CriQ.WEEKBIADÖpGED.GR0nD51AG vöÖRDlZUID-HOUEÏiZCElJWiCIIE EIIAHDtn EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 8e Jaarjjanf; ZATERDAG 11 JANUARI 1936 No 702 N.V. Uitéeversmaafschappij „Eilanden-nieuws Uif hef Kijkvenster WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" 1 8e JA A R G A N G Dif nummer bestaat uit 2 bladen Wedergeboorte noodzakelijk. De Heere Jezus Zelf sprak dit woord En wie kan beter daarvan spreken dan Hij Is Hij niet de Waarheid Zelf Weef Hij niet. waf In den mensch is, in wat droeven staat hij verkeert en wat gebeuren moef, zal hij zalig worden Hij sprak tof Nicodemus, een leeraar Israels. Uit vrees voor de Joden, was deze des nachts tot Jezus gekomen en had tof Hem gezegd„Rabbi, wij weten dat Gij zijt een Leeraar van God gekomen, want niemand kan deze teekenen doen, die Gij doet, zoo God met hem niet is.' Dat was wel een goede belijdenis, maar foch is Christus hem een onbekend persoon. Weet ook niet waf er ge beuren moet met een mensch zal hij zalig worden. Genoeg heeff hij aan zijn uitwendige voorrechten. Was hij niet een Israëliet? Een van Abrahams zaad? Had hij niet een uitnemende opvoeding genoten Was hij nief een ijveraar voor Mo- zes' wetten en inzettingen Nam hij ze niet alle getrouw waar Zou hij dan nog uitgesloten kunnen zijn van hef Koninkrijk Gods Hij ver wondert zich over hetgeen Chris tus antwoordt„Voorwaar, voor waar zeg Ik u, tenzij dat iemand wederom geboren worde, bij kan het Koninkrijk Gods niet zien." Hij verstaat hetzelve niet Geeft er slechts een vleeschelijke verklaring aan. Hoe arm is Nicodemus en dat een leeraar Israels Hoevelen Hem gelijk. Die als Nicodemus uiterlijk onberispelijk leven, de waarheid belijden, doch vreemd zijn van de vernieuwing hun gemoeds. Die steu nen op hun voorrechten De belij denis der waarheid wordt geacht als een oprechtheid door den Hei ligen Geest gewrocht en een on berispelijke wandel wordt als hei ligmaking des levens bestempeld. En aldus meent men het Konink rijk Gods deelachtig te zullen wor den Men zou er nief gaarne aan twijfelen. Dat mag nief. Men zou zich grootelijks bezondigen. Men moet en behoort altijd een vast en opgeruimd geloovige fe zijn. Maa-- zoo gaan duizenden verloren. Vreemd zijn ze gebleven van de waarachtige wedergeboorte die uit God is. Van wedergeboorte spreekt Chris tus. Drukt de noodzakelijkheid daarvan uit- Waf is zij Zij bestaat niet in een godsdienstige verbete- ïing. nog in verstandelijke ontwik keling. Neen hoever een mensch hef ook brenge moge, al waf uit vleesch geboren is is vleesch. We dergeboorte is een krachtig gena dewerk Gods.- Hef wordt onder onderscheidene benamingen in de Schrift voorgesteld, die ons aan- foonen welk een krachtdadig werk God moef werken in hef hart eens zondaars. Het wordt genaamd een wegnemen van hef steenen harf en een schenken van een vleeschen harf. Daarom ook genaamd de be snijdenis des harten. ,De Heere uwe God zal uw hart besnijden en hef hart uws zaads, om den Heere uwen God lief te hebben met uw gansche ziel, opdat gij leven moogt" (Deuf. 30 6). Hef wordt genaamd een schepping Gods. Hoort den a- apostel,wij zijn Zijn maaksel, ge- scliapen in Christus Jezus tof goe- ||%jerken". En de apostil der liefde. Johannes, noemf het een geboorte uit God, .Die nief uit den bloede, noch uit den wil des vlec- sches, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.' Nief ten onrechte spraken onze vadeten deswege van een nieuw grondbe^ ginsel dat in on^ geplant en ge wrocht moef worden. Een nieuw grondbeginsel, dat we van nature misseneen geestelijk levensbe ginsel, dat zich over den geheelen mensch uitstrekt, uit kracht waar van hij inderdaad wordt een gees telijk mensch. Wat uit den Geest geboren is, is geest. God Zelf is de Werkmeesfer Die begint hef goede werk. Meer bij, zonder de Heilige Geest, want „zoo iemand nief geboren wordt uit wa» ter en Geest, hij kan in het Konink, rijk Gods nief ingaan.' In welk een droeven staaf vindt God den armen zondaar. Hij is dood in de zonde en in de mis, daden, vervreemd van hef leven Gods. Hij kent God niet, bemint Hem daarom niet, heeff geen be. hagen in Hem, wil liever van God gescheiden blijven krachtens zijn natuurlijke afkeerigheid en aangfe, boren vijandschap. Hij zoekt zijn vermaak in het schepsel. Of we dan volop de zonde indrinken of op den akker van Gods kerk ge. boren zijn, zoo onberispelijk als Paulus zouden zijn, het baat niet. De grondgesfeldheid van ons hart is vijandschap en ongeloof. Neen, hef werk Gods begint niet als wij uit den grond onzer harten naar God beginnen te vragen God be, gint. Hij vindt in ons afkeerigheid. Hij nadert tof hef voorwerp Zijner vrije barmhartigheid mei hef Woord Zijner Waarheid, als hef zaad der wedergeboorte. Hef is het Woord Gods. hetwelk is hef zwaard des Geesfes dat mef majesteit in het harf gebracht wordt, met levenwek^ kende kracht. Hoe worden dan de grondslagen gelegd van eennieuw, geestelijk leven. Neen, de Heilige Geest doet hef nief zonder het Woord en hef Woord is niet ge, noegzaam zonder de Ie venwekken, de kracht des Geesfes. Beide gaan samen. En waar deze weldaad ver, heerlijkf wordt, daar is hef dat de arme zondaar uit zijn zonde- en doodstaat wordt overgebracht in den staaf der genade. Hef is een wezenlijke, geheele en standvastige verandering in-en uit wendig. Het juiste oogenbhk der wedergeboorte moge voor ons ver borgen zijn, dit is zeker, wederge boorte is de grondslag van een nieuw leven en openbaart zich dan ook in zoodanige vruchten, die in overeenstemming zijn met den aard en de natuur van"~lief werk Gods. Het nieuwe schepsel openbaart zich. Het leven Gods blijft niet verbor gen. Al wat uif God geboren is doet de zonde nief. God maakt ons het leven in de zonde onmo gelijk Dan kan Paulus nief meer voortvaren de gemeente Gods fe vervolgen. Dan kan Zacheüs zijn lust nief meer vinden in dieverij. Dat zeggen wij met nadruk. Want de genadewerken Gods liggen niet aan den buitenkant van hef leven. Neen, de Heere ziet hef harf aan. Hij neemt weg hef steenen harf en geeft een vleeschen hart. Dan wordt hef verstand verlicht onder deze krachtdadige vernieuwing. Hoe wordt dan de zonde ontdekt en gekend in haar eigen aard en het verderf als het schrikkelijk gevolg, want al deze dingen van hef licht bestraft zijnde, worden openbaar. Daf gaaf gepaard met een zieldoor dringende kracht; dan wordt er een roepen tof God geboren, {lelijk van Paulus staat: ziet, hij bidt. Daf wordt wedergeboorte genaamd, een nieuw schepsel in Christus Jezus, waar'hef in zich bevat een afsnij ding van den eersten Adam en een inplanten in den tvreeden Adam. Want Christus is hef levendmakend Hoofd, dat aan het nieuwe schepsel alle leven door Zijnen Geest mede deelt. En dif werk Gods is nu nood zakelijk. Waar dit ontbreekt, ont breekt alle". Dan zijn we dood in de zonde en in de misdaden. Zon der wedergeboorte geen zien, geen ingaan in hef Koninkrijk Gods, dat is zonder wedergeboorte kan er nooit van ware gemeenschap met Christus en al Zijne schatten en gaven door hef geloof sprake zijn Daarom zoo noodig onszelven fe onderzoeken. Hoe ver ging Orpa mede Gedenk aan de vrouw van Loth. Door engelenmond gewaarschuwd, door engelenhand uitgeleid uit Sodom, vergaat ze nochtans voor de poor ten van Zoar. Het woord van Christus blijff waar. Het grijpt onze ziel aan om f e staan naar wezenlijkheid. Hef is de troost der bedrukten, dat de Heere hef goede werk daf Hij begonnen heeft, zal voleinden, Hoe menige ziel weeklaagt vanwege de smarten der wedergeboorte. O, mochten ze daf eens weten, daf God met hen begonnen is. De Heere weef Zijn tijd. Het land daf Hij btgeerig maakt, verrijkt Hij groo telijks. Als het licht des Heeren schijnsel mag geven over Zijn eigen werk, dat kan de bedroefde ziel alleen opbeuren. Daf is daf oprech te volk, daf alleen dan getroost kan zijn, als de Heere Zelf tot hun ziel zegt: Ik ben uw heil. Ds. B, PRODUCTEN zijn goedl In flesschen: Gorfepap, Bloempap, Ha- vermoufpap, Rijstepap N.V. Ver. Zuivelbereiders Voornaamsfe fnhond niEuws Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.; Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan- kondiging 10 ctnt per regel Contracten belangrijk lager tf UITGAVE VAN Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendrikstr. 122 C. Giro 167930 Poslbox 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. Joh. 3 3. De werkloosheid in Nederland in 1935 nog gestegen. Volgens het internatiii>naal arbeidsbureau te Geneve is de werkloosheid in Nederland in 1935 nog gestegen. In de meeste landen is de Werkloosheid in 1935 wat gedaald. Een geringe verbetering is in die Ijinden oipgetreden. Met Nederland vertoonen BuU garije, Frankrijk, Letland, Spanje, Zuid* Slavië en Zwitserland een verhooging van het werkloosheidsdj'fer. Nederland vertoont dus een slecht figuur. Van eenige opleving is nog geen sprake. O'ptimisten hebben wel verklaard, eind 1933 en tegin 1934 dat men over het diep»' tepunt heen was. Helaas die voorspellingen zijb gelogen* straft. Integendeel de werkloosheid is nog toe* genomen. En hoevelen worden door steunmaatrege* 5en niet aan het werk gehouden. Anders zou het werkloosheidsdjfer nog hooger zSjn. Kunstmatig is het nog gedrukt. Maar wat kunstmatig is houdt geen stand. Mede daarom is de economische toestand van ons land zeer slecht te noeen. Bezuiniging en aanipasshig zïal nog moe* ten worden uitgebreid. Inzonderheid van de hooge salarissen. De tractementen van duizenden en boven de tienduizend moeten verder omlaag. Niet met eenige procenten, maar zeker met tientallen procenten. Opdat van hooger hand een goed voor* beeld worde gegeven. Het is noodig en uit bezuinigingsoogpunt en vanwege de moreele beteekenis. Nieuw jaaï en oude zorgen. Het beuoep op den Staat Subsi* die voor particuliere armenzorg Het maatschappij-leven School* voeding, enskleeding Geneeskun= dig schooltoezicht Een strijd die niet verflauwen mag. De eerste dag van het nieuwe jaar heett ons gevonden met de zorgen van het oude. Hoe goed het ook is om, naar Mozes' bevel, onze vierdagen te vieren, toch brengen die ieest*. en herinneringsdagen ons opzichzelt niets nieuws. De herinnering aan des Heeren bewarende en zegenende hand, in een gansch jaar over ons uitgestrekt, mag onze ziel eens verkwik* keni' en in de laagte brengen en met een stille hoop op Gods verdere zorg en trouw vervullen, dat brengt niet mede, dat we nu meteen in een andere wereld worden over* gebracht, en van al wat ons in 1935 omring* de slechts een herinnering overhouden. Ver» re van dat, óók op den Nieuwjaarsmorgen roepenl de oude plichten opnieuw om be* hartiging en eischt de Heere van ons, dat we weer met onze uiterste krachten, onder op* zien tot Hem, aan Wien alle zegen alleen kan afaalen, onzeniarbeid in huis, in school, kantoor of fabriek of op het boerenerf voort* zetten. Heij nieuwe jaar vindt ons dus in oude zorgen. En menigeen van onze lezers zal er van weten mede te praten! En mo* gen, we al eens zingen het bekende: Opent uwen; mond, eisch van Mij vrijmoedig, als 't op de beoefening hiervan aankomt gaat het nog al eens als met Petrus, die in eigen kracht! op het water niet kon wandelen, maai; nederzonk en geheel verzwolgen zou zijn, had de Heere uit louter ontfermen hem| niet bij de hand gevat. De nooden des volks zijn overweldigend veelj en het ziet er niet naar uit, dat er spoedig eenige verlichting zal komen. Die 't minst draagkrachtig is komt 't eerst in( de knel. Voor alles en nog zoo veel wordt een beroep op de Overheid gedaan, omdat men van andere zijden blijkbaar niet de millioenen kan verkrijgen, die voor de( velerlei behoeften noodig zijn. Afgedacht van den steun aan bedrijven in dezen crisistijd, maakt ook de zorg voor da armen een zwaren proef door. Sedert de Kerk verdrongen is uit de centrale plaats die zij in hef volksleven behoort in te ne* men, en haar handen in velerlei opzicht krachteloos zijn, geworden, traden vele ver* eenigingenj op, die zich het lot der armen aantrokken en dit wel met lofwaardigen ijveil deden en doen, edoch zonder daarbij het geestelijk welzijn der armen in het oog te vatten. Althans laat men zich bij dit werk niet leiden door het licht van 's Heeren Woord, waarvan aan de Kerk de verlcondi* ging is opgedragen. De Overheid waardeert doorgaans dit particulier optreden en ver* leent, waar noodig, een jaarlijks subsidie. Niet/ het minst maken de vele Roomsche vereenigingen een royaal gebruik van de ge= legenheid om subsidie te incasseeren. Zoo ontstonden, doordat men onder invloed kwam van de marxistische levensbeschou* wing,, vereenigingen die zich b.v. belastten met het uitzendefi van huishoudsters, ver* pleegsters, kraamverzorgsters enz., welke voor 95 pet. teeren op de ruime subsidies van Rijk] en Gemeente. Kon vroeger in de ge* zinnen van de arbeiders bij ziekte der vrouw gerekend worden op de welgemeende hulp van familie of buurvrouwen, er schijnt in deze verhoudingen een zoodanige verkil* ling ingetreden te zijn dat, juist als gevolg van deze vereenigingshulp, er een steeds veelvuldiger beroep op wordt gedaan. Op deze \vijze wordt het volk de gedachte inge* hamerd, dat de Overheid voor allerlei noo* den behoort in de bres te springen. Wie de Overheid hier een taak ontzegt, wordt be* schouwd als een man zonder eenig gevoel voor den naaste, onsociaal, oud*liberaal, en dergelijke fraaiheden meer. Wat is echter het geval? Onder de zuigkracht van de So: ciaal*democratie hebben ook onze christelijke kabinetten meer en meer de taak van den Staat verward met het leven der Maa,tschalp* pij. Dat de Overheid het recht heeft te hand haven, de orde te bewaren, üi het algemeen voor de welvaart'des volks wegen te banen en,^ naar luidt van art. 36 der confessie, aa,n den heiligen Kerkedienst de hand te houden heeft, met wat dat artikel meer in houdt is geheel iets anders dan dat de Overheid zelve zou moeten doen wat aan de maat* schappij! kan worden overgelaten. En veel beter kan worden overgelaten. Diensvol* gens' is er geen reden voor gemeentelijke vischwinkels, groentebedrijven, handel in wa* ter*, gas* en electrische toestellen, bedrijven die nofabene met hef belastinggeld van den middensfand, den middenstand beconcur* reeren! UiiJ dit zuiver, antirev. beginsel geredes neerd, vervalt ook den grond aan onze schoolvoeding, schoolstandverzorging, school baden, schoolbioscoop en schoolartsendienst. Het is niet aangenaam, maar toch noodza* keiijk deze stelling telkens weer in het mid* delpunt der belangstelling te plaatsen. Als de Overheid zich aanmatigt te doen wat de taak der vrije maatschappij is, dooft zijl de in het volksleven werkende krachten en belangstelling, dan remt zij den ingebo* ren lusi van een volk om zich omhoog te werken en door noesten vlijt het volks* leveni te verrijken en ongedwongen in den door God verordenden weg de lasten mede te dragen van allen, die op hulp van den medemenschi zijn aangewezen. Want, en dat mag nooit bestreden wor» den, de behoeftige moet worden bij'ge* staan, en zelfs daar waar men van grot 'plichtsverzuim mag spreken, is een taak te vervullen omi de gevolgen van onwil en onkunde, zooveel mogelijk voor een opko* mend geslacht te verwachten. Intusschen; de ouders zijn de, aangewezen verzorgers der kinderen. Komen zij hunne plichten onvol* doende na, dan moet hun niet de zorg voor de kinderen grootdeels van de schouders ge* norren worden, maar moet doeltreffende armenzorg hen weten te bewegen zich van hunnc' plichten tei kwijten, In stede daar* vani^ zien wij; tot in de Christelijke Scho* lenj toe den dokter verschij'nen om te con* troleeren; of de kinderen nog wel gezond zijn, of oogen, ooren en gebit in goede conditie zijn, daarmede uitsprekende, dat jllinilllIlllUlUlUlllllIllllllO M en diverse andere Melkproducten. Pe rsoonsdam 18 ROTTERDAM de ouders onvoldoende voor hun kroost zorgenj een gedachte, die voor 99 van de 100 Ouderparen niet minder dan beleedis gend| is. Door dit standpunt in te nemen schijnt de Waarnemer toch maar een koud* hartig) theoretiaxs te zijn. Niets is minder waar dan dat! Zeker, als ge, met den Wapr* nemer eens de \groote keuken van een schoolvoeding hadt gezien, de uiterst reine behandeling van het kostelijke eten, de grooie bergen vleesch ziet verwerken en het menue van eiken dag inziet, en als ge danj al die hongerige kinderen met magere snoetjes! zoo graag ziet eten van stamppot met andijvie en vleesch en pap na, of aard* appelen, roode kool en vleesch, met rijst met krenten, ja, dan zegt het meewarig' hart: Wel, dat doet mij goed dat ik 't aanzie. Maar even later zegt het verstaind: hét kon en moet toch anders! Als de kin* deren en b.v. in Rotterdam zijn dat er eenige duizenden groot zijn, zullen zij morten terugdenken aan bet feit, dat vader en moeder hen niet thuis, maar grootendeels op, school lieten eten. Moeten ouders en kinderen' m.aar beroofd worden van het voorrecht, dat zij in eigen huis door eigen hand| verzorgen en verzorgd worden? Het is» toch wel hard, 5ie massa*voedingen in de groote stad! Als ik nu naga, dat in Rot* terdam ^e schoolvoeding en kleeding (hvant er; worden nog eenige duizenden broeken en jurken uitgereikt) per jaar reeds £240.000 kost, dan rijst; de vraag, of dit alles niet anders kon. Maar dan zal er veel moeten veranderen. En, om te besluiten, nog een tegenwerping moef ik terugwijzen. Men hoort, óók in christelijken kring nog zeggen, dat, aangezien de Staat de kinderen verplicht op school te gaan, de StaatI maar moet zorgen da,t de kinderen hef onderwijs kunnen bijwonen en de school hun gezondheid niet schaadt. Eilieve, welk een stelling en hoe ver zouden de gevolgen er van zijn uit te breiden! Den leerplicht verwerp ik uit het hierboven aan* geduid beginsel van volstrekte onbevoegd» held van den Staat: Maar dan mag ik dien onredelijken leerplicht niet aangrijpen om den, weg te banen dat de Overheid nog verder ga met ingrijpen in wat tot de taak der ouders behoort. Principus obsta, we* dersta in den beginne! De redeneering: het geneeskundig schooltoezicht is er nu eens maal, laten wij er voor onze christelijke scholen nu maar uithalen wat er in zit, geötf bHjki van een zich neerleggen bij wat in prin,cipe moet worden bestreden. Indien er eenjg goeds schuilt in de benarde finan* tieele omstandigheden waarin ons land ver* keert dan zou het dit mogen zijn, dat de Staat door geldgebrek! de handen aftrekt van een terrein, dat het zijne niet is. Het is noodig deze dingen te zeggen. De nood der tijden, de overmacht der vraag stukken, vervoert ons zoo licht tot medei* gaan met een, geest des tijds, dien men te moeilijker zal kunnen uitbannen naarmate hij) langer onbestreden bleef. WAARNEMER. Driestar: De werkloosheid in Nederland. UIT HET KIJKVENSTER: Nieuwjaar en oude zorgen. De Muziek onder Israël. Binnenland; Dei Nederlandsdha Ambulance in Abessynië. Minister Deekers naar Denemarken en Polen. Buitenland: De oorlog in Abessynië. Oud Vossemeer. De familie van Roosevelt. Raadsvergadering te Dirksland. De' Aardappelteelfregeling 5 pet. minder Suiketbietengiarantie. De heer Blokhuis over de kolenlosser^;:, kwestie te Middelharnis.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1