CmWEEKBIADÓpGED.GROril)lSIAG vöÖRDlZUID-IIOLLEnZEEU^^ EltAHDEn V.Z, „CHOCOLA" EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 8e Jaargang ZATERDAG 11 APRIL 1956 No. 728 N.V. Uitgeversmaatschappij ^Eilanden-nieuws** Goede Vrijdag. Uit het Kijkvenster Muziek WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 O P G E N O M E^N HET BLAD „0;N Z E EILANDEN" 18e JAARGANG Baimiiiiiiniinitniiiiiiiiiiiniiiiiiniimniniinnniiimu i |i^ Door invallende Paasch- 1 I dagen zal ons Blad D.V. a-s. i I Woensdag NIET verschenen. 1 S Redactie. 1 Dit nummer bestaat uit 2 bladen De kruiswoorden ¥ertolken aller eerst een nameloos zondewee. Wie ze door het Goddelqk on derwijs van den Heiligen Geest mag verstaan, leert inblikken in den af grond van eigen verlorenhtid. Het eerste kruiswoord voor de vijanden verkondigt de verblind heid der zonde. Dé v^anden wisten niet wat zij deden, toen zq den Zone Gods nagelden aan het kruis. Indien zQ het geweten hadden, zij zouden den Heere der heerlijkheid niet gekruisigd hebben. Geli^'k de Filistijnen Simson de oogen hebben uitgegraven, zoo heeft de vorst der duisternis onze oogen verblind. Ziende zien wij niet. Hebt gij dien afgrond van uw zondeverblindheid reeds leeren kennen, waarin wortelt ook onze verwerping van den Christus Gods l 1 Hef tweede kruiswoord tot den eenen moordenaar predikt de ver woesting der zonde. De twee moordenaars aan het kruis bevestigen de ontzaggelQke waarheid, dat wg het beeld Gods verloren hebben en dragen het beeld van den menschcnmoorde- naar en zijne werken doen. Hebt gij dien afgrond leeren kennen, dat alle zaden van zonden liggen in ons hart, dat gij tot alles in staaf zijf, zoo de Heere u ook maar ééa oogenblik overgeeft om te wandelen naar het goeddunken van uw booze hart Het derde kruiswoord tot Maria en Johannes verkondigt de alles uifeenscheurende macht der zonde. Jozef is Maria ontvallen door den dood. Ze is weduwe en haar zoons z^n vol vijandschap. Wc lezen in hef Evangelie,En zijne broeders geloofden in Hem niet.' Hebt gij dien afgrond leeren kennen, hoe de zonde alles heeft uiteengescheurd De afgrond roept fot den afgrond. De kiuiswoorden vertolken een nameloos zondewee maar ook een gadelooze «ntferming. De zeven lampen van den gou den kandelaar in het heilige van de tabernakel verspreiden in hef duister een liefelijk licht. Zoo ook de zeven kruiswoorden voor s' Heeren Kerk in den stik- donkeren zondenacht. Zy zQn de zeven pilaren, waarop de opperste Wijsheid haar huis heeft gebouwd. Satan predikt eenmaal van het hout in hef paradQs tof den dood, de lijdende Verlosser predikt van het hout des kruises op Golgotha fot het eeuwige leven. De afgrond roept tof den afgrond. Hef eerste kruiswoord is een smeekbrief, neergelegd voor den troon van God. De lijdende Verlosser bidt voor vganden.Vader vergeef het hun, want zg weten niet, waf zij doen." Welk een liefelijken reuk ver spreidt het wierookvat van den eenigen Hoogepriester, die voor vijanden bidt! Deze bede ontsluit een deur van hoop voor dezulken, die zichzelf leerden kennen als vijanden van God en Goddelijke zaken. De afgrond van ontferming roept tot den afgtond van verblindheid en vijandschap. Hebt gij ooit dat roepen op Gol gotha geboord met ooren door boord door den Heiligen Geest? Hef tweede kruiswoord is een pardonbrief. uitgereikt aan een doemwaardige. De lijdende Verlosser ontsluit de poort des hemels voor een moor denaar I .Heden zult gij met Mij in hef Paradg» z^n.* Christus zoen- en krulsverdien- sten zijn een bron van schuldver- giffenis. Welk een genadelicht verspreidt die waardigheid voor dezulken, die de voornaamsten der zondaren in eigen oog geworden zQn, die in hun zondenacht leerden God te recht vaardigen en zichzelven te vcroor- deelen. De afgrond dervr^e genade roept tof den afgrond van doemwaardig- heid Hebt gij ooit dat roepen op Gol gotha gehoord Hef det de kruiswoord is als een narduskruik, die gebroken deUef- deolie doet vloeien voor verlate" nen en verbrokencn van hart. De lijdende Verlosser roept Ma ria en Johannes toe .Vrouw zie uw zoon, zoon zie uw moeder.* Christus zoen- en kruisverdien- sten zijn een bron van schuldver- giffenis, maar ook een bron van kracht om voort te trekken door de woestijn van dit leven- De Borg troost verlatenen, die met den Psalmist moeten klagen .Eenzaam ben ik en verschoven, ja, de ellen de drukt mij neerl* De zonde heeft alles uiteenge scheurd. Aan den voet van het kruis wor den geestelijke banden in de ge nade gelegd, banden die onverbre kelijk zijn. Zoo roept de afgrond van ont ferming fot den afgrond van ver dorvenheid. Het wordt donker als de ziel leert betuigen Uw wet is heilig, rechtvaardig en goed, maar ik ben vleescheigk onder de zonde ver kocht. Het wordt donker als de ziel moet belijdenmijne zonde maakt mij het voorwerp van uw toorn, reeds vanbef uur van mijn ontvangenis af. Het wordt donker als de ziel leert inblikken in dien afgrond van on gerechtigheid Alleen in den weg van ontdek kende genade worden gekend de zeven lampen van den gouden kan delaar op Golgotha. Voor vijanden, goddeloozen, Bar- abassen is Christus in den dood gegaan. Mocht gD leeren verstaan, dat hef verloren, eeuwig verloren is tenzij van het MiddelaarskrUis ver lossing, ontferming komt. Die alles verliest, op al hef zijne den dood leert schrijven en hef hope tegen hope alleen van den gekruisten en daarna verheerlijk ten Christus leert verwachten, komf nooit bedrogen uit. Mil Verfrischt. Versterkt. Flesschen met Kroonkurksluiting. Verkrijgbaar In alle goede Cafe's en Sporfgelegenheden N.V. Ver. Zuivelbereiders Voornaamafe inlioud Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan- kondiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager UITGAVE VAN Gevestigd te Middelliarnis - Prins Hendri\str. 122 C. Giro 167930 Postboiz 8 Tel. 17 Abonnements-prlji 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Versciiijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maai per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar De eerste drie kruiswoorden. De afgrond roept tot den afgrond. Ps. 42 8a; De Volkenboiiid gefaald. i „Waar blijft de Volkenbond," mag Abes* sinië wel vragen. Steeds heeft dit land er zich aan vastge* klemd. Maar deze trouw] is niet beloond. Italië is als aanvaller aangewezen. De Vol< kenb'ond nam geen, maatregelen om Italië te weerhouden. Behalve dan de sancties. Die mogelijk door Itahë wel als speldeprikken worden gevoeld, maar die niet vermogen Italië tot staking; van den oorlog te nopen. En maatregelen, die werkelijk kans hadden van slagen durfde de Volkenbond fniet te nemen. Daarvoor is de geschiedenis met de petroleum^sancties leerzaam. De Volken^ bond zou dienen oni de aangevallenen te beschermen. Abessinië ervaart dat dit geens= zins het geval is. En daarmee staat Abessinië niet alleen. Integeixdeel. Tot nog t(X. heeft de Volkenbond overal gefaald. Om den vrede te bewaren, of t« bestendigen. Sterker nog de Volkenbond is geworden een gevaar der oorlogs, d^w.z. dat te behooren bij den Volkenbond (Oorlogsgevaar in zich in» sluit Ondertusschen wordt Abessinië overwel* digd door de Italiaansche legers. Met schen* nis van het volkerenrecht. Bombardeering van ambulances, gebruikmaking van doode» lijke gassen. En dat niettegenstaande dit land een groot overwicht heeft door moderne oor logsuitrusting. Toch worden de internati» onale conventies met voeten getreden. Abessinië gaat voort met zich te beroepen op den Volkenbond Gaat voort met zijn protesten bij den Volkenbond, En de Bond) weet niet anders te doen, dan het benoemen van Commissies. Com«« missies van „vijf," van „dertien," Weet niet anders te doen, dan te praten en nog eens te praten En ondertusschen wordt; het aangevallen land overweldigd. De Volkenbond heeft wel zeer gefaald. Dat kan niet anders. De grondslag deugt niet. "God en Zijn Woord er buiten. En de grondslag is het verder» felijke humanisme. Is de grondslag niet goed, de vruchten zullen bitter zijn. Dat leert ons de mislukking van den Volken* bond *f Onïust alIerWege, John L. Spivak scHrijft artikelen over het Italiaansch fascism* in de „Daily He» raid." - Wc ontkenen er aan; „Industrieelen, ar» beiders en politici in fascistisch Italië geven openhartig toe, dat het voor een arbeider ojimogelijk is eent gezin van twee of drie menschen te onderhouden bij de tegenwoor» dige loonen. Bij; een gehuwd man, ook ai is hij ©en gematigd bekwaam vakman, moet de vrouw ook zorgen, dat zij werk heeft, wil het gezin; het hoogst noodige kunnen koopen." Cranetti, hoofd van de arbeiders» federatie, zei, dat het loon voor een onge» schoolden arbeider twee, voor een vakman drie lire per uur was bij een weck van ten hoogste 40 werkuren dus 80120 lire per week. De kosten van een gezin van vier menschen schat dezelfde Cranetti oip 172 lire per week. Niet alleen de vrouwen moe» ten dus meewerken,/ maar in menig' gezin ook de kinderen. Die leeftlijdsgrens voor kinderarbeid is 15 jaar. In de fabrieken werken kinderen van 1215 jaar. Volwassen arbeiders worden ontslagen en kinderen in dienst genomen, kinderen, die nog geen 15 jaar oud zijn. Werkloozen ontvangen 3 lire 80 !per dag, doch niet langer dan drie maan^ den en alleen als zïj Werk gehad hebbfen en b'ijgedragen in het werkfoozenfonds. Na» tuurlijk ziijn de arbeiders daar niet mee tevreden. Er djn dan ook al van 1928 stakingen voorgevallen; al zijln die ook zoogenaama onmogelijk onder het fasds» tische coTlporatieve regieme. In 1935, toen de veldtocht naar Abessinië al w^rd voor» 'bereid. Was de toestand van dien aard, dat men een extra^toezioht op de ailjfeideiB noodig achtte. Toen voerde men het "li» bretto di lavoro" in. Zonder dit boekje, waarvoor de menschen notaitifene nog moe» ten betalen kunnen zliji geen werk kiSjlgen. Wangedrag, d.W.i ongehoorzaamheid aan de van regeeringswege benoemde „arbeiders» leiderr," verzet tegen loonsverlaging enz. wordt in 'tbtoekje aangeteekend en betee» kent broodeloosheid. „Ja," zei een boot» werker te Twést,, „hier is mijn kaart, mijn portret, alles! Als ik eten wil hebben, moet ik doen, wat de leiders zeggen. Ik moet zeggen: „Ja het is goed voor mtijn Italië, dat ik minder eet." Doe ik het niet, dan verÜes ik mijn baantje en kan geen ander krijgen. Ja, wiji hebben een leger xxat de slaven in een omlbesdhaafid land te bevrij's den en het Hbïetto di lavoro om ^sla,ven te maken in Italië. De middenstand gaat te gronde en de industrie kan zi«h ztlfs ;^blij de thans betaalde hongerloonen niet 'behoor» lijk bedruipen. Maar wie durft te morren, wordt op een kwaden dag als hij gaat Wan» dele.i opgepakt. Zijn familie kriijgt geen bericht, de ipolitie Weet van niets en de gevangenissen zWijfeen." Wat heerschen er toch ellendige toestan» den op de wereld. Rechtsonzekerheid, persoonlijke Willekeur heersdhen in vele landen. In Italië loo|pt men gevaar opgepakt te wordtn als men niet hard genoeg „Leve de Duce'' schreeu'wt In Duitschland staat het ongeveer eVcn» zoo. En Rusland? Och hoevelen djn gestorven van uitputting eni ellende, welk een vree» selijk getuigenis gaat er niet van dit land uit waar de verslagenen der bolsjewisten millioenen Wedragen. En Polen, Hongarije, Spanje 't Is al willekeur en Ipersoonlijke onveiligheid wat men er van hoort. Wie durft nog te spreken van demos* cratie. Dat begrip is uit de wereld. Op zichzelf, geen verlies. De democra» tie was van revolutionairen aard. Had geen kracht en geen ander levensbeginsel dan de zoogenaamde rechten van den mensch. En daarom val* ze ten offer aan tirannen die juist zich beroepen op de rechten van den mensch of van den Staat. Wat zich van God afkeert moet vallen. De historie der Volkeren bevestigt het. De Heere schrijft de historie der Volke» ren in duideBjke letters: Afval van God en Zijn Evangelie ontketent de Satanische krachten die in den mensch van nature heersdhappij voeren. Dat onze Overheid het moge verstaan en regeeren ga naar 's Hee» Kn Wet en Getuigenis. Daar alleen ligt de weg voor herstel^ voor welvaart, voor vas» tigheid onzer grenspalen. Daar is het mid» del. ont met de Woorden der Belijdenis te spreken, om te komen tot het leiden van een stil en gerust leven. De lente neemt de leyenszorgen niet weg. De moeilijkheden van Rotterdam. Rondom zien en om= hoog zien. Onder al het schoon, dat de ingetreden lente voor 'toog, ten toon spreidt, blijven de zorgen van 't maatschappelijk leven de aajidacht van regeering en volk opvragen. In het zweet des aanschijns zal de mensch ziyln brood eten, daar mogen wij onder verstaan, idat geenerlei levensbehoefte ver» vuld 'wordt, o£ ze heeft ons, letterlijk of figuurlijk, zweet gekost. En het aardrijk brengt ons, om der zonden wil, doornen en distelen voort en geen ernstig menschenkind is er, die! de waarheid van dit woord niet erken.t Hoe meer de menschen zich nu bijeen» voegen in gemeenten, die door handel, in» dustrie of welke reden dan ook, bestaansmo» gelijkheid bieden, zooveel te gecompliseerder Wordt die samenleving. Door het groot getal alleen reeds worden vraagstukken opgewor» pen, die om oplossing roepen en ontstaan behoeften, die de, kleinere gemeenten niet kennen. De groote stad Rotterdam, onzen eilanden»bewoners zoo welbekend, levert van de zorgeni van een moderne samenle» ving sprekende bewijzen. De invloed van de wereldmalaise doet zich in onze groote handelsstad terdege gevoelen. Millioenen gul dens zijn per maand noodig om de werk» loozen voor btoodsgebrek te vrijWaren. Ge» lijktiijdig daarmede daalt, de opbrengst der belastingen met groote sprongen. Daarbene» vens brengen scheepvaartredhten,, brug» en marktgelden steeds minder op dan voorheen en ook de gemeentelijke bedrijven als van gas en electriciteit en telefoon moeten met veel beleid beheerd worden om de winsten, die immer de gemeentekas stijfden, niet bin» nen afzienbaren tijd in verliezen te zien omslaan. De winsten der bedrijven nu kan de ge» meente absoluut niet missen, men wil er niets van afstaan, terwijl meer en meer de hooge prijzen van het product er toe lei» den, dat de; burgerij er voor huishouding en bedrijf zoo weinig mogelijk van gebruikt. Ziedaar de moeilijkheid waarvoor het stads» bestuur zich geplaatst ziet. De afdaling tot lager levenspeil eischt verlaging der tarieven,, en deze verlaging wil de gemeentekas niet toestaan. Sterk komt] het onhoudbare van den toestand tot uiting bij het trambedrijf. Het tarief van 10 cent per rit en van 15 cent voor 2 ritten binnen een uur, schijnt voor het publiek te zwaar te worden. Steeds meerderen maken gebruik van de goedkoope fiets of oefenenj zich in het loopen, een kunst, waarin de stedeling het nooit ver ge» bracht had.Met dat al dalen de ontvang» sten doorloopend. Er gaan nu geruchten, dat enkele lijnen zullen worden opgeheven en andere wat ingekort, doch het is te vreezen, idat dit middel de kwaal niet zal verbeteren. Een tram doet alleen dan dienst, als ze vaak afrijdt en over grooten afstand vervoert. Elk opheffen van lijnen kost ab» soluut passagiers. Het probleem is wel zeer lastig; '.op te lossen. Er drukt op het tram» bedrijf een zware last van rente en aflossing, terwijl de salarislast met alle verdere sociale bemoeiingen loodzwaar op de exploitatiere» kening rust De verdwenen welvaart,) wie zal die te» ruggeven? Er wordt veel rondom, maar wei» nig omhoog gezien. Rotterdam, die groote handelsstad is langl gezegend geweest, aan duizenden bij duizenden gezinnen heeft ze een goed stuk 'brood gegeven; thans staat haar welvaart op punt geheel in te zinken. In de goede jaren is de stad ver» Let vooral op bovenstaand merk: Persoonsdam 18 R OT TE R D A M groot en de havens werden steeds van groo» tere afmetingen gegraven, 'tis een Babyion geworden waarop men grootsch ging. Hoe nu een stad van finalen ondergang gered moet worden niemand die het weet. En wie weet niet uit al deze dingen dat de hand des Heeren het doet? In hei we» derkeeren door volk en overheid tot de ge» hoorzaamheid aan 's Heeren inzettingen kan de redding liggen, de hand des Allerhoog» sten is niet verkort. Moge het daartoe ko» men want 's menschenheil is ijdelheid. WAARNEMER. Het Gregoriaansche kerkgezang. VI. Voordat iets over de uitvoering deze? kerkzang gemeld kan worden, eerst nog eeni ge bijzonderheden voor een bepaald soort mis, en wel de doodenmis. Deze wordt vaak Requiem genoemd, naar het eerste woord van de Introïtus: Requiem aetemam dona eis Doffiine d.i. De eeuwige rust geef haar (de zielen der geloovigen) o Heer. In het Requiem worden Gloria en Credo weggelaten. Als Sequentia; wordt gezongen het „Dies Iraë." Andere benaming voor Requiem is missa pro defunctus, d.i. mis voor de afgestorvenen. Een vergelijking van het R.K. Kerkge» zang met de melodieën ,der tegenwoordige tijd doet zien dat er niet veel overeenkomst is. Alles verschilt; toonsoort, rhythme, lied» vorm, zelfs noten en notenbalk! De notenbalk telt slechts vier lijnen waar de neumen op en tusschen geplaatst izijh. De neumen zijn zwarte vierkantjes, recht en schuin en komen in vele combinaties voor, zpoals 'wij d^ versieringen in onze classieke muziek kennen. Al die groepen hebben een bepaalde naam en uitvoering. Een onderscheid tusschen ons notenstekel en deze neumen is ook dat de tijdsduur der teekens niet bepaald wordt, m.a.w. ier is geen omschreven metrum! Dit heet chiroe nomie. Dus zijn ook de maatstreepen afwe» zig, slechts de rustpunten in tekst en melo< die worden door kortere en langere streep» jes aangeduid. Het Gregoriaansch bezit een z.g. vrij rhythme „een rustig rijzen en da» len, een beweging als (de zachte rimpeling van een meer." Muziek en tekst staan bdf deze rhythmische golving met elkaar in het nauwste verband; ,dit is een der grootste 'biekporlijkheden van deze zang. Kruizen ontbreken, slechts één mol wordt gebruikt. De sleutels heeten do» en forsleutel en kunnen op elke lijn staan. Juiste toonhoogte geven de neu» men ook al niet aan, slechts de verhouding der noten onderling is genoteerd. Het ka» rakter van 't stuk en de stemomvang der Driestarren: Onrast allerwegetl. De VoI« kenbond gefaald. UIT HET KIJKVENSTER: Lenie en levens» zorgen. I I Muziek: Hel Gregoriaansche tijdperk VI. Eenigie aanteekeningen over de afscheiding te OudsVossemeer. Championieelt een nie,uw en lucratief b<s drijf. Binnenland: De Maginotlinie in Nederland; ©en Wensch van. Prof. Goudriaan. Buitenland: Verliezen van de AbesSijlnen Het Locafnosverdrag;. Gemengid Nieuws: Ontzetteind Familiedramii te Boxtel. Officieele crisicpublicatiec,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1