CHQWEEKEUADÖpGED.GnonD&lA6 vöÖRDiZUID-HOLLiriZEEUWJCIIC EIIAnDEM
IVZ.
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
8e Jaarj{ang
ZATERDAG 21 MAART 1956
No. 722
N.V, Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws
Uit het Kijkvenster
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „0!N Z E EILANDEN"
18e JAARGANG
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Van Jernzalem naar Galilea.
Zoo gingen die discipelen achter
den Meester aan, aldus door Hem
geleid Aldus wordt de kerke Gods
bediend uit het Heiligdom, dat het
geen voor de wereld smaak en heer
lijkheid heeft, voor hen een Kedrons-
beke wordt, niet het minst het eigen
ik, hun bedorven vleesch en ze er
iets van leeren met den grooten
kruisgezant Paulus bij Geestesbe-
arbeiding uit te roepenIk ellendig
mensch, wie zal mij verlossen van
het lichaam derzondeen des doods
en de dankensstof alleen in Hem
Ik dank God door Jezus Christus.
Dan wordt hun gang in dat licht
een gang door dien Kedron, maar
ach, hoe dikwerf zijn ze het spoor
bijster, hoe dikwerf heeft het vleesch
de overhand. Toch als de Geest
heerschappij heeft, dan is alles scha
de en drek en dan moet bet door
het dal des doods, naar de eindpaal
des verlangens. In hun dood den
dood, in Christus dood en Zijn op
standing het leven.
Maar zulks wordt niet in een
oogenblik geleerd.
Zulks alleen op Jezus school.
Hij toch weet wat van Zijn maak
sel z§ te wachten, want: „gij zult
allen aan Mij geërgerd worden".
Ze zouden zich aan Hem stooten.
Ergeren Zij Het uitverkoren
drietal Petrus, Jacobus, Johannes
Thomas, die met Hem sterven wil
de Ja, Judas, zij hebben Hem zien
heengaan, als hij werd aangewezen,
maar zij, hoe hebben zij Zijn heer
lijkheid gezien, hoe hebben ze met
Petrus' belijdenis ingestemd: Gij
zijf de Christus, de zoon des leven
den Gods en dan geërgerd! Voor-
opgegaan door Petrus antwoorden
allen ontkennend
Hoe moet ook bij hen naar de
diepte worden afgestoken.
Hoe moet ook zij ontdekt wor
den dat het reeds begenadigde kind
des Heeren vgand is om uit gena
de, dat is, niet uit de werken, zalig
te worden. Vijanden zouden toch
worden verzoend door den dood
des Zoons.
Hoe wil de mensch in gestalten
opgebouwd worden, om zich een
grond te maken, maar de tafels der
wisselaren worden omgekeerd ge
lukkig daarom dat volk, dat niet
zichzelf, maar door den Heere ont
dekt wordt, om gebroken en ver
murwd te worden en te leeren uit
genade zalig te moeten worden-
Hij weet wat van Zijn maaksel
is te wachten en daarom al hun
betuigingen van ontkenning, gaan
in bevestiging des Woords over.
De groote Leermeester Zijner be-
ferwctende jongeren, naar hunne
gedachten, spreekt, aanhalende de
Profetie van Zacharia 13 7 ,wanf
daar is geschreven*. Onderhande
lingen, daden van een drieëenig
Goddelijk Wezen om verloren, diep
schuldigen, nooit meer bij God kun
nende komen aan hunne zijde, om
zulken, die hellewaardig en doem-
waardig zijn, wederom in gemeen
schap, in herstel te brengen, 't geen
in Adams val lag in de verloren
heid.
Een onzer Godzalige vaderen
zegt als de zee inkt, de grasscheut-
jes pennen waren, 't zou nog te
kort zijn om dit wonder, deze ver
borgenheid der Godzaligheid te
kunnen beschrijven.
't Zwaard des Rechters, van den
Handhaver des Rechts, zou neer
dalen op den zondeloozen Zoon des
Vaders, om alzoo gehoorzaam te
zijn tot den dood, ja den dood des
kruises.
Dien, die geen zonden gekend
heeft, tot zonde gemaakt. God zou
van God verlaten worden, uit de
fontein der eeuwige liefde, opdat
Godverlaters, in Adams doemschuld
verloren, maar van eeuwigheid ge
kend, weer in genadige gemeen
schap zouden hersteld worden, en
al zal er dan ook ergenis zijn, dit
souverein werk zal ook worden toe
gepast.
Door den dood naar het leven.
Niet alleen over Gefhsemané, Gab-
hatha, Golgotha, maar de eindover
winning klinkt in het: Hetis vol
bracht". Ook in Jozefs hof zal de
dood aan Christus' zegewagen wor
den gebonden, als overwonnen vij
and, en zou er mededeeling van die
victorie worden uitgedeeld »Ik zal
Mijn hand tot de kleinen wenden".
,AIs Ik zal zijn opgestaan, zal Iku
voorgaan naar Galilea".
Waar blijft nu vrije wil drijver,
uw eigen werk
Zoo maakt de Heere Zelf kleine
menschen, wier hoop is vergaan en
die nu uit vrije genade gezaligd
zullen worden, om door de profe
ten behouwen, niet behouden, zoo-
als de mensch zijn behoudenis
zoekt in gronden buiten den Chris
tus, maar als niets meer hebbende
buiten Hem, zouden leeren honge
ren en dorsten en naar Zijn vol
bracht werk en aldus lijdelijk moe
ten bediend worden en dit geen
dood werk, maar door hef levend
werk des H. Geestes.
Ik zal het doen, gij door het on
weder van den Sinaï voortgedre-
venen in Hem alleen behoud.
Smeek om toepassing des heils,
opdat ge met geen bespiegelingen
u tevreden moogt stellen.
Zij het opwassen in de kennisse
en de genade des Heeren Jezus
Christus. Paulus, zóó beweldadigd,
spreekt zijn verlangen uit.Opdat
ik Hem kenne." Hier ten deele. ook
bij Gods bevestigd volk, dat door
Hem tot den Vader is gebracht,
langs een afsnijdenden weg, van
alle werk. Dan zal die Koning, eens
vernederd, nu verhoogd Zich in
Zijn volkomen schoonheid te open
baren, als er geen n^cht meer zijn
zal. Zalig die zijn komst verwachten
dan zal er geen Galilea meer zijn,
maar Jeruzalem.
Ds. v. B..
V;Z. producten zijn ]{oed.
Vraagt Uwen winkelier
Vootnaamste inhoud
niEuws
Advartentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst-
aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et. ;'Boek-aan-
koDdiging 10 cint per regel Contracten belangrijk lager
t*
UITGAVE VAN
Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendriïstr. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17
Abonnements-prijg 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling.
Versch^nt iederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
En als zij den lofzang gezongen had^»
den, gingen rij uit naar den Olijfberg.
Toen zeide Jezus tot hen: Gij zult
allen aan Mij geërgerd worden in de*
zen nacht; want daai- is geschreven:
Ik zal den Herder slaan en de schapen
zullen verstrooid worden.
Maar nadat Ik zal opgestaan zïjn,
zal Ik u voorgaan naar Galilea.
Mattheus 26:30—32.
(VERVOLG)
Jeruzalem, volzalig oord,
- Eind van mijn kruis en leed,
Mijn laatste wenschen zijn verhoord,
Wanneer 'k u binnen treed.
De voorzorgsmaatregelen der Regeering.
Het blijyen van de winterploeg.
Vanwege de groote spanning in Europa
heeft de Regeering gemeend de soldaten
die op het punt stonden met groot verlof
te gaan onder de wapenen te moeten hou»
den. Dat is voor vele soldaten ongetwijfeld
een groote teurstelling geweest. Hoe wordt
naar het oogenblik van afzwaaien verlangd?
Ontstellend ten opzichte van de weerbaars
heid en de paraatheid van onze weermacht
is het getal. Het moeten blijven van de wins
terploeg beteekent dat ongeveer 4000 solda=
ten moeten blijven verdeeld over een groot
aantal garnizoenen over het geheele land.
De heele lichting aan infanterie bedraagt
circa 12000 man. Deze worden in twee ploes
gen geoefend, een winterploeg van 4000
man en een zomerploeg van 8000 man. Deze
oefening geschiedt na elkaar gedurende vijf
en een halve maand. Ge\^olg daarvan is dat
gedurende verscheidene maanden geen vol^
doend aantal geoefende soldaten aanwezig
zijn, om ook maar eenigf gewelld uit het
buitenland te weren.-
Voor een groot gedeelte van het jaar is
geen geoefende infanterie beschikbaar. En
voor de weinige weken dat behoorlijk ge«
oefende troepen aanwezig zijn is hun betee«=
kenis bij eventeele gebeurtenissen vanwege
hun verspreidheid over een groot aantal
garnizoenen ook niet groot.
Bezetting van de grenzen of ook maar
verdediging van eenige linie van eenige bet*
teekenis moet dan ook volstrekt onmogelijk
worden genoemd. En vooral tegenwoordig
met de sterke motoriseering der legers,
waarbij in weinig tijds sterke afdeelipgen
diep het land kunnen intrekken is het aan*
tal van onze troepen beslist onvoldoende te
noemen. Ook in verband met de mobilisatie
van ons leger is de huidige weermacht te
klein. Zal die rustig kunnen verloopen, dan
moet het beschikbare leger toch als een
Weermacht van beteekej;iis aanwezig zijn om
de mobilisatie te doen plaats hebben. Spoe»'
dige mobilisaties moeten in elk geval plaats
hebben. Vandaar is het noodig dat men
nauwlettend acht geeft op de internat(ionaIe
toestanden. 'En ook dat is niet zonder
gevaar. 'Mobilisatie werkt zoo licht mee
de spanningen te verhoogen. En dat is fu*
nest. De aanblijving van de winterploeg
heeft weer bewezen, ,dat er aan de weer*
baarheid en paraatheid van ons leger heel
wat ontbreekt, 't Is te hopen, dat de Regee*
ring intijds maatregelen treft.
Versolirilïk'e'ijke Toestan'Sen.
De godloozen beweging in Rusland, heeft
menigmaal van zich doen spreken.
Vreeselijk zijn de vervolgingen om des
geloofs wil en verschrikkelijk de besluiten
en daden van de aanhangers dier groep.
Dezer dagen vermeldden de bladen nog
het bericht, dat een moeder te Kostroma,
welke haar 10*jarigen zoon had leeren bid*
den, tot 3 maanden evangenisstraf werd
veroordeeld.
Deze jongen behooj^e tot de garde der
,,róode pioniers,"-.'4iï»\5^-i:;V B den ouders
verboden :'dezen kinderen ook maar
eenige godsdienstplicht voor te houden.
Meermalen is ook in de ipers gewezen
op de god*onteerende proipaganda, welke
niet alleen in Rusland maar ook' in an»»
dere landen werd verspreid.
Binnenkort zal er nu in Rusland een
wereld*congres van godloozen gehouden wor
den. Uit alle deelen der wereld, zullen ze
zich dan opmaken, de mannen en vrou*
wen, welke niet alleen het bestaan Gods
ontkennen, maar alle wetten en instellingen,
ja alles wat naar godsdienst zweemt, trach*
ten uit te 'bannen.
Vreeselijke gedachte, een wereld*congres
van aanhangers van hetgeen alleen satanisch
en, mitsdien uit den afgrond is, met het
doel daarover te sipreken en te onderhan*
delen, om. Ware het mogelijk, de wereld
onder satans heerschappij te brengen.
De geldmiddelen zullen door Rusland
worden verstrekt.
Ter gelegenheid van dit congres zullen
ook postzegels worden uitgegeven, welke
ook voor het postverkeer met het buiten*
land gebruikt kunnen .worden.
Ontvangt iemand dan een 'brief uit Rus*
land, er zit een postzegel op van het god*
loozen*congres.
Reeds nu wordt het tijd de aandacht der
Regeering op dit feit te vestigen en te trach*
ten dat ons land dergelijke frankeering niet
zal toelaten. Of dit in verband met de in*
ternatipnale verplichtingen mogelijk is,
wordt onderzocht. Indien thans niet moge*
lijk, dan zou een land als het onze, hare
verdragen moeten herzien, teneinde te zor*
gen dat op zulk een wijze ons land voor
zulk een propaganda bevrijd blijVe.
Onzei Chr. U.L.O.eScliool te Middelharnis.
Haar westelijke ew practisch* beteekfiinis.
Nu, blijkens een advertentie in dit num*
mer, de tijd weer gekomen is om leerlingen
aan te geven voor de Christel. U.L..O(.='
school, de eenige van ons eiland, is het ze*
ker niet ondienstig, hier kort de beteeke»
nis dezer instelling te doen- zien en Wel
in tweeërlei opzicht: haar geestelijke en
haar onderwijskundige en practische betee*
kenis.
Wat de eerste bietreft, zouden we kunnen
volstaan met te verwïj'zen naar het ffijln*ge*
voelde en die;p*ernstige woord, op onze
U.L.O.*ouderavond gesproken door Ds.
Bouw van Melissant over de U.L.O.sleer*
ling en de crisis, dat is hier de geesteÜjkb
crisis, waarin vele jonge levens geslingerd
Worden juist op de leeftijd, dat ze voort*
gezet onderwijs ontvangen. Nog meer haast
dan vóór die tijd is het van 't grootste ge*
wicht, dat de jonge menschen in die ja*
ren worden geleid volgens de beginselen
van Gods onwankelbaar getuigenis, die toch
ook door hun ouders worden bteleden. En
ook Flakkee kent de gevallen, dat ouders
hun kinderen onder den invloed van open*
'baar onderwijs zagen afdwalen van de fia*
den, waarop zljzelven uit overtuiging wan*
delden. Hef is dan ook voor ons ^onb'e*
grijlpelijk, dat er positief gereformeerde ou*
ders zïjn, die in dezen een keuze doen
die spot met hun beginsel.
Wat haar tweede bfeteekenis aangaat, de
U.L.O. is in ons land algemeen bekend om
de geleidelijke, soepele overgang bïj 't ver*
laten der Lag. School. Een flinke leerling
der L. S. kan het onderwijs ongetwlijlfeld
volgen.
En waf aan sdhoolsche kennis gegeven
wordt, wordt allereerst bepaald door den
eisch van het practisch nut. Daarom betrek*
kel'ijk weinig \Viskunde, maar meer kennis
van moderne falen en boekhouden. En het
M.U.L.O.*diploma neeiht ieder jaar in be*
teekenis toe. Voor steeds meer scholen geefi't
het vrijstelling van toelatingsexamen, voor
steeds meer bietrekkingen w'ordf het bezit
ervan of van een daarmee gelijkgesteld di*
ploma als eisCh gesteld of 't geeft een be*
langrijke voorsprong, 'bïj'v. voor verschil*
lende posten bij Rijk, Provincie en Ge*
meente, bij instellingen voor handel en wij*
verheid, als venpleegster in zeer veel zieken
huizen, enz. Tot nadere inlichtingen aan
■belanghebbenden, ook wat betreft het zeer
billijke schoolgeld, is het hoofd der school
gaarne bereid.
Zegene de Heere daarom ook deze onze
Christel. U.L.O., opdat er nog zegen van
uit moge gaan, tot Zijne eere, zaji het ook
tot het eeuwig en tijdelijk welzijn onzer
kinderen.
Hanidhaving van Ret reclit Vreem*
de ejcegese Het zwaard der Overheid
De doodstraf Het tec'ht w^ijlkt voor
mensc'helüjlke knkmoedigheid.
Een der eerste zorgen van de Overheid
is de gerechtigheid te 'handhaven. Faulus
schrijft aan de Romeinen (hfst. 13), dat
de Overheid Gods dienaresse is, dat zij' het
zWaard niet tevergeefs draagt als een
wreekster tot straf dengene die kwaad doet.
Indien w'ij nu die straffende macht niet
willen vreezen, moeten "w'ij het goede doen,
dan zlillen wij' lof van haar hebben. Want,
zoo schrijft de Apostel verder, iij is Gods
dienaresse, u ten goede. Men hoort in Ne*
derland weinig meer sipreken over deze
wrekende gerechtigheid van de Overheid;
met de exegese (uitlegging) van de woor*
den.' „zij' draagt het zVaard niet tever*
geefs," maakt men zich niet bijster druk.
Maar het doet zonderling aan, daf b.v.
voor enkele jaren de christelijke arbeiders
w'èl aan 't exegefiseeren waren gegaan over
Rom. 13, maar nu over de woorden
ten goede." En zij legden dit aldus uit:
de Overheid is er tot straf der btaozen, maar
ten goedel dergenen die hef goede doen.
Welnu, wij christelijke arbeiders gedragen
ons goed en erkennen de machten, dus
w'ij' willen iets van dat „u ten goede" on*
dervinden in den vorm van sociale wetten
voor den arbeider en een reeks sociale
maatregelen voor diegenen onder ons, die
door werkloosheid, lage loonen of wat dan
ook hun zelfstandigheid dreigen te ver*
liezen.
Korf daarop heeft Dr. Colijn te Rotter*
dam gesproken en heeft zich toen gekeerd
tegen de^ uiflegkunde, die op den Sfaat
een zorg wilde leggen welke hem niet toe»
komt. Dit maar zoo terloops.
Het zou echter wel van belang zijn, in*
dien de tekst die o ver het zWaard der Over»
heid handelt, wat meer in het middelpunt
onzer belangstelling werd ge/et. Want hier
is niet, of niet in de eerste plaats, sprake
van het zwaard ter verdediging van het
land tegen den vreemden indringer, neen,
het gaat over het zwaard om binnenslands
het kwaad te straffen. Over den doodstraf
dus, die in Nederland niet meer bestaat.
Aangezien ook deze straf naar uifwij'zen
van Genesis 9 moet uitgeoefend worden,
behoort zij onverwijld te worden ingevoerd,
wil men niet nog langer zooveel vergoten
bloed om wraak naar den hemel doen roe*
pen. Hier raken we bet poUfiek terrein.
Dat invoering van deze zwaarste straf niet
Iplaats heeft, heeft verschillende oorzaken.
Als naastblj'liggend deze oorzaak, dat onze
huidige regeering niet van plan is wetten
van p rincipieelen aard aan de orde te stel*
len, nu -iij allereerst de finanfiën wil op
orde brengen. Aangezien de ongunstige
stand der Rijksmiddelen en van de welvaart
in het algemeen nog wel vele jaren '^al
aanhouden, zullen wij dus dien eisch van
Gods Woord nog langen tijd onvervuld zien
blijven. Immers, Dr. Colijn verwacht, daf
ook een volgende Regeering wel zal sa*
mengesteld worden in denzelfden geest als
de tegenwoordige, zOodat voor iets dat op
-DERVfeREENlGDË
2UIVELBEREIDERS
ONZE PRODUCTEN WORDEN VOLGENS MODERNE EN
HVSIENISCHE METHODEN BEREID. VAN GRONDSTt»'
TOT FABRIKAAT ONDER SCHEIKUNDIGE EN BACTERIO
LOGISCH ECONTHOIX;
b'eginselipolitiek lijkt, niet spoedig plaats
zal wezen. Maar toen „rechts" in de meer*
derheid was, 60 tegen 40, liet men dit on*
derwerp ook rusten. Daar komt nog dit
'bïj. In Neo*Gereformeerden kring wordt
door de theologen betwijfeld, of Genesis 9
den doodstraf wel eischt. Zoolang nu de
leiders ójis volks daar zelf niet zeker van
zijn, verzwakt onder het volk ook de roep
om voldoening aan het recht Gods, dat
door bloedvergiefing is geschonden. En ten
derde is er nog een Roomsch Katholieke
Staatspartij, die in hef b'uitenland' den dood*
straf wel niet absoluut vefwerpt, maar
dien in Nederland toch zeker niet wenscht
te helpen invoeren. Dit verzet hangt samen
met de Roomsche vergeldingsleer en raakt
de Roomsche beschouwing der rechtvaardig
making. Reeds dadelijk doet ons dit zien,
hoe ons 'politiek leven niet los staat van
beginselen en hoe hef godsdienstig leven
en- inzicht ten zeerste het politiek optrei*
deii van een ^olk beïnvloeden. Zonder het
beginsel van Gods Woord ten toetssteen te
leggen,, is er geen^ "betrouwbare maatstaf
aanwezig. Welnu, naar Roomsch gevoelen
is de Rechtvaardigmaking niet zoozeer een
rechterlijke daad, maar een medische. Dat
'beteekent, dat de rechtvaardigheid iden over*
treder van het gebod niet door een rechteri*
lijke vrijspraak wordf toegerekend, gelijk
de Gereformeerde leer zegt, maar dat de
zondaar in die rechtvaardigheid kan opwas*
sen. Rechtvaardigmaking en heiligmaking
worden alzoo door de Roomsche Kerk door
eengestrengeld en dat inzicht heeft ook voor
de praktijk des levens djn gevolgen. Immers,
de doodstraf sluit voor den overtreder op
hef oogenblik van de toepassing den be*
keeringstijd af. Zij laat het recht in con*
flict komen met de liefde. De lankmoedig*
heid wint het van den eisch des redhts, die
op den achtergrond gedrongen wordt. Aan*
gezien nu onze Regeering naar luidt varr'
onze revolutionaire Grondwet afhankelijk
is van de medewerking des volks, wordt
de. eisch van Gods Woord steeds minder
luid verkondigd en blijkt hieruit hoe droef
het opi het stuk van beginselpoUtiek die
zich naar de Schriften moet richten, ge*
sfeld is. Er kan daarom niet genoeg op
worden aangedrongen dat het heilig Godde*
ïïj'k recht op den voorgrond worde gesteld,
en onder het volk dit rechtsbesef weer
worde wakker gemaakt. Het gaat hier om
de volstrekte souvereiniteit des Heeren
Heeren. Het is van dit „heilig recht ,der
strenge rechtsgedingen" dat David in zijn
110 n Psalm' gezongen heeft, ja, o, alles
overklimmende deugd in .God, dit Recht
Uit het Kijkvenster: De doodstraf.
Onze Chr. U.L.O.=school te Middelharnis.
Het blijven van de Winterploeg.
Muziek: Het Gregoriaansche Kerkgezang.
(2e Blad).
Slotartikelen Concept program der Clvi
Nationale Actie (2e blad).
Gemeenteraad Herkingen. Een vergadering
vol dorpshumor. Raad te St. Annaknid.
Verslagen: Jaarverg. J.V. „De Zaaier" Dirks
land. Coop. Boerenleenbank Stad aan
'tH.vïiet. Kolenb'ond Stavenisse
Herv. M.V. Ooltgensplaat. enz.
Buitenland. Het Locarjiosverdrag. Aibfest
sinië.
Binnenland: Onze n<eutraliieit.
Gemengd Nieuws: Schipper- vendromkem olpi
het Spui onder NieuwsBeijetland,