CHDWEEKBLADopGED.GD0m5IAG vöoQciZUID-HOLLEnZCEUW^ EILAHDEn ZWIT5ERSCHE EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 8e Taar^anö ZATERDAG 7 DECEMBER 1035 No 693 N.V. Uitgeversmaatschappij „Eilanden-nieuws Uit het Kijkvenster WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" - 18e JAARGANG Dif ntimtner bestaat uit 2 bladen Op wien de Heere ziet. Een tweede keiteeken van het ware volk des Heeren is: „versla gen van gecht" Ook dit is vrucht van genade daarin is het werk df s Heiligen Geestes. Een onwederge borene weet er niet van, eigenge- rechtige, hoogmoedige Parizeer als hij is. De «verslagene van gee-sf is de ontdekte zondaar, wiens harte, van nature zoo hard als een steen, is verbrijzeld door den hamer der wet; hij is zoo geslagen door het zwaard des Geestes,'dat hij geen tegenweer meer heett tegenover God in zijn deugd en vroomheid, zijn braafheid en eigengerechtigheid ten doode toe verwond, ligt hij red deloos, radeloos, machteloos in zijn ellende voor God. Bevindelijk wordt doorleefd mijn gerechtigheid is een wegwerpelijk kleedgezondigd heb ik tegen het driemaal f'eilige Rechtvaardige, Hoofie Wezen daarbij heb "ik mij schuldig gemaakt aan verkrachting van Gods heilig recht en schennis der Allerhoogste Majesteit. De .verslagene van geest* is aan zichzelf bekend gemaakt als een, die de geheele wet heeft geschon den, zwaarlijk hee;ft overtreden alle geboden des Heeren met gedach ten, woorden en werken hij weet zich een snood rebel tegen den Heere, die als goddeloos wetsver- breker ten volle verdient alle hare vloekspraken Een verslagene van geest is hij, die zondaar voor God is geworden, ja, de voornaamste der zondaren, en in dien weg leert omhelzen het recht Gods, zfln dood- en doem- vonnis nderteekent en belijdt Rechtvaardige Rechter, indien Gij mij zult laten verloren gaan zal ik moeten erkennen; «l'w doen is rein^ Uw vonnis gansch rechtvaar dig.' Zóó is de legering van den ver slagene van geest. Doch merkt nu opde ontdekte ziel, ondersteund en getrokken door de vei borgen invloeden dcs Hei ligen Gees'es, gaat bidden haren Rechter om .genadeen geen recht krijgt te vragen met de Kerke Gods Is er eenig middel, waardoor ik de tijdelijke en eeuwige straf moge ont gaan en weder tot genade komen Verlegen wordt „om en uitgezien" naar een Middelaar, die der gerech tigheid voldoening geeft, naar een Borg, die betaalt de onmetelijke schuld I En de Heilige Geest opent het oog voor de onmisbaarheid, noodzakelijkheid enalgenoegzaam- heid van dtn Middelaar Gods en der menschcn, komt te gunnen een blik in het Evangelie, dat vertelt van den Heere Jezus Christus als den Borg en den Zaligmaker Een zaligmakend ontdek te zondaar wordt ingeleid in het heilgeheim, dat in den Heere Je zus als ,Za igmaker* dwz. „vol" maker, besloten ligt de volheid van genade, gerechtigheid en le ven, opdat de arm" allesmissende, verslagene, ontledigde zondaar aU les voor tijd en eeuwigheid, voor leven en sterven zou bezitten in Hem, ontvangende uit Zijne volheid genade voor genade. En dat geeft den „arme en ver slagene van geest' zulk pen aan bidding aan den troon der genade, doet htm liggen als een ehendige bedelaar aan de voeten des Hte- ren. Midden in den dood, ontbloot van de voor God geldende gerech tigheid wordt gezocht builen zich het leven en de gerechtigheid in den Heere Jezus, het is te doen om bekleed te mogen worden met het witte kleed van Christi De arme zondaar neemt de toe vlucht onder de vleugelen van den rijken rh.istus; naar Jezus en naar Jezus alleen wil de ziel heen 1 En komende met smeeking en geweer, klimt op de bede O, wat is dat groot I worstelingen Gods krijgen te worstelen met den Heere, met de Kananeesche vrouw aan te mogen houden aan des Hei- lands voeten om genade van de tafel des Heeren, met den tollenaar uit te roepen: .O, God, zijt mij zondaar genadig I" De verslagene van geest*, de arme, die smeekingen spreekt; .be haagt Gode"want ahoo zegt de Heereop dezen zal Ik zien De offeranden Gods zijn een gebroken geesteen gebroken en verslagen hart zult Gij, o GodI niet verach ten. Op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn Woord beeft «Beven voor het Woord des Hee ren", dat is het derde kenteekcn van Gods volk. Het „Woord des Heeren" is: Wet en Evangelie, het getuigenis van Gods recht en genade; de open baring der Waarheid van Vrije gunst riet Woord houdt voor alwat moet „bevindelijk worden gekend en beoefend' tot zaligheid der ziel en tot godzaligheid des levens Het Woord geeft aan hoe de Heere God wil worden gediend en ont vangen de eere en vreeze Zijn Naams ook in Kerk en Staat. Voor het woord .beven* sluit in vervuld zijn mei eerbied en heilig ontzag te genover dat Woord, in kinderlijke vreeze zich buigen onder dat Woord als Woord van God, het groot en eeuwig Opperwezen, zeer te vree zen de gansche Heilige Schriftuur houden voor het onfeilbare .Gods getuigenis, dat eeuw'g zeker is en si. chten wijsheid leert'; naar de inzettingen Gods alles wel aanstel len in het Kerkelijke en Staatkun dig leven. Beven voor het Woord 1 Ziet daar den eisch des Heeren I En wat geschiedt? Het Woord wordt versneden door het mes der critiek. die zich god- delooslijk stelt boven het Woord men buigt niet onder het Woord, als de .criticus" de .oordeeler der gedachten en der overleggingen des harten" (Hebr. 4) Van menigen kansel wordt niet het Woord gepredikt, worden niet verkondigd de goddelijke Waarhe den, waarbij de Heere op het hoogst wordt verheerlijkt en de mensch op het diepst wordt vernederd; in la gere, hoogere en Hoogescholen wordt dwaalleer en leugen inge prent tot verderving der zielen van jong en oud. Ach .Hoorders* des Woords zijn er nog weJ, doch de „Daders" zijn weinigen; geen beven onder ernst van dood en graf, oordeel en eeuwigheid, onder de gcrichfen op aarde, die gerechtigheid moesien leeren er is geen ontroering onder de prediking van hemel en hel. DRAlSltlAvANWLKEMBURQ'S- A --iLEVERTR/ door het gebruik van. HOLLANDSCH- REEPEN Voornaamste inhoud niEuws Advertentie prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et Boek-aan- k Ddiging 10 c«nt per regel Contracten belangrijk lager UlTGAVt VAN Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendrikstr. 122 C. Giro 167930 Pos'bnx 8 Tel. 17 Abonnements prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Bulienlaod 8 gulden per jaar maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn Woord beeft. Jesaja 66 2b. II. Vertroost mijn ziel in haar geween, En zeg haar„'k Ben uw heil alleen." De Heer is recht in al zijn weg en werk; Zijn goedheid kent in 't gansch heelal geen perk. Hij is nabij de ziel, die tot Hem zucht; Hij troost het hart, dat schreiend tot Hem vlucht; Dat, ongeveinsd, in 't midden der ellenden Zich naar Gods troon met zijn gebeen blijft wenden. Hij geeft den wensch van allen, die Hem vreezen; Hun bede heeft Hij nimmer afgewezen. (Wordt vervolgd) St. Maattensdijïk, Ds. de Bres. Nog eens de toovergeschiedenls te St. Annaland. In enkele nummers van ons blad van eenige maanden geleden schreef onze Thool=> sche briefschrijver „Ko van de Rand sum" mieslijk over deze droeve geschiedenis. Voor een paar redacteuren van de „Voor<= waarts," was dit een mooi klmfje om de „zelfbewusten" eens te doen gnuiven over die achterlijke, domme, bijgeloovige Thole* naars daar te Sint Annaland. Alles door een zuiver roode bril beziende spreken deze roode heeren over onbewoonbaar verklaarde huisjes, modderstraatjes etc. Dat komt zoo te pas in het socialistisch jargon. Met de roode bril op vermogen ze niet de jeugd in haar frischheid te zien, maar zoo in 't voorbijgaan zi^n ze veel gedegene* reerde kinderen. Of dat ook een paar bekwame psychiaters zijn geweest. We meen<^ den, dat onze Sint^^Annalandsche jeugd er wezen mag. Dat gedegenereerde dat moet er zoo bij om de klassestrijd. Als ge onze jeugd te Sint^Annaland beziet, nu dan gaat het wel. 't Is de vraag of ze het van die anderen, waraiee cie re.'a.teuran ze mogelijk onbewust (hè wat leeMjk woord in „zelfbe^ wuste' ooren) vergeleken zouden moeten afleggen. De heeren redacteuren hebben hun best gedaan en beschrijven een en ander zoo levendig ars ze kunnen. En na=< tuurlijk wordt deze droeve geschiedenis he^ nut om propaganda te maken. De oorzaak van de tooverij wel die is vlug gevonden, dat is de slechte economische toestand. En dan is het geneesmiddel ook vlug gevonden. Verbetering Van de economische toestanden.... verlichting .van de geesten. En dan zoo schrijven de heeren zal het bijge* loof wel wijken. j Maar hoe wijs die sjocialistische dokters ook mogen zijn, hier slaan ze den bal mis. Neem twee voertuigen:' De ouderwetsche twe^ielige schokkerkar, of het veergerei of het nog ouderwetscher riemgerei, de ouderen i onzer lezers ken=> nen het wel, als~s^mbü'of van het economie' sche minder goede. Neem daartegen over een prachtig luxe auto als vertegenwoordigend de betere eco nomische toestanden. En we maken ons sterk dat ge in 't laatste meer moderne, meer bijgeloof zult vinden, dan in die ouderwetsche vehikels. Immers bij vele moderne prachtige auto's ontbreekt de mascotte niet. Van bijgeloof gesproken! Dan moet ge niet speciaal op het platte» land zijn. We willen even een en alnder opnoemen. Op de „popjes" in de auto's wezen we al. De voetbalelftallen in de centra der culi» tuur betreden hun velden met e.en mascotte. De vliegeniers zouden niet gaarne hun mas* cotte thuis laten, 't Is toch een bekend feit dat juist in onze groote steden het bijgeloof wehg tiert. Dat menige sinistere dame er haar brood mee verdient. De chef van de Rotterdamsche politie heeft daar onlangs ontstellende mededeelin= gen over gedaan: Is het niet van algemeene bekendheid dat Parijs, de lichtstad mede be= rucht is om de schrikkeUjke bijgeloovigheid. Neen met meerdere of mindere welstand heett het bijgeloof niets te maken. Waar het wel w^t, ja heel vfee;l mee te maken heeft, dat is met het ongeloof. Ongeloof, dat beteekent bijgeloof. Gods Woord loslatend grijpt de mensch naar den stroohalm van het bijgeloof. De verlichte menschen prat gaande op hun ongeloof, zijn juist niet zelden het meest bijgeloovig. Het bijgeloof tiert heusch niet alleen te Sint^Annaland, in menig centra der cul* tuur is het vooral niet minder. Naschrift. Over het „tooveren" te St. An^» naland en St. Philipsland hopen we in volgende nummers nog iets te zeggen. Een sdfiandaal. Te Amsterdam werd Zondag 1 Decern* ber opgevoerd een tooneelstuk genaamd „De Beul." Van dit stuk zeggen we aller=> eerst dat het in Denemarken verboden is, dat bïj de vertooning in Zweden zich moei=' lijkheden voordeden, verder dat het in Lon« den wordt gespeeld in veel gematigder vorm. Zoo zelfs, dat de vorm waarin het in Amsterdam in de stedelijke schouwburg wordt opgevoerd een Engelschman deed zeggen, dat het als het ware een nieuw stuk was, een tooneelstuk van een geheel ander karakter. Verder vertellen we er van, dat het Am^" sterdamsche college van B. en W. de op* voering heeft mogelijk gemaakt door eea subsidie te verkenen van f 2500.— Ergerlijk, ja een schandaal! Er wat de inhoud van het stuk aangaat? Ons leger wordt bespottelijk gemaakt door een dronken soldaat ten tooneele te voeren. De tooneelrecensent van de Nieuwe Rotter dammer schreef onder meer over dit stuk: „Maar wanneer men bemerkt, dat een schrijver dit podium doelbewust kiest als een der vele middelen om een verbeten en in oorsprong buiden deze planken lig* genden haat negativistisch bot te vieren, dajt derhalve niet het betoog de kunst adelt maar veeleer de vorm dier kunst zich leent, zich prostitueert tot wat waarlijk niet alleen onze Oostelijke naburen „gruwelpropagan da" hoeven te noemen, ja dan ziet men het inderdaad als een symptoom van dezen ellendigen tijd, dat zulk een stuk door het eerste gezelschap van de hoofdstad officieel (en met subjectieve kracht der overtuiging) wordt voorgedragen en dat men daarmee, even doelbewust, de po'i ieke moeilijkheden, die in dit geval moeilijk kunnen uitblijven zooals zij blijkbaar ook in Zweden niet uitgebleven zijn tart en uitlokt." En verder: „Waar met zooveel directen en grimmigen haat een stelsel wordt aan* gevallen dat de schrijver over zijn eigen scheldwoorden valt en bïjna geen argu* menten uit de dagbladen genoeg bijeen kan verzamelen om dat stelsel te hekelen en te vervloeken, kan hijl er zeker van zijn er geen bekeerling meer door te maken." Men ziet een vernietigende recensie. En toch laat de Amsterdamsche Regeering het opvoeren. Ja geeft zelfs eeii subsidie van f 2500. Droevig. Een tooneelstuk waar een ander blad van schrijft: „Moord, doodslag, godslastering, verheerlijking van geweld is schering en inslag." Is het wonder dat het publiek tegen zoo'n 'stuk protesteert? Dat er betoogingen ontstaan. Dat er geroepen wordt van: „vuil stuk." „Als dit cultuur is, dan liever maar geen cultuur." De N.R.C, de mogelijkheid van censuur overwegende schrijft: „Wij zouden dan den paradox zien, dat de burgemeester en terecht -r- censuur uitoefent op een voor* stelling ,die zoo juist door het college van B. en W. extra werd gesubsidieerd, waarna het blad eindigt met: „Arme stad, die aldus wordt geregeerd." Inderdaad arme stad! Waar de bevolking op den Dag des Heeren zich voedt met zulke schunnige cultuur. Jammerlijk afgeweken volk van de fon* teir.en des heils, dat geregeerd wordt door mannen, die zulke dingen tolereeren. Het is droevig, dat breede scharen het Woord des Heeren den rug hebben toe* gekeerd en zich geestelijk voeden met asch, Droevig, ja schandalig dat de Overheid zulks toelaat en misdadig dat daaraan het belastinggeld wordt verkwist. De NeeltjenPatersVeüeen. te Ooltgensplaat. In aansluiting op het bericht omtrent de millioenenerfenis van Neeltje Pater in ons Blad van Woensdag j.l. deelt onze cor* respondent te Ooltgensplaat het volgende mede Door eenige personen is een vergadering belegd jn Hotel Hobbel waartoe zij uit* noodigingen hadden verzonden aan die personen, die als eventueele erfgenamen in aanmerking kwamen. 39 personen had* den aan de uitnoodiging gevolg gegeven. De heer A. J. Hobbel opende de vergade* ring en deelde mede dat het doel was om gezamenlijk een vereeniging te Stichten. De leden betalen f 1.contributie van welk bedrag de stamboomen der leden op het gemeentehuis worden uitgezocht. P. Vinke leest een verslag van de vergadering welke te Amsterdam is gehouden. Daarna wordt een bestuur gevormd, be* staande uit de heeren A. M. Hobbel, voor* zitter; P. Vinke, secretaris; A. de Vos, penningmeester; L. de Braber en A. J. Hobbel. Na eenige discussies wordt besloten zich aan te sluiten bij de Neeltje*Pater*vereeni* ging te Amsterdam. Daar er nog meer personen op Flakkee zijn die tot de familie Pater behooren, wor* den deze verzocht zich als Ud op te geven en eventueele papieren, die licht op deze zaak kunnen werpen ter beschikking van den secretaris te stellen, n.l. de heer P. Vinke te Ooltgensplaat. Wij hopen later, als hierover meer be* kend is geworden, op deze zaak terug te komen. DE PRIJSWINNAARS VAN NOVEMBER zie daarvoor de Radiogidsen van deze week. De bezuinigingswet aanvaard Het Ca ipitulanfenstelsel Het Plan van den Arbeid Een last van 33 millioen gulden Iper jaar gedurende 44 jaren Hooge rente een belang voor het vaks hondskapitaal Halen waar het zit De werkelijkheid in het leven. Zoo is dan het Bezuinigingsontwerp ook door de Eerste Kamer aanvaard. Niet in een juich*stemming, o neen, want het ontwerp is niet meer wat het in Maart 1.1. bij! de indiening was. Veel wat er toen in stond is er uitgelicht; de 77 millioen gulden, die het ons eerst zou opbrengen, is nu al geslonken tot 33 m.llioen. En dat is nog hoog gemikt. De stemming viel met 25 tegen 10; er zijn 50 leden, dus waren er, met inbegrip van 2 N.S.B.'ers, 15 leden afwezig. Veel op* positie was er niet tegen, 't is ook al van zooveel kanten bepraat ,dat men er weinig nieuws meer over kan zeggen. De geheele Onderwijs paragraaf is er uitgenomen; die komt later a's aparte wet weer ter tafel. De Ministers hadden dan ook geen moeilijke taak in de Eerste Kamer; in groote trekken hebben zij hun beschouwing uit de Tweede Kamer herhaald, 't Was alles maar mat en sobertjes en sombertjes. Het capitulantenstelsel werd nog besipro* ken en door Minister Colijn toegelicht. Zij, die vrijwillig in militairen dienst gaan en den pnder*orfi .iersrang bereiken, mogen na zes jaar, als zij den dienst verlaten, rekenen op een betrekking in dienst van Rijk, Pro* vincit of Gemeente. Daartoe zal een lijst van capi tulanten worden aangelegd, waaruit de Overheidslichamen keuze zullen moeten doen. Keuze doen is eigenHjk het woord niet, want de oveiheidsdiensten moeten on* geveer in de volgorde van de lijst de per* sonen aanvaarden en ook de capitulant kan een plaatsing niet zoo maar weigeren. Over circa zes jaren zullen de eerste can* didaten komen. De Regeering doet dit, om de beschikking te houden over jeugdige onder*officieren. Thans zijn deze mannen meestaf "van zulk een leeftijd, dat hun mi* Utaice prestatie al over het hoogtepunt heengaat. De Minister wil wat frisch bloed in het leger brengen en hij noemt het een aanwinst als in de toekomst de lagere ambtenaren in het leger hebben geleerd wat orde en tucht beteekent. Dit alles houd< dus in, dat spoedig de overheidsdiensten allereerst plaats bieden aan hen, die als militair getoond hebben hun vaderland! te willen dienen. Dat b.v. de groote ge* meenten met hun goeddeels „rood*getinte" arbeiders hier wel een beetje op haar neus kijken, ligt voor de hand. Maar voor leger en voor ambtenarencorps lijkt mijl de op* zet niet zoo slecht. Driestarren: Opvoering van het toneelstuk ,JDe Beul" De toovergeschiedenis te St. Annaland De Neeltje Patervereenjging te Ooltgensplaat, UIT HET KIJKVENSTER: De, bezuinjgings wet aanvaatd. Het bezit van de bezitloozef S.D.A.P. Neo=Calvinistische Literatuur over Flakker VIII. Gemeenteraad St. Philipsland (2e Blad.) Gemeenteraad Sommelsdijk en Oude Tonge (2e, Blad.) Wijlen de WelEd, Gestr. Heer Mr. van Wely op het Kantongerecht te Sommelsdijk heirdacht. (2e Blad.) Brieven uit hef eiland Tholen. Gemengd Nieuws: Groote brand ie Haame stede. Afschuwelijke moord te Rotterdaia.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1