CHDWEEKBLADopGED.GD0m5IAG vöoQciZUID-HOLLEnZCEUW^ EILAHDEn
ZWIT5ERSCHE
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
8e Taar^anö
ZATERDAG 7 DECEMBER 1035
No 693
N.V. Uitgeversmaatschappij „Eilanden-nieuws
Uit het Kijkvenster
WAARIN SEDERT 1 NOVEMBER 1935 OPGENOMEN HET BLAD „ONZE EILANDEN" - 18e JAARGANG
Dif ntimtner bestaat uit 2 bladen
Op wien de Heere ziet.
Een tweede keiteeken van het
ware volk des Heeren is: „versla
gen van gecht" Ook dit is vrucht
van genade daarin is het werk df s
Heiligen Geestes. Een onwederge
borene weet er niet van, eigenge-
rechtige, hoogmoedige Parizeer als
hij is.
De «verslagene van gee-sf is de
ontdekte zondaar, wiens harte, van
nature zoo hard als een steen, is
verbrijzeld door den hamer der
wet; hij is zoo geslagen door het
zwaard des Geestes,'dat hij geen
tegenweer meer heett tegenover
God in zijn deugd en vroomheid,
zijn braafheid en eigengerechtigheid
ten doode toe verwond, ligt hij red
deloos, radeloos, machteloos in zijn
ellende voor God.
Bevindelijk wordt doorleefd mijn
gerechtigheid is een wegwerpelijk
kleedgezondigd heb ik tegen het
driemaal f'eilige Rechtvaardige,
Hoofie Wezen daarbij heb "ik mij
schuldig gemaakt aan verkrachting
van Gods heilig recht en schennis
der Allerhoogste Majesteit.
De .verslagene van geest* is aan
zichzelf bekend gemaakt als een,
die de geheele wet heeft geschon
den, zwaarlijk hee;ft overtreden alle
geboden des Heeren met gedach
ten, woorden en werken hij weet
zich een snood rebel tegen den
Heere, die als goddeloos wetsver-
breker ten volle verdient alle hare
vloekspraken
Een verslagene van geest is hij,
die zondaar voor God is geworden,
ja, de voornaamste der zondaren,
en in dien weg leert omhelzen het
recht Gods, zfln dood- en doem-
vonnis nderteekent en belijdt
Rechtvaardige Rechter, indien Gij
mij zult laten verloren gaan zal ik
moeten erkennen; «l'w doen is
rein^ Uw vonnis gansch rechtvaar
dig.'
Zóó is de legering van den ver
slagene van geest.
Doch merkt nu opde ontdekte
ziel, ondersteund en getrokken door
de vei borgen invloeden dcs Hei
ligen Gees'es, gaat bidden haren
Rechter om .genadeen geen recht
krijgt te vragen met de Kerke Gods
Is er eenig middel, waardoor ik de
tijdelijke en eeuwige straf moge ont
gaan en weder tot genade komen
Verlegen wordt „om en uitgezien"
naar een Middelaar, die der gerech
tigheid voldoening geeft, naar een
Borg, die betaalt de onmetelijke
schuld I
En de Heilige Geest opent
het oog voor de onmisbaarheid,
noodzakelijkheid enalgenoegzaam-
heid van dtn Middelaar Gods en
der menschcn, komt te gunnen een
blik in het Evangelie, dat vertelt
van den Heere Jezus Christus als
den Borg en den Zaligmaker
Een zaligmakend ontdek
te zondaar wordt ingeleid in het
heilgeheim, dat in den Heere Je
zus als ,Za igmaker* dwz. „vol"
maker, besloten ligt de volheid
van genade, gerechtigheid en le
ven, opdat de arm" allesmissende,
verslagene, ontledigde zondaar aU
les voor tijd en eeuwigheid, voor
leven en sterven zou bezitten in
Hem, ontvangende uit Zijne volheid
genade voor genade.
En dat geeft den „arme en ver
slagene van geest' zulk pen aan
bidding aan den troon der genade,
doet htm liggen als een ehendige
bedelaar aan de voeten des Hte-
ren.
Midden in den dood, ontbloot
van de voor God geldende gerech
tigheid wordt gezocht builen zich
het leven en de gerechtigheid in
den Heere Jezus, het is te doen om
bekleed te mogen worden met het
witte kleed van Christi
De arme zondaar neemt de toe
vlucht onder de vleugelen van den
rijken rh.istus; naar Jezus en naar
Jezus alleen wil de ziel heen 1
En komende met smeeking en
geweer, klimt op de bede
O, wat is dat groot I worstelingen
Gods krijgen te worstelen met den
Heere, met de Kananeesche vrouw
aan te mogen houden aan des Hei-
lands voeten om genade van de
tafel des Heeren, met den tollenaar
uit te roepen: .O, God, zijt mij
zondaar genadig I"
De verslagene van geest*, de
arme, die smeekingen spreekt; .be
haagt Gode"want ahoo zegt de
Heereop dezen zal Ik zien De
offeranden Gods zijn een gebroken
geesteen gebroken en verslagen
hart zult Gij, o GodI niet verach
ten.
Op dezen zal Ik zien, op den
arme en verslagene van geest, en
die voor Mijn Woord beeft
«Beven voor het Woord des Hee
ren", dat is het derde kenteekcn
van Gods volk.
Het „Woord des Heeren" is: Wet
en Evangelie, het getuigenis van
Gods recht en genade; de open
baring der Waarheid van Vrije gunst
riet Woord houdt voor alwat
moet „bevindelijk worden gekend
en beoefend' tot zaligheid der ziel
en tot godzaligheid des levens Het
Woord geeft aan hoe de Heere
God wil worden gediend en ont
vangen de eere en vreeze Zijn Naams
ook in Kerk en Staat. Voor het
woord .beven* sluit in vervuld zijn
mei eerbied en heilig ontzag te
genover dat Woord, in kinderlijke
vreeze zich buigen onder dat Woord
als Woord van God, het groot en
eeuwig Opperwezen, zeer te vree
zen de gansche Heilige Schriftuur
houden voor het onfeilbare .Gods
getuigenis, dat eeuw'g zeker is en
si. chten wijsheid leert'; naar de
inzettingen Gods alles wel aanstel
len in het Kerkelijke en Staatkun
dig leven.
Beven voor het Woord 1 Ziet daar
den eisch des Heeren I
En wat geschiedt?
Het Woord wordt versneden door
het mes der critiek. die zich god-
delooslijk stelt boven het Woord
men buigt niet onder het Woord,
als de .criticus" de .oordeeler der
gedachten en der overleggingen des
harten" (Hebr. 4)
Van menigen kansel wordt niet
het Woord gepredikt, worden niet
verkondigd de goddelijke Waarhe
den, waarbij de Heere op het hoogst
wordt verheerlijkt en de mensch op
het diepst wordt vernederd; in la
gere, hoogere en Hoogescholen
wordt dwaalleer en leugen inge
prent tot verderving der zielen van
jong en oud.
Ach .Hoorders* des Woords
zijn er nog weJ, doch de „Daders"
zijn weinigen; geen beven onder
ernst van dood en graf, oordeel en
eeuwigheid, onder de gcrichfen op
aarde, die gerechtigheid moesien
leeren er is geen ontroering onder
de prediking van hemel en hel.
DRAlSltlAvANWLKEMBURQ'S-
A --iLEVERTR/
door het
gebruik
van.
HOLLANDSCH-
REEPEN
Voornaamste inhoud
niEuws
Advertentie prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.Dienst-
aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et Boek-aan-
k Ddiging 10 c«nt per regel Contracten belangrijk lager
UlTGAVt VAN
Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendrikstr. 122 C. Giro 167930 Pos'bnx 8 Tel. 17
Abonnements prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Bulienlaod 8 gulden per jaar
maar op dezen zal Ik zien, op
den arme en verslagene van geest, en
die voor Mijn Woord beeft.
Jesaja 66 2b.
II.
Vertroost mijn ziel in haar geween,
En zeg haar„'k Ben uw heil alleen."
De Heer is recht in al zijn weg en werk;
Zijn goedheid kent in 't gansch heelal
geen perk.
Hij is nabij de ziel, die tot Hem zucht;
Hij troost het hart, dat schreiend tot Hem
vlucht;
Dat, ongeveinsd, in 't midden der ellenden
Zich naar Gods troon met zijn gebeen
blijft wenden.
Hij geeft den wensch van allen, die Hem
vreezen;
Hun bede heeft Hij nimmer afgewezen.
(Wordt vervolgd)
St. Maattensdijïk,
Ds. de Bres.
Nog eens de toovergeschiedenls
te St. Annaland.
In enkele nummers van ons blad van
eenige maanden geleden schreef onze Thool=>
sche briefschrijver „Ko van de Rand sum"
mieslijk over deze droeve geschiedenis.
Voor een paar redacteuren van de „Voor<=
waarts," was dit een mooi klmfje om de
„zelfbewusten" eens te doen gnuiven over
die achterlijke, domme, bijgeloovige Thole*
naars daar te Sint Annaland. Alles door een
zuiver roode bril beziende spreken deze
roode heeren over onbewoonbaar verklaarde
huisjes, modderstraatjes etc. Dat komt zoo
te pas in het socialistisch jargon.
Met de roode bril op vermogen ze niet
de jeugd in haar frischheid te zien, maar
zoo in 't voorbijgaan zi^n ze veel gedegene*
reerde kinderen. Of dat ook een paar
bekwame psychiaters zijn geweest. We meen<^
den, dat onze Sint^^Annalandsche jeugd er
wezen mag. Dat gedegenereerde dat moet
er zoo bij om de klassestrijd. Als ge onze
jeugd te Sint^Annaland beziet, nu dan
gaat het wel. 't Is de vraag of ze het van die
anderen, waraiee cie re.'a.teuran ze mogelijk
onbewust (hè wat leeMjk woord in „zelfbe^
wuste' ooren) vergeleken zouden moeten
afleggen. De heeren redacteuren hebben
hun best gedaan en beschrijven een en
ander zoo levendig ars ze kunnen. En na=<
tuurlijk wordt deze droeve geschiedenis he^
nut om propaganda te maken. De oorzaak
van de tooverij wel die is vlug gevonden,
dat is de slechte economische toestand.
En dan is het geneesmiddel ook vlug
gevonden. Verbetering Van de economische
toestanden.... verlichting .van de geesten. En
dan zoo schrijven de heeren zal het bijge*
loof wel wijken. j
Maar hoe wijs die sjocialistische dokters
ook mogen zijn, hier slaan ze den bal mis.
Neem twee voertuigen:'
De ouderwetsche twe^ielige schokkerkar,
of het veergerei of het nog ouderwetscher
riemgerei, de ouderen i onzer lezers ken=>
nen het wel, als~s^mbü'of van het economie'
sche minder goede.
Neem daartegen over een prachtig luxe
auto als vertegenwoordigend de betere eco
nomische toestanden.
En we maken ons sterk dat ge in 't
laatste meer moderne, meer bijgeloof zult
vinden, dan in die ouderwetsche vehikels.
Immers bij vele moderne prachtige auto's
ontbreekt de mascotte niet.
Van bijgeloof gesproken!
Dan moet ge niet speciaal op het platte»
land zijn.
We willen even een en alnder opnoemen.
Op de „popjes" in de auto's wezen we al.
De voetbalelftallen in de centra der culi»
tuur betreden hun velden met e.en mascotte.
De vliegeniers zouden niet gaarne hun mas*
cotte thuis laten, 't Is toch een bekend feit
dat juist in onze groote steden het bijgeloof
wehg tiert. Dat menige sinistere dame er
haar brood mee verdient.
De chef van de Rotterdamsche politie
heeft daar onlangs ontstellende mededeelin=
gen over gedaan: Is het niet van algemeene
bekendheid dat Parijs, de lichtstad mede be=
rucht is om de schrikkeUjke bijgeloovigheid.
Neen met meerdere of mindere welstand
heett het bijgeloof niets te maken. Waar
het wel w^t, ja heel vfee;l mee te maken
heeft, dat is met het ongeloof.
Ongeloof, dat beteekent bijgeloof.
Gods Woord loslatend grijpt de mensch
naar den stroohalm van het bijgeloof. De
verlichte menschen prat gaande op hun
ongeloof, zijn juist niet zelden het meest
bijgeloovig.
Het bijgeloof tiert heusch niet alleen
te Sint^Annaland, in menig centra der cul*
tuur is het vooral niet minder.
Naschrift. Over het „tooveren" te St. An^»
naland en St. Philipsland hopen we in
volgende nummers nog iets te zeggen.
Een sdfiandaal.
Te Amsterdam werd Zondag 1 Decern*
ber opgevoerd een tooneelstuk genaamd
„De Beul." Van dit stuk zeggen we aller=>
eerst dat het in Denemarken verboden is,
dat bïj de vertooning in Zweden zich moei='
lijkheden voordeden, verder dat het in Lon«
den wordt gespeeld in veel gematigder
vorm. Zoo zelfs, dat de vorm waarin het in
Amsterdam in de stedelijke schouwburg
wordt opgevoerd een Engelschman deed
zeggen, dat het als het ware een nieuw
stuk was, een tooneelstuk van een geheel
ander karakter.
Verder vertellen we er van, dat het Am^"
sterdamsche college van B. en W. de op*
voering heeft mogelijk gemaakt door eea
subsidie te verkenen van f 2500.—
Ergerlijk, ja een schandaal!
Er wat de inhoud van het stuk aangaat?
Ons leger wordt bespottelijk gemaakt door
een dronken soldaat ten tooneele te voeren.
De tooneelrecensent van de Nieuwe Rotter
dammer schreef onder meer over dit stuk:
„Maar wanneer men bemerkt, dat een
schrijver dit podium doelbewust kiest als
een der vele middelen om een verbeten
en in oorsprong buiden deze planken lig*
genden haat negativistisch bot te vieren, dajt
derhalve niet het betoog de kunst adelt
maar veeleer de vorm dier kunst zich leent,
zich prostitueert tot wat waarlijk niet alleen
onze Oostelijke naburen „gruwelpropagan
da" hoeven te noemen, ja dan ziet men
het inderdaad als een symptoom van dezen
ellendigen tijd, dat zulk een stuk door het
eerste gezelschap van de hoofdstad officieel
(en met subjectieve kracht der overtuiging)
wordt voorgedragen en dat men daarmee,
even doelbewust, de po'i ieke moeilijkheden,
die in dit geval moeilijk kunnen uitblijven
zooals zij blijkbaar ook in Zweden niet
uitgebleven zijn tart en uitlokt."
En verder: „Waar met zooveel directen
en grimmigen haat een stelsel wordt aan*
gevallen dat de schrijver over zijn eigen
scheldwoorden valt en bïjna geen argu*
menten uit de dagbladen genoeg bijeen kan
verzamelen om dat stelsel te hekelen en te
vervloeken, kan hijl er zeker van zijn er
geen bekeerling meer door te maken."
Men ziet een vernietigende recensie.
En toch laat de Amsterdamsche Regeering
het opvoeren.
Ja geeft zelfs eeii subsidie van f 2500.
Droevig.
Een tooneelstuk waar een ander blad van
schrijft: „Moord, doodslag, godslastering,
verheerlijking van geweld is schering en
inslag."
Is het wonder dat het publiek tegen zoo'n
'stuk protesteert?
Dat er betoogingen ontstaan.
Dat er geroepen wordt van: „vuil stuk."
„Als dit cultuur is, dan liever maar geen
cultuur."
De N.R.C, de mogelijkheid van censuur
overwegende schrijft: „Wij zouden dan
den paradox zien, dat de burgemeester
en terecht -r- censuur uitoefent op een voor*
stelling ,die zoo juist door het college
van B. en W. extra werd gesubsidieerd,
waarna het blad eindigt met: „Arme stad,
die aldus wordt geregeerd."
Inderdaad arme stad! Waar de bevolking
op den Dag des Heeren zich voedt met
zulke schunnige cultuur.
Jammerlijk afgeweken volk van de fon*
teir.en des heils, dat geregeerd wordt door
mannen, die zulke dingen tolereeren.
Het is droevig, dat breede scharen het
Woord des Heeren den rug hebben toe*
gekeerd en zich geestelijk voeden met asch,
Droevig, ja schandalig dat de Overheid
zulks toelaat en misdadig dat daaraan het
belastinggeld wordt verkwist.
De NeeltjenPatersVeüeen. te Ooltgensplaat.
In aansluiting op het bericht omtrent de
millioenenerfenis van Neeltje Pater in ons
Blad van Woensdag j.l. deelt onze cor*
respondent te Ooltgensplaat het volgende
mede
Door eenige personen is een vergadering
belegd jn Hotel Hobbel waartoe zij uit*
noodigingen hadden verzonden aan die
personen, die als eventueele erfgenamen
in aanmerking kwamen. 39 personen had*
den aan de uitnoodiging gevolg gegeven.
De heer A. J. Hobbel opende de vergade*
ring en deelde mede dat het doel was om
gezamenlijk een vereeniging te Stichten.
De leden betalen f 1.contributie van
welk bedrag de stamboomen der leden op
het gemeentehuis worden uitgezocht. P.
Vinke leest een verslag van de vergadering
welke te Amsterdam is gehouden.
Daarna wordt een bestuur gevormd, be*
staande uit de heeren A. M. Hobbel, voor*
zitter; P. Vinke, secretaris; A. de Vos,
penningmeester; L. de Braber en A. J.
Hobbel.
Na eenige discussies wordt besloten zich
aan te sluiten bij de Neeltje*Pater*vereeni*
ging te Amsterdam.
Daar er nog meer personen op Flakkee
zijn die tot de familie Pater behooren, wor*
den deze verzocht zich als Ud op te geven
en eventueele papieren, die licht op deze
zaak kunnen werpen ter beschikking van
den secretaris te stellen, n.l. de heer P.
Vinke te Ooltgensplaat.
Wij hopen later, als hierover meer be*
kend is geworden, op deze zaak terug te
komen.
DE PRIJSWINNAARS VAN
NOVEMBER
zie daarvoor
de Radiogidsen van deze week.
De bezuinigingswet aanvaard Het Ca
ipitulanfenstelsel Het Plan van den
Arbeid Een last van 33 millioen
gulden Iper jaar gedurende 44 jaren
Hooge rente een belang voor het vaks
hondskapitaal Halen waar het zit
De werkelijkheid in het leven.
Zoo is dan het Bezuinigingsontwerp ook
door de Eerste Kamer aanvaard. Niet in een
juich*stemming, o neen, want het ontwerp
is niet meer wat het in Maart 1.1. bij! de
indiening was. Veel wat er toen in stond is
er uitgelicht; de 77 millioen gulden, die het
ons eerst zou opbrengen, is nu al geslonken
tot 33 m.llioen. En dat is nog hoog gemikt.
De stemming viel met 25 tegen 10; er zijn
50 leden, dus waren er, met inbegrip van
2 N.S.B.'ers, 15 leden afwezig. Veel op*
positie was er niet tegen, 't is ook al van
zooveel kanten bepraat ,dat men er weinig
nieuws meer over kan zeggen. De geheele
Onderwijs paragraaf is er uitgenomen; die
komt later a's aparte wet weer ter tafel. De
Ministers hadden dan ook geen moeilijke
taak in de Eerste Kamer; in groote trekken
hebben zij hun beschouwing uit de Tweede
Kamer herhaald, 't Was alles maar mat en
sobertjes en sombertjes.
Het capitulantenstelsel werd nog besipro*
ken en door Minister Colijn toegelicht. Zij,
die vrijwillig in militairen dienst gaan en
den pnder*orfi .iersrang bereiken, mogen na
zes jaar, als zij den dienst verlaten, rekenen
op een betrekking in dienst van Rijk, Pro*
vincit of Gemeente. Daartoe zal een lijst
van capi tulanten worden aangelegd, waaruit
de Overheidslichamen keuze zullen moeten
doen. Keuze doen is eigenHjk het woord
niet, want de oveiheidsdiensten moeten on*
geveer in de volgorde van de lijst de per*
sonen aanvaarden en ook de capitulant
kan een plaatsing niet zoo maar weigeren.
Over circa zes jaren zullen de eerste can*
didaten komen. De Regeering doet dit, om
de beschikking te houden over jeugdige
onder*officieren. Thans zijn deze mannen
meestaf "van zulk een leeftijd, dat hun mi*
Utaice prestatie al over het hoogtepunt
heengaat. De Minister wil wat frisch bloed
in het leger brengen en hij noemt het een
aanwinst als in de toekomst de lagere
ambtenaren in het leger hebben geleerd wat
orde en tucht beteekent. Dit alles houd<
dus in, dat spoedig de overheidsdiensten
allereerst plaats bieden aan hen, die als
militair getoond hebben hun vaderland!
te willen dienen. Dat b.v. de groote ge*
meenten met hun goeddeels „rood*getinte"
arbeiders hier wel een beetje op haar neus
kijken, ligt voor de hand. Maar voor leger
en voor ambtenarencorps lijkt mijl de op*
zet niet zoo slecht.
Driestarren: Opvoering van het toneelstuk
,JDe Beul" De toovergeschiedenis te St.
Annaland De Neeltje Patervereenjging te
Ooltgensplaat,
UIT HET KIJKVENSTER: De, bezuinjgings
wet aanvaatd. Het bezit van de bezitloozef
S.D.A.P.
Neo=Calvinistische Literatuur over Flakker
VIII.
Gemeenteraad St. Philipsland (2e Blad.)
Gemeenteraad Sommelsdijk en Oude Tonge
(2e, Blad.)
Wijlen de WelEd, Gestr. Heer Mr. van
Wely op het Kantongerecht te Sommelsdijk
heirdacht. (2e Blad.)
Brieven uit hef eiland Tholen.
Gemengd Nieuws: Groote brand ie Haame
stede. Afschuwelijke moord te Rotterdaia.