „Mijn
Vader."
Moede en matte pelgrims door dit
aardsche tranendal, die wellicht een of
andermaal u hoorde toespreken in het
hart, het woord aan iPetrus gericht, zoekt]
met Petrus, al ging h^t tegen hem' in, al*
dus geleid te mog^g^ ,y ^;den. opdat ge
door dien van den Vader Gegevene in Hem
moogt opwassen in de kennisse en genade
van den Heere Jezus Christus, en door
Hem te mogen komen in^ de ruste door
den Rustaanbirenger, opdat ge den Vader*
naam als ervaring des harten moogt be*
leven en, volk des Heeren, tot deze wel*
daad gekomen, heb veel behoefte aan
Geestesbediening, opdat ge in u zelf
krachteloos in Zijn licht wandelen moogt,
die eigen kracht hebt verloren om u in.
dit wonder hier te mogen verheugen en
dan straks volmaakt een Drieëenig God
eindeloos te mogen groot maken.
Onbekeerde medereiziger, des Geestes
bearbeiding nog missende, de Heere leere
u het schrikkelijke van uwen oribtkeer*
den toestand eer de nacht komt waar geen
mogelijkheid meer zijn zal. De Heere
schenke zulks alles uit genade.
Dis!. V. B.
Leerzame masr droeve dijlfers.
De nieuwste statistiek over 90 Fransche
departementen betrekking hebbiend opi het
eerste kwartaal 1936 zijn verschenen. Dat
zijn leerzame maar droevige cijfers.
Een groot sterfte overschot moet worden
geconstateerd.
In het eerste kwartaal van 1935, maar
in toenemende mate over het eerste kwar*
taal 1936.
Hier volgen de cijfers:
1935 1936
Ie kw. Ie kw.
Huwelijken 3j.993 59.120
Echtscheidingen 4.519 4.296
Levend geboren kinderen 163.549 160.590
Doodgeboren kinderen 6.198 6.296
Overleden beneden
«en jaar 11.939 13.989
Ouder dan een jaar
overleden 176.098 186.057
Totaal sterftedjfer 188.036 200.046
Geboorte tekort 18.289 33.160
In het eerste kwartaal 1935 bedroeg het
totale cijter der geboorten Ï69.747, het fo*
taal aantal sterfgevallen 188.036 derhalve
een geboortetek'ort van 18.289. Over het
eerste kwartaal 1936 waren ,die cijfers resp.
166.886 en 200.046, alzoo een géboortetekort
van 33.160.
Uit deze cijfers blijkt bij vernieuwing
dat Frankrijk een uitstervend land is. So*
dalisten en communisten zijn er sterk. Met
God en godsdienst heeft men er op groote
schaal gebroken. Reeds eenige tientallen ja*
ren geleden beroemde de Fransche minis*
ter Viviani er zich op, de lichten des jhemels
te hebben gedoofd. Gods ordinantiën zijn
verworpen. Met het gevolg dat het volk
den dood als patie tegemoet gaat;
Dikke woorden ^j,n bij
de siocialisten geliefd.
De socialisten zijn over 't algemeen niet
bang van groote woorden. Ze kunnen het
er in den regel dik opleggen. Holle leuzen
worden vaak aangeheven en men moet er
zich over verwonderen, dat zulk geschette*
telkens weer de kracht beeft om massa's
arbeiders te trekken.
De moderne arbeidersbeweging was tot
groote dingen in staat, als men tenPiinstje
die leuzen gelooven mocht.
Ja zelfs de oorlogen konden doqr de
arbeidersbeweging worden bedwongen.
Uitroeiing van de oorlogen zelfs kan ze
tot stand brengen.
Alles is op een fiasco uitgeloppen.
Hoe is met de leuze der ontwapening
niet jaar op jaar gewerkt.
Een vreeselijk fiasco is het geworden. En
toich hebben de socialistische arbeiders er
hard achter geloopen. Zijb ze er door in
vervoering gebracht.
Nu hoort men er niet meer van, opgeblor*
gen is ook weer deze leuze als zoovele^
van haar voorgangers. Maar nieuwe leuzen
om de massa te trekken worden uitge*
dacht. Nu is het weer het P;lan: van den
Arbeid. De socialisten kunnen de werkloos*
beid tot op de helft verminderen. Heele*
maal verminderen neen, dat zeggen ze nilet
te kunnen, maar toch wel tot op de hel'ftk
Nu dat zou mooi wezen. Evenwel f600
millioen gulden is er voor noodig.
Noodig om nieuwe industriën te vesti*
gen. Een kunstmatige steun van f 600 'mil*
lioen is er volgens de socialisten noodig omi
het bedrijfsleven op te doen leVen, waar*
door dan vermindering van de werkloos*
beid tot op de helft mogelijk wordt. Eveni*
wel actie is voor de socialisten noodig. Nu
daar zorgt hun pers wel voor. Ep daar*
voor moet ook dienen het overzicht van
den stand der werkloosheid over de maand
Juni '36 tegenover Juni '35. Djit jaar was
de werkloosheid nog grooter 31.1 "/o tegen
28.9 't vorige, jaar. En dat wordt schande
genoemd. Alsof de geesel der werkloosheid
door de menschen wordt veroorzaakt.
En nu gaat de socialijstische pers een en
ander toelichten als ze schrijft: „Van de
industrieele bedrijven wijzen alleen de di*
amantindustrie, de steenkolenmijnen, de me*
taalinduscrie en scheeps'ho-uw een verbetering
aan. Het zijii alle drie op een oif andere
wijze gesteunde 'bedrijfsgroepen. Viel de
steun weg, dan vloog hier het werkloiosheids*
percentage omhoog." Dit korte laatstfe zin*
netje veroordeelt nu juist het geheele Plan
van den Arbeid."
Immers hier wordt geconstateerd, in die
btodrijven is slechts door steun het werk*
loczencijter iets gunstiger. Was .die steun
weg, dan vloog het werkloosheidspercentage
omhoog.
Dus steun en alleen steun weerhoudt
het werkloosheidpercentage omhoog te vlie*
gen: Geen gezonde toestand dus.
En nu het Plan van den Arbeid.
Dat wil het heele bedrijfsleven met f600
milüoep in den vorm van steun doen oj)*
leven.
Dat moet dan helpen.
En dat zal iets helpen, zoolang maar
die f600 millioen als steun wordt aange*
wend. En is die steun op, dan vliegt het
werkloosheidspercentage weer omhoog. Dan
weer maar steun. Bn is dat op dan weer
maar steun.
Met als gevollg, djjt als men njet meer
steunen kan de zaak onherroepelijk vast
zit en het werkloosheidspercentage omhoog
vliegt.
Het Plan van den Arbeid is absoluut
kunstmatig, he> is een slag in de lucht (waar*
van de gevolgen uiterst gevaarlijk kunnen
zij'n.
Een andere weg is beter. Aanpassen en
bezuinigen.
Opruiming van alles wat de ar'beid duur
maakt.
Dat is de weg naar gezond herstel.
Prins Bernhard en de N.SJB.
Toen de verloving onzer Prinses^ met
Prins Bernhard van Liplpe*Biesterfield be*
kënd werd, vaardigde Herr Mussert een wet
uit voor ziijn onderhoorigen, dat zij naast
de Nederlandsche driekleur de Hakenkruis*
vlag moesten uitsteken. Hij Was blijkbaar
zóó in ziijn schik met het feit, dat de uitver;^
korene der Prinses een -Duitscher is, dat
direct het hakenhruis, het symbool van het
nationaaWociahsme, eraan te pas moest ko*
men. Misschien (hoopt hïj wel, dat de toe*
komstige Prins*Gemaal een volbloed nazi is
en maakt hSj zich van diens ipolitieke rol
geheel verkeerde illusies.
Wij willen niet Zoover gaan als de Ar*
b'eiderspers, die schreef, dat zSj liever een
Engelsehe of Zweedsdhe dan een Duitsche
prins zou hebben gezien. Het is heel goed
mogellijk en wïj hopen, dat het z'oo is
dat Prins Bernhard blij is, het dW'ang*
regime van Hitler te kxipnen verwisselen
voor onze echt*Nederlandsclhe vrijheid.
Maar hoe het zïj, de N.S.B). beging ook
hier Weer de groote fout, ppHtiek te halen
in een zaak, Waar deze buiten moet blijven.
Het kinderachtige hou*zee*gesöhreeuw' met
de bekeiïde buitenlandscbe armbeweging hoo
ren evenmin bij een nationale betooging.
Deze N.S.Bi,,, die de ipoUtieke piartiijlen zoo
vreeselSjk afkamt, druipt zelf van de poH*
tiek. Dit blijkt wel mede hieruit, dat Mus*
sert besloten heeft aan faej: Kpninkllijk ipaar
een nationaalfSOciaHstisdh huWeBjksgescihenk
aan te bieden! Zijn vasallen mogen niet mee*
doen aan het nationale huldebljk, maar
echt sectarisdh zullen zij, die zelfs de naam
„nationaal" in het vaandel voeren, apart
gaan staan. En dan durft dezJe ipartiji nog
te Zeggen, dat dji strijdt voor de eenheid
van ons volk.
Duitsoh oPredht.
Eenige weken geleden brachten de bladen
het bericht, dat de Duitsche regeering een
viertal Willekeurig uitgekozen Hollanders,
die reeds jaren in Duitschland woonden, had
uitgewezen. Dit was een maatregel van weer*
wïaak tegenover Nederland, omdat onze
regeering eenige Duitschers, die ongeoor*
loof de p ropaganda voerden in ons lapid voor
het nationaal*socialisme, over de grens had
doen zetten. Onze autoriteiten waren daar*
toe in het volste recht: buitenlanders mogen
zich hier niet met politiek bemoeien, even*
min als in Duitschland. Alleen Zou een
Hollander er daar niet zoo gemaUieljk af*
gekomen zijn.
Onze gezant. Graaf van LimbUrg Stirum,
heeft alles in het werk gesteld om de bfesÜs*
sing der Duitsche regeering ongedaan te
maken, evenwel tevergeefs. Vanzelfsprekend
is deZe onrechtvaardige daad van BerlEjin
allerwegen in ons land scherp afgekeurd
en dreigt z'ij de goede verstandhou|diing der
beide landen te verstoren. Slechts één blad
Was er, n.l. Volk en Vaderlapd,
het orgaan der N.S.B].,, dat in verband met
zïjii Duitschgezindheid de zaak goedpraatte.
Toen echter bleek, dat één der 4 uigeWe*
zfenen, een N..S;,Bi.'er Was, protesteerde. Mus*
sert hiertegen èn de Duitsdhe regeering
decreteerde, dat de N.S.Bi.'er mocht bijven,
doch een andere onschuldige moest heen*
gaan
De nationaal*socialistisclie moraal is anders
dan de onze. Wat deze beweging, die de
elementaire rechtsbeginselen met voeten
treedt, recht noemt, is blij ons gruWeüjk
onrecht. Men scbaamt zich, dat het in ons
goed land al zoo ver gekomen is, dat er
„volksgenooten" zlij'n, wier gevoel voor recht
en moraal zoo ten eenenmale is afgestompt
en die zóó verdwaasd zijn, dat dij! deze
Duitsche wtaak goedkeuren. Het nationaal
gevoel dezer Nederlandsche „natiqnaal"*
socialisten is wel buitengewoon goed ont*
wikkeld.
Het Hekelveld Het VoÜt - Hei
kwaad goedjptaten. Het Plan
en Iplanisme. Zie naar Frankifijk
e Het behoort tot het dageïjfcscih Werk van
degenen, die als redacteur vin een dourapt
optreden een acht* of tiental bladen van
uiteenlooipende richting te lezen. Vanzelf*
sprekend gaat dat lezen iets anders in zlijb
werk dan wanneer een geabonneerde ziijn
eigen courant „leest." De uitdrukking: hiji
(of zij) zit de courant te sipellen, wïj'st er
op met hoeveel ernst sommigen hun lijfblad
van kolom tot kolom lezen, om vooral
maar niets te missen. Diat is bêgrijlpelHjk; ook
de Waarnemer behoort tot hen, die graag de
courant lezen. Dat wil zeggen: Eilanden*
nieuws lezen en dan nog een enkel goed
dagblad er naast, omdat Waarnemers positie
dat nu eenmaal vordert. Maar ter zake,, de
redacteuren van Ejlanden*nieuw's laten heel
wat andere bladen door de handen gaan,
een bezigheid die veel van hun geestkracht
vordert en waaruit ook weer blijkt, dat het
werken aan een courant een slavenwerk is;
dag, avond en nacht zijn er mede gemoeid.
Diat is zoo de eisch van het vak en wie dat
niet met liefde doet, btengt van zïjn cou*
rant, die hïj moet verzorgen, niets terecht.
UIT HET KIJKVENSTER: Het Hekelveld,
Het Plan ea planisme.
Driestarren: Leerzame maat droeve cijfers.
Dikke wioorden zijin bïj d,e Socialen geliefd,
Prips Bernhard en de N.S.B., Duitsch op=
recht.
GemieePteraad Tholen.
Die Veerverbdndjng met Nooud Brabant.
Bipnenland: De val van dep guldein. Dank:
betuiging van H.M. de Konipgin.
Buitenland: Devaluatje van de Franc De
toestand in Spanje Niepwe, voorsttïllei'n.
vap dep Negus.