CmWECKBlADÖpGED.GD0nDiSLAGvöÖRDlZUID-H0llÊnZEEUW3C^ n 8e Jaar^ané ZATERDAG 23 NOVEMBER 1935 No 689 N.V. Uitéeversmaatschappij „Eilanden-nieuws" EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING Uit het Kijk venster MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Dit nummer bestaat uit 2 bladen Maar ook in bijzonderen zin heb ben Gods barmhartigheden geen einde Dat geldt voor Gods weder geboren volk. Barmhaitig is de Heere en zeer weldadigschoon zwaar getergd, lankmoedig en wel dadig de Heere is groot van goe dertierenheid. Hoe hebben wij het dit jaar, na ontvangen genade, voor den Heere afgemaakt? Hebben wij, die genade kennen, onzen adeldom beleefd? Gelukkig dat Gods barm hartigheden geen einde hebben. Ook in uw druk, mijn lezer, heeft die barmhartigheid geen einde. Dat ge het leeren moogt, wat zooveel oefening des geloofs vraagteerst ik moet lijden, ea ge draagt het met gelatenheid dan ik wil lijden, en ge zijt eenswilknd met den Heere. Maar eindelijk, o, eeuwig voorrecht: ik mag lijden, want het lijden des tegenwoordigen tijds valt niet te Waardeeren tegen dat uitnemend heerlijk gewicht der heerlijkheid Door lijden gehei ligd door lijden opgevoed, opge leid voor den hemelZalig, die tot de enkelingen behooren, om dit te verstaanGods barmhartigheden geen einde Neen tot in eeuwigheid niet voor de Je- remia's. Voor 's Heeren lievelingen. In Christus Jezus zijn alle Gods deugden, die wij zoo snood heb ben geschonden, opgeluisterd. En nu berust Gods barmhartigheid op Zijn eeiiwige rechtvaardigheid. De Borgstelling van Christus staat al toos tusschen den uitverkoren zon daar en den Vader Op dankdag, kind van God, hebt ge u te verwonderen met Jeremia: Gods barmhartigheden hebben geen einde ,Zij zijn alle morgen nieuw." Evenals de zon alle morgen opgaat en nieuw licht verspreidt, zoo ook met Gods goedertierenheden dit jaar. Dat zonlicht verdrijft den nacht uit Jeremfa's gezicht. Zoo ook voor elk gunstelin)}, die oog krijgt voor Gods weldaden Geen klachten meer uit het klaag- boek, maar een heerlijk lied van blijmoedigheid. Dan somt de pro feet geen klnchten meer op, maar Hij zegt: Wel Heere, wat zijt Gij toch goed voor mij en mijn volkl En dat, terwijl stad en tempel ver woest is en het volk als balling henenzwerft Zoo ook zult gij heden moeten zeggen Wel jHe«*re, ondanks de crisis en den druk ter tijden, on danks mijn zware omstandigheden enz. enz wat zijt Gij toch goed voor mij geweest I Eiken morgen waren uwe goedertierenheden nieuw] Geen uur verdiend, en zooveel ja ren genoten. .Uw trouw is groot*. Trouw, het wordt bij menschen niet gevonden. Bij God echter wel. Hij heeft eenmaal het natuurver bond met de regenboog bevestigd. God houdt Zijn woord. God is ge trouw, hij laat de zon telkens weer schijnen en regent over rechtvaar digen en onrecht vaardigen. Daaruit leven alle menschen. Uit de trouw Gods, des Verbondsgods. Maar in zonderheid Gods kinderen. Zij lee ren Gods liefde kernen, bij het be gin van hun weg. Gods genade, op het verdere van hun weg, als zij I hun schuld en zonde meer zien Maar Gods troaw leeren ze in de oefening kennen. Wij het telkens voor God verzondigenen Hij niet veranderen Dat is Gods trouw Hij geeft ons de zaligheid en Hij bewaart ons bij de zaligheid en voor de erfenis O, Goddelijk wonder Uw trouw is groot Ja, groot als God zelf O, stoffe des dankensl ,Dit zal ik mij ter harte nemen, daarom zal ik hopen." Wat we tot nu toe gehoord heb ben, dat is hef, wat de profeet als een gouden kleinood in het heilig dom zijns harten zal bewaren I In- plaats van bittere klacht in- plaafs van den demon der mur mureering laten spreken, zal hij deze dingen fer harte nemen. Daar om zal hij op Hem hopen. Hopen 1 Hoop, het kind der verdrukking 1 Hoop, de levende werkzaamheid des harten naar de toekomst, die tegenlacht. Niets verdiend en zoo veel genoten hef baart de stof voor altijd tot hopen. Daarom zal ik op Hem hopen. Wedergeboren tot eene levende hope. Dat is een hoop. die niet stilligt in het hart. Neen, levende hoop dringt naar ontkluistering. Ontkluistering van het lichaam der zonde. Van het Mesech der ellen de Lezers, dankdag biedt u stof tot loven, tot zingen, tot hopen. Kent gij dat? Heeft Gods Geest het u geleerd Lijdt gij verdrukking en wat doet gij Klaagt gij Klaagt ge met de wereld mee in dat on zalig koor der Godsonteering O, doe het niet langer. Lees eens rus tig dit schriftgedeelte Niet vernield Het had ge moeten Geen einde gemaakt aan de barm hartigheden Eiken morgen een God die zorgt. Eiken dag de trouw des verbonds. Gods kind zingt en weent en hoopt en verwacht en - houdt dankdag dankt God in alles hier in de strijdende kerk en straks eeuwig in de triumfeerende. Wentel dien last van U af door intijds Abdijsiroop te nemen. Thans slechts 75 et. per flacon! Voornaamste inbond Advertentie prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1 6 regels 80 et Boek-aan- k Ddiging 10 c«nt per regel Contracten belangrijk lag UITGAVE VAN Gevestigd te Middelhamis - Prins Hendrikstr. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Abünnements prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling. Verschijnt iederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar Dit zal ik mij ter harte nemen, daarom zal ik hopen: het zijn de goe* dertierenheden des Heeren, dat Wij niet vernield zijn, dat Zijne barmhartigheden geen einde hebben; zij zijn alle morgen nieuw; uw trouw is groot. (Klaagl. 3 21«^23.) (VERVOLG) A'hem Ds. den B. Beginselloos. Wie heeft niet gehoord van Nathan Sös" derblom de bekende Luthersche aartsbis* schop van Upsala in Zweden. De man, bekend om zijn streven voor den Wereldbond van kerken, maar vooral bekend door de wereldconferentie van kerken in 1925 te Stockholm gehouden. Veel is deze man geprezen als hoogverlicKt, als uiterst verdraagzaam. Van die verdraagzaamheid kan men niet te hoog denken. Immers hij was bet die Koningin Astrid als Zweedsche prinses eerst in de Luther<= sche godsdienst en later in 'de Roomscbe godsdienst onderwees. Wat een slapheid van beginsel. Wat ver afstaand van een Luther, die sprak: „Hier sta ik, ik kan niet anders, God helpe mij Amen". Deze Luthersche aartsbisschop kon wel anders. Eerst Zijn hooge leerling in het Protestantisme onderwijzen en later in de Roomsche godsdienst. Hoe is het mogelijk? Wie zou zich voor zulk een dubbelzinnig werk geven. Eerst onderwijzen in het beginsel dat de Roomsche mis een vervloekte afgoderij is, om later haar de goddelijkheid van de mis in te prenten. En zulke menschen noemen zich Pro<» testanten. Schromen niet om als leider van de in conferentie saamgekomen kerken op te treden. Geheel gespeend van wierkelijk beginsel. Vandaag onderwijzende in het „neen" van het Protestantisme morgen zij'n leerling het ,ija" voorhoudend van Rome met z ijh vervloeking van het Protestantisme. Zoo iemand praat uit de ziel van zijn leerling alle diepte, elke lij'n, alle beslist* held, ja alle vastigheid weg. Zulken sieren zich nog met den naam van Protestanten. -^ Rome belacht en veracht zulke Protestant ten. De Novembennaand. Beide:dag, Dankdag, Verbodsdag De; Over= heid e^ de Kefk Plagen van VBoegef en, yan nu De Verbods» dag roept <nn «lenheid der Kerk. De Novembermaahd, eigenlijk de derde herfstmaand, vertoont een wintersöh karak* ter. De zon komt l^ter op en gaat vroeger onder dan in de voorgaande herfstmaanden en de natuur slaapt ia, Ontbladerde boomen, kale akkers en dageii lange windstilte schijf* nen ons te wenken ïiaar rust en stilte; on^ op te roepen tot beainning, tot herinnering, Ook komen nu regendagen, en stormwind den, die den mensch steeds meer .nopen in zijn huis besöhuttiiig te zoeken. November is ook de maand der Dankdagen, der over'' peinzing van genoten weldaden. Oorspron» keiijk had de Kerk behoefte een dag te wijden aan de overdenking van de weldaad Gods, in overvloedigen oogst ons betoond,, gelijk men ook in hét voorjaar een Bidda^ hield, om 's Heeren 'zegen over gewas en vee af te smeken. Onder den druk dep tijden verkregen die Bede* en die Dankdag meer het karakter van een Verbodsdag^ een dag der afzondering, op, welke on^ volk zich voor des Heeren Aangezicht stelde om bijstand in nood af te bidden en zich( te vernederen ondei. 's Heeren Hand. Dei verbodsdag onder het Oude Testament was dan ook een verzameldag, een heilige (dat is afgezondetjde) dag. De Prinsen van Oranje, later de Staten Generaal of de Provinciale Staten schreven weleer tin ons land vast* en bededagen uit. Er was een zegenrijke samenwerking tusschen Overheid en Kerk. Op zulke bededagen of verbods; dagen stond algemeen den arbeid stil en verkeerde het volk niet zonder merkbaren zegen onder de Prediking des WoordS, De belangen van land en volk, van leger en vloot namen in predikatie en gebed een ruime plaats in. Dit algemeen en open* baar karakter is oi.Atreeks 1795 door dei Fransche Overheersching en revolutie aan deze bid* en bededagen ontnomen; sedert dien zijn zij aan het beleid der „kerken" over gelaten. Oorspronkelijk was de tweede Woensdag in Maart Biddag; de eerste Woens dag in November de Dankdag. De Magi* straat vaardigde dan een gedrukten Biddag brief uit, waarin de voorbede der predi* kanten gevraagd werd voor nader, aangege* ven nooden. Alle arbeid, alle vermakelijk* heid was dien dag verboden. De historie bericht ons, dat op zulke dagen de Kerken overvuld waren; ook bleven velen tusschen de kerkdiensten nog in de kerk, ze waren dan den ganschen dag in het Huis des Heeren. Waar konden zij ook beter zijn? En zij hebben er ongetwijfeld gezongen uit Ps. 84: Mijn hert verlangt met allen, seer, en sucht naar Uwen tempel. Heer. Of uit dienzelfden Psalm: Die den vro* men in geenen noot, verlaten zal tot in den dood. In Zeeland en Overijsel heeft de offi* cieele Bid* en Dankdag zich nog het langst gehandhaafd. De kerken van kleinere formatie houden nog het meest aan den Bid* en Dankdag vast; de Gemeente komt dan 3 maal ter kerk. Toch doet het aan de eenheid schade, dat niet allen ter kerk komen, omdat velen hun arbeid moeten verrichten, en voorts is er in elke burgerlijke en kerkelijke ge* meente een anderen Woensdag aangewezen. Het algemeen karakter gaat alzoo verloren. Het algeheel verval in de kerk, de op* komst der industrie en de groei der steden deed allengs het verband met 'bet platteland en zijn oogst verliezen, terwijl bovendien de Overheid zich aan deze geheiligde dagen ging afzijdig houden. In onze gemodernis seerde maatschappij schijnt geen tijd meer te zijn (ook geen lust) om een werkdag den Heere te wijjden en zoo zien wij' da bededagen worden, tot wat zij nu zijn: dagen van samenkomst van degenen die er nog behoefte aan hebben en er tijd voor kunnen vrijmaken. Eenige kerken bepalen zich maar tot een biduur, bestaande in een avond*predicatie. Ook hier is weer het bewijs, dat de stelling: de Overheid is gescheiden van de Kerk, niets dan schade voor ons volksleven heeft teweeggebracht. En zoo benauwend kan der tijden nood niet zijn, of de Regeering blijft onaai^'doenlijk waar het betreft zich gemeen* schappelijk voor God te verootmoedigen. Ook is de Kerk in hare kraCht gebroken, en kan zich hieruit niet opheffen en zijn de booze dagen in vervulling gegaan, welke de godvruchtige leeraars uit vroeger eeuw over Nederland hebben zien dreigen. Wie de oude Biddagspredicatiën leest, wordt getroffen door hunnen diepgang. „Wij loven en wij danken U" voert er niet de hoofdtoon in. Wél een aanwijzen van 's lands hoofdzonden en een getuigen er tegen. Wie er een juist beeld van wil hebben leze de biddagspredicatiën van den bekenden Mr. Justus Vermeer, Ouderling der Her* vormde Kerk in Utrecht. In een preek over Zefanja 2 vers 1 en 2, wijst hij er o.a. op, dat men met „uitmergelende kosten" te strij* den had, daarin, dat zich een paalworm openbaarde, waardoor palen en gebindten, inplaats van 15 of 16 jaren te staan, in 3 maanden vermolmd waren. Dat zulks enorme verliezen mede bracht, laat zich denken. Maar hij moet ook kla* gen, dat er geen gezicht of oor voo.r is, men had geen verstand o£ opmerking. En over den oorlog van zijn dagen vraagt hij, waar de heliden gebleven zijn, 'die 'het zwaard in de hand en de nooden des volks op het ihart voor God droegen, mannen, die baden en vochten. En: „dit zeg ik, is een zwart merk, als Gods volk hier is alsof zij doppen op hunne oogen hadden en als zij juichen over de gaven in Gods Kerk en die weinige, die over het wijken Gods zuchten, verachten." Genoeg hiervan, de vergelijking met on* zen tijd dringt zich vanzelf op. Ook nu vliedt de welvaart weg. Ook nu zonderlinge gevaren. Zoo bijvoorbeeld de verschijning van de Wolhandkrab, die de netten der visicherc3 stuk bijt. Nadat eerst hier en daar een beestje gezien is, worden zij nu al met marlden vol opgehaald. Een beest, dat hon= derdduizenden eieren per jaar legt! Hoe zal men den strijd er tegen aanbinden? Wat zal het gevolg er van nog zijn? Een tweede schrik is de Bisamrat. Een rat van groote afmeting, die dijken en dammen doorgraaft. Enkele exemplaren zijn reeds hier en daar waargenomen. Deze dier* soort is een groot gevaar voor de veiligheid onzer groote polders. Of men er een strijd tegen kan aanbinden en of die met succes gevoerd zou worden zal nog moeten blijken. Alles bijeen reden om onze bede* en 'dank* dagen meer dan tot nu toe te gaan waar* nemen. Ook roept zulk een dag der afzon** dering om eenheid onder allen die 's Hee* ren Naam belijden. Vaak heeft 'het er veel vaij, dat het gescheiden kerkelijk leven een hoogs.t eenvoudige zaak is. Men loopt er maar al te gemakkelijk overheen. Het moet den aandachügen kerkganger wel opvallen, hoe uiterst sober men is, als 't er om gaat de reden van het apart kerkelijk leven te motiveeren en hoe povertjes de bijgebrachte redenen zijn. Voor 't gericht van 's Heeren Woord moet veel als zondige eigenliefde worden aangemerkt. Indien in de prediking niet of niet voldoende de eenheid van alle ware Christgeloovigen wordt aange* drongen, slijt bij de hoorders het besef van den treurvollen toestand der kerk in Nederland volslagen uit en kan het opgroei* end geslacht de kerken niet anders meer zien dan als zooveel vereenigingen van gelijk* gezinde menschen. Zeker, tegen afwijking van de zuivere leer moet de strijd aange* bonden. Maar men vergroote toch de schei* dingen niet door allerlei persoonlijke, dies onschriftuurlijke, opvattingen en voorkeur. Laat mij er over ophouden; wie vermag hier de stokken Lieflijkheid en Saambinders tot een te maken? WAARNEMER, Een belangrijk werksobject, waarin 50.000 gulden werfcloon, afgewezen. Én voor de 'Werkloozen én voor de ge« meente Middelhamis een ontzettende slag. Bijina twee jaar werk afgestemd. Inderdaad wat we hier in 't kort zullen meedeelen, noemen we én voor de arbei* ders én voor de gemeente een ontzettende slag. De lezer vindt elders in dit Blad een ge* heel of gedeeltelijk verslag van de vergade* ring der stemgerechtigde Ingelanden „Het Waterschap de Oude Polders" loozende olp de haven van Middelhamis Woensdag j.l. gehouden. Op deze door eenige Ingelanden aange* vraagde vergadering werd n.l. als eenig op de agenda voorkomend punt behandeld een voorstel van den heer Jac. Jop'pe es. tot uitvoering van werken overeenkomstig het pkn van het Rijksbureau van ontwatering. Ingelanden hebben vooruit in druk toe* gestuurd gekregen 2 rapporten, uitgebracht door genoemd Rijksbureau. Volgens deze rapporten worden de kosten voor de hierin verwerkte noodzakelijke ontwatering van de Oude Polders geraamd op f 101.000 wat de grondeigenaren rond f 2.40 per H.A. per jaar kost. Om van de plannen der afwatering hier iets te noemen, werd o.m. voorgesteld, voor het gedeelte trambïug*gemaal een gewapend betonnen k oker te maken. Waarvan de in* wendige breedte plm. 3 M. zou moeten zijn ea de hoogte 1 Meter. Meerdere water* gangen zouden moeten gegraven, andere uitgediept en verbreed. Dan zou een opper* vlakte grond moeten -worden aangekocht, welke berekend is xip ronU 4 H.A. In totaal ■Wilt Ge verlichting in den kortst mogelij- ken lijd? Wilt Ge dat benauwde gevoel, dat overmatige fluimen doen ophouden, pleeg dan geen verzuim door te wachten en Uw hoest te laten ontaarden in een of andere gevreesde kwaal. Nog zijn Uw organen ge zond, laat ze niet ziek worden door hel met ziektekiemen beladen slijm. 'Weer op na tuurlijke wijze de ziekleaanval af. Zorg dat die laaie slijm die U het ademen bemoeilijkt, wordt verwijderd. Neem Abdijsiroop, die slopl den hoest, maakt Uw ademhalings organen gezond, geeft Uw borst de weer stand die deze noodig heeft en zal U weer vrij, ruim en diep doen ademhalen. moet 52500 M3 grond Worden verzet, en waar dit werk in werkverschaffing kan wor* den uitgevoerd, zou hier vermoedelijk 50.000 gulden kunnen worden verloond. Nu is dit punt niet voor de eerste keer ter tafel gebracht. Omstreeks Mei werd dit plan met slechts enkele stemmen meerderheid verworpen (137123). Twee tegenstemmers beschikten toen over 96 stemmen waardoor J de eigenlijke wensch der Ingelanden niet tot zijn recht kwam. Thans Weer ter ta'^el gebracht werd het voorstel opnieuw én door den heer Joppe én door den adviseur van het Rijksbureau voor ontwatering, de heer Breeman te den Haag (breedvoerig toegelicht. Dit geschiedde door den deskundige op een manier, die alle lof verdiend, en waaAïj de tegenwer* pingel', van sommigen als sneeuw voor de zon verdwenen. Over het groote voordeel van een goede goede ontwatering voor de landerijen zul* len wijl niet spreken, maar wel betreuren wij het, dat zulk een werkobject, werd ver* Worpen. Door langdurigheid der besprekingen ver* liep de vergadering, zoodat toen het op stem* men aankwam het voorstel met 203 voor en 220 tegen werd verworpen. Hoe onprettig het verloop der vergadering ook was, wij betreuren zeer, dat vier Inge* landen die gezamehjk 35 vóórstemmen zou* den uitbrengen, ontijdig de vergadering ver* lieten. Waren deze even gebleven, met glans had het voorstel er door gegaan. Het is onze stellige meening, dat ook in deze vergadering de 'wensch der Ingelanden niet tot zijn recht is gekomen. Er hing in de vergadering een fcfeer welke niet prettig aandeed; in den grond der zaak is de meerderheid der Ingelanden vóó? de uitvoering. Waar dit werk kan worden uitgevoerd in Werkverschaffing met 90 pCt. Overheids* subsidie pp de loonen, drukken wij' den wensch uit, dat nogmaals de koe bij de horens wordt gevat, en een voorstel bij het Bestuur wordt ingediend, ondersteund met de noodige stemmen, om dit groote werk<< plan uit te voeren. Door krachtige samenwerking zullen én de Polder én tal van werkloozen er mede gebaat zijn. Uit het Kijfcvenster: De nationale Danfcdag. Driestar over beginselloiOshèid, Neoscalvin, literatuur over Flafekee VI, Een belangrijk werksobject van meer dan 50.000 gulden aam werkloon, in Polderver» gadering afgestemd. Binnenland: Hoe de Duce van Italië Oiver Holland en de sancties denkt. BuitenlandOpmarsch der Italianen in Abes» sinië weder tot staan gekomen. Gevechtsoefeningen te Ouddorip en Her« kingen. Stavenisse: Lezing edonomisdhe voorlich» iingsdienst. Gemeenteraadsverslag. Gemengd Nieuws. «j

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1