CmWEEKEUADÖpGED.GD0riI»IA6vöÖRDlZUID-H0U»tZEElJW3CHEEI^^
akkers
(Mysiro^
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
8e Jaarflani^
ZATERDAG 19 OCTOBER 1935
No 679
N.V. Uitgeversmaatschappij „Eilanden-nieuws
Jl^sêecAts
Uit het Kijkvenster
MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Dit^ nummer bestaat uit 2 bladen
Hef mijne oogen op.
In de gelijkenis van den Pari
zeer en den tollenaar stelt de Heere
ons den tollenaar voor als een ver
slagene van geest, Van verre staan
de, wilde hij ook zelfs de oogen
niet opheffen naar den hemel, maar
sloeg op zijne borst, zeggendeo
God wees mij zondaar genadig.
Daarmede wordt te kennen ge
geven hoe beschaamd deze man
is voor den Heere. In den weg der
ontdekking heeft hij geleerd, dat
God recht is en dat hij zelf schul
dig staat aan het recht Gods.
Wanneer de Heere in het onder
wijs, voor de zaligheid noodig,den
natuurlijken staat leert kennen, kan
het niet anders of de schaamte
voor den Heere wordt gevonden
Geen schaamrood te hebben is een
vreeselQke zaak. Alle Gods kinde
ren weten ervan, hoe zij Daniël
kunnen nazeggenBij U, o Heer',
is de gerechtigheid, maar bij ons
de beschaamdheid der aangezich
ten.
De folienaar wordt ook indien
weg geleid en durft nu Zflne oogen
niet op te heffen. Hij kan voocGod
niet bestaan vanwege zijne onge
rechtigheid.
Het is niet genoeg schaamte te
hebben voor de menschen, neen,
ook voor den Heere is hetnoodig
te kennenIk ben schaamrood ge
worden.
Het gif der zonde kan zijn
verderfeligken invloed zoover doen
gaan, dat er een schaamteloos.zon-
digen wordt gevonden. O hoe
vreeselijk als het zoover komt als
van Sodom geschreven staat:Zij spre
ken de zonden vrij uit als Sodom.
Waar moet het heen, als de
schaamte weggaat
Zullen we dan niet met vreeze
de toekomst tegemoet gaan, als wij
letten op de verwildering der gees
ten in onze dagen. Zie, hoe over
de wereld een strooming gaat van
vrij willen zijn van banden Banden
dis God in Z^n Woord voorstelt
en die voor het tijdelijk leven zoo
noodig zijn, opdat alles ordelijk en
eerlijk toega.
Ach, mocht de Heere nog maar
leeren, dat Hij God is. Die regeert
Als Hij Zijn Heihgen toorn doet
kennen in de werking van Zijnen
Geest,, dan zal de schaamte
niet ontbreken, de oogen zullen dan
niet durven opzien naar den hemel
Bij die overiuiging van zonde
kan geen ontkennen meer zijn in
het hart. God de Heere, maakt ze
dat ze zich schuldig bekennen. Zijn
Woord wordt vervuldIk zal ma
ken dat zij een walging aan zich
zelf hebben.
Die God, Die rechtvaardig den
mensch kon laten liggen in de
schuld der overtreding, die God
heefc een welbehagen in het zaUg-
maken van doemwaardigen. En al
het werk, dat daartoe noodig is,
werkt Hij Zelf. Christus, Zijn ge
liefden Zoon, heeft Hij gezonden
om dat mogelijk te maken.
De drieëenige God werkzaam
voor zoo'n afvallig schepsel o
wonder van genadeGeen verdoe
menis meer degenen, die in Chris
tus Jezus zijnl
Wclzalig degenen, wier oogen ge
opend zijn voor die wonderen 1
Welzalig zg, die geleerd hebben
hunne oog^n neer te slaan en op
te slaan. Door schuldbesef getrof
fen en verslagen durfden zij de
oogen niet op te hef f en, maar door
denvrijmoedigen Geest ondersteund
sloegen zij de oogen op.
Hoe anders ziet dan het oog I
Toen de moordenaar aan het
kruis met Christus spotte, zag zijn
oog niets begeerenswaardigs in
dien Gekruisigde. Doch hoe heeft
de hartsveranderende genade Gods
hem doen zien, dat de Vorst, de
Levens vorst, aan het vloekhout
hing. Nu zag hij reeds iets van de
schoonheid van dien Koning. En in
de eeuwigheid heeft hij dien Ko
ning mogen aanschouwen in Zijn
schoonheid.
Zoo werd de Middelaai: Gods
en der menschen voor hem de
schoonste der menschenkinderen.
Dat is de weg des Heeren met Zijn
volk. De Heere leert hen Hem te
aanschouwen in Zijn dierbaar ver
lossingswerk en in Zijne leidingen
als oversten Leidsman en Voleinder
des geloofs.
Dan wordt het ervaren, hoe on
rustig hun hart is, als de Heere
Zijn aangezicht verbergt. Het zoe
kend en zuchtend hart doet de
oogen naar boven zich richten, 't Is
om den Heere te doen. Ach, een
enkele zucht, een enkel woord kan
dan opstijgen of de Heere Zich
openbaren wil in gunst.
Hoe verblijdt zich dan het hart,
als de Heere iets laat zien van
Zijne eeuwige liefde. Hoe verkwikt
het de ziel, te aanschouwen, dat
de Heere nooit zal laten varen de
werken Zflner handen..
Hoe zalig was het voor David,
toen er zeshonderd man om hem
heen stonden, die dachten hem te
steenigen, dat hij naar boven mocht
zien en sterken zich in den Heere
Zijnen God. Rondom was hij om
singeld, maar de weg naar omhoog
bleef open.
Dien weg naar boven kan de
vijand niet afsluiten. Dat is onmo
gelijk. Daarom hoe zielsverkwik-
kend als de oogen opgeheven wor
den tot den Heere, die in de he-
jnelen zit.
In de hemelen dat is; ver
boven alle machten, die op de
aarde de ziel van 's Heeren volk
benauwen. Boven alle vijanden
regeert de Almachtige, die Zijn
volk zal bewaren. Want Hij hoort
het geroep desgenen, die in nood
is en redt hem uit. O, gij volk des
Heeren, stort voor Hem uit uw
gansche hart. Hij is een toevlucht
te allen tijde.
Ziet gij op de vijanden hoe
zwak zijt gij dan 1 Dan kan de ziel
zoo zuchten: Ik zal nog een der
dagen omkomen in de hand van
Saul.
Ziet gij op u zelf hoe is er
nog veel te klagen over de gebre
ken van uzelf. De begeerte is er
om den Heere te dienen met het
geheele verstand, met het geheele
hart en met alle krachten maar
hoeveel komt gij tekort!
Ziet gij op het vleesch hoe
kan het woelen en zijn macht doen
gevoelen, met Paulus kan wel ge
klaagd: Ik ben vleeschelijk en ver
kocht onder de zonde1
Ja -- vele zijn de tegenspoeden
des rechtvaardigen I Doch hoor
hoe de Heere in Zijn ontfermen in
Zijn Woord belooft: Hij zal ze
bewaren.
Keer dan het oog omhoog tot
Hem, die in de hemelen zitl Hij
heeft alle macht. Zijne kracht wordt
in zwakheid volbracht 't Is Israels
God, die krachten geeftvan Wien
het volk zijne sterkte heeft.
Wees beschaamd over uzelf en
de Heere zal u niet beschaamd la
ten uitkomen. Roep den Heere aan
in den dag der benauwdheid. Zij
zullen niet schaamrood wederkee-
ren, die tot Hem de toevlucht ne
men,
Als Petrus beschaamd is gewor
den in zijn drievoudige verlooche
ning, dan ziet de Heere Jezus hem
aan. En door die bewarende liefde
ziet Petrus den Zaligmaker aan.
Zijn oog mag Hem aanschouwen,
Die voor hem hééft gebeden. Ge
beden heeft die Middelaar voor
Zijn volk. Hij heeft Zijne oogen
opgeheven, naar den hemel om
voor de Zijnen bij den Vader te
pleiten: Ik bid niet, dat Gij hen
wegneemt uit de wereld^ maar dat
Gij hen bewaart in de Gereld
u^eHcuig. is verhfH}^/
Voornaamste inhoud t
niEuws
Aavertentle-prQs 20 ceot per regel. Reclames 40 et; Dlesst-
aanvragen en -aanbledingea van 1—6 regels 80 et.; Boek-aaa-
kondlg'ni; 10 ceat per re^el' CoBtrartea belaagrQk lager
i*
UITGAVh VAN
Gevestigd te Middelharni* - Piin» Hendiiksti. 122 C. Giio 167930 Poatboz 8 Tel. 17
Abonnements-prljs 85 cent per 3 maanden bl] vooruitbetaling
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week
AfzonderlQke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
Ik hef mijne oogen op tot U die in
de hemelen zit.
(Ps. 123 1.)
Hf lü
Us
Niet zoo.
Op de aMeelingen van .Volksonderwijs is
aan de orde gesteld het criderwerfp „Bijbel*
sche Geschiedenis" op dei openbare school.
Volgens het verslag van de vergadering
dat we daarvan lazen zou' geéa godsdienst*
onderwijs worden gegeven, maar onderwijs
in de bijbelsche geschiedeïiis. 'Over de uiW
wterking van het denkbeeld werd wel het
meest van gedachten gev/isseld.
Nu dat begrijpen we feest. De moeilijk*
heden zijn groot.
Moet dat onderwijs opgedragen worden
aan socialistische, commun'istische of atheïs*
tische onderwijzers?
De vraag te stellen wijst reeds de moeV
lijkheden aan en geeft reeds de totale mis*
lukking aan.
We hebben het wel meegemaakt dat om.
een Christelijke school weg te houden, of
haar te) beconcurreeren de Bijbel op de
openbare school -werd ingevoerd. Maar dan
de uitwerking. Onderwijzers, die er niets
of weinig van geloofden óf die een uitleg*
ging gaven van het Woord Gods op hunne
\vijze; wat meestal uitliep op bestrijding
van het Woord des Heeren. Zie dan werd
het meer bestrijding dan aanvaarding. Vree*
sehjk. Dan is het beter-het Woord Gods
geheel weg te laten, dan het over te geven
aan de ongeloovlge critiek en neerhaüngi
van een ongeloo-^ige leerkracht. Och waar
Gods Woord is, daar mcjet het behandeld
met heiligen eerbied en ^.Jiep ontzag. In
ootmoedig buigen voor -fn .majesteit van
Gods getuigenis. Maar niet ak reclame*
middel tot wering van het Christelijk on*
derwijs. Och veel is te klagen over het
Christelijk onderwijs, maar Gods Woord
op de openbare school in handen van on*
geloovige (zelfs historisch ongeloovige on»
derwijzers) is vreeselijk. Het is het stellel
van Gods onbedrieglijk Getuigenis beneden
's menschen verdorven verstand. Dit is niet
de oplossing. De oplossing is Gods Woord
en de Catechismus op alle scholen, met toe*
zicht van de Kerk op leer en leven van de
onderwijzers.
Het ambtsgebed te Foottvliet.
In de laatst gehouden vergadering van
den gemeenteraad is besloten tot invoering
van het ambtsgebed.
Voortaan zullen de vergaderingen van
den gemeenteraad met gebed worden ge*
of>end. Poortvliet is een gemeente met een
zeer overwegende orthodoxe bevolking. Wel
komt dit bij de gehouden verkiezingen
van den gemeenteraad van de laatste jaren
niet geheel tot uiting maar dit is in hoofd*
zaak toe te schrijven aan persoonlijke in*
vloeden die zich gelden deden.
Helaas moet geconstateerd dat het in den
loop der jaren niet tot invoering van het
ambtsgebed kon komen. Oud*liberale opvat*
tingen bij overigens kerksehe menschen wa*
ren daar niet vreemd aan en ook mag niet
worden vergeten dat de macht van som*
migeliberale grootmachten jaren geleden
al zeer groot was. Thans is met vier tegen
drie stemmen besloten de vergaderingen van
den Raad met gebed te beginnen. We sipre*
ken onze waardeering uit voor de daad van
de voorstemmers en brengen gaarne hulde
aan het college van B. en W. dat met dit
voorstel kwam en gelooven ons niet te ver*
gissen wanneer we constateeren dat wet*
houder van Ast tot dit resultaat het zijne
zal hebben bijgedragen. Merkwaardig was
het tegenstemmen van dhr. Boogaard. Heriv
neren we ons goed, dan was hij het, die
vier jaar geleder^ met hetzelfde voorstel is
gekomen. Thans stemde hij tegen. Hebben
we het v erslag goed gelezen, dan motiveerde
hij zijn tegenstemmen met het feit, dat z.i.
het College van B. en W. verkeerd Was sa*
mengesteld. Een mofiveering die allerminst
steek houdt. Immers al zou het College veri
keerd zijn samengesteld, Wat we ten zeerste
ontkennen, dan kan dat ons niet ontslaan
van onze verplichting tegenover den God
van Hemel en Aarde. Menschehjke verkeerd
heden ontslaan ons niet van de erkenning
van God. Ben opmerking wenschen we te
maken. Waarom heeft men ook niet aangeno
men om de zitting met gebed te sluiten?
't Is te hopen, dat de Heere Zijn iegen
over dit voorstel zal willen geven. En dat
bij den Raad van de gemeente Poortvliet
het besef levendig zal mogen zijn, dat Gol
Waardig is gekend, geëerd en gediend te
worden en dat verstaan mag worden wat
de Heere getuigt: „Die Mij eeren, zal Ik
eeren."
Al te schriel.
In den gemeenteraad van Poortvliet is een
debat gevoerd over de aanschaffing van
een brandkast.
Oorzaak van het debat was de wijze van
opberging van de gelden van den gemeente
ontvanger. '-
Volgens mededeelingen van dhr. Boo*
gaard geschiedt dit in een kastje en voor
wat het geld aangaat in een houten kistje.
Terecht werd dit niet verantwoord geacht.
Aanschaffing dan van een brandkast
Ja, maar dan zou de opberging van de
archieven ten gemeentehuize daarvoor eerst
in aanmerking moeten komen volgens den
voorzitter.
Nu dat gelooven we ook wel.
Maar als het geen geld of waardepapieren
betreft, dan wordt in den regel die be-'
hoefte niet zoo beseft.
Intusschen vruchtbare voorstellen zijn er
gekomen.
Aanschaffing vaneen brandkast, voor
een f 150 a f 200 heeft men al een goede.
Omzien naar een oude brandkast zoo in
de prijs van f 35, waartoe B. en W. gaarne
gemachtigd werden.
MogeHjk dat er dan een advertentie door
de gemeente wordt geplaatst van dezen in*
houd: „Oude brandkast te koop gevraagd.
Aanbiedingen ten gemeentehuize van Poort*
vliet." Tenslotte is de zaak opgedragen aan
B. en W. om dit eens nader te bestudeeren.
We :iijn geneigd om te vragen: „Is dat nu
niet al te schriel?" Een gemeente van circa
2000 zielen, met een omvangrijk archief
mag zich toch wel een degelijke brandkast
aapschaften, ter opberging van haar ar*
chieven en waardepiaipjeren. 't Is te vreezen,
dat de zuinigheid de wijsheid hier zal be*
driegen. Een goede brandvrije ruimte, hetzij
een degelijke brandkast of brandvrije kluis
is geen overdadig luxe of weelde voor een
gemeente van circa 2000 inwoners, maai
moet beslist een noodzakelijke behoefte
worden genoemd.
Dei communistische domiaé Ds.
Krop, dei onverschrokkenie Ds.
Bciets, de dichterlijke De Hof pres
diker, de hooggevoclende De
Varkenscenirale en de Eerste Ka*
mei P^isoneelszaken bij de
Spoorwegen.
De buitengewone zitting der Synode van
de Hervormde Kerk heeft onder haar in*
gekomen stukken aangetroffen een request
van Ds. Dr. F. J. Krop te Rotterdam, waar*
in deze maatregelen vraagt tegen Ds. Sneth*
lage, die propaganda voor het Russische
communisme maakt. Ds. Snethlage liet een
pamflet verspreiden waar- nota bene in
staat, dat de waarheid over Rusland in
Gods Huis niet mag verkondigd worden;
hij noodigde de menschen dan ook uit in
de zaal Musica in Amsterdam te komen,
enz. enz.
Dr. Krop vraagt aan de Synode of de
Naam van den Koning der Kerk nog langer
gesmaad mag worden door iemand, die het
brood der kerk eet. Mag alzoo in de
kaart gespeeld worden van de vijanden
van Gods Kerk
De zaak zelve doet in*droevig aan. Het
is alweer duidelijk, dat het Rijks*geld, voor
tractementen benevens hetgeen de Kerk zei*
ve er aan toevoegt, dient om de krachten te
sterken van lieden, die den voUedigen val
van Kerk en Staat voorbereiden. Dat Dr.
Krop er moedig tegen opkomt strekt hem
tot eere. Deze dominé durft wel.
De communisten hebben in Rotterdam en
elders in hem een vinnig bestrijder, 't Is
Z.Eerw. dan ook aan te zien; 'tis al leven
en beweeg wat er aan hem is. En hoe
kan dominé, 's Zondagsavonds ithuis het
orgel bespeleni !De forsche klanken strelen
dan het oor van den luisteraar en zij doen
zelfs buurman's ruiten rinkelen. Dr. Krop
is man van de daad. Toen enkele jaren
geleden iemand zijn woning was binnenge*
slopen en bezig was bij de kapstok een
geschikte jas van dominé uit te zoeken
liep 't verkeerd met den insluiper at. Do*
mine betrapte hem, greep hem direct bij
den kraag en sleepte hem onvervaard naar
de naastbijzijnde politiepost. Kon Z.Eerw.
nu ook maar^zoo met collega Snethlage
doen!
Ook zonder communist te zijn, zooals
Snethlage kan de reputatie van een predi*
kant minder gunstig zijn. Neem b.v. eens
De vanouds beroemde AKKER's
ABDIJSIROOP is een natuur-genees
middel, daar de v\rerking in hoofd
zaak berust op de geneeskracht van
extracten uit reeds in oude tijden
bekende „genees-kruyden". Door een
nieuwe toevoeging is de w^erking nèg
sterker, nog doeltreffender geworden.
Een lepel AKKER's ABDIJSIROOP
werkt thans 2X zoo snel als voorheen!
Een ongeëvenaarde werking tegen:
hoest, bronchitis, kinkhoest, verwaar
loosde verkoudheid, griep, influenza.
De verlaagde prijzen zijn thans
75 et. F 1.25 F 2.00 F 3.50
3 dagen 6 dagen 12 dagen 24 dagen
gebruik gebruik gebruik gebruik
Hüdebrand, de schrijver van de Camera
Obscura, een boek van de jaren 18341860.
't Is vol luim en met aardige teekening
van de menschen zoo ze toen waren en
deden, maar, er is niet het minste gees!te*
lijk voedsel in te vinden. Toch is er jaren
lang mede gedweept. En deze Hildebrand
wasDs. Nio. Beets, later predikant in
Utrecht. Van mijn vader, die hem in zijn.
kinderjaren in Utrecht hoorde, vernam ik,
dat Ds. Beets meestal voor sftoelen en
banken sprak.- Dat is verklaarbaar, want de
inan kon mooie verzen dichten en knap
vertellen, maar preeken zoo als de waarheid
het eischt kon hij blijkbaar niet. Hij was
Etisch*Irenisch. Wie dus een degelijke, gere=
formeerde leer wilde hooren, bleef bij Beets
weg. Wat baat dan de roem van zijn
letterkunde en dichterschap? Niet immer
zijn de dienaren der Kerk harer waardig.
Hoe grooter hunne gaven, hoe minder be*
reikbaar meest al voor de eenvoudigen
der gemeente. Een der laatste Hofpredikers,
dien ik niet nauwkeurig wil aanduiden, had
ook een ontstellend gebrek aan minzaam*
heid. Z.Eerw.'s dochter ging trouwen. Op
den dag dezer groote trouwpartij moet nog
onverwacht één ding aan dominé gevraagd
worden. Aan den boekhouder wordt op*
gedragen Z.Eerw. gauw op te zoeken.
Deze ziet ds. juist uitgaan. Met de hoed
in de hand treedt de boekhouder Z.Eerw.
op de Prinsegracht tegemoet. Maar, wanneer
hij zijn boodschap wil overbrengen klinkt
hem uit des Dienaars mond tegen: „Mijn*
heer, wie heeft u het recht gegeveit
mij op straat aan te spreken?"
En zoo was in die ure de nederigheid
verre zoek.
Als onze gedachten ^n het verledene
toeven, is dat zeker niet omdat het heden
zoo eentonig is. Helaas, elke dag is vol
nieuwe bekommeringen. Die alle te beschrij**
ven moge den Waarnemer bespaard worden.
Ik doe maar één greepje.
Driestarren: Nogmaals over de Bijb. Gesch.
op de Openbare School. Het ambtsgebed
in de gemeente Poortvliet.
UIT HET KIJKVENSTER: De communis»
tische dominé.
Neo Calvinistische lectuur over Flakkee.
Binnenland: Wet op Uitverkoopen in wers
king. 5 millioen gulden werkloon aan den
bouw van een nieuw schip.
Brieven uit het Thoolsche land (2e blad).
Getnetenteraad Den Bommel.
Gemeenteraad Scherpenisse.
Behandeling begrootingen.
Gemeenteraad St. Philipsland.
Rechtzaken: De pseudo=dokter en recher»
cheur te Dirksland, voor de rechtbank te
Rotterdam.
BERICHT Benige verslagen mof sten
wegens plaatsgebrek blij.
ven overstaan. (Red