v.ROSSEM^
VITA KOFFIE
Verslagen,
JDgezopden stukkep
M I
6ÉEN OUDE KOFFIE MEER
BLUFT ALTIJD VERSCH
EN VOL AROMA
30-40-50 ets. PER Vi POND
Op beperking der vlootbou,W; is dus zeer
wieinig kans.
Vermeldden wij vorige week, dat in Ame"»
rika de Landbouw! Crisiswet ongeldig was
verklaard, thans moeten we mededeelen,
dat een nieuwe slag de regeering getroffen
heeft.
De rechters van! het Hoogere Gerechts'
hof hebben met algemeene stemmen (9J
uitgesproken, dat ook) de heffing der ver*
werkingsbelasting ongrondwettig is.
Acht rijstpellerijen hadden, een eisch tot
schadevergoeding gevraagd van rond 200
millioen dollar, welke» eisch is toegewezen.
Dit zijn voor president Roosevelt, twee
leelijke processen, welke niet zonder invloed
zullen blijven op zijn a.s. verkiezing.
De Bonus wet welke aan 31/2 millioen
ouid<«trijders een uitkeering waarborgt, is
door het Huis van Afgevaardigden aangeno*
/men. Ook in de Senaat welke er nu nog
over moet beslissen, is een meerderheid.
De kosten bedragen 1000 tot 2000 millioen
dollar.
Hauptmann
welke ter dood veroordeeld is, wegens onts»
voeringvan de "baby der Lindberghs, welke
ontvoering den dood tengevolge heeft ge*
had, zal zijib leven op de electrische stoel
moeten laten. Alles: is beproefd het vonnis
ongedaan! te maken. Ook het verzoek om
gratie is afgewezen. Tenzij' nieuw bewijs»
materiaal een nieuw onderzoek noodzakelijk
maken, is zijn vonnis thans definitief.
VARIA.
Trein in Californië door lawine
bedolven.
SACRAMENTO (Califomië), 15 Jan.
(Reuter.) Drie wagons van een sneltrein
zijn, juist op het oogenblik, toen de trein
het station van het dorp Eder nabij Truckee
wilde binnenrijden, door een sneeuwlawine
bedolven. Omtrent het aantal personen, dat
onder de sneeuwi bedolven ligt, zijn thans
nog geen gegevens verkrijgbaar.
Zes doktoren, allei beschikbare verpleeg»
sters en treinpersoneiel( is naar het gebied
van de ramp; vertrokken. De sneeuwmassa,
die van de bergen kwam neerploffen, ver»
pletterde de loodsen, langs de spoorlijn en
vernielde de telefoondraden. Volgens berich»
ten uit Truckee zal het zeer moeilijk zijn de
slachtoffers te bevrijden.
Moeder met acht kinderea verbrand.
LONDEN, 13 Jan. (A.N.P.) Hedemnor»
gen is in het stadje Tyldesley in het graaf»
schap Leicester een ontzettende brandcata»
strophe voorgekomen. Dóór tot nog toe on»
opgehelderde oorzaak braki daar brand uit
in een in de arbeiderswijk gelegen huisje,
dat bewoond werd door den mijnwerker
Tyrer met zijn; gezin. Binnen korten tijd
stond het geheele huis in lichterlaaie. De
vrouw en haar acht kinderen kwamen in de
vlammen om. Dei verkoolde lijken werden
later door de brandweer uit de ruïne ge»
borgen.
Ruim 1.600.00Q vrouweni meer dan
mannen in Engeland.
LONDEN, 13 Jan. (Reuter). Uit een offi»
cieele bevolkingsstatistiek van 1935 blijkt,
dat het aantal' geboorten in Engeland en
Wales het laagsta is, dat men sedert men»
schenheugenis heeft gekend, n.l. 14.4 gehoor»
ten per 1000 inwoners. Verder is hieruit te
zien, dat de totale bevolking van Engeland
40.3 millioen zielen telt en wel 19.3 millioen
mannen en 21 millioen vrouwen.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.
I
Sint»Philipsland, 7 Januari 1936.
Heer Redacteur!
Naar aanleiding van het artikel „Bande»
Ibosheia en tuchteloosheid" in Uw blad
(Van 4 dezer wilden wij gaarne het volgende
opmerken
U schrijft in dat artikel over ons donpje,
waar „de toestanden op het gebied van de
tucht zeer veel te wensen overlaten." Van»
zelïsprekend stelt U daaAij de schuldvraag.
En in Uw alwetendheid(l) noemt U als één
der oorzaken: de Openbare School. Ons
verwondert dat niet, integendeel, U zoudt
Uw aard verloochenen, wanneer U die zo
nu en dan niet eens een veeg uit de pan
gaf.(2). Maar hetzelfde geschreeuw over
tuchteloosheid enz. hebben we enkele ■we»
ken geleden in Uw blad kunnen lezen over
Tholen en St. Annaland. Natuurlijk, daar
kon de openbare school buiten beschouwing
blijven, want daar, niet waar, zijn ook
Christelijke scholen,ende Christelijke jeugd
doet daar waarschijnlijk ook wel eens mee
aan straatschenderij', enz. Daar iou men
in tè beperkte kring geraken om op die ma»
nier het euvel te bestrijden. Ons dorpje
maakte dan ook voor U een fyne uitzon»
dering; nu kon U tenminste nog eens op
de oudei beproefde manier van de toren
blazen! (3).
Nu U dit editer nodig geoordeeld hebt
zult U er wel geen bezwaar tegen maken
eens volledig te antwoorden c^ het vol»
gende
Ie. Hoe bewijst U, dat de ouders van St.
Philipsland hun kinderen meer in bande»
loosheid laten opgroeien dan ergens an
ders?(4).
2e. Hoe bewijst U, dat onze o'penbare school
niet opvoedt tot eerbied, enz.?
3e. Hoe bewijst U, dat het „socialistische"
personeel aan onze school in haar taak
tekort schiet?
Let U wel a.u.b. 'wij vragen U één en
ander te bewiesen en niet te doen, zoals
enkele jaren geleden een bestuurslid van een
Christelijke School voor Ged. Staten van
Zuid»Holland zlijn „sdieve" z'aak recht pro»
beerde te praten met de woorden: „Dat
mogen wij doen: Paulus heeft in 2 Cor.
12 16 gezegd: Doch het zij zo; ik heb U
niït bezwaard, maar a'.zoo ik listig was,
heb ik U gevangen." (5).
Ook wij weten, dat er aan onze jeugd
nog wel iets mankeert. Uw blad meent
te weten, dat dit zelfs erger is, dan ergens
anders. Mogelijk, maar wij weten ook dit
(5). In een naburig plaatsje deelde een paar
jaar geleden een troepje kinderen op een
boerenwagen, in de buurt van de Christelijke
School, het avondmaal uit. Eén der jon»
gens was en bleef Jezus! Een leerling van
diezelfde school Ving een kikker en trok het
aime dl;rtje uit elkaar, met de woorden: „Jij
zult het Koninkrijk der Hemelen niet be»
erven!" (5).
Gode zij dank djn wiji voor zulke ban»
ideloosheid( nog bewaard gebleven.
Enkele jaren geleden trok een troepje Flip
landers naar een naburige gemeente om
inspectie te maken. Toen zij langs een Chris»
telSjke School aldaar kwamen regende het
vloeken en stenen over hun hoofd, wat
aan één der mannen (deze is thans ouder»
ling in de Herv. Kerk alhier) de woorden
ontlokte (6)„Je behoeft niet te vragen,
waar je hier bent."
Begrijlpt U goed, Redactie, wij schrijven
deze dingen niet, om onze Chr. collega's
eens eventjes in het zonnetje te zetten. Even
min is het de bedoeling déze „bandeloos»
held" op hun persoonlijke rekening tescfarij»
ven. Wij doen het alleen, om U eens te
laten zien, hoe gevaarlijk het is te „gene»
raliseren." Toen U over onze tovergeschie»
denis schreef', was U daar toch ook .zoo
tegen
Heer Redacteur! Wij twijfelen niet of U
zult, na Uw aanval op onze. school, dit
wederwoord als ons goed recht tieschou»
wen en het dan ook gaarne een plaatsje in»
ruimen in Uw blad.
Intussen',
Uw dnr.
Hoofd en Personeel
van de O.L. School.
Onderschrift Redactie.
Het „hoor" en „wederhoor" toeipassend
gunnen we bovenstaand ingezonden gaarne
een plaatsje.
Dit ingezonden is een reactie op een
driestar in een onzer nummers waarin ge»
handeld werd over de tuchteloosheid en
bandeloosheid der jeugd te Sint Filipsland.
Voor dia tuch'eloosheid en bandeloosheid
stelden wij allereerst verantwoordelijk de
ouders en noemden we ook in dat verband
de Openbare School met haar socialistische
onderwijzers.
Vooraf ga allereerst deze opmerking: Het
gaat bSJ ons sdhrijven niet over personen
maar over beginselen.
We zullen het voetspoor van de geachte
inzenders ook niet volgen door te doen zoo»
a's 2lj doen: het geven van allerlei oncontro'
leerbare mededeelingen om aan te ioonen uit
otp zidhzelf staande slechte gedragingen van
leerlingen dat ook de ojpvoeding op de Chris
ielijke sdhool 'niet behoedt voor bandeloos'
beid.
Daar gaat het niet over, we herhalen het
we schrijven over beginselen.
En nu komen twee beginselen tegenover
elkaar te staan.
De opvoeding der kinderen op de Open»
bare School zonder het Woord van God
en de opvoeding op de Christelijke School
onder den adem en de tucht van 's Heeren
Woord. Leven zonder Gods Woord en Ie»
ven in gebondenheid aan 's Heeren Ge»
tuigenis. Het is toch van algemeene bekend»
heid dat van de Openbare School Gods
Woord is gebannen. Op de Openbare School
is geen plaats voor Gods Getuigenis.
En tax weten we: Het komt voor ,dat
menschen die met God en Zijn Woord niet
rekenen leven boven hun beginsel. Dat zij
beter zijn in hun openbaring dan hun
beginsel is. Helaas moet van de andere zijde
vaak gezegd worden dat zij leven beneden
hun beginsel. Trouwens dat moet ieder
Christen getuigen, ook de verst gevorderde
dat hij in dit leven slechts 'beginselen heeft
van de gehoorzaamheid van Christus. En
nu worden we gevraagd te bewij'zen, dat de
ouders van Sint Philipsland hun kinderen
meer in bandeloosheid laten opgroeien dan
ergens anders. Dat behoeven wij niet te be»
wijzen, omdat 'wiij dat niet beweerd hebben.
Wat niet is beweerd behoeft niet te worden
bewezen. Wel willen we de inzenders me»
dedeelen, dat het schrijven van onze driestar
gevolg was van vele en herhaalde klachten
die. ons 'bereikten over de tuchteloosheid
van de jeugd van Sint Philipslamd.
Is dat niet het geval, kan er niet gespro»
ken worden van ergerlijke baldadigheid en
tuchteloosheid te St. F., gaarne geven we
aan inzenders dan een plaatsje om dat te
bewijzen.
In de tweede plaats wordt ons gevraagd
dat „onze openbare' school" niet opvoedt
tot eerbied enz.?
We wensdien de zaak te ontdoen van het
persoonlijke en zullen daarom i,onz!e open
bare school,, vervangen door de openbare
school en zeggen dan: De openbare school
kan dat krachtens haar beginsel liiei.
De Openbare school leeft uit neutraal
beginsel.- Voor God en 23011 'Woord is er
geen plaats. Hoe toch zullen de vele harer
dienaren a!s socialisten, communisten, allerlei
vrijgeesten en athe'isten kunnen opvoeden
tot eerbied en het gezag kunnen sterken.
God de bxon en oorzaak van alle gezag is
verworpen uit de opvoeding. Hoe toch kan
de Openbare School dan in die richting
opvoeden? Dat ware te veel van haar ge»
ëischt. Zeker wat conventieele beschaving,
voortspruitend uit eigenbelang en worte»
lend in het belang van maatschappij en
samenleving is mogelijk. Toch weer de
vraag: Hoe zullen de velen met opstandig»
heid in het hart ook dat nog kunnen doen?
Socialisme en communisme beroemen zich
toch op de opstandigheid. Gezag, eerbied,
tucht, gehoorzaamheid worteh in God. Ver»
werping van God brengt noodzakelijk met
zich mee dat de opvoeding in dezen wordt
beheerscht door menschelijke inziditen en
maatstaven.
„Aangezien het Code belieft ons door hun
ne hand te regeeren," dat levens »lpiinciep dat
mist de openbare school en dientengevolge
sdhiet de oipvoeding der openbare school te»
fcort.
In de derde plaats werd ons gevraagd
te bewijzen ,dat het socialistische personeel
aan onze school in haar taak tekort schiet.
In verband met het bovenstaande behoeft
dit geen bewijs meer.
En, hier willen we persoonlijk worden,
we gelooven gaarne dat èn hoofd èn per»
soneei van de Openbare School te St. Phi»
lipsland zich beijveren in het verrichten van
hun taak, hun door den wetgever gesteld.
Maar in het werk der opvoeding schieten
ze te kort, moeten ze tekort schieten. Om»
dat het Woord van God geen grondslag is
bij hun onderwijs. Heeft hoofd en personeel
wel eens gelezen de klachten van den so»
cialistischen kinderschrijver van Veen, die
klaagt over het ontstellend gemis van bij»
belkennis 'hij de leerlingen der openbare
school? Zoo ontstellend ,dat socialistische en
communistische onderwijzers er zelfs van
schrikken.
En dat geldt dan nog steeds in den
zin van algemeene ontwikkeling.
Zeker hoofd en personeel van de open»
bare School te St. Philipsland, u schiet
in uw taak tekort.
U schiet tekort, omdat u de kinderen
steenen geeft voor brood.
Omdat U slechts bijbrengt wat materieele
kennis en ethische begrippen, die niet steu»
nen op Gods onveranderlijk Woord.
Omdat U de kinderen onthoudt wat ze
noodig hebben niet alleen om wèl te leven,
maar ook om wèl te sterven.
Omdat U de kinderen bezig houdt met
onwezenlijke dingen en hen niet leert het
eeiüge wezenHjke, de kennis van God en
wat de mensch is geworden door de zonde
en hoe hij door bekeering, door wederge»
boorte met God verzoend kan worden.
Omdat U de kinderzielen voedt met leu*
genachtige fabeltjes, sprookjes en wat dies
meer zij.
Omdat 'bijl U de kennis van onzinnige
fabeltjes als „klein duimpje" „roodkapje
ttc.' hooger staat aangeschreven, dan het
Woord des Heeren; immers het eerste wordt
verteld, van het laatste wordt gezwegen. We
willen het hierbij laten.
Hoofd en personeel van de openbare
school te St. Philipsland, dat zijn niet uw
persoonlijke fouten, dat is de fout van de
schooi die ge dient, maar de verantwoorde»
lijkheid, dat ge zoo'n inrichting dient, ligt
pp u en laten we voor uw oonscidnüe liggen.
Red. „Eilanden»nieuws."
(1.) üat Is een hatelijkheid die we stilzwijgend
voorbijgaiD.
1,2.) viKtn uit de pan deelen we niet uit. Princi
pieel veroordeelen we het ktelsel en beticuren we
het, dai Gud» Wuoid van de school is verOaunen,
waardooi nu ongeveer honderd jaar lang eeu vuili
is opgcïoed zonder üod» Woord. De vreeseHjke
KCVoiKen daarvau woiden maar »l te zeer ouacr-
vonden. Gods Woord weg, en alle tucht en gehoor
zaamheid veidwijnt. en een nare nacht vau ongeiooi
en bggeloof bteeKt aan
0.) We wenschen den vinger t« leggen op de
wondepieli. Uok die streken hebben geslachten zien
opgroeien zonder kennis van 's Meeren Wooiü iu
de opvoeding der scholen. Overigens, onze kin
deren ziin niet beter. ^Iin van nature Ook dood iu
zonden en misdaden. Maar aan 's Heeren eisch
hebben die ouders voldaan in overeensiemming
met de doopsbelolte. Onder hen wordtin zwakheid
gezaaid. Ue Heere moge er vrucöten achenkenvan
geloof en beaeeiing waardig.
(4.) Weten we uiat is uok niet door ons beweerd.
We weten wel dat het erg is. Hebden we ons daar
in vergist, aan ulieden um aan te toOnen, waarvoor
gaarne ruimte beschikbaar, dat er geen tuchteloos
heid en bandeloosheid heer»cht. Zoo U dat niet
kuat dan ware het sympathieker geweest dai hoofd
en personeel (met alle verschil in principe) naast
ons waren gaan staan om de ouders, wat loch de
bedoeling was op hun roeping en plicht te wijzen
U zult het toch zeker niet voor tuchteloosheid en
bandeloosheid opnemen. Nogmaals zijn we abuis
toon het aan en we zullen niet nalaten „amende
honorable* toe te passen.
(5.) Oncontroleerbare mededeelingen en derhal
ve niet ter zake dienende.
Hun aantal is zeker te vermeerderen naar beide
zijden.
Hebt U van het „Zuivelfeest" gelezen ii Amster-
damsch Stadion
(6.) Domme en tendentieuze uitlating van dien
man, Erg generallseerend van dien man. Qeiukklg
kunnen we uit de volgende regelen uwerzijds vei-
nemen dat U het ook zoo opvat.
MIDDELHARNIS
Verslag der 4e Jaarvergadering van de
Chr. Geref. M.V. „Uw Woord is mij
een lamp," gehouden op "Woensdag 15
Januari in de Chr. Geref. Kerk alhier.
De Eerevoorzitter, den WelEerw. Heer
Ds. W. F. Laman opende dezen avond door
Ps. 36 2 te laten zingen. Daarna las hij
Spreuken 8 1 t.m. 21, waarna hy' voorging
in gebed.
Ds. Laman begon zijn openingswoord,
door de aanwezigen een hartelyk welkom
toe te roepen en dankte de bezoek!ers(bters)
voor hun aanwezigheid) waardoor zij blyk
gaven van hun meeleven met deze veneeni»
ging. Tot de M.V. wilde Spr. voornamelijk
het woord richten en ■wel over Prediker
7 vers 12. Daarin spreekt Salomo over de
wijsheid. Dit is voor Salomo iets belang»
rijks, immers als God vraagt naar zijn be»
geerte, dan vraagt iuj niet om r^kdom of
ouderdom maar naar een verstandig hart.
Salomo zegt dan ook dat de 'wjitsheid
een schaduw is. Wa moeten in het Oosten
zijn, om fei beseffen wat een schaduw is.
Als de zon fel brand en een verzengende
hitte neergiet op de landen dan is de scha=
duw een verkwikking. Zoo ook de wijsheid.
|Maar Salomo gaat verder en zegt dat de
uitnemendheid der wetenschap is, dat de
wijsheid haar bezitters het leven geeft.
Tusschen het wezen| van wetenschap en
wijsheid is verschil.
Wetenschap is het verzamelen van kennis,
dit is ook' het streven der M.V.; wijsheid
echter is, dat; bij intuïtie iets naar boven
welt, waarover men verbaast staat. En hier
in Prediker 7 wijst Salomo ons op Hem,
die de Wijsheid zelve is en het gaat er om
contact te krijgeni met dé „Wijsheid", op»
dat we het leven uit zijn hand mogen ont»
vangen. Ook het waarachtig geloof schuwt
de wijsheid niet maar zoekt het. Spr. eindigt
met de wensch dat de Heere de M.V. zulk
zoeken geeft naar Hem die de Wijsheid is
en het leven schenkt.
Nadat de jaarverslagen gelezen waren, was
het woord aan Mej. L. v. d. Slik, die een
inleiding had over „De drie jongelingen in
den vurigen oven". Op deze inleiding volg»
de nog een gezellige bespr.. Gezongen werd
Ps. 33 10, waarna J. Mastenbroek een mooi
gedicht voordroeg over „Rachel de groen»
teverkoopster".
Hierop volgde pauze waarin eenige ver»
snaperingen werden rondgediend. De pauze
werd beëindigd met het zingen van Ps. 147
vers 6 en 7, waarnai werd medegedeeld dat
van verschi'Jende vereenigingen felidtafie's
waren binnengekomen. Mej. A. Driesse Ie»
verde nu haar inleiding over „1672" die
ons Vad. Gesch.. geheugen weer opfrischte.
Een stukje Proza van mej. G. Zaaijer
verplaatste ons, in het soms weinig ver»
moedde leed, van het gevangenisleven. Ook
hiernaar werd aandachtig geluisterd.
Mej. L. Boeter had een vrij ondw. over
Guido de Brés. Deze leerzame inleiding
deed ons zien dat de geloofsbelijdenis niet
opgesteld is zonder bloed en tranen.
Nadat na deze inleiding een korte pauze
was gevolgd, kwam mej. M. Wesdijk aan
de beurt om haar inleiding te leveren over
„Het dienstmeisje."
In de rondvraag dankte de presidente
Mej. N. Knape allen die meegewerkt had»
den tot het slagen van dezen avond en in»
zonderheid Ds. Laman voor zijn aangename
leiding. Tevens sprak zij de wensch uit,
dat Ds. Laman nog lang in ons midden als
predikant zou mogen vertoeven. Ook Ds.
Laman maakte van de rondvraag gebruik
om de vereeniging namens de bezoekers
hartelijk te danken voor dezen avond, liet
Ps. 1:1 zingen en sloot de vergadering
met dankgebed.
De collecte, tüen avond ten bate der
vereeniging gehouden, bracht ruim f20 op.
STELLEND AM
Kort verslag vam de gehouden ouders
avond van een school met den Bijbel
op 10 Januari' 1936, waarbij een rede
werd gehouden met lichtbeelden van
het Doofstommen Instituut Effatha (e
Voorburg,
De Voorzitter L.. v. d. Vlugt opent de
samenkomst met te laten zingen Ps. 105
vers 3, gaat voor in gebed en leest daarna
Ps. 33, roept allen een hartelijk welkom toe
en drukt zijn blijdschapi uit over de tal»
rijke opkomst, memoreert ook nog het uit»
stel der ouderavond wegens de vele zieken
welke er zijn geweest, gedenkt ook nog
het vertrek van Juffr. Maas en verwelkomt
Juffr. V. d. Poel welke voor het eerst hier
een ouderavond meemaakt en spreekt een
welkomstwoord tot dhr. Verrij van de
Stichting „Effatha".
Verder doet het spreker genoegen dat
Ds. de Valk aan, het eind nog een slot»
woord wil spreken, vervolgens wordt door
een paar der oudste leerlingen een les
gelezen.
Hierna komt dhr, Verrij aan het woord
om een korte uiteenzetting te ge'ven van
de werkzaamheden om de doofstomme kin»
deren te leeren. Spr. begint er op te wijzen
dat de zonde de oorzaak is van alle ellende.
Hij brengt onsi terug naar het huwelijk
van een jongi paar welke hun eerste kind
ontvangen. De blijdschap welke dan aanwc»
zig is wordt wel eens droefheid waarna ze
dan na enkele weken bespeuren dat er iets
niet in orde is met hun kind. De doldter
werd geraadpleegd welke constateert dat het
kind doof is. Wat dat is voor een ouder
dat te hooren laat zich l)egrijpen. Dat
zoo'n kind nimmer; een vermanend woord
van hun zal; hooren, en ook nimmer het
geklank van het licfUjk Woord des Heeren
zal vernemen, ouders, denkt u dat een
oogenblik in wat dat is.
De doofheid heeft ook tot gevolg stom»
heid, zoodat de ouders hun kind naar een
inrichting moeten doen voor onderwijs.
Spr. teekent gezinneaij waar er zelfs vijf
doofstommen zijn en maant een elk aan Go>
de dankbaar te zijn dat we mogen hooren
Vervolgens toont hij aan Tioe God in zijn
Woord de dooven beschermt met deze
woorden: Gij zult den doove niet vloeken"
enz. en roept de verplichting als offer
der barmhartigheid deze te steunen, verdui»
dehjkt het waar Christus zelf de dooven
hun ooren opende met.te spreken: „Effatha"
(wordt geopend) Spoort verder een ieder
Ouder aan hun kinderen te brengen onder
Chr. Onderwijs. Eeuwenlang is het leven der
doofstommen droevig geweest, en werd wel
gedacht dat zulks een bü'z. oordeel is doch
niets is minder waar, daar gezegd werd vol»
gens Gods Woord het geloof is uit het ge»
hoor, doch spr.. weet dat wel degelijk een
doove geloovig kan zijn en toont dat met
voorljeelden aan.
Gelukkig is er verbetering gekomen voor
deze menschen. De eerste die het werk
op nam was) Dr. Amman. Deze eerste in»
richting was in Frankrijk welke gebaren taal
voorsprak. Naderhand is te Rotterdam de
spreekmethode ingevoerd. De eerste Chr.
inrichting was Effatha opgericht in 1888 te,
Utrecht waar professor Lindeboom een eer»
ste plaats innam. Het was een klein begin
met vier leerlingen, doch God heeft het
mildelijk gezegend daar thans 130 leerUngen
worden opgeleid, en lager en nijverheids
onderwijs wordt gegeven.
In 1926 werd te Voorburg de inrichting
vergroot daar deze plaats gunstig is gelegen.
De vereeniging bezit bestuursleden van ver»
schillende kerken.
Vervolgens bespreekt hij hoe de kinderen
geleerd worden in de eerste klas en welke
ontzettende bezwaren dat met zich meebrengt
Veel wordt gewerkt met aanschouwelijke
voorbeelden, maar er is nimmer van te ma»
ken wat een gewoon kind kan.
Vervolgens laat spr. uitkomen de crisis
druk ook voor de inrichting en hoopt dat er
velen zich zullen,' laten inschrijven als lid
wat al kan voor 50 et. Hij besluit zijn door»
wrochte rede die met veel aandacht wordt
aangehoord met het Schriftwoord: „Zalig
zijn de barmhartigen, want hun zal barm»
hartigheid geschieden." Hierna werd gezon»
gen Ps. 89 vers 7 en' 8 ten werd een collecte
gehouden voor de inrichting. Daarna werd
het werk der schoolkinderen bezichtigd,
waarna verschillende lichtbeelden werden ge»
toond over de opleiding der inrichting enz.
Gezongen werd Ps. 84 vers 3 en 4 en
werd gecollecteerd voor de onkosten der
ouderavond.
Hierna werd nog een kort woord gespro»
ken door Ds. de Valk.
Wegens het late uur (het was halt twaalf)
konden verschillende referaten niet worden
gehoord en werd de vergadering gesloten
met zingen en dankgebed door Ds. de Valk.
Het was een leerzame avond.
OUDE TONGE.
Verslag van tie 7e Jaarvergadering der
Ned. Herv. J.V. op Ger. Grondslag
„Timotheüs," te Oude Tonge, gfhont
den op Vrijdag 10 Jan. j.L in het Ver»
eenijingsgebouw a.d. Stationsweg.
Omstreeks 7 uur opende de Eere»voorz.
Ds. M. B. Verkerk deze vergadering door
te laten zingen Ps. 103 1, gaat voor in
gebed en leest Ps. 78 eerste gedeelte voor.
Vervolgens spreekt Z.Eerw. een kort ope»
ningswoord. Het verheugt spr. dat de op»
komst zoo talrijk is, en heet allen welkom.
Spr. schetst even hoe de Vereen, die
enkele jaren geleden bijna geheel te niet
was, nu weei tot grooten bloei is ge*
komen. Spr. hoopt dat de vereen, in de
tijd die voor haar ligt, in groei steeds meer
moge toenemen, hoewel dat in deze tijd,
waarin ongeloof en bijgeloof steeds meer
de overhand krijgen, niet gemakkelijk is.
Het vereenigingsleven is todi van zoo groot
nut. Het gemeenschappelijk onderzoeken van
Gods Woord, zoowel op de vereeniging als
thuis, waarbij het doel is de jongelingen
voor te bereiden op hunne verdere levens»
weg en hun teerkost mede te geven o,p
die groote weg, die leidt naar de Eeuwigheid.
Mocht het dan ook zij'n, dat er bij hen iets
van over mocht blijven tot eere van 's Hee»
ren grooten Naam.
Met de wensch dat deze vergadering goed
moge slagen, eindigt spr. zign openings»
woord.
Dan volgen de Jaarverslagen.
Uit het verslag van den Secr. bleek, dat de
Vereen, momenteel uit 19 personen bestaat.
Door de Vereen, werden in het afgeloopen
jaar 26 wekelijksc'he vergaderingen gehou»
den terwijl 3 Ringvergaderi.ngen werden
bezocht. In de afgeloopen ztomer is door 2
afgevaardigden de Bondsdag te Utrecht be»
zocht. Wel een sprekend bewijs dat de
samenwerking zoowel met Ring als Bond
weder geheel normaal.
Dat de vereeniging in het afigeloopen
jaar niet heeft stil gezeten, blijkt wel hieruit,
dat besloten werd een spreker te latein
komen. Met medewerking van het Kerk»
bestuur werd besloten om de Bonds»secr.,
Ds. de Geus, te laten komen, die dan ook
bereid is gevonden om op 16 Febr. a.s.
een spreekbeurt te komen vervullen.
Tot slot dankt de Secr. den Voorz'., den
Weled. Heer K. van Asperen, voor zijn
krachtige en tactvolle leiding.
Uit het verslag van den Penningmeester
bleek dat het batig saldo der Vereeniging
bedraagt f 77.62.
Dan volgt nog het verslag van den Bi»
bliothecaris. Deze hield een korte lezing
over "hetgeen er in de Bibliotheek in het
afgeloopen jaar tot stand was gekomen, en
wekte het publiek op, over te gaan om de
boeken der bibliotheek te lezen. Want
hoe meer lezers de vereeniging heeft, des
te meer nieuwe lectuur kan de vereen, het
publiek aanbieden.
Vervolgens houdt vr. Ossewéijer zijn on»
derwerp over „De stokbewaarder van Fie
lippi." Spr. begint met de roeping die Pau»
lus kreeg te zien in een droom, n.l. van
een Macedonisch man staande, die hem
bad: „Kom over en help ons."
Spr. schetst de wederwaardigheden van
Paulus en Silas te Filippi. Hun gevangenne»
ming en wonderlijke bevrijding, en welk
een zegen dit geweest is voor het huis van
de stokbewaarder. Een leerzame bespreking
volgde op deze mooie en degelijke inleiding.
De Voorz. voegt nog enkele woorden aan
dit onderwerp toe, de vergadering er op
wijzende dat niemand twee heeren kan
dienen, God en Mammon, het kan niet
anders of het moet zijn: God of Mammon.
Dat men uit deze geschiedenis eens leeren
mocht, dat, mocht het met onze zielen
wèl iijn, w\j met den stokbewaarder zullen
moeten uitroepen: „Wat moeten wij' doen
om zalig te worden?"
Gezongen wordt nog Ps. 84 1.
Dan krijgt men een inleiding Kerkgeschie»
denis van vr. J. Hartog ten gehoore: „John
Knox." Inleider geeft een overzicht van
Knox' jeugdopvoedingr-en studie. Vervol»
gens iijn opneming in de Kerkelijke orde.
Maar door de vele studiën die hij van de
H. Schrift en de Oudvaders maakte en
door Gods genade en de H. Gewt bratuu^.