Ct1RWECK^ADÖpGED.GQ0riD5IA6 vooRDlZUID-HOLLÊnZCEUWSCriC EUATiDEn EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1936 No. 762 N-V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws'* Gewaande Rijkdom. Uit het Kijkvenster Bij Doorzilten Moedige Duitschers 9e Taarctang WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG Dit nummer bestaat uit 2 bladen Arm is erg I Arm te zijn en te doen alsof men veel fe verteren heeft is dwaas 1 Dit is de geestesgesteldheid van den Laodiceër. Vlymscherp klonk Christus oor deel: „Ik zal u uit Mijn mond spuwen', alhoewel dit nog genade inhield. Waarom deze openbaring zoo walgelijk voor den Kenner-der harten is, zal Hij zeggen. Weer genade, opdat Laodicea zichzelf zal zien, zooais Hij haar ziet, d i. zooals ze wezenlijk is. ,Gij zegtik ben rijk verrijkt heb geen diogs gebrek." Dit is de radix, de wortel der lauwheid. Laodicea is door het oordeel der zelfvoldaanheid, met zichzelf-ingeno- men-zijn, gegrepen. Wat deerde Laodicea in natuur lijk opzicht? Daar ligt de weelderige handels stad op de glooiende hellii/gen van hef Phryglsch gebergte, haar voet bespoeld door het kristalheldere water van den Lycus. Door de Oosterzon beschenen, staken de krijtwitte gebouwen als een sprookje af, tegen den diep-blauwen hemel- kolk. In één woordeen lust voor de oogen Een bloeiende koophandel, maak te Laodicea tot hef centrum van het bankwezen. Schatten gouds bergde zij binnen haar muren. Gebouwd op vulkanischen bodem, werd ze enkele malen wreed ge teisterd, doch ook dit deerde haar niet. Als een phoenix herrees zij uit de asch. Wie, wat deerde haar, zij is im mers de schatrijke! Niet alleen is Laodicea, de be voorrechte op natuurlijk gebied Ook ten opzichte van het geeste lijke. Want Epaphras, Paulus' reis genoot, mocht op de markt van vrije genade, de Parel van alles overtref bare waarde uitstallen. En deuitkomst Christus verwierf Zich door Zijn Geest een gemeente ten eeuwige kven 1 De liefde Gods werd uitgestort in zondaarsharten, waardoor er een leven ontstond, dat heilig wilde leven te midden van een wereld vol verleiding. Doch helaas ze veronachtzaam den het woord van Christus; „waakt en bidt." Toen die eerste liefdekolen wa ren uitgegloeid en de verga-ikelijke rijkdommen weer gitigen bekoren, zakte dat leven Gods zóó ver weg, dat er schier geen onderscheid was tusscben hen die God dienden en tusschen hen, die van de wereld waren. En waar de verandering niet uit het wederbarend werk des Geestes was ontsproten, ging men loven en bieden tusschen Christus en Mammon. En daar Christus niet om Zich loven en bieden laat, heeft Hij Zich teruggetrokken. En was dit nu maai een oorzaak van smart, doch helaas hierin kun nen zij leven. Natuurlijk kunnen ze doen en laten wat ze wil'en, >vat het geesfelgke aanbelangt met ze gen is het Evangelie gebracht concludeerend spreken zij het rond weg uit: rijk - verrijkt - aan niets gebrek! De Laodiceesche afwljkinjg Is een uitzonderlijke, diep-ernsfige mis stand! Waarom Christus aegf: .gij zijt DE ellendige." In onze verta ling ontbreekt dit lidwoord, doch heeft een ontzaggelijke beteekenis Op den achtergrond dezer wal gelijke zelfgenoegzaamht-id tiert de God-onteerende geestelijke hoog moed. Deze snijdt af de strijd tus schen vleesch en geest; het onder zoeken en doorzoeken voor Gods aangezicht; de zelfbeproeving die noodzakelijk is om te weten of ons levensbeginsel uit God, dan wel uit ons zelf is. En waar geen prikkel tot zelf beproeving is, daar is ook geen geestelijke wasdom. Waar geen ver oordeeling van zichzelf gevonden wordt, is ook geen toeneming in de Gods- als in de zelf- als in de C^r/sms-kennis. Arm LaodiceaGij waant u rijk, doch ge zijt o zoo arm Ge zijt gelijk aan den rijken dwaas, die vele goederen opgelegd had en nu eens lekkerlijk van de rust ging genieten! Weef ge nu waf hef typeerende is Dat ge dit tegen een Laodiceër niet moet zeggen, en indien ge zulks' doefj dan brandt de vijand schap los. Want hij zal aan komen dragen met een welluidende belijdenis over zonde en genade; over eenzijdig Godswerkover een verloren zon daar, waarvoor de beloften des heils zijn; over een schuldoverner menden Borg voor een uitgewerkt mensch. Niets tegenin fe brengen! Ja, Christus doet dit wel! riet is alleen lippentaai, dat bui ten 't hart omgaat Het is alleen belijden, zonder be leven f Het is een wit gepleisterd graf, schoon aan den buitenkant, maar van binnen tiert de dood f De Laodiceër zegt veel, maar weet niets „Weten' wil zeggen, dat wat wij weten moeten, zoo tof onze per soonlijkheid is doorgedrongen, dat dit met ons ééa geworden is. Dan gaat het ons ter harte .Niet weten" beteekenf dus van onzen toestand ons niets bewust fe zijn. Wat ons belang inboezemt, maar onze eigen toestand niet. Gij zegt rijk, verrijkt, geensdings gebrek! Ik zeg u. die zich rijk waant, gij zijt ellendig, jammerlijk, arm, blind, naakt Welk een tegenstelling I En die laatste Zegger, spreekt altijd en alleen de waarheid. Zijn zeggen, berust op onfeilbaar keuren en toetsen. Zijn zeggen heeft Godde lijke, voor de eeuwigheid beslis sende beteekenis. En daarom gif, die dif leest eii mijzelf, die schrijft, de vraag ge steld voor het aangezicht van Hem, Die de getrouwe Getuige is: Wat zegt Hij van u en mij? Weet het, dat ons zeggen óf géén óf betrekkelijke waarde heeft. Laodicea, is dat niet de gesteld heid van ons? Wij hebben onze kerken, wij heb ben onze rechtzinnigheid, wij hoo- ren graag rechtzinnige preeken al is het, dat hef soms maar de klanken onzer Oud-vaders zijn; wij spreken zwaar en zwaarwichtig Maar weef hef dat dif alles o'aar- deloos is voor de eeuwigheidZon der meer, gaan wij hiermee voor eeuwig verloren. Laaf onze beê zijn, om waf Chris tus zegt dat we zijn, bevindelijk te leeren kennen. Want die niet zegt, maar beleeft met smart, dat hij ellendig is, sinds hil buiten 't ver loren paradijs rondzwerft, daf hij jammerlijk is, sinds hij de gemeen schap tusschen God en zich ver broken heeft, daf hij arm is, sinds hij in zijn schande op de vlakte des velds geworpen werd, daf hij blind is, sinds hij de waarachtige Godskennis verloren heeft, dat hij naakt is, sinds hg zijn oorspronke lijke gerechtigheid en heiligheid kwijt raakte, voor hem is raad bij Hem, Die is.Wonderlijk, Radd, Sterke God Glazen Buisje 75 et. Bij Apoth. en Drogisten en Zonverbranding Verzacht en geneest Doos30ct;;Bij;Api5tb;ërt;Dro9;ij^|ll.. Voornaamste inhoud niEuiia Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan- li'-ndiging 10 c«nt per regel Contracten belangrijk lager UlTGAVt VAN Gevestigd te Middelhamis - Prins HendriXsfr. 122 C Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Abonnemenis prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar Want gij zegt: Ik ben rijk en verrijkt geworden en heb geensdings gebrek: en gij' weet niet dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt. (Openb. 3 17.) Middelhamis Ds. L. DE WERELDPRIJS VAN DE TARWE. De prijs van de granen in het algemeen en van de tarwe in het- bijzonder is de laats» ste tijd aanzienlijk gestegen. Dat moet wel gevolgen hebben voor het beleid van de Res' geering in verband met de tafwewet. In ons land wordt alle geproduceerde tarwe door de Regeering opgikocht. Dit gesdiiedi: tegen een vastgestelde richtpmijls weUoe in 1933 W3S vastgesteld op f 12 de 100 K.G. en welke niu voor 1936 is vastgesteld op i 9 de 100 K.G. Deze pjïjis va,n 9 cfenit woïdt over het algemeen te laag geacht om de tarweteelt nog eenigszins loonenid te dOen zlijn. Over het algemeen zijn de laatste jaren goede tarwejaren geweest. Het eene jaar wat beter dan het andere maar toch hebJben de opb'rengsten zich bew'ogen rond de 55 a 60 H.L. per bunder. Zeker zou een riChtlpt'ijs van 9 cent aanzienlijk te laag zSjin indien er maar een mididelmatige of slechte oiOgst werd binnengehaald. De Regeering koopt alle tarwe, de zooge* naamde Vitatarwe. De meelindustrie ziet zich verplicht ^5 o/o van deze tarwe in haar meel té verwerken en betaalt daarvoor f 15.70 de K.G. Dijt is de zoogenaamde Vita^ tarwe. De rest of ongeveer twee derde deel wordt door de meeliiidastiie betrokken uit het buitenland, waarvoor echter een mo«! nopolieheffing van f 2 de 100 K.G. moet Worden betaald. De rest van de Nedep* landsche tarwe wordt door de Regeering tegen den wereldtarweprijs, die ver bene* den de richtprijs lag, verkocht. De Inkopi* sten voor de Regeering worden dus gevormd door de Verkoop van deze Vitatarwe boven den richtprijs van aanvank&Ejk 12 cent en nu 9 cent de K.G. en de verkoop van de restee=» rende tarwe tegen wereldprijs, welke be* neden de richtprijs lag en nog ligt. De richt» Iprijls werd verlaagd van 12 tot 9 cent, Ver» miniderie steun aan de landbouwfers, maar de Vitatarwe bleef gelijk. De broodbelasting bleef dus hetzelfde. In verband met de stijging van de wereldprijzen ligt het op den vi^eg van de Regeering de VitatarWelprijs te verlagen, •waardoor het braod verlaagid kan worden in iprijs of de ricihtpïljs van 9 cent te verhoogen of beiden gedeelteijk toe te passen. De Regeering zou daarvoor scha* deloosstelling vinden in de hoogere prijzen die ze voor haar tarweoverschot kan krijgen. De landsverdedigiing Onze forten De geest van de troepieii De vredesdriooniers De bezorgde va= derlander. Gedurende de laatstverloopen jaren is de belangstelling voor leger en vloot weer grooter geworden. Onder den druk van het buitenlandsch gebeuren hebben de sociaal* democraten de leuze „geen man en geen cent," met een mokkend gemoed op het partijzoldertje weggeborgen en murmelen zij nog zoowat v^n een „politieleger" dat dienen mag om de orde te bewaren en ons land voor plotselingen inval van duitsche horden te behoeden. Want het ergste, dat een S.D.A.P.'er zich kan indenken is, een inval in ons land van de schare van Hitler. In de jaren na den grooten oorlog is men hier te iande ook zoetjes ingedommeld en droomde men van vrede en verbroedering der volkeren, tot plotseling bleek, dat er toch heusch i^og oorlogsgevaar bestond en toen was de natuur sterker dan de leer. Want, dat men onbewogen toeziet als de vreemdescharen van Oost of Zuid of West ons land binnendringen, iui, er zijn in Ne* detland niet tien van zulke lieden. Zeker, er is nog een vereeniging die ijvert voior Volkenbond en vrede, voor algeheele weer* loosheid, maar als 't kanon begint te spre* ken, dan zakt heel de zoetelijke oude* juffrouwcnkout in elkander. De schriftuur* bjke leer van den eigendom sluit in, dat wij het onze tegen vreemde indringers ver»' dedigen en alleen het loslaten van het spoor dat Gods Woord ons wijst, leidt tot droo* merijen, waaraan de wettige overheid zich niet mag storen. Het is al erg genoeg, dat de dienstweigeraars zich met succes op hun geweten mogen beroepen om het zwaard niet te dragen. Als het geheele volk er een dergeHjke gewetensspraak op na ging houden, waar kamen we dan terecht? Het ,is den Waarnemer vergund een 'drie* tal forten te bezichtigen in de Zuid Hol* landsche waterlinie. Vredig liggen ze daar te midden van bloeiende akkers. Daarbinnen is alles echter tot krijg bereid. Het eene fort is wat moderner dan het andere, maar alle drie zijn in een komenden oorlog 'geduchte sterkten, die de vijand maar zoo niet zal innemen. Het verbhjf daarbinnen is vanzelf* sprekend niet aangenaami, vooral niet, als bet fort geheel in staat van verweer wordt ge* bracht, wanneer vreemde troepen het bena* deren. Dan gaan alle stalen luiken voor de vensters, zelfs de kleine binnenplaats wordt van boven afgesloten en het daglicht dringt slechts door de smalle spleten, die dienen voor kijkgat en om te schieten. In zulke tijden komt het bovenal aan op een verdraagzame geest van de manschap* pen onderling en op moed en kalmte, om tot groote ontberingen in staat te zijn. Jan Salie zegt al gauw: het wordt toch niks, maar de man met courage vecht tot het laat* ste door. Somber is het daarbinnen, somber en klein. MfxfXi^tia overspannen, onrustig en ■»-~*'* **-"" slapeloos. Men gebruike hiertegen de zenuwstillendeenzenuwsterltende Mijnhard 's Zenuwtabletten Met elk plaatsje is gewoekerd, de koks in de keuken zoowel als de officieren in hun kamertjes, ze kunnen zich maar net om* keeren. Het water, in dagen van belegering vooral onontbeerlijk, wordt in 't midden van 't fort uit den grond o'pgepompt, de vijand kan er niet bijkomen. Daar is nog de kruitkamer, die dikke ruiten heeft, waar*, voor een soldaat een lantaarn houdt, als de anderen daarbinnen schietgiateriaal halen. Voorts staan ook nu de machinegeweren wel verzorgd in rust, geflankeerd door eiken kistjes, die in lange bandelieren de hon* derden kogels houden, die in geval van oor* log in razend snel tempo uit het .geweer door de smalle schietgaten fluiten en dood en verderf zaaien onder den aanstormenden ■vnjand. Genoeg er van, het zou d'w'aasheid zijn de forten maar in roest en stof te laten verkeeren; wij doen wat de hand te doen vindt en moeten voorts betrouwen op dé bewarende en zegenende hand Gods, zonder Wiens hulpe een vrij Nederland niet kan bestaan. Zonder dus al wat tot bewaren van den vrede dienen kan te verwaarloozen, bereidt een vers! standig volk zich tot den cxorlog, temeer wanneer het leeft didht bSji het Woord des Heeren, dat ons leert, dat het gedichtsel van 's menschen hart alleenKjk boos is van der jeugd aan. De bladen hebben ons beridht gedaan, dat onze laadgcnoot Rost van Tonningen, uit Oostenrijk terugkeert. De Volkerenbond heeft hem en wijlen Mr. van Hengel ver* zocht ,de finantiën van Oostenrijk op orde te bbengen en de heer R. v. T. meent, dat die taak nu wel als beëindigd beschouwd kan Worden. Per 1 September heeft hij onislag gevraagd, niet zoozeer, omdat het werk af is, maar, omdat hij' van meening is, dat Nederland zelf behoefte heeft aan zijn diensten. Zijn inzicht is, dat men hier dringend behoefte heeft aan „nationale con* centratie, die de zaken met kracht aanpakt om ze weer op gang te brengen." Nu, het gaat in ons land nog niet in de goede richting, ver van dat. Maar of deze bezorgde Nederlander er nu zoo maar in slagen zal, als men hem te hulp roept, om alles weer op gang te brengen, dat mag betwijfeld. In 't oorlogsveld moet zelfs het brieschend pa'ard sneven; de verlossing zal ons genadigfijk van Hooger Hand moeten toekomen. Als ik het goed zie, dan zal de Regeering wel niet direct klaar staan om in dezen i^nheer den redder des vaderlands te zien. Al lezende had ik Rost van Ton* ningen maar bij Mussertje ingedeeld, daar houdt men van kradhtpatsers. En wat zie ik daar aan 't slot van het krantenbericht? Dat het bekend is, dat de heer van T. zich zeer tot het Duitscihe systeem en het Nat. Socialisme voelt aangetrokken. Ah zoo, is het dat? Nu, dan zal niet den Haag, maar Mussert in Utrecht beslag op hem leggen, vermoed ik. Ik zal er niet veel van zeggen. Ik hoop, dat de Regeering haar uiterste krachten zal aanwenden om zonder aanzien des persoons orde te schep'pen in. al die^dingen, die ons volk gegronde redenen tot ergernis geven, dat met ijizeren hand naar versobering der Staatsuitgaven worde ge* streefd. Er dreigen anders gevaren van blijvenden aïard voor de volksvrijheden, welke tot heden in zoo overvloedige mate worden misbruikt. WAARNEMER. Het nationaal*sociaIisme in Duifschland gaat er prat op, de Kerken, zoowel de Pro* testantsche als de Roomsche, gered te hebben van de vernietiging) door het bolsjewisme. We laten thans in het midden, in hoeverre dit juist is, doch meenen te mogen vast* stellen, dat de positie der Christelijke Kerken in het Derde Rijk onder de Hitleriaansche dictatuur ook weinig rooskleurig is. Het moge waar zijn^ dat de nat.*soc. staat de kerken niet verriietigt en de geestehjken niet in massa vermoordt, feit is, da,t menij;,' predikant en priester kennis heeft gemaakt' met een concentratiekamp: en dat de kerk - zófódanig aan banden wordt gelegd, haar arbeidsveld zóó wordt beperkt en in haar organisatie zóó wordt ingegrepen, dat van een normaal functioneeren van het kerkelijk leven geen sprake kan zijn. Men ervaart op het oogenbhk in Duitschland, dat nim* mer sedert 1918 de strijd tegen de Christe* hjke kerk zoo hevig was als thans. Met name de belijdenden leden der Evan* gelische Kerk, die zich willen houden aan het Woord, komen voor tal van gewetens* conflicten te staan. De geestelijke nood der Kerk wordt steeds grooter en de druk der officieele instanties neemt meer en meer toe. Daarbij komt de van hoogerhand getolereer* de en geprotegeerde propaganda van het nieuwe Heidendom van Rosenberg, dat de plaats wil innemen van het Bijbelsch Chris* fendom. Zoo wordt de Kerk van alle zijden bedreigd en gaat het er steeds meer op lij* ken, dat de nat.*soc. staat straks het Ger* maansche Heidendom tot staatsgodsdienst verklaart en de Kerk laat verkommeren. Onwillekeurig herinnert dit proces ons aan een periode uit de Kerkgeschiedenis, die een soortgelijke situatie tei zien gaf. De eerste drie eeuwen onzer Christelijke jaartelling waren de eeuwen der vervolging; de kerk zat in de, catacomben, voorzoover zij niet ter dood werd geleid. Dat was, zouden we nu zeggen, de communistische methode, zoo* als die in Rusland wordt toegepast. Doch het bloed der martelaren werd het zaad der kerk! In 561 kwam echter Julianus de Afvallige, die de bestrijding van het Chris* tendom op een meer geraffineerde manier ter hand nam. Hij vervolgde en moordde niet zooals Nero en Diocletianus, doch poogde op slinksche wijze het oude Hei* dendom v/eer ingang' te doen vinden en door de intensieve propaganda der Grieksche philosophic het Christendom in de hartader te treffen, -zoodati op de duur het Waar* heidselement uit de Kerk zou verdwijrien. Slechts 2 jaar heeft hij geregeerd, zoodat zijn actie tot heidensch*making der Christelijke Kerk reeds in de aanvang werd gestuit. De kerkhistorici zijn het er echter over eens, dat, had hijj langer geleefd, zijn doel zeer dicht benaderd ware geworden en de Kerk er principieel slechter voor had gestaan dan ten tijde; der vervolgingen. Deze Ju* liaijus*tactiek nu schijnen vele nat.*socialisti* sche voormannen in Duitschland te willen toepassen en daarom^ is deze strooming zoo uiterst gevaarlijk voor de Kerk. Uit het Kijkvenster: De 'Waarnemer bezoekt onze forten Rost van Tonningen en Mus» sert. Driestar: De v^ereldiprijs van de tarwe. Artikel over de kerk in Duitschland „Moe dige Duitschers." Hoe 'werden iij groot? (Benito Mussolini) „Devaluatie" door Ir. M. B. Smits (Slot. 2e Bla.d). Binnenland: Nederland ligt dpen vwor lucht» aanvallen. Buitenlandsch Overzicht: De toestanden in Spanje, s Wegen en veerverbinding op de Z.=Hol» landsche eilanden (2e blad). Veeteelt: Raüoneele veevoeding. Landbouw: Een bericht lOiver het laten malen van Lees»tarwe. Gemengd Nieuws: Het ontzettende onweer boven ons land Doodelijke ongelukken.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1