Plaatselijk Nieuws
De Fruithal
EN VOL ARO;4/i'^'iS
30-40-50 ets, PIR !/i PQN
10 verschillende
soorten Hol»
landsch Fruit
Beijerlandsche
Krieken
„Grapa"
GEEN OUDE KOFFIE «Mi(i
BLUFT ALTUp?|fp$a*|
VerkeersvoorisieiiiD j in het ge
bied der Zuid-HoUandsche
en Zeeuxvsche eilanden.
^^>:- 1'*l il
Centrale veiling Middelharnis
Kostelooze Ri|wielmerken.
BEZOEKT
Wij hebben veel nieuws
voor U o.a.
Speciaal aanbevolen de
echte
de nieuwe Grape frulf-
drank
Hoenderparkeieren.
Het O.M. rekening houdende met deze
omstandigheid, vroeg vrijspraak. Uitspraak
idem.
G. S. te Oude Tonge werd wegens het
rijden over den Prov. weg bij Sommelsdijk
bij verstek veroordeeld tot f 5.—. boete
subs. 3 dagen.
G. B., 46, jaar, landbouwer te Sommelsdijk
wegens het niet asnsjuilen bij de waterlei»^
ding. Verdachte zeide- dat hij zich tot aan*
sluiting bereid had verklaard, doch niet de
aansluitingskosten wenschte te voldoen, aan»
gezien de gemeente hém had bericht dat
aansluiting iilsnög gratis kon geshieden.
Deze iaak werd aangehouden omdat van
de Drinkwaterleiding geen bevestiging aan^»
\vezig was dat verdachte nog niet was aan*
gesloten op het moment van verbaliseering.
Voor eenzelfde overtreding stond terecht
J. M., landbouwer te Sommelsdijk. Ook
deze ziak werd aangehouden.
L. K. te Öiiddorp had aan de Boompjes
gereden met een. auto zonder-.achterlicht.
Werd bij verstek veroordeeld tot 2 X i 3.
boete subs. 2X3 dagen.
T. K., 31 jaar, koopman té Sommelsdijk,
had eveneens zonder licht gereden. Verdach=
te ontkende gereden te' hebben op. het rij»
wiel zonder licht. Hy zeide er naast geloo*
pen te hebben. Veldwachter Rabel per»
sisteerde bij zijn:-, verbaal en .dieswege., werd
verdachte veroordeeld tot t 4.boete subs.
2 dagen.-
Eenzelfde boete werd bij verstek toege»
wezen aan KI. S. te Ouddorp en M. C.
V. D. te Ouddotp.; i
J. van K., 19 jaar, landbouwer te Ooit»
gensplaat, had een vuurtje gemaakt dat ge»
vaar opleverde voor de belendende per;
ceelen.
Verdachte gaf de feiten toe, doch had er
geen aandacht aan geschonken of het voor
de omgeving een gevaar kon zijn.
Uitspraak f 8.— boete subs. 4 dagen hech»
tenis. i.''
A. P. de Gr., landbouwer te Middelharnis,
werd bij verstel^ veroordeeld tot f 4.boete
subs. 2 dagen 'voor het niet tijdig inzenden
van de loonlijsten.
C. V. P., 43 jaar, landbouwer te Oude
Tonge, stond terecht wegens overtreding
van de Leerplichtwet.
Verdachte zeide dat het hem onmogelijk
was zijn kinderen de school te laten bezöe»
ken, aangezien hij ze niet van kleeren
kon voorzien.
Werd veroordeeld tot 3 X 2 gulden boete
aangezien hij alle drie zijn leerplichtige
kinderen had thuis gehouden.
J. v. a. M. stond terecht wegens het rijden
zonder licht. Verdachte ontkende zonder
licht gereden te hebben, wel had hij ge»
loo'pen naast de fiets zonder lantaarn. Deze
zaak werd aangehouden voor nader getui»
genverhoor,
J. Tr. te Sommelsdijk werd wegens een»
zelfde overtreding veroordeeld tót f 3.
boete subs. dagen. 2
C. A. J., 34 jaar, smid te Achthuizénhad
een motorrijwiel bereden waarvan de rem»
men onvoldoende werkten. Werd veroor»
deeld tot f 3.subs. 2 dagen hechtenis.
J. H. te Ooltgensplaat werd bij verstek we«<
gens het wielrijden zonder licht veroor»
deeld tot f 5.boete subs. 2 dagen.
J. A. S.; 25 jaar, te Melissant, had gereden
met een ajUtö zonder lichte ^étd veroordeeld
tot f5.boete subs. 2 dagen.
C. ,K. te ,den Bommel werd wegens een»
zelfde overtreding veroordeeld bij verstek
tot f 8.—= boete subs. 4 dagen.
F. Kr. te Stad, wegens wielrijden zonder
licht tot 15. boete subs. 2 dagen.
W. v. M. te Sommelsdijk stond terecht we»
gens het onvoorzichtig rijden met een rijwiel
over den Provincialen weg. ,-
Verdachte ontkende de ten laste legging.
Toen hij over den Prov. weg reed Week hjj
naar links' om het kind wat hij op de fiets
mee voerde?' een kleine boodschap te laten
doen. Daarna heeft hij zich weer van den
weg begeyen naar het fietspad.
Het O.JS'I,'meende in deze den verbalisee.»
renden ajijbtenaar te moeten hooren, dien»
tengevolge werd ook deze zaak aangehouden,
Een zaak jtegen N. J. van E. en; F. F. te
Oude Tonge werd voor nader onderzoek en
getuigenverhoor aangehouden tot 13 Septem»
ber a.s.
J. J. C, 28 jaar, stond terecht wegens
het niet tijdig inzenden van de loonlijst.
Verdachte ontkende. De Raad van Ajbeid
is steeds weigerachtig gebleven zijn yerhui»
zing te erkgnnen en dientengevolge is van
het oude adres geen lyst ingezonden. Oók
deze zaak vorderde nader getuigen ver»
hoor. Werd aangehouden.
P. V, te Ooltgensplaat, hotelhouder van
beroep, had zijn loonlijst niet ingezon»
den en werd veroordeeld bij verstek tot f
8.boete,,subs. 4 dagen hechtenis.
J. Vr., Zaadhandelaar te Dirksand, werd
voor hetzelfde feit veroordeeld bij verstek
tot 3 X t 2.—en; 1 X 1 f 1.— boete subs.
3X2 en' X 1 'dag hechtenis.
J. v. dt. B. te Middelharnis liet verstek
gaan wegéfis openbare dronkenschap. Werd
veroordeeld tot f 8.boete subs. 4 dagen.
M. G. slager te Ouddorp', werd wegens
het buiten Arbeidstijd laten werken veroor»
deeld tot';^ X f 5.— boete subs. 2 X 2 d.
hechtenis. -
A. M., timmerman te Stellendam, had zijn
loonlijst niet tijdig ingezonden en werd ver»
oordeeld tot| f 8.boete subs. 4 dagen
hechtenis.
Gr.' 18; jaar, arbeider te Sommelsdijk.
1 over >de trambaan geloopen en hoorde
vonnissen .tctt een bedrag van f3.boete
subs, 2 da'^efa hechtenis.
G. V. d, L., melkslijter te Sommelsdijk,
stond terecht wegens niet aan zijn honden»
kar meevoe^n van een goede ligplank,
drinkbak eiï'niet volgens voorschrift voor»
zien van naambord en vertoonen van zijn
rijbewijs.
Verdachte ontkende alle ten laste leggin»
gen, behalve het niet vertoonen van zijn
rijbewijs, dit had hij thuis laten liggen. Ver»
dachte zeide dat majoor Kleinjan hem ge»
regeld zocht en waarvoor wist hij nieit.
Tet rechtzitting toonde hij den drinkbak
en ligplank. Deze zaak werd voor nader
getuigenverhoor aangehouden.
F. Kr. werd wegens Ijet rijden zonder
licht veroordeeld tot f 5.boete subs. 3
dagen.
C. E., bouwmaterialenhandel, stond bij
machtiging door Mr. L. J. den Hollander,
terecht wegens het rijden met een auto zon»
der goed werkende handrem.
Mr. den Hollander pleitte voor clementie,
aangezien verdachte de remtnen voor het
verbaal had laten nazien en direct na het
verbaal weer, waarbij gebleken was dat ze
prima in orde waren, zoodat aapgenomen
mag worden dat verdachte de, remmen niet
goed heeft bediend tijdens de remproef
Getuige Diepenhorst verklaarde eenslui»
dend. Werd desondanks veroordeeld tot f 3
boete subs. 2 dageri,
P. A. S., bakker te Middelharnis, stond
voor eenzelfde overtreding terecht. Mr. den
Hollander verdedigde beklaagde met eenzelf»
de motiveering. Werd veroordeeld tot f 4.
subs. 2 dagen.
Eveneens J. H. Kr., varkenskoopman te
Middelharnis, werd veroordeeld tot f 6.
boete subs. 2 dagen.
A. K, pakhuisknecht te Middelharnis voor
dezelfde overtreding tot f .5boete subs.
2 dagen.
H. V. d. V. te Sommelsdijk had gereden
met een motorrijwiel zonder spiegel, werd
veroordeeld tot f 3.boete subs. 2 dgn.
Een zaak tegeii A. v. d. T., N. van 't G.
wegens overtreding' der Kieswet, werd aan»
gehouden.
E. M. te den Bommel had gereden zonder
geldig rijbewijs, werd veroordeeld tot f 3
boete subs. 2 dagen.
Ten slotte werd S. G. te Middelharnis
nog veroordeeld bij verstek tot f 3.boete
subs. 2 dagen.
De N.V. Reederij v. d. Schuijt te Rotterdam
heeft aan de Prov. Staten van Zuid»Hol»
land, Noord»Brabant en Zeeland het vol»
gende scb.rijven verzonden, wat. we in zijn
geheel overnemen. Het eerste gedeelte volgt
ROTTERRDAM, 16 Juli 1935.
1 Mijne Heeren,
Nadat met instemming der betrokken Pro»
vinciale 'finGemeentelijke Overheidsinstan»
ties de inrichting van den nieuwen veers'
dienst Flakkee»Brabant aan onze maatschap»
pij was toevertrouwd, werd de exploitatie
medio Mei jd. aangevangen.
De betreffende autoriteiten hebben ge»
constateerd
a. dat een uitstekende veerverbinding tot
stand gebracht werd
b. dat onze maatschappij zich voor de
inrichting belangrijke kapitaalsuitgaven
heeft getroost;
c dat aan on.ze maatschappij geen subsidie
wordt verstrekt;
d. dat meer vervoerscapiciteit en meer
afvaarten per dag geboden worden, dan
door onze opdrachtgevers verlangd wer»
den.
Verschillende autoriteiten hebben ons ge»
vraagd, of ook bij de andere oude veer»
diensten een betere exploitatie mogelijk zou
zijn, zonder financieele bijdragen van
het Rijk, de Provinciën of de Gemeenten.
Dit is inderdaad mogelijk en' ingevolge des»
betreffend verzoek wordt deze verklaring
hiermede onzerzijds ook schriftelijk beves»
tigd, ten blijke, dat wij voor die verklaring
de vo?Ie verantwoordelijkheid aanvaarden,
resp. bereid en in staat zijn deze mogelijk»
heid desverlangd in de practijk te bewijzen
voor het geheele complex Anna Jacoba*
Zijpe, Numansdorp, Willemstad, Middelhar»
nis»Hellevoetsluis.
Ons werd medegedeeld, dat thans het
voorstel aanhangig is, door de provincie
Zuid»Holiand een subsidie ad f 13.150.
aan de Rotferdamsche Tramweg Mij. te doen
verleenen voor den veerdienst Middelharnis»
Hellevoetsluis.
Het Rijk zou eenzelfde bijdrage verstrek»
ken.
Voor .deze gebrekkige, en dure veerver»
binding zou aldus eventueel f 26.300.be*
schikbaar gesteld worden om te geraken
tot eenige verlaging der veertarieven en
tot eenige, zij het onvoldoende, verbetering
van de in dit veer gebezigde veerboo(f.
Een behoorlijke .veerveifbinding met vol»
doende vervoerscapaciteit, meer afvaarten
per dag en lagere tarieven ^^n thans voorge»
steld worden, kan echter verkregen wor»
den zonde r eenige subsidie.
Wordt echter vorenbedoelde subsidie
wel veHéend, dan word^ dus voor een drie»
tal op gebrekkige wijze geëxploijteerde
veerdiensteïi tezamen f 02.500.per jaar
subsidie verleend, te weten (pag. 12 rapport
Commissie v. Rijckevorsel)
voor het veer Numansdorp»Willemstad
f 11.500.—
voor het veer Anna Jacoba»Zijpe
f 24.700.—
voor het veer Hellevoetsluis»Middelharnis
1 26.300.—
Voor het veer Ooltgensplaat»Dintelsas werd
in paragraaf 7van,hetzelfde rappoit f 15.000
als maximum subsidie althans voor een
t<i scheppen oogelijke yeerverbinding Ooit*
gensplaat»Dintelsas»Numansdorp -^, voorge»
steld, afgezien van de noodzakelijk geoor»
deelde kapitaalsuitgaven.
Zooals in den aanhef opgemerkt, werd
inmiddels een uitstekende oostelijke veer»
dienst Ooltgensplaat (Sluissche Haven)»Din»
telsas, mede dank zij de stuwkracht
van den voorzitter der Commissie»v. Rijcke»
vorsel tot stand gebracht, met lage
tarieven, doch zonder subsidie of rentelooze
voorschotten.
Voor aansluiting van dezen veerdienst
Flakkee*Brabant te Dintelsas) op het net
der Brabantsche autobusdiensten werd reeds
gezorgd. Vanzelfstpreketid zal deze veerdienst
de publieke verkeersbelangén éérst dan volf
ledig kunnen dienen, wanneer door Gede»
puteerde Staten van Zuid»Holland. de aan»
gevraagde vergunning zal ziijn verleend,
om ook aan de Flakkeesche zijde een aan»
sluitenden autobusdienst in te stellen.
Ten aanzien van de noordelijke veerver»
binding Middelharnis»Hellevoetsluis schrijft
de Commissie»v. Boeijen op pag. 23 van
haar rapport d.d. 13 Dec. 1933: „De geringe
en niet doelmatige „plaatsruimte voor auto's,
samengaande met hooge tarieven, hebbén
op dit veer normale ontwikkeling van het
autovervoer belet."
De Commissie»v. Boeijen vermeldt als
thans geldende tarieven:
voor een normale 4<'persoons»auto f 7.
a f 8.enkele reis;
voor een 7»persoons»auto of een kleine
vrachtauto f 9.a f 10.benevens f 0.63
per 100 Kg. voor de lading eener vracht»
auto.
De Commissie» v. Rijckevorstel stelt
voor de - volgende verlaagde tarieven
voor een personenauto of kleine vrachtauto
f3.enkele reis;
voor een groote personenauto of zware
vrachtauto f 4.50, benevens f "0.20 per 100
K.G. voor lading...,.,
evenwel onder bedihg van een subsidié
ad f 26300—.. voor de R.T.M.
Het verkeer kan echter goedkooper en
beter bediend worden tegen de volgende
lagere tarieven
voor eeii personenaiito, klein of groot
f 2.enkele reis;
voor vrachtauto's f 2,50 a f 3.(afhanke»
lijk van het ledige gewicht),
benevens f 0.05 per 100 K.G. voor de la»
ding boven de drie ton («ersite 3000 Kg.
vrij)en dan met méér vervoersca»
paciteit én
subsidie nihil!
Voor de betrokken streek zijn niet al»
leen lage veertarieven, doch vooral ook
gel ij k e tarieven pp het noordelijke en
het oosteUjke veer géwenscht, opdat geen
onnatuurhjke verschuiving van vervoer ten»
gevolge van tarietsverschillen, zal plaatsvin»
den.
Vealingberichi van Donderdag 18 Juli 1935
Kipeieren 57-59 Kg. L2.35-2.55,
idem 50 K.G. f 2.15-2^0
idem 48 Kg. t 1.85
idem bruin 59 Kg.- f 2.45-2.50
Allen per 100 stuks.
Kruisbessen f 3.70-7.20 per 100 K.G.
AARDAPPELVEILING
Eigenheimers f 3.503.85, idem Grof f3.10
—3.20, idem Drieling f 2.35—2.90,
Aanvoer 125.000 K.G.
STAVENISSE
Veilingsver^niging
j^taveinisse en Omstrek€|n."
16 Juli 1935
AARDAPPELEN:
Witte Eigenheimers gewone, aangevoerd
13475 K.G., verkocht 5100 K.G. a f 3.51
per 100 K.G. i
Blauwe eigenheimers, aangevoerd 4900 K.G.
verkocht 4150 K.G. a t 3,51 per 100 Kg.
17 JuU 1935.
AARDAPPELEN
Witte Eigenheimers gewone, aangevoerd
10.900 K.G. verkocht 10.600 K.G. van f 3.50
tot f 3.51 per 100 K.G.
Witte Eigenheimers Drielingen aangevoerd
en- verkocht 450 K.G. van f 1.25 tot f 1.75
per 100 K.G.
Blauwe Eigenheimers gewone aangevoerd
725C K.G.. verkocht 5750 K.G.van t 3.50
tot 3.52 per 100 K.G.
Drielingen aangevoerd en verkocht 300 K.G.
voor f 1.75 per 100 K.G.
Blauwpit/ten aangevoerd en verkocht 125
K.G. voor f 3.50 per 100 K.G.
ST. ANNALAND
Maandag 15 JuU 1935.
I t
Hedenmorgen had alhier onder zeergroo»
te belangstelling de opening plaats van
het nieuwe veilingsgebouw.
Onder de aanwezigen merkten we onder
meer op: het bestuur van de veilingsver»
eeniging St. Annaland en Omgeving, en
idem van Scherpenisse, voorts B. en W. de»
zer gemeente, het bestuur van de Landbouw»
vereeniging te dezer plaatse en de aannemer
van het werk dhr. Th. Kurvink.
De Voorzitter, dhr. J. F. Brooymans,
roept in zijn openingswoord allen een har»
teUjk welkom toe, inzonderheid den Edacht
Heer Burgemeester, en de besturen van
de diverse vereenigingen. Hoewel door de
moeilüke tijdsomstandigheden, aldus spr.,
geen feestelijk karakter is gegeven aan dat
belangrijke oogenblik doet het hem toch
genoegen dat onze burgemeester zich niet
onbetuigd heeft gelaten, om hierbij tegen»
woordig te willen zijn.
Er is waarlijk veel moed en durf toe noo»
dig om in zoo'n tijd een dergelijk gebouw
te stichten, doch hier is van toepassing het
spreekwoord .jEendtacht maakt Macht." Als
we zien wat in korten tijd bereikt is, dan
blijkt hieruit de krachtige samenwerking
van het Bestuur in de eerste plaats, en ook
van vele grondgebruikers, Spr. doet een
beroep op ieder die in staat is mede te
werken om zoodoende tot nut van de ver»
eeniging, op den ingeslagen weg te blijven
voortgaan. Een bijzonder woord van welkom
richt spr- tot de handelaars, hier aanwezig.
Juist zij weten het best welke hooge eischen
in den handel wordt gesteld. Ook zij komen
een woord van dank toe voor de prettige
verhouding die steeds heeft bestaan, en we
hopen dat deze nog' lang mag blijven be»
staan.
Na de Voorz. komt aan het woord de
Edachtb. Heer Burgemeester, die de vorige
spr. dank zegt voor de uitnoodiging om
bij "de opening van het gebouw tegenwoor»
dig te zijn. Ongetwijfeld is het een goede
gedachte geweest om tot stichting van een
eigen gebouw te geraken. Slechts 4 jaar
geleden werd de veilingsvereeniging opge»
richt, met 40 leden werd begonnen en nu
telt ze bijna 250 leden. Spr. hoopt dat nog
velen zullen toetreden als lid en dat de sa»
menwerking met de groep Scherpenisse mag
blijven zooals ze nu is. Spr. feliciteert de
vereeniging met de stichting van het mooie,
doch eenvoudige gebouw, en hoopt dat allen
mogen helpen medewerken tot groei en bloei
van de „veiling." Hiermede acht spr. het ge»
bouw voor geopend.
De heer Kooyman, voorz. van „Land»
bouwbelang" dankt de voorz. voor het vele
en goede dat hij heeft gedaan in het belang
van de Veilingsvereeniging.
Ook als bestuurslid van de Vereen, brengt
hij dank aan den voorzitter. Namens allen
durft hij wel te zeggen, dat door het harde
werken van dhr. Brooymans zooveel is tot
stand gekomen, en spr. hoopt dat hij nog
vele jaren als voorzitter mag werkzaam
zijn in het belang van onze veilingsvereeni»
ging. Daar niemand meer het woord verlangt
dankt de voorz. ^dhr. Brooymans) de E.A.
Heer Burgemeester voor diens mooie, har»
telijfce woorden. Ook zegt hij dhr. Kooij»
man dank voor het gesprokene en hoopt
dat dit in vervulling mag gaan. Mij werd
wel een beetje te veel lof toegezwaaid, zegt
spr. Mijn best heb ik gedaan, maar zonder
medewerking van de medebestuursleden had
het nooit zoover gekomen. Zeer veel s'teun
heb ik ondervonden van de secr. en vice*
voorz. De administrateur (dhr. Berger) en
de veilingmeester (dhr. van Luijk) worden
in het bijzonder dank gezegd voor het vele
dat zij in deze hebben gedaan. Ook de aan»
nemer van het werk, hier tegenwoordig
wordt dank gezegd. Niemand weet beter
dan het bestuur wat dhr. Kurvink heeft
gedaan. Hoewel de opzichter dhr. J. van
Dijk'; hier niet tegenwoordig is wordt ook
hem dank gebracht voor zijn werk, het»
geen schriftelijk zal worden bevestigd. Dhr.
Bergers dankt de Voorz. voor de gesproken
woorden tot hem en de veilingmeester ge»
ricttt en dankt de koopers voor de aangena»
me toon die steeds heeft geheerscht.
Rest ons tenslotte nog te vermelden dat
het bouwwerk een lengte heeft van ongeveer
35 M en breed 11 M, waarin gevestigd een
kantoor voor het personeel en een kamer
voor het bestuur, met aparte telefooncel
Verder treffen we ook a^n de onmisbare
electrische verlichting, waaruit we mogen op*
maken dat niets is gespaard om het geheel
zoo practisch mogelijk te maken.
De zittingen ter bekoming van kosteloozje
rijwielmerken zullen worden gehouden als
Volgt:
te Middelharnis op het ontvangkan*
toor den 26 en 27 Juli 1935 en den 5 en 8
Augustus 1935 van 79 uur.
te Achthuizen in het Patronaatsgebbuw
den 26 Juli en 9 Augustus van 58 uur,
te den Bommel in de Polderskamer den
23 Juli en 6 Augustus van 58 uur,
te D i r k s 1 a n d in de Openbare Bewaar»
school den 23 Juli van 6—9 uur en den 6
Augustus van 79 uur,
te Herkingen in het ledige schooUokaal
den 23 Juli en 6 Augustus 1935 van 6—8
uur,
te M e 1 i s s a n t in de Openbare Sdhool den
24 Juli en 7 Augustus van 79 uur, y
te Nieuwe Tonge in het Weeshuis dén
22 Juli en 5 Augustus van 68 uur,
te Ooltgensplaat in de Openbare
School den 25 Juli en 8 Augustus van 5_8
i'uur, i
te Oude Tonge in de Oude Sdhool den
22 Julï en 5 Augustus van 58 uur,
te Stad a.'t Haringvliet in de Open<
bare School den 24 Juli en 7 Augustus
van 68 uur.
Alles nieuwe tijd.
Rijwielmerken uitsluitend af te halen op de
vastgestelde zittingsuren.
MIDDELHARNIS
Bij de geitenfokvereeniging zijn in
het stamboek 32 lammeren ingeschreven.
Door den heer C. Kroos is een huis
ingezet voor f 105Ö.staande aan het Spui»
plein van de Weduwe v. d. Roovaart.
Bjj de slager K. is een hoeveelheid
varkensvleesch in beslag genomen, welke
niet aan het vereischte stempel voldeed.
In de Tramhaven is een biaggermachi*
ne gearriveerd om de haven uit te baggeren.
Aan de Kaai zijn aangebracht en
per scheepsgelegenheid naar verschillende
plaatsen verzonden 16000 kisten aardappelen.
Toen mej. Zw. op de Oudendijk
aan kwam fietsen werd door een marskramer
haar fietsplaatje ontvreemd.
In de Tramhaven is een heimachine
gearriveerd ;om aldaar heiwerk te verrichten.
Vereeniging vliegveld Middelharnis—Som»
melsdijk.
Bijl Ministrieele beschikking is toestem*
ming verkend de verloting ten b^ate van
het vliegveld MiddelharnisSommelsdijk uit
te stellen ,en is bepaald dat deze moét
plaats hebben vóór 1 November 1935.
Reis Op. U.L.O. naar Antwierlpen.
Daar vrijwel alle plaatsen die als doel
voor een eendaagsdi schoolreisje in aan"
merking komen, in de laatste jaren bezocht
zijn ,viel deze keer het oog op Antwerpen,
en het moet gezegd worden: niemand
had na afloop spijt van deze keuze.
De auto»bezitters onder de ouders had*
den zich op verzoek van de OuderCommis*
sie beschikbaar gesteld om de deelnemers
naar het veer faïj Ooltgensplaat te brengen.
Gerieflijke reiswagens bradhten het gézél*
schap, dat ^it 54 personen bestond, naar
Antwerpen, waar men ruim tien uur arri*
veerde. Na een tocht door de stad wer»
den hooger en luchtiger regionen opge*
zocht: vanuit de 23ste verdieping van de
Wolkenkrabber (90 m. hoog!) genoot men
van een' onbesdhrijflijk mooi vergezidit over
de groote, drukke stad en de madhtige ri»
vier. Weer afgedaald, wandelde het gézél*
schap langs de kathedraal, de gildehuizen,
het stadhuis, het tandbeeld van Brabo, het
Steen en enkele groote Congosbootén, waaV
na een heerlijke boottocht op de Schelde
werd gemaakt. Een attractie waren ook de
tunnels onder de Schelde, en eén aar(j|^ gé»
zicht was het, de heek groeR statige en
pkdhtig langs de groote roltrappen naar
beneden te zien schuiven. Zoo kwam men
door de 700 m. lange voetgangerstunnel
in het aan de overzijde gelegen St. An»
neke ,waar een koele speeltuin dé warmte
deed vergeten, en Waar men één mooi gé»
iidht op de stad had. Met de gewione veer*
boot werd de stadszijde weer opgeiodht,
waar na een korte rit langs de Amerika(»liei
en het Oorlogsmonument de Dierentuin
werd 'bereikt, die één der mooiste en
rijkst voorziene van Europa moet zijn.
Hiermee was edhter de besdhikbaré tijd
ook zoo ongeveer verstreken, en tégen 7
uur ging het weer in de ridhting van de
igrens. In het grensplaatsje Putte werd nog
een prettig half uurtje doorgebracht, en
kwart over negen stond het geheelé gézél*
schap weer op Flakkeesche bodem, wfaar de
auto's al wachtten voor het laatste traject.
Het was een zeer geslaagde én biijfeöndér
prettig verloopen dag geweest. Vele dér
deelnemers zullen later wellicht nooit méér
in de gelegenheid zijn, Antwerpen té bé*
zoeken, maar ieker zullen allen eér>^ onver*
getelijke herinnering aan deze réis én aan
deze stad behouden.
Tenslotte is een hartelijk woord van
dank aan de hulpvaardige auto»bezittende
iouders hier wel op zijn plaats.
SOMMELSDIJK
Tegen eenige personen is alhier pro»
ces»verbaal opgemaakt omdat hun rijWiel
niet was voorzien van een geldig rijSvielbe*
lastingmerk, terwijl tegen een tweetal in*
igezetenen uit T)ifksland proces»ver'baal werd
opgemaakt wegens het rijden over dat ge*
deelte van het Kortewegje nabïj Dirksland
dat voor het berijden met fietsen gesloten
is verklaard.
Bij den agent der arb'eidsb'emiddeling
stonden op 13 Juli 1935 als werkzoekenden
en werkloozen ingeschreven: 80 landaibei»
ders, 6 havintarbeiders, 2 landbouwersknecbts
5 timmerlieden, 1 chauffeur, 2 schilders,
5 los»werklieden', 1 metsela,ar, 1 stoffeerder,
1 opzichter, 1 pakhuisknecht, 1 schipper,
1 typograaf, Totaal 107 ingeschreven. Hier*
van waren op Zaterdag 101 personen werk*
loos.
DIRKSLAND
UITSLAG van de Op 16 Juli 1935
gehouden aanbesteding door het Bestuur
van den Polder Dirksland d.a. voor het
maken van 5 betonnen heulen in wate^
ringen in het Polderdeel Dirksland.
Ingekomen biljetten 11. 1. P. A. Duhen
te Dirksland voor f 1295; 2. L. Guldemees*
ter id. f 1173; 3. D. Gestel Az. id. f 1148;
4. L. Zoon id. f 1099; 5. D. Gestel Pz. id.
1086; 6. P. Mackloet Sommelsdijk f 1190;
7. J. k Gomte id. f 1525; 8. C. Boeter id.
f 1225; 9. C. A. de Later Stellendam
f 1044; 10. J. van Es id. f 1050; 11. A.
Mans Melissant f 868.Gegund aan A.
Mans te Melissant.
Op Maandag 22 Juli a.s. des n.m.
8 uur (z.,) zal alhier de jaarlijksche be*
proeving van de brandspuiten plaats heb»
ben.
Met bet rooien der aardaipipelen is
het deze week alhier zöo druk dat op
sommige dagen groote ploegen werkVolk
van omliggende gemeenten worden té wérk