CmWEEKBLAD5pGCD.GR0nDSIA6vooRlD£ZUID-H0LLEnZEEUWJ^^
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
It jaargaiDi
ZATERDAG 27 APRIL 1935
No 630
N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws
KALMEERT DE ZENUWEN
Uit het KÏfkvenster
MET MEDEWERKING VAN V OO R A AN ST A A N P E H f^RVORMDE EN GE R EFORMEËRDE PERSONEN
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Bevindelijke kennis van Chris
tus en de kracht Zijner
opstanding.
Het zijn wel weinige, doch koste
lijke woorden. Zij zijn een kort be
grip der zaligheid, de ware gemeen
schap met Christus, Die het leven
Zijns volks is. Hoe achtte de
Apostel alle dingen schade en drek,
om de uitner^ndheid van de ken
nis van Chris*!». Van Hem spreekt
hij; van Hem, Die is de gelijke des
Vaders, de Heere der heerlijkheid.
Hoe roemt Hem de bruid: „al
waf aan Hem is, is gansch begeer
lijk". Wat zijn al de heerlijkheden
dezer aarde in vergelijking met Hem-
In Hem vindt Gods volk alles wat
het ter zaligheid noodig heeft. Hij
kan volkomen zalig 'maken allen,
die door Hem tot God gaan. In
Hem zijn alle schatten der wijsheid
en der kennis verborgen. „Niemand"
zoo getuigt Hij zelf, en het is eene
waarheid van onpeilbare diepte
„niemand kent den Zoon dan de
Vader, noch iemand kent den Va
der dan de Zoon en dien het de
Zoon wil openbaren".
Welk een heerlijk en Üffnemend
Verlosser heeft Sion. Waarlijk Hem
te kennen is de zaligheid. Is het
niet Zijn eigen wooid: „enditishet
eeuwige leven, dat zij U kennen,
den eenigen, waarachtigen God en
Jezus Christus, dien Gij gezonden
hebt? Neen, niet eene algemeene,
louter beschouwende kennis. Die
laat ons buiten Christus en de za
ligheid. Ware kennis, gewrocht door
de verlichting des Heiligen Gcestes,
waardoor de heerlijkheid des Hee-
ren wordt gekend en de verbor
genheid Zijner genade. Zij wordt
genaamd de wetenschap der heili
gen, waardoor het ware volk on
derscheiden is van alle anderen.
Van die kennis spreekt de Apos
tel, een bevindelijke kennen van
Christus en de kracht Zijner op
standing.
Het is opmerkelijk, hoe de Apos
tel eerst spreekt van de kracht van
Christus' opstanding en daarna van
de gemeenschap Zijns lijdens en de
gelijkvormigheid aan Zijnen dood.
Waarom? Gaat niet Chrirtus' lij
den en dood vóór Zijne opstanding?
Zeker, maar in de toepassing der
zaligheid Vordt de kra,cht van Chris
tus' opstanding het eerst verheer
lijkt in de harten van Gods uitver
koren volk, waar Hij ze levend
maakt en tot het geloof brengt, om
ze dan te doen deelcn in de vruch
ten van Zijn lijden en dood. H&t
lijden en sterven van Christus is
wel de verdienende oorzaak der
zaligheid, maar Zijne opstanding
uit de dooden is de toeëigenende
oorzaak. Wat zou het zijn, indien
Christus niet ware opgewekt? Dan
ware al Zijn lijden en sterven te
vergeefs. Daarom verheft de Apos
tel de opstanding van Christus uit
de dooden, als zijnde van zoo hoog
aanbelang boven Zijn lijden en dood.
Denkt maar aan Rom. 834.Chris
tus is het Die gestorven is, ja, wat
meer is, die ook opgewekt is". En
in Rom. 4 25 spreekt hij van de
toeëigenende kracht van Christus
opstanding tot rechtvaardigmaking,
want Hij is overgeleverd om onze
zonden, en opgewekt om onze
rechtvaardigmaking.
In Zijne opstanding is de weg
voor schuldigen geopend; is de ar
beid van Christus in Zijn lijdenen
dood bevestigd. De Vader beeft
Hem als Borg openlijk gerechtvaar
digd. Zijn heilig recht is door Chris
tus zoendood volkomen voldaan.
Daarom heeft Zijne opstanding uit
de dooden eene rechtvaardigende
kracht. Hij heeft voldaan en de
voor God gejdende gerechtigheid
voor al Zijn volk verwor^Aen, op
grond waarvan al Zijn volk in Hem
gerechtvaardigd is. Én zij worden
dan ook om niet gerechtvaardigd
uit Zijne genade, door de verlos
sing, die in Christus Jezus is. Heef t
de Vader Christus gerechtvaardigd
in Zijne opstanding uit de dooden
zijn al de Zijnen met Hem opge
wekt en in Hem gerechtvaardigd,
die rechtvaardigende kracht van
Christus opstanding verheerlijkt
God aan al Zijn volk, waar Hij ze
de verworvene gerechtigheid van
Christus schenkt en toerekent. Al-
zoo volgt uit de opstanding van
Christus de dadelijke verzoening
met God. Neen, allen voor wie
Christus geleden heeft en gestorven
is, kunnen niet verdoemd worden.
Hij heeft het oordeel der zonde in
hunne plaats gedragen. Zi| zullen
leven met Hem. Hij maakt de on
der hunne schuld gebogenen, de
door schuld verslagenen, en die
zich voor Gods recht veroordeeld
kennen, vrij van de zonde, zij wor
den bekleed met Zijne gerechtigheid
en dat alzoo, dat dengene, wien
dit gebeurt, waarlijk zielzaligende
wetenschap verkrijgt van het won
der van Gods vrije gunst in Chris
tus.
Hieruit blijkt, dat Zijne opstan
ding gróote kracht heeft. Kracht
ten opzichte van den Heere Jezus
zelf, want daardoor is Hij be:wezea
te zijn de Zone Gods naar den
Geest der heiligmaking. Welk eene
groote krac&t heeft de Vader ver
heerlijkt in de opwekking van Chris
tus uit de dooden, waar de smar
ten des doods Hem ontbonden zijn.
Hoewel gekruist door zwakheid,
zoo leeft Hij nochthans door de
kracht Gods en diezelfde kracht,
die in Christus opstanding geopen
baard is, wil God om der geiech-
tigheidswil van Christus, verheer
lijken in Zijn uitverkoren erfdeel
tot hunne levendmaking en zahg-
heid. Niet genoeg kan Paulus dat
geluk verheffen. «Welke de uitne
mende grootheid Zijner kracht zij
aan ons die gelooven, naar de wer
king der sterkte Zijner inacht, die
Hij gewrocht heeft in Christus, als
Hij Hem uit de dooden opgewekt
heeft (Eph. 1 19).
Het is ontegenzeggelijk, de zonde
en de schuld van den eersten Adam
heeft groote kracht, heeft eene ver
dervende kracht op al zijne nako
melingen. Zij heeft een doodende
kracht uit oorzaak van den vloek
eener gcbrokene wet. Door éénen
mensch is de dood in de wereld
gekomen, die doorgaat tot alle
menschen, oindat allen in hem ge
zondigd hebben. Ach, elk zondaar
wordt door de verdervende kracht
der zond.i overheerd, waardoor hij
onder de banden des doods ge
houden wordt. De banden van den
geestelijken dood, waaraan de li
chamelijke dood verbonden is en
hem overvoert in den eeuwigen
dood, tenzij de kracht van Christus
opstanding over hem kome. Hoe
wordt Gods volk daarmede bekend
gemaakt. Neen, dan is de zonde
maar niet meer een lichte zaak,
maar zal ons klagelijk doen weenen
en kermen. Wat klaagt een levend
mensch. Een iegelijk klage vanwe
ge zijne zonden. Dan is het: ,ai
mij, dat ik zoo gezondigd heb. Hoe
wordt dan ingeleefd, dat geen
schepsel ons verlossen kan van de
verdervende kracht en schuld der
zonde. Dat ze eene verdoemende
kracht heeft, uit oorzaak van den
vloek eener gebrokene wet, want
de prikkel nu des doods is de zon
de en de kracht der zonde is de
wet.
Méar, o eeuwig wonder van ge-
na, waar alle geschapene kracht
ontoereikend was'*m Gods verko
ren erfdeel te verlossen van de
verdervende kracht der zonde, daar
wilde God verheeriijken de kracht
van Cbristtis opstanding, opdat,
gelijk de zonde ^eheerscht heeft tot
den dood, al2oo :w>k de genade
zou heerschen döbr rechtvaardig
heid tof het eeiiwfge leven door
Jezus Christus onzen Heere. Neen,
de beminden Gods, des Vaders en
de vrijgekochten dóór Jezus bloed
zij kunnen niet verloren gaan. Zij
kunnen onder de, heerschappijvoe
rende kracht van de zonde niet
blijven Zg zullen verlost worden.
Dat vermogen zij niet door eigen
kracht. Zoo min een dood en ge
storven mensch zichzelven van het
geweld des doods kanverlossen,
alzoo de zondaar. Onihachfig en
onwillig is bij een gebonden slaaf
der helle en des doods. Ook geen
schepselen kracht vermag het. Het
is tevergeefs dat duizenden den
vrijen wil verheerlijken of tot de
heiligen hunne toevlucht nemen
Zij zullen te laat efvaren, dat zij
als gebonden slaven der hel, uit
kracht van moedwillige en vrijwil
lige ongehoorzaamheid in hef Pa
radijs, eeuwig zullen verloren gaan.
Niets minder dan die kracht, die
verheerlijkt is in de opstanding van
Christus uit de dooden, moet ook
verheerlijkt in den ^geestelijk doo
den zondaar tot Zijne levendma
king. Daardoor worden al Gods
uitverkorenen uit het zondegraf
opgewekt. Daarvan spreekt onze
Catechismuswij worden door Zijne
kracht opgewekt tof een nieuw le
ven als vrucht van Zijne opstanding.
Gezegende ^w^ldag^e Dat is dat
Goddelijke begin in ons, waar alles
op aankomt. Die dit mist, mist alles.
Dat is die wedergeboorte, die uit
God is. Dat van dood levend ge
maakt worden. Dat is die weldaad,
die uit de opstanding van Christus
vloeit en waarin de kracht van
Christus opstanding wordt geoe
fend. Hoort Petrus getuigen van
den roem zijner levende hope.ge
loofd zij de God en Vader van
onzen Heere Jezus Christus, die
naar Zijne groote barmhartigheid
ons heeft wedergeboren tot eene
levende hoop, door de opstanding
van Jezus Christus uit de dooden."
BARTH.
lillli
Voornaamsfe inhoud
Aaverieniie-prl]8 20 cent per regel. Reclames 40 ct; Dlentt-
aanvragen en -aanbiedingeo van 1—6 regels 80 ct.Boek-ato-
koodlglBS 10 cest per re^el' Costrartes belaBgrOk lager
t*
UITGAVE VAN
Geveatigd te Middelhainii - Piin» Hendiilcvti. 122 C Giio.167930 Po«tbos 8 Tel. 17
Abonnements-prlja 85 cent per 3 maanden bl] vooruitbetaimt;
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week
AfzonderlQke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
Opdat ik Hem kenne en de kracht
Zijner opstanding.
(Filipp. 3 10a.)
Een niciuwei verkiezing op 1 Mei a.s.
Inderdaad.
Op 1 Mei zullen veel mannen en vrou«^
wen te samen opnieuw een keuze moeten
doen.
Zij zullen moeten kiezen voor hun kinde=
ren of een Openbare School ot een School
met den Bijbel.
Dat is ook een belangrijke keuze, al zijn
hier maar 2 mogelijkheden.
En toch zien velen ouders de belangrijks
heid van die keuze niet in.
Velen maken zich er mee af door b.v. te
zeggen: Mijn Vader heeft me vroeger ook
naar de; Openbare School gestuurd, en nu
stuur ik mijn kinderen er ook weer heen.
Maar onze| ouders zijn toch niet onfei^
baar, zooals de Paus wordt genoemd.
En wij dragen nu toch zelf de verantwoord
delijkheid vooi*. ons handelen, ook in de
iopvoeding van. de van God ons gegeven
kinderen met hun eeuwige ziel.
Daarom hebben we ons ernstig te bezins
nen op onze keuze inzake het Onderwijs
voor ali onze kinderen.
Wij mogen hierin ook niet te rade gaan
met onze oppervlakkige gevoelens, want die
zijn vaak zondig en verkeerd.
Wij moeten voor onze keuze naar de
binxenkamer en naar het Woord van God.
En dan wordt de keuze gemakkelijk. Tien*
tallen plaatsen in, Gods heilig Woord geven
ons aanwijzingen. Aan één willen wij elkaar
herinneren.
In Psalm 119 vers 105 vinden we geschrei
ven de bekentenis:
Uw Woord is een lamp voor mijn voet,
en een; licht voor mijn pad.
De psalmdichter belijdt daarin, dat hij
uit zichzelf" totaal in het donker zit en hopei»
loos verdwalen! moet, en omkomen, maar
Gods Woord kan alleen licht geven.
Zoo is het nu toch ook nog met Onder.»
wijzers en kinderen.
4PER PAKJE
Ëischl uitsluitend
Hollandsche verpaicking.
Hel is U W waarborg
voor kwaliteit.
Van zichzelf loopen' ze in verschrikkelijk
donker. Ze zien niets of zien verkeerd.
Zonder dat Woord zien a| God en Chris»,
tus nietj of verkeerd.
Zonder dat Woord zie;^ zij zichzelf niet
als zondaren.
Zonder dat Woord zien zij ook Gods
werken in geschiedenis en natuur verkeerd.
Zonder dat Woord van God heeft ieder
zeker totaal verkeerd iiizidit in het doel" vatt
het leven en moet ook daarom de opvoeding
tot het, leven verkeerd gaan.
En nu heeft God ons nog de genade be«.
wezen, dat wij Zijn Woord nog vrij mogen
gebruiken, niettegenstaande; de groote zon*
den van land en volk.
Moet dan^ °ok niet dat lichtgevende
Woord van God in het middelpunt van
het schoolleven staan?
Natuurlijk.
Daarom moeten we kiezen voor een
school, waar vrij Gods Woord onderwezen
mag worden.
Daarom moeten we kiezen een school,
waar wij' als Ouders zelf Personeel mogen
uitzoeken, dat in diepe afhankelijkheid van
den Heere ons wil helpen in -onze van
God opgelegde taak.
Daarom moeten we kiezen een school,
waarop Gods verheerlijking als 'het hoogste
wordt gezocht.
En zoo'n school dat is de school met den
Bijbel, of ook genaamd de Christelijke
School.
Laat ons; dan op één Mei om de eere
Gods, en het heil van onzen kinderen, met
al onze kinderen gaan naar:
De Christelijke School.
Kiest dei School met den Bijbel.
Bevnoreoi varkens.
Een inzender schrijft in de N.R.Crt.:
In gewonei taal overgezet moet het be=>
richtomtrent de bevroren varkens aldus gele*
zen worden: Er zijn 30 a 40 duizend var*
kens in de koelhuizen aan het bederven.
Heel laconiek is^ het slot van het bericht
dat het vet „reeds eenigermate vergeeld is."
Als het brood eenigermate vergroend is,
dan is het beschimmeld en ongeschikt voor
menschelijke consumptie; en spek, dat eeni*
germ ate vergeeld) is, noemt men garstig en
is ook ongeschik*! voor de consumptie. De
menschen hebben dan toch gelijk, die zeg*
gen dat de varkens in de koelhuizen beder*
ven ei> dat dit weer millioenen kost.
Uit Amerika, werd het vorig jaar bericht
dat in de machines graan gestookt werd, om*
dat ei; een teveel was en nu doen reeds
berichten over een groote misoogst de ron*
de. In ons land vernietigt men vee en
groenten en, aardappelen! Mag dat
Een kort maar veelzeggend krantenbe*
richtje. Eere bericht dat herinnert aan veel
ambtenarij, veel, leed, veel ellende, veel re*
geeringsbemoeiïng.
En het resultaat het is droevig.
Een groot aantal, duizenden varkens be*
derven in de koelhuizen. Varkens die geld
hebben gekost.| Waaraan de varkensfokkers
niet hebbeni verdiend.
Herinnering aan de beknotting der vrijV
heid de:t; boeren. Een duur zaakje. En nu,
naar het lijkt bedorven. Och hoevelen zijn
er die geen vleesch konden koopen. En nu
deze groote) hoeveelheia waardeloos 't Zijn
toch won3erlijke tijden, die we beleven!
Een groote overvloed van kostelijke voort*
brengselen van landbouw, tuinbouw en vee*
teelt. Prijzen evenwel die groot vérlies brerw
gen. - ■-
Een grooti gedeelte wordt ten koste van
groote sommen uit dê markt genomen. Met
als gevolg duurder worden, zoodat velen
niet meer in staat zijn vleesch te eten. En nu
weer grootö hoeveelheden vleesch, aan de
consumptie onttrokken, waarnaar zoovelen
reikhalzend hebben uitgezien. Waardeloos is
het geworden.
Te vreezen staat dat het erger worden zal.
Indien de Heere doortrekt met Zijn oor*
deelen. En misgewas, en duurte in de plaats
komen voor overvloed.
Dat men toch mocht opzien naar Hem,
Wiens Hand in alle deze dingen is. En in
Zijn Geboden, mocht wandelen. Zich ver*
nederen mocht onder zijn slaande hand.
't Ware tot heil van land en volk.
Ds. Wesfmifse, ea Eilandennieuws
H^f beslageo) Kijkvenster. De „ge
loofsgetneenschap,, van, Ds. W.
Zijn vrijziiuiigfaeid De, „geretor*
meetide" Prof. Barth. Gelukkig
vertrokken! Een heilige,| alge»
meejie, Chrisiielijke Kerk Grooi>
vader's groefjenf
Het is moeilijk om het in dezen Kijktoren
allen menschen naar den zin te maken.
De Waarnemer streeft er dan ook maar niet
naar. Ook kan al wat in een week gezien
wordt niet worden neergeschreven, dat ligt
voor de hand. In zijn onnoozelheid meent
ondergeteekende in hoofdzaak te werken
voor de eilandbewoners; klachten zijn nog
nieit gehoord, dus moet 'nmensch 'tal lo*
ven, als hijl er goed afkomt. Maar nu is
gebleken, dat Eilandennieuws ook buiten
de eilanden gelezen wordt. En nu krijgt de
Waarnemer op zijn dak, nog wel van den
vrijzinnigen Ds. Westmijse uit Rotterdam. In
diens Kerkblad van April komt dominé op,
tegen wat in September geschreven is in'
Uit feet Kijkvenstef: Ds. Wesfmlifse conto
(Waarnemer.
(Wat de uitslag der verkiezingen op Flak»
ke« ons leeren.
De gamalenvissdheiSjsBeweging.
Da overgang aan de AmWclitsscIhoipt .te
pMiddelIiarnis.
Binnenland: Het congres der S.Di.A.P.
Ds. Boone te Si. Philtpslanid olp 74»jarigen
l|.ee£tSjd overleden. Een kort overzicht van
4jln' loopbaan,