CHQWEEKEUADÖpGED.GnonD&lA6 vöÖRDiZUID-HOLLiriZEEUWJCIIC EIIAnDEM IVZ. EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 8e Jaarj{ang ZATERDAG 21 MAART 1956 No. 722 N.V, Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws Uit het Kijkvenster WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „0!N Z E EILANDEN" 18e JAARGANG Dit nummer bestaat uit 2 bladen Van Jernzalem naar Galilea. Zoo gingen die discipelen achter den Meester aan, aldus door Hem geleid Aldus wordt de kerke Gods bediend uit het Heiligdom, dat het geen voor de wereld smaak en heer lijkheid heeft, voor hen een Kedrons- beke wordt, niet het minst het eigen ik, hun bedorven vleesch en ze er iets van leeren met den grooten kruisgezant Paulus bij Geestesbe- arbeiding uit te roepenIk ellendig mensch, wie zal mij verlossen van het lichaam derzondeen des doods en de dankensstof alleen in Hem Ik dank God door Jezus Christus. Dan wordt hun gang in dat licht een gang door dien Kedron, maar ach, hoe dikwerf zijn ze het spoor bijster, hoe dikwerf heeft het vleesch de overhand. Toch als de Geest heerschappij heeft, dan is alles scha de en drek en dan moet bet door het dal des doods, naar de eindpaal des verlangens. In hun dood den dood, in Christus dood en Zijn op standing het leven. Maar zulks wordt niet in een oogenblik geleerd. Zulks alleen op Jezus school. Hij toch weet wat van Zijn maak sel z§ te wachten, want: „gij zult allen aan Mij geërgerd worden". Ze zouden zich aan Hem stooten. Ergeren Zij Het uitverkoren drietal Petrus, Jacobus, Johannes Thomas, die met Hem sterven wil de Ja, Judas, zij hebben Hem zien heengaan, als hij werd aangewezen, maar zij, hoe hebben zij Zijn heer lijkheid gezien, hoe hebben ze met Petrus' belijdenis ingestemd: Gij zijf de Christus, de zoon des leven den Gods en dan geërgerd! Voor- opgegaan door Petrus antwoorden allen ontkennend Hoe moet ook bij hen naar de diepte worden afgestoken. Hoe moet ook zij ontdekt wor den dat het reeds begenadigde kind des Heeren vgand is om uit gena de, dat is, niet uit de werken, zalig te worden. Vijanden zouden toch worden verzoend door den dood des Zoons. Hoe wil de mensch in gestalten opgebouwd worden, om zich een grond te maken, maar de tafels der wisselaren worden omgekeerd ge lukkig daarom dat volk, dat niet zichzelf, maar door den Heere ont dekt wordt, om gebroken en ver murwd te worden en te leeren uit genade zalig te moeten worden- Hij weet wat van Zijn maaksel is te wachten en daarom al hun betuigingen van ontkenning, gaan in bevestiging des Woords over. De groote Leermeester Zijner be- ferwctende jongeren, naar hunne gedachten, spreekt, aanhalende de Profetie van Zacharia 13 7 ,wanf daar is geschreven*. Onderhande lingen, daden van een drieëenig Goddelijk Wezen om verloren, diep schuldigen, nooit meer bij God kun nende komen aan hunne zijde, om zulken, die hellewaardig en doem- waardig zijn, wederom in gemeen schap, in herstel te brengen, 't geen in Adams val lag in de verloren heid. Een onzer Godzalige vaderen zegt als de zee inkt, de grasscheut- jes pennen waren, 't zou nog te kort zijn om dit wonder, deze ver borgenheid der Godzaligheid te kunnen beschrijven. 't Zwaard des Rechters, van den Handhaver des Rechts, zou neer dalen op den zondeloozen Zoon des Vaders, om alzoo gehoorzaam te zijn tot den dood, ja den dood des kruises. Dien, die geen zonden gekend heeft, tot zonde gemaakt. God zou van God verlaten worden, uit de fontein der eeuwige liefde, opdat Godverlaters, in Adams doemschuld verloren, maar van eeuwigheid ge kend, weer in genadige gemeen schap zouden hersteld worden, en al zal er dan ook ergenis zijn, dit souverein werk zal ook worden toe gepast. Door den dood naar het leven. Niet alleen over Gefhsemané, Gab- hatha, Golgotha, maar de eindover winning klinkt in het: Hetis vol bracht". Ook in Jozefs hof zal de dood aan Christus' zegewagen wor den gebonden, als overwonnen vij and, en zou er mededeeling van die victorie worden uitgedeeld »Ik zal Mijn hand tot de kleinen wenden". ,AIs Ik zal zijn opgestaan, zal Iku voorgaan naar Galilea". Waar blijft nu vrije wil drijver, uw eigen werk Zoo maakt de Heere Zelf kleine menschen, wier hoop is vergaan en die nu uit vrije genade gezaligd zullen worden, om door de profe ten behouwen, niet behouden, zoo- als de mensch zijn behoudenis zoekt in gronden buiten den Chris tus, maar als niets meer hebbende buiten Hem, zouden leeren honge ren en dorsten en naar Zijn vol bracht werk en aldus lijdelijk moe ten bediend worden en dit geen dood werk, maar door hef levend werk des H. Geestes. Ik zal het doen, gij door het on weder van den Sinaï voortgedre- venen in Hem alleen behoud. Smeek om toepassing des heils, opdat ge met geen bespiegelingen u tevreden moogt stellen. Zij het opwassen in de kennisse en de genade des Heeren Jezus Christus. Paulus, zóó beweldadigd, spreekt zijn verlangen uit.Opdat ik Hem kenne." Hier ten deele. ook bij Gods bevestigd volk, dat door Hem tot den Vader is gebracht, langs een afsnijdenden weg, van alle werk. Dan zal die Koning, eens vernederd, nu verhoogd Zich in Zijn volkomen schoonheid te open baren, als er geen n^cht meer zijn zal. Zalig die zijn komst verwachten dan zal er geen Galilea meer zijn, maar Jeruzalem. Ds. v. B.. V;Z. producten zijn ]{oed. Vraagt Uwen winkelier Vootnaamste inhoud niEuws Advartentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et. ;'Boek-aan- koDdiging 10 cint per regel Contracten belangrijk lager t* UITGAVE VAN Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendriïstr. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Abonnements-prijg 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Versch^nt iederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar En als zij den lofzang gezongen had^» den, gingen rij uit naar den Olijfberg. Toen zeide Jezus tot hen: Gij zult allen aan Mij geërgerd worden in de* zen nacht; want daai- is geschreven: Ik zal den Herder slaan en de schapen zullen verstrooid worden. Maar nadat Ik zal opgestaan zïjn, zal Ik u voorgaan naar Galilea. Mattheus 26:30—32. (VERVOLG) Jeruzalem, volzalig oord, - Eind van mijn kruis en leed, Mijn laatste wenschen zijn verhoord, Wanneer 'k u binnen treed. De voorzorgsmaatregelen der Regeering. Het blijyen van de winterploeg. Vanwege de groote spanning in Europa heeft de Regeering gemeend de soldaten die op het punt stonden met groot verlof te gaan onder de wapenen te moeten hou» den. Dat is voor vele soldaten ongetwijfeld een groote teurstelling geweest. Hoe wordt naar het oogenblik van afzwaaien verlangd? Ontstellend ten opzichte van de weerbaars heid en de paraatheid van onze weermacht is het getal. Het moeten blijven van de wins terploeg beteekent dat ongeveer 4000 solda= ten moeten blijven verdeeld over een groot aantal garnizoenen over het geheele land. De heele lichting aan infanterie bedraagt circa 12000 man. Deze worden in twee ploes gen geoefend, een winterploeg van 4000 man en een zomerploeg van 8000 man. Deze oefening geschiedt na elkaar gedurende vijf en een halve maand. Ge\^olg daarvan is dat gedurende verscheidene maanden geen vol^ doend aantal geoefende soldaten aanwezig zijn, om ook maar eenigf gewelld uit het buitenland te weren.- Voor een groot gedeelte van het jaar is geen geoefende infanterie beschikbaar. En voor de weinige weken dat behoorlijk ge« oefende troepen aanwezig zijn is hun betee«= kenis bij eventeele gebeurtenissen vanwege hun verspreidheid over een groot aantal garnizoenen ook niet groot. Bezetting van de grenzen of ook maar verdediging van eenige linie van eenige bet* teekenis moet dan ook volstrekt onmogelijk worden genoemd. En vooral tegenwoordig met de sterke motoriseering der legers, waarbij in weinig tijds sterke afdeelipgen diep het land kunnen intrekken is het aan* tal van onze troepen beslist onvoldoende te noemen. Ook in verband met de mobilisatie van ons leger is de huidige weermacht te klein. Zal die rustig kunnen verloopen, dan moet het beschikbare leger toch als een Weermacht van beteekej;iis aanwezig zijn om de mobilisatie te doen plaats hebben. Spoe»' dige mobilisaties moeten in elk geval plaats hebben. Vandaar is het noodig dat men nauwlettend acht geeft op de internat(ionaIe toestanden. 'En ook dat is niet zonder gevaar. 'Mobilisatie werkt zoo licht mee de spanningen te verhoogen. En dat is fu* nest. De aanblijving van de winterploeg heeft weer bewezen, ,dat er aan de weer* baarheid en paraatheid van ons leger heel wat ontbreekt, 't Is te hopen, dat de Regee* ring intijds maatregelen treft. Versolirilïk'e'ijke Toestan'Sen. De godloozen beweging in Rusland, heeft menigmaal van zich doen spreken. Vreeselijk zijn de vervolgingen om des geloofs wil en verschrikkelijk de besluiten en daden van de aanhangers dier groep. Dezer dagen vermeldden de bladen nog het bericht, dat een moeder te Kostroma, welke haar 10*jarigen zoon had leeren bid* den, tot 3 maanden evangenisstraf werd veroordeeld. Deze jongen behooj^e tot de garde der ,,róode pioniers,"-.'4iï»\5^-i:;V B den ouders verboden :'dezen kinderen ook maar eenige godsdienstplicht voor te houden. Meermalen is ook in de ipers gewezen op de god*onteerende proipaganda, welke niet alleen in Rusland maar ook' in an»» dere landen werd verspreid. Binnenkort zal er nu in Rusland een wereld*congres van godloozen gehouden wor den. Uit alle deelen der wereld, zullen ze zich dan opmaken, de mannen en vrou* wen, welke niet alleen het bestaan Gods ontkennen, maar alle wetten en instellingen, ja alles wat naar godsdienst zweemt, trach* ten uit te 'bannen. Vreeselijke gedachte, een wereld*congres van aanhangers van hetgeen alleen satanisch en, mitsdien uit den afgrond is, met het doel daarover te sipreken en te onderhan* delen, om. Ware het mogelijk, de wereld onder satans heerschappij te brengen. De geldmiddelen zullen door Rusland worden verstrekt. Ter gelegenheid van dit congres zullen ook postzegels worden uitgegeven, welke ook voor het postverkeer met het buiten* land gebruikt kunnen .worden. Ontvangt iemand dan een 'brief uit Rus* land, er zit een postzegel op van het god* loozen*congres. Reeds nu wordt het tijd de aandacht der Regeering op dit feit te vestigen en te trach* ten dat ons land dergelijke frankeering niet zal toelaten. Of dit in verband met de in* ternatipnale verplichtingen mogelijk is, wordt onderzocht. Indien thans niet moge* lijk, dan zou een land als het onze, hare verdragen moeten herzien, teneinde te zor* gen dat op zulk een wijze ons land voor zulk een propaganda bevrijd blijVe. Onzei Chr. U.L.O.eScliool te Middelharnis. Haar westelijke ew practisch* beteekfiinis. Nu, blijkens een advertentie in dit num* mer, de tijd weer gekomen is om leerlingen aan te geven voor de Christel. U.L..O(.=' school, de eenige van ons eiland, is het ze* ker niet ondienstig, hier kort de beteeke» nis dezer instelling te doen- zien en Wel in tweeërlei opzicht: haar geestelijke en haar onderwijskundige en practische betee* kenis. Wat de eerste bietreft, zouden we kunnen volstaan met te verwïj'zen naar het ffijln*ge* voelde en die;p*ernstige woord, op onze U.L.O.*ouderavond gesproken door Ds. Bouw van Melissant over de U.L.O.sleer* ling en de crisis, dat is hier de geesteÜjkb crisis, waarin vele jonge levens geslingerd Worden juist op de leeftijd, dat ze voort* gezet onderwijs ontvangen. Nog meer haast dan vóór die tijd is het van 't grootste ge* wicht, dat de jonge menschen in die ja* ren worden geleid volgens de beginselen van Gods onwankelbaar getuigenis, die toch ook door hun ouders worden bteleden. En ook Flakkee kent de gevallen, dat ouders hun kinderen onder den invloed van open* 'baar onderwijs zagen afdwalen van de fia* den, waarop zljzelven uit overtuiging wan* delden. Hef is dan ook voor ons ^onb'e* grijlpelijk, dat er positief gereformeerde ou* ders zïjn, die in dezen een keuze doen die spot met hun beginsel. Wat haar tweede bfeteekenis aangaat, de U.L.O. is in ons land algemeen bekend om de geleidelijke, soepele overgang bïj 't ver* laten der Lag. School. Een flinke leerling der L. S. kan het onderwijs ongetwlijlfeld volgen. En waf aan sdhoolsche kennis gegeven wordt, wordt allereerst bepaald door den eisch van het practisch nut. Daarom betrek* kel'ijk weinig \Viskunde, maar meer kennis van moderne falen en boekhouden. En het M.U.L.O.*diploma neeiht ieder jaar in be* teekenis toe. Voor steeds meer scholen geefi't het vrijstelling van toelatingsexamen, voor steeds meer bietrekkingen w'ordf het bezit ervan of van een daarmee gelijkgesteld di* ploma als eisCh gesteld of 't geeft een be* langrijke voorsprong, 'bïj'v. voor verschil* lende posten bij Rijk, Provincie en Ge* meente, bij instellingen voor handel en wij* verheid, als venpleegster in zeer veel zieken huizen, enz. Tot nadere inlichtingen aan ■belanghebbenden, ook wat betreft het zeer billijke schoolgeld, is het hoofd der school gaarne bereid. Zegene de Heere daarom ook deze onze Christel. U.L.O., opdat er nog zegen van uit moge gaan, tot Zijne eere, zaji het ook tot het eeuwig en tijdelijk welzijn onzer kinderen. Hanidhaving van Ret reclit Vreem* de ejcegese Het zwaard der Overheid De doodstraf Het tec'ht w^ijlkt voor mensc'helüjlke knkmoedigheid. Een der eerste zorgen van de Overheid is de gerechtigheid te 'handhaven. Faulus schrijft aan de Romeinen (hfst. 13), dat de Overheid Gods dienaresse is, dat zij' het zWaard niet tevergeefs draagt als een wreekster tot straf dengene die kwaad doet. Indien w'ij nu die straffende macht niet willen vreezen, moeten "w'ij het goede doen, dan zlillen wij' lof van haar hebben. Want, zoo schrijft de Apostel verder, iij is Gods dienaresse, u ten goede. Men hoort in Ne* derland weinig meer sipreken over deze wrekende gerechtigheid van de Overheid; met de exegese (uitlegging) van de woor* den.' „zij' draagt het zVaard niet tever* geefs," maakt men zich niet bijster druk. Maar het doet zonderling aan, daf b.v. voor enkele jaren de christelijke arbeiders w'èl aan 't exegefiseeren waren gegaan over Rom. 13, maar nu over de woorden ten goede." En zij legden dit aldus uit: de Overheid is er tot straf der btaozen, maar ten goedel dergenen die hef goede doen. Welnu, wij christelijke arbeiders gedragen ons goed en erkennen de machten, dus w'ij' willen iets van dat „u ten goede" on* dervinden in den vorm van sociale wetten voor den arbeider en een reeks sociale maatregelen voor diegenen onder ons, die door werkloosheid, lage loonen of wat dan ook hun zelfstandigheid dreigen te ver* liezen. Korf daarop heeft Dr. Colijn te Rotter* dam gesproken en heeft zich toen gekeerd tegen de^ uiflegkunde, die op den Sfaat een zorg wilde leggen welke hem niet toe» komt. Dit maar zoo terloops. Het zou echter wel van belang zijn, in* dien de tekst die o ver het zWaard der Over» heid handelt, wat meer in het middelpunt onzer belangstelling werd ge/et. Want hier is niet, of niet in de eerste plaats, sprake van het zwaard ter verdediging van het land tegen den vreemden indringer, neen, het gaat over het zwaard om binnenslands het kwaad te straffen. Over den doodstraf dus, die in Nederland niet meer bestaat. Aangezien ook deze straf naar uifwij'zen van Genesis 9 moet uitgeoefend worden, behoort zij onverwijld te worden ingevoerd, wil men niet nog langer zooveel vergoten bloed om wraak naar den hemel doen roe* pen. Hier raken we bet poUfiek terrein. Dat invoering van deze zwaarste straf niet Iplaats heeft, heeft verschillende oorzaken. Als naastblj'liggend deze oorzaak, dat onze huidige regeering niet van plan is wetten van p rincipieelen aard aan de orde te stel* len, nu -iij allereerst de finanfiën wil op orde brengen. Aangezien de ongunstige stand der Rijksmiddelen en van de welvaart in het algemeen nog wel vele jaren '^al aanhouden, zullen wij dus dien eisch van Gods Woord nog langen tijd onvervuld zien blijven. Immers, Dr. Colijn verwacht, daf ook een volgende Regeering wel zal sa* mengesteld worden in denzelfden geest als de tegenwoordige, zOodat voor iets dat op -DERVfeREENlGDË 2UIVELBEREIDERS ONZE PRODUCTEN WORDEN VOLGENS MODERNE EN HVSIENISCHE METHODEN BEREID. VAN GRONDSTt»' TOT FABRIKAAT ONDER SCHEIKUNDIGE EN BACTERIO LOGISCH ECONTHOIX; b'eginselipolitiek lijkt, niet spoedig plaats zal wezen. Maar toen „rechts" in de meer* derheid was, 60 tegen 40, liet men dit on* derwerp ook rusten. Daar komt nog dit 'bïj. In Neo*Gereformeerden kring wordt door de theologen betwijfeld, of Genesis 9 den doodstraf wel eischt. Zoolang nu de leiders ójis volks daar zelf niet zeker van zijn, verzwakt onder het volk ook de roep om voldoening aan het recht Gods, dat door bloedvergiefing is geschonden. En ten derde is er nog een Roomsch Katholieke Staatspartij, die in hef b'uitenland' den dood* straf wel niet absoluut vefwerpt, maar dien in Nederland toch zeker niet wenscht te helpen invoeren. Dit verzet hangt samen met de Roomsche vergeldingsleer en raakt de Roomsche beschouwing der rechtvaardig making. Reeds dadelijk doet ons dit zien, hoe ons 'politiek leven niet los staat van beginselen en hoe hef godsdienstig leven en- inzicht ten zeerste het politiek optrei* deii van een ^olk beïnvloeden. Zonder het beginsel van Gods Woord ten toetssteen te leggen,, is er geen^ "betrouwbare maatstaf aanwezig. Welnu, naar Roomsch gevoelen is de Rechtvaardigmaking niet zoozeer een rechterlijke daad, maar een medische. Dat 'beteekent, dat de rechtvaardigheid iden over* treder van het gebod niet door een rechteri* lijke vrijspraak wordf toegerekend, gelijk de Gereformeerde leer zegt, maar dat de zondaar in die rechtvaardigheid kan opwas* sen. Rechtvaardigmaking en heiligmaking worden alzoo door de Roomsche Kerk door eengestrengeld en dat inzicht heeft ook voor de praktijk des levens djn gevolgen. Immers, de doodstraf sluit voor den overtreder op hef oogenblik van de toepassing den be* keeringstijd af. Zij laat het recht in con* flict komen met de liefde. De lankmoedig* heid wint het van den eisch des redhts, die op den achtergrond gedrongen wordt. Aan* gezien nu onze Regeering naar luidt varr' onze revolutionaire Grondwet afhankelijk is van de medewerking des volks, wordt de. eisch van Gods Woord steeds minder luid verkondigd en blijkt hieruit hoe droef het opi het stuk van beginselpoUtiek die zich naar de Schriften moet richten, ge* sfeld is. Er kan daarom niet genoeg op worden aangedrongen dat het heilig Godde* ïïj'k recht op den voorgrond worde gesteld, en onder het volk dit rechtsbesef weer worde wakker gemaakt. Het gaat hier om de volstrekte souvereiniteit des Heeren Heeren. Het is van dit „heilig recht ,der strenge rechtsgedingen" dat David in zijn 110 n Psalm' gezongen heeft, ja, o, alles overklimmende deugd in .God, dit Recht Uit het Kijkvenster: De doodstraf. Onze Chr. U.L.O.=school te Middelharnis. Het blijven van de Winterploeg. Muziek: Het Gregoriaansche Kerkgezang. (2e Blad). Slotartikelen Concept program der Clvi Nationale Actie (2e blad). Gemeenteraad Herkingen. Een vergadering vol dorpshumor. Raad te St. Annaknid. Verslagen: Jaarverg. J.V. „De Zaaier" Dirks land. Coop. Boerenleenbank Stad aan 'tH.vïiet. Kolenb'ond Stavenisse Herv. M.V. Ooltgensplaat. enz. Buitenland. Het Locarjiosverdrag. Aibfest sinië. Binnenland: Onze n<eutraliieit. Gemengd Nieuws: Schipper- vendromkem olpi het Spui onder NieuwsBeijetland,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1