CmWEEKBIADÖpGED.GR0riDl5IAG vSÖRHZyD-HOairiZEElJWJCHE EUAHDEH EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 8e Jaarjjané ZATERDAG 4 JANUARI 1936 No 700 N.V. Uitgeversmaatschappij „Eilanden-nieuws" Muziek WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" - 18e ^:AARGANQ Dit nummer bestaat uit 2 bladen Naar Uwe ordinantiën. Een nieuw jaar heeft zijn intrede gedaan En daarmede ziin alle men- schen gedwongen een ander jaar- ta][ te schrijven. Ook degenen die zoo diep zijn gezonken, dat zij zeg gen .daar is geen God" zijn er toe verplicht. Want de Heere heeft een maal gesproken tot Noach Voor taan alle de dagen der aarde zullen zaaiing en oogst, en koude en hitte en zomer en winter, en dag e n nacht niet ophouden- Dies blijft de wisseling der da gen en maanden en jaren bestaan naar het Woord Gods, zoolang de Heere geen einde maakt. En onder de menschen zal er nooit een ge vonden worden die het veranderen zal. Zoo buigt dan hef menschdom zich onder die ordinantie des Mee ren, hetzij zij het weten of niet we ten, willen of niet willen. Waarlijk, de zonde heeft hef menschelgk verstand verduisterd, zoodat bi^ deze dingen niet opmerkt De ifcde of hef gezond verstand, waarop zij zich zoo gaarne beroe pen, die des Heeren Woord niet willen aannemen, geeft duidelijke blijken van gebrekkig redeneeren en dwaze opvattingen. Hoe zal het eenmaal bewaarheid worden, dat de vreeze des Heeren het beginsel der wijsheid is 1 In den dag dts gerichts zullen beschaamd staan allen, wier blinde oogen niet zijn opengegaan en wier verstand niet verlicht is Neen, de verlichte tijd geeft het ware licht niet. De oude waarheid blijft onveranderlijk staan .in Uw licht zien wij hef licht.' De weten schap moge hef ver brengen en de uitvindingen moge vele zijn de weg tot ware wijsheid is nog steeds dezelfde gebleven God verandert niet en Zijn Woord staat vast in eeuwigheid. Daarvan kon de dichter van Ps. 119 zoo vol blijdschap zingen. Dat was hem tot vreugde. Hij had ge leerd de werken Gods in natuur en genade op te merken. Het deed hem biddenUwe handen hebben mij gemaakt en bereid.maak mi) verstandig, opdat ik Uwe geboden leere. Bij alle wisseling ook van het jaar wordt het Woord Gods bevestigd en de heerschappij des Heeren openbaar, Getrouw houdt de Heere vast aan hetgeen door Hem is gesproken. In schepping en herschepping zijn de woorden van den souvereinen God onverander lijk. Dies is dit de roem: Uwe getrouw heid is van geslacht tof geslacht. O, hoe is ook hierin de Heere ge trouw bij alle ontrouw. Want hoe maakt hef de mcnsch tegenover dien God? Wel wordt er gerekend met de geregelde opvolging van zaaien en oogsten, koude en hitte, zomer en winter, dag en nacht, doch waar blijft de dank des har ten voor die zoo vaste orde Wie zal uitroepen: Gij, o Heere, hebt de aarde gemaakt en zij blijft staan; naar Uwe ordinantiën blgven zij nog heden staan, want zij alle zijn Uwe knechten. Zoo blijkt dan ook hier, dat de mensch tof geen goed bekwaam Is. Ook hier zal hij, die van God ge leerd wordt, belijdenZoo Gij in 'f gericht wil treden, wie zal be staan Groot is de genade des Heeren, dat Hij ook in dezen de zondaars onderwijzen zal in den weg. De Heere zal hen leeren, waf in de schepping Hem nog gehoorzaam is, gelijk ten dage (oen ze gescha pen werden En beschaamd zullen zij zijn, die dan zichzelf in hun wederspannigheid aanschouwen. Zij behoorden eveneens knech ten des Heeren fe zijn Maar wie zijn ze tof knechten Dienstknech ten der zonde zijn de menschen- kinderen van nature en daarom vrij van de gerechtigheid. Dan wacht ook hef loon der ongerech tigheid van dien God, die een ie gelijk zal vergelden naar zijn werk. Zal de ziel hierdoor gebracht worden tof een roepen om genade wel begeerig om den Heere te dienen, maar onbekwaam er toe dan kan alleen Jezus Christus hem helpen. Die knecht des Heeren heeft den wil des Heeren volbracht Hij heeft volmaakt gediend. Hfl is gehoorzaam geweest tot dea dood des kruises en heeft het loon der gerechtigheid verworven. En den gebrokenen van geest en den gebrokenen en verslagenen harten wordt hef toegeroepenZie, uw heil komtzie, Zijn loon is met Hem, en Zijn arbeidsloon is voor Zijn aangezicht. Die is de Knecht, van Wien de Heere spreekt: Zie, Mijn Knecht, Dien Ik ondersteun, MiJn Uitver korene, in de welken Mijne ziel een welbehagen heeft. Als die Knecht Zijn werk in de ziel legt en alzoo hef beginsel der gehoorzaamheid in hef hart van Zijn volk brengt welk een wonder worden ze dan voor zichzelf, 't Is omdat de Heere Zijn volk gewillig maakt op den dag Zijner heirkracht. Hfl geeft den moeden kracht en Hij vermenigvuldigt de sterkte dien, die geenc krachten heeft. Dan noemt de Heere hen Zijne knechten, dienstknechten dea Hee ren. Het is een eerenaam. Een naam die hen dikwijls beschaamd doet vragen Maar ziJn wij wel goede en getrouwe dieastknechten? Want, o, om een goede en ge trouwe dienstknecht f e zijn! Hoe dikwijls kan satan, wereld, vleesch, nog verhinderen den dienst des Heeren waar fe nemen O, dan moet er beschaamdheid zQn, als men bepaald wordt, dat de Heere de aarde ge maakt heeft en zij blijft staan; naar de ordinantiën des Heeren blijven zij nog heden staan, want zij allen zijn Z^ne knechten. Moge de Heere, die dewisaeling des jaars naar Zijne ordinantie we derom deed komen, leeren be schaamd te zijn over hef knecht schap van ons eigen hart. En geve zoo de ingang des jaars voor den Heere te komen met de belijdenis van Daniël: O Heere, bij ons is de beschaamdheid der aangezich ten bij onze koningen, bQ onze vorsten, en bij onze vaderen, om dat wi) tegen U gezondigd hebben. En de Heere, de Almachtige, Die spreekt en het is er, Die tof krach ten maken kan, schenke fe pleiten gelijk die profeet: Bij den Heere onzen God zijn de barmhartighe den en vergevingen, alhoewel wij tegen hem gerebelleerd hebben. En de Heere Jezus zij u tof knecht om fe leeren dienen in den dienst des Heeren, waarvan hef Wooid zegf. dat hef is een liefdediensf. tifit nieuwe jaar geve u dienst knechten fe zijn door de kracht van Christus, door Wien het mo gelijk is, dat hef volk des Heeren tijden kent, waarop zij mogen roe men Ik vermag alle dingen door Christus, dié mij kracht geeft. M. PRODUCTEN z^n gocdï In flestchen: Volle cacao, Cacaodrank, Slagroom, Koffieroom N.V. Ver. Zuivelbereiders Persoonsdam 18 ROTTERDAM f iiiiiiiiiuiiiiiiiiiiniiinoiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiM^^ Voornaamste inhoud Advertentie-prijs 20 cent pef^regel. Reclames 40 et.; Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1 6 regels 80 et Boek-aan- Icondiging 10 cent per regel Contracten belangrijk lager UITGAVK VAN Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendrikstr. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Versciiijnt iederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar o Heere! Uw Woord testaat in eeuwig;» hcid in de hemelen. Uwe getrouwheid is van geslacht tot geslacht; Gij' hebt de aarde gemaakt en dj blijft staan; naar Uwe ordinantiën bljVen zij nog heden, want rij alle zijn Uwe knechten. Ps. 119 89—91. Banideloosh«id en tuchteloosheid. De jeugd, inzonderheid de meer rijpere jeugd is op onze eilanden vaak zeer bande* loos en tuchteloos. Herhaaldelijk bereiken onze Redactie daar<= over klachten. Met name op het eiland Sint^Filipsland la^» ten de toestanden op het gebied van de tucht zeer veel te wenschen over. Dat is een groot gevaar dat ons volk bedreigt. Dat gevaar knaagt aan de moraliteit van ons geslacht. De jeugd van heden zijn de vaders en moeders van de toekomst. Aan wie de schuld? We verhelen ons niet het ronduit te zeggen: „De schuld is aan de oud«rs." Zeker, met name te St. Filipsland, zijn er nog wel andere oorzaken aan te wijzen, met name de Openbare School, waar vaak socialistisch personeel werkzaam is. En hoe zlullen die opvoeden tot eerbied, over^^ eenkonistig het vijfde gebod, Daar de angel van haat, klassehaat, en opsta.ndigheid in hun ziel is gedrongen. Maar ten opzichte van de bandeloosheid ïijn het voornamelijk de ouders bij wie de schuld ligt. De goeden en die zijn er gelukkig ook nog, met te na gesproken, maar die kun je er pp ons eiland gemakkelijk uitkennen. In de allereerste plaats is het opvoeden w«rk van de ouders. Ongelukkig zijn velen zich daarvan niet bewust, van hun zware moeilijke en verant» woordelijke taak. Men heeft kinderen, maar van zijn ver>< antwoordelijkheid voor God en menschen daarvan beseft men niets. Gevoelt den last van het opvoeden. En van dien last maakt men zich af. Daardoor zijn onze straten, wegen en dij* ken bij avond en ontij bevolkt met de; jeugd. De straat bij winteravond in den donker is een academie vooi' bandeloosheid en tuchteloosheM. v,y Maken onze straten als voorportalen van Sodom en Gomorrah waar de zonde en ongerechtigheid vrij uitgesproken en bedrt^s ven wordt Men wil zich bevrijden van den last der «opvoeding. Opvoeden is een moeilijk, is een gewich* tig werk. Het kost inspanning, 't mat at door te* leurstelling en door telkens en telkens weer opnieuw te moeten beginnen. Volharding is noodig. En dien last werpt men van zich. Laat toe, dat de kinderen op de straten zwerven, indien al niet erger dat men ze naar buiten stuurt. Eb daar worden het meesters in liegen en bedriegen. In straatschenderij, in baldadigheid. In vuil spreken, in roepen en tieren. En komt men zelfs tot misdaden. Die vanwege de afgesproken zwijgzaam* heid niet te achterhalen zijn. En op die manier 'raakt men van kwaad tot erger. Van baldadigheid komt men tot dief* stal, ja zoo al niet erger. En vanwaar dit alles? Hoofdzakelijk vanwege het groot verzuim der ouders. Die laten het teveel op hun beloop. Bemoeien zich niet met hun kinderen. Daar ligt de grootste fout. De meeste ouders nemen niet den tijd om zich met hun kinderen te bemoeien. De huiselijkheid ontbreekt. De gezelligheid, waar vader en moeder met hun kinderen bijeen zitten. Zich bezig* houden met hun kinderen. Oog houden op wat ze leeren moeten voor school, catechisatie, of Zondagsschool Met de kinderen praten. Met hen lezen óf hen behulpzaam zijn bij huiswerk. Niets van dat alles. Een kind zoekt gezelligheid. Is die in de huiselijke kring niet te vinden, ze wordt elders gezocht, met de schrikkelijke gevolgen van dien. Zoo is het ook voor de grooten. Dat de vaders en moeders het bedach* ten, veel onheil werd afgewend. En de diepste oorzaak van dit alles. De Godsvreeze wordt gemist. Zonder eerbied voor God, Zijn Woord en Dag vervalt alle eerbied voor de over ons gestelden. Gods Woord heeft afgedaan. Daarbij leeft men niet meer. Onder den adem v?n 's Heeren Getuigenis, daarvan heeft men het gezin ojittrokken. Gods Woord ten regel. Dat oude Calvinistische levensprinciep heeft men verbroken. Diepe onkunde, wortel van het bijgeloof dat hier zoo schrikeklijk tiert is er voor in de plaats gekomen. Zuivere historische kennis van dat Woord, ontoereikend op zichzeli ter zaligheid, heeft men al te; zeer versmaad en daardoor zakt men weg in vreeselijke onkunde. Ouders houdt u bezig met uw kinderen, houdt ze onder uw opzicht, spreekt en leest met hen samen. Weg met die onverschilligheid. Bemoeit U| met uw kinderen, laat ze niet op de donkere straten. Tot last van anderen, tot schrik van hen die de straat passeeren moet, tot verwoesting van hun ziel. Brengt een sfeer van gezelligheid in uwe woningen. 't Is tot heil der ouders en van dei kinderen. Leest en onderzoekt met hen 's Heeren Woord en andere goede boeken. Dat 's Heeren Woord regel zij voor u en uwe kinderen. Ge zult er wel bij varen. Fascistische oorlogvoering. Dat het fascisme in de ipractijk een stelsel van ruwheid en barljaarschheid blijkt te zijn en een terugkeer tot toestanden van eeuwen terug, waarvan men gedacht zou hebben, dat ze voorgoed voorbij waren, daaraan kan, dunkt ons, niet meer getwiij&ld wor* den. Als men ziet, dat het zioh .jnet het geweld der wapenen moet staande houden; da* hef met zijn concentratiekampen, waar* in mishandeling aan de orde van de dag is, eenzelfde methode volgt als het communis* me; dat het tegen moord niet opziet (von Schleicher, Roehm, Matteotfi); dat het met zSj'n geweldige oorlogstoerustingen de finan* Ciën van het land op de duur ruïneert en een internationale toestand schept, die vroeg of laat in een catastrolphe moet ein* digen; als men dat alles aanschouwt, zal men tot de conclusie moeten komen, dat door de opkomst van het fascisme de be^ schaving eeuwen wordt teruggezet. Het op* treden van Mussolini tegen Abessynië de* monstreert dit eveneens op duidelijke wijze. Het fascistisch Italië zal aan dit half beschaaf de volk de zegeningen der blanke beschaving brengen! Daartoe werpen de Italiaansche vliegers hun 'lïommen uit niet alleen over de tenten der ïoldatCa, Tia?.!' -ooV - de hutten der burgerbevolking en worden vrouwen en kinderen in stukken gescheurd. Zoo brengt men beschaving! Dit alles is reeds voldoende om ieder weldenkend mensch met afschuw te vervul len van zulk een staatssysteem. Maar wat de Italianen enkele dagen geleden hebblen gedaan, gaat werkeljk alle perken te bui* ten! Men heeft het kunnen lezen: vanuit vliegtuigen werden bommen geworpen op de Zweedsche ambulance, die geposteerd was in het Zuiden van Abessynië. Negen Zweden en 23 Abessyniërs kwamen om het leven. Van de Zweedsdhe ambulance zelf schoot bSjna niets over! Het is geen wonder, dat deze schandelijke daad, welke niet alken in strijd is met de regelen van het internationale recht, dat immers het Roode Kruis beschermt, maar ook met de allereerste eisChen der bescha* ving, in de geheele wereld een storm |van verontwaardiging heeft doen opgaan. De oorlog zelf wordt reeds door de gansche wereldopinie (behalve Mussert c.s.) ten scherpste veroordeeld, doch deze manier van oorlogvoeren is zóó intens gruwelijk, dat men er geen woorden voor weet te vinden. De mannen, die uit Noord*Europa heen* gingen om de gewonde en stervende Abes* sijnsche krijgers bij te staan, vinden een vreeselijke dood in de verre woestijinen var. het land, dat hun medische hulp noo* dig had. De met groote milddadigheid bij* eengebrachte ambulance is vernield. Ons dunkt, dat een vlammend protest uit de gansche wereld moet opstij'gen tegen dit fass< cistische barbarisme. En bovendien, wat de Zweedsdhe dokters en verplegers overkwam, kan ook onze Nederlandsche ambulance, die thans Op het oorlogstooneel is gearriveerd, treffen. Ook daarom is het noodig, dat met kracht tegen de 'Italiaansöhe geweldenarijen wordt ge=> protesteerd. Eni verder zal het zaak zijn, dat de actie der mogendheden inzake de sanc ties vastberaden wordt voortgezet, opdat aan Caesar Mussolini een krachtig halt worde toegeroeipen. D« muziek onder Israël. II. De vorige beschouwing heeft ons een overzicht gegeven van het wezen en worden der Joods'che muziek, zoover bekend, tot aan het tijdperk vai; David -"n Salomo; aan de hand van gegevens ons in den Bijbel verstrekt. In dit artikel ga ik Unlets ver* tellen over de plaats welke de muziek in* nam bij de Tempeldienst en hoe de uitvoe ring hiervan hoogstwaarsdhijblSjk was. 1 Kronieken 25 1—7 vermeldt ons de ordening der zangers door David en 2 Kron. 5 12 én 13 geeft het resultaat dezer organisatie: „En de Levieten, die zanger» g en diverse andere IVleikproduct en. waren van hen allen, van Asaf, van Henan, van Jeduthun, en van hunne zonen en van hunne broederen, in fijn linnen geldeed, met cymbalen en met luiten en harpen, stonden tegen het Oosten des altaars, en met hen tot honderd en twintig priesfteren toe, trompettende met trompetten; het ge* schiedde dan als zij eenpariglijk trompetten en zongen, om een eenparige stem te laten hooren, prijzende en lovende den Heere, en als zij de stem verhieven met trompetten en met cymbalen en andere instrumenten, en als zij den lfe£fe-p!êseii dat Hij goed is, dat Zijn Weldadigheid is tot^ ineeuwigheid; ^ïïG'werd het huis met een wolk vervuld, namelijk het huis des Heeren." In bovenstaande woorden lezen we het groote kenmerk van Israels muziekbehoete* ning „prijzende en lovende den Heere." Dit onderscheidt de Joodsche muziek van die der andere volken der oudheid. Was het biji deze een afdwingen van gunsten en toestanden, een ipogihg 'dus om de goden te ontroeren of goed te stemmen; Israël stond op een geheel ander niveau! Zij prezen den Heere omdat Zijn weldadig* heid is tot in eeuwigheid'; dus: 1' art pour Dieu, d.i.de kunst voor God, als uiting v^ dankbaarheid en eeiWed en niet als middel in hun hand met magische madh* ten die werkten op goed* of misdunken van een afgod. Wat zongen die priesters en hoe zongen zij? Het eerste is ons bekend, het zijii de Psalmen, de bewijzen van de hoogstaande literaire en muzikale ontwikkeling der Jo* den; de manier van uitvoeren is tamelijk! vaag. Hetgeen hiervan tot de waarschijinlij'ke feiten behoort, zal ik XJ vertellen. Aan* gaande de psalmen hoop ik een aparte be* schouwing te geven in een volgend artikel. De w'ijze van voordradht kon in de eerste plaats geweest zijn als solo*zang, dus een zanger alleen, voorts als eenstemmig koorgezang. Deze beide konden beantwoor* dend optreden (responsoriaal gezang) b.v. bij psalm 136. Na iedere volzin door den priester gezongen zingt de gemeente: „want Zijne goedertierenheid is in eeuwigheid." Een andere mogelijkheid bestaat ook dat twee koren beurtelings elkander beant* woordden o£ samenzongen, het z.g.n. an* tiphonaal (d.i. tegenklinkend) gezang. Bij de inwijding van Jeruzalems muren uit* voerig vermeld in Nehemia 12 274'^, lezen we: Toen deed ik de vorsten ivan Judi opgaan op de muur; en ik stelde twee groote dankkoren en omgangen, één 'ter rechterhand o|p den muur. (vers 31). Het tweede dankkoor nu ging tegenover hen (vers 38). Daarna stonden de beide dank* koren in Gods huis; ook ik' en de helft der overheden met mij (vers 40). Wat betreft de instrumentale begeleiding of aan* vulling en de muzikale beteekenis van vele opschriften die' in het boek der psalmen voorkomen, in het verloolp van mSjtn ver* handeling zal ik hierop ingaan. Allereerst in het volgende artikel Israels instrumenten. Middelharnis F. A. BERNARD. Baldadigheid der jeugid. Fascistische Oorlogsvoering. De Muziek onder Is*aël II Gemeenteraad Tholen. Binnenland: De radio «rede van Dr. Colij'n,, Terugblik. Buitenland: De oorlog, in Abessynië Bombardement Zweedsche Roode Kruis Ambulance. Gemengd. Nieuw».

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1936 | | pagina 1