CmWEEKBLADÖpGEQ.GR0nD5IAG vöönHZUID-HOLLIfiZEClJWiCHC EILAnDEM t:iN!NPNr¥< EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 8e Jaargang ZATERDAG 30 MEI 1936 No. 741 N-.V. Uitgeversmaatschappij „Eilanden-ïiieitws*' Uit het Kijkvenster ...^J r! WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD ,.0;N Z E EILANDEN" 18e JAARGANG iiimmiiDiniBiBniiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM^^^^ "Door invallende Pinkster- 1 dagen zal ons Blad D.V. a.s I Woensdag NIET verschijnen, g Dit nummer bestaat uit 2 bladen Pinksterfeest, het feest van de uitstorting des Heiligen Geestes sluit aan bij het feest van de He melvaart. het Pinksterwonder is de vol dragen vrucht van het wonder der verhooging van den Heere Jezus Christus. Zóó heeft Petrus op den Pink sterdag het gezien bij het licht van den Geest der Waarheid: .Hij (nl de opgewekte Jezus) door de Rech terhand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes ontvangen hebbende van den Va der, heeft dit uitgestort, dat gij nu ziet en hoort." (Hand 2) Zoo heeft David bet profetisch óók gezien en bezongen onder de leiding van den Geest der profe tie in Psalm 68. Wat gaat vooraf aan de hierbo ven afgeschreven woorden Wel dit: ^Gij zijt opgevaren in de hoogteGij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd". Dat spreekt van de zege Christi, die bij Zijn hemelvaart vcrhterlijkt werd als .Christus Triumphator", de Over winnaar in den strijd. En dit is de zalige vrucht van Zijn strijd en overwinning: Hij geeft Zijn volk den zegen. En dit is de zegen van de zege Christide uitstorting des Heiligen Geestes, het Pinksterwon der „Gg hebt gaven genomen om uit te deelen onder de menschen, ja, ook de wederhoorigen om bij U te wonen, o Heere God." Gij hebt gaven genomen. Paulus zegt in Efeze 4: gaven gegeven. Daar ligt in: Christus heeft uit des Vaders hand gaven genomen, om ze te geven en uit te deelen onder de menschen. Hij zag Zijn strijd bekroonen met gaven, tot der menschen troost," gelijk de zingpsalm luidt. De Heere Jezus is de Verwerver, doch tevens de Toepasser der ge nadegiften Gods. De zegen van Christi zege is de ze Christus is de Volheid van ge nade en \yaarheid, de Rijke Chris tus voor een bedelarm volk, Chris tus is Alles, de Schatkamer des heils voor Zijn erfdeel. Gij hebt gaven genomen. Welke Eerstens: de Gave Gods bij uit stek is de Heilige Geest, die uit gestort is na de verhooging des Heilands op Zijn hemeltroon. Daarvan zeide Jezus ,Ik zeg u de waarheid, het is u nut dat Ik wegga, want indien Ik niet wegga, zoo zal de Trooster (d.i. de H. Geest) tot u niet komen; maar indien Ik henenga, zoo zal Ik hem tot U zen den, (joh. 16). De Heilige Geest is de dierbaar ste gave, w^l zonder dien Geest Christi geen enkele uitverkorene de zaligheid zou beërven. O, ware op het Pinksterfeest de Geest des Heeren niet uitgestort om in de Kerke Gods blijvmd te wonen, ziet, dan was er geen toe passing van de genadegaven Gods om aandeeljte ontvangen aan Chris tus met al zijn weldaden en schat ten I Dan was er geen geestelijk leven, werd geen leven gegund aan de ziell Dan was er geen Keike Gods, die roemt in .God, die leeft en aan de ziel het leven geeft" 1 Maar eere zij den Vader, lof zij den Zoon 1 de Heilige Geest is uit gestort, wordt gegeven en er is een volkske, dat bevindelijke kennisse krijgt en heeft aan het „ontvangen genade voor genade" uit de volheid Christi 1 Waarge, maakt wordt altoos de belofteHij (de H. Geest) zal het uit het Mijne nemen en zal het u verkondigen". (Joh. 16) Ten tweede zijn de genomen gaven, die worden gegeven en uit gedeeld, de goede gaven en vol maakte giften, die worden uitge„ werkt door den Geest des Vaders en des Zoons in het harte der vrij- gekochten door het bloed des Lams. Geestesgaven zijn: de wederge boorte, de geestelijke levendma- king, een vleezen hart inplaats van een stecnen hartzahgmakende ontdekking, kennis der ellende uit de Wet Gods, in beoefening krij gen het ,arme zondaarsbestaan", uit de diepten roepen om „gena en geen recht* Geestesgaven zijnovertuiging van zonde, gerechtigheid en oor deel geestelijk licht over het Evan gelie en den verlossiDgsw.:g uit vrije genade; 't toevluchtnemend geloof, dat uit doet gaan tot den Zaligmaker om, als .midden in den dood", in Hem te zoeken het leven en de gerechtigheid; het oprechte geloof dat Jezus is de Christus, de Zone Gods opdat, geloovende, ontvangen worde als zalig bezit het eeuwige leven in Zijnen Naam. Allerkosteli^kste Pinkstergave is de Geest met zijn zaligmakende werken en invloeden. Hij is de geest die leidt in al de waarheid, Hij toont 's Heeren volk hun ar moede en Christi rijkdom, hun le digheid en Christi volheid. Hij troost als de Trooster de treurigen Sions door vat te geven aan de beloften des Heeren en dan psalmen zij Gij hebt gaven genomen om uit te deelen. Hier ontspringen overvloe dige „fonteinen des heils." O, volk des Heeren I Uit die fon teinen scheppe uw ziel met vreug de het levend water en heffe aan Pinksterfeest predikt u Uw ver heerlijkt Hoofd is de algenoegza- me Bron van den Heiligen Geest en Geesteskrachten. Hij wil schen ken mild en overvloedig al waf u ontbreekt I En als de dag van het Pinksterfeest vervuld werd, waren zij allen een- drachtelijk bijeen. Volhardende in bidden en smeeken. En op het ge bed (door den Geest verwekt) wer den zij allen vervuld met den Hei ligen Geest. Mocht de Heere 't alzoo maken met zijn gunstgenooten. Zóó 't gun nen, door Zijn dierbare Kerke, te vervullen: .Ik zal uitstorten den Geest der genade en der gebeden. Opdat op uw levende klacht, de hemel scheure, de Heere zich ont- dekke, en, in gunstrijk welbehagen uit Sions tempelzalen doe neder dalen de zegeningen des Heiligen Geestes, die neemt uit de volheid Christi genade voor genade, opdat uwe ziel leve en God love 1 De Heere schenke u een zalig Pinksterfeest door bevinding van de rijke gaven des Heiligen Gees tes. En die bevinding van de genade giften Gods, die onberouwelflk zijn. ontlokke (tot den roem van de vrije gunst) op dit Pinksterfeest aan uw hart en mond als een nieuw lied den aiouden Pinksterpsalm: Pinksterfeest is het feest van den Geest I De wereld (ook de «christelijke" wereld) maakt er van een feest voor het vleesch! Waarde lezer 1 Doet gij daaraan óók mee Och. heb toch niet lief de wereld en al wat in de wereld is, nml. de begeerlijkheid des vleesches en der oogen en de grootschheid des le vens 1 De wereld gaaf voorbij mef al hare begeerlijkheid: zij wordt ten vure gedoemd I In de tenten der goddeloosheid (herbergen, dans- huizen, bioscopen, ijdelheidsker- missen) maakt gij u naar lichaam en ziel rijp voor de hel. Mocht ge doen de goede keuze opdat 'f worde Legge de Pinkstergeesf u in hart en mond als Pinksterbede: En Sions kroost buige zich voor zijn Koning, Die gaven heeft geno men tot der menschen troost, hef fe de oogen op tot Hem Die in de hemelen zit en bidde St. M. Ds. de B. 3 Aoffce en//u2& I TM IJ Voornaamste inhoud niEuws Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1 6 regels 80 et.; Boek-aan- knndiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager UITGAVE VAN Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendri'jstr. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar XÊmÊBmÊÊmmmwÊÊÊÊimmÊÊÊmÊiÊÊÊimÊÊÊÊÊmmÊmmÊÊmmÊiÊÊma M Redactie, g %iiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^ GAVEN TOT DER MENSCHEN TROOST (Voor Pinksteren.) I Gij hebt gaven genomen om uit te deelen. Ps. 68 19. midden. AI 't geen Uw mond aan mij had toegez'egd, Gaf aan mijn hart vertroosting, geest en (leven. Mijn mond vindt, tot uw lof, Gedurig ruimer stof. En zal Uw recht en heil ontvouwen; Schoon ik de reeks dier schatten Kan tellen noch bevatten. Gij Zaagt Uw strijd bekroonen Met gaven, tot der;menschen troost; Opdat zelfs 't wed^rhoorig kroost Altijd bij' U zou w^nen! 'kWaar liever in mij'ns Botidsgods (woning Een doipelwachter, dan geWenkJ Aan d' ijdle vreugd in 's boozen tent. Och', schonkt Gij Mij' de hulp van Uwen (Geest Mocht Die mij op mijn'paan ten Leidsman (strekken. Uw Koninckrijk kom', o Heer' goet! Hier en hiernaer. Den Trooster soet Geeft ons; dien Christus ons toesey. Met zijn gaven menigerley; Breeckt satans toorn en groot gewalt; Voor zijn ergheyt uw' Kerck erhalt. Reizen em trekken De dominé naat Amerika Bevinding 'der vro= men De jongeUngen bijeen Dominé's te kort De lastige Ouderling. De snelle vooruitgang van de techniek heeft OOK voor het verkeer tusschen de volkeren winst afgeworpen. Machine en motor verrichten zulke enor^» mie diensten, dat zielfs de afstand van werelddeel tot werelddeel aanmerkelijk is bekort. Hef luchtschip Hindenburg vaart in enkele dagen naar Amerika en is even vlug weer in Heimat terug. Daarnaast voe=' ren de groofe ooeaanschepen den reiziger op snelle en aangename wijze naar Indië of welk ander afgelegen oord dan ook. Zoo heeft het reizen nu een gansch ander karakter gekregen dan het weleer had; zelfs lange treinreizen worden veraangenaamd door slaapt en eetwagon, die de grootste ongemakken van een reis hebben weggeno^ men. In Waarnemer's omgeving is men, om zoo te zeggen, Amerika^^achtig geworden. Vriend en kennis voelen zich geroepen voor enkele -weken of maanden naar het nieuwste werelddeel te gaan om ouders of kinderen te bezoeken, dan wel krachtens ambt of beroep daarginds korten tijd te arbeiaen. Ds. Kersten is enkele weken in Amerika geweest om de gemeenten te be^^ zoeken, thans is Ds. van Dijke van Nieuw Beijerland aldaar om zijn kinderen te ont=< moeten en door prediking de gemeenten in het verre westen te dienen. Toen Paulus op zijn reis de broeders ontmoette, greep hij moed en zoo zal er uit de persoonlijke ontmoeting van hen die eens geestes zijn een blijdschap en zegen spruiten,indien althans het Aangezicht des Heeren mede optrok. Er zijn ginds in Amerika HoUandsche neder"» zettingen, tot welke wij ons hier in Neders land nog altijd aangetrokken gevoelen. Bos» venidien hebben veel van ons volk daar familiebetrekkingen en is het verklaarbaar •daf zij, wier beurs het veroorlooft, van- tijid tot tijd de groote, niet te zeer afmajt* tenide reis derwaarts ondernemen. Wijlen Ds. Minderman, laatstelijk predikant te Lisse, ging een kwarteeuw geleden naar Grand Ra* pids met het s.s. Rotterdam. De bagage* Imeester van dat schip, dien ik sprak, her* innerde zich dien passagier zeer goed. lm* ïmlers to,en het sdhip den Waterweg af* voer, hadden vele gemeenteleden hem met sleepbootjes begeleid, en Ds. riep hen toe: Vaarwel de Heere blijft! Nu, daar viel m.i. niets op af te dingen. Indien ooit de alom tegenwoordigheid Gods een steun voor des Heeren kinderen is, idan zal het zijn als zij zich naar een] an* der, hen veelszins onbekend, oord bege* ven. Zij reizen, als ik het zoo- mag zeggen, niet voor eigen rekening. Ik weet dat deze Ds. Minderman op die reize buitengemeen vertroost is geworden. Toen hij op zekeren dag aan boord den majestueuzen aanblik van den grooten Oceaan genoot, stelde de Heere hem in het dadelijk genot van den rijkdom van zijn kindschap met de woorden uit Psalm 48: Want deze God is onze God. Hij is ons deel, onsi zalig lot, door tijd noch eeuwigheid te scheiden;: ter dood toe zal Hij ons geleiden. In die verze* kerdheid heeft Z.Eerw. geleefd en is hjj gestorven ook. Waren wij allen maar zoo gelukkig! Het is misschien het gemis van dat levend geloof, dat velen afkeerig doet zijn van de bevinding der vromen. Hier geldt het soms: hoe gereformeerder, hoe ;verkeerder Immers, op 's Heeren Woord gegrond spreekt ook de Belijdenis der Kerk terdege van een geloof, dat in de ziel werkt door den Heiligen Geest, en van de vruch* ten der eeuwige verkiezing, welke de ziel met bhjdschap in zich zelve ontwaart. Het is er dus verre vandaan, dat de.^geloovigen zich met een oppervlakkig belijden zouden kunnen dekken dat is gansch en al onschriftuurlijk. En evenmin kan een ver* bondsbeschouwing de grond onzer zaligheid zijn, daar geen enkele ziel maar onbewust in dat verbond der genade overgaat. De achter ons liggende Hemelvaartsdag deed weer van deze zaken spreken. Bij duizenden is de Gereformeerde jongeling* schap ter vergadering getogen. Als ware bondelingen zijn zij weer aangesproken. En toen in de afgeloopen week in den kring der onderwijzers toch de vraag rees, of heel de christelijke jeugd als in het verbond begrepen moest behandeld worden, is dat nog eens uitdrukkehjk bevestigend beantwoord. De heer Janse, schoolhoofd van Biggekerke, weet er heel aardig tusschen door te zeilen, hij heeft kinderen van aller* lei richting ter schole, en wat is er tegen, dat ?ij op school ook eens een psalmpje van Datheen zingen? Zoo houdt hij blijk* baar vrede met alle menschen. Herinner ik mij goed, dan hebben de collega's daar geen boe oi ba op geantwoord. Tout sa^* voir, c'est tout pardonner, zegt de Fransch* man; alles begrijpen doet ook alles vergeven. Ja, dat orthodoxe Walcheren ook! Zee* land, zwaar*op*de*hand. Ik vernam van een dominé, die op zijn studeerkamer een kaart van Nederland had hangen. Velerlei kleur was er op aangebracht, maar dat waren niet de onderscheiden provincies. Neen, diekleu* ren gaven aan de „ligging',' der gemeenten of streken. Van donkergrijs liepen dekleu* iPen tdt licht 'rose al na^r het volkje van een „zware" preek gediend was of niet. Welzeker, je kunt ze toch niet veranderen •waar, dus 't beste is er maar rekening mede te houden. Zoo kwam dominé op Maandag morgen thuis van een vacaturebeurt. Me* vrouw wacht hem met een kopje koffie en vraagt hoe 't gegaan is. En 't antwoord luidt: j,„Ach, wat zal ik zeggen, er was weer een Ouiderling die niets had vernomen over de breuk van Sion. 't Is ook nooit goed" Ja, dat predikambt is een zwaar ambt. Velen staan er hun leven lang dwars aan. Ze kos men in de gemeente onbegeerd en gaan onbetreurd weer Tieen. WAARNEMER. De Roomsche Kerk en de N.,S.B. Zonda5 is in alle Roomsdhe Kerken in Nederland een mededeeling voorgelezen van den aartsbisschop en de bisschoppen, waar* in werd opgemerkt, dat de Roomsche Kerk in hooge mate zou worden geschaad en dat haar heilzame Werking grootendeels onmc= gelljU rou gemaakt w'ordein als de beweging van het iia(ionaaI=sociaHsme de overhand zou krijgen. Daarom verklaarde het Epis* copaat, dat zij', die aan de partij in belang» rijke mate steun verkenen, niet tot de Heilige Sacramenten kunnen worden toegela* ten I i Zoo heeft dus de Roomsdhe kerk zich biji monde van haar hoogste autoriteiten officieel en ondubbelzinnig uitgesproken Praat me niei van de liefde, zegi Dora, ik ben al gelukkig mei. over haar houding ten aanzien van het na» tonaal*socialisme. Dat zij deze maatregel nam, kunnen wij niet anders dan toejuichen. Het is zeer goed gezien van de bisschop* pen. Duitschland is hier het baken in zee en het waarschuwend voorbeeld dat ook hun kerk onder de dictatuur van Mus» sert zich niet in volle vrijheid zou kunnen ontploooien en in velerlei olpzidht aan banden zou worden gelegd, terwijl ijiet name de jeugd aan haar zou worden ont^» nomen. Ook hier zouden, wanneer de gees* telijkheid voet bij stuk hield, de comeentra* tiekampen voor haar opengaan. Met de Protestantsche Kerken zou het niet anders gaan. De nationaal*socialistisdhe staatsmacht duldt geen onafhankelijke krin* gen naast of onder zich en rust niet, voor hij alles heeft gelijkgeschakeld, ook het ker» kehjk leven. De motiveering, die de bis» schoppen voor hun besluit geven, past dan ook volkomen voor de verschillende Pró* t'estansche Kerken. Zij zouden eveneens in hun bewegingsvrijheid belemmerd worden en niet in staat zijn hun roeping naar de eisdi der Heilige Schrift te vervullen. Wiji zouden het dan ook zeker niet on* juist achten, indien de belijdenis kerken van Gereformeerd beginsel evenals de Room* sche tuchtmaatregelen namen tegen lidma* ten, die deze beweging steunen. Het is bekend dat in meerdere plaatselijke kerken en synodale vergaderingen over deze kwestie uitvoerig van gedachten wordt ge* wissekl en dat sommige kerken zeer waar» schijnlijk ook in dit opzicht synodale be* sluiten zullen nemen. Er sdhijnt echter ver* schil van meening over te bestaan, hoe men practisch deze tuchtoefening zal toe» passen. Ons dunkt, dat het aanbeveling Verdient, zich niet te verliezen in allerlei subtiele kerkrechtelijke problemen, die door heeren professoren daarbij worden gefabri* ceerd, doch dat het vóór alles nóodig is met drastische middelen de kerk te be* schermen tegen deze beweging, die zelf met haar tegenstanders ook niet veel con* sideratie gebruikt. Soortgelijke maatregelen als de Roomsche Kerk heeft getroffen, gaan zeker niet te ver. UIT HET KIJKVENSTER: Een kWrt mei kleuren. Zvfax^s of lichte p,i9eeken. De Roomsche Kerk en d« N«S.Bj Thoolsche brief. No. 66 (Eein zondieirfiiig In< gezonden Stuk, 2e Blad.) Binnenlandsch Overzicht. Ee^ opiziembarend zeden'deUchi te den Haag. Buitenland: De Kamefverkiezingen in Bélii gië. Muziek: Ontstaan en ontwikkeling der EvaH^ gielische Kerkzang III. (Z« Blad.) Rechtzaken: Ecin stille knij^ in Middel» harnis. Officieele Crisis^publicaties. (Teeltregeljng voor Vlas.) i ijl Gemengd Nieuws. I I

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1