CmWEEKBLADÖpGEQ.GR0nD5IAG vöönHZUID-HOLLIfiZEClJWiCHC EILAnDEM
t:iN!NPNr¥<
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
8e Jaargang
ZATERDAG 30 MEI 1936
No. 741
N-.V. Uitgeversmaatschappij „Eilanden-ïiieitws*'
Uit het Kijkvenster
...^J r!
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD ,.0;N Z E EILANDEN"
18e JAARGANG
iiimmiiDiniBiBniiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM^^^^
"Door invallende Pinkster-
1 dagen zal ons Blad D.V. a.s
I Woensdag NIET verschijnen, g
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Pinksterfeest, het feest van de
uitstorting des Heiligen Geestes
sluit aan bij het feest van de He
melvaart.
het Pinksterwonder is de vol
dragen vrucht van het wonder der
verhooging van den Heere Jezus
Christus.
Zóó heeft Petrus op den Pink
sterdag het gezien bij het licht van
den Geest der Waarheid: .Hij (nl
de opgewekte Jezus) door de Rech
terhand Gods verhoogd zijnde, en
de belofte des Heiligen Geestes
ontvangen hebbende van den Va
der, heeft dit uitgestort, dat gij nu
ziet en hoort." (Hand 2)
Zoo heeft David bet profetisch
óók gezien en bezongen onder de
leiding van den Geest der profe
tie in Psalm 68.
Wat gaat vooraf aan de hierbo
ven afgeschreven woorden
Wel dit: ^Gij zijt opgevaren in
de hoogteGij hebt de gevangenis
gevankelijk gevoerd". Dat spreekt
van de zege Christi, die bij Zijn
hemelvaart vcrhterlijkt werd als
.Christus Triumphator", de Over
winnaar in den strijd. En dit is de
zalige vrucht van Zijn strijd en
overwinning: Hij geeft Zijn volk
den zegen. En dit is de zegen van
de zege Christide uitstorting des
Heiligen Geestes, het Pinksterwon
der „Gg hebt gaven genomen om
uit te deelen onder de menschen,
ja, ook de wederhoorigen om bij
U te wonen, o Heere God."
Gij hebt gaven genomen. Paulus
zegt in Efeze 4: gaven gegeven.
Daar ligt in: Christus heeft uit
des Vaders hand gaven genomen,
om ze te geven en uit te deelen
onder de menschen.
Hij zag Zijn strijd bekroonen
met gaven, tot der menschen troost,"
gelijk de zingpsalm luidt.
De Heere Jezus is de Verwerver,
doch tevens de Toepasser der ge
nadegiften Gods.
De zegen van Christi zege is de
ze Christus is de Volheid van ge
nade en \yaarheid, de Rijke Chris
tus voor een bedelarm volk, Chris
tus is Alles, de Schatkamer des
heils voor Zijn erfdeel.
Gij hebt gaven genomen. Welke
Eerstens: de Gave Gods bij uit
stek is de Heilige Geest, die uit
gestort is na de verhooging des
Heilands op Zijn hemeltroon.
Daarvan zeide Jezus ,Ik zeg u
de waarheid, het is u nut dat Ik
wegga, want indien Ik niet wegga,
zoo zal de Trooster (d.i. de H. Geest)
tot u niet komen; maar indien Ik
henenga, zoo zal Ik hem tot U zen
den, (joh. 16).
De Heilige Geest is de dierbaar
ste gave, w^l zonder dien Geest
Christi geen enkele uitverkorene
de zaligheid zou beërven.
O, ware op het Pinksterfeest de
Geest des Heeren niet uitgestort
om in de Kerke Gods blijvmd te
wonen, ziet, dan was er geen toe
passing van de genadegaven Gods
om aandeeljte ontvangen aan Chris
tus met al zijn weldaden en schat
ten I
Dan was er geen geestelijk leven,
werd geen leven gegund aan de
ziell
Dan was er geen Keike Gods,
die roemt in .God, die leeft en
aan de ziel het leven geeft" 1
Maar eere zij den Vader, lof zij
den Zoon 1 de Heilige Geest is uit
gestort, wordt gegeven en er
is een volkske, dat bevindelijke
kennisse krijgt en heeft aan het
„ontvangen genade voor genade"
uit de volheid Christi 1 Waarge,
maakt wordt altoos de belofteHij
(de H. Geest) zal het uit het Mijne
nemen en zal het u verkondigen".
(Joh. 16)
Ten tweede zijn de genomen
gaven, die worden gegeven en uit
gedeeld, de goede gaven en vol
maakte giften, die worden uitge„
werkt door den Geest des Vaders
en des Zoons in het harte der vrij-
gekochten door het bloed des Lams.
Geestesgaven zijn: de wederge
boorte, de geestelijke levendma-
king, een vleezen hart inplaats van
een stecnen hartzahgmakende
ontdekking, kennis der ellende uit
de Wet Gods, in beoefening krij
gen het ,arme zondaarsbestaan",
uit de diepten roepen om „gena
en geen recht*
Geestesgaven zijnovertuiging
van zonde, gerechtigheid en oor
deel geestelijk licht over het Evan
gelie en den verlossiDgsw.:g uit
vrije genade; 't toevluchtnemend
geloof, dat uit doet gaan tot den
Zaligmaker om, als .midden in den
dood", in Hem te zoeken het leven
en de gerechtigheid; het oprechte
geloof dat Jezus is de Christus, de
Zone Gods opdat, geloovende,
ontvangen worde als zalig bezit
het eeuwige leven in Zijnen Naam.
Allerkosteli^kste Pinkstergave is
de Geest met zijn zaligmakende
werken en invloeden.
Hij is de geest die leidt in al de
waarheid,
Hij toont 's Heeren volk hun ar
moede en Christi rijkdom, hun le
digheid en Christi volheid.
Hij troost als de Trooster de
treurigen Sions door vat te geven
aan de beloften des Heeren en
dan psalmen zij
Gij hebt gaven genomen om uit te
deelen. Hier ontspringen overvloe
dige „fonteinen des heils."
O, volk des Heeren I Uit die fon
teinen scheppe uw ziel met vreug
de het levend water en heffe aan
Pinksterfeest predikt u Uw ver
heerlijkt Hoofd is de algenoegza-
me Bron van den Heiligen Geest
en Geesteskrachten. Hij wil schen
ken mild en overvloedig al waf u
ontbreekt I
En als de dag van het Pinksterfeest
vervuld werd, waren zij allen een-
drachtelijk bijeen. Volhardende in
bidden en smeeken. En op het ge
bed (door den Geest verwekt) wer
den zij allen vervuld met den Hei
ligen Geest.
Mocht de Heere 't alzoo maken
met zijn gunstgenooten. Zóó 't gun
nen, door Zijn dierbare Kerke, te
vervullen: .Ik zal uitstorten den
Geest der genade en der gebeden.
Opdat op uw levende klacht, de
hemel scheure, de Heere zich ont-
dekke, en, in gunstrijk welbehagen
uit Sions tempelzalen doe neder
dalen de zegeningen des Heiligen
Geestes, die neemt uit de volheid
Christi genade voor genade, opdat
uwe ziel leve en God love 1
De Heere schenke u een zalig
Pinksterfeest door bevinding van
de rijke gaven des Heiligen Gees
tes.
En die bevinding van de genade
giften Gods, die onberouwelflk zijn.
ontlokke (tot den roem van de vrije
gunst) op dit Pinksterfeest aan uw
hart en mond als een nieuw lied
den aiouden Pinksterpsalm:
Pinksterfeest is het feest van den
Geest I
De wereld (ook de «christelijke"
wereld) maakt er van een feest
voor het vleesch!
Waarde lezer 1 Doet gij daaraan
óók mee
Och. heb toch niet lief de wereld
en al wat in de wereld is, nml. de
begeerlijkheid des vleesches en der
oogen en de grootschheid des le
vens 1
De wereld gaaf voorbij mef al
hare begeerlijkheid: zij wordt ten
vure gedoemd I In de tenten der
goddeloosheid (herbergen, dans-
huizen, bioscopen, ijdelheidsker-
missen) maakt gij u naar lichaam
en ziel rijp voor de hel.
Mocht ge doen de goede keuze
opdat 'f worde
Legge de Pinkstergeesf u in hart
en mond als Pinksterbede:
En Sions kroost buige zich voor
zijn Koning, Die gaven heeft geno
men tot der menschen troost, hef
fe de oogen op tot Hem Die in
de hemelen zit en bidde
St. M.
Ds. de B.
3 Aoffce en//u2&
I TM IJ
Voornaamste inhoud
niEuws
Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst-
aanvragen en -aanbiedingen van 1 6 regels 80 et.; Boek-aan-
knndiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager
UITGAVE VAN
Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendri'jstr. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17
Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
XÊmÊBmÊÊmmmwÊÊÊÊimmÊÊÊmÊiÊÊÊimÊÊÊÊÊmmÊmmÊÊmmÊiÊÊma
M Redactie, g
%iiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^
GAVEN TOT DER MENSCHEN TROOST
(Voor Pinksteren.)
I
Gij hebt gaven genomen om uit te
deelen.
Ps. 68 19. midden.
AI 't geen Uw mond aan mij had toegez'egd,
Gaf aan mijn hart vertroosting, geest en
(leven.
Mijn mond vindt, tot uw lof,
Gedurig ruimer stof.
En zal Uw recht en heil ontvouwen;
Schoon ik de reeks dier schatten
Kan tellen noch bevatten.
Gij Zaagt Uw strijd bekroonen
Met gaven, tot der;menschen troost;
Opdat zelfs 't wed^rhoorig kroost
Altijd bij' U zou w^nen!
'kWaar liever in mij'ns Botidsgods
(woning
Een doipelwachter, dan geWenkJ
Aan d' ijdle vreugd in 's boozen tent.
Och', schonkt Gij Mij' de hulp van Uwen
(Geest
Mocht Die mij op mijn'paan ten Leidsman
(strekken.
Uw Koninckrijk kom', o Heer' goet!
Hier en hiernaer. Den Trooster soet
Geeft ons; dien Christus ons toesey.
Met zijn gaven menigerley;
Breeckt satans toorn en groot gewalt;
Voor zijn ergheyt uw' Kerck erhalt.
Reizen em trekken De dominé
naat Amerika Bevinding 'der vro=
men De jongeUngen bijeen
Dominé's te kort De lastige
Ouderling.
De snelle vooruitgang van de techniek
heeft OOK voor het verkeer tusschen de
volkeren winst afgeworpen.
Machine en motor verrichten zulke enor^»
mie diensten, dat zielfs de afstand van
werelddeel tot werelddeel aanmerkelijk is
bekort. Hef luchtschip Hindenburg vaart
in enkele dagen naar Amerika en is even
vlug weer in Heimat terug. Daarnaast voe='
ren de groofe ooeaanschepen den reiziger
op snelle en aangename wijze naar Indië
of welk ander afgelegen oord dan ook.
Zoo heeft het reizen nu een gansch ander
karakter gekregen dan het weleer had; zelfs
lange treinreizen worden veraangenaamd
door slaapt en eetwagon, die de grootste
ongemakken van een reis hebben weggeno^
men.
In Waarnemer's omgeving is men, om
zoo te zeggen, Amerika^^achtig geworden.
Vriend en kennis voelen zich geroepen
voor enkele -weken of maanden naar het
nieuwste werelddeel te gaan om ouders of
kinderen te bezoeken, dan wel krachtens
ambt of beroep daarginds korten tijd te
arbeiaen. Ds. Kersten is enkele weken in
Amerika geweest om de gemeenten te be^^
zoeken, thans is Ds. van Dijke van Nieuw
Beijerland aldaar om zijn kinderen te ont=<
moeten en door prediking de gemeenten
in het verre westen te dienen. Toen Paulus
op zijn reis de broeders ontmoette, greep
hij moed en zoo zal er uit de persoonlijke
ontmoeting van hen die eens geestes zijn een
blijdschap en zegen spruiten,indien althans
het Aangezicht des Heeren mede optrok.
Er zijn ginds in Amerika HoUandsche neder"»
zettingen, tot welke wij ons hier in Neders
land nog altijd aangetrokken gevoelen. Bos»
venidien hebben veel van ons volk daar
familiebetrekkingen en is het verklaarbaar
•daf zij, wier beurs het veroorlooft, van-
tijid tot tijd de groote, niet te zeer afmajt*
tenide reis derwaarts ondernemen. Wijlen
Ds. Minderman, laatstelijk predikant te Lisse,
ging een kwarteeuw geleden naar Grand Ra*
pids met het s.s. Rotterdam. De bagage*
Imeester van dat schip, dien ik sprak, her*
innerde zich dien passagier zeer goed. lm*
ïmlers to,en het sdhip den Waterweg af*
voer, hadden vele gemeenteleden hem met
sleepbootjes begeleid, en Ds. riep hen toe:
Vaarwel de Heere blijft!
Nu, daar viel m.i. niets op af te dingen.
Indien ooit de alom tegenwoordigheid Gods
een steun voor des Heeren kinderen is,
idan zal het zijn als zij zich naar een] an*
der, hen veelszins onbekend, oord bege*
ven. Zij reizen, als ik het zoo- mag zeggen,
niet voor eigen rekening. Ik weet dat deze
Ds. Minderman op die reize buitengemeen
vertroost is geworden. Toen hij op zekeren
dag aan boord den majestueuzen aanblik
van den grooten Oceaan genoot, stelde
de Heere hem in het dadelijk genot van
den rijkdom van zijn kindschap met de
woorden uit Psalm 48: Want deze God is
onze God. Hij is ons deel, onsi zalig lot,
door tijd noch eeuwigheid te scheiden;: ter
dood toe zal Hij ons geleiden. In die verze*
kerdheid heeft Z.Eerw. geleefd en is hjj
gestorven ook. Waren wij allen maar zoo
gelukkig! Het is misschien het gemis van
dat levend geloof, dat velen afkeerig doet
zijn van de bevinding der vromen. Hier
geldt het soms: hoe gereformeerder, hoe
;verkeerder Immers, op 's Heeren Woord
gegrond spreekt ook de Belijdenis der Kerk
terdege van een geloof, dat in de ziel werkt
door den Heiligen Geest, en van de vruch*
ten der eeuwige verkiezing, welke de ziel
met bhjdschap in zich zelve ontwaart. Het
is er dus verre vandaan, dat de.^geloovigen
zich met een oppervlakkig belijden zouden
kunnen dekken dat is gansch en al
onschriftuurlijk. En evenmin kan een ver*
bondsbeschouwing de grond onzer zaligheid
zijn, daar geen enkele ziel maar onbewust
in dat verbond der genade overgaat.
De achter ons liggende Hemelvaartsdag
deed weer van deze zaken spreken. Bij
duizenden is de Gereformeerde jongeling*
schap ter vergadering getogen. Als ware
bondelingen zijn zij weer aangesproken.
En toen in de afgeloopen week in den
kring der onderwijzers toch de vraag rees,
of heel de christelijke jeugd als in het
verbond begrepen moest behandeld worden,
is dat nog eens uitdrukkehjk bevestigend
beantwoord. De heer Janse, schoolhoofd
van Biggekerke, weet er heel aardig tusschen
door te zeilen, hij heeft kinderen van aller*
lei richting ter schole, en wat is er tegen,
dat ?ij op school ook eens een psalmpje
van Datheen zingen? Zoo houdt hij blijk*
baar vrede met alle menschen. Herinner ik
mij goed, dan hebben de collega's daar
geen boe oi ba op geantwoord. Tout sa^*
voir, c'est tout pardonner, zegt de Fransch*
man; alles begrijpen doet ook alles vergeven.
Ja, dat orthodoxe Walcheren ook! Zee*
land, zwaar*op*de*hand. Ik vernam van een
dominé, die op zijn studeerkamer een kaart
van Nederland had hangen. Velerlei kleur
was er op aangebracht, maar dat waren niet
de onderscheiden provincies. Neen, diekleu*
ren gaven aan de „ligging',' der gemeenten
of streken. Van donkergrijs liepen dekleu*
iPen tdt licht 'rose al na^r het volkje
van een „zware" preek gediend was of niet.
Welzeker, je kunt ze toch niet veranderen
•waar, dus 't beste is er maar rekening mede
te houden. Zoo kwam dominé op Maandag
morgen thuis van een vacaturebeurt. Me*
vrouw wacht hem met een kopje koffie en
vraagt hoe 't gegaan is. En 't antwoord luidt:
j,„Ach, wat zal ik zeggen, er was weer een
Ouiderling die niets had vernomen over
de breuk van Sion. 't Is ook nooit goed"
Ja, dat predikambt is een zwaar ambt. Velen
staan er hun leven lang dwars aan. Ze kos
men in de gemeente onbegeerd en gaan
onbetreurd weer Tieen.
WAARNEMER.
De Roomsche Kerk en de N.,S.B.
Zonda5 is in alle Roomsdhe Kerken in
Nederland een mededeeling voorgelezen van
den aartsbisschop en de bisschoppen, waar*
in werd opgemerkt, dat de Roomsche Kerk
in hooge mate zou worden geschaad en dat
haar heilzame Werking grootendeels onmc=
gelljU rou gemaakt w'ordein als de beweging
van het iia(ionaaI=sociaHsme de overhand
zou krijgen. Daarom verklaarde het Epis*
copaat, dat zij', die aan de partij in belang»
rijke mate steun verkenen, niet tot de
Heilige Sacramenten kunnen worden toegela*
ten I i
Zoo heeft dus de Roomsdhe kerk zich
biji monde van haar hoogste autoriteiten
officieel en ondubbelzinnig uitgesproken
Praat me niei van de liefde,
zegi Dora, ik ben al gelukkig
mei.
over haar houding ten aanzien van het na»
tonaal*socialisme. Dat zij deze maatregel
nam, kunnen wij niet anders dan toejuichen.
Het is zeer goed gezien van de bisschop*
pen. Duitschland is hier het baken in
zee en het waarschuwend voorbeeld dat
ook hun kerk onder de dictatuur van Mus»
sert zich niet in volle vrijheid zou kunnen
ontploooien en in velerlei olpzidht aan
banden zou worden gelegd, terwijl ijiet
name de jeugd aan haar zou worden ont^»
nomen. Ook hier zouden, wanneer de gees*
telijkheid voet bij stuk hield, de comeentra*
tiekampen voor haar opengaan.
Met de Protestantsche Kerken zou het
niet anders gaan. De nationaal*socialistisdhe
staatsmacht duldt geen onafhankelijke krin*
gen naast of onder zich en rust niet, voor
hij alles heeft gelijkgeschakeld, ook het ker»
kehjk leven. De motiveering, die de bis»
schoppen voor hun besluit geven, past dan
ook volkomen voor de verschillende Pró*
t'estansche Kerken. Zij zouden eveneens in
hun bewegingsvrijheid belemmerd worden
en niet in staat zijn hun roeping naar de
eisdi der Heilige Schrift te vervullen.
Wiji zouden het dan ook zeker niet on*
juist achten, indien de belijdenis kerken van
Gereformeerd beginsel evenals de Room*
sche tuchtmaatregelen namen tegen lidma*
ten, die deze beweging steunen.
Het is bekend dat in meerdere plaatselijke
kerken en synodale vergaderingen over deze
kwestie uitvoerig van gedachten wordt ge*
wissekl en dat sommige kerken zeer waar»
schijnlijk ook in dit opzicht synodale be*
sluiten zullen nemen. Er sdhijnt echter ver*
schil van meening over te bestaan, hoe
men practisch deze tuchtoefening zal toe»
passen. Ons dunkt, dat het aanbeveling
Verdient, zich niet te verliezen in allerlei
subtiele kerkrechtelijke problemen, die door
heeren professoren daarbij worden gefabri*
ceerd, doch dat het vóór alles nóodig is
met drastische middelen de kerk te be*
schermen tegen deze beweging, die zelf
met haar tegenstanders ook niet veel con*
sideratie gebruikt. Soortgelijke maatregelen
als de Roomsche Kerk heeft getroffen, gaan
zeker niet te ver.
UIT HET KIJKVENSTER: Een kWrt mei
kleuren. Zvfax^s of lichte p,i9eeken.
De Roomsche Kerk en d« N«S.Bj
Thoolsche brief. No. 66 (Eein zondieirfiiig In<
gezonden Stuk, 2e Blad.)
Binnenlandsch Overzicht. Ee^ opiziembarend
zeden'deUchi te den Haag.
Buitenland: De Kamefverkiezingen in Bélii
gië.
Muziek: Ontstaan en ontwikkeling der EvaH^
gielische Kerkzang III. (Z« Blad.)
Rechtzaken: Ecin stille knij^ in Middel»
harnis.
Officieele Crisis^publicaties. (Teeltregeljng
voor Vlas.) i ijl
Gemengd Nieuws.
I I