CHQ.WEEKBLADÖpGED.GR0nDSLA6 vöÖRülZUID-HOLtiriZEEUWSCIIE EILAHDEn
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
9e Jaargang
ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1956
No« 76f
Hemelraad
Uit het Kijkvenster
BERTELS'
b ai y al
WAARIN SEDERT 1 N Q V E M B E R 1935 O P Q E N O M E(N HET BLAD „ONZE EILANDEN" - 18e JAARGANG
aanvragen en-aanbiedingen van 1-6 regels 80 et.; Boek-aan-j N.V. UitgeVCrSmaatSChappij „Eilandcil-llieUWS
Oit nummer bestaat uit 2 bladen
,In den foorn gedenkt Hij des
onffermens."
Onbegrijpbaar, doch heerlijk waar!
Zie dit in des Heeren brief aan
Laodicèa 1
Was HQ mensch, zonder eenig
pardon, zou de relatie verbroken
zijn. Maar omdat Hij God en geen
mensch is, buigt Hij Zich dieper
neer, naarmate Laodicèa zich dieper
wegzondigde. Waar de zonde meer
der geworden is, is de genade over
vloediger. Ziet toe voor uzelf dat
ge hiervan geen misbruik maakt.
Want deze overvloeiende genade
Gods is geen oorzaak tot zorgeloos
heid en valsche lijdelijkheid, doch
wanneer dit recht mag werken, zal
de zondaar nooit diep genoeg voor
dat liefdevolle Wezen.kunnen bui
gen-
De kenner des harten, heeft La
odicèa's kwaal blootgelegd we
zagen zulks de vorige maal n.l.
zij was: arm naakt blind.
Tegenover dit drievoudig gemis,
stelt Hij een drievoudige vervulling
goud kleederen oogenzalf.
En nu raad Hij, dit van Hem te
koopen. Elk woord is hier als met
goud geschreven.
't Eerste woord in 'f oorspronke
lijke, in onzen bijbel vertaald door:
alk raad' is reeds een getuigenis
van Goddelijke bewogenheid met
deerniswaardigen.
Wij kennen het woord „sympathie"
dat het pendant is van ^antipathie'
Dat woordje „sym" beteekent: „er
mede begaan of begrepen zijn alsof
men zelf in moeilijkheid verkeert.
Daarom is het van zoo onvergelij
kelijke waarde, dat Gods volk een
«meüTe-lijdendeHoogepriester" heeft.
Hij heeft al Zijns volks krankheden
op Zich genomen. In welk lijden,
in welke smart zij ooit verkeeren
naar lichaam en ziel. Hij weet er
van en daarom kunnen zij bij Hem
terecht.
Het lot van den Laodiceër heeft
Christus zich aangetrokken, 't Is als
zien we Hem, evenals bij de lijkbaar
van den gestorven Naïnschen jon
geling, „innerlijk met ontferming be
wogen." Daarom raadt Hij, daarom
laat Hij ZQn Evangelie uitdragen,
daarom laat Hij biddenzondaar
laat u met God verzoenen.
Zondaar versta dit toch, opdat die
welmeenende roepstemmen Gods
straks uw veroordeelers niet zijnl
Arme zondaar, daar Is ,goud,
opdat gij rijk moogt worden,"
Neen, geen stofl Gestel dat daar
een zondaar ligt te smeeken aan
den troon der genade; dat hij uit
de smart van zijn Gods-gemis roept
om ontferming, dat ge tot zulkeen
kwaamt met de boodschapge
kunt uw tranen drogen, want daar
Is een wagonlading baar-goud voor
u aangekomen 1"
Hij zou ten antwoord geven:
daar ben ik niet mee gebaat, ik
moet God hebben I
Juist 1 Dat is nu precies de be
doeling van dit goud. Dat goud is
de Koopman, is de Raadgever zelfl
En daar Christus is het uitgedruk
te beeld van Gods Zelfstandigheid,
klimmen we in Hem op tot God
Drieëeenig en Volzalig.
.Amen", zegt hierop de ziel, die
in zijn gemis verkeert. ,Wat zou
dat groot zijn, wanneer ik met mijn
Schepper vrede smaakte, wanneer
die ledigheid daarbinnen door eigen
overtreden ontstaan weer met
behoud van al Gods volmaakthe
den vervuld werd."
Dit goud is beproefd, komende
uit het vuur!
Laat u dit niet verwonderen.Zie wan
neer Christus gereed staat in 't open
baar op te treden, wordt Hij door
den Geest geleid naar de woestijn
om verzocht te worden van den
duivel. Christus komt in 't vuur dei
beproeving, .alle deze dingen zal
ik u geven, indien gij nedervallen-
de mij zult aanbidden." Dus de
einden der aarde worden toch Zijn
bezitting, maar dan zonder lijden
en sterven. Zie 'f keurmerk, het
goddelijk keurmerk komt er op
.Den Heere uwen God zult gij aan
bidden en Hem alleen dienen."
Straks in Gethsemané wordt Hij
bij vernieuwing in 't vuur gebracht.
De eerste alsem-teug uit den lijdens
kelk gesmaakt en vanwege de ont-
zettendheid klinkt Zijn klacht'in
dien mogelijk, laat deze drinkbeker
van mij voorbijgaan*.
Satan lacht, de hel hoopt
zou Hij er vanaf zien
Doch neen, bij vernieuwing komt
't keurmerk in 't goud „doch niet
mijn wiJ, maar Uw wil geschiede!"
Aan Golgotha's kruis komt de
Borg in 't vuur van Gods toorne-
gloed. En als alle Vaderlijke gene
genheid is afgesneden, omdat de
Vader 'Lijn Zoon uit Zijn liefde-ar
men werpen inoest, vanwege Zijn
strafoefenende gerechtigheid, dan
klaagt de Borg zijn klacht het diepst
„mijn God, waarom mij verlaten!"
In de hel wordt gevraagd„Zou
Hij in de kolken van moedeloos
heid en wanhoop neerzinken?"
Doch neen weer een keurmerk,
hei keurmerk: „Het is volbracht!"
En wanneer straks de voldane
Rechter, de kwitantie van volkomen
schuldvergiffenis Z^ner Bruid uit
reikt is daar het onuitwischbaar
Goddelijk schrift in gegraveerd dat
Hij alleen 't waardevolle Goud is,
waarop Gods welgevallen rust.
Dit wordt zalig ervaren door hen
die door den Geestder ont
dekking en der uiibranding worden
bearbeid.
Want wie is arm als hij, wien
God Zijn beeld opeischt, die de
schuldbrief ontving tegen een hei
lig, rechtvaardig alsook goeddoend
God gezondigd te hebben, die op
de aanklachten van wet en gewe
ten „amen" moet zeggen, die naar
het rechtvaardig oordeel Gods tij
delijke en eeuwige straffen heeft
verdiend
Maar wie is ook rijker dan hij,
die reeds al in het gezicht, hoe
veel te meer in de zalijge wegschen
king, den Heere Jezus Christus
ontvangen mag als de Weg, de
Waarheid en het Leven Die sma
ken mag dat Christus' Borgtocht
oneindig dieper is dan de diepten
zijner verlorenheid en schuld?
Hij zal ook, bij meer ontdekking
zijner geestelijke armoede, almeer
waarde ontdekken in den Raadge
ver, Koopman, Jezus Christus.
Aan armen kan Hij Zijn schatten
kwijt
Rijken, rijk met zichzelf, rijk in
eigen deugden, tranen en gevoe
ligheden, «tuurt Hij ledig heen!
Vandaar Zijn eerste woord, als
Hij op den berg gezeten 't volk
gaat leeren, „zalig zijn de armen
van geest.'
Kent ge daar iets van
Neen Sta er biddend naar
Wat zal dat ?ijn, in onze armoe
de waarin we geboren zijn en le
ven, te moeten sterven en dat daar
de rijkdommen Gods ons zijn aan
geboden
.KüNSTKORREi:
Voornaamste inhoud
*t
Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.Dienst- 1 UITGAVE VAN
kondiging 10 cent per regel - Contracten belangriik lager 1 Gevestigd te MIddelharnis - Prins Hendri\str. 122 C. Giro 167930 - Postbox 8 Tel. 17
Abonnementt-prija 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling.
VerschQnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal ^'er week.
Atzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
Ik raad u dat gij van Mij koopt
goud, beproefd komende uit het vuur,
opdat gij rijk moogt worden;
en witte kleederen, opdat gij moogt
bekleed worden en de schande uwer
naaktheid niet geopenbaard worde;
en zalf uwe oogen met oogenzalf,
opdat gij zien moogt.
Openk 3 18.
Middelharnis
CWordt vervolgd.)
Ds. L.
De feestelijkheden te Bergen oip ZoOm
en de Thoolsche Courant.
Het is van groot belaaig toe te zien op
I hetgeen onze kinderen leSen. Helaas ont^»
■breekt er aan dat toezidht nogal wat.
Ook komt het voor, dat ouders zonder het
zelf te bedoelen verkeerde ledtuur in huis
brengen. Inzonderheid door middel van de
krant. Aan de krant, die in onze huizen
komt mag de eisch gesteld, dat ze een
Christelijke geest ademt Dat we ze vr'ijl
aan onze kinderen in handen kunnen geven.
Dat deze niet verkeerd beïnvloed worden
idoor de zoogenaamde neutrale kranten. Die
hebben vaak een schadelijke invloed in het
gezin. In den regel heeft men er ioo geen
erg in. Dè krant is zoö'n ou^e bekende.
Men leest er in wat men-wil. Wat ons niet
aanstaat dat slaan WÊ oyer, en dan -kan
het geen k\vaad, zoo dgnkt men. Maar
slaan de kinderen ook ^wcr wat u \pver«
slaat? Of let ge daar niet op. Slaan ze de
feuilleton ook over ,die ivaak een aaneen*
rijging is van de btschr^ijving van zonde en
ongerechtigheid? En dan die sportverd^wa*
zing. ,pie ophiem'éling van het dwaze sport*
gedoe van onzen tijd. Oök de advertenties
zijn vaak een bron van' gevaar. Daarvan
geeft de Thoolsche Courant van Zaterdag
15 Augustus een voorbeeld. Een tweetal
advertenties komen daarin voor waarin op*
gewekt wordt tot bezoek aan het wieier*
feest te Bergen op Zoom, met opsomming
van de zondige vermaken zooals bal, vuur*
werk, loterij enz.
Komt zoo'n advertentie ^loor de krant in
onze huizen het is zoOvjel als een stille
luitnoodjging voor de jeuf'3 om er heen te
gaan. Ondanks de afkeuring van vader en
moeder, die op die w'ij'ze toch medewerken
aan de verleiding der kinderen. Zoo komt
Ide verlokking tot zonde en ongerechtigheid
ide huizen binnen. Ook in het redactioneele
gedeelte van hetzelfde nummer van de
ThoolsChe Courant worden die wielerfeesten
aanbevelen. Na een opsomming gegeven te
hebben van wat er zooal te doen is te Ber*
gen op Zoom btsluit het artikel met:
„Te elf uur heeft een vuurwerk plaats op
Kijk in de Pot, zoodat het wel de moeite
■waard is om Zaterdag a.s. Bergen op Zoom
te bezoeken."
Zulke op^^'ekkingen komen onze huizen
binnen.
We wijzen verder op de sChade voo*
onze toch al niet sterke Thoolsche midden*
stand om het geld in Bergen te gaan uitge*
ven, dat door dergelijke advertenties en re*
Idactioneel schrijven bevorderd wiordt.
In de tweede plaats oip de bfevordering
van hét uitgeven van geld voor dXvaas gedoe
en voor zondige vermaken.
Erger is dat door het uitlokken van het
bezoeken van dergelijke festiviteiten de los*
heid en ongebondenheid, ook van ons
iThooIsche volk bevorderd wordt. Maar het
ergste is dat de ontheiliging van den Dag
des Heeren, door het late uur van afloop er
door wordt bevorderd. Daarom hoort in
onze gezinnen geen neutrale en vrijzinnige
courantenleCtuur. In het belang van het
opkomende geslacht is zulke lectuur oon*
trabande voor onze gezinnen.
Men iprobeert het met koffie.
Van het machtige Liberalisme is niet veel
overgebleven.
't Is opgelost in radicale stroomingen zoo*
als viijzinnig*democraten, socialisten, com*
munisten. Geen wonder, 't Had geen levens*
iwortel. Alleen de menschelïjke rede lag ten
grondslag. Wat van den mensch is deugt niet.
En de mensdhelijke rede. Ho maar. Niet
veel namen noemen, Rusland, Abessinië,
Spanje. En in anderen zin. Toeneming
van de gruweBjkste zonden en ongerech*
tigheden.
De menschelijke rede is dus al een zeer
vermolmde, een zeer wankel fondament.
Dienovereenkomstig is het Liberalisme ver*
gaan.
't Vorige jaar is het gedecimeerd, vernie*
tigd als het ware door de N.S.B. -Twee
lessen liggen daarin opgesloten.
Ter eerste dat het partijen zonder hechte
grondslagen slecht gaat als hoogere bieders
en belovers aan bod komen en de tweede
les ,die we er uit kunnen leeren is dat wé
zien kunnen wat de eigenlijke grondslag van
de N.S.B, is, afgaande 'op het gehalte van
haar aanhangers in principieelen zin. Nu
Wil men het Liberalisme wat nieuw leven
inMazen. Hoe? Met de koffie.
De Vrijheidsbond organiseert koffietafels.
De eerste is gehouden onder voo^rzitter*
schap van F. Graap en was bezocht #t)pr
ongeveer 130 personen.
Ze wera zooveel' als ingew'ijd door den
partijvoorzitter Mr. W. C. Wendelaar. Zijn
rede werd luid toegejuicht en tenslotte
luisterde nog een liberaal zangkoor dé
zaak op.
De vorige verkiezingen had men in
Twente een liberaal orgel.
't Is mooi.
Maar als men het van die buitennissig*
heden hebben moet, dan ziet het er maar
sober uit. Dan kan men gelooven dat men
op de koffie komt.
Odh dat men vroeg naar 's Heeren Woord.
Daarin liggen de vaste, de eeuwigdurende
beginselen van 's Heeren Woord.
Helaas ons volk heeft er ziclh in massa
van afgewend.
Tot groote schade. Dat men toch stil mocht
staan. Op de wegen. Om te vragen naar de
oude Paden en waar toch de goede weg is.
Die weg is 's Heeren Woord en Zijn Or*
dinantiën.
Daarin ligt het heil voor land en volk.
De teelt van aardaipp^elen.
De verbouw' van aardappelen is zeer groot
op onze eilanden.
Het moge waar zijn dat daar de stimulans
van de tarwewét, de verbouw van tarwie
zeer is toegenomen, ook wel ten koste van
den verbouw van aardappelen, toch is deze
teelt nog zéér btelan^rijk. Ook dit jaar is
weer een groot aantal blunders met aardap*
pefen bezet. Voorz'oover ihen het nu reeds
vermag te beoordeelen zullen de opbreng*
sten goed zijn. Al zijn er nogal wat gébre'
ken. Doorw'as, ook wel twéegroei genoemd,
en kwaad treden dit jaar in meerdere of
mindere mate op. De eene streek heeft er
meer van te lijden dan de andere. Ten op*
zichte van het kwaad in de knollen is de
Weerstoestand van de komende weken van
groote beteekenis. Toch zlijm de resultaten
voor de aardappelteelt ver van rooskleurig
te noemen. Het buitenlatiid moet afhemten
om eenigszins goede ipiüjzen te kunnen
maken. De vooruitzichten dienaangaande
zïjM niet gunstig. Jammer dat de Regeering
geen andere maatregelen treft. Te veel wordt
de pwjs van de aardappelen bluiten bemoei*
ing van de Regeering gehouden. Een mini'
ta.wni|pir|ij(s vain 2 a 2(1/2 'ctiöt ^ler K.G. ware
te stellen, waardoor de prijs nog laag kon
büSjven voor den consument, ook' in -de
steden. De slechte aardappelprijzen hébben
eenige jaren geleden niet het minst bttjge*
dragen tot doorwerking van de Crisis in
den landbouw. Vele inzonderheid kleine
boertjes hebben toen aanzienlijke sdhade
geleden, die hun financieel Weerstanidsver*
mogen aan de grens braCht of die zelfs
overschreed. Een eenvoudige regeling, ge*
baseerd o'p een minimumprijs ware beter
idan de vigeerende regeling. Nu moet men
voor teeltvergunning f 30 per H.A. betalen
en verder heeft men de omslachtige regeling,
met bonken en denaturatie. Het fis te
hopen ,dat de landbouwers een minimum*
prijs kunnen maken zooals bovengenoemd,
indien niet door vrije handel een eenigs*
zins billijke prijs kan worden verkregen.
De Middenstand in zorgen Mid»
idensfandspret in den Haag De sobere
huishoudens De Kermisvreugd Is
müjnheer K. terug?
Als de kijktoren zSjn jaarlijksahe schoon*
maakbeurt krijgt, komt er nog heel wat
voor den dag, dat o'p bespreking, wacht.
De onderwerpen züjn na enkele weken of
maanden niet bepaald nieuw' meer, en toch,
er ligt in al wat wij om ons heen zien ge*
beuren, een kern, uit een bepaald beginsel
gesproten, die leerzaam is voor alle tijden.
Het kijkvenster is er dan ook niet om nieuw
tjes te signaleeren, maar wel om te traChten
uit hetgeen gezien Wordt nuttige lessen te
trekken. Welnu, ondergeteekende is geen
knorrepot, is ook niet eigenwijs of ontoe*
gankehjk voor de meenjng of het inzicht van
anderen, maar toCh moet hij wel eens Jt
hoofd schudden als hij veler dwaasheid
gadeslaat. We weten allen, dat de sterk ver*
minderde inkomsten in de huisgezinnen
tot gevolg hebben, dat er ook zooveel
minder in de winkels wordt besteed. De
winkelier, die tot den z.g. Middenstand be*
hoort, dat is de groep die tussdhen het
grootkapitaal en den arbeidenden stand in
staat, bemerkt de vermindering ter dege.
/^ooae eierproa/urlie bij
faoe voec/erkósten f J
cStnÓai piuimifeeuoacter /n^rAen,
Zfa/t'n c(e/t AcutolÉi ii/(f7\^ ^e£rtxeAf
.Xf leyCo, o^ocA de rmes&fi Aurmer
yeve/r weL/uq groej' en Afa.cA.t.
/'leé,, 3erlels "/CunsJAorrel "is '/aiu/en,-
.lito/oiuÜTLueeynieié, is aüiimerzi^j
i^ A</3/3en geluken '^gmatcAjünes
Uto re/l een eieren/a£r?iié'A f
De winkelier heeft er dus groot btelang bij,
dat er goede inkomsten in de gezinnen
zijn en ook, dat die inkomsten met overleg
worden besteed. Ik merkte vroeger al eens
op, dat het verlaagde loon of het leven van
werkloozensteun, hooge eischen stelt aan
de huismoeders, die toch maar hebben te
zorgen dat man en kinderen elkeA dag
krijgen wat er alzoo wezen moet. Vele huis*
vrouwen maken dus een extra moeilijken
tijd door, dat mag nog wel eens neergeschrc
ven worden. Een aCht*urendag hebben zij
bovendien nog niet gekregen. Maar tér
zake, het is den winkelier dus niet onver*
sdhillig, hoe dat lagere inkomen wordt bC*
steed. Het ligt voor de hand, dat de midden»'
stand belang heeft bij een degelijk levende,
ingetogen burgerij. Bij' gezinnen, die biji een
klein loon zich tevreden stellen met een*
voudige miialtijden, die samengesteld sjijh
van de meest voedzame spïj'zen. Van de
kleeding en huisraad geldt dat evenzeer.
Eenige versnaperingen tttdgèrl Wij' als tót'eéihl'
levensbehoefte rekenen, maar het zou on*
juist zijn,-ab b.v. door cafébezoek, en door'
feesten en vermakeliijkheden een groot deel
van het inkomen verdween. D'at moet het
huishouden dan weer lijden, en vanzelf
voelt de winkelier dat al gauw, en bij vele
gezinnen brengt dat weer mede het kooï>en
zonder contant te betalen. De schuld loopt
zoo gauw op, tot nadeel van menig huisgezin
en tot schade ,gToote schade in vele gevallen,
van den winkelier. Zoo is het te verstaan,
dat de middenstand de kermissen vreest, af*
gedacht nog van het zedenverdervend ka*
rakter van deze uitspattingen.
Letten wij nu ook nog op het volgende.
Er i| een zeker bedrag aan inkomen bij het
volk. Groot is het niet meer ,dat weet ieder.
Meer uitgeven dan er inkomt, kan het
volk ook niet. Als men dus een groote cam*
pagne op touw' zou zetten, bijvoorbeeld on*
der de leuze,koop zooveel ge maar kunt"
dan leidt dat er toe dat in vele gezinnen
de enkele spaarcent wordt aangesproken,
ratt; gevolg ,dat er straks heelemaal niets
meer in huis is. Dat is bijzonder het geval
met den kleinen man; die vormt toch hel
meerendeel van ons volk en die kan geen
schommeling van enkele guldens verdragen.
En nu schud ik het hoofd als ik verneem
van de door den Middenstand in den Haag
op touW' gezette Residentieweek. De stad
was in Juni versierd, hier en daar een
vlag ,maar het was, zooals ik er zélf kon
waarnemen, geen feeststemming. Er was een
gedrukte stemming. Dat is te begrijpen.
Waar moest de Hagenaar ineens geld van*
daan halen om te koopen op Commando?
Of om de kermispret te genieten? Het geheel
is op fiasco uitgeloopen. Menigeen heeft
nog wat gekocht, dat niet strikt noodig
'was, de werkman en de uitgerekte ambte*
naar hebben nog f 43.000.naar de ker*
mistenten gebracht ende winkelier moet
het ontgelden. Nauwelijks was de pret voor*
bij, of de winkelbel stond héélemaal stil,
het geld Was op, en Wij kon nog verkoopen.
UIT HET KIJKVENSTER: De middenstand
in zorgen,
DRIESTARREN: De feestelSjlkheden te Ber»
gjEin opi Zoom; em de Thoolsche Courant
De koffie va,iv de liberalen. Teelt
van' Aardappelen.
BINNENLANDOpschorting wijziging
steunverleening.
BenitO' Musstolini. (Slot 2e Blad).
BUITENLAND: De iofistajid in Spanje.
OUDDORP: De vejrpJidhfe arbitrage. (PI,
nieu^vs).
LANDBOUW: De uiemteelt in Hongarijfe.
GEMENGD NIEUWS: Eenige daodelijke
Oiitgelukkien.