Ct1QWEEKbIADÖpGED.GR0nDiSLAG vöoqdIZUID-HOLLbïZCEUWSCHE EIIAHDEn
ZATERDAG 18 JANUARI 1936
No 704
N.V- Uitgeversmaatschappij „Eilanden-nieuws
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Uit het Kijkvenster
8e JaaröantJ
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN"
18e JAARGANG
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
De staat van Gods votk is hier
op aarde reeds gelukkig. Neen, bet
geluk van den oprechten geloovige
begint niet, als hij hier Gods raad
heeft uitgediend en in gaat in de
volle Z'^ligbeid. O neen Het leven
van Gods kinderen wordt door den
natuurlijken mensch vaak aangezien
als een ^Omber en droefgeestig le
ven, waarin niet de minste blijd
schap wordt gesmaakt. Maar men
vergist zich. Het is waar, het ware
Christendom is vreemd aan alle
losse en ongegronde lichtvaardige
blijdschap van een naamchnsten-
dom, dat genezen is zonder ooit
aan zijn doodelijke krankheid te zijn
ontdekt Maar die het leven van
Godi volk zou aanzien als een
leven enkel van droefenis en
jammerlijke klage, oordeelt gansch
verkeerd. Niet zonder oorzaak zegt
Salomo: „De hoop der rechtvaardi
gen is blijdschap" Gods volk is
gelukkig van het oogenblik af, dat
God het trekt uit de duisternis tot
Zijn wonderbaar licht. Das wordt
het deelgenoot van een blijdschap,
die elk mensch van nature mist
Een blijdschap, die nooit opdrogen
kan en wat baar wezen aangaat,
zelfs onder de bangste omstandig
heden niet kan worden weggerukt.
Met recht noemt onze Heidelber-
ger Catechismus dat: het beginsel
der eeuwige vreugde, waar bion
smaken mag de zoete gemeenschap
met God, de wegneming Zijner
schuld op grond van de Borgge-
rechtightid van Christus
Maar toch, hoe dierbaar dit ook
zijn moge, die zaligheid, dat grluk
is nog niet volkomen. Mier worden
de eerstelingen gesmaakt De volle
zaligheid meet nog volgen Daarop
is der geloovigen verwachting ge
steld, is hun roem in de hope dier
heerlijkheid Gods. Zegt, dat de ge-
loovige daarin rocme.
Als de Apostel spreekt van hoop,
dan gewaagt hij van die lieflijke ge
nade, welke een gewrocht dts Gecs-
tes is en een vrucht des waren ge
loof s Neen, niet elke hoop wordt
hier bedoeld. Wie van de kinde
ren der menschen koestert niet
eenige hoop? Wie begeert niet gaar
ne gelukkig te zijn en koestert dien
aangaande niet eenige verwachting?
Maar van die algemeene en onge
gronde hoop wordt hier niet ge
sproken Zij heeft geen fundament
en werpt daarom geen gezegende
vrucht bf. De ware hoop is »lie
verwachting, die niet beschaamd
maakt, die genaamd wordteen goe
de hope in genade. Zij heeft het
oprechte geloof tot haar grondslag,
want het geloof is een vaste grond
der dlngeri,die men hoopt Daarom,
te hopen zonder gelot-f als haar
wortel, is te verwachten zonder
grond. Dan is al onze hoop maar
louter Inbeelding en een verwach
ting, die vergaat. De ware hoop
is een dierbare genade. Zij doet de
ziel der geloovigen geduld en lijd
zaamheid oefenen onder het kruis,
totdat die dag aanlichte, dat, zij de
vervulling der gehoopte goederen
erlangt.
Is Chris'us opgestaan uit de dooden
en gezet aan 's Vaders rechterhand
In den hemel, genietend als Midde
laar in Zijne menschelijke natuur
de hemelsche gelukzaligheid, het
zal ook het deel van Zijn gunstvolk
zijn. .Geliefden", zegt Johannes,
»nu zijn wij kinderen Gods en het
Is nog niet geopenbaard, wat wij
z8n zullen; maar wij weten, dat als
Hij zal geopenbaard zijn, wfl Hem
zullen gelijk wezen; want wij zullen
Hem zien, gelijk Hij Is." Alsdefie-
loovige hier Gods raad zal heb
ben uitgediend, wordt zijne zielter-
stond opgenomen in heerlijkheid
Hoe zal zij dan volmaakt zijn in
heiligheid, bevrijd van alle over
blijfselen van de zonde. Dan zul
len alle wolken van duisternis en
onku"de zijn weggevaagd. De Hee-
re zal hem wezen tot een eeuwig
licht en zijn God tot zijne sierlijk
heid De wil zal dan volmaakt ge
heiligd zijn in gerechtigheid, het
oordeel zuiver en alle genegenhe
den des harten regelmatig. De lief
de Zal bestendig zijn en de ziel
zich verlustigen in den drieëenigen
God. De wereld zal niet meer ver
drukken; de inwonende zonde niet
meer benauwen. Satan niet meer
kwellen. En het lichaam Straks op
gewekt, uit het stof, zal het be
kleed zijn met on verderfelijke en
gelijkvormig gemaakt aan het heer-
iijk lichaam van Christus. Dan zul
len alle Gods kinderen wandelen
in lange, witte kleederen en zullen
God dienen dag en nacht. God zal
al hunne oogen afwisschen. Neen,
het is niet te zeggen, v;elk een heer
lijkheid Gods volk zal verkrijgen.
Een heerlijkheid Gods genaamd,
omdat God Zelf er de inhoud van
is, in de afstraling van Zijn heer
lijkheid op Zijn volk en in alle za
lige Godsgenietingen, die daar het
deel van Sion zullen zijn. Een ge
luk, door den Heere weggelegd in
de hemelen, want Hij legt weg voor
de oprechten een bestendig wezen
door Christus zoo duur verworven
Het is een zekere zaligheid, ge
worteld la het eeuwige welbeha
gen in het welgeordtnee d Ver
bond, in de verliezende liefde des
Vaders, in het bloed van den Zoon
en de zalige inwoning des Heiligen
Geesfus. Daarom het treffelqk voor
werp van der geloovigen hope
Waar de hoop zich ontdekt in een
lijdzame verwachting, vindt ze haar
steun in de gewisse beloften Gods,
die getrouw zijn, en in Christus Je
zus Die gestorven, maar ook op
gestaan is, ja en amen zijn.
En hoe meer nu Gods volk hier
der zonde afsterft en geestelijk en
hemelsch gezond mag zijn, des te
meer zal de h<»op zich ontdekken
in de roem dier heerlijkheid Gods.
Neen, dat is geen ijdele roem ook
geen rechtvaard'ge noch luchthar
tige, maar een roem, vloeiend uit
de levende bevinding, dat zij, gelijk
de Apostel tevoren heeft betuigd,
gerechtvaardigd zijnde door h "t ge
loof, vrede met God hebben door
onzen Heere Jezus Christus Zij le
ven het in, dat Gods trouwverbond,
opgericht met Christus als den
Tweeden Adam en in Hem met al
Ziine uitverkorenen, is een verbond
des vredes in Zijn bloed en dat
volgens dat trouwverbond hun een
stad bereid Is. Uaarom een welge
gronde, een zekere en tegelijk een
nederige roem, die doet uitroepen:
,Niet ons, o Heere, niet ons, maar
Uwen Naam geef eer, om Uwer
goedertierenheid, om Uwer waar
heid wil.
Hoe arm dan de wereld, hoe
arm een Christendom zonder wor
tel, dat de ware en wezenlijke hoop
op de heerlijkheid mist. Hoeveier
hoop zal beschamen, als niet ont
springend uit het leven Gods inde
ziel geplant. Die zal ondergaan in
zwarte duisternis. Maar gij, kinde
ren Gods, die wedergeboren zlit
tot een levende hoop door de op
standing van Jezus Christus uit de
dooden, hoe gelukkig zijt gij Al
zijt gij hier aan veel smaad onder
worpen, bedenk, het was het deel van
uw dierbaar Hoofd en Heere Laat
ons dan tot Hem uitgaan buiten de
legerplaats, Zijne smaadheid dragen
de. Hier Immers hebben wij geen
blijvende stad. Het is maar een
verdrukking van tien dagen- Wij
zoeken de toekomende O, dat on
ze wandel dan in den hemel zijn
mocht, waar Ch-istus is. Die Zijn
volk is voorgegaan. Zwaar kan de
druk zijn, smartelyk de smaad, be
kommerlijk de omstandigheden,
maar dat zal toch niet altgd duren-
De heerlijkheid Gods wacht u Zij
is voor al Gods kinderen wegge
legd. De smader zal vergaan, de ti
ran zal een einde hebben, maar uw
heil, o volk, ligt vast en ongewro
ken.
Daarom, mocht uwe hope ge
sterkt u orden, dat uw roem zij in
nederigheid en Godsvruchtigheid
in de heerlijkheid Gods-
Ds. B.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiionmiinniuiiiniiiDniiDi
PRODUCTEN zijn goedl
In flesschen:
gesteriliseerde melk,
karnemelk, Yoghurt
N.V. Ver. Zuivelbereiders I
Persoonsdam 18
R OTTERDA JW
Voornaamste inhoud t
i ii 1 i'i M-j klüm i
Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst-
aanvragen en -aanbiedingen van 1 6 regels 80 et Boek-aan-
k >Ddlging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager
tt
UITGAVK VAN
Gevestigd te Middelhamis - Prins Hendrikstr. 122 C. Giro 167930 Pnstbox 8 Tel. 17
Abünnements prijg 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling.
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nimners 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
DES APOSTELS ROEM DER HOOP.
En roemen in de hoop der heerlijkheid
Gods. Rom. 5 2b.
Het DoopsformuUej; en hel
Openbaar Onderwijs-
Gisteren, Donderdag werd te Sommelsdijk
de jaarlijksche propagaada^^vergadering ge^*
houden van de afd. Volks»onderwijs.
Deze keer had men als spr, kunnen krij'
gen, een professor uit Leiden, Prot. Dr.
B, D. Eerdmans.
Een professor, nog al liefst in de Theolo»
gie.
Het onderwerp datde spreker had geko«
zen luidde dan ook eenigszins theologisch;
„De doopsformule en ons openbaar onder*
wijs," hoewel de referent het meer had)
over het doopsformiilier in zijn geheel, dan
over de formule alleen.
Het doopsformulier, dat als verouderd
werd gedisqualificeerdverouderd en niet
meer geschikt voor dezen tijd.
Ergo, ook de belofte, door de ouders bij
den H. Doop afgelegd, niets^beteekenend,
genoemd, omdat het eepi oud stuk liturgie
betrof, van Duitschen o^irsprong, thans wei*
ni^ meer in gebruik, stellingen bevattend
voor) deze tijdsperiode niet' passend.
De belijdenisschriften, naar willekeur saam*
gesteldj naar de visie an een of anderen
bekrompen theoloog, c^V. gelijken voet met
een verhaal over Samuel Pickwick!
Wij vinden deze vergelijking droevig, in*
droevig; zelf.
Gelukkig werd er ook nog een andere
stem[ gehoord op die vergadering.
Ds. Laman, Chr. Ger. Pred. te Middel*
hamisi stelde zich contra Prof. Dr. Eeid*
mans( en gat een andere interpretatie van
de belijdenisschriften en de aangehaalde
Schriftuurplaatsen.
Men leze het verslag, elders in dit blad
afgedrukt.
Del verlichte eeuw schuift „de leer on*
zer Oud*Vaderen" in den hoek, de leer
,is niets!
Laat dat juist een aansporing zijn om de
leer* en belijdenis*schriften onzer Vaderen
te onderzoeken, en te toetsen aan het
onfeilbaar Woord van God.
Heeft d(e Professor éên waarheid gezegd,
d|ini is het wel deze, dat men in de leer is
verslapt. Maar dpt doet aan „de leer" zélf,
niets af. Dat is helaas reden, dat men met al*
lerleij wind van leer wordt weggevoerd en
afdwaalt van de zuivere beginselen, die zijn
naar den Woorde Gods.
Nog is het dezelfde God van eertijds die
kennnelijk zijn zegen gaf aan de geminachte
„leer" en geschriften onzer oud*vaderen,
die gegrond op de H. Schrift, lijhen richting
geven aan het levsn.
Kennis! dragend van die beginselen, zal
men zich, wanneer men tracht die beginse*
len,' omver te stoolen, niét zoo gauw laten
ompraten.
Ook niet, al is het dat een pröfeiss;o*
doctor in de Theologie daaraan tornt.
Een zonderling Nieuwjaarskaartje
Nog eens: het Plan De aan*
passing Goedkoop brood en nog
te duur Rotterdam in nood
Naar Parijs!
De Nieuwjaarsbepeinzingen zijn bij onder*
geteekende nog niet ten einde.
Enkele schriftelijke gelukwenschen liggen
nog ter tafel; voor zij worden weggedaan
moet ik ze nog eenmaal bezien. Ditmaal
ontving de Waarnemer een zeer ongedachten
en onverwachten wensch. Een visitekaartje
waarop staat: „Gelukkig Nieuwjaar voor U
en Uw gezin; 1935 bracht malaise en crisis,
1936 behoeft geen rampspoedig jaar te wor*
denals het Plan van den Arbeid wordt
uitgevoerd." Onderteekend door Nationaal
Vakverbond en Soc. Dem. Arbeidersparty.
Ik laat rusten, dat men mij niets toe*
wenscht voor het zieleleven, want daar hou*
den de Soc. Democraten zich eigenlijk niet
mede op. Eerst ©en snee brood en dan
femelen over het geestelijke, is daar de leus.
Evenwel, zij verwachten een goed jaar als
hun Plan wordt uitgevoerd. Ik bestreed
dat plan al enkele weken geleden en ik
blijf er bij dat het onuitvoerbaar is en
de heeren hebben nog niet aangetoond,
dat het werkelijk kan. Waarnemer's
bezwaren steunen op feiten, die zich in het
bedrijfsleven en op de geldmarkt gedurig
hebben vertoond, hlin stellingen rusten op.,
als, als. Ja, ja, met „als" kan je een heele
redenatie opbouwen.
Nu, de Waarnemer moet gedurig ervaren,
dat hij maar weinig weet en weinig kan,
toch verzoekt hij, dat de medemensch se*
rieus met hem zal omspringen en niet aan
boord komt met plannen waarop de lom*
merd, zoo men zegt, geen geld geeft. Mag
ik het Vakverbond en de S. Dem. A.P,
eens verwijzen naar België, waar zij ook
een plan hebben, opgezet, maar hun eigen
Ministers voeren het; niet uit! Ze zijn wel
wijzer! En een. van hun Belgische leiders
schreef nog pas in de krant, dat de socialis*
ten niet moesten denken, dat als er een paar
soc. democratische Ministers' zijn alles in*
eens veranderen kan!
Ja, zoo gaat het, veel praats als zij geen
verantwoordelijkheid hebben te dragen en
komen zij aan 't bewind, dan moet de schare,
die zoo aan; het opdringen is, ineens ver*
maand worden omi een beetje haar gemak
te houden.
Het Plan van den Arbeid is ook scherp
becritiseerd door twee heeren genaamd
Groot, die er een brochure tegen schreven.
Zij verdedigen de aanpassings methode van
Colijn. De Standaard neemt deze critiek met
instemming op. Waarnemer heeft echter op
die critiek het; volgende aan te merken.
In de brochure wordt de aanpassingstheo*
rie aldus omschreven. Door gedurige loons*
verlaging zullen alle bedrijven, die op luxe
artikelen zijn aangewezen, te gronde gaan.
Er zal alleen, geld over blijven om de al*
lemoodzakelijkste levensbehoeften te koo*
pen. Dus zullen bakkers* slagers,schoen* en
kleermakerijen ten slotte blijven bestaan.
Doordat in die bedrijven de loonen ook
dalen zal de winst npg ruim blijven, omdat
er gekocht moet worden. En als dan door
al wat luxe*l3edrijf is de geweldige offers
zijn gebracJht, zal ten slotte uit die bedrij*
ven, die bleven bestaan, langzamerhand weer
nieuwe welvaart komen als er nieuwe machis
nes noodig zijn en er wordt uitgebreid
enzoovoorts.
Ik geloot niet dat dit heelemaal goed
geteekend is. Als het zoo wordt, dat al wat
meer is dan, voedings* en kleedingsbedrijt
tegronde moet gaan, dan zal er een aller*
verschrikkelijkste toestand ontstaan, zóó erg,
dat wij ons er geen voorstelling van kunnen
maken. En zou men denken, dat dan het
volk toch nog in dezelfde mate als thans
inkoopen kan doen van brood en kleeding?
Geen sprake van! In den toestand dien de
heeren Groot bespreken, blijft mijns in*
ziens geen enkel bedrijf gespaard. Geen
enkel! Trouwens, ik heb gehoord uit den
mond van menschen, die het jaar 1845 heb*
ben medegeanaakt, dat toen een groot, zwaar
brood 10 cent kostte. Ennooit is er meer
armoede geleden dan toen, omdat' de men*
schen die 10 cent bijna niet konden betalen.
Waarmede ik maar te kennen wil geven,
dat wij voorzichtig hebben te zijn met stel*
sels voor de toekomst uit te werken. Indien
ooit dan geldt ten tijde als God Zijn oor*
deelen over de volkeren uitgiet, dat de Al*
machtige Zich niet laat narekenen; het zij
met eerlïied gezegd.
De Nieuwjaarsweken hebben ook veel
klachten over de stad Rotterdam doen hoo*
ren. Zoowel de Burgemeester als de Voor*
zitter van de Kamer van Koophandel deden
er niet mooi over. De stad zit op zware
lasten door Aé kostbare havens, die men
voor de toekomst bouwde en die nu onge*
bruikt liggen. Mem heeft maar steeds ge*
bouwd aan het grootsche Babel. Nu is
er een stem van den Hemel opgekomen en
wordt Nebukadnezer vernederd. Het gras
begint weer tusschen de steenén te groeien.
En tot ver in den omftrek, ja door heel het
land, wordt de schade hiervan gevoeld.
Intusschen bouwt men ijverig aan een
sportgebouw; een stadion voor 60.000 toe*
schouwers, waarvoor de gemeente kostbaren
bouwgrond voor een appel en ei heeft ver*
kocht. Men ziet, dat de stem Gods in de
oordeelen niet wordt verstaan, óók niet
door het vorige christelijke college van B. en
W. Brood en spelen het oude Romein*
sche Rijk is er aan te gronde gegaan.
Zoo vertoont zich hier en elders door al
de tijden heen eenzelfde wereldbeeld: de
volkeren maken zich meer en meer los van
de ordinanticn des Heeren en daartusschen
leeft een kleinö groep dergenen, die naar
Gods Woord vragen en God vreezen. Hun
invloed op het wereldgebeuren wordt al
kleiner en kleiner. Ge vraagt U af wat het
nog worden zal en gij zoudt soms met de
hand die Arke des Heeren voor vallen wil*
len behoeden. Ons is de bewaring d«r Kerk
g en diverse andere
Melkproducten.
'^luiiiiiiiiiiiijiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinoiiiiiiin^^^
niet toebetrouwd. Gelukkig niet. Want dan
was haar lot volkomen onzeker. Zij heeft
een betere beschutting dan van menschen.
Wat niet weg^ neemt, dat wij de belangen
der Kerk hebben voor te staan zooveel
(wij kunnen. Dat ook de Overheid zich je*
gens haar niet onverschillig mag betoonen,
integendeel, al wat de belangen der Kerk
kan bevorderen heeft zij mogelijk te ma*
ken. Hef is wel zeer te betreuren, dat men
zoo lang in Nederland geleeraard heeft,
dat de Overheid zich niet met de godsdien*
stige ontwikkeling des volks heeft in te la*
ten. De Godslastering werd bij de wet ver*
boden op dezen' grond, dat zij de gevoe*
lens van den naaste kwetst. Niet aldus,
dat de e ere Gods de bestraffing vordert.
De roeping der Overheid zal weder op
den ouden Calvinistischen grondslag ge*
bouwd moeten worden. Het volk dient on*
derwezen, dat het in iets béters zijn vreugde
en roem zal hebben te zoeken dan b.v.
in een voetbalwedstrijd tegen Frankrijk te
Parijs.
Misschien vernemen wyl binnenkort nog
hoeveel duizenden uit ons land naar Parijs
gegaan zijn van Zaterdag tot Ma,a,ndag*
ochtend. Verkleumd en slaperig zijn de toe*
schouwers in den, vroegen Maandagmorgen
weergekeerd, met de extra*treinen, die de
Spoorwegen op den Dag des Heeren hebben
ingelegd.
Van de sobere inkomens wordt maar
Weer een twintig gulden per hoofd afge*
nomen om het voetbalmonster te vereeren.
Dit leidt vele menschen tot de meening „dat
het met de armoede onder het xdk nog
zoo erg niet is." De gevers gaan zich be;
denken. Maar wat Is het geval De inkomens
worden inderdaad steeds lager en de ar*
moede is schreeuwend groot, maar de losheid
van zeden neemt toe. De oude degelijkheid
raakt zoek. Voor een reis naar Parijs offer,t
men gaarne het bezit van een goed stuk
kleeren of een penning in de spaarpot op.
Een mensch mag wel eens iets hebbien,
zegt men. Dus: Zoo geleerd, zoo gedaan.
WAARNEMER.
UIT HEX KIJKVENSTER: Een zond«rUng
Nieuwjaatskaartje.
Propaganda Vergadering Volksonderwi^
Ds. Laman contra Prof. Dr. Eerdmans.
Muziek onder Israël IV.
Raadsvergadering: Melissant: Belastingv«ir*
hooging. Debat over de verzekering.
VERSLAGEN: Ouderavond Ger. School te
Stellendami Film „Effatha" Jaarverg.
Ned. Herv. J.V. Oude=Tonge Jaarverg.
Chr. Ger. M.V. te Middelharnis.
Verslag Vereen. Landbouwbelang St. An»
naland.
Ingezonden stuk over de baldadigheid der
jeugd te St. Philipsland.
BINNENLAND: Pleidooi voor gratis pas=
sagierssvervoer op de veeren tusschen Zuid»
HoU. en Zeewwsche eilanden.
BUITENLAND: De oorlog in Abessynië.
Gemeiiiaid NleUiV».