Cm.WEEKBLADÖpGED.GD0nD5LAG vööoDlZUID-HOLLÊnZEEUWKHC EILAHDEn
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
9e Taaröanij
ZATERDAG 5 SEPTEMBER 1936
No. 768
N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws**
Uit het Kijkvenster
KAPOK
J. Kosten Zn.
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Heimelijk genaderd,
wonderlijk gered.
Op weg naar de woning van Ja-
Trus, wiens dochferfje op haar uiter
ste lag, nadert, kruipt een vrouw
op den Heere Jezus aan.
De ontmoeting van den Heere
Jezus en die vrouw is zegenrijk
voor haar en bemoedigend voor
een behoeftig gemaakt volk, dat
het gaat als haar.
Droevig is haar toestand.
Een vreeselijke krankheid heeft
twaalf jaren haar ondermijnd, haar
levenskrachten gesloopt. Zij heeft
overal baat gezocht, veel geleden
van vele medicijnmeesters, al het
hare ten koste gelegd maar
geen raad en geen baat. De kwaal
is veeleer erger geworden.
Is dat door genade ook uw ziels-
ervaring geworden? Zijt gij door
den Heiligen Geest overtuigd van
de doodclijke kwaal van uw hart
Hebt gö het overal gezocht en nu
in het einde geen baat, geen raad
en de kwaal steeds erger?
Die vrouw, bij wie het buiten
hope geworden was, hoort van den
Heere Jezus en nu let zij er op I
Er worden zulke groote verwach
tingen van den Heere Jezus in
haar hart gewerkt, dat zij overlegt
«Indien ik maar Zijne kleederen
mag aanraken, ik zal gezond wor
den". Zij krijgt de mogelijkheid
harer genezing te gelooven en na
dert heimelijk den grooten Medi
cijnmeester.
En weet gij, wat zoo rijk is? In
het einde blijkt, dat er „diepe wa
teren van zielewerkzaamheden
onder hare begeerte naar lichame
lijke genezing werkten.
Welk een beschroomdheid en
schuchterheid is er in heel haar
doen I Dat niet durven en toch
moeten. Zij weet het, de wet heeft
zij tegen. Naar de wet maakt haar
krankheid haar onrein en mag zij
zich niet onder de menschen be
geven. Nochtans gaat ze hope le
gen hope. Zij nadert heimelijk van
achteren en raakt met beur vinger
toppen aan den zoom van 's Hee-
ren kleed.
Is dat door genade ook uw ziels
ervaring Hebt gij geleerd dat uit
gaan in het verborgene om daar
uw zielenood uit te klagen voor het
oor, dat zich neigt tot het gebed
desgenen, die gansch ontbloot is
Is het ook uwc verzuchting ge
worden
Die vrouw is heimelijk genaderd
maar ook wonderlijk gered. Zij
strekt van achteren de bevende
hand uit en raakt den zoom van
Christus' kleed aan En dan lezen
wij,En terstond is de fontein
haars bloeds opgedroogd en zij
gevoelde aan haar lichaam, dat zij
van die kwaal genezen was
Wat worden zulke verborgen
zielen plotseling openbaar, wan
neer de Heere Zijn kracht doet
ui'gaan. Dan kunnen zij niet lan
ger verborgen blijven, 's Heeren
vraag! .Wie heeft Mijne kleederen
aangeraakt?' noodzaakt die vrouw
uit te komen. De Heere, die Nat-
hanaël onder den vijgeboom zag,
eer Phiiippus hem riep, heeft niet
voor Zichzelf maar voor die vrouw
antwoord noodig op Zijn vraag
Zij moet uitkomen tot verheerlij
king van 's Heeren naam Is ooit
die kracht Gods tot zaligheid op
uw ziel uitgegaan
Wat is dat echt, als w^ lezen dat
die vrouw vreezende en bevende,
wetende waf haar geschied is, komt
en voor den Heere nedervalt. Hem
zeggende al de waarheid. Zij valt
haar Redder te voet Nunittmeer
achter maar voor den Heere Jezus
op de knieën.
Dat is de allerbeste plaats op
aarde. Daar in het stof aan Zijne
voeten zegt zij Hem al de waar
heid.
Oprechtheid wordt door den
Heere bekroond. De Heere doet
den oprechten hef licht opgaan in
de duisternis.
Wat doet dat onuitsprekelijk goed
te mogen luisteren met welk een
wonderdoend God Zijn volk te
doen heeft
Wat zal dat zeggen van al de
waarheid voor Jaïrus geweest zijn,
wien in die oogenblikken wordt
geboodschapt,uw dochter is ge
storven, wat zijf gg den Meester
nog moeilijk."
Die vrouw moet vertellen haar
ellende, omkomen met al haar
middelen, komen op hope tegen
hope en haar redding. Zij is een
gloeiende kool, Heeft die gloeiende
kool JaTrus aangestoken om door
den dood heen vast te houden
aan het leven? Hij mag toch beluis
teren, dat bij den Heere uitkom
sten zijn tegen den dood.
Heimelijk genaderd, wonderlijk
gered, gaat zij verblijd heen. De
Heere heeft in den weg, dien Hij
met die vrouw houdt, haar ziele
redding voor en roept haar toe
het woord, dat meer waard is dan
goud Dochter uw geloof heeft u
behouden, ga heen in vrede, en
wees genezen van deze uwe kwaal"
Zij ontvangt een dubbele weldaad,
genezing naar haar lichaam en vre
de voor haar ziel. Het ware zalig
makende geloof is hef „diepere
water" in heel haar handeling Zoo
kroont de Heere Zijn eigen werk
Die bevende Iceren komen, gaan
beweldadigd heen
Velen omringden den Heere Je
zus, één vrouw werd 's Heeren ge
nadekracht ten leven deelachtig
En daarop komt hef aan zal het
wel met ons zijn voor de eeuwig
heid.
De Heere getuigt bij den profeet
Jesaja ,Gij zijt vermoeid door uw
groote reis maar gij zegt niethet
is buiten hope; gij hebt het leven
uwer hand gevonden daarom
wordt gij niet ziek.
Dat is van nature ons aller leven.
Waf wordt een mensch moe op
zijn reis door dit leven, maar hij
zegt niet ,het is buiten hope,*
want hij heeft hef leven in zijn
hand gevonden en daarom wordt
hij Biet ziek
En die gezond zijn dw.z. die
meenen gezond te zijn, hebben
den Medicijnmeester niet van
noode.
Toen het bij de vrouw buiten
hope was geworden, kroop zij
door de schare op den Heere Je
zus aan.
Leere de Heere in den weg der
ontdekkende genade verstaan, dat
het aan onze zijde buiten hope is,
zalig worden onmogelflk is, opdat
wij ons niet bedriegen voor een
nimmer eindigende eeuwigheid.
Hoe zoekt de leugenaar van den
beginne ontdekte zielen wijs te ma
ken, dat het voor zulken ook bui
ten hope is aan de voeten van den
Heere Jezud.
Ook deze bladzijde uit hef Woord
der waarheid verkondigt dezulken.
Wanhoop aan uzelven, maar aan
den Heere nooit.
De beste
is de goed
koopste
Oude Tonge
Voornaamste inhoud
Advertentie prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.Dienst-
aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan-
k'>Ddig)ng 10 c»nt per regel Contracten belangrijh lager
UITGAVE VAN
Gevestigd te Middelhamis - Prins Hendri^str. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17
Abonnements-prijs 85 cent-per 3 tnaandin bij vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
En de vrouw vreezende en bevende,
wetende wat aan haar geschied was,
kwam en viel voor Hem neder en.
zcide Hem al de waarheid.
(Marcus 5 33.)
Zie op mij in gunst van boven
Wees mij toch genadig Heer'!
Eenzaam ben ik en verschoven
Ja d'ellende drukt mij neer!
'kRoep U aan?
«E
Hoopt op den Heer', gij' vromen!
Is Israël in noodJ
Er zal verlossing, komen;
Zijn goedheid' is zeer groot.
Zeet gevaarKjIk.
Op een plaatje in zeker blad zag ik een
voorstelling van de gevaarlijke toiestand
waarin Europa verkeert.
't Is een vrou^v, voorstelling van Europa
die o:p een tafel gebonden 'zit.
Op' haar Jvleeding staan eenige woorden
geschreven die de oorzaak van die gevaar*
lijke toestand moeten aangeven.
Haat, wantrouwen ep: militarisme.
Boven het hoofd van die vrouw die
Europa moet voiorstellen hangt aan een
zwak draadje een vervaarlijke groote
dolt
die vanwege haar grootte en z'waarte ieder
oogenblik "kan vallen en de vrouw, Europa,
doodelijk moet treffen.
Op die dolk staan twee woorden:
Communisme en fascisme
en er naast zit de wapenfabriek die j:on'
stateert, dat Wie er ook de baas mag wor*
den de artikelen van de 'wape.nfabTikant
graag gekocht zullen worden.
't Lijkt een gevaarlijk^ toestand. Nu de
toestand is ook uitermate
■gevaaïljk.
Gevaarlijker dan in 1914. 't Is nu overa,'
een chaos, een vreesehjke verwarring.
Haat, 'wantrouwen en mililairisme wor<«
dén aangegeven als dj oorzaak van de ge=»
vaarhfke toestand. Nu dat zijn zeker' fac«
toren die meespreken, maar het djn slechts
tweede oorzaken. De oorzaak van alle el*
lende van alle vreeselijk lijden van dezen
tijd is de zonde. God heeft men verlateij
In brutalen overmoed. De lichten des he*
mels had men gedoofd (Viviani). De we*
reld Wandelt nu bij^ haar eigen licht. Dt
verderfelijke revolutiebeginselen heeft men
aanvaard, 't Zou lichter zijn zoo meende
men. Een vreeselijke stikdonkere nacht is
over de wereld gekomen.
God en Zijn geboden iijin als niets ge«
acht. Gesmaad en gehoond. De vruchten
worden nu geplukt. Ze zijn bitter. Maar
't wordt niet beseft. Eên totale ondergang
staat voor de deur indien de menschheid
niet voor God invalt.Dat is het eenige
redmiddel in den chaos.
'Wie liegt er nu?
Mussert of Brouwer? De le2seir oondeele!
Eenige maanden geleden heeft het be*
kende weekblad „De Groene Amsterdam*
mer" een referendum gehouden over enkele
politieke vraagstukken, van welke uitslag wij
een uitvoerig overzicht .hebben gegeven. Om-
dit referendum] te doen slagen had de sec*
retaris van het comité, de heer A. M.
Brouwer, thans Ned. Herv. hulpprediker
te Heerenveen, met verschillende politieke
persoonlijkheden een onderhoud o.a. ook
met den heer Mussicrt, leider van de N.S.B.
De heer Brouwer deelde den heer Mussert
mede, welke heeren een bijdrage zouden
leveren voor de toelichting der vragen. Het
waren verschillende vooraanstaande perso*
nen, zooak de heeren Albarda, De Geer,
Pollema, an der 'Waerden. Ir. Mussert
verklaarde echter, dat hij met deze heeren
niet op) één stoel wilde teijtten. Van prof.
van Asbeck zei hij: „Dien zullen w<ij,' wel
uitmesten."
■Van prof. van Embden: „Dat is een
landverrader.' Van Mevr. Kluijver: ,JDat
wijf schrijft' wel eens, maar nooit goed."
Van Mr. Pollema: ,J3ie man is 80 jaar en
kan niet mieer schrijven." (De heer Pollema
is ,46' !),En zoo verder van 't zelfde laken
een pak.^ f
Het gesprek liep verder over de toekom*
stige politieke ontwikkeling. Mussert ver*
wacht een Roomsch*Roode regeering. Over
de Roomsche priesters was hijl niet best
te si preken: „De RoomschsKatholiek© gees=
telijfeen zijjm over 't algemeen volksverdom*
mersi en landverraders. Kijk maar naar
^anje. En de besten ziijten nog in ide
fcloosfers. Maar het heele zaakje zal wel
oipgeruimid worden t"
En tensloi/te kwaimen nog tersprake de
Germaansche theoriën, waarmee volgens Mus*
sert ,ide vrijzinnige en wereldscJie boeren
tot den Scliepper=God worden teruggebracht.'
De heer Brouwer merkte terecht hiertegen*
over op, dat men met een streven om via
de Germaansche theorieën de menschen naar
God terug te voeren, elk Christelijk mensch
tegen zich in het harnas jaagt en dat geen
enkele theoloog dat zal onderschrijven. Daar*
iop luidde het antwoord: „Ifc( ial al die
geestelijken wel opruimien."
Mussert sprak dus in dit onderhoud zeer
openhartig. Maar nu kwam hij in Volk en
Vaderland verklaren, dat alles onwaar was
en dat de heer Brouwer alles uit iij'n duim
gezogien had! Hij ontkende zelfs, dat de
laatste tijdens het gesprek aanteekeningen
had gemaakt. Dat was dus wel kras.
De heer Brouwer echter hield voet bij
stuk en verklaarldq, dat hij! alles, wajt hij
over het interview met Ir. Mussert gepu*
bhceerd had, ten volle handhaafde.'Hij deel*
de tevens» mede, dat Mji onmiddellijk na
zijn terugkomst te Amsterdam zijn aantee*
keningen aan andere redactieleden heeft la*
ten zien, hetgeen deze onder eede bereid
zijn te bevestigen.
Aangezien de heer Brouwer pertinent en
onvoorwaardelijk voor de juistheid zijner
taiededeelingen instaat en Mussert en zijn
blad hem met een stalen gezicht voor leuge*
n^ar ietten, achit hij zichj in zijnj feer en
goeden naam aangetast en heeft hij zeer
terecht bij' de justitie een klacht ingediend
tegen den heer Mussert en de Redacltie
van „Volk en Vaderland."
'Wij zien met groote belangstelling idit
proces tegemoet. Het gaat toch niet aan, dat
de N.S.B, maar straffeloos voortgaat dan
den één en dan den; lander te beleedigen.
Die 'heeren houden er wel een andere mo*
raal op na Mussert zei immers te Lun*
teren: Er gaapt een afgrond iusschen onze
begrippen van eer en fatsoen en die van,
de huidige machthebbers maar zij dienen
te beseffen, dat nu nog in elk geval de
Christelijke moraal moet gehandhaafd. Slagen
zij erin de macht te krijgen en hun moraal
door te voeren, dan is daarmee het Christen*
domi opzij' gezet en: is de beschaving ver*
moord.
Maar in ons vi^ijie Nederland gebeurt dit
nooit!!
ZioMier\t!armte em politieke bedrijvig»
held Ordening te wachten. De
Winkelier=vakman. De tevreden
isdhoenmaker.
Het is maar onrustig in ons lieve landje.
Het 'w'arme zomerweer, dat nogal -tens
slaperigheid teweeg brengt, sdhijnt dezen
zomer tot veei 'beweeg aanleiding te geven.
Met name dé 'politieke partijen maken
alarm. Landdag, Openluchtvergadering, Kof*
fietafel; Streekvergadering, Arjabijeenkomst,
ziedaar heel wat aanduidingen, die ge da*
gelijks in de courant tegenkomt. Nu er
door grondwetsherziening kans bestaat op
een vervroegde Kamerverkiezing, beginnen
de partijen van zich te doen hooren. 't
Is echter meer rumoerighèid dan bewijs van
geïond politiek leven. Als gewoonhjk blijft
ook de A.R. 'partij niet achter als er
vlagvertoon noodig is.' Zoo roept zij haar
getrouwen O'p om van heinde en ver naar
den Haag te komen om de opening der
Kamers gade te slaan. Het is echter een
vraag, of al dit druk gedoe nog iets ten
goede van de beginselen inhoudt. Daar
hoor of lees ik niets van. 't Lijkt mij een
z'w'are taak om het beleid van dit kabinet
Cohjn te verdedigen. Het is zoo jammer,
dat wij nu weer g^wongen Worden op te
komen voor de daden van een Crisis*kabl*
net, maar wanneer is er nu eens igeweest
een beginsel*kabinet, daar ge voor door 't
vuur zoudt vliegen? Toen men de meer*
derheid bad, gebeurde er voor het chris*
telijk beginsel even weinig als thans. 'We
kregen wel algemeen* en vrouwenkiesrecht,
dat ons naar den ondergang voert en -.een
onderwijswet, die de schatkist heeft be*
rooid en Rome de millioenen deed toe*
vloeien. Ondertusschen zou de heerscfaende
kliek de kinderen van het beste deel van
ons gereformeerd volk van het bezit van
eigen scholen willen uitsluiten, indien er
even kans op bestaat. Met dat al: er is
nu al een nerveuse stemming bij de groote
partijen, vandaar het drukke heen en weer
geloop. Zou het geweten soms spieken?
Nu, zenuwachtige menschen maken wan*
orde. En er Was immers orde, ordening
noodig? Een ordeningswet is gereedge*
maakt. Voor den Winkelier stelt zij eischen
van vakbekwaamheid en credietwaardigheid.
De sukkels moeten er tusschen uit en
ook zij, die, ofschoon ze stipt eerlijk zijh,
niet over voldoende geld of borgen be*
schikken. Wat „vakbekwaamheid" en „Cre*
dietwaardigheid" zal inhouden, zullen de
heeren later wel vaststellen, als de wet aan*
genomen is. Indien men nu naar een ge*
socialiseerde maatschappij wil, moet men
dezen weg op, wil men dat niet, dan
behooren zulke ordeningswetten achterwege
te blijven. Ze zijn overbodig.
Het maatschappij leven zuivert altijd het
kranke uit. Menschen, die hun vak niet
verstaan, raken vanzelf van de baan; win*
keiiers, die geen geld hébben of geen kijk
oip hun finantiën, gaan vroeg of laat
toch ten onder. Men zegt nu wiel, dat
iulke lieden den leveranciers doorgaans
veel schade doen, maar dat is m.i. het
gewone, oer^oude, handelsrisico. En wie
zou durven verwachten, dat onder de
nieuwe vestigingswet, al de kwade jposten
verdwijnen? Die gedachte zbu beladhelij'k
zijn. De vraag mag rijzen, waarvan al de
menschen moeten bestaan, die geen win*
keiier zullen mogen zijn. Als de Staat
hen dat werk belet, zullen zij' dan van
den Staat hun onderhoud niet eischen?
Deze wet is er eene van sociahstischien
bodem, ze past volkomen in de degeneratie
onzer tijden, tegen eiken nood roept men
den dwingenden_ arm van de overheid te
hulp. En ik ken niets vreeselijk'ers,, dan
dat de overheid het volk het werk gaat
afnemen; het is alsof zij zich stelt in Gods
plaats. Wie dus het kabinet*Colijn ver*
dedigt, moet deze ordening verdedigen.
De Standaard komt er voor opi, gelijk
te verwachten is. Zij sdhrajift, dat dezte
wet vastlegt, wat reeds in het vrije leven
is gegroeid. Bewijs er voor? '"Wel, de
drogisten hebben een praktijksdiploma, dat
door de wet erkend w'ordt. Maar, dit vjs
nu toch de zaak vertroebelen. De drogisten
hebben een heel mooi vak, maar oiok heel
verantwoordelijk, Dik'wïjls leveren 7IJI huis*
middelen tegen allerlei kwalen en het is
verklaarbaar, dat het beheer van allerlei
pharmaceutisdhe stoffen niet aan een ieder
mag Worden toevertrouwd. Dat is niet te
vergelijken met een kruidenier, groentef»
boer ot melkboer.
Het Ware beter geweest indien deie or*
deningsbevliegingen in de kiem gesmoord
Waren. Met Calvinistische Staatkunde hebben
zij niets, volstrekt niets gemeen.
yan t venster uit zie ik den schoenma*
kersknecht gaan. Van de ordening Weet
hij, 'gelukkig, nog niets af. Reeds 37 jaar
Wandelt h'ij dageËjks denielfden weg om
bij zijn baas, in het naburige stadje, schoe*
nen te gaan lappen. Zeven en dertig jaren.
In al dieii tijd heeft hij' zich niet schuldig
gemaakt aan: loonacties, strijd voor acht*
urendag; zeuren om vacantie; klachten over
zijn werkplaats; actie voor ziekengeld; dage*
lijksch getuut over de vraag, waar hij op
z'ijn ouden dag van moet leven, enz. enz.
Zevenendertig jaren gelukkig en tevree
gewerkt. Tevreden met het tegenwoordige.
Dat is een zeldzaam exemplaar hoor, zoo
een moet in de courant. Hij maakt ook
den Waarnemer beschaamd. Welgemoed keert
hij eiken ^aivond naar zijn dorpje terug,
hij hoo'pt het nog vele jaren vol te houden.
Bij regendagen gaat de parapluie mede,
losjes opgerold, onder den arm. Voor aoo'n
man moeten w'ij den hoed afnemen. En de
jongelui mogen een voorbeeld aan hem
nemen. De schoenmaker heeft een vak,
dat niet hoog wordt aangeslagen en todh
onontbeerlijk is. En hij verdient zijn brood
met eere. Laten wij holpen, dat de or*
deningswoede zijn vak zal willen slpareji.
Dat men niet allen particuheren schoen*
maker van den aardbodem verdrijft. Want
■dan houden we niets over dan schoen£a-'
blieken, vol van leder, fournituren, ar*
beiders en sociale ■vraagstukken. Dan w'or*
den we fabriekmatig verarmd.
WAARNEMER.
UIT HET KIJKVENSTER: Zomerwamte
en politieke bedrijvigheid.
Korte artikelen: 'Wie liegt er, Mtissert oi
Brouwer
Buitenland: Del onizeittende ijoesiand in
Spanje.
Binnenland: Dte gew'ij^gdie steunregeling.
Gemieewteriaad tei Stavenisse en St. Annaland.
Teraandebestelling oud Weth. G. v. d. Kroon
ie Nieuwe Tonge; Ide|mi van dhr. Jb. v. d.
Linden te Ouddorp.
Wethouder Vroeginidewejij' te Middelhamis
is hede» Zaterdag 25 jaar raadslid.