CriDWEEKEUADÖpGED.GQOn(»IAG vöÖRDlZUID-HOLLIriZEElJWiCH^ EltAHDEn EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 8e Jaar^aniS ZATERDAG 22 FEBRUARI 1936 No. 7l4 Voorkomt verkoudlifiiil en keslpijn. Uit het Kijkvenster Muziek WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „O'N Z E EILANDEN" 18e JAARGANG ist- I m- I aanvragen en -aanbiedingen van 1-6 regels 80 et.; Boek-aan- I N.V. (lit|$eVerSmaatSChappij «Eilanden-IlieUWS Dit nummer bcataat uit 2 bladen Met Davids psalmen is Christus den nacht des doods ingegaan. Met lofzangen ging de Borg Getshemané 's nachts in. Met klaagliederen uit den psalmbundel daalde Hij in den geestelijken nacht der verlatenheid Gods. Met den 31sfen psalm ging Christus door het dal der schadu wen des doods. Zoo heeft Hij ver worven voor de gegevenen des Va ders de psalmen in den nacht. Daarnaar maakt de Heere het hart Zijns Volks grootelijksbegeerig. Zoo is de begeerte naar de psalmen uit Gi'd. En waarom in den nacht? Om de eenvoudige redenen, dat de Heere steeds plaats maakt voor Zijn eigen werk. In 't Jicht is het slechts genieten, in den nacht wordt de begeerte naar het licht gewerkt. Want de gegeven psalmen brengen licht mede in den nacht- Derhalve die vraagWaar is God, mijn Ma ker, Die psalmen geeft in den nacht? Oppervlakkig zou men zeggen, dat het toch weer slechts om de psalmen is te doen. Men moet ech ter niet vergeten, dat hét de psal men zijn, door welke en waarin men God mag ontmoeten. Want de Heere openbaart Zich altijd door Geest en Woord. Dat Woord is niet minder de psalmbundel Het gebeurt echter ook dikwijls, dat Gods volk in de nachten probeert zich een psalm in herinnering te brengen. Dat. gelukt wel, maar het baat niets. De nacht blijft evenwel nacht. In den nacht hebben nog al eens geestelijke aanvechtingen van den vorst der duisternis plaats. Men hoort dan wel eens zeggen, dat als men dan aan het zingen gaaf, de duivel op de vlucht slaat. Want nergens is de duivel banger voor dan voor psalmgezang. Dit berust slechts op inbeelding. Met al ons psalmgezang blijft bestrijding, be strijding De Heere Jezus zegt niet, dat dit geslacht uitvaart, door in eigen kracht te zingen een of meer psalmverzen, maar door vasten en bidden. Die er kennis mee maken, weten het uit ervaring. Er is dan een uitzien naar den Heere, Die psalmen gee ft in den nacht. Komt de Heere dus Zelf een der liederen Zions tokkelen op de snaren onzer bedrukte ziel, zoo geeft Hij daar mee tegelijk ruimte. Op de komst des Hceren in 't afdalen en mee komen met Zijn eigen Woord wijkt de vijand oogenblikkelijk De psal men, welke de Heere geeft, zijn onderscheiden, dewijl de nachten ook van verschillenden aard zijn. Zelf de klaagpsalmen, als een- zaamhddspsalmen geven het kind des Heeren verruiming, dewijl dat kind des Heeren juist in zulk een psalm zijn hart uit kan storten voor God. Zij vertolken den zielstoestand Zij geven precies weer, waar de ziel legert. Gods volk weet het niet be ter uit te drukken, dan 't juist in zulk een psalm wordt verklaard. Daardoor wordt reeds een stille hoop geboren, dat de Heere in den nood zal helpen, en straks zal doen zingen psalmen, die vermelden de goedertierenheden des Heeren. Soms geeft de Heere ook psal men, die de verlossing reeds aan kondigen De verlossing is zelf nog niet aanwezig. Integendeel 1 De nachtelijke ellende in uitwendige omstandigheden is nog dezelfde. Maar in 't hart is het reeds licht. In 't hart is het jubelen. In blijde geloofspsalmen wordt de dageraad der verlossing vermeld en ook met vreugde in de ziel aanvaard. Voor de omstanders is men dan een raadsel, behalve voor degene die kennis hebben aan dergelijke ziels belevingen. De nacht moge dan soms nog meer haar duistere ne velen verspreiden, dit weet men, de dag der blijde verlossing breekt spoedig aan Het is dan ook: Ik heb geloofd, daarom sprak ik. Zoo verliest men zich weer in de ge trouwheid Gods. Die 't beloofd heeft, en 't ook doen zal. Gegeven psalmen doen huppelen van ziele- vteugde, daar men weet, dat de wensch des harten wordt verkre gen. Inzonderheid wordt dat doorleefd, wanneer de laatste nacht meer en meer nadert- Het is de nacht des doods. Vooraf wordt Gods volk niet zeldf-n door psalmen op dien komenden nacht gewezen. Men wordt er door op voorbereid. Straks breekt de nacht aan. Alles begint dan te ontvallen Zelfs de bekee ring als doorleefde geschiedenis brengt geen licht in dien nacht Dan is er ook een vraag naar God, zijn Maker, Die psalmen geeft in den nacht. In dien nacht heeft Gods volk 't meest behoefte aan lichtpsalmen Die zullen daar niet worden ont houden. Zij worden gegeven, soms bij 't naderen van den dood. Dus in 't diepst van den nacht. Christus ging met psalmen den nacht inHij schenkt Zijn volk de psalmen, waar in Hij als de Zon der gerechtigheid de duisternis van den nacht doet wij ken. Met vreugdepsalmen in hef hart weerspiegelt zich de blijdschap der ziel op de wangen van Zijn stervend volk. De nevelen verdwe nen. De nacht wordt licht als de dag. De verloste gaat voor 't oog der omstanders onder Maar de zalige glimlach des gelaats verklaart den doorgang door den nacht naar den vollen dag. Met psalmen stijgt de de ziel naar 't hemelhof Daat zet zij haar psalmgezang voort. Maar nu zijn het enkel vreugdepsalmen. Geen nacht is er meer. Uw maker, volk van God, is daar eeuwig bij u, en gij zijt eeuwig bij Hem. Van nu af geeft Hij psalmen op den dag, om door middel van die psalmen eeuwig te zingen van Gods goe dertierenheid. Voornaamste inhoud Advertentieprijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst-j UITGAVE VAN rK knndiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendrikstr. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt iederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar (Vervolg en slot). PSALMEN IN DEN NACH?. Maar niemand zegt: „Waar is God, mijn Maker, die de psalmen geeit in den nacht?" Job 35 10. Ds. G Demagogische propiaganda der N.S.B. Omdat de N.S.B, tot einddoel heeft alle bestaande partijen te vernietigen en zelf ten»" slotte als de ééne, groote .massale, alles»' omvattende partij oyer te blijven, is haar propaganda erop gericht de aanhangers van al die partijen, van uiterst rechts tot uiterst links, tot zich te trekken. Om een dergelijk kunststukje te volbtengen, moet de propa!» ganda wel op een zeer bijzondere leest zïjn geschoeid en voor elk wat wils bevatten. Inderdaad heeft men het in dat opzicht zeer ver gebracht en op werkeMjlc origineele w'ij^e brengt de ,nat. soc -lectuur voor Rocmsch en Protestant, voor liberaal en socialist, wat het meest indruk op hem maken zal. Den Roomschen trekt de een* heidsgedachte, den Protestant de krachtige gezagshandhaving, den liberaal de dwin* gende staatsmacht op geestelijk gebied, den socialist de voorspiegelingen aan het pro« letariaat. Zoo meent het nationaal^socialisme door beurtelings het ééne of het andere aange* zicht te vertoonen en door jiu eens zija z.g. Christelijk karakter en dan weer zijn heidensche staatsleer op de voorgrond te stellen, de menschen van de meest uiteen* loopende godsdienstige en politieke opvat* tingen in zijn net te kunnen vangen. Dank* baar maakt het daarWj' gebruik van uit z'ijn verband gerukte of verkeerd gebruikte ei* taten van de groote politieke leiders uit vroeger tijid. Oin Anti*Revolutionairen te vangen komt men met Dr. Kuïjiper, de Chr. Historischen poogt men te belezen met De Savornin Lohman; zelfs Groen van Prinsterer wordt in nat. socialistiscihe dienst gesteld! En tot de socialisten komt men met aanhalingen van Troelstra! Al deze mannen zijn dood. Tegenspreken kunnen ziijl niet meer. Konden ze het, dan zou hun oordeel over deze minderwaardige taktiek niet malsch zijlci. En vernietigend zouden zij allen, zliji het vanuit verschillend beginsel, het fascistische stelsel striemen, dat ver* moorden wil alles, waarvoor ziy in hun leven gestreden hehben. Is de N.S.B. Christefijt? Indien men de spfekers der N.S.B, en het orgaan der partij'„Volk en Vaderland" gelooven moet, dan is er geen Christe* lijlker partij^ dan deze, Waarin echter het Christelijk karakter der N.S.B, bestaat, is ons tot op heden nooit duidelijk gewor* den. Baseert zij zich in haar program van beginselen op Gods onfeilbaar "Woord? Het is er verre vandaan. Zdji erkent dat Woord niet als het richtsnoer ook voor het staatkundig leven, doch heeft haar Staatsleer geconstrueerd op de grondslag der Ilegeliaansche philosolphie. Is de Wet Gods voor haar de hoogste wet van \de Staat? Men weet wel beter! De wil van den dictator, die slechts rekent met het be* lang van de fascistische machtsstaat, is de opperste wet. Is zij dan misschien een steun voor de Kerk? „Volk en Vaderland" doet het -voorkomen, alsof de N.S.B, voor de kerk ernstig bezorgd is! „Menig geloovige vraagt zich met angstige bezorgdheid af of onze Kerken dan tegelijk met onzen goddeloozen staat in den chaos zullen ver* zinken," zoo staat in het nummer, dat on* langs verspreid werd en dat speciaal ge* richt was tot de leden der Geref. Kerken. Zou het waar zijn? Duitschland leert ons wel anders. Daar zien we het nationaal* socialisme in de praktijk, waar het hier ge* lukkig nog slechts theorie is. En daar zien we predikanten en priesters in gevange* nissen en concentratiekarrtpen; daar zien we de kerk verdrukt ien in boeien gekneld; daar zien we de jeugd aan de kerk ontno* men en opgevoed in de geweldmentaliteit der nazi's; daar gaat een predikant de ker* ker in, omflat hij bad voor het vervolgde Israël! Daar staat zelfs het gebed onder controle en censuur van de Staat. Welk een ideaal*staat! En welk een zorg voor Christendom en Kerk. Neen, de N.S.B, is van alles, behalve Christelijk! De strop de* N.iB. De verwarring der geesten in onze ook in geestelijk' opzicht zoo chaotische crisis* tijd wordt mede daarin openbaar, dat velen hun politieke roer totaal kwijlt z'ijn en af* glüdende van hun beginsel, ten prooi val* len aan de partij, die het meeste belooft. Zoo zijn er in ons vaderland duizenden, die zonder zelf een vast omlij'nd principe te bezitten, zich overgegeven heb'bien aan de leiding van Mussert of althans neiging vertoonen een proef te wagen met een nationaal*socialistische staat. Natuurlijk is de N-S.B.*ipropaganda erop gericht, al deze stuurlooze menschen, die dikwijls ook maat* schappelijk door of buiten eigen schuld gederailleerd zijn, voor die beweging te mobiliseeren. Met sclirille kleuren worden de fsacistische toekomstbeelden geschilderd en vooral beijvert men zich, de volksmassa ervan te overtuigen, dat het Nederlandsche nationaal*socialisme zoo mak is als een lam en niets heeft vain het Duitsche, wdks beeld meer roofdieradhtig is. En zoo poogt deze gevaarlijke beweging gelijk de ratten* vanger van Hameln met schoon gefluit de massa des volks achter zich te krijlgen ten einde zoo~ „langs legale weg" het bewind in handen te kunnen nemen. Maar is het nat. socialisme eenmaal de baas, dan gaan Duitsche methoden heerschen in ons vrije Nederland. Dan verandert zïjn vriendelijk, innemend gelaat in een barsch en grimmig gezicht en zal het met loodzware hand het Nederlandsche volksleven tyranniseeren op alle terrein van het leven. Dan zal blijken, dat ons volk in zijta dwaasheid het hoofd gestoken heeft in de strop, die het nat. socialisme het voorhield en zial het te laat beseffen, dat men uit deze toegehaalde strop het hoofd niet meer kan terughalen. En daarom is het onze hartgrondige wensch en bede, dat ons volk, met name diegenen, die het Woord van God als hun richtsnoer erkennen, de oogen open mogen houden voor de gevaren, die de vrijheid van gods* dienst en kerk, van school en maatschappij bedreigen van de zijde van het nationaal* socialisme. Wij' gelooven, dat deze in we* zen zuiver heidensche beweging haar sterk* ste tegenweer zal vinden bij' het volk, dat leeft b'ijl de Schrift. En we stemmen dan ook van harte in met het woord, in de Eerste Kamer gesproken door prof. De Sa* vornin Lohman: „Ik ben er zeker van, dat de N-S.B. haar tanden zal bol b5jten cipi het Chr. Protesiantsche volksdeel, dat te veel geleerd heeft om zijn vrijheid- prijs te willen geven aan een stelsel, dat in beginsel geen vrijheid kent." Ivorol gebruikers zijn zelden verkouden en hebben zelden keelpijn, omdat deze tandpasta den mond dagelijks grondig deslniecteert. 1 I I De Ketrkbode met of zonder Stichs lelijke stuk. De KerkcoUecte. Hel offer der gemeente D© vasle, vrijwillige bijidrage. Er zijn heel wat kranten in Nederland, dag*, week* en maandbladen. Een ware inktstroom en woordenvloed wordt door* loopend over ons allen uitgegoten. Onder de kleinere bladen, maar die door hun aantal toch medetellen, is ook de Kerkbode. Prompt op Vrijdag dan wel prompt op Za* terdag verschijnt zij in het huisgezin om de lezers voor te lichten over al wat hun uit het Kerkelijk leven belang moet inboezemen. Dominé is belast met de redactie. Hij zwaait den staf en vult het blad met het meest Ie* zenswaardig gedeelte. Meestal ©en Stichtelijke Overdenking voorop, gevolgd door onder* wierpen over Kerkrecht, Kerkleer, over het ambt der Ouderlingen, en Diakenen, en zoo meer. Somm.ige Kerkboden doen het zonder stichtelijk stuk, omdat, naar ik eens las, „men van 't goede ook te veel kon krijgen en de dagelijksche courant elke week al een stichtelijk stuk geeft." Mij valt het op hoe telkenmale in de Kerkboden ter spra* ke komt het collecteeren in de Kerk. Dat is een onuitputtelijk onderwerp; stroomen inkts zïjh er over vergoten, doch het kerk* bodendom wordt er telkens weer mede verrijkt. Allerlei mooie theoriën komen hier* bij ter sprake. Dat geld inzamelen kan op velerlei manieren gebeuren. Voor den dienst, onder den dienst, bij den laatsten zang, aan de deur bij 't uitgaan, met coUectezakken aan zwarte stokken, met idem aan gele stok* ken. met zoogenaamde doof geef *zakjes, dus zonder stok, met een schaal', ja misschien kan 't nog anders. U ziet, daar zit wat in! Daar komt nog iets bij;. De een - wil het collecteeren afschaffen, de ander v,fil het behouden, omdat hij een geloofsdaad wil doen ab hij door de preek is aangegrepen. Nummer drie heeft medelijden met de diake* nen, die. al coUecteerende moeten zingen, dat is oneerbiedig. Want ook het zingen zegt men, is een offerande. En die moet eerbiedijg gebracht worden. In sommige kerken wordt het opgehaald geld in witte zakjes op een tafeltje voor de preekstoel gezet, opdat de gemeejite haar offer daar mag zien staan. Het is nooit mooi genoeg. Al filosofeerende over de liturgie (de wijze van de g'odsdienstoete* ning) verzuimt men te schrijven over hef nut van de prediking des Woords. Dat moet toch voorop staan. Mij wil 'het voorkomen, dat er bij het collecteeren altijd iets te wenschen zal blij* ven. De Dienst des Woords is op het gees* lelijke gericht en het inzamelen van geld is van stoffelijken aard en zal dat blijven ook. Dus wat wil men? Men heeft zich hier ook naar den regel te gedragen, dat men in de samenkomst der Gemeente Chris* teHjke handreiking doe en de Gereformeer^i de Vaderen hebben nooit geleuterd, dat dit geven moest afhankelijk gesteld worden van iemands smaak in de preek of zijn aan* drang tot een geloofsdaad. Ik vrees, dat als het tegenwoordig van geloofservaring afhing en niet veel in de collectezak zou vallen. Laat men er dus nu eens over ophoudea. Want het riekt lichtelijk naar den mensch; den mensch die met zjjn gave toch wat wezen wil en al zijn offers Gode maar op* dringt. Menschen die eens door het Woord ge* roerd mogen worden, die voelen den band. aan heel de gemeente des Heejren; mèt het hart gaat ook de hand open en meer" dan een heeft zijn beurs in zulke oogenblikken in de collectezak omgekeerd. En ik heb over zoo'n voorval dan nooit een kolom in de krant gezien. Dat kan ook niet, want de gever valt ook al weg en zegt met Salo* mo! Heere, het is alles Uwe en wijj ge*» veni het U uit Uwe hand. De gevet" acht het een zeer gewone zaak. Vele menschen hebben 't zeer druk met arbeid voor Gods Koninkrijk- Van den mor* gen 'tot den avond zijn zij in touw, onuit* puttelijk in het uitvinden van altijd maar weer nieuw werk- Ze zouden er bij neer* Ivallen. En 't geschiedt niet in stilte, neen, er wordt geregeld de trom voor geroieiid- Ziji bereiden de komst van het Godsrijk voor met veel geraas, terwijl bij Salomo's tempelbouw geen hamerslag gehoord is. Het is niet gthte' oribegrljlpelijk, dat kort gehden het Christelijk Historisch blad „de Nederlander" schreef, dat men wel eens den indnuik krijgt, dat bij voorbeeld „de iSiristelijke school een filiaal is van het Koninkrijk der hemelen en de menschen doen alsof zij Gods compagnon zijn." 't Is wat op*den*man*at gezegd, maar er zit toch wel iets in. De redactie vanj del Standaard althans heeft tegen zulk schrij* ven heftig geprotesteeird en zich gedekt met de Belijdenis. Wij gelooven dat Nu, daar ben je dan mede uitgepraat. De turfboer, van 30 jaar terug, was van die „hooge taal" altijd bang. Hij was er voor ■xisiW" PROF. Dr. H. VISSCHER. de leider der Christelijke Nationale Ac* tie," (uitgetreden Hervormd*Geref. groep, uit de A.R. partij.) om dat maar eens te laten overwinteren. En daarom was zijn vriendenkring maar klein. Maar, om nog even tot de collecte weer te keeren. Weet U, waar het nog o'p zal uitdraaien? Dat men voor de diaconie, pre* cies als nu al geschiedt voor de Kerk',; in* voert het stelsel der „vaste vrijwillige bijdEa* gen." Het wacht op een dominé, die er een schriftuurlijk grondje onder weet te schui* ven. Dan wordt de liefdegave vast en vrij* willig, precies als de centjes van ziekenfonds of doodenbus, die ook eiken Maandag geheel vrijwillig nietwaar? gehaald wor» den. WAARNEMER. De muziek der eerste Christelijke {ïjldldn. I. Toen het Christendom nog in z'n begin* stadium verkeerde, bezaten de geloovigen nog geen eigen lied, dit ontstond in de looip der eeuwen. Hetzelfde verschijinsel iuUen we tegenkomen na de Reformatie, ook toen heeft het kerkgezang tijd noodig gehad om te ontwikkelen tot een bevredigend onder* deel der godsdienstoefening. De Christenen in Palestina sloten zich in den beginne aan bij het 'Joodsch*synagogale gezang. Na de verwoesting van Jeruzalem waren er echter zooveel vreemde invloeden, dat de Joodsche Psalmen niet zuiver, wat betreft melodie en uitvoering, werden vertolkt. Men zong ze nog op prozateksten, dus onbe* mjmd, en met meerdere tonen oip één let* tergreep (melismatisch). Wisselzangen lus* schen twee koren waren niet in gebtuik. Van een geordend geheel was nog geen. sprake, de zangen op de feestdagen waren niet uniform. De Christengemeenten buiten Palestina ontwikkelden hun kerkzang tamelijk ver* schillend, waardoor een onderscheid is waar te nemen tusschen het lied te Constantino* Jiel, Rome en -Milaan eni. Overal waar het Christendom ontstond is een aansluiting met de bestaande kunst dp te merken. Het ligt in de aard van het godsdienstig leven dat de hooge reUgieuse stemmingen hun uiting vinden in het lied. Dat de alpostelen dit onderdeel der Gods*vereering niet ver* w'aarloosden blijkt wel uit hetgeen Paulus in Colossenzen 3 16 en Efeziërs 5 19 waar* in bijj de geloovigen aanmaant om „mtt elkander te spreken met Psalmen, lofzangen en geestelijke liederen." UIT HET KIJKVENSTER: De Kerkbode en nogi wat. Tweeslarren over de N.S.B. Muziek. Binnenland: Minisleï de Graaf f verdeidigl de Volkenbonds politiek in de Eerste Kamer. Buitenland: De verkiezingen in Spanje (2e Blad.) Brand te Middejhamis. A.N.W.B. avond te Middelharnis. Lezing, over de crisissmaatregelen door Ir. Huisman te Sommelsdijk. Gemengd Nieuws, i

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1