CHDWEEKBIADopGED.GD0nD5IAG vööönZUID-HOLLiriZCClJW^CIIE EILAMDEn
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
7e Jaarj^an^
ZATERDAG 1 JUNI 1935
No 640
N.V. Uitgeversmaatschappij »Eilanden-nieuws
Examen vrees
MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Dit nummer bestaat uït 2 bladen
Christus blijvende gemeen
schap met Zijn kerk
Het zijn wel weinige, maar toch
zeer troostrgke woorden, waarme
de de Evangelist Mattheus zijn E-
vangelie besluit Het zijn de laat
ste woorden, gevloeid van de lip
pen des Heeren, als Hij gereed
staat van den top van den Olijfberg
op te varen ten Hemel. Veertig da
gen had Hij nog op aarde vertoeft
Dat was die liefelijlse tijd, waarin
de opgestane Borg gedurig met ge
wisse kenteekenen Zich had ge
openbaard. Thans zien we de elf
jongeren verzameld op den Olijf
berg, waar Jezus hen bescheiden
had. Hij is in het midden van hen.
Welk een ontroerend oogenblik, de
vertegenwoordigers Van Christus'
kerk. hier verzameld te zien aan
Zijne voeten. Welk eene heilige
rust vervult de ziel van den Mid
delaar. Neen, nu geen bloed zwee-
ten. Nu geen ter aarde vallen als
een worm en geen man Nu geen
bang geroep, maar heilige rust en
verzadiging van vreugde. De hemel
moet Hem nu ontvangen tot de tij
den der wederoprichting aller din
gen Scheiden gaat Hg van Zijne
jongeren, om bezit te nemen van
Zijnen glorietroon in den hemel en
vandaar Zijne gezegende heerschap
pij uit te oefenen over Zijn door
Zijn bloed gekocht erfdeel.
Maar zal Hij lichamelijk scheiden
van Zijne jongeren, toch zal Hij met
hen zijn. Daarvan getuigen Zijne
laatste troostredenen. Welk een ge
tuigenis, welk een vaste verzekering
geeft Hij van Zijne bestendige te-
tegenwoordigheid en blijvende ge
meenschap bij en met hen. Neen,
zij zouden niet aan zichzelven wor
den overgelaten. «Ik ben met ulieden
zegt, Hij. Het is niet.Ik zal met
u zijn," maar: Ik ben met ulieden.'
Ik ben* Hg, Dezelfde, die gezegd
had .Mg is gegeven alle macht in
den hemel en op de aarde.* Hg,
Dezelfde, van Wien, wat ook veran
deren moge, getuigd wordt«Chris
tus Jezus is gi>tcren en heden De
zelfde en tot in eeuwigheid." Hg is
en blijft bg de Zgnen.
Welke tegenwoordigheid is dit
Van hoedanigen aard is zg Neen,
niet naar het lichaam zou hg bij
hen bUjven Dan ging Hg van hen.
Dan wordt Hg opgenomen in den
hemel en gezet aan 's Vaders Rech
terhand. In Zgne llchamelgke tegen
woordigheid hadden ze gedeeld.
Drie jaren hadden ze met tlem ge
wandeld. En na Zgne opstanding
had Hg in die veertig dagen Zich
dikwgis aan hen geopenbaard. Die
tegenwoordigheid zou nu ophouden
zg zouden Hem met hunne .sterfe-
igke oogen niet meer zien. En toch
zou Hg met hen zgn. Zg zouden
Zgn geesteigk nabg zgn des te meer
ervaren. Met Zgne Godheid Majes
teit, Genade, en Geest wgkt Hg nim
mer van de zgnen. Welk eene weldaad
«Heere, waart Gg hier geweest,
mgn broeder ware niet geistorven."
Zooklaagdeeensdat zusterenpaar te
Bethanië. Tevergeefs, meenden zg
hadden zg Hem laten roepen Hg was
niet tgdig genoeg gekomen Lazarus
was gestorven. Zoo kan het Gods
volk voorkomen, dat de Heet e niet
meer met hen is. De klacht is Sion
niet vreemd„De Heere heeft mg-
ner vergeten; de Heere heeft mg-
ner verlaten." Of: ,de Trooster die
mgne ziel placht te troosten, is ver
re van mg." Dan schgnt de Heere
in Zgne belofte te falen. En 'toch,
dat kan niet. Hg kan Zich wel be
dekt houden voor de ziele Zgns
volks maar de geesteUjke nabgheid
aan hen onthouden, neen, dat kan
niet. Geen enkel oogenblik. Zeker,
onze ziel kan zoo bezwaard zgn
ons oog met dofheid geslagen, door
droefenis overmand. Maar dat doet
niets te kort aan Zgne bgblgvende
tegenwoordigheid bg de Zgnen. Ze
ker, Hg is nu in den hemel, zit aan
's Vaders Rechterhand, vervult daar
zgne tioogepriesterlgke bedlening
in zgne altgd durende voorbidding
Hg vertegenwoordigt Zich daar
gedurig bg den Vader in de
kracht van Zgne offerande, maar
dit verhindert nietZifne bestendige
tegenwoordigheid bg Zgn volk, al
wordt Hg door vleescheigke oogen
niet meer aanschouwd. Door het
geloof zal ^gne nabgheid worden
gekend en Zgne tegenwoordigheid
worden gesmaakt Dat kan geen
vgand verhinderen. De onzienHjke
geestelgke gemeenschap van den
verheerJgkten Borg met de Zgnen
kan door geen enkele menscheHjke
wet worden verhinderd. Hier wordt
de stem des drgvers niet gehoord.
Hier heeft Satan geene macht. Chris
tus gemeenschap met Zgn volk is
een bHjvende gemeenschap. Nooit
kan die v/orden onderbroken. Zg
is maar niet voor een oogenblik.
Ze is ook niet beperkt tot de jon
geren, tot wie de opgevaren Borg
sprak. Neen, .Ik ben met ulieden
al de A&è^n fot de voleinding der we-
reld/ is Znn woord. Zeker, dierbaar
troostwoord voor deze jongeren,
die aanschouwers geweest zgn van
Jezus opvaring ten hemel. Die Hem
nastaren, tot een wolk Hem weg
nam voor hun gezicht. Als getrou
we getuigen van Christus zouden
zg weldra uitgezonden worden, om
Christus en Dien gekruist te pre
diken allen creaturen. Maar daarin
zouden zg niet alleen gelaten wor
den. Hun verheerigkt Hoofd, De
zelfde, Die opgevaren is met ge
juich, de Heere met geklank der
bazuin, Diedaar ontvangenenverwel-
komd is door de zalige troongees-
ten en de zielen der volmaakt
rechtvaardigen. Die zou met hen
zgn endatal de dagen. Zoowel op
Sabbathdagen als op werkdagen
der week. Zoo op zonnige als op
bewolkte dagen. Zoo in Zomer- als
in winter tg den. Zoowel ten dage
van vreugde als van droefheid.
LiefeHjke verzekering.
Maar dat is het deel van alle
ware geloovigen. Neen, het is niet
opgehouden met deze jongeren.
Nog wandelt Hg tusschen de ze
ven gouden kandelaren. Nog is Hg
bg Zijn volk. Waar ook maar twee
of drie vergaderd zgn in Zgnen
Naam, is Hg in het midden. Welk
eene verstroosting. Hg is bg de Zg
nen tot de voleinding der wereld.
Hoe zorgzaam de tgden ook mo
gen zgn. Hoe ook donicerheid de
aatde bedekt en duisternis de vol
ken. Al is Sion overgebleven als
een nachthutje in den komkommer
hof, als een belegerde stad, geen
nood. Zgn Woord heeft nog kracht,
is nog niet ter aarde gevallen. Hg
bemint Zgn Sion boven alle wonin
gen van Jacob en dat bewgst Hg
in de bediening Zgner gena door
den Heiligen Geest.
O zeker, dag aan dag wgkt Zgn'
volk van Hem af, maken zg Zgne
tegenwoordigheid zich onwaardig.
Maar toch, dit maakt Zgn laatste
troostwoord, op aarde gesproken
toen Hg opvoer ten hemel, niet
krachteloos. Hij breekt Zgoe nabg'
heid geen oogenblik af. Hg is en
big ft bg de Zgnen en bedekt al
hunne ongereciitigheid en reinigt
hunne harten door Zgn gena. Wel
wandelt Hg soms in donkerheid,
maar nooit verre van hen. In Zgn
bitterste Hjden in Gethsemane gaat
Hg niet verder dan een steenworp
van zgne discipelen af. Daarom, die
gunstrgke tegenwoordigheid van
den verheerlijkten Borg is de stok
en staf der vertroosting Zgns volks
Daardoor mogen Gods kinderen
weer telkens hun imoede hoofd uit
hunne ellende oprichten en ont
vangen zg eeneit vrgmoedigen toe
gang tot den trcöjn Zgrer gena.
Hoe wordt dat^ openbaar in al de
wegen die God teet Zgn volk houdt
Let maar op de^e jongeren. De
scheidende Borg^ wist, wat Zgne
jongeren wachtfe. Aan hoeveel
smaad en verachting zg zouden
blootstaan, hoeveel spot en hoon,
straks reeds op den Pinksterdag.
Hg wist aan hoeveel gevaren
en verdrukking zg onderhevig zou
den zgn, waarin zg ervaren zouden
dat zg als schapen waren uitge
zonden tusschen de wolven. Dat
zg onderworpen zouden zgn aan
verzoekingen des Satans. Maar dan
zouden zg ervaren, dat, alhoewel
Hg licbamelgk van hen was heen»,
gegaan. Hg nochtans met hen was
ook wanneer zg tegenover Raads-
heeren en Overheden zouden ge
steld zgn. Aanschouwd deze jon
geren. Welk een onderscheid is er
onder. hen. Petrus 'de vurige, maar
die zulk een bitteren druppel in
schonk in denkélk van Jezus'igden
Thoma", die eerst zien en tasten
moet, Johannes, de discipel, dien
Jezus liefhad Zg allen nochtans zgn
Christus dierbaar. Hg omvat hen
allen en zal hen niet begeven nog
verlaten. Dat beloofde hg. Dat
schonk hg. Al v^art Hg op ten he
mel, het is nfet om Zich aan hen
te onttrekken. D.ïarom gaan zg niet
troosteloos den lOUjfberg af. En
komen straks drrakwegen over hen,
geen nood. Hg i.cibg hen. Met Hem
konden Paulus J;n Silas het uit
houden in de gevangenis en Gode
lofzingen.
Bg Petrus was Hg om de kerker
deuren hem te openen. Stephanus
kon in de kracht van Christus ster
vend bidden voor zgne vganden.
Johannes, de balling op Patmos,
was de ballingschap zoet vanwege
de tegenwoordigheid van Christus.
En zeg mg, is er ooit een weg van
krankte, van armoede, van moeite
en strgd tezwaar geweest om met
den Heere te betreden? Hebben
de martelaren er niet van gezon
gen onder dewreedste folterin gen,
als het vuur hunne lichamen ver
teerde? Daarom troostrgke belofte-
Welk een onwaardeerbaar testa
ment liet Christus achter voor al
de Zgnen, Neen, met Zgne vganden
is Christus niet. Hg is niet met de
genen, die een gdel vertrouwen
koesteren en den wortel des levens
missen. Saul vliedt tot detooveres
te Endor. Demas tot de wereld. En
het baat Judas niet, of hg in wan
hoop uitroeptik heb ver aden on
schuldig bloed. O zondaar, ziet toe.
Buig u nog voor Hem neder
Maar Sion komt op uifdewoes-
tgn, liefeigk leunende op haren
Liefste, Die /gne kracht in hare
zwakheid volbrengt. Sion zal niet
bewogen worden, God is in het
midden van haar. Deze belofte geldt
allen, die door het geloof Hem in
geplant zgn, die bunne kleederen
hebben wit gemaakt in het bloed
des Lams. Hg is met u, alschgnen
alle dingen u tegen te zgn Al is
Hg in den hemel, nochtans ook
met u in voor- en tegenspoed, in
bigdschap en droefheid, in leven
en in sterven.
Daarom behoeft gg niet te vree
zen, allen gg, die pp den Heere
hoopt. Het woord Zgner belofte
bigft vast en ongebroken. Het is
de zalige troost en sterkte van Je
zus' hemelvaart: „En ziet, Ik ben
met ulieden al de dagen tot de
voleinding der wereld, Amen".
Ds. B^
Voornaamste inhoud
Aavertentle-prQs 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dleatt-
aanvragea en -unbiedlngeii vaa 1—6 regels 80 et.; Boek-aaa-
kondiglBg 10 eeat per reüel' Contrartea belaagrQk lager
UllUAVE VAN
Geveitigd Ie Middelhainii - Ptin. Hendiiksti. iZtM Giro 167930 Postboz 8 Tel. 17
Abonnements-prlJB 85 ceat per 3 maanden bij vooruitbetaling
Verschijnt iederea Woensdag ea Zaterdag 2 maal per week
Aizoaderinke aummers 5 ceat. Buitenland 8 gulden per jaar
(Hemelvaartsdag).
En ziet, Ik ben met ulieden al de
dagen tot de voleinding der wereld.
Amen. Matth. 28 20.
Geen sprake van, indien Gij slechts Mijn-
hart's Zenuwfabletten gebruikt Buisje 75
et. Bij Apoth. en Diogisten.
Italië en Abessynië.
Het recht van den sterks^te lieerscht nog
algemeen tusschen de volkeren. In spijt van
den Volkenbond en alle vrederoepers.
Dat ziet men ook weer in de kwestie tus*
schen Italië en Abess/nië.
Er hebben tusschen beide landen; grens*
incidenten plaats gevonden. Geen nood zou
men zoo zeggen, daar is de Volkenbond
juisi) voor om zulk soort geschillen op
tie lossen. Ja, maar het eigenaardige is dat
men doodsbang is om dit geschil voor den
Volkenbond te brengen. Zie je Italië is een
groote mogendheid die men niet graag voor
het hoofd stoot en nu, ja al is de openbare
metning op de hand van. Abessynië, 'hef
gaat toch maar. niet aan, dat onbeduidende
landje in het gelijk te stellen tegenover
I)(alië. Neen voor den Volkenbond mag
deze kwestie niet komen. Wat zit daar
eigenlijk een vernietigend vonnis in voor
den Volkenbond. We lazen ergens dat men
dit geschil absoluut niet voor den'Volken*
bond wilde hebben omdat als dit lichaam
met de oplossing niet slaagde de Volken*
bond dan hopeloos geblameerd zou zijn.
Inderdaad. Die stem kwam uit Volkenbonds*
kringen. Wat spreekt daar een groote mate
van twijfel uit tegenover den Volkenbond.
Er zijn geschillen, maar men durft ze niet
voor den Volkenbond brengen omdat men
uiterst bang is, dat ze er niet tot oplossing
gebracht kunnen worden, 't Is wat moois.
En dan zoo op te geven van die Volken*
bond. Zelfs door leiders in, ons land die
zich Christelijk noemen. De Volkenbond
is een orgaan om dcmenschen valsdh ver*
trouwen bij te brengen, om, de menschen in
slaap te sussen, 't Kan ook niet anders, om;
dat de grondslag verkeerd is. Het wankele
humanistische fondament kan geen werkeUjR
gebouw dragen, dat tot nut van de mensch*
heid is. Tenslotte 'hebben dan de twee
vrienden Engeland en Frankrijk Italië tot
rede wetlen te brengen. Op grond van
de gerechtigheid?
Staat te vrezen, dat het meer is op
grond van hun eigen belangen, die bij
Abessynië betlrokken zijn. Wei is weer
duidelijk gebleken, dat de Volkenbond de
leuze is van de twintigste eeuw, waardoor
de volkeren zich laten verblinden.
CORRESPONDENTIE
Voor Ingezonden Stukken vsfas in dj^
nummer geen plaats.
(Rte:d\
De Eerste Zeiulingslanddag
op Goeree en Overflakkee
De eerste Zendingslanddag op Goeree en
Overflakkee gehouden, behoort weer tot
het verleden.
Naar schatting waren er een 800 menschen
op het kerkplein, die zich niet zullen be*
klagen tegenwoordig te zijn geweest.
Het programma was rijk en vol afwisse*
ling.
Vijf sprekers hebben 'het nut en de
noodzakelijkheid der zending laten zien.
Ds. van der Wal van Dirksland plaatste
zijn gehoor bij de opening reeds midden
in dit belangrijke vraagstuk: trok ons ei*
landers uil ons 'isolement, waarin we niet
alleen door het water, maar 'helaas ook
ten opzichte van de zending ons meeren*
deels schuil 'houden.
Dan kwam Ds. van Nie, van Hoogeveen
die de aanwezigen wakker schudde uit de
lauwheid waarin men meestal tegenover de
zending staat en trachtte verantwoordelijk*
heidsgevoel bij te brengen niet alleen voor
onzen naasten buurman, maar ook voor
onze zwarte mede*menschen aan de andere
zijde van den aardbol. „In Gods wereld"
was het onderwerp, in die wereld leven
wij, niet 1"^ geval, maar van „de kant
van God". Origineele taal sprak die man,
nu eens geen gepreek over de zending,
maar dagelijksche taal, over niet alle*dag
gehoorde dingen.
De jonge predikant Ds. W. Rijnsburger
van Oud*BeijerIand sprak over: „De wortel
van Isaï tot een banier der Volkeren" en
Ds. P. Bouw sprak na de pauze over
„Het Schuldvraagstuk." Keurige en passende,
maar ook ernstjge onderwerpen, die van
UIT HET KIJK VENSTER: Bezinning ovw
bezuiniging.
Italië en Abessynië.
Roode schoolpolitjek.
De eerste Zendingslanddag op Flafckee, ge>
houden te Middelhawiis,
De Veemarkt te Elfen en Leur.
De faillissemeatsskwestie der R.T.M. uitge=
steld, voor nadef onderzoek.
De tarwesteun (Binnenland.)
Gemeenteraad Herkingen. (De sleunverlee»
ning.)
Zeeland: Gemeenteriaad Tholen en Oud«
Vossemeer.