CriDWEEKBLADöpGED.GD0nD5IAG vöoRDlZUID-HOLLinZECUWJCHE EILAMDEn
8e Jaarilang
ZATERDAG 23 MEI 1936
No. 739
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 193 5 O P G E N O M N H E T B L AD „OIN Z E EILANDEN" - 18e JAARGANG
N.V. Uitgeversmaatschappij „Ellanden-nieuws
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Uit het Kij|tvenster
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Gij zijt opgevaren in de hoogte;
Gij hebt de gevangenis gevankelijk
gevoerd 1 De zege was aan Chris
tus En wat zingt nu de Kerke Gods
in Psalm 3 vers 4: ,Gij, Heer', al
leen, Gij zijt Verwinnaar in den
strijd en geeft uw volk den
zegen I Ziet de zege was voor Chris
tus en de zegen is voor zijn volk.
Het Hemelvaartsfeit heeft zalige
Hemelvaartsvrucht voor dat volk,
hetwelk Jezus kwam zalig maken
van hunne zonden.
De Heere roept zijn volk toe
Strgd den goeden strijd des geloofs
tegen het rijk der duisternis, maar
ach! de doodvijanden kunnen 't
vaak zoo bang maken, dat wordt
gevreesd te zullen omkomen door
de vele bestrijders 1
Doch aanschouwt hoe het Hemel-
vaarts-Evangelie heenwijst op Chris
tus den Overwinnaar, die de gevan
genis heeft gevankelijk gevoerd Dat
zegt U, o strijdende Kerke Christi,
dat uw strfld feitelijk gaat tegen
reeds overwonnen vijanden. Uwe
bestrgders worden gehouden aan
ketenen, die berusten in de almach
tige Rechterhand des Heeren en
een tegenpartijder kan nooit verder
gaan dan voor zoover de ketenen
worden gevierd.
Dit is de Hemelvaartszegen, de
heerlijke vrucht van Christi zege
Alle instrument, dat tegen u be
reid wordt, zal niet gelukken, en
alle tong, die in het gericht tegen
u opstaat, zult gij verdoemen; dit
is de erve der knechten des Heeren,
en hunne gerechtigheid is uit Mij,
spreekt de Heere
Bestreden en vreezende ziel, mocht
de Heere over dit stuk u geven
Zfln goddelijk licht; legge de Geest
der genade en der gebeden u in
hart en mond de smeeking van
Josafat (2 Kron. 20)O, onze God,
zult Gij geen recht tegen hen
oefenen? Want in ons is geene
kracht tegen deze groote menigte,
die tegen ons komt en wfl weten
niet wat wij doen zullen; maar onze
oogen zijn op U.
Hij geeft den moede kracht en
hij vermenigvuldigt de sterkte dien
die geen krachten heeft; en die den
Heere verwachten zullen de kracht
vernieuwen, zij zullen opvaren met
vleugelen gelijk de arenden.
Strijdt dan voort den goeden
strijd des geloofs en gij zult
zijn meer dan overwinnaars, door
Hem, Die u heeft liefgehad en u
ten goede de gevangenis heeft ge
vankelijk gevoerd.
Hoort I De groote Overwinnaar
roept u toe uit de heerlijkheid: Die
overwint, Ik zal hem geven met Mij
te zitten in Mijnen troon, gelijk als
Ik overwonnen heb en ben gezeten
met Mijnen vader in Zijnen troon.
Wees getrouw tot den dood en
Ik zal u geven de kroon des levens.
Gewis, eens wordt gij, strijdende
Kerke, gekroond met de kroon des
levens en dat als de voldragen
vrucht van Christi zege, wijl in de
Hemelvaart ontsloten i» de hemel.
Derwaarts Uw Heere is opgevaren
om plaatse te bereiden in het Va
derhuis met zijn vele woningen
Dit toch is de zegen van Christi
zegewanneer gg komt te sterven,
dan zal uw ziel van stonde aan
worden opgenomen tot Christus,
haar Hoofd in heerlijkheid om in
den hemel ecuwig bij den Heere
in te wonen.
Om aldaar blij te zingen van het
heil voor u bereid als vrucht van
Christi zegepraal, die .zagzijn strijd
bekroonen met gaven tot der men-
schen troost, opdat zelfs het we-
derhoorig kroost altijd bij Hem zou
wonen"
Pelgrims, uw weg gaat hier door
een Mesech van strijd en lijden,
doch straks is Gods Raad uitge
diend en wordt gij bevorderd tot
de heerlijkheid om uw Koning te
zien il Zijne schoonheid 1 En de
kroon, gekocht door het goddelijk
bloed des Lams werpt gij neder voor
«Christus Triumphator'.
Uw Hemelvaartsgeloof belijde:
Onze Heere en God is op zijn he-
meltroon niet alleen de almachtige
Koning Sions, doch ook onze groote
Hoogepriester, die bidt: .Vader,Ik
wil, dat waar Ik ben ook die bij
Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt,
opdat zij Mijne heerlijkheid mogen
aanschouwen, die Gij Mij gegeven
hebt, want Gij hebt Mij liefgehad
vóór de grondlegging dér wereld.
En die bede wordt vast en zeker
verhoord; alle krurlingen van Je^
hovah zullen gaan innemen de
reeds in de stilte der nooit begon
nen eeuwigheid voor hen bespro
ken plaatsen in het huis des Vaders
om aldaar voor altijd met den
Heere te wezen!
Dat is de Hemelvaartshope, de
dochter van het Hemelvaartsge
loof.
Och, mocht de Heere door zijn
lieven Geest, o Volk op de over
denking van Christi zege verleenen
dezen zegen, dat worde versterkt
uw Hemelvaartsgeloof en verleven
digd worde uw Ht melvaartshope,
en die hope beschaamt niet.
Klinime uit Sions zalen tot God
met stil ontzag uw psalmlied:
Medereiziger naar dood en graf,
eeuwigheid en oordeel, zijt gij nog
zonder Chris'us, geen hope heb
bende en zonder God in de we
reld
Hebt gij nog niet onder lofge-
juich met Sions kroost u leeren
buigen voor Sions Koning?
Ligt gij nog in de gevangenis des
duivels, als gebondene door de
zonde en den 'geestetiiken dood
Zóó doorleven en zóó komen te
sterven zal vreeselijk zijn ge wordt
dan voor een eindelóoze eeuwig
heid opgesloten in den kerker der
hel 1
Och, mocht git in het heden der
genade nog uw knieën leerrn bui
gen voor den ten hemel gevaren
Koning, die heeft alle macht; ook
U kan Hg uitvoeren uit de gevan
genis door wedergeboorte en be
keering,
Hemelvaart predikt u: God heeft
Je^us, die gekruisigd was, door
Zijne Rechterhand verhoogd tot
een Vorst en Zalignjiaker om te
geven bekeering en vergeving der
zonden.
Och, mocht gij U nederwerpen
voor dien Vorst en Zaligmaker met
de bede om verlossing en in vrij
heidstelling, zeggende met hart en
mond
De Heere Jezus zit op den troon
Zijner heerlijkheid als Zaligmaker
en Redder. Maar eerlang zal Hij
wederkomen met de wolken en
alle oog zal Hem zien als Rechter.
Om alle Zijne uitverkorenen tot
Zich te nemen In de heinelsche
blijdschap en heerlijkheid, maar
tevens om alle Z^ne vQanden, die
niet hebben gewild dat Hij Koning
over hen ware, te werpen in de
eeuwige verdoemenis.
De gekochten door het bloed
des Lams zullen als den zegen van
Christi zege deelachtig zQn een
hemelvaart!
Alle onbekeerden, die geweigerd
hebben te huldigen Sions Koning
als Heere God, zullen hebben een
hellevaart
Hoe zal het eens zijn voor U?
Hemelvaart óf hellevaart
Och, of het harte mocht worden
gezet op uwe wegen en op de tee
kenen der tijden Ziet, het tegen
woordige wereldwee, de huidige
crisis zijn signalen dat komende is
de uitei delijke alles beslissende
crisis van het jongste gericht; ver
nomen worden in dnze dagen de
dreunende stappen yan den komen- 1
den Rechter des Hèelals. De Rech-
ter staat voor de deur l De Koning
komt! O, kust denjZoonl Huldigt
bions Koning I !- I
Snet mooi bruin
De Bijbel op d« Openbare
School.
"--y^t^ ift alle/ic^'zeJi
Voornaamste inhoud
Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Oienst-
aanvragen en -aanbiedingen van 1 6 regels 80 et.Boelt-aan-
k«ndiging 10 cant per regel Contracten belangrijk lager
UITGAVE VAN
Gevestigd te Middeiharnis - Prins Hendri'sstr. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17
Abonnements-priji 85 cent per 3 maandtn bij vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maai per weelc.
Afzonderiijice nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
DE ZEGE CHRISTI!
(Hemelvaart.)
Gij zijt opgevaren in de hoogte; Gij
hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd
(Psalm 68 19a.)
„Gij immers wilt of zult nooit onze
hoop beschamen
Den Heer" zij eeuwig lof! En elk zegg
Amen, Amen!"
Voer mij uit mijn gevangenis.
Tot roem uws Naams, die heerlijk is!
Dat mij 't rechtvaardig volk omring,"
En vroolijk var* uw weidaan zing."
Hij, de Vorst der aird.
Is die hulde waarcil
St. M. IDs. Joh. de Bre^.
i
Klaploopen op de krant Dat is
geen mannenwerfc De zomerkleei
ding Zorgen van de moeders
Moderne begrafenissen.
Onlangs kwam ik ia zeker tijdschrift
de uitdrukking „klaplobpen" tegen. Met
klaploopen wordt bedoeld het teren op an«
dermans zak, het medegènieten van allerlei
goeds, terwijl men aan anderen overlaat
de kosten van hef genotene te betalen. De
redacteur van het tijdschrift dat ik las,
maakt er aanmerking op dat sommigen, al
is het om: hem te bestrijden, zijn courant
lezen, maar nooit betalen, omdat zij die
courant „even leenen" bij een abonné. Dat
is klaploopen. Precies ah in den oorlogstijd
wel eens voorviel. Men, zegt, dat soms bij
visite maken oneenigheid ontstond daarover,
dat de eene partij de andere ging bezoe,,
ken, om thuisi kachel en lamp te kunnen
uitlaten. Bij de rantsoeneering van gas en
olie en kolen was dat een leuk middel*
tje, maar het bracht wel eens verlies van
vrienden mede. Vaders en moeders met een
soms talrijk kroost waren met die ondeugd
niet behelpt, omdat zij nu eenmaal altijd
lamp en kachel in bedrijf houden moesten.
Vaders en moeders trekken nu eenmaal
in de wereld aan het kortste eind. Maar
ze behielden dan ook in de mobilisatie»
jaren hun vriendenschaar en hun goeden
naam.
Maar nu dat klaploopen op de krant,
't Is mij uit het hart gegrepen; ik haast
mij het nu te schrijven. Ik geloof dat er
velen zijn die ons Eilandennieuws lezen
uit de tweede hand. De goeden zal ik niet
te na komen, maar de kwaden. Zij stasn
niet als abonné! te boek, moeten toch Ei=»
landennieuws lezen, al was 't maar om den
Waarnemer op zijn dak te komen. Vaten
vol venijnigheid en spot giet men soms
over ondergeteekende uit. Maar dat is nu
geen mannenwerk; ik bedoel, dat klaploo
pen. (De venijnigheid accepteer ik, dat
hoort bij mijn vak.) Als ik met alle geweld
een krant wil lezen, dan abonneer ik mij'.
En als ik nu zie hoe weinig dit Eilanden^»
nieuws kost, dan reken ik er toch op dat
wie maar even kan, zich als abonné op<=
geeft. Dat hoort zoo. En hoe meer ahono
né's hoe beter de' krant wordt. Ik hoop
dat zij, voor wie dit schoentje bestemd
is, zoo vriendelijk zijn hef aan fe trekken
De Meimaand is weer gekomen met haar
zonneschijn en warmte. Wij ervaren weer
wat zonnewarmte is. Een ieder ziet of hij
niet een enkel kleedingstuk kan uitlaten;
het wintergoed maakt plaats voor zomers»
kleedij. Daar is in dat verkleeden veel
aangenaams. Maar voor velen ook veel
zórgelijks. De huisvrouw staat voor haar
kast om voor ieder gezinslid wieer wat
dunner linnengoed uit te zoeken, 't Moet er
toch eerst maar zijn! En wat er is, blijkt
blifvoorbeeld het jonge volkje niet meer te
passen. Eer al de kinderen nu weer op
zlijn zomersch gekleedi zijn is er heel wat
gedacht en gerekend, Ja, ja, dan komen
vadpr en moeder achteraf. De kinderen
gaan voor. Laten wij hopen, dat zij' die
zorgende liefde waardeeren. Dat zij er la«
ter aan terugdtenken, dan zullen zij dat
voorbeeld ook volgen. Er is in den zomer
een sterke neiging om 't kleed af te leggen.
Sommigen loopen rond in een kleedij, die
de welgevoeglijkheid schaadt. Ditmaal wil
ik daar niet over schrijven. Zonderling ge*
noeg zag ik onlangs in Rotterdam een deftige
begrafenisstoet, waarbij de lijkkist niet eens
door een kleed was gedekt; ook hadden
de paarden geen dekkleeden aan, zooals
van oudsher gewoonte was. Ook daar was
een kleed afgelegd, dat naar goede ge*
woonte niet moest afgelegd zijn. Er is
iets uitdagends in zulk een vertooning; men
maakt zich meer en meer los van bestaande
zeden en gewoonten.'. En de nieuwlichters
hebben het vooral op den dood en wat er
mede samenhangt, gemunt. De kist zicht*
baar op den wagen, alle draperie ontbreekt;
er wordt met een behoorlijk gangetje ge**
reden, ja, men trekt er veelal niet meer een
^wart costuum voor aan. Het schijnt in de
stad niet onwellevend te zijn dat men in
lichtgrijs costuum ofi de vrouwen in lichte
blouse aan het graf verschijnen. Dat moet
zoo iets beteekenen van: wij accepteeren
den dood nu eenmaal, wij' schikken oils'
in dat verlies," Ook hierin openbaart de
moderne mensch, dat hij een vijand is van
den naaste en dat hij zelfs voor den dood
niet buigt, zoolang die dood hemzelven
niet aangrijpt. Want in dien laatsten strijd
is geen geweer. Daar moet de trotsche
mensch onder gaan. O, hoe wordt hij dan
vernederd en wat blijft er van hem in
den dood over? 't Is toch ook weer ver*
staanbaar dat de ongodsdienstige mensdh
zoo boos opi dien dood kan worden, dat
hij 'den doode maar spoedig Iaat uitdra*
gen. Naar den dooden akker, liever nog
naar 't crematorium. Moet 't lichaam ver*
teren, dan maar ineens in 't vuur er mee.
Ja 't is ver gekomen in Nederland.
De vrome echter rust op zijn slaapste*
de, met vrede den dag aller dagen ver*
beidende. De groote Doodsvemieler heeft
ook het graf van de zijnen geheiligd, ja,
is hun voorgegaan in Opstanding en He*
meivaart naar de gewesten, waar al wat
ten deele is zal zijn teniet gedaan.
En zoo blijven; er in de wereld 'tis
een harde waarheid altijd twee soorten
van menschen en zij openbaren in hun
leven ook het onderscheid tusschen dien
die God dient en die, die Hem niet dient.
WAARNEMER.
door AMILOA^zonnebruincriême,-óók bij wei
nig of g»en zon.
Flacon 90 et. Tube 60 et. Doos 50 en 25 et
VI.
Bij het geroep om den Bijbel weer op de
Openbare School te krijgen moeten we
eerst letten van waar uit dit geroep komt.
Wat o£ de oorzaak is dat men 's Heeren
Woord weer op de Openbare School wil
brengen. Die is gauw aangewezen. Men
wil het Boek der boeken dienstbaar stellen
om de algemeene ontwikkeling van den
mensch aan te vullen. Om de producten
van letterkunde, schilderkunst en bioscoop
beter t-; kunnen begrijpen. En dan invoeren
als elk ander handboek voor onderwiijs.
Want ziet er staan ook wel mooie verhalen
in. Naast de sprookjesboeken van Ander*
sen en Grimm en dan heeft men nog het
voordeel, dat men de schilderstukken van
b.v. Rembrandt, de verzen van Vondel en
de rolprent waarop het leven van JezXis is
verfilmd beter volgen kan. Een doelstelling
geheel in stnijid met de gehesle eenige plaats
van den Bijbel als het Boek der Boeken,
'dat volmaakt is, waarin God Zichzelf heeft
geopenbaard en ons Zijn Wil en Wet alkon>
digt. Ons mededeelt Wat tot iallglieid gekend
moet worden. De Bijbel is maar niet een
boek met verhalen, die men kennen moet
om algemeen ontwikkeld te zijn. Wie vragen
naar den invoer van den Bijbel op de Open*
bare School? Inzonderheid vrijzinnigen, tot
zelfs socialisten en communisten, als wier
woordvoerder de heer van Veen het bepleit.
Met als doelstelling als boven omschreven.
Zij voor wien de BijbeL als Openbaring
Gods heeft afgedaan. Die èn in hun private
lev^n èn in hun 'politieke leven zich van
God en Zijn Woord hebben losgescheurd.
Voor wie het Woord Gods hoogstens is
een merkwaardig hoek, als zooveel andere
merkwaardige boeken en die het ook als
zoodanig behandelen. Hoe zal men zijn
doel bereiken Eenvoudig door den Bijbel,
of een systematisch gerangschikte bundel
verhalen (maar vooral logisch zou v. Veen
zeggen), den openbare onderwijzers in han*
den te geven. Wee de kinderen die op die
manier Bijbelsche Geschiedenis krijgen. Door
socialistische en com munistisdhe onderw'ij*
zers. In welken geest het onderwijs dan ge*
geven wordt, zullen we maar niet vragen.
Op die wijze wordt het Woord des Heeren
mogeijk tot een socialistisch of communis*
tisch handboek gemaakt. Toch meent de
heer van Veeii, dat de openbare onderWij'zer
naar behooren die taak zal vervullen. Dan
dient het corps openbare onderwijzers eerst
wel eens grondig te worden herzien. Gezui*
Ze geuri je iegemoei, zegi
Dora, en ze smaaki naar meer.
verd te worden van godloochenaars, ontdaan
te worden van zijn vele socialistische en
communistische dienaren. De Bijbel te ge*
ven in d" handen van een godloochenaar
om als object van onderwijs te dienen is
toch zeker een absurde zaak en zolu ^let
kind meer tot kwaad, dan tot goed ver*
strekken. De Bijbel op de Openbare School
kan met die doelstelling, met die roepers
er om, met die onderwijzers ons volk niet
vooruit brengen. Grondige herziening is daar
voor noodig, inzonderheid van de onder*
wijzers.
Anders met behoorlijke waarborgen, hoe
-syiDpafhaels zoci—het zifn^-Gofds-Woord ge»
bruikt bij de opvoeding van alle kinderen
des volks.
Maar met eenige verhaaltjes uit 's Hee*
ren Woord is deze gewichtige zaak niet op*
gelost. Gereformeerd Bijbelsch Onderwijs is
noodig. Gefundeerd op Woord en belijdenis.
,,In die voorzeide leer," zoo spreekt ons
Doopformulier. Dat is de leer van 's Heeren
Woord zooals het is vervat in de Drie
Formulieren van Eenigheid.
Dat is het Onderwijs waaraan ons gansche
volk behoefte heeft. De huidige toestand
is onbevredigend. Is onverantwoordelijk voor
de Overheid van ons volk. De Overheid
heeft ons volk ontkerstend. De gevolgen
zijn vreesehjk. Nog wordt vrijwel de helft
van het Protestantsche volk onderwezen
buiten kennis van God en Zijn Woord.
Dat heeft zich reeds gewroken en zal zich
nog meer wreken. De Overheid heeft hier
mede een taak. De hulp van de kerkeraden
kan niet gemist. Om toezicht op leer en leven
te houden. Maar alles is schier gedeformeerd,
verbrokkeling en verscheuiing vertoont zich
overal. Artikel 36 bevat de sleutel van de
positie. En allereerstej eisch van, practische
politiek is de herstelling van het onrecht
van 1816. De Kerk moet worden vrijge*
maakt. Opdat de Gereformeerde gezindheid
zich uitleven kan naar eisch van 's Heeren
Woord. Nog, helaas, na tal van Christelijke
regeeringen moet de eisch gesteld tot rechts*
herstel van 's Heeren Kerk. Is er wel droevi*
,ger bewijs van beginselverzaking der Chris*
telijke partijen te bedenken dan juist dit.
Dit houdt alle ontplooiing van het Gere*
formeerde leven tegen. Dit belet een schrif*
tuurlijke oplossing ook van de opvoeding
der jeugd ,van het onderwijs van onze kin*
deren. De bijzondere school, dankbaar mag
herdacht het vele goede dat ze heeft ge*
bracht, al zijn we niet blind voor het ver*
derf dat ze vaak bracht als neo*Calvinis*
tisch instrument. Al is onder de huidige
Uit het Kijkvenster: Klaploopien olp de krant.
De Bijbel op de Opienbare School Vl.(slot)
Thoolsche brief T^e blad).
Muziek (2e blad).
Binnenlandsch Overzicht (2e blad).
Buitenlandsoh Overzicht (Ie blad).
Gemeenteraad Stad aan 't Haringvliet en
Bruinisse.
Landbouw=crisis«publicaties.
Gemengde berichten.