Cr1RWEEKEMi^)ÖpGED.GR()nD5LAGvöÖRDlZUID-H0Uir;ZCEUW^ EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 8e Jaarj^and ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1935 No 659 N.V. Uitgeversmaatschapipij »Eilanden-nieuws" Schiep God. Uit het Kijkvenster lever MFT MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Dit nummer bestaat uit 2 bladen Reeds dit eerste vers der Heilige Schrift stelt den mensch voor den eisch van geloof. Het brengt ter stond in aanraking met een almach tig, vrij machtig, souverein God. God openbaart Zich in deze woor den, dat Hij is God en niemand meer- Hij spreekt en het is er, Hij gebiedt en het staat er. De Schrift maakt ons dan be kend met de eigenschappen Gods, zoodra zij ons met God bekend maakt. Ligt niet in deze eerste woorden duidelijk te lezen van Gods onafhankelijkheid, eenvoudig heid, eeuwigheid, overaltegenwoor- digheid en onveranderlijkheid En niet alleen de onmededeelbare ei genschappen, maar ook de mede deelbare zijn er klaar in te bemer ken: Gods wetenschap, wil en macht. In den beginne schiep God he mel en aarde. Dit zegt ons in de eerste plaats, dat God schiep, in het aanzijn riep, wanneer Hij wilde. Gode zijn al Zijne werken van eeuwigheid bekend. Als Hij Zijne besluiten ten uitvoer brengt, is het op Zijn tijd. Hij heeft den tijd ge maakt en zal dus ook eenmaal den tijd doen ophouden, als de nieuwe hemel en de nieuwe aarde daar is. Heeft God den aanvang der wereld bepaald, Hij blijft ook voortdurend werkzaam, opdat alles op den be stemden tijd zal geschieden. Open baart Hy dan toekomende zaken het is zeker, dat ze vervuld zullen worden. En geen macht ter wereld kan dat verbreken. Het ongeloof wil deze dingen niet aanvaarden. In vijandschap zoekt het de heerschappij Gods te niet te doen. Doch ook hun fijd, van God bepaald, komt. De Heere heeft de dagen des menschen gesteld. Zalig dan het volk, dat mag zeg gen Mijne tijden zijn in Uwe hand. Zalig die met Mozes leeren bidden Leer ons alzoo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen. Het ligt zoo in des menschen natuur een eigen tijd te willen heb ben. De discipelen spraken op den OlijfbergHeere, zult Gij in dezen tijd aan Israel het koninkrijk weder oprichten? Maar het werd hun ontnomen en zij werden gewezen op God, Die beschikt: Het komt u niet toe te weten de tijden ot gelegenheden, die de Vader in Zijne eigene macht gesteld heeft. Ook de tijd der genade is geheel van den Heere. Hij komt tot het menschenpaar, gevallen in het Pa radijs, om hen op te zoeken. Hij bepaalt het heden der genade, als Hij Zijn Woord laat verkondigen. Hij opent het hart om acht te ge ven als de tijd van Zijn welbeha gen daar is. Daarvan spreekt (Ps. 102) het gebed des verdrukten, 'als hij overstelpt is en zijne klacht uit stort voor het aangezicht des Hee- renGg zult opstaan, G^ zult U ontfermen over Sion, want de tijd om het genadig te zijn, want de bestemde tijd is gekomen. In den beginne schiep God he mel en aarde. Dit zegt ons in de tweede plaats, dat God schiep, zooals Hij wilde. Het heelal is geformeerd, zooals God het wilde. Wat boven of op oftonder de aarde is, alles verkon- di t het werk Gods. De hemelen vertellen Gods eer en het uitspan sel verkondigt Zijner handen werk. Het is alles met wisheid gemaakt. De mensch heeft de gestalte, die God hem uit het stof der aarde gegeven heeft, en de ziel van God ontvangen. Waarlijk, vraagt toch den bees ten en elkeen van die zal het u leeren en het gevogelte des hemels, dat zal het u te kennen geven. Of spreekt tot de aarde en zij zal het u leerenook zullen het u de vis- schen der zee vertellen. Wie weet niet uit al deze, dat de hand des Heeren dit doet? O, de blindheid des menschen verhindert hem te zien, dat de ge schapene dingen zijn zooals God ze foi meerde. Het verdorven ver stand doet den mensch niet beden ken welke verwoesting de zonde in de schepping heeft teweegge bracht. Zalig, die mag zien met de oogen tot welke gezegd wordt: Heft uwe oogen op en ziet wie deze dingen geschapen heeft; die in getal hun heir voortbrengt, die ze alle bij name roept vanwege de grootheid Zijner krachten en omdat Hij sterk van vermogen is; daar wordt er niet één gemist. Nog regeert de Heere met dezelf de macht. Hij, die schiep, is ook de Onderhouder, die door Zijn voorzienigheid «hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijne hand nog onderhoudt en alzoo regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijs en drank gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijne Vader lijke hand ons tóekomen". Die in dit geloof mag leven en de werkzaamheden des geloofs ook in dezen ervaart, zal ook leeren kennen, dat deze wetenschap dient opdat „wij in allen tegenspoed ge duldig, in voorspoed dankbaar zijn mogen en in alles, dat ons toeko men kan, een goed toevoorzicht hebben op onzen getrouwen God en Vader, dat ons geen schepsel van Zijne liefde scheiden zal, aan gezien dat alle schepselen alzoo in Zijne hand zijn, dat zij tegen Zijnen wil, zich noch roeren noch bewegen kunnen". In den beginne schiep God den hemel en de aarde. Dit zegt ons in de derde plaats, dat God schiep waartoe Hij wilde. Het geschapene is voortgebracht tot een bepaald doel. En dat doel kan geen ander zijn dan de eere Gods. Alle dingen heeft de Heere geschapen om Zijnszelts wil. Het doel der schepping is de verheer lijking Gods. Die eisch werd ook gelegd op den mensch in het Para dijs, die eisch blijft op den mensch ook buiten Eden. De Heere zal daarvan eenmaal rekenschap vra gen als rechthebbende. De mensch met rede begiftigd, is gehouden God lief te hebben met geheel zijn hart, met geheel zijn verstand en met geheel zijn kracht. God en den naaste lief te hebben is de hoofd som der Wet. Nu heeft wel de satan beproefd de verheerlijking Gods van de aarde weg te nemen, maar de Heere heeft genadig gedachten des vredes gehad over den mensch, die Hem Zijn eer niet gaf. Hij heeft Zich een volk verkoren, dat Zfln lof zal verkon digen. De Heere zal verheerlijkt worden op aarde en in den hemel het doel der schepping zal niet vernietigd worden in dat volk, waarin de Heere den Geest legt, die Hem zal verheerlijken. Ja, om den Heere te kunnen verheerlijken, is de Geest des Hee ren onmisbaar. Wel kan de mond veel voortbrengen en bezingen den lof des Heeren maar, als het hart niet is veranderd, dan zal het de zoodanigen tegenklinkenDit volk eert Mij met de lippen, maar het hart is verre van Mg. Het volk des Heeren leert hef wel hoe uit hen ook in dezen tot verheerlijking Gods geen vrucht kan voortkomen. Die door den Geest des Heeren geleid worden, krijgen te zien in zichzelf hoe niet Gods eer, doch eigsn eer, eigen belang in hen heersjpht. Van God afgeweken, zoeken iij zichzelf. En daarom moet de afvallige in het dorre wonen. En de Heere ontsteekt in hen de begeerte om voor den Heere te leven en Hem te verheerlijken in gedachten, v/oorden en werken. De kracht van Christus alleen kan en zal hen daartoe bekwamen. Aldus komt de Heere aan Zijn eer: Genadig en barmhartig is de Heere, lankmoedig en groot van goedertierenheid. Dé Heere is aan allen goed en Zijne barmhartighe den zijn over alle Zijne werken. Alle Uwe werken, Heere, zullen U loven en Uwe gunstgenooten zullen U zegenen: zij zullen de heerlijk heid Uws koninkrijks vermelden en Uwe mogendheid zullen zij uit spreken om den menschenkinderen bekend te maken Zijne mogendhe den en de eer der heerlijkheid Zijns koninkrijks. f met al die soorten bleekw^ler, bleek, poeder oP gloor. bleekt witter en bijb 'QÊ nooil gaabjeslnllwgoed. voop VIJF wasschen 16 et Voornaamste inhoud Advertentle-prQe 20 ceot per regel. Reclames 40 et; Dleast- aanvragea en -aaDbiedlngen vaa 1—6 regels 80 et.; Boek-aas- kondigtng 10 cent per regel' CootracteB belaagrOk lager Gevedigd te Middelhatnis Piin» Hendrikstr. 122 C. Giio 167930 Postbos 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bijvooruitbetaling VersctiQnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week AfzonderlQke Bummeri 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar In den beginne schiep God den hemel en de aarde. .(Gen. 1 1). Dei verkiezing, van Wfethouders Een proef met de rioodep in Rotter>= dam De Kamfer met vacantie De onchristelijke! krant DeCon,» fessiones vati Augustii^us De lra« ncin van, Monnica. De Augustusmaand brengt niet aan alle menschen vacantie. Met name de raadsleden der groote steden moeten telkens onderlinge vergaderingen houden om, af t^spreken hoe zij; op 3 Sept. a.s. het ec!feg««®m R. en W. zullen samenstellen. In Rotterdam klom het aantal S.D.A.P'ers van 15 op 20. De raad telt 45 leden; 23 is de meerderheid, en met wat communisten e.d. haalt de S.D.A.P. de meerderheid wel. De rechtschen hebben nu besloten alle zetels aan die meerderheid te laten. De S.D.A.P. heeft zooveel stemmen vergaderd omdat zij tegen de bezuinigingen van de rechtsche Wethouders was, welnu zoo redeneert men: laat gij, rooden, nu maar eens zien wat ge kunt, maak dan nu al de bezuinigingen ongedaan en beheer dan de finantiën van de Gemeente maar eens! Men zou zoo zeggen, dat zit leuk in tU kaai. Jan de Zeeuw en Jan ter Laan kun* nen nu hun kunsten vertoonen. Aan dem Waarnemer hebben de „rechtsche heeren',' natuurlijk niet om advies geyraagd. Toch mag een meening hierover niet achterwege blijven. Proefnemingen als er nu 'blijkbaar weer op lil iijn, zijn volslagen over'bodig, Immers, tot 1932 hebben de twee Jannen meegeregeerd en toen was 'teen Janböel geworden, zoo zelfs, dat Jan ter Laan door eigen, kiezers werd genoopt als wethouder pf te treden. Want er werden bijvoorbeeld veel dure plannen voor woningbouw getee^» kend en bestudeerd, maar niet gebouwd. De bouwgrond werd niet uitgegeven en •wie! met de pet in de handj op stadhuis kwam om een lap grond om huizen te bouwen, kreeg een grauw en een snauw, maar geen grond. Honderden tbuwvakarbei;» ders lienen in den steun zoo dat heet en daf verdrietté hen al gauw. Gejmeenteloonen ver== lagen( mocht niet. Liever liet men de ar* beiders, die bij particuliere firma's werkten voor laag loon belasting opbrengen om den; gemeentewerkman aan zijn 32 gulden per week (plus pensioen) te helpen. Liep toen spaak en de rechterzijde nam 'tbev,'ind over. Maar moet in Rotterdam nu weer zulk een lijdensgeschiedenis begin* nen? 't Staat nu tod» zeker wel vast dat de S.D.A.P. alleen kan regeeren in een tijd, dat je, om mét wijlen Arie te spreken, zoo maar aan den pruimeboom kunt schud* den! En nu is 't heel aardig om de roode vrien* den weer eens vast te laten loopen,, maar dat kost geld, en Rotterdam „kan het niet meer hebben." Zooals bij 't winkeliertje wiens echtgenoote maar uit de winkellade wilde leven. Tot dat de man zich; op ze^ kere;i dag vóór de lade opstelde en uitriep: „vrouw de lade kan het niet meer heb* éen." Adh, ge kunt u 's mans bezorgdheid wel voorstellen. De! kabinetscrisis is opgelost. Een zucht van verlichting. Maar ik zag-nog juist een ijlbode van den Minister*President naar de Griffie van de 2e Kamer snellen om te in* formeeren wanneer zij nu voor de Kamer mochten komen en 't bezuinigingsontwerp aannemen ('t Is al Augustus, nietwaar?) Maar Ruijs, de Kamervoorzitter, was op reis, in 't Buitenland. Of Z. Excellentie 't dan spoedig mocht hooren? Zeker, zeker, we zullen er spoed achter zetten, 'n Paar uur later. Een telegram van Ruijs; alsdat*ie het niet noodig vindt de Kamer bijeen' te roepen. Nu, als de groote heeren kijven blijf ik er graag tusschcn uit. Dus tot 17 Secpt. a.s. dan, bij leven en welzijn. Arme bezuiniging, gij zijt toch maar nooit eens voorspoedig! De Belgische Koningskinderen vertoeven op Noordwijk. Steeds vergezeld van een Belgisch rechercheur van Politie, een ijverig man. De Nieuwe Rott. Courant noemt hem: den alomtegenwoordigen rechercheur. Dat is profaan. Godslasterlijk, 'tl s een gruwel zoo iets neer te schrijven. En dan hoor ik nogi steeds van menschen die het zooveel beter moesten weten: „waarom moet de krant nou toch christelijk zijn?" Zij steunen met hun abonnement liever de pers der wereldlingen, die zich om 'sHeeren inzet* tingen niet bekreunt. Zij weten dus hun Zondagschen godsdienst mooi te vereenigen met den spot en vijandschap van een krant, die niet aan „geloof" doet. En wat heilig is laten aiij rustig door 't s^k sleuren, 't Is fraai. Zij durven veel te doen. Niet onvermeld mag blijven, dat er nui varkensgehakt in blik zal worden uitgegeven. Gelukkig kan er nog iets van de duizenden gekoelde Regeeringsvarkens nuttig worden aangewend. Del zomer vertoont zich nu in al' zijn pracht. Overal zien wij den laödman de vruchten inzamelen. Welk een zegen. Ook ide Koning wordt van het veld gediend. ♦Heel de schepping meldt de glorie en goed* heid Gods en onderwijl zucht de mensch» heid onder de roede van 's Heeren kastijding Bij wien zïjin wonden ionder oorzaak? zoo vraagt de Prediker. Dö Apostel zegt, in zijn brief aan de Hebreen: Wij zullen een onbeweeglijk ko* niilkrijk ontvangen. Dit mag zeker over* dacht worden in een tijd dat alles wankelt wat van beneden is. De zekerheid der zege* praal van Gods Kerk verschijnt tegen dezen donkeren achtergrond in te heerlijker licht. In dit Koninkrijk is geen verandering van grondslag of van doel, 'tis aan geenerlei nieuw inzicht onderworpen en het is ge* bouwd op een eeuwigen vrede, die allen strijd trotseert, een vrede, die geenerlei ver* storing te duchten heeft. De beginselen van dit Godsrijk zijn van den beginne asLn dezelfde, 't Is een een de* zelfde Geest, die de Kerk béar'béidt. Gé kunt daaraan treffend herinnerd worden indien ge ter hand neemt het opnieuw ver* taalde kostelijke werk: de Confessiones van Augustinus. Augustinus leefde in de 3e eeuw. Hij stelde zijn belijdenis van schuld te, boek en dat werk is dei eeuwen door Öewaard gebleven. Niet alleen bélééd hij zijn zonden, doch hy beleed evenzoo den heiligcnNfWm. het Drie*eenig Wezen des volzaligen Gods. En zoo vloeien klacht en aanklacht met gebed en lofprijzing heerlijk ineen. Hoe klinkt U daar de innigei Gods* vrucht uit de eerste eeuwen der Kerke tegenWaarnemer mag niet nalaten over dezen Augustinus en zijn Confessiones na* der te schrijven. Want hij was een zeer begenadigd man en zijn boek is een bijzon» der boek. 't Is echter wenschelijk dit te be* waren voor het najaar, indien wij leven en welzijn. Thans mag Waarnemer volstaan met één episode te memoreeren, die niet allen nauwkeurig bekend is. Het werk van Augustinius is - opnieuw uit het Latijn ver* taadd, en geeft dus een getrouwbeeld van hetgeen hij zelf bad neergesdirévén. Wéinig Augustinus' moeder was de godzalige Mon* nica. Zij zag haren zoon de wereldj en de zonde dienfen. Zijn groote geleerdheid had hem] gebracht in de strikken van dei leer der Manicheën, die een schijn*christelijke maar toch heidensch geloof aanhingen. Vele gebeden had Monnica reeds voor haren zoon voor Gods troon gelegd. Ooki sprak zij over hem den Godvruchtigen Bisscliop Am* brosius aan, hem smeekende toch een twist* gesprek met Augustinius te houden over de leer id er Manicheën. Maar Ambrosius weigert dit. Op 's Heeren tijd zal Augustinus, zoo zegt Ambrosius, zijn dwaling wel inzien. Maar de bedroefde moeder houdt aan, met tranen roert zij het gemoed van den groo* ten Kerkvader. Totdat deze, nu eveneens be* wogen, de bekende woorden spreekt: „ga weg, ga weg, zoo waar als gij leeft, een zoon van zulke tranen kan niet verloren gaan." De Geest des Heeren heeft ook over Augustinius getriomfeerd en Monnica heeft de verhooring van hare gebeden nog mogen beleven. In zijn Confessiones ot belijdenissen heeft Augustinus zijn dwaling en bekeering in treffende woorden beschreven. De wijsheid van den geleerde man is hem dwaashöd voor Go» dfgeworden en de ergernis des kruises werd zijn zaligheid. Er zijn in; dit werk zooveel hoogst leerzame opmerkingen vervat, dat zij ook in onze verlichte 20e eeuw niet mogen vergeten worden. WAARNEMER. Hsndebónd. .Emka" Apeldoorn Voor Engros: K Xi 7 ?,pn N.V. Ing van den Raad der -i)ORP, op Vrijdag 9 'I Comm.'" ^e Synode, i^^^jj^j. q^^us du Sart opent' vergadering met gebed. Zooals T\y .^voj^i^n gelezen en goec dei Ned. He5n gesproken syLbj^j^j^^^ communisme, i« procesverbaal hoofdstert.' Sovjet*Rusland<^j^^ zittingname van nit Goudzwaard tl .,i^j^ gen Dr Snethlai. j„g^„ ^f, ov, meene Synode eeï5|iaa,.ootingsdienst 1935. benoemde een co^ teruggezonden besluit schap van prof. ^5Ïr'. „genteambtenaren, met de zaak onderzocht -g^ en de teweinig b) rapport adviseerde of. 4^2 alsnog te betai'^*' kerkelijke tchut toe te het hoofd/r,/ te behandelen volgs^^^ Brussaard. ien,' predikanten, voor ^j^ eervol te verléf' «1 schijnen, hetgeen Y^j heer Bruss] S De President, dr. je school. ff overleden voorg^hoopt dat het he™„eoed# rende tot dei^,j^^^,^ woonplavt\^^7/éw deelde Len m .„y ^j^ ^i.^).Opren, als dienaren i '>'**KTe,<^y kers van het Ev ingezetene J'^'F^s. De toespraak ,g.^ ^j^^^ nemff'? begon dus goed. Maai. van soms 'f<^ Antwoordde Volgen en derhalve te gaan tot de toe* ;ucht. Hij vond, dat tigheid én voor de niet aan het gzv fj^^j ^jg. :<^xa« hvjj stelde vast, dat de Sw.jg jji^^jil'iii had heiij ad. vies der commisoo^i^, .'.f nog niet wenschlnj; in passing der kerke^eer „de weg der ban Kerk én voor de laai ragden de meesij ge* wenschte was!" Prof. Sevenster richtte vervolgens enkele vragen tot de heeren bolsjewisten, waarop deze gelegenheid kregen te antwoorden. Welke vragen dit waren, meldt het commu* niqué van den secretaris niet. Tenslotde wees de voorzitter op hun groote veranti* woordelijkheid en droeg hij ze op aan Gods barmhartigheid. Een vermanend schrijven zal nog acTiterna gestuurd worden. Onze lezers zullen het met ons eens zijn, wanneer we zeggen, dat deze behandeling van zulk een gewichtige aangelegenheid ner* gens naar lijkt. Het reglement voor kerke* lijk opzicht (toezicht) en tucht kent, zoo* als de naam reeds zegt, opzicht, dat zich over alle leden en doopleden uitstrekt Vit h'ïi Kïjkvensfer: Ui de» Rotterdamsdhen gemeentoraad. Communist'sdhe ipredikanten voor de Sy» node. Onoordeelkundig gekozen tijldstjplpen. Tlhoolsdhe 'hrief: Een toovergjesdhiedenist Veel (oovenaars te St. Annaland. Binnenland: H.M. de Kon'ngin en Prinses Juilana naar Schotland. Een naiuurversdhijinsel. Gemeenteraad Dirksland. (Vaststelling gem. schapp. venordening gasfabriek.) Gemeenteraad Goedereede. ("Waarom geen Goereesche) arbeideris bijl Goereesche boes ren?). Gemeenteraad te Stellendam en te Som: melsdijïc. De Wethouderszetels te Oude Tonge. (Zie pi. nieuws). - Nieuwie vooistjllen aan oMlgatiehoudets der R.T.M. (2e Mad). Gemengd Nieuw».

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1