CmWEEKEUADÖpGED.GD0riI»IA6vöÖRDlZUID-H0U»tZEElJW3CHEEI^^ akkers (Mysiro^ EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 8e Jaarflani^ ZATERDAG 19 OCTOBER 1935 No 679 N.V. Uitgeversmaatschappij „Eilanden-nieuws Jl^sêecAts Uit het Kijkvenster MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Dit^ nummer bestaat uit 2 bladen Hef mijne oogen op. In de gelijkenis van den Pari zeer en den tollenaar stelt de Heere ons den tollenaar voor als een ver slagene van geest, Van verre staan de, wilde hij ook zelfs de oogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijne borst, zeggendeo God wees mij zondaar genadig. Daarmede wordt te kennen ge geven hoe beschaamd deze man is voor den Heere. In den weg der ontdekking heeft hij geleerd, dat God recht is en dat hij zelf schul dig staat aan het recht Gods. Wanneer de Heere in het onder wijs, voor de zaligheid noodig,den natuurlijken staat leert kennen, kan het niet anders of de schaamte voor den Heere wordt gevonden Geen schaamrood te hebben is een vreeselQke zaak. Alle Gods kinde ren weten ervan, hoe zij Daniël kunnen nazeggenBij U, o Heer', is de gerechtigheid, maar bij ons de beschaamdheid der aangezich ten. De folienaar wordt ook indien weg geleid en durft nu Zflne oogen niet op te heffen. Hij kan voocGod niet bestaan vanwege zijne onge rechtigheid. Het is niet genoeg schaamte te hebben voor de menschen, neen, ook voor den Heere is hetnoodig te kennenIk ben schaamrood ge worden. Het gif der zonde kan zijn verderfeligken invloed zoover doen gaan, dat er een schaamteloos.zon- digen wordt gevonden. O hoe vreeselijk als het zoover komt als van Sodom geschreven staat:Zij spre ken de zonden vrij uit als Sodom. Waar moet het heen, als de schaamte weggaat Zullen we dan niet met vreeze de toekomst tegemoet gaan, als wij letten op de verwildering der gees ten in onze dagen. Zie, hoe over de wereld een strooming gaat van vrij willen zijn van banden Banden dis God in Z^n Woord voorstelt en die voor het tijdelijk leven zoo noodig zijn, opdat alles ordelijk en eerlijk toega. Ach, mocht de Heere nog maar leeren, dat Hij God is. Die regeert Als Hij Zijn Heihgen toorn doet kennen in de werking van Zijnen Geest,, dan zal de schaamte niet ontbreken, de oogen zullen dan niet durven opzien naar den hemel Bij die overiuiging van zonde kan geen ontkennen meer zijn in het hart. God de Heere, maakt ze dat ze zich schuldig bekennen. Zijn Woord wordt vervuldIk zal ma ken dat zij een walging aan zich zelf hebben. Die God, Die rechtvaardig den mensch kon laten liggen in de schuld der overtreding, die God heefc een welbehagen in het zaUg- maken van doemwaardigen. En al het werk, dat daartoe noodig is, werkt Hij Zelf. Christus, Zijn ge liefden Zoon, heeft Hij gezonden om dat mogelijk te maken. De drieëenige God werkzaam voor zoo'n afvallig schepsel o wonder van genadeGeen verdoe menis meer degenen, die in Chris tus Jezus zijnl Wclzalig degenen, wier oogen ge opend zijn voor die wonderen 1 Welzalig zg, die geleerd hebben hunne oog^n neer te slaan en op te slaan. Door schuldbesef getrof fen en verslagen durfden zij de oogen niet op te hef f en, maar door denvrijmoedigen Geest ondersteund sloegen zij de oogen op. Hoe anders ziet dan het oog I Toen de moordenaar aan het kruis met Christus spotte, zag zijn oog niets begeerenswaardigs in dien Gekruisigde. Doch hoe heeft de hartsveranderende genade Gods hem doen zien, dat de Vorst, de Levens vorst, aan het vloekhout hing. Nu zag hij reeds iets van de schoonheid van dien Koning. En in de eeuwigheid heeft hij dien Ko ning mogen aanschouwen in Zijn schoonheid. Zoo werd de Middelaai: Gods en der menschen voor hem de schoonste der menschenkinderen. Dat is de weg des Heeren met Zijn volk. De Heere leert hen Hem te aanschouwen in Zijn dierbaar ver lossingswerk en in Zijne leidingen als oversten Leidsman en Voleinder des geloofs. Dan wordt het ervaren, hoe on rustig hun hart is, als de Heere Zijn aangezicht verbergt. Het zoe kend en zuchtend hart doet de oogen naar boven zich richten, 't Is om den Heere te doen. Ach, een enkele zucht, een enkel woord kan dan opstijgen of de Heere Zich openbaren wil in gunst. Hoe verblijdt zich dan het hart, als de Heere iets laat zien van Zijne eeuwige liefde. Hoe verkwikt het de ziel, te aanschouwen, dat de Heere nooit zal laten varen de werken Zflner handen.. Hoe zalig was het voor David, toen er zeshonderd man om hem heen stonden, die dachten hem te steenigen, dat hij naar boven mocht zien en sterken zich in den Heere Zijnen God. Rondom was hij om singeld, maar de weg naar omhoog bleef open. Dien weg naar boven kan de vijand niet afsluiten. Dat is onmo gelijk. Daarom hoe zielsverkwik- kend als de oogen opgeheven wor den tot den Heere, die in de he- jnelen zit. In de hemelen dat is; ver boven alle machten, die op de aarde de ziel van 's Heeren volk benauwen. Boven alle vijanden regeert de Almachtige, die Zijn volk zal bewaren. Want Hij hoort het geroep desgenen, die in nood is en redt hem uit. O, gij volk des Heeren, stort voor Hem uit uw gansche hart. Hij is een toevlucht te allen tijde. Ziet gij op de vijanden hoe zwak zijt gij dan 1 Dan kan de ziel zoo zuchten: Ik zal nog een der dagen omkomen in de hand van Saul. Ziet gij op u zelf hoe is er nog veel te klagen over de gebre ken van uzelf. De begeerte is er om den Heere te dienen met het geheele verstand, met het geheele hart en met alle krachten maar hoeveel komt gij tekort! Ziet gij op het vleesch hoe kan het woelen en zijn macht doen gevoelen, met Paulus kan wel ge klaagd: Ik ben vleeschelijk en ver kocht onder de zonde1 Ja -- vele zijn de tegenspoeden des rechtvaardigen I Doch hoor hoe de Heere in Zijn ontfermen in Zijn Woord belooft: Hij zal ze bewaren. Keer dan het oog omhoog tot Hem, die in de hemelen zitl Hij heeft alle macht. Zijne kracht wordt in zwakheid volbracht 't Is Israels God, die krachten geeftvan Wien het volk zijne sterkte heeft. Wees beschaamd over uzelf en de Heere zal u niet beschaamd la ten uitkomen. Roep den Heere aan in den dag der benauwdheid. Zij zullen niet schaamrood wederkee- ren, die tot Hem de toevlucht ne men, Als Petrus beschaamd is gewor den in zijn drievoudige verlooche ning, dan ziet de Heere Jezus hem aan. En door die bewarende liefde ziet Petrus den Zaligmaker aan. Zijn oog mag Hem aanschouwen, Die voor hem hééft gebeden. Ge beden heeft die Middelaar voor Zijn volk. Hij heeft Zijne oogen opgeheven, naar den hemel om voor de Zijnen bij den Vader te pleiten: Ik bid niet, dat Gij hen wegneemt uit de wereld^ maar dat Gij hen bewaart in de Gereld u^eHcuig. is verhfH}^/ Voornaamste inhoud t niEuws Aavertentle-prQs 20 ceot per regel. Reclames 40 et; Dlesst- aanvragen en -aanbledingea van 1—6 regels 80 et.; Boek-aaa- kondlg'ni; 10 ceat per re^el' CoBtrartea belaagrQk lager i* UITGAVh VAN Gevestigd te Middelharni* - Piin» Hendiiksti. 122 C. Giio 167930 Poatboz 8 Tel. 17 Abonnements-prljs 85 cent per 3 maanden bl] vooruitbetaling Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week AfzonderlQke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar Ik hef mijne oogen op tot U die in de hemelen zit. (Ps. 123 1.) Hf lü Us Niet zoo. Op de aMeelingen van .Volksonderwijs is aan de orde gesteld het criderwerfp „Bijbel* sche Geschiedenis" op dei openbare school. Volgens het verslag van de vergadering dat we daarvan lazen zou' geéa godsdienst* onderwijs worden gegeven, maar onderwijs in de bijbelsche geschiedeïiis. 'Over de uiW wterking van het denkbeeld werd wel het meest van gedachten gev/isseld. Nu dat begrijpen we feest. De moeilijk* heden zijn groot. Moet dat onderwijs opgedragen worden aan socialistische, commun'istische of atheïs* tische onderwijzers? De vraag te stellen wijst reeds de moeV lijkheden aan en geeft reeds de totale mis* lukking aan. We hebben het wel meegemaakt dat om. een Christelijke school weg te houden, of haar te) beconcurreeren de Bijbel op de openbare school -werd ingevoerd. Maar dan de uitwerking. Onderwijzers, die er niets of weinig van geloofden óf die een uitleg* ging gaven van het Woord Gods op hunne \vijze; wat meestal uitliep op bestrijding van het Woord des Heeren. Zie dan werd het meer bestrijding dan aanvaarding. Vree* sehjk. Dan is het beter-het Woord Gods geheel weg te laten, dan het over te geven aan de ongeloovlge critiek en neerhaüngi van een ongeloo-^ige leerkracht. Och waar Gods Woord is, daar mcjet het behandeld met heiligen eerbied en ^.Jiep ontzag. In ootmoedig buigen voor -fn .majesteit van Gods getuigenis. Maar niet ak reclame* middel tot wering van het Christelijk on* derwijs. Och veel is te klagen over het Christelijk onderwijs, maar Gods Woord op de openbare school in handen van on* geloovige (zelfs historisch ongeloovige on» derwijzers) is vreeselijk. Het is het stellel van Gods onbedrieglijk Getuigenis beneden 's menschen verdorven verstand. Dit is niet de oplossing. De oplossing is Gods Woord en de Catechismus op alle scholen, met toe* zicht van de Kerk op leer en leven van de onderwijzers. Het ambtsgebed te Foottvliet. In de laatst gehouden vergadering van den gemeenteraad is besloten tot invoering van het ambtsgebed. Voortaan zullen de vergaderingen van den gemeenteraad met gebed worden ge* of>end. Poortvliet is een gemeente met een zeer overwegende orthodoxe bevolking. Wel komt dit bij de gehouden verkiezingen van den gemeenteraad van de laatste jaren niet geheel tot uiting maar dit is in hoofd* zaak toe te schrijven aan persoonlijke in* vloeden die zich gelden deden. Helaas moet geconstateerd dat het in den loop der jaren niet tot invoering van het ambtsgebed kon komen. Oud*liberale opvat* tingen bij overigens kerksehe menschen wa* ren daar niet vreemd aan en ook mag niet worden vergeten dat de macht van som* migeliberale grootmachten jaren geleden al zeer groot was. Thans is met vier tegen drie stemmen besloten de vergaderingen van den Raad met gebed te beginnen. We sipre* ken onze waardeering uit voor de daad van de voorstemmers en brengen gaarne hulde aan het college van B. en W. dat met dit voorstel kwam en gelooven ons niet te ver* gissen wanneer we constateeren dat wet* houder van Ast tot dit resultaat het zijne zal hebben bijgedragen. Merkwaardig was het tegenstemmen van dhr. Boogaard. Heriv neren we ons goed, dan was hij het, die vier jaar geleder^ met hetzelfde voorstel is gekomen. Thans stemde hij tegen. Hebben we het v erslag goed gelezen, dan motiveerde hij zijn tegenstemmen met het feit, dat z.i. het College van B. en W. verkeerd Was sa* mengesteld. Een mofiveering die allerminst steek houdt. Immers al zou het College veri keerd zijn samengesteld, Wat we ten zeerste ontkennen, dan kan dat ons niet ontslaan van onze verplichting tegenover den God van Hemel en Aarde. Menschehjke verkeerd heden ontslaan ons niet van de erkenning van God. Ben opmerking wenschen we te maken. Waarom heeft men ook niet aangeno men om de zitting met gebed te sluiten? 't Is te hopen, dat de Heere Zijn iegen over dit voorstel zal willen geven. En dat bij den Raad van de gemeente Poortvliet het besef levendig zal mogen zijn, dat Gol Waardig is gekend, geëerd en gediend te worden en dat verstaan mag worden wat de Heere getuigt: „Die Mij eeren, zal Ik eeren." Al te schriel. In den gemeenteraad van Poortvliet is een debat gevoerd over de aanschaffing van een brandkast. Oorzaak van het debat was de wijze van opberging van de gelden van den gemeente ontvanger. '- Volgens mededeelingen van dhr. Boo* gaard geschiedt dit in een kastje en voor wat het geld aangaat in een houten kistje. Terecht werd dit niet verantwoord geacht. Aanschaffing dan van een brandkast Ja, maar dan zou de opberging van de archieven ten gemeentehuize daarvoor eerst in aanmerking moeten komen volgens den voorzitter. Nu dat gelooven we ook wel. Maar als het geen geld of waardepapieren betreft, dan wordt in den regel die be-' hoefte niet zoo beseft. Intusschen vruchtbare voorstellen zijn er gekomen. Aanschaffing vaneen brandkast, voor een f 150 a f 200 heeft men al een goede. Omzien naar een oude brandkast zoo in de prijs van f 35, waartoe B. en W. gaarne gemachtigd werden. MogeHjk dat er dan een advertentie door de gemeente wordt geplaatst van dezen in* houd: „Oude brandkast te koop gevraagd. Aanbiedingen ten gemeentehuize van Poort* vliet." Tenslotte is de zaak opgedragen aan B. en W. om dit eens nader te bestudeeren. We :iijn geneigd om te vragen: „Is dat nu niet al te schriel?" Een gemeente van circa 2000 zielen, met een omvangrijk archief mag zich toch wel een degelijke brandkast aapschaften, ter opberging van haar ar* chieven en waardepiaipjeren. 't Is te vreezen, dat de zuinigheid de wijsheid hier zal be* driegen. Een goede brandvrije ruimte, hetzij een degelijke brandkast of brandvrije kluis is geen overdadig luxe of weelde voor een gemeente van circa 2000 inwoners, maai moet beslist een noodzakelijke behoefte worden genoemd. Dei communistische domiaé Ds. Krop, dei onverschrokkenie Ds. Bciets, de dichterlijke De Hof pres diker, de hooggevoclende De Varkenscenirale en de Eerste Ka* mei P^isoneelszaken bij de Spoorwegen. De buitengewone zitting der Synode van de Hervormde Kerk heeft onder haar in* gekomen stukken aangetroffen een request van Ds. Dr. F. J. Krop te Rotterdam, waar* in deze maatregelen vraagt tegen Ds. Sneth* lage, die propaganda voor het Russische communisme maakt. Ds. Snethlage liet een pamflet verspreiden waar- nota bene in staat, dat de waarheid over Rusland in Gods Huis niet mag verkondigd worden; hij noodigde de menschen dan ook uit in de zaal Musica in Amsterdam te komen, enz. enz. Dr. Krop vraagt aan de Synode of de Naam van den Koning der Kerk nog langer gesmaad mag worden door iemand, die het brood der kerk eet. Mag alzoo in de kaart gespeeld worden van de vijanden van Gods Kerk De zaak zelve doet in*droevig aan. Het is alweer duidelijk, dat het Rijks*geld, voor tractementen benevens hetgeen de Kerk zei* ve er aan toevoegt, dient om de krachten te sterken van lieden, die den voUedigen val van Kerk en Staat voorbereiden. Dat Dr. Krop er moedig tegen opkomt strekt hem tot eere. Deze dominé durft wel. De communisten hebben in Rotterdam en elders in hem een vinnig bestrijder, 't Is Z.Eerw. dan ook aan te zien; 'tis al leven en beweeg wat er aan hem is. En hoe kan dominé, 's Zondagsavonds ithuis het orgel bespeleni !De forsche klanken strelen dan het oor van den luisteraar en zij doen zelfs buurman's ruiten rinkelen. Dr. Krop is man van de daad. Toen enkele jaren geleden iemand zijn woning was binnenge* slopen en bezig was bij de kapstok een geschikte jas van dominé uit te zoeken liep 't verkeerd met den insluiper at. Do* mine betrapte hem, greep hem direct bij den kraag en sleepte hem onvervaard naar de naastbijzijnde politiepost. Kon Z.Eerw. nu ook maar^zoo met collega Snethlage doen! Ook zonder communist te zijn, zooals Snethlage kan de reputatie van een predi* kant minder gunstig zijn. Neem b.v. eens De vanouds beroemde AKKER's ABDIJSIROOP is een natuur-genees middel, daar de v\rerking in hoofd zaak berust op de geneeskracht van extracten uit reeds in oude tijden bekende „genees-kruyden". Door een nieuwe toevoeging is de w^erking nèg sterker, nog doeltreffender geworden. Een lepel AKKER's ABDIJSIROOP werkt thans 2X zoo snel als voorheen! Een ongeëvenaarde werking tegen: hoest, bronchitis, kinkhoest, verwaar loosde verkoudheid, griep, influenza. De verlaagde prijzen zijn thans 75 et. F 1.25 F 2.00 F 3.50 3 dagen 6 dagen 12 dagen 24 dagen gebruik gebruik gebruik gebruik Hüdebrand, de schrijver van de Camera Obscura, een boek van de jaren 18341860. 't Is vol luim en met aardige teekening van de menschen zoo ze toen waren en deden, maar, er is niet het minste gees!te* lijk voedsel in te vinden. Toch is er jaren lang mede gedweept. En deze Hildebrand wasDs. Nio. Beets, later predikant in Utrecht. Van mijn vader, die hem in zijn. kinderjaren in Utrecht hoorde, vernam ik, dat Ds. Beets meestal voor sftoelen en banken sprak.- Dat is verklaarbaar, want de inan kon mooie verzen dichten en knap vertellen, maar preeken zoo als de waarheid het eischt kon hij blijkbaar niet. Hij was Etisch*Irenisch. Wie dus een degelijke, gere= formeerde leer wilde hooren, bleef bij Beets weg. Wat baat dan de roem van zijn letterkunde en dichterschap? Niet immer zijn de dienaren der Kerk harer waardig. Hoe grooter hunne gaven, hoe minder be* reikbaar meest al voor de eenvoudigen der gemeente. Een der laatste Hofpredikers, dien ik niet nauwkeurig wil aanduiden, had ook een ontstellend gebrek aan minzaam* heid. Z.Eerw.'s dochter ging trouwen. Op den dag dezer groote trouwpartij moet nog onverwacht één ding aan dominé gevraagd worden. Aan den boekhouder wordt op* gedragen Z.Eerw. gauw op te zoeken. Deze ziet ds. juist uitgaan. Met de hoed in de hand treedt de boekhouder Z.Eerw. op de Prinsegracht tegemoet. Maar, wanneer hij zijn boodschap wil overbrengen klinkt hem uit des Dienaars mond tegen: „Mijn* heer, wie heeft u het recht gegeveit mij op straat aan te spreken?" En zoo was in die ure de nederigheid verre zoek. Als onze gedachten ^n het verledene toeven, is dat zeker niet omdat het heden zoo eentonig is. Helaas, elke dag is vol nieuwe bekommeringen. Die alle te beschrij** ven moge den Waarnemer bespaard worden. Ik doe maar één greepje. Driestarren: Nogmaals over de Bijb. Gesch. op de Openbare School. Het ambtsgebed in de gemeente Poortvliet. UIT HET KIJKVENSTER: De communis» tische dominé. Neo Calvinistische lectuur over Flakkee. Binnenland: Wet op Uitverkoopen in wers king. 5 millioen gulden werkloon aan den bouw van een nieuw schip. Brieven uit het Thoolsche land (2e blad). Getnetenteraad Den Bommel. Gemeenteraad Scherpenisse. Behandeling begrootingen. Gemeenteraad St. Philipsland. Rechtzaken: De pseudo=dokter en recher» cheur te Dirksland, voor de rechtbank te Rotterdam. BERICHT Benige verslagen mof sten wegens plaatsgebrek blij. ven overstaan. (Red

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1