v.ROSSEM^ VITA KOFFIE Verslagen, JDgezopden stukkep M I 6ÉEN OUDE KOFFIE MEER BLUFT ALTIJD VERSCH EN VOL AROMA 30-40-50 ets. PER Vi POND Op beperking der vlootbou,W; is dus zeer wieinig kans. Vermeldden wij vorige week, dat in Ame"» rika de Landbouw! Crisiswet ongeldig was verklaard, thans moeten we mededeelen, dat een nieuwe slag de regeering getroffen heeft. De rechters van! het Hoogere Gerechts' hof hebben met algemeene stemmen (9J uitgesproken, dat ook) de heffing der ver* werkingsbelasting ongrondwettig is. Acht rijstpellerijen hadden, een eisch tot schadevergoeding gevraagd van rond 200 millioen dollar, welke» eisch is toegewezen. Dit zijn voor president Roosevelt, twee leelijke processen, welke niet zonder invloed zullen blijven op zijn a.s. verkiezing. De Bonus wet welke aan 31/2 millioen ouid<«trijders een uitkeering waarborgt, is door het Huis van Afgevaardigden aangeno* /men. Ook in de Senaat welke er nu nog over moet beslissen, is een meerderheid. De kosten bedragen 1000 tot 2000 millioen dollar. Hauptmann welke ter dood veroordeeld is, wegens onts» voeringvan de "baby der Lindberghs, welke ontvoering den dood tengevolge heeft ge* had, zal zijib leven op de electrische stoel moeten laten. Alles: is beproefd het vonnis ongedaan! te maken. Ook het verzoek om gratie is afgewezen. Tenzij' nieuw bewijs» materiaal een nieuw onderzoek noodzakelijk maken, is zijn vonnis thans definitief. VARIA. Trein in Californië door lawine bedolven. SACRAMENTO (Califomië), 15 Jan. (Reuter.) Drie wagons van een sneltrein zijn, juist op het oogenblik, toen de trein het station van het dorp Eder nabij Truckee wilde binnenrijden, door een sneeuwlawine bedolven. Omtrent het aantal personen, dat onder de sneeuwi bedolven ligt, zijn thans nog geen gegevens verkrijgbaar. Zes doktoren, allei beschikbare verpleeg» sters en treinpersoneiel( is naar het gebied van de ramp; vertrokken. De sneeuwmassa, die van de bergen kwam neerploffen, ver» pletterde de loodsen, langs de spoorlijn en vernielde de telefoondraden. Volgens berich» ten uit Truckee zal het zeer moeilijk zijn de slachtoffers te bevrijden. Moeder met acht kinderea verbrand. LONDEN, 13 Jan. (A.N.P.) Hedemnor» gen is in het stadje Tyldesley in het graaf» schap Leicester een ontzettende brandcata» strophe voorgekomen. Dóór tot nog toe on» opgehelderde oorzaak braki daar brand uit in een in de arbeiderswijk gelegen huisje, dat bewoond werd door den mijnwerker Tyrer met zijn; gezin. Binnen korten tijd stond het geheele huis in lichterlaaie. De vrouw en haar acht kinderen kwamen in de vlammen om. Dei verkoolde lijken werden later door de brandweer uit de ruïne ge» borgen. Ruim 1.600.00Q vrouweni meer dan mannen in Engeland. LONDEN, 13 Jan. (Reuter). Uit een offi» cieele bevolkingsstatistiek van 1935 blijkt, dat het aantal' geboorten in Engeland en Wales het laagsta is, dat men sedert men» schenheugenis heeft gekend, n.l. 14.4 gehoor» ten per 1000 inwoners. Verder is hieruit te zien, dat de totale bevolking van Engeland 40.3 millioen zielen telt en wel 19.3 millioen mannen en 21 millioen vrouwen. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. I Sint»Philipsland, 7 Januari 1936. Heer Redacteur! Naar aanleiding van het artikel „Bande» Ibosheia en tuchteloosheid" in Uw blad (Van 4 dezer wilden wij gaarne het volgende opmerken U schrijft in dat artikel over ons donpje, waar „de toestanden op het gebied van de tucht zeer veel te wensen overlaten." Van» zelïsprekend stelt U daaAij de schuldvraag. En in Uw alwetendheid(l) noemt U als één der oorzaken: de Openbare School. Ons verwondert dat niet, integendeel, U zoudt Uw aard verloochenen, wanneer U die zo nu en dan niet eens een veeg uit de pan gaf.(2). Maar hetzelfde geschreeuw over tuchteloosheid enz. hebben we enkele ■we» ken geleden in Uw blad kunnen lezen over Tholen en St. Annaland. Natuurlijk, daar kon de openbare school buiten beschouwing blijven, want daar, niet waar, zijn ook Christelijke scholen,ende Christelijke jeugd doet daar waarschijnlijk ook wel eens mee aan straatschenderij', enz. Daar iou men in tè beperkte kring geraken om op die ma» nier het euvel te bestrijden. Ons dorpje maakte dan ook voor U een fyne uitzon» dering; nu kon U tenminste nog eens op de oudei beproefde manier van de toren blazen! (3). Nu U dit editer nodig geoordeeld hebt zult U er wel geen bezwaar tegen maken eens volledig te antwoorden c^ het vol» gende Ie. Hoe bewijst U, dat de ouders van St. Philipsland hun kinderen meer in bande» loosheid laten opgroeien dan ergens an ders?(4). 2e. Hoe bewijst U, dat onze o'penbare school niet opvoedt tot eerbied, enz.? 3e. Hoe bewijst U, dat het „socialistische" personeel aan onze school in haar taak tekort schiet? Let U wel a.u.b. 'wij vragen U één en ander te bewiesen en niet te doen, zoals enkele jaren geleden een bestuurslid van een Christelijke School voor Ged. Staten van Zuid»Holland zlijn „sdieve" z'aak recht pro» beerde te praten met de woorden: „Dat mogen wij doen: Paulus heeft in 2 Cor. 12 16 gezegd: Doch het zij zo; ik heb U niït bezwaard, maar a'.zoo ik listig was, heb ik U gevangen." (5). Ook wij weten, dat er aan onze jeugd nog wel iets mankeert. Uw blad meent te weten, dat dit zelfs erger is, dan ergens anders. Mogelijk, maar wij weten ook dit (5). In een naburig plaatsje deelde een paar jaar geleden een troepje kinderen op een boerenwagen, in de buurt van de Christelijke School, het avondmaal uit. Eén der jon» gens was en bleef Jezus! Een leerling van diezelfde school Ving een kikker en trok het aime dl;rtje uit elkaar, met de woorden: „Jij zult het Koninkrijk der Hemelen niet be» erven!" (5). Gode zij dank djn wiji voor zulke ban» ideloosheid( nog bewaard gebleven. Enkele jaren geleden trok een troepje Flip landers naar een naburige gemeente om inspectie te maken. Toen zij langs een Chris» telSjke School aldaar kwamen regende het vloeken en stenen over hun hoofd, wat aan één der mannen (deze is thans ouder» ling in de Herv. Kerk alhier) de woorden ontlokte (6)„Je behoeft niet te vragen, waar je hier bent." Begrijlpt U goed, Redactie, wij schrijven deze dingen niet, om onze Chr. collega's eens eventjes in het zonnetje te zetten. Even min is het de bedoeling déze „bandeloos» held" op hun persoonlijke rekening tescfarij» ven. Wij doen het alleen, om U eens te laten zien, hoe gevaarlijk het is te „gene» raliseren." Toen U over onze tovergeschie» denis schreef', was U daar toch ook .zoo tegen Heer Redacteur! Wij twijfelen niet of U zult, na Uw aanval op onze. school, dit wederwoord als ons goed recht tieschou» wen en het dan ook gaarne een plaatsje in» ruimen in Uw blad. Intussen', Uw dnr. Hoofd en Personeel van de O.L. School. Onderschrift Redactie. Het „hoor" en „wederhoor" toeipassend gunnen we bovenstaand ingezonden gaarne een plaatsje. Dit ingezonden is een reactie op een driestar in een onzer nummers waarin ge» handeld werd over de tuchteloosheid en bandeloosheid der jeugd te Sint Filipsland. Voor dia tuch'eloosheid en bandeloosheid stelden wij allereerst verantwoordelijk de ouders en noemden we ook in dat verband de Openbare School met haar socialistische onderwijzers. Vooraf ga allereerst deze opmerking: Het gaat bSJ ons sdhrijven niet over personen maar over beginselen. We zullen het voetspoor van de geachte inzenders ook niet volgen door te doen zoo» a's 2lj doen: het geven van allerlei oncontro' leerbare mededeelingen om aan te ioonen uit otp zidhzelf staande slechte gedragingen van leerlingen dat ook de ojpvoeding op de Chris ielijke sdhool 'niet behoedt voor bandeloos' beid. Daar gaat het niet over, we herhalen het we schrijven over beginselen. En nu komen twee beginselen tegenover elkaar te staan. De opvoeding der kinderen op de Open» bare School zonder het Woord van God en de opvoeding op de Christelijke School onder den adem en de tucht van 's Heeren Woord. Leven zonder Gods Woord en Ie» ven in gebondenheid aan 's Heeren Ge» tuigenis. Het is toch van algemeene bekend» heid dat van de Openbare School Gods Woord is gebannen. Op de Openbare School is geen plaats voor Gods Getuigenis. En tax weten we: Het komt voor ,dat menschen die met God en Zijn Woord niet rekenen leven boven hun beginsel. Dat zij beter zijn in hun openbaring dan hun beginsel is. Helaas moet van de andere zijde vaak gezegd worden dat zij leven beneden hun beginsel. Trouwens dat moet ieder Christen getuigen, ook de verst gevorderde dat hij in dit leven slechts 'beginselen heeft van de gehoorzaamheid van Christus. En nu worden we gevraagd te bewij'zen, dat de ouders van Sint Philipsland hun kinderen meer in bandeloosheid laten opgroeien dan ergens anders. Dat behoeven wij niet te be» wijzen, omdat 'wiij dat niet beweerd hebben. Wat niet is beweerd behoeft niet te worden bewezen. Wel willen we de inzenders me» dedeelen, dat het schrijven van onze driestar gevolg was van vele en herhaalde klachten die. ons 'bereikten over de tuchteloosheid van de jeugd van Sint Philipslamd. Is dat niet het geval, kan er niet gespro» ken worden van ergerlijke baldadigheid en tuchteloosheid te St. F., gaarne geven we aan inzenders dan een plaatsje om dat te bewijzen. In de tweede plaats wordt ons gevraagd dat „onze openbare' school" niet opvoedt tot eerbied enz.? We wensdien de zaak te ontdoen van het persoonlijke en zullen daarom i,onz!e open bare school,, vervangen door de openbare school en zeggen dan: De openbare school kan dat krachtens haar beginsel liiei. De Openbare school leeft uit neutraal beginsel.- Voor God en 23011 'Woord is er geen plaats. Hoe toch zullen de vele harer dienaren a!s socialisten, communisten, allerlei vrijgeesten en athe'isten kunnen opvoeden tot eerbied en het gezag kunnen sterken. God de bxon en oorzaak van alle gezag is verworpen uit de opvoeding. Hoe toch kan de Openbare School dan in die richting opvoeden? Dat ware te veel van haar ge» ëischt. Zeker wat conventieele beschaving, voortspruitend uit eigenbelang en worte» lend in het belang van maatschappij en samenleving is mogelijk. Toch weer de vraag: Hoe zullen de velen met opstandig» heid in het hart ook dat nog kunnen doen? Socialisme en communisme beroemen zich toch op de opstandigheid. Gezag, eerbied, tucht, gehoorzaamheid worteh in God. Ver» werping van God brengt noodzakelijk met zich mee dat de opvoeding in dezen wordt beheerscht door menschelijke inziditen en maatstaven. „Aangezien het Code belieft ons door hun ne hand te regeeren," dat levens »lpiinciep dat mist de openbare school en dientengevolge sdhiet de oipvoeding der openbare school te» fcort. In de derde plaats werd ons gevraagd te bewijzen ,dat het socialistische personeel aan onze school in haar taak tekort schiet. In verband met het bovenstaande behoeft dit geen bewijs meer. En, hier willen we persoonlijk worden, we gelooven gaarne dat èn hoofd èn per» soneei van de Openbare School te St. Phi» lipsland zich beijveren in het verrichten van hun taak, hun door den wetgever gesteld. Maar in het werk der opvoeding schieten ze te kort, moeten ze tekort schieten. Om» dat het Woord van God geen grondslag is bij hun onderwijs. Heeft hoofd en personeel wel eens gelezen de klachten van den so» cialistischen kinderschrijver van Veen, die klaagt over het ontstellend gemis van bij» belkennis 'hij de leerlingen der openbare school? Zoo ontstellend ,dat socialistische en communistische onderwijzers er zelfs van schrikken. En dat geldt dan nog steeds in den zin van algemeene ontwikkeling. Zeker hoofd en personeel van de open» bare School te St. Philipsland, u schiet in uw taak tekort. U schiet tekort, omdat u de kinderen steenen geeft voor brood. Omdat U slechts bijbrengt wat materieele kennis en ethische begrippen, die niet steu» nen op Gods onveranderlijk Woord. Omdat U de kinderen onthoudt wat ze noodig hebben niet alleen om wèl te leven, maar ook om wèl te sterven. Omdat U de kinderen bezig houdt met onwezenlijke dingen en hen niet leert het eeiüge wezenHjke, de kennis van God en wat de mensch is geworden door de zonde en hoe hij door bekeering, door wederge» boorte met God verzoend kan worden. Omdat U de kinderzielen voedt met leu* genachtige fabeltjes, sprookjes en wat dies meer zij. Omdat 'bijl U de kennis van onzinnige fabeltjes als „klein duimpje" „roodkapje ttc.' hooger staat aangeschreven, dan het Woord des Heeren; immers het eerste wordt verteld, van het laatste wordt gezwegen. We willen het hierbij laten. Hoofd en personeel van de openbare school te St. Philipsland, dat zijn niet uw persoonlijke fouten, dat is de fout van de schooi die ge dient, maar de verantwoorde» lijkheid, dat ge zoo'n inrichting dient, ligt pp u en laten we voor uw oonscidnüe liggen. Red. „Eilanden»nieuws." (1.) üat Is een hatelijkheid die we stilzwijgend voorbijgaiD. 1,2.) viKtn uit de pan deelen we niet uit. Princi pieel veroordeelen we het ktelsel en beticuren we het, dai Gud» Wuoid van de school is verOaunen, waardooi nu ongeveer honderd jaar lang eeu vuili is opgcïoed zonder üod» Woord. De vreeseHjke KCVoiKen daarvau woiden maar »l te zeer ouacr- vonden. Gods Woord weg, en alle tucht en gehoor zaamheid veidwijnt. en een nare nacht vau ongeiooi en bggeloof bteeKt aan 0.) We wenschen den vinger t« leggen op de wondepieli. Uok die streken hebben geslachten zien opgroeien zonder kennis van 's Meeren Wooiü iu de opvoeding der scholen. Overigens, onze kin deren ziin niet beter. ^Iin van nature Ook dood iu zonden en misdaden. Maar aan 's Heeren eisch hebben die ouders voldaan in overeensiemming met de doopsbelolte. Onder hen wordtin zwakheid gezaaid. Ue Heere moge er vrucöten achenkenvan geloof en beaeeiing waardig. (4.) Weten we uiat is uok niet door ons beweerd. We weten wel dat het erg is. Hebden we ons daar in vergist, aan ulieden um aan te toOnen, waarvoor gaarne ruimte beschikbaar, dat er geen tuchteloos heid en bandeloosheid heer»cht. Zoo U dat niet kuat dan ware het sympathieker geweest dai hoofd en personeel (met alle verschil in principe) naast ons waren gaan staan om de ouders, wat loch de bedoeling was op hun roeping en plicht te wijzen U zult het toch zeker niet voor tuchteloosheid en bandeloosheid opnemen. Nogmaals zijn we abuis toon het aan en we zullen niet nalaten „amende honorable* toe te passen. (5.) Oncontroleerbare mededeelingen en derhal ve niet ter zake dienende. Hun aantal is zeker te vermeerderen naar beide zijden. Hebt U van het „Zuivelfeest" gelezen ii Amster- damsch Stadion (6.) Domme en tendentieuze uitlating van dien man, Erg generallseerend van dien man. Qeiukklg kunnen we uit de volgende regelen uwerzijds vei- nemen dat U het ook zoo opvat. MIDDELHARNIS Verslag der 4e Jaarvergadering van de Chr. Geref. M.V. „Uw Woord is mij een lamp," gehouden op "Woensdag 15 Januari in de Chr. Geref. Kerk alhier. De Eerevoorzitter, den WelEerw. Heer Ds. W. F. Laman opende dezen avond door Ps. 36 2 te laten zingen. Daarna las hij Spreuken 8 1 t.m. 21, waarna hy' voorging in gebed. Ds. Laman begon zijn openingswoord, door de aanwezigen een hartelyk welkom toe te roepen en dankte de bezoek!ers(bters) voor hun aanwezigheid) waardoor zij blyk gaven van hun meeleven met deze veneeni» ging. Tot de M.V. wilde Spr. voornamelijk het woord richten en ■wel over Prediker 7 vers 12. Daarin spreekt Salomo over de wijsheid. Dit is voor Salomo iets belang» rijks, immers als God vraagt naar zijn be» geerte, dan vraagt iuj niet om r^kdom of ouderdom maar naar een verstandig hart. Salomo zegt dan ook dat de 'wjitsheid een schaduw is. Wa moeten in het Oosten zijn, om fei beseffen wat een schaduw is. Als de zon fel brand en een verzengende hitte neergiet op de landen dan is de scha= duw een verkwikking. Zoo ook de wijsheid. |Maar Salomo gaat verder en zegt dat de uitnemendheid der wetenschap is, dat de wijsheid haar bezitters het leven geeft. Tusschen het wezen| van wetenschap en wijsheid is verschil. Wetenschap is het verzamelen van kennis, dit is ook' het streven der M.V.; wijsheid echter is, dat; bij intuïtie iets naar boven welt, waarover men verbaast staat. En hier in Prediker 7 wijst Salomo ons op Hem, die de Wijsheid zelve is en het gaat er om contact te krijgeni met dé „Wijsheid", op» dat we het leven uit zijn hand mogen ont» vangen. Ook het waarachtig geloof schuwt de wijsheid niet maar zoekt het. Spr. eindigt met de wensch dat de Heere de M.V. zulk zoeken geeft naar Hem die de Wijsheid is en het leven schenkt. Nadat de jaarverslagen gelezen waren, was het woord aan Mej. L. v. d. Slik, die een inleiding had over „De drie jongelingen in den vurigen oven". Op deze inleiding volg» de nog een gezellige bespr.. Gezongen werd Ps. 33 10, waarna J. Mastenbroek een mooi gedicht voordroeg over „Rachel de groen» teverkoopster". Hierop volgde pauze waarin eenige ver» snaperingen werden rondgediend. De pauze werd beëindigd met het zingen van Ps. 147 vers 6 en 7, waarnai werd medegedeeld dat van verschi'Jende vereenigingen felidtafie's waren binnengekomen. Mej. A. Driesse Ie» verde nu haar inleiding over „1672" die ons Vad. Gesch.. geheugen weer opfrischte. Een stukje Proza van mej. G. Zaaijer verplaatste ons, in het soms weinig ver» moedde leed, van het gevangenisleven. Ook hiernaar werd aandachtig geluisterd. Mej. L. Boeter had een vrij ondw. over Guido de Brés. Deze leerzame inleiding deed ons zien dat de geloofsbelijdenis niet opgesteld is zonder bloed en tranen. Nadat na deze inleiding een korte pauze was gevolgd, kwam mej. M. Wesdijk aan de beurt om haar inleiding te leveren over „Het dienstmeisje." In de rondvraag dankte de presidente Mej. N. Knape allen die meegewerkt had» den tot het slagen van dezen avond en in» zonderheid Ds. Laman voor zijn aangename leiding. Tevens sprak zij de wensch uit, dat Ds. Laman nog lang in ons midden als predikant zou mogen vertoeven. Ook Ds. Laman maakte van de rondvraag gebruik om de vereeniging namens de bezoekers hartelijk te danken voor dezen avond, liet Ps. 1:1 zingen en sloot de vergadering met dankgebed. De collecte, tüen avond ten bate der vereeniging gehouden, bracht ruim f20 op. STELLEND AM Kort verslag vam de gehouden ouders avond van een school met den Bijbel op 10 Januari' 1936, waarbij een rede werd gehouden met lichtbeelden van het Doofstommen Instituut Effatha (e Voorburg, De Voorzitter L.. v. d. Vlugt opent de samenkomst met te laten zingen Ps. 105 vers 3, gaat voor in gebed en leest daarna Ps. 33, roept allen een hartelijk welkom toe en drukt zijn blijdschapi uit over de tal» rijke opkomst, memoreert ook nog het uit» stel der ouderavond wegens de vele zieken welke er zijn geweest, gedenkt ook nog het vertrek van Juffr. Maas en verwelkomt Juffr. V. d. Poel welke voor het eerst hier een ouderavond meemaakt en spreekt een welkomstwoord tot dhr. Verrij van de Stichting „Effatha". Verder doet het spreker genoegen dat Ds. de Valk aan, het eind nog een slot» woord wil spreken, vervolgens wordt door een paar der oudste leerlingen een les gelezen. Hierna komt dhr, Verrij aan het woord om een korte uiteenzetting te ge'ven van de werkzaamheden om de doofstomme kin» deren te leeren. Spr. begint er op te wijzen dat de zonde de oorzaak is van alle ellende. Hij brengt onsi terug naar het huwelijk van een jongi paar welke hun eerste kind ontvangen. De blijdschap welke dan aanwc» zig is wordt wel eens droefheid waarna ze dan na enkele weken bespeuren dat er iets niet in orde is met hun kind. De doldter werd geraadpleegd welke constateert dat het kind doof is. Wat dat is voor een ouder dat te hooren laat zich l)egrijpen. Dat zoo'n kind nimmer; een vermanend woord van hun zal; hooren, en ook nimmer het geklank van het licfUjk Woord des Heeren zal vernemen, ouders, denkt u dat een oogenblik in wat dat is. De doofheid heeft ook tot gevolg stom» heid, zoodat de ouders hun kind naar een inrichting moeten doen voor onderwijs. Spr. teekent gezinneaij waar er zelfs vijf doofstommen zijn en maant een elk aan Go> de dankbaar te zijn dat we mogen hooren Vervolgens toont hij aan Tioe God in zijn Woord de dooven beschermt met deze woorden: Gij zult den doove niet vloeken" enz. en roept de verplichting als offer der barmhartigheid deze te steunen, verdui» dehjkt het waar Christus zelf de dooven hun ooren opende met.te spreken: „Effatha" (wordt geopend) Spoort verder een ieder Ouder aan hun kinderen te brengen onder Chr. Onderwijs. Eeuwenlang is het leven der doofstommen droevig geweest, en werd wel gedacht dat zulks een bü'z. oordeel is doch niets is minder waar, daar gezegd werd vol» gens Gods Woord het geloof is uit het ge» hoor, doch spr.. weet dat wel degelijk een doove geloovig kan zijn en toont dat met voorljeelden aan. Gelukkig is er verbetering gekomen voor deze menschen. De eerste die het werk op nam was) Dr. Amman. Deze eerste in» richting was in Frankrijk welke gebaren taal voorsprak. Naderhand is te Rotterdam de spreekmethode ingevoerd. De eerste Chr. inrichting was Effatha opgericht in 1888 te, Utrecht waar professor Lindeboom een eer» ste plaats innam. Het was een klein begin met vier leerlingen, doch God heeft het mildelijk gezegend daar thans 130 leerUngen worden opgeleid, en lager en nijverheids onderwijs wordt gegeven. In 1926 werd te Voorburg de inrichting vergroot daar deze plaats gunstig is gelegen. De vereeniging bezit bestuursleden van ver» schillende kerken. Vervolgens bespreekt hij hoe de kinderen geleerd worden in de eerste klas en welke ontzettende bezwaren dat met zich meebrengt Veel wordt gewerkt met aanschouwelijke voorbeelden, maar er is nimmer van te ma» ken wat een gewoon kind kan. Vervolgens laat spr. uitkomen de crisis druk ook voor de inrichting en hoopt dat er velen zich zullen,' laten inschrijven als lid wat al kan voor 50 et. Hij besluit zijn door» wrochte rede die met veel aandacht wordt aangehoord met het Schriftwoord: „Zalig zijn de barmhartigen, want hun zal barm» hartigheid geschieden." Hierna werd gezon» gen Ps. 89 vers 7 en' 8 ten werd een collecte gehouden voor de inrichting. Daarna werd het werk der schoolkinderen bezichtigd, waarna verschillende lichtbeelden werden ge» toond over de opleiding der inrichting enz. Gezongen werd Ps. 84 vers 3 en 4 en werd gecollecteerd voor de onkosten der ouderavond. Hierna werd nog een kort woord gespro» ken door Ds. de Valk. Wegens het late uur (het was halt twaalf) konden verschillende referaten niet worden gehoord en werd de vergadering gesloten met zingen en dankgebed door Ds. de Valk. Het was een leerzame avond. OUDE TONGE. Verslag van tie 7e Jaarvergadering der Ned. Herv. J.V. op Ger. Grondslag „Timotheüs," te Oude Tonge, gfhont den op Vrijdag 10 Jan. j.L in het Ver» eenijingsgebouw a.d. Stationsweg. Omstreeks 7 uur opende de Eere»voorz. Ds. M. B. Verkerk deze vergadering door te laten zingen Ps. 103 1, gaat voor in gebed en leest Ps. 78 eerste gedeelte voor. Vervolgens spreekt Z.Eerw. een kort ope» ningswoord. Het verheugt spr. dat de op» komst zoo talrijk is, en heet allen welkom. Spr. schetst even hoe de Vereen, die enkele jaren geleden bijna geheel te niet was, nu weei tot grooten bloei is ge* komen. Spr. hoopt dat de vereen, in de tijd die voor haar ligt, in groei steeds meer moge toenemen, hoewel dat in deze tijd, waarin ongeloof en bijgeloof steeds meer de overhand krijgen, niet gemakkelijk is. Het vereenigingsleven is todi van zoo groot nut. Het gemeenschappelijk onderzoeken van Gods Woord, zoowel op de vereeniging als thuis, waarbij het doel is de jongelingen voor te bereiden op hunne verdere levens» weg en hun teerkost mede te geven o,p die groote weg, die leidt naar de Eeuwigheid. Mocht het dan ook zij'n, dat er bij hen iets van over mocht blijven tot eere van 's Hee» ren grooten Naam. Met de wensch dat deze vergadering goed moge slagen, eindigt spr. zign openings» woord. Dan volgen de Jaarverslagen. Uit het verslag van den Secr. bleek, dat de Vereen, momenteel uit 19 personen bestaat. Door de Vereen, werden in het afgeloopen jaar 26 wekelijksc'he vergaderingen gehou» den terwijl 3 Ringvergaderi.ngen werden bezocht. In de afgeloopen ztomer is door 2 afgevaardigden de Bondsdag te Utrecht be» zocht. Wel een sprekend bewijs dat de samenwerking zoowel met Ring als Bond weder geheel normaal. Dat de vereeniging in het afigeloopen jaar niet heeft stil gezeten, blijkt wel hieruit, dat besloten werd een spreker te latein komen. Met medewerking van het Kerk» bestuur werd besloten om de Bonds»secr., Ds. de Geus, te laten komen, die dan ook bereid is gevonden om op 16 Febr. a.s. een spreekbeurt te komen vervullen. Tot slot dankt de Secr. den Voorz'., den Weled. Heer K. van Asperen, voor zijn krachtige en tactvolle leiding. Uit het verslag van den Penningmeester bleek dat het batig saldo der Vereeniging bedraagt f 77.62. Dan volgt nog het verslag van den Bi» bliothecaris. Deze hield een korte lezing over "hetgeen er in de Bibliotheek in het afgeloopen jaar tot stand was gekomen, en wekte het publiek op, over te gaan om de boeken der bibliotheek te lezen. Want hoe meer lezers de vereeniging heeft, des te meer nieuwe lectuur kan de vereen, het publiek aanbieden. Vervolgens houdt vr. Ossewéijer zijn on» derwerp over „De stokbewaarder van Fie lippi." Spr. begint met de roeping die Pau» lus kreeg te zien in een droom, n.l. van een Macedonisch man staande, die hem bad: „Kom over en help ons." Spr. schetst de wederwaardigheden van Paulus en Silas te Filippi. Hun gevangenne» ming en wonderlijke bevrijding, en welk een zegen dit geweest is voor het huis van de stokbewaarder. Een leerzame bespreking volgde op deze mooie en degelijke inleiding. De Voorz. voegt nog enkele woorden aan dit onderwerp toe, de vergadering er op wijzende dat niemand twee heeren kan dienen, God en Mammon, het kan niet anders of het moet zijn: God of Mammon. Dat men uit deze geschiedenis eens leeren mocht, dat, mocht het met onze zielen wèl iijn, w\j met den stokbewaarder zullen moeten uitroepen: „Wat moeten wij' doen om zalig te worden?" Gezongen wordt nog Ps. 84 1. Dan krijgt men een inleiding Kerkgeschie» denis van vr. J. Hartog ten gehoore: „John Knox." Inleider geeft een overzicht van Knox' jeugdopvoedingr-en studie. Vervol» gens iijn opneming in de Kerkelijke orde. Maar door de vele studiën die hij van de H. Schrift en de Oudvaders maakte en door Gods genade en de H. Gewt bratuu^.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 4