CmWECKBLADÖpGED.GDOnDSIAG vöÖRÖIZUID-HOIllriZEEUWSCHE EILATIDEn nare Hoofdpijn AKKERTJES EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 9e Jaarfjang ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1936 No. 766 Hemelraad Uit het Kijkvenster" WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Oienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boelc-aan- kondiging 10 ctnt per regel Contracten belangrijk lager UITGAVE VAN I Abonnements-prijs 85 ceiit per 3 maandtn bij vooruitbetaling. N.V. Uit^eVerSmaatSCh^appij «Eilanden-nieUWS" verschijnt lederen woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Gevestigd te Middelharnls - Prins Hendri\str. 122 C. - Giro 167930 - Postbox 8 - Tel. 17 Afzonderlijke nummers 5 cent. - Buitealand 8 gulden per jaar Dit nummer bestaat uit 2 bladen I Benevens goud biedt de Raad gever-Koopman witte kleederen aan. Dit doet iiij om de schande der naaktheid te dekken. 't Kleed getuigt tegen ons Wat wordt daar weinig, beter gezegd niets van gevoeld We zouden ons best niet doen, om uit te steken in kleeding. Alle opsmuk en pralerij is beleediging Gods, aanklacht te gen ons zelf. Wanneer Gods Geest hierover Zijn licht schenkt, staat de mensch naar eenvoud en sober- heid. Doch ook daarin is het kind des Heeren met zichzelf niet veilig, want zijn eenvoud kan zijn hoog moed worden. 't Kleed is noodzakelijk omdat de naaktheid schande werd. Laten de moeders dit ter harte nemen voor zich en haar kinderen en dat de vaders, als verantwoorde'ijk voor God, hier biddend de wacht be trekken. In onze dagen wordt een naakt cultuur gepropageerd, die als God het niet verhoedt ons volk zal voeren tot den ondergang. God en Zijn geboden miskend en uitgeban nen; de mensch zich in elk opzicht uit laten leven is 'de geest van on zen tijd, die langzaam, maar zeker het terrein klaarmaakt, opdat de anti-christ onbelen/merd zijn intre de kan doen. Geef toch acht op de procesma tige ontwikkeling der zonde 1 Naakt een schande voor God in natuurlijk en geestelijk opzicht. Ook geestelijk! Wat mag dat beduiden? Oorspronkelijk sierde het kleed der deugden Gods den beelddra ger t w kennis, gerechtigheid en heiligheid. Door moedwillig over treden ontgleed deze mantel der gerechtigheid, dit kleed des heils den mensch. Sinds ligt de zondaar ia de afzichtelijkhcid zijner schande op de vlakte des vel ds. Weet ge dit reeds Hebt ge u als zoodanig voor God geschaamd en Hem gebeden of Hij voor u be dekking heeft? Bij een bevestigend antwoord, dient een onderzoek ingesteld, welke kleederen wy aan hebben. Van huisutt verstaan wij de zon dige handigheid om bedekselen te maken, die niet beantwoorden aan de Goddelijke eischen. Misschien komt ge aandragen metuwtranen- gebeden-, goede - werken - kleed. Doch weet dat God deze onher roepelijk afkeurt, gelijk Hij Adams vijgeblad moest afkeuren. Jesaja had deze les geleerd, hoor maar »al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed." "'Pijnlgk en toch zalig wanneer de zondaar zoo in de bearbeiding des Geestes dee- Jen mag. Want dan heeft God naar Zijn beeld gevraagd, dan is het gemis daarvan, benevens bezit aan schuld door de Wet, schuld voor God geworden. Maar wanneer de H. Geest hierin doorgaat, dan kan het niet anders of het is van tweeën eenóf rechtvaardig verloren gaan, 6f met van God geschonken be dekking versierd te worden. Deze bedekking is niemand an ders dan de Borg, Jezus Christus, Hij is blank in heiligheid, rood in gerechtigheid Wat Hij is heeft Hg verdiend in den weg des rechts. Wat Hij verdiende behoefde Hij niet voor Zich, maar voor Zijn diep-arme Bruidkerk. En daarom zalig als deze pijnlijke les geleerd wordt, want daar mag zij een gansch ontbloote, een bedienende Zalig maker ontmoeten. Daar wordt het geklag veranderd in vroolijkheid. Diezelfde Jesaja, die op zijn wer ken de dood leerde schijven mag dan jubelen: „ik ben zeer vroolijk in den Heere, mijn ziel verheugt zich in mijn God, want Hij heeft mij bekleed met de kleederen des heils, den mantel der gerechtigheid heeft Hij mij aangedaan." Dan plaatst Christus Zijn arme bruid naast, neen, boven prinsen en we- reldgrooten. Want als deze groo- ten geen genade kennen, zal hun sierkleed eens door de mot ver teerd worden. Doch de heilsklee- deren zijn bederf vrij vanwege hun goddelijken oorsprong. In deze blin kend - witte kleederen zal Gods volk eeuwig den Heere mogen die nen. Alleen op de inarkt van vrije ge nade wordt gekocht zonder geld. Zij hebben niet anders dan scihuld, zonde en aanklacht, Christus beeft alles wat ze noodig hebben om voor God te bestaan. Zalig de mensch die in deze geestelijke handel mag betrokken zijn. Hij heeft niets, doch 'f is geen bezv. lar. Neen anders, juist die ééne p(.".nning van hem zou oorzaak zijn, dat de koop mVf door ging! Luther mocht dit ervaren en daarom zeggen »Hij mijn zonden ik Zijn gerechtigheid.' Weet dat dft koopen loopt over 3 zaken: gemis; begeerte naar ver vulling in bezit krijgen van het begeerde. Laten we beginnen ons voor God te onderzoeken of we aan ons ge mis werden ontdekt. Dan of we het in ons gemis kunnen houden, zon der uit te gaan naar de vervulling. Zoo ja, dan is er een afwijking. Om niet te rusten, voor wij, door het zaligmakend geloof, de Raadgever-Koopman in persoonlijk bezit krijgen. Maar, hoor ik u zeggen, hoe zal ik mijn geestelijke armoede en naaktheid ontdekken, daar ik blind ben? Is dit écht waar Is dit maar geen rechtzinnige klank zonder meer? Ja, zelfs heimelijke vijand schap, als wildet gij met Üw For meerder twisten? Voor onze geestelijke blindheid heeft God /tg<^medicament: .^enrcjlf] uw oogeh met oogenzalf, opdat gij zien moogt.' Oogenzalf was in Laodicéa geen onbekende zaak. Daarvoor was een soort pharmaceutische inrichting in een voormalige oude tempel, waar beroemde zalf werd vervaar digd, die uitnemende diensten aan ooglijders bewees. Doch deze zalf, door Christus aangeboden, overtreft Laodicéa's beroemd medicament in elk op zicht. Deze zalf maakt eerst blind en doet dan de schellen van de oogen vallen. Deze zalf symboliseert de verlichtende werking des Heili gen Geestes door het Woord, waa rop David doelt in Psalm 119: »Het gebod des Heeren is zuiver, verlichtende oogen.' De Parizeer vraagt,ben ik dan ook blind?" Deze vraag ontdekt de vrager aan zijn geestelijke on kunde Want zoodra verlicht Gods Geest een zondaar in de wederge boorte of hij gaat zijn geestelijke blindheid en duisternis ontwaren. En dat niet alleen in het begin van den weg, altijd door blijven zij in zichzelf blind en duister. Daartoe is hun levensgebed: ,Zend Heere uw licht en waarheid neder." Dit leert hun in ootmoed en af hankelijkheid te leven. Een blinde moet geleid, is alleen niet veilig. Zoo ook de Sioniet. Neen, dit is geen beklagenswaardig lot! Laat de smaadtaal van spelonkie - men- schen hun naar 't hoofd geslingerd worden, de Heere vervult aan hen Zijn belofte «het volk dat in duis ternis wandelt, zal een groot licht zien." En wien het mocht gebeuren licht, hemelsch licht te ontvangen over Gods Woord^ eigen leven en de toekomst, die Gods Kerk wacht, die weet welk een onzegbare en toch genietbare zaligheid de Heere laat smaken. Grooter voorrecht is niet denkbaar, op weg naar de Licht-stad te zgn. Nog één woord. .Ik raad u dat gij van Mij koopt.' Wat koopen is, weet een kind te zeggen n,l. het eene te ontvangen tegen uitgave van het andere. Doch, dit brengt de geradencn in de grootste moei lijkheid omdat ze arm zijn en dus het ruilmiddel niet hebben. i* behoeft Uw dag niet te vergallen. Neem een "AKKERTJE" en ge zijt er van af. Géén last met Uw maag! Prettig innemen en onschadelijk. AKKER-CACHETS verdrijven spoe dig Hoofdpijn, Kiespijn, Zenuwpijn, Vrouwenpijn, rheumatische pijnen, gevatte koude. Influenza, Griep, enz. Kederiandsch Ongeëvenaard tegen Hoofd- Product pijn_ Kiespijn, Neuralgie, Ze- nuwpijn, Vrouwenpijnen, enz. AKKER.CACHETS: Voornaamste inhoud II. Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en -vvitte kleederen, opdat gij moogt bekleed worden en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uwe oogen met oogenzalf, opdat gij zien moogt. Openb. 3 18. Middelharnis Ds. L. CWccJt vervolgd-' Olymlpiscïie Spelen m verbroedering déf vöUteren. De Olynipische spflen zouden zoo nuttig zijn om te komen to».verbroedering der vol* ken. Er is "ma, den \''r*,eldoorlog al wat ge* schreven over óz v< ,'^\J"-oedering der Volken. Met geen ander gèvöig '3an^ dat de men* schen als leeuwen en bteren tegenover' elkaar komen te staan. En die Olympische spelen ze Werken meer mee tot haat en nijdig» heid dan tot verbroedering. Odh die ver» broedering der Vollceren, ze komt nooit als de mensdh ze moet brengen. Zeker niet in den weg van zonde en ongerechtigheid, zooals die Olympische spelen te zien gaven. Daaraan helpt niet of men de godsdienst er al Mjsleept en of men al een sporteed laat doen. 't Is alles een tergen van den Heere. Neen ook de sporteed zooals hij wordt afgelegd: „Wiji zWeren bïj' de Olympische spelen eerlijke kampers te zullen zijn en de regels van de spelen in acht te zullen ne* men. Wij; nemen deel in ridderlijken geest, tot eer van ons land en tot roem van de siport," helpt de verbroedering niet. Bitterheid, gramsdhaip, haat en jaloezie Wordt gekweekt. In 1924 speelden de Urugeezen voetbal tegen de Nederlanders te Par4js. 't Ging er wild en woest toe. In 1928 legde de aan* voerder van de Nederlandscbe ploeg die te Païijs tegen de Urugeezen voetbal speelde de sporteed af als boven is genoemd. Kort na dien was hij: nog zoo vervuld met haat tegen de Urugeezen, dat hij ze openlijK hoonde. Het is een raadsel hoe Mej. Braun, een HoUandsche zwemster, te Los Angelos werd vergiftigd. Ze blacht er het leven af, maar Was als gevreesde mededingster uitgeschakeld. En zoo ook nu weer te Berlijn. Voetbalwedstrijd tusschen Amerika en ItaUë. Ergerlijk optreden van de Italia* nen. Tienduizenden loeien hun veronlwaars diging uit over het optreden van de Italia» nen. Hoe denken de Amerikanen er over? 125 millioen Amerikanen hebben door dit anderhalf uur spel meer antipathie tegen de Italianen gekregen dan duizenden kran* tenaitikelen kunnen bewerken. Peruanen achten de beslissing van de jury verkeerd. Ze onttrekken zich aan de spelen. Groote verontwaardiging in Peru. Groote volksbetoogingen in dat land tegen Duitsch* land. Telkens kan men klachten lezen over het ruW'e spelen, 't Lijkten meer vedhtpar*' tijen dan sportspelen. En daar verwacht men dan verbroedering van de volken door. Haat en nijd wordt aangekVeekt. En daar geven de menschen hoog van op. Om dat moderne heidensche kalf danst de moderne wereld. Daarvan verwacht men verbroedering der volkeren, 't Is een pogen van den mensch in zonde en ongereehtig* heid. Van den mensch is geen verbroedering te \vachten. Daartoe mist hij de noodige zelfkennis. Alleen in den weg van genade en bekee* ring is verbroedering der Volkeren. De mensch leert haat en vijandschap. De komende maatregelen voor den werkloozensteun. De huurtoeslag. De huiseigenaar. Het gromdloon. De schoone zomermaanden en de onbe* zorgde vacantietijd van velen brengen nog niet mede, dat de maatschappelijke nooden k^pnen worden terzijde gezet. Een tref* fend bewijs daarvan vinden wij in de door de Regeering aangekondigde veranderingen in de steunregeling voor de werklolozen. Het steeds groeiend getal werkloozen blijft een aanhoudende zorg voor ons land vor* men.'t Is een buitengewoon moeilijke zaak. Moeilijk voor de overheid, die de regelen vast moei»stellen, moeilijk voor de Couranten om er beschouwingen aan te wijden. Aan de steunregeling kleven vele gebreken; meet men die uit, dan schrijnen de besChouwin* gen hen, die gesteund worden en wier om* standigheden immers reeds zoo weinig roos* kleurig zijn. De groote sommen, voor de steunregeling vereischt, stellen hooge eischen aan de schatkist, men ziet diefi nood van maand tot maand klimmen. Daar 'staat weer tegenover ,dat er toch voor de door Werkloosheid getroffenen Wat gedaan moet worden en tusschen deze twee feiten moet nu gelaveerd worden. Aan hulpverleening volgens een tarief, kleeft dit bezwaar, dat er het individueel beginsel ontbreekt, d.w.z. dat niet gezin voor gezin wordt gegeven wat er noodig blijkt te zijn. Thans is het zoo, dat de een piet den steun, door allerlei toevalligheden, meer gebaat is dan de ander. Er blijven bij het individueel systeem ook wel. bezwaren over, de steunverleening vordert dan véél meer arbeid en meeleven, maar er kon met meer beleid gesteund worden dan nu het geval is. Aangezien men daardoor zou kö* men tot een armenzorg*methode, en regee* ring en vakbonden dien naam allerverscKrik* kelijkst achten, behoudt men het tarief* systeem. Intusschen ontkomt men er ook nu niet aan van tiijd tot tijd veranderingen aan te brengen, veranderingen, die óver het al* gemeen genomen, geen verbeteringen zijn. De Regeering beoogt nu den huurtoeslag af te schaffen. Voorts zal voor hen, die lan* ger dan 4 jaar werkloos zijn een grondloon van f 20.— worden aangenomen. Enkele andere veranderingen kan ik door plaatsge* brek niet bespreken. Ook laat ik de toe* standen ten plattenlande rusten. Met de afschaffing van den huurtoeslag wordt be* oogd, de arbeiders te laten verhuizen naar goedkoopere woningen, die in de steden nog ledig staan en anderzijds de huiseige* naren te nopen, de huren wat te verlagen. Er is wel iets van aan, dat in menig geval de werklooze voor de moeilijkheid komt te staan, dat de huiseigenaar misschien geen verlaging wil geven. Toch zit er dan voor dien huiseigenaar veel risico aan vast, dat de huurder nog al eens in gebïeke zou blij* ven het volle bedrag te voldoen. Staat de eigenaar een redelijke verlaging toe, dan kan het steunbureau hem echter de huur garandeeren, door die rechtstreeks aan den eigenaar te voldoen. Dat is ook wat waard, al "zie ik niet in, dat de Regeering tot taak heeft, huur op te halen; daar komt het toch practisch op neer. Ook. verbreekt men zoo den band tusschen bewoner. Woning en ei* genaar en leidt dit er toe, dat er een steun* verleening komt van „zooveel" gulden per week plus „vxiy wonen." Principieel acht ik zulks vol van gevaren, steeds sterker wordt het gevoel van werklooze en huiseigenaar, dat men min of meer op risico van den staat leeft. Maar onze tijd - laat voor principieele gevoelens geen ruimte meer; al wat niet in guldens is te waardeeren wordt op de mest* hoop geworden. Ik erken de moeizaamheid der naleving van heilzame beginselen, maar constateer tevens dat de kracht en moed ont* breekt om voor zedelijke waarden te strijden. Dat de huurtoeslagveel geld kost, blijkt het meest in de steden, waar menig werk* looze woont in een huis van f 7.tot f 8.50 per week. Van wat hij meer dan f 6. verwoont, betaalt het steunbureau twee*^ derde deel; de werklooze voelt er niet veel voor in de huizen van f 4.50 tot f 5.50 te wonen, omdat die soms aan het andere deel van de stad liggen, dan waar hij' nu is en waar hij dus niet gewend is, 't Oosten is het Westen niet, en wie in 't Noorden woont, voelt niets voor het Zuiden van de stad. Het is duidelijk dat op den duur met al deze wenschen en voorkeur niet meer kan worden gerekend, en zoo zal dan ook de steunregeling zich spoedig maar weinig van de gesm.ade armenzorg meer onder? scheiden, dan door haar tariefwerk. Per 12 si. 52 cl. Zakdoosje 20 et. l/bigens recept van Apotheker Dumont Ook het nieuwe „grondloon" bewijst de juistheid van mijn inzicht. De steun re* gelde zich tot heden naar het weleer ge* noten loon, om zoo nog eenig verschil in stand te laten. Een vak*bekwame werkman genoot eenigen meerderen welstand dan een los sjouwer. Nu velen echter reeds jarenlang van den steun moeten leven, maakt de nieuwe regeling den werklooze van dat vroeger genoten loon los en wordt eenvou* dig aangenomen, dat het loon f 20.per week was. Altemaal harde maatregelen, maar op den duur onontkoombaar. Welken schoo* nen naam men nu ook aan de Werkloozen* zorg zou mogen geven, dat beteekent uit* eindelijk niets; ook de werkloiozensteun Volgt den nood der tijden en die voert ons allen langzaam maar zeker bergafwaarts^., Hoe klaarder het inzicht is in den omvang van de Crisis, zooveel te meer zal moeten erkend, dat maatregelen, als nu weer aange* kondigd z:ijn, niet kunnen uitblijVen. En er is geen kwaad in de stad, dat de Heere niet doet. Die dit erkent en eigen schuld belijden moet, legt de hand op den mond en bukt laag; dat is de plaats waar wij' ziij'n moeten. WAARNEMER., LAGERE LANDBOUWSCHOOL, Zooals blijkt uit de in dit nummer voor^* komende advertentie kunnen nieuwe leer* lingen op deze school weer worden aans» genomen op Donderdagmorgen 3 Sept. 9 uur nieuwe tijd. Hef verwondert ons altijd, dat nog stjeeds propaganda moet worden gevoerd voor deze school, want indien er één onderwijsin* richting noodig is op ons eiland, dan is dat zeker de Landbouwschool. Behalve voort gezet rekenen en taal, natuurkennis en boek* houden, leeren de jongens er de teelt van onze gewassen, 't gebruik van kunstmest, bestrijding van plantenziekten, berekening van voederrantsoenen en nog veel nieer. Deze school onttrekt de jongens niet aan het bedrijf, omdat ze slechts één of twee dagen per week les hebben en in de drukke tijden vacantie. De school is Jbestemd voor alle landbouwersjongensvoor groote zoowel als kneuterboertjes. Waarom' komen er toch van deze laatste zoo weinig naar de landbouwschool? Zouden deze geen onderwijs meer noo* dig hebben? We weten wel beter. Daarom stuur Uw jongens naar de land* bouwschool! U bewijst er Uw jongens voor hun later leven een onschatbaren dienst mee en thans' reeds een genoegen, want dit onderwijl volgen de jongens met vreugde! UIT HET KIJKVENSTER: De wijiiging werfclo ozens teun. Driestar: De Olympia en de verbroedering der volken. Binnenland: Vier Nederlanders uit Duitsche land uitgewezen. Buitenland: 25Jarige dienstplicht in Duitseh» land ingevoerd. De toestand in Spanje. Zilveren Schooljubileum te Sommelsdijk. Gemeenteraad Dirksland e»; St. Maartenss. dijk. Dioodel^jke oji^elukkeji.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1