CHRWECKBLADÖpGED.GnonD5LAG vooRDlZUID-HOLtiriZEEUWiCliE EILAHDEn EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 8e Jaargang ZATERDAG 16 MEI 1936 No. 737 Uit het Kijkvenster WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „0!N Z E EILANDEN" 18e JAARGANG aanvragen en-aanbiedingen van 1-6 regels 80 et.Boek-aan- N.V. lÜtgeVerSmaatSChdppij «Ellandeil-nieUWS Dit nummer bestaat uit 2 bladen Gij zijt opgevaren in de hoogfe l Van Wien zingt de Koninklijke harpenaar in zijn psalm? Wel, van Hem, die wordt aange sproken in het slot van vers 19 met de woordenO, Heere God Dat is niemand anders dan Vorst Immanuël. van Wien de Kerk be lijdt dat Hij is de Zone Gods, God uit God; zij roemt: Mijn Heere en Mijn Godl Gij zijt opgevaren in de hoogte wat ligt daarin opgesloten Paulus spreekt er van in Efeze 4 en getuigtHij is opgevaren, wat is het, dan dat Hij ook eerst is nedergedaald in de benedenste deelen der aarde Ziet, het Woord, dat was God, is vleesch geworden, geopenbaard als de tweede Adam, de Zoon des Menschen om te wor den en te zijn de Middelaar Gods en der menschen, de Borg der uit verkorenen. En Hij heeft zich doen kennen in de volheid destijds als het „Lam Gods* maar ook als de «Leeuw uit Juda's stainf" Als het Lam Gods heeft de Heere Jezus geleden en zich vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises, op- datzijnvolk,(dathij kwam zaligmaken van de zonden), zou worden vrij gekocht uit des duivels geweld tegen den duren prijs van zijn dierbaar bloed. Als de Leeuw uit Juda's stam heeft hij gestreden tegen Satan en het rijk der duisternis; Hij heeft de zege bevochten en getriomfeerd over die overheden en machten door zijn kruis en opstanding 1 Hij is dood geweest (het Lam is geslacht) en zieHij leeft, is levend in alle eeuwigheid. (De leeuw heeft overwonnen)! En nadat Hij zichzelven levend vertoond had en met vele gewisse kenteekenen, veertig dagen lang van de discipelen was gezien, is het Won der geschied waarvan Hemelvaart spreekt; Hij werd opgenomen,daar zij het zagen, opgenomen in den hemel. (Hand 1) Hij is met eere en heerlijkheid gekroond, gezet aan de Uechter- hand der Majesteit in de hoogste hemelen, heeft ontvangen een Naam boven allen naam, opdat eeuwig bloeie de gloriekroon op het hoofd van Immanuël. Nu van dat heerlijke Hemel- vaartsgebeuren en dat glorierijke heilsfeit der verhooging Chrisfi juicht profetisch de Man naar Gods harte: Gij zijt opgevaren in de hoogte I Opgevaren I Want Jezus is als «Heere God" door de Hem eigene persoonlijke almacht ten hocgen hemel opgevaren naar Zijn Woord Ik vare op tot Mijnen Vader. Ver vuld werd toenGod vaart op met gejuich, de Heere met geklank der bazuin. (Ps. 47). Gij zijt opgevaren in de hoogte en Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd 1 De gevangenis! Daaronder ver staan we den kerker, waarin van nature gevangen worden gehouden de gevallen Adamskinderen door Satan, zonde, dood, hel. De wrange vrucht der Bonds, breuke van ons aller vader, het bitter gevolg van den val in het Paradijs is toch deze: we zijn toe gevallen aan het geweld des Sa tans, aan de heerschappij der zonde, aan de macht van den geestelijken, tijdelijken en eeuwigen dood. In Adam der verdoemenis deelachtig, moeten we naar recht voor eeuwig worden besloten in den kerker der hel. Gevangen liggen we allen van nature in een vreeselgke gevange nis doch het vreeselijkste is daar bij dat ons bestaan zóó iswij wil len en kunnen er niet uit, gebon den met ketenen van onwil en on macht, dood door de misdaden en zonden. Hoe zou dan vrijheid dagen Alleen door een werk van onwe- derstandelijk goddelijk Alvermogen, door wonderdaden des Almachti- gen Gods. En ziet, o, eeuwig wonder van vrije genade. God heeft vóór de tijden der eeuwen gedachten van verlossing gehad en die gedachten zijn „verlossende daden* geworden in den Heere Jezus Christus. Hij, de Held, bij wien huipe beschoren was voor de gekenden des Heeren, is gekomen om den gevangenen vrijheid uit te roepen en de ge- bondenen uit te voeren uit de ge vangenis, om uit te roepen het jaar der vrijlating, het jaar van het welbehagen des Heeren l Opdat dit goddelijk doel zou worden zalige weikelijkheid heeft de Leeuw uit Juda's stam gestre den tegen Satan en de macht zij ner trawanten en Hij heeft overwonnenI Want Hij heeft de gevangenis gevankelijk gevoerd, d.w.z. gelijk oudtijds overwonnen vorsten wer den gebonden mede gevoerd ach ter den zegewagen eens overwin naars, alzóó heeft de groote Over winnaar Jezus Christus medege- voerd als Zijne overwonnelingen de geweldige machten, die (gevan gen hielden zijn in eeuwige liefde bemind gunst- en erfvolk. Gij hebt de gevangenis gevan kelijk gevoerd. De Hemelvaart des Heeren pre dikt Gods Kerke de Zege Chrisfi. Christus is de Koning der eere. God, geweldig in het strijden, Wien toekomt eere en aanbidding, om dat Hij alleen was Verwinnaar In den strijd en Zijns was de zege. Zijns was de zege, want Hij heeft als de Groote Slangenvertreder den ouden Safanas den kop ver morzeld gelijk eenmaal David Go liath doodde met diens eigen zwaard, alzoo hïeft de Groote Davidszoon den Satan met zijn eigen wapen gedood, want Jezus heeft «door Zijn dood te niet gedaan dengene, die het geweld des doods had, dat is den duivel." En nu gaat de machtige tegenpartij der Kerke Gods, de duivel nog wel om als een brieschende leeuw, z lekende wien hij zou mogen verslinden, doch de poorten der helle zullen de gemeente Christi niet overwel digen De zege was aan Christus, want Hij heeft de zonde, ook eene doodvijandin der zielen, tenietge daan door Zijns zelfs offerande, haar ontnomen voor de Kerke Gods de verdoemende en heer schappijvoerende kracht. Opdat vrijgemaakt van de zonde en Gode dienstbaar gemaakt, een verzoend en verlost volk als dienstknechten der gerechtigheid zou Gode leven. Opdat waarachtig zou zijn het Woord: Indien dan de Zoon uzal vrijgemaakt hebben, zoo zult gij waarlijk vrij zijn (Joh. 8). De zege Christi zegt ons, dat door dood en opstanding Hij heeft verslonden tot overwinning den drievoudigen dood, teweeggebracht verlossing van den geestelijken, lichamelijken en eeuwigen dood. Opgevaren is de Heere met de sleutels van dood en graf en nu is Hij voor al Zijn dierbaar erfdeel ,de Opstanding en het Leven"; een iegelijk, die leeft, en In Hem gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Christus heeft de zege behaald; naar heilig recht was de hemel verbeurd, de hel verdiend; doch Sions Zoenborg heeft door haar recht verlost, den toorn des Rech ters gebluscht met Zijn hartebloed. En alzoo heeft de Heere Jezus verkregen het erfrepht ten eeuwi gen leven voor allen die worden begenadigd met de aanneming tot Gods lieve kinderen en erfgena men. Nu is er plaats bereid in hef huis des Vaders met zijn vele wo ningen, want er is geen verdoeme nis voor degenen, die in Christus Jezus zijn. Gij zijt opgevaren in de hoogte; Gij hebt de gevangenis gevankelyk gevoerd. Dat vertelt ons van de Zege Christi. Hij is vanaf den Olijfberg ten hemel opgevaren als de groote Overwinnaar, is gekroond en ge zeten met Zijnen Vader in Zijnen troon, .daar Hij, bekleed met eer en macht, heerschf als Sions Ko ning", naar Zijn Woord: ,Mij is ge geven alle macht in hemel en op aarde." De Hemelvaart toept op (ot ge dachtenisviering dat «Christus was Verwinnaar in den strijd, en Zijns was de zege." Daarom strooie Sion palmen voor de voeten van Immanuël en jubele Hem tegen J Looft God in de gemeenten, den Heere, gij die ziji' uit de spring- ader Israels. St. M. Ds. de B. Het uit en in praten der Vrijzin nig Democraten De ontwapenings leus laten vallen. Alles blgft bij hetzelfde. ScJcejtd ds ^eMe üt aUepei/zejf Voornaamste inhoud t tt Advertentieprijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.Dienst-- UITGAVP VAN koDdiging 10 cent per regel - Contracten belangrijk lager 1 Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendriifstr. 122 C. Giro 167930 - Posfbox 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 cent per 3 maandtn bij vooruitbetaling. Versch^nt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar DE ZEGE CHRISTI! (Hemelvaart.) Gij zijt opgevaren in de hoogte; Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd (Psalm 68 19a.) Gij voert ten hemel op, vol eer; De kerker v^erd uw buit, o Heer! Zingt des Konings lof, Met een zuivren galm, Met een blijden psailm: Hij, de Vorst der aard, Is die hulde waard! (Wordt vervolgd.) Oud Vossemeer en ide Afscheiding Afgieven De Kerkhode voor= lez«n Ziji wisten het niet? Het „geïeg;de" van Amos. Reeds enkele malen heeft de Waarnep' mer, evenals het meerendeel van de lezers, met belangstelling kennisi genomen van de mededeelingen in ons blad over de Afschei* ding; te Oud' Vossemeer. Uit het feit, dat met aanteekeningen te rade is gegaan, put ik de zekerheid dat ons alles wordt mede* gedeeld, zooals het genoteerd staat en het relaas van dit kerkelijk gebeuren is duf niet mooier gekleurd dan het zich in werke^» Hjkheid heeft toegedragen. Op een enkel ding mag ik wel eens wijkien,. Ik! koim daar tegen het woord „afgeven." Broeder de Later heeffl in de samenkoinst der ge" scheidenen een versje „afgegeven." Dat is geen woord van 1834, neen, het wordt ook nu nog wel door voorlezeijs en predikanten gebezigd. Ik mag de uitdriikking niet gaar* nre. Er is voor nïij iets on*protestantsch in. Als dominé of voorlezer zegt: ik heb toen dat en dafj „afgegeven,", dan voel ik daar iets hoogs in, iets, dat vanuit de hoogte op de toehoorders neerdaalt.^ Ik zie dan den^ dominé op deni kansel, of den voorlezer in den catheder, na beëindiging van de preek en hij „geeft iets af," dat is, hij deelt een en ander aan de gemeente mede O'Xn dan het hooge gestoelte te verlaten en de gemeente heeffj dat „afgegevene" maar te accepteeren en verder te verwterkenl, Waarom spreekt men liever niet van „me* dedeelen" ot „bekendmaken?" Het komt mij bovendien voor, dat in siom.mige kerken die mededeelingen na den dienst wel eens/ wat veel zijn,, 't Heeft er veel van of dominé of voorlfeier een Kerkbode voorleest. Vacaturebeurt, doopsbe* diening, H. Avondmaal, censuur gevallen, namen van hen die met attestatie vertrok* ken of in, de gemeente zijn gekomen en dan nog zij, die „niet langer tot de gemeente wenschten te behooren;" het wordt een heele lijst. Dat hoort m.i. in een kerkblad thuis. Want het staat in de kerk niet fraai, na de preek. Voor de groote steden komt er inog diti bij, dat de menschen aan de' namfen niet veet hebben want, ik zeg het met leedweisen nien pleegt elkander niet te kennen.; Alweer een punt waarop de dorpsgemeenten zoo erg veel voor heb* ben boven de stad. Dat moge men op 't plat* teland loch maar waardeeren. En wat betreft het „afgeven" vani een „versje," nu, hier ontgaat mij de beteekenis van dat „afge* ven'' heelemaal. Tot zingen wordt de ge* meente ultgenoodigd dunkt mij, en niet gteco'mmandeerd. Dit alles is nu niet zoo héél erg, maar men moCht er toch wel eens acht op geven. Her verslag over Oud Vossemeer leidt mij nog tot een andere opmerking. Int het gebed vanj de Later komt voor: „dat zij niet wKsten wat zij deden;." Zou dat nu wel juist zijli opgeteekend? Ik ge* loof, dat in de worsteling van 1834 de va* deren wel degelijk wisten wat zij' deden en dat zij| hun zaken met vrijmoedigheid voof 't Aangezicht Gods brachten. Of be^ teekent het, dat de Herv. Kerkbesturen niet wisten wat iij' deden? Als dat de bedoeling is dan werpt dat een beter licht op deze vergadering. Heb ik to(( hiertoe met vriend de Later te maken gehad, nu krijgt C. Gunst een b|eurt„' want van' hem verneem ik, dat hij een predicatie van van der Groe ging lezen „uit het gezegde van Amos" Kap. 8 9 tot 12. Het gezegde van Amos. Hoe heb ik het nu? Is het Gunst, die terechtgewezen moet worden of de rapporteur van de aanteeke* ningen? Gods Woord bestaat toch niet uit gezegden van dezen, en geenen? Ik n©em gaarne, aan, dat. Tiet zoo niet is bedoeld, maar dan had het ook zoo niet mogew geschreven zijn. De H. Sdhrift is door inspiratie van den H. Geest tot stand geko« men. Een gezegde is aan een mensch eigen, in letterlijken zinj is het datgene wat men* slühen gewoon zijn te zeggen. Maar zoo is Het Woord niet. Er is een onderscheid in taal eni stijl van de Bijbelheiligen; van de auteurs, maar b.v. Amos' woorden djn niet gezegden van den veeherder van The* koa, maar woorden, door den H. Geest in* gegeven. Ik ben maar bang voor de moderne Bijbelcritiek; van dat gezelschap moeten wij, óök 'iti örizei woorden, Igover mogelijk af' blijvenGods Woord is geen boek vol sjpreukjen of wijzei gezegden, maar het is de kenbron van het Goddelijk Wezen zelf en bevat de gansche Gods openbaring die ons ter zaligheid van noode is. Van dat Woord zou ik kunnen zeggen dat het is „afgegeven." Van den hooge heeft God neergezien en heeft zich aan menschen willen openbaren. En omdat het van Boven is„ daarom is het met gezag bekleed. Ik twijfel niet of zóó hebben de mannen der scheiding het ini 1834 te Oud Vossemeer ook gezien. Juist dat opkomen voor de Woordelijke inspiratie van den H. Geest in Gods Getuigenis en Zijn Koningschap over de Kerk leiddenj tot- het bekende conflict met de heerschers dier dagen. WAARNEMER. De VriJ2innig*Democraten, de partij tus* schen Vrijheidsbond en Socialisten in, voer* den in hun program de eisch voor ontwa* pening. Biji monde en geschrifte- lieten ze niet na, vooral in dagen van verkiezing, daarmee den kiezers voor te lichten. Ook wel op onze eilanden. Evenwel mag niet ge* zegd, dat ze veel vat op het kiezerscorips hadden en ook hun leuze van ontwapening vermodht niet hun positie aanzienlijk te verbeteren. De groote ontwapenaar van de Vrijzinnig* Democraten was het lid van de Eerste Ka* mer Prof. van Embden. Zijn redevoeringen aan dit thema gewijd in de Eerste Kamer zijn van algemeene be* kendheid, alsmede zijn beschrijvingen die hSj daar gaf over den gifgas* en bacteriën* oorlog. Inzonderheid op onzei eilanden trad wel op de heer J. Kortland, lid van de Provin* caile Staten vanj Zuid*Holland. Sedert de laatste jaren verkeerden de Vrij* z!inni!g*Democraten met hun eisch tot ont* Wapening in een zeer delicate, een zeer moeilijke positie. Een tweetal hunner voor* aanstaande personen zijn in het Kabinet op* genomen. De ontwapeningsconferentie tus* schen de Volken heeft totaal schip* breuk geleden, de bewapening der volke* reni is zelfs tot een bewapeningswedstrijd gestegen. De Volkenbond, waarvan zoo* velen hooge verwachüngeix hadden is een jammerÜjke mislukking geworden. De in* ternationale rechtsorde waarop, zoovelen ver* trouwden wordt dagelijks met voeten ge* treden en geschonden. Een collectieve veilig* heid door middel van de Volkenbond, Abessinié leert het ons, is een riet* staf die de handen doorboort. Na zwaar werk, zegi Dora, het fijnsie merk. I I 11 M I M 1 1 AHerwege bewapening. Bewapening tot Ide tanden. Te land, ter zee, in de lucht. Niet alleen de grooten doen er aan mee. Niet alleen de groote mogendheden van wien men agressie (aanval) zou kunnen verwach* ten, maar ooki de kleine landen trachten hun bewapening te verbeteren. Zoo ook ons land, Nederland waarvan men toch allerminst eenige agressie zal verwachten. Be* idachtzaamheid op eigen, veiligheid moet er toe voeren. Vooral in -ons land is verKs:'-*?; ring noodig, meer dan noodig. Feitelijk was ons land op de grenzen van ontwa|pe* ning. Eigenlijk moet in ons land gesproken worden van verwaarloozing van onze weer* ■middelen, zoowel materieel als op het ge* bied van personeel. Eer.ige voorziening is dan ook getroffen door de aanvaarding van de f 50 millioen voor het Weerfonds, Aanvulling van de verschrikkeUjken ach-» terstand is daarmeei nog. lang niet bereikt. En nu komen de Vrijzinnig*Democraten in het gedrang. Vanwege hun tweetal ministers in het Ka* binet in de allereerste plaats, die mede yierantwoordeHjk zijn voor de gevoteerde gelden voor verbetering van onze defensie (weerbaarheid). Maar vooral ook vanwege de internationale toestsxiA, Alle landen be* ■wfepenen zich en leggen groote zorg aan den dag over hun eigen veiligheid, Dè internationale toestand moet dan ook hoogst gevaarlijk worden geacht. Wat voor ons land wel in bijzondere mate tot uiting is gekomen door, het langer onder de wa* penen houden van dienstplichtigen, waar* bijl tevens de verwaarloozing van ons Ie* gjer en vloot duidelijk naar voren is geko* men. Ee:i en ander heeft tot gevolg gehad dat men ia vrijzinnig*democratische kringen in moeilijkheden kwami te verkeeren. Ben gedeelte van de partij zag in dat men er met zijn programeisch van ontwa* jpening niet kwam en dat het niet langer ging om, daaraail vast te houden. Die op dat standpunt stonden gaven dan ook hun stem' aan de begrooting van de* fensie en aan het Weerfonids. Anderen! daarentegen valden die programeisch niet, laten varen en, bleven zich keeren zoowel UIT HET KIJKVENSTER: De Kijkvenster* man over de afscheiding te OnidsVossemeer. Hoofdartikel: Het uit en inprateji der Vrij» zinnige Democraten. Muziek: Ontstaan en ontwikfcelingi der Evangelische Kerkzang. Bintienlandsch Overzicht (2e Blad). Buitenland: Samenzwering tegen Hitler. Verslag van de Neringdoende Middenstands vereeniging Middelhamis:SommeIsdijk. Een ontzettend ongieluk te Achthuizen. Jongetje van 13 jaar overreden en aan de gevolgen overledein. (Zie ipl. nieuws Oolts gensplaai). Brand te OudsVossemeer,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1