Ct1QWEEKBIADÖpGED.GR0nD5LAG vöÖRDlZUID-HOairiZCEUWiCHE EHAHDCn NIEMEIJERS EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 8c Jaargang ZATERDAG 4 JULI 1936 No. 750 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws Uit het Kijkvenster Muziek WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „O^N Z E EILANDEN" 18e JAARGANG Dit nummer bestaat uit 2 bladen Als dwalende schapen met God verzoend. Geen hoofdstuk uit 't Oude Ver bond is er, waar het hedendaag- sche Jodendom meer mee verlegen is, dan met Jes. 53. Geen wonder! Want van den gekomen Christus wil het niet we ten. En menige uitspraak die op den Messias ziet, weet men zóó te verklaren, dat er een ander mee wordt bedoeld. Doch met Jes. 53 loopt men vast. Dat is op niemand anders toe te passen dan op den lijdenden knecht des Heeren. Maar daarop volgt evenwel nog geen erkenning. Niettegenstaande de Christus in heel Zijn lijdensweg ten voeten uit geteekend wordt, gaat toeh t'Jodendom in ziin vol hardende verharding voort. Die echter eenigermate ontdekt wordt aan zijn vijandigen doods- staat, mitsdien dwaalziek hart. zal het Jodendom niet hard vallen Want van nature zijn wij allen ge lijk. Hotwel hier eerst Israël voorge steld wordt als dwalende schapen, die om eigengekozen wegen in bal lingschap gekomen waren, is dit feitelijk beeld van heel de mensch- heid. De profeet sluit zich bij,het schuldige volk in. Hij is hier schuldig met de schul digen, maar ook gered met de ge redden. Dat verklaart een kleed des ootmoeds te hebben. Dat be wijst geen hooggevoelige te zijn maar in vreeze voor Gods aange zicht te wandelen. Wie kan zijn dwaalziekheid be ter bezien, dan die er aan ontdekt is, en die hoewel diep schuldig zijnde vrede met God heeft ge kregen op grond van Jezus' borg stelling Immers dezen worden in hun bondsbreuk in Adam ingeleid Die belijden rein uit des Makers Handen voortgekomen te zijn, maar vrij- en moedwillig hun Schepper en Formeerder te hebben verlaten, en als een afgedwaald schaap steeds verder van Hem te zijn gegaan. Van het schaap is bekend, dat het onder het verlaten van herder en kudde steeds verder dwaalt en nimmer meer uit eigen beweging terugkeert. Zie daar, wat er met den zondeval in 'tparadqs heeft plaats gehad. Toen is de rcchtge- schapene mensch, wiens vermaak het was in vrede en zaligheid met God te verkceren, zijn Schepper geheel uit eigen beweging gaan verlaten. Toen heeft hij zich ge keerd naar zijnen weg. Dat is een weg des doods, een weg gelijk aan een doolhof, een weg waarvan nie mand uit zichzelf terugkeert naar 't rechte pad. Ook is inzonderheid van hef Drentsche schaap bekend, dat het onder 't dolen ten laatste gaat lig gen. En hef moet teruggehaald worden, zal hef weer bij den her der komen in de goede weide. Alzoo zien wij, 'f geen gebeurd is in 'f paradijs met den diep ge vallen mensch Eenmaal gedwaald, keerf hij zich tof een eigen geko zen weg. Die weg was het dicht geboomte des hoïs Daarin verborg Hij zich. Daar lag hij, bedolven onder eigen schuld, overladen met zonde, bedekt met eigen schande. Naar God vragen deed hij niet. Weenen over zonde en schuld was er niet. Hij lag daar dood door misdaden en zonde. Hier komt God fusschenbeide. De Vader, hoewel als Rechter zich openbarende, zoekt den schuldigen mensch in liefde weer op. Hij baal de hem van onder hef dicht struik en boomgewas vandaan. Hij bracht hem zijn dwaasheid onder 'f oog. Hij kwam hem den schuld over- nemenden Borg te beloven, waar op de Vader alle ongerechtigheid zou doen aanloopen Reeds was dit in 't verbond der Verlossing, in den eeuwigen Vre- deraad besloten. Daar eischte de Vader van den Zoon, om straks de straf te dragen, om doof wets- vervuUing hef leven te verwerven, ten bate van de gegevenen des Vaders, zijnde de bruidskerk van Christus. In den hof van Eden kwam de drieëenige God hef in de belofte aan hef schuldige menschenpaar bekend fe maken. En nu zijn alle beloften in Christus ja en amen. Ook deze Want Hij heeft woord gehouden. Hij heeft vervuld, 't geen Hij heeft toegezegd Langs een bange lijdensweg is Jezus van t' betere Verbond Borg geworden. De Vader lief alle on gerechtigheid op Golgotha op den Christus aanloopen. De duistere wolken van Gods toorn en gramschap pakten zich boven des Vaders eenigen Zoon samen. Daar op den vloekheuvel hebben die wolken zich ontlast. Daar lief de gezegende Borg ten laatste hooren: .Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verla-^ fen?' God van God verlaten. Wie kan hef begrijpen. Wie kan daf heilig mysterie doorgronden. Daar mag met den apostel wel van ge zegd worden,0 diepte des rijks- doms, beide der wijsheid en der kennisse Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijne oordeelen en onnaspeur lijk Zijne wegen." Daar is hef Eeuwige Wezen, door Christus' offerande weer verzoend. De beleedigde Majesteit heeft al daar voldoening ontvangen. Chris tus heeft daarna uitgeroepen.Hef is volbracht". Alle ongerechtigheid is door den Vader op Christus uitgeloopen. De liefde des Vaders staaf in onzen tekst op den voor grond. Ds. G. Bij korte mouwen 15 Voornaamste iohojj^ niEuws Advertentie prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan- kondiging 10 c«nt per regel Contracten belangrijk lager UITGAVE VAN Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendri'istr. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Abonnementsprijs 85 cent per 3 maandtn bij vooruitbetaling. Verscliijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijnen weg; doch de Heere heeft onzer aller ongerechtigheid op hem doen aanloos» pen. Jesaia 53 6. I. (Wordt vervolgd.) Ter waarschuwing. Er zijn in ons laiid nog tal van menschen die van den val van den gulden heil ver« wachten. Hoe men zoo dwaas kan/ wezen om van het knoeien met geld heil te ver» wachten vermogen we niet te begrijpen. Het Belgische blad de Standaard schrijft dienaangaande het volgende. Dat de devaluisten er hun voordeel mee mogen doen. Het blad schrijft dan waarvan we een en ander spatieeren. „Men mag; intusschen de oogen niet sluiten voor de groote gevaren die het land bedreigend er katil niet meer aan worden getwijfeld, een bittere misnoegd» heid stijgt op uit de diepste lagen der be» volking. En het is misschien de eerste maal dat handelaars en andere middenstanders een opvallende solidariteit betuigen met de stakers, dat een bedienden staking zoo, uiti^ gebreid was, dat een staking zooveel goed» keuring vond. Dit alles geeft te denken,. De roes, de begoodieliingsin, de bluf van de zoogezegde oeconomisdie hernieuwing zijn voorbij; de waan van de voondeeligje devas luatie is ingestort, wij staan voor Wlat voor« zien werd: een harde bittiere wejfcelijkheid. En opnieuw dreigt zich dit alles fe wreken óp de bewinddragende partijen: men heeft arbeiders en bedienden een harden winter doen doormaken onder hypnose van een sdhijnweivaart door de tripartite en hare oeconomische herlevingspolitiek gebracht. De hypnose is ten einde, de bevolking is wak,, ker en bewust en maakt onmeedoogende verwaten aan allen die haar hebben willen wijsmaken dat het land gered was. Arbei» ders, bedienden en ook vele beidrijlfsleiders komen verarmd uit het avontuur. De chlo= roform werkt niet mee». Dat is iemand die de devaluatie heeft meegemaakt. Hij noemt ze een roes, begoocheling, bluf en waan eif constateert dat de waan van de voordeelige devaluatie is ingestort. Hy vergelijkt de devaluatie met dhloroform en constateert dat verarming van velen het gevolg er van is geweest. Inderdaad, daar is iemand aan bet woord, die devaluatie heeft meegemaakt. Hij is ingewijd. Commentaar is overbodig'. Dat alle voorstanders van devaluatie er ken» nis van nemen en er hun voordeel mee mogen doen. en lage hals behoort een mooie bruine huid, want een blanke huid verbrandt door de zon. Uw gelaat, hals en armen worden snel natuurlijk bruin, indien U deze bij fiets tochten en bij verblijf in de zon inwrijft met AMlLDA-zonnebruinciême Flacon 90 et. Tube 60 et Doos 50 en 25 c*. Hervormde commun!stis(aie predikanten. Bij vele godsdienstige en wijsgeerige rich» tingen, die in de Ned. Herv. Kerk gevon» den worden, is sedert eenige tijd ook de communistische gekomen. Ben tweetal pre» dikanfen, die de naam van Dienaren des Woords onwaardiglijk dragen en hun ambt tot een aanfluiting maken, zijn aanhangers geworden van bet Russische bolsjewisme en noemen zich vrienden der Sovjet»Unie. Met name de thans alom bekende Dr. Snethlage voert ijverig propaganda voor de communistische theorie en practijk, die de scherpste tegenstelling vormt met het Bij» belsch Christendom en als doel stelt de volkomen vernietiging van godsdienst en kerk. Het behoeft niet te verwonderen, dat het blijven staan in het ambt van predikant der Hervormde Kerk door deze twee hee» ren allerwegen groote ontsteinming en erge» nis wekt. Groofer moet evenwel, dunkt' ons, de verontwaardiging j.j'«i over de meer dan schandelijke houding d«er Synode, die ondanks het feit, dat deze lieeren' commu» nisten in duidelijk conflict zijin met de be» lijdenis en de grondslag der kerk, ze rus» tig hun gang laat gaan en bet verleden jaar met verder kon brengen dan tot een zachte vermaning, die de Sovjets^heeren na» tuurlijk voor kennisgeving aannnamen. De aanbidders van het dogma der leervrijheid jmeenden niet verder te kunnen en te mo» gen gaan en schijnen niet te beseffen, dat zij! door hun lijd'eUjke houding medewer» ken aan de bolsjewiseering van de kerk en van ons volksleven met al de ram|p* zalige gevolgen, daaraan verbonden. Zoo schijnen deze Synodale moderne en efliische theologen (en de confessioneele zijn niet veel beter) niet te beseffen, dat. tuchtoefe» ning tot zelfbehoud der kerk gebiedend noodzakelijk is. Ofschoon wij over 'het algemeen nimmer groote bewonderaars zijjn geweest van de kerkelijke politiek, door het Hoofdbestuur van de Gcref. Bond onder leiding van Ds. van Grieken gevoerd, omdat deze zich steeds hee^.!; gekenmerkt door grootje slap» heid, zoowel wat 'het Gereformeerd kerke» lijk beginsel betreft als inzake de houding, aangenomen tegenover de Synodale Organi» satie, kunnen we thans onze instemming betuigen met hef door genoemd hoofd» bestuur aan de Algemeene Synode gezon» den adres, waarin het bij de Synode er sterk op aandringt, de predikanten Dr. Snethlage en Ds. Boers, indien zij in hun dwaalleer en noodlottige 'propaganda voor de Sovjef»Regeering blijven volharden, uit hun ambt te ontzetten. Teredht zegt dit laldres, dat het wel niet alleen deze twee predikanten zijn, welke afwijken van de leer ,die naar art. 11 van het vAlgemeeij Reglement door de kerkelijke Besturen moet wórden gehandhaafd, maar dat de kerkelijke procedure, die tegen hen is ingezet, ook zal moeten worden doorgezet. Op de verleden week Woensdag overal gehouden Classicale vergaderingen is ook deze zaak aan de orde gesteld. Vóór het adres van de Geref. Bond spraken zich uit de classes Amersfoort, Bommel (Geld.), Dok» kum, Dordrecht, Harderwijk, Kampen, Mep» pel, Nijmegen, Tiel en Utrecht. Onder de classes, die tegenstemden, was de classis, Amsterdam, die vermaande wijsheid en lief» de te betrachten!! En van enkele andere classes lezen we, dat het adres in 'tgeiheel niet in behandeling is geweest; die 'hebben het zeker te druk gehad met de onbenul» lige reglementswijzigingen, die de Synode aan de orde heeft gesteld. Tot onze ver» wondering was daarbij ook de classis Brielle, waaronder Flakkee ressorteert. We vinden het jammer, dat vanuit deze classis niet een scherp protest is uitgegaan tegen bet com nninistisch gewroet, zelfs door dorainé's in de kerk, die toch geroepen is tot verkon» diging van het zuivere Evangelie en daarvan alleen. Moge de Synode zoo wijs zijn, dat iij deze zomer de Russische 'heeren .bui» ten de deur aet. Zomeirwarmte en Wereldgewoel. De Negus in Geneve. De Oosterling bes spot. Klapzaken in Indië. De Zending. Ondanks de ingetreden zomerw'armte, gaat alle gewoel in de wereld door. De Negus van Abessynië is naar Geneve getogen om zijn goed recht fe bepleiten en ziedaar, nau» welijks doet hij in de vergadering ziijn mond open, of de Italianen beginnen te fluiten; zij probeeren hem het spreken onmogelijk te maken. Dit is de meest onwellevende be» handeling,' die men iemand kan. aandoen. Door fluiten of schreeuwen den ander be» letten op ordelijke wijte aan hef woord te komei; ,het wijst op eigen zwakheid van argumenten; het is een methode, die in de achterbuurten nog maar weinig voorkomt. Den Negus moet deze bejegening wel ver» bazen ,ja diep verwonden. De man van het Oosten krijgt hier een vreemden indruk van de beschaving van den Westerling. De Oosterling voelt fijn aan. De meeste fouten, door blanken Hijvoorbeeld in Indië bfegaan, zijn een gevolg van het niet begrljlpen van het inheemsche eergevoel. Bekend is dan ook ,dat ziij ,die laag op den Inlander neer» zien en_meenen, daf een kleurling voor geen beïeediging vatbaar is, zoo zelfs, dat men hem gerust een klap of slag mag toedienen, zulk een bïuui optreden dikwïjls met den dood moeten bëkoo'pen. Elke ervaren In» discfaman zal het U zeggen: sla een inlander nooit! Voor de Rechtbank kent men dezie zaken als „klap»zaken." Het is jammer, dat die waarschuwing nog gegeven moet warden. Zeker, men kan den Javaan, den koelie, niet geheel doorgron» den, Maar wat zou het? Men heeft in hem met een geheel ander ras, met een geheel andere levensbeschouwing van doen. Het Evangelielicht dringt in het Oosten nog maar spaarz'amelïjk door. De volle openba» ring van Gods Raad ,die immers den ménsdh zijn Iplaats jegens God doet kennen, is den Javaan, in het algemeen genomen, vreemd gebleven. Zijn bijgeloof, zijn berusten in een noodlot, zijn buigen voor de onheilen, Welke zijn goden over hem brengen, voeren t»t een geheel andere levenshouding dan Hij hen ,die den invloed van de prediking van Gods Woord ondergaan. Over alle Wester» sche volken is het licht des Evangelie's ver» rezen en al is hef, dat steeds meerderen tot een modern heidendom terugkeeren, zoo is todh de invloed van het belijden, uit den bloeitijd der Kerk, den volkeren van het Westen tot rijken zegen geweest. Xafen wij zoo het oog over onze wereld» kaart gaan, dan z'ijn geheele landen, uitge» strekte gebieden aan te wijden, waar alles nog in het heidendom verzonken ligt, waar het geklank des Woords nimmer werd ver» nomen. En ook daar leven mensdhen, sdhep'' selen Gods, wien een eeuwigheid wacht. Ook daar eischt het onverbiddelijk recht Gods Zijn geschonden deugdenljeeld van den mensch terug. Voor welke groote vraag:» stukken zien wij ons hier geplaatst! Wij worden er stil van. Want wie heeft den zin des Heeren gekend en wie is Zijn raadsman geweest? En tot ons, wien het aanbod van genade zoo doorloopend gebracht wórdt, tot ons komt de siprake des Apostels: en gij, hoedanigen behoordet gij te zijn in heiligen wandel en Godzaligheid! Het is dan ook volkomen verklaarbaar, dat de Kerk des Heeren er naar streeft, van den iiijfcdom des Evangelie's onder de hei* denen uit te 'dragen: Uw Koninkrijkkome! D&t is een l>ede, die nooit zal o'phouden zoolang deze bedeeling staat. Jammer, dat niet alle zending den toets der critiek kan doorstaan, velen die uitgaan, djta niet dragers eener zuivere belijdenis. Ik laat zelfs terzijde den zendingsijver der Roomschen. Maar onder waf zich als Prote» stant aandient, is veel wat moet worden afgewezen. Toen Waarnemer met een man, van wereldsch karakter, sprak over het onbe» hoorlijke van aijn wereldschen wandel, on» der meer uitkomend in aijn liefde tot dan» sen, toen luidde het wederwoord: „Wel, wat moet ik er todh van denken, als ik naar Indië reis, dMist de zendeling aan boord evenzbo goed als ik". En roo is alle zendeling m'ij: nog niet evenveel waard. Maar onmiskenbaar is het de roeping der Kerk mede te werken aan de verbreid ding van de boodsdhap des heils. Waar men dat naar den eisch des Woords on» der neemt, daar zijn Wij geroepen het te steunen. De zaligmakende genade Gods, die den zondaar verrijkt, ontsteekt in hem den vlam der liefde om ook anderen tot dezen rijkdom te brengen uitdeelers van de menigerlei genade Gods. Het schijnt niet geëigend in deie zomer» sdhe dagen over zending te sohnijiven; en het bjlct meer een onderwterip voor de winteravonden. Toch is dat maar sdhijb. Ik ben men theeleui, zegiDora, maar hoe kan hei ook anders mei: Want hoeveel vacantie men ook neme en hoe men zidh in den arbeid tot het hoog noodige bepaalt: de vraagstukken blijven er liggen. We vinden ze alle weer terug zoo wij ze achterlieten, indien al niet m^ tusschen nog ingewikkelder geworden. Ook de nood des lands- en der duizenden werkloozen blijft roepen. Daarover een volgende maal nog iets.' WAARNEMER, Ontstaan en ontwikkeling der Evangelisdie Kerkzang. De Duitsche reUgieuse kwusi in de 17e eeuw. Behalve de in het vorige artikel genoemde comiponisten van de Luthetaansdhe koralen z'ijn er nog verschillende te noemen, zooals Selle, Neander, e.a. Hun werken zïjii in di^ verse koraalboeken terug te vinden, b.v. in hef Darmstadter Gesangbudh en Meininger Gesangbuch. Naast de uitbreiding van literatuur voor de gemeentez'ang is de 17e eeuw van groote beteekenis geweest voor de ontwikkeling der kerkelijke kunst, dus het andere muzikale gezichtspunt der Luthersche eeredienst. Reeds is gezegd dat beide categoriën zich' naast elkander, ontplooiend, tO'ch een wisselwerk vertoonen. Hieronder gaan we na hoe in de 17e eeuw de kerkelijke koorvormen zich ontplooiden. Een groot onderscheid met de raorafgaande eeuw is reeds, dat een instru" mentale begeleiding werd toegepast niet als vroeger, een aantal instrumenten die de koor Jjarfijen, wanneer deze zwak bezet wiaren, moesten ondersteunen, maar een zelfstandige begeleiding. Waren dit aanvankelijk alken het cymbalo (voorlooper der piano) en het orgel, al sipóe UIT HET KIJKVENSTER: De negus te Geneve. Waarschuwing tegen devaluatie Hervorm» de Ccmmunistische predikanten. Muziek: De Duitsche ce^ligieuz'e kunst iti de 17e «eww. Binjieniandsch Overzichts Noodweeir b&v*ü ons land De Qrkkselhe Peirs over Ne» derland. Buitenland: De N^{us te Geneve. {lijl wordt in de Volkenbonids^'zitii'nig; door Ua: lianen uitgefloten. Uit Ouddopp: Afscheid Ds. Fop^eoidi Doopsgezind Predikant. - i«--t»-: Eerste Ringyergadering van de Hervormde Knapenyereen. op bet eiland» g{eho«den te Middelharnis. Gemeenteraad Sommelsdijk (discussie a/fa.' sluitiB® Waterleiding.) Zeeland: Gemeenteraad te St. Annaland Bruinisse: Zilveren Jubil«um G^meenie^sec^ retaris (Ze Blad) Benoeming nieuwe BjU!» gemeest Sint Maartenswiflik Pla^t^eliyik nieuws

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1