CHPWEEKBLADÖpGEn.GR0riD5IAG vöÖRDlZUID-HOLLiriZECUWSCHE EHAnOEM
F'
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
UW WERK VLOT BETER
7e JaaröatiU
ZATERDAG 11 MEI 1935
No 634
N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws
Uit het Kükvenster
MPT MEDE>A/ERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN
r>if nummer bestaat uit 1 bladen
Bevindelijke k«*nnis van Christus
en de kracht Zijoer opstanding.
Hebben we tevoren opgemerkt,
hoe t)e kracht van Christus opstan
din^ w«)rdt verheerlijkt in de le-
vendmakiDg der Zijnen, a'sook in
de vraag eener goede conciëntie
tot God, niet minder openbaarl
zich de kracht van Christus' opstan
ding in der geloovigen opwekking
ten eeuwigen leven Dat zal de vol
making zijn van de heerlijkheid der
geloovigen naar ziel en lichaam. Ook
de geloovige sterft, fcenerlei weder
vaart den rechtvaardige en den
goddelooze. Maar zijn lichaam zal
in het graf niet blijven. God heeft
den Hecre opgewekt en zal ons
opwekken door Zijne kracht en dat
wel ten jongsten dage, als Koning
Jezus zal verheerlijkt worden in Zij
ne heiligen, hij heeft Zijn volk naar
ziel en lichaam beide gekocht met
den prijs van Zijn Bloed. Zij zullen
opstaan en aan het heerlijk lichaam
van Christus gelijkvormig gemaakt
worden.
Tot dat heerlijk einde wil de Apos
tel Christus en de kracht Zijner op
standing kennen. Naar dat zalig
einde gaat al zijn verlangen uit.
Dat is het geluk waarnaar hij streeft
Neen geen bloot weten is het, als
hij zegt„opdat ik hem kenne en
de kracht Zijner opstanding'. Hij
vergenoegt zich niet met een weten
dat onze ziel ledig laat. l-fj begeert
de kracht, de gezegende vrucht en
uitwerking van Christus opstanding
te kennen En dat kan niet dan
door ervaring, door eigen bevin
ding in hart en leven tot waarach-
tigen vrede en zaligheid, om er
door gerechtvaardigd, geheiligd en
eenma;lverheerlijktte worden. Hem
te kennen en de kracht Zijner op
standing is die levende ervaring,
waarin we ons bevinden, dat de
Heere Jezus datgene in ons is.
at Hij Zijn volk zijn kan en wil
tot zaligheid.
Dat is een noodzakelijke kennis
waarvan alle troost afhangt in Ie
ven en in sterven. Neen, we bepa
len geen mate of trap. Maar waar
de bevindelijke kennis wordt ge
mist, de levende ervaring van Chris
tus en de kracht Zijner opstanding
daar wordt nog alles gemist Daar
is ons leven nog een leven des doods
en des verderfs.
Het is een troostrijke kennis, om
dat ze geworteld is ia de liefde
Gods, in het hart uitgestort door
den Heiligen Geest; die haar oor
sprong heeft in Christus, die de
liefde zelf is. Waarlijk, alle ken
nis, welke niet ontspruit uit de lief
de Gods en de gemeenschap aan
Christus door den HeiHgen Geest,
is geen levende kennis en daarom
ook geen zaligmakende kennis. Hoe
veel kennis kan iemand verkrijgen
door studie en naarstighed maar
die niet doet sterven aan eigen wijs
heid en verstand om in Christus
gevonden te wordjn en met Hem
ééne plant gemaakt in de gelijkma
king van Zijnen dood
Helaas velen zijn er, die den spot
drijven met de bevinding der hei-
Hgtn. Het geroep in onze dagenis
grootge moet maar gelooven, dat
Jezus uw Zaligmaker is, daar moogt
g-' geen oogenblik aan twijfelen
Hoe worden de menschen zalig ge
sproken op grond, dat ze uiterlijk
goed hebben geleefd en hunne kerk-
plichten getrouw hebben waarge
nomen, steeds aan het Avondmaal
zijn geweest. Ach de roomsche
zuurdesem heeft ons volk door
trokken. De eeuwigheid zal open
baren, hoevelen op eenen zand
grond hebben gebouwd, die heb
ben gemeend in te gaan, maar niet
gekund. O eeuwige teleu stelling.
Dat we toch toezien. De Apostel
wist beter Bevindelijke kennis van
Christus te mogen hebben, dat was
zijn leven; daarin toe te nemen
zijn verlangen. Neen, dat is geen
losse wetenschap, geen ingebeelde
kennis, geen ziekelijke bevinding,
maar waarachtig leven in de ge
meenschap met Christus. Wat 1 Zou
de kennis van Christus en d?
kracht Zijner opstanding buiten
ons omgaan Zou een zondaar het
niet weten en ervaren, waar Chris
tus zich ver heer lijkt in de ziel door
Zijnen Geest in de kracht van Zij
ne gezegende ambten Ket is hier
mede als met de krankhfid van
eenen mensch We kunnen aan het
bed staan van onzen medemensch.
die door eene ernstige krankheid is
aangetast. Uit de omstandigheden
daarvan kunnen v;e opmaken en
zeggendie man of die vrouw
is ernstig ziek. Maar wie kan
beter daarvan spreken, dan de
kranke zelf? Die spreekt uit erva
ring, uit bevinding. Zoo ook iemand,
die kennis krijgt aan eenen vriend
uit de kennismaking en omgang
met hem kan hij spreken, spreken
uit ervaring.
We voeren dit maar aan ten be
wijze, dat de kennis van Christus
en de kracht Zijner opstanding
geen fantasie is, geen inbeelding,
geen koud en dood geloof, geen
louter beschouwende wetenschap.
Trouwens een kracht kent men
niet dan door ervaring. Daarom
is de wetenschap der heiligen eene
levende werkelijkheid, welke hare
eigene vertroosting medebrengt,
die door niemand wordt gesmaakt,
dan die haar heeft ontvangen. Te
dien einde wordt ook wel het wa
re geloof genaamd een Goddelijk
licht en een Goddelijke kracht. Al
wat de Heilige Geest door het
Woord aan de ziele van Gods volk
openbaart en ontdekt, wordt door
het geloof in haar eigen licht gt-
kend en omhelsd, want .die Uwen
Naam kennen, zullen op U ver
trouwen". Daarom blijft Christus
geen vreemd Persoon voor Gods
volk. De eenvoudige vraag in het
vraagboekje van den Godzaligen
Hellebroek is: .waarin moet de
Middelaar gekend worden En
het antwoord is,In Zijne Namen,
Ambten, Naturen, Staten en Wel
daden". Maar dat is nu maar geen
bloote dogmatische leerregel, neen,
alzoo wordt Hij geopenbaard in
het h^rt door midd'-l van Zijn
Woord en door het geloof gekend
en omhelsd. Welk eene kostelijke
beschrijving geeft de bruid van
Hem als de dochters van Jeruza
lem vragenWat is Uw liefste
meer dan een ander liefste, o gij
schoonste onder de vrouwen Zij
antwoordt: .Mijn liefste is blank
en rood. Hij draagt de banier ho
ve i tienduizend". En als Zij Hem
dan in Zijne schoonheid en voor
treffelijkheid nader beschreven heeft
dan roept ze uit„al wat aan Hem
is, is gansch begeerlijk. Zulk een
is mijn Liefste, ja zulk een is n-ijn
Vriend, gij dochters van Jeruza
lem
Is het niet de armoede van on
zen tijd en de krachteloosheid van
het tegenwoordige Christendom,
dat de kennis van Christus en de
kracht Zijner opstanding zoo wei
nig gesmaakt wordt? En de oor
zaak Er is geen plaats voor Hem.
Is Hij niet de hoogste Profeet en
Leeraar? Die ons alleen wijs ma
ken kan tot de zaligheid? Die de
Waarheid doet verstaan zooals ze
in Hem is, als zijnde de Weg, de
Waarheid en het Leven 1 Die de
vrijmakende kracht der Waarheid
doet proeven en der ziele kracht
geeft om die Waarheid in het hart
geplant, in woord en wandel uitte
drukken en dus doet wandelen in
de Waarheid Zoo wordt Hij uit
kracht van die ervaring gekend als
Protett in deze Zijne bediening.
Daar vallen alle vleeschelijke voor-
oordeelen tegen de Waarheid,
worden de dingen dezer aarde ge
ring geacht, daar wordt eigen wijs
heid dwaasheid, en heeft men hoe
langer hoe meer behoefte aa i Zijn
onderwijs. Daar gedraagt men zich
als een leergierig scholier om aan
de voeten der hemelsche Wijsheid
te mogen nederzittèn Daar is eene
oprechte keuze en een hartelijke
lust in de onderwijzingen van Jeztts'
mond Hoe groot is elke oprechte
daarop gesteld. Hoe is het gedurig
de bede:
Hoe is hef gedurig de verzuchting
der ziel
Hoe is het oprechte volk door
drongen van de noodzakelijkheid
dier levende kennis. Hieruit is het,
dat Zacheus Hem met blijdschap
ontving. Maria zat neder aan Zijne
voeten. Hoé werden de Emmaus-
gang rs zalig verkwikt, dat zij zei
den .was ons hart niet brandende
in ons, als Hij tot ons sprak op
den weg, en als hij ons de Schrif
ten opende?" HoeTiepLydia Pau-
lus en Silas tot zicïi', om door hen
als middelen in 'sHeeren hand tot
meerdere kennis van den weg der
zalighe d in Christus te komen. Dit
is de eigen aard van het ware God-
zoekende volk. Zij leeren kennen
en ervaren, dat Christus die eenige
Profeet en Leeraar is, die hen leert
en onderwijst tot zaligheid.
Ds. B.
Voornaamste inhoud
AQverieDue-prUs 20 cent pef regel. Keclimes 40 et; Dleass-
ttnvrigeu en -Mnbledlngea vw 1—6 regel» 80 et.; Boek-»«B-
kondlglBg 10 eent per reëel' - Contrirtes beltagrOk lager
uUoAVhVAN
Geve.ti«d te Middelh.ini. - Prin. H«ndiik..r. 122 C - Giro 167930 - Po., box 8 - Tel. 17
Abonnements-prijs 85 eent per 3 maanden bij voorultbetalinp
Versehljnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week
Afzonderlflke aummera 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
Opdat ik Hem kenne en de kracht
Zijner opstanding.
Filipp. 3
10a.
„Leer mij, o Heer', den weg door U
bepaald.
Dan zal" ik dien ten einde toe bewaren.
Geef mij verstand, met Godd'lijk licht
bestraald.
Dan zal mijn oog op Uwe wetten staren".
„Och, dat ik "klaar en onderscheiden zag,
Hoe 'k mij naar Uw bevelen moet ge*
dragen".
Een dwalend predikant.
Ds. Van Hoogenhuijze, één der Hervorm^»
de predikanten van Amsterdam, is in de
N.S.B, verdwaald geraakt. Gezien het op*
treden der nationaal^socialisten in Duitsch*
land tegen de Belijdeniskerk en het opslui*
ten van predikanten in Concentratiekampen,
mag ons dit grootelijks verwonderen. Blijk*
baar is hij van meening, dat de N.S.B,
in Nederland de kerken haar vrijheid zal
laten, of en dit is ook mogelijk hij
vindt een gelijkschakeling van de kerk 'door
het staatsgezag niet at te keuren.
Hoc het zij, deze Dienaar des Woords
is wel een eind afgedwaald van het ware
beginsel der Christelijke Kerk, dat geen
inmenging van het Staatsgezag in kerkelijke
zaken duldt en bovendien diametraal tegen*
over de grondbeginselen van het nationaal*
socialisme staat. Het zal daarom geen betoog
behoeven, dat deze predikant geen echte
zoon van het stoere Calvinisme der 16e
eeuw is, dat eenmaal een strijd op leven.en'
dood aanbond voor de vrijheid van gods*
dienst en geweten, welke thans door het
dwangsysteem van het fascisme ernstig wordt
bedreigd. Deze predikant ontziet zich niet
mede te helpen aan het tot stand komen
van een dictatoriale regeering in Nederland,
welke met de zelfstandigheid der kerken kor*
te metten zou maken.
Deze ethische dominé schrijft nu in „Volk
en Vaderland," het orgaan der N.S.B., een
artikel over een jongeman uit Amsterdam,
werkend lid der N.S.B., die door een troep
communisten werd overvallen en zoodanig
met een boksijzer werd toegetakeld, dat
hij een drievoudige kaakfractuur opliep.
Hij werd naar één der Amsterdamsche
gemeente ziekenhuizen gebracht, waar hij
echter volgens Ds. v. H. niet „neutraal"
werd behandeld, doCh de N.S.B.'er veel
smaad te verduren had. Van hem toege*
zonden bloemstukken had men de N.S.B.*
linten afgeknipt. In de ziekenzaal wordt
echter wel de Internationale gezongen! Zijn
lijfblad mag hij per gratie lezen, doCh hij
mag het niet laten circuleeren, terwijl het
„Volk" van hand tot hand gaat. Een radio*
kerkdienst wilde men hem niet laten hoo*
ren, men zette de Vara aan. De jongeman
raakte door dit alles geheel overstuur, zijn
zenuwen werden hem de baas en daarom
PER PAKJE
£lscht uitsluitend
Hollandsehe verpakicing.
het is U W waarborg
HP-IJ
heeft Ds. van H. hem doen overbrengen
naar het Hervormde Diaconessenhuis.
Het stuk van Ds. v. H. is zeer leerzaam.
Er blijkt uit, dat in de stadsziekenhuizen
van Amsterdam het socialisme den toon
aangeeft. Er heerschen toestanden, die on*
duldbaar zijn en zeer zeker een onderzoek,
als thans door den Officier van Justitie
wordt ingesteld, rechtvaardigen. En in zoo*
verre staan we geheel aan de zijde van Ds.
V. H; Maar —'wat dèh persoon zelve be*
treft, het komt ons voor, dat de nationaal*
socialisten door de communisfcn worden
behandeld, gelijk zij dat zelve ook hun te*
genstanders doen. Men weet immers, dat
hun strijdwijze ongeveer dezelfde is, zoo*
dat zij zich niet moeten; beklagen als zij
met gelijke munt worden betaald. Deze
jongeman wordt nu geëerd als een soort
martelaar. Ds. v. H. schrijft zelfs, dat het
niet veel scheelde, of „Nederland zou zijn
Horst Wessel hebben gehad." (Horst Wessel
was een Duitsche jongeman, die als slacht*
offer viel van zijn nat.*socialistisch beginsel
onder de moordenaarshand van eenige com*
munisten en nu als martelaar wordt vereerd;
zelfte noemde men het Host*Wessel*hed
naar hem.) Wat ons echter het meest trof
in het stuk van Ds. v. H., was de tek^t
uit de Bergrede, die hiji als toepasselijk op
dit jongmensch aanhaalt: „Zalig zijn zij, die
vervolgd worden om der gerechtigheid wil,
want hunner is het Koninkrijk des hsmelen.
Deze vergelijking van den strijd der Chris*
tenen en hun vervolging door de vijanden
der Kerk met de actie der N.S.B, vinden we
ergerlijk en profaan; en in den mond van
een predikant is zij dubbel sterk at te
keuren.
Loiuides De Koophandel van
Rome De dominé bij de Mis
Zending onder de Roomscheji
Bijbelversprejding Strijd.
Zoo is dan de bedevaart der Roomschen
naar Lourdes weer in vollen gang. Met
duizenden, van hoog tot laag, is men er
weer heen gegaan, naar Frankrijk, om de
genade van Maria in te roepen. Voorname*
lijk wordt er door gebeden aldaar genezing
gezocht. Gansche treinen met zieken gaan
er ook uit ons land heen. Men kan de
opoffering een volhardenheid der Room*
schen bewonderen, die niet terugdeinzen om
zich groote moeiten en offers te getroosten
om daar in 't Zuiden van Frankrijk ge*
nezing te zoeken. Er hebben daar ook wel
'genezingen plaats, maar die komen ook in
allerlei ziekenhuizen voor. Meermalen ge*
nezen zieken, die door alle dokters zijn
opgegeven, op onbegrijpelijke wijze. Voorts
speelt de suggestie er een groote rol; het
sterk gelooven dat iemand door gebed ge*
neest, doet wel eens een ommekeer in het
gestel ontstaan. Daar zou door ons alleen
dit in moeten gezien worden, dat God
een Heere is van leven en dood. Helaas,
daaraan wordt het allereerst gedacht. Lour*
des is een bedevaartplaats.
In 1858 zou Maria [verschenen
zijn in een groti aan' een molenaars*
dochtertje en hebben gezegd dat zij, Maria,
onbevlekt ontvangen was en er daar een
kapel moest worden gesticht. En dat ge*
beurde dus ook. Men drijft er voorts een
grooten handel in allerlei relequiën, dat zijn
gewijde voorwerpen die geluk aanbrengen
voor de bezitters. Kleine mica doosjes die
ik zag, bevatten wat aarde, die uit het
graf van den Heiland zou gekomen zijn,
Ook zijn er platte doosjes verkrijgbaar,
waarin zich een zeer klein stukje linnen
bevindt, geknipt van het Hjkkleed des Hee*
ren. Omdat een ieder begrijpt, dat dit kleed
dan toch onnoemelijk groot moet geweest
zijn, is het nu zoo geregeld, dat dit linnen
in een klooster geweven wordt, en vóór
den verkoop in aanraking gebracht wordt
met een stuk van het lijkkleed des Heeren,
dat in het klooster aanwezig zou zijn. En
naar ik dezer dagen las, verkoopt men ook
ilariabeeldjes in een met water gevuld
glas. Keert men het glas om en om, dan
dalen sneeuwvlokjes op het beeldje neerl
Wat heeft toch die beeldendienst met het
geloof te maken? Die zulk een godsdienst
aanhangt, dwaalt.
Moge er voor gewaakt worden dat Ne*
derland hiervoor bevrijd blijvel Vele neo*
calvinisten praten Rome naar den mond.
Kort geleden moet een Gereï. predikant om
een of andere reden de Mis hebben bijge*
woond en zich met wijwater doen bespren*
■gen. 't Is meer dan erg! Waar gaan we
toch iheen?
Eigenaardig is, dat men, dat zijn de groo«
tere kerken in ons land, wel zending drijft,
maar niet speciaal onder de Roomschen.
De Geref. Gemeenten echter laten doorloo*
pend door een evangelist Bijbels uitdeelen in
Roomsche streken van ons land. Ds. Verha*
gen te Middelburg zamelt gelden voor dat
nuttgie werk in. Zulk werk is beslist nooo
idig! Menschen die opzettelijk van Gods
Woord worden verstoken gehouden, dien
moet de Bijbel worden thuisgebracht? Want
zij kunnen zonder dat Woord niet zaUg
worden.
Dat intusschen het aannemen van een
Bijbel en het lezen er in vaak tot groote
strubbeling met Kapelaan, of Pastoor leidt,
zal ieder willen gelooven. Maar, dat is
altijd zoo geweest, tegen dat Woord gaat
de strijd- van den beginne en het zal zoo
zijn tot den einde. Die nu maar den goeden
strijd mag strijden, zal de kroon ontvangen.
UIT HET KIJKVENSTER: Lourdes en de
zending onder de Roomschen.
Ds. van Hoogenhulze, een dwalend prédi*
kant.
Vaste lasten enquête. Onderzoek h^ den
winfcelwiden stand te Middelharnis.
Gemeenteraad te Oude Tonge.
Landbouwerszoon slaat zijn half'broer me*
een schrepel dood.
Ie Middelharnis en Sommelsdgk zijn 2
schepen in beslag genomen.
De zomertijd zal Woensdag 15 Mei a.s.
aanvangen.