Cr1RWEEKEMi^)ÖpGED.GR()nD5LAGvöÖRDlZUID-H0Uir;ZCEUW^
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
8e Jaarj^and
ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1935
No 659
N.V. Uitgeversmaatschapipij »Eilanden-nieuws"
Schiep God.
Uit het Kijkvenster
lever
MFT MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Reeds dit eerste vers der Heilige
Schrift stelt den mensch voor den
eisch van geloof. Het brengt ter
stond in aanraking met een almach
tig, vrij machtig, souverein God.
God openbaart Zich in deze woor
den, dat Hij is God en niemand
meer- Hij spreekt en het is er, Hij
gebiedt en het staat er.
De Schrift maakt ons dan be
kend met de eigenschappen Gods,
zoodra zij ons met God bekend
maakt. Ligt niet in deze eerste
woorden duidelijk te lezen van
Gods onafhankelijkheid, eenvoudig
heid, eeuwigheid, overaltegenwoor-
digheid en onveranderlijkheid En
niet alleen de onmededeelbare ei
genschappen, maar ook de mede
deelbare zijn er klaar in te bemer
ken: Gods wetenschap, wil en
macht.
In den beginne schiep God he
mel en aarde. Dit zegt ons in de
eerste plaats, dat God schiep, in
het aanzijn riep, wanneer Hij wilde.
Gode zijn al Zijne werken van
eeuwigheid bekend. Als Hij Zijne
besluiten ten uitvoer brengt, is het
op Zijn tijd. Hij heeft den tijd ge
maakt en zal dus ook eenmaal den
tijd doen ophouden, als de nieuwe
hemel en de nieuwe aarde daar is.
Heeft God den aanvang der wereld
bepaald, Hij blijft ook voortdurend
werkzaam, opdat alles op den be
stemden tijd zal geschieden. Open
baart Hy dan toekomende zaken
het is zeker, dat ze vervuld
zullen worden. En geen macht ter
wereld kan dat verbreken.
Het ongeloof wil deze dingen niet
aanvaarden. In vijandschap zoekt
het de heerschappij Gods te niet
te doen. Doch ook hun fijd, van
God bepaald, komt. De Heere heeft
de dagen des menschen gesteld.
Zalig dan het volk, dat mag zeg
gen Mijne tijden zijn in Uwe hand.
Zalig die met Mozes leeren bidden
Leer ons alzoo onze dagen tellen,
dat wij een wijs hart bekomen.
Het ligt zoo in des menschen
natuur een eigen tijd te willen heb
ben. De discipelen spraken op den
OlijfbergHeere, zult Gij in dezen
tijd aan Israel het koninkrijk weder
oprichten? Maar het werd hun
ontnomen en zij werden gewezen
op God, Die beschikt: Het komt
u niet toe te weten de tijden ot
gelegenheden, die de Vader in
Zijne eigene macht gesteld heeft.
Ook de tijd der genade is geheel
van den Heere. Hij komt tot het
menschenpaar, gevallen in het Pa
radijs, om hen op te zoeken. Hij
bepaalt het heden der genade, als
Hij Zijn Woord laat verkondigen.
Hij opent het hart om acht te ge
ven als de tijd van Zijn welbeha
gen daar is. Daarvan spreekt (Ps.
102) het gebed des verdrukten, 'als
hij overstelpt is en zijne klacht uit
stort voor het aangezicht des Hee-
renGg zult opstaan, G^ zult U
ontfermen over Sion, want de tijd
om het genadig te zijn, want de
bestemde tijd is gekomen.
In den beginne schiep God he
mel en aarde. Dit zegt ons in de
tweede plaats, dat God schiep,
zooals Hij wilde.
Het heelal is geformeerd, zooals
God het wilde. Wat boven of op
oftonder de aarde is, alles verkon-
di t het werk Gods. De hemelen
vertellen Gods eer en het uitspan
sel verkondigt Zijner handen werk.
Het is alles met wisheid gemaakt.
De mensch heeft de gestalte, die
God hem uit het stof der aarde
gegeven heeft, en de ziel van God
ontvangen.
Waarlijk, vraagt toch den bees
ten en elkeen van die zal het u
leeren en het gevogelte des hemels,
dat zal het u te kennen geven. Of
spreekt tot de aarde en zij zal het
u leerenook zullen het u de vis-
schen der zee vertellen. Wie weet
niet uit al deze, dat de hand des
Heeren dit doet?
O, de blindheid des menschen
verhindert hem te zien, dat de ge
schapene dingen zijn zooals God
ze foi meerde. Het verdorven ver
stand doet den mensch niet beden
ken welke verwoesting de zonde
in de schepping heeft teweegge
bracht.
Zalig, die mag zien met de oogen
tot welke gezegd wordt: Heft uwe
oogen op en ziet wie deze dingen
geschapen heeft; die in getal hun
heir voortbrengt, die ze alle bij
name roept vanwege de grootheid
Zijner krachten en omdat Hij sterk
van vermogen is; daar wordt er
niet één gemist.
Nog regeert de Heere met dezelf
de macht. Hij, die schiep, is ook
de Onderhouder, die door Zijn
voorzienigheid «hemel en aarde,
mitsgaders alle schepselen, gelijk
als met Zijne hand nog onderhoudt
en alzoo regeert, dat loof en gras,
regen en droogte, vruchtbare en
onvruchtbare jaren, spijs en drank
gezondheid en krankheid, rijkdom
en armoede, en alle dingen, niet
bij geval, maar van Zijne Vader
lijke hand ons tóekomen".
Die in dit geloof mag leven en
de werkzaamheden des geloofs ook
in dezen ervaart, zal ook leeren
kennen, dat deze wetenschap dient
opdat „wij in allen tegenspoed ge
duldig, in voorspoed dankbaar zijn
mogen en in alles, dat ons toeko
men kan, een goed toevoorzicht
hebben op onzen getrouwen God
en Vader, dat ons geen schepsel
van Zijne liefde scheiden zal, aan
gezien dat alle schepselen alzoo in
Zijne hand zijn, dat zij tegen Zijnen
wil, zich noch roeren noch bewegen
kunnen".
In den beginne schiep God den
hemel en de aarde. Dit zegt ons
in de derde plaats, dat God schiep
waartoe Hij wilde.
Het geschapene is voortgebracht
tot een bepaald doel. En dat doel
kan geen ander zijn dan de eere
Gods. Alle dingen heeft de Heere
geschapen om Zijnszelts wil. Het
doel der schepping is de verheer
lijking Gods. Die eisch werd ook
gelegd op den mensch in het Para
dijs, die eisch blijft op den mensch
ook buiten Eden. De Heere zal
daarvan eenmaal rekenschap vra
gen als rechthebbende. De mensch
met rede begiftigd, is gehouden
God lief te hebben met geheel zijn
hart, met geheel zijn verstand en
met geheel zijn kracht. God en den
naaste lief te hebben is de hoofd
som der Wet.
Nu heeft wel de satan beproefd
de verheerlijking Gods van de aarde
weg te nemen, maar de Heere heeft
genadig gedachten des vredes gehad
over den mensch, die Hem Zijn
eer niet gaf. Hij heeft Zich een volk
verkoren, dat Zfln lof zal verkon
digen. De Heere zal verheerlijkt
worden op aarde en in den hemel
het doel der schepping zal niet
vernietigd worden in dat volk,
waarin de Heere den Geest legt,
die Hem zal verheerlijken.
Ja, om den Heere te kunnen
verheerlijken, is de Geest des Hee
ren onmisbaar. Wel kan de mond
veel voortbrengen en bezingen den
lof des Heeren maar, als het
hart niet is veranderd, dan zal het
de zoodanigen tegenklinkenDit
volk eert Mij met de lippen, maar
het hart is verre van Mg.
Het volk des Heeren leert hef
wel hoe uit hen ook in dezen tot
verheerlijking Gods geen vrucht
kan voortkomen. Die door den
Geest des Heeren geleid worden,
krijgen te zien in zichzelf hoe niet
Gods eer, doch eigsn eer, eigen
belang in hen heersjpht. Van God
afgeweken, zoeken iij zichzelf. En
daarom moet de afvallige in het
dorre wonen.
En de Heere ontsteekt in hen
de begeerte om voor den Heere
te leven en Hem te verheerlijken
in gedachten, v/oorden en werken.
De kracht van Christus alleen kan
en zal hen daartoe bekwamen.
Aldus komt de Heere aan Zijn
eer: Genadig en barmhartig is de
Heere, lankmoedig en groot van
goedertierenheid. Dé Heere is aan
allen goed en Zijne barmhartighe
den zijn over alle Zijne werken.
Alle Uwe werken, Heere, zullen U
loven en Uwe gunstgenooten zullen
U zegenen: zij zullen de heerlijk
heid Uws koninkrijks vermelden
en Uwe mogendheid zullen zij uit
spreken om den menschenkinderen
bekend te maken Zijne mogendhe
den en de eer der heerlijkheid
Zijns koninkrijks.
f
met al die soorten
bleekw^ler, bleek,
poeder oP gloor.
bleekt witter en bijb
'QÊ nooil gaabjeslnllwgoed.
voop VIJF wasschen 16 et
Voornaamste inhoud
Advertentle-prQe 20 ceot per regel. Reclames 40 et; Dleast-
aanvragea en -aaDbiedlngen vaa 1—6 regels 80 et.; Boek-aas-
kondigtng 10 cent per regel' CootracteB belaagrOk lager
Gevedigd te Middelhatnis Piin» Hendrikstr. 122 C.
Giio 167930
Postbos 8 Tel. 17
Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bijvooruitbetaling
VersctiQnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week
AfzonderlQke Bummeri 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
In den beginne schiep God den
hemel en de aarde.
.(Gen. 1 1).
Dei verkiezing, van Wfethouders
Een proef met de rioodep in Rotter>=
dam De Kamfer met vacantie
De onchristelijke! krant DeCon,»
fessiones vati Augustii^us De lra«
ncin van, Monnica.
De Augustusmaand brengt niet aan alle
menschen vacantie. Met name de raadsleden
der groote steden moeten telkens onderlinge
vergaderingen houden om, af t^spreken hoe
zij; op 3 Sept. a.s. het ec!feg««®m R. en W.
zullen samenstellen. In Rotterdam klom het
aantal S.D.A.P'ers van 15 op 20. De raad
telt 45 leden; 23 is de meerderheid, en met
wat communisten e.d. haalt de S.D.A.P.
de meerderheid wel. De rechtschen hebben
nu besloten alle zetels aan die meerderheid
te laten. De S.D.A.P. heeft zooveel stemmen
vergaderd omdat zij tegen de bezuinigingen
van de rechtsche Wethouders was, welnu
zoo redeneert men: laat gij, rooden, nu
maar eens zien wat ge kunt, maak dan
nu al de bezuinigingen ongedaan en beheer
dan de finantiën van de Gemeente maar
eens!
Men zou zoo zeggen, dat zit leuk in tU
kaai. Jan de Zeeuw en Jan ter Laan kun*
nen nu hun kunsten vertoonen. Aan dem
Waarnemer hebben de „rechtsche heeren','
natuurlijk niet om advies geyraagd. Toch
mag een meening hierover niet achterwege
blijven. Proefnemingen als er nu 'blijkbaar
weer op lil iijn, zijn volslagen over'bodig,
Immers, tot 1932 hebben de twee Jannen
meegeregeerd en toen was 'teen Janböel
geworden, zoo zelfs, dat Jan ter Laan door
eigen, kiezers werd genoopt als wethouder
pf te treden. Want er werden bijvoorbeeld
veel dure plannen voor woningbouw getee^»
kend en bestudeerd, maar niet gebouwd.
De bouwgrond werd niet uitgegeven en
•wie! met de pet in de handj op stadhuis
kwam om een lap grond om huizen te
bouwen, kreeg een grauw en een snauw,
maar geen grond. Honderden tbuwvakarbei;»
ders lienen in den steun zoo dat heet en daf
verdrietté hen al gauw. Gejmeenteloonen ver==
lagen( mocht niet. Liever liet men de ar*
beiders, die bij particuliere firma's werkten
voor laag loon belasting opbrengen om
den; gemeentewerkman aan zijn 32 gulden
per week (plus pensioen) te helpen.
Liep toen spaak en de rechterzijde nam
'tbev,'ind over. Maar moet in Rotterdam
nu weer zulk een lijdensgeschiedenis begin*
nen? 't Staat nu tod» zeker wel vast dat
de S.D.A.P. alleen kan regeeren in een tijd,
dat je, om mét wijlen Arie te spreken,
zoo maar aan den pruimeboom kunt schud*
den!
En nu is 't heel aardig om de roode vrien*
den weer eens vast te laten loopen,, maar
dat kost geld, en Rotterdam „kan het niet
meer hebben." Zooals bij 't winkeliertje
wiens echtgenoote maar uit de winkellade
wilde leven. Tot dat de man zich; op ze^
kere;i dag vóór de lade opstelde en uitriep:
„vrouw de lade kan het niet meer heb*
éen." Adh, ge kunt u 's mans bezorgdheid
wel voorstellen.
De! kabinetscrisis is opgelost. Een zucht
van verlichting. Maar ik zag-nog juist een
ijlbode van den Minister*President naar de
Griffie van de 2e Kamer snellen om te in*
formeeren wanneer zij nu voor de Kamer
mochten komen en 't bezuinigingsontwerp
aannemen ('t Is al Augustus, nietwaar?)
Maar Ruijs, de Kamervoorzitter, was op
reis, in 't Buitenland. Of Z. Excellentie
't dan spoedig mocht hooren? Zeker, zeker,
we zullen er spoed achter zetten, 'n Paar
uur later. Een telegram van Ruijs; alsdat*ie
het niet noodig vindt de Kamer bijeen' te
roepen.
Nu, als de groote heeren kijven blijf ik er
graag tusschcn uit. Dus tot 17 Secpt. a.s.
dan, bij leven en welzijn. Arme bezuiniging,
gij zijt toch maar nooit eens voorspoedig!
De Belgische Koningskinderen vertoeven
op Noordwijk. Steeds vergezeld van een
Belgisch rechercheur van Politie, een ijverig
man. De Nieuwe Rott. Courant noemt hem:
den alomtegenwoordigen rechercheur. Dat is
profaan. Godslasterlijk, 'tl s een gruwel zoo
iets neer te schrijven. En dan hoor ik
nogi steeds van menschen die het zooveel
beter moesten weten: „waarom moet de
krant nou toch christelijk zijn?" Zij steunen
met hun abonnement liever de pers der
wereldlingen, die zich om 'sHeeren inzet*
tingen niet bekreunt. Zij weten dus hun
Zondagschen godsdienst mooi te vereenigen
met den spot en vijandschap van een krant,
die niet aan „geloof" doet. En wat heilig is
laten aiij rustig door 't s^k sleuren, 't Is
fraai. Zij durven veel te doen.
Niet onvermeld mag blijven, dat er nui
varkensgehakt in blik zal worden uitgegeven.
Gelukkig kan er nog iets van de duizenden
gekoelde Regeeringsvarkens nuttig worden
aangewend.
Del zomer vertoont zich nu in al' zijn
pracht. Overal zien wij den laödman de
vruchten inzamelen. Welk een zegen. Ook
ide Koning wordt van het veld gediend.
♦Heel de schepping meldt de glorie en goed*
heid Gods en onderwijl zucht de mensch»
heid onder de roede van 's Heeren kastijding
Bij wien zïjin wonden ionder oorzaak? zoo
vraagt de Prediker.
Dö Apostel zegt, in zijn brief aan de
Hebreen: Wij zullen een onbeweeglijk ko*
niilkrijk ontvangen. Dit mag zeker over*
dacht worden in een tijd dat alles wankelt
wat van beneden is. De zekerheid der zege*
praal van Gods Kerk verschijnt tegen dezen
donkeren achtergrond in te heerlijker licht.
In dit Koninkrijk is geen verandering van
grondslag of van doel, 'tis aan geenerlei
nieuw inzicht onderworpen en het is ge*
bouwd op een eeuwigen vrede, die allen
strijd trotseert, een vrede, die geenerlei ver*
storing te duchten heeft.
De beginselen van dit Godsrijk zijn van
den beginne asLn dezelfde, 't Is een een de*
zelfde Geest, die de Kerk béar'béidt. Gé
kunt daaraan treffend herinnerd worden
indien ge ter hand neemt het opnieuw ver*
taalde kostelijke werk: de Confessiones van
Augustinus. Augustinus leefde in de 3e
eeuw. Hij stelde zijn belijdenis van schuld
te, boek en dat werk is dei eeuwen door
Öewaard gebleven. Niet alleen bélééd hij
zijn zonden, doch hy beleed evenzoo den
heiligcnNfWm. het Drie*eenig Wezen des
volzaligen Gods. En zoo vloeien klacht en
aanklacht met gebed en lofprijzing heerlijk
ineen. Hoe klinkt U daar de innigei Gods*
vrucht uit de eerste eeuwen der Kerke
tegenWaarnemer mag niet nalaten over
dezen Augustinus en zijn Confessiones na*
der te schrijven. Want hij was een zeer
begenadigd man en zijn boek is een bijzon»
der boek. 't Is echter wenschelijk dit te be*
waren voor het najaar, indien wij leven en
welzijn. Thans mag Waarnemer volstaan
met één episode te memoreeren, die niet
allen nauwkeurig bekend is. Het werk van
Augustinius is - opnieuw uit het Latijn ver*
taadd, en geeft dus een getrouwbeeld van
hetgeen hij zelf bad neergesdirévén. Wéinig
Augustinus' moeder was de godzalige Mon*
nica. Zij zag haren zoon de wereldj en de
zonde dienfen. Zijn groote geleerdheid had
hem] gebracht in de strikken van dei leer
der Manicheën, die een schijn*christelijke
maar toch heidensch geloof aanhingen. Vele
gebeden had Monnica reeds voor haren zoon
voor Gods troon gelegd. Ooki sprak zij
over hem den Godvruchtigen Bisscliop Am*
brosius aan, hem smeekende toch een twist*
gesprek met Augustinius te houden over de
leer id er Manicheën. Maar Ambrosius weigert
dit. Op 's Heeren tijd zal Augustinus, zoo
zegt Ambrosius, zijn dwaling wel inzien.
Maar de bedroefde moeder houdt aan, met
tranen roert zij het gemoed van den groo*
ten Kerkvader. Totdat deze, nu eveneens be*
wogen, de bekende woorden spreekt: „ga
weg, ga weg, zoo waar als gij leeft, een zoon
van zulke tranen kan niet verloren gaan."
De Geest des Heeren heeft ook over
Augustinius getriomfeerd en Monnica heeft
de verhooring van hare gebeden nog mogen
beleven.
In zijn Confessiones ot belijdenissen heeft
Augustinus zijn dwaling en bekeering in
treffende woorden beschreven. De wijsheid
van den geleerde man is hem dwaashöd
voor Go» dfgeworden en de ergernis des
kruises werd zijn zaligheid. Er zijn in; dit
werk zooveel hoogst leerzame opmerkingen
vervat, dat zij ook in onze verlichte 20e
eeuw niet mogen vergeten worden.
WAARNEMER.
Hsndebónd. .Emka" Apeldoorn
Voor Engros: K
Xi 7 ?,pn N.V.
Ing van den Raad der
-i)ORP, op Vrijdag 9 'I
Comm.'" ^e
Synode, i^^^jj^j. q^^us du Sart opent'
vergadering met gebed.
Zooals T\y .^voj^i^n gelezen en goec
dei Ned. He5n
gesproken syLbj^j^j^^^
communisme, i« procesverbaal hoofdstert.'
Sovjet*Rusland<^j^^ zittingname van nit
Goudzwaard tl .,i^j^
gen Dr Snethlai. j„g^„ ^f, ov,
meene Synode eeï5|iaa,.ootingsdienst 1935.
benoemde een co^ teruggezonden besluit
schap van prof. ^5Ïr'. „genteambtenaren, met
de zaak onderzocht -g^ en de teweinig b)
rapport adviseerde of. 4^2 alsnog te betai'^*'
kerkelijke tchut toe te het hoofd/r,/
te behandelen volgs^^^ Brussaard. ien,'
predikanten, voor ^j^ eervol te verléf' «1
schijnen, hetgeen Y^j heer Bruss] S
De President, dr. je school. ff
overleden voorg^hoopt dat het he™„eoed#
rende tot dei^,j^^^,^ woonplavt\^^7/éw
deelde Len m .„y ^j^ ^i.^).Opren,
als dienaren i '>'**KTe,<^y
kers van het Ev ingezetene J'^'F^s.
De toespraak ,g.^ ^j^^^ nemff'? begon
dus goed. Maai.
van soms 'f<^
Antwoordde
Volgen en derhalve
te gaan tot de toe*
;ucht. Hij vond, dat
tigheid én voor de
niet aan het gzv fj^^j ^jg. :<^xa« hvjj stelde
vast, dat de Sw.jg jji^^jil'iii had heiij ad.
vies der commisoo^i^, .'.f
nog niet wenschlnj; in
passing der kerke^eer
„de weg der ban
Kerk én voor de laai ragden de meesij ge*
wenschte was!"
Prof. Sevenster richtte vervolgens enkele
vragen tot de heeren bolsjewisten, waarop
deze gelegenheid kregen te antwoorden.
Welke vragen dit waren, meldt het commu*
niqué van den secretaris niet. Tenslotde
wees de voorzitter op hun groote veranti*
woordelijkheid en droeg hij ze op aan Gods
barmhartigheid. Een vermanend schrijven zal
nog acTiterna gestuurd worden.
Onze lezers zullen het met ons eens zijn,
wanneer we zeggen, dat deze behandeling
van zulk een gewichtige aangelegenheid ner*
gens naar lijkt. Het reglement voor kerke*
lijk opzicht (toezicht) en tucht kent, zoo*
als de naam reeds zegt, opzicht, dat
zich over alle leden en doopleden uitstrekt
Vit h'ïi Kïjkvensfer: Ui de» Rotterdamsdhen
gemeentoraad.
Communist'sdhe ipredikanten voor de Sy»
node.
Onoordeelkundig gekozen tijldstjplpen.
Tlhoolsdhe 'hrief: Een toovergjesdhiedenist
Veel (oovenaars te St. Annaland.
Binnenland: H.M. de Kon'ngin en Prinses
Juilana naar Schotland.
Een naiuurversdhijinsel.
Gemeenteraad Dirksland. (Vaststelling gem.
schapp. venordening gasfabriek.)
Gemeenteraad Goedereede. ("Waarom geen
Goereesche) arbeideris bijl Goereesche boes
ren?).
Gemeenteraad te Stellendam en te Som:
melsdijïc.
De Wethouderszetels te Oude Tonge. (Zie
pi. nieuws). -
Nieuwie vooistjllen aan oMlgatiehoudets der
R.T.M. (2e Mad).
Gemengd Nieuw».