CmWEEKEUADÖpGED.GQ0riI)&IA6 voÖRDlZUD-HOLLInZCEUW^ EHAMDEn r Rechtzaken r EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 8e Jaargang ZATERDAG 20 JULI 1955 No 653 N.V. Uitgeversmaatschappij „Eilanden-nieuws Uit het Kijkvenster MET MEDEWERKING VAN V OO R AAN ST AA N D E H E RVO R M D E EN GEREFORMEERDE PERSONEN Dit nummer bestaat uit 2 bladen Gods Heilsopeabaring aan den zondaar 1 De vorijje malen zagen we. mef hoeveel zorg en moeite de mensch in de verborgen plaatsen der aar de het goud zoekt. Dat de duiste re diepten der zeeën geen hinder paal bieden, om parelen machtig te worden. Wat een vlgt, Wat een zorg dag en naeht om toch maar geld machtig te worden. Geen lijdelijk toezien, geen theorieën - neen - ge doet alles, wat in uw macht is, om tijdelijke schatten te vergaderen. En let nu eens op den tekst, hier boven. Hier wordt een schat aan geboden, die onvergankelijk isdie niet in de verborgen plaatsen der^ aarde is; ge behoeft de diepten van Gods besluiten niet af te lezen en ge behoeft in uw donkere hart niet te graven, om het vandaar te halen, o, neenIk heb niet in het verborgene gesproken/ in een don kere plaats dei aarde. Overduidelijk is de heilsopenbaring. Kom maar, i zooals ge zijt; leg uw zielsnooden maar neer voor den Heerezeg maar, dat van uw kant het een eeu wige onmogelijkheid is, om zalig te worden In ons Vorig nummer hebben we. gezien, hoe daar nu een pleiter ligt voor God; die bidder had in zichzelf niets; maar ging met deze woorden tot God den Heere. Kom. zie dat gebed nog even na van verleden week, dan zullen we ten 2e hooren hoe die heilsopen baring welmeenend is. O, leg toch ook uw gebed erbij. Hoe zult gij, lezer, ontvlieden, in dien gij op zulk een zaligheid geen acht geeft? De Heere noodigt u zoo duidelflk. Breng niets mee, dan uw schuld en uw zonde. Ga zoo naar den troon der genade. Waarom niet lijdelijk inzake tijde lijke schatten en wel lijdelijk, nu het uw eeuwig zieleheil geldt II. Welmeenend, Gods aanbod van vrije genade is welmeenend! Gelooft gij dat Dat wil zeggenDie hooge, ma jesteitelijke, rechtvaardige en hei lige God wil uw dood niet, maar uw leven Hij meent, wat Hij zegt.„Hoor maar: Ik heb tot hef zaad van Ja cob niet gezegdZoekt Mij tever geefs." De gouddelver zoekt vaak tever geefs. Zijn zwoegende arbeid; zijn zweeten, zijn graven is vaak vruch teloos. Ondanks zijn-moeite, vindt hij niet, wat hij toekt. Maar dat is bij den Heere uitge sloten. Tevergeefs zoeken is onmo gelijk l Gelooft gij dat lezer Och, dat gij het geloof detHet staat hier toch zoo overduidelijk. Geen ver geefs zoeken. Parelvisschen kan tevergeefs zijndiamantgraven kan tevergeefs zijn. Maar een biddend zoeken naar die Parel van groote waarde - naar daf goed, dat nins- mermeer vergaat - dat kan nooit tevergeefs zijn Zondezicke zielen, die dit misschien lezen; wat is Gods testament toch duidelyk toch welmeenendï En waarop kunt ge bouwen, als alleen op Gods woord? Is uw meening of die van anderen dan safe Im mers neen ^Tof het zaad van Jacob" Wie zijn dat. Wel, Jacob was een „deugniet" eeiï bedrieger; een, die Gods tijd niet kon afwachte;n. Één, die veel beloofd heeft bij Bethel, maar wei nig tof stand heeft gebracht. Maar God had een verbond opgericht met Abram, Izaak en Jacob. Hij nam dat zaad van Jacob apart. Hij ver kondigde hun de volle zaligheid in den komenden Messias. Zoo wou Hij met geen volken handelendie moesten Zijn getuigenissen en Zijn verbondsgeheimen missen. En als nu dat zaad van Jacob, (dat zijn kinderen die het beeld dragen van hun vader Jacob; on deugend) op hun knieën liggen en zeggen: Heere, wat is Uw onder scheid groot, dat Gij met ons maakt och Heere geef thans ook de ver- hondsweldaden van nieuwe geboor te door den H. Geest nu, dan kunt ge er op rekenen, dat God hoort. Dat God verhoort Vergeefs zoeken is uitgesloten. Ik heb tot dat zaad van Jacob niet gezegd, zoekt Mij tevergeefs. O, lezer, als ge het toch eens geloofdet 1 Wat maakt ge God toch tot een leugenaar, met Uwe redë- neeringen. Dat zaad van Jacob, zijt gij, menschenkind, die dit leest. God heeft aan u laten arbeiden. U het evangelie laten verkondigen. U laten doopen in den Naam des Drieëenigen I Op velerlei wijze u genoodigd. Zoo wou Hij met geen volken handelen. Die moesten Zijn getuigenissen en Zijn verbondsge heimen missen. Maar gij, gij hebt het gehoord I Gij hoort het ook nu 1 Voor dat zaad is verwachting. Wilt ge dan met allerlei, mis schien schoonschijnende uitvluch ten, uzelven weer vrij pleiten Zul len we afspreken, onbekeerde zon daar, dat gy wel wilt, maar dat God niet wil 7 Uus dan 'is God een leugenaar. En wat hierboven staat is een leugen l Voelt ge wel, dat het begint te klemmen in 'uw ge weten? Dat de vijandschap op rijst in uw hart, waardoor ge mis schien „kwasie-zwaèr" zegt: Ja, ja het zal zoo makkelijk niet gaan. Maar o sterveling, zeg dat dan op uw sterfbed, als de hel zal bran den voor u; en uw geweten ont vlammen; en de God der wrake. Dien gij tot een leugenaar gemaakt hebt, opstaan zalJ Ja, dan zal het gelden„Zoek mij tevergeefs 1" Dan krijgt gij gelijk, dat het vergeefs is, om God te zoeken, want dan is uw genadetijd voorbij. Dien hebt gij verredeneerdvertheoretiseerd verdogmatiseerdverdebattecrd Ge hebt van alles gedaan, behalve biddend God gezocht op uw gebogen knieën Gods heilsaanbieding is welmee nend Hij noodigt U\ Niet in de_ verborgen plaatsen der aarde spreekt God. Dat doen de vrijmetselaars. Dat doet de dwa ze mensch. Maar God spreekt dui- delijke, welmeenende taai. Hij zoekt U, lezer! O, zoekt toch ook Hem. Verhardt u niet, maar laat u leiden. Want Gods aanbod van zaligheid is op recht gegrond. Dat hopen we de volgende maal te hoorendat God God kan blijven, als gij, zwarte zon daar, in Zijn gemeenschap komt. Gods deugden worden daardoor niet gekrenkt, want er is een Mid delaar, Die Borg is. Maar dat een volgende keer! A'hem. Ds. den B. THANS I Voornaamste inhoud niEuws Advertentle-prQa 20 cent per regel. Recltmes 40 et; Dlentt- aanvragen en -lanbledlngea via 1—6 regels 80 et.; Boek-aaa- feondlglng 10 ceat per regel' CootrarteH beUagr^k lager UITGAVE VAN Gevestigd te MiddelhainU Piin» Hendiiksti. 122 C. Giro 167930 Poitbos 8 Tel. 17 AbonoementB-prijs 85 ceat per 3 maanden bij vooruitbetaling Versehfint lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar 3. Ik heb niet in- het verborgene gespro* ken, in ©ene donkere plaats der aarde; Ik heb tot het zaad van Jacob niet ge* zegd: Zoekt Mij tevergeefs; Ik ben de Heere, Die gerechtigheid spreekt, Die rechtmatige dingen verkondigt. (Jcsaja 45 19.) Mussert en Mussolini. Zoo langzamerhand komt de geest van het fascisme nu wel «penbaar. Bij de ver* overing van de macht ontziet men zich niet, dit op revolutionaire wijze te doen en als minderheid door het geweld der wa* pens het regeerkasteel in te nemen. Eenmaal aan het bewind, steunt het fascis* me niet, zooals het gaarne voorgeeft, op de vernieuwde volksgeest, doch op geweren en bajonetten. Het handhaaft zich door on* derdrukking dei minderheden, door concen=< tratiekampen en gewelddadige gelijkschake* ling. Het spot met de rechtmatige volksin* vloed en legt den dictator alle macht in handen. In'plaats van met de vreedzame wapenen van den geestpoogt het zich staande te houden met behulp van de militaire en ge^ militariseerde land* en partijmacht. Zoo doet Mussoini in Itaië, zoO doet Hiter in Duitsch* land, zoo zal Mussert in Nederland doen, indien hij er nog eens in slaagt dictator te worden in dit land, dat nooit andere dicta* tuur gekend heeft dan die van Napoleon in de Fransche tijd. Deze Voorliefde voor geweld komt ook wit in de 'buitenlandsche politiek. Mussoliiul zal zich niet ontzieji, het Abessynische volk, indien hij kans krijgt, door het geweld van de oorlog te onderwerpen. Hij noemt dat een beschavingswerk! In naam der be* schaving wil hij gaan oorlogen, in naam der beschaving moeten duizenden jonge men* schenlevens de dood ingejaagd, duizenden families in het ongeluk gestort en een vrij en onafhankelijk VoJ(k tot een vazal van Italië gemaakt. Is het wonder,- dat de gansche wereld dit demonische spel van den Italiaanschen dictator met weerzin^ aanschouwt? Dit is wel zeker: indien hij zijn wil doorzet en Abess-ynië door de inacht van het zwaard poogt te onderwerpen', hij de publieke opinie der gansche wereld i tegenover zich vindt, ook al zal v/aarschiji^ijk geen enkele groote mogendheid en evenmin de Volkenbond de moed hebben,_.^|l^^een halt toe te roepen Ook het NederHïil.eiAe'volk, dat van na* ture sterk anti*oorlogsgezind is, keurt zulk optreden onvoorwaardelijk af. Het dateert uit de strijd der koloniale veroveringsoorlo* g«n, die in 'vele opzichten zulke donkere bladzijden vormen in de historie der Euro* peesche mogendheden. Het fascisme grijpt naar die methoden terug en doet derhalve pok een schrede terug op de weg der be* schaving. Elk rechtgeaard Nederlander zal dit betreuren, en tochmen zal hèt misschien niet gelooven, maar er zijn Neder* landers, die Mussolini's oorlogsplannen ver* dedigen! De aanvoerder van die Hollanders is Mussert! Deze dictator in spé van het vrije en fran* ke Nederlandsche volk heeft onlangs in een vergadering te Hillegersberg op een hem gestelde vraag, hoe hij dacht over het Italiaansdh*Abessynisch eonfli .t geantwoord, dat hij het beschavingswerk, dat Mussolini daar wilde gaan verrichten, geheel kon billijken! Ziedaar de geest van het fascisme. Dege* nen, die van meening mochten zijn, dat helt Nederlandsche fasicsme of nationaal*socialis* me bezadigder is dan dat van buitenlandscihe makelij, kunnen hieruit de conclusie trek* ken, dat zij zich wel zeer sterk vergissen. Indien het zich in sommige opzich.ten wat gematigder voordoet, is dit niets anders dan tactiek. Het fascisme ils stelsel kan zich practisch niet anders handhaven dan door geweld. De zwerverszorg. De uitgaanskas Een onopgelost vraagstuk Een te«r werk De gelddragejr en de straatzanger. Niets is in de verzorging der armen zoo ontmoedigend, dan dat de verleende hulp geen verbetering aanbrengt. Het is waar, de drang om uit liefde den naaste te helpen is niet ontspro,ten uit de hoop, alle leed en armoede uit de wereld weg \^e nemen. O, neen, in het bijstaan van den behoeftige, in het lenigen van diens nood, ligt het doel der armenzorg. Dat neemt niet weg, dat als de hulp z'óó kan gegeven worden, dat de geholpene nu of spoedig in staat zal zijn zichzelf een stuk brood te verwerven, een heerlijk eindpunt bereikt is. De kerken der Reformatie hebben hier* voor steeds open oog gehad, in tegen* stelling tot de Roomsche kerk, welke zich niet' kan ontworstelen aan de leerstelling, dat de zorg voor den arme allereerst de „hei* ligheid" van den gever bevordert. Zoo komt daar de arme op het tweede plan, hetgeen niet uitgewischt wordt door het bouwen van imposante gestichten en kloosters, waar* mede Nederland' zoo zachtkens aan over* voerd wordt. Intusschen, als de arme zich schromelijk ondankbaar betoont dat den gever leed. En bijzondere volharding is er noodig om hein jte blijven helpen, die elke poging om uit zijn droeven toestand te worden opgeheven, om het hardst tegenwerkt. Hier raak ik alweer een teer punt aan. Heel de verzorging der armen is een zeer teer werk, 'tvereischt een medelijdend hart, een gezond oordeel en een gulle hand. Vandaar dat de diakenen in het Kijkvensterregister hoog staan aangeschreven omdat zij een liefde* ambt bekleeden en de liefde is nooit vol* daan; ze meent altijd te kort te komen. En de beste diaken is hij, die geleerd heeft zichzelf eens te bekijken, die praat het kwaad niet goed, maar hij moet toch eiken keer aan Paulus' vraag denken: „en wie onderscheidt U en waf hebt gij dat gij niet ontvangen hebt? Maar ik moest over de zwervers, de landloopers schrijven. De zorg voor hen is moeilijk, soms hopeloos. Neem nu een be* delaar. Hij komt'veelal in de kolonie Veen* huizen terecht, omdat bedelen verboden is. Voor de andere bedelaars en landloopers, die nog niet met den rechter in aanraking komen, hebben particulieren koloniehuizen gesticht, o.a. „Het Hoogeland" te Opende en de Chr. Ver. 'Welkom in Arnhem. Er is daar een gezelschap bijeen van spiritusdrinkers, souteneurs, e.d. Voor den te presiteeren arbeid ontvangen zij een kleine belooning, die hun wordt uitbetaald als de straftijd om is. Komen zij dus vrij, dan reizen zij b.v. per trein naar de streek die hun het liefst is en het overige- geld is in korten tijd weer verbrast. Zij beginnen dan hun bedel* en zwerftochten opnieuw, tot zij wederom worden veroordeeld. Dat gaat bij de meesiten zoo het geheele leven door en menigeen vindt in het open veld den dood door ver* kommering of overmatig drankgebruik. En nu zijn er heel wat studies o-ver het vraag* stuk der zwerverszorg verschenen en heele dagen in groote vergaderingen volgepraat, maar tot heden is het nog niet gelukt hier» voor een oplossing te vinden. Hoe meer gij U er in verdiept, hoe stiller ge wordt onder al het leed dat ook in dezen geleden wordt. De overdenking leidt U van het een tot het ander; als ge heel het menschelijk leven overziet en bepeinst, dan komt ge tot de vraag (met het antwoord) van den Heidelbergermaar vanwaar komt dan deze verdorven aard des menschen? Uit den val en ongehoorzaamheid van onze eerste voor ouders Adatn en Éva in het Paradijs. En ga daar nu maar aanstaan met de sociale wetten van onzen tijd, hef nu de ellende op bij de wet! Op den bodem aller vragen, ligt der wereld zonde*schuld. Waart gin staat die weg te dragen, zoo beklim den zegewagen, maar zoo niet: aanbidt den Zoon! Zoo zong terecht da Costa. En zoo wordt het in de Kerk des Heeren ook verstaan. Deze verwacht geen Paradijs meer in dit leven, maar een heerlijke staat na dit leven, als God alle dingen zal nieuw maken. Gelukkigen, die er een levende hope Op mogen voeden! Nu moge ten slotte niet vergeten wor* den, dat onder de zwervers en landloopers ook leden voorkomen van goeden huize, zelfs menschen, die een geheel vermogen hebben verbrast en nu tot''de allerlaagste maatschappelijke trede gedaald zijn. Genoeg om ons- te doen inzien hoe moeilijk het werk onder deze beklagenswaardige lieden is. Nu, terwijl er voor 't Kijkvenster veel politiek lumoer is te aanschouwen, terwijl de toestand des lands penibeler wordt door= dat alle'rki politieke bedoelingen beletten die maatregelen met spoed te nemen welke op het moment geboden zijn, dit moge de- Kijkvensterman nu eens laten rusten, 't Is alles rusteloos als de zee. Ik moet nu slriten met het verhaal van mijn Dordtschen vriend. Circa 16 jaar geleden liep hij door Dordrecht, met een zak zilver op den schouder. (Een zak zilver is 500 guldens of 200 rijksdaalders.) Er komt een zwerver op hem toe en' zegt: toe, geef mij die zak, dan zing ik een lied voor je van den koning van Italië. Meteen zet hij een keel op. Ho, zegt de gelddrager, ik behoef het niet te hooren." „Dan zal ik zingen van den koning van Spanje, is dat goed? 'Weer zet hij een groote mond op. „Neen, zegt de man met den zak, dat is allemaal niets. Waar ik behagen in heb is dit, zing dat nou eens ;mijn ziel vervuld met heilsbespiegelingen, zal 't schoonste lied van eenen koning zingen... (Ps. 45). Dat is wat anders dan jouw liedjes." Nu verandert de liedjeszanger. Hij zegt: dat weet ik ook wel, ik ken dien pjsalm wel. Mijn moeder was een vrome vrouw. Op haar sterfbed riep zij mij, ik was toen zes jaar. Ze zei; jongen, je kunt niet sterven zoo je geboren bent hoor. En denk er aan, die gelapte broek die je aan hebt, die draag je nóg om der zonden wil." Nu praatten die twee daar op straat nog vrat voort, Vanzelfsprekend heeft, de man met den geldzak den anderen goed gedaan en hem onderdak enz. bezorgd. Maar ook hier was, voor zoover, wij als menschen kun* nen oordeelen, niet veel te bereiken want de liedjeszanger is na een paar dagen uit Dordt verdwenen. Wat de gesprekken bij hem nalieten is ons niet bekend, dat weet de Heere alleen. Zoo is het blad vol en moet ik he,t venster sluiten. WAARNEMER. KANTONGERECHT SOMMELSDIJK Zitting van Vrijdag 12 Juli 1935 (VERVOLG) Mej. A. A. A. B. te Stellendam werd ten laste gelegd dat zij links van den weg had gereden op een rijwiel. Verdachte zeide dat zij oorspronkelijk rechts reed toen zij uit de richting Dirksland naar Sommclsdijk reed. Nabij de huizen ge» komen ontmoette zij verbalisant, de ge* meenteveldwachter van Sommelsdijk. Zij ver* meende dat die haar richting gaf dat zij op de kleine steentjes ter linkerzijde van den weg moest rijden. Toen zij daarop bleef rij* den kwam verbalisant haar achterna met hei; gevolg dat zij nu voor het links van den weg rijden terecht stond. Verbalisant volhardde bij zijn verbaal. Verdachte zeide dat toch niemand het in zijn hoofd zou krijgen om links van den weg te gaan rijden als een veldwachter in het zicht is. Het O.M. meende rekening te moeten houden met de misleiding die mogelijk plaats gehad heeft, en vroeg schul* dig verklaring zonder toepassing van straf. Uitspraak idem. Een zaak tegen J. A. D., bode te Stad aan 't Haringvliet, werd aangehouden opi getui* gen te hooren. Verdachte had onvoorzich* tig gereden met zijn auto. J. M. te Dirksland had witlof geteeld zonder vergunning. De gemachtigde van verdachte de heer A. v. d. W. aldaar zeide dat verdachte blijkens de stukken die door hem ter tafel werden gebracht wel gerech* tigd was geweest witlof te telen. Het O.M. vroeg vrijspraak Uitspraak idem L. R., koopman te Sommelsdijk, had met een rijwiel op den Nollendijk te Melissant niet voldoende rechts van den weg gereden. Verdachte ontkende de ten laste legging. Verdachtzei ie dat hij do 3r tegenkomend én achteropkomend verkeer gedwongen was te rijden waar hij mogelijk niet mocht rijden. Mussert en Mussolini. Uit het Kijkvenster: De gelddrager en dé straatzanger. Vervolg Rechtzaken Sommelsdiijk. Binnenland: Vliegtuigramipen Moord en doodslag Aanvang behandeling be« zuinigingseontwerp. Buitenland: Oorlog met Abessynië onver» mijldelijk. Gemeenteraad Si. Annaland en Stavenitse.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1