CriDWEEKBLADöpGED.GD0nD5IAG vöoRDlZUID-HOLLinZECUWJCHE EILAMDEn 8e Jaarilang ZATERDAG 23 MEI 1936 No. 739 WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 193 5 O P G E N O M N H E T B L AD „OIN Z E EILANDEN" - 18e JAARGANG N.V. Uitgeversmaatschappij „Ellanden-nieuws EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING Uit het Kij|tvenster Dit nummer bestaat uit 2 bladen Gij zijt opgevaren in de hoogte; Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd 1 De zege was aan Chris tus En wat zingt nu de Kerke Gods in Psalm 3 vers 4: ,Gij, Heer', al leen, Gij zijt Verwinnaar in den strijd en geeft uw volk den zegen I Ziet de zege was voor Chris tus en de zegen is voor zijn volk. Het Hemelvaartsfeit heeft zalige Hemelvaartsvrucht voor dat volk, hetwelk Jezus kwam zalig maken van hunne zonden. De Heere roept zijn volk toe Strgd den goeden strijd des geloofs tegen het rijk der duisternis, maar ach! de doodvijanden kunnen 't vaak zoo bang maken, dat wordt gevreesd te zullen omkomen door de vele bestrijders 1 Doch aanschouwt hoe het Hemel- vaarts-Evangelie heenwijst op Chris tus den Overwinnaar, die de gevan genis heeft gevankelijk gevoerd Dat zegt U, o strijdende Kerke Christi, dat uw strfld feitelijk gaat tegen reeds overwonnen vijanden. Uwe bestrgders worden gehouden aan ketenen, die berusten in de almach tige Rechterhand des Heeren en een tegenpartijder kan nooit verder gaan dan voor zoover de ketenen worden gevierd. Dit is de Hemelvaartszegen, de heerlijke vrucht van Christi zege Alle instrument, dat tegen u be reid wordt, zal niet gelukken, en alle tong, die in het gericht tegen u opstaat, zult gij verdoemen; dit is de erve der knechten des Heeren, en hunne gerechtigheid is uit Mij, spreekt de Heere Bestreden en vreezende ziel, mocht de Heere over dit stuk u geven Zfln goddelijk licht; legge de Geest der genade en der gebeden u in hart en mond de smeeking van Josafat (2 Kron. 20)O, onze God, zult Gij geen recht tegen hen oefenen? Want in ons is geene kracht tegen deze groote menigte, die tegen ons komt en wfl weten niet wat wij doen zullen; maar onze oogen zijn op U. Hij geeft den moede kracht en hij vermenigvuldigt de sterkte dien die geen krachten heeft; en die den Heere verwachten zullen de kracht vernieuwen, zij zullen opvaren met vleugelen gelijk de arenden. Strijdt dan voort den goeden strijd des geloofs en gij zult zijn meer dan overwinnaars, door Hem, Die u heeft liefgehad en u ten goede de gevangenis heeft ge vankelijk gevoerd. Hoort I De groote Overwinnaar roept u toe uit de heerlijkheid: Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijnen troon, gelijk als Ik overwonnen heb en ben gezeten met Mijnen vader in Zijnen troon. Wees getrouw tot den dood en Ik zal u geven de kroon des levens. Gewis, eens wordt gij, strijdende Kerke, gekroond met de kroon des levens en dat als de voldragen vrucht van Christi zege, wijl in de Hemelvaart ontsloten i» de hemel. Derwaarts Uw Heere is opgevaren om plaatse te bereiden in het Va derhuis met zijn vele woningen Dit toch is de zegen van Christi zegewanneer gg komt te sterven, dan zal uw ziel van stonde aan worden opgenomen tot Christus, haar Hoofd in heerlijkheid om in den hemel ecuwig bij den Heere in te wonen. Om aldaar blij te zingen van het heil voor u bereid als vrucht van Christi zegepraal, die .zagzijn strijd bekroonen met gaven tot der men- schen troost, opdat zelfs het we- derhoorig kroost altijd bij Hem zou wonen" Pelgrims, uw weg gaat hier door een Mesech van strijd en lijden, doch straks is Gods Raad uitge diend en wordt gij bevorderd tot de heerlijkheid om uw Koning te zien il Zijne schoonheid 1 En de kroon, gekocht door het goddelijk bloed des Lams werpt gij neder voor «Christus Triumphator'. Uw Hemelvaartsgeloof belijde: Onze Heere en God is op zijn he- meltroon niet alleen de almachtige Koning Sions, doch ook onze groote Hoogepriester, die bidt: .Vader,Ik wil, dat waar Ik ben ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij Mijne heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt, want Gij hebt Mij liefgehad vóór de grondlegging dér wereld. En die bede wordt vast en zeker verhoord; alle krurlingen van Je^ hovah zullen gaan innemen de reeds in de stilte der nooit begon nen eeuwigheid voor hen bespro ken plaatsen in het huis des Vaders om aldaar voor altijd met den Heere te wezen! Dat is de Hemelvaartshope, de dochter van het Hemelvaartsge loof. Och, mocht de Heere door zijn lieven Geest, o Volk op de over denking van Christi zege verleenen dezen zegen, dat worde versterkt uw Hemelvaartsgeloof en verleven digd worde uw Ht melvaartshope, en die hope beschaamt niet. Klinime uit Sions zalen tot God met stil ontzag uw psalmlied: Medereiziger naar dood en graf, eeuwigheid en oordeel, zijt gij nog zonder Chris'us, geen hope heb bende en zonder God in de we reld Hebt gij nog niet onder lofge- juich met Sions kroost u leeren buigen voor Sions Koning? Ligt gij nog in de gevangenis des duivels, als gebondene door de zonde en den 'geestetiiken dood Zóó doorleven en zóó komen te sterven zal vreeselijk zijn ge wordt dan voor een eindelóoze eeuwig heid opgesloten in den kerker der hel 1 Och, mocht git in het heden der genade nog uw knieën leerrn bui gen voor den ten hemel gevaren Koning, die heeft alle macht; ook U kan Hg uitvoeren uit de gevan genis door wedergeboorte en be keering, Hemelvaart predikt u: God heeft Je^us, die gekruisigd was, door Zijne Rechterhand verhoogd tot een Vorst en Zalignjiaker om te geven bekeering en vergeving der zonden. Och, mocht gij U nederwerpen voor dien Vorst en Zaligmaker met de bede om verlossing en in vrij heidstelling, zeggende met hart en mond De Heere Jezus zit op den troon Zijner heerlijkheid als Zaligmaker en Redder. Maar eerlang zal Hij wederkomen met de wolken en alle oog zal Hem zien als Rechter. Om alle Zijne uitverkorenen tot Zich te nemen In de heinelsche blijdschap en heerlijkheid, maar tevens om alle Z^ne vQanden, die niet hebben gewild dat Hij Koning over hen ware, te werpen in de eeuwige verdoemenis. De gekochten door het bloed des Lams zullen als den zegen van Christi zege deelachtig zQn een hemelvaart! Alle onbekeerden, die geweigerd hebben te huldigen Sions Koning als Heere God, zullen hebben een hellevaart Hoe zal het eens zijn voor U? Hemelvaart óf hellevaart Och, of het harte mocht worden gezet op uwe wegen en op de tee kenen der tijden Ziet, het tegen woordige wereldwee, de huidige crisis zijn signalen dat komende is de uitei delijke alles beslissende crisis van het jongste gericht; ver nomen worden in dnze dagen de dreunende stappen yan den komen- 1 den Rechter des Hèelals. De Rech- ter staat voor de deur l De Koning komt! O, kust denjZoonl Huldigt bions Koning I !- I Snet mooi bruin De Bijbel op d« Openbare School. "--y^t^ ift alle/ic^'zeJi Voornaamste inhoud Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Oienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1 6 regels 80 et.Boelt-aan- k«ndiging 10 cant per regel Contracten belangrijk lager UITGAVE VAN Gevestigd te Middeiharnis - Prins Hendri'sstr. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Abonnements-priji 85 cent per 3 maandtn bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maai per weelc. Afzonderiijice nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar DE ZEGE CHRISTI! (Hemelvaart.) Gij zijt opgevaren in de hoogte; Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd (Psalm 68 19a.) „Gij immers wilt of zult nooit onze hoop beschamen Den Heer" zij eeuwig lof! En elk zegg Amen, Amen!" Voer mij uit mijn gevangenis. Tot roem uws Naams, die heerlijk is! Dat mij 't rechtvaardig volk omring," En vroolijk var* uw weidaan zing." Hij, de Vorst der aird. Is die hulde waarcil St. M. IDs. Joh. de Bre^. i Klaploopen op de krant Dat is geen mannenwerfc De zomerkleei ding Zorgen van de moeders Moderne begrafenissen. Onlangs kwam ik ia zeker tijdschrift de uitdrukking „klaplobpen" tegen. Met klaploopen wordt bedoeld het teren op an« dermans zak, het medegènieten van allerlei goeds, terwijl men aan anderen overlaat de kosten van hef genotene te betalen. De redacteur van het tijdschrift dat ik las, maakt er aanmerking op dat sommigen, al is het om: hem te bestrijden, zijn courant lezen, maar nooit betalen, omdat zij die courant „even leenen" bij een abonné. Dat is klaploopen. Precies ah in den oorlogstijd wel eens voorviel. Men, zegt, dat soms bij visite maken oneenigheid ontstond daarover, dat de eene partij de andere ging bezoe,, ken, om thuisi kachel en lamp te kunnen uitlaten. Bij de rantsoeneering van gas en olie en kolen was dat een leuk middel* tje, maar het bracht wel eens verlies van vrienden mede. Vaders en moeders met een soms talrijk kroost waren met die ondeugd niet behelpt, omdat zij nu eenmaal altijd lamp en kachel in bedrijf houden moesten. Vaders en moeders trekken nu eenmaal in de wereld aan het kortste eind. Maar ze behielden dan ook in de mobilisatie» jaren hun vriendenschaar en hun goeden naam. Maar nu dat klaploopen op de krant, 't Is mij uit het hart gegrepen; ik haast mij het nu te schrijven. Ik geloof dat er velen zijn die ons Eilandennieuws lezen uit de tweede hand. De goeden zal ik niet te na komen, maar de kwaden. Zij stasn niet als abonné! te boek, moeten toch Ei=» landennieuws lezen, al was 't maar om den Waarnemer op zijn dak te komen. Vaten vol venijnigheid en spot giet men soms over ondergeteekende uit. Maar dat is nu geen mannenwerk; ik bedoel, dat klaploo pen. (De venijnigheid accepteer ik, dat hoort bij mijn vak.) Als ik met alle geweld een krant wil lezen, dan abonneer ik mij'. En als ik nu zie hoe weinig dit Eilanden^» nieuws kost, dan reken ik er toch op dat wie maar even kan, zich als abonné op<= geeft. Dat hoort zoo. En hoe meer ahono né's hoe beter de' krant wordt. Ik hoop dat zij, voor wie dit schoentje bestemd is, zoo vriendelijk zijn hef aan fe trekken De Meimaand is weer gekomen met haar zonneschijn en warmte. Wij ervaren weer wat zonnewarmte is. Een ieder ziet of hij niet een enkel kleedingstuk kan uitlaten; het wintergoed maakt plaats voor zomers» kleedij. Daar is in dat verkleeden veel aangenaams. Maar voor velen ook veel zórgelijks. De huisvrouw staat voor haar kast om voor ieder gezinslid wieer wat dunner linnengoed uit te zoeken, 't Moet er toch eerst maar zijn! En wat er is, blijkt blifvoorbeeld het jonge volkje niet meer te passen. Eer al de kinderen nu weer op zlijn zomersch gekleedi zijn is er heel wat gedacht en gerekend, Ja, ja, dan komen vadpr en moeder achteraf. De kinderen gaan voor. Laten wij hopen, dat zij' die zorgende liefde waardeeren. Dat zij er la« ter aan terugdtenken, dan zullen zij dat voorbeeld ook volgen. Er is in den zomer een sterke neiging om 't kleed af te leggen. Sommigen loopen rond in een kleedij, die de welgevoeglijkheid schaadt. Ditmaal wil ik daar niet over schrijven. Zonderling ge* noeg zag ik onlangs in Rotterdam een deftige begrafenisstoet, waarbij de lijkkist niet eens door een kleed was gedekt; ook hadden de paarden geen dekkleeden aan, zooals van oudsher gewoonte was. Ook daar was een kleed afgelegd, dat naar goede ge* woonte niet moest afgelegd zijn. Er is iets uitdagends in zulk een vertooning; men maakt zich meer en meer los van bestaande zeden en gewoonten.'. En de nieuwlichters hebben het vooral op den dood en wat er mede samenhangt, gemunt. De kist zicht* baar op den wagen, alle draperie ontbreekt; er wordt met een behoorlijk gangetje ge** reden, ja, men trekt er veelal niet meer een ^wart costuum voor aan. Het schijnt in de stad niet onwellevend te zijn dat men in lichtgrijs costuum ofi de vrouwen in lichte blouse aan het graf verschijnen. Dat moet zoo iets beteekenen van: wij accepteeren den dood nu eenmaal, wij' schikken oils' in dat verlies," Ook hierin openbaart de moderne mensch, dat hij een vijand is van den naaste en dat hij zelfs voor den dood niet buigt, zoolang die dood hemzelven niet aangrijpt. Want in dien laatsten strijd is geen geweer. Daar moet de trotsche mensch onder gaan. O, hoe wordt hij dan vernederd en wat blijft er van hem in den dood over? 't Is toch ook weer ver* staanbaar dat de ongodsdienstige mensdh zoo boos opi dien dood kan worden, dat hij 'den doode maar spoedig Iaat uitdra* gen. Naar den dooden akker, liever nog naar 't crematorium. Moet 't lichaam ver* teren, dan maar ineens in 't vuur er mee. Ja 't is ver gekomen in Nederland. De vrome echter rust op zijn slaapste* de, met vrede den dag aller dagen ver* beidende. De groote Doodsvemieler heeft ook het graf van de zijnen geheiligd, ja, is hun voorgegaan in Opstanding en He* meivaart naar de gewesten, waar al wat ten deele is zal zijn teniet gedaan. En zoo blijven; er in de wereld 'tis een harde waarheid altijd twee soorten van menschen en zij openbaren in hun leven ook het onderscheid tusschen dien die God dient en die, die Hem niet dient. WAARNEMER. door AMILOA^zonnebruincriême,-óók bij wei nig of g»en zon. Flacon 90 et. Tube 60 et. Doos 50 en 25 et VI. Bij het geroep om den Bijbel weer op de Openbare School te krijgen moeten we eerst letten van waar uit dit geroep komt. Wat o£ de oorzaak is dat men 's Heeren Woord weer op de Openbare School wil brengen. Die is gauw aangewezen. Men wil het Boek der boeken dienstbaar stellen om de algemeene ontwikkeling van den mensch aan te vullen. Om de producten van letterkunde, schilderkunst en bioscoop beter t-; kunnen begrijpen. En dan invoeren als elk ander handboek voor onderwiijs. Want ziet er staan ook wel mooie verhalen in. Naast de sprookjesboeken van Ander* sen en Grimm en dan heeft men nog het voordeel, dat men de schilderstukken van b.v. Rembrandt, de verzen van Vondel en de rolprent waarop het leven van JezXis is verfilmd beter volgen kan. Een doelstelling geheel in stnijid met de gehesle eenige plaats van den Bijbel als het Boek der Boeken, 'dat volmaakt is, waarin God Zichzelf heeft geopenbaard en ons Zijn Wil en Wet alkon> digt. Ons mededeelt Wat tot iallglieid gekend moet worden. De Bijbel is maar niet een boek met verhalen, die men kennen moet om algemeen ontwikkeld te zijn. Wie vragen naar den invoer van den Bijbel op de Open* bare School? Inzonderheid vrijzinnigen, tot zelfs socialisten en communisten, als wier woordvoerder de heer van Veen het bepleit. Met als doelstelling als boven omschreven. Zij voor wien de BijbeL als Openbaring Gods heeft afgedaan. Die èn in hun private lev^n èn in hun 'politieke leven zich van God en Zijn Woord hebben losgescheurd. Voor wie het Woord Gods hoogstens is een merkwaardig hoek, als zooveel andere merkwaardige boeken en die het ook als zoodanig behandelen. Hoe zal men zijn doel bereiken Eenvoudig door den Bijbel, of een systematisch gerangschikte bundel verhalen (maar vooral logisch zou v. Veen zeggen), den openbare onderwijzers in han* den te geven. Wee de kinderen die op die manier Bijbelsche Geschiedenis krijgen. Door socialistische en com munistisdhe onderw'ij* zers. In welken geest het onderwijs dan ge* geven wordt, zullen we maar niet vragen. Op die wijze wordt het Woord des Heeren mogeijk tot een socialistisch of communis* tisch handboek gemaakt. Toch meent de heer van Veeii, dat de openbare onderWij'zer naar behooren die taak zal vervullen. Dan dient het corps openbare onderwijzers eerst wel eens grondig te worden herzien. Gezui* Ze geuri je iegemoei, zegi Dora, en ze smaaki naar meer. verd te worden van godloochenaars, ontdaan te worden van zijn vele socialistische en communistische dienaren. De Bijbel te ge* ven in d" handen van een godloochenaar om als object van onderwijs te dienen is toch zeker een absurde zaak en zolu ^let kind meer tot kwaad, dan tot goed ver* strekken. De Bijbel op de Openbare School kan met die doelstelling, met die roepers er om, met die onderwijzers ons volk niet vooruit brengen. Grondige herziening is daar voor noodig, inzonderheid van de onder* wijzers. Anders met behoorlijke waarborgen, hoe -syiDpafhaels zoci—het zifn^-Gofds-Woord ge» bruikt bij de opvoeding van alle kinderen des volks. Maar met eenige verhaaltjes uit 's Hee* ren Woord is deze gewichtige zaak niet op* gelost. Gereformeerd Bijbelsch Onderwijs is noodig. Gefundeerd op Woord en belijdenis. ,,In die voorzeide leer," zoo spreekt ons Doopformulier. Dat is de leer van 's Heeren Woord zooals het is vervat in de Drie Formulieren van Eenigheid. Dat is het Onderwijs waaraan ons gansche volk behoefte heeft. De huidige toestand is onbevredigend. Is onverantwoordelijk voor de Overheid van ons volk. De Overheid heeft ons volk ontkerstend. De gevolgen zijn vreesehjk. Nog wordt vrijwel de helft van het Protestantsche volk onderwezen buiten kennis van God en Zijn Woord. Dat heeft zich reeds gewroken en zal zich nog meer wreken. De Overheid heeft hier mede een taak. De hulp van de kerkeraden kan niet gemist. Om toezicht op leer en leven te houden. Maar alles is schier gedeformeerd, verbrokkeling en verscheuiing vertoont zich overal. Artikel 36 bevat de sleutel van de positie. En allereerstej eisch van, practische politiek is de herstelling van het onrecht van 1816. De Kerk moet worden vrijge* maakt. Opdat de Gereformeerde gezindheid zich uitleven kan naar eisch van 's Heeren Woord. Nog, helaas, na tal van Christelijke regeeringen moet de eisch gesteld tot rechts* herstel van 's Heeren Kerk. Is er wel droevi* ,ger bewijs van beginselverzaking der Chris* telijke partijen te bedenken dan juist dit. Dit houdt alle ontplooiing van het Gere* formeerde leven tegen. Dit belet een schrif* tuurlijke oplossing ook van de opvoeding der jeugd ,van het onderwijs van onze kin* deren. De bijzondere school, dankbaar mag herdacht het vele goede dat ze heeft ge* bracht, al zijn we niet blind voor het ver* derf dat ze vaak bracht als neo*Calvinis* tisch instrument. Al is onder de huidige Uit het Kijkvenster: Klaploopien olp de krant. De Bijbel op de Opienbare School Vl.(slot) Thoolsche brief T^e blad). Muziek (2e blad). Binnenlandsch Overzicht (2e blad). Buitenlandsoh Overzicht (Ie blad). Gemeenteraad Stad aan 't Haringvliet en Bruinisse. Landbouw=crisis«publicaties. Gemengde berichten.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1