CmWEEKBLADÖpGED.GD0ni]6IAGvöÖRDlZyD-H0aÊriZCCUW3CHCEIIA^ EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 9e Jaargang ZATERDAG 3 OCTOBER 1936 No. 776 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws Vraag en antwoord. Uit het Kijkvenster WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG Dit nummer bestaat uit 2 bladen Voornaamste inhoud niEuws Advertentieprijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan- kondiging 10 ctnt per regel Contracten belangrijk lager *t UITGAVE VAN Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendri\str. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Abonneraentt-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar Maar gij, wie zegt gij dat ik b'en? En Simon Petrus antwoordende zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des leven* den Gods. Matth. 16 15-17. Ia afzondering heeft de Koning Zijne dienstknechten genomen; wonderen zullen niet worden verricht, dooden zullen niet worden opgewekt, maar in het hooge Noorden des lands zullen de discipelen persoonlijk worden ondervraagd. Hoe heeft de Herder Zijner schapen di^ noodig gekeurd bij Zijne omwandeling op aarde en bij Zijne verheerËjking aan des Vaders rechterhand, om in de stilte, in afzondering, op ziek* en krankbed per* soonlijke vragen te doen, opdat Hij in hun woorden Zijn eigen daden zou beluisté* ren. Als de schare Hem verlaat, omdat Zijn rede hard is, naar hunne betuiging, vraagt Hij aan Zijne jongeren: „Wilt gijlieden ook niet weggaan?" Maar als Hij' hen zelf vasthoudt, klinkt het van de lippen, als de taal des harten: „T.oit wien zullen wij heengaan, Gij hebt de woorden des eeuwigen levens." Zoo vraagt nu de Heer© en Meester in de deelen van Cesarea Filippi: „Wien zeg* gen de menschen dat Ik ben?" Hij noemde Zich Zoon des menschen, de eeuwige Zone Gods.j Zóó diep daalde Hij af, zóó oUtle* digde Hij Zich en dit vrjj^vjlllig, om ide schuld der Zijboen op Zich te kunnen ne* men, naar de natuur die gezoiiidigd had, betalen moest voor de schuld en dit bijl den mensch voor eeuwig onmogelijk was. De verborgenheid der Godzaligheid is groot. God geopenbaard in het vleesch. Bevindelijk zal deze verborgenheid ge* leerd moeten wordsjn, 't verstand beslaat dit niet. Zoo is dan ook geantwoord: „de men* schen zeggen: Johannes de Dooper, Elias, Jeremia, of een van de profeten." 't Beste van 't geen gezegd werd hebben de jongeren naar voren getoracht. Den vullen laster wilden ze niet mededeelen en toch, dat beste ontnam Hem de gloije Zijner Godheid, God te prijzen tot in der eeuwigheid, alzoo bewijzende dat de na* tuurlSjke mensch niet verstaat de dingen die des Geestes Gods zijn. Ook geen historische kennis doet d< ware Middelaarskennis ervaren. Daarvoor moet Geestes licht in de ziel opgaan bij den aan* als voortgang. En in dat Goddelijk zielewerk verheer* lijkt de Heere Zichzelf, in Zijn eigen werk, wil Hij Zich verlustigen, die stem is Hem zoet, en dat aangezicht lieflijk. Hij die wist wat in het schepsel is, wil, Zijn eigen schepping beluisteren, het ■werk des Drieëenigen Gods in de z'aliging Zijns volks en daarom als alles lastert, vloekt, misslaat, zal Hij een waar antwoord ontvangen. Eeuwigheidsgedachte in den tijd ver* vuld, geopenbaard, medegedeeld, beluis* terd. Als de Meester Zich terugtrekt en als de Parizeer en de Schriftgeleerde denken *van Hem af te zijn, bee'ft Hiji eett' klein, hoopske volks in afzondering, die Hij on* derwijst in de dingen des Koninkrijks. Beeld onzer dagen. Schijnbaar terug* trekken, weinig beluistering van GeesteSs* werk, en toch hier en daar, bÖj, 'tijden en oogenbukken, nog een volk dat Hïj' toe* spreekt, ^alige bediening. Eenzijdig won* der. ■Waarom? Beter afgemaakt? Gansche* lijk niet! Waar genade valt, daar valt Ze vrijL Daarom mocht er geantwoord worden. En ditmaal zullen de jongeren het den vu* rigen Petrus niet kwaüjk nemen. Ook met hunne karakters, kent de Heere hen. Hij heeft een zwaarmoedigen Thomas, leen spoedig tot daden gereed zijhden Petrus, een vuur van den hemel bIeV geerenden Johannes, maar van allen wist Hij het, wat van Zïjii maakisel is te wach* ten, hoe zw;ak van moed en hoe klein van krachten. De geest gewillig, het vleesch zwak. Maar in hun zwakheid wilde Hij Zijn kracht openbaren. Wat een onuitsprekelijk voorrecht, dat Hij er niet bedrogen mede uitkomt. Dus in Petrus' betuiging ook hunne in^ stemming. 't Is alles genade en dit is vernederend. Petrus' antwoord was aan geen verstan* delijk onderwijs te danken. Geen rabbinaal onderwijs had hem zulks geleerd, niet aan de voeten van een der Schriftgeleerden had hij-, de eenvou* dige visscher van weleer, dat onderwerp ontvangen. Dit Was bediening des Hei* ligen Geestes. Het wonderlijke werk des Geestes in het hart. Daarom mocht hij antwoorden, door de liefde des Drieëenigen Gods op dat for* meersel Zijner eeuwige liefde, en spreken: „Gij zijt de Christus, de Zoon des leven* den Gods." Wat een antwoord, welk een geloof. Hij doorleefde hier de gift des Vadters in de schenking Zijns Zoons. Gij zijt de Gezalfde, van het Vadérhart gegeven, opdat er een aanmerking tot hef Kindschap zou kunnen ondervonden wor* den en al zal dit 'b'ewelidadigd kiind des. Heeren nog zooveel ervaren moeten, dat alle roem in het schepsel is buitengeslo* ten, laten we Petrus hier zien als dq bie* weldadigde des Heeren. Hij beleefde hier in dien Christus dat hij met zjjn Rechter kon 'bevredigd wor* den. In den Ge^lfde lag de vastheid en zekerheid zijns behouds. En die Gezalfdje zoiu hem Zelf leerea den weg dien h'ijl had te bewandelen. Door die Profetische be* arbeiding zou. hij gewezen worden op dien eenigen Priester, waartegen Wel zijn vleesch zich verzetten zou, maar die als IConing zou heerschen, ook over dezen Si* mon Petrus. Hier zag hij door de menschelijke na* tuur heen, waarachter, ziph, als 't ware, de Godheid verborg, op die majesteit waarvan eens Johannes getuigde: „Wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eengeblorenen van den Vader, vol van genade en waarheid." Wat is de majesteit en heerlijkheid des Middelaars daar in Cesaréa Filippi groot gemaakt. Hoe 'blijkt het woord in vervulling: Dit volk heb ik Mij geformeerd, zij' zullpn Mijln lof vertellen. Als met Jesaja ziet zijn geloofsoog op dien Gegevene. Een Kind js ons ge* boren, een Zoon gegeven; de heerschappij is op Zijne schouders; in namen genoemd: WonderKjk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst. En dit is geen verstandehjk napraten, maar, en hoe zeer komt het hierop aap,, hierop wordt gedrukt het stempel der waarheid. De Persoon des Middelaars de Zoon des levenden Gods. Die sprak: die Mij gezien heeft, heeft den Vader gezien, spreekt hem toe: „Zalig Aft gij Simon', Bar Jona." Zalig, vol is hij, 'tis gegeven werk, 'tis eenzijdige 'bediening; zoo wilde Hij' met geen volkeren handelen, die moesten Zijbi getuigenissen en Zijn verbo,ndsgeheimen missen. Onuitsprekelijke liefde, zalige be* diening. 't Is waarheid bij u. Mijn discipel. Mijn Simon Bar Jona, zoo kreeg Ik u, gij waart des Vaders, zoo gal Mïj' de Vader u, opdat Ik u den Vader straks zal voor* stellen zonder vlek, zonder rimpel. Uw ontrouw zal Mijn trouw nooit te niet doen. Want vleesch en bloied liéeft u dat niet geopenbaard. Hoe dikwerf kan Gods levendgemaakt volk geslingerd worden, hoe kunnen de golven van een kokende zee der bestrij';* ding hen doen twijfelep, hoe kan satan het aan hen zoo dikwerf voorstellen: 't Is verstandswerk; 'tis overgenomen; 'tis bedrog, en wanneer dan Goddelijk onder* wijs ook aan hen, waar dikwerf in het hoioge Noorden, de Noorderwind der ont* dekking zooveel dood hout doet afknap* pen, ze dan uit des Meesters mond hdt eens beluisteren mogen: „Vleesch en bloed heeft u dit niet geopenbaard, maar Mijn Vader Die in de hemelen is." Dan ervaart dat volk het, dat ze Petrus kunnen verstaan, wat er in zijn ziel is| omgegaan, toen dat stempel des Heiligen Geestes gedrukt werd op des Heeren eigen werk. Geen nabijkomend werk heeft behoefte aan 3eze zóó zalige bekrachtiging en zoo. zal er dat eigen werk stranden voor dei poorten der eeuwigheid. Hoe kan Gods levendgemaakt volk het o zoo lang missen, de noodzakelijkheid der 'bediening des Geestes en zo.o dikWerf rusten op gronden, die als ongenoegzaam moeten gekend worden. Petrus werd langsdezen weg heenge* wezen om op te mog^ wassen in de ken* nlsse en in de genade des Helereïi Jezus Christus, om door dien Christus te mogen komen tot het Vaderharte Gods. Dan is het dien ganschen weg over, altijd, ook door de diepe kennis^ dat er van Petrus' vleesch niets is wat; voor God bestaan kan, altijd maar door: liet is des Vaders welbehagen. Altijd door, geen vleesch en bloed, want dat beërft het Koninkrijk piet, maar „Mijn Vader." Moede en matte pelgrims door dit aardsche tranendal, die wellicht een of andermaal u hoorde toespreken in het hart, het woord aan iPetrus gericht, zoekt] met Petrus, al ging h^t tegen hem' in, al* dus geleid te mog^g^ ,y ^;den. opdat ge door dien van den Vader Gegevene in Hem moogt opwassen in de kennisse en genade van den Heere Jezus Christus, en door Hem te mogen komen in^ de ruste door den Rustaanbirenger, opdat ge den Vader* naam als ervaring des harten moogt be* leven en, volk des Heeren, tot deze wel* daad gekomen, heb veel behoefte aan Geestesbediening, opdat ge in u zelf krachteloos in Zijn licht wandelen moogt, die eigen kracht hebt verloren om u in. dit wonder hier te mogen verheugen en dan straks volmaakt een Drieëenig God eindeloos te mogen groot maken. Onbekeerde medereiziger, des Geestes bearbeiding nog missende, de Heere leere u het schrikkelijke van uwen oribtkeer* den toestand eer de nacht komt waar geen mogelijkheid meer zijn zal. De Heere schenke zulks alles uit genade. Dis!. V. B. Leerzame masr droeve dijlfers. De nieuwste statistiek over 90 Fransche departementen betrekking hebbiend opi het eerste kwartaal 1936 zijn verschenen. Dat zijn leerzame maar droevige cijfers. Een groot sterfte overschot moet worden geconstateerd. In het eerste kwartaal van 1935, maar in toenemende mate over het eerste kwar* taal 1936. Hier volgen de cijfers: 1935 1936 Ie kw. Ie kw. Huwelijken 3j.993 59.120 Echtscheidingen 4.519 4.296 Levend geboren kinderen 163.549 160.590 Doodgeboren kinderen 6.198 6.296 Overleden beneden «en jaar 11.939 13.989 Ouder dan een jaar overleden 176.098 186.057 Totaal sterftedjfer 188.036 200.046 Geboorte tekort 18.289 33.160 In het eerste kwartaal 1935 bedroeg het totale cijter der geboorten Ï69.747, het fo* taal aantal sterfgevallen 188.036 derhalve een geboortetek'ort van 18.289. Over het eerste kwartaal 1936 waren ,die cijfers resp. 166.886 en 200.046, alzoo een géboortetekort van 33.160. Uit deze cijfers blijkt bij vernieuwing dat Frankrijk een uitstervend land is. So* dalisten en communisten zijn er sterk. Met God en godsdienst heeft men er op groote schaal gebroken. Reeds eenige tientallen ja* ren geleden beroemde de Fransche minis* ter Viviani er zich op, de lichten des jhemels te hebben gedoofd. Gods ordinantiën zijn verworpen. Met het gevolg dat het volk den dood als patie tegemoet gaat; Dikke woorden ^j,n bij de siocialisten geliefd. De socialisten zijn over 't algemeen niet bang van groote woorden. Ze kunnen het er in den regel dik opleggen. Holle leuzen worden vaak aangeheven en men moet er zich over verwonderen, dat zulk geschette* telkens weer de kracht beeft om massa's arbeiders te trekken. De moderne arbeidersbeweging was tot groote dingen in staat, als men tenPiinstje die leuzen gelooven mocht. Ja zelfs de oorlogen konden doqr de arbeidersbeweging worden bedwongen. Uitroeiing van de oorlogen zelfs kan ze tot stand brengen. Alles is op een fiasco uitgeloppen. Hoe is met de leuze der ontwapening niet jaar op jaar gewerkt. Een vreeselijk fiasco is het geworden. En toich hebben de socialistische arbeiders er hard achter geloopen. Zijb ze er door in vervoering gebracht. Nu hoort men er niet meer van, opgeblor* gen is ook weer deze leuze als zoovele^ van haar voorgangers. Maar nieuwe leuzen om de massa te trekken worden uitge* dacht. Nu is het weer het P;lan: van den Arbeid. De socialisten kunnen de werkloos* beid tot op de helft verminderen. Heele* maal verminderen neen, dat zeggen ze nilet te kunnen, maar toch wel tot op de hel'ftk Nu dat zou mooi wezen. Evenwel f600 millioen gulden is er voor noodig. Noodig om nieuwe industriën te vesti* gen. Een kunstmatige steun van f 600 'mil* lioen is er volgens de socialisten noodig omi het bedrijfsleven op te doen leVen, waar* door dan vermindering van de werkloos* beid tot op de helft mogelijk wordt. Eveni* wel actie is voor de socialisten noodig. Nu daar zorgt hun pers wel voor. Ep daar* voor moet ook dienen het overzicht van den stand der werkloosheid over de maand Juni '36 tegenover Juni '35. Djit jaar was de werkloosheid nog grooter 31.1 "/o tegen 28.9 't vorige, jaar. En dat wordt schande genoemd. Alsof de geesel der werkloosheid door de menschen wordt veroorzaakt. En nu gaat de socialijstische pers een en ander toelichten als ze schrijft: „Van de industrieele bedrijven wijzen alleen de di* amantindustrie, de steenkolenmijnen, de me* taalinduscrie en scheeps'ho-uw een verbetering aan. Het zijii alle drie op een oif andere wijze gesteunde 'bedrijfsgroepen. Viel de steun weg, dan vloog hier het werkloiosheids* percentage omhoog." Dit korte laatstfe zin* netje veroordeelt nu juist het geheele Plan van den Arbeid." Immers hier wordt geconstateerd, in die btodrijven is slechts door steun het werk* loczencijter iets gunstiger. Was .die steun weg, dan vloog het werkloosheidspercentage omhoog. Dus steun en alleen steun weerhoudt het werkloosheidpercentage omhoog te vlie* gen: Geen gezonde toestand dus. En nu het Plan van den Arbeid. Dat wil het heele bedrijfsleven met f600 milüoep in den vorm van steun doen oj)* leven. Dat moet dan helpen. En dat zal iets helpen, zoolang maar die f600 millioen als steun wordt aange* wend. En is die steun op, dan vliegt het werkloosheidspercentage weer omhoog. Dan weer maar steun. Bn is dat op dan weer maar steun. Met als gevollg, djjt als men njet meer steunen kan de zaak onherroepelijk vast zit en het werkloosheidspercentage omhoog vliegt. Het Plan van den Arbeid is absoluut kunstmatig, he> is een slag in de lucht (waar* van de gevolgen uiterst gevaarlijk kunnen zij'n. Een andere weg is beter. Aanpassen en bezuinigen. Opruiming van alles wat de ar'beid duur maakt. Dat is de weg naar gezond herstel. Prins Bernhard en de N.SJB. Toen de verloving onzer Prinses^ met Prins Bernhard van Liplpe*Biesterfield be* kënd werd, vaardigde Herr Mussert een wet uit voor ziijn onderhoorigen, dat zij naast de Nederlandsche driekleur de Hakenkruis* vlag moesten uitsteken. Hij Was blijkbaar zóó in ziijn schik met het feit, dat de uitver;^ korene der Prinses een -Duitscher is, dat direct het hakenhruis, het symbool van het nationaaWociahsme, eraan te pas moest ko* men. Misschien (hoopt hïj wel, dat de toe* komstige Prins*Gemaal een volbloed nazi is en maakt hSj zich van diens ipolitieke rol geheel verkeerde illusies. Wij willen niet Zoover gaan als de Ar* b'eiderspers, die schreef, dat zSj liever een Engelsehe of Zweedsdhe dan een Duitsche prins zou hebben gezien. Het is heel goed mogellijk en wïj hopen, dat het z'oo is dat Prins Bernhard blij is, het dW'ang* regime van Hitler te kxipnen verwisselen voor onze echt*Nederlandsclhe vrijheid. Maar hoe het zïj, de N.S.B). beging ook hier Weer de groote fout, ppHtiek te halen in een zaak, Waar deze buiten moet blijven. Het kinderachtige hou*zee*gesöhreeuw' met de bekeiïde buitenlandscbe armbeweging hoo ren evenmin bij een nationale betooging. Deze N.S.Bi,,, die de ipoUtieke piartiijlen zoo vreeselSjk afkamt, druipt zelf van de poH* tiek. Dit blijkt wel mede hieruit, dat Mus* sert besloten heeft aan faej: Kpninkllijk ipaar een nationaalfSOciaHstisdh huWeBjksgescihenk aan te bieden! Zijn vasallen mogen niet mee* doen aan het nationale huldebljk, maar echt sectarisdh zullen zij, die zelfs de naam „nationaal" in het vaandel voeren, apart gaan staan. En dan durft dezJe ipartiji nog te Zeggen, dat dji strijdt voor de eenheid van ons volk. Duitsoh oPredht. Eenige weken geleden brachten de bladen het bericht, dat de Duitsche regeering een viertal Willekeurig uitgekozen Hollanders, die reeds jaren in Duitschland woonden, had uitgewezen. Dit was een maatregel van weer* wïaak tegenover Nederland, omdat onze regeering eenige Duitschers, die ongeoor* loof de p ropaganda voerden in ons lapid voor het nationaal*socialisme, over de grens had doen zetten. Onze autoriteiten waren daar* toe in het volste recht: buitenlanders mogen zich hier niet met politiek bemoeien, even* min als in Duitschland. Alleen Zou een Hollander er daar niet zoo gemaUieljk af* gekomen zijn. Onze gezant. Graaf van LimbUrg Stirum, heeft alles in het werk gesteld om de bfesÜs* sing der Duitsche regeering ongedaan te maken, evenwel tevergeefs. Vanzelfsprekend is deZe onrechtvaardige daad van BerlEjin allerwegen in ons land scherp afgekeurd en dreigt z'ij de goede verstandhou|diing der beide landen te verstoren. Slechts één blad Was er, n.l. Volk en Vaderlapd, het orgaan der N.S.B].,, dat in verband met zïjii Duitschgezindheid de zaak goedpraatte. Toen echter bleek, dat één der 4 uigeWe* zfenen, een N..S;,Bi.'er Was, protesteerde. Mus* sert hiertegen èn de Duitsdhe regeering decreteerde, dat de N.S.Bi.'er mocht bijven, doch een andere onschuldige moest heen* gaan De nationaal*socialistisclie moraal is anders dan de onze. Wat deze beweging, die de elementaire rechtsbeginselen met voeten treedt, recht noemt, is blij ons gruWeüjk onrecht. Men scbaamt zich, dat het in ons goed land al zoo ver gekomen is, dat er „volksgenooten" zlij'n, wier gevoel voor recht en moraal zoo ten eenenmale is afgestompt en die zóó verdwaasd zijn, dat dij! deze Duitsche wtaak goedkeuren. Het nationaal gevoel dezer Nederlandsche „natiqnaal"* socialisten is wel buitengewoon goed ont* wikkeld. Het Hekelveld Het VoÜt - Hei kwaad goedjptaten. Het Plan en Iplanisme. Zie naar Frankifijk e Het behoort tot het dageïjfcscih Werk van degenen, die als redacteur vin een dourapt optreden een acht* of tiental bladen van uiteenlooipende richting te lezen. Vanzelf* sprekend gaat dat lezen iets anders in zlijb werk dan wanneer een geabonneerde ziijn eigen courant „leest." De uitdrukking: hiji (of zij) zit de courant te sipellen, wïj'st er op met hoeveel ernst sommigen hun lijfblad van kolom tot kolom lezen, om vooral maar niets te missen. Diat is bêgrijlpelHjk; ook de Waarnemer behoort tot hen, die graag de courant lezen. Dat wil zeggen: Eilanden* nieuws lezen en dan nog een enkel goed dagblad er naast, omdat Waarnemers positie dat nu eenmaal vordert. Maar ter zake,, de redacteuren van Ejlanden*nieuw's laten heel wat andere bladen door de handen gaan, een bezigheid die veel van hun geestkracht vordert en waaruit ook weer blijkt, dat het werken aan een courant een slavenwerk is; dag, avond en nacht zijn er mede gemoeid. Diat is zoo de eisch van het vak en wie dat niet met liefde doet, btengt van zïjn cou* rant, die hïj moet verzorgen, niets terecht. UIT HET KIJKVENSTER: Het Hekelveld, Het Plan ea planisme. Driestarren: Leerzame maat droeve cijfers. Dikke wioorden zijin bïj d,e Socialen geliefd, Prips Bernhard en de N.S.B., Duitsch op= recht. GemieePteraad Tholen. Die Veerverbdndjng met Nooud Brabant. Bipnenland: De val van dep guldein. Dank: betuiging van H.M. de Konipgin. Buitenland: Devaluatje van de Franc De toestand in Spanje Niepwe, voorsttïllei'n. vap dep Negus.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1