CmWEEKBIADÖpGED.GR0riDl5IAG vSÖRHZyD-HOairiZEElJWJCHE EUAHDEH
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
8e Jaarjjané
ZATERDAG 4 JANUARI 1936
No 700
N.V. Uitgeversmaatschappij „Eilanden-nieuws"
Muziek
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" - 18e ^:AARGANQ
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Naar Uwe ordinantiën.
Een nieuw jaar heeft zijn intrede
gedaan En daarmede ziin alle men-
schen gedwongen een ander jaar-
ta][ te schrijven. Ook degenen die
zoo diep zijn gezonken, dat zij zeg
gen .daar is geen God" zijn er toe
verplicht. Want de Heere heeft een
maal gesproken tot Noach Voor
taan alle de dagen der aarde zullen
zaaiing en oogst, en koude en hitte
en zomer en winter, en dag e n
nacht niet ophouden-
Dies blijft de wisseling der da
gen en maanden en jaren bestaan
naar het Woord Gods, zoolang de
Heere geen einde maakt. En onder
de menschen zal er nooit een ge
vonden worden die het veranderen
zal.
Zoo buigt dan hef menschdom
zich onder die ordinantie des Mee
ren, hetzij zij het weten of niet we
ten, willen of niet willen.
Waarlijk, de zonde heeft hef
menschelgk verstand verduisterd,
zoodat bi^ deze dingen niet opmerkt
De ifcde of hef gezond verstand,
waarop zij zich zoo gaarne beroe
pen, die des Heeren Woord niet
willen aannemen, geeft duidelijke
blijken van gebrekkig redeneeren
en dwaze opvattingen.
Hoe zal het eenmaal bewaarheid
worden, dat de vreeze des Heeren
het beginsel der wijsheid is 1 In den
dag dts gerichts zullen beschaamd
staan allen, wier blinde oogen niet
zijn opengegaan en wier verstand
niet verlicht is
Neen, de verlichte tijd geeft het
ware licht niet. De oude waarheid
blijft onveranderlijk staan .in Uw
licht zien wij hef licht.' De weten
schap moge hef ver brengen en de
uitvindingen moge vele zijn de
weg tot ware wijsheid is nog steeds
dezelfde gebleven
God verandert niet en Zijn Woord
staat vast in eeuwigheid.
Daarvan kon de dichter van Ps.
119 zoo vol blijdschap zingen. Dat
was hem tot vreugde. Hij had ge
leerd de werken Gods in natuur
en genade op te merken. Het deed
hem biddenUwe handen hebben
mij gemaakt en bereid.maak mi)
verstandig, opdat ik Uwe geboden
leere.
Bij alle wisseling ook van
het jaar wordt het Woord Gods
bevestigd en de heerschappij des
Heeren openbaar, Getrouw houdt
de Heere vast aan hetgeen door
Hem is gesproken. In schepping en
herschepping zijn de woorden van
den souvereinen God onverander
lijk.
Dies is dit de roem: Uwe getrouw
heid is van geslacht tof geslacht.
O, hoe is ook hierin de Heere ge
trouw bij alle ontrouw. Want hoe
maakt hef de mcnsch tegenover
dien God? Wel wordt er gerekend
met de geregelde opvolging van
zaaien en oogsten, koude en hitte,
zomer en winter, dag en nacht,
doch waar blijft de dank des har
ten voor die zoo vaste orde Wie
zal uitroepen: Gij, o Heere, hebt
de aarde gemaakt en zij blijft staan;
naar Uwe ordinantiën blgven zij
nog heden staan, want zij alle zijn
Uwe knechten.
Zoo blijkt dan ook hier, dat de
mensch tof geen goed bekwaam Is.
Ook hier zal hij, die van God ge
leerd wordt, belijdenZoo Gij in
'f gericht wil treden, wie zal be
staan
Groot is de genade des Heeren,
dat Hij ook in dezen de zondaars
onderwijzen zal in den weg. De
Heere zal hen leeren, waf in de
schepping Hem nog gehoorzaam
is, gelijk ten dage (oen ze gescha
pen werden En beschaamd zullen
zij zijn, die dan zichzelf in hun
wederspannigheid aanschouwen.
Zij behoorden eveneens knech
ten des Heeren fe zijn Maar wie
zijn ze tof knechten Dienstknech
ten der zonde zijn de menschen-
kinderen van nature en daarom
vrij van de gerechtigheid. Dan
wacht ook hef loon der ongerech
tigheid van dien God, die een ie
gelijk zal vergelden naar zijn werk.
Zal de ziel hierdoor gebracht
worden tof een roepen om genade
wel begeerig om den Heere te
dienen, maar onbekwaam er toe
dan kan alleen Jezus Christus hem
helpen. Die knecht des Heeren
heeft den wil des Heeren volbracht
Hij heeft volmaakt gediend. Hfl is
gehoorzaam geweest tot dea dood
des kruises en heeft het loon der
gerechtigheid verworven.
En den gebrokenen van geest en
den gebrokenen en verslagenen
harten wordt hef toegeroepenZie,
uw heil komtzie, Zijn loon is met
Hem, en Zijn arbeidsloon is voor
Zijn aangezicht.
Die is de Knecht, van Wien de
Heere spreekt: Zie, Mijn Knecht,
Dien Ik ondersteun, MiJn Uitver
korene, in de welken Mijne ziel een
welbehagen heeft.
Als die Knecht Zijn werk in de
ziel legt en alzoo hef beginsel der
gehoorzaamheid in hef hart van Zijn
volk brengt welk een wonder
worden ze dan voor zichzelf,
't Is omdat de Heere Zijn volk
gewillig maakt op den dag Zijner
heirkracht. Hfl geeft den moeden
kracht en Hij vermenigvuldigt de
sterkte dien, die geenc krachten
heeft.
Dan noemt de Heere hen Zijne
knechten, dienstknechten dea Hee
ren. Het is een eerenaam. Een naam
die hen dikwijls beschaamd doet
vragen Maar ziJn wij wel goede
en getrouwe dieastknechten?
Want, o, om een goede en ge
trouwe dienstknecht f e zijn! Hoe
dikwijls kan satan, wereld, vleesch,
nog verhinderen den dienst des
Heeren waar fe nemen
O, dan moet er beschaamdheid
zQn, als men bepaald wordt, dat
de Heere de aarde ge
maakt heeft en zij blijft staan; naar
de ordinantiën des Heeren blijven
zij nog heden staan, want zij allen
zijn Z^ne knechten.
Moge de Heere, die dewisaeling
des jaars naar Zijne ordinantie we
derom deed komen, leeren be
schaamd te zijn over hef knecht
schap van ons eigen hart. En geve
zoo de ingang des jaars voor den
Heere te komen met de belijdenis
van Daniël: O Heere, bij ons is
de beschaamdheid der aangezich
ten bij onze koningen, bQ onze
vorsten, en bij onze vaderen, om
dat wi) tegen U gezondigd hebben.
En de Heere, de Almachtige, Die
spreekt en het is er, Die tof krach
ten maken kan, schenke fe pleiten
gelijk die profeet: Bij den Heere
onzen God zijn de barmhartighe
den en vergevingen, alhoewel wij
tegen hem gerebelleerd hebben.
En de Heere Jezus zij u tof knecht
om fe leeren dienen in den dienst
des Heeren, waarvan hef Wooid
zegf. dat hef is een liefdediensf.
tifit nieuwe jaar geve u dienst
knechten fe zijn door de kracht
van Christus, door Wien het mo
gelijk is, dat hef volk des Heeren
tijden kent, waarop zij mogen roe
men Ik vermag alle dingen door
Christus, dié mij kracht geeft.
M.
PRODUCTEN z^n gocdï
In flestchen:
Volle cacao, Cacaodrank,
Slagroom, Koffieroom
N.V. Ver. Zuivelbereiders
Persoonsdam 18
ROTTERDAM f
iiiiiiiiiuiiiiiiiiiiniiinoiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiM^^
Voornaamste inhoud
Advertentie-prijs 20 cent pef^regel. Reclames 40 et.; Dienst-
aanvragen en -aanbiedingen van 1 6 regels 80 et Boek-aan-
Icondiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager
UITGAVK VAN
Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendrikstr. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17
Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling.
Versciiijnt iederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
o Heere! Uw Woord testaat in eeuwig;»
hcid in de hemelen. Uwe getrouwheid
is van geslacht tot geslacht; Gij' hebt de
aarde gemaakt en dj blijft staan; naar
Uwe ordinantiën bljVen zij nog heden,
want rij alle zijn Uwe knechten.
Ps. 119 89—91.
Banideloosh«id en tuchteloosheid.
De jeugd, inzonderheid de meer rijpere
jeugd is op onze eilanden vaak zeer bande*
loos en tuchteloos.
Herhaaldelijk bereiken onze Redactie daar<=
over klachten.
Met name op het eiland Sint^Filipsland la^»
ten de toestanden op het gebied van de
tucht zeer veel te wenschen over.
Dat is een groot gevaar dat ons volk
bedreigt.
Dat gevaar knaagt aan de moraliteit van
ons geslacht.
De jeugd van heden zijn de vaders en
moeders van de toekomst.
Aan wie de schuld?
We verhelen ons niet het ronduit te
zeggen: „De schuld is aan de oud«rs."
Zeker, met name te St. Filipsland, zijn
er nog wel andere oorzaken aan te wijzen,
met name de Openbare School, waar vaak
socialistisch personeel werkzaam is. En hoe
zlullen die opvoeden tot eerbied, over^^
eenkonistig het vijfde gebod, Daar de angel
van haat, klassehaat, en opsta.ndigheid in
hun ziel is gedrongen. Maar ten opzichte
van de bandeloosheid ïijn het voornamelijk
de ouders bij wie de schuld ligt.
De goeden en die zijn er gelukkig ook
nog, met te na gesproken, maar die kun je
er pp ons eiland gemakkelijk uitkennen.
In de allereerste plaats is het opvoeden
w«rk van de ouders.
Ongelukkig zijn velen zich daarvan niet
bewust, van hun zware moeilijke en verant»
woordelijke taak.
Men heeft kinderen, maar van zijn ver><
antwoordelijkheid voor God en menschen
daarvan beseft men niets.
Gevoelt den last van het opvoeden.
En van dien last maakt men zich af.
Daardoor zijn onze straten, wegen en dij*
ken bij avond en ontij bevolkt met de;
jeugd.
De straat bij winteravond in den donker
is een academie vooi' bandeloosheid en
tuchteloosheM. v,y
Maken onze straten als voorportalen van
Sodom en Gomorrah waar de zonde en
ongerechtigheid vrij uitgesproken en bedrt^s
ven wordt
Men wil zich bevrijden van den last
der «opvoeding.
Opvoeden is een moeilijk, is een gewich*
tig werk.
Het kost inspanning, 't mat at door te*
leurstelling en door telkens en telkens weer
opnieuw te moeten beginnen.
Volharding is noodig.
En dien last werpt men van zich.
Laat toe, dat de kinderen op de straten
zwerven, indien al niet erger dat men ze
naar buiten stuurt.
Eb daar worden het meesters in liegen en
bedriegen.
In straatschenderij, in baldadigheid.
In vuil spreken, in roepen en tieren.
En komt men zelfs tot misdaden.
Die vanwege de afgesproken zwijgzaam*
heid niet te achterhalen zijn.
En op die manier 'raakt men van kwaad
tot erger.
Van baldadigheid komt men tot dief*
stal, ja zoo al niet erger.
En vanwaar dit alles?
Hoofdzakelijk vanwege het groot verzuim
der ouders.
Die laten het teveel op hun beloop.
Bemoeien zich niet met hun kinderen.
Daar ligt de grootste fout. De meeste
ouders nemen niet den tijd om zich met
hun kinderen te bemoeien.
De huiselijkheid ontbreekt.
De gezelligheid, waar vader en moeder
met hun kinderen bijeen zitten. Zich bezig*
houden met hun kinderen.
Oog houden op wat ze leeren moeten
voor school, catechisatie, of Zondagsschool
Met de kinderen praten.
Met hen lezen óf hen behulpzaam zijn
bij huiswerk.
Niets van dat alles.
Een kind zoekt gezelligheid.
Is die in de huiselijke kring niet te
vinden, ze wordt elders gezocht, met de
schrikkelijke gevolgen van dien.
Zoo is het ook voor de grooten.
Dat de vaders en moeders het bedach*
ten, veel onheil werd afgewend.
En de diepste oorzaak van dit alles.
De Godsvreeze wordt gemist.
Zonder eerbied voor God, Zijn Woord
en Dag vervalt alle eerbied voor de over
ons gestelden.
Gods Woord heeft afgedaan.
Daarbij leeft men niet meer. Onder den
adem v?n 's Heeren Getuigenis, daarvan
heeft men het gezin ojittrokken.
Gods Woord ten regel.
Dat oude Calvinistische levensprinciep
heeft men verbroken.
Diepe onkunde, wortel van het bijgeloof
dat hier zoo schrikeklijk tiert is er voor
in de plaats gekomen.
Zuivere historische kennis van dat Woord,
ontoereikend op zichzeli ter zaligheid, heeft
men al te; zeer versmaad en daardoor
zakt men weg in vreeselijke onkunde.
Ouders houdt u bezig met uw kinderen,
houdt ze onder uw opzicht, spreekt en
leest met hen samen.
Weg met die onverschilligheid. Bemoeit
U| met uw kinderen, laat ze niet op de
donkere straten. Tot last van anderen, tot
schrik van hen die de straat passeeren moet,
tot verwoesting van hun ziel.
Brengt een sfeer van gezelligheid in uwe
woningen.
't Is tot heil der ouders en van dei
kinderen.
Leest en onderzoekt met hen 's Heeren
Woord en andere goede boeken.
Dat 's Heeren Woord regel zij voor u
en uwe kinderen.
Ge zult er wel bij varen.
Fascistische oorlogvoering.
Dat het fascisme in de ipractijk een stelsel
van ruwheid en barljaarschheid blijkt te zijn
en een terugkeer tot toestanden van eeuwen
terug, waarvan men gedacht zou hebben,
dat ze voorgoed voorbij waren, daaraan
kan, dunkt ons, niet meer getwiij&ld wor*
den. Als men ziet, dat het zioh .jnet het
geweld der wapenen moet staande houden;
da* hef met zijn concentratiekampen, waar*
in mishandeling aan de orde van de dag is,
eenzelfde methode volgt als het communis*
me; dat het tegen moord niet opziet (von
Schleicher, Roehm, Matteotfi); dat het met
zSj'n geweldige oorlogstoerustingen de finan*
Ciën van het land op de duur ruïneert en
een internationale toestand schept, die
vroeg of laat in een catastrolphe moet ein*
digen; als men dat alles aanschouwt, zal
men tot de conclusie moeten komen, dat
door de opkomst van het fascisme de be^
schaving eeuwen wordt teruggezet. Het op*
treden van Mussolini tegen Abessynië de*
monstreert dit eveneens op duidelijke wijze.
Het fascistisch Italië zal aan dit half beschaaf
de volk de zegeningen der blanke beschaving
brengen! Daartoe werpen de Italiaansche
vliegers hun 'lïommen uit niet alleen over
de tenten der ïoldatCa, Tia?.!' -ooV - de
hutten der burgerbevolking en worden
vrouwen en kinderen in stukken gescheurd.
Zoo brengt men beschaving!
Dit alles is reeds voldoende om ieder
weldenkend mensch met afschuw te vervul
len van zulk een staatssysteem. Maar wat
de Italianen enkele dagen geleden hebblen
gedaan, gaat werkeljk alle perken te bui*
ten! Men heeft het kunnen lezen: vanuit
vliegtuigen werden bommen geworpen op
de Zweedsche ambulance, die geposteerd
was in het Zuiden van Abessynië. Negen
Zweden en 23 Abessyniërs kwamen om het
leven. Van de Zweedsdhe ambulance zelf
schoot bSjna niets over!
Het is geen wonder, dat deze schandelijke
daad, welke niet alken in strijd is met de
regelen van het internationale recht, dat
immers het Roode Kruis beschermt, maar
ook met de allereerste eisChen der bescha*
ving, in de geheele wereld een storm |van
verontwaardiging heeft doen opgaan. De
oorlog zelf wordt reeds door de gansche
wereldopinie (behalve Mussert c.s.) ten
scherpste veroordeeld, doch deze manier van
oorlogvoeren is zóó intens gruwelijk, dat
men er geen woorden voor weet te vinden.
De mannen, die uit Noord*Europa heen*
gingen om de gewonde en stervende Abes*
sijnsche krijgers bij te staan, vinden een
vreeselijke dood in de verre woestijinen
var. het land, dat hun medische hulp noo*
dig had. De met groote milddadigheid bij*
eengebrachte ambulance is vernield. Ons
dunkt, dat een vlammend protest uit de
gansche wereld moet opstij'gen tegen dit fass<
cistische barbarisme.
En bovendien, wat de Zweedsdhe dokters
en verplegers overkwam, kan ook onze
Nederlandsche ambulance, die thans Op het
oorlogstooneel is gearriveerd, treffen. Ook
daarom is het noodig, dat met kracht tegen
de 'Italiaansöhe geweldenarijen wordt ge=>
protesteerd. Eni verder zal het zaak zijn,
dat de actie der mogendheden inzake de sanc
ties vastberaden wordt voortgezet, opdat
aan Caesar Mussolini een krachtig halt
worde toegeroeipen.
D« muziek onder Israël.
II.
De vorige beschouwing heeft ons een
overzicht gegeven van het wezen en worden
der Joods'che muziek, zoover bekend, tot
aan het tijdperk vai; David -"n Salomo;
aan de hand van gegevens ons in den Bijbel
verstrekt. In dit artikel ga ik Unlets ver*
tellen over de plaats welke de muziek in*
nam bij de Tempeldienst en hoe de uitvoe
ring hiervan hoogstwaarsdhijblSjk was.
1 Kronieken 25 1—7 vermeldt ons de
ordening der zangers door David en 2
Kron. 5 12 én 13 geeft het resultaat dezer
organisatie: „En de Levieten, die zanger»
g en diverse andere
IVleikproduct en.
waren van hen allen, van Asaf, van Henan,
van Jeduthun, en van hunne zonen en
van hunne broederen, in fijn linnen geldeed,
met cymbalen en met luiten en harpen,
stonden tegen het Oosten des altaars, en
met hen tot honderd en twintig priesfteren
toe, trompettende met trompetten; het ge*
schiedde dan als zij eenpariglijk trompetten
en zongen, om een eenparige stem te
laten hooren, prijzende en lovende den
Heere, en als zij de stem verhieven met
trompetten en met cymbalen en andere
instrumenten, en als zij den lfe£fe-p!êseii
dat Hij goed is, dat Zijn Weldadigheid is tot^
ineeuwigheid; ^ïïG'werd het huis met een
wolk vervuld, namelijk het huis des Heeren."
In bovenstaande woorden lezen we het
groote kenmerk van Israels muziekbehoete*
ning „prijzende en lovende den Heere."
Dit onderscheidt de Joodsche muziek van
die der andere volken der oudheid. Was
het biji deze een afdwingen van gunsten
en toestanden, een ipogihg 'dus om de
goden te ontroeren of goed te stemmen;
Israël stond op een geheel ander niveau!
Zij prezen den Heere omdat Zijn weldadig*
heid is tot in eeuwigheid'; dus: 1' art pour
Dieu, d.i.de kunst voor God, als uiting
v^ dankbaarheid en eeiWed en niet als
middel in hun hand met magische madh*
ten die werkten op goed* of misdunken
van een afgod.
Wat zongen die priesters en hoe zongen
zij? Het eerste is ons bekend, het zijii de
Psalmen, de bewijzen van de hoogstaande
literaire en muzikale ontwikkeling der Jo*
den; de manier van uitvoeren is tamelijk!
vaag. Hetgeen hiervan tot de waarschijinlij'ke
feiten behoort, zal ik XJ vertellen. Aan*
gaande de psalmen hoop ik een aparte be*
schouwing te geven in een volgend artikel.
De w'ijze van voordradht kon in de
eerste plaats geweest zijn als solo*zang, dus
een zanger alleen, voorts als eenstemmig
koorgezang. Deze beide konden beantwoor*
dend optreden (responsoriaal gezang) b.v.
bij psalm 136. Na iedere volzin door den
priester gezongen zingt de gemeente: „want
Zijne goedertierenheid is in eeuwigheid."
Een andere mogelijkheid bestaat ook dat
twee koren beurtelings elkander beant*
woordden o£ samenzongen, het z.g.n. an*
tiphonaal (d.i. tegenklinkend) gezang. Bij
de inwijding van Jeruzalems muren uit*
voerig vermeld in Nehemia 12 274'^,
lezen we: Toen deed ik de vorsten ivan
Judi opgaan op de muur; en ik stelde twee
groote dankkoren en omgangen, één 'ter
rechterhand o|p den muur. (vers 31). Het
tweede dankkoor nu ging tegenover hen
(vers 38). Daarna stonden de beide dank*
koren in Gods huis; ook ik' en de helft
der overheden met mij (vers 40). Wat
betreft de instrumentale begeleiding of aan*
vulling en de muzikale beteekenis van vele
opschriften die' in het boek der psalmen
voorkomen, in het verloolp van mSjtn ver*
handeling zal ik hierop ingaan. Allereerst
in het volgende artikel Israels instrumenten.
Middelharnis
F. A. BERNARD.
Baldadigheid der jeugid.
Fascistische Oorlogsvoering.
De Muziek onder Is*aël II
Gemeenteraad Tholen.
Binnenland: De radio «rede van Dr. Colij'n,,
Terugblik.
Buitenland: De oorlog, in Abessynië
Bombardement Zweedsche Roode Kruis
Ambulance.
Gemengd. Nieuw».