ChQWEEKBLADopGED.GROriDSLAG vöSoDEZUID-HOLLIriZEEUWSCHE EILAHDEn r 7e Jaarjjanjj WOENSDAG 29 MEI 1955 No 639 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws Ben Lindsley. g Het Communisme in woord en daad MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Zendingslanddag op Flakkee. piiuniiJiiiniiiiiiiiiiiiiiiinjiiiiiJiiiiiiwiiiiiM 5Vo Eersfe-Hypotheek-OBLIGATIE-LBENING der N.V. Stoomschelpenzuigerij en Schelpkalk- branderij fe Brielle. W^T Mede als gevolg van onze advertentie riep de Trus tee der Leening een vergadering bijeen op 8 Juni a.s. om 2 uur, ten kantore der N.V. te Brielle. Op deze vergadering zullen zeer zeker belangrijke punten behandeld moeten worden, waarom ^ij, alle oblitatiehoudcrs dringend in overweging geven deze vergadering persoonlek bij te wonen. Op ons schrijven, waarin wij uitloting van obligaties eischten, deelde de N.V. Eilandenbank, Trustee der Leening ons nl. mede: ,Het stellen van eischen Uwerzijds heeft in dezen dus geen zin, want waar niet is verliest zelfs de kei zer zijn recht,* alsmede dat de Directeur (dhr. v. d. Wallen Jr,) tot een beduidende renteverlaging wenscht te komen. KOMT ALLEN, WAAKT VOOR UW BELANGEN 1 Namens eenige Obligatiehouders N. WESSEL Groenedijk 46. Dordrecht ^uiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiii Voornaamste inhoud; annanDaananaaaananaanaaannan a a door B. VAN DER JAGT aaaaaaaaaaaaaaaaaDaaaaDaaaaa Advertentle-prQs 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dlenet- aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aaa- kondlglng 10 ceat per reëel' ContrtrteB belangrQk lager tf UITGAVE VAN Gevestiga te Middelharnii - Prins Hendiiktlr. 122 C. Giro 167930 Poalbox 8 Tel. 17 V Abonnements-prljs 85 eent per 3 maanden bij vooruitbetaling Versehijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week AfzonderlQke nnmmeri 5 eent. Buitenland 8 galden per jaar Hebt gij weleens gehoord of gelezen van Ben Lindsley? Niet? Deze man heeft toch meermalen van zich doen spreken. Ben Lindsley is een vermaard kinder»^ rechter in Amerika. Uit den aard van :5ijln beroep, kwiam hij met zulke toestanden in aanraking, waarvan wij, menschen, die zich slechts met het ge' wone dagelijksche leven bemoeien, ons geen voorstelling van kunnen maken. De ge^ volgen der zonde zijn aller verschrikkelijkst en vreeselijkst. Bea Lindsley, aanschouwde die ontaar^ ding ,hij zag die beestachtigheid, maar he» laas niet als de ware aard van het men^ schelijk geslacht, uit den vader den duivel, o neen. maar als iets dat van buiten af inkomt. Vanzelfsprekend, omdat dit er zoo'n nauw verband mede houdt, wijdde hij zijn aan* dacht aan het huwelijk en de zorg der ouders aan de kinderen. En zie, Ben Lindsley, vindt de oplossing. Al dat oude, dat deugde niet. Mogelijk heel best in vroeger eeuwen, maar niet voor dezen beschaafden tijid. Moderne menschen, moderne theoriën. Een nieuwe huwelijksband. Adh, spreek ei* gentlijk niet over huwelijk, want dat her* innert aan die oude idee, de slaventosifin die twee menschen voor hun leven aan elkander verbond. Spreek van eene liefelijke overeenkomst, die een jongen en meisje, of man en vrouw, in goede harmonie met elkander sluiten, een kameraaidsdhaipshuweliijlk, niet gebonden aan kerkelijke of burgerlijke wtetten, maar Waarin beide partijen geheel vrij zijn. Paste men bij e' Ikander ,men verlengde de over* eenkomst, paste men niet bij elkander, men verbrak de overeenkomst. Deze leer, ach waarom ook niet, vond ook h|fc aanhangers in ons land. Mevr. Wijnaends Francken schreef er een bTochure over, enwiji kennen ze, de jongens en meisjes, levende in „vrijte liefde," die de spot drijven met de ouderwetsche ztodien Ben Lindsley is wat ouder geworden, en mag de gevolgen van zijb leer aan* schouwen. Ontzettende belijdenis die hij doet: „De ondergang van het huwelijk in Anie* „rika is aanstaande, en zal vervangen „worden door de vrije liefde, de huise* „lijke chaos, en de sexueele anardhie. „Als eenig redmiddel beveelt hij krach* tig aan terugkeer tot het ouderwietsdhe huwelijk, tot de godsdienst, en de 'ge* disciplineerde opvoeding. Arme man, zelf erkennen dat Gods Woord de waarheid is, en dat zijn ver' meende wijsheid, omdat hij dat Wooro verwierp, enkel dwaasheid is, doet hiji niet, en toch zijn belijdenis bevestigt Gods Woord. Wat hij aanschouwde, zoowel de eerste als de tweede keer, is de ware aard der zonde, God van Troon en Kroon berooven, en omdat dat niet gaat, het schepsel tegen zijn Schepper opzetten, tot verw'oesting van ziel en lichaam beiden. De Heere Jezus zegt; „Leert van Mij, dat ik zachtmoedig ben en nederig van hart. Mijn juk is zacht en Mijn l^st is litht. Welgelukzalig die menschen, die naar het uitwijzen van dat heilig Evangelie, hun hals buigen, niet onder een slavenketen, maar onder dat zachte juk en die lichte last. Ook in het huwelijksleven zal dan ervaren worden De bezoldiging der zonde de dood, de genadegifte Gods, het eeuwige leven door Christus Jezus, Onzen Heere. Bezwaarden in de Geref. Ketk. 'i Vorige jaar heeft men 'het eeuwfeest ge* vierd van de Afscheiding, 't Is droevig. Een zoo droevige ingezonkenheid der Kerk tees* tjelijk te herdenken. En dat nog wel bij beker en maaltijd ten overstaan van Li* berf/ijn en Rome. Of moeten we gelet op het Rocmsch geworden zijn van Marohant al* leen spreken van ten overstaan van Ro* me? 't Feit der feestelijke herdenking wordt er niet te minder droevig om. Rome van ouds de hevige vijandin van de Retormatde. Rome, dat in verbrokkeling der Gerefor* meerde gezindheid zijn behagen vindt. In datzelfde eeuwjaar besloten de Geref. Ker* ken tof invoering der gezangen. Niettegen* staande de gezangenkwestie mede van groo* ten invloed was bij de Afscheiding. Voor vele leden der Geref. Kerken was de in* voering der gezangen een steen des aan« stoots, aanleidingj tevens om zich te gaan bezinnen over de leer der Geref. Kerken De stoot ging van Utrecht uit. Een kring van bezwaarden werd daar gevormd. Ook in andere plaatsen van ons land kwam het tot formeering van kringer), van bezwaar* den. Deze plaatselijke kringen hebben zich vereenigd tot den Gereformeerden Vrien* denkring, bestaande uit belijdende leden der Geref. „Kerken in Nederland." Ze hebben besloten aan alle predikanten en kerkeraden der Geref. Kerken een „Ge* tuigenis" te zenden. In dit getuigenis wordt gewezen op droe* vige verschijnselen van deformatie, en als zoodanig worden gesignaleerd„verregaande wereldgelijkvormigheid, oppervlakkigheid in defl godsdienst, eenzijdige en voorwerpelij* ke prediking van de leer der heiligmaking een verkeerde verbonds en doopsbeschou* wing en het op den achtergrond stellen der uif:\'erkiezing. Verder wordt stelling geno* men tegen de wijze waarop het 'huisbezoek geschiedt, dat is ontaard is het verrich* ten van eenige formaliteiten. Tenslotte wordt geprotesteerd tegen de invoering van den gezangenbundel er wordt aangedrongen op herstel \an de autonomie van de plaatselijke kerken, die te zeer door de macht van de Synode worden overvleugeld op Hemels vaartsdag zal de eerste algemeene vergade* ring van den „Gereformeerden Vrienden* kring," te Rotterdam worden gehouden, waar een bestuur zal worden gekozen en stappen zullen worden gedaan om te ko* men tot de oprichting van een eigen orgaan. Tot zooven de berichten in de bladen. 't) Ware te wenschen, dat men in de Geref. Kerken mocht terugkeeren van de dwaling huns weegs. En dat men 'het neo*Calvinis* me, dat zoo groote verwoestingen heefjt aangericht op kerkelijk en staatkundig ge* bied ging werpen voor de mollen en vle* dern'uizen. Dat men op ging houden met 'het drijven van het neo*Calvinisme en weer terug ging keeren tot het Calvinisme, tot de leer der Vaderen. Och 'hoe droef heeiPt men die leer verlaten. En met welk een zeldzame brutaliteit heeft men die goddelooze ver* bondstheorie gedreven. Sleöhts weinigen en jongeren van jaren hebben op onze eilan* den als het ware 6en neo*Calvinistisc'h schrikbewind gedreven. Smadend en laste* rend, henj die zich bij de zuivere leer der Waarheid wensChen te houden. Op elk ter* rein des levens, inzonderheid van Kerk, Staat en School een aftie ontketenend die de aanhangers van de;.: leer der Vaderen met smaad overlaadde. Gelukkig is er verancfering gekomen. Een reactie op dat dolzinnig drijven van eenige jonge menschen was de oprichting van ons blad, dat zich van meec at stelde om heit neo*C'\lvinisme te bestrijden. En niet zon* der succes, zooals een ieder die geen vreem* deling is op onze eilanden kan zien. Daf ons volk, ons Gereformeerde volk inzon* derheid, verlost moge w'orden uit den ban van-het neo*Calvinisme. 'En dat de beweging der Bezwaarden daarvan een profetie moge zijn. Andere tijden zouden mogelijk aan* breken. Een zich tondeeren op schrift en belijdenis moge het gevolg er van zijn. Tot verstoring van neo*Calvinistische lee* ringen, tot bestrijding' van allerlei wind van leer, zoowel van Liberöjnsch, Socialise tósche en Roomsdhe beginselen. Een breken met de revolutiebeginselen onder Christelijken naain beleden en in pradJijk gebracht. Een zidh stellen tegen alle re\olutie en Roomsch bijgeloof. En een jagen naar de, eenheid der Gere* formeerden. Op den vasten grondslag van Gods Woord en de belijdenis. Op a.s. Donderdag, Hemelvaartsdag zal D.V. te Middelharnis 6p 'het plein bij de Ned. Herv, Kerk, een Janddag worden ge* houden, (bij' ongunstig weder kan van de kerk worden gebruik- (gemaaktï), die ten doel heeft 'het Zendingswerk in onze om* geving meer in de l>^lart,;stelling der bevol* king te doen levefiy. .^^^jj,^.,. Het) isolement van ons eiland maakt, dat het slechts bij uitzondering mogelijk is een landelijke zendingsdag bij te wonen. En tjoch is het zoo noodig, dat het werk der Zending met kracht onder onze aandacht wordt gebracht. Vooral juist in onzen tijd, waarin de Overste dezer wereld niet rust en anitichriste* lijke machten, die in 'het natuurlijk harteen bondgenoot vinden, de volkeren beroeren. Het is geen tijd, waarin lauwheid bij ons mag gevonden worden. En nu, is het zeker niet in de macht van booze en zondige menschen om de 'harten te vernieuwen, zondaren te behouden en 'het Koningrijk Gods te doen komen; maar de Heere werkt altijd middelijkerwijze. Het laatste woord, voordat de Heere Jezus op een Olijfberg ten hemel voer is een Zendingsbevel geweest,., dat reikt over alle eeuwen en tot aan het uijterste der aarde, opdat in Zijnen Naam gepredikt zou wor* der bekeering en vergeving der zonden onder alle volken. Het is de bedoeling van den Zendings* middag op den Hemelvaartsdag onze aan* dacht; te bepalen bij 'het Zendingsbevel. Moge op dien dag, die ons naar Boven wijst, de verzorging van de stoffelijke din* gen, die beneden zijn, eens op den achtjer* grond blijven en zij de Zendingslanddag ook ten zegen van onze eigen omgeving. Bijzonderheden omtrent de samenkomst, die te 3 ure (z.t.) aanvangt, geven de aan* plakbiljetten. Wij hopen, dat velen zich naar Middel* hamis zullen' begeven. Namens de Commissie van Voorbereiding: Dirksland Middelharnis, 25 Mei, 1935 Ds. C. V. d. Wal D. Jansen Rienteloos voorschot '^an f 3000. aan 'de Stichting Veerverbin,ding Flakkee—NoordïBrabant, door de Ka» mkt van Koophandel te Dioxdi Onder alle voorbehoud van verstrekkende gevolgen ,die e.v. het bezuinigings*ontwerp voor de financiën der Kamer van Koop* handei (te Dordt) zou kunnen hebben, heeft deze besloten, aan de Stidhting Vejer*» verbinding FlakkeeNoord*Brabant, een ren teloos voorschot van 3000.te verleenei). Deze daad is alleszins toe te juichen. Een bewijs wordt hier geleverd, dat de Kamer voor het streekbelang voelt en in* ziet. d^t *6" verkeersverbetering als deze, tenslotte niet anders als ten nutte is van het algemeen. De Stichting zal met dit voorschot on* getwijfeld zeer gebaat zijn. Immers nu zij, zonder steun van Rijk of de localiteit om, zelf het initiatief nam tot exploitatie van het Veer te komen, is het met voorziening der geldmiddelen an» ders geloopen als aanvankelijk was geraamd. Er 'behoorde eigenlijk moed toe door de Stichting ,om het zonder den stut van het Rijk of van, de gemeenten aan te durven, want het kan niet ontkend, dat er toch altij'd een tikje risico in de onderneming zat. Het is dan ook te hopen, dat de Minister van Economische Zaken rijii goed* keuring aan het besluit van de Kamer zal geven. ROTTERDAMSCHE TRAMWEG MIJ VRAAGT FAILLISSEMENT AAN. De financieele moeilijkheden waaronder de Rotterdamsche Tramweg Mij. sedert ge* ruimen tijd gebukt gaat en die tot moei» lijkheden aanleiding hebben gegeven met de obligatiehouders, schijnen thans te zullen worden opgelost in een faillissement. Zooals men zich herinneren zal heeft het bestuur van de R.T.M. op 26 Februari j.l. den obligatiehouders voorgesteld de ren* Groep bezwaarden in de Ger. Kerken. Ben Lindsley, Kinderrechter in Amerika. Zendingsdag te Middelharnis op Hemelvaarts dag a.s. Gemeenteraad te Ouddotip en Nieuwe Tonge. Obligatielhouders der Rott. Tramw'. MijL vragen faillissement der Mij. aan. I^ renteloos voorsdhol van de Kamer van Koopihandel te Dordt, groot 3000 gul» den, aan de Stidhting Veerveirbiniding Flakkjele—Noord=Brabant. Q D D 10. Al spoedig zaten wij gezamenlijk aan een groote tafel met de geheele familie thee te drinken. De tolk, die mij een en ander ■vertelde (een Russische tolk vertelt nilet veel), zeide o.a. dat dit Kalgoze"") arbei* beiders waren en geen brood konden kriij* gen. Zij kochten in Astrackan een zak meel (meel beteekent hier gemalen zemelen) waar* van een soort koeken werd gemaakt, wel* ke gegeten werd met gezouten visch. Ik zag dergelijke visch eten en "k moet zeggen ,dat ik er geen stukje van door mijn keel had kunnen krijgen. Daar Wij een goede hoeveelheid brood en andere levensmiddelen bij: ons hadden, lieten wij een paar K.G. brood achter. Voor de thee (water) be* hoefden w'ij' niets te betalen. We vervolg* den onze reis dus verder door steppen en door rietbosschen. 't Was reeds donker toen wij in het dorp Nash Sela aankwamen, waar wij spoedig onderdak kregen. Nadat wij' ons geinstal* leerd hadden, installeeren beteekende hier bagage binnen brengen en paard verzor*' gen, kreeg ik al gauw' een berisping van den tolk, dat er in huis niet gerookt mocht worden, omdat dit' menschen waren (om zijn eigen uitdrukking te gebruiken) die hx een God geloofden. Ik vroeg hun of ze voor ons een pot soep wilden koken, wat zij direct wilden doen. Uit onzen inventaris namen wij een paar aardapipelen, een stuk rib 'en macaroni, waarna een ieder medehielp om alles in gereedheid te brengen. Toen de soep gereed was ,wilden de huisgenooten zich terug trekken, waar ■wijl echter niets van wilden weten. Alleen ik kreeg een bord en de overige, 9 personen, moesten uit den grooten pot eten. 't Was hier voor 't eerst dat ik een Rus z'ijh godsdienst* plichten zag vervullen, d.w'.z. staande bid» den, met het gezicht naar een crucifix en het maken van een kruis. Na het etei» werden onze slaapplaatsen klaar gemaakt, d.w'.z. onze touloupen op den grond uit» gespreid, met een geimproviseerd kussen en een reisdelcen. De kachel -werd aangehou* den ,daar het anders te koud zou zijn. Den anderen dag gingen wie al vroeg op stap. Het had hard gevroren en de w'eg ,die wij begaan moesten ,was een geploegd stuk land. Zoodat -w'ij dwars over de voren heen moesten r'ijüen en dat in een wagen zonder veeren. Men kan wel 'blegrijpen dat het grootste gedeelte te voet wterd afgelegd. In den n.m. zagen wijl niet anders als oneindige, kale steppen; onze voerman was verdwaald. Na verloop van ongeveer een uur waren wij weer op den goeden weg. Wij waren weer op den wagen geklommen; onze voerman zat te zingen en niijh tolk vertelde niijl dat een Kirgies precies zingt wat hij ziet. 't Was reeds donker toen wij te Zeven* Roebel aankwamen en daar -Wiy grooten trek hadden gekregen ,deden we bier '1 zelfde als in N., n.l. ook een grooten pot soep laten koken. Ook hier waren we bij diristelijike mensdhen aangeland. Trouwens in den tijd dat w'ij in Rusland waren, kwa* men wij in verscheidene dorpen. In alle huizen zagen %v'ij releqüiën hangen en wat opmerkelijk is, in de groote steden w'orden alle kerken afgebroken, terwijl men dezie angstvallig in de dorpen laat staan. Na den gezamenlijken maaltijd gingen wij vroeg ter ruste, daar -wij' den anderen mor* gen weer -vroeg moesten opstaan, ten einde tijdig in Astrackan aan te komen. Het Iaat* ste gedeelte van onzen tocht was niet zoo eentonig. Wij gingen langs houtzagerijen, sclhleepswerven en dorpen, zoodat ■wij voortdurend eenige variatie hadden, 's Mid* dags om 5.15 uur kwamen -Wij in de stad aan. Blij zijnde van ons voertuig verlost te zijn, namen "wij dé tram om naar het een* trum te gaan, w'aar wlij spoedig onze colle* ga's opkochten en ons Wat van de reis verfrischten. Den volgenden dag 'brachten wij het rapport op 't kantoor, w'aar ons gezegd werd, maar een paar dagen in de stad te blijven. Onze vrienden vertelden dat het leven in de stad ontzettend duur gewor* den 'w'as. Het zwarte 'brood kostte 12 R. per kilo, het lidhtere (zooals tarwebrood, doch niet die kwaliteit) 17 R. per kilo. Aan suiker of vleesch hoefde men niet eens te denken. Den volgenden dag haalden wijl pro* viand voor December en gingen den 24sten weer terug naar onze woonplaats. Het reizen ging nu beter, het ijls was sterk genoeg om per slede te gaan. 's Morgens om 8 uur -vtetrokken 'w'ij en kwamen 's mid* dags om 4.20 uur in Trout*front aan, waar het gewone leven weer een aanvang nam. Om het bedrijf te verbeteren, stelde ik vriend Jensen voor eenige verbeteringsplan* nen in te dienen, -welke plannen -wij na* tuurlijk in onzen vfijen tijd moesten maken, zoodat men óns dik'wijls tot laat in den nacht aan den arbeid vond, d.w.Z., ten* minste als er geen vergaderingen gehouden werden. i 25 Dec. kwam een radiogram dat den volgenden dag een vergadering was belegd voor alle buitenlanders. Vroeg in den mor* gen waren wij op reis, ook de 2e directeur ging mede. Daar gekomen werd aan ieder afzorderlijik gevraagd wat voor hen gedaan moest worden om een goede cultureele Ie' venswij'ze te kunnen hébben. Door allen werd gezegd dat het trak* tement veel te laag was en dat niet voor voldoende levensmiddelen gezorgd werd. Toen ik ondervraagd werd, zeide ik, dat ik niet eens een Woonhuis had. „Hoe denkt u over uw traktement, is dat voldoende?" was de volgende vraag. Ik Zeide dat, toen ik uit Holland ging, ik niet wist welke enorme prijzen in R. betaald moesten worden vooi een gewone levenswijze, en dat wij hier een voUe maand werker, moesten voor een bedrag, minder dan wat een werklooze in Holland in 4 dager, ontving. Algemeen was de veront* Waardiglng onder de Russische aanwezi» gen. Alles wat gevraagd was zou wtorden verstrekt, en om de gemoederen wat tot rust te btengen, werd een gezellig banket ge* geven. Ik had zeer veel vijanden gemaakt, maar kreeg toch, zij het ook door aanhoudend reclameeren, wat ik verlangd had. In den avond van 28 DeC. kVam er iemand van de partij' bij mijn hospita met een brief Waarin vermeld stond dat /5 Jan. '33 40 K.G. vleesch moest -worden af* geleverd in Ykraine, een dorp op onge* veer 30 K.M. afstand (voor 40 K.G. vleesch, z:onder been, werd 6 R. betaald). De om* wonende veebezitters hadden eveneens zoo'n bewijs ontvangen. Ook dit is weer een van de practijken om het volk te tyranniseeren. Kalgoze is collectief. Nash Sela is: ons dorp. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1