Rechtzaken
Wij leveren
„Devaluatie
Rijwielfabriek „EXCELSIOR"
M. B. SMITS
Ir
Hoe wordt ik snel bruin
Wegen op en verbindingen
met de Z.-HoUandsche
eilanden.
B W. J. Nijgh - M'harnis m
rechtstreeks uit onze
Fabriek
„FxBelsiot" Hseren- &SainBiii|wieleD
Vlaardingen - Telef. 632
Bilbao
161.000
Murcia
159.000
Carthagena
103.000
Santander
86.000
San Sebastian
79.000
Gijion
79.000
Alicante
73.000
3.208.000 inwoners
Reeds Sdoor de rebellen ingenomen:
SeviUa
230.000 inwoners
Saragossa
174.000
Granada
119.000
Cordova
104.000
Valladolid
92.000
Palma de Mallorca
89.000
Oviedo
76.600
Cadiz
75.000
La Coruriaj
75.000
Jerez
72.000
Vigo
66.000
1.172.000 inwoners
Waar ongeveer het drievijfde gedeelte
van het Rijk wat betreft de oppervlakte
zich in handen btevindt der o'pstandeHngen,
kan iedereen zien welk een groote bèteekenis
de val van Madrid zal hebben. De best
uitgeruste troepen welke zich daar bfevinden
zïjn dan ook verder vOiOr de verdediging
verloren, en plaats na jplaats zullen dan de
nationalisten in handen vallen.
Tot Ijuitsch gezant te Londen is benoemd
de heer
Von Ribbentnojp.
Deze benoeming heeft enkele weken op
zich laten wachten. Het is momenteel moi*!
gelijk Wel de belangrijkste gezantschaps*'
post, en namen van vooraanstaande mannen
zooals: Von Neurath, minister van Buiten*
landsche Zaken; Von Papen e.a. werden
genoemd.
Als ambassadeur :n specialen dienst heeft
Von Ribbentrop het Duitsch=>Britsche Vloot*
verdrag gesloten en is hij te Londen geen
onbekende.
Vanuit
Griekenland
komen weinig berichten binnen. De staat
van beleg is afgekondigd; alle communisti*
sche en twee liberale kamerleden iijn in
arrest gesteld. De kamer is ontbonden.
Minister Metaxas Wil nu zelf een regee*
ring vormen geheel buiten en zonder hef
parlement om. De leiders der diverse par*
tijen hebben hierover met den Koning ge*
cönfereerd en sterk aangedrongen, deze maat
regelen onverwijld weder ongedaan te
maken, daar zij anders zich genoodzaakt
zouden zien, zich tegen de regeering te ver*
zetten. De Koning heeft nog geen beslissing
genomen.
yARIA,
Verkeersvliegtuig nabij Croydoin oip huis
gestort.
Vier inzittenden verbrand.
Twee huizen in b'ranjd gevlogen.
LONDEN, 10 Au(g[i Vajitaotgen is het
lijnvliegtuig „Vellox" van de Im'perial Air*
ways, even nadat het van Croydon naar
Païijs was gestart, neergestort en terecht ge*
komen in den tuin van een huis te Wal*
lington, nabij het vliegveld Croydon. Het
vliegtuig vloog onmiddellijk in btand, en
de inzittenden, twee piloten en^ twee mar*
cünisten kwamen om het leven. Twee hui*
zen zijn mede geheel uitgebrand.
Blijide gebeurtenis aan het Italiaan
se'he Hof veïwacht.
ROME, (Reuter). Naar vernomen wordt
zou Prinses Maria van Piemont in het be*
gin van het volgend jaar een blijde gebeur*
tenis verwachten. De Prinses heeft haar ge*
maal niet naar BerMjh vergezeld en ver*
blijft met haar docihtertje, Prinses Maria
Pia, op het kasteel Aosta.
Massavergiftiging in, Jalpan.
TOKIO', 8 Aug. Het agentschap Domei
meldt, dat 2000 arbeiders der Kawasakifa*
brieken na het nuttigen van den door de fa*
b*iek verstrekten maaltijd, zWaar ziek zijn
geworden. Klaarblijkelijk betreft het hier een
geval van Vergiftiging.
IJstodsch visschersvaartuig met 18
man aan booasd, vergaan.
KOPENHAGEN. 13 Aug. (D.N.B.*A.N.P.
Volgens berichten uit Reykjavik wordt se*
dert den zwaren storm, die in den nacht
van Zaterdag op Zondag verschillende vis*
schersvaartuigen op zee heeft verrast, een
IJslandsche vissdhersboot met een uit 18
koppen bestaande bemanning vermist. Bijl
het zoeken naar het vaartuig heeft men een
reddingsboei en nog eenige andere voorwer*
pen gevonden, die van de verdwenen hoot af
kbmstig zijn. Men had gehooipt, dat de be*
manning van het schip door een ander vaar*
tuig aan boord zou zijn genomen, dochaoht
dit thans uitgesloten, zoodat wel aangeno*
men moet worden, dat de bemanning om
het leven is gekomen.
ROEMENIE. -.
Geein strategische spoorlijlnen.
De Roemeensche gezant te Berlijn ver=
klaart dat de berichten, volgens welke Roe*
menie voornemens zou zijn een aantal spoor*
JSjnen aan te leggen,, die een directe ver*
föiding zouden vormen tusschen Sowjet*
Rusland en Tsj«cho*Slowakijè, geheel on*
juist zijn. Alleen zal een spoorlijn wor*
den aangelegd, die een, aftakking zal zijn
van. den reeds bestaanden spoorweg van
Tsjecho*SIowakije naar het binnenland van
Roemejiië.
99
DOOR
r
I HOOFD DER LANDBOUWSCHOOL
t TE SOMMELSDUK -m^
(SLOT).
De groote verwarring der laatste jaren
heeft echter zelfs de tijdeKjke voordeelen
van een devaluatie in het verkeer met het
buitenland twijfelachtig gemaakt.
Het stelsel der vrije mededinging is ver*
dwenen en heeft plaats gemaakt voor dat
van contingenteering en clearing.
D.W.z. dat onafhankelijk van de gevraagde
prij'zen de invoer proportioneel wordt toe*
gewezen aan diverse landend Wanneer wij
b.v. eieren goedkooper dan eenig ander
land aan b.v. Frankrijk kunnen leveren,
btetrekt dit land toch slechts een zeker per*
centage van zlijn invoer b.v. 20 "/o uit ons
land en de andere 80 o/o blijft uit duurdere
landen komen. Wij kunnen die 20 o/o al*
leen verhoogen door b.v. meer Fransdhe
wïjii te drinken, niet door goedköopere
eieren te leveren.
Bij clearing wordt b.v. tusschen Portugal
en Nederland vastgesteld, dat we van alles
kunnen blijven leveren, maar voor geen
grootere totaalwaarde dan wij uit Portugal
betrekken. Gewoonlijk wordt dit vastgesteld
per kwartaal.
De vroegere driehoeksverhouding, waarbij
we b.v. Portugal betaalden met vorderingen
op Engeland, wordt niet meer toegepast.
Uit heel deze beschouwing blijkt dus,
dat de tegenwoordige buitenlandsche poli*
tiek eventueele voordeelen met betrekking
tot het buitenland aan devaluatie verbon*
den practisch te niet doet. Dat we feitelijk
daardoor bijna zijn teruggedrongen in een
geïsoleerde gesloten maatschaplpij. Hierdoor
zullen we genoodzaakt zijn het gebruik van
buitenlandsche goederen tot een minimum
te beperken en dus ons leven sobierder in te
richten.
Maar daaruit volgt tevens in verband met
het toen opgemerkte:
l.dat devaluatie als middel ter blijvende
verlaging van loonen faalt.
2. dat devaluatie onder de tegenwoordige
omstandigheden voor onzen export eer
gevaarlijk dan voordeelig is.
3. dat devaluatie een grondig middel is
ter vermindering van de Staatsschuld en
haar lasten;
4.dat door devaluatie een saneering kan
Worden verkregen van alle bedrijiven,
Waarbij de juiste verhouding tusschen
voorhanden en vastgelegde middelen ver
broken is.
Ongetwijfeld is het laatste een algemeen
belang van de eerste orde, omdat het in on*
telbare gevallen hiervan afhangt of een be*
dr^ijlf 'kan Worden voortgezet of niet, of
dus het aantal werkloozen nog zal toenemen
of niet.
De legeering heeft tot nog toe ^getracht
in den landbouw door richtprijzen, in de
industrie door Contingenteering, bij de
scheepvaart door kapitaalsteun, aan de moei*
lijkheden tegemoet te komen. Voor de werk*
nemers komt daarbij de dure ondersteuning
in de kosten van levensonderhoud.
De eerste drie vormen,, w'aarvoor de Staat
heeft geleend is te beschouwen als pro*
ductief crediet, de laatste is zuiver con»
sumïptief. En zoo staat het ook met de
door de regeeringsmaatregelen voorgeschre*
ven prijsverhoogingen.
Maar hiermede is de oorzaak niet weg*
genomen. Wel is hiervoor getracht een op*
lossing te vinden door het wetsontwerp
op de vaste lasten, maar aangezien dit, om*
dat het niet radicaal genoeg ging om te hel*
pen en te ver ging om geen lasten te ver*
oorzaken, is het volkomen terecht ver*
Worpen.
Gesteld nu eens, dat de oplossing gezocht
wordt in devaluatie, Welk middel ongetwij*
feld goede vooruitzichten voor het bedrijfs*
leven biedt, is men dan van meening, dat
daarbij de tegenwoordige steun aan land*
bbuw en industrie zullen worden gehand*
haafd?
Ongetwijfeld niet! De voorstanders van
devaluatie bedoelen na die devaluatie op
die nieuw' ontstane basis alles te herzien.
Devaluatie is dus slechts het begin, en vol*
komen terecht, van een geheel nieuw sys*
teem.
Voor onze landbouw wil dat zeggen, dat
met de devaluatie tevens komt te vervallen
de tarwe*, bieten*, suiker* en allerlei an*
dere steun. In plaats daarvan is dan geko*
men de verhooging van de wereldmarktprijs
met 33 "/o en de verlaging der vaste lasten
met 25 o/o.
In hoeverre en op welke vvïjze dan nog
verdere maatregelen zullen worden geno*
men moet dan worden afgewacht. Het is
echter uiterst twijfelachtig of men daar
individueel als landbouwer beter door w^ordt.
De pachters vermoedelijk niet, de hypotheek*
boeren vermoedelijk wel.
Ik wil nu beperken tot deze hoofdz^aken.
Het zou meerdere avonden eischen, de con*
sequenties alleen reeds voor den landbouw
uit een te zetten.
Ik meen echter te kunnen zeggen, dat van
de weinige middelen, die de kern der zaak
raken, inderdaad devaluatie er een is, die
kans biedt het bedrijfsleven gezonder te
maken.
Het bedrijfsleven gezond te maken, is een
belang van de eerste orde, een algemeen
staatsbelang, een algemeen economisch tn
sociaal belang. Vandaar dat dit in zoo he*
vige mate de belangstelling trekt, zooveel
om^streden is, zoozeer de hartstochten gaande
maakt.
Gezondmaking van het bedrijfsleven, vor*
dert vele millioenen. En nu is het tot nog
toe altijd de gewoonte geweest, dat de las*
ten die noodig zijn in 't algemeen belang,
ook worden gedragen door de gemeenschap
in haar geheel.
Het droogleggen der Zuiderzee geldt een
gemeenscha:psbelang, handhaving van onze
weermacht niet minder, het onderwijs even*
zeer, maar al deze gemeenscha'psbfelangen
worden gedragen door de geheele gemeen*
schap, door ieder naar draagkracht.
En nu is het dit, dat ik persoonlijk
tegen heb, zoowel op het afgestemde wets*
ontwerp der vaste lasten als op- de veel
grootschere gedachte der devaluatie met
zijn veel meer belovende en veel verder
reikende Consequenties, dat hier het beginsel
van gemeenschappelijke lasten is losgelaten.
De millioenen die noodig zijn voor sanee*
ring zullen moeten worden opgebracht niet
door de gemeenschap, maar door bbpaalde
gro,epen der gemeenschap, niet naar draag*
kracht maar naar toevallige omstandigheden!
De gedachte die aan devaluatie ten grond*
slag ligt, bedrijfssaneering, is juist en veel*
belovend! Maar de uitwerking er van is
onrechtvaardig en dus immoreel en d a a r*
o m niet te aanvaarden
DoCh Waarom zou het niet mogelijk zijn,
uitgaande van het juiste en handhavende
het beginsel van gemeenschappelijke lasten
te verdeelen naar draagkracht een oplossing
te vinden?
Door AMILDA-zonnebruincrême krijgt Uw
gelaat, armen en hals, direct een gezond,
sportief bruine teint, die tevens volkomen
beschermt tegen zonnebrand.
Flacon 90 et. Tube 60 et. ^Doos 50 en 25 et.
•s*GRAVENHAGE, 11 Aug. —De K.N.
A.C. schrijft:
Het is nog geen tien jaar geleden, dat
het wegennet op de Zuid*Hollandsche
eilanden, in welken naam het eilanden*
complex ten Zuiden van Rotterdam wordt
samengevat, zich over hetalgemeen in
een nog zeer onbevredigenden staat be»
vond. Dit kwam in liet bijzonder tot uit»
drukking toen het vervoer en vooral het
motorische vervoer in de voorspoedige ja*
ren van 1925.—1930 aanzienlijk toenam.
Toen het rijk en de provincie, met behulp
van de opbrengsten van de speciale be*
lasting ,welke sedert 1927 op het motorU
wegverkeer wordt geheven, over flinke
bedragen ten behoeve van wegenaanleg
en verbetering de beschikking kregen, is
dit werk op de Zuid*Hollandsche eilanden
krachtig ter hand genomen.
Een deel van de doorgaande verbindin*
gen is nieuw aangelegd of afdoende ge*
reconstrueerd, voor het overige zijn nage*
noeg alle hoofd* en belangrijke verkeers*
wegen aan het moderne verkeer voorloopig
aangepast door verbetering van het weg*
dek met name het aanbrengen van ge*.
sloten, stofvrije wegdekken. Een geleide*
lijke definitieve verbetering van alle we*
gen van rijks* en provinciale wegenplan
blijft natuurlijk op het programma staan.
Dit lijkt buiten de belangrijke hoofdsver*
keersWegen minder urgent nu het ver*
keer minder druk is geworden in deze niet
in het minst door de Crisis getroffen land*
streek, in hoofdzaak een landbouWgey
bied. In mindere mate een weide*, vis*
scherij* en industriegebied (langs de
Noord, Dordrecht). Juist echter om de
concurrentiemogelijkheden te vergrooten
blijft mede in het belang van de verkeer*
veiligheid een definitieve aanpassing van
de wegen in het bijzonder van het trace
van tal van kronkelende dijkwegen
aan het moderne wegverkeer noodzakelijk.
Hooifdverkeerswegen en hun
aansluiting.
Van de verbindingen op de Zuid*Hol*
landsche eilanden, welke op het rijks*
wegenplan voorkomen hebben de Weste*
lijke, de historische verbinding over Ro*i
zenburj; via den Briel naar Hellevoetsluis
en de middelste die van Rotterdam over
Barendrecht naar Numansdorp in het Zui*
den geen aansluiting op andere hoofdver*
bindingen voor doorgaand verkeer, zoodat
hun bèteekenis, hoewel geenszins te ver*
waailoozen, beduidend achterstaat bij de
verbinding van Rotterdam over Dordrecht
naar de Moerdijkbïug, een intregeerend
onderdeel var. de verbinding van 't lands*
centrum met het Zuiden. Het wekt der*
halve geen verwondering, dat de verbtete*
ring van de Westelijke en middelstei
Ncord*Zuidverbinding in iets langzamer
tempo geschiedt.
De oude Dordtsche straatweg, die voor
het hedendaagsche verkeer geheel onge*
schikt was en daarvoor ook niet geschikt
was te maken, is een paar jaar geleden
vervangen door een geheel nieuwen, in
snel tempo aangelegden weg van IJssel*
monde tot den ouden weg bSj Zwijndrecht.
Deze weg heeft de bedoeling in het Noor*
den aansluiting te geven op de te bouwen
btug beoosten Rotterdam (stormpolder) en
ten Zuiden aan den toegangsweg tot de
in 1938 gereed komende brug bijl Dor*
drecht. Helaas is in verband met den
bouw van een tunnel of brug in Rotter*^
dam zelve in de lijn Parkhaven*Gharloisi
\velke als een noodoplossing, als een spij*
tig Crisiscompromis dient te worden aan*
gemerkt, de bouW van de brug beoosten
Rotterdam voor bepaalden tijd uitge?
steld, n.l. tot het doorgaande verkeer dat
zich vooralsnog door een ietw'at te ver*
beteren traverse en via tunnel of brug
door Rotterdam zal moeten blijven „per*
sen" zulks „noodzakeijk" maakt. Indien
hiermede beduidend minder lang wordt
gewacht met de ten lange leste onderhan*
den genomen verbetering van den Kreek*
weg, de aansluiting van IJsselmonde met
Rotterdam, dan zal men met dit conïpro*
mis, hoe on*elegant en betreurenswaardig
ook, wel vrede moeten hebben.
HlllfllllDllillinilinilllliniinilWIIHIBIillHWKIHIIim
Beëedigd Makelaar - Tel. 98 S
^M HypothekenAan- en Ver- H
g koop onroerende goederen
Behandeling Nalatenschapp. Q
Opmaken van diverse c'on» ^M
tracten
Wat aangaat de brug bij Dordrecht zoo
zijn reeds thans velen bevreesd, dat bij
vlotten afbouw' van de brug de toegangs*
wegen niet gereed zullen zijn op het mo*
ment, dat dit met de brug wel het geval
zal zijn. Aangenomen moet worden, dat
de rijkswaterstaat ook in dit .opzicht
waakzaam zal zijn, gezien de ervaringen
met den weg Arnhem*Nij'megen en zij
het in mindere mate den Zuidelijken toe*
gangsweg naar de Moerdijkbïug. De
nieuwe weg van Dordecht naar Willems*
dorp staat, evenals zijn verlengde tot
Princenhage (richting Antwerpen en
Brussel) op het plan voor versnelden brug*
genbouw (de halve cent bruggen), zoodat
niets een zeer spoedigen aanleg meer in
den weg schijnt te staan. De brug bij
Moerdijk, welke in een bewonderenswaar*
dig snel tempO' wordt gebouwd, zal zooals
bekend, waarschijnlijk voor het einde van
het jaar voor het verkeer worden openge*
steld. Verwacht mag worden, dat aan de
brug over de Noord in de nieuwe rouite
Rotterdam*Arnhem*Nijmegen door de Be*
tuwe spoedig zal worden begonnen, zoo*
dat over 2 a 2V2 jaren van Rotterdam over
Gorinchem en de bruggen bij Zaltbommel
en Hedel een geheel nieuwe en fraaie
verbinding met 's*Hertogenbosch en Bra*
bants groot*industriegebied beschikbaar zal
zijn. i
Secundaire wegen.
Bij de verbetering van de provinciale
planwegen, de secundaire wegen op dit
eilandenrijk, dient met lof te worden ge*
wag gemaakt van de werkzaamheid van
den provincialen waterstaat in deze pro*
vincie welke dienst, door afdoende ver*
beteringen, nieuwen aanleg van enkele
routes en verder door verbetering van de
bestaande wegdekkendoor middel van
oppervlaktebehandelingen, enz. niet wei*
nig heeft bijgedragen deze van oudsher
min oc meer geïsoleerde landstreek voor
het moderne verkeer te ontsluiten.
Een van de belangrijkste secundaire
verbindingen is die van Rotterdam naar
Brielle en verder naar de Voornsche bad*
plaatsen. Van Rotterdam naar Brielle is
de weg grootendeels aangelegd, geleidelijk
verbeterd op een, breedte van 6 M. met
afzonderlijk rijwielpad van 2.50 M. daar*
door en door verbouwing van hefbrug bij
Spijkenisse over de Oude Maas (zee*
weg van Dordrecht) voldoet de weg onder
normale omstandigheden aan de behoef*
ten van bet verkeer. Wel zou in verband
met het zeer drukke verkeer op de
„dranguren" van de „spitsdagen" wanneer
2000 rijwielen per uur worden geteld,
aanleg van een tweede rijwielpad wen*
scheUjk zijn doch in verband met de daar*
aan verbonden hooge kosten van ongeveer
IV2 ton is het begrij'peHjk, dat in eerste
instantie wordt overwogen: door dwingen*
de politioneele maatregelen het rijwiel* en
eveneens het voetgangersverkeer in be*
tere banen te leiden. De aansluiting van
dezen nieuwen weg met Rotterdam laaf
helaas nog veel te wenschen over.
Een tweede secundaire verbinding, welke
volledig is gereconstrueerd, is die van
Blaaksche Dijk over Maasdam' naar
's*Gravenhage, waar een zeer goede, door
de gemeente Dordrecht geëxploiteerde
veerverbinding over de Dordtsche kil aan*
wezig is. Deze weg, als onderdeel van de
verbinding Rotterdam*Barendrechtsche
brug's^Gravendeel kan als een waarde*
volle „bypass" worden beschouwd van den
weg Rotterdam (IJsselmonde)*Dordrecht*
Moerdijkbrug, zoolang de weg en brug*
toestanden om Dordrecht nog niet zijn
geperfectionneerd.
Veerverbindingen.
Het spreekt vanzelf, dat een complex
van goede veerverbindingen, voor deze
eilanden, ten einde ze toegankelijk te ma*
ken voor het moderne verkeer, van pro*
minent belang is.
Een paar veren, zullen door vaste com*
municatiemiddelen worden vervangen.
Voor enkele van de voornaamste veerver*
bindingen die blijven, moge hier zeer in
het kort aandacht worden gevraagd.
Het winstgevende veer van Middelhar*
nis naar Hellevoetsluis voldoet geenszins
aan de hedendaagsche behoeften. Een
commissie uit de Provinciale Staten be*
val reeds in 1934 verbetering van deze
overzetgelegenheid aan en wel door mid*
del van een betere veerboot, een menig*
vuldiger gebruikte vaste vaargelegenheid
en vermindering van de inderdaad nog
altijd hooge tarieven.
Het is te hopen, dat in deze richting
spoedig een oplossing zal* worden gevon*
den. Een proef welke werd genomen op
dit veer met een der binnenkort overcom*
pleet gerakende booten van h et Moer*
dijkveer wettigt het vermoeden, dat men
ook in dit opzicht, diligent is. Naar ver*
luidt zou een definitieve beslissing reeds
zijn gevallen. Ook voor het veer Numans*
dorp*Wiilemstad blijft nog een en ander
o.m. een trequentere dienstregeling op
vaste tijden b.v. geopende verbinding van
de Galatheesche haven n. Dintelsas voor*
ziet in een bepaalde behoefte, vooral waar
hier met „redelijke" tarieven wordt ge*
werkt en met; een voor alle vervoer ge«
schikte boot wordt gevaren, wordt deze
veerverbinding op Goeree en Overflakkee
gewaardeerd.
RECHTBANK TE ROTTERDAM.
DIEFSTAL.
Wegens diefstal van geldbedragen tot een
totaal van f 1300 ten nadeele van zijn oom,
heeft zich te verantwoorden gehad de 21*
jarige arbeider A. M. van L. te Stellendam,
thans gedetineerd. Verdachte erkende uit
een doosje, dat in de voorkamer van de wo*
ning van zijn oom, bÜj wien hij sinds zijn
zevende jaar inwoonde, op tafel stond, drie
keer een bankbiljet van honderd gulden
weggenomen te hebben. Het geld had hij
met eenige andere personen uit het dorp
opgemaakt.
Het O.M., mr. WilbrenninCk, rekende het
den verdachte ernstig aan, dat hij in plaats
van dankbaarheid te toonen jegens zijn oom
en tante, hen op afschuwelijke wïjte heeft
bestolen. Verdachte's oom verdient ongeveer
vijftien gulden per week en van dat bedrag
wist zijn arbeidzame tante in den loop der
jaren een bedrag van f 1300 a f 1400 over te
sparen. Dit heele bedrag heeft verdachte in
enkele weken tijds met De J. en eenige an*
dere deugnieten te Stellendam in drank
omgezet en op andere wijze verbrast. Het
O.M. wilde echter ook rekening houden met
de omstandigheid, dat verdachte weer in
het huis van zijn oom kan worden opgeno»
men en streng toezicht op hem kan worden
uitgeoefend en requireerde daarom verdach*
te's veroordeeling tot het. ondergaan van 'n
gevangenisstraf van negen maanden, w'aar*
van drie maanden voorwaardelijk met drie
jaar proeftijd.
Mr. H. Winkel, de raadsman, legde er den
nadruk op, dat verdachte door schijnvrien*
den een groep N.S.B.*ers onder allerlei
bedreigingen is verleid om het geld weg te
nemen. Pleiter wees op de onverantwoorde*
lijke handelwijze van verdachte's tante om
het geld open en bloot op tafel te laten lig*
gen en drong, met verWijzing naar de gun*
stige inlichtingen, welke de burgemeester
van Stellendam over verdachte heeft ver*
strekt, aan op geheel voorwaardelijke straf.
Tevens verzocht pi. verdachte onmiddellijk
op vrije voeten te stellen.
De rechtbank heeft dit verzoek afgewezen
en de uitspraak bepaald op 13 dezer.
HELING.
Vervolgens stond wegens heling van ,een
deel van die gestolen gelden terecht de
41*jarige winkelier J. de J. te Stellendam,
eveneens gedetineerd. Verdachte erkende
eenige keeren een bankbiljet van honderd
gulden voor hem te hebben gewisseld. Als
wisselloon hield hij iederen keer een be*
drag van tien gulden af. Ook had hij voor
Van L. een bankbiljet van duizend gulden
gewisseld. Verdachte zeide, dat het alge*
meen bekend w'as, dat Van L. over heel
wat geld beschikte, doch de president
maakte hem er op attent, dat Van L. zelfs
zijn sigaretten niet kon betalen en dus
waarschijnlijk niet op eerlijke manier aan
de bankbiljetten Was gekomen.
Als kroongetuige hoorde ie rechtbank
Van L., die mededeelde, dat hij!„ hoewel
werkloos zijnde, eenige keeren uit geweest
Was te Middelharnis. Hij had daartoe zijn
spaargelden aangebroken en toen deze op
waren, had hiji geld weggenomen uit het
doosje van zijn tante.- Volgens Van L. had
verdachte hem tot stelen aangezet en hem
gedreigd zijn oom in kennis te stellen van
het verbrassen van zijn (getuige's) spaar*
penningen. Bang voor een standje Was ge*
tuige doorgegaan met stelen en had stil*
zW'ïjgend toegestemd, dat verdachte voor
het wisselen van een bankbiljet van hon*
derd gulden tien gulden achterhield. Get.
was teruggeschrokken voor het wegnemen
van het biljet van duizend gulden, maar
verdachte had gezegd: Wat doet dat er
nog toe?
Na het verhoor van den benadeelde en
eenige jeugdige inwoners van Stellendam,
die aan get. Van L. per brief om geld
hadden gevraagd en hem anders bijl Tlijn
oom zouden verraden, nam het O.M. requi*
sitoir. Spr. betoogde ,dat verdachte begre*
pen moet hebben, dat het geld. Waarmede
Van L. aankwam, niet op eerlijke manier
was verkregen. In verband met de brutale
manier waarop verd. den jeugdigen v. L.
op het verkeerde pad heeft verder geholpen
Was Mr. Wilbrenninck van oordeel, dat aan
de jeugd van Stellendam een dienst wordt
beW'ezen als deze man langen tijd uit de
maatschappij wordt verwijderd en eisChte
daarom zijn veroordeeling tot het onder*
gaan van een gevangenisstraf voor den tijd
van een jaar en zes maanden.
De verdediger. Mr. M. J. Pool, schetste
den achtergrond van deze onverkwikkelijke
historie. Welke in een plaats als Stellen*
dam voor een groot deel wOrdt gevormd
door de politieke verschillen van de inwo*
ners en ook door den broodnijd. PI. liet
een ander licht schijnen op de feiten dan
het O.M. en concludeerde tot vrijspraak.
Mr. Pool verzocht de reditbank' zijn cliënt
onmiddellijk in vrijheid te stellen.
Ook dit verzoek is afgewezen.
Uitspraak 18 dezer.
I
Ook voor CARRIERS het aangewe
zen adres. Vraagt nieuwe prijs
courant.