Cm.WCCKBIADopGED.GQ0riD5LAG vöördIZUID EILAHDEn
8e Jaarjjanö
ZATERDAG 18 APRIL 1936
No. 729
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Uif het Kïjkvenster
Een
gezellig
Biskwietje
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 O P G E N O M EN H ET BLAD „0!N Z E EILANDEN" - 18e JAARGANG
Advertentie-prijs 20 cent pet regel. Reclames 40 et.Dienst- 1 UITGAVE VAN
aanvragen en -aanbiedingen van 1-6 regeis 80 et.; Boels-aan- N.V. Ult^eVerSmaafSChappij «Eilandcn-IlieUWS'*
Oit nummer beataat uit 2 bladen
De Emmansgangers
De beide wandelaars op den weg
naar Emmaus bespraken met elkan
der de dingen die de laatste dagen
gebeurd waren. Docb, zij konden
elkander de zaken niet ophelderen.
De weg des Heeren was voor hen
verborgen. En wie zal openen, als
de Heere sluit?
Zi| waren niet ia staaf de don
kerheid te verdrijven, die over hun
ne ziel lag. De grootc vraag voor
hen wasIs dit nu des Heeren
werk? Lijden, sterven, begrafenis,
opstanding o het was hun zoo
wonderlijk 1 Hoe zij ook spraken,
het bleef hun duister.
Hier was noodig het licht dat in
de duisternis schijnt: In uw licht
zien wg het licht En de Heere komt
tot hen in Z^n opzoekende liefde.
Hij laat de Zijnen, niet dwalen,
maar brengt hen in het rechte
spoor.
De Heere Jezus komt tot hen en
onderwijst hen door Woord en
Geest. Hij doet hen Jhet .Woord
Gods verstaan, dat de geheele weg
van den Zaligmaker daarin staat
beschreven Begonnen hebbende
van Mozes en van alle profeten,
leide hij hun uit in alle de schrif
ten hetgeen van hem geschreven
was. De Heere gaat het geheele
goddelijke getuigenis met hen door
en doet zien. dat de Christus de
ze dingen moest lijden en alzoo in
heerlijkheid ingaan.
Dat licht verdrijft de donkerheid.
Dat onderwijs geeft hun de rechte
wetenschap. Nu hebben zii verstand
met Goddelijk licht bestraald.
Zulk een kracht hadden de woor-
den der vrouwen niet Die hadden
wel verhaald, höe zij het graf ledig
aantroffen en hoe een engel gezegd
had, dat de Heere leefde, maar de
fwijfelmoedigheid van Kleopas en
zijn metgezel wiss daardoor niet
weggenomen.
De vrouwen spraken wel de
waarheid, doch de toepassing er
van op het hart konden zij niet
teweegbrengen. Daf is en blijft
Gods werk.
Kleopas en zijn vriend waren
hierin van den Heere afhankelijk.
Zonder Jezus konden ook zij niets
doen. Over dien persoon liep hun
gesprek, want zij misten Hem.
Dat maakt openbaar, hoe het
geloof nog in hen werkzaam was,
al bedekte hen donkerheid. U dan,
die gelooft, is Hfl dierbaar, zoo
staat er geschreven en wordt het
niet klaar gezien in deze beide
mannen? Als de Bruidegom weg
is. dan zullen de bruiloftskinderen
treuren.
De naamchristenen kunnen zon
der Jezus hun weg,wel vervolgen.
Het gezelschap der menschen
wordt dan gekozen boven het ge,
zelschap met het Woord Godi en
met Christus. Zij zoeken meer met
de inzichten der menschen over
een te komen, dan met de H Schrift.
Zoo gaan ze dan voort in het
leven en, als er geene verandering
komt, blijven ze vijanden van het
Woord en het werk Gods tot het
einde, tot het rampzalig einde toe.
Het onderwijs, dat de Heere in
de prediking nog tot hen doet ko
men, wijst huil wel den waren weg,
maar zij verlaten hun eigen weg
niet. De vermaning wordt niet ver
staan De goddelooze verlate zijnen
weg eti de ongerechtige man zijne
gedachten en hij bekeere zich tot
den Heere, zoo zal Hij Zich zijner
ontfermen en tot onzen God, want
Hij vergeeft menigvuldiglijk.
De Heere Zelf moet komen om
dit on weder standelij k in hef hart
uit te werken. Hij is daartoe in de
wereld gekomenDaartoe heeft Hij
Zichzelf als offer gegeven, opdat
Hij gaven zou verwerven voor het
wederhoorig kroost.
Dan leerf des Heeren leiding
verstaanIk zal de blinden leiden
door den weg, dien zij niet gewe
ten hebben; Ik zal ze doen treden
door de paden, die zij niet gewe
ten hebbenIk zal de duisternis
voor hun aangezicht ten licht ma
ken en het kromme tot recht. Deze
dingen zal Ik hun doen en Ik zal
ze niet verlaten.
De Heere zal deze dingen hun
doen, want z? kunnen het zelf niet.
Uit hen komt geen goed voort
daartoe zijn wij onbekwaam. De
zekerheid van den weg, dien de
Heere hen doet gaan, ligt nief~ in
zijn volk, maar in Hem vast. Om
dat Hu de getrouwe blijft, omdat
Hij nief laat varen de werken Zij
ner handen, omdat Hij ZQn Woord
trouw volbrengt.
Zoo leert Hij den Zijnen Hem
zoeken en daf in den weg van het
Woord Gods. Waar het Woord
des Konings is, daar is heerschap
pij. Toen de Heere met daf onder
richt tot de beide wandelaars kwam
o, hoe werden hunne harten ge
troffen. Zij spreken er van tof el
kander Was ons hart niet branden
de in ons, als Hij tof ons sprak op
den weg en als Hij ons de Schrif
ten opende?
Zeker, de persoon, die tot .hen
sprak, was hun t len nog onbekend,
maar de kracht van het Woord
daalde in hun ziel en deed daar
Zijn verlichtend werk. De versla
genheid des geestes werd door de
krachtige werking van Woord en
Geest veranderd in blijmoedigheid
des geloofs.
Zie daar den weg aangewezen
ten dage der bestrijding en der
donkerheidHef Woord Gods. Dat
is het licht voor uw pad en de
lamp voor uw voef. Daarin heeft
de Heere Zich geopenbaard hoe
Hij met Christus en in Christus
met Zjjn volk handelt.
Nief hef spreken der beide man
nen met elkander heeft hun het
noodige licht gegeven om de don
kerheid op te doen klaren. Wel
spraken zij aangenaam samen over
den Heere. maar zij hadden Hem
noodig, die het licht der wereld is.
De kamerling reisde en las in hef
Woord Gods. Hij zocht daarin
naar den Gode welbehagelijken
weg, maar hij had een uitlegger
noodig. De Heere beschikte hem
dezen in Fillppus, eenen man voor
den kamerling.geheel onbekend.
Tof de Emmaüsgangers kwam
ook een onbekende zich bg hen
voegen om als uitlegger hen te on
derwijzen. Bij de Emmaüsgangers
was het de Heere Zelf, bij den ka
merling zond de Heere Zijnen
dienstknecht. Zijnen dienaar des
Woords.
Zoo was dan in beide gevallen
de Heere werkzaam, die onmisbaar
is, opdat hef werk goed zal zijn en
roemen zal ter eere van Hem.
Ga hef gebed op tof den Heere
om dien bijstand bij het hooren en
lezen van Gods Woord. Anders
zal hef hart nief brandende, maat
koud zijn en blijven. Ook hierin
is Christus de weg, de waarheid
en hef leven.
Wordt dan het Woord Gods
toegepast aan hef hart en dat hart
brandede voor den Heere, komt
Christus' dierbaarheid aan de ziel
betuigd te worden de Heere
werkt.
En menigmaal zal - daarna ver
staan worden: Gewisselijk. de Hee
re was aldaar en ik heb hef nief
geweten.
Ja, de ervaring der kinderen
Gods bevestigt het: Waf Ik nu
doe, weet gij niet, maar ha dezen
zult gij het verstaan^
N.V. Paul C. Kaiser
ROTTERDAM
Voor engrosN.V. K. Vermaas
Zonen Middelharnis
Voornaamsfe inhood
in.
k'indiging 10 ctnt per regel Contracten belangrijk lager Gevestigd te MIddelharnis - Prins Hendri^str. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17
Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.)
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaarl
En zij zeiden tot elkander: Was ons
hart niet feandende in ons, als Hij
tof ons sprak op den weg en als Hij
ons de Schriften opende?
Lucas 24 r 32.
Onbevredigid rechtsgevoel.
Lang- niet altijd bevredi,^n de rechterlijke
uitspraken ons rechtsgevoel. De omstandig»
heid, dat in ons land de moord met voor*
bedachten rade niet met de doodstraf wordl
gestraft gaan •■ve r.u maar voorbij'. Niet zel's
den hoort men van rechterlijke uitspraken
waarbij de strafmaat niet overeenkomt met
het gepleegde strafbare feit. Dat is voor een
goede bcdceling en justitie fnuikend. Zoo
vonden we dezer dagen het volgende geval
in de pers vermekf_
Er wordt door iem^ajad' een vergadering
belegd om zijn, grieven kpn'oaar fe maken
tegen de partij waar hij is uitgetreden. De
vergadering is aangevangen. Vele leden van
de partij in kwestie zija ter vergadering
opgekomen. De spreker, die zijn uittreden
Z;Ou motiveeren, is ternauwernood aan- het
woord gekomen of de kden van de partij
dringen op hem aan, oiii-nemen hem zijn
paperassen-en bewijsstukken ^n dienen hem
bovendien nog een pak slaag tóe. Een ver*
volging wordt ingesteld, de zaak dient voor
eem opzer rechtbanken. Dit misdrijf kan
worden gestraft volgens de Wet met'een ma^*
Iximale gevangenisstföf van twee jaar. Een
leisch vata minder dan twee jaar b.v. eenige
weken of maanden gevangenisstraf is voor
de hand liggend
Edoch het* O'.M. eischt slechts f 25.—
hoete. Met zoo'n eisch ziet 'de verdedif*
ger het nuttelooze van een uitgebreid plei^
dooi gereedelijk in met het gevolg dat hij
zich er verder niet druk voor maakte. Voop*
al niet, toen hij vaii dingrechter de aam«^ij<^
2|in,g| 'kreeg, dat dieper doordringen in dei
omstandigheden de pos'iie vnn zijn cliënt
slechts Kadeclis' - ^''"n- Hii^d van
dé zaak was een boete van 10..i Zoo'n
uitspraak bevredigt het rechtsgevoel nifet.
Dit „êvolgen kjujinen zijn, dat men een te*'
genstander vaE ?iin papieren ter vergadering
berooft en hem' bovc3dien nog een pak
slaag geeft, omdat het toclr iTü^^r f 10.—
zal kosten. En daarvoor zorgt dan missC.,^^'''^
ïiog wel de partijkas. Het gaat hier toch
om een recht bij de Grondwet gewaarborgd.
En dat zou men dan voor een klein bedrag
kunnen rooven. Met bovendien nog beroo»
ving en mishandeling. Met zulke practij*
ken is een rechtstaat niet gediend. Dergelijk
slap optreiden van de justitie werkt ter*
reur en het schenden van de grondredhtelr*
Bjke vrijheden in de hand
En dat is ten hoogste af te keuren. Vooral
in dezen tijd
HeMenkermis.
Tooneel en bioscoop zijn de machten,
vooral ook' de laatste die de yolksziel in
gjroote mate vergiftigen.
We herinneren ons nog de op,voering
van het schandstük „De Beul" te Amster*
dam, dat zooveel stof heeft opgejaagd.
Nu weer doet de bioscoop vajn zidh
spteKen i
Een film wordt vertoond genaamd „Hel*
denkermis."
De opvoeding heeft reeds tot veel pro*
testen aanleiding, gegeven.
Volgens de pers is het een film, waarjin
onze voorouders op minderwaardige wijze
worden afgebeeld. De mannen gedragen
zitfh tegenover de Spaansche indringers als
lafaardsch. De houding van de vrouwen
is, hoewel hun meest liederlijk gedrag door
de aangebrachte coupures ten deele verbor*
gen wordt nog onwaardiger
Een beoordeeling van deze film zegt er
van: „De roerendste bladzijden uit onze
geschiedenis worden verkracht, onze voor*
ouders worden als lafaards en sletten voor*
glestelld."
En dat wordt in onze steden en dorpen
vertoond.
't Is een schande om zoo de bittere strijd
onzer voorouders voor te laten stellen.
En het dan voor laten komen alsof men
leen klucht vertoont.
Dat mag het zijn voor de vervaardigers
vajn deze film, een Franschman en de zoon
van een socialistischen minister van België.
Wat begrijpen die van dat zware lijden,
toen duizenden bij duizenden om het ge*
loof vielen als martelaars. Wat zegt tot hen
de tragedie van Zutphen en Naarden, steden
die deerlijk uitgemoord en geplunderd wer*
den. Wat beseffen die van de krach* die
Inspireerde tot dapperen weerstand en ver^»
dediging zooals Haarlem, Alkmaar en Leiden
hebben geboden.
Van dit alles maken ze een grap met
bieleedigende en zedelooze tendenzen.
Zoo beleedigt men.ons voorgeslacht. Dat
y,en marteldood stierf voor zijn geloof.
Dat alles overhad om God te dienen naar
Zijn Woord, om Zijn Woord en Getui*
genis tot richtsnoer te stellen voor het gan*
sche leven. En deze' film 'heeft de keuring
^passeerd. "Wat is de waarde van zoo'n
keuring. Niets, Wat blijkt hieruit de juiste
houding 'aangenomen 'door Ds. Kersten,
die de openbare filmvoorstellingen verbo*
den wilde stellen, 't Ware een zegen voor
laiid en volk
Een fij!d vol vitan>demigen Ook
VOO» de Soic.sdemocraten De kladit
der kerk De oorzaakGereformeerd»
achtig Emmiausgangeis.
Het is een, den laatsten tijd veel gebfezigd
gezegde, dat wij leven in een tijd, vol van
veranderingen. Maatschappelijk ontstond
groote achteruitgang en verarming, de drei*
gende ondergang van vele bedrijfstakken
roept vraagstukken van ongekenden aard op;
het is zeer waarsdhijnlSjik dat 'wij' staan
voor de socialisatie van geheel het maaf^
schappelijk leven.
Politiek maakt ons regeerstelsel een ern*
stige crisis door; de volks vrijheden waren
tot losbandigheden ontaard en als reactie
daartegen komen de Nationaal^Socialistein
op, die 's lands bestuur in handen van een
man, met volledige macht, bekleed, willen
leggen. De Democratie, die zoo lang ver*
troeteld is, ook door menschen van chris*
telijke betijdetiis, loopt groot gevaar weg*
gevaagd te worden door totmoedeloosheid
vervallen kiezers. Zelfs de S.DiA.P. ziet het
gevaar komen en hangt de zeüèn naar den
wind; wat vroeger werd uitgekreten wiordt
nu door de S.D.A.P. aanvaard. Haar aan*
hangers zingen een Wilhelmusje en zijn
'bereid het rood, wit, blauw spaarzamelijk
als symbiool van volkseenheid, te volgen.
Ja, u-c laatste klanken ait dien hoek luiden,
dat onze Nederl'andsche vlag verpand is aan
den strijd tegen tyrannie, en alzo o is die
vlag ook voor socialisten aanvaardbaar.
Ook in den kring der christelijke gemeente
doen de invloeden des tijds zich gelden.
Niet alleen daarin, dat het opkomend ge*
placht, rondom zich een verw'orden en ver*
dwaasat ;r,u.,_;! '""Ml ziende, een eindweegs
wordt medegevoerd lil v^;2." "^^^Istroom der
wereldsche genoegens, maar èi i„ ^n 'aex-J',
gemeen een losser worden van den band,
die aan elkander en allen tezamen aan de
Kerk bindt. Hoe meer overigens een ker*
kengroep op den voorgronid treedt en in*
vloed oefent op het maatschapIpeÏÏjk en po*
litiek leven, hoe meer zij blootstaat aan de
Zuigkracht welke van 's werelds beweeg uit*
gaat. In sommige kerken strijdt men een
strijd op leven en dood tegen (en ten bate
van) hen, die de Geref. leer vereenigbaar
achten met de beginselen der N.S.B., de
partij van den heer Mussert. Voornameljk
het jeugdig geslacht is onder de bekoring
gekomen van de daverende redevoeringen,
de duizendkoppige menigte die de landda*
gen bezoekt en- de scherp gepunte pen die
in Volk en Vaderland niets en niemand
spaart voor meedoogenlooze Critiek. Het is
wel zeer te betreuren dat de jongeren de
ouderen niet Willen gelooven als deze waar*
schuwen voor de N.S.B. Maar als 't van
de jeugd afhing (niet allen zïjin gelukkig
van dat gevoelen) dan stelden zij elke kerk
morgen aan den dag in goed vertrouwen
onder de hoede van den heer Mussert. Met
name hebben de Gereformeerde Kerken in
de steden ten dezen heel wat te stellem.
Tegen dezen geest des tijds, zich open*
'blarend in veronachtzaming ook van ge*
bruiken en vormen, heeft de classis Zaatidam
der Geref. Kerken een getuigenis doen voor*
lezen in de samenkomst der gemeente. Een
viertal openbaringen van achteruitgang wor*
den er in aangewezen. Ten eerste de alge*
meene ^vereldgelïjk'vormigheid, voorts het
zonder noodzaak beluisteren van radio*
preeken het ongeregeld bÜjVonen der gods*
dienstoefeningen en ook het nalaten van
het lezen van een hoofdstuk uit den Bijbel
aan den huiselijken disch.
Het moet den onbevangen lezer opval*
len, dat juist in den kring dergenen die zicih
in een min of meer afgesloten geheel van
leer en leertudht vermeien, getuigenissen
als de onderhavigen noodig blijken. Niet al
wat jongeling is heeft den Booze over*
wonnen, dat wiijst de praktijk des levens uit
en het is goed, dat wij van het ideaüseeren
fcomen tot de werkelijkheid deze werke*
lïjkheid die de Schrift ons teekent, dat de
mensch in zonde is ontvangen-en geboren
en alleen hartvemieuwende genade onzie
voeten kan zetten op den weg des levens.
Dat de radio ook geestelijke schade brengt,
Wordt zoo zachtaan nu wel ervaren. De ra*
diopreek houdt menigeen terug van den
kerkgang; de christelijke sportvereeniging
sportles een nieuw
biskwietje van Paul C.
Kaiser. U moet het be
slist proevenVerbazend
lekker en leuk om te pre-
senteeren: op ieder bis
kwietje staat een sport-
voorstelling, die zeker
„in den smaak" zal val
len. De nieuwste vondst
van Paula
20 cent per half pond.
Blllnne-, Koek- Belchultfabrlektn.
^^^^~~^^-^~—ïijrt gevangenis kamer -vssj"
een. ministers kamex, I
IS een concessie jjJïlr-AJf
in elk mensch i/''°S«'° ontwikkeM-tier die
l f kbeelden steunen op spoedig
m het druk êV-*-^"^*.ji-,„Hwe*
lijks tijd meer/aan tafel een oógeriblik te
luisteren naarhet vermaan van het Boek
der Boeken.
Voorts ^,aakt de zlucht, om'den Zondag
te genieten in visite en op de wandeling ook
slachtoffers; men schijnt doorloopend proef
te nf ineji hoever men Zondagsvermaak en
een 'christelijke belijdenis kan doen samen*
gaan, hetgeen tot schade van het uiterlijke
leven leiden moet.
Er moet weer komen een btetere heiliging
van den Sabbath. Ook doet zidh hier ge*
voelen de moeilijkheid, dat velen de Over*
heid ontslaan van den plicht den Zondag
fe heiligen en dit moet ook in het per*
soonKjk leven leiden tot een ruimer stand*
punt jegens den wekeljkschen rustdag, door
God tevolen.
Ledige plaatsen in de Tverkj men wors*'
telt er mede in stad en dorp. Zou 'took'
niet voor een deel liggen aan het gehalte
van de predikatie? Welke aantrekkingskracht
gaat er uit van het Gereformeerdachifg preekt
je, het ongevoelig voorgedragen lesje? Ker*
ken vol volk heb ik ook op de Paasdhdagen
gezien, daar, waar de Gereformeerde waar*
heid weer ten voeten uit, in al hare sdhoon*
heid werd uitgedragen. De zondaar op 't
diepst vernederd, de grootheid van Gods
verlossingswerk der Gemeente voorgesteld en
toegepast op alle verslagen ziondaarsharten
zie, dat geeft een reuke van zich af, die
bijna niemand onbewogen kan laten. Er
is in alle maatschappeMjken nood todh nog
een zucht onder het volk om Gods Waar*
UIT HET KÏJKVENSTER: De Emmaus»
gangeis.
Dtiesiarrein: Onbevredigd rechisgie{voel' en
Heldenkermis.
Lezing over het Chiliasme door Ds. Lamain
vam Rotterdam'.
De afscheiding Ie- Oud Vossemee* II.
Nagelaten gedichten van wijlen Burgemeesteir
A; de Vliegpr te Herkingen.
Kantongerecht Sommelsdijk.
Verschillende zaken betreöende niet aan*
sluiting, bij de Waterleiding G. en O. voor,
die R^htbaink te Rotterdam Een gpvaï
van bigamie.
Binnenland: De moeilijkheden te Leerdam'
Het Faaschcoin^es der S.D.A.P,
Gemeenteraad Tholen. (2e Blad) en St. Maar
teinsdijk. (PI. nieuws.)
Uitslag groote verkooping Bouwland ie
Oude Tonge.
Gememgd Nieuws: Dr. van Schelven terug
uit Abe«»ynië. E^ laffe moord.