Cm.WCCKBIADopGED.GQ0riD5LAG vöördIZUID EILAHDEn 8e Jaarjjanö ZATERDAG 18 APRIL 1936 No. 729 EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING Uif het Kïjkvenster Een gezellig Biskwietje WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 O P G E N O M EN H ET BLAD „0!N Z E EILANDEN" - 18e JAARGANG Advertentie-prijs 20 cent pet regel. Reclames 40 et.Dienst- 1 UITGAVE VAN aanvragen en -aanbiedingen van 1-6 regeis 80 et.; Boels-aan- N.V. Ult^eVerSmaafSChappij «Eilandcn-IlieUWS'* Oit nummer beataat uit 2 bladen De Emmansgangers De beide wandelaars op den weg naar Emmaus bespraken met elkan der de dingen die de laatste dagen gebeurd waren. Docb, zij konden elkander de zaken niet ophelderen. De weg des Heeren was voor hen verborgen. En wie zal openen, als de Heere sluit? Zi| waren niet ia staaf de don kerheid te verdrijven, die over hun ne ziel lag. De grootc vraag voor hen wasIs dit nu des Heeren werk? Lijden, sterven, begrafenis, opstanding o het was hun zoo wonderlijk 1 Hoe zij ook spraken, het bleef hun duister. Hier was noodig het licht dat in de duisternis schijnt: In uw licht zien wg het licht En de Heere komt tot hen in Z^n opzoekende liefde. Hij laat de Zijnen, niet dwalen, maar brengt hen in het rechte spoor. De Heere Jezus komt tot hen en onderwijst hen door Woord en Geest. Hij doet hen Jhet .Woord Gods verstaan, dat de geheele weg van den Zaligmaker daarin staat beschreven Begonnen hebbende van Mozes en van alle profeten, leide hij hun uit in alle de schrif ten hetgeen van hem geschreven was. De Heere gaat het geheele goddelijke getuigenis met hen door en doet zien. dat de Christus de ze dingen moest lijden en alzoo in heerlijkheid ingaan. Dat licht verdrijft de donkerheid. Dat onderwijs geeft hun de rechte wetenschap. Nu hebben zii verstand met Goddelijk licht bestraald. Zulk een kracht hadden de woor- den der vrouwen niet Die hadden wel verhaald, höe zij het graf ledig aantroffen en hoe een engel gezegd had, dat de Heere leefde, maar de fwijfelmoedigheid van Kleopas en zijn metgezel wiss daardoor niet weggenomen. De vrouwen spraken wel de waarheid, doch de toepassing er van op het hart konden zij niet teweegbrengen. Daf is en blijft Gods werk. Kleopas en zijn vriend waren hierin van den Heere afhankelijk. Zonder Jezus konden ook zij niets doen. Over dien persoon liep hun gesprek, want zij misten Hem. Dat maakt openbaar, hoe het geloof nog in hen werkzaam was, al bedekte hen donkerheid. U dan, die gelooft, is Hfl dierbaar, zoo staat er geschreven en wordt het niet klaar gezien in deze beide mannen? Als de Bruidegom weg is. dan zullen de bruiloftskinderen treuren. De naamchristenen kunnen zon der Jezus hun weg,wel vervolgen. Het gezelschap der menschen wordt dan gekozen boven het ge, zelschap met het Woord Godi en met Christus. Zij zoeken meer met de inzichten der menschen over een te komen, dan met de H Schrift. Zoo gaan ze dan voort in het leven en, als er geene verandering komt, blijven ze vijanden van het Woord en het werk Gods tot het einde, tot het rampzalig einde toe. Het onderwijs, dat de Heere in de prediking nog tot hen doet ko men, wijst huil wel den waren weg, maar zij verlaten hun eigen weg niet. De vermaning wordt niet ver staan De goddelooze verlate zijnen weg eti de ongerechtige man zijne gedachten en hij bekeere zich tot den Heere, zoo zal Hij Zich zijner ontfermen en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk. De Heere Zelf moet komen om dit on weder standelij k in hef hart uit te werken. Hij is daartoe in de wereld gekomenDaartoe heeft Hij Zichzelf als offer gegeven, opdat Hij gaven zou verwerven voor het wederhoorig kroost. Dan leerf des Heeren leiding verstaanIk zal de blinden leiden door den weg, dien zij niet gewe ten hebben; Ik zal ze doen treden door de paden, die zij niet gewe ten hebbenIk zal de duisternis voor hun aangezicht ten licht ma ken en het kromme tot recht. Deze dingen zal Ik hun doen en Ik zal ze niet verlaten. De Heere zal deze dingen hun doen, want z? kunnen het zelf niet. Uit hen komt geen goed voort daartoe zijn wij onbekwaam. De zekerheid van den weg, dien de Heere hen doet gaan, ligt nief~ in zijn volk, maar in Hem vast. Om dat Hu de getrouwe blijft, omdat Hij nief laat varen de werken Zij ner handen, omdat Hij ZQn Woord trouw volbrengt. Zoo leert Hij den Zijnen Hem zoeken en daf in den weg van het Woord Gods. Waar het Woord des Konings is, daar is heerschap pij. Toen de Heere met daf onder richt tot de beide wandelaars kwam o, hoe werden hunne harten ge troffen. Zij spreken er van tof el kander Was ons hart niet branden de in ons, als Hij tof ons sprak op den weg en als Hij ons de Schrif ten opende? Zeker, de persoon, die tot .hen sprak, was hun t len nog onbekend, maar de kracht van het Woord daalde in hun ziel en deed daar Zijn verlichtend werk. De versla genheid des geestes werd door de krachtige werking van Woord en Geest veranderd in blijmoedigheid des geloofs. Zie daar den weg aangewezen ten dage der bestrijding en der donkerheidHef Woord Gods. Dat is het licht voor uw pad en de lamp voor uw voef. Daarin heeft de Heere Zich geopenbaard hoe Hij met Christus en in Christus met Zjjn volk handelt. Nief hef spreken der beide man nen met elkander heeft hun het noodige licht gegeven om de don kerheid op te doen klaren. Wel spraken zij aangenaam samen over den Heere. maar zij hadden Hem noodig, die het licht der wereld is. De kamerling reisde en las in hef Woord Gods. Hij zocht daarin naar den Gode welbehagelijken weg, maar hij had een uitlegger noodig. De Heere beschikte hem dezen in Fillppus, eenen man voor den kamerling.geheel onbekend. Tof de Emmaüsgangers kwam ook een onbekende zich bg hen voegen om als uitlegger hen te on derwijzen. Bij de Emmaüsgangers was het de Heere Zelf, bij den ka merling zond de Heere Zijnen dienstknecht. Zijnen dienaar des Woords. Zoo was dan in beide gevallen de Heere werkzaam, die onmisbaar is, opdat hef werk goed zal zijn en roemen zal ter eere van Hem. Ga hef gebed op tof den Heere om dien bijstand bij het hooren en lezen van Gods Woord. Anders zal hef hart nief brandende, maat koud zijn en blijven. Ook hierin is Christus de weg, de waarheid en hef leven. Wordt dan het Woord Gods toegepast aan hef hart en dat hart brandede voor den Heere, komt Christus' dierbaarheid aan de ziel betuigd te worden de Heere werkt. En menigmaal zal - daarna ver staan worden: Gewisselijk. de Hee re was aldaar en ik heb hef nief geweten. Ja, de ervaring der kinderen Gods bevestigt het: Waf Ik nu doe, weet gij niet, maar ha dezen zult gij het verstaan^ N.V. Paul C. Kaiser ROTTERDAM Voor engrosN.V. K. Vermaas Zonen Middelharnis Voornaamsfe inhood in. k'indiging 10 ctnt per regel Contracten belangrijk lager Gevestigd te MIddelharnis - Prins Hendri^str. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.) Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaarl En zij zeiden tot elkander: Was ons hart niet feandende in ons, als Hij tof ons sprak op den weg en als Hij ons de Schriften opende? Lucas 24 r 32. Onbevredigid rechtsgevoel. Lang- niet altijd bevredi,^n de rechterlijke uitspraken ons rechtsgevoel. De omstandig» heid, dat in ons land de moord met voor* bedachten rade niet met de doodstraf wordl gestraft gaan •■ve r.u maar voorbij'. Niet zel's den hoort men van rechterlijke uitspraken waarbij de strafmaat niet overeenkomt met het gepleegde strafbare feit. Dat is voor een goede bcdceling en justitie fnuikend. Zoo vonden we dezer dagen het volgende geval in de pers vermekf_ Er wordt door iem^ajad' een vergadering belegd om zijn, grieven kpn'oaar fe maken tegen de partij waar hij is uitgetreden. De vergadering is aangevangen. Vele leden van de partij in kwestie zija ter vergadering opgekomen. De spreker, die zijn uittreden Z;Ou motiveeren, is ternauwernood aan- het woord gekomen of de kden van de partij dringen op hem aan, oiii-nemen hem zijn paperassen-en bewijsstukken ^n dienen hem bovendien nog een pak slaag tóe. Een ver* volging wordt ingesteld, de zaak dient voor eem opzer rechtbanken. Dit misdrijf kan worden gestraft volgens de Wet met'een ma^* Iximale gevangenisstföf van twee jaar. Een leisch vata minder dan twee jaar b.v. eenige weken of maanden gevangenisstraf is voor de hand liggend Edoch het* O'.M. eischt slechts f 25.— hoete. Met zoo'n eisch ziet 'de verdedif* ger het nuttelooze van een uitgebreid plei^ dooi gereedelijk in met het gevolg dat hij zich er verder niet druk voor maakte. Voop* al niet, toen hij vaii dingrechter de aam«^ij<^ 2|in,g| 'kreeg, dat dieper doordringen in dei omstandigheden de pos'iie vnn zijn cliënt slechts Kadeclis' - ^''"n- Hii^d van dé zaak was een boete van 10..i Zoo'n uitspraak bevredigt het rechtsgevoel nifet. Dit „êvolgen kjujinen zijn, dat men een te*' genstander vaE ?iin papieren ter vergadering berooft en hem' bovc3dien nog een pak slaag geeft, omdat het toclr iTü^^r f 10.— zal kosten. En daarvoor zorgt dan missC.,^^'''^ ïiog wel de partijkas. Het gaat hier toch om een recht bij de Grondwet gewaarborgd. En dat zou men dan voor een klein bedrag kunnen rooven. Met bovendien nog beroo» ving en mishandeling. Met zulke practij* ken is een rechtstaat niet gediend. Dergelijk slap optreiden van de justitie werkt ter* reur en het schenden van de grondredhtelr* Bjke vrijheden in de hand En dat is ten hoogste af te keuren. Vooral in dezen tijd HeMenkermis. Tooneel en bioscoop zijn de machten, vooral ook' de laatste die de yolksziel in gjroote mate vergiftigen. We herinneren ons nog de op,voering van het schandstük „De Beul" te Amster* dam, dat zooveel stof heeft opgejaagd. Nu weer doet de bioscoop vajn zidh spteKen i Een film wordt vertoond genaamd „Hel* denkermis." De opvoeding heeft reeds tot veel pro* testen aanleiding, gegeven. Volgens de pers is het een film, waarjin onze voorouders op minderwaardige wijze worden afgebeeld. De mannen gedragen zitfh tegenover de Spaansche indringers als lafaardsch. De houding van de vrouwen is, hoewel hun meest liederlijk gedrag door de aangebrachte coupures ten deele verbor* gen wordt nog onwaardiger Een beoordeeling van deze film zegt er van: „De roerendste bladzijden uit onze geschiedenis worden verkracht, onze voor* ouders worden als lafaards en sletten voor* glestelld." En dat wordt in onze steden en dorpen vertoond. 't Is een schande om zoo de bittere strijd onzer voorouders voor te laten stellen. En het dan voor laten komen alsof men leen klucht vertoont. Dat mag het zijn voor de vervaardigers vajn deze film, een Franschman en de zoon van een socialistischen minister van België. Wat begrijpen die van dat zware lijden, toen duizenden bij duizenden om het ge* loof vielen als martelaars. Wat zegt tot hen de tragedie van Zutphen en Naarden, steden die deerlijk uitgemoord en geplunderd wer* den. Wat beseffen die van de krach* die Inspireerde tot dapperen weerstand en ver^» dediging zooals Haarlem, Alkmaar en Leiden hebben geboden. Van dit alles maken ze een grap met bieleedigende en zedelooze tendenzen. Zoo beleedigt men.ons voorgeslacht. Dat y,en marteldood stierf voor zijn geloof. Dat alles overhad om God te dienen naar Zijn Woord, om Zijn Woord en Getui* genis tot richtsnoer te stellen voor het gan* sche leven. En deze' film 'heeft de keuring ^passeerd. "Wat is de waarde van zoo'n keuring. Niets, Wat blijkt hieruit de juiste houding 'aangenomen 'door Ds. Kersten, die de openbare filmvoorstellingen verbo* den wilde stellen, 't Ware een zegen voor laiid en volk Een fij!d vol vitan>demigen Ook VOO» de Soic.sdemocraten De kladit der kerk De oorzaakGereformeerd» achtig Emmiausgangeis. Het is een, den laatsten tijd veel gebfezigd gezegde, dat wij leven in een tijd, vol van veranderingen. Maatschappelijk ontstond groote achteruitgang en verarming, de drei* gende ondergang van vele bedrijfstakken roept vraagstukken van ongekenden aard op; het is zeer waarsdhijnlSjik dat 'wij' staan voor de socialisatie van geheel het maaf^ schappelijk leven. Politiek maakt ons regeerstelsel een ern* stige crisis door; de volks vrijheden waren tot losbandigheden ontaard en als reactie daartegen komen de Nationaal^Socialistein op, die 's lands bestuur in handen van een man, met volledige macht, bekleed, willen leggen. De Democratie, die zoo lang ver* troeteld is, ook door menschen van chris* telijke betijdetiis, loopt groot gevaar weg* gevaagd te worden door totmoedeloosheid vervallen kiezers. Zelfs de S.DiA.P. ziet het gevaar komen en hangt de zeüèn naar den wind; wat vroeger werd uitgekreten wiordt nu door de S.D.A.P. aanvaard. Haar aan* hangers zingen een Wilhelmusje en zijn 'bereid het rood, wit, blauw spaarzamelijk als symbiool van volkseenheid, te volgen. Ja, u-c laatste klanken ait dien hoek luiden, dat onze Nederl'andsche vlag verpand is aan den strijd tegen tyrannie, en alzo o is die vlag ook voor socialisten aanvaardbaar. Ook in den kring der christelijke gemeente doen de invloeden des tijds zich gelden. Niet alleen daarin, dat het opkomend ge* placht, rondom zich een verw'orden en ver* dwaasat ;r,u.,_;! '""Ml ziende, een eindweegs wordt medegevoerd lil v^;2." "^^^Istroom der wereldsche genoegens, maar èi i„ ^n 'aex-J', gemeen een losser worden van den band, die aan elkander en allen tezamen aan de Kerk bindt. Hoe meer overigens een ker* kengroep op den voorgronid treedt en in* vloed oefent op het maatschapIpeÏÏjk en po* litiek leven, hoe meer zij blootstaat aan de Zuigkracht welke van 's werelds beweeg uit* gaat. In sommige kerken strijdt men een strijd op leven en dood tegen (en ten bate van) hen, die de Geref. leer vereenigbaar achten met de beginselen der N.S.B., de partij van den heer Mussert. Voornameljk het jeugdig geslacht is onder de bekoring gekomen van de daverende redevoeringen, de duizendkoppige menigte die de landda* gen bezoekt en- de scherp gepunte pen die in Volk en Vaderland niets en niemand spaart voor meedoogenlooze Critiek. Het is wel zeer te betreuren dat de jongeren de ouderen niet Willen gelooven als deze waar* schuwen voor de N.S.B. Maar als 't van de jeugd afhing (niet allen zïjin gelukkig van dat gevoelen) dan stelden zij elke kerk morgen aan den dag in goed vertrouwen onder de hoede van den heer Mussert. Met name hebben de Gereformeerde Kerken in de steden ten dezen heel wat te stellem. Tegen dezen geest des tijds, zich open* 'blarend in veronachtzaming ook van ge* bruiken en vormen, heeft de classis Zaatidam der Geref. Kerken een getuigenis doen voor* lezen in de samenkomst der gemeente. Een viertal openbaringen van achteruitgang wor* den er in aangewezen. Ten eerste de alge* meene ^vereldgelïjk'vormigheid, voorts het zonder noodzaak beluisteren van radio* preeken het ongeregeld bÜjVonen der gods* dienstoefeningen en ook het nalaten van het lezen van een hoofdstuk uit den Bijbel aan den huiselijken disch. Het moet den onbevangen lezer opval* len, dat juist in den kring dergenen die zicih in een min of meer afgesloten geheel van leer en leertudht vermeien, getuigenissen als de onderhavigen noodig blijken. Niet al wat jongeling is heeft den Booze over* wonnen, dat wiijst de praktijk des levens uit en het is goed, dat wij van het ideaüseeren fcomen tot de werkelijkheid deze werke* lïjkheid die de Schrift ons teekent, dat de mensch in zonde is ontvangen-en geboren en alleen hartvemieuwende genade onzie voeten kan zetten op den weg des levens. Dat de radio ook geestelijke schade brengt, Wordt zoo zachtaan nu wel ervaren. De ra* diopreek houdt menigeen terug van den kerkgang; de christelijke sportvereeniging sportles een nieuw biskwietje van Paul C. Kaiser. U moet het be slist proevenVerbazend lekker en leuk om te pre- senteeren: op ieder bis kwietje staat een sport- voorstelling, die zeker „in den smaak" zal val len. De nieuwste vondst van Paula 20 cent per half pond. Blllnne-, Koek- Belchultfabrlektn. ^^^^~~^^-^~—ïijrt gevangenis kamer -vssj" een. ministers kamex, I IS een concessie jjJïlr-AJf in elk mensch i/''°S«'° ontwikkeM-tier die l f kbeelden steunen op spoedig m het druk êV-*-^"^*.ji-,„Hwe* lijks tijd meer/aan tafel een oógeriblik te luisteren naarhet vermaan van het Boek der Boeken. Voorts ^,aakt de zlucht, om'den Zondag te genieten in visite en op de wandeling ook slachtoffers; men schijnt doorloopend proef te nf ineji hoever men Zondagsvermaak en een 'christelijke belijdenis kan doen samen* gaan, hetgeen tot schade van het uiterlijke leven leiden moet. Er moet weer komen een btetere heiliging van den Sabbath. Ook doet zidh hier ge* voelen de moeilijkheid, dat velen de Over* heid ontslaan van den plicht den Zondag fe heiligen en dit moet ook in het per* soonKjk leven leiden tot een ruimer stand* punt jegens den wekeljkschen rustdag, door God tevolen. Ledige plaatsen in de Tverkj men wors*' telt er mede in stad en dorp. Zou 'took' niet voor een deel liggen aan het gehalte van de predikatie? Welke aantrekkingskracht gaat er uit van het Gereformeerdachifg preekt je, het ongevoelig voorgedragen lesje? Ker* ken vol volk heb ik ook op de Paasdhdagen gezien, daar, waar de Gereformeerde waar* heid weer ten voeten uit, in al hare sdhoon* heid werd uitgedragen. De zondaar op 't diepst vernederd, de grootheid van Gods verlossingswerk der Gemeente voorgesteld en toegepast op alle verslagen ziondaarsharten zie, dat geeft een reuke van zich af, die bijna niemand onbewogen kan laten. Er is in alle maatschappeMjken nood todh nog een zucht onder het volk om Gods Waar* UIT HET KÏJKVENSTER: De Emmaus» gangeis. Dtiesiarrein: Onbevredigd rechisgie{voel' en Heldenkermis. Lezing over het Chiliasme door Ds. Lamain vam Rotterdam'. De afscheiding Ie- Oud Vossemee* II. Nagelaten gedichten van wijlen Burgemeesteir A; de Vliegpr te Herkingen. Kantongerecht Sommelsdijk. Verschillende zaken betreöende niet aan* sluiting, bij de Waterleiding G. en O. voor, die R^htbaink te Rotterdam Een gpvaï van bigamie. Binnenland: De moeilijkheden te Leerdam' Het Faaschcoin^es der S.D.A.P, Gemeenteraad Tholen. (2e Blad) en St. Maar teinsdijk. (PI. nieuws.) Uitslag groote verkooping Bouwland ie Oude Tonge. Gememgd Nieuws: Dr. van Schelven terug uit Abe«»ynië. E^ laffe moord.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1