CtlQWEEKBLADOpGED-GROriDSlAG vöÖRDEZUID-HOLLÊÏiZCCllW^CtlE EHAnDEM
AKKERTJES
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Als Gij
niet kunt slapen
ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1935
No 661
N.V. Uitgeversmaatschappij »Eilanden-nieuws
Uit het Kiikvenster
8e TaaröatiiS
MFT MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Dit nummer beafaaf uit 2 bladen
«Zalig leven" en .Zalig sterven"
Een zalig leven.
ZÓÓ bezingt de Kerke Gods het
heillot der vromen .en oprechten,
doch ook het rampzalig lot der ver-
smaders van Gods wet en hoog
moedige zondaren Het einde der
oprechten wordt gekroond met vre
de, is een „henengaan in vrede,
omdat hunne oogen hebben gezien
de zaligheid des Heeren" Gods
volk kent door genade *een „zalig
leven" en vindt aan het eindpunt
van zijn pelgrimstocht een «zalig
sterven."
Daarentegen alles, die -voo?t*a-
ren in hun stout wangedrag en met
verheven schilden tegen den Hee-
re aanloopen, zullen vallen onder
de wrake Gods; het geslacht der
boozen en af hoereerders van God,
wordt uitgeroeid, sterft weg als ver
vloekt. .De goddeloozen hebben
geen vrede, hun leven isceniamp-
zalig leven" en hun sterven een
«rampzalig sterven
Driewerf gelukkig zijn ze, die op
recht de vreeze des Heeren zijn
toegedaan I Driewerf ongelukkig,
die wars zijn van de vreeze des
Heeren 1 Leven en dood, hemelen
hel worden U voorgesteld, o,
reisgenooten naar dood en graf en
de ontzaggelijke eeuwigheid! Och
mocht gij in dezen uwen dag be
kennen, wat tot uwen vrede en uw
leven dient I
:,Het leven is mij Christus." De
hoogveriichte. rijk begenadigde
Kruisgezant Paulus getuigt hier van
een «zalig leven,"
Ia zijn .eertijds" kon de Apostel
niet zeggen, dat het leven hem Chris
tus was. Voorheen had hij geen
kennis aan een .zalig* leven.
Vóór zijn bekeering was zijn le
ven gansch anders, was hij dood
door de misdaden en zonden, zon
der Christus, zonder God in de
wereld.
Bij Saulus (zóó was zqn naam
vroeger) stond het eigen-ik, in
het middelpunt, bedoelde het leven
slechts eigen grootheid en roem.
Saulus jaagde aldoor naar vroom
heid, schittering door deugden,
plichtsgetrouwheid aan de wet en
de eigenwillige inzettingen der Fa-
rizeërs Een en al ijver was hij om
voor God te gelden met zijn eigen
gerechtigheid en voor de menschen
te staan, als een zeer godzalig man.
Terwijl 't ging om het .eigen ik'
en zelfverheerlijking, was hij in zijn
waan een .Groote" in het Konin
krijk Gods, stond hij op een hoog
verheven voetstuk van heiligheid,
rijk en verrijkt, geens dings gebrek
hebbende. Ach, hij wist niet dat hij
was ellendig, jammerlijk, arm, blind
en naakt, dat hij wandelde naar de
eeuw der wereld, verkeerde in de
begeerlijkheden zijns vleesches,
verduisterd was in het verstand,
vervreemd van het leven Gods, van
nature een kind des toorns.
Totaal blind was hij voor de
vreeselijke werkelijkheid, dat hij
met zijn eigengerechtigheid en werk
heiligheid op weg was, om meteen
ingebeelden hemel ter helle te va
ren.
Het Woord des Evangelies was
hem dwaasheid, de Christus Gods
een ergernis en steen des aanstoots;
Christi Naam heeft hij vervloekt,
hij vervolgde de gemeente Gods,
maakte de belijders van des Hei
lands Naam «Slacht-schaepkens-
Christi."
Kortom het leven van Saulus
was niet Christus; zijn levensele
ment lag buiten den Heere.
Doch, wat is geschied? Saulus is
van dood levend gemaakt, is door
God en tot God bekeerd
Op den weg naar Damascus, bla
zende dreiging en moord tegen de
discipelen des Heeren, kwam God
hem te arresteeren, greep hem aan
met onwederstandelijke hand; de
Heere werd hem te sterk, zette hem
om door almachtige genade, en be
vende en verbaasd, zeide Saulus
-Heere, wat wilt Gij, dat ik doen
zal?"
En de Heere heeft hem zijn wil
doen kennen, nam hem in de school
der genade, om door den Heiligen
Geest.der waarheid te onderwijzen
in de heilgeheimen van Gods vreê-
verbond, in den wil van Gods wel
behagen ter zaliging van een ver
doe meiijk volk,
Saulus is geworden .Gods onder-
wezene,' de door God geleerde
.Godgeleerde." De vrome, eigen-
gerechtige, werkheilige man, is aan
zichzelven bekendgemaakt als een
'dienstknecht van duivel, zonde, we
reld, -vleeseb; by^ wetd een gpdda-
looze zondaar voor God
Hij moest er aan en omkomen
met al zijn vroomheid des vleesches
en gewaande heihgheid; kwam te
.hggen midden in den dood," als
een, die iiet leven niet meer kan
vinden in eigen hand; hij kreeg
zijne gerechtigheid en leven te zoe
ken buiten zich in den Heere Jezus
Die hem werd geopenbaard als
,de Heere onze Gerechtigheid" en
.Het Leven"
Saulus heeft geleerd alle dingen
schade en drek te zijn, opdat hij
Christus mocht gewinnen en ge
vonden worden in Hem. bezitten
de de rechtvaardigheid, die uit God
is door het geloof; voor hem werd
ontsluierd het geheim der vrije ge
nade nml dat God den goddeioo-
ze rechtvaardigt om niet, zon der
de werken der wet, door het ge
loof alleen.
Het behaagde den Heere hem
te doen kennen, hoe de Heere Jezus
door zijn kruisverdiensten het le
ven had verworven, doch dat ook
toepaste aan zijn ziel door den Ic-
vendmakerden Heiligen Geest.
Opgewekt met Christus, werd 't
hem zalige waarheid: Christus is
ons leven, de Levensbron en «met
Christus is ons leven verborgen in
God." (Col. 3
Ziet, niet door vleesch en bloed,
doch door de Vader in de hemelen
was hem geopenbaard, is het ge
worden bij aanvang, is het geweest
bij voortgang de heerlijke zielsbe
vinding; «Christus is het leven.'
En Saulus. grootelij ks bewelda-
digd uit vrije genade geroepen uit
den dood ten leven, is geworden
Paulus, di. de kleine, de minste
der Apostelen, de allerminste van
alle de heiligen (l Cor. 15 9, Ef.
3 8) bij wist zich geëigend door
den Heere tot Zijn gunstgenoot,
kwam te staan geheel en al voor
rekening van Zijn Zaligmaker en
Koning; dat ontlokte hem de blijde
roemtaal der verzekering; hetzij
dat wij leven, wij leven den Heere
hetzij dat wij sterven, wij sterven
den Heere; hetzij dan dat wij le
ven, hetzij dat wij sterven, we zyn
des Heeren." Het Leven is mij
Christusdaarin ligtde Spring-
ader van mijn geestelijk leven is
Heere en Heiland; door het ge
loof in Christus weet ik mij inge-.
plant als een levende rank 4n den
Waren Wijnstok (foh 15) in die ge
meenschap leeft mijn ziel gewis,
het naar verdert. in eeuwigheid
ontvloden. Wijl Christus was het
leven van z^n leven, mocht wezen
zijn belijdenis: «Ik leve, doch niet
meer ik, maar Christus leeft in mij;
en hetgeen ik nu in het vleesch le
ve, dat leve ik door het geloof des
Zoons Gods, die ndij heeft liefge
had en Zichzelven voor mij over
gegeven heeft." (Gal 2 10)
Christus woonde en troonde in
zijn ziel, door den Heiligen Geest
als de Onderhouder des levens;
ter eere van Souvereine genade ge
tuigde Paulus: .he^jbefft Qic^e be
haagd Zijn Zoon in mij te openba
ren," opdat .Christus door het ge
loof in het harte wone."
Een wonder van barmhartigheid
was hem, den voornaamste d2r zon
daren te beurt gevallen; Christus
was hem geworden het leven, zoo
dat hij werd verwaardigd met de
bevindelijke kenni^'yan een «zalig
leven," waarvan hij belijdt: Het
leven is mij Christus.
St. Maartensdijk
Ds- de Bres
omdat Ge gekweld wordt door hoofd
pijn, kiespijn, rheumatische pijnen,
zenuwpijn, spierpijn of migraine,
neem dan een "AKKERTJE" Ie baatl
Ze zullen snel en zeker Uw pijn
verdrijven en U heerlijk doen in
slapen. _Heb ze steeds in huisi
AKKER.CACHETS
Voornaamste inhoud
Aaverteniie-prljs 20 cent per reuiei. Keciames 4Ü et; Dlestt-
aanvragen en -aanbledlngee vaa 1—6 regeli 80 et.; Boek-aao-
kondigtng 10 ceat per reeei Coatrartes belanerUk laeer
^1J oAVt VAiN
Gevestiad te MiddelhaTni» Piin» HendiiksH. 122 O. - Giro 167930
Poetbox 8
Tel. 17
Abonnements-prijs 85 cent per 3 maaDden bli vooruitbetalin);
Verachljnt lederen Woensdag ea Zaterdag 2 maal per wèeli
Afzonderllfke Bummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
Het leven is mij Christus, en het
sterven is mij gewin.
Filippenzen 1 21.
I.
Let toch, en zie op vromen en oprechten;
Want, wat men denk' van d'uitkomst hun*
(ner paan.
God kroont met vree het einde Zijner
(knechten;
Maar ,durft men stout des Heerem Wet
(versmaan,
Dan zal Gods wraak den 'berg van hoog*
(moed slechten,
En 't boos geslacht, ten grond toe, doen
(vergaan.
(Psalm 37 19).
CW&rdt vervolgd)
Servië
Roemenië
Vereen, Staten
700.000 onbekend
160.000 onbekend
60.000 250.000
Naschrift.
Op Zondag 26 Mei 1935 -werd door on*
dergeteekende te Stavenisse gesproken naar
Filipp. 1 21 over „zalig leven" en „zalig
sterven," naar aanleiding-yan hei „in- Jezus
ontslapen zijn" van Mejuffr^H-w Jacoba
Wesdorp'Moerland aldaar.
Overeenkomstig een desbetreffend ver<^
zoek, vindt het toen gepredikte Woord
een plaats in „Eiiaa^ejij-Nieu'ws," dank zij.
de verleende en rëlr^' gewaaraeetde mede»
■werking der Redactie, waarvoor vriendelijk
dank wordt gezegd.
Ds. de Bres.
GerucEfen van Oorlog-en.
Wie tegenwoordig een krant ter hand
neemt en het .buitenlandsch nieuws nagaat,
krijgt geen opwekkend beeld van de hui*
dige internationale toestand. Eenige tijd
geleden kon men lezen van eén oorlog
tusschen Bolivia en Paraguay in Zuid*
Amerika, welke (hans beëindigd is en ston*
den de b'.aden vol van dé Japansche invasie
in China, die momenteel althans voorloo*
ipig tot stilstand schijnt gekomen. En nu
gaat door de Wereld het gerucht van de
naderende oor.'og tusschen Italië en Abes*
synië, welke naar de mensch gesproken,
onvermijdelijk lijkt, als we zien öip de
oorlogszuchtige houding van den Italiaan*
schen dictator Mussolini, terwïjl het bo*
vendien nog te beiien staat, of dit conflict
wel tot deze twee landen bepjérkt zal
blijven.
Zoo zien we, dat de menschheid van de
20e eeuw in weerwil van de hooggeroemde
cultuur en beschaving, in de grond der
zaak nog dezelfde is als in de oude tijden.
De gansche wereldgesdiiedenis is één aan*
eenschakelJng van oorlogen en deze aarde
is gedrenkt, schier in alle landen, van het
bloed der gevallenen, die hun leven lié*
iten in de strijd vóór of tegen een heérsoh*
zuchtig veroveraar. Met name de Wereld*
oorlog is ejn menschenslachting geweest
o:p groote schaal, welks wederga in de
geschiedenis der volkeren nog nimmer was
gezien. Ontzaglijk is geweest het verlies
aan menschenlevens, vreeselijk hét aantal
en het lot der oorlogsverminkten, deer*
niswekkend de toestand der weduwen én
weezen om maar niet te spreken van dé
vemieUng van steden en dorpen en dé
financiëele gevolgen van vier jaren oorlog
voor de deelnemende staten.
Eén der Duitsche bladen bevatte in het
begin dezer maand een artikel, waarin er*
aan herinnerd werd, dat 21 jaar geleden de
groote wereldoorlog uitbrak. Het blad gaf
daarbij een statistiek van het aantal gesneu*
velden en gewonden, die -we hieronder
laten volgen:
dooden: gewonden'.
Dez^ sombere en treurige statistiek van
bijna 10 millioEW gesneuvelden en zeker
20 milUo&n gewonden, waarvan een groot
deel voor het leven oorlogsinvalide ge*
bleven is, illustreert wel duidelijk de rampf
zalige gevolgen der oorlogsverdwazing. In
Duiischland alleen waren in 1918 ongeveer
100.000 mannen, die armen of beenen ver*
loren hadden en 3000 oorlogsblinden! En
hoevcle millioenen 2ijn vooral in Centraal*
Europa niet gestorven van honger en el*
lende? En ontroerend is het, te hooren,
dat in de 15 jaren na de oorlog in Duitsch
land 225.000 menschen ielfmoord pleegden
als direct ot indirect gevolg van deze
vreeselijke wereldkrij'g.
Men vraagt zich dan ook met ontzetting
af, of de leiders der volkeren van heden
de verantwoording op zich zullen durven
nemen, de menschheid bij vernieuwing in
zulk een poel van jammer en ellende té
storten. Velen hunner hébben zelf van
nabij de oorlog meegemaakt en hem gezien
in al zijn verschrikkingen. Hitler en Mus*
solini vochten zelf mee aan het front
en zijn niet ongehavend uit de strijd geko*
men. En toch gaat men voort op de oude
weg, de weg van wapening en oorlogsofi*
leiding der jeugd, die slechts bestemd schijnt
te iijn voor de -kanonnen. Ook uit de ca*
tastrophale gevolgen van de wereldoorlog
-hebben de leiders .blijkbaar, niets geleerd.
En de stille stem der ,tien millioen dooden,
die van de oorlogskerkhoven opstijgt en
waarschuwend vermaant, toch niét weder*
om zoo nameloos leedover deZe aarde té.
brengen, ook-, aij zal niet vermogen,- de
machthebbers' der volkeren tot inkeer té
brengen. Waar de zucht naar macht en
roem en eer de boventoon voert, waar
de liefde en de gerechtigheid worden- véri
trapt, daar is geen plaats Voor de vrede.
De zonde voert heerschappij op aarde en
het gebod Gods acht men als niets. Niet
het gebod der liefde, dat Christus ons
g.,-ifdoch *4e ^laat is de drijfv-^et^ler .voLt
keren. Als we daarop zien, dan moeten
we zeggen, dat eigenlijk de oorlog de nor*
male toestand op aarde is en kunnen we
ons verwonderen over een tijdplerk van
vrede. Inderdaad, de mensch, overgelaten
aan Zichzelf, maakt van deze aarde een hel.
Moge God de Heere, die in h'oogster in*
Stantie het gansche wereldgebeuren bestiert,
en het hart der koningen neigt als water*
beken, deze - di^pgezonken wéréld nog gé*
nadig Zijn en als het in Zijta Raad mocht
zijn, de volkeren nog sparen voor het
oorlogswee.
Duitschland
2.040.000
4.800.000
Oostenr.*Hongarije
1.000.000
2.500.000
Bulgarije
70.000
onbekend
Turkije
325.000
onbekend
Frankrijk
1.400.000
2.700.000
Engeland
900.000
2.100.000
Rusland
2.500.000
3.750.000
ItaÜë
600.000
950.000
België
45.000
■onbekend
Tentoonstelling van den Mensdi
De oipistarid in Frankrijk De Straat
cp Di5 lessen der Revolutie van 1789.
Amsterdam, de hoofdstad des Rijks, zal
in October a.s. weder een groote tentoon*
st.Ling organisecren. Van de tentoonstellin*
gen gaat niet altijd een goeden roep uit.
Dat men eens de beste producten van
landbouw, tuinbouw -en veeteelt bijeen*
brengt, om te doen zien, hoezeer dé zégen
Gods de menschelijke vlijt bekroond heeft,
of wel dat wordt aangetoond tot welk
een hoogte het mensshelijk vernuft al gé*
klommen is om een doode machine aan
den arbeid te doen medehelpén of hét
leven te vergemakkelijken ,dat is op zichzélf
niet af te keuren. Maar de tentoonstellin*
gen blijken altijd tot einddoel te hebben
den mensch; óns werken en óns kunnen
moet verheerlijkt ein "wie bedenkt ér dat
tot al dat schoons de onmisbare inwerking
van Goddelijke krachten noodig waren? Wie
eindigt er miede in den Sche(p|per allér
dingen om Hem in Zijne werken te ver*
heerlijken? Dat zal er maar een enkélé
Zijn.
De Amsterdamsche tentoonstelling wordt
ditmaal van Zeer bfijzonder soort. Het wordt
er eene over „den Mensch." Allé man
van naam in Nederland, Roomsch, en Pro*
testant, van uiterst links tot rechts doet er
aan mede om haar te doen slagen. Welken
kant het uitmoet met de vertooning van
den mensch is nog niet bekend. Ik vrees,
dat het echt menschenwerk wordt. Tot
nog toe hebben wïj van tentoonstellingen
nog niet veel beters beleefd. En nu Zal dé
mensch den mensch eens goed laten zien.
Pronkjuweel van Gods Schept>ing, met een
ziel begiftigd en schoone gaven versierd,
zeker, welk creatuur klom er hooger? Maar
ook, welk schepsel is door moedwillige
ongEhoorzaamheid in grooter rampzaligheid
gezonken? En van de genade Gods die
in Christus den menschen verschenen is,
zal wel niets te bespleuren zijii, want de
ongeziene dingen, wie kan die nu laten
zien, nietwaar?
De tentoonstelling „de Mensch"! Vele
nederiandsch Ongeëvenaard tegen Hoofd-
Product pjjn, Kiespijn, Neuralgie, Ze-
nuwpijn, Vrouwenpijnen, enz»
Per 12 St. 52 et. Zakdoosje SOcft
Volgens recept van Apotheker Dumont
gedaditen dringen zich aan ons op. Zou
het bestuur Wj het voorbereiden ook al
eens gelezen hebben Koméinén 3? Dat is
niet vleiend voor. den mensch, maar, hij
zal toch naar waarheid tentoongesteld moe*
.ten worden.
Overigens, er 'bestaat al 6eh doorloopisndé
tentoonstelling van den mensch. De lucht
is als vervuld van het rumoer der menschen.
Frankrijk heeft een hoogst gevaarlijke
week achter den rug. Om de landsfinanciën
in evenwicht te brengen moest, evenals
va. Nedeihnd, tot bezuiniging worden over*
*g gaan. Reeds vtcl te k'ng was dit-verzuiad.
En hoe langer uitgesteld, des te ernstiger
de Operatie Onder meer is besloten, dat
de Staat op de salarissen 10 pCt. zal inhou*
den .Maar daarmede is Leiden in last.
De arbeiders van de Scheepswerven, waar
de oorlogsvloot gebouwd wordt, hebben
al direct het werk neergesmeten én zijn
„de straat op" gegaan. In den mond van
de revolutionnairen hegft de uitdrukking
„de straat op" een biijzondere klank. Als
de leiders dreigen de menschen „op straat"
te brengen, dan bedoelen zij niet êên
vreedzame wandeltocht, maar de operiba*
ring van de macht der arbeiders, en zulk
een wandeling is in de historie steeds gé*
weest het begin van een opstand. Zoo
ook in Frankrijk, het land van de groote
omwenteling van 1789. In Brest, Havre,
Toulon en Marseille zijn hevige straatge*!
vechten met de gendarmerie gevoerd, bij
het schijnsel van groote vuren ,door het
volk in den nacht ontstoken. Want ook
de havenarbeiders en zeelieden hadden zidk
bij de stakers aargss-oten; de passagiercdienst
op Amerika lag 2 dagen stil. Nu heeft de
Regeering de 10 pCt. nog eens „in over*
weging genomen" (glad verkeerd dus) en
de rust schijnt weergekeerd te Zijn.
Het vermoeden Hgt voor de hand'dat
Rusland, met name de communisten, er
de hand in hébben gehad. Met Rusland
ging Frankrijk we^r betrekkingen onder*
houden en de Russische bureaux in Frank*
rijk schijnen de kweekjplaatsen van op*
stand te zijn. In Frankrijk vindt het com*
Uit liet rajfcvensteï! Tentoanstelling van
den Mensch.
Twieestar: Geruchten van Oorlogen.
Thoolsohe brief: Arjaan van Smwdielc ovet
de superstitie te Sint Annalanid.
De niéuwe veerdienst Den BommelNu>
mansdorp (2e baid).
Kantongerecht te Sommlelsdij'k.
De Land": en Tuinbouwtentoonstelling Fla»
béla te Middelliarnis.
De R.T.M, en de nieuwe voorstellen.
Gemeenteraad Herkingen.
Binnenland: Indsdh bW heeft een inter»
view met Mussert.
Lasscher door zandtrein aangereden en ge»
dood.
Gemengd Nieuw».