CMQWEEKBLADÖpGED.GD0f1DSIA6 voönöcZUID-HOLLEriZCCUWSCIIE EILAMDEn b ""^- Begin begin I Bertels' Opfokvoeder De officieele opening van den Veer dienst Ooltgensplaat-Dintelsas. 3 7e Jaar^an^ WOENSDAG 15 MEI 1935 No 635 N.V. Uitgeversmaatschappij ^Eilanden-nieuws" De Zomertijd by het o Het Communisme B D in woord en daad B MFT MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Z Ex. Nr. Dr. van Rijckevorssel knipt hef lint door. Tal van g«noodigden. Proefvaart en rondrit door Noord-Brabant. Maak er goede legsters van door ze te voederen met Vraag bij Uw leverancier Bertels' Oliefabrieken N.V, A'dam Voornaamste inhoud DaaaDDDDaDDDDDDDDaDnaaaaDDDD B door B. VAN DER JAGT g D D □DDaDDDDnDaaDDDDDDDaDaDDDDDa niEuws .-taverieoiie-prljs 20 ceot per regel. Keclames 40 et; Dleant- taavragea en -ainbledlngeii vaa 1—8 regels 80 et.; Boek-sao- kondlglBg 10 ceat per reëel' CoBtracten belaagrfik lager uil GAVE VAN Cevestigd te Middelharn» - Prin* Hendrikitr. 122 C. - Girc 167930 Po» box 8 Tel. 17 V A.boDDeineDt8-prlJ8 85 ceot per 3 fflaanden bij vooruitbetaiio^ Verscbijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week Mzooderllike nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar De Zomertijü zal aanvangen aanstaande WOENSDAG 15 MEI en eindigen 6 OCTOBER van dit jaar. Minister Marchant wo*dt Roomsch. Hiji treedt af als Ondervdjs»Ministei:. Gisterenavond meldden de groote bladen, dat het gerucht, hetwelk reeds enkele weken in De» Haag liep, dat Minister Marchant tot het Katholicisme was overgegaan, inder»' daad waarheid bevatte. De Minister had het zelf aan de pers medegedeeld, zoodat er geen twijfel bleef aan deze opzienbarende tijding. Want opzienbarend is dit bericht onge* t>wijfeld. Dat een man van vrijzinnigen hui« ze Roomsch wordt, is een niet alledaagsch feit. Dat iemand op 66*jarigen leeftijd nog van geloof en kerk verandert, evenzeer. En dat een persoon van zoo bijzondere politieke beteekenis en bekendheid dat doet, is zeker een unicum in onze parlemen^ire geschiedenis. De historie kent wel derge=' lijke overgangen tot de Room'sche kerk van dichters eii schrijvers als Joost van den Vondel en Frederik van Eeden, doch dat een leider «ener politieke partij! tot deze stap besluit, ;is iets bui(tengewoon zeld* z'aams. Achteraf meent men nu in het optreden van Minister Marchant gedurende de laatste tijd reeds voorteekenen van" zijn- overgang te hebben opgemerkt. Bij de 'opening van een tentoonstelling^ in de Abdij van Egmond op 3 Septsember van het vorig jaar sprak hij, op ee/i dusdanige wijze over de gffloots* strijd tusschen- Protestanten en Katholieken, dat de eersten er aanstoot aan namen en hij in de Tweede Kamer door de heeren De Geer, Kersten en Lin^beek daarover scherp onderhanden werd genomen. Het; laat zich wel verstaan, dat toen reeds zijn sympa* tihieën zich wijden in de richting van het K^cMcijfee^- "J Het is bovendien eiken aandachtigen toe* schouwer op politiek terrein opgevallen, da'i Minister Marchant in zijn beslissingen en in zijn redevoeringen zeer onevenwichtig was. Men kreeg de laatste tijd de indruk, dat hij zijn geestelijk evenwicht kwijt raakte en daardoor heel gemakkelijk tot oppervlakkige en tegenstrijdige besluiten kwam, die hij evenwel met al hef vuur van zijn sentiment verdedigde. Ons komt vanzelf zijn besluit in gedachten om de nieuwe spelling in te •voeren, waaraan thans zijn naam verbonden is. Ook hierin komt zijn labiele geestelijke (joestand uit: vóór hij minisjter werd, was hij een fel tegenstander ervan, doch daarna striemde hij met bijtend sarcasme allen, die hem niet wilden volgen. Ook in zijii K:* merredevoeringen maakte hij^ de indruk, dat hij teveel zijn (gevoel liet spreken, Intusschen zijn de Roomsdhen uitermate verheugd over zulk een indrukwekkende overgang. Met open armen is hij in de schoot der „Heilige Moederkerk" ontvan^^ gen, van welke hij voorheen een fel besticij»' der was. De coalitie bestreed hij steeds mef buitengewone kracht en in 1925 was -hij het, die met zijn partij het Gezantschap bij den Paus deed verwerpen en alzoo het Kabinet»^ Colijn ten val bracht. Zijn politieke loopbaan is nu geëindigd. Als Minister kon hij niet aanblijven en zijn politieke vrienden wilden dit ook niet. lïij heeft eveneens bedankt als lid der Vrijz.:» Democratische partij, van welke 'hij gedu* rende 20 jaren de leider is geweest. Achter^» af bezien, ware het beter geweest, als deze man nooit in het Kabinet«Colijn getreden was. Intusschen stelt zijn aftreden. Dr. Co* lijn weer voor groote moeilijkheden, vooral in verband met de spoedige behandeling de- Bezuinigingswet. Misschien wordt prof. van Poelje, een vriend en vroegere geest* verwant van Marchant, wel zijn opvolger. Van hem 'heeft echter naar onze meeriing het Bijzonder Onderwijs nog minder te wachten dan van Min. Marchant. Deze overgang van zulk een bekende per* soonlijkheid, waaroverthans ieder spreekt, moge ons de oogen openen voor de toene* mende groei en macht van, 'het Roomsch* Katholicisme in Nederland. Veierverbinding Ooitgensplaat, Dintelsas. De veerverbinding Ooltgensplaat*Dintel* sas, welke gisteren Maandag officieel ge* opend is, heeft Dinsdagmorgen haar ge* regelde diensten aangevangen. Een verslag treffen pnze lezers elders aan zoodat wij op bijzonderheden hier niet ingaan. Er zijn menschen die met de opening van het veer niet erg zijn ingenoinen. Wordt de een of andere verkeersweg in nieuwe banen geleid, dan zijn er altijd menschen die er schade van hebben, om* reden zij zich ingesteld hebben, geheel op de oude toestand. Daarentegen zijn er weer menschen, die bij de nieuwe; verbindingen voordeel hebben. In hoeverre b.v. 'het veer Middelharnis* Hellevoetsluis schaae 'hebben za], van het ijieuwe veer, laat zich nog niet zeggen. Men spreekt dat de tramboot wel een vijfde gedeelte van zijn oude vervoer aan het nieuwe veer zal mo"6ten afstaan, - Al' is het wajar, dat schade of voordeel aan betrokken instanties, wel degelijk een woordje mecspr»«ktj - toch moeten en ihogen- wij, het instellen van zoo'n veerdienst uit dat oogpunt niet beoordeelen. Bij een juiste beoordeeling, hebben wij te vragen, in 'hoeverre is de bevolking met zoo'n verbinding gebaat. En stellen wij die vraag, dan is het bij het voorloopige veer verleden jaar reeds bewezen, dat Flakkee aan een verbinding met Brabant, groote behoefte 'heeft. Het verschil is zeer groot, of men via Ooitgensplaat naar Brabant of Zeeland gaat, dan via Rotterdam of een der veerdiensten vanaf Flakkee naar Zeeland. De kosten en tijdsbesparing is werkelijk niet gering, en deze beide factoren openen ook weer de mogelijkheid tot een betere afzet van sommige producten naar het Zui* den des lands. Bezien wij het uit een oogpunt van algemeen belang, dan voorziet het veer wer* keiijk in een 'behoefte. Tegen het veer als zoodanig hebben wij in het minste niets tegen, echter wel tegen de dienstregeling, omdat ook Zondagdiensi t|ein zijn opgenomen. Hierover nu breedvoerig een zeer princi* pieel betoog te houden, heeft nu het veer geopend is, niet het minste nut of zin. Het mag dan maar zijn om van da men= sehen gezien te worden, doch practisch is het zonder eenige waadde. Toen bij bet vorigel veer, verschillende besprekingen en vergatieringen werden ge^ houden, heeft Eilandeniiieuws er direct vooi gewaarschuwd, op deii^ Zondag te letten. Bij de opening er over te spreken als alle'b vastgesteld en, geregeld 'is, is het te laat. Als er onder een huis een verkeerd fun* dament gelegd wordt, moet men dit durven zeggen, als men aan het fundament bezig is, maar niet als het huis klaar en in gc< bruik genomen wordt. Eilandennieuws heeft'erop gewezen, toen er plannen gemaakt werden, dus nog voo» het bouwen, maar waar zijti de personen of instanties die het ter harte genomen hebiben Iedereen die ons Blad leest. Weet heel duidelijk hoe ons standpunt is, en dat Wij het er nimmer mede eens iijki, als den Zondag wordt ontheiligd. Den Zegen des Heeren inwachten, ooV. op ons maatschappelijk werk, kan allee» met eerbiediging en onderwerping aan Zijn gebod. Noch met de Vrijzinnige, noch met de A.*R. Zondagsopvatting kunnen Wij óns vereenigen. Willen wij echter het niet alleen bij woorden laten, doch werkelijk tot daden komen, dan is er ook op Flakkee nog heel Wat te doen. Maandag 13 Mei. Er woei een stevige bries uit het Oosten en het was vinnig koud Maandagmorgen. Niettegenstaande dat waren velen uit alle hoeken van Flakkee komen opdagen en was het plateau van de Galatheesche haven veranderd in een waar 'parkeerterrein voor auto's. *We zagen er tal van politie4)eamb* tien, die het parkeereii regelden en die zich dien dag met 'het bewaken zouden be* lasten. Een breede zoom publiek had zich opge* stjeld aan de havendijk, pm van uit de verte van de openings*plechtigfieid getuige te zijn. Ben jongen metj eek mond*harmonica vermaakte de belangstellenden en probeerde uit het geval ee.n \vi',-fi'i te slaan, terwijl de bekende Schilperoort in een zeil*ton zijn demonstraties gaf. Leutig woeien de vlaggen in den feilen Wind en de gepavoiseerde stoomveerboot die de haven binnenkwam, gaf 'het geheel een feestelijke stemming. Toen de boot gemeerd was, stapten als eersten ZEx. Mr. Dr. van Rijckervorssel, Commissaris van H.K.H, de Koningin aan wal, vergezeld van de Burgemeester van Ooitgensplaat, Voorzitter der Stichting*Veer* verbinding. Na een rondgang over de haven te heb* ben gemaakt, en de pontons te hebben be* zichtigd, beklom Burgeïfteesl-er Donkersloot het getimmerte en sprak de volgende rede uit: Dames en Heeren, Het is mij' een eer en een groot genoegen U als voorzitter van de Stichting „Veer* verbinding FlakkeeNoord*Brab'ant" hier •hartelijk welkom te heeten bij de opening van den veerdienst „OoitgensplaatDin* telsas." Voornamelijk U Hoogedelgestrenge Heei Commissaris der Koningin in de Provincie Noord*Brabant, Voorzitter der Commissie van Rijckevorssel, begroeten wij' met zeer groot genoegen; het is ons een groote eere dat U 'bereid is gevonden dezen dienst te openen. Voor Uwe 'bereidwilligheid spre* ken wij onzen hartelijken dank uit. Het was voor ons verblijdend, dat, in* dien wij op U een beroep deden, U ons met Welwillendheid bejegende en waar U kon ons als Stichtingsbestuur bijstand ver^! leende. Wij stellen dit op zeer hoogen priji en waardeering. De Hoogedel Gestr. Heer van Boeyen, Voorz. van de Commissie van Boeyen, lid van Ged. Staten, berichtte ons, dat hij dcK)r zeer droeve omstandigheden verhinderd is,--hier tegenwoordig te.zij'n. ..j^.. Ook U, Ingenieur Conrad, als ver* tcgenwoordiger van den Minster van Wa» terstaat, heeten Wij hartelijk welkom; wij zien in Uwe aanwezigheid een daad van sympathie voor ons streven van Zijne Ex* cellentie den Minister van Waterstaat, tel Wijl wij ons van Uwe persoonlijke medewer* king overtuigd houden. Alle autoriteiren van Noord*Brabant en Flakkee, .welke instelling Gij ook vertegen* Woordigt, wij stellen Uwe aanwezigheid op hoogen prijs en zien hierin een waardeeifen van ons pogen om de verbindingen van en naar Flakkee te verbeteren. De enorme belangstelling, die wij thans zien biji de opening van dezen veerdienst geeft ons het bevViji ,dat we juist hebben gezien en alle krachten moesten inspannen voor de totstandbrenging van dit veer. Zij' geeft blijk ,dat dit veer van groote be* teeken^s kan worden geacht voor ons ei* land Flakkee en Noord*Bra'bant, ja, vooi velen zelfs buiten deze grenzen. Lang is er over dit veer gesproken en veel 'is gedaan moeten worden om te be* reiken, dat zjjn totstandkoming een feit zoude worden; doch de moeite en be* zwaren zijn overwonnen, zij het dan ook op beperkte schaal, wij mogen hopen, dat de dienst met goed materieel in een groote behoefte zal voorzien. Hij zal Flakkee met zJijn ruim dertig duizend inwoners nader brengen bij de Brabanders met hun gul* hartigheid. Hij zal de zakenmenschen over en weer de gelegenheid geven hun debiet uit te breiden. Hij ral de landbouwende bevolking nieuwe perspectieven openen voor de verhandeling der gewassen en de han* delaars in paarden en vee zullen niet lan" ger meer het water als scheidsmuur zien om hun dieren te leveren. Kortom, het zal een uitkomst zijn voor velen en wlij twij* felen niet of ook velen van Flakkee zullen gehiruik maken van dé gelegenheid om Brabant met haar "bosschen en heide beter te leeren kennen. Maar ook de Bra'banders zullen komen om de schoone en natuur* getrouwe badplaats Ouddorp te bezoeken. Er zal dus een uitwisseling kunnen plaats heb« ben tot beider voordeel en genoegen. Doch er is meer dat ons tot tevredenheid stemt; 3e Stichting immers stelt zich ten doel deze veerverbinding uit te breiden tot Numansdorp. Zoodra de mogeHjkheid daartoe bestaat, zal ook Numansdorp in den dienst worden opgenomen. Dan zal Weer bereikt worden .hetgeen reeds 20 jaren geleden een feit was, doch welk feit wteer verloren is gegaan, dat Flakkee twee uitgangen heeft naar Rotterdam. Minister Marchant wordt Roomsch. Hij t|reedt uit de regeering. Opening VeerdienstsOoltgenspIaai^Dintelsas i 1 _i 1 'i- 1 i| Het comité van actie tot behoud van tram op de eilanden actief. Rechtzaken Kantongerecht Sommelsdijk. D D D D Dan heeft men nog de z.g.n. „kazernes," Dat zijn gebouwen van ongeveer 60 M. lang en 8 M. breed. In de lengte door het mid* den loopt een gang van ongeveer 1% M. De lengte van het gebouw is verdeeld in ruimten van 3 M., zoodat hier hokken ont* staan van ongeveer 3 M2. In het voor* efl. achtereind 'bevindt zich een oven, welke dient voor kook* en verwarmingsaipparaat, In deze hokken wonen matrozen ,de hulp* motoristen en arbeiders van de plaats. Zijn zij .gehuwd, dan wonen Jiij meestal met 2 gezinnen in een zoo'n hok. Ongehuwden wonen meestal met 4 of 6 personen bij elkaar, in beide gevallen moet er één of meer op den grond slapen. De verlichting is er schaarsch of in het geheel niet; elec* trische lampen ziet men er bijna niet; pe« troleum is voor 't volk niet te bekomen. Door deze toestanden heerschen voortdurend ziekten onder het werkvolk. De arbeidsters hebhen een apart gebouw, een huis van pl.m. 6 M2., Waarin 14 ledi* kanten staan. Men kan nagaan, wat een atmospheer in zoo'n huis heerscht ,waar 14 volwassen personen liggen te slapen. In de onmiddellijke nabijheid bevindt zich de „staloba." In dit gebouw is dt keuken, eetzaal, club en algemeene ver* gaderzaal. I In de nabijheid van de staloba bevindt zich de tuin van de Coöperatie; een tuin, wSar in hoofdzaak tomaten, kool en dru^ ven worden gekweekt. De werkplaats, waar de netten gerepareletd worden, is gewoon een concentratiekamp. In den zomer kan men er goed werken maar in den winter is het er vreeselijk koud. In dit gebouw is heelemaal geeü. verlichting. Het licht moet komen door de deuren, welke dan tegenover elkaar worden opengezet, zoodat het er natuurlijk! ont* zettend tocht; men kan zich indenken, dat hierdoor zeer weinig werk gedaan kan Worden, als men nagaat dat de gemiddelde temperatuur van December tot begin Maart 12 graden en meer benedem O graden is. Niet tegenstaande dit alles, moet aan den eisch van het vijfjarenplan voldaan worden, of* schoon noCh door de directie, noch door de partijl iets wordt gedaan om den toestand van het volk te vetbeteren of te vergle* makkelijken. Door veelvuldige protesten hebben Wij het toch klaar kunnen spelen, dat de ge* huwden hun taak thuis konden klaarmaken, terwijl de overigen in een gebouw koi* den werken, waar tenminste verwarming was. Op 15 Maart 1933 was het plan nog niet uitgevoerd, in 1934 was men hier 20 Febr. al mede gereed. De positie van het volk is eveneens zeer slecht. De traktementen vanaf sdiipper tot matroos varieeren van 125 tot 80 Roe'beL Een arbeider aan land verdient 65 tot 85 Roebel, (in de stad tot 100 Roebel). Van deze inlcomsteu moet men afstaan, als men partijlid is 5 "/o, verplicht albonnement op „de Communist," 4 "h (sajoes)') en 10 "/o aan obligaties. Telt men hieitlj de huishuur .brandstof en licht, dan kan men Wel nagaan dat iemand met een inkomen van 85 R., niet meer dan 45 R. per maand overhoudt; nu kan iemand die werkt een z.g.n. 'broodkaart krijgen, waarop hij' in Coöperatie levensmiddelen kan koopen. Op die broodkaart staat aangegeven, en kan men koopen (als het tenminste aanwezig -''is), per dag 800 gram brood, per maand 800 gr. suiker, 200 gram macaroni, 200 gram grutjes, 25 gram thee, 400 gram olie, 500 gram zeep, 200 gram tabak. Bovendien kai men in de staloba 2 maal per dag een maaltijd koopen, bestaande uit een bord soep, en een scTiep brei en soms ook een stuk visch. Dit kan men dus koopen, maar waar komt het geld vandaan? Die 2 maaltijden per dag kosten gemiddeld 1.25 het brood kost 0.65 per kilo, dus alleen heeft een alleenstaand man niet voldoende geld over om 'beide te koopen. Wil hiji de overige levensmiddelen uit de Coöperatie koopen. dan moet hij een van twee achterwege laten of geen ''brood, (waar een Rus niet buiten kan) of niet gaan eten in de staloba. In beide gevallen beteekent het hongerlijden. Om de maag te vullen wordt dan ook steeds in ds rivier gevischt. wat uitsluitend kleine visch oplevert, (groote mag men niet vangen) Waarna deze gedroogd gegeten worden. Veel slechter zijn de gehuwde arbeidler& er aan toe. Daar de man werkt ontvangtj de vrouw en kinderen ook een broodkaart; waarop de vrouw 400 en de kinderen elk 200 gram brood kunnen krijgen. Van de overige levensmiddelen krijgt de vrouw zei* den, de kinderen nooit iets. In den loop van den morgen gingen wij naar het kantoor om een en ander voor het naar zee gaan gereed te maken. Ook hier bemeflcte men dat van onze komst te Trout*front niets bekend Was. Voor de zooveelste maal werden biographieën af* genomen door Directie en partij, waarna de henoodigdheden voor de reis uit het ma» gazijn konden worden gehaald. De w.n. Directeur verzekerde ons zorg te zullen dragen ,dat wanneer wij van zee terugkwa* men, alles volgens contract in orde zou zijn. Het verdere van den dag bracht ik bij: collega J. door en den volgenden dag gingen Wij met een visschersdhip, (motor* booten waren niet aanwezig) naar zee. Is het leven voor de menschen aan land een aaneenschakeling van honger en ar* moede ,op de schepen bleek dit nog erger te zijn. De schipper en motorist hébben een kajuit aan dek: het grootste gedeelte van de ruimte, (2 M2.) wordt ingenomen door een soort 'bank ,die tevens als slaap* gelegenheid dienst doet. Verder is er een kastje, wat gelijk tafel is. zoodat de vrije ruimte 1 x 1/2 M. is. Geheel in het roni van deze kajuit zijn ruiten. Het grootste ge* deelte is echter dicht gemaakt met oud triplex of blik. Verwarming is niet aan* wezig, zoodat de warmte verkregen moet worden door het branden van een lamp, maar hiervoor is geen voldoende petroleum aan boord. Aan land worden 'proeven genomen hoe* veei een lamp per uur verbruikt, en daai* naar wordt de hoeveelheid petroleum ver* strekt, zoodat men wel kan begrij'pen, dat men de lamp niet te lang kan laten branden. De matrozen en de hulp van den motorist hébben een verblijf in het vooronderschip. Deze verblijfplaats is 1^0% slechter. In dl rondte van dit logies zijn banken aange* bracht ,die ook weer dienst doen als slaap* gelegenheid. Het lidht moet in hoofdzaak komen door de deur open te zetten, daai hier totaal geen vensters aanwezig zijn. Ver* Warming is er evenmin, terwijl een heel klein lampje des avonds eenig licht geeft. (Wordt vervolgd) sajoes: verband of vereeniging.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1