CI1QWEEKBLADÖpGED.GD0nD5IA6 vöördI ZUID-HOairïZCEUWiCIIE EILAHDEn
Zoo'n Migraine?
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
8e Taar^an^
ZATERDAG 26 i" .TOBER 1935
No 681
N.V. Uitjgeversinaatschappij «Eilanden-nieiiws
Uit het Kijkvenstcr
MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HE'>^VORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Dïf nummer bestaat uit 2 bladen
Wapenen krachtig door God
De Hecre Jezus zegt: ,Ik ben niet
gekomen om te brengen vrede op
de aarde, maar veeleer verdeeld
heid*. Jezus brengt verdeeldheid.
Daar wil de vrome wereld niet aan.
Zij roept maar: „Vrede, vrede en
geen gevaar V ,Weg met den oor-^
logl' Doch dan moet Jezus en hef
Evangelie van de aarde- Daarom
veranderde .Hosanna' spoedig in
.kruist Hem". Dat is de vrucht van
de zonde.
Die lijdensweg is het lot van al
Gods ware volk en knechten. «Wee
indien alle menschen wel van U
spreken". God spreekt er Zijn vloek
over uit. .Allen die godzaliglijk wil
len leven, zullen vervolgd worden*.
Paulus bad te strijden met men
schen, die zich voor Christenen
uitgaven, maar niet genoeg aan
Christus hadden. Zichzelf te ver
liezen om Jezus te krijgen, door de
hel van bestrijding, van binnen en
van buiten, naar den hemel, is een
te zwaar offtr voor velen. Om al
tijd aan den schandpaal te moeten
met zichzelf en het hoofd op het
blok te leggen, daaraan ergert zich
ODS vleesch. En tochl Het is de
weg tot de zaligheid.
De Joodsche Christenen keerden
weer terug tot hun Joodschen zuur-
deesem. De eigengerechtigheid stak
het hoofd weer op. Besnijdenis,
vierdagen spijswetten werden weer
gezocht. Christus was niet genoeg.
Het vleesi;h mocht toch ook wel
wat hebben om zich te koesteren
Men had een onderscheidingsteeken
»-■s'« "ict den
vromen Paulus moest zelfs tegen
Petrus strijden om de zielen te be
houden Petrus gaf toe, was bang
voor .die uit de besnijdenis waren"
en veinsde. Hij gaf den heiden
christenen een slag, alsof hun ge
loof niet voldoende was en er nog
wat bij moest. Gij kunt het lezen
in Galaten 2.
En toen de Joodsche Christenen
hun vromen afgod niet mochten
houden werd Paulus door hen be
schuldigd, dat hij naar het vleesch
Wandelde en streed naar het vleesch.
Paulus verantwoordt zich: .Wan
delende in het vleesch, voeren wij
den krijg niet naar het vleesch".
Paulus zegt: .Ik ben mensch, ik
weet, dat ia mijn vleesch geen goed
woont". .Paulus* is ook weL eens
aan het woord. Ik doe ook wel eens
misslagen en ik ben bereid ze te
herstellen; want het gaat niet om
tnij, maar om den Heere en Zijn
eer. En toch weet ik, dat de Heere
ttiij aangenomen heeft met al mijn
gebreken. En daarom, ziet toel
want de Heere zal het voor mij
opnemen. Maar ik mag u niet ster
ken in uw vroom bedrog, dan zal'
ik er de zielen aan wagen, die gif
met een vromen schijn naar de hel
wilt sleepen Als ik in de bediening
des Evangelies bezig ben, dan raak
ik mijzelf en de menschen kwijten
zoek de zaligheid van ieder. Ik heb
dan geen bedoelingen om iemand
te na of in hrt g-'vlei te komen,
dan zoek ik mij zei ven niet, dan is
de waarheid des Evangelies mij meer
waard, dan heel de wereld.
.Want de wapenen van onzen
krijg zijn niet vleeschelijk, maar
krachtig door God".
Welk wapen had Paulus in dien
strijd om de eere Gods en de za
ligheid der zielen Van zichzelf was
Paulus ongewapend. Overal was hij
trefbaar, gelijk Da^id, in den lin
nen lijfrok met zijn staf en zijn
slinger in de hand, en de herders-
tasch met de vijf gladde steenen
uit de beek, stond voor Goliath.
Koning Saul wilde David nog wat
helpen met zijn vleeschelijke liefde
en trok hem zijn harnas aan. Het
was goed om David te doen ver
ongelukken. Hij had gelukkig de
vrijmoedigheid om te zeggen tot
den koning, dat hij er niet in kon
gaan David moest het alleen doen
met den Heere. .Mijn hulp is van
den Heer' alleen. En hij ijverde den
ijver Gods en voerde de oorlogen
des Heeren tegen Goliath, die den
God der slagorden van Israël ge
hoond had. En gfl weet het, God
nam het op voor zijn eigen zaak.
Diezelfde God was het wapen
van Paulus. Hij riep hem tot den
dienst des evangelies Hij leidde
hem door Zijn Geest in de Waar
heid. Hij gaf hem moed en krach
ten om te blijven staan tegenover
Zijne teéenstanders. Hij schonk
hem het schild des geloofs, waarop
satan zijn vurige pijlen stomp schoot.
Hij vervulde hem met Ziine liefde,
die sterker is dan de dood, harder
dan het graf door geen riviertn
van zonden of verdrukkingen uit
te blusschen Hij oefende jsijn han
den ten strijde, zijn vingeren ten
oorlog Hij .dekte hem met den helm
der zaligheid.
Niet Paulus overwon, maar God
overwon. En waarin bestond die
overwinning? In de nederwerping
der sterkten; dewijl wij de over
leggingen terneder werpen en alle
hoogte, die zich verheft tegen de
kennis van God, en alle gedachte
gevangen leiden tot de gehoorzaam
heid van Christus'.
De vijanden van de Waarheid,
die in Christus Jezus is, streden
tegen .de kennis van God* en .de
gehoorzaamheid van Christus". Het
altijd dezelfde stri)d, dien wij
Inden in Psalm 2: .Waarom woe-
kn de Heidenen en bedenken de
5Jken ijdelheid De koningen der
*«^ye stellen zich op, en de vors-
•^^beraadslagen te zamen tegen
den Heere en tegen Zijnen Ge
zalfde.
De duisternis kan het licht van
kennis van God niet verdragen. Des
menschen vijandschap wordt open
baar als God Zijn Geest zendt. En
de gehoorzaamheid van Christus,
dat men alleen gelooft in Christus
zonder de werken der Wet, staan
de vijanden met alle macht tegen
en willen er iets van zichzelf bij
doen. En wat van ons is moet er
juist af. Wat moet Gods volk niet
verliezen om zalig te worden.
Paulus staat tegenover een ge
weldige macht. De vijanden werpen
sterkten en bolwerken op van dui-
velsche redeneeringen, hoogten van
vleeschelijke wijsheid en aanzien.
Maar God ondersteunt hem dat hij
niet zwicht, want hun kracht is ijdel
Hij onderwerpt hen aan het Woord.
Hun grdachlea leidt hij gevangen,
gelijk men een gevangene wegleidt,
om in Christus te gelooven en zich
door Hem te laten leeren en re-
geeren. En die zich niet onderwer
pen worden, als een vrucht van de
bediening des Evangelies door den
Heere gestraft met verblinding en
verharding of een schrikkelijken
m
dood. Evenwel vclè^ van de tegen
standers worden op een wonder
lijke wijze door God bekeerd, ge
lijk geschied is op den eersten
Nieuwtestamentischèn Pinksterdag.
Neo-Calvinisffsche literatuur
over Flakkee.
Voornaamste inhoud t
Advertentie prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et.Dienst-
aanvragen en -aanbiedingen van 1 6 regels 80 et Boek-aan-
k Ddiging 10 cint per regel Contracten belangrijk lager
UITGAVE VAN
Gevestigd te Middelharnis - Prins Hendrikstr. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17
Want wandelende in het vleesch,
voeren wij' den krijg niet naar het
vleesch; want de wapenen van onzen
krijg zlijn niet vleescheMjk, maar krach<=
tig door God, tot nederwerping der
sterkten; dewSjI wïj de overleggingen
temederwenpen en alle hoogte, die zich
verheft tegen de kennis van God, en
alle gedachte gevangen leiden tot de
gehoorzaamheid van Christus, en ge<
reed hebben hetgeen dient om te wre^*
ken alle ongehoorzaamheid, wanneer
uwe gehoorzaamheid zal vervuld zijn.
2 Corinthe 10 3—6.
voor de Ie zone t.m. 10 K.M.) 6 cent
voor de 2e zone (10 t.m. 15 K.M.) 12 cent
voor de 3e zone (15 t.m. 25 K.M.) 20 cent
(nieujw)
voor de 4e zone (25 f.m. 35 K.M.) 30 cent
voor de 5e zone (meer dan 35 K.M.) 40 Ct.
5. Entreegeld bij te^efoonaaiisluiting. Dit
wordt opnieuw verlaagd en vastgesteld op
f 6.-.
Onizettende mentaliteit.
Als ge let op de oni.:ettende mentaliteiit
van het menschdom van dezen tijd, dan
moet het u beangstigen.'
Daar is de vreeselijkt oorlogsgeesel die
Abessinië teistert en oie vrouwen noch
kinderen ontziet. Het liitgesproken machts
beginsel van heel een volk; de machtsbegeer
te die de hand uitsteek^, naar eens anders
land en daarvoor zijn ,ronen offert. Een
volk dat in slavernij één machtswellusteling
volgt en dit zich gaats oipmaken om die
slavernij in Abessinië te-gaan uitroeien. En
de strijd onder de demonische geesten die
zich ook in ons land openbaren en wier
woelingen van zich sjpreken doen. Als ge de
verslagen leest moet ge' u zelf vei'bazen.
Och verbazen eigenlijk i^et: Als ge in aan«
merking neemt de verlating van God en
Zijn Woord, dan kan men niets anders
verwachten.
De N.S.B, houdt in een tent ergens in
het Westland een landdag. En wat daar
gesproken wordt 1 Het schetteren, het smalen,
het neerhalen van andermans denkbeelden
en iprinciepen in vaak ordinaire bewoording
gen, is meer dan erg.
De S.D.A.P. een tegenbetooging houdend
in den Haag. De voorzitter de vuist oip*
stekend én de scharensocialisten voorbij
hem defileerend ook met opgestoken vuisi,
zie wat een droeve geestesgesteldheid sipreelkt
daaruit. En dan zonen van hetzelifde volk.
De socialisten wfeleer s-trijdend voor onto
wapening, voor vrede en nu tegenover
kinderen van hetzelfde volk de vuist ge<^
bald. Hoe droevig. Wat ontzettende toe"»
standen. Wat een' schrikkelijke openbaring
voo: de toekomst. Buiden voor God en
Zijn Woord wüde ons volk niet. Dé linker^»
partijen op een afstand gevolgd door de"
Christelijken, varend in het liberale kielzog
hebben het Woord Gods verdrongen uit het
openbare leven en het onwaardig gekeurd
leidster te zijn voor de reg,eering van land
en volk. De gevolgen zïjn ontzettend. Het
revolutionair beginsel van elk wat wils
zal droevige gevolgen met zich sleepen.
Buigen onder het juk van Gods Woord
voor het staatkundige leven werd afge^
keurd en zelfs bespottelijk voorgesteld, 't
Wordt openbaar, dat men niet willende bui=>
gen onder het zachte juk van 's Heeren
Woord zal moeten buigen onder het ijzeren
juk der menschen.
D« N.S.B. «in ,vde Kerken" De?
N.S.B, en de Dag des Heeren
Geschiedenisboek vanj Groen van
Prinsterer.
De partij, van den heer Mussert, die
„beweging" heet (N.S.B,), heeft haar landdag
in Den Haag gehouden. Zij verheugt zich
in een tamelijken aanhang van menschen,
die allen iets anders, iets groots Wenschen.
Evenals in Duitschland onder Hitler, wil
de N.S.B, indruk maken door veel bewe^^
ging, alles gesdhiedt in 't groot en met veel
vertoon. Dat wil nogal eens de aandacht
afleiden van de drijfveeren, waardoor de
partij geleid wordt. Over twee dingen, die
ons vooral niet ontgaan mogen, moet hier
even worden gehandeld. Ten eerste. De
N.S.B, wil onder meer den godsdienst be*
schermen. Welke godsdienst dat zal zijn,
wordt niet gezegd, zoodat wel vast staat
dat ongeloof en bijgeloof op één lijn blij*
ven staan en in zooverre is er dus niets te
hopen voor hen, die hun politiek willen
gebouwd zien op de beginselen der Refor»
matie, die alle dwaalleer uitsluit. „De liefr
de tot den naaste zal de liefde tot God
zóió doen opleven dat wij er ons nu haast
geen voorstelling van kunnen maken" zeide
een spreker.
't Is alles even vaag. En dan wordt ver*
teld, dat de Leider een Raad voor kerkelijke
aangelegenheden heeft ingesteld, om de sa*
menwerking met de kerkelijke instanties te
verzekeren „wanneer maatregelen worden
genomen, waarbij Kerk en Staat moeten
samenwerken." Uit leden van de grootste
Kerkgenootschappen is die Raad gevormd.
De leden zijn dus N.S.B.'ers, die elk hun
kerk in den Raad vertegenwoordigen.e ch*
ter zonder door de Kerk daartoe gemach*
tigd te zijn. Immers, de spreker deelde
mede, dat de kerken een verzoek om iemand
aan te wijzen onbeantwoord hebben ge*
laten.
Wij vragen nu, wat dat alles te beduid.n
heeft. Wat moet een Raad -vsa zoo verschild
Abonnements prijs 85x cent per 3 maanden bij vooruitbetaling
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers S cent. Buitenland 8 gulden per jaar
lende samenstelling, nu klaarmaken? En
welke kerk zou zidh er iets van aantrek*
ken, dat een of andere partij gaat beraad*
slagen over wat in de toekomst de taak
der kerken zal moeten zijn? 't Is toch wat
al te id waas, en zeer aanmatigend.... „Als de
Kerk en Staat moeten samenwerken"
Dat moeten Kerk en Staat altijd, zoo
heeft ons volk het onder Prins Willem ook
voorstaan en voor één Kerk, de Kerk des
Heeren, is goed en bloed geofferd. Niet,
om met |Lome en allerlei Godloochenaars
in één band te worden gekneld.
En ten tweede; De landdag is op Zater*
dagavond gehouden. Vele extra treinen en
i autobussen hebben de menschen naar Den
Haag gevoerd. Zaterdagavond half elf uur
ving de heer Mussert zijn rede aan. Te
middernacht ging de vergadering uiteen en
hebben de duizenden de terugreis onder*
nomen. Velen zijn natuurlijk eerst tegen
het krieken van den Zondagochtend thuis
gekomen. Wat heb ik daarvan nu te den*
ken? Deze daad spreekt meer dan boek*
deelen. Is er niet gedacht aan den Dag
des Heeren Behoeft men op dien Dag
dan niet naarstig tot de Gemeente des
Heeren te komen, zoo de catechismus zegt
Wat is dit voor een Christendom? Kan
men nu in waarheid volhouden, dat in die
N.S.B, plaats is voor iedereen? Dat mocht
ons toch wel eens uit de doeken worden
gedaan. Mogen wij ons, zoo vraag ik me
maar eens aan sommige jongelieden, stellen
achter leiders, die zóó den eerbied voor
Gods gebod ondermijnen? En praten die
nog van samenwerken van Kerk en Staat?
Zij kennen óf onze volkshistorie niet óf
zij trekken zich van ons Gereformeerd
volksdeel niets aan. Een van de twee. Zul*
ken aan de macht helpen legt een groote
schuld op onze ziel.
Dachten die vele jonge menschen die
iets in dé N.S.B, zien eens wat meer door.
Zouden zij wel eens gelezen hebben in het
Handboek der Vaderlandsche Geschiedenis
van Groen van Prinsterer, ?'De drukkers
van deze krant hebben een goed werk
gedaan toen zij dat werk herdrukt heb»
ben en het restant hu aanbieden voor
zoo weinig geld.*) Twee prac'htdeelen, een
kostelijk bezit. Dat moest nu ieder, die in
de landszaken belang stelt, in huis heb*
ben. Onze jongeren vooral, de ouderen
niet minder, als ge dat werk niet hebt gele*
zen, hebt ge nog niets gelezen! Het is
verre verheven boven den lof, dien Waar*
nemer er aan Wijden kan. Verheven in
stijl, nauw verbonden aan het Woord Gods,
zoo gaat Groen ons hier voor om ons
eens voor oogen te stellen wat ons volk
is weder varen. Altijd weer belicht hij de
feiten met het Woord des Heeren. Gaat ge
lezen, dan weet ge niet van ophouden,
elke bladzijde boeit opnieuw. Een man
van innige Godsvrucht en groote kennis
leidll U als aan de hand langs heilige
historie blaan. Daar zijn soms menschen,
die om hun vaderland eigenlijk niet ge*
ven, 't Komt, doordat zij onze geschiedenis
heelemaal niet kennen. Maar ik ben zeker,
als zij deze boeken inzien, ze worden gene*
zen. Groen is de schrijver die U weer
eens aan Uw Nederland bindt. Tegen a He
dwaalbegrip en leugenleer wijst hij op het*
geen „ges.h even sta.^ten op wat „geschied"
isl Dit geschiedenis werk is geschreven, is
gegroeid bij een geopenden Bijbel. En wat
doet Groen van Prinsterer tot zoo betrouw»
baren gids zijn? Wel, dat hij door den Ko*
ning belast was met het ordenen van de
archieven van het Huis van Oranje. Zooals
hij zelf mededeelt, is hem veel zekerheid
aangebracht doordat hij al wat op Oranje
betrekking heeft, uit de origineele familie*
brieven en staatsstukken kon nalezen. Ja,
die oude brieven van Prins Willem, van
Maurits, van den Voorzitter der Dordtsche
Synode! Welk ander geschiedschrijver heeft
ooit al die correspondentie mogen inzien?
Geen enkele. Nu, zooals Groen de geschie*
denis schrijft, zoo kon niemand het. Hadden
wij maar een man, die dat werk nu eens
zoo kon voortzetten. Laten de N.S.B.'ers
nu eens met Groen van Prinsterer op pad
gaan! Groen kwam er niet van in om
over „den Godsdienst" of over „de ker*
ken" te spreken.
Dat bedeksel van leugen en bedrog, uit*
vindsel van de revolutie, vaagt hij op elke
bladzijde weg. Leest ge dit Geschiedeniswerk,
dan maakt het U weer verliefd op ons
dierbaar Nederland, eens het toonbeeld van
Gods groote genade! En ge put er nieuwe
kracht uit jom toch maar weer mede te strij*
den om ons volk vast te binden aan
Gods Woord en Zijn beloften. Daarmede
kan het alleen goed uit komen.
De verguizing van Oranje door de partij
van de Wit, uit eigenhandige brieven wordt
het U duidelijk. De slachting, door Alva
aangericht, wordt in herinnering gebracht.
Een vrouw, die bij een kindermaaltijd psal*
men had gezongen onthoofd. Een oude
weduwe, die in haar schuur had doen
prediken het hoofd afgeslagen. „Ons
bij hen, die ter dood gebracht werden,
Dus weer een ellendige dag in hel voor
uitzicht. Heusch niet noodigi Neem een
"AKKERTJE" en binnen 'n kwartier voelt
Ge weer frisch en opgewekt en zijt Ge
Uw hoofdpijn kwijt. AKKER-CACHETS
helpen verrassend snel bij Hoofdpijn, Kies
pijn, Zenuwpijn, Rheumaiiek, Griep. Per
12 stuks slechts 52 cent. Overal verkrijgbaar
de vrijmoedige belijdenis des geloofs te
beletten, (zoo lees ik,) gebruikt men twee
ijzerkens, waartusschen de tong werd ge*
schroefd en voorts zóó geschrookt met een
gloeiend ijzer, dat ze, zwellende, pal te
staan had." Van het gekerm zeiden de
monniken: hoor, ze zingen; zouden zif
ook dansen?
En nog één aanhaling zij mij veroorloofd.
23 April 1625, Prins Maurits, de man
van de Dordtsche Synode, sterft. Dominé
Bogerman is er bij. Het aangenaam gesprek
tusschen die twee wordt nauwkeurig weer*
gegeven. De Prins stelt zijn betrouwen
op den Heere maar klaagt, dat zooveel
zonde in hem is overgebleven. De dominé
leest hem het antwoord van Zondag 1 van
de Catechismus voor en vraagt of dat ook
nu 's Prinsen troost is. Dat is ook mijii
eenige troost, zegt Maurits, ik weet geen
anderen! Geknield met alle aanwezigen doet
Ds. Bogerman nu een roerend gebed.
Daarna, opgestaan, zegt hij aan 'sPrin*
sen oor: Zoo het Uwe Vorstelijke Genade
heeft verstaan en in den Heere Jezus nog
wel gerust is, zoo bid ik, dat hij met
drukken een teeken geve aan mijn hand."
Daarop klemde Maurits terstond des leeraars
hand zóó vast, dat hij ze niet kon los*
maken, totdat de kracht des levens dien
Prins begaf en de pols begon wég te gaan.
Tot zijn laatsten ademtocht was de geest
helder en vrij van de verschrikkingen des
doods.
Zie, dat is geschiedenis schrijven. Meer
aanbeveling voor dit werk is toch niet
noodig?
WAARNEMER.
2 deelen in prachtb. voor t 2.25 samen
Verkrijgbaar Boekh. en Uitgeverij Fa.
Gebr. de Waal Middelharnis.
II.
Wanneer wij thans een ietwat uitvoerige
bespreking gaan wijden aan deze Christe*
lijke romans, welke het godsdienstige en
sociale leven der bevolking van Goeree
en Overflakkee willen beschrijven, dan doen
we dit niet, zooals onze lezers wel al zullen
hebben begrepen, omdat deze boeken onze
onverdeelde instemming hebben. Integen*
deel, met de tendenz, de strekking ervan,
gaan wij in geenen deele accoord; wij heb*
ben er zulke overwegende bezwaren tegen
vooral van principieele aard, dat wij de
lezing ervan niet kunnen aanbevelen. Zoo*
als in het vervolg blijken zal, achten wij
de inhoud met name van de werken van
Rudolf van Reest zóó misleidend, zóó in
strijd met de feiten en van zóó verderfelijke
Uit Iiel Kijkvenster: De N.S.B. en de
Kerken.
Neoscalvinistisclie literatuur over Flakkee.
Winterlezimg te St Maarfensdijk.
Dis. Kievit van Baarn sipireeki te Ouddotip
voor de Herv. J.V.
Gemeenteraad St, Annaland, St. Maartens»
dlijk. Stad aan 't Haringvliet en slot Nieuwe
Tonge.
Binnenband: De Sancfewtef 1955 aangeno»
men. Verlaging telefoontar'even. De moei»
lijkheden met den mosselenverkoop.
Bruinisse: Vrachtauto komt in botsing mei
de Rotterd. Tram.
DoodeÜjke ongelukken op onbewaakten
overweg.