Rechtzaken Wij leveren „Devaluatie Rijwielfabriek „EXCELSIOR" M. B. SMITS Ir Hoe wordt ik snel bruin Wegen op en verbindingen met de Z.-HoUandsche eilanden. B W. J. Nijgh - M'harnis m rechtstreeks uit onze Fabriek „FxBelsiot" Hseren- &SainBiii|wieleD Vlaardingen - Telef. 632 Bilbao 161.000 Murcia 159.000 Carthagena 103.000 Santander 86.000 San Sebastian 79.000 Gijion 79.000 Alicante 73.000 3.208.000 inwoners Reeds Sdoor de rebellen ingenomen: SeviUa 230.000 inwoners Saragossa 174.000 Granada 119.000 Cordova 104.000 Valladolid 92.000 Palma de Mallorca 89.000 Oviedo 76.600 Cadiz 75.000 La Coruriaj 75.000 Jerez 72.000 Vigo 66.000 1.172.000 inwoners Waar ongeveer het drievijfde gedeelte van het Rijk wat betreft de oppervlakte zich in handen btevindt der o'pstandeHngen, kan iedereen zien welk een groote bèteekenis de val van Madrid zal hebben. De best uitgeruste troepen welke zich daar bfevinden zïjn dan ook verder vOiOr de verdediging verloren, en plaats na jplaats zullen dan de nationalisten in handen vallen. Tot Ijuitsch gezant te Londen is benoemd de heer Von Ribbentnojp. Deze benoeming heeft enkele weken op zich laten wachten. Het is momenteel moi*! gelijk Wel de belangrijkste gezantschaps*' post, en namen van vooraanstaande mannen zooals: Von Neurath, minister van Buiten* landsche Zaken; Von Papen e.a. werden genoemd. Als ambassadeur :n specialen dienst heeft Von Ribbentrop het Duitsch=>Britsche Vloot* verdrag gesloten en is hij te Londen geen onbekende. Vanuit Griekenland komen weinig berichten binnen. De staat van beleg is afgekondigd; alle communisti* sche en twee liberale kamerleden iijn in arrest gesteld. De kamer is ontbonden. Minister Metaxas Wil nu zelf een regee* ring vormen geheel buiten en zonder hef parlement om. De leiders der diverse par* tijen hebben hierover met den Koning ge* cönfereerd en sterk aangedrongen, deze maat regelen onverwijld weder ongedaan te maken, daar zij anders zich genoodzaakt zouden zien, zich tegen de regeering te ver* zetten. De Koning heeft nog geen beslissing genomen. yARIA, Verkeersvliegtuig nabij Croydoin oip huis gestort. Vier inzittenden verbrand. Twee huizen in b'ranjd gevlogen. LONDEN, 10 Au(g[i Vajitaotgen is het lijnvliegtuig „Vellox" van de Im'perial Air* ways, even nadat het van Croydon naar Païijs was gestart, neergestort en terecht ge* komen in den tuin van een huis te Wal* lington, nabij het vliegveld Croydon. Het vliegtuig vloog onmiddellijk in btand, en de inzittenden, twee piloten en^ twee mar* cünisten kwamen om het leven. Twee hui* zen zijn mede geheel uitgebrand. Blijide gebeurtenis aan het Italiaan se'he Hof veïwacht. ROME, (Reuter). Naar vernomen wordt zou Prinses Maria van Piemont in het be* gin van het volgend jaar een blijde gebeur* tenis verwachten. De Prinses heeft haar ge* maal niet naar BerMjh vergezeld en ver* blijft met haar docihtertje, Prinses Maria Pia, op het kasteel Aosta. Massavergiftiging in, Jalpan. TOKIO', 8 Aug. Het agentschap Domei meldt, dat 2000 arbeiders der Kawasakifa* brieken na het nuttigen van den door de fa* b*iek verstrekten maaltijd, zWaar ziek zijn geworden. Klaarblijkelijk betreft het hier een geval van Vergiftiging. IJstodsch visschersvaartuig met 18 man aan booasd, vergaan. KOPENHAGEN. 13 Aug. (D.N.B.*A.N.P. Volgens berichten uit Reykjavik wordt se* dert den zwaren storm, die in den nacht van Zaterdag op Zondag verschillende vis* schersvaartuigen op zee heeft verrast, een IJslandsche vissdhersboot met een uit 18 koppen bestaande bemanning vermist. Bijl het zoeken naar het vaartuig heeft men een reddingsboei en nog eenige andere voorwer* pen gevonden, die van de verdwenen hoot af kbmstig zijn. Men had gehooipt, dat de be* manning van het schip door een ander vaar* tuig aan boord zou zijn genomen, dochaoht dit thans uitgesloten, zoodat wel aangeno* men moet worden, dat de bemanning om het leven is gekomen. ROEMENIE. -. Geein strategische spoorlijlnen. De Roemeensche gezant te Berlijn ver= klaart dat de berichten, volgens welke Roe* menie voornemens zou zijn een aantal spoor* JSjnen aan te leggen,, die een directe ver* föiding zouden vormen tusschen Sowjet* Rusland en Tsj«cho*Slowakijè, geheel on* juist zijn. Alleen zal een spoorlijn wor* den aangelegd, die een, aftakking zal zijn van. den reeds bestaanden spoorweg van Tsjecho*SIowakije naar het binnenland van Roemejiië. 99 DOOR r I HOOFD DER LANDBOUWSCHOOL t TE SOMMELSDUK -m^ (SLOT). De groote verwarring der laatste jaren heeft echter zelfs de tijdeKjke voordeelen van een devaluatie in het verkeer met het buitenland twijfelachtig gemaakt. Het stelsel der vrije mededinging is ver* dwenen en heeft plaats gemaakt voor dat van contingenteering en clearing. D.W.z. dat onafhankelijk van de gevraagde prij'zen de invoer proportioneel wordt toe* gewezen aan diverse landend Wanneer wij b.v. eieren goedkooper dan eenig ander land aan b.v. Frankrijk kunnen leveren, btetrekt dit land toch slechts een zeker per* centage van zlijn invoer b.v. 20 "/o uit ons land en de andere 80 o/o blijft uit duurdere landen komen. Wij kunnen die 20 o/o al* leen verhoogen door b.v. meer Fransdhe wïjii te drinken, niet door goedköopere eieren te leveren. Bij clearing wordt b.v. tusschen Portugal en Nederland vastgesteld, dat we van alles kunnen blijven leveren, maar voor geen grootere totaalwaarde dan wij uit Portugal betrekken. Gewoonlijk wordt dit vastgesteld per kwartaal. De vroegere driehoeksverhouding, waarbij we b.v. Portugal betaalden met vorderingen op Engeland, wordt niet meer toegepast. Uit heel deze beschouwing blijkt dus, dat de tegenwoordige buitenlandsche poli* tiek eventueele voordeelen met betrekking tot het buitenland aan devaluatie verbon* den practisch te niet doet. Dat we feitelijk daardoor bijna zijn teruggedrongen in een geïsoleerde gesloten maatschaplpij. Hierdoor zullen we genoodzaakt zijn het gebruik van buitenlandsche goederen tot een minimum te beperken en dus ons leven sobierder in te richten. Maar daaruit volgt tevens in verband met het toen opgemerkte: l.dat devaluatie als middel ter blijvende verlaging van loonen faalt. 2. dat devaluatie onder de tegenwoordige omstandigheden voor onzen export eer gevaarlijk dan voordeelig is. 3. dat devaluatie een grondig middel is ter vermindering van de Staatsschuld en haar lasten; 4.dat door devaluatie een saneering kan Worden verkregen van alle bedrijiven, Waarbij de juiste verhouding tusschen voorhanden en vastgelegde middelen ver broken is. Ongetwijfeld is het laatste een algemeen belang van de eerste orde, omdat het in on* telbare gevallen hiervan afhangt of een be* dr^ijlf 'kan Worden voortgezet of niet, of dus het aantal werkloozen nog zal toenemen of niet. De legeering heeft tot nog toe ^getracht in den landbouw door richtprijzen, in de industrie door Contingenteering, bij de scheepvaart door kapitaalsteun, aan de moei* lijkheden tegemoet te komen. Voor de werk* nemers komt daarbij de dure ondersteuning in de kosten van levensonderhoud. De eerste drie vormen,, w'aarvoor de Staat heeft geleend is te beschouwen als pro* ductief crediet, de laatste is zuiver con» sumïptief. En zoo staat het ook met de door de regeeringsmaatregelen voorgeschre* ven prijsverhoogingen. Maar hiermede is de oorzaak niet weg* genomen. Wel is hiervoor getracht een op* lossing te vinden door het wetsontwerp op de vaste lasten, maar aangezien dit, om* dat het niet radicaal genoeg ging om te hel* pen en te ver ging om geen lasten te ver* oorzaken, is het volkomen terecht ver* Worpen. Gesteld nu eens, dat de oplossing gezocht wordt in devaluatie, Welk middel ongetwij* feld goede vooruitzichten voor het bedrijfs* leven biedt, is men dan van meening, dat daarbij de tegenwoordige steun aan land* bbuw en industrie zullen worden gehand* haafd? Ongetwijfeld niet! De voorstanders van devaluatie bedoelen na die devaluatie op die nieuw' ontstane basis alles te herzien. Devaluatie is dus slechts het begin, en vol* komen terecht, van een geheel nieuw sys* teem. Voor onze landbouw wil dat zeggen, dat met de devaluatie tevens komt te vervallen de tarwe*, bieten*, suiker* en allerlei an* dere steun. In plaats daarvan is dan geko* men de verhooging van de wereldmarktprijs met 33 "/o en de verlaging der vaste lasten met 25 o/o. In hoeverre en op welke vvïjze dan nog verdere maatregelen zullen worden geno* men moet dan worden afgewacht. Het is echter uiterst twijfelachtig of men daar individueel als landbouwer beter door w^ordt. De pachters vermoedelijk niet, de hypotheek* boeren vermoedelijk wel. Ik wil nu beperken tot deze hoofdz^aken. Het zou meerdere avonden eischen, de con* sequenties alleen reeds voor den landbouw uit een te zetten. Ik meen echter te kunnen zeggen, dat van de weinige middelen, die de kern der zaak raken, inderdaad devaluatie er een is, die kans biedt het bedrijfsleven gezonder te maken. Het bedrijfsleven gezond te maken, is een belang van de eerste orde, een algemeen staatsbelang, een algemeen economisch tn sociaal belang. Vandaar dat dit in zoo he* vige mate de belangstelling trekt, zooveel om^streden is, zoozeer de hartstochten gaande maakt. Gezondmaking van het bedrijfsleven, vor* dert vele millioenen. En nu is het tot nog toe altijd de gewoonte geweest, dat de las* ten die noodig zijn in 't algemeen belang, ook worden gedragen door de gemeenschap in haar geheel. Het droogleggen der Zuiderzee geldt een gemeenscha:psbelang, handhaving van onze weermacht niet minder, het onderwijs even* zeer, maar al deze gemeenscha'psbfelangen worden gedragen door de geheele gemeen* schap, door ieder naar draagkracht. En nu is het dit, dat ik persoonlijk tegen heb, zoowel op het afgestemde wets* ontwerp der vaste lasten als op- de veel grootschere gedachte der devaluatie met zijn veel meer belovende en veel verder reikende Consequenties, dat hier het beginsel van gemeenschappelijke lasten is losgelaten. De millioenen die noodig zijn voor sanee* ring zullen moeten worden opgebracht niet door de gemeenschap, maar door bbpaalde gro,epen der gemeenschap, niet naar draag* kracht maar naar toevallige omstandigheden! De gedachte die aan devaluatie ten grond* slag ligt, bedrijfssaneering, is juist en veel* belovend! Maar de uitwerking er van is onrechtvaardig en dus immoreel en d a a r* o m niet te aanvaarden DoCh Waarom zou het niet mogelijk zijn, uitgaande van het juiste en handhavende het beginsel van gemeenschappelijke lasten te verdeelen naar draagkracht een oplossing te vinden? Door AMILDA-zonnebruincrême krijgt Uw gelaat, armen en hals, direct een gezond, sportief bruine teint, die tevens volkomen beschermt tegen zonnebrand. Flacon 90 et. Tube 60 et. ^Doos 50 en 25 et. •s*GRAVENHAGE, 11 Aug. —De K.N. A.C. schrijft: Het is nog geen tien jaar geleden, dat het wegennet op de Zuid*Hollandsche eilanden, in welken naam het eilanden* complex ten Zuiden van Rotterdam wordt samengevat, zich over hetalgemeen in een nog zeer onbevredigenden staat be» vond. Dit kwam in liet bijzonder tot uit» drukking toen het vervoer en vooral het motorische vervoer in de voorspoedige ja* ren van 1925.—1930 aanzienlijk toenam. Toen het rijk en de provincie, met behulp van de opbrengsten van de speciale be* lasting ,welke sedert 1927 op het motorU wegverkeer wordt geheven, over flinke bedragen ten behoeve van wegenaanleg en verbetering de beschikking kregen, is dit werk op de Zuid*Hollandsche eilanden krachtig ter hand genomen. Een deel van de doorgaande verbindin* gen is nieuw aangelegd of afdoende ge* reconstrueerd, voor het overige zijn nage* noeg alle hoofd* en belangrijke verkeers* wegen aan het moderne verkeer voorloopig aangepast door verbetering van het weg* dek met name het aanbrengen van ge*. sloten, stofvrije wegdekken. Een geleide* lijke definitieve verbetering van alle we* gen van rijks* en provinciale wegenplan blijft natuurlijk op het programma staan. Dit lijkt buiten de belangrijke hoofdsver* keersWegen minder urgent nu het ver* keer minder druk is geworden in deze niet in het minst door de Crisis getroffen land* streek, in hoofdzaak een landbouWgey bied. In mindere mate een weide*, vis* scherij* en industriegebied (langs de Noord, Dordrecht). Juist echter om de concurrentiemogelijkheden te vergrooten blijft mede in het belang van de verkeer* veiligheid een definitieve aanpassing van de wegen in het bijzonder van het trace van tal van kronkelende dijkwegen aan het moderne wegverkeer noodzakelijk. Hooifdverkeerswegen en hun aansluiting. Van de verbindingen op de Zuid*Hol* landsche eilanden, welke op het rijks* wegenplan voorkomen hebben de Weste* lijke, de historische verbinding over Ro*i zenburj; via den Briel naar Hellevoetsluis en de middelste die van Rotterdam over Barendrecht naar Numansdorp in het Zui* den geen aansluiting op andere hoofdver* bindingen voor doorgaand verkeer, zoodat hun bèteekenis, hoewel geenszins te ver* waailoozen, beduidend achterstaat bij de verbinding van Rotterdam over Dordrecht naar de Moerdijkbïug, een intregeerend onderdeel var. de verbinding van 't lands* centrum met het Zuiden. Het wekt der* halve geen verwondering, dat de verbtete* ring van de Westelijke en middelstei Ncord*Zuidverbinding in iets langzamer tempo geschiedt. De oude Dordtsche straatweg, die voor het hedendaagsche verkeer geheel onge* schikt was en daarvoor ook niet geschikt was te maken, is een paar jaar geleden vervangen door een geheel nieuwen, in snel tempo aangelegden weg van IJssel* monde tot den ouden weg bSj Zwijndrecht. Deze weg heeft de bedoeling in het Noor* den aansluiting te geven op de te bouwen btug beoosten Rotterdam (stormpolder) en ten Zuiden aan den toegangsweg tot de in 1938 gereed komende brug bijl Dor* drecht. Helaas is in verband met den bouw van een tunnel of brug in Rotter*^ dam zelve in de lijn Parkhaven*Gharloisi \velke als een noodoplossing, als een spij* tig Crisiscompromis dient te worden aan* gemerkt, de bouW van de brug beoosten Rotterdam voor bepaalden tijd uitge? steld, n.l. tot het doorgaande verkeer dat zich vooralsnog door een ietw'at te ver* beteren traverse en via tunnel of brug door Rotterdam zal moeten blijven „per* sen" zulks „noodzakeijk" maakt. Indien hiermede beduidend minder lang wordt gewacht met de ten lange leste onderhan* den genomen verbetering van den Kreek* weg, de aansluiting van IJsselmonde met Rotterdam, dan zal men met dit conïpro* mis, hoe on*elegant en betreurenswaardig ook, wel vrede moeten hebben. HlllfllllDllillinilinilllliniinilWIIHIBIillHWKIHIIim Beëedigd Makelaar - Tel. 98 S ^M HypothekenAan- en Ver- H g koop onroerende goederen Behandeling Nalatenschapp. Q Opmaken van diverse c'on» ^M tracten Wat aangaat de brug bij Dordrecht zoo zijn reeds thans velen bevreesd, dat bij vlotten afbouw' van de brug de toegangs* wegen niet gereed zullen zijn op het mo* ment, dat dit met de brug wel het geval zal zijn. Aangenomen moet worden, dat de rijkswaterstaat ook in dit .opzicht waakzaam zal zijn, gezien de ervaringen met den weg Arnhem*Nij'megen en zij het in mindere mate den Zuidelijken toe* gangsweg naar de Moerdijkbïug. De nieuwe weg van Dordecht naar Willems* dorp staat, evenals zijn verlengde tot Princenhage (richting Antwerpen en Brussel) op het plan voor versnelden brug* genbouw (de halve cent bruggen), zoodat niets een zeer spoedigen aanleg meer in den weg schijnt te staan. De brug bij Moerdijk, welke in een bewonderenswaar* dig snel tempO' wordt gebouwd, zal zooals bekend, waarschijnlijk voor het einde van het jaar voor het verkeer worden openge* steld. Verwacht mag worden, dat aan de brug over de Noord in de nieuwe rouite Rotterdam*Arnhem*Nijmegen door de Be* tuwe spoedig zal worden begonnen, zoo* dat over 2 a 2V2 jaren van Rotterdam over Gorinchem en de bruggen bij Zaltbommel en Hedel een geheel nieuwe en fraaie verbinding met 's*Hertogenbosch en Bra* bants groot*industriegebied beschikbaar zal zijn. i Secundaire wegen. Bij de verbetering van de provinciale planwegen, de secundaire wegen op dit eilandenrijk, dient met lof te worden ge* wag gemaakt van de werkzaamheid van den provincialen waterstaat in deze pro* vincie welke dienst, door afdoende ver* beteringen, nieuwen aanleg van enkele routes en verder door verbetering van de bestaande wegdekkendoor middel van oppervlaktebehandelingen, enz. niet wei* nig heeft bijgedragen deze van oudsher min oc meer geïsoleerde landstreek voor het moderne verkeer te ontsluiten. Een van de belangrijkste secundaire verbindingen is die van Rotterdam naar Brielle en verder naar de Voornsche bad* plaatsen. Van Rotterdam naar Brielle is de weg grootendeels aangelegd, geleidelijk verbeterd op een, breedte van 6 M. met afzonderlijk rijwielpad van 2.50 M. daar* door en door verbouwing van hefbrug bij Spijkenisse over de Oude Maas (zee* weg van Dordrecht) voldoet de weg onder normale omstandigheden aan de behoef* ten van bet verkeer. Wel zou in verband met het zeer drukke verkeer op de „dranguren" van de „spitsdagen" wanneer 2000 rijwielen per uur worden geteld, aanleg van een tweede rijwielpad wen* scheUjk zijn doch in verband met de daar* aan verbonden hooge kosten van ongeveer IV2 ton is het begrij'peHjk, dat in eerste instantie wordt overwogen: door dwingen* de politioneele maatregelen het rijwiel* en eveneens het voetgangersverkeer in be* tere banen te leiden. De aansluiting van dezen nieuwen weg met Rotterdam laaf helaas nog veel te wenschen over. Een tweede secundaire verbinding, welke volledig is gereconstrueerd, is die van Blaaksche Dijk over Maasdam' naar 's*Gravenhage, waar een zeer goede, door de gemeente Dordrecht geëxploiteerde veerverbinding over de Dordtsche kil aan* wezig is. Deze weg, als onderdeel van de verbinding Rotterdam*Barendrechtsche brug's^Gravendeel kan als een waarde* volle „bypass" worden beschouwd van den weg Rotterdam (IJsselmonde)*Dordrecht* Moerdijkbrug, zoolang de weg en brug* toestanden om Dordrecht nog niet zijn geperfectionneerd. Veerverbindingen. Het spreekt vanzelf, dat een complex van goede veerverbindingen, voor deze eilanden, ten einde ze toegankelijk te ma* ken voor het moderne verkeer, van pro* minent belang is. Een paar veren, zullen door vaste com* municatiemiddelen worden vervangen. Voor enkele van de voornaamste veerver* bindingen die blijven, moge hier zeer in het kort aandacht worden gevraagd. Het winstgevende veer van Middelhar* nis naar Hellevoetsluis voldoet geenszins aan de hedendaagsche behoeften. Een commissie uit de Provinciale Staten be* val reeds in 1934 verbetering van deze overzetgelegenheid aan en wel door mid* del van een betere veerboot, een menig* vuldiger gebruikte vaste vaargelegenheid en vermindering van de inderdaad nog altijd hooge tarieven. Het is te hopen, dat in deze richting spoedig een oplossing zal* worden gevon* den. Een proef welke werd genomen op dit veer met een der binnenkort overcom* pleet gerakende booten van h et Moer* dijkveer wettigt het vermoeden, dat men ook in dit opzicht, diligent is. Naar ver* luidt zou een definitieve beslissing reeds zijn gevallen. Ook voor het veer Numans* dorp*Wiilemstad blijft nog een en ander o.m. een trequentere dienstregeling op vaste tijden b.v. geopende verbinding van de Galatheesche haven n. Dintelsas voor* ziet in een bepaalde behoefte, vooral waar hier met „redelijke" tarieven wordt ge* werkt en met; een voor alle vervoer ge« schikte boot wordt gevaren, wordt deze veerverbinding op Goeree en Overflakkee gewaardeerd. RECHTBANK TE ROTTERDAM. DIEFSTAL. Wegens diefstal van geldbedragen tot een totaal van f 1300 ten nadeele van zijn oom, heeft zich te verantwoorden gehad de 21* jarige arbeider A. M. van L. te Stellendam, thans gedetineerd. Verdachte erkende uit een doosje, dat in de voorkamer van de wo* ning van zijn oom, bÜj wien hij sinds zijn zevende jaar inwoonde, op tafel stond, drie keer een bankbiljet van honderd gulden weggenomen te hebben. Het geld had hij met eenige andere personen uit het dorp opgemaakt. Het O.M., mr. WilbrenninCk, rekende het den verdachte ernstig aan, dat hij in plaats van dankbaarheid te toonen jegens zijn oom en tante, hen op afschuwelijke wïjte heeft bestolen. Verdachte's oom verdient ongeveer vijftien gulden per week en van dat bedrag wist zijn arbeidzame tante in den loop der jaren een bedrag van f 1300 a f 1400 over te sparen. Dit heele bedrag heeft verdachte in enkele weken tijds met De J. en eenige an* dere deugnieten te Stellendam in drank omgezet en op andere wijze verbrast. Het O.M. wilde echter ook rekening houden met de omstandigheid, dat verdachte weer in het huis van zijn oom kan worden opgeno» men en streng toezicht op hem kan worden uitgeoefend en requireerde daarom verdach* te's veroordeeling tot het. ondergaan van 'n gevangenisstraf van negen maanden, w'aar* van drie maanden voorwaardelijk met drie jaar proeftijd. Mr. H. Winkel, de raadsman, legde er den nadruk op, dat verdachte door schijnvrien* den een groep N.S.B.*ers onder allerlei bedreigingen is verleid om het geld weg te nemen. Pleiter wees op de onverantwoorde* lijke handelwijze van verdachte's tante om het geld open en bloot op tafel te laten lig* gen en drong, met verWijzing naar de gun* stige inlichtingen, welke de burgemeester van Stellendam over verdachte heeft ver* strekt, aan op geheel voorwaardelijke straf. Tevens verzocht pi. verdachte onmiddellijk op vrije voeten te stellen. De rechtbank heeft dit verzoek afgewezen en de uitspraak bepaald op 13 dezer. HELING. Vervolgens stond wegens heling van ,een deel van die gestolen gelden terecht de 41*jarige winkelier J. de J. te Stellendam, eveneens gedetineerd. Verdachte erkende eenige keeren een bankbiljet van honderd gulden voor hem te hebben gewisseld. Als wisselloon hield hij iederen keer een be* drag van tien gulden af. Ook had hij voor Van L. een bankbiljet van duizend gulden gewisseld. Verdachte zeide, dat het alge* meen bekend w'as, dat Van L. over heel wat geld beschikte, doch de president maakte hem er op attent, dat Van L. zelfs zijn sigaretten niet kon betalen en dus waarschijnlijk niet op eerlijke manier aan de bankbiljetten Was gekomen. Als kroongetuige hoorde ie rechtbank Van L., die mededeelde, dat hij!„ hoewel werkloos zijnde, eenige keeren uit geweest Was te Middelharnis. Hij had daartoe zijn spaargelden aangebroken en toen deze op waren, had hiji geld weggenomen uit het doosje van zijn tante.- Volgens Van L. had verdachte hem tot stelen aangezet en hem gedreigd zijn oom in kennis te stellen van het verbrassen van zijn (getuige's) spaar* penningen. Bang voor een standje Was ge* tuige doorgegaan met stelen en had stil* zW'ïjgend toegestemd, dat verdachte voor het wisselen van een bankbiljet van hon* derd gulden tien gulden achterhield. Get. was teruggeschrokken voor het wegnemen van het biljet van duizend gulden, maar verdachte had gezegd: Wat doet dat er nog toe? Na het verhoor van den benadeelde en eenige jeugdige inwoners van Stellendam, die aan get. Van L. per brief om geld hadden gevraagd en hem anders bijl Tlijn oom zouden verraden, nam het O.M. requi* sitoir. Spr. betoogde ,dat verdachte begre* pen moet hebben, dat het geld. Waarmede Van L. aankwam, niet op eerlijke manier was verkregen. In verband met de brutale manier waarop verd. den jeugdigen v. L. op het verkeerde pad heeft verder geholpen Was Mr. Wilbrenninck van oordeel, dat aan de jeugd van Stellendam een dienst wordt beW'ezen als deze man langen tijd uit de maatschappij wordt verwijderd en eisChte daarom zijn veroordeeling tot het onder* gaan van een gevangenisstraf voor den tijd van een jaar en zes maanden. De verdediger. Mr. M. J. Pool, schetste den achtergrond van deze onverkwikkelijke historie. Welke in een plaats als Stellen* dam voor een groot deel wOrdt gevormd door de politieke verschillen van de inwo* ners en ook door den broodnijd. PI. liet een ander licht schijnen op de feiten dan het O.M. en concludeerde tot vrijspraak. Mr. Pool verzocht de reditbank' zijn cliënt onmiddellijk in vrijheid te stellen. Ook dit verzoek is afgewezen. Uitspraak 18 dezer. I Ook voor CARRIERS het aangewe zen adres. Vraagt nieuwe prijs courant.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 4