CHDWEEKBIADopGED.GD0nD5IAG vööönZUID-HOLLiriZCClJW^CIIE EILAMDEn EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 7e Jaarj^an^ ZATERDAG 1 JUNI 1935 No 640 N.V. Uitgeversmaatschappij »Eilanden-nieuws Examen vrees MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Dit nummer bestaat uït 2 bladen Christus blijvende gemeen schap met Zijn kerk Het zijn wel weinige, maar toch zeer troostrgke woorden, waarme de de Evangelist Mattheus zijn E- vangelie besluit Het zijn de laat ste woorden, gevloeid van de lip pen des Heeren, als Hij gereed staat van den top van den Olijfberg op te varen ten Hemel. Veertig da gen had Hij nog op aarde vertoeft Dat was die liefelijlse tijd, waarin de opgestane Borg gedurig met ge wisse kenteekenen Zich had ge openbaard. Thans zien we de elf jongeren verzameld op den Olijf berg, waar Jezus hen bescheiden had. Hij is in het midden van hen. Welk een ontroerend oogenblik, de vertegenwoordigers Van Christus' kerk. hier verzameld te zien aan Zijne voeten. Welk eene heilige rust vervult de ziel van den Mid delaar. Neen, nu geen bloed zwee- ten. Nu geen ter aarde vallen als een worm en geen man Nu geen bang geroep, maar heilige rust en verzadiging van vreugde. De hemel moet Hem nu ontvangen tot de tij den der wederoprichting aller din gen Scheiden gaat Hg van Zijne jongeren, om bezit te nemen van Zijnen glorietroon in den hemel en vandaar Zijne gezegende heerschap pij uit te oefenen over Zijn door Zijn bloed gekocht erfdeel. Maar zal Hij lichamelijk scheiden van Zijne jongeren, toch zal Hij met hen zijn. Daarvan getuigen Zijne laatste troostredenen. Welk een ge tuigenis, welk een vaste verzekering geeft Hij van Zijne bestendige te- tegenwoordigheid en blijvende ge meenschap bij en met hen. Neen, zij zouden niet aan zichzelven wor den overgelaten. «Ik ben met ulieden zegt, Hij. Het is niet.Ik zal met u zijn," maar: Ik ben met ulieden.' Ik ben* Hg, Dezelfde, die gezegd had .Mg is gegeven alle macht in den hemel en op de aarde.* Hg, Dezelfde, van Wien, wat ook veran deren moge, getuigd wordt«Chris tus Jezus is gi>tcren en heden De zelfde en tot in eeuwigheid." Hg is en blijft bg de Zgnen. Welke tegenwoordigheid is dit Van hoedanigen aard is zg Neen, niet naar het lichaam zou hg bij hen bUjven Dan ging Hg van hen. Dan wordt Hg opgenomen in den hemel en gezet aan 's Vaders Rech terhand. In Zgne llchamelgke tegen woordigheid hadden ze gedeeld. Drie jaren hadden ze met tlem ge wandeld. En na Zgne opstanding had Hg in die veertig dagen Zich dikwgis aan hen geopenbaard. Die tegenwoordigheid zou nu ophouden zg zouden Hem met hunne .sterfe- igke oogen niet meer zien. En toch zou Hg met hen zgn. Zg zouden Zgn geesteigk nabg zgn des te meer ervaren. Met Zgne Godheid Majes teit, Genade, en Geest wgkt Hg nim mer van de zgnen. Welk eene weldaad «Heere, waart Gg hier geweest, mgn broeder ware niet geistorven." Zooklaagdeeensdat zusterenpaar te Bethanië. Tevergeefs, meenden zg hadden zg Hem laten roepen Hg was niet tgdig genoeg gekomen Lazarus was gestorven. Zoo kan het Gods volk voorkomen, dat de Heet e niet meer met hen is. De klacht is Sion niet vreemd„De Heere heeft mg- ner vergeten; de Heere heeft mg- ner verlaten." Of: ,de Trooster die mgne ziel placht te troosten, is ver re van mg." Dan schgnt de Heere in Zgne belofte te falen. En 'toch, dat kan niet. Hg kan Zich wel be dekt houden voor de ziele Zgns volks maar de geesteUjke nabgheid aan hen onthouden, neen, dat kan niet. Geen enkel oogenblik. Zeker, onze ziel kan zoo bezwaard zgn ons oog met dofheid geslagen, door droefenis overmand. Maar dat doet niets te kort aan Zgne bgblgvende tegenwoordigheid bg de Zgnen. Ze ker, Hg is nu in den hemel, zit aan 's Vaders Rechterhand, vervult daar zgne tioogepriesterlgke bedlening in zgne altgd durende voorbidding Hg vertegenwoordigt Zich daar gedurig bg den Vader in de kracht van Zgne offerande, maar dit verhindert nietZifne bestendige tegenwoordigheid bg Zgn volk, al wordt Hg door vleescheigke oogen niet meer aanschouwd. Door het geloof zal ^gne nabgheid worden gekend en Zgne tegenwoordigheid worden gesmaakt Dat kan geen vgand verhinderen. De onzienHjke geestelgke gemeenschap van den verheerJgkten Borg met de Zgnen kan door geen enkele menscheHjke wet worden verhinderd. Hier wordt de stem des drgvers niet gehoord. Hier heeft Satan geene macht. Chris tus gemeenschap met Zgn volk is een bHjvende gemeenschap. Nooit kan die v/orden onderbroken. Zg is maar niet voor een oogenblik. Ze is ook niet beperkt tot de jon geren, tot wie de opgevaren Borg sprak. Neen, .Ik ben met ulieden al de A&è^n fot de voleinding der we- reld/ is Znn woord. Zeker, dierbaar troostwoord voor deze jongeren, die aanschouwers geweest zgn van Jezus opvaring ten hemel. Die Hem nastaren, tot een wolk Hem weg nam voor hun gezicht. Als getrou we getuigen van Christus zouden zg weldra uitgezonden worden, om Christus en Dien gekruist te pre diken allen creaturen. Maar daarin zouden zg niet alleen gelaten wor den. Hun verheerigkt Hoofd, De zelfde, Die opgevaren is met ge juich, de Heere met geklank der bazuin, Diedaar ontvangenenverwel- komd is door de zalige troongees- ten en de zielen der volmaakt rechtvaardigen. Die zou met hen zgn endatal de dagen. Zoowel op Sabbathdagen als op werkdagen der week. Zoo op zonnige als op bewolkte dagen. Zoo in Zomer- als in winter tg den. Zoowel ten dage van vreugde als van droefheid. LiefeHjke verzekering. Maar dat is het deel van alle ware geloovigen. Neen, het is niet opgehouden met deze jongeren. Nog wandelt Hg tusschen de ze ven gouden kandelaren. Nog is Hg bg Zijn volk. Waar ook maar twee of drie vergaderd zgn in Zgnen Naam, is Hg in het midden. Welk eene verstroosting. Hg is bg de Zg nen tot de voleinding der wereld. Hoe zorgzaam de tgden ook mo gen zgn. Hoe ook donicerheid de aatde bedekt en duisternis de vol ken. Al is Sion overgebleven als een nachthutje in den komkommer hof, als een belegerde stad, geen nood. Zgn Woord heeft nog kracht, is nog niet ter aarde gevallen. Hg bemint Zgn Sion boven alle wonin gen van Jacob en dat bewgst Hg in de bediening Zgner gena door den Heiligen Geest. O zeker, dag aan dag wgkt Zgn' volk van Hem af, maken zg Zgne tegenwoordigheid zich onwaardig. Maar toch, dit maakt Zgn laatste troostwoord, op aarde gesproken toen Hg opvoer ten hemel, niet krachteloos. Hij breekt Zgoe nabg' heid geen oogenblik af. Hg is en big ft bg de Zgnen en bedekt al hunne ongereciitigheid en reinigt hunne harten door Zgn gena. Wel wandelt Hg soms in donkerheid, maar nooit verre van hen. In Zgn bitterste Hjden in Gethsemane gaat Hg niet verder dan een steenworp van zgne discipelen af. Daarom, die gunstrgke tegenwoordigheid van den verheerlijkten Borg is de stok en staf der vertroosting Zgns volks Daardoor mogen Gods kinderen weer telkens hun imoede hoofd uit hunne ellende oprichten en ont vangen zg eeneit vrgmoedigen toe gang tot den trcöjn Zgrer gena. Hoe wordt dat^ openbaar in al de wegen die God teet Zgn volk houdt Let maar op de^e jongeren. De scheidende Borg^ wist, wat Zgne jongeren wachtfe. Aan hoeveel smaad en verachting zg zouden blootstaan, hoeveel spot en hoon, straks reeds op den Pinksterdag. Hg wist aan hoeveel gevaren en verdrukking zg onderhevig zou den zgn, waarin zg ervaren zouden dat zg als schapen waren uitge zonden tusschen de wolven. Dat zg onderworpen zouden zgn aan verzoekingen des Satans. Maar dan zouden zg ervaren, dat, alhoewel Hg licbamelgk van hen was heen», gegaan. Hg nochtans met hen was ook wanneer zg tegenover Raads- heeren en Overheden zouden ge steld zgn. Aanschouwd deze jon geren. Welk een onderscheid is er onder. hen. Petrus 'de vurige, maar die zulk een bitteren druppel in schonk in denkélk van Jezus'igden Thoma", die eerst zien en tasten moet, Johannes, de discipel, dien Jezus liefhad Zg allen nochtans zgn Christus dierbaar. Hg omvat hen allen en zal hen niet begeven nog verlaten. Dat beloofde hg. Dat schonk hg. Al v^art Hg op ten he mel, het is nfet om Zich aan hen te onttrekken. D.ïarom gaan zg niet troosteloos den lOUjfberg af. En komen straks drrakwegen over hen, geen nood. Hg i.cibg hen. Met Hem konden Paulus J;n Silas het uit houden in de gevangenis en Gode lofzingen. Bg Petrus was Hg om de kerker deuren hem te openen. Stephanus kon in de kracht van Christus ster vend bidden voor zgne vganden. Johannes, de balling op Patmos, was de ballingschap zoet vanwege de tegenwoordigheid van Christus. En zeg mg, is er ooit een weg van krankte, van armoede, van moeite en strgd tezwaar geweest om met den Heere te betreden? Hebben de martelaren er niet van gezon gen onder dewreedste folterin gen, als het vuur hunne lichamen ver teerde? Daarom troostrgke belofte- Welk een onwaardeerbaar testa ment liet Christus achter voor al de Zgnen, Neen, met Zgne vganden is Christus niet. Hg is niet met de genen, die een gdel vertrouwen koesteren en den wortel des levens missen. Saul vliedt tot detooveres te Endor. Demas tot de wereld. En het baat Judas niet, of hg in wan hoop uitroeptik heb ver aden on schuldig bloed. O zondaar, ziet toe. Buig u nog voor Hem neder Maar Sion komt op uifdewoes- tgn, liefeigk leunende op haren Liefste, Die /gne kracht in hare zwakheid volbrengt. Sion zal niet bewogen worden, God is in het midden van haar. Deze belofte geldt allen, die door het geloof Hem in geplant zgn, die bunne kleederen hebben wit gemaakt in het bloed des Lams. Hg is met u, alschgnen alle dingen u tegen te zgn Al is Hg in den hemel, nochtans ook met u in voor- en tegenspoed, in bigdschap en droefheid, in leven en in sterven. Daarom behoeft gg niet te vree zen, allen gg, die pp den Heere hoopt. Het woord Zgner belofte bigft vast en ongebroken. Het is de zalige troost en sterkte van Je zus' hemelvaart: „En ziet, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld, Amen". Ds. B^ Voornaamste inhoud Aavertentle-prQs 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dleatt- aanvragea en -unbiedlngeii vaa 1—6 regels 80 et.; Boek-aaa- kondiglBg 10 eeat per reüel' Contrartea belaagrQk lager UllUAVE VAN Geveitigd Ie Middelhainii - Ptin. Hendiiksti. iZtM Giro 167930 Postboz 8 Tel. 17 Abonnements-prlJB 85 ceat per 3 maanden bij vooruitbetaling Verschijnt iederea Woensdag ea Zaterdag 2 maal per week Aizoaderinke aummers 5 ceat. Buitenland 8 gulden per jaar (Hemelvaartsdag). En ziet, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen. Matth. 28 20. Geen sprake van, indien Gij slechts Mijn- hart's Zenuwfabletten gebruikt Buisje 75 et. Bij Apoth. en Diogisten. Italië en Abessynië. Het recht van den sterks^te lieerscht nog algemeen tusschen de volkeren. In spijt van den Volkenbond en alle vrederoepers. Dat ziet men ook weer in de kwestie tus* schen Italië en Abess/nië. Er hebben tusschen beide landen; grens* incidenten plaats gevonden. Geen nood zou men zoo zeggen, daar is de Volkenbond juisi) voor om zulk soort geschillen op tie lossen. Ja, maar het eigenaardige is dat men doodsbang is om dit geschil voor den Volkenbond te brengen. Zie je Italië is een groote mogendheid die men niet graag voor het hoofd stoot en nu, ja al is de openbare metning op de hand van. Abessynië, 'hef gaat toch maar. niet aan, dat onbeduidende landje in het gelijk te stellen tegenover I)(alië. Neen voor den Volkenbond mag deze kwestie niet komen. Wat zit daar eigenlijk een vernietigend vonnis in voor den Volkenbond. We lazen ergens dat men dit geschil absoluut niet voor den'Volken* bond wilde hebben omdat als dit lichaam met de oplossing niet slaagde de Volken* bond dan hopeloos geblameerd zou zijn. Inderdaad. Die stem kwam uit Volkenbonds* kringen. Wat spreekt daar een groote mate van twijfel uit tegenover den Volkenbond. Er zijn geschillen, maar men durft ze niet voor den Volkenbond brengen omdat men uiterst bang is, dat ze er niet tot oplossing gebracht kunnen worden, 't Is wat moois. En dan zoo op te geven van die Volken* bond. Zelfs door leiders in, ons land die zich Christelijk noemen. De Volkenbond is een orgaan om dcmenschen valsdh ver* trouwen bij te brengen, om, de menschen in slaap te sussen, 't Kan ook niet anders, om; dat de grondslag verkeerd is. Het wankele humanistische fondament kan geen werkeUjR gebouw dragen, dat tot nut van de mensch* heid is. Tenslotte 'hebben dan de twee vrienden Engeland en Frankrijk Italië tot rede wetlen te brengen. Op grond van de gerechtigheid? Staat te vrezen, dat het meer is op grond van hun eigen belangen, die bij Abessynië betlrokken zijn. Wei is weer duidelijk gebleken, dat de Volkenbond de leuze is van de twintigste eeuw, waardoor de volkeren zich laten verblinden. CORRESPONDENTIE Voor Ingezonden Stukken vsfas in dj^ nummer geen plaats. (Rte:d\ De Eerste Zeiulingslanddag op Goeree en Overflakkee De eerste Zendingslanddag op Goeree en Overflakkee gehouden, behoort weer tot het verleden. Naar schatting waren er een 800 menschen op het kerkplein, die zich niet zullen be* klagen tegenwoordig te zijn geweest. Het programma was rijk en vol afwisse* ling. Vijf sprekers hebben 'het nut en de noodzakelijkheid der zending laten zien. Ds. van der Wal van Dirksland plaatste zijn gehoor bij de opening reeds midden in dit belangrijke vraagstuk: trok ons ei* landers uil ons 'isolement, waarin we niet alleen door het water, maar 'helaas ook ten opzichte van de zending ons meeren* deels schuil 'houden. Dan kwam Ds. van Nie, van Hoogeveen die de aanwezigen wakker schudde uit de lauwheid waarin men meestal tegenover de zending staat en trachtte verantwoordelijk* heidsgevoel bij te brengen niet alleen voor onzen naasten buurman, maar ook voor onze zwarte mede*menschen aan de andere zijde van den aardbol. „In Gods wereld" was het onderwerp, in die wereld leven wij, niet 1"^ geval, maar van „de kant van God". Origineele taal sprak die man, nu eens geen gepreek over de zending, maar dagelijksche taal, over niet alle*dag gehoorde dingen. De jonge predikant Ds. W. Rijnsburger van Oud*BeijerIand sprak over: „De wortel van Isaï tot een banier der Volkeren" en Ds. P. Bouw sprak na de pauze over „Het Schuldvraagstuk." Keurige en passende, maar ook ernstjge onderwerpen, die van UIT HET KIJK VENSTER: Bezinning ovw bezuiniging. Italië en Abessynië. Roode schoolpolitjek. De eerste Zendingslanddag op Flafckee, ge> houden te Middelhawiis, De Veemarkt te Elfen en Leur. De faillissemeatsskwestie der R.T.M. uitge= steld, voor nadef onderzoek. De tarwesteun (Binnenland.) Gemeenteraad Herkingen. (De sleunverlee» ning.) Zeeland: Gemeenteriaad Tholen en Oud« Vossemeer.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1