Cm.WEEKBLADÖpGED.GD0nD5LAG vööoDlZUID-HOLLÊnZEEUWKHC EILAHDEn EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 9e Taaröanij ZATERDAG 5 SEPTEMBER 1936 No. 768 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws** Uit het Kijkvenster KAPOK J. Kosten Zn. WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG Dit nummer bestaat uit 2 bladen Heimelijk genaderd, wonderlijk gered. Op weg naar de woning van Ja- Trus, wiens dochferfje op haar uiter ste lag, nadert, kruipt een vrouw op den Heere Jezus aan. De ontmoeting van den Heere Jezus en die vrouw is zegenrijk voor haar en bemoedigend voor een behoeftig gemaakt volk, dat het gaat als haar. Droevig is haar toestand. Een vreeselijke krankheid heeft twaalf jaren haar ondermijnd, haar levenskrachten gesloopt. Zij heeft overal baat gezocht, veel geleden van vele medicijnmeesters, al het hare ten koste gelegd maar geen raad en geen baat. De kwaal is veeleer erger geworden. Is dat door genade ook uw ziels- ervaring geworden? Zijt gij door den Heiligen Geest overtuigd van de doodclijke kwaal van uw hart Hebt gö het overal gezocht en nu in het einde geen baat, geen raad en de kwaal steeds erger? Die vrouw, bij wie het buiten hope geworden was, hoort van den Heere Jezus en nu let zij er op I Er worden zulke groote verwach tingen van den Heere Jezus in haar hart gewerkt, dat zij overlegt «Indien ik maar Zijne kleederen mag aanraken, ik zal gezond wor den". Zij krijgt de mogelijkheid harer genezing te gelooven en na dert heimelijk den grooten Medi cijnmeester. En weet gij, wat zoo rijk is? In het einde blijkt, dat er „diepe wa teren van zielewerkzaamheden onder hare begeerte naar lichame lijke genezing werkten. Welk een beschroomdheid en schuchterheid is er in heel haar doen I Dat niet durven en toch moeten. Zij weet het, de wet heeft zij tegen. Naar de wet maakt haar krankheid haar onrein en mag zij zich niet onder de menschen be geven. Nochtans gaat ze hope le gen hope. Zij nadert heimelijk van achteren en raakt met beur vinger toppen aan den zoom van 's Hee- ren kleed. Is dat door genade ook uw ziels ervaring Hebt gij geleerd dat uit gaan in het verborgene om daar uw zielenood uit te klagen voor het oor, dat zich neigt tot het gebed desgenen, die gansch ontbloot is Is het ook uwc verzuchting ge worden Die vrouw is heimelijk genaderd maar ook wonderlijk gered. Zij strekt van achteren de bevende hand uit en raakt den zoom van Christus' kleed aan En dan lezen wij,En terstond is de fontein haars bloeds opgedroogd en zij gevoelde aan haar lichaam, dat zij van die kwaal genezen was Wat worden zulke verborgen zielen plotseling openbaar, wan neer de Heere Zijn kracht doet ui'gaan. Dan kunnen zij niet lan ger verborgen blijven, 's Heeren vraag! .Wie heeft Mijne kleederen aangeraakt?' noodzaakt die vrouw uit te komen. De Heere, die Nat- hanaël onder den vijgeboom zag, eer Phiiippus hem riep, heeft niet voor Zichzelf maar voor die vrouw antwoord noodig op Zijn vraag Zij moet uitkomen tot verheerlij king van 's Heeren naam Is ooit die kracht Gods tot zaligheid op uw ziel uitgegaan Wat is dat echt, als w^ lezen dat die vrouw vreezende en bevende, wetende waf haar geschied is, komt en voor den Heere nedervalt. Hem zeggende al de waarheid. Zij valt haar Redder te voet Nunittmeer achter maar voor den Heere Jezus op de knieën. Dat is de allerbeste plaats op aarde. Daar in het stof aan Zijne voeten zegt zij Hem al de waar heid. Oprechtheid wordt door den Heere bekroond. De Heere doet den oprechten hef licht opgaan in de duisternis. Wat doet dat onuitsprekelijk goed te mogen luisteren met welk een wonderdoend God Zijn volk te doen heeft Wat zal dat zeggen van al de waarheid voor Jaïrus geweest zijn, wien in die oogenblikken wordt geboodschapt,uw dochter is ge storven, wat zijf gg den Meester nog moeilijk." Die vrouw moet vertellen haar ellende, omkomen met al haar middelen, komen op hope tegen hope en haar redding. Zij is een gloeiende kool, Heeft die gloeiende kool JaTrus aangestoken om door den dood heen vast te houden aan het leven? Hij mag toch beluis teren, dat bij den Heere uitkom sten zijn tegen den dood. Heimelijk genaderd, wonderlijk gered, gaat zij verblijd heen. De Heere heeft in den weg, dien Hij met die vrouw houdt, haar ziele redding voor en roept haar toe het woord, dat meer waard is dan goud Dochter uw geloof heeft u behouden, ga heen in vrede, en wees genezen van deze uwe kwaal" Zij ontvangt een dubbele weldaad, genezing naar haar lichaam en vre de voor haar ziel. Het ware zalig makende geloof is hef „diepere water" in heel haar handeling Zoo kroont de Heere Zijn eigen werk Die bevende Iceren komen, gaan beweldadigd heen Velen omringden den Heere Je zus, één vrouw werd 's Heeren ge nadekracht ten leven deelachtig En daarop komt hef aan zal het wel met ons zijn voor de eeuwig heid. De Heere getuigt bij den profeet Jesaja ,Gij zijt vermoeid door uw groote reis maar gij zegt niethet is buiten hope; gij hebt het leven uwer hand gevonden daarom wordt gij niet ziek. Dat is van nature ons aller leven. Waf wordt een mensch moe op zijn reis door dit leven, maar hij zegt niet ,het is buiten hope,* want hij heeft hef leven in zijn hand gevonden en daarom wordt hij Biet ziek En die gezond zijn dw.z. die meenen gezond te zijn, hebben den Medicijnmeester niet van noode. Toen het bij de vrouw buiten hope was geworden, kroop zij door de schare op den Heere Je zus aan. Leere de Heere in den weg der ontdekkende genade verstaan, dat het aan onze zijde buiten hope is, zalig worden onmogelflk is, opdat wij ons niet bedriegen voor een nimmer eindigende eeuwigheid. Hoe zoekt de leugenaar van den beginne ontdekte zielen wijs te ma ken, dat het voor zulken ook bui ten hope is aan de voeten van den Heere Jezud. Ook deze bladzijde uit hef Woord der waarheid verkondigt dezulken. Wanhoop aan uzelven, maar aan den Heere nooit. De beste is de goed koopste Oude Tonge Voornaamste inhoud Advertentie prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan- k'>Ddig)ng 10 c»nt per regel Contracten belangrijh lager UITGAVE VAN Gevestigd te Middelhamis - Prins Hendri^str. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 cent-per 3 tnaandin bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar En de vrouw vreezende en bevende, wetende wat aan haar geschied was, kwam en viel voor Hem neder en. zcide Hem al de waarheid. (Marcus 5 33.) Zie op mij in gunst van boven Wees mij toch genadig Heer'! Eenzaam ben ik en verschoven Ja d'ellende drukt mij neer! 'kRoep U aan? «E Hoopt op den Heer', gij' vromen! Is Israël in noodJ Er zal verlossing, komen; Zijn goedheid' is zeer groot. Zeet gevaarKjIk. Op een plaatje in zeker blad zag ik een voorstelling van de gevaarlijke toiestand waarin Europa verkeert. 't Is een vrou^v, voorstelling van Europa die o:p een tafel gebonden 'zit. Op' haar Jvleeding staan eenige woorden geschreven die de oorzaak van die gevaar* lijke toestand moeten aangeven. Haat, wantrouwen ep: militarisme. Boven het hoofd van die vrouw die Europa moet voiorstellen hangt aan een zwak draadje een vervaarlijke groote dolt die vanwege haar grootte en z'waarte ieder oogenblik "kan vallen en de vrouw, Europa, doodelijk moet treffen. Op die dolk staan twee woorden: Communisme en fascisme en er naast zit de wapenfabriek die j:on' stateert, dat Wie er ook de baas mag wor* den de artikelen van de 'wape.nfabTikant graag gekocht zullen worden. 't Lijkt een gevaarlijk^ toestand. Nu de toestand is ook uitermate ■gevaaïljk. Gevaarlijker dan in 1914. 't Is nu overa,' een chaos, een vreesehjke verwarring. Haat, 'wantrouwen en mililairisme wor<« dén aangegeven als dj oorzaak van de ge=» vaarhfke toestand. Nu dat zijn zeker' fac« toren die meespreken, maar het djn slechts tweede oorzaken. De oorzaak van alle el* lende van alle vreeselijk lijden van dezen tijd is de zonde. God heeft men verlateij In brutalen overmoed. De lichten des he* mels had men gedoofd (Viviani). De we* reld Wandelt nu bij^ haar eigen licht. Dt verderfelijke revolutiebeginselen heeft men aanvaard, 't Zou lichter zijn zoo meende men. Een vreeselijke stikdonkere nacht is over de wereld gekomen. God en Zijn geboden iijin als niets ge« acht. Gesmaad en gehoond. De vruchten worden nu geplukt. Ze zijn bitter. Maar 't wordt niet beseft. Eên totale ondergang staat voor de deur indien de menschheid niet voor God invalt.Dat is het eenige redmiddel in den chaos. 'Wie liegt er nu? Mussert of Brouwer? De le2seir oondeele! Eenige maanden geleden heeft het be* kende weekblad „De Groene Amsterdam* mer" een referendum gehouden over enkele politieke vraagstukken, van welke uitslag wij een uitvoerig overzicht .hebben gegeven. Om- dit referendum] te doen slagen had de sec* retaris van het comité, de heer A. M. Brouwer, thans Ned. Herv. hulpprediker te Heerenveen, met verschillende politieke persoonlijkheden een onderhoud o.a. ook met den heer Mussicrt, leider van de N.S.B. De heer Brouwer deelde den heer Mussert mede, welke heeren een bijdrage zouden leveren voor de toelichting der vragen. Het waren verschillende vooraanstaande perso* nen, zooak de heeren Albarda, De Geer, Pollema, an der 'Waerden. Ir. Mussert verklaarde echter, dat hij met deze heeren niet op) één stoel wilde teijtten. Van prof. van Asbeck zei hij: „Dien zullen w<ij,' wel uitmesten." ■Van prof. van Embden: „Dat is een landverrader.' Van Mevr. Kluijver: ,JDat wijf schrijft' wel eens, maar nooit goed." Van Mr. Pollema: ,J3ie man is 80 jaar en kan niet mieer schrijven." (De heer Pollema is ,46' !),En zoo verder van 't zelfde laken een pak.^ f Het gesprek liep verder over de toekom* stige politieke ontwikkeling. Mussert ver* wacht een Roomsch*Roode regeering. Over de Roomsche priesters was hijl niet best te si preken: „De RoomschsKatholiek© gees= telijfeen zijjm over 't algemeen volksverdom* mersi en landverraders. Kijk maar naar ^anje. En de besten ziijten nog in ide fcloosfers. Maar het heele zaakje zal wel oipgeruimid worden t" En tensloi/te kwaimen nog tersprake de Germaansche theoriën, waarmee volgens Mus* sert ,ide vrijzinnige en wereldscJie boeren tot den Scliepper=God worden teruggebracht.' De heer Brouwer merkte terecht hiertegen* over op, dat men met een streven om via de Germaansche theorieën de menschen naar God terug te voeren, elk Christelijk mensch tegen zich in het harnas jaagt en dat geen enkele theoloog dat zal onderschrijven. Daar* iop luidde het antwoord: „Ifc( ial al die geestelijken wel opruimien." Mussert sprak dus in dit onderhoud zeer openhartig. Maar nu kwam hij in Volk en Vaderland verklaren, dat alles onwaar was en dat de heer Brouwer alles uit iij'n duim gezogien had! Hij ontkende zelfs, dat de laatste tijdens het gesprek aanteekeningen had gemaakt. Dat was dus wel kras. De heer Brouwer echter hield voet bij stuk en verklaarldq, dat hij! alles, wajt hij over het interview met Ir. Mussert gepu* bhceerd had, ten volle handhaafde.'Hij deel* de tevens» mede, dat Mji onmiddellijk na zijn terugkomst te Amsterdam zijn aantee* keningen aan andere redactieleden heeft la* ten zien, hetgeen deze onder eede bereid zijn te bevestigen. Aangezien de heer Brouwer pertinent en onvoorwaardelijk voor de juistheid zijner taiededeelingen instaat en Mussert en zijn blad hem met een stalen gezicht voor leuge* n^ar ietten, achit hij zichj in zijnj feer en goeden naam aangetast en heeft hij zeer terecht bij' de justitie een klacht ingediend tegen den heer Mussert en de Redacltie van „Volk en Vaderland." 'Wij zien met groote belangstelling idit proces tegemoet. Het gaat toch niet aan, dat de N.S.B, maar straffeloos voortgaat dan den één en dan den; lander te beleedigen. Die 'heeren houden er wel een andere mo* raal op na Mussert zei immers te Lun* teren: Er gaapt een afgrond iusschen onze begrippen van eer en fatsoen en die van, de huidige machthebbers maar zij dienen te beseffen, dat nu nog in elk geval de Christelijke moraal moet gehandhaafd. Slagen zij erin de macht te krijgen en hun moraal door te voeren, dan is daarmee het Christen* domi opzij' gezet en: is de beschaving ver* moord. Maar in ons vi^ijie Nederland gebeurt dit nooit!! ZioMier\t!armte em politieke bedrijvig» held Ordening te wachten. De Winkelier=vakman. De tevreden isdhoenmaker. Het is maar onrustig in ons lieve landje. Het 'w'arme zomerweer, dat nogal -tens slaperigheid teweeg brengt, sdhijnt dezen zomer tot veei 'beweeg aanleiding te geven. Met name dé 'politieke partijen maken alarm. Landdag, Openluchtvergadering, Kof* fietafel; Streekvergadering, Arjabijeenkomst, ziedaar heel wat aanduidingen, die ge da* gelijks in de courant tegenkomt. Nu er door grondwetsherziening kans bestaat op een vervroegde Kamerverkiezing, beginnen de partijen van zich te doen hooren. 't Is echter meer rumoerighèid dan bewijs van geïond politiek leven. Als gewoonhjk blijft ook de A.R. 'partij niet achter als er vlagvertoon noodig is.' Zoo roept zij haar getrouwen O'p om van heinde en ver naar den Haag te komen om de opening der Kamers gade te slaan. Het is echter een vraag, of al dit druk gedoe nog iets ten goede van de beginselen inhoudt. Daar hoor of lees ik niets van. 't Lijkt mij een z'w'are taak om het beleid van dit kabinet Cohjn te verdedigen. Het is zoo jammer, dat wij nu weer g^wongen Worden op te komen voor de daden van een Crisis*kabl* net, maar wanneer is er nu eens igeweest een beginsel*kabinet, daar ge voor door 't vuur zoudt vliegen? Toen men de meer* derheid bad, gebeurde er voor het chris* telijk beginsel even weinig als thans. 'We kregen wel algemeen* en vrouwenkiesrecht, dat ons naar den ondergang voert en -.een onderwijswet, die de schatkist heeft be* rooid en Rome de millioenen deed toe* vloeien. Ondertusschen zou de heerscfaende kliek de kinderen van het beste deel van ons gereformeerd volk van het bezit van eigen scholen willen uitsluiten, indien er even kans op bestaat. Met dat al: er is nu al een nerveuse stemming bij de groote partijen, vandaar het drukke heen en weer geloop. Zou het geweten soms spieken? Nu, zenuwachtige menschen maken wan* orde. En er Was immers orde, ordening noodig? Een ordeningswet is gereedge* maakt. Voor den Winkelier stelt zij eischen van vakbekwaamheid en credietwaardigheid. De sukkels moeten er tusschen uit en ook zij, die, ofschoon ze stipt eerlijk zijh, niet over voldoende geld of borgen be* schikken. Wat „vakbekwaamheid" en „Cre* dietwaardigheid" zal inhouden, zullen de heeren later wel vaststellen, als de wet aan* genomen is. Indien men nu naar een ge* socialiseerde maatschappij wil, moet men dezen weg op, wil men dat niet, dan behooren zulke ordeningswetten achterwege te blijven. Ze zijn overbodig. Het maatschappij leven zuivert altijd het kranke uit. Menschen, die hun vak niet verstaan, raken vanzelf van de baan; win* keiiers, die geen geld hébben of geen kijk oip hun finantiën, gaan vroeg of laat toch ten onder. Men zegt nu wiel, dat iulke lieden den leveranciers doorgaans veel schade doen, maar dat is m.i. het gewone, oer^oude, handelsrisico. En wie zou durven verwachten, dat onder de nieuwe vestigingswet, al de kwade jposten verdwijnen? Die gedachte zbu beladhelij'k zijn. De vraag mag rijzen, waarvan al de menschen moeten bestaan, die geen win* keiier zullen mogen zijn. Als de Staat hen dat werk belet, zullen zij' dan van den Staat hun onderhoud niet eischen? Deze wet is er eene van sociahstischien bodem, ze past volkomen in de degeneratie onzer tijden, tegen eiken nood roept men den dwingenden_ arm van de overheid te hulp. En ik ken niets vreeselijk'ers,, dan dat de overheid het volk het werk gaat afnemen; het is alsof zij zich stelt in Gods plaats. Wie dus het kabinet*Colijn ver* dedigt, moet deze ordening verdedigen. De Standaard komt er voor opi, gelijk te verwachten is. Zij sdhrajift, dat dezte wet vastlegt, wat reeds in het vrije leven is gegroeid. Bewijs er voor? '"Wel, de drogisten hebben een praktijksdiploma, dat door de wet erkend w'ordt. Maar, dit vjs nu toch de zaak vertroebelen. De drogisten hebben een heel mooi vak, maar oiok heel verantwoordelijk, Dik'wïjls leveren 7IJI huis* middelen tegen allerlei kwalen en het is verklaarbaar, dat het beheer van allerlei pharmaceutisdhe stoffen niet aan een ieder mag Worden toevertrouwd. Dat is niet te vergelijken met een kruidenier, groentef» boer ot melkboer. Het Ware beter geweest indien deie or* deningsbevliegingen in de kiem gesmoord Waren. Met Calvinistische Staatkunde hebben zij niets, volstrekt niets gemeen. yan t venster uit zie ik den schoenma* kersknecht gaan. Van de ordening Weet hij, 'gelukkig, nog niets af. Reeds 37 jaar Wandelt h'ij dageËjks denielfden weg om bij zijn baas, in het naburige stadje, schoe* nen te gaan lappen. Zeven en dertig jaren. In al dieii tijd heeft hij' zich niet schuldig gemaakt aan: loonacties, strijd voor acht* urendag; zeuren om vacantie; klachten over zijn werkplaats; actie voor ziekengeld; dage* lijksch getuut over de vraag, waar hij op z'ijn ouden dag van moet leven, enz. enz. Zevenendertig jaren gelukkig en tevree gewerkt. Tevreden met het tegenwoordige. Dat is een zeldzaam exemplaar hoor, zoo een moet in de courant. Hij maakt ook den Waarnemer beschaamd. Welgemoed keert hij eiken ^aivond naar zijn dorpje terug, hij hoo'pt het nog vele jaren vol te houden. Bij regendagen gaat de parapluie mede, losjes opgerold, onder den arm. Voor aoo'n man moeten w'ij den hoed afnemen. En de jongelui mogen een voorbeeld aan hem nemen. De schoenmaker heeft een vak, dat niet hoog wordt aangeslagen en todh onontbeerlijk is. En hij verdient zijn brood met eere. Laten wij holpen, dat de or* deningswoede zijn vak zal willen slpareji. Dat men niet allen particuheren schoen* maker van den aardbodem verdrijft. Want ■dan houden we niets over dan schoen£a-' blieken, vol van leder, fournituren, ar* beiders en sociale ■vraagstukken. Dan w'or* den we fabriekmatig verarmd. WAARNEMER. UIT HET KIJKVENSTER: Zomerwamte en politieke bedrijvigheid. Korte artikelen: 'Wie liegt er, Mtissert oi Brouwer Buitenland: Del onizeittende ijoesiand in Spanje. Binnenland: Dte gew'ij^gdie steunregeling. Gemieewteriaad tei Stavenisse en St. Annaland. Teraandebestelling oud Weth. G. v. d. Kroon ie Nieuwe Tonge; Ide|mi van dhr. Jb. v. d. Linden te Ouddorp. Wethouder Vroeginidewejij' te Middelhamis is hede» Zaterdag 25 jaar raadslid.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1