CriDWCCK5IADopGED.GnonD5IAG vöÖRDcZUID-HOLtiriZECUWJCHE EltAHDEn Koopt Kosten Kapok EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 8e Jaargang ZATERDAG 2 MEI 1936 No. 733 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws Alle macht gegeven. Uit het Kijkvenster" WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 O P G E N O M E!N HET BLAD „O'.N Z E EILANDEN" - 18e JAARGANG Dit nummer bestaat uit 2 bladen ,En Jezus bij hen komende". Niet aan de wereld geopenbaard, toen niet en nu niet, want wat zal Pila- fus met Jezus doen. Maar die het van den Vader gehoord en geleerd hebben. Volgens dit ons Schriftwoord is er eerst een zien in de verte en dan een nader bijkomen. Geeste- liik, bevindelijk leert zulks kennen de pelgrim naar de stad, die fun damenten heeft. En welk een ver schil onder die elf discipelen. De een kan het niet met het geloof van den ander doen. Sommigen in aanbidding, in bewondering, in grootmaking, in lofzegglng: Gij hebt ons Gode gekocht met uw dferbaar bloed. Zich verliezende in het onuit sprekelijk mysterie, wat God uit dacht om een verloren schepsel te kunnen en te v;iilen zaligen uit eenzijdige ontferming, en al zullen die hier in aanbidding ter neer knielen, ook straks nog het Pink sterfeest beleven, de Heere meet bij hen met een overloopende maat, het is vol «Doch sommigen twijfelden". Wat is Gods Woord toch vol voor ongelukkige menschen, welk een troostbron, als 't licht er op valt.' Want verdrukten, door onweder voortgedrevenen, ongetroosten, dit is voor u achtergelaten, ge kunt met hetgeen achter ligt niet voort, ge kunt niet ontkennen, al wordt het soms gedaan, (bedroef hierin den Heiligen Geest niet), dat ge niet ganschelijk vreemd zijt als de Heere Zich in u openbaarde, maar o, dat ge waarlijk in Galilea ligt, uw Galilea, waaruit niets goeds voort kan komen, en als ge dan in de verte iets krijgt te zien met een Geestes-, geen natuurlijk oog, van dat groote wonder, zoo on uitsprekelijk groot, dat er een weg is in den uit den hemel Afgedaalde, in Wien alleen zaligheid mogelijk is. Zou zulks voor u zijn Door de barensweeën van twijfel wil zich die van het Vaderhart Afgezon derde openbaren in het tot hen komen. Ongeloóvige, twijfelende discipelen, en zeker ongeloof en twijfel is zonde, maar die bergen slecht Hij nu Zelf voor u. Hij Die niet alleen de zaligheid verwierf, maar ze ook toepast. Niet, dat ik het zelf gegrepen heb, zegt Paulus, maar ik ben gegrepen geworden. Zulks bij den aan- als voortgang. Ge'oovige bastaards weten hier niet van, maar ongeloóvige, twijfelende kinderen, discipelen, worden uit hun twijfel uitgezet door Zijn komst, en dan verwijlt Hij niet. Als de zon komt verdwijnen de nevelen. Hagel en ijs smelten voor haar verwarmende stralen. ,En Jezus bij hen komende." O, zalig bezoek 1 O, heilrgke inkomsteZe zouden niet alleen zien, zien op Jezus, en dan is Hij de edele saffiersteen, door den Vader belicht, door den H. Geest getoond om met de bruid te mogen zeggen: Hij is blank en rood en Hij draagt de banier bo ven tienduizend. Maar Hij spreekt, en aan die lippen wil de bruid komen, om van die lippen honing en honingzeem te mogen ervaren. O, zoete sprake van die gezegende lippen, als Hij spreekt tegenover Horebs vloek, in het Evangelie der genade, dat hetgeen der wet on mogelijk is, nu is aangebracht in en door Hem, Die op Golgotha uitsprak ,Het is volbracht". Uit dat volbrachte werk komt Hij tot hen, daaruit deelt Hij Zelf hun mede: ,Mij is gegeven alle macht in hemel fn op aarde." We- zensmacht bezat Hij als de eeuwige Zoon des eeuwigen Vaders. Met den Vader en den Heiligen Geest God te prijzen tot in der eeuwig- beid. Middelaarsmacht ontving Hij. Mij is .gegeven*. Hij had aan den' eisch des Richters, en als de Knecht des Vaders voldaan, en zoo bloeit de gloriekroon op 't hoofd van Davids grooten Zoon. .Alle macht in den hemel*, de engelen, de troongeesten, zij die nen Hem, alle macht biddend eischend, eischend biddend, de zaligheid der Zijnen, vragend on afwijsbaar hun inkomste, na vol brachte dagtaak in het Vaderhuis met zijn vele woningen. Alle macht in den hemel, om straks het wol kenfloers te scheiden, en tekÓinen om te oordeelen de levenden en de dooden, en dan de Zijnen, de Hem gegcvenen dien Vader voor te stellen zonder vlek, noch rimpel. Maar van die heerschappij geeft Hij ervaring, mededeeling op aarde. „Op aarde*. Daar mag Gods kerk ervaring van hebben. De heerschappij is op Zijn schouders. Wat zou Zijn macht beperken Is niet het uur van hun toebrenging het wonder van Zijn macht Blijkt hieruit niet Zijn macht als almacht Wie kan 'n moordblazenden Saulus. stilhouden, dan alleen Hij, Die sprak„Ik ben Jezus, Dien gij ver volgt" Van die wonderlijke macht hun ten goede, ervaart de gansche kerk de toepassing. Immers boven hun hoofd is geschreven: ,en dat zij door vele verdrukkingen moe ten ingaan", maar Hij houdt ze staande. Hq staat voor hen in, Hij is voor de vluchtenden onder be droefdheid van geest en gebukt onder den last der zonden, Davids groote Zoon, om ze, in Zijn Mid delaarsmacht te doen kennen, om ze uit de wreede kaken van den dood weer los te maken. En zal nu die macht, die bloedig verwor ven werd, die behaald werd, door er den dood voor in te gaan, ten volle kunnen worden ervaren (en dan is dit ten volle, altijd met den Apostel een ten deele kennen) dan moeten alle eigen krachten verlo ren worden. Hoe wordt Gods kerk in dien weg ontdekt aan de doodskleede ren van eigen kracht, maar Hij voert Zijn kracht uit, Hij leert hun bidden, tegen zichzelf inbidden: Heere, geef mij wat ik niet hebben wil, en ontneem mij, wat ik niet missen wil. Hij doet hun Zijn licf- demacht ervaren door ze te bepa len bij hun verzekeringen, opdat ze in zijn Middelaarsmacht eigen krachten mochten verliezen, door Hem tot den Vader, als eeuwige en eenzijdige ontferming en alzoo zich zalig te mogen verliezen, op dat God zij alles in allen. Voornaamste inhoud Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Oienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1 6 regels 80 et.; Boelc-aan- Itnndiging 10 c«nt per regel Contracten belangrijk lager UITGAVE VAN Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendri\str. 122 C, Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Abonnetnents-prijg 85 cent per 3 maandin bij vooruitbetaling. Verseliijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maai per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar En de elf discipelen zijn henenge* gaan naar Galilea, naar den berg waar Jezus hen bescheide» had. En als zij Hem zagen, baden zij Hem aan; doch sommigen twijfelden. En Jezus bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Matth. 28 16—19. II. Dat heil heeft God nu doen verkonden. Nu heeft Hij Zijn gerechtigheid Zoo vlekkeloos en ongeschonden Voor 't heldendom ten toon gespreid. Ds. V. B. Eien leger ter bescherming van de internationale rechtsorde? Er Wordt dezer dagen veel gesproken over de internationale reditsorde. Daarmee Wordt dan bedoeld de rechtsorde tusscben de verschillende naties onder auspiciën van den Volkenbond. En daarmee in verband spreekt men ook veel over collectieve vel^ ligheid Mede onder leiding van den Volken* bond. De collectieve veiligheid in tegenstek ling met de bondgenootsdhapipen van de voor*oorlogsche periode. Onder collectieve veiligheid verstaat men dan dat de gezamenlijke mogendheden (col* tectief) van den Volkenb^md zullen optre* den tegen den staat, die een ander land aanvalt, met het doel om dien aggressieven (aanvallenden) staat tot rede te brengen en van zijn aanval te doen afzien. Daartoe kunnen verschillende middelen in het wterk worden gesteld. Bekend zïjn de sancties welke van verschillende aard kunnen zijn, economische, financiëele, liïi'iitaire enz. In het conflict tusschen Italië en Abbesinië heeft men collectief op dén aanvaller Italië economische sancties toegepast. Welke geheel en al hun uitwerking tot voorkoming of sta* king var, de vijandelijkheden hebtien. Ook militaire sancties kunnen Worden toegepast. En nu zlijn er in Nederland, speciaal onder de vri]zinnig*democraten en socialisten ve* len dit' van meening zijn, dat daarom ons land een leger moet hebben om dan aan die militaire sancties te kunnen deelnemen. Ne* derland moet volgens hen een leger en vloot hebhen om z'ijn contingent (deel) te kun* nen leveren voor het toepassen van die sancties, om die reden hebben de vrijzinnig* dem.ocraten ook hun ontw-apeningsleus ge* sdhrapt. Een dwaze redeneering. Voor zfelf* verdedigingheeft ons land leger en vloot noodig. Niet om deel te nemen aan onver* anfwoprdeMjk gedoe van den Volkenbond. 't Is meer dan tijd dat Nederland zich van den Volkenbond afkeert. En een zel&tan* dige politiek voert, los van den Volkenbond met zich naar draagkracht in een behoorlijk weerbare positie te brengen. De zomer fcöml Onrustige jeugfd. Vacantie. De jeugdherberg. Vers anderJe zeden. Het ouderÏÏjfe huis. De rouw van Grootmoeder. Zoo spoedig als de voorjaarszon enkele uren aaneen haar verwarmende stralen op 't aardrijk doet vallen, herinneren WÜj' ons met vreugde de komst van den zomer. Dat milde ja.arge_tijde<, vergt Jocft'^'^s -lifis^ Werkplaats wat ongedwongen te verlaten en ons zonder schade voor onze gezondheid in de buitenlucht te begeven, ook' als we me* nig' kleedingstuk hebben afgelegd. Wij mo* gen ons dan wat vrijer bewegen, de opge* bloeide natuur verkwikt ons met hare God* delijke gav^ en de aarde arbeidt om ons nieuw voedsel toe te brengen tot ons on* derhoud. En als een beeld van dezen tijd moet hierbij gevoegd, dat de zomertijd ons leven minder kostbaar maakt, hetgeen aller* meest ervaren wordt door hen, die reeds meer dan eens een langen hangen winter in werkloosheid hebben doorgebtacht. Maar nu biedt de zomer ons ook gele* genheid tot vacantie. Vreemd woord in de i ooren van onze duizenden werklooze huis* vaders en jongemannen. Vacantie, o, zij hebben er al zooveel van gehad; zou er niet eeru inplaats van vrij zijn, Werk losko* men? De vacanties der ouderen, neen, het lust mij niet er in deze tijden over te schrij'* ven. Ik gun vacantie aan al wie weer een jaar lang modht werken, en ik gun werk aan allen, die een of meer jaren lang niets kon* den doen! Ons opgeschoten volkje, dat nog ter school gaat of pas kort aan den arbeid is, kijkt ook al eens naar buiten. Reeds lang wer* den plannen gesmeed hoe die enkele w«ken door te brengen en nu worden de plannen al 'meer en meer in onderdeelen uitgewerkt. De jeugd moet er op uit, van dorip tot dorp en stad tot stad Was het reizen en trekken weleer het voorrecht van de gegoeden, thans komen ook de lieden van bescheidene beurs aan de beurt. En er zijn reeds vereenigin* gen die Jeugdherbergen hebben gesticht. En over die Jeugdherbergen wilde ik een woordje in 't midden brengen. Was er vroeger een dag in het jaar dat vader „vacantie" had, dan was die dag bij* zonderlijk aan vrouw en kinderen gewijd. Later werd dat anders, de vacantie werd een week, twee weken, en die werden door de gezinsleden ioo genoeglijk mogelijk sa» men gepasseerd. Maar nu is het laatste nieuws, dat de jeugd in den vacantietijd vader en moeder allerhartelijkst groet, de fiets neemt en met zWaar beladen rug op* stapt, om door 't land te zwerven van oord tot oord. Trekken noemen ze dat. En de verandering van zeden openbaart zich ook daarin, dat jongens en meisjes zich onge* dwongen gezamenlijk op weg begeven. De jeugdherbergen verleenen voor 30 cent on* derdak. Het reglement zorgt voor goede orde, een vader en moeder houden toezicht dat geen onbehoorlijkheden gebeuren en hier mede schijnt voor duizenden ouders het laatste bezwaar tegen den treklust van het jonge goed te zijn weggenomen. Zooals te verwachten is, zijn de jeugdher* bergen neutraal. Dus wordt er „neutraal" gedaan bij maaltijden en in de gesprekken; niemand mag er voor eigen inzichten of rich* ting propaganda maken. Van roomsdh Kath. g.^!5g|Ria!^^y^!i;^';.;^^,.^.,. _.;.a^ De nieuwe kruiser „Del Ruijife» bij zi|n proefvaart. De nieuwe kruiser „De Ruijter", welke dezer dagen zijn eerste proefvaart maakte. eri van gereformeerden kant is men niet erg vóór die jeugdherbergen. Was men er maar sterker tegen! Voor de kinderen uit christelijk gezin be* staan hier nog groote nadeelèn. De kinderen trekken maar zonder controle van plaats tot plaats. Onder 'toog der ouders weg. Bidden of danken is hen niet verboden, maar hoe gaat dat in gezelschap van zoo* veel anderen van geheel andere levensover* tuiging in de Jeugdherberg en op reis? Voor hunne opvoeding van vader en moeder krachtig opkomen mag in de Jeugdherberg niet. De Jeugd*ouders moeten er een gezel* lige sfeer brengen, maar uit welk beginsel komen zij op? Dat ze neutraal zijn. En wie kan ér nu in het stuk der opvoeding neutraal wezen? Men denkt dat het kan, maar 't is niet waar. Bovendien brengen deze zwerftochten van de jeugd een los* seren gezinsband mede. Het is te verstaan, 't Eene kind gaat West, het andere Oost, en omdat z!ij kind zijbi al is 't dan 15 of 20 jaar, weten zij niet eens met hoeveel bezorgd heid vader en moeder soms achterblijven. Dus komt er zoo een enkele keer maar eens bericht, totdat het oogenblik w'eer is geko* men, dat zij gezond en wel in huis mogen wederkeeren. Zoo zwerft de jeugd, zoo zwerft het jong* verloofde paar over heide en door bosch door Nederland. Terug naar de natuur is de leuze. De mensch moet van de natuur weer leeren goed te worden. Velen hunner is de Kerk te eng geworden, altijd maar weer die preek aan te hooren! En Wat is nu zoo verkeerd? Dat onze groote neutrale bladen onder Kerknieuws telkens weer de bezwa* -ren der jongeren tegen de Kerk breed uit* meten. En zoo Wordt aan onz'e overspannen jeugd reeds voorgezegd, Vat er op het kerk* gaan valt af te dingen, 't Sdhijht met Jeugd* kerk, Jeugd*ouderlin^, Jeugdleider enzoo* voort niet eens meer goed te maken te zijn. Jeugdherbergen worden bij tientallen geo* pend om de jeugd vrij te maken van den ouden sleur. Ik weet, dat vele ouders van christelijk beginsel afk'eerig zijn van dat jeugd*trekken. En het eenvoudigweg verbieden. Maar ik ken er ook die het niet afkeuren, ja die er in hunne kortzichtigheid trotsch op zijn als roon* of dochterlief van ver uit 't Noorden of Zuiden een ansicht stuurt naar huis! En zeker, 't zijn beste kinderen, ze zouden vader en moeder niet gaarne verdriet doen. Maar dan toch: ze zijn kinderen. Ze heb* ben niet een tiende deel van vader en moe* der's levenservaring. En dat is hun zwakke plek in al de verleidingen van de wereld. In de donkere tijden die ons besdhoren zijn moest de Waarde van het onderhuis dubbel Worden aangeslagen! Laten Wij ons dus ver* zetten tegen dit voortwoekerend kwaad, den mensdh te zien als goed in zichzelf, mits hij maar in die goede en schoone natuur te«. Tugkeert. Hoe heerlijk Gods schepping is, uit haar kennen we noch God Zelven, nóch den mensch als gevallen schepsel! De zonde» val en de schuldvergiffenis komen ons niet ter kennisse dan door de prediking des V/oords, door een opvoeding bij het Ucht van dat Woord. Dat onze jongens en meisjes het beden* ken. Dat ouderhuis, o, zij zien er soms zoo* veel in, dat toch anders kon zijn. Dat w'at vader en moeder dikwiijls niet veranderen kunnen. En zeker, er komt een tijd, dat de groot geworden kinderen naar 's Heeren or* dinantie een eigen huis gaan opzetten, 't Zijl hen van harte gegund! Maar juist daarom moet dat onderhuis ons zoo lief Wezfen, de ouders vooral, aan wie wij, naast God, alles danken. En er komt ook een tijd, dat het ouderlijk huis er niet meer is. Gelukkige kinderen, die dan kunnen zeggen, dat zij nooit den eerbied voor vader en moeder hebben uit het oog verloren of dat zij zij het met veel tekortkoming door bruut* heid of een boos oog den goeden toon ver* stoorden en de ouders diep hebben gewond! Want vader en moeder worden straks ouder. En dat is ook weer iets op zichzelf. In den levensavond wordt de kracht minder, ook de kracht om de kinderen te leiden en hen af te houden van wat hun schadelijk is. En daarom blijven uit onzen kring toch geweerd het wegtrekken der kinderen terwijl een ouderpaar in eenzaamheid wordt achterge* laten, soms met veel bekommering in 't hart over wat den kinderen alzoo ial wederva* ren. De beste jeugdherberg is thuis. En het: Eert uw" vader en moeder, is het eerste gebod met een belofte. Met dat al vertoont ons volk in dit vei< schijnsel geen opwekkend beeld. Er is groo* te onrust in de gezinnen gevaren. En op allerlei gebied doen de gevolgen van deze onrustzich gevoelen. Een wereld, die in het booze ligt, ziedaar de aUergetrouWste teekëning. Grootmoedertje, geboortig uit Flakkee, was al jaren in de rouw. Dan om haar man, dan om haar grooten zoon. En ze blééf in de rouw. En toen haar gevraagd Werd: om wie rouwt gij todi? toen was haar antwoord: mensch, ik rouw om heel de Wereld, omdat z'ij mijn God en Koning niet wiUen erkennen! Haar leven was een leven der vreemdeüngschap in den Waren zin des woords. Ze had geen rust hier beneden; geen blijvende stad! Maar zij jiicht de toekomende en heeft die gevonden ook. Zulk een pelgrimage is de eenige goede. WAARNEMER. I M I UIT HET KIJKVENSTER: De treMtende Jeugd. De rouw van grooimoedier. Een leger ter bescherming internationale rechtsorde Thoolsche Sdiets: „Cornelis." (2e Blad.) Gemeenteraad Dirksland. (357 sollicitanten voor gem. opzichter. Gemeenteraad Den Bommel. (Een niet aan in de wet gestelde eischen tot stiditing van in Ned. Herv. School in de Zuidzijlde afge» wezen.) Gemeenteraad Scherpenisse. Overgang en Uitreiking einddiploma's aan de Ambachtsschool te Middelharnis. Groene Kruisverg. te N. Tong». Binnenland: Dr. Wibaut overleden. Buitenland: De toestand in Abessinië Ko* ning Foead van Egypte overleden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1