CriDWECKBLADÖpGED.GD0nD51A6 vöÖRDcZUID-HOLLËnZECUWJCHE EILAHDEn EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING Uitkomst bij CRiEP 8e Jaaröané ZATERDAG 8 FEBRUARI 1936 No. 710 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws Uit het Kijkvenster Muziek WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" - 18e JAARGANG Dit nutnmer bestaat uit 2 bladen Een hoop die niet beschaamt. Neen, nief zonder oorzaak v/ordt' de waarachtige hope, die liefelijke genade, vergeleken bij een anker dei ziel, hetwelk zeker en vast is, waar het ingaat in het binnenste des voorhangsels, als een vaste en on bewegelijke ankergrotid, waarin de Christus als de Voorlooper is in gegaan, nadat Hij het alles volbracht had en opgestaan is uit de dooden. Een anker der ziel, omdat zy des Heeren kinderen staande houdt on der alle moeiten dezes tijdelijken levens en doet roemen in de heer lijkheid G )ds. Neen, de hoop van Gods volk stelt niet te leur, zij beschaamt niet. Gods volk zal in deszelfs verwach ting niet te schande worden De wereld moge Sion bespotten, zij moge de hopende kinderen Gods als achterlijk brandmerken, het zal openbaar worden, dat al de wijsheid dezer wereld is eene achterlijke wijsheid, dat zij enkel dwaasheid is. Hoort David den roem zijner hope eens. uitgalmen .mijn God, op U vertrouw ik, en laat mij niet be schaamd worden. Ja, alien die U verwachten, zullen niet beschaamd wordenzij zullen beschaamd wor den, die trouwelooslijk handelen zonder oorzaak." In dier voege spreekt ook de Apostel „volgens mijne ernstige verwachring en hope, datikingee- ne zaak zal beschaamd worden." maar dat in alle vrijmoedigheid, gelijk altijd, alzoo ook nu. Christus zal groot gemaakt worden in mijn lichaam, hetzij door het leven, het zij door den dood." Maar de Apostel voegt in onzen tekst een krachtig bewijs er aan toe, waarom de hoop van Gods volk niet beschamen zal. Het is, omdat de liefde Gods in onze harten uit gestort is door den Heiligen Geest Die ons is gegeven. Van de liefde Gods tot Zijn volk, spreekt de Apostel. Die liefde, die altijd vóór onze liefde gaat. Wij hebben Hem litf, omdat H5 ons eerst heefi lief gehad. Dat is de liefde, waarover Johan nes uitroept in zijn verwondering «ziet, hoe groote liefde ons de Va der gegeven heeft, namelijk, dat wij kinderen Gods genaamd wor denDat is de liefde, die in haar begin niet nagespeurd kan worden die van eeuwigheid woonde in het hart des Vaders tot Zijne uitverko renen om hunne ziele te omhelzen en in Christus Jezus en in het bloed des eeuwigen Testaments van de zonde te verlossen. Zij mag door Gods volk geno ten worden en wie is er van des Heeren oprechte kinderen, die er iets van gesmaakt hebben, die niet moet uitroepen met den dichter Dat is een gansch vrijwillige, sou- vereine liefde, die niet kan opge wekt worden door iets in het schep sel, want God heeft Zijn volk vrij willig lief. Een liefde zoo löroot. dat God Zijnen Eeniggeboren Zoon niet gespaard heeft, maar Hem hieft overgegeven tot in den dood, den do. d des krul^es Daarom een lief de Gods in Christus, die het pad der liefde in. Zi^n bloed gebaand heeft, opdat die liefde Gode beta melijk het hart eens zondaars zou bereiken. Het is eene onverander lijke liefde. Want eene vrouw moge haren zuigeling vergeten, dat zij zich niet om ferme over den zoonhaars buiks. Ofschoon deze vergeet. God zal Zijn volk niet vergeten. Hij heeft het in Zijn beide handpalmen ge graven. Het is door die liefde, dat God Zijn volk ti ekt met menschen- zeelen en touwen der liefde. Krach tens die liefde begint God het goe de werk en zal het ook volt inden. Hoe mag dat tot vertroosting ver strekken van Gods strijdend erf deel De poorten der hel zullen Zijne gemeente niet overweldigen. God drieëenig zal Zijn volk inbren gen in die zaligheid, die Hij voor hen heett weggelegd. Geen vijand kan dit verhinderen, al het gebrek van Gods volk niet beletten. Alles moet maar medewerken ten goede, om dat groote einddoel te bereik en, dat gansch zeer uitnemend eeuwig gewicht der heerlijkheid." Neen, van die liefde blijft Gods volk niet vreemd. De bedruktheid kan vaak groot zijn, ziende op de grootheid van eigen schuld en on waardigheid. Hoe menigwerf doet dat de liefde Gods klein achten, waar wij God in Zijne vrije liefde in Christus afmeten naar de gesteld heid onzes hanen Maar als de uitlating der liefde Gcds de over hand hebbe in ois binnenste, dan zullen we beschaamd en verlegen slaan vanwege onze kleinachting dier liefde Daarom zegt de Apostel van die liefde,.ddt zij iiitg.estort is ijti oaze harten. Dat is niet anders, dan de uitlating dier vrije liefde in ons te ervaren. Dat is dat proeven en smaken, dat de Heere goed is. Dat spreken naar het hart van Jeruza lem dat aanschouwen van des Vaders vriendelijk aangezicht in Christus als ganschelijk verzoend, zullende nooit meer op Zijn volk toornen noch schelden. Hoe daalt dan de vrede Gods in den zieke af a's eene rivier. Dan wordt ge„ smaakt, dat de breuke door de zonde geslagen, gansch geheeld is en elke oorzaak van verwijdering gansch weggenomen is door den dierbaren Borg, Die dood geweest is en weder levend is geworden. O, dat dolen in de liefde Gods, dat smaken van dien vrede, zoetste honingdruppel uit Gods beker, voorsmaak van het zalig hemel- leven Neen, dat is maar geen droom beeld. Laat de wereld er mede spotten. Gods volk smaakt ze. Dat kan niet missen, want de Heilige Geest werkt ze. Die Sion is gege ven. De Heilige G^-est, door Chris tus verworven en op den Pinkster dag uitgestort als de zuivere vrucht van Christus' verhooging aan 's Va ders rechterhand. Waar Hij inkomt, wordt de zondaar van dood levend gemaakt en met het leven, dat uit Christus is, verrijkt. Door dien Geest worden alle heilsweldaden der ziele toegepast. Hoeveel ware hierover te zeggen. Maar we mo, gen niet te lang zijn. Daarom al leen dit. Door dien Getst, die als de Geest des Vaders, maar ook als de Geest van Christus, in het hart der geloovigen woont, wordt de liefde Gods toegepast, de liefde Gods in Cnrlstus, waarom zij ook Hem liefhebben als de wezenlijke vrucht. En om deze oorzaak nu kan de hope niet beschamen, omdat die liefde Gods onberouwelijk is en nooit Zijn volk zal beschamen. Gods liefde tot Zijn volk is alles- overwinnende. Nooit kan dezelve uitgebluscht worden of ook maar door eenige zaak worden gestremd. Hoe gelukkig is dan toch dat volk dat den Heere vreest. Zoo arm de wereld is, zoo rijk is Sion. Arme mensch, die uzelve vleit met een bedriegelijke hoop, die ni?t gegrond is in de liefde Gods. Uwe hoop zal u ontvallen, uwe verwach ting zal blijken ijdel te zijn. Mocht ge nog tot uzelven komen, eer het te laat is. Hoe gelukkig al Gods levendge- maakte kinderen. Verheft de liefde Gods hoog. Ze zal u tot wederlief de nopen; meer en meer doen hongeren en dorsten naar des Hee ren zoete gemeenschap. Zijt ge hier in hope zalig, eenmaal zal de hoop overgaan in vol bezit om Hem, die op den troon zit en hef Lani dan eeuwig groot te maken. 'Mi Ds. B. ffoesi-Griep-Bfonchitis-Asthma f^höÓgi Verlaaqdepryzenj Voornaamst inhoud Advertentieprijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et Boek-aan- k>Ddiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager UITGaVK VAN Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendrikstr. 122 C. Giro 167930 Pnstbox 8 Tel. 17 AbonnementS'prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onre harten uitge<= stort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven. Rom. 5 5. Een volle 'beek' van wellust maakt Hier elk in liefde dronken. Communistische dominé's Re» volutionnaire Ouderlingen Roor= dahuizums Kerk Overheid en Kerk Rottewlam's finantiën. Reeds langen tijd heeft het de aandacht ge» trokken, dat een tweetal predikanten van de Hervormde Kerk tot. de aanhangers van Sovjet Rusland behooren en daarvoor in het openbaar propaganda maken.' De Rot» terdamsche dominé Krop heett hiertegen meermalen geprotesteerd en het is wellicht daaraan te danken, dat &z Herv. Synode de twee heeren eens heeft toegesproken én attent gemaakt op de belangen van de Kerk. Althans, tot eèn toespraakje is het beperkt gebleven, dat optreden van de Synode. Nu heeft een dezer twee aan dat verscMjinen voor de Synode mooie stof ontleend voor propaganda, want hij preekt er over en trekt dan Kerken vol volk. In de ringbeurten moet men deze communisten ook toelaten en wordt de prediking Woordls een?» vouidig vervangen doo' c'..i\ lofrede op Rusland. Aangezien dê j-,~ Predikanten .■vee.lal.vo.pr een dee! u-J^' J^■; Ka.s LctaJ,'. worden, (en mef de Z Siiervoor bedoelden is dat het geval) rijst de vraag, of de Over» heid mag toelaten, dat ook al weer op deze wijze het Staatsgebied gebruikt wordt om te steunen de propaganda van een rich=< ting dis het op vo'slagen ondergang van Staat en Kerk, van Gezag en geloof gemunt heeft. Voorloopig zal men zich hiervan in den Haag niets aantrekken, omdat de Staat zich n aar men zegt niet kan inlaten met een onderzoek naar de waarde van iemands overtuiging. Er voor op zij gaan, dat is royaalen het is meteen gemakkehjk opk! Maar ik ga verder. Prof. Visscher wijst er in zijn blad op, hoever de Hervi.KeSrki van 't paid geraakt is, en Z. Hooggel.» heeft gehjk. Als ik daarover iets schrijf, doe ik dat niet om er ruchtbaarheid aan te geven, ook niet op dat de onbesneden Fi» listijn er zich op Askelons straten in vert< blijde, maar opdat onze oogen opengaan over den diep treurigen toestand der aloudfe Kerk, eenmal het sieraad dezer landen, en opdat We te meer sympathie zouden gevoe» len voor de kleine groep, die onder Prof. Visscher's leiding, met verdubbelde kracht den stem verheft om de Herv. Kerk weer te gronden op de BeUjdenis onzer Gerei* formeerde Vaderen. De Kinderen van Ha» gar zullen dan" moeten worden uitgewor» pen. Van Roordahuizum gaat geen goeden roep uit. Ds. Boers' is~ communist, en zoo de priester is, zooi is het volk. Menigmaal is ide Kerk afgestaan voor voordrachtkunstenaars en werd er dansmuziek ten gehoore ge» bracht. Op 20 Oct. 1.1. heeft de V.A.R.A. (Arbeiders radio) er een harmonica»avond gegeven. Het Varalied werd gezongen en aan het slot verzocht de Voorzitter, ouder» ling der Kerk om staande de Inter» nationale aan te heffen. Hetwelk dan ook gedaan is. Hiermede zijn de feiten weergegeven. Daar, in het Kerkgebouw van Roordahuizum wordt de prediking des Evangelies niet meer ge» hoorid, maar de schare zingt er staande, met den OuderHng: „Proletariërs van alle landen, Vereenigt U" en„wij willen hier (gelukkig zijn." Ach, ik behoef hier niets meer bij te voegen. lejdeir lezer zal in zichzelf de vergehjking maken tusschen de eene Kerk van. ware christgeloovigen, diei werkelijk internationaal is, en de samenspam» ning van menschen, wier internationaal wer<= ken God en Zijnen Gezalfde bestrijdt. Be» droevend, dat een ieder, als prieister en Ie.» viet, hier voorbij gaat, en .de schouders ophaalt. Dat er toch een geest der reformatie kwame die de godloozen uit het huis des Gebeds mocht werpen! Hebben Kamerleden van de S.G.P. al eens gevraagd, ti£ de Regeeiing de Herv. Kerk niet vriji kan maken, dan is altijd ge* antwoord, dat zij immers vrij is en waren er weer andere Kamerleden die verzochten, deze hoogst pijnlijke en moeilijke aangelegenheid toch te laten rusten. Zoo staat dan de Kerk, hoe gij haar ook noemen wilt of zien wilt, niet los van het politieke leven. Gelijk dan ook de oude theologen van geen scheiding van Kerk en Staat hebben willen weten. Maar de Standaard verzette zich verleden week nog in een uitvoerig arUkel tegen de gedachte, (lat de Overheid den Bijbel op de School fco,u brengen. Neen, neen, geen sprake van, dat kan de Overheid niet enhet is haar taak niet. Is er ooit goddeloozer stelling uitgesproken Bij het hiervoor vermelde ernstig ver» schijnsel, zinkt al wat wij voorts belang» rijk zouden noemen),, is het niet. Waarne» mer kan althans op dit oogenblik in niets anders meer komen. Er is veel rumoer en veel verdrietehjks. B. en W. van Rotterdam hebben een samenvatting gepubliceerd. Van de met de Regeering gevoerde corresponi» dentie. Het college vroeg: waar moeten we nog op bezuinigen? En de Regeering ant» woordt: als gij de gemeente niet kunt be» stieren, zullen wij in dat bestuur volgens de wet voorzien. En B, en W. doen daarop nog gauw een brief „uitgaan" (ik zou feeggen: een brief sturen) waarin staat, dat B. en W. zich nog wél in staat voelen om de stad te besturen. Een Regeeringscommis» saris zien zij dus liever nog niet. Ik besluit met voorloopig uit deze cor» respondentie vast te leggen, dat de Regeep ring er niets voor voelt, kasgeld te leenen ojm diarmede den bouw van het stadion op Feyenc!r<rd te betalen. Wat men nu ook de S.D.A.P. Wethouders die nu regeeren, ten laste mogen leggen, hier hebben wij te maken met een stuk werk van het vorige College van B, en W., dat was rechtsch, niamelijk: 2 A.R., 1 C.H. 1 R.K. plus een vrijzinnige Burgemeester. Intusschen was er einde januari maar weinig geld in de kas. Diezelfde benauwd» heid zal, naar het zich laat aantien, einde Februari weer opkomen. Men zal nog heel wat luxe moeten prijsgeven, wil men in Den Haag een paarr millioentjes leenen. Er zit ",'n crjil^ ri.->litiek in ook. dat spreekt van» zelf," en idat wordi uatuurEjk uiigtljuit. De zaak is ook n|u weer zeer leerzaam, maar helaas, 't zijn zulke dure lessen WAARNEMER. nUUIUUI|ll MöOlJIJ'l heeft om deze pij nen te verdrijven is een Mijahardt's Poeder Per stuk 8 et,; doos 45 et. Bij Uw Drogist De liberalen op het oorIogs.pad. Elders in dit blad kan men wederom een verslag lezen van een vergadering te Sta,d aan 't Haringvliet belegd door de Vrij» heidsbond. Het schijnt wel, dat de liberalen Flakkee als speciaal operatieterrein gaan ge» brufken, gezien de( activiteit, die men aan de dag legt. Zij schijnen te beseffen, dat het er met de vrijzinnigen zeer bedroevend voorstaat, wat betreft hun aanhang onder de kiezers en zij' vteeEen daarom terecht, .dat ziji bij. de verkiezingen in de zomer van 1937 zeer gehavend uit de strijd te voor» schijn zullen treden. Met namelïr de groote centra van ons land verliezen zij velen aan ide N.S.B, en nu pogen zij bhjkbaar daar» voor vergoeding te vinden op het platte!» land. Opmerkelijk is, dat alle liberale sprekers om strijd de lof zingen van het kabinet^Co» lijn. De krant, die dit ministerie het meest verdedigt, is .de liberale Nieuwe Rott. Cou» rant! Zelts wordt dr. Cohjn geprezen om de houding, die hij aanneemt tegenover de concentratie van het Bijzonder Onderwijs, welke naar onze meening sterk beïnvloed wordt door zijn compromis»politiek, diie ook de vrijheid van onderwijs in gevaar kan brengen. Daf de liberalen dr. Colijn zoo prijzen «en torenhoog verheffen boven dr. Knijper, omdat deze te antithetisch was en Colijn meer zijn heil zoekt in synthese, vinden wij voor den leider der A.R. partij een veeg teeken. Het bewijst ontegenzeggef' Hjk de Uberalistische .inslag van de kabinets» politiek. Intusschen gelooven we niet, dat Flakkee zich weei door het liberalisme, hetwelk op ons eiland reeds lang uitgeheerscht is, zal laten vangen. De Hberale beginselen, wortelend in de ideeën der Revolutie, zijn onvereenigbaar met het Woord Gods en onze Belijdenis. Wacht niet tot de koorts oploopt, als Gij hoest, transpireert, U rMlerig en als geslagen voelt: dit is her moment, om Abdijsiroop te gebruiken, omdat Abdijsiroop snel en grondig werkt. Vanaf den eersten lepel zult Gij dtt taaie slijm kwijt raken, die bezwan gerd is met millioenen ziektekiemen. Gij ondervindt een buiten^gewono verlichting, Uw hoest verdwi|nt. Gij kunt dan de koorts meester worden en slapen zonder uitputtende hoest- fianvallen. Gebruik daarom altijd biji 25.^2- De muziek onder Israël. VII. In het tweede artikel der bescKn. ,it.g van Israels muziek heb ik de ontwikkeling van deze in twee perioden gedeeld: Vanaf de Egyptische uittocht tot na het glanstij'dx perk tijdens de regeeringen van David en Salomo, de tempelmuziek en na de Baby;» .Ionische ballineschan de svnnsogale. De ballingschap heeft niet alleen eèn ty* {ïisdie reactie op literatuur gehad, maar ook de toonkunst, verkreeg het stempel der vreemde invloeden.„Aan de rivieren van Babel, daar zaten wiji, ook weenden Wij, als wij gedachten aan Sion. Wij hebben onze harpen gehangen aan de wilgen die daarin zijn, als aldaar die ons gevangen hielden, de woorden eens lieds van ons begeerden, en zij die ons overhoop geworpen hadden, vreugd, zeggende: Zingt ons een van de .^liederen Sions. Wij zeiden: Hoe houden wij een lied des Heeren zingen in een vreem dland?" Volgens deze 137e Psalm vermoeden we dat men de Hebreeuwsche tempelmuziek in de Hofkapel te Babylo* nië wilde invoeren. Na de ballingschap werden de synagoges (Grieksch vergaderplaats) ingesteld (Lucas 4 16 en Handelingen 13 14 e.v.) waar zoowel gebeden als onderwezen werd. De mu?iek was lang niet zoo pompeus als bij' de tempelmuziek en bestond uit bij'belfrag» menten (psalmen) én gebeden die door een voorzanger op eenzelfde toon werden gezon» gen, met iets van een melodie bij de aan* vang en slotformules (psalmodieeren). Woorden als „Amen" en „Halleluja" wer» den meer melodisch, zelfs met veel versie» ring (coloratuur) gezongen. Het was een vermenging van twee verschillende zangstij,» len, .(Jie, waarbÜj' elke lettergreep één noot had én een biji welke heele groepen noten op een lettergreep werden gezongen. De eerste stijl heet syllabisch, de tweede me»" lismatisch. Bij de bespreking van het li» turgisch gezang der R. Kerk komen we hierop terug. Een ander onderscheid tus* schen tempek en synogale muziek is, dat UIT HET KI]KVENSTERi CofflMiunisfi- sche dominé's. Muziek onder Israël VIL Liberale woordvoerders te Stad aan 'lHa« tinjgivliei. Tento.onsteUing „Het Gezellige Huis" te Middelharnis. Lezing, met lichtbeelden Ned. Chr. Blin« denbond te Sommelsdijk. Binnenland: Bestaan er geen baten meer uit de erfenis van Neeltje Pater? (2© Blad? Buitenland: De toestand aan het Abessyn' sche Oorlogsfront. Raadsvergadering te St. Annaland. Gemeingid Nieuws.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1