CmWCEKBLADÖpGED.GQ0nD5IA6 wÖRDcZyD-HOairiZEEUWiCHC EHAHDEn
8e Jaarijang
WOENSDAG 26 FEBRUARI 1936
No. 715
«Eilanden-nieuws
Ouderavond Groen van Prinsterer School
te Middelharnis.
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „OIN Z E EILANDEN" - 18e JAARGANG
tl i-6regeis 80ct.; Boeij-aan- N.V. Uitgeversmaatschappij
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Hef Bolsjewisme en het
Christendom.
1.
nutijdeHjIc'S pakken voor 15 et.
Voornaamste inhoud
Advertentie-prijs 20 cent per n
aanvragen en -aanbiedingen van
kondiging 10 ctnt per regel
egel. Reclames 40 Cf.Dienst-UITGAVE VAN
Contracten belangrijk lager j Gevestigd te Middelharnis Prins Hendri'tstr. 122 C. -
t»
Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17
Abonnements-prijs 85 cent per 3 maandtn bij vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke numltaers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
Sedert in het najaar van 1917 het bolsje*
wisnie onder aanvoering van Lenin aan het
Czaristische regime een einde maakte, heeft
de communistische dictatuur onafgebroken
geheerscht over het arme, machtelooze Rus«
sische volk. Reeds gedurende achttien jaren
regeeren over dit volk van meer dan 160
millioen zieleji een betrekkelijk klein getal
men zegt nog geen 2 "/o communisten,
die van dit in wezen zooi religieuze eö in^»
tellectueele volk een gemeenschap van god>=
loozen en slaven willen maken. Zwaar drukt
de terreur van het bolsjewisme, eerst onder
Lenin en na diens dood in 1924 onder Sta«
lin, op alle groepen en standen der bevel*
king en lang, zeer lang is de lijst dergenen,
die den dood vonden in die Siberische ver.»
banningsoorden, in de gevangenissen der
Gepeoe pf in de ijsgebieden der Witte Zee.
Tienduizenden priesters, predikanten, mopni*
ken en nonnen der Grieksch^^Katholieko
kerk, ingenieurs^ professoren, onderwijzers,
en andere intellectueelen, leden van de
oud«Russische adel, officieren van het Cza*
ristische leger, maar ook bo-eren en arbei*
ders, zij allen vielen als slachtoffers van
een satanische tyrannie. Vooral in de eerste
5 jaren der bolsjewistische revolutie woed*
de het schrikbewind in al zijn hevigheid
en de verhalen, die Russische vluchteliü*
gen zooals Melgoenov ons in hun boeken
uit die tijd beschrijven, doen ons de haren
te berge rijzen van ontzetting over zooveel
jammer en ellende. Dat was de tijd, toen
de bolsjewisfen zich niet ontzagen twee
schepen, vol met oontra*revolutionaire of*
ficieren in de Finsche golf tot zinken te
brei.gen en toen enkele lijken aanspoelden,
bleek dat men de ongelukkigen met prik*
keidraad aan -elkaar gebonden had! Het
was de tijd, dat de bolsjewisten hun regime
vestigden op de lijken van hondeirdduizen*
den onschuldigen en op het bloed en de
tranen van millioenen, die geen helper had*
den. De dictatuur van het „proletariaat"
werd in werkelijkheid een bloedterreur van
een kleine groep over het proletariaat. En
het Russische volk werd gebruikt als olDJect
om de communistische economische expe*
rimenten op te nemen met als gevolg ver*
schrikkelijke hongersnooden, waardoor ge*
heeb dorpen uitstierven.
Het bolsjewisme heeft zich door deze wans
daden een beruchtheid verworven, zooals
geen enkele regime ,ooit heeft gehad. De
heilstaat, die men voorspiegelde, werd in de
practijk een hel. En het allerergste van dit
alles Is nu, dat de Sovjet*Staat in Oost*
Europa de eerste staat is in de wereldhisto*
rie, die welbewust en systematisch de strijd aan
bindt tegen de godsdienst in al zijn openbarin»
gen. Sovjet*Rusland is een land, welks regee*
rinj; officieel het atheïsme heeft aanvaardt, niet
allet'n voor zichzelf, doch ook in het Staats*
bestuur. Het woord van den geestelijken vas
der van het socialisme en communisïne:
Karl Marx: „Godsdienst is opium voor het
volk," dat thans prijkt op de muur van
het voormalige Czarenpaleis, thans residentie
van Stalin, het Kremlin te Moskou,, is bet
uitgangspunt van alle bolsjewistische staat*
kunde, „Godsdienst is een verdoovingsmijd*
del voor het volk en daarom moeten wij de
godsdienst bestrijden" zoo schreef Leninl
in zijn boek „Gedachten over den gods*
dienstDaarom „kan noch^ mag de Commu*
nistische partij een onverschillige houding
aannemen tegenover de geheimzinnigheden,
de verdomming en de reactionnaire woede
van het Christelijk geloof." En Boekarin
schreef: „Godsdienst en Communisme zijn
theoretisch en practisch onvereenigbaar." En
daarom concludeert hij„strijd tegen de kerk
en strijd tegen de godsdienstige vooroor*
deelen, zoo algemeen verspreid en zoo diep
geworteld in de groote massa van het volk."
Noodig is daarvoor, dat aan de Kerk alle
bezittingen, kèpitalen enz. ontnomen wor*
den; dat elk godsdienstonderwijs van die
scholen wordt verbannen; dat het gezin
wordt ontwricht en ook daar een religieuze
opvoeding onmogelijk wordt gemaakt en
dat de kinderen door den Staat in absoluut
atheïsme worden opgevoed en onderwezen!
En een ander 'communist zegt: „Geen
compromis is ooit mogehjk tusschen ons,
program en de godsdienst. Een geestver*
want van Lenin kan niet in God gelooven.
Wij bestrijden niet alleen godsdienstige voor*
oordeelen, maar elke religie. Alle kerken
zijn overbodig." En zoo; voegt hij er aan toe
„als wij om de overwinning te behalen,
10 millioen menschen moeten opofferein,
dan komt geen aarzeling te pas en dan zul*
len wij het doen."
De Russische heersdhers zijn dus allen
welbewniste atheïsten of godloochenaars. Gaar
ne noemen zij zich' God*Ioozen. Het zesde
deel der wereld is aan de heerschappij van
deze mannen onderworpen en alle hulpbron*
nen van dit zesde deel der wereld staan
ter beschikking van het anti*godsdienstig
offensief, dat het bolsjewisme heeft geopend
op de geheele wereld. Het wïl niet alleen'
de bolsjewistische revolutie doen zegevieren
in alle landen, het wil ook de actie; der
godlcozen overal ingang doen vinden om
alzoo de godsdienst van de aarde te ver*
delgen.
Er bestaat in Rusland een „Bonid van
Strijdende Godloozen," die, althans volgens
de bolsjewisten 5 millioen leden telt. Deze
bond voert stelselmatig de actie tegen de
kerken en de godsdienst. Dit geschiedt bij
het lager onderwijs onder de kinderen, on*
der de fabrieksarbeiders, in het Roode Ie*
ger zoowel als onder de gecollectiviseer*
de boeren. En de Gepeoe, de vroegere Tsje*
ka, de geheime staatspolitie, werkt in deze
actie kiachtig mee. Geloovige arbeiders wor*
den ontslagen en vervolgd; dagbladen en
tijdschriften, bioscopen en schouwburgen,
musea en radio, alles staat in dienst vari
deze geweldige aanval op de godsdienst- De
spotprenten en caricaturen in de pers, niet
alleen tegen priesters en predikanten, doch
ook over God en den Christus zijn be*
meltergend.
En dit alles geschiedt onder uitdrukkelij*
ke sanctie van de Staat. In Rusland imj»
mers bestaat volgens de Grondwet alleen
vrijheia van anti*godsdienstige propaganda,
m.a.w. de godsdienst zelve mag niet meej?
worden gepredikt en gepropageerd. De
Strijd tegen de godsdienst is het voornaam*?
ste op het politiek program van het bolsje*
wisme. Dit wil immers zelf een religie zijn!
Een roode eeredienst werd geschapen, met
een eigen geloof van de aardsche geluk*
zaligheid in het Sovjet*paradijs, met eigen
heiligen, met eigen ceremoniën. De hersenen'
van Lenin worden als een heilige reliquie
in een gouden urn bewaard en ter aani^
bidding van Lenin's inummie Worden in het
mausoleum op het Roode Plein in Moskou
dagelijks 1500 roode pelgrims toegelaten!
Zoo stelt het bolsjewisme zich als een,
nieuw geloof tegenover het Christendom.
Maar het is een geloof zonider inhould,
zonder grond en zonder wezen, het is een
geloof zonder God en zonder Christus,
het is een tegendeel van het Christelijk ge*
loof en daarom niets anders dan satanisch
ongeloof.
Onder Voorzitterschap van dhr. J. Vroeg*
indeweij werd Vrijdagavond de jaarlijksche
Ouderavond gehouden in het gemeentelijk
gymnastieklokaal. Deze opende met te zin*
gen Ps. 68 10 en^ gebed. In een kort woord
heette hij de talrijk opgekomenen welkom,
inzonderheid de verschillende sprekers. D'aar
na gaf hij het woord aan ZEerw.
Ds. Koolhaas, van Roiiérdjahi
welke voorlas 2 Kon. 4 vers 1837. (de
geschiedenis van de Sünamietisohe.) Spr.
schetst dan hoe hij laatst in' een auitrabuo
zat, waarin een moeder met een kind van 10
maanden, die een gesprek voerde me)t een
andere vrouw. Zij verlustigde zich in de
moederweelde en bij het gadeslaan van dit
lieflijk tafereel, dacht s:p^., wat is moeder*
liefde toch een groot, wonder. Spr.. is op
de laatst te Rotterdam gehouden tentfjonf
stelling „De Mensch" geweest, waar bij' de
opening de Dir. van het Gem. Ziekenh.
sprak over de volmaaktheid van den mensch.
(wat het lichaam betreft) Als spr. over die
tentoonstelling liep, moest hij uitroepen,
„wat is God toch groot." De bloedvaten
en haarvaten van den mensch, die hij daar
vergroot zag, zijn zoo dun, dat 6 er van
de dikte van een haar uitmaken, en alle
haarnetten van één mensch te zamen gjebon*
den len uitgespannen zouden één lijn vormen
van Amsterdam naar Creta. De mensch is
inderdaad schoon en wijs geschapen!
Spr. voert zijn gehoor weer terug naar
het kind :r. die bus, kern gezond, kraak*
schoon, en zeide zich de vraag* te hebben
gesteld of die moeder wel wist of haar kind
een ziel had? Die wetenschap hebben velen
niet. Zien wij onze kinderen zóó? Onze
kinderen, zijn, in zonde ontvangen en ge*
boren, onze kinderen zijn voor een eeuwig*
heid geschapen. Daarom moeten wdj niet
tevreden z^te als het goed gevoddj en ge*
kleed is, ieder kind heeft een verkeerd
hart, en als we dat voor ons zelf voelen^'
weten we ook, dat ons kind méér noodig
heeft, dan dat. Ziel, lichaam en verstand
moet ontwikkeld, in. het huisgezin en op
school. De school is het verlengstuk! van
het huisgezin, dezelfde sfeer dient er over*
gedragen' te worden.
Spreekwoordelijk gezegd, moet de muur
worden gezet, en een mu,ur zet men niet
naast het fundament. Dat doet men,' op
de openbare school wel. Daar houdt men
geen reKening met de ziel van het kind.
Voedt de openbare school dan niet op?
Ja zeker, maar waar gaat ze va^nuit? Er
wordt op die school niet gesproken van den
eenigen Naam onder den hemel tot zalig*
heid gegeven. Als Uw doopbelofte
geen leugen is, zult ge Uw kind daar
brengen, waar het naar Gods Woord wordt
opgevoedt, gepaard 'gaande met het gebeld.
Spr. is dankbaar, dat er in Middelharnis
zulk een school is, waar de kinderen in
de voorzeide leer worden onderwezen.
School en huisgezin moeten samengaan.
De school mag niet overheerschen, zooals
Plato e.a. leerden, dat de kinderen moeten
opgevoed tot staatsburgers. In die lijn werkt
men nu met schoolartsen, baden,
pantoffels, eten. Die Weg moet het niet
op.
Dan schetst spr. de geschiedenis van de
Sunamietische, hoe zij de profeet Eliza een
opperkamer bereidt waar hij veel vertoeft;
die haar een zoon beloofd, dien zij ook
verkrijgt. Hoe die zoon toen hijl bij zijne
Vader op het land was, congelstle in het
hoofd krijgt, naar zijn moeder wordt ge*
bracht en op haar knieën sterft. Op aanschou
welijke wijze stelt spr. voor, hoe de Sun.
het kind op de opperkamier, op het bed'
van den profeet Jegt en naat hem afreist.
Het vruchtelooze pogen van Gehazi, die op
bevel van zijn heêl gezonden wordt ^den.
doode op te wekken, ,,maar omdat' hij eigen
eer zoekt, daarin faalt. Totdat tenslot((e de
profeet zelf komt en zich met het doode
kind vereenigt, leggende tot 2*maal toe zijn
mond op deszelfs mond en zijne oogen op
zijne oogen, en zijne handen op zijne han*
den. Waardoor het iikyd, door de kracht
Gods, warm wordt, zeven maal niest en op*
staat.
Spr. brengt dit in schoon verband met
het Chr. onderwijs. Er mag een pleiten zijn
op de belofte inzichzelf zijn de kinderen
dood. En nu heeft de onderwijzer tot taak,
totdat kind af te dalen, niet ver van) dat
kind te gaan af staan, maar er contajtt mee
te zoeken en ze te brengen onder de bbade*
ming van Gcuds dierbaar woord. Ze .te
spreken van hun doiodsstaat, maar ook van
genade en verlossing die in Christoj Jezus
is. Soms worden ze er koud van, zooals
Elia koud werd van dat doode kind. Voor
elk chr. onderwijzer of onderwijzeres, die
dat waarlijk uit beginsel is, heeft spr. res*
speet. Eén ding zeg ik U, zei spr. doe wat
Eliza deed, bidt voor die stoel, die op dfö
Opperkamer staat. En denkt ge dat de Suna*
mietische intusschen zal stilgezeten hebben?
Dat ze de vaten heeft gewasschen of buur*
praatjes gemaakt? Neen, ook zij was onge*
twijfeld in gebed tot God, er was een samen*
gaande smeekstem voor den genadetroon.
Staan wij zoo ook t.o. de school. LaaJfj
tusschen school en huisgezin samenwerking
zijn. Het is Uw school. Uw kind! De
Heere werke het tot Zijne eere.
De V o o r zdankt den geachten spr.
die inmiddels vertrekt. Gezongen werd Ps.
81 vers 11.
Daarna kwam ZEerw.
Ds. Laman
aan het woord, met het onderwerp:
Het Dooipsformulier en daarom Christelijk
Onderwijs.
Onze ouderavonden zijn weleens gedis*
qualifioeerd als "ipraatavonden voor do*
niinees." Blij 'ben ik dat het bestuur van
de Groen v. Prinsterer*sdhool zich daar
niets van aantrekt- En niettegenstaande dit,
de moed heeft een 'programma saam te stel*
len waaroip niet minder dan 3 predikanten
voorkomen.
Of (predikanten de wfijsheid in pacht heb*
ben? Gelukkig niet! Gaarne willai zïjl luis*
teren naar (paedagogen en psychologen van
professie, die misschien vele Gordiaansche
knoopen op zielkundig gebied kunnen door*
hakken, of bij het steeds dieper doordrin*
gen in '3e gehemeinissen der ziel het klas*
sieke „ignorabdmus" (w!ij zullen het nooit
weten) moeten uitspreken.
Wanneer de predikant op den ouderavond
mag 2Sijn, wordt daarin een kostelijk' ver*
J>and gelegd tusschen Kerk en School. Als
dit verband er niet is- of niet ''zijn kan
Wat haalt het dan uit een „bijkondere"
schooi te hebben. Bijzonder, omdat op
deze school de Bijbel een bijzondere plaats
inneemt, waarom we niet Spreken van
„school e n Bijbal" maar „school met den
Bijbel," d.w.z. in alles wordt rekening;
gehouden met Gods bijzondere Openbaring.
Alles is aan dat Woord gesubordineerd,
moet i n dat Woord de levensvezelen uit*
slaan, moet door dat Woord gevoed
■Worden.
Geen evolutionisme, geen natuur*filosofie
Ook de wetenschap heeft hier 't eerste Woord
maar God door Zijti Woord.
En waar het gaat om den Theos en den
Logos, is het logisch dat de theoloog een
Warm hart heeft voor de Chr. School.
Doch daar is nog een andere reden, dat
de aanwezigheid van den predikant op
den ouderavond billijkt. De predikant pre*
dikt niet alleen, maar is ook herder, d.i. ziel*
verzorger. En wanneer hiji dit aijin mag,
gaan de zielen van grooten, maar ook van
kleinen hem ter harte.
Dan wil hij 't allerbeste zoeken voor 't
geestelijk welzijn zijner medereizigers naar
de eeuwigheid. Want wat is kostbaarder,
diertaarder, onschatbaarder dan des men*
schen ziel die eeuwig leeft? Alles moet
opgeëischt om hiermee rekening te houden.
Nooit te vroeg kan het kind op deze diep*
ernstige zaak gewezen worden.
En de zielverzorger, die zulks maar langs
zïjii koude kleeren Iaat glijden, en niet in
vlam slaat om het bijzonder onderwijs zoo
zuiver mogelijk naar het Woord Gods ge*
bracht te zien is deze naam, nog minder
dit ambt waard.
Verdient het ook geen oipmerking dat
men biji 't neutrale oniderwlijs zich al meer
beijvert om predikanten tot hun woord*
voerders te krijgen. Op de 52 Zondagen
des jaars hebben vele (of moet ik zeggen
de (Heeste) neutrale onderwijzers geen 'be*
hoefte om naar de prediking des Evange*
lies te luisteren. Maar ééns in een jaar op
den ouderavond van het volksonderwlijs,
heel graag!
Al was het alleen maar voor de kerke*
Jijke inenschen, wier kinderen de Openb.
School bezoeken. Deie ouders kunnen nu
zien dat ie "(de Qndei^w|ijiZers(essen) heele*
maal niet Vijandig zïjii. Wantieej «en domi*
né of zelfs een proifessor voor hét yojk's*
onderwijs optereedt, dan kunnen zij' im*
mers gerust daarheen hun kinderen zenden?
Dit is onwaarachtigheid t.o.v. het heilige!
Dit kan niet anders dan misleidend wer*
ken! Helaas, wordt er verbazend misbruik
gemaakt van de onkunde van ons Christe*
lijk volksdeel.
En wanneer ik deze avond mag mee*
werken om deze onkunde afbreuk te doen,
noem ik zulks een onderscheiding.
„Leer de natie haar Doop verstaan
zoo schreef iemand ongeveer s/i eeuW ge*
leden, doch dit woord is nog van kracht
voor 't heden.
Met het oog op de groote onkiinde en
onbelijndheid t.o.v. den Doop', maar tevens
met "fiet oog op de verantwoordelijfeheid,
die elke ouder ^Iraagt, die bij; het doopf
vont mocht staan om zijii kind den Ver*
bbnds*God op te dragen, ga ik heden tot
U spreken over: „Het Doopsformulier en
daarom Christelijt oniderwSjk"
Wanneer ik heden gereed sta tot U te
gaan spreken over „Het Doopsform. enz."
dan heeft dit een geschiedenis voor zich.
'kWil eerlijk zeggen dat ik in de keuze
van mijn onderwerp niet oorspronkelijk
ben. 't Is afgeleid van het onderwerp dat
Prof. Dr. B. D. Eerdmans Donderdag" 16
Januari 1936 te Sommelsdijk heeft gehouden
voor de Vereeniging van Volksonderwijs.
Z'ijta onderwerp luidde: „De Doopsformule
en ons Openbaar Onderwijs."
Wanneer ik o'p het thema ctitiek maakte,
Was dit otrfSat de Hooggel. spreker niet
sprak over de doopfoTinule, die is: „ik
doop U in den naam des Vaders en des
Zoons en des H. Geestes," maar over het
formulier, nog juister over de doopsvragen,
bijzonderlijk vraag 3.
Geijk U bekend zal zijn, heb ik toen
met den sprier van gedachten gewisseld
en we bleven tegenover elkaar staan, hij
als vrijWnnige, ik als rechtzinnige.
Alles wat dien avond gezegd is, is nu
rustig 'bezonken en 'ik ben blïj dat ik thans
in 'to.penbaar de gelegenheid krijig uit te
spreken dat er diepe smart in mijtai hart
is achtergebleven. Niet dat ik met Prof. E.
van gedachten gewisseld heb', maar dat,
wat voor ons heilig is, als waardelooze
munt werd afgekeurd.
Prof. E. liet eerst historisch iets zien van
de Wording van ons Doopsform. en zei
dat dit voor toen Waarde had, maar voor
nu heeft afgedaan. En hij juichte daarom
toe dat in 't Algem. Reglement der Herv.
Kerk wias opgenomen dat iedere predikant
wordt vrijlgelaten 't formulier te gebluiken
of af te schaffen, wat volgens Pro.f E. dan
ook door honderden predikanten in de H.
Kerk wordt gedaan.
'kHeb' toen Prof. E. gezegd, dat hij op
Flakkeesche grond stond, waar dit ge*
lukkig in de Herv. Kerken als contrabande
Wordt beschouwd en ik voeg er nu aan
toe: die bewuste predikanten zdjb dan ze*
ker: Ahischen vrijzinnigen remon*
stranten en soortgeKjke!
Voor .ffemakkelijk was- en afwaawerk.
Het formulier heeft dus voor Prof. E.
geen Waarde. En nu zult ge denken, dan
laat hijl dit ook liggen. Neen, dat niet!
Aan de doopsvragen ontleent Prof. E.
dat de zaak van de leer een zaak voor de
ouders is en dit niets met het onderwüjs
te maken heeft.
Op de vraag wat we onder „leer" te
verstaan hébben, was iij!n antwoord: wat
te vinden is in den Heidelb. Catechismus
en de 37 artikelen. (Hij vergat de "f^.
tegen de Remonstranten). Maar vervolgt
Prof. E. wie kent ze nogZe 2|jn ook
uit de oude doos. Neen geen „leer", maar
de Bijbelverhalen moeten wSj hebben.
Om te illustreeren wat de belijdenissdhrifi
ten eigenlijk zïjn, ging hij een verhaal ver*
tellen uit Dickens' werken met name van
Samuel Pickwick.
-• Vjr- S. P., in conflict gekomen met zijin
hospitaV'biès'chuldiga vari onee¥B'£Hi3f A"M'*'
de rechtbank niet anders dan een bWefje,
Waarop stond wat hij begeerde te eten, bb*
stemd voor zïjn k'ostjuffrouw.
De redhters verklaarden dit luttele briefje
zeer veelzijdig, want daar zat iets achter!
Zoo is het met al die geschriften!
Hiermee oogstte de Hooggel. Spreker de
hilariteit van de vergadering. Dit verhaal was
helaas het glanspunt van zijb bfetoog, maar
voor den ernstigen hoorder tevens zlijn
nederlaag. Want we kwamen om een ge*
documenteerd betoog hoe het Doopsfor*
muiier in verband te brengen is met het
Openb. onderwlijis.
Benevens het doopsformuher zijin ook de be*
lijdenisschiiften antiquarisch, ze hebben af*
gedaan
Best, even aangenomen, maar bMjf er dan
af, ga dan ook niet art. 5, 7 en 32 inoemen
om den schijn op zich te laden, dat men
nog confessioneel is.
Eerst worden dodpsformulier en beliji'
denisschriften de vpordeur uitgeworpen, en
om eigen gedachten z.g.n. te begronden de
achterdeur weer ingehaald.
't Is van tweeen één: óf deze geschriften
moeten afgeschaft, maar dan mag de afschaf*
fer er ook niets meer van gebruiken; óf ze
blijven ongerept, maar dan moet men onze
lithurgische geschriften ook volle recht la*
fen Wedervaren.
Prof. E. zegt op z'n eollege'si de tekst
„e mente auctoris" (uit den geest van den
sdhrijver) te verklaren. Uitstekend! Maar
doe dit dan ook! Ga dan niet eerst een
„Aufklarung*bad" nemen, d.w.z'. we Kijken
door de eigen bril der „rede," wat met die
rede in strijd is verwerpen we, en dan zoa
ingesteld onze Gereformeerde vaderen bè*
critiseeren.
'kHeb onwillekeurig verband trachten te
leggen tusschen 't doel van de oprichting
der Leidsche Academie, n.l. dat ze zou
zijn „een pilaar en vastigheid der waar*
heid" en de docenten van heden .aan
deze (tnrichting van hooger onderwïjls.
Maar ik vrees als de schenker, Prins Wil*
Hem van Oranje, zag wat er van geworden
Hei Bolsjewisme en Christendom.
Ouderavond Chr. U.L.O.=school in de Groen
V. PrinsterersSchool fe Middelharnis. (Cri=
tiek op Prof. Eerdmans. Ontzenuwing van
het hoek van Rudolf v. Reest. „Gebonde<
nen.")
Gemeenteraad Ooligensplaai.
De Veerdiensten van en naar de ZuidsHoll.
eilanden en het gratis vervoer. (2e) Bl,ad.)
Een, heele familie in een beerput gevallen.
Een aan de gevolg'en overleden.