CriDWECKBLADÖpGED.GD0nD51A6 vöÖRDcZUID-HOLLËnZECUWJCHE EILAHDEn
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Uitkomst bij CRiEP
8e Jaaröané
ZATERDAG 8 FEBRUARI 1936
No. 710
N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws
Uit het Kijkvenster
Muziek
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" - 18e JAARGANG
Dit nutnmer bestaat uit 2 bladen
Een hoop die niet
beschaamt.
Neen, nief zonder oorzaak v/ordt'
de waarachtige hope, die liefelijke
genade, vergeleken bij een anker
dei ziel, hetwelk zeker en vast is,
waar het ingaat in het binnenste des
voorhangsels, als een vaste en on
bewegelijke ankergrotid, waarin de
Christus als de Voorlooper is in
gegaan, nadat Hij het alles volbracht
had en opgestaan is uit de dooden.
Een anker der ziel, omdat zy des
Heeren kinderen staande houdt on
der alle moeiten dezes tijdelijken
levens en doet roemen in de heer
lijkheid G )ds.
Neen, de hoop van Gods volk
stelt niet te leur, zij beschaamt niet.
Gods volk zal in deszelfs verwach
ting niet te schande worden De
wereld moge Sion bespotten, zij
moge de hopende kinderen Gods
als achterlijk brandmerken, het zal
openbaar worden, dat al de wijsheid
dezer wereld is eene achterlijke
wijsheid, dat zij enkel dwaasheid is.
Hoort David den roem zijner hope
eens. uitgalmen .mijn God, op U
vertrouw ik, en laat mij niet be
schaamd worden. Ja, alien die U
verwachten, zullen niet beschaamd
wordenzij zullen beschaamd wor
den, die trouwelooslijk handelen
zonder oorzaak."
In dier voege spreekt ook de
Apostel „volgens mijne ernstige
verwachring en hope, datikingee-
ne zaak zal beschaamd worden."
maar dat in alle vrijmoedigheid,
gelijk altijd, alzoo ook nu. Christus
zal groot gemaakt worden in mijn
lichaam, hetzij door het leven, het
zij door den dood."
Maar de Apostel voegt in onzen
tekst een krachtig bewijs er aan toe,
waarom de hoop van Gods volk
niet beschamen zal. Het is, omdat
de liefde Gods in onze harten uit
gestort is door den Heiligen Geest
Die ons is gegeven.
Van de liefde Gods tot Zijn volk,
spreekt de Apostel. Die liefde, die
altijd vóór onze liefde gaat. Wij
hebben Hem litf, omdat H5 ons
eerst heefi lief gehad.
Dat is de liefde, waarover Johan
nes uitroept in zijn verwondering
«ziet, hoe groote liefde ons de Va
der gegeven heeft, namelijk, dat
wij kinderen Gods genaamd wor
denDat is de liefde, die in haar
begin niet nagespeurd kan worden
die van eeuwigheid woonde in het
hart des Vaders tot Zijne uitverko
renen om hunne ziele te omhelzen
en in Christus Jezus en in het bloed
des eeuwigen Testaments van de
zonde te verlossen.
Zij mag door Gods volk geno
ten worden en wie is er van des
Heeren oprechte kinderen, die er
iets van gesmaakt hebben, die niet
moet uitroepen met den dichter
Dat is een gansch vrijwillige, sou-
vereine liefde, die niet kan opge
wekt worden door iets in het schep
sel, want God heeft Zijn volk vrij
willig lief. Een liefde zoo löroot. dat
God Zijnen Eeniggeboren Zoon niet
gespaard heeft, maar Hem hieft
overgegeven tot in den dood, den
do. d des krul^es Daarom een lief
de Gods in Christus, die het pad
der liefde in. Zi^n bloed gebaand
heeft, opdat die liefde Gode beta
melijk het hart eens zondaars zou
bereiken. Het is eene onverander
lijke liefde. Want eene vrouw moge
haren zuigeling vergeten, dat zij zich
niet om ferme over den zoonhaars
buiks.
Ofschoon deze vergeet. God zal
Zijn volk niet vergeten. Hij heeft
het in Zijn beide handpalmen ge
graven. Het is door die liefde, dat
God Zijn volk ti ekt met menschen-
zeelen en touwen der liefde. Krach
tens die liefde begint God het goe
de werk en zal het ook volt inden.
Hoe mag dat tot vertroosting ver
strekken van Gods strijdend erf
deel De poorten der hel zullen
Zijne gemeente niet overweldigen.
God drieëenig zal Zijn volk inbren
gen in die zaligheid, die Hij voor
hen heett weggelegd. Geen vijand
kan dit verhinderen, al het gebrek
van Gods volk niet beletten. Alles
moet maar medewerken ten goede,
om dat groote einddoel te bereik
en, dat gansch zeer uitnemend
eeuwig gewicht der heerlijkheid."
Neen, van die liefde blijft Gods
volk niet vreemd. De bedruktheid
kan vaak groot zijn, ziende op de
grootheid van eigen schuld en on
waardigheid. Hoe menigwerf doet
dat de liefde Gods klein achten,
waar wij God in Zijne vrije liefde
in Christus afmeten naar de gesteld
heid onzes hanen Maar als de
uitlating der liefde Gcds de over
hand hebbe in ois binnenste, dan
zullen we beschaamd en verlegen
slaan vanwege onze kleinachting
dier liefde
Daarom zegt de Apostel van die
liefde,.ddt zij iiitg.estort is ijti oaze
harten. Dat is niet anders, dan de
uitlating dier vrije liefde in ons te
ervaren. Dat is dat proeven en
smaken, dat de Heere goed is. Dat
spreken naar het hart van Jeruza
lem dat aanschouwen van des
Vaders vriendelijk aangezicht in
Christus als ganschelijk verzoend,
zullende nooit meer op Zijn volk
toornen noch schelden. Hoe daalt
dan de vrede Gods in den zieke
af a's eene rivier. Dan wordt ge„
smaakt, dat de breuke door de
zonde geslagen, gansch geheeld is
en elke oorzaak van verwijdering
gansch weggenomen is door den
dierbaren Borg, Die dood geweest
is en weder levend is geworden.
O, dat dolen in de liefde Gods,
dat smaken van dien vrede, zoetste
honingdruppel uit Gods beker,
voorsmaak van het zalig hemel-
leven
Neen, dat is maar geen droom
beeld. Laat de wereld er mede
spotten. Gods volk smaakt ze. Dat
kan niet missen, want de Heilige
Geest werkt ze. Die Sion is gege
ven. De Heilige G^-est, door Chris
tus verworven en op den Pinkster
dag uitgestort als de zuivere vrucht
van Christus' verhooging aan 's Va
ders rechterhand. Waar Hij inkomt,
wordt de zondaar van dood levend
gemaakt en met het leven, dat uit
Christus is, verrijkt. Door dien
Geest worden alle heilsweldaden
der ziele toegepast. Hoeveel ware
hierover te zeggen. Maar we mo,
gen niet te lang zijn. Daarom al
leen dit. Door dien Getst, die als
de Geest des Vaders, maar ook
als de Geest van Christus, in het
hart der geloovigen woont, wordt
de liefde Gods toegepast, de liefde
Gods in Cnrlstus, waarom zij ook
Hem liefhebben als de wezenlijke
vrucht.
En om deze oorzaak nu kan de
hope niet beschamen, omdat die
liefde Gods onberouwelijk is en
nooit Zijn volk zal beschamen.
Gods liefde tot Zijn volk is alles-
overwinnende. Nooit kan dezelve
uitgebluscht worden of ook maar
door eenige zaak worden gestremd.
Hoe gelukkig is dan toch dat
volk dat den Heere vreest. Zoo
arm de wereld is, zoo rijk is Sion.
Arme mensch, die uzelve vleit met
een bedriegelijke hoop, die ni?t
gegrond is in de liefde Gods. Uwe
hoop zal u ontvallen, uwe verwach
ting zal blijken ijdel te zijn. Mocht
ge nog tot uzelven komen, eer het
te laat is.
Hoe gelukkig al Gods levendge-
maakte kinderen. Verheft de liefde
Gods hoog. Ze zal u tot wederlief
de nopen; meer en meer doen
hongeren en dorsten naar des Hee
ren zoete gemeenschap. Zijt ge
hier in hope zalig, eenmaal zal de
hoop overgaan in vol bezit om
Hem, die op den troon zit en hef
Lani dan eeuwig groot te maken.
'Mi
Ds. B.
ffoesi-Griep-Bfonchitis-Asthma
f^höÓgi
Verlaaqdepryzenj
Voornaamst inhoud
Advertentieprijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst-
aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et Boek-aan-
k>Ddiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager
UITGaVK VAN
Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendrikstr. 122 C. Giro 167930 Pnstbox 8 Tel. 17
AbonnementS'prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
En de hoop beschaamt niet, omdat
de liefde Gods in onre harten uitge<=
stort is door den Heiligen Geest, Die
ons is gegeven.
Rom. 5 5.
Een volle 'beek' van wellust maakt
Hier elk in liefde dronken.
Communistische dominé's Re»
volutionnaire Ouderlingen Roor=
dahuizums Kerk Overheid en
Kerk Rottewlam's finantiën.
Reeds langen tijd heeft het de aandacht ge»
trokken, dat een tweetal predikanten van
de Hervormde Kerk tot. de aanhangers van
Sovjet Rusland behooren en daarvoor in
het openbaar propaganda maken.' De Rot»
terdamsche dominé Krop heett hiertegen
meermalen geprotesteerd en het is wellicht
daaraan te danken, dat &z Herv. Synode
de twee heeren eens heeft toegesproken én
attent gemaakt op de belangen van de Kerk.
Althans, tot eèn toespraakje is het beperkt
gebleven, dat optreden van de Synode. Nu
heeft een dezer twee aan dat verscMjinen
voor de Synode mooie stof ontleend voor
propaganda, want hij preekt er over en trekt
dan Kerken vol volk. In de ringbeurten
moet men deze communisten ook toelaten
en wordt de prediking Woordls een?»
vouidig vervangen doo' c'..i\ lofrede op
Rusland. Aangezien dê j-,~ Predikanten
.■vee.lal.vo.pr een dee! u-J^' J^■; Ka.s LctaJ,'.
worden, (en mef de Z Siiervoor bedoelden
is dat het geval) rijst de vraag, of de Over»
heid mag toelaten, dat ook al weer op
deze wijze het Staatsgebied gebruikt wordt
om te steunen de propaganda van een rich=<
ting dis het op vo'slagen ondergang van Staat
en Kerk, van Gezag en geloof gemunt heeft.
Voorloopig zal men zich hiervan in den
Haag niets aantrekken, omdat de Staat zich
n aar men zegt niet kan inlaten met
een onderzoek naar de waarde van iemands
overtuiging. Er voor op zij gaan, dat is
royaalen het is meteen gemakkehjk
opk!
Maar ik ga verder. Prof. Visscher wijst
er in zijn blad op, hoever de Hervi.KeSrki
van 't paid geraakt is, en Z. Hooggel.»
heeft gehjk. Als ik daarover iets schrijf, doe
ik dat niet om er ruchtbaarheid aan te
geven, ook niet op dat de onbesneden Fi»
listijn er zich op Askelons straten in vert<
blijde, maar opdat onze oogen opengaan
over den diep treurigen toestand der aloudfe
Kerk, eenmal het sieraad dezer landen, en
opdat We te meer sympathie zouden gevoe»
len voor de kleine groep, die onder Prof.
Visscher's leiding, met verdubbelde kracht
den stem verheft om de Herv. Kerk weer
te gronden op de BeUjdenis onzer Gerei*
formeerde Vaderen. De Kinderen van Ha»
gar zullen dan" moeten worden uitgewor»
pen.
Van Roordahuizum gaat geen goeden roep
uit. Ds. Boers' is~ communist, en zoo de
priester is, zooi is het volk. Menigmaal is ide
Kerk afgestaan voor voordrachtkunstenaars
en werd er dansmuziek ten gehoore ge»
bracht. Op 20 Oct. 1.1. heeft de V.A.R.A.
(Arbeiders radio) er een harmonica»avond
gegeven. Het Varalied werd gezongen en
aan het slot verzocht de Voorzitter, ouder»
ling der Kerk om staande de Inter»
nationale aan te heffen. Hetwelk dan ook
gedaan is.
Hiermede zijn de feiten weergegeven. Daar,
in het Kerkgebouw van Roordahuizum wordt
de prediking des Evangelies niet meer ge»
hoorid, maar de schare zingt er staande,
met den OuderHng: „Proletariërs van alle
landen, Vereenigt U" en„wij willen hier
(gelukkig zijn." Ach, ik behoef hier niets
meer bij te voegen. lejdeir lezer zal in
zichzelf de vergehjking maken tusschen de
eene Kerk van. ware christgeloovigen, diei
werkelijk internationaal is, en de samenspam»
ning van menschen, wier internationaal wer<=
ken God en Zijnen Gezalfde bestrijdt. Be»
droevend, dat een ieder, als prieister en Ie.»
viet, hier voorbij gaat, en .de schouders
ophaalt. Dat er toch een geest der reformatie
kwame die de godloozen uit het huis des
Gebeds mocht werpen!
Hebben Kamerleden van de S.G.P. al
eens gevraagd, ti£ de Regeeiing de Herv.
Kerk niet vriji kan maken, dan is altijd ge*
antwoord, dat zij immers vrij is en waren er
weer andere Kamerleden die verzochten, deze
hoogst pijnlijke en moeilijke aangelegenheid
toch te laten rusten.
Zoo staat dan de Kerk, hoe gij haar ook
noemen wilt of zien wilt, niet los van het
politieke leven. Gelijk dan ook de oude
theologen van geen scheiding van Kerk
en Staat hebben willen weten. Maar de
Standaard verzette zich verleden week nog
in een uitvoerig arUkel tegen de gedachte,
(lat de Overheid den Bijbel op de School
fco,u brengen. Neen, neen, geen sprake van,
dat kan de Overheid niet enhet is haar
taak niet. Is er ooit goddeloozer stelling
uitgesproken
Bij het hiervoor vermelde ernstig ver»
schijnsel, zinkt al wat wij voorts belang»
rijk zouden noemen),, is het niet. Waarne»
mer kan althans op dit oogenblik in niets
anders meer komen. Er is veel rumoer en
veel verdrietehjks. B. en W. van Rotterdam
hebben een samenvatting gepubliceerd. Van
de met de Regeering gevoerde corresponi»
dentie. Het college vroeg: waar moeten we
nog op bezuinigen? En de Regeering ant»
woordt: als gij de gemeente niet kunt be»
stieren, zullen wij in dat bestuur volgens
de wet voorzien. En B, en W. doen daarop
nog gauw een brief „uitgaan" (ik zou
feeggen: een brief sturen) waarin staat, dat
B. en W. zich nog wél in staat voelen om
de stad te besturen. Een Regeeringscommis»
saris zien zij dus liever nog niet.
Ik besluit met voorloopig uit deze cor»
respondentie vast te leggen, dat de Regeep
ring er niets voor voelt, kasgeld te leenen
ojm diarmede den bouw van het stadion op
Feyenc!r<rd te betalen. Wat men nu ook
de S.D.A.P. Wethouders die nu regeeren,
ten laste mogen leggen, hier hebben wij
te maken met een stuk werk van het vorige
College van B, en W., dat was rechtsch,
niamelijk: 2 A.R., 1 C.H. 1 R.K. plus een
vrijzinnige Burgemeester.
Intusschen was er einde januari maar
weinig geld in de kas. Diezelfde benauwd»
heid zal, naar het zich laat aantien, einde
Februari weer opkomen. Men zal nog heel
wat luxe moeten prijsgeven, wil men in Den
Haag een paarr millioentjes leenen. Er zit
",'n crjil^ ri.->litiek in ook. dat spreekt van»
zelf," en idat wordi uatuurEjk uiigtljuit. De
zaak is ook n|u weer zeer leerzaam, maar
helaas, 't zijn zulke dure lessen
WAARNEMER.
nUUIUUI|ll MöOlJIJ'l heeft om deze pij
nen te verdrijven is een Mijahardt's Poeder
Per stuk 8 et,; doos 45 et. Bij Uw Drogist
De liberalen op het oorIogs.pad.
Elders in dit blad kan men wederom
een verslag lezen van een vergadering te
Sta,d aan 't Haringvliet belegd door de Vrij»
heidsbond. Het schijnt wel, dat de liberalen
Flakkee als speciaal operatieterrein gaan ge»
brufken, gezien de( activiteit, die men aan
de dag legt. Zij schijnen te beseffen, dat
het er met de vrijzinnigen zeer bedroevend
voorstaat, wat betreft hun aanhang onder
de kiezers en zij' vteeEen daarom terecht,
.dat ziji bij. de verkiezingen in de zomer van
1937 zeer gehavend uit de strijd te voor»
schijn zullen treden. Met namelïr de groote
centra van ons land verliezen zij velen aan
ide N.S.B, en nu pogen zij bhjkbaar daar»
voor vergoeding te vinden op het platte!»
land.
Opmerkelijk is, dat alle liberale sprekers
om strijd de lof zingen van het kabinet^Co»
lijn. De krant, die dit ministerie het meest
verdedigt, is .de liberale Nieuwe Rott. Cou»
rant! Zelts wordt dr. Cohjn geprezen om
de houding, die hij aanneemt tegenover de
concentratie van het Bijzonder Onderwijs,
welke naar onze meening sterk beïnvloed
wordt door zijn compromis»politiek, diie
ook de vrijheid van onderwijs in gevaar
kan brengen. Daf de liberalen dr. Colijn
zoo prijzen «en torenhoog verheffen boven
dr. Knijper, omdat deze te antithetisch was
en Colijn meer zijn heil zoekt in synthese,
vinden wij voor den leider der A.R. partij
een veeg teeken. Het bewijst ontegenzeggef'
Hjk de Uberalistische .inslag van de kabinets»
politiek.
Intusschen gelooven we niet, dat Flakkee
zich weei door het liberalisme, hetwelk
op ons eiland reeds lang uitgeheerscht is,
zal laten vangen. De Hberale beginselen,
wortelend in de ideeën der Revolutie, zijn
onvereenigbaar met het Woord Gods en
onze Belijdenis.
Wacht niet tot de koorts oploopt, als
Gij hoest, transpireert, U rMlerig en
als geslagen voelt: dit is her moment,
om Abdijsiroop te gebruiken, omdat
Abdijsiroop snel en grondig werkt.
Vanaf den eersten lepel zult Gij dtt
taaie slijm kwijt raken, die bezwan
gerd is met millioenen ziektekiemen.
Gij ondervindt een buiten^gewono
verlichting, Uw hoest verdwi|nt. Gij
kunt dan de koorts meester worden
en slapen zonder uitputtende hoest-
fianvallen. Gebruik daarom altijd biji
25.^2-
De muziek onder Israël.
VII.
In het tweede artikel der bescKn. ,it.g
van Israels muziek heb ik de ontwikkeling
van deze in twee perioden gedeeld: Vanaf
de Egyptische uittocht tot na het glanstij'dx
perk tijdens de regeeringen van David en
Salomo, de tempelmuziek en na de Baby;»
.Ionische ballineschan de svnnsogale.
De ballingschap heeft niet alleen eèn ty*
{ïisdie reactie op literatuur gehad, maar
ook de toonkunst, verkreeg het stempel der
vreemde invloeden.„Aan de rivieren van
Babel, daar zaten wiji, ook weenden Wij, als
wij gedachten aan Sion. Wij hebben onze
harpen gehangen aan de wilgen die daarin
zijn, als aldaar die ons gevangen hielden,
de woorden eens lieds van ons begeerden,
en zij die ons overhoop geworpen hadden,
vreugd, zeggende: Zingt ons een van de
.^liederen Sions. Wij zeiden: Hoe houden
wij een lied des Heeren zingen in een
vreem dland?" Volgens deze 137e Psalm
vermoeden we dat men de Hebreeuwsche
tempelmuziek in de Hofkapel te Babylo*
nië wilde invoeren.
Na de ballingschap werden de synagoges
(Grieksch vergaderplaats) ingesteld (Lucas
4 16 en Handelingen 13 14 e.v.) waar
zoowel gebeden als onderwezen werd. De
mu?iek was lang niet zoo pompeus als bij'
de tempelmuziek en bestond uit bij'belfrag»
menten (psalmen) én gebeden die door een
voorzanger op eenzelfde toon werden gezon»
gen, met iets van een melodie bij de aan*
vang en slotformules (psalmodieeren).
Woorden als „Amen" en „Halleluja" wer»
den meer melodisch, zelfs met veel versie»
ring (coloratuur) gezongen. Het was een
vermenging van twee verschillende zangstij,»
len, .(Jie, waarbÜj' elke lettergreep één noot
had én een biji welke heele groepen noten
op een lettergreep werden gezongen. De
eerste stijl heet syllabisch, de tweede me»"
lismatisch. Bij de bespreking van het li»
turgisch gezang der R. Kerk komen we
hierop terug. Een ander onderscheid tus*
schen tempek en synogale muziek is, dat
UIT HET KI]KVENSTERi CofflMiunisfi-
sche dominé's.
Muziek onder Israël VIL
Liberale woordvoerders te Stad aan 'lHa«
tinjgivliei.
Tento.onsteUing „Het Gezellige Huis" te
Middelharnis.
Lezing, met lichtbeelden Ned. Chr. Blin«
denbond te Sommelsdijk.
Binnenland: Bestaan er geen baten meer
uit de erfenis van Neeltje Pater? (2©
Blad?
Buitenland: De toestand aan het Abessyn'
sche Oorlogsfront.
Raadsvergadering te St. Annaland.
Gemeingid Nieuws.