CtlQWEEKBLADOpGED-GROriDSlAG vöÖRDEZUID-HOLLÊÏiZCCllW^CtlE EHAnDEM AKKERTJES EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING Als Gij niet kunt slapen ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1935 No 661 N.V. Uitgeversmaatschappij »Eilanden-nieuws Uit het Kiikvenster 8e TaaröatiiS MFT MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Dit nummer beafaaf uit 2 bladen «Zalig leven" en .Zalig sterven" Een zalig leven. ZÓÓ bezingt de Kerke Gods het heillot der vromen .en oprechten, doch ook het rampzalig lot der ver- smaders van Gods wet en hoog moedige zondaren Het einde der oprechten wordt gekroond met vre de, is een „henengaan in vrede, omdat hunne oogen hebben gezien de zaligheid des Heeren" Gods volk kent door genade *een „zalig leven" en vindt aan het eindpunt van zijn pelgrimstocht een «zalig sterven." Daarentegen alles, die -voo?t*a- ren in hun stout wangedrag en met verheven schilden tegen den Hee- re aanloopen, zullen vallen onder de wrake Gods; het geslacht der boozen en af hoereerders van God, wordt uitgeroeid, sterft weg als ver vloekt. .De goddeloozen hebben geen vrede, hun leven isceniamp- zalig leven" en hun sterven een «rampzalig sterven Driewerf gelukkig zijn ze, die op recht de vreeze des Heeren zijn toegedaan I Driewerf ongelukkig, die wars zijn van de vreeze des Heeren 1 Leven en dood, hemelen hel worden U voorgesteld, o, reisgenooten naar dood en graf en de ontzaggelijke eeuwigheid! Och mocht gij in dezen uwen dag be kennen, wat tot uwen vrede en uw leven dient I :,Het leven is mij Christus." De hoogveriichte. rijk begenadigde Kruisgezant Paulus getuigt hier van een «zalig leven," Ia zijn .eertijds" kon de Apostel niet zeggen, dat het leven hem Chris tus was. Voorheen had hij geen kennis aan een .zalig* leven. Vóór zijn bekeering was zijn le ven gansch anders, was hij dood door de misdaden en zonden, zon der Christus, zonder God in de wereld. Bij Saulus (zóó was zqn naam vroeger) stond het eigen-ik, in het middelpunt, bedoelde het leven slechts eigen grootheid en roem. Saulus jaagde aldoor naar vroom heid, schittering door deugden, plichtsgetrouwheid aan de wet en de eigenwillige inzettingen der Fa- rizeërs Een en al ijver was hij om voor God te gelden met zijn eigen gerechtigheid en voor de menschen te staan, als een zeer godzalig man. Terwijl 't ging om het .eigen ik' en zelfverheerlijking, was hij in zijn waan een .Groote" in het Konin krijk Gods, stond hij op een hoog verheven voetstuk van heiligheid, rijk en verrijkt, geens dings gebrek hebbende. Ach, hij wist niet dat hij was ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt, dat hij wandelde naar de eeuw der wereld, verkeerde in de begeerlijkheden zijns vleesches, verduisterd was in het verstand, vervreemd van het leven Gods, van nature een kind des toorns. Totaal blind was hij voor de vreeselijke werkelijkheid, dat hij met zijn eigengerechtigheid en werk heiligheid op weg was, om meteen ingebeelden hemel ter helle te va ren. Het Woord des Evangelies was hem dwaasheid, de Christus Gods een ergernis en steen des aanstoots; Christi Naam heeft hij vervloekt, hij vervolgde de gemeente Gods, maakte de belijders van des Hei lands Naam «Slacht-schaepkens- Christi." Kortom het leven van Saulus was niet Christus; zijn levensele ment lag buiten den Heere. Doch, wat is geschied? Saulus is van dood levend gemaakt, is door God en tot God bekeerd Op den weg naar Damascus, bla zende dreiging en moord tegen de discipelen des Heeren, kwam God hem te arresteeren, greep hem aan met onwederstandelijke hand; de Heere werd hem te sterk, zette hem om door almachtige genade, en be vende en verbaasd, zeide Saulus -Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal?" En de Heere heeft hem zijn wil doen kennen, nam hem in de school der genade, om door den Heiligen Geest.der waarheid te onderwijzen in de heilgeheimen van Gods vreê- verbond, in den wil van Gods wel behagen ter zaliging van een ver doe meiijk volk, Saulus is geworden .Gods onder- wezene,' de door God geleerde .Godgeleerde." De vrome, eigen- gerechtige, werkheilige man, is aan zichzelven bekendgemaakt als een 'dienstknecht van duivel, zonde, we reld, -vleeseb; by^ wetd een gpdda- looze zondaar voor God Hij moest er aan en omkomen met al zijn vroomheid des vleesches en gewaande heihgheid; kwam te .hggen midden in den dood," als een, die iiet leven niet meer kan vinden in eigen hand; hij kreeg zijne gerechtigheid en leven te zoe ken buiten zich in den Heere Jezus Die hem werd geopenbaard als ,de Heere onze Gerechtigheid" en .Het Leven" Saulus heeft geleerd alle dingen schade en drek te zijn, opdat hij Christus mocht gewinnen en ge vonden worden in Hem. bezitten de de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof; voor hem werd ontsluierd het geheim der vrije ge nade nml dat God den goddeioo- ze rechtvaardigt om niet, zon der de werken der wet, door het ge loof alleen. Het behaagde den Heere hem te doen kennen, hoe de Heere Jezus door zijn kruisverdiensten het le ven had verworven, doch dat ook toepaste aan zijn ziel door den Ic- vendmakerden Heiligen Geest. Opgewekt met Christus, werd 't hem zalige waarheid: Christus is ons leven, de Levensbron en «met Christus is ons leven verborgen in God." (Col. 3 Ziet, niet door vleesch en bloed, doch door de Vader in de hemelen was hem geopenbaard, is het ge worden bij aanvang, is het geweest bij voortgang de heerlijke zielsbe vinding; «Christus is het leven.' En Saulus. grootelij ks bewelda- digd uit vrije genade geroepen uit den dood ten leven, is geworden Paulus, di. de kleine, de minste der Apostelen, de allerminste van alle de heiligen (l Cor. 15 9, Ef. 3 8) bij wist zich geëigend door den Heere tot Zijn gunstgenoot, kwam te staan geheel en al voor rekening van Zijn Zaligmaker en Koning; dat ontlokte hem de blijde roemtaal der verzekering; hetzij dat wij leven, wij leven den Heere hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere; hetzij dan dat wij le ven, hetzij dat wij sterven, we zyn des Heeren." Het Leven is mij Christusdaarin ligtde Spring- ader van mijn geestelijk leven is Heere en Heiland; door het ge loof in Christus weet ik mij inge-. plant als een levende rank 4n den Waren Wijnstok (foh 15) in die ge meenschap leeft mijn ziel gewis, het naar verdert. in eeuwigheid ontvloden. Wijl Christus was het leven van z^n leven, mocht wezen zijn belijdenis: «Ik leve, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vleesch le ve, dat leve ik door het geloof des Zoons Gods, die ndij heeft liefge had en Zichzelven voor mij over gegeven heeft." (Gal 2 10) Christus woonde en troonde in zijn ziel, door den Heiligen Geest als de Onderhouder des levens; ter eere van Souvereine genade ge tuigde Paulus: .he^jbefft Qic^e be haagd Zijn Zoon in mij te openba ren," opdat .Christus door het ge loof in het harte wone." Een wonder van barmhartigheid was hem, den voornaamste d2r zon daren te beurt gevallen; Christus was hem geworden het leven, zoo dat hij werd verwaardigd met de bevindelijke kenni^'yan een «zalig leven," waarvan hij belijdt: Het leven is mij Christus. St. Maartensdijk Ds- de Bres omdat Ge gekweld wordt door hoofd pijn, kiespijn, rheumatische pijnen, zenuwpijn, spierpijn of migraine, neem dan een "AKKERTJE" Ie baatl Ze zullen snel en zeker Uw pijn verdrijven en U heerlijk doen in slapen. _Heb ze steeds in huisi AKKER.CACHETS Voornaamste inhoud Aaverteniie-prljs 20 cent per reuiei. Keciames 4Ü et; Dlestt- aanvragen en -aanbledlngee vaa 1—6 regeli 80 et.; Boek-aao- kondigtng 10 ceat per reeei Coatrartes belanerUk laeer ^1J oAVt VAiN Gevestiad te MiddelhaTni» Piin» HendiiksH. 122 O. - Giro 167930 Poetbox 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 cent per 3 maaDden bli vooruitbetalin); Verachljnt lederen Woensdag ea Zaterdag 2 maal per wèeli Afzonderllfke Bummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar Het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin. Filippenzen 1 21. I. Let toch, en zie op vromen en oprechten; Want, wat men denk' van d'uitkomst hun* (ner paan. God kroont met vree het einde Zijner (knechten; Maar ,durft men stout des Heerem Wet (versmaan, Dan zal Gods wraak den 'berg van hoog* (moed slechten, En 't boos geslacht, ten grond toe, doen (vergaan. (Psalm 37 19). CW&rdt vervolgd) Servië Roemenië Vereen, Staten 700.000 onbekend 160.000 onbekend 60.000 250.000 Naschrift. Op Zondag 26 Mei 1935 -werd door on* dergeteekende te Stavenisse gesproken naar Filipp. 1 21 over „zalig leven" en „zalig sterven," naar aanleiding-yan hei „in- Jezus ontslapen zijn" van Mejuffr^H-w Jacoba Wesdorp'Moerland aldaar. Overeenkomstig een desbetreffend ver<^ zoek, vindt het toen gepredikte Woord een plaats in „Eiiaa^ejij-Nieu'ws," dank zij. de verleende en rëlr^' gewaaraeetde mede» ■werking der Redactie, waarvoor vriendelijk dank wordt gezegd. Ds. de Bres. GerucEfen van Oorlog-en. Wie tegenwoordig een krant ter hand neemt en het .buitenlandsch nieuws nagaat, krijgt geen opwekkend beeld van de hui* dige internationale toestand. Eenige tijd geleden kon men lezen van eén oorlog tusschen Bolivia en Paraguay in Zuid* Amerika, welke (hans beëindigd is en ston* den de b'.aden vol van dé Japansche invasie in China, die momenteel althans voorloo* ipig tot stilstand schijnt gekomen. En nu gaat door de Wereld het gerucht van de naderende oor.'og tusschen Italië en Abes* synië, welke naar de mensch gesproken, onvermijdelijk lijkt, als we zien öip de oorlogszuchtige houding van den Italiaan* schen dictator Mussolini, terwïjl het bo* vendien nog te beiien staat, of dit conflict wel tot deze twee landen bepjérkt zal blijven. Zoo zien we, dat de menschheid van de 20e eeuw in weerwil van de hooggeroemde cultuur en beschaving, in de grond der zaak nog dezelfde is als in de oude tijden. De gansche wereldgesdiiedenis is één aan* eenschakelJng van oorlogen en deze aarde is gedrenkt, schier in alle landen, van het bloed der gevallenen, die hun leven lié* iten in de strijd vóór of tegen een heérsoh* zuchtig veroveraar. Met name de Wereld* oorlog is ejn menschenslachting geweest o:p groote schaal, welks wederga in de geschiedenis der volkeren nog nimmer was gezien. Ontzaglijk is geweest het verlies aan menschenlevens, vreeselijk hét aantal en het lot der oorlogsverminkten, deer* niswekkend de toestand der weduwen én weezen om maar niet te spreken van dé vemieUng van steden en dorpen en dé financiëele gevolgen van vier jaren oorlog voor de deelnemende staten. Eén der Duitsche bladen bevatte in het begin dezer maand een artikel, waarin er* aan herinnerd werd, dat 21 jaar geleden de groote wereldoorlog uitbrak. Het blad gaf daarbij een statistiek van het aantal gesneu* velden en gewonden, die -we hieronder laten volgen: dooden: gewonden'. Dez^ sombere en treurige statistiek van bijna 10 millioEW gesneuvelden en zeker 20 milUo&n gewonden, waarvan een groot deel voor het leven oorlogsinvalide ge* bleven is, illustreert wel duidelijk de rampf zalige gevolgen der oorlogsverdwazing. In Duiischland alleen waren in 1918 ongeveer 100.000 mannen, die armen of beenen ver* loren hadden en 3000 oorlogsblinden! En hoevcle millioenen 2ijn vooral in Centraal* Europa niet gestorven van honger en el* lende? En ontroerend is het, te hooren, dat in de 15 jaren na de oorlog in Duitsch land 225.000 menschen ielfmoord pleegden als direct ot indirect gevolg van deze vreeselijke wereldkrij'g. Men vraagt zich dan ook met ontzetting af, of de leiders der volkeren van heden de verantwoording op zich zullen durven nemen, de menschheid bij vernieuwing in zulk een poel van jammer en ellende té storten. Velen hunner hébben zelf van nabij de oorlog meegemaakt en hem gezien in al zijn verschrikkingen. Hitler en Mus* solini vochten zelf mee aan het front en zijn niet ongehavend uit de strijd geko* men. En toch gaat men voort op de oude weg, de weg van wapening en oorlogsofi* leiding der jeugd, die slechts bestemd schijnt te iijn voor de -kanonnen. Ook uit de ca* tastrophale gevolgen van de wereldoorlog -hebben de leiders .blijkbaar, niets geleerd. En de stille stem der ,tien millioen dooden, die van de oorlogskerkhoven opstijgt en waarschuwend vermaant, toch niét weder* om zoo nameloos leedover deZe aarde té. brengen, ook-, aij zal niet vermogen,- de machthebbers' der volkeren tot inkeer té brengen. Waar de zucht naar macht en roem en eer de boventoon voert, waar de liefde en de gerechtigheid worden- véri trapt, daar is geen plaats Voor de vrede. De zonde voert heerschappij op aarde en het gebod Gods acht men als niets. Niet het gebod der liefde, dat Christus ons g.,-ifdoch *4e ^laat is de drijfv-^et^ler .voLt keren. Als we daarop zien, dan moeten we zeggen, dat eigenlijk de oorlog de nor* male toestand op aarde is en kunnen we ons verwonderen over een tijdplerk van vrede. Inderdaad, de mensch, overgelaten aan Zichzelf, maakt van deze aarde een hel. Moge God de Heere, die in h'oogster in* Stantie het gansche wereldgebeuren bestiert, en het hart der koningen neigt als water* beken, deze - di^pgezonken wéréld nog gé* nadig Zijn en als het in Zijta Raad mocht zijn, de volkeren nog sparen voor het oorlogswee. Duitschland 2.040.000 4.800.000 Oostenr.*Hongarije 1.000.000 2.500.000 Bulgarije 70.000 onbekend Turkije 325.000 onbekend Frankrijk 1.400.000 2.700.000 Engeland 900.000 2.100.000 Rusland 2.500.000 3.750.000 ItaÜë 600.000 950.000 België 45.000 ■onbekend Tentoonstelling van den Mensdi De oipistarid in Frankrijk De Straat cp Di5 lessen der Revolutie van 1789. Amsterdam, de hoofdstad des Rijks, zal in October a.s. weder een groote tentoon* st.Ling organisecren. Van de tentoonstellin* gen gaat niet altijd een goeden roep uit. Dat men eens de beste producten van landbouw, tuinbouw -en veeteelt bijeen* brengt, om te doen zien, hoezeer dé zégen Gods de menschelijke vlijt bekroond heeft, of wel dat wordt aangetoond tot welk een hoogte het mensshelijk vernuft al gé* klommen is om een doode machine aan den arbeid te doen medehelpén of hét leven te vergemakkelijken ,dat is op zichzélf niet af te keuren. Maar de tentoonstellin* gen blijken altijd tot einddoel te hebben den mensch; óns werken en óns kunnen moet verheerlijkt ein "wie bedenkt ér dat tot al dat schoons de onmisbare inwerking van Goddelijke krachten noodig waren? Wie eindigt er miede in den Sche(p|per allér dingen om Hem in Zijne werken te ver* heerlijken? Dat zal er maar een enkélé Zijn. De Amsterdamsche tentoonstelling wordt ditmaal van Zeer bfijzonder soort. Het wordt er eene over „den Mensch." Allé man van naam in Nederland, Roomsch, en Pro* testant, van uiterst links tot rechts doet er aan mede om haar te doen slagen. Welken kant het uitmoet met de vertooning van den mensch is nog niet bekend. Ik vrees, dat het echt menschenwerk wordt. Tot nog toe hebben wïj van tentoonstellingen nog niet veel beters beleefd. En nu Zal dé mensch den mensch eens goed laten zien. Pronkjuweel van Gods Schept>ing, met een ziel begiftigd en schoone gaven versierd, zeker, welk creatuur klom er hooger? Maar ook, welk schepsel is door moedwillige ongEhoorzaamheid in grooter rampzaligheid gezonken? En van de genade Gods die in Christus den menschen verschenen is, zal wel niets te bespleuren zijii, want de ongeziene dingen, wie kan die nu laten zien, nietwaar? De tentoonstelling „de Mensch"! Vele nederiandsch Ongeëvenaard tegen Hoofd- Product pjjn, Kiespijn, Neuralgie, Ze- nuwpijn, Vrouwenpijnen, enz» Per 12 St. 52 et. Zakdoosje SOcft Volgens recept van Apotheker Dumont gedaditen dringen zich aan ons op. Zou het bestuur Wj het voorbereiden ook al eens gelezen hebben Koméinén 3? Dat is niet vleiend voor. den mensch, maar, hij zal toch naar waarheid tentoongesteld moe* .ten worden. Overigens, er 'bestaat al 6eh doorloopisndé tentoonstelling van den mensch. De lucht is als vervuld van het rumoer der menschen. Frankrijk heeft een hoogst gevaarlijke week achter den rug. Om de landsfinanciën in evenwicht te brengen moest, evenals va. Nedeihnd, tot bezuiniging worden over* *g gaan. Reeds vtcl te k'ng was dit-verzuiad. En hoe langer uitgesteld, des te ernstiger de Operatie Onder meer is besloten, dat de Staat op de salarissen 10 pCt. zal inhou* den .Maar daarmede is Leiden in last. De arbeiders van de Scheepswerven, waar de oorlogsvloot gebouwd wordt, hebben al direct het werk neergesmeten én zijn „de straat op" gegaan. In den mond van de revolutionnairen hegft de uitdrukking „de straat op" een biijzondere klank. Als de leiders dreigen de menschen „op straat" te brengen, dan bedoelen zij niet êên vreedzame wandeltocht, maar de operiba* ring van de macht der arbeiders, en zulk een wandeling is in de historie steeds gé* weest het begin van een opstand. Zoo ook in Frankrijk, het land van de groote omwenteling van 1789. In Brest, Havre, Toulon en Marseille zijn hevige straatge*! vechten met de gendarmerie gevoerd, bij het schijnsel van groote vuren ,door het volk in den nacht ontstoken. Want ook de havenarbeiders en zeelieden hadden zidk bij de stakers aargss-oten; de passagiercdienst op Amerika lag 2 dagen stil. Nu heeft de Regeering de 10 pCt. nog eens „in over* weging genomen" (glad verkeerd dus) en de rust schijnt weergekeerd te Zijn. Het vermoeden Hgt voor de hand'dat Rusland, met name de communisten, er de hand in hébben gehad. Met Rusland ging Frankrijk we^r betrekkingen onder* houden en de Russische bureaux in Frank* rijk schijnen de kweekjplaatsen van op* stand te zijn. In Frankrijk vindt het com* Uit liet rajfcvensteï! Tentoanstelling van den Mensch. Twieestar: Geruchten van Oorlogen. Thoolsohe brief: Arjaan van Smwdielc ovet de superstitie te Sint Annalanid. De niéuwe veerdienst Den BommelNu> mansdorp (2e baid). Kantongerecht te Sommlelsdij'k. De Land": en Tuinbouwtentoonstelling Fla» béla te Middelliarnis. De R.T.M, en de nieuwe voorstellen. Gemeenteraad Herkingen. Binnenland: Indsdh bW heeft een inter» view met Mussert. Lasscher door zandtrein aangereden en ge» dood. Gemengd Nieuw».

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1