CmWEEKEUADÖpGED.GQ0riI)&IA6 voÖRDlZUD-HOLLInZCEUW^ EHAMDEn
r
Rechtzaken
r
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
8e Jaargang
ZATERDAG 20 JULI 1955
No 653
N.V. Uitgeversmaatschappij „Eilanden-nieuws
Uit het Kijkvenster
MET MEDEWERKING VAN V OO R AAN ST AA N D E H E RVO R M D E EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Gods Heilsopeabaring aan
den zondaar 1
De vorijje malen zagen we. mef
hoeveel zorg en moeite de mensch
in de verborgen plaatsen der aar
de het goud zoekt. Dat de duiste
re diepten der zeeën geen hinder
paal bieden, om parelen machtig te
worden. Wat een vlgt, Wat een zorg
dag en naeht om toch maar geld
machtig te worden. Geen lijdelijk
toezien, geen theorieën - neen - ge
doet alles, wat in uw macht is, om
tijdelijke schatten te vergaderen.
En let nu eens op den tekst, hier
boven. Hier wordt een schat aan
geboden, die onvergankelijk isdie
niet in de verborgen plaatsen der^
aarde is; ge behoeft de diepten
van Gods besluiten niet af te lezen
en ge behoeft in uw donkere hart
niet te graven, om het vandaar te
halen, o, neenIk heb niet in het
verborgene gesproken/ in een don
kere plaats dei aarde. Overduidelijk
is de heilsopenbaring. Kom maar, i
zooals ge zijt; leg uw zielsnooden
maar neer voor den Heerezeg
maar, dat van uw kant het een eeu
wige onmogelijkheid is, om zalig te
worden In ons Vorig nummer
hebben we. gezien, hoe daar nu een
pleiter ligt voor God; die bidder
had in zichzelf niets; maar ging
met deze woorden tot God den
Heere. Kom. zie dat gebed nog even
na van verleden week, dan zullen
we ten 2e hooren hoe die heilsopen
baring welmeenend is.
O, leg toch ook uw gebed erbij.
Hoe zult gij, lezer, ontvlieden, in
dien gij op zulk een zaligheid geen
acht geeft? De Heere noodigt u
zoo duidelflk. Breng niets mee,
dan uw schuld en uw zonde. Ga
zoo naar den troon der genade.
Waarom niet lijdelijk inzake tijde
lijke schatten en wel lijdelijk, nu
het uw eeuwig zieleheil geldt
II. Welmeenend,
Gods aanbod van vrije genade is
welmeenend!
Gelooft gij dat
Dat wil zeggenDie hooge, ma
jesteitelijke, rechtvaardige en hei
lige God wil uw dood niet, maar uw
leven Hij meent, wat Hij zegt.„Hoor
maar: Ik heb tot hef zaad van Ja
cob niet gezegdZoekt Mij tever
geefs."
De gouddelver zoekt vaak tever
geefs. Zijn zwoegende arbeid; zijn
zweeten, zijn graven is vaak vruch
teloos. Ondanks zijn-moeite, vindt
hij niet, wat hij toekt.
Maar dat is bij den Heere uitge
sloten. Tevergeefs zoeken is onmo
gelijk l Gelooft gij dat lezer Och,
dat gij het geloof detHet staat hier
toch zoo overduidelijk. Geen ver
geefs zoeken. Parelvisschen kan
tevergeefs zijndiamantgraven kan
tevergeefs zijn. Maar een biddend
zoeken naar die Parel van groote
waarde - naar daf goed, dat nins-
mermeer vergaat - dat kan nooit
tevergeefs zijn Zondezicke zielen,
die dit misschien lezen;
wat is Gods testament toch
duidelyk toch welmeenendï En
waarop kunt ge bouwen, als alleen
op Gods woord? Is uw meening
of die van anderen dan safe Im
mers neen
^Tof het zaad van Jacob" Wie zijn
dat. Wel, Jacob was een „deugniet"
eeiï bedrieger; een, die Gods tijd
niet kon afwachte;n. Één, die veel
beloofd heeft bij Bethel, maar wei
nig tof stand heeft gebracht. Maar
God had een verbond opgericht
met Abram, Izaak en Jacob. Hij nam
dat zaad van Jacob apart. Hij ver
kondigde hun de volle zaligheid in
den komenden Messias. Zoo wou
Hij met geen volken handelendie
moesten Zijn getuigenissen en Zijn
verbondsgeheimen missen.
En als nu dat zaad van Jacob,
(dat zijn kinderen die het beeld
dragen van hun vader Jacob; on
deugend) op hun knieën liggen en
zeggen: Heere, wat is Uw onder
scheid groot, dat Gij met ons maakt
och Heere geef thans ook de ver-
hondsweldaden van nieuwe geboor
te door den H. Geest nu, dan
kunt ge er op rekenen, dat God
hoort. Dat God verhoort Vergeefs
zoeken is uitgesloten. Ik heb tot
dat zaad van Jacob niet gezegd,
zoekt Mij tevergeefs.
O, lezer, als ge het toch eens
geloofdet 1 Wat maakt ge God toch
tot een leugenaar, met Uwe redë-
neeringen. Dat zaad van Jacob, zijt
gij, menschenkind, die dit leest.
God heeft aan u laten arbeiden. U
het evangelie laten verkondigen. U
laten doopen in den Naam des
Drieëenigen I Op velerlei wijze u
genoodigd. Zoo wou Hij met geen
volken handelen. Die moesten Zijn
getuigenissen en Zijn verbondsge
heimen missen. Maar gij, gij hebt
het gehoord I Gij hoort het ook nu 1
Voor dat zaad is verwachting.
Wilt ge dan met allerlei, mis
schien schoonschijnende uitvluch
ten, uzelven weer vrij pleiten Zul
len we afspreken, onbekeerde zon
daar, dat gy wel wilt, maar dat God
niet wil 7 Uus dan 'is God een
leugenaar. En wat hierboven staat
is een leugen l Voelt ge wel, dat
het begint te klemmen in 'uw ge
weten? Dat de vijandschap op
rijst in uw hart, waardoor ge mis
schien „kwasie-zwaèr" zegt: Ja, ja
het zal zoo makkelijk niet gaan.
Maar o sterveling, zeg dat dan op
uw sterfbed, als de hel zal bran
den voor u; en uw geweten ont
vlammen; en de God der wrake.
Dien gij tot een leugenaar gemaakt
hebt, opstaan zalJ Ja, dan zal het
gelden„Zoek mij tevergeefs 1" Dan
krijgt gij gelijk, dat het vergeefs is,
om God te zoeken, want dan is
uw genadetijd voorbij. Dien hebt
gij verredeneerdvertheoretiseerd
verdogmatiseerdverdebattecrd
Ge hebt van alles gedaan, behalve
biddend God gezocht op uw
gebogen knieën
Gods heilsaanbieding is welmee
nend
Hij noodigt U\
Niet in de_ verborgen plaatsen
der aarde spreekt God. Dat doen
de vrijmetselaars. Dat doet de dwa
ze mensch. Maar God spreekt dui-
delijke, welmeenende taai.
Hij zoekt U, lezer!
O, zoekt toch ook Hem. Verhardt
u niet, maar laat u leiden. Want
Gods aanbod van zaligheid is op
recht gegrond. Dat hopen we de
volgende maal te hoorendat God
God kan blijven, als gij, zwarte zon
daar, in Zijn gemeenschap komt.
Gods deugden worden daardoor
niet gekrenkt, want er is een Mid
delaar, Die Borg is. Maar dat een
volgende keer!
A'hem.
Ds. den B.
THANS I
Voornaamste inhoud
niEuws
Advertentle-prQa 20 cent per regel. Recltmes 40 et; Dlentt-
aanvragen en -lanbledlngea via 1—6 regels 80 et.; Boek-aaa-
feondlglng 10 ceat per regel' CootrarteH beUagr^k lager
UITGAVE VAN
Gevestigd te MiddelhainU Piin» Hendiiksti. 122 C. Giro 167930 Poitbos 8 Tel. 17
AbonoementB-prijs 85 ceat per 3 maanden bij vooruitbetaling
Versehfint lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
3.
Ik heb niet in- het verborgene gespro*
ken, in ©ene donkere plaats der aarde;
Ik heb tot het zaad van Jacob niet ge*
zegd: Zoekt Mij tevergeefs; Ik ben
de Heere, Die gerechtigheid spreekt,
Die rechtmatige dingen verkondigt.
(Jcsaja 45 19.)
Mussert en Mussolini.
Zoo langzamerhand komt de geest van
het fascisme nu wel «penbaar. Bij de ver*
overing van de macht ontziet men zich
niet, dit op revolutionaire wijze te doen
en als minderheid door het geweld der wa*
pens het regeerkasteel in te nemen.
Eenmaal aan het bewind, steunt het fascis*
me niet, zooals het gaarne voorgeeft, op de
vernieuwde volksgeest, doch op geweren en
bajonetten. Het handhaaft zich door on*
derdrukking dei minderheden, door concen=<
tratiekampen en gewelddadige gelijkschake*
ling. Het spot met de rechtmatige volksin*
vloed en legt den dictator alle macht in
handen.
In'plaats van met de vreedzame wapenen
van den geestpoogt het zich staande te
houden met behulp van de militaire en ge^
militariseerde land* en partijmacht. Zoo doet
Mussoini in Itaië, zoO doet Hiter in Duitsch*
land, zoo zal Mussert in Nederland doen,
indien hij er nog eens in slaagt dictator te
worden in dit land, dat nooit andere dicta*
tuur gekend heeft dan die van Napoleon
in de Fransche tijd.
Deze Voorliefde voor geweld komt ook
wit in de 'buitenlandsche politiek. Mussoliiul
zal zich niet ontzieji, het Abessynische volk,
indien hij kans krijgt, door het geweld
van de oorlog te onderwerpen. Hij noemt
dat een beschavingswerk! In naam der be*
schaving wil hij gaan oorlogen, in naam
der beschaving moeten duizenden jonge men*
schenlevens de dood ingejaagd, duizenden
families in het ongeluk gestort en een vrij
en onafhankelijk VoJ(k tot een vazal van
Italië gemaakt.
Is het wonder,- dat de gansche wereld
dit demonische spel van den Italiaanschen
dictator met weerzin^ aanschouwt? Dit is
wel zeker: indien hij zijn wil doorzet en
Abess-ynië door de inacht van het zwaard
poogt te onderwerpen', hij de publieke opinie
der gansche wereld i tegenover zich vindt,
ook al zal v/aarschiji^ijk geen enkele groote
mogendheid en evenmin de Volkenbond
de moed hebben,_.^|l^^een halt toe te roepen
Ook het NederHïil.eiAe'volk, dat van na*
ture sterk anti*oorlogsgezind is, keurt zulk
optreden onvoorwaardelijk af. Het dateert
uit de strijd der koloniale veroveringsoorlo*
g«n, die in 'vele opzichten zulke donkere
bladzijden vormen in de historie der Euro*
peesche mogendheden. Het fascisme grijpt
naar die methoden terug en doet derhalve
pok een schrede terug op de weg der be*
schaving. Elk rechtgeaard Nederlander zal
dit betreuren, en tochmen zal hèt
misschien niet gelooven, maar er zijn Neder*
landers, die Mussolini's oorlogsplannen ver*
dedigen!
De aanvoerder van die Hollanders is
Mussert!
Deze dictator in spé van het vrije en fran*
ke Nederlandsche volk heeft onlangs in
een vergadering te Hillegersberg op een
hem gestelde vraag, hoe hij dacht over het
Italiaansdh*Abessynisch eonfli .t geantwoord,
dat hij het beschavingswerk, dat Mussolini
daar wilde gaan verrichten, geheel kon
billijken!
Ziedaar de geest van het fascisme. Dege*
nen, die van meening mochten zijn, dat helt
Nederlandsche fasicsme of nationaal*socialis*
me bezadigder is dan dat van buitenlandscihe
makelij, kunnen hieruit de conclusie trek*
ken, dat zij zich wel zeer sterk vergissen.
Indien het zich in sommige opzich.ten wat
gematigder voordoet, is dit niets anders dan
tactiek. Het fascisme ils stelsel kan zich
practisch niet anders handhaven dan door
geweld.
De zwerverszorg. De uitgaanskas
Een onopgelost vraagstuk Een
te«r werk De gelddragejr en de
straatzanger.
Niets is in de verzorging der armen zoo
ontmoedigend, dan dat de verleende hulp
geen verbetering aanbrengt. Het is waar,
de drang om uit liefde den naaste te
helpen is niet ontspro,ten uit de hoop, alle
leed en armoede uit de wereld weg \^e
nemen. O, neen, in het bijstaan van den
behoeftige, in het lenigen van diens nood,
ligt het doel der armenzorg. Dat neemt
niet weg, dat als de hulp z'óó kan gegeven
worden, dat de geholpene nu of spoedig
in staat zal zijn zichzelf een stuk brood
te verwerven, een heerlijk eindpunt bereikt
is. De kerken der Reformatie hebben hier*
voor steeds open oog gehad, in tegen*
stelling tot de Roomsche kerk, welke zich
niet' kan ontworstelen aan de leerstelling, dat
de zorg voor den arme allereerst de „hei*
ligheid" van den gever bevordert. Zoo komt
daar de arme op het tweede plan, hetgeen
niet uitgewischt wordt door het bouwen
van imposante gestichten en kloosters, waar*
mede Nederland' zoo zachtkens aan over*
voerd wordt.
Intusschen, als de arme zich schromelijk
ondankbaar betoont dat den gever leed.
En bijzondere volharding is er noodig om
hein jte blijven helpen, die elke poging
om uit zijn droeven toestand te worden
opgeheven, om het hardst tegenwerkt. Hier
raak ik alweer een teer punt aan. Heel de
verzorging der armen is een zeer teer werk,
'tvereischt een medelijdend hart, een gezond
oordeel en een gulle hand. Vandaar dat de
diakenen in het Kijkvensterregister hoog
staan aangeschreven omdat zij een liefde*
ambt bekleeden en de liefde is nooit vol*
daan; ze meent altijd te kort te komen.
En de beste diaken is hij, die geleerd
heeft zichzelf eens te bekijken, die praat
het kwaad niet goed, maar hij moet toch
eiken keer aan Paulus' vraag denken: „en
wie onderscheidt U en waf hebt gij dat gij
niet ontvangen hebt?
Maar ik moest over de zwervers, de
landloopers schrijven. De zorg voor hen is
moeilijk, soms hopeloos. Neem nu een be*
delaar. Hij komt'veelal in de kolonie Veen*
huizen terecht, omdat bedelen verboden is.
Voor de andere bedelaars en landloopers,
die nog niet met den rechter in aanraking
komen, hebben particulieren koloniehuizen
gesticht, o.a. „Het Hoogeland" te Opende en
de Chr. Ver. 'Welkom in Arnhem. Er is daar
een gezelschap bijeen van spiritusdrinkers,
souteneurs, e.d. Voor den te presiteeren
arbeid ontvangen zij een kleine belooning,
die hun wordt uitbetaald als de straftijd om
is. Komen zij dus vrij, dan reizen zij b.v.
per trein naar de streek die hun het liefst
is en het overige- geld is in korten tijd
weer verbrast. Zij beginnen dan hun bedel*
en zwerftochten opnieuw, tot zij wederom
worden veroordeeld. Dat gaat bij de meesiten
zoo het geheele leven door en menigeen
vindt in het open veld den dood door ver*
kommering of overmatig drankgebruik. En
nu zijn er heel wat studies o-ver het vraag*
stuk der zwerverszorg verschenen en heele
dagen in groote vergaderingen volgepraat,
maar tot heden is het nog niet gelukt hier»
voor een oplossing te vinden. Hoe meer gij
U er in verdiept, hoe stiller ge wordt onder
al het leed dat ook in dezen geleden
wordt. De overdenking leidt U van het een
tot het ander; als ge heel het menschelijk
leven overziet en bepeinst, dan komt ge
tot de vraag (met het antwoord) van den
Heidelbergermaar vanwaar komt dan deze
verdorven aard des menschen? Uit den val
en ongehoorzaamheid van onze eerste voor
ouders Adatn en Éva in het Paradijs. En
ga daar nu maar aanstaan met de sociale
wetten van onzen tijd, hef nu de ellende
op bij de wet! Op den bodem aller vragen,
ligt der wereld zonde*schuld. Waart gin
staat die weg te dragen, zoo beklim den
zegewagen, maar zoo niet: aanbidt den
Zoon! Zoo zong terecht da Costa. En zoo
wordt het in de Kerk des Heeren ook
verstaan. Deze verwacht geen Paradijs meer
in dit leven, maar een heerlijke staat na
dit leven, als God alle dingen zal nieuw
maken. Gelukkigen, die er een levende
hope Op mogen voeden!
Nu moge ten slotte niet vergeten wor*
den, dat onder de zwervers en landloopers
ook leden voorkomen van goeden huize,
zelfs menschen, die een geheel vermogen
hebben verbrast en nu tot''de allerlaagste
maatschappelijke trede gedaald zijn. Genoeg
om ons- te doen inzien hoe moeilijk het
werk onder deze beklagenswaardige lieden
is.
Nu, terwijl er voor 't Kijkvenster veel
politiek lumoer is te aanschouwen, terwijl
de toestand des lands penibeler wordt door=
dat alle'rki politieke bedoelingen beletten
die maatregelen met spoed te nemen welke
op het moment geboden zijn, dit moge
de- Kijkvensterman nu eens laten rusten,
't Is alles rusteloos als de zee. Ik moet nu
slriten met het verhaal van mijn Dordtschen
vriend. Circa 16 jaar geleden liep hij door
Dordrecht, met een zak zilver op den
schouder. (Een zak zilver is 500 guldens of
200 rijksdaalders.) Er komt een zwerver op
hem toe en' zegt: toe, geef mij die zak,
dan zing ik een lied voor je van den koning
van Italië. Meteen zet hij een keel op.
Ho, zegt de gelddrager, ik behoef het niet
te hooren."
„Dan zal ik zingen van den koning
van Spanje, is dat goed? 'Weer zet hij een
groote mond op.
„Neen, zegt de man met den zak, dat
is allemaal niets. Waar ik behagen in heb is
dit, zing dat nou eens ;mijn ziel vervuld
met heilsbespiegelingen, zal 't schoonste lied
van eenen koning zingen... (Ps. 45). Dat
is wat anders dan jouw liedjes."
Nu verandert de liedjeszanger. Hij zegt:
dat weet ik ook wel, ik ken dien pjsalm
wel. Mijn moeder was een vrome vrouw.
Op haar sterfbed riep zij mij, ik was
toen zes jaar. Ze zei; jongen, je kunt
niet sterven zoo je geboren bent hoor. En
denk er aan, die gelapte broek die je aan
hebt, die draag je nóg om der zonden wil."
Nu praatten die twee daar op straat nog
vrat voort, Vanzelfsprekend heeft, de man
met den geldzak den anderen goed gedaan
en hem onderdak enz. bezorgd. Maar ook
hier was, voor zoover, wij als menschen kun*
nen oordeelen, niet veel te bereiken want
de liedjeszanger is na een paar dagen uit
Dordt verdwenen. Wat de gesprekken bij
hem nalieten is ons niet bekend, dat weet
de Heere alleen.
Zoo is het blad vol en moet ik he,t
venster sluiten.
WAARNEMER.
KANTONGERECHT SOMMELSDIJK
Zitting van Vrijdag 12 Juli 1935
(VERVOLG)
Mej. A. A. A. B. te Stellendam werd ten
laste gelegd dat zij links van den weg had
gereden op een rijwiel.
Verdachte zeide dat zij oorspronkelijk
rechts reed toen zij uit de richting Dirksland
naar Sommclsdijk reed. Nabij de huizen ge»
komen ontmoette zij verbalisant, de ge*
meenteveldwachter van Sommelsdijk. Zij ver*
meende dat die haar richting gaf dat zij op
de kleine steentjes ter linkerzijde van den
weg moest rijden. Toen zij daarop bleef rij*
den kwam verbalisant haar achterna met
hei; gevolg dat zij nu voor het links van
den weg rijden terecht stond.
Verbalisant volhardde bij zijn verbaal.
Verdachte zeide dat toch niemand het in
zijn hoofd zou krijgen om links van den
weg te gaan rijden als een veldwachter in
het zicht is. Het O.M. meende rekening
te moeten houden met de misleiding die
mogelijk plaats gehad heeft, en vroeg schul*
dig verklaring zonder toepassing van straf.
Uitspraak idem.
Een zaak tegen J. A. D., bode te Stad aan
't Haringvliet, werd aangehouden opi getui*
gen te hooren. Verdachte had onvoorzich*
tig gereden met zijn auto.
J. M. te Dirksland had witlof geteeld
zonder vergunning. De gemachtigde van
verdachte de heer A. v. d. W. aldaar zeide
dat verdachte blijkens de stukken die door
hem ter tafel werden gebracht wel gerech*
tigd was geweest witlof te telen. Het O.M.
vroeg vrijspraak Uitspraak idem
L. R., koopman te Sommelsdijk, had met
een rijwiel op den Nollendijk te Melissant
niet voldoende rechts van den weg gereden.
Verdachte ontkende de ten laste legging.
Verdachtzei ie dat hij do 3r tegenkomend én
achteropkomend verkeer gedwongen was te
rijden waar hij mogelijk niet mocht rijden.
Mussert en Mussolini.
Uit het Kijkvenster: De gelddrager en dé
straatzanger.
Vervolg Rechtzaken Sommelsdiijk.
Binnenland: Vliegtuigramipen Moord
en doodslag Aanvang behandeling be«
zuinigingseontwerp.
Buitenland: Oorlog met Abessynië onver»
mijldelijk.
Gemeenteraad Si. Annaland en Stavenitse.