CmWCEKBLADÖpGED.GQ0nD5IA6 wÖRDcZyD-HOairiZEEUWiCHC EHAHDEn 8e Jaarijang WOENSDAG 26 FEBRUARI 1936 No. 715 «Eilanden-nieuws Ouderavond Groen van Prinsterer School te Middelharnis. WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „OIN Z E EILANDEN" - 18e JAARGANG tl i-6regeis 80ct.; Boeij-aan- N.V. Uitgeversmaatschappij Dit nummer bestaat uit 2 bladen Hef Bolsjewisme en het Christendom. 1. nutijdeHjIc'S pakken voor 15 et. Voornaamste inhoud Advertentie-prijs 20 cent per n aanvragen en -aanbiedingen van kondiging 10 ctnt per regel egel. Reclames 40 Cf.Dienst-UITGAVE VAN Contracten belangrijk lager j Gevestigd te Middelharnis Prins Hendri'tstr. 122 C. - t» Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 cent per 3 maandtn bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke numltaers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar Sedert in het najaar van 1917 het bolsje* wisnie onder aanvoering van Lenin aan het Czaristische regime een einde maakte, heeft de communistische dictatuur onafgebroken geheerscht over het arme, machtelooze Rus« sische volk. Reeds gedurende achttien jaren regeeren over dit volk van meer dan 160 millioen zieleji een betrekkelijk klein getal men zegt nog geen 2 "/o communisten, die van dit in wezen zooi religieuze eö in^» tellectueele volk een gemeenschap van god>= loozen en slaven willen maken. Zwaar drukt de terreur van het bolsjewisme, eerst onder Lenin en na diens dood in 1924 onder Sta« lin, op alle groepen en standen der bevel* king en lang, zeer lang is de lijst dergenen, die den dood vonden in die Siberische ver.» banningsoorden, in de gevangenissen der Gepeoe pf in de ijsgebieden der Witte Zee. Tienduizenden priesters, predikanten, mopni* ken en nonnen der Grieksch^^Katholieko kerk, ingenieurs^ professoren, onderwijzers, en andere intellectueelen, leden van de oud«Russische adel, officieren van het Cza* ristische leger, maar ook bo-eren en arbei* ders, zij allen vielen als slachtoffers van een satanische tyrannie. Vooral in de eerste 5 jaren der bolsjewistische revolutie woed* de het schrikbewind in al zijn hevigheid en de verhalen, die Russische vluchteliü* gen zooals Melgoenov ons in hun boeken uit die tijd beschrijven, doen ons de haren te berge rijzen van ontzetting over zooveel jammer en ellende. Dat was de tijd, toen de bolsjewisfen zich niet ontzagen twee schepen, vol met oontra*revolutionaire of* ficieren in de Finsche golf tot zinken te brei.gen en toen enkele lijken aanspoelden, bleek dat men de ongelukkigen met prik* keidraad aan -elkaar gebonden had! Het was de tijd, dat de bolsjewisten hun regime vestigden op de lijken van hondeirdduizen* den onschuldigen en op het bloed en de tranen van millioenen, die geen helper had* den. De dictatuur van het „proletariaat" werd in werkelijkheid een bloedterreur van een kleine groep over het proletariaat. En het Russische volk werd gebruikt als olDJect om de communistische economische expe* rimenten op te nemen met als gevolg ver* schrikkelijke hongersnooden, waardoor ge* heeb dorpen uitstierven. Het bolsjewisme heeft zich door deze wans daden een beruchtheid verworven, zooals geen enkele regime ,ooit heeft gehad. De heilstaat, die men voorspiegelde, werd in de practijk een hel. En het allerergste van dit alles Is nu, dat de Sovjet*Staat in Oost* Europa de eerste staat is in de wereldhisto* rie, die welbewust en systematisch de strijd aan bindt tegen de godsdienst in al zijn openbarin» gen. Sovjet*Rusland is een land, welks regee* rinj; officieel het atheïsme heeft aanvaardt, niet allet'n voor zichzelf, doch ook in het Staats* bestuur. Het woord van den geestelijken vas der van het socialisme en communisïne: Karl Marx: „Godsdienst is opium voor het volk," dat thans prijkt op de muur van het voormalige Czarenpaleis, thans residentie van Stalin, het Kremlin te Moskou,, is bet uitgangspunt van alle bolsjewistische staat* kunde, „Godsdienst is een verdoovingsmijd* del voor het volk en daarom moeten wij de godsdienst bestrijden" zoo schreef Leninl in zijn boek „Gedachten over den gods* dienstDaarom „kan noch^ mag de Commu* nistische partij een onverschillige houding aannemen tegenover de geheimzinnigheden, de verdomming en de reactionnaire woede van het Christelijk geloof." En Boekarin schreef: „Godsdienst en Communisme zijn theoretisch en practisch onvereenigbaar." En daarom concludeert hij„strijd tegen de kerk en strijd tegen de godsdienstige vooroor* deelen, zoo algemeen verspreid en zoo diep geworteld in de groote massa van het volk." Noodig is daarvoor, dat aan de Kerk alle bezittingen, kèpitalen enz. ontnomen wor* den; dat elk godsdienstonderwijs van die scholen wordt verbannen; dat het gezin wordt ontwricht en ook daar een religieuze opvoeding onmogelijk wordt gemaakt en dat de kinderen door den Staat in absoluut atheïsme worden opgevoed en onderwezen! En een ander 'communist zegt: „Geen compromis is ooit mogehjk tusschen ons, program en de godsdienst. Een geestver* want van Lenin kan niet in God gelooven. Wij bestrijden niet alleen godsdienstige voor* oordeelen, maar elke religie. Alle kerken zijn overbodig." En zoo; voegt hij er aan toe „als wij om de overwinning te behalen, 10 millioen menschen moeten opofferein, dan komt geen aarzeling te pas en dan zul* len wij het doen." De Russische heersdhers zijn dus allen welbewniste atheïsten of godloochenaars. Gaar ne noemen zij zich' God*Ioozen. Het zesde deel der wereld is aan de heerschappij van deze mannen onderworpen en alle hulpbron* nen van dit zesde deel der wereld staan ter beschikking van het anti*godsdienstig offensief, dat het bolsjewisme heeft geopend op de geheele wereld. Het wïl niet alleen' de bolsjewistische revolutie doen zegevieren in alle landen, het wil ook de actie; der godlcozen overal ingang doen vinden om alzoo de godsdienst van de aarde te ver* delgen. Er bestaat in Rusland een „Bonid van Strijdende Godloozen," die, althans volgens de bolsjewisten 5 millioen leden telt. Deze bond voert stelselmatig de actie tegen de kerken en de godsdienst. Dit geschiedt bij het lager onderwijs onder de kinderen, on* der de fabrieksarbeiders, in het Roode Ie* ger zoowel als onder de gecollectiviseer* de boeren. En de Gepeoe, de vroegere Tsje* ka, de geheime staatspolitie, werkt in deze actie kiachtig mee. Geloovige arbeiders wor* den ontslagen en vervolgd; dagbladen en tijdschriften, bioscopen en schouwburgen, musea en radio, alles staat in dienst vari deze geweldige aanval op de godsdienst- De spotprenten en caricaturen in de pers, niet alleen tegen priesters en predikanten, doch ook over God en den Christus zijn be* meltergend. En dit alles geschiedt onder uitdrukkelij* ke sanctie van de Staat. In Rusland imj» mers bestaat volgens de Grondwet alleen vrijheia van anti*godsdienstige propaganda, m.a.w. de godsdienst zelve mag niet meej? worden gepredikt en gepropageerd. De Strijd tegen de godsdienst is het voornaam*? ste op het politiek program van het bolsje* wisme. Dit wil immers zelf een religie zijn! Een roode eeredienst werd geschapen, met een eigen geloof van de aardsche geluk* zaligheid in het Sovjet*paradijs, met eigen heiligen, met eigen ceremoniën. De hersenen' van Lenin worden als een heilige reliquie in een gouden urn bewaard en ter aani^ bidding van Lenin's inummie Worden in het mausoleum op het Roode Plein in Moskou dagelijks 1500 roode pelgrims toegelaten! Zoo stelt het bolsjewisme zich als een, nieuw geloof tegenover het Christendom. Maar het is een geloof zonider inhould, zonder grond en zonder wezen, het is een geloof zonder God en zonder Christus, het is een tegendeel van het Christelijk ge* loof en daarom niets anders dan satanisch ongeloof. Onder Voorzitterschap van dhr. J. Vroeg* indeweij werd Vrijdagavond de jaarlijksche Ouderavond gehouden in het gemeentelijk gymnastieklokaal. Deze opende met te zin* gen Ps. 68 10 en^ gebed. In een kort woord heette hij de talrijk opgekomenen welkom, inzonderheid de verschillende sprekers. D'aar na gaf hij het woord aan ZEerw. Ds. Koolhaas, van Roiiérdjahi welke voorlas 2 Kon. 4 vers 1837. (de geschiedenis van de Sünamietisohe.) Spr. schetst dan hoe hij laatst in' een auitrabuo zat, waarin een moeder met een kind van 10 maanden, die een gesprek voerde me)t een andere vrouw. Zij verlustigde zich in de moederweelde en bij het gadeslaan van dit lieflijk tafereel, dacht s:p^., wat is moeder* liefde toch een groot, wonder. Spr.. is op de laatst te Rotterdam gehouden tentfjonf stelling „De Mensch" geweest, waar bij' de opening de Dir. van het Gem. Ziekenh. sprak over de volmaaktheid van den mensch. (wat het lichaam betreft) Als spr. over die tentoonstelling liep, moest hij uitroepen, „wat is God toch groot." De bloedvaten en haarvaten van den mensch, die hij daar vergroot zag, zijn zoo dun, dat 6 er van de dikte van een haar uitmaken, en alle haarnetten van één mensch te zamen gjebon* den len uitgespannen zouden één lijn vormen van Amsterdam naar Creta. De mensch is inderdaad schoon en wijs geschapen! Spr. voert zijn gehoor weer terug naar het kind :r. die bus, kern gezond, kraak* schoon, en zeide zich de vraag* te hebben gesteld of die moeder wel wist of haar kind een ziel had? Die wetenschap hebben velen niet. Zien wij onze kinderen zóó? Onze kinderen, zijn, in zonde ontvangen en ge* boren, onze kinderen zijn voor een eeuwig* heid geschapen. Daarom moeten wdj niet tevreden z^te als het goed gevoddj en ge* kleed is, ieder kind heeft een verkeerd hart, en als we dat voor ons zelf voelen^' weten we ook, dat ons kind méér noodig heeft, dan dat. Ziel, lichaam en verstand moet ontwikkeld, in. het huisgezin en op school. De school is het verlengstuk! van het huisgezin, dezelfde sfeer dient er over* gedragen' te worden. Spreekwoordelijk gezegd, moet de muur worden gezet, en een mu,ur zet men niet naast het fundament. Dat doet men,' op de openbare school wel. Daar houdt men geen reKening met de ziel van het kind. Voedt de openbare school dan niet op? Ja zeker, maar waar gaat ze va^nuit? Er wordt op die school niet gesproken van den eenigen Naam onder den hemel tot zalig* heid gegeven. Als Uw doopbelofte geen leugen is, zult ge Uw kind daar brengen, waar het naar Gods Woord wordt opgevoedt, gepaard 'gaande met het gebeld. Spr. is dankbaar, dat er in Middelharnis zulk een school is, waar de kinderen in de voorzeide leer worden onderwezen. School en huisgezin moeten samengaan. De school mag niet overheerschen, zooals Plato e.a. leerden, dat de kinderen moeten opgevoed tot staatsburgers. In die lijn werkt men nu met schoolartsen, baden, pantoffels, eten. Die Weg moet het niet op. Dan schetst spr. de geschiedenis van de Sunamietische, hoe zij de profeet Eliza een opperkamer bereidt waar hij veel vertoeft; die haar een zoon beloofd, dien zij ook verkrijgt. Hoe die zoon toen hijl bij zijne Vader op het land was, congelstle in het hoofd krijgt, naar zijn moeder wordt ge* bracht en op haar knieën sterft. Op aanschou welijke wijze stelt spr. voor, hoe de Sun. het kind op de opperkamier, op het bed' van den profeet Jegt en naat hem afreist. Het vruchtelooze pogen van Gehazi, die op bevel van zijn heêl gezonden wordt ^den. doode op te wekken, ,,maar omdat' hij eigen eer zoekt, daarin faalt. Totdat tenslot((e de profeet zelf komt en zich met het doode kind vereenigt, leggende tot 2*maal toe zijn mond op deszelfs mond en zijne oogen op zijne oogen, en zijne handen op zijne han* den. Waardoor het iikyd, door de kracht Gods, warm wordt, zeven maal niest en op* staat. Spr. brengt dit in schoon verband met het Chr. onderwijs. Er mag een pleiten zijn op de belofte inzichzelf zijn de kinderen dood. En nu heeft de onderwijzer tot taak, totdat kind af te dalen, niet ver van) dat kind te gaan af staan, maar er contajtt mee te zoeken en ze te brengen onder de bbade* ming van Gcuds dierbaar woord. Ze .te spreken van hun doiodsstaat, maar ook van genade en verlossing die in Christoj Jezus is. Soms worden ze er koud van, zooals Elia koud werd van dat doode kind. Voor elk chr. onderwijzer of onderwijzeres, die dat waarlijk uit beginsel is, heeft spr. res* speet. Eén ding zeg ik U, zei spr. doe wat Eliza deed, bidt voor die stoel, die op dfö Opperkamer staat. En denkt ge dat de Suna* mietische intusschen zal stilgezeten hebben? Dat ze de vaten heeft gewasschen of buur* praatjes gemaakt? Neen, ook zij was onge* twijfeld in gebed tot God, er was een samen* gaande smeekstem voor den genadetroon. Staan wij zoo ook t.o. de school. LaaJfj tusschen school en huisgezin samenwerking zijn. Het is Uw school. Uw kind! De Heere werke het tot Zijne eere. De V o o r zdankt den geachten spr. die inmiddels vertrekt. Gezongen werd Ps. 81 vers 11. Daarna kwam ZEerw. Ds. Laman aan het woord, met het onderwerp: Het Dooipsformulier en daarom Christelijk Onderwijs. Onze ouderavonden zijn weleens gedis* qualifioeerd als "ipraatavonden voor do* niinees." Blij 'ben ik dat het bestuur van de Groen v. Prinsterer*sdhool zich daar niets van aantrekt- En niettegenstaande dit, de moed heeft een 'programma saam te stel* len waaroip niet minder dan 3 predikanten voorkomen. Of (predikanten de wfijsheid in pacht heb* ben? Gelukkig niet! Gaarne willai zïjl luis* teren naar (paedagogen en psychologen van professie, die misschien vele Gordiaansche knoopen op zielkundig gebied kunnen door* hakken, of bij het steeds dieper doordrin* gen in '3e gehemeinissen der ziel het klas* sieke „ignorabdmus" (w!ij zullen het nooit weten) moeten uitspreken. Wanneer de predikant op den ouderavond mag 2Sijn, wordt daarin een kostelijk' ver* J>and gelegd tusschen Kerk en School. Als dit verband er niet is- of niet ''zijn kan Wat haalt het dan uit een „bijkondere" schooi te hebben. Bijzonder, omdat op deze school de Bijbel een bijzondere plaats inneemt, waarom we niet Spreken van „school e n Bijbal" maar „school met den Bijbel," d.w.z. in alles wordt rekening; gehouden met Gods bijzondere Openbaring. Alles is aan dat Woord gesubordineerd, moet i n dat Woord de levensvezelen uit* slaan, moet door dat Woord gevoed ■Worden. Geen evolutionisme, geen natuur*filosofie Ook de wetenschap heeft hier 't eerste Woord maar God door Zijti Woord. En waar het gaat om den Theos en den Logos, is het logisch dat de theoloog een Warm hart heeft voor de Chr. School. Doch daar is nog een andere reden, dat de aanwezigheid van den predikant op den ouderavond billijkt. De predikant pre* dikt niet alleen, maar is ook herder, d.i. ziel* verzorger. En wanneer hiji dit aijin mag, gaan de zielen van grooten, maar ook van kleinen hem ter harte. Dan wil hij 't allerbeste zoeken voor 't geestelijk welzijn zijner medereizigers naar de eeuwigheid. Want wat is kostbaarder, diertaarder, onschatbaarder dan des men* schen ziel die eeuwig leeft? Alles moet opgeëischt om hiermee rekening te houden. Nooit te vroeg kan het kind op deze diep* ernstige zaak gewezen worden. En de zielverzorger, die zulks maar langs zïjii koude kleeren Iaat glijden, en niet in vlam slaat om het bijzonder onderwijs zoo zuiver mogelijk naar het Woord Gods ge* bracht te zien is deze naam, nog minder dit ambt waard. Verdient het ook geen oipmerking dat men biji 't neutrale oniderwlijs zich al meer beijvert om predikanten tot hun woord* voerders te krijgen. Op de 52 Zondagen des jaars hebben vele (of moet ik zeggen de (Heeste) neutrale onderwijzers geen 'be* hoefte om naar de prediking des Evange* lies te luisteren. Maar ééns in een jaar op den ouderavond van het volksonderwlijs, heel graag! Al was het alleen maar voor de kerke* Jijke inenschen, wier kinderen de Openb. School bezoeken. Deie ouders kunnen nu zien dat ie "(de Qndei^w|ijiZers(essen) heele* maal niet Vijandig zïjii. Wantieej «en domi* né of zelfs een proifessor voor hét yojk's* onderwijs optereedt, dan kunnen zij' im* mers gerust daarheen hun kinderen zenden? Dit is onwaarachtigheid t.o.v. het heilige! Dit kan niet anders dan misleidend wer* ken! Helaas, wordt er verbazend misbruik gemaakt van de onkunde van ons Christe* lijk volksdeel. En wanneer ik deze avond mag mee* werken om deze onkunde afbreuk te doen, noem ik zulks een onderscheiding. „Leer de natie haar Doop verstaan zoo schreef iemand ongeveer s/i eeuW ge* leden, doch dit woord is nog van kracht voor 't heden. Met het oog op de groote onkiinde en onbelijndheid t.o.v. den Doop', maar tevens met "fiet oog op de verantwoordelijfeheid, die elke ouder ^Iraagt, die bij; het doopf vont mocht staan om zijii kind den Ver* bbnds*God op te dragen, ga ik heden tot U spreken over: „Het Doopsformulier en daarom Christelijt oniderwSjk" Wanneer ik heden gereed sta tot U te gaan spreken over „Het Doopsform. enz." dan heeft dit een geschiedenis voor zich. 'kWil eerlijk zeggen dat ik in de keuze van mijn onderwerp niet oorspronkelijk ben. 't Is afgeleid van het onderwerp dat Prof. Dr. B. D. Eerdmans Donderdag" 16 Januari 1936 te Sommelsdijk heeft gehouden voor de Vereeniging van Volksonderwijs. Z'ijta onderwerp luidde: „De Doopsformule en ons Openbaar Onderwijs." Wanneer ik o'p het thema ctitiek maakte, Was dit otrfSat de Hooggel. spreker niet sprak over de doopfoTinule, die is: „ik doop U in den naam des Vaders en des Zoons en des H. Geestes," maar over het formulier, nog juister over de doopsvragen, bijzonderlijk vraag 3. Geijk U bekend zal zijn, heb ik toen met den sprier van gedachten gewisseld en we bleven tegenover elkaar staan, hij als vrijWnnige, ik als rechtzinnige. Alles wat dien avond gezegd is, is nu rustig 'bezonken en 'ik ben blïj dat ik thans in 'to.penbaar de gelegenheid krijig uit te spreken dat er diepe smart in mijtai hart is achtergebleven. Niet dat ik met Prof. E. van gedachten gewisseld heb', maar dat, wat voor ons heilig is, als waardelooze munt werd afgekeurd. Prof. E. liet eerst historisch iets zien van de Wording van ons Doopsform. en zei dat dit voor toen Waarde had, maar voor nu heeft afgedaan. En hij juichte daarom toe dat in 't Algem. Reglement der Herv. Kerk wias opgenomen dat iedere predikant wordt vrijlgelaten 't formulier te gebluiken of af te schaffen, wat volgens Pro.f E. dan ook door honderden predikanten in de H. Kerk wordt gedaan. 'kHeb' toen Prof. E. gezegd, dat hij op Flakkeesche grond stond, waar dit ge* lukkig in de Herv. Kerken als contrabande Wordt beschouwd en ik voeg er nu aan toe: die bewuste predikanten zdjb dan ze* ker: Ahischen vrijzinnigen remon* stranten en soortgeKjke! Voor .ffemakkelijk was- en afwaawerk. Het formulier heeft dus voor Prof. E. geen Waarde. En nu zult ge denken, dan laat hijl dit ook liggen. Neen, dat niet! Aan de doopsvragen ontleent Prof. E. dat de zaak van de leer een zaak voor de ouders is en dit niets met het onderwüjs te maken heeft. Op de vraag wat we onder „leer" te verstaan hébben, was iij!n antwoord: wat te vinden is in den Heidelb. Catechismus en de 37 artikelen. (Hij vergat de "f^. tegen de Remonstranten). Maar vervolgt Prof. E. wie kent ze nogZe 2|jn ook uit de oude doos. Neen geen „leer", maar de Bijbelverhalen moeten wSj hebben. Om te illustreeren wat de belijdenissdhrifi ten eigenlijk zïjn, ging hij een verhaal ver* tellen uit Dickens' werken met name van Samuel Pickwick. -• Vjr- S. P., in conflict gekomen met zijin hospitaV'biès'chuldiga vari onee¥B'£Hi3f A"M'*' de rechtbank niet anders dan een bWefje, Waarop stond wat hij begeerde te eten, bb* stemd voor zïjn k'ostjuffrouw. De redhters verklaarden dit luttele briefje zeer veelzijdig, want daar zat iets achter! Zoo is het met al die geschriften! Hiermee oogstte de Hooggel. Spreker de hilariteit van de vergadering. Dit verhaal was helaas het glanspunt van zijb bfetoog, maar voor den ernstigen hoorder tevens zlijn nederlaag. Want we kwamen om een ge* documenteerd betoog hoe het Doopsfor* muiier in verband te brengen is met het Openb. onderwlijis. Benevens het doopsformuher zijin ook de be* lijdenisschiiften antiquarisch, ze hebben af* gedaan Best, even aangenomen, maar bMjf er dan af, ga dan ook niet art. 5, 7 en 32 inoemen om den schijn op zich te laden, dat men nog confessioneel is. Eerst worden dodpsformulier en beliji' denisschriften de vpordeur uitgeworpen, en om eigen gedachten z.g.n. te begronden de achterdeur weer ingehaald. 't Is van tweeen één: óf deze geschriften moeten afgeschaft, maar dan mag de afschaf* fer er ook niets meer van gebruiken; óf ze blijven ongerept, maar dan moet men onze lithurgische geschriften ook volle recht la* fen Wedervaren. Prof. E. zegt op z'n eollege'si de tekst „e mente auctoris" (uit den geest van den sdhrijver) te verklaren. Uitstekend! Maar doe dit dan ook! Ga dan niet eerst een „Aufklarung*bad" nemen, d.w.z'. we Kijken door de eigen bril der „rede," wat met die rede in strijd is verwerpen we, en dan zoa ingesteld onze Gereformeerde vaderen bè* critiseeren. 'kHeb onwillekeurig verband trachten te leggen tusschen 't doel van de oprichting der Leidsche Academie, n.l. dat ze zou zijn „een pilaar en vastigheid der waar* heid" en de docenten van heden .aan deze (tnrichting van hooger onderwïjls. Maar ik vrees als de schenker, Prins Wil* Hem van Oranje, zag wat er van geworden Hei Bolsjewisme en Christendom. Ouderavond Chr. U.L.O.=school in de Groen V. PrinsterersSchool fe Middelharnis. (Cri= tiek op Prof. Eerdmans. Ontzenuwing van het hoek van Rudolf v. Reest. „Gebonde< nen.") Gemeenteraad Ooligensplaai. De Veerdiensten van en naar de ZuidsHoll. eilanden en het gratis vervoer. (2e) Bl,ad.) Een, heele familie in een beerput gevallen. Een aan de gevolg'en overleden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1