CI1QWEEKBLADÖpGED.GD0nD5IA6 vöördI ZUID-HOairïZCEUWiCIIE EILAHDEn Zoo'n Migraine? EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 8e Taar^an^ ZATERDAG 26 i" .TOBER 1935 No 681 N.V. Uitjgeversinaatschappij «Eilanden-nieiiws Uit het Kijkvenstcr MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HE'>^VORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Dïf nummer bestaat uit 2 bladen Wapenen krachtig door God De Hecre Jezus zegt: ,Ik ben niet gekomen om te brengen vrede op de aarde, maar veeleer verdeeld heid*. Jezus brengt verdeeldheid. Daar wil de vrome wereld niet aan. Zij roept maar: „Vrede, vrede en geen gevaar V ,Weg met den oor-^ logl' Doch dan moet Jezus en hef Evangelie van de aarde- Daarom veranderde .Hosanna' spoedig in .kruist Hem". Dat is de vrucht van de zonde. Die lijdensweg is het lot van al Gods ware volk en knechten. «Wee indien alle menschen wel van U spreken". God spreekt er Zijn vloek over uit. .Allen die godzaliglijk wil len leven, zullen vervolgd worden*. Paulus bad te strijden met men schen, die zich voor Christenen uitgaven, maar niet genoeg aan Christus hadden. Zichzelf te ver liezen om Jezus te krijgen, door de hel van bestrijding, van binnen en van buiten, naar den hemel, is een te zwaar offtr voor velen. Om al tijd aan den schandpaal te moeten met zichzelf en het hoofd op het blok te leggen, daaraan ergert zich ODS vleesch. En tochl Het is de weg tot de zaligheid. De Joodsche Christenen keerden weer terug tot hun Joodschen zuur- deesem. De eigengerechtigheid stak het hoofd weer op. Besnijdenis, vierdagen spijswetten werden weer gezocht. Christus was niet genoeg. Het vleesi;h mocht toch ook wel wat hebben om zich te koesteren Men had een onderscheidingsteeken »-■s'« "ict den vromen Paulus moest zelfs tegen Petrus strijden om de zielen te be houden Petrus gaf toe, was bang voor .die uit de besnijdenis waren" en veinsde. Hij gaf den heiden christenen een slag, alsof hun ge loof niet voldoende was en er nog wat bij moest. Gij kunt het lezen in Galaten 2. En toen de Joodsche Christenen hun vromen afgod niet mochten houden werd Paulus door hen be schuldigd, dat hij naar het vleesch Wandelde en streed naar het vleesch. Paulus verantwoordt zich: .Wan delende in het vleesch, voeren wij den krijg niet naar het vleesch". Paulus zegt: .Ik ben mensch, ik weet, dat ia mijn vleesch geen goed woont". .Paulus* is ook weL eens aan het woord. Ik doe ook wel eens misslagen en ik ben bereid ze te herstellen; want het gaat niet om tnij, maar om den Heere en Zijn eer. En toch weet ik, dat de Heere ttiij aangenomen heeft met al mijn gebreken. En daarom, ziet toel want de Heere zal het voor mij opnemen. Maar ik mag u niet ster ken in uw vroom bedrog, dan zal' ik er de zielen aan wagen, die gif met een vromen schijn naar de hel wilt sleepen Als ik in de bediening des Evangelies bezig ben, dan raak ik mijzelf en de menschen kwijten zoek de zaligheid van ieder. Ik heb dan geen bedoelingen om iemand te na of in hrt g-'vlei te komen, dan zoek ik mij zei ven niet, dan is de waarheid des Evangelies mij meer waard, dan heel de wereld. .Want de wapenen van onzen krijg zijn niet vleeschelijk, maar krachtig door God". Welk wapen had Paulus in dien strijd om de eere Gods en de za ligheid der zielen Van zichzelf was Paulus ongewapend. Overal was hij trefbaar, gelijk Da^id, in den lin nen lijfrok met zijn staf en zijn slinger in de hand, en de herders- tasch met de vijf gladde steenen uit de beek, stond voor Goliath. Koning Saul wilde David nog wat helpen met zijn vleeschelijke liefde en trok hem zijn harnas aan. Het was goed om David te doen ver ongelukken. Hij had gelukkig de vrijmoedigheid om te zeggen tot den koning, dat hij er niet in kon gaan David moest het alleen doen met den Heere. .Mijn hulp is van den Heer' alleen. En hij ijverde den ijver Gods en voerde de oorlogen des Heeren tegen Goliath, die den God der slagorden van Israël ge hoond had. En gfl weet het, God nam het op voor zijn eigen zaak. Diezelfde God was het wapen van Paulus. Hij riep hem tot den dienst des evangelies Hij leidde hem door Zijn Geest in de Waar heid. Hij gaf hem moed en krach ten om te blijven staan tegenover Zijne teéenstanders. Hij schonk hem het schild des geloofs, waarop satan zijn vurige pijlen stomp schoot. Hij vervulde hem met Ziine liefde, die sterker is dan de dood, harder dan het graf door geen riviertn van zonden of verdrukkingen uit te blusschen Hij oefende jsijn han den ten strijde, zijn vingeren ten oorlog Hij .dekte hem met den helm der zaligheid. Niet Paulus overwon, maar God overwon. En waarin bestond die overwinning? In de nederwerping der sterkten; dewijl wij de over leggingen terneder werpen en alle hoogte, die zich verheft tegen de kennis van God, en alle gedachte gevangen leiden tot de gehoorzaam heid van Christus'. De vijanden van de Waarheid, die in Christus Jezus is, streden tegen .de kennis van God* en .de gehoorzaamheid van Christus". Het altijd dezelfde stri)d, dien wij Inden in Psalm 2: .Waarom woe- kn de Heidenen en bedenken de 5Jken ijdelheid De koningen der *«^ye stellen zich op, en de vors- •^^beraadslagen te zamen tegen den Heere en tegen Zijnen Ge zalfde. De duisternis kan het licht van kennis van God niet verdragen. Des menschen vijandschap wordt open baar als God Zijn Geest zendt. En de gehoorzaamheid van Christus, dat men alleen gelooft in Christus zonder de werken der Wet, staan de vijanden met alle macht tegen en willen er iets van zichzelf bij doen. En wat van ons is moet er juist af. Wat moet Gods volk niet verliezen om zalig te worden. Paulus staat tegenover een ge weldige macht. De vijanden werpen sterkten en bolwerken op van dui- velsche redeneeringen, hoogten van vleeschelijke wijsheid en aanzien. Maar God ondersteunt hem dat hij niet zwicht, want hun kracht is ijdel Hij onderwerpt hen aan het Woord. Hun grdachlea leidt hij gevangen, gelijk men een gevangene wegleidt, om in Christus te gelooven en zich door Hem te laten leeren en re- geeren. En die zich niet onderwer pen worden, als een vrucht van de bediening des Evangelies door den Heere gestraft met verblinding en verharding of een schrikkelijken m dood. Evenwel vclè^ van de tegen standers worden op een wonder lijke wijze door God bekeerd, ge lijk geschied is op den eersten Nieuwtestamentischèn Pinksterdag. Neo-Calvinisffsche literatuur over Flakkee. Voornaamste inhoud t Advertentie prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1 6 regels 80 et Boek-aan- k Ddiging 10 cint per regel Contracten belangrijk lager UITGAVE VAN Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendrikstr. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 Want wandelende in het vleesch, voeren wij' den krijg niet naar het vleesch; want de wapenen van onzen krijg zlijn niet vleescheMjk, maar krach<= tig door God, tot nederwerping der sterkten; dewSjI wïj de overleggingen temederwenpen en alle hoogte, die zich verheft tegen de kennis van God, en alle gedachte gevangen leiden tot de gehoorzaamheid van Christus, en ge< reed hebben hetgeen dient om te wre^* ken alle ongehoorzaamheid, wanneer uwe gehoorzaamheid zal vervuld zijn. 2 Corinthe 10 3—6. voor de Ie zone t.m. 10 K.M.) 6 cent voor de 2e zone (10 t.m. 15 K.M.) 12 cent voor de 3e zone (15 t.m. 25 K.M.) 20 cent (nieujw) voor de 4e zone (25 f.m. 35 K.M.) 30 cent voor de 5e zone (meer dan 35 K.M.) 40 Ct. 5. Entreegeld bij te^efoonaaiisluiting. Dit wordt opnieuw verlaagd en vastgesteld op f 6.-. Onizettende mentaliteit. Als ge let op de oni.:ettende mentaliteiit van het menschdom van dezen tijd, dan moet het u beangstigen.' Daar is de vreeselijkt oorlogsgeesel die Abessinië teistert en oie vrouwen noch kinderen ontziet. Het liitgesproken machts beginsel van heel een volk; de machtsbegeer te die de hand uitsteek^, naar eens anders land en daarvoor zijn ,ronen offert. Een volk dat in slavernij één machtswellusteling volgt en dit zich gaats oipmaken om die slavernij in Abessinië te-gaan uitroeien. En de strijd onder de demonische geesten die zich ook in ons land openbaren en wier woelingen van zich sjpreken doen. Als ge de verslagen leest moet ge' u zelf vei'bazen. Och verbazen eigenlijk i^et: Als ge in aan« merking neemt de verlating van God en Zijn Woord, dan kan men niets anders verwachten. De N.S.B, houdt in een tent ergens in het Westland een landdag. En wat daar gesproken wordt 1 Het schetteren, het smalen, het neerhalen van andermans denkbeelden en iprinciepen in vaak ordinaire bewoording gen, is meer dan erg. De S.D.A.P. een tegenbetooging houdend in den Haag. De voorzitter de vuist oip* stekend én de scharensocialisten voorbij hem defileerend ook met opgestoken vuisi, zie wat een droeve geestesgesteldheid sipreelkt daaruit. En dan zonen van hetzelifde volk. De socialisten wfeleer s-trijdend voor onto wapening, voor vrede en nu tegenover kinderen van hetzelfde volk de vuist ge<^ bald. Hoe droevig. Wat ontzettende toe"» standen. Wat een' schrikkelijke openbaring voo: de toekomst. Buiden voor God en Zijn Woord wüde ons volk niet. Dé linker^» partijen op een afstand gevolgd door de" Christelijken, varend in het liberale kielzog hebben het Woord Gods verdrongen uit het openbare leven en het onwaardig gekeurd leidster te zijn voor de reg,eering van land en volk. De gevolgen zïjn ontzettend. Het revolutionair beginsel van elk wat wils zal droevige gevolgen met zich sleepen. Buigen onder het juk van Gods Woord voor het staatkundige leven werd afge^ keurd en zelfs bespottelijk voorgesteld, 't Wordt openbaar, dat men niet willende bui=> gen onder het zachte juk van 's Heeren Woord zal moeten buigen onder het ijzeren juk der menschen. D« N.S.B. «in ,vde Kerken" De? N.S.B, en de Dag des Heeren Geschiedenisboek vanj Groen van Prinsterer. De partij, van den heer Mussert, die „beweging" heet (N.S.B,), heeft haar landdag in Den Haag gehouden. Zij verheugt zich in een tamelijken aanhang van menschen, die allen iets anders, iets groots Wenschen. Evenals in Duitschland onder Hitler, wil de N.S.B, indruk maken door veel bewe^^ ging, alles gesdhiedt in 't groot en met veel vertoon. Dat wil nogal eens de aandacht afleiden van de drijfveeren, waardoor de partij geleid wordt. Over twee dingen, die ons vooral niet ontgaan mogen, moet hier even worden gehandeld. Ten eerste. De N.S.B, wil onder meer den godsdienst be* schermen. Welke godsdienst dat zal zijn, wordt niet gezegd, zoodat wel vast staat dat ongeloof en bijgeloof op één lijn blij* ven staan en in zooverre is er dus niets te hopen voor hen, die hun politiek willen gebouwd zien op de beginselen der Refor» matie, die alle dwaalleer uitsluit. „De liefr de tot den naaste zal de liefde tot God zóió doen opleven dat wij er ons nu haast geen voorstelling van kunnen maken" zeide een spreker. 't Is alles even vaag. En dan wordt ver* teld, dat de Leider een Raad voor kerkelijke aangelegenheden heeft ingesteld, om de sa* menwerking met de kerkelijke instanties te verzekeren „wanneer maatregelen worden genomen, waarbij Kerk en Staat moeten samenwerken." Uit leden van de grootste Kerkgenootschappen is die Raad gevormd. De leden zijn dus N.S.B.'ers, die elk hun kerk in den Raad vertegenwoordigen.e ch* ter zonder door de Kerk daartoe gemach* tigd te zijn. Immers, de spreker deelde mede, dat de kerken een verzoek om iemand aan te wijzen onbeantwoord hebben ge* laten. Wij vragen nu, wat dat alles te beduid.n heeft. Wat moet een Raad -vsa zoo verschild Abonnements prijs 85x cent per 3 maanden bij vooruitbetaling Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers S cent. Buitenland 8 gulden per jaar lende samenstelling, nu klaarmaken? En welke kerk zou zidh er iets van aantrek* ken, dat een of andere partij gaat beraad* slagen over wat in de toekomst de taak der kerken zal moeten zijn? 't Is toch wat al te id waas, en zeer aanmatigend.... „Als de Kerk en Staat moeten samenwerken" Dat moeten Kerk en Staat altijd, zoo heeft ons volk het onder Prins Willem ook voorstaan en voor één Kerk, de Kerk des Heeren, is goed en bloed geofferd. Niet, om met |Lome en allerlei Godloochenaars in één band te worden gekneld. En ten tweede; De landdag is op Zater* dagavond gehouden. Vele extra treinen en i autobussen hebben de menschen naar Den Haag gevoerd. Zaterdagavond half elf uur ving de heer Mussert zijn rede aan. Te middernacht ging de vergadering uiteen en hebben de duizenden de terugreis onder* nomen. Velen zijn natuurlijk eerst tegen het krieken van den Zondagochtend thuis gekomen. Wat heb ik daarvan nu te den* ken? Deze daad spreekt meer dan boek* deelen. Is er niet gedacht aan den Dag des Heeren Behoeft men op dien Dag dan niet naarstig tot de Gemeente des Heeren te komen, zoo de catechismus zegt Wat is dit voor een Christendom? Kan men nu in waarheid volhouden, dat in die N.S.B, plaats is voor iedereen? Dat mocht ons toch wel eens uit de doeken worden gedaan. Mogen wij ons, zoo vraag ik me maar eens aan sommige jongelieden, stellen achter leiders, die zóó den eerbied voor Gods gebod ondermijnen? En praten die nog van samenwerken van Kerk en Staat? Zij kennen óf onze volkshistorie niet óf zij trekken zich van ons Gereformeerd volksdeel niets aan. Een van de twee. Zul* ken aan de macht helpen legt een groote schuld op onze ziel. Dachten die vele jonge menschen die iets in dé N.S.B, zien eens wat meer door. Zouden zij wel eens gelezen hebben in het Handboek der Vaderlandsche Geschiedenis van Groen van Prinsterer, ?'De drukkers van deze krant hebben een goed werk gedaan toen zij dat werk herdrukt heb» ben en het restant hu aanbieden voor zoo weinig geld.*) Twee prac'htdeelen, een kostelijk bezit. Dat moest nu ieder, die in de landszaken belang stelt, in huis heb* ben. Onze jongeren vooral, de ouderen niet minder, als ge dat werk niet hebt gele* zen, hebt ge nog niets gelezen! Het is verre verheven boven den lof, dien Waar* nemer er aan Wijden kan. Verheven in stijl, nauw verbonden aan het Woord Gods, zoo gaat Groen ons hier voor om ons eens voor oogen te stellen wat ons volk is weder varen. Altijd weer belicht hij de feiten met het Woord des Heeren. Gaat ge lezen, dan weet ge niet van ophouden, elke bladzijde boeit opnieuw. Een man van innige Godsvrucht en groote kennis leidll U als aan de hand langs heilige historie blaan. Daar zijn soms menschen, die om hun vaderland eigenlijk niet ge* ven, 't Komt, doordat zij onze geschiedenis heelemaal niet kennen. Maar ik ben zeker, als zij deze boeken inzien, ze worden gene* zen. Groen is de schrijver die U weer eens aan Uw Nederland bindt. Tegen a He dwaalbegrip en leugenleer wijst hij op het* geen „ges.h even sta.^ten op wat „geschied" isl Dit geschiedenis werk is geschreven, is gegroeid bij een geopenden Bijbel. En wat doet Groen van Prinsterer tot zoo betrouw» baren gids zijn? Wel, dat hij door den Ko* ning belast was met het ordenen van de archieven van het Huis van Oranje. Zooals hij zelf mededeelt, is hem veel zekerheid aangebracht doordat hij al wat op Oranje betrekking heeft, uit de origineele familie* brieven en staatsstukken kon nalezen. Ja, die oude brieven van Prins Willem, van Maurits, van den Voorzitter der Dordtsche Synode! Welk ander geschiedschrijver heeft ooit al die correspondentie mogen inzien? Geen enkele. Nu, zooals Groen de geschie* denis schrijft, zoo kon niemand het. Hadden wij maar een man, die dat werk nu eens zoo kon voortzetten. Laten de N.S.B.'ers nu eens met Groen van Prinsterer op pad gaan! Groen kwam er niet van in om over „den Godsdienst" of over „de ker* ken" te spreken. Dat bedeksel van leugen en bedrog, uit* vindsel van de revolutie, vaagt hij op elke bladzijde weg. Leest ge dit Geschiedeniswerk, dan maakt het U weer verliefd op ons dierbaar Nederland, eens het toonbeeld van Gods groote genade! En ge put er nieuwe kracht uit jom toch maar weer mede te strij* den om ons volk vast te binden aan Gods Woord en Zijn beloften. Daarmede kan het alleen goed uit komen. De verguizing van Oranje door de partij van de Wit, uit eigenhandige brieven wordt het U duidelijk. De slachting, door Alva aangericht, wordt in herinnering gebracht. Een vrouw, die bij een kindermaaltijd psal* men had gezongen onthoofd. Een oude weduwe, die in haar schuur had doen prediken het hoofd afgeslagen. „Ons bij hen, die ter dood gebracht werden, Dus weer een ellendige dag in hel voor uitzicht. Heusch niet noodigi Neem een "AKKERTJE" en binnen 'n kwartier voelt Ge weer frisch en opgewekt en zijt Ge Uw hoofdpijn kwijt. AKKER-CACHETS helpen verrassend snel bij Hoofdpijn, Kies pijn, Zenuwpijn, Rheumaiiek, Griep. Per 12 stuks slechts 52 cent. Overal verkrijgbaar de vrijmoedige belijdenis des geloofs te beletten, (zoo lees ik,) gebruikt men twee ijzerkens, waartusschen de tong werd ge* schroefd en voorts zóó geschrookt met een gloeiend ijzer, dat ze, zwellende, pal te staan had." Van het gekerm zeiden de monniken: hoor, ze zingen; zouden zif ook dansen? En nog één aanhaling zij mij veroorloofd. 23 April 1625, Prins Maurits, de man van de Dordtsche Synode, sterft. Dominé Bogerman is er bij. Het aangenaam gesprek tusschen die twee wordt nauwkeurig weer* gegeven. De Prins stelt zijn betrouwen op den Heere maar klaagt, dat zooveel zonde in hem is overgebleven. De dominé leest hem het antwoord van Zondag 1 van de Catechismus voor en vraagt of dat ook nu 's Prinsen troost is. Dat is ook mijii eenige troost, zegt Maurits, ik weet geen anderen! Geknield met alle aanwezigen doet Ds. Bogerman nu een roerend gebed. Daarna, opgestaan, zegt hij aan 'sPrin* sen oor: Zoo het Uwe Vorstelijke Genade heeft verstaan en in den Heere Jezus nog wel gerust is, zoo bid ik, dat hij met drukken een teeken geve aan mijn hand." Daarop klemde Maurits terstond des leeraars hand zóó vast, dat hij ze niet kon los* maken, totdat de kracht des levens dien Prins begaf en de pols begon wég te gaan. Tot zijn laatsten ademtocht was de geest helder en vrij van de verschrikkingen des doods. Zie, dat is geschiedenis schrijven. Meer aanbeveling voor dit werk is toch niet noodig? WAARNEMER. 2 deelen in prachtb. voor t 2.25 samen Verkrijgbaar Boekh. en Uitgeverij Fa. Gebr. de Waal Middelharnis. II. Wanneer wij thans een ietwat uitvoerige bespreking gaan wijden aan deze Christe* lijke romans, welke het godsdienstige en sociale leven der bevolking van Goeree en Overflakkee willen beschrijven, dan doen we dit niet, zooals onze lezers wel al zullen hebben begrepen, omdat deze boeken onze onverdeelde instemming hebben. Integen* deel, met de tendenz, de strekking ervan, gaan wij in geenen deele accoord; wij heb* ben er zulke overwegende bezwaren tegen vooral van principieele aard, dat wij de lezing ervan niet kunnen aanbevelen. Zoo* als in het vervolg blijken zal, achten wij de inhoud met name van de werken van Rudolf van Reest zóó misleidend, zóó in strijd met de feiten en van zóó verderfelijke Uit Iiel Kijkvenster: De N.S.B. en de Kerken. Neoscalvinistisclie literatuur over Flakkee. Winterlezimg te St Maarfensdijk. Dis. Kievit van Baarn sipireeki te Ouddotip voor de Herv. J.V. Gemeenteraad St, Annaland, St. Maartens» dlijk. Stad aan 't Haringvliet en slot Nieuwe Tonge. Binnenband: De Sancfewtef 1955 aangeno» men. Verlaging telefoontar'even. De moei» lijkheden met den mosselenverkoop. Bruinisse: Vrachtauto komt in botsing mei de Rotterd. Tram. DoodeÜjke ongelukken op onbewaakten overweg.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1