CriDWCCK5IADopGED.GnonD5IAG vöÖRDcZUID-HOLtiriZECUWJCHE EltAHDEn
Koopt
Kosten
Kapok
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
8e Jaargang
ZATERDAG 2 MEI 1936
No. 733
N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws
Alle macht gegeven.
Uit het Kijkvenster"
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 O P G E N O M E!N HET BLAD „O'.N Z E EILANDEN" - 18e JAARGANG
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
,En Jezus bij hen komende". Niet
aan de wereld geopenbaard, toen
niet en nu niet, want wat zal Pila-
fus met Jezus doen. Maar die het
van den Vader gehoord en geleerd
hebben.
Volgens dit ons Schriftwoord is
er eerst een zien in de verte en
dan een nader bijkomen. Geeste-
liik, bevindelijk leert zulks kennen
de pelgrim naar de stad, die fun
damenten heeft. En welk een ver
schil onder die elf discipelen. De
een kan het niet met het geloof
van den ander doen. Sommigen in
aanbidding, in bewondering, in
grootmaking, in lofzegglng: Gij
hebt ons Gode gekocht met uw
dferbaar bloed.
Zich verliezende in het onuit
sprekelijk mysterie, wat God uit
dacht om een verloren schepsel te
kunnen en te v;iilen zaligen uit
eenzijdige ontferming, en al zullen
die hier in aanbidding ter neer
knielen, ook straks nog het Pink
sterfeest beleven, de Heere meet
bij hen met een overloopende maat,
het is vol
«Doch sommigen twijfelden".
Wat is Gods Woord toch vol voor
ongelukkige menschen, welk een
troostbron, als 't licht er op valt.'
Want verdrukten, door onweder
voortgedrevenen, ongetroosten, dit
is voor u achtergelaten, ge kunt
met hetgeen achter ligt niet voort,
ge kunt niet ontkennen, al wordt
het soms gedaan, (bedroef hierin
den Heiligen Geest niet), dat ge
niet ganschelijk vreemd zijt als de
Heere Zich in u openbaarde, maar
o, dat ge waarlijk in Galilea ligt,
uw Galilea, waaruit niets goeds
voort kan komen, en als ge dan
in de verte iets krijgt te zien met
een Geestes-, geen natuurlijk oog,
van dat groote wonder, zoo on
uitsprekelijk groot, dat er een weg
is in den uit den hemel Afgedaalde,
in Wien alleen zaligheid mogelijk
is. Zou zulks voor u zijn Door de
barensweeën van twijfel wil zich
die van het Vaderhart Afgezon
derde openbaren in het tot hen
komen. Ongeloóvige, twijfelende
discipelen, en zeker ongeloof en
twijfel is zonde, maar die bergen
slecht Hij nu Zelf voor u. Hij Die
niet alleen de zaligheid verwierf,
maar ze ook toepast. Niet, dat ik
het zelf gegrepen heb, zegt Paulus,
maar ik ben gegrepen geworden.
Zulks bij den aan- als voortgang.
Ge'oovige bastaards weten hier niet
van, maar ongeloóvige, twijfelende
kinderen, discipelen, worden uit
hun twijfel uitgezet door Zijn komst,
en dan verwijlt Hij niet. Als de
zon komt verdwijnen de nevelen.
Hagel en ijs smelten voor haar
verwarmende stralen. ,En Jezus
bij hen komende." O, zalig bezoek 1
O, heilrgke inkomsteZe zouden
niet alleen zien, zien op Jezus, en
dan is Hij de edele saffiersteen,
door den Vader belicht, door den
H. Geest getoond om met de bruid
te mogen zeggen: Hij is blank en
rood en Hij draagt de banier bo
ven tienduizend. Maar Hij spreekt,
en aan die lippen wil de bruid
komen, om van die lippen honing
en honingzeem te mogen ervaren.
O, zoete sprake van die gezegende
lippen, als Hij spreekt tegenover
Horebs vloek, in het Evangelie der
genade, dat hetgeen der wet on
mogelijk is, nu is aangebracht in
en door Hem, Die op Golgotha
uitsprak ,Het is volbracht".
Uit dat volbrachte werk komt
Hij tot hen, daaruit deelt Hij Zelf
hun mede: ,Mij is gegeven alle
macht in hemel fn op aarde." We-
zensmacht bezat Hij als de eeuwige
Zoon des eeuwigen Vaders. Met
den Vader en den Heiligen Geest
God te prijzen tot in der eeuwig-
beid. Middelaarsmacht ontving Hij.
Mij is .gegeven*. Hij had aan den'
eisch des Richters, en als de Knecht
des Vaders voldaan, en zoo bloeit
de gloriekroon op 't hoofd van
Davids grooten Zoon.
.Alle macht in den hemel*, de
engelen, de troongeesten, zij die
nen Hem, alle macht biddend
eischend, eischend biddend, de
zaligheid der Zijnen, vragend on
afwijsbaar hun inkomste, na vol
brachte dagtaak in het Vaderhuis
met zijn vele woningen. Alle macht
in den hemel, om straks het wol
kenfloers te scheiden, en tekÓinen
om te oordeelen de levenden en
de dooden, en dan de Zijnen, de
Hem gegcvenen dien Vader voor
te stellen zonder vlek, noch rimpel.
Maar van die heerschappij geeft
Hij ervaring, mededeeling op aarde.
„Op aarde*. Daar mag Gods
kerk ervaring van hebben. De
heerschappij is op Zijn schouders.
Wat zou Zijn macht beperken Is
niet het uur van hun toebrenging
het wonder van Zijn macht Blijkt
hieruit niet Zijn macht als almacht
Wie kan 'n moordblazenden Saulus.
stilhouden, dan alleen Hij, Die
sprak„Ik ben Jezus, Dien gij ver
volgt" Van die wonderlijke macht
hun ten goede, ervaart de gansche
kerk de toepassing. Immers boven
hun hoofd is geschreven: ,en dat
zij door vele verdrukkingen moe
ten ingaan", maar Hij houdt ze
staande. Hq staat voor hen in, Hij
is voor de vluchtenden onder be
droefdheid van geest en gebukt
onder den last der zonden, Davids
groote Zoon, om ze, in Zijn Mid
delaarsmacht te doen kennen, om
ze uit de wreede kaken van den
dood weer los te maken. En zal
nu die macht, die bloedig verwor
ven werd, die behaald werd, door
er den dood voor in te gaan, ten
volle kunnen worden ervaren (en
dan is dit ten volle, altijd met den
Apostel een ten deele kennen) dan
moeten alle eigen krachten verlo
ren worden.
Hoe wordt Gods kerk in dien
weg ontdekt aan de doodskleede
ren van eigen kracht, maar Hij
voert Zijn kracht uit, Hij leert hun
bidden, tegen zichzelf inbidden:
Heere, geef mij wat ik niet hebben
wil, en ontneem mij, wat ik niet
missen wil. Hij doet hun Zijn licf-
demacht ervaren door ze te bepa
len bij hun verzekeringen, opdat
ze in zijn Middelaarsmacht eigen
krachten mochten verliezen, door
Hem tot den Vader, als eeuwige
en eenzijdige ontferming en alzoo
zich zalig te mogen verliezen, op
dat God zij alles in allen.
Voornaamste inhoud
Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Oienst-
aanvragen en -aanbiedingen van 1 6 regels 80 et.; Boelc-aan-
Itnndiging 10 c«nt per regel Contracten belangrijk lager
UITGAVE VAN
Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendri\str. 122 C, Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17
Abonnetnents-prijg 85 cent per 3 maandin bij vooruitbetaling.
Verseliijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maai per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
En de elf discipelen zijn henenge*
gaan naar Galilea, naar den berg waar
Jezus hen bescheide» had. En als zij
Hem zagen, baden zij Hem aan; doch
sommigen twijfelden. En Jezus bij hen
komende, sprak tot hen, zeggende: Mij
is gegeven alle macht in hemel en op
aarde.
Matth. 28 16—19.
II.
Dat heil heeft God nu doen verkonden.
Nu heeft Hij Zijn gerechtigheid
Zoo vlekkeloos en ongeschonden
Voor 't heldendom ten toon gespreid.
Ds. V. B.
Eien leger ter bescherming van
de internationale rechtsorde?
Er Wordt dezer dagen veel gesproken
over de internationale reditsorde. Daarmee
Wordt dan bedoeld de rechtsorde tusscben
de verschillende naties onder auspiciën van
den Volkenbond. En daarmee in verband
spreekt men ook veel over collectieve vel^
ligheid Mede onder leiding van den Volken*
bond. De collectieve veiligheid in tegenstek
ling met de bondgenootsdhapipen van de
voor*oorlogsche periode.
Onder collectieve veiligheid verstaat men
dan dat de gezamenlijke mogendheden (col*
tectief) van den Volkenb^md zullen optre*
den tegen den staat, die een ander land
aanvalt, met het doel om dien aggressieven
(aanvallenden) staat tot rede te brengen
en van zijn aanval te doen afzien. Daartoe
kunnen verschillende middelen in het wterk
worden gesteld. Bekend zïjn de sancties
welke van verschillende aard kunnen zijn,
economische, financiëele, liïi'iitaire enz.
In het conflict tusschen Italië en Abbesinië
heeft men collectief op dén aanvaller Italië
economische sancties toegepast. Welke geheel
en al hun uitwerking tot voorkoming of sta*
king var, de vijandelijkheden hebtien. Ook
militaire sancties kunnen Worden toegepast.
En nu zlijn er in Nederland, speciaal onder
de vri]zinnig*democraten en socialisten ve*
len dit' van meening zijn, dat daarom ons
land een leger moet hebben om dan aan die
militaire sancties te kunnen deelnemen. Ne*
derland moet volgens hen een leger en vloot
hebhen om z'ijn contingent (deel) te kun*
nen leveren voor het toepassen van die
sancties, om die reden hebben de vrijzinnig*
dem.ocraten ook hun ontw-apeningsleus ge*
sdhrapt. Een dwaze redeneering. Voor zfelf*
verdedigingheeft ons land leger en vloot
noodig. Niet om deel te nemen aan onver*
anfwoprdeMjk gedoe van den Volkenbond.
't Is meer dan tijd dat Nederland zich van
den Volkenbond afkeert. En een zel&tan*
dige politiek voert, los van den Volkenbond
met zich naar draagkracht in een behoorlijk
weerbare positie te brengen.
De zomer fcöml Onrustige jeugfd.
Vacantie. De jeugdherberg. Vers
anderJe zeden. Het ouderÏÏjfe huis.
De rouw van Grootmoeder.
Zoo spoedig als de voorjaarszon enkele
uren aaneen haar verwarmende stralen op
't aardrijk doet vallen, herinneren WÜj' ons
met vreugde de komst van den zomer. Dat
milde ja.arge_tijde<, vergt Jocft'^'^s -lifis^
Werkplaats wat ongedwongen te verlaten en
ons zonder schade voor onze gezondheid in
de buitenlucht te begeven, ook' als we me*
nig' kleedingstuk hebben afgelegd. Wij mo*
gen ons dan wat vrijer bewegen, de opge*
bloeide natuur verkwikt ons met hare God*
delijke gav^ en de aarde arbeidt om ons
nieuw voedsel toe te brengen tot ons on*
derhoud. En als een beeld van dezen tijd
moet hierbij gevoegd, dat de zomertijd ons
leven minder kostbaar maakt, hetgeen aller*
meest ervaren wordt door hen, die reeds
meer dan eens een langen hangen winter
in werkloosheid hebben doorgebtacht.
Maar nu biedt de zomer ons ook gele*
genheid tot vacantie. Vreemd woord in de
i ooren van onze duizenden werklooze huis*
vaders en jongemannen. Vacantie, o, zij
hebben er al zooveel van gehad; zou er niet
eeru inplaats van vrij zijn, Werk losko*
men? De vacanties der ouderen, neen, het
lust mij niet er in deze tijden over te schrij'*
ven. Ik gun vacantie aan al wie weer een
jaar lang modht werken, en ik gun werk aan
allen, die een of meer jaren lang niets kon*
den doen!
Ons opgeschoten volkje, dat nog ter school
gaat of pas kort aan den arbeid is, kijkt
ook al eens naar buiten. Reeds lang wer*
den plannen gesmeed hoe die enkele w«ken
door te brengen en nu worden de plannen
al 'meer en meer in onderdeelen uitgewerkt.
De jeugd moet er op uit, van dorip tot dorp
en stad tot stad Was het reizen en trekken
weleer het voorrecht van de gegoeden, thans
komen ook de lieden van bescheidene beurs
aan de beurt. En er zijn reeds vereenigin*
gen die Jeugdherbergen hebben gesticht. En
over die Jeugdherbergen wilde ik een
woordje in 't midden brengen.
Was er vroeger een dag in het jaar dat
vader „vacantie" had, dan was die dag bij*
zonderlijk aan vrouw en kinderen gewijd.
Later werd dat anders, de vacantie werd
een week, twee weken, en die werden door
de gezinsleden ioo genoeglijk mogelijk sa»
men gepasseerd. Maar nu is het laatste
nieuws, dat de jeugd in den vacantietijd
vader en moeder allerhartelijkst groet, de
fiets neemt en met zWaar beladen rug op*
stapt, om door 't land te zwerven van oord
tot oord. Trekken noemen ze dat. En de
verandering van zeden openbaart zich ook
daarin, dat jongens en meisjes zich onge*
dwongen gezamenlijk op weg begeven. De
jeugdherbergen verleenen voor 30 cent on*
derdak. Het reglement zorgt voor goede
orde, een vader en moeder houden toezicht
dat geen onbehoorlijkheden gebeuren en hier
mede schijnt voor duizenden ouders het
laatste bezwaar tegen den treklust van het
jonge goed te zijn weggenomen.
Zooals te verwachten is, zijn de jeugdher*
bergen neutraal. Dus wordt er „neutraal"
gedaan bij maaltijden en in de gesprekken;
niemand mag er voor eigen inzichten of rich*
ting propaganda maken. Van roomsdh Kath.
g.^!5g|Ria!^^y^!i;^';.;^^,.^.,. _.;.a^
De nieuwe kruiser „Del Ruijife» bij zi|n proefvaart.
De nieuwe kruiser „De Ruijter", welke dezer dagen zijn eerste proefvaart maakte.
eri van gereformeerden kant is men niet erg
vóór die jeugdherbergen. Was men er maar
sterker tegen!
Voor de kinderen uit christelijk gezin be*
staan hier nog groote nadeelèn. De kinderen
trekken maar zonder controle van plaats
tot plaats. Onder 'toog der ouders weg.
Bidden of danken is hen niet verboden,
maar hoe gaat dat in gezelschap van zoo*
veel anderen van geheel andere levensover*
tuiging in de Jeugdherberg en op reis?
Voor hunne opvoeding van vader en moeder
krachtig opkomen mag in de Jeugdherberg
niet. De Jeugd*ouders moeten er een gezel*
lige sfeer brengen, maar uit welk beginsel
komen zij op? Dat ze neutraal zijn. En
wie kan ér nu in het stuk der opvoeding
neutraal wezen? Men denkt dat het kan,
maar 't is niet waar. Bovendien brengen
deze zwerftochten van de jeugd een los*
seren gezinsband mede. Het is te verstaan,
't Eene kind gaat West, het andere Oost,
en omdat z!ij kind zijbi al is 't dan 15 of 20
jaar, weten zij niet eens met hoeveel bezorgd
heid vader en moeder soms achterblijven.
Dus komt er zoo een enkele keer maar eens
bericht, totdat het oogenblik w'eer is geko*
men, dat zij gezond en wel in huis mogen
wederkeeren.
Zoo zwerft de jeugd, zoo zwerft het jong*
verloofde paar over heide en door bosch
door Nederland. Terug naar de natuur is
de leuze. De mensch moet van de natuur
weer leeren goed te worden. Velen hunner
is de Kerk te eng geworden, altijd maar weer
die preek aan te hooren! En Wat is nu zoo
verkeerd? Dat onze groote neutrale bladen
onder Kerknieuws telkens weer de bezwa*
-ren der jongeren tegen de Kerk breed uit*
meten. En zoo Wordt aan onz'e overspannen
jeugd reeds voorgezegd, Vat er op het kerk*
gaan valt af te dingen, 't Sdhijht met Jeugd*
kerk, Jeugd*ouderlin^, Jeugdleider enzoo*
voort niet eens meer goed te maken te zijn.
Jeugdherbergen worden bij tientallen geo*
pend om de jeugd vrij te maken van den
ouden sleur.
Ik weet, dat vele ouders van christelijk
beginsel afk'eerig zijn van dat jeugd*trekken.
En het eenvoudigweg verbieden. Maar ik
ken er ook die het niet afkeuren, ja die er
in hunne kortzichtigheid trotsch op zijn als
roon* of dochterlief van ver uit 't Noorden
of Zuiden een ansicht stuurt naar huis!
En zeker, 't zijn beste kinderen, ze zouden
vader en moeder niet gaarne verdriet doen.
Maar dan toch: ze zijn kinderen. Ze heb*
ben niet een tiende deel van vader en moe*
der's levenservaring. En dat is hun zwakke
plek in al de verleidingen van de wereld. In
de donkere tijden die ons besdhoren zijn
moest de Waarde van het onderhuis dubbel
Worden aangeslagen! Laten Wij ons dus ver*
zetten tegen dit voortwoekerend kwaad, den
mensdh te zien als goed in zichzelf, mits
hij maar in die goede en schoone natuur te«.
Tugkeert. Hoe heerlijk Gods schepping is,
uit haar kennen we noch God Zelven, nóch
den mensch als gevallen schepsel! De zonde»
val en de schuldvergiffenis komen ons niet
ter kennisse dan door de prediking des
V/oords, door een opvoeding bij het Ucht
van dat Woord.
Dat onze jongens en meisjes het beden*
ken. Dat ouderhuis, o, zij zien er soms zoo*
veel in, dat toch anders kon zijn. Dat w'at
vader en moeder dikwiijls niet veranderen
kunnen. En zeker, er komt een tijd, dat de
groot geworden kinderen naar 's Heeren or*
dinantie een eigen huis gaan opzetten, 't Zijl
hen van harte gegund! Maar juist daarom
moet dat onderhuis ons zoo lief Wezfen, de
ouders vooral, aan wie wij, naast God, alles
danken. En er komt ook een tijd, dat het
ouderlijk huis er niet meer is. Gelukkige
kinderen, die dan kunnen zeggen, dat zij
nooit den eerbied voor vader en moeder
hebben uit het oog verloren of dat zij
zij het met veel tekortkoming door bruut*
heid of een boos oog den goeden toon ver*
stoorden en de ouders diep hebben gewond!
Want vader en moeder worden straks ouder.
En dat is ook weer iets op zichzelf. In den
levensavond wordt de kracht minder, ook
de kracht om de kinderen te leiden en hen
af te houden van wat hun schadelijk is. En
daarom blijven uit onzen kring toch geweerd
het wegtrekken der kinderen terwijl een
ouderpaar in eenzaamheid wordt achterge*
laten, soms met veel bekommering in 't hart
over wat den kinderen alzoo ial wederva*
ren. De beste jeugdherberg is thuis. En het:
Eert uw" vader en moeder, is het eerste gebod
met een belofte.
Met dat al vertoont ons volk in dit vei<
schijnsel geen opwekkend beeld. Er is groo*
te onrust in de gezinnen gevaren. En op
allerlei gebied doen de gevolgen van deze
onrustzich gevoelen. Een wereld, die in
het booze ligt, ziedaar de aUergetrouWste
teekëning. Grootmoedertje, geboortig uit
Flakkee, was al jaren in de rouw. Dan om
haar man, dan om haar grooten zoon. En ze
blééf in de rouw. En toen haar gevraagd
Werd: om wie rouwt gij todi? toen was
haar antwoord: mensch, ik rouw om heel
de Wereld, omdat z'ij mijn God en Koning
niet wiUen erkennen! Haar leven was een
leven der vreemdeüngschap in den Waren
zin des woords. Ze had geen rust hier
beneden; geen blijvende stad! Maar zij
jiicht de toekomende en heeft die gevonden
ook. Zulk een pelgrimage is de eenige goede.
WAARNEMER.
I M I
UIT HET KIJKVENSTER: De treMtende
Jeugd. De rouw van grooimoedier.
Een leger ter bescherming internationale
rechtsorde
Thoolsche Sdiets: „Cornelis." (2e Blad.)
Gemeenteraad Dirksland. (357 sollicitanten
voor gem. opzichter.
Gemeenteraad Den Bommel. (Een niet aan
in de wet gestelde eischen tot stiditing van
in Ned. Herv. School in de Zuidzijlde afge»
wezen.)
Gemeenteraad Scherpenisse.
Overgang en Uitreiking einddiploma's aan de
Ambachtsschool te Middelharnis.
Groene Kruisverg. te N. Tong».
Binnenland: Dr. Wibaut overleden.
Buitenland: De toestand in Abessinië Ko*
ning Foead van Egypte overleden.