ChQWCEKBIADÖpGED.GnonDl51A6 TöööolZUID-HOainZEEUWSCHC EILAnDEM vi«V*;» ^^tV Edelweiss EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING de prijs van Werkl 8e Jaar$;ati|$ ZATERDAG 29 FEBRUARI 1936 No. 716 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws Uit het Kijkvenster Muziek WAARIN SEDERT 1 NOVEMBfeR 1935 OPGENOMEN HET BLAD „OIN Z E EILANDEN" - 18e JAARGANG Pit nummer bestaat uit 2 bladen Hebm. 2 fio] Troostrijke woorden, pif en merg van het eeuwige Evangelie. Van den Vader wordt gesproken, om Welken alle dingen zijn en door Welken alle dingen zijn. Die heefr alle din gen geschapen tot Zijne heerlijk beid; alles gewrocht om Zijns Zelfs wil. Hij is ook de Bron en eerste oorzaak van alle gena. Die wil vele kindertn tot de heerlijkheid leiden. Welk een heill Wie kan het ver staan? Die de Hooge en Verheve ne is, Die in de eeuwigheid woont, Die geen menschenkind vannoode beeft, als iets behoevende, Die wil Zijn eeuwige liefde verheerlijken in bet zaligen van zondaren. Wie zal de hoogheid kunnen uitspreken van Hem, om Welken alle dingen geschapen zijn en door Welken al le dingen zijn. Die in Zijn groot heid ondoorgrondelijk isin Zijn wezen gansch volmaaktgansch vlekkeloos in heiligheid, in heer lijkheid alwaardig en in gelukzalig heid gansch volkomen. Die wil vele kinderen tot de heerlijkheid leiden. Dat zegt wat. Het leidt ons op tot de verkiezen de liefde Gods. Hij verkoor hen in Christus Jezus voor de grond legging der wereld en beeft hen verordineerd tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus in Hemzelven, naar het welbehagen van Zijnen wil. Welk een gunst aan nietige sfof- bewoners. Hoe groot is de neder- daling des Almachtigen hoe on begrensd Zqne liefde en ontferming, dat schuldigen reeds een plaats hadden in den gemoede Gods van eeuwigheid en hen te verordinee- ren tot Zijne kinderen, om ze op te leiden tot een volzalige heer lijkheid. Dat is het welbehagen van Zijnen wil, waaruit alle gezegende heilsweldaden ontspruiten, zooals roeping, rechtvaardigmaking, hei ligmaking en heerlij kmaking. Maar hoe? Hoe kan de Heilige onheiligen verordineeren en tot kinderen aannemen? Hoe kan de oneindig Rechtvaardige onrecht- vaardigen beminnen en tot zulk een heerlijkheid leiden? Moet Hij dan de zonde niet straffen? Kan Hij dan schuldigen onschuldig h >uden Onschuldig verklaren, ja rechtvaar dig, ten koste van Zijn recht? Im mers neen? Wat raad dan? Wie heeft Hem als Zijn raads man onderwezen om een middel uit te denken, dat vele kinderen. Hem betamelijk, overeenkomstig Zijne eer, tot de heerlijkheid zou den worden geleid Immers, wilde God uit louter welbehagen zonda ren zalig maken; dit kan nimmer ten koste van de zuiverheid van Zijn wezen. Maar eeuwig wonder. De Vader verordineerde den Zoon Zijner lief de tot een Borg en Zaligmaker, Hoofd en bruidegom van Zijn kerk, om de schuld der Zijnen te beta len, de vereischte voldoening op te brengen, de straf op de zonde bedreigd te dragen en een eeuwige gerechtigheid aan te brengen. Met niets minder kon het, zouden ooit des Vaders keurlingen tot de za ligheid geleid worden. Daarom be taamde het den Vader, den over sten Leidsman hunner zaligheid door lijden te heiligen. De Vader Zelf bracht het lijden over den Zoon Zqner liefde, kraishtens de onveranderlijkheid Zijner ï^fde en van Zijn raad; krachtens Zijïï,eeu wig trouwverbond en de zuiver^id van Zijn aanbiddelijk wezen. Daar» toe bracht Hij Zijn Eeniggeborene in de wereld. O, hoe zwaar was dat lijden, waar het in volle overeenstemming moest zijn met onkreukbare recht vaardigheid en de zuiverheid en heiligheid van Gods natuur. Hoe zwaar dat lijden den gan- schen tijd Zijns levens op aarde, van het oogenblik af, dat de Vader den Zoon Zijner liefde inbracht in de wereld Van het oogenblik af, dat Hij vleesch en bloed der kin deren aannam, dragend van stonde aan den vloek der zon de; maar in zonderheid aan het einde Zijns le vens. Hoe zwaar dat lijden in hef bange Getsemané, waar Zijn zweet als werden groote druppelen bloeds en tot drie malen toe bad.Vader I indien het mogelijk is. laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan. Maar niet gelijk Ik wil, maar ge lijk Gij wilt." Door Zijn eigen dis cipel wordt Hij verraden, door Zijn eigen volk veroordeelt ter dood door Pilatus trouweloos overgele verd en verwezen tot den vervloek ten kruisdood. Bespot, geslagen ge hoond, met de misdadigers gere kend. Wat bange klacht van Zijn gezegende lippen: «Mijn God, mijn Godl Waarom hebt Gij Mij verla ten r Alzoo moest Hij Zijn ziel uit storten in den dood Alzoo betaam de het. Maar hierdoor is het, dat God zwijgt in Zijn liefde, in dat gansch betamelijke offer van den Zoon Zijner liefde, dat Hij nooit meer op Zijn kinderen zal toornen noch schelden In het lijden Christi worden beiden verheerlijktZijn vrije liefde tot Zijn kinderen, maar ook Zijn heilig recht. Daardoor al leen kon de verlossing Sions dagen en vele kinderen tot de heerlijk heid geleid worden. In het Gode- betamelijke van Christus lijden en sterven is de verborgenheid van het welbehagen dei Vaders geopend en het voornemen Zijner gena beves tigd. In en door denzelfden per soon, in en door het dierbaar lij den van Christus is louter gena geoe fend en onkreukbare rechtvaardig heid voldaan. Is loutere ontferming verkregen en de zonde gestraftis rechtvaardigheid verhoogd en wor den schuldigen zalig en dat wel zoo dat nooit eenige beschuldiging te gen hen kan worden ingebracht, en dat door het kruis van Christus. Ds. B. X 35 jaar geleden ci;i;' L -'°'~" ...eWS ze de TOf^edeèi^ir -Yoop gg^ ^eel gezin met een pak Edelweiss-Zeep- poeder en ze waren met z'n tienen. Ze begrijpt alleen niét, dat Edelweiss nu nog goedkooper is dan toen, terwijl ze er nu nog vlugger en schooner mee wascht. n. H.y.Zeepfabriek v/h. De Haas v.Brero, Apeldoorn Voornaamsfe inbond Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1 6 regels 80 et.; Boek-aan- kondiging 10 c*nt per regel Contracten belangrijk lager UITGAVE VAN cicvestlgd te Middelharnis - Prins Hendri'tstr. 122 C - Giro 167930 - Postbox 8 - Tel. 17 Abonnements-prija 85 cent per 3 maandtn bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag .en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar Het Gode betamelijke van Jezus' Ujiden. Want het betaamde Hem, om welken alle dingen! zijn en door welken alle dingen zijn, dat Hij, vele kinderen tot de heerlijkheid leidende, den oversten Leidsman hunner zaligheid door lijden zou heiligen. (Wordt vervolgd.) Rotteudam in nood Lecnljebtiur spe» len De roede Wethouders en de be= zuiniging Uitzonderïjke maatregelen Geen „rooden" in eenig bestuuri Bijlzondere tijden bijzondere nooden! Dacht men weleer Mj' het woord „steunver^ leening' aan 'behoeftige J)ersonen, sedert enkele jaren blijken er behoeftige gemeens ten te zijn, die uit de Rijkskas moeten wor* den hïjgestaan om hare htiishouding te kun= nen voortzetten. In vele gevallen is als naaste oorzaak aan te wijten de ingetre»' den malaise, die aan de welvaart in hevige mate knaagt. Todh heeft b.v. de Provincie Zuid Holland lang vóór het jaar 1929 op hare begrooting een post moeten opnemen om een der Gemeenten te hul|p te komen, die buitengewoon te kamjien had met vers= trek van vermogende ingezetenen. Men kon dat als een uitzondering beschouwen. Thans komt de eene gemeente voor de andere na om finantieelen steun in den Haag aan* kloppen. Onder deze gemeenten is ook de groote stad Rotterdam, die in de afgeloopen week van zich deed spreken. Er is daar een raads* meerderheid van sociaal^democraten en com* munisten. De rechtsche partijen wilden niet één wethouderszetel aanvaarden, zoodat het college van B. en W. door den Burgemees* ter met vier soc. democraten gevormd wordt. Reeds onder het vorige rechtsche college was in overleg met de regeering bezuinigd, salarisverlaging en ontslag van circa 3000 man ï^rsoneel had plaats gehad, alles on* der felle tegenkanting van de linkerzijde. Nu die linkerzijde zelf aan 't roer zit, zijn er groote m.oeiïijkheden ontstaan doordat het ten eerste over de verdere bfezuinigingen niet eens kon worden en de gemeentekas ^^eg begon te raken. Men kon nu wel van de-^geering een Ipaar millioen gulden kas* geld leC^ien, mits de salarissen met 5 iprocent gekort weidden- D^t wilden de soc. dem. niet maar *S° kiatste stelden de roóde wethouders ^pr"^'-.«nt korting voor .omdat de Regeering er toe d-^f°J}f^^f" ^^ff^', een maanè later was het weeV--''^;^*^^'^ geen kssgeld te krljigen als er niet" in^"J'' pena bezuinigd werd. Er lag intusschen nog een begrooting voor 1936 ter tafel die 17 millioen te kort aanwees. Zeker, het vos rige college had die in elkander gezet, maar men was nog niet gereed met het sluitend maken, toen het college aftrad na de Ge* meenteraadsverkiezing. De soc. dem. dienden de begrooting in zoo die er lag en ionden die ook aan de Regeering „ter inzage". Het Rijk wenschte^ dat de begrooting sluitend zou worden gemaakt en dat er bezuinigd zou Worden. De Regeering had immers al 30 millioen gulden aan Rotterdam geleend, dat kon zoo niet voortgaan. |Maar nu begon het spel. De roode Wefliouders vroegen (in ellen lange brieven) „hoe moet dat?" en de Re* geering antwoordde„dat moet U zelf maar klaar spelen: gij; vormt immers het Gemeen* tebestuur?" Nu, bezuinigen is fransch voor een echt sociaal*democraat. En met onwilli=^ ge handen iD het kwaad hazen vangen. Zij rekenden er op, dat de Regeering zoo'n groote stad niet inüen steek zou laten, maai verleden, week is wel (gebleken, dat de Re* geering zich niet voor dit gaatje laat vangen. Het eerige dat geschiedt is, dat er efke week een cheque komt van een half millioen gulden ter 'betaling aan de werkloozen, om* dat het Rijk de gevolgen van de moeilijkhe* den niet ten laste van de behoeftigen wil la* ten korcen, Deze „voorschotjes" ial het Rijk aftrekken van het aande';! dat Rotterdam heeft in di opferengst ider belastingen. De soc. democraten meenen, dat het Rijk verplicht is een stad te s'r^nen, van welker welvaart vrijVvel heel het land geprofiteerd heeft en dat die jRij'kssteun dan mogelijk maken de haventarieven,.- te verlagen. De Regeerint; voelt daar wel iets voor, maar wil eerst versobering op de huishouding zien toegepast. Het is dan 'ook verklaarbaar, dat de Regeering niet durft Voortgaan het door heel bet ■Qoik opgebi-adht ;geld maar uit te keeren aan één gemeente, die nog op te grooteii Voet leeft. In den Gemeenteraad heeft, pa lange vru'chtelooze debatten, de Burgemeester ei voor gewaarschuwd, dat men niet moest den* ken, dat men inden naag wel zal toegeven. Want dat er dan Van Rijkswege „uitzonder* lijke maatregelen" zullen worden (genomen. Welke maatregelen dat zullen zijb Weet men niet, maar de Regeering 'heeft het heft vol* komen in handen om (dan over de hoofden van de Wethouders heen ide stad te gaan t-esturen. Intusschen heeft Wethouder iie Zeeuw in den raad nog niet kunnen beloven, dat het college zou gaan pro!beeren om aan de w€nsdhen der Regeering te voldoen. Een ieder iiet nu met Ibelangstelling toe hoe dit verder mag afloopen. Men heeft hier met kennelSjken onwil van de soc. democraten te doen. Immers, niet ineens 17 millioen moet bezuinigd gorden, met voorloopig 4 milhoen is de Regeering ring al tevreden. Dan wil ziji weer wat geld leenen. 'Versoberen is altijd een verdrietig werk, maar er is niet aan te ontkomen. De sociale taak van de Gemeente is in Ivele jaren maar steeds uitgeijreid^ tou zal men die moeten inkrimpen. Onder den invloed van links heeft ook |de rechterziijüe overal aan medegedaan, aan allerlei [maatregelen die de kas bezwaarden, en hoe komt men er nu af? Millioenen tójn vastgelegd in hui* zeribouw door de Gemeente, het kostte tel* ken jare 3 ton gouds omdat er niet genoeg huur uitkwam en wie zpji dat huiz'enbézit willen overnemen? Niemand. Maar,ide soc* democraten zouden er ook iniet één pandje van kwijt wiUen jgeen sprake van. Genoeg van dit droef Verschijnsel onzer b'enarde tijden. Het volk'fmoest zelf regee* ren. Welnu men heeft .al jaren lang gezien Wiaar het heengaat. Mannen jdie den dood gezworen Tiebben aan het Jkaipitaal, staan aan het hoofd van de tweede stad des lands en kunnen) toch zonder Ikapitaal niet re* geeren. Zijl moeten het fvolk terugvoeren van de weelde naar de soberheid ziji kunnen en willen dat niet. En daarom zeg ik maar zoomannen van de revolutie moesten nooit in een bfestuur zitting heblben. Geen „rooden" in eenig college. De Soc.*democraten bbengen pns den chaos; de praktijlk Iwijst het uit. Met ons algemeen mannen* en (vrouwenkiesredht is het todh maarniet in orde. Mogen wt er van verlost worden eer het voorgoed te iaat is! WAARNEMER.' Uit wandelen gaan op de dag des Heeren. Wie een twintigtal jaren geleden het plaatsje St. Filipsland bezocht en daar de Zondag overbleef, werd op die dag getrof* fen door de zeldzaam uiterlijke ondeW houding van de dag des Heeren. Want bui* ten! de gang naar Gods bedehuis betrad! hoegenaamd niemand de straten, 't Waren slechts; enkele gezinnen, van wie men ver* wachten kon, dat ze hun kinderen de straat opstuurden en dan haast altijd nog pas na kerktijd. En wie niet uit eigen overtuiging binneni bleef, zou er zich toch nogi voor wachten, om aanstoot te geven aan anderen. De stilte op het dorp was dan haast tast* *iei^ Ze werd meestal alleen onderbroken doo Ue"'"V«sstervend geluid* van psalmge» y 'it-', een of andere woning zang, dat uit at r- „r 1, c j 1- -'•r^JO.van Groenewege, Iclonlc ot van de liea^rA.. V9^ j. 'is^.S;e-r\eV3tte ZOO die vooral onder de oudere öS».^ zeer waren geliefd. Zoo schijnt het, hoewel niet in die mate, ook wel geweest te zijn op enkele plaatsen van het eiland Tholen. In de plaats Tholen zelf, was dit wel anders. Doch daar lag nog een scheiding. Wie het hield, ook al ?was dit maar uitwendig, met Gods Naam, bewees dat hij ook eerbied had voor Gods dag, en die dag niet wilde doorbrengen met het slenteren langs straten en wegen. Wie zich; in alles vijand toonde van de Naam en zaak des Heeren, bekommerde zich ook ideti wat de heiliging van de Sabbathdag betrof, om het onderhouden van Gods ge* boden. Helaas, de tijden zijn veranderd. De schei* dingen zijn aan het wegvallen, zonde is geert zonde meer. en het kwaad van de ontheiliging van Gods dag neemt ook hand over hand toe. Het slechte voorbeeld door zoovelen gegeven geeft ik hoop de, goeden in deze, en die zijn er gelukkig nog, niet te na gesproken toch zoo( talrijke navolgers. Toch ligt er in dezen nog( onderscheid. Een groep is er gekomen onder de Christelijke belijders, die er geen zonde meer in zjen, om op de dag des Heeren, uit wandelen te gaan. Daar is de volksconcientie op de mond geslagen en fcehoort het tot het voorname Chrisitelijk cachet om zich op de dag des Heeren hier en elders te vertoonen. Met een andere volks* groepi is het anders gesteld. Men weet, het mag niet. Men geeft dit toe, maar men gaat door, doende iets wat niet mag. Zoo velen doen het, waarom zou ik het dan ook niet doen, zoo wordt er gesproken. En met dergelijk geredeneer wordt de concientie in slaap gewiegd En waar zoovele malen de bestraffende man in de poort ontbreekt, gaat' het door en al maar door, op heit hellend vlak, waarvan het uiterste zijn pa* den, des doods. Wie zal 'die stroom keeren Wie zal, ook vooral ons opkomend geslacht, manen tot ook in deze weg, wederkeeren, tot de in* stellingen Godes? Profijtelijk is, dat elke reformatie begint in eigen hart, in eigen huis, in eigen leven. Dat het daar dan ook eens beginnen mocht, opdat hoe langer hoe^ meer de dag des Heeren moge teer gaan, liggen op het hart, en dat niet alleen voor, zichzelf, maar ook voor onze naaste, omdat- iedere aanranding van de dag des Heeren is een aanranding van die oneindige Majesteit! Gods. Dat we het elkander hoe langer hoe meer mochten gaan toeroepen in huis en school, in kerk en staat, dat de Heere het van ons eischt, dat Zijn dag zal worden geëerd, maar dat Hij ookheeft beloofd, dat in het houden v)an Zijf geboden ligt groote loon. .e* .Koopt tandpasta uit eigen land. Dat geeft meer werk ie Nederland." .IVOROL'JTe Nederlandsche tandpasta De muziek der eerste CShriste^ijke Sjden. De Christen*gemeente in Syrië kwam het eerst in 't bezit van een eigen liederenschat. Reeds Bardesanes (232) won het volk voor zijn Hymnen. Hij dichtte n.l. 150 „Psalmen" en werd, en met hem zijn zoon Harmonius, hierdoor de stichter der Syrische kerkmu* ziek. Na hem kwam Ephraem Syrus, de be* roemdste, kerkleeraar der Syriërs, overleden 375 in een eenzame grot te Edessa. De nalatenschap bestaat uit bijbelverklaringen en geestehjke liederen, met eenvoudige wij* zen, welke vaak door de. vrouwen gezon* gen werden en zeer in de smaak vielen, waardoor zij een snelle verbreiding onder* gingen. Deze zangen en zijn indrukwekken* de prediking bezorgde Ephraem de bijnaam van, „citer des H. Geestes." In de kloosferte beoefende men in Syrië het zingen der Psalmen in afwisselende koren (Antiphonen). BasUius, bisschop van Kappadocië (gest. 379) richtte zangscholen op, waar de EDELWEISS ZEEP met eadeaux 25 cent peir pok. Voor Engros: K. VERMAAS EN Zn. RV. MIDDELHARNIS Psalmen door geoefende zangers (Psaltai) werden gezongen, waarbij de 'gemeente onder begeleiding van een snaarinstrument (Kytha* ra) inviel. Een andere ontwikkeling van het kerklied vond plaats in Byzantium, oorspronkelijk onder Syrische invloed. Koren van zangers zongen, ge&leed in prachtige gewaden de Psalmen en droegen de uit Syrië afkomstige Halleluja*wijzen en Hymnen voor. Vele nieuwe liederen ontstonden, die in geschre** ven zangboeken bewaard zijn gebleven, en waaruit blijkt dat zij, onder begeleiding van trompetten, hoorns en pauken gezongen wer* den tijdens de prachtvolle processies der Bysantijnsche keizers. Ook de hoofdvor* men der mis, de officieele liturgie der R.K. werden hier leeds in gesteld. En nu gaan we terug naar Rome, dat als centrum der verdere ontwikkeling der kerk* zang, onze bijzondere aandacht vraagt. Tijdens de vervolgingen kon het liturgisch gezang niet tot bloei komen; pas na het edict van Milaan (313) waarbij de volle vrijheid van godsdienst aan de Christenen werd verleend, kon men aan het lied de volle aandacht schenken. Van toen aan kunnen we een over* tuigende Syrisch*Byzantijnsche invloed consta teeren. De eerste die Westersche Hymnen voor het gebruik in de Liturgie klaar maakte was Hilarius van Pontiers (gest. 316). Hij vertaalde de zangen van Ephraem in het latijnsch en daarna werden deze voor het gebruik verplichtend gesteld. Het zingen was toen nog zeer eentoonig (psalmodieeren) Bij een komma rees de stem een. heele toon, een dubbel punt liet hem een halve: toon dalen, de punt deed de melodie vij'f tonen stijgen en een vraagteeken ging weer gepaard uil; HET KIJKVENSTER: Rotterdam in Nood. De Muzieic der eerste Christengemeenten. Wanidelen op Zondag. Goedereede: Verslag Groene Kruis. Landbouwberichtent Teeltregeling fabriekis' aardappelen; voorraad varkens bijl slagers; restitutie teeltheffing aardappeloogs(i enz. (2e Blad.) Binnenland: 45 Pachters naar de Wieringer» meepr Dr. Colijn over Indië. Buitenland: MiUtaire staatsgireep in Japan Drie kopstukken uit de Regeering vermoord. Verslagein van Ouderavonden te Den Bom* mei, Goedereede en Middelharnis (slot.) Algemeene Vergadering der Staatkundig Geref. ParHf te Utrecht. Gemengd Nieuws.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1