Plaatselijk Nieuws De Fruithal EN VOL ARO;4/i'^'iS 30-40-50 ets, PIR !/i PQN 10 verschillende soorten Hol» landsch Fruit Beijerlandsche Krieken „Grapa" GEEN OUDE KOFFIE «Mi(i BLUFT ALTUp?|fp$a*| VerkeersvoorisieiiiD j in het ge bied der Zuid-HoUandsche en Zeeuxvsche eilanden. ^^>:- 1'*l il Centrale veiling Middelharnis Kostelooze Ri|wielmerken. BEZOEKT Wij hebben veel nieuws voor U o.a. Speciaal aanbevolen de echte de nieuwe Grape frulf- drank Hoenderparkeieren. Het O.M. rekening houdende met deze omstandigheid, vroeg vrijspraak. Uitspraak idem. G. S. te Oude Tonge werd wegens het rijden over den Prov. weg bij Sommelsdijk bij verstek veroordeeld tot f 5.—. boete subs. 3 dagen. G. B., 46, jaar, landbouwer te Sommelsdijk wegens het niet asnsjuilen bij de waterlei»^ ding. Verdachte zeide- dat hij zich tot aan* sluiting bereid had verklaard, doch niet de aansluitingskosten wenschte te voldoen, aan» gezien de gemeente hém had bericht dat aansluiting iilsnög gratis kon geshieden. Deze iaak werd aangehouden omdat van de Drinkwaterleiding geen bevestiging aan^» \vezig was dat verdachte nog niet was aan* gesloten op het moment van verbaliseering. Voor eenzelfde overtreding stond terecht J. M., landbouwer te Sommelsdijk. Ook deze ziak werd aangehouden. L. K. te Öiiddorp had aan de Boompjes gereden met een. auto zonder-.achterlicht. Werd bij verstek veroordeeld tot 2 X i 3. boete subs. 2X3 dagen. T. K., 31 jaar, koopman té Sommelsdijk, had eveneens zonder licht gereden. Verdach= te ontkende gereden te' hebben op. het rij» wiel zonder licht. Hy zeide er naast geloo* pen te hebben. Veldwachter Rabel per» sisteerde bij zijn:-, verbaal en .dieswege., werd verdachte veroordeeld tot t 4.boete subs. 2 dagen.- Eenzelfde boete werd bij verstek toege» wezen aan KI. S. te Ouddorp en M. C. V. D. te Ouddotp.; i J. van K., 19 jaar, landbouwer te Ooit» gensplaat, had een vuurtje gemaakt dat ge» vaar opleverde voor de belendende per; ceelen. Verdachte gaf de feiten toe, doch had er geen aandacht aan geschonken of het voor de omgeving een gevaar kon zijn. Uitspraak f 8.— boete subs. 4 dagen hech» tenis. i.'' A. P. de Gr., landbouwer te Middelharnis, werd bij verstel^ veroordeeld tot f 4.boete subs. 2 dagen 'voor het niet tijdig inzenden van de loonlijsten. C. V. P., 43 jaar, landbouwer te Oude Tonge, stond terecht wegens overtreding van de Leerplichtwet. Verdachte zeide dat het hem onmogelijk was zijn kinderen de school te laten bezöe» ken, aangezien hij ze niet van kleeren kon voorzien. Werd veroordeeld tot 3 X 2 gulden boete aangezien hij alle drie zijn leerplichtige kinderen had thuis gehouden. J. v. a. M. stond terecht wegens het rijden zonder licht. Verdachte ontkende zonder licht gereden te hebben, wel had hij ge» loo'pen naast de fiets zonder lantaarn. Deze zaak werd aangehouden voor nader getui» genverhoor, J. Tr. te Sommelsdijk werd wegens een» zelfde overtreding veroordeeld tót f 3. boete subs. dagen. 2 C. A. J., 34 jaar, smid te Achthuizénhad een motorrijwiel bereden waarvan de rem» men onvoldoende werkten. Werd veroor» deeld tot f 3.subs. 2 dagen hechtenis. J. H. te Ooltgensplaat werd bij verstek we«< gens het wielrijden zonder licht veroor» deeld tot f 5.boete subs. 2 dagen. J. A. S.; 25 jaar, te Melissant, had gereden met een ajUtö zonder lichte ^étd veroordeeld tot f5.boete subs. 2 dagen. C. ,K. te ,den Bommel werd wegens een» zelfde overtreding veroordeeld bij verstek tot f 8.—= boete subs. 4 dagen. F. Kr. te Stad, wegens wielrijden zonder licht tot 15. boete subs. 2 dagen. W. v. M. te Sommelsdijk stond terecht we» gens het onvoorzichtig rijden met een rijwiel over den Provincialen weg. ,- Verdachte ontkende de ten laste legging. Toen hij over den Prov. weg reed Week hjj naar links' om het kind wat hij op de fiets mee voerde?' een kleine boodschap te laten doen. Daarna heeft hij zich weer van den weg begeyen naar het fietspad. Het O.JS'I,'meende in deze den verbalisee.» renden ajijbtenaar te moeten hooren, dien» tengevolge werd ook deze zaak aangehouden, Een zaak jtegen N. J. van E. en; F. F. te Oude Tonge werd voor nader onderzoek en getuigenverhoor aangehouden tot 13 Septem» ber a.s. J. J. C, 28 jaar, stond terecht wegens het niet tijdig inzenden van de loonlijst. Verdachte ontkende. De Raad van Ajbeid is steeds weigerachtig gebleven zijn yerhui» zing te erkgnnen en dientengevolge is van het oude adres geen lyst ingezonden. Oók deze zaak vorderde nader getuigen ver» hoor. Werd aangehouden. P. V, te Ooltgensplaat, hotelhouder van beroep, had zijn loonlijst niet ingezon» den en werd veroordeeld bij verstek tot f 8.boete,,subs. 4 dagen hechtenis. J. Vr., Zaadhandelaar te Dirksand, werd voor hetzelfde feit veroordeeld bij verstek tot 3 X t 2.—en; 1 X 1 f 1.— boete subs. 3X2 en' X 1 'dag hechtenis. J. v. dt. B. te Middelharnis liet verstek gaan wegéfis openbare dronkenschap. Werd veroordeeld tot f 8.boete subs. 4 dagen. M. G. slager te Ouddorp', werd wegens het buiten Arbeidstijd laten werken veroor» deeld tot';^ X f 5.— boete subs. 2 X 2 d. hechtenis. - A. M., timmerman te Stellendam, had zijn loonlijst niet tijdig ingezonden en werd ver» oordeeld tot| f 8.boete subs. 4 dagen hechtenis. Gr.' 18; jaar, arbeider te Sommelsdijk. 1 over >de trambaan geloopen en hoorde vonnissen .tctt een bedrag van f3.boete subs, 2 da'^efa hechtenis. G. V. d, L., melkslijter te Sommelsdijk, stond terecht wegens niet aan zijn honden» kar meevoe^n van een goede ligplank, drinkbak eiï'niet volgens voorschrift voor» zien van naambord en vertoonen van zijn rijbewijs. Verdachte ontkende alle ten laste leggin» gen, behalve het niet vertoonen van zijn rijbewijs, dit had hij thuis laten liggen. Ver» dachte zeide dat majoor Kleinjan hem ge» regeld zocht en waarvoor wist hij nieit. Tet rechtzitting toonde hij den drinkbak en ligplank. Deze zaak werd voor nader getuigenverhoor aangehouden. F. Kr. werd wegens Ijet rijden zonder licht veroordeeld tot f 5.boete subs. 3 dagen. C. E., bouwmaterialenhandel, stond bij machtiging door Mr. L. J. den Hollander, terecht wegens het rijden met een auto zon» der goed werkende handrem. Mr. den Hollander pleitte voor clementie, aangezien verdachte de remtnen voor het verbaal had laten nazien en direct na het verbaal weer, waarbij gebleken was dat ze prima in orde waren, zoodat aapgenomen mag worden dat verdachte de, remmen niet goed heeft bediend tijdens de remproef Getuige Diepenhorst verklaarde eenslui» dend. Werd desondanks veroordeeld tot f 3 boete subs. 2 dageri, P. A. S., bakker te Middelharnis, stond voor eenzelfde overtreding terecht. Mr. den Hollander verdedigde beklaagde met eenzelf» de motiveering. Werd veroordeeld tot f 4. subs. 2 dagen. Eveneens J. H. Kr., varkenskoopman te Middelharnis, werd veroordeeld tot f 6. boete subs. 2 dagen. A. K, pakhuisknecht te Middelharnis voor dezelfde overtreding tot f .5boete subs. 2 dagen. H. V. d. V. te Sommelsdijk had gereden met een motorrijwiel zonder spiegel, werd veroordeeld tot f 3.boete subs. 2 dgn. Een zaak tegeii A. v. d. T., N. van 't G. wegens overtreding' der Kieswet, werd aan» gehouden. E. M. te den Bommel had gereden zonder geldig rijbewijs, werd veroordeeld tot f 3 boete subs. 2 dagen. Ten slotte werd S. G. te Middelharnis nog veroordeeld bij verstek tot f 3.boete subs. 2 dagen. De N.V. Reederij v. d. Schuijt te Rotterdam heeft aan de Prov. Staten van Zuid»Hol» land, Noord»Brabant en Zeeland het vol» gende scb.rijven verzonden, wat. we in zijn geheel overnemen. Het eerste gedeelte volgt ROTTERRDAM, 16 Juli 1935. 1 Mijne Heeren, Nadat met instemming der betrokken Pro» vinciale 'finGemeentelijke Overheidsinstan» ties de inrichting van den nieuwen veers' dienst Flakkee»Brabant aan onze maatschap» pij was toevertrouwd, werd de exploitatie medio Mei jd. aangevangen. De betreffende autoriteiten hebben ge» constateerd a. dat een uitstekende veerverbinding tot stand gebracht werd b. dat onze maatschappij zich voor de inrichting belangrijke kapitaalsuitgaven heeft getroost; c dat aan on.ze maatschappij geen subsidie wordt verstrekt; d. dat meer vervoerscapiciteit en meer afvaarten per dag geboden worden, dan door onze opdrachtgevers verlangd wer» den. Verschillende autoriteiten hebben ons ge» vraagd, of ook bij de andere oude veer» diensten een betere exploitatie mogelijk zou zijn, zonder financieele bijdragen van het Rijk, de Provinciën of de Gemeenten. Dit is inderdaad mogelijk en' ingevolge des» betreffend verzoek wordt deze verklaring hiermede onzerzijds ook schriftelijk beves» tigd, ten blijke, dat wij voor die verklaring de vo?Ie verantwoordelijkheid aanvaarden, resp. bereid en in staat zijn deze mogelijk» heid desverlangd in de practijk te bewijzen voor het geheele complex Anna Jacoba* Zijpe, Numansdorp, Willemstad, Middelhar» nis»Hellevoetsluis. Ons werd medegedeeld, dat thans het voorstel aanhangig is, door de provincie Zuid»Holiand een subsidie ad f 13.150. aan de Rotferdamsche Tramweg Mij. te doen verleenen voor den veerdienst Middelharnis» Hellevoetsluis. Het Rijk zou eenzelfde bijdrage verstrek» ken. Voor .deze gebrekkige, en dure veerver» binding zou aldus eventueel f 26.300.be* schikbaar gesteld worden om te geraken tot eenige verlaging der veertarieven en tot eenige, zij het onvoldoende, verbetering van de in dit veer gebezigde veerboo(f. Een behoorlijke .veerveifbinding met vol» doende vervoerscapaciteit, meer afvaarten per dag en lagere tarieven ^^n thans voorge» steld worden, kan echter verkregen wor» den zonde r eenige subsidie. Wordt echter vorenbedoelde subsidie wel veHéend, dan word^ dus voor een drie» tal op gebrekkige wijze geëxploijteerde veerdiensteïi tezamen f 02.500.per jaar subsidie verleend, te weten (pag. 12 rapport Commissie v. Rijckevorsel) voor het veer Numansdorp»Willemstad f 11.500.— voor het veer Anna Jacoba»Zijpe f 24.700.— voor het veer Hellevoetsluis»Middelharnis 1 26.300.— Voor het veer Ooltgensplaat»Dintelsas werd in paragraaf 7van,hetzelfde rappoit f 15.000 als maximum subsidie althans voor een t<i scheppen oogelijke yeerverbinding Ooit* gensplaat»Dintelsas»Numansdorp -^, voorge» steld, afgezien van de noodzakelijk geoor» deelde kapitaalsuitgaven. Zooals in den aanhef opgemerkt, werd inmiddels een uitstekende oostelijke veer» dienst Ooltgensplaat (Sluissche Haven)»Din» telsas, mede dank zij de stuwkracht van den voorzitter der Commissie»v. Rijcke» vorsel tot stand gebracht, met lage tarieven, doch zonder subsidie of rentelooze voorschotten. Voor aansluiting van dezen veerdienst Flakkee*Brabant te Dintelsas) op het net der Brabantsche autobusdiensten werd reeds gezorgd. Vanzelfstpreketid zal deze veerdienst de publieke verkeersbelangén éérst dan volf ledig kunnen dienen, wanneer door Gede» puteerde Staten van Zuid»Holland. de aan» gevraagde vergunning zal ziijn verleend, om ook aan de Flakkeesche zijde een aan» sluitenden autobusdienst in te stellen. Ten aanzien van de noordelijke veerver» binding Middelharnis»Hellevoetsluis schrijft de Commissie»v. Boeijen op pag. 23 van haar rapport d.d. 13 Dec. 1933: „De geringe en niet doelmatige „plaatsruimte voor auto's, samengaande met hooge tarieven, hebbén op dit veer normale ontwikkeling van het autovervoer belet." De Commissie»v. Boeijen vermeldt als thans geldende tarieven: voor een normale 4<'persoons»auto f 7. a f 8.enkele reis; voor een 7»persoons»auto of een kleine vrachtauto f 9.a f 10.benevens f 0.63 per 100 Kg. voor de lading eener vracht» auto. De Commissie» v. Rijckevorstel stelt voor de - volgende verlaagde tarieven voor een personenauto of kleine vrachtauto f3.enkele reis; voor een groote personenauto of zware vrachtauto f 4.50, benevens f "0.20 per 100 K.G. voor lading...,., evenwel onder bedihg van een subsidié ad f 26300—.. voor de R.T.M. Het verkeer kan echter goedkooper en beter bediend worden tegen de volgende lagere tarieven voor eeii personenaiito, klein of groot f 2.enkele reis; voor vrachtauto's f 2,50 a f 3.(afhanke» lijk van het ledige gewicht), benevens f 0.05 per 100 K.G. voor de la» ding boven de drie ton («ersite 3000 Kg. vrij)en dan met méér vervoersca» paciteit én subsidie nihil! Voor de betrokken streek zijn niet al» leen lage veertarieven, doch vooral ook gel ij k e tarieven pp het noordelijke en het oosteUjke veer géwenscht, opdat geen onnatuurhjke verschuiving van vervoer ten» gevolge van tarietsverschillen, zal plaatsvin» den. Vealingberichi van Donderdag 18 Juli 1935 Kipeieren 57-59 Kg. L2.35-2.55, idem 50 K.G. f 2.15-2^0 idem 48 Kg. t 1.85 idem bruin 59 Kg.- f 2.45-2.50 Allen per 100 stuks. Kruisbessen f 3.70-7.20 per 100 K.G. AARDAPPELVEILING Eigenheimers f 3.503.85, idem Grof f3.10 —3.20, idem Drieling f 2.35—2.90, Aanvoer 125.000 K.G. STAVENISSE Veilingsver^niging j^taveinisse en Omstrek€|n." 16 Juli 1935 AARDAPPELEN: Witte Eigenheimers gewone, aangevoerd 13475 K.G., verkocht 5100 K.G. a f 3.51 per 100 K.G. i Blauwe eigenheimers, aangevoerd 4900 K.G. verkocht 4150 K.G. a t 3,51 per 100 Kg. 17 JuU 1935. AARDAPPELEN Witte Eigenheimers gewone, aangevoerd 10.900 K.G. verkocht 10.600 K.G. van f 3.50 tot f 3.51 per 100 K.G. Witte Eigenheimers Drielingen aangevoerd en- verkocht 450 K.G. van f 1.25 tot f 1.75 per 100 K.G. Blauwe Eigenheimers gewone aangevoerd 725C K.G.. verkocht 5750 K.G.van t 3.50 tot 3.52 per 100 K.G. Drielingen aangevoerd en verkocht 300 K.G. voor f 1.75 per 100 K.G. Blauwpit/ten aangevoerd en verkocht 125 K.G. voor f 3.50 per 100 K.G. ST. ANNALAND Maandag 15 JuU 1935. I t Hedenmorgen had alhier onder zeergroo» te belangstelling de opening plaats van het nieuwe veilingsgebouw. Onder de aanwezigen merkten we onder meer op: het bestuur van de veilingsver» eeniging St. Annaland en Omgeving, en idem van Scherpenisse, voorts B. en W. de» zer gemeente, het bestuur van de Landbouw» vereeniging te dezer plaatse en de aannemer van het werk dhr. Th. Kurvink. De Voorzitter, dhr. J. F. Brooymans, roept in zijn openingswoord allen een har» teUjk welkom toe, inzonderheid den Edacht Heer Burgemeester, en de besturen van de diverse vereenigingen. Hoewel door de moeilüke tijdsomstandigheden, aldus spr., geen feestelijk karakter is gegeven aan dat belangrijke oogenblik doet het hem toch genoegen dat onze burgemeester zich niet onbetuigd heeft gelaten, om hierbij tegen» woordig te willen zijn. Er is waarlijk veel moed en durf toe noo» dig om in zoo'n tijd een dergelijk gebouw te stichten, doch hier is van toepassing het spreekwoord .jEendtacht maakt Macht." Als we zien wat in korten tijd bereikt is, dan blijkt hieruit de krachtige samenwerking van het Bestuur in de eerste plaats, en ook van vele grondgebruikers, Spr. doet een beroep op ieder die in staat is mede te werken om zoodoende tot nut van de ver» eeniging, op den ingeslagen weg te blijven voortgaan. Een bijzonder woord van welkom richt spr- tot de handelaars, hier aanwezig. Juist zij weten het best welke hooge eischen in den handel wordt gesteld. Ook zij komen een woord van dank toe voor de prettige verhouding die steeds heeft bestaan, en we hopen dat deze nog' lang mag blijven be» staan. Na de Voorz. komt aan het woord de Edachtb. Heer Burgemeester, die de vorige spr. dank zegt voor de uitnoodiging om bij "de opening van het gebouw tegenwoor» dig te zijn. Ongetwijfeld is het een goede gedachte geweest om tot stichting van een eigen gebouw te geraken. Slechts 4 jaar geleden werd de veilingsvereeniging opge» richt, met 40 leden werd begonnen en nu telt ze bijna 250 leden. Spr. hoopt dat nog velen zullen toetreden als lid en dat de sa» menwerking met de groep Scherpenisse mag blijven zooals ze nu is. Spr. feliciteert de vereeniging met de stichting van het mooie, doch eenvoudige gebouw, en hoopt dat allen mogen helpen medewerken tot groei en bloei van de „veiling." Hiermede acht spr. het ge» bouw voor geopend. De heer Kooyman, voorz. van „Land» bouwbelang" dankt de voorz. voor het vele en goede dat hij heeft gedaan in het belang van de Veilingsvereeniging. Ook als bestuurslid van de Vereen, brengt hij dank aan den voorzitter. Namens allen durft hij wel te zeggen, dat door het harde werken van dhr. Brooymans zooveel is tot stand gekomen, en spr. hoopt dat hij nog vele jaren als voorzitter mag werkzaam zijn in het belang van onze veilingsvereeni» ging. Daar niemand meer het woord verlangt dankt de voorz. ^dhr. Brooymans) de E.A. Heer Burgemeester voor diens mooie, har» telijfce woorden. Ook zegt hij dhr. Kooij» man dank voor het gesprokene en hoopt dat dit in vervulling mag gaan. Mij werd wel een beetje te veel lof toegezwaaid, zegt spr. Mijn best heb ik gedaan, maar zonder medewerking van de medebestuursleden had het nooit zoover gekomen. Zeer veel s'teun heb ik ondervonden van de secr. en vice* voorz. De administrateur (dhr. Berger) en de veilingmeester (dhr. van Luijk) worden in het bijzonder dank gezegd voor het vele dat zij in deze hebben gedaan. Ook de aan» nemer van het werk, hier tegenwoordig wordt dank gezegd. Niemand weet beter dan het bestuur wat dhr. Kurvink heeft gedaan. Hoewel de opzichter dhr. J. van Dijk'; hier niet tegenwoordig is wordt ook hem dank gebracht voor zijn werk, het» geen schriftelijk zal worden bevestigd. Dhr. Bergers dankt de Voorz. voor de gesproken woorden tot hem en de veilingmeester ge» ricttt en dankt de koopers voor de aangena» me toon die steeds heeft geheerscht. Rest ons tenslotte nog te vermelden dat het bouwwerk een lengte heeft van ongeveer 35 M en breed 11 M, waarin gevestigd een kantoor voor het personeel en een kamer voor het bestuur, met aparte telefooncel Verder treffen we ook a^n de onmisbare electrische verlichting, waaruit we mogen op* maken dat niets is gespaard om het geheel zoo practisch mogelijk te maken. De zittingen ter bekoming van kosteloozje rijwielmerken zullen worden gehouden als Volgt: te Middelharnis op het ontvangkan* toor den 26 en 27 Juli 1935 en den 5 en 8 Augustus 1935 van 79 uur. te Achthuizen in het Patronaatsgebbuw den 26 Juli en 9 Augustus van 58 uur, te den Bommel in de Polderskamer den 23 Juli en 6 Augustus van 58 uur, te D i r k s 1 a n d in de Openbare Bewaar» school den 23 Juli van 6—9 uur en den 6 Augustus van 79 uur, te Herkingen in het ledige schooUokaal den 23 Juli en 6 Augustus 1935 van 6—8 uur, te M e 1 i s s a n t in de Openbare Sdhool den 24 Juli en 7 Augustus van 79 uur, y te Nieuwe Tonge in het Weeshuis dén 22 Juli en 5 Augustus van 68 uur, te Ooltgensplaat in de Openbare School den 25 Juli en 8 Augustus van 5_8 i'uur, i te Oude Tonge in de Oude Sdhool den 22 Julï en 5 Augustus van 58 uur, te Stad a.'t Haringvliet in de Open< bare School den 24 Juli en 7 Augustus van 68 uur. Alles nieuwe tijd. Rijwielmerken uitsluitend af te halen op de vastgestelde zittingsuren. MIDDELHARNIS Bij de geitenfokvereeniging zijn in het stamboek 32 lammeren ingeschreven. Door den heer C. Kroos is een huis ingezet voor f 105Ö.staande aan het Spui» plein van de Weduwe v. d. Roovaart. Bjj de slager K. is een hoeveelheid varkensvleesch in beslag genomen, welke niet aan het vereischte stempel voldeed. In de Tramhaven is een biaggermachi* ne gearriveerd om de haven uit te baggeren. Aan de Kaai zijn aangebracht en per scheepsgelegenheid naar verschillende plaatsen verzonden 16000 kisten aardappelen. Toen mej. Zw. op de Oudendijk aan kwam fietsen werd door een marskramer haar fietsplaatje ontvreemd. In de Tramhaven is een heimachine gearriveerd ;om aldaar heiwerk te verrichten. Vereeniging vliegveld Middelharnis—Som» melsdijk. Bijl Ministrieele beschikking is toestem* ming verkend de verloting ten b^ate van het vliegveld MiddelharnisSommelsdijk uit te stellen ,en is bepaald dat deze moét plaats hebben vóór 1 November 1935. Reis Op. U.L.O. naar Antwierlpen. Daar vrijwel alle plaatsen die als doel voor een eendaagsdi schoolreisje in aan" merking komen, in de laatste jaren bezocht zijn ,viel deze keer het oog op Antwerpen, en het moet gezegd worden: niemand had na afloop spijt van deze keuze. De auto»bezitters onder de ouders had* den zich op verzoek van de OuderCommis* sie beschikbaar gesteld om de deelnemers naar het veer faïj Ooltgensplaat te brengen. Gerieflijke reiswagens bradhten het gézél* schap, dat ^it 54 personen bestond, naar Antwerpen, waar men ruim tien uur arri* veerde. Na een tocht door de stad wer» den hooger en luchtiger regionen opge* zocht: vanuit de 23ste verdieping van de Wolkenkrabber (90 m. hoog!) genoot men van een' onbesdhrijflijk mooi vergezidit over de groote, drukke stad en de madhtige ri» vier. Weer afgedaald, wandelde het gézél* schap langs de kathedraal, de gildehuizen, het stadhuis, het tandbeeld van Brabo, het Steen en enkele groote Congosbootén, waaV na een heerlijke boottocht op de Schelde werd gemaakt. Een attractie waren ook de tunnels onder de Schelde, en eén aar(j|^ gé» zicht was het, de heek groeR statige en pkdhtig langs de groote roltrappen naar beneden te zien schuiven. Zoo kwam men door de 700 m. lange voetgangerstunnel in het aan de overzijde gelegen St. An» neke ,waar een koele speeltuin dé warmte deed vergeten, en Waar men één mooi gé» iidht op de stad had. Met de gewione veer* boot werd de stadszijde weer opgeiodht, waar na een korte rit langs de Amerika(»liei en het Oorlogsmonument de Dierentuin werd 'bereikt, die één der mooiste en rijkst voorziene van Europa moet zijn. Hiermee was edhter de besdhikbaré tijd ook zoo ongeveer verstreken, en tégen 7 uur ging het weer in de ridhting van de igrens. In het grensplaatsje Putte werd nog een prettig half uurtje doorgebracht, en kwart over negen stond het geheelé gézél* schap weer op Flakkeesche bodem, wfaar de auto's al wachtten voor het laatste traject. Het was een zeer geslaagde én biijfeöndér prettig verloopen dag geweest. Vele dér deelnemers zullen later wellicht nooit méér in de gelegenheid zijn, Antwerpen té bé* zoeken, maar ieker zullen allen eér>^ onver* getelijke herinnering aan deze réis én aan deze stad behouden. Tenslotte is een hartelijk woord van dank aan de hulpvaardige auto»bezittende iouders hier wel op zijn plaats. SOMMELSDIJK Tegen eenige personen is alhier pro» ces»verbaal opgemaakt omdat hun rijWiel niet was voorzien van een geldig rijSvielbe* lastingmerk, terwijl tegen een tweetal in* igezetenen uit T)ifksland proces»ver'baal werd opgemaakt wegens het rijden over dat ge* deelte van het Kortewegje nabïj Dirksland dat voor het berijden met fietsen gesloten is verklaard. Bij den agent der arb'eidsb'emiddeling stonden op 13 Juli 1935 als werkzoekenden en werkloozen ingeschreven: 80 landaibei» ders, 6 havintarbeiders, 2 landbouwersknecbts 5 timmerlieden, 1 chauffeur, 2 schilders, 5 los»werklieden', 1 metsela,ar, 1 stoffeerder, 1 opzichter, 1 pakhuisknecht, 1 schipper, 1 typograaf, Totaal 107 ingeschreven. Hier* van waren op Zaterdag 101 personen werk* loos. DIRKSLAND UITSLAG van de Op 16 Juli 1935 gehouden aanbesteding door het Bestuur van den Polder Dirksland d.a. voor het maken van 5 betonnen heulen in wate^ ringen in het Polderdeel Dirksland. Ingekomen biljetten 11. 1. P. A. Duhen te Dirksland voor f 1295; 2. L. Guldemees* ter id. f 1173; 3. D. Gestel Az. id. f 1148; 4. L. Zoon id. f 1099; 5. D. Gestel Pz. id. 1086; 6. P. Mackloet Sommelsdijk f 1190; 7. J. k Gomte id. f 1525; 8. C. Boeter id. f 1225; 9. C. A. de Later Stellendam f 1044; 10. J. van Es id. f 1050; 11. A. Mans Melissant f 868.Gegund aan A. Mans te Melissant. Op Maandag 22 Juli a.s. des n.m. 8 uur (z.,) zal alhier de jaarlijksche be* proeving van de brandspuiten plaats heb» ben. Met bet rooien der aardaipipelen is het deze week alhier zöo druk dat op sommige dagen groote ploegen werkVolk van omliggende gemeenten worden té wérk

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 2