Ct1QWEEKbIADÖpGED.GR0nDiSLAG vöoqdIZUID-HOLLbïZCEUWSCHE EIIAHDEn ZATERDAG 18 JANUARI 1936 No 704 N.V- Uitgeversmaatschappij „Eilanden-nieuws EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING Uit het Kijkvenster 8e JaaröantJ WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 18e JAARGANG Dit nummer bestaat uit 2 bladen De staat van Gods votk is hier op aarde reeds gelukkig. Neen, bet geluk van den oprechten geloovige begint niet, als hij hier Gods raad heeft uitgediend en in gaat in de volle Z'^ligbeid. O neen Het leven van Gods kinderen wordt door den natuurlijken mensch vaak aangezien als een ^Omber en droefgeestig le ven, waarin niet de minste blijd schap wordt gesmaakt. Maar men vergist zich. Het is waar, het ware Christendom is vreemd aan alle losse en ongegronde lichtvaardige blijdschap van een naamchnsten- dom, dat genezen is zonder ooit aan zijn doodelijke krankheid te zijn ontdekt Maar die het leven van Godi volk zou aanzien als een leven enkel van droefenis en jammerlijke klage, oordeelt gansch verkeerd. Niet zonder oorzaak zegt Salomo: „De hoop der rechtvaardi gen is blijdschap" Gods volk is gelukkig van het oogenblik af, dat God het trekt uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Das wordt het deelgenoot van een blijdschap, die elk mensch van nature mist Een blijdschap, die nooit opdrogen kan en wat baar wezen aangaat, zelfs onder de bangste omstandig heden niet kan worden weggerukt. Met recht noemt onze Heidelber- ger Catechismus dat: het beginsel der eeuwige vreugde, waar bion smaken mag de zoete gemeenschap met God, de wegneming Zijner schuld op grond van de Borgge- rechtightid van Christus Maar toch, hoe dierbaar dit ook zijn moge, die zaligheid, dat grluk is nog niet volkomen. Mier worden de eerstelingen gesmaakt De volle zaligheid meet nog volgen Daarop is der geloovigen verwachting ge steld, is hun roem in de hope dier heerlijkheid Gods. Zegt, dat de ge- loovige daarin rocme. Als de Apostel spreekt van hoop, dan gewaagt hij van die lieflijke ge nade, welke een gewrocht dts Gecs- tes is en een vrucht des waren ge loof s Neen, niet elke hoop wordt hier bedoeld. Wie van de kinde ren der menschen koestert niet eenige hoop? Wie begeert niet gaar ne gelukkig te zijn en koestert dien aangaande niet eenige verwachting? Maar van die algemeene en onge gronde hoop wordt hier niet ge sproken Zij heeft geen fundament en werpt daarom geen gezegende vrucht bf. De ware hoop is »lie verwachting, die niet beschaamd maakt, die genaamd wordteen goe de hope in genade. Zij heeft het oprechte geloof tot haar grondslag, want het geloof is een vaste grond der dlngeri,die men hoopt Daarom, te hopen zonder gelot-f als haar wortel, is te verwachten zonder grond. Dan is al onze hoop maar louter Inbeelding en een verwach ting, die vergaat. De ware hoop is een dierbare genade. Zij doet de ziel der geloovigen geduld en lijd zaamheid oefenen onder het kruis, totdat die dag aanlichte, dat, zij de vervulling der gehoopte goederen erlangt. Is Chris'us opgestaan uit de dooden en gezet aan 's Vaders rechterhand In den hemel, genietend als Midde laar in Zijne menschelijke natuur de hemelsche gelukzaligheid, het zal ook het deel van Zijn gunstvolk zijn. .Geliefden", zegt Johannes, »nu zijn wij kinderen Gods en het Is nog niet geopenbaard, wat wij z8n zullen; maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wfl Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij Is." Alsdefie- loovige hier Gods raad zal heb ben uitgediend, wordt zijne zielter- stond opgenomen in heerlijkheid Hoe zal zij dan volmaakt zijn in heiligheid, bevrijd van alle over blijfselen van de zonde. Dan zul len alle wolken van duisternis en onku"de zijn weggevaagd. De Hee- re zal hem wezen tot een eeuwig licht en zijn God tot zijne sierlijk heid De wil zal dan volmaakt ge heiligd zijn in gerechtigheid, het oordeel zuiver en alle genegenhe den des harten regelmatig. De lief de Zal bestendig zijn en de ziel zich verlustigen in den drieëenigen God. De wereld zal niet meer ver drukken; de inwonende zonde niet meer benauwen. Satan niet meer kwellen. En het lichaam Straks op gewekt, uit het stof, zal het be kleed zijn met on verderfelijke en gelijkvormig gemaakt aan het heer- iijk lichaam van Christus. Dan zul len alle Gods kinderen wandelen in lange, witte kleederen en zullen God dienen dag en nacht. God zal al hunne oogen afwisschen. Neen, het is niet te zeggen, v;elk een heer lijkheid Gods volk zal verkrijgen. Een heerlijkheid Gods genaamd, omdat God Zelf er de inhoud van is, in de afstraling van Zijn heer lijkheid op Zijn volk en in alle za lige Godsgenietingen, die daar het deel van Sion zullen zijn. Een ge luk, door den Heere weggelegd in de hemelen, want Hij legt weg voor de oprechten een bestendig wezen door Christus zoo duur verworven Het is een zekere zaligheid, ge worteld la het eeuwige welbeha gen in het welgeordtnee d Ver bond, in de verliezende liefde des Vaders, in het bloed van den Zoon en de zalige inwoning des Heiligen Geesfus. Daarom het treffelqk voor werp van der geloovigen hope Waar de hoop zich ontdekt in een lijdzame verwachting, vindt ze haar steun in de gewisse beloften Gods, die getrouw zijn, en in Christus Je zus Die gestorven, maar ook op gestaan is, ja en amen zijn. En hoe meer nu Gods volk hier der zonde afsterft en geestelijk en hemelsch gezond mag zijn, des te meer zal de h<»op zich ontdekken in de roem dier heerlijkheid Gods. Neen, dat is geen ijdele roem ook geen rechtvaard'ge noch luchthar tige, maar een roem, vloeiend uit de levende bevinding, dat zij, gelijk de Apostel tevoren heeft betuigd, gerechtvaardigd zijnde door h "t ge loof, vrede met God hebben door onzen Heere Jezus Christus Zij le ven het in, dat Gods trouwverbond, opgericht met Christus als den Tweeden Adam en in Hem met al Ziine uitverkorenen, is een verbond des vredes in Zijn bloed en dat volgens dat trouwverbond hun een stad bereid Is. Uaarom een welge gronde, een zekere en tegelijk een nederige roem, die doet uitroepen: ,Niet ons, o Heere, niet ons, maar Uwen Naam geef eer, om Uwer goedertierenheid, om Uwer waar heid wil. Hoe arm dan de wereld, hoe arm een Christendom zonder wor tel, dat de ware en wezenlijke hoop op de heerlijkheid mist. Hoeveier hoop zal beschamen, als niet ont springend uit het leven Gods inde ziel geplant. Die zal ondergaan in zwarte duisternis. Maar gij, kinde ren Gods, die wedergeboren zlit tot een levende hoop door de op standing van Jezus Christus uit de dooden, hoe gelukkig zijt gij Al zijt gij hier aan veel smaad onder worpen, bedenk, het was het deel van uw dierbaar Hoofd en Heere Laat ons dan tot Hem uitgaan buiten de legerplaats, Zijne smaadheid dragen de. Hier Immers hebben wij geen blijvende stad. Het is maar een verdrukking van tien dagen- Wij zoeken de toekomende O, dat on ze wandel dan in den hemel zijn mocht, waar Ch-istus is. Die Zijn volk is voorgegaan. Zwaar kan de druk zijn, smartelyk de smaad, be kommerlijk de omstandigheden, maar dat zal toch niet altgd duren- De heerlijkheid Gods wacht u Zij is voor al Gods kinderen wegge legd. De smader zal vergaan, de ti ran zal een einde hebben, maar uw heil, o volk, ligt vast en ongewro ken. Daarom, mocht uwe hope ge sterkt u orden, dat uw roem zij in nederigheid en Godsvruchtigheid in de heerlijkheid Gods- Ds. B. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiionmiinniuiiiniiiDniiDi PRODUCTEN zijn goedl In flesschen: gesteriliseerde melk, karnemelk, Yoghurt N.V. Ver. Zuivelbereiders I Persoonsdam 18 R OTTERDA JW Voornaamste inhoud t i ii 1 i'i M-j klüm i Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1 6 regels 80 et Boek-aan- k >Ddlging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager tt UITGAVK VAN Gevestigd te Middelhamis - Prins Hendrikstr. 122 C. Giro 167930 Pnstbox 8 Tel. 17 Abünnements prijg 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nimners 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar DES APOSTELS ROEM DER HOOP. En roemen in de hoop der heerlijkheid Gods. Rom. 5 2b. Het DoopsformuUej; en hel Openbaar Onderwijs- Gisteren, Donderdag werd te Sommelsdijk de jaarlijksche propagaada^^vergadering ge^* houden van de afd. Volks»onderwijs. Deze keer had men als spr, kunnen krij' gen, een professor uit Leiden, Prot. Dr. B, D. Eerdmans. Een professor, nog al liefst in de Theolo» gie. Het onderwerp datde spreker had geko« zen luidde dan ook eenigszins theologisch; „De doopsformule en ons openbaar onder* wijs," hoewel de referent het meer had) over het doopsformiilier in zijn geheel, dan over de formule alleen. Het doopsformulier, dat als verouderd werd gedisqualificeerdverouderd en niet meer geschikt voor dezen tijd. Ergo, ook de belofte, door de ouders bij den H. Doop afgelegd, niets^beteekenend, genoemd, omdat het eepi oud stuk liturgie betrof, van Duitschen o^irsprong, thans wei* ni^ meer in gebruik, stellingen bevattend voor) deze tijdsperiode niet' passend. De belijdenisschriften, naar willekeur saam* gesteldj naar de visie an een of anderen bekrompen theoloog, c^V. gelijken voet met een verhaal over Samuel Pickwick! Wij vinden deze vergelijking droevig, in* droevig; zelf. Gelukkig werd er ook nog een andere stem[ gehoord op die vergadering. Ds. Laman, Chr. Ger. Pred. te Middel* hamisi stelde zich contra Prof. Dr. Eeid* mans( en gat een andere interpretatie van de belijdenisschriften en de aangehaalde Schriftuurplaatsen. Men leze het verslag, elders in dit blad afgedrukt. Del verlichte eeuw schuift „de leer on* zer Oud*Vaderen" in den hoek, de leer ,is niets! Laat dat juist een aansporing zijn om de leer* en belijdenis*schriften onzer Vaderen te onderzoeken, en te toetsen aan het onfeilbaar Woord van God. Heeft d(e Professor éên waarheid gezegd, d|ini is het wel deze, dat men in de leer is verslapt. Maar dpt doet aan „de leer" zélf, niets af. Dat is helaas reden, dat men met al* lerleij wind van leer wordt weggevoerd en afdwaalt van de zuivere beginselen, die zijn naar den Woorde Gods. Nog is het dezelfde God van eertijds die kennnelijk zijn zegen gaf aan de geminachte „leer" en geschriften onzer oud*vaderen, die gegrond op de H. Schrift, lijhen richting geven aan het levsn. Kennis! dragend van die beginselen, zal men zich, wanneer men tracht die beginse* len,' omver te stoolen, niét zoo gauw laten ompraten. Ook niet, al is het dat een pröfeiss;o* doctor in de Theologie daaraan tornt. Een zonderling Nieuwjaarskaartje Nog eens: het Plan De aan* passing Goedkoop brood en nog te duur Rotterdam in nood Naar Parijs! De Nieuwjaarsbepeinzingen zijn bij onder* geteekende nog niet ten einde. Enkele schriftelijke gelukwenschen liggen nog ter tafel; voor zij worden weggedaan moet ik ze nog eenmaal bezien. Ditmaal ontving de Waarnemer een zeer ongedachten en onverwachten wensch. Een visitekaartje waarop staat: „Gelukkig Nieuwjaar voor U en Uw gezin; 1935 bracht malaise en crisis, 1936 behoeft geen rampspoedig jaar te wor* denals het Plan van den Arbeid wordt uitgevoerd." Onderteekend door Nationaal Vakverbond en Soc. Dem. Arbeidersparty. Ik laat rusten, dat men mij niets toe* wenscht voor het zieleleven, want daar hou* den de Soc. Democraten zich eigenlijk niet mede op. Eerst ©en snee brood en dan femelen over het geestelijke, is daar de leus. Evenwel, zij verwachten een goed jaar als hun Plan wordt uitgevoerd. Ik bestreed dat plan al enkele weken geleden en ik blijf er bij dat het onuitvoerbaar is en de heeren hebben nog niet aangetoond, dat het werkelijk kan. Waarnemer's bezwaren steunen op feiten, die zich in het bedrijfsleven en op de geldmarkt gedurig hebben vertoond, hlin stellingen rusten op., als, als. Ja, ja, met „als" kan je een heele redenatie opbouwen. Nu, de Waarnemer moet gedurig ervaren, dat hij maar weinig weet en weinig kan, toch verzoekt hij, dat de medemensch se* rieus met hem zal omspringen en niet aan boord komt met plannen waarop de lom* merd, zoo men zegt, geen geld geeft. Mag ik het Vakverbond en de S. Dem. A.P, eens verwijzen naar België, waar zij ook een plan hebben, opgezet, maar hun eigen Ministers voeren het; niet uit! Ze zijn wel wijzer! En een. van hun Belgische leiders schreef nog pas in de krant, dat de socialis* ten niet moesten denken, dat als er een paar soc. democratische Ministers' zijn alles in* eens veranderen kan! Ja, zoo gaat het, veel praats als zij geen verantwoordelijkheid hebben te dragen en komen zij aan 't bewind, dan moet de schare, die zoo aan; het opdringen is, ineens ver* maand worden omi een beetje haar gemak te houden. Het Plan van den Arbeid is ook scherp becritiseerd door twee heeren genaamd Groot, die er een brochure tegen schreven. Zij verdedigen de aanpassings methode van Colijn. De Standaard neemt deze critiek met instemming op. Waarnemer heeft echter op die critiek het; volgende aan te merken. In de brochure wordt de aanpassingstheo* rie aldus omschreven. Door gedurige loons* verlaging zullen alle bedrijven, die op luxe artikelen zijn aangewezen, te gronde gaan. Er zal alleen, geld over blijven om de al* lemoodzakelijkste levensbehoeften te koo* pen. Dus zullen bakkers* slagers,schoen* en kleermakerijen ten slotte blijven bestaan. Doordat in die bedrijven de loonen ook dalen zal de winst npg ruim blijven, omdat er gekocht moet worden. En als dan door al wat luxe*l3edrijf is de geweldige offers zijn gebracJht, zal ten slotte uit die bedrij* ven, die bleven bestaan, langzamerhand weer nieuwe welvaart komen als er nieuwe machis nes noodig zijn en er wordt uitgebreid enzoovoorts. Ik geloot niet dat dit heelemaal goed geteekend is. Als het zoo wordt, dat al wat meer is dan, voedings* en kleedingsbedrijt tegronde moet gaan, dan zal er een aller* verschrikkelijkste toestand ontstaan, zóó erg, dat wij ons er geen voorstelling van kunnen maken. En zou men denken, dat dan het volk toch nog in dezelfde mate als thans inkoopen kan doen van brood en kleeding? Geen sprake van! In den toestand dien de heeren Groot bespreken, blijft mijns in* ziens geen enkel bedrijf gespaard. Geen enkel! Trouwens, ik heb gehoord uit den mond van menschen, die het jaar 1845 heb* ben medegeanaakt, dat toen een groot, zwaar brood 10 cent kostte. Ennooit is er meer armoede geleden dan toen, omdat' de men* schen die 10 cent bijna niet konden betalen. Waarmede ik maar te kennen wil geven, dat wij voorzichtig hebben te zijn met stel* sels voor de toekomst uit te werken. Indien ooit dan geldt ten tijde als God Zijn oor* deelen over de volkeren uitgiet, dat de Al* machtige Zich niet laat narekenen; het zij met eerlïied gezegd. De Nieuwjaarsweken hebben ook veel klachten over de stad Rotterdam doen hoo* ren. Zoowel de Burgemeester als de Voor* zitter van de Kamer van Koophandel deden er niet mooi over. De stad zit op zware lasten door Aé kostbare havens, die men voor de toekomst bouwde en die nu onge* bruikt liggen. Mem heeft maar steeds ge* bouwd aan het grootsche Babel. Nu is er een stem van den Hemel opgekomen en wordt Nebukadnezer vernederd. Het gras begint weer tusschen de steenén te groeien. En tot ver in den omftrek, ja door heel het land, wordt de schade hiervan gevoeld. Intusschen bouwt men ijverig aan een sportgebouw; een stadion voor 60.000 toe* schouwers, waarvoor de gemeente kostbaren bouwgrond voor een appel en ei heeft ver* kocht. Men ziet, dat de stem Gods in de oordeelen niet wordt verstaan, óók niet door het vorige christelijke college van B. en W. Brood en spelen het oude Romein* sche Rijk is er aan te gronde gegaan. Zoo vertoont zich hier en elders door al de tijden heen eenzelfde wereldbeeld: de volkeren maken zich meer en meer los van de ordinanticn des Heeren en daartusschen leeft een kleinö groep dergenen, die naar Gods Woord vragen en God vreezen. Hun invloed op het wereldgebeuren wordt al kleiner en kleiner. Ge vraagt U af wat het nog worden zal en gij zoudt soms met de hand die Arke des Heeren voor vallen wil* len behoeden. Ons is de bewaring d«r Kerk g en diverse andere Melkproducten. '^luiiiiiiiiiiiijiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinoiiiiiiin^^^ niet toebetrouwd. Gelukkig niet. Want dan was haar lot volkomen onzeker. Zij heeft een betere beschutting dan van menschen. Wat niet weg^ neemt, dat wij de belangen der Kerk hebben voor te staan zooveel (wij kunnen. Dat ook de Overheid zich je* gens haar niet onverschillig mag betoonen, integendeel, al wat de belangen der Kerk kan bevorderen heeft zij mogelijk te ma* ken. Hef is wel zeer te betreuren, dat men zoo lang in Nederland geleeraard heeft, dat de Overheid zich niet met de godsdien* stige ontwikkeling des volks heeft in te la* ten. De Godslastering werd bij de wet ver* boden op dezen' grond, dat zij de gevoe* lens van den naaste kwetst. Niet aldus, dat de e ere Gods de bestraffing vordert. De roeping der Overheid zal weder op den ouden Calvinistischen grondslag ge* bouwd moeten worden. Het volk dient on* derwezen, dat het in iets béters zijn vreugde en roem zal hebben te zoeken dan b.v. in een voetbalwedstrijd tegen Frankrijk te Parijs. Misschien vernemen wyl binnenkort nog hoeveel duizenden uit ons land naar Parijs gegaan zijn van Zaterdag tot Ma,a,ndag* ochtend. Verkleumd en slaperig zijn de toe* schouwers in den, vroegen Maandagmorgen weergekeerd, met de extra*treinen, die de Spoorwegen op den Dag des Heeren hebben ingelegd. Van de sobere inkomens wordt maar Weer een twintig gulden per hoofd afge* nomen om het voetbalmonster te vereeren. Dit leidt vele menschen tot de meening „dat het met de armoede onder het xdk nog zoo erg niet is." De gevers gaan zich be; denken. Maar wat Is het geval De inkomens worden inderdaad steeds lager en de ar* moede is schreeuwend groot, maar de losheid van zeden neemt toe. De oude degelijkheid raakt zoek. Voor een reis naar Parijs offer,t men gaarne het bezit van een goed stuk kleeren of een penning in de spaarpot op. Een mensch mag wel eens iets hebbien, zegt men. Dus: Zoo geleerd, zoo gedaan. WAARNEMER. UIT HEX KIJKVENSTER: Een zond«rUng Nieuwjaatskaartje. Propaganda Vergadering Volksonderwi^ Ds. Laman contra Prof. Dr. Eerdmans. Muziek onder Israël IV. Raadsvergadering: Melissant: Belastingv«ir* hooging. Debat over de verzekering. VERSLAGEN: Ouderavond Ger. School te Stellendami Film „Effatha" Jaarverg. Ned. Herv. J.V. Oude=Tonge Jaarverg. Chr. Ger. M.V. te Middelharnis. Verslag Vereen. Landbouwbelang St. An» naland. Ingezonden stuk over de baldadigheid der jeugd te St. Philipsland. BINNENLAND: Pleidooi voor gratis pas= sagierssvervoer op de veeren tusschen Zuid» HoU. en Zeewwsche eilanden. BUITENLAND: De oorlog in Abessynië. Gemeiiiaid NleUiV».

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1