CHPWEEKBLADÖpGEn.GR0riD5IAG vöÖRDlZUID-HOLLiriZECUWSCHE EHAnOEM F' EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING UW WERK VLOT BETER 7e JaaröatiU ZATERDAG 11 MEI 1935 No 634 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws Uit het Kükvenster MPT MEDE>A/ERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN r>if nummer bestaat uit 1 bladen Bevindelijke k«*nnis van Christus en de kracht Zijoer opstanding. Hebben we tevoren opgemerkt, hoe t)e kracht van Christus opstan din^ w«)rdt verheerlijkt in de le- vendmakiDg der Zijnen, a'sook in de vraag eener goede conciëntie tot God, niet minder openbaarl zich de kracht van Christus' opstan ding in der geloovigen opwekking ten eeuwigen leven Dat zal de vol making zijn van de heerlijkheid der geloovigen naar ziel en lichaam. Ook de geloovige sterft, fcenerlei weder vaart den rechtvaardige en den goddelooze. Maar zijn lichaam zal in het graf niet blijven. God heeft den Hecre opgewekt en zal ons opwekken door Zijne kracht en dat wel ten jongsten dage, als Koning Jezus zal verheerlijkt worden in Zij ne heiligen, hij heeft Zijn volk naar ziel en lichaam beide gekocht met den prijs van Zijn Bloed. Zij zullen opstaan en aan het heerlijk lichaam van Christus gelijkvormig gemaakt worden. Tot dat heerlijk einde wil de Apos tel Christus en de kracht Zijner op standing kennen. Naar dat zalig einde gaat al zijn verlangen uit. Dat is het geluk waarnaar hij streeft Neen geen bloot weten is het, als hij zegt„opdat ik hem kenne en de kracht Zijner opstanding'. Hij vergenoegt zich niet met een weten dat onze ziel ledig laat. l-fj begeert de kracht, de gezegende vrucht en uitwerking van Christus opstanding te kennen En dat kan niet dan door ervaring, door eigen bevin ding in hart en leven tot waarach- tigen vrede en zaligheid, om er door gerechtvaardigd, geheiligd en eenma;lverheerlijktte worden. Hem te kennen en de kracht Zijner op standing is die levende ervaring, waarin we ons bevinden, dat de Heere Jezus datgene in ons is. at Hij Zijn volk zijn kan en wil tot zaligheid. Dat is een noodzakelijke kennis waarvan alle troost afhangt in Ie ven en in sterven. Neen, we bepa len geen mate of trap. Maar waar de bevindelijke kennis wordt ge mist, de levende ervaring van Chris tus en de kracht Zijner opstanding daar wordt nog alles gemist Daar is ons leven nog een leven des doods en des verderfs. Het is een troostrijke kennis, om dat ze geworteld is ia de liefde Gods, in het hart uitgestort door den Heiligen Geest; die haar oor sprong heeft in Christus, die de liefde zelf is. Waarlijk, alle ken nis, welke niet ontspruit uit de lief de Gods en de gemeenschap aan Christus door den HeiHgen Geest, is geen levende kennis en daarom ook geen zaligmakende kennis. Hoe veel kennis kan iemand verkrijgen door studie en naarstighed maar die niet doet sterven aan eigen wijs heid en verstand om in Christus gevonden te wordjn en met Hem ééne plant gemaakt in de gelijkma king van Zijnen dood Helaas velen zijn er, die den spot drijven met de bevinding der hei- Hgtn. Het geroep in onze dagenis grootge moet maar gelooven, dat Jezus uw Zaligmaker is, daar moogt g-' geen oogenblik aan twijfelen Hoe worden de menschen zalig ge sproken op grond, dat ze uiterlijk goed hebben geleefd en hunne kerk- plichten getrouw hebben waarge nomen, steeds aan het Avondmaal zijn geweest. Ach de roomsche zuurdesem heeft ons volk door trokken. De eeuwigheid zal open baren, hoevelen op eenen zand grond hebben gebouwd, die heb ben gemeend in te gaan, maar niet gekund. O eeuwige teleu stelling. Dat we toch toezien. De Apostel wist beter Bevindelijke kennis van Christus te mogen hebben, dat was zijn leven; daarin toe te nemen zijn verlangen. Neen, dat is geen losse wetenschap, geen ingebeelde kennis, geen ziekelijke bevinding, maar waarachtig leven in de ge meenschap met Christus. Wat 1 Zou de kennis van Christus en d? kracht Zijner opstanding buiten ons omgaan Zou een zondaar het niet weten en ervaren, waar Chris tus zich ver heer lijkt in de ziel door Zijnen Geest in de kracht van Zij ne gezegende ambten Ket is hier mede als met de krankhfid van eenen mensch We kunnen aan het bed staan van onzen medemensch. die door eene ernstige krankheid is aangetast. Uit de omstandigheden daarvan kunnen v;e opmaken en zeggendie man of die vrouw is ernstig ziek. Maar wie kan beter daarvan spreken, dan de kranke zelf? Die spreekt uit erva ring, uit bevinding. Zoo ook iemand, die kennis krijgt aan eenen vriend uit de kennismaking en omgang met hem kan hij spreken, spreken uit ervaring. We voeren dit maar aan ten be wijze, dat de kennis van Christus en de kracht Zijner opstanding geen fantasie is, geen inbeelding, geen koud en dood geloof, geen louter beschouwende wetenschap. Trouwens een kracht kent men niet dan door ervaring. Daarom is de wetenschap der heiligen eene levende werkelijkheid, welke hare eigene vertroosting medebrengt, die door niemand wordt gesmaakt, dan die haar heeft ontvangen. Te dien einde wordt ook wel het wa re geloof genaamd een Goddelijk licht en een Goddelijke kracht. Al wat de Heilige Geest door het Woord aan de ziele van Gods volk openbaart en ontdekt, wordt door het geloof in haar eigen licht gt- kend en omhelsd, want .die Uwen Naam kennen, zullen op U ver trouwen". Daarom blijft Christus geen vreemd Persoon voor Gods volk. De eenvoudige vraag in het vraagboekje van den Godzaligen Hellebroek is: .waarin moet de Middelaar gekend worden En het antwoord is,In Zijne Namen, Ambten, Naturen, Staten en Wel daden". Maar dat is nu maar geen bloote dogmatische leerregel, neen, alzoo wordt Hij geopenbaard in het h^rt door midd'-l van Zijn Woord en door het geloof gekend en omhelsd. Welk eene kostelijke beschrijving geeft de bruid van Hem als de dochters van Jeruza lem vragenWat is Uw liefste meer dan een ander liefste, o gij schoonste onder de vrouwen Zij antwoordt: .Mijn liefste is blank en rood. Hij draagt de banier ho ve i tienduizend". En als Zij Hem dan in Zijne schoonheid en voor treffelijkheid nader beschreven heeft dan roept ze uit„al wat aan Hem is, is gansch begeerlijk. Zulk een is mijn Liefste, ja zulk een is n-ijn Vriend, gij dochters van Jeruza lem Is het niet de armoede van on zen tijd en de krachteloosheid van het tegenwoordige Christendom, dat de kennis van Christus en de kracht Zijner opstanding zoo wei nig gesmaakt wordt? En de oor zaak Er is geen plaats voor Hem. Is Hij niet de hoogste Profeet en Leeraar? Die ons alleen wijs ma ken kan tot de zaligheid? Die de Waarheid doet verstaan zooals ze in Hem is, als zijnde de Weg, de Waarheid en het Leven 1 Die de vrijmakende kracht der Waarheid doet proeven en der ziele kracht geeft om die Waarheid in het hart geplant, in woord en wandel uitte drukken en dus doet wandelen in de Waarheid Zoo wordt Hij uit kracht van die ervaring gekend als Protett in deze Zijne bediening. Daar vallen alle vleeschelijke voor- oordeelen tegen de Waarheid, worden de dingen dezer aarde ge ring geacht, daar wordt eigen wijs heid dwaasheid, en heeft men hoe langer hoe meer behoefte aa i Zijn onderwijs. Daar gedraagt men zich als een leergierig scholier om aan de voeten der hemelsche Wijsheid te mogen nederzittèn Daar is eene oprechte keuze en een hartelijke lust in de onderwijzingen van Jeztts' mond Hoe groot is elke oprechte daarop gesteld. Hoe is het gedurig de bede: Hoe is hef gedurig de verzuchting der ziel Hoe is het oprechte volk door drongen van de noodzakelijkheid dier levende kennis. Hieruit is het, dat Zacheus Hem met blijdschap ontving. Maria zat neder aan Zijne voeten. Hoé werden de Emmaus- gang rs zalig verkwikt, dat zij zei den .was ons hart niet brandende in ons, als Hij tot ons sprak op den weg, en als hij ons de Schrif ten opende?" HoeTiepLydia Pau- lus en Silas tot zicïi', om door hen als middelen in 'sHeeren hand tot meerdere kennis van den weg der zalighe d in Christus te komen. Dit is de eigen aard van het ware God- zoekende volk. Zij leeren kennen en ervaren, dat Christus die eenige Profeet en Leeraar is, die hen leert en onderwijst tot zaligheid. Ds. B. Voornaamste inhoud AQverieDue-prUs 20 cent pef regel. Keclimes 40 et; Dleass- ttnvrigeu en -Mnbledlngea vw 1—6 regel» 80 et.; Boek-»«B- kondlglBg 10 eent per reëel' - Contrirtes beltagrOk lager uUoAVhVAN Geve.ti«d te Middelh.ini. - Prin. H«ndiik..r. 122 C - Giro 167930 - Po., box 8 - Tel. 17 Abonnements-prijs 85 eent per 3 maanden bij voorultbetalinp Versehljnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week Afzonderlflke aummera 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar Opdat ik Hem kenne en de kracht Zijner opstanding. Filipp. 3 10a. „Leer mij, o Heer', den weg door U bepaald. Dan zal" ik dien ten einde toe bewaren. Geef mij verstand, met Godd'lijk licht bestraald. Dan zal mijn oog op Uwe wetten staren". „Och, dat ik "klaar en onderscheiden zag, Hoe 'k mij naar Uw bevelen moet ge* dragen". Een dwalend predikant. Ds. Van Hoogenhuijze, één der Hervorm^» de predikanten van Amsterdam, is in de N.S.B, verdwaald geraakt. Gezien het op* treden der nationaal^socialisten in Duitsch* land tegen de Belijdeniskerk en het opslui* ten van predikanten in Concentratiekampen, mag ons dit grootelijks verwonderen. Blijk* baar is hij van meening, dat de N.S.B, in Nederland de kerken haar vrijheid zal laten, of en dit is ook mogelijk hij vindt een gelijkschakeling van de kerk 'door het staatsgezag niet at te keuren. Hoc het zij, deze Dienaar des Woords is wel een eind afgedwaald van het ware beginsel der Christelijke Kerk, dat geen inmenging van het Staatsgezag in kerkelijke zaken duldt en bovendien diametraal tegen* over de grondbeginselen van het nationaal* socialisme staat. Het zal daarom geen betoog behoeven, dat deze predikant geen echte zoon van het stoere Calvinisme der 16e eeuw is, dat eenmaal een strijd op leven.en' dood aanbond voor de vrijheid van gods* dienst en geweten, welke thans door het dwangsysteem van het fascisme ernstig wordt bedreigd. Deze predikant ontziet zich niet mede te helpen aan het tot stand komen van een dictatoriale regeering in Nederland, welke met de zelfstandigheid der kerken kor* te metten zou maken. Deze ethische dominé schrijft nu in „Volk en Vaderland," het orgaan der N.S.B., een artikel over een jongeman uit Amsterdam, werkend lid der N.S.B., die door een troep communisten werd overvallen en zoodanig met een boksijzer werd toegetakeld, dat hij een drievoudige kaakfractuur opliep. Hij werd naar één der Amsterdamsche gemeente ziekenhuizen gebracht, waar hij echter volgens Ds. v. H. niet „neutraal" werd behandeld, doCh de N.S.B.'er veel smaad te verduren had. Van hem toege* zonden bloemstukken had men de N.S.B.* linten afgeknipt. In de ziekenzaal wordt echter wel de Internationale gezongen! Zijn lijfblad mag hij per gratie lezen, doCh hij mag het niet laten circuleeren, terwijl het „Volk" van hand tot hand gaat. Een radio* kerkdienst wilde men hem niet laten hoo* ren, men zette de Vara aan. De jongeman raakte door dit alles geheel overstuur, zijn zenuwen werden hem de baas en daarom PER PAKJE £lscht uitsluitend Hollandsehe verpakicing. het is U W waarborg HP-IJ heeft Ds. van H. hem doen overbrengen naar het Hervormde Diaconessenhuis. Het stuk van Ds. v. H. is zeer leerzaam. Er blijkt uit, dat in de stadsziekenhuizen van Amsterdam het socialisme den toon aangeeft. Er heerschen toestanden, die on* duldbaar zijn en zeer zeker een onderzoek, als thans door den Officier van Justitie wordt ingesteld, rechtvaardigen. En in zoo* verre staan we geheel aan de zijde van Ds. V. H; Maar —'wat dèh persoon zelve be* treft, het komt ons voor, dat de nationaal* socialisten door de communisfcn worden behandeld, gelijk zij dat zelve ook hun te* genstanders doen. Men weet immers, dat hun strijdwijze ongeveer dezelfde is, zoo* dat zij zich niet moeten; beklagen als zij met gelijke munt worden betaald. Deze jongeman wordt nu geëerd als een soort martelaar. Ds. v. H. schrijft zelfs, dat het niet veel scheelde, of „Nederland zou zijn Horst Wessel hebben gehad." (Horst Wessel was een Duitsche jongeman, die als slacht* offer viel van zijn nat.*socialistisch beginsel onder de moordenaarshand van eenige com* munisten en nu als martelaar wordt vereerd; zelfte noemde men het Host*Wessel*hed naar hem.) Wat ons echter het meest trof in het stuk van Ds. v. H., was de tek^t uit de Bergrede, die hiji als toepasselijk op dit jongmensch aanhaalt: „Zalig zijn zij, die vervolgd worden om der gerechtigheid wil, want hunner is het Koninkrijk des hsmelen. Deze vergelijking van den strijd der Chris* tenen en hun vervolging door de vijanden der Kerk met de actie der N.S.B, vinden we ergerlijk en profaan; en in den mond van een predikant is zij dubbel sterk at te keuren. Loiuides De Koophandel van Rome De dominé bij de Mis Zending onder de Roomscheji Bijbelversprejding Strijd. Zoo is dan de bedevaart der Roomschen naar Lourdes weer in vollen gang. Met duizenden, van hoog tot laag, is men er weer heen gegaan, naar Frankrijk, om de genade van Maria in te roepen. Voorname* lijk wordt er door gebeden aldaar genezing gezocht. Gansche treinen met zieken gaan er ook uit ons land heen. Men kan de opoffering een volhardenheid der Room* schen bewonderen, die niet terugdeinzen om zich groote moeiten en offers te getroosten om daar in 't Zuiden van Frankrijk ge* nezing te zoeken. Er hebben daar ook wel 'genezingen plaats, maar die komen ook in allerlei ziekenhuizen voor. Meermalen ge* nezen zieken, die door alle dokters zijn opgegeven, op onbegrijpelijke wijze. Voorts speelt de suggestie er een groote rol; het sterk gelooven dat iemand door gebed ge* neest, doet wel eens een ommekeer in het gestel ontstaan. Daar zou door ons alleen dit in moeten gezien worden, dat God een Heere is van leven en dood. Helaas, daaraan wordt het allereerst gedacht. Lour* des is een bedevaartplaats. In 1858 zou Maria [verschenen zijn in een groti aan' een molenaars* dochtertje en hebben gezegd dat zij, Maria, onbevlekt ontvangen was en er daar een kapel moest worden gesticht. En dat ge* beurde dus ook. Men drijft er voorts een grooten handel in allerlei relequiën, dat zijn gewijde voorwerpen die geluk aanbrengen voor de bezitters. Kleine mica doosjes die ik zag, bevatten wat aarde, die uit het graf van den Heiland zou gekomen zijn, Ook zijn er platte doosjes verkrijgbaar, waarin zich een zeer klein stukje linnen bevindt, geknipt van het Hjkkleed des Hee* ren. Omdat een ieder begrijpt, dat dit kleed dan toch onnoemelijk groot moet geweest zijn, is het nu zoo geregeld, dat dit linnen in een klooster geweven wordt, en vóór den verkoop in aanraking gebracht wordt met een stuk van het lijkkleed des Heeren, dat in het klooster aanwezig zou zijn. En naar ik dezer dagen las, verkoopt men ook ilariabeeldjes in een met water gevuld glas. Keert men het glas om en om, dan dalen sneeuwvlokjes op het beeldje neerl Wat heeft toch die beeldendienst met het geloof te maken? Die zulk een godsdienst aanhangt, dwaalt. Moge er voor gewaakt worden dat Ne* derland hiervoor bevrijd blijvel Vele neo* calvinisten praten Rome naar den mond. Kort geleden moet een Gereï. predikant om een of andere reden de Mis hebben bijge* woond en zich met wijwater doen bespren* ■gen. 't Is meer dan erg! Waar gaan we toch iheen? Eigenaardig is, dat men, dat zijn de groo« tere kerken in ons land, wel zending drijft, maar niet speciaal onder de Roomschen. De Geref. Gemeenten echter laten doorloo* pend door een evangelist Bijbels uitdeelen in Roomsche streken van ons land. Ds. Verha* gen te Middelburg zamelt gelden voor dat nuttgie werk in. Zulk werk is beslist nooo idig! Menschen die opzettelijk van Gods Woord worden verstoken gehouden, dien moet de Bijbel worden thuisgebracht? Want zij kunnen zonder dat Woord niet zaUg worden. Dat intusschen het aannemen van een Bijbel en het lezen er in vaak tot groote strubbeling met Kapelaan, of Pastoor leidt, zal ieder willen gelooven. Maar, dat is altijd zoo geweest, tegen dat Woord gaat de strijd- van den beginne en het zal zoo zijn tot den einde. Die nu maar den goeden strijd mag strijden, zal de kroon ontvangen. UIT HET KIJKVENSTER: Lourdes en de zending onder de Roomschen. Ds. van Hoogenhulze, een dwalend prédi* kant. Vaste lasten enquête. Onderzoek h^ den winfcelwiden stand te Middelharnis. Gemeenteraad te Oude Tonge. Landbouwerszoon slaat zijn half'broer me* een schrepel dood. Ie Middelharnis en Sommelsdgk zijn 2 schepen in beslag genomen. De zomertijd zal Woensdag 15 Mei a.s. aanvangen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1