CHRWECKBLADÖpGED.GnonD5LAG vooRDlZUID-HOLtiriZEEUWiCliE EILAHDEn
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
8e Jaargang
ZATERDAG 16 MEI 1936
No. 737
Uit het Kijkvenster
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „0!N Z E EILANDEN"
18e JAARGANG
aanvragen en-aanbiedingen van 1-6 regels 80 et.Boek-aan- N.V. lÜtgeVerSmaatSChdppij «Ellandeil-nieUWS
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Gij zijt opgevaren in de hoogfe l
Van Wien zingt de Koninklijke
harpenaar in zijn psalm?
Wel, van Hem, die wordt aange
sproken in het slot van vers 19 met
de woordenO, Heere God
Dat is niemand anders dan Vorst
Immanuël. van Wien de Kerk be
lijdt dat Hij is de Zone Gods, God
uit God; zij roemt: Mijn Heere en
Mijn Godl
Gij zijt opgevaren in de hoogte
wat ligt daarin opgesloten
Paulus spreekt er van in Efeze 4
en getuigtHij is opgevaren, wat
is het, dan dat Hij ook eerst is
nedergedaald in de benedenste
deelen der aarde Ziet, het Woord,
dat was God, is vleesch geworden,
geopenbaard als de tweede Adam,
de Zoon des Menschen om te wor
den en te zijn de Middelaar Gods
en der menschen, de Borg der uit
verkorenen.
En Hij heeft zich doen kennen
in de volheid destijds als het „Lam
Gods* maar ook als de «Leeuw uit
Juda's stainf"
Als het Lam Gods heeft de Heere
Jezus geleden en zich vernederd,
gehoorzaam geworden zijnde tot den
dood, ja, den dood des kruises, op-
datzijnvolk,(dathij kwam zaligmaken
van de zonden), zou worden vrij
gekocht uit des duivels geweld tegen
den duren prijs van zijn dierbaar
bloed.
Als de Leeuw uit Juda's stam
heeft hij gestreden tegen Satan en
het rijk der duisternis; Hij heeft
de zege bevochten en getriomfeerd
over die overheden en machten
door zijn kruis en opstanding 1
Hij is dood geweest (het Lam is
geslacht) en zieHij leeft, is levend
in alle eeuwigheid. (De leeuw heeft
overwonnen)!
En nadat Hij zichzelven levend
vertoond had en met vele gewisse
kenteekenen, veertig dagen lang van
de discipelen was gezien, is het Won
der geschied waarvan Hemelvaart
spreekt; Hij werd opgenomen,daar
zij het zagen, opgenomen in den
hemel. (Hand 1)
Hij is met eere en heerlijkheid
gekroond, gezet aan de Uechter-
hand der Majesteit in de hoogste
hemelen, heeft ontvangen een Naam
boven allen naam, opdat eeuwig
bloeie de gloriekroon op het hoofd
van Immanuël.
Nu van dat heerlijke Hemel-
vaartsgebeuren en dat glorierijke
heilsfeit der verhooging Chrisfi
juicht profetisch de Man naar Gods
harte: Gij zijt opgevaren in de
hoogte I
Opgevaren I Want Jezus is als
«Heere God" door de Hem eigene
persoonlijke almacht ten hocgen
hemel opgevaren naar Zijn Woord
Ik vare op tot Mijnen Vader. Ver
vuld werd toenGod vaart op met
gejuich, de Heere met geklank der
bazuin. (Ps. 47).
Gij zijt opgevaren in de hoogte
en Gij hebt de gevangenis
gevankelijk gevoerd 1
De gevangenis! Daaronder ver
staan we den kerker, waarin van
nature gevangen worden gehouden
de gevallen Adamskinderen door
Satan, zonde, dood, hel.
De wrange vrucht der Bonds,
breuke van ons aller vader, het
bitter gevolg van den val in het
Paradijs is toch deze: we zijn toe
gevallen aan het geweld des Sa
tans, aan de heerschappij der zonde,
aan de macht van den geestelijken,
tijdelijken en eeuwigen dood. In
Adam der verdoemenis deelachtig,
moeten we naar recht voor eeuwig
worden besloten in den kerker der
hel.
Gevangen liggen we allen van
nature in een vreeselgke gevange
nis doch het vreeselijkste is daar
bij dat ons bestaan zóó iswij wil
len en kunnen er niet uit, gebon
den met ketenen van onwil en on
macht, dood door de misdaden en
zonden.
Hoe zou dan vrijheid dagen
Alleen door een werk van onwe-
derstandelijk goddelijk Alvermogen,
door wonderdaden des Almachti-
gen Gods.
En ziet, o, eeuwig wonder van
vrije genade. God heeft vóór de
tijden der eeuwen gedachten van
verlossing gehad en die gedachten
zijn „verlossende daden* geworden
in den Heere Jezus Christus. Hij,
de Held, bij wien huipe beschoren
was voor de gekenden des Heeren,
is gekomen om den gevangenen
vrijheid uit te roepen en de ge-
bondenen uit te voeren uit de ge
vangenis, om uit te roepen het
jaar der vrijlating, het jaar van het
welbehagen des Heeren l
Opdat dit goddelijk doel zou
worden zalige weikelijkheid heeft
de Leeuw uit Juda's stam gestre
den tegen Satan en de macht zij
ner trawanten en Hij heeft
overwonnenI
Want Hij heeft de gevangenis
gevankelijk gevoerd, d.w.z. gelijk
oudtijds overwonnen vorsten wer
den gebonden mede gevoerd ach
ter den zegewagen eens overwin
naars, alzóó heeft de groote Over
winnaar Jezus Christus medege-
voerd als Zijne overwonnelingen
de geweldige machten, die (gevan
gen hielden zijn in eeuwige liefde
bemind gunst- en erfvolk.
Gij hebt de gevangenis gevan
kelijk gevoerd.
De Hemelvaart des Heeren pre
dikt Gods Kerke de Zege Chrisfi.
Christus is de Koning der eere.
God, geweldig in het strijden, Wien
toekomt eere en aanbidding, om
dat Hij alleen was Verwinnaar In
den strijd en Zijns was de zege.
Zijns was de zege, want Hij heeft
als de Groote Slangenvertreder
den ouden Safanas den kop ver
morzeld gelijk eenmaal David Go
liath doodde met diens eigen zwaard,
alzoo hïeft de Groote Davidszoon
den Satan met zijn eigen wapen
gedood, want Jezus heeft «door
Zijn dood te niet gedaan dengene,
die het geweld des doods had, dat
is den duivel." En nu gaat de
machtige tegenpartij der Kerke
Gods, de duivel nog wel om als
een brieschende leeuw, z lekende
wien hij zou mogen verslinden,
doch de poorten der helle zullen
de gemeente Christi niet overwel
digen
De zege was aan Christus, want
Hij heeft de zonde, ook eene
doodvijandin der zielen, tenietge
daan door Zijns zelfs offerande,
haar ontnomen voor de Kerke
Gods de verdoemende en heer
schappijvoerende kracht. Opdat
vrijgemaakt van de zonde en Gode
dienstbaar gemaakt, een verzoend
en verlost volk als dienstknechten
der gerechtigheid zou Gode leven.
Opdat waarachtig zou zijn het
Woord: Indien dan de Zoon uzal
vrijgemaakt hebben, zoo zult gij
waarlijk vrij zijn (Joh. 8).
De zege Christi zegt ons, dat
door dood en opstanding Hij heeft
verslonden tot overwinning den
drievoudigen dood, teweeggebracht
verlossing van den geestelijken,
lichamelijken en eeuwigen dood.
Opgevaren is de Heere met de
sleutels van dood en graf en nu
is Hij voor al Zijn dierbaar erfdeel
,de Opstanding en het Leven";
een iegelijk, die leeft, en In Hem
gelooft, zal niet sterven in der
eeuwigheid.
Christus heeft de zege behaald;
naar heilig recht was de hemel
verbeurd, de hel verdiend; doch
Sions Zoenborg heeft door haar
recht verlost, den toorn des Rech
ters gebluscht met Zijn hartebloed.
En alzoo heeft de Heere Jezus
verkregen het erfrepht ten eeuwi
gen leven voor allen die worden
begenadigd met de aanneming tot
Gods lieve kinderen en erfgena
men. Nu is er plaats bereid in hef
huis des Vaders met zijn vele wo
ningen, want er is geen verdoeme
nis voor degenen, die in Christus
Jezus zijn.
Gij zijt opgevaren in de hoogte;
Gij hebt de gevangenis gevankelyk
gevoerd. Dat vertelt ons van de
Zege Christi.
Hij is vanaf den Olijfberg ten
hemel opgevaren als de groote
Overwinnaar, is gekroond en ge
zeten met Zijnen Vader in Zijnen
troon, .daar Hij, bekleed met eer
en macht, heerschf als Sions Ko
ning", naar Zijn Woord: ,Mij is ge
geven alle macht in hemel en op
aarde."
De Hemelvaart toept op (ot ge
dachtenisviering dat «Christus was
Verwinnaar in den strijd, en Zijns
was de zege."
Daarom strooie Sion palmen
voor de voeten van Immanuël en
jubele Hem tegen J
Looft God in de gemeenten, den
Heere, gij die ziji' uit de spring-
ader Israels.
St. M.
Ds. de B.
Het uit en in praten der Vrijzin
nig Democraten De ontwapenings
leus laten vallen. Alles blgft
bij hetzelfde.
ScJcejtd ds ^eMe üt aUepei/zejf
Voornaamste inhoud t
tt
Advertentieprijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.Dienst-- UITGAVP VAN
koDdiging 10 cent per regel - Contracten belangrijk lager 1 Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendriifstr. 122 C. Giro 167930 - Posfbox 8 Tel. 17
Abonnements-prijs 85 cent per 3 maandtn bij vooruitbetaling.
Versch^nt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
DE ZEGE CHRISTI!
(Hemelvaart.)
Gij zijt opgevaren in de hoogte; Gij
hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd
(Psalm 68 19a.)
Gij voert ten hemel op, vol eer;
De kerker v^erd uw buit, o Heer!
Zingt des Konings lof,
Met een zuivren galm,
Met een blijden psailm:
Hij, de Vorst der aard,
Is die hulde waard!
(Wordt vervolgd.)
Oud Vossemeer en ide Afscheiding
Afgieven De Kerkhode voor=
lez«n Ziji wisten het niet?
Het „geïeg;de" van Amos.
Reeds enkele malen heeft de Waarnep'
mer, evenals het meerendeel van de lezers,
met belangstelling kennisi genomen van de
mededeelingen in ons blad over de Afschei*
ding; te Oud' Vossemeer. Uit het feit, dat
met aanteekeningen te rade is gegaan, put
ik de zekerheid dat ons alles wordt mede*
gedeeld, zooals het genoteerd staat en het
relaas van dit kerkelijk gebeuren is duf
niet mooier gekleurd dan het zich in werke^»
Hjkheid heeft toegedragen. Op een enkel
ding mag ik wel eens wijkien,. Ik! koim
daar tegen het woord „afgeven." Broeder
de Later heeffl in de samenkoinst der ge"
scheidenen een versje „afgegeven." Dat is
geen woord van 1834, neen, het wordt ook
nu nog wel door voorlezeijs en predikanten
gebezigd. Ik mag de uitdriikking niet gaar*
nre. Er is voor nïij iets on*protestantsch in.
Als dominé of voorlezer zegt: ik heb toen
dat en dafj „afgegeven,", dan voel ik daar
iets hoogs in, iets, dat vanuit de hoogte op
de toehoorders neerdaalt.^ Ik zie dan den^
dominé op deni kansel, of den voorlezer
in den catheder, na beëindiging van de
preek en hij „geeft iets af," dat is, hij
deelt een en ander aan de gemeente mede
O'Xn dan het hooge gestoelte te verlaten en
de gemeente heeffj dat „afgegevene" maar
te accepteeren en verder te verwterkenl,
Waarom spreekt men liever niet van „me*
dedeelen" ot „bekendmaken?"
Het komt mij bovendien voor, dat in
siom.mige kerken die mededeelingen na den
dienst wel eens/ wat veel zijn,, 't Heeft er
veel van of dominé of voorlfeier een
Kerkbode voorleest. Vacaturebeurt, doopsbe*
diening, H. Avondmaal, censuur gevallen,
namen van hen die met attestatie vertrok*
ken of in, de gemeente zijn gekomen en
dan nog zij, die „niet langer tot de gemeente
wenschten te behooren;" het wordt een
heele lijst. Dat hoort m.i. in een kerkblad
thuis. Want het staat in de kerk niet fraai,
na de preek. Voor de groote steden komt
er inog diti bij, dat de menschen aan de'
namfen niet veet hebben want, ik zeg
het met leedweisen nien pleegt elkander
niet te kennen.; Alweer een punt waarop
de dorpsgemeenten zoo erg veel voor heb*
ben boven de stad. Dat moge men op 't plat*
teland loch maar waardeeren. En wat betreft
het „afgeven" vani een „versje," nu, hier
ontgaat mij de beteekenis van dat „afge*
ven'' heelemaal. Tot zingen wordt de ge*
meente ultgenoodigd dunkt mij, en niet
gteco'mmandeerd. Dit alles is nu niet zoo
héél erg, maar men moCht er toch wel
eens acht op geven.
Her verslag over Oud Vossemeer leidt
mij nog tot een andere opmerking. Int
het gebed vanj de Later komt voor: „dat
zij niet wKsten wat zij deden;." Zou dat
nu wel juist zijli opgeteekend? Ik ge*
loof, dat in de worsteling van 1834 de va*
deren wel degelijk wisten wat zij' deden
en dat zij| hun zaken met vrijmoedigheid
voof 't Aangezicht Gods brachten. Of be^
teekent het, dat de Herv. Kerkbesturen
niet wisten wat iij' deden? Als dat
de bedoeling is dan werpt dat een beter
licht op deze vergadering.
Heb ik to(( hiertoe met vriend de Later
te maken gehad, nu krijgt C. Gunst een
b|eurt„' want van' hem verneem ik, dat hij
een predicatie van van der Groe ging lezen
„uit het gezegde van Amos" Kap. 8 9
tot 12.
Het gezegde van Amos. Hoe heb ik het
nu? Is het Gunst, die terechtgewezen moet
worden of de rapporteur van de aanteeke*
ningen? Gods Woord bestaat toch niet uit
gezegden van dezen, en geenen? Ik n©em
gaarne, aan, dat. Tiet zoo niet is bedoeld,
maar dan had het ook zoo niet mogew
geschreven zijn. De H. Sdhrift is door
inspiratie van den H. Geest tot stand geko«
men. Een gezegde is aan een mensch eigen,
in letterlijken zinj is het datgene wat men*
slühen gewoon zijn te zeggen. Maar zoo
is Het Woord niet. Er is een onderscheid
in taal eni stijl van de Bijbelheiligen; van
de auteurs, maar b.v. Amos' woorden djn
niet gezegden van den veeherder van The*
koa, maar woorden, door den H. Geest in*
gegeven. Ik ben maar bang voor de moderne
Bijbelcritiek; van dat gezelschap moeten wij,
óök 'iti örizei woorden, Igover mogelijk af'
blijvenGods Woord is geen boek vol
sjpreukjen of wijzei gezegden, maar het is
de kenbron van het Goddelijk Wezen zelf
en bevat de gansche Gods openbaring die
ons ter zaligheid van noode is.
Van dat Woord zou ik kunnen zeggen
dat het is „afgegeven." Van den hooge heeft
God neergezien en heeft zich aan menschen
willen openbaren. En omdat het van Boven
is„ daarom is het met gezag bekleed. Ik
twijfel niet of zóó hebben de mannen der
scheiding het ini 1834 te Oud Vossemeer
ook gezien. Juist dat opkomen voor de
Woordelijke inspiratie van den H. Geest in
Gods Getuigenis en Zijn Koningschap over
de Kerk leiddenj tot- het bekende conflict
met de heerschers dier dagen.
WAARNEMER.
De VriJ2innig*Democraten, de partij tus*
schen Vrijheidsbond en Socialisten in, voer*
den in hun program de eisch voor ontwa*
pening. Biji monde en geschrifte- lieten ze
niet na, vooral in dagen van verkiezing,
daarmee den kiezers voor te lichten. Ook
wel op onze eilanden. Evenwel mag niet ge*
zegd, dat ze veel vat op het kiezerscorips
hadden en ook hun leuze van ontwapening
vermodht niet hun positie aanzienlijk te
verbeteren.
De groote ontwapenaar van de Vrijzinnig*
Democraten was het lid van de Eerste Ka*
mer Prof. van Embden.
Zijn redevoeringen aan dit thema gewijd
in de Eerste Kamer zijn van algemeene be*
kendheid, alsmede zijn beschrijvingen die
hSj daar gaf over den gifgas* en bacteriën*
oorlog.
Inzonderheid op onzei eilanden trad wel
op de heer J. Kortland, lid van de Provin*
caile Staten vanj Zuid*Holland.
Sedert de laatste jaren verkeerden de Vrij*
z!inni!g*Democraten met hun eisch tot ont*
Wapening in een zeer delicate, een zeer
moeilijke positie. Een tweetal hunner voor*
aanstaande personen zijn in het Kabinet op*
genomen. De ontwapeningsconferentie tus*
schen de Volken heeft totaal schip*
breuk geleden, de bewapening der volke*
reni is zelfs tot een bewapeningswedstrijd
gestegen. De Volkenbond, waarvan zoo*
velen hooge verwachüngeix hadden is een
jammerÜjke mislukking geworden. De in*
ternationale rechtsorde waarop, zoovelen ver*
trouwden wordt dagelijks met voeten ge*
treden en geschonden. Een collectieve veilig*
heid door middel van de Volkenbond,
Abessinié leert het ons, is een riet*
staf die de handen doorboort.
Na zwaar werk, zegi Dora, het
fijnsie merk.
I I 11 M I M 1 1
AHerwege bewapening. Bewapening tot
Ide tanden. Te land, ter zee, in de lucht.
Niet alleen de grooten doen er aan mee.
Niet alleen de groote mogendheden van wien
men agressie (aanval) zou kunnen verwach*
ten, maar ooki de kleine landen trachten
hun bewapening te verbeteren. Zoo ook
ons land, Nederland waarvan men toch
allerminst eenige agressie zal verwachten. Be*
idachtzaamheid op eigen, veiligheid moet er
toe voeren. Vooral in -ons land is verKs:'-*?;
ring noodig, meer dan noodig. Feitelijk was
ons land op de grenzen van ontwa|pe*
ning. Eigenlijk moet in ons land gesproken
worden van verwaarloozing van onze weer*
■middelen, zoowel materieel als op het ge*
bied van personeel.
Eer.ige voorziening is dan ook getroffen
door de aanvaarding van de f 50 millioen
voor het Weerfonds,
Aanvulling van de verschrikkeUjken ach-»
terstand is daarmeei nog. lang niet bereikt.
En nu komen de Vrijzinnig*Democraten
in het gedrang.
Vanwege hun tweetal ministers in het Ka*
binet in de allereerste plaats, die mede
yierantwoordeHjk zijn voor de gevoteerde
gelden voor verbetering van onze defensie
(weerbaarheid). Maar vooral ook vanwege
de internationale toestsxiA, Alle landen be*
■wfepenen zich en leggen groote zorg aan
den dag over hun eigen veiligheid,
Dè internationale toestand moet dan ook
hoogst gevaarlijk worden geacht. Wat voor
ons land wel in bijzondere mate tot uiting
is gekomen door, het langer onder de wa*
penen houden van dienstplichtigen, waar*
bijl tevens de verwaarloozing van ons Ie*
gjer en vloot duidelijk naar voren is geko*
men.
Ee:i en ander heeft tot gevolg gehad
dat men ia vrijzinnig*democratische kringen
in moeilijkheden kwami te verkeeren.
Ben gedeelte van de partij zag in dat
men er met zijn programeisch van ontwa*
jpening niet kwam en dat het niet langer
ging om, daaraail vast te houden.
Die op dat standpunt stonden gaven dan
ook hun stem' aan de begrooting van de*
fensie en aan het Weerfonids. Anderen!
daarentegen valden die programeisch niet,
laten varen en, bleven zich keeren zoowel
UIT HET KIJKVENSTER: De Kijkvenster*
man over de afscheiding te OnidsVossemeer.
Hoofdartikel: Het uit en inprateji der Vrij»
zinnige Democraten.
Muziek: Ontstaan en ontwikfcelingi der
Evangelische Kerkzang.
Bintienlandsch Overzicht (2e Blad).
Buitenland: Samenzwering tegen Hitler.
Verslag van de Neringdoende Middenstands
vereeniging Middelhamis:SommeIsdijk.
Een ontzettend ongieluk te Achthuizen.
Jongetje van 13 jaar overreden en aan de
gevolgen overledein. (Zie ipl. nieuws Oolts
gensplaai).
Brand te OudsVossemeer,