CmWEEKBLAD5pGCD.GR0nDSIA6vooRlD£ZUID-H0LLEnZEEUWJ^^ EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING It jaargaiDi ZATERDAG 27 APRIL 1935 No 630 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws KALMEERT DE ZENUWEN Uit het KÏfkvenster MET MEDEWERKING VAN V OO R A AN ST A A N P E H f^RVORMDE EN GE R EFORMEËRDE PERSONEN Dit nummer bestaat uit 2 bladen Bevindelijke kennis van Chris tus en de kracht Zijner opstanding. Het zijn wel weinige, doch koste lijke woorden. Zij zijn een kort be grip der zaligheid, de ware gemeen schap met Christus, Die het leven Zijns volks is. Hoe achtte de Apostel alle dingen schade en drek, om de uitner^ndheid van de ken nis van Chris*!». Van Hem spreekt hij; van Hem, Die is de gelijke des Vaders, de Heere der heerlijkheid. Hoe roemt Hem de bruid: „al waf aan Hem is, is gansch begeer lijk". Wat zijn al de heerlijkheden dezer aarde in vergelijking met Hem- In Hem vindt Gods volk alles wat het ter zaligheid noodig heeft. Hij kan volkomen zalig 'maken allen, die door Hem tot God gaan. In Hem zijn alle schatten der wijsheid en der kennis verborgen. „Niemand" zoo getuigt Hij zelf, en het is eene waarheid van onpeilbare diepte „niemand kent den Zoon dan de Vader, noch iemand kent den Va der dan de Zoon en dien het de Zoon wil openbaren". Welk een heerlijk en Üffnemend Verlosser heeft Sion. Waarlijk Hem te kennen is de zaligheid. Is het niet Zijn eigen wooid: „enditishet eeuwige leven, dat zij U kennen, den eenigen, waarachtigen God en Jezus Christus, dien Gij gezonden hebt? Neen, niet eene algemeene, louter beschouwende kennis. Die laat ons buiten Christus en de za ligheid. Ware kennis, gewrocht door de verlichting des Heiligen Gcestes, waardoor de heerlijkheid des Hee- ren wordt gekend en de verbor genheid Zijner genade. Zij wordt genaamd de wetenschap der heili gen, waardoor het ware volk on derscheiden is van alle anderen. Van die kennis spreekt de Apos tel, een bevindelijke kennen van Christus en de kracht Zijner op standing. Het is opmerkelijk, hoe de Apos tel eerst spreekt van de kracht van Christus' opstanding en daarna van de gemeenschap Zijns lijdens en de gelijkvormigheid aan Zijnen dood. Waarom? Gaat niet Chrirtus' lij den en dood vóór Zijne opstanding? Zeker, maar in de toepassing der zaligheid Vordt de kra,cht van Chris tus' opstanding het eerst verheer lijkt in de harten van Gods uitver koren volk, waar Hij ze levend maakt en tot het geloof brengt, om ze dan te doen deelcn in de vruch ten van Zijn lijden en dood. H&t lijden en sterven van Christus is wel de verdienende oorzaak der zaligheid, maar Zijne opstanding uit de dooden is de toeëigenende oorzaak. Wat zou het zijn, indien Christus niet ware opgewekt? Dan ware al Zijn lijden en sterven te vergeefs. Daarom verheft de Apos tel de opstanding van Christus uit de dooden, als zijnde van zoo hoog aanbelang boven Zijn lijden en dood. Denkt maar aan Rom. 834.Chris tus is het Die gestorven is, ja, wat meer is, die ook opgewekt is". En in Rom. 4 25 spreekt hij van de toeëigenende kracht van Christus opstanding tot rechtvaardigmaking, want Hij is overgeleverd om onze zonden, en opgewekt om onze rechtvaardigmaking. In Zijne opstanding is de weg voor schuldigen geopend; is de ar beid van Christus in Zijn lijdenen dood bevestigd. De Vader beeft Hem als Borg openlijk gerechtvaar digd. Zijn heilig recht is door Chris tus zoendood volkomen voldaan. Daarom heeft Zijne opstanding uit de dooden eene rechtvaardigende kracht. Hij heeft voldaan en de voor God gejdende gerechtigheid voor al Zijn volk verwor^Aen, op grond waarvan al Zijn volk in Hem gerechtvaardigd is. Én zij worden dan ook om niet gerechtvaardigd uit Zijne genade, door de verlos sing, die in Christus Jezus is. Heef t de Vader Christus gerechtvaardigd in Zijne opstanding uit de dooden zijn al de Zijnen met Hem opge wekt en in Hem gerechtvaardigd, die rechtvaardigende kracht van Christus opstanding verheerlijkt God aan al Zijn volk, waar Hij ze de verworvene gerechtigheid van Christus schenkt en toerekent. Al- zoo volgt uit de opstanding van Christus de dadelijke verzoening met God. Neen, allen voor wie Christus geleden heeft en gestorven is, kunnen niet verdoemd worden. Hij heeft het oordeel der zonde in hunne plaats gedragen. Zi| zullen leven met Hem. Hij maakt de on der hunne schuld gebogenen, de door schuld verslagenen, en die zich voor Gods recht veroordeeld kennen, vrij van de zonde, zij wor den bekleed met Zijne gerechtigheid en dat alzoo, dat dengene, wien dit gebeurt, waarlijk zielzaligende wetenschap verkrijgt van het won der van Gods vrije gunst in Chris tus. Hieruit blijkt, dat Zijne opstan ding gróote kracht heeft. Kracht ten opzichte van den Heere Jezus zelf, want daardoor is Hij be:wezea te zijn de Zone Gods naar den Geest der heiligmaking. Welk eene groote krac&t heeft de Vader ver heerlijkt in de opwekking van Chris tus uit de dooden, waar de smar ten des doods Hem ontbonden zijn. Hoewel gekruist door zwakheid, zoo leeft Hij nochthans door de kracht Gods en diezelfde kracht, die in Christus opstanding geopen baard is, wil God om der geiech- tigheidswil van Christus, verheer lijken in Zijn uitverkoren erfdeel tot hunne levendmaking en zahg- heid. Niet genoeg kan Paulus dat geluk verheffen. «Welke de uitne mende grootheid Zijner kracht zij aan ons die gelooven, naar de wer king der sterkte Zijner inacht, die Hij gewrocht heeft in Christus, als Hij Hem uit de dooden opgewekt heeft (Eph. 1 19). Het is ontegenzeggelijk, de zonde en de schuld van den eersten Adam heeft groote kracht, heeft eene ver dervende kracht op al zijne nako melingen. Zij heeft een doodende kracht uit oorzaak van den vloek eener gcbrokene wet. Door éénen mensch is de dood in de wereld gekomen, die doorgaat tot alle menschen, oindat allen in hem ge zondigd hebben. Ach, elk zondaar wordt door de verdervende kracht der zond.i overheerd, waardoor hij onder de banden des doods ge houden wordt. De banden van den geestelijken dood, waaraan de li chamelijke dood verbonden is en hem overvoert in den eeuwigen dood, tenzij de kracht van Christus opstanding over hem kome. Hoe wordt Gods volk daarmede bekend gemaakt. Neen, dan is de zonde maar niet meer een lichte zaak, maar zal ons klagelijk doen weenen en kermen. Wat klaagt een levend mensch. Een iegelijk klage vanwe ge zijne zonden. Dan is het: ,ai mij, dat ik zoo gezondigd heb. Hoe wordt dan ingeleefd, dat geen schepsel ons verlossen kan van de verdervende kracht en schuld der zonde. Dat ze eene verdoemende kracht heeft, uit oorzaak van den vloek eener gebrokene wet, want de prikkel nu des doods is de zon de en de kracht der zonde is de wet. Méar, o eeuwig wonder van ge- na, waar alle geschapene kracht ontoereikend was'*m Gods verko ren erfdeel te verlossen van de verdervende kracht der zonde, daar wilde God verheeriijken de kracht van Cbristtis opstanding, opdat, gelijk de zonde ^eheerscht heeft tot den dood, al2oo :w>k de genade zou heerschen döbr rechtvaardig heid tof het eeiiwfge leven door Jezus Christus onzen Heere. Neen, de beminden Gods, des Vaders en de vrijgekochten dóór Jezus bloed zij kunnen niet verloren gaan. Zij kunnen onder de, heerschappijvoe rende kracht van de zonde niet blijven Zg zullen verlost worden. Dat vermogen zij niet door eigen kracht. Zoo min een dood en ge storven mensch zichzelven van het geweld des doods kanverlossen, alzoo de zondaar. Onihachfig en onwillig is bij een gebonden slaaf der helle en des doods. Ook geen schepselen kracht vermag het. Het is tevergeefs dat duizenden den vrijen wil verheerlijken of tot de heiligen hunne toevlucht nemen Zij zullen te laat efvaren, dat zij als gebonden slaven der hel, uit kracht van moedwillige en vrijwil lige ongehoorzaamheid in hef Pa radijs, eeuwig zullen verloren gaan. Niets minder dan die kracht, die verheerlijkt is in de opstanding van Christus uit de dooden, moet ook verheerlijkt in den ^geestelijk doo den zondaar tot Zijne levendma king. Daardoor worden al Gods uitverkorenen uit het zondegraf opgewekt. Daarvan spreekt onze Catechismuswij worden door Zijne kracht opgewekt tof een nieuw le ven als vrucht van Zijne opstanding. Gezegende ^w^ldag^e Dat is dat Goddelijke begin in ons, waar alles op aankomt. Die dit mist, mist alles. Dat is die wedergeboorte, die uit God is. Dat van dood levend ge maakt worden. Dat is die weldaad, die uit de opstanding van Christus vloeit en waarin de kracht van Christus opstanding wordt geoe fend. Hoort Petrus getuigen van den roem zijner levende hope.ge loofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, die naar Zijne groote barmhartigheid ons heeft wedergeboren tot eene levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de dooden." BARTH. lillli Voornaamsfe inhoud Aaverieniie-prl]8 20 cent per regel. Reclames 40 ct; Dlentt- aanvragen en -aanbiedingeo van 1—6 regels 80 ct.Boek-ato- koodlglBS 10 cest per re^el' Costrartes belaBgrOk lager t* UITGAVE VAN Geveatigd te Middelhainii - Piin» Hendiilcvti. 122 C Giio.167930 Po«tbos 8 Tel. 17 Abonnements-prlja 85 cent per 3 maanden bl] vooruitbetaimt; Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week AfzonderlQke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar Opdat ik Hem kenne en de kracht Zijner opstanding. (Filipp. 3 10a.) Een niciuwei verkiezing op 1 Mei a.s. Inderdaad. Op 1 Mei zullen veel mannen en vrou«^ wen te samen opnieuw een keuze moeten doen. Zij zullen moeten kiezen voor hun kinde= ren of een Openbare School ot een School met den Bijbel. Dat is ook een belangrijke keuze, al zijn hier maar 2 mogelijkheden. En toch zien velen ouders de belangrijks heid van die keuze niet in. Velen maken zich er mee af door b.v. te zeggen: Mijn Vader heeft me vroeger ook naar de; Openbare School gestuurd, en nu stuur ik mijn kinderen er ook weer heen. Maar onze| ouders zijn toch niet onfei^ baar, zooals de Paus wordt genoemd. En wij dragen nu toch zelf de verantwoord delijkheid vooi*. ons handelen, ook in de iopvoeding van. de van God ons gegeven kinderen met hun eeuwige ziel. Daarom hebben we ons ernstig te bezins nen op onze keuze inzake het Onderwijs voor ali onze kinderen. Wij mogen hierin ook niet te rade gaan met onze oppervlakkige gevoelens, want die zijn vaak zondig en verkeerd. Wij moeten voor onze keuze naar de binxenkamer en naar het Woord van God. En dan wordt de keuze gemakkelijk. Tien* tallen plaatsen in, Gods heilig Woord geven ons aanwijzingen. Aan één willen wij elkaar herinneren. In Psalm 119 vers 105 vinden we geschrei ven de bekentenis: Uw Woord is een lamp voor mijn voet, en een; licht voor mijn pad. De psalmdichter belijdt daarin, dat hij uit zichzelf" totaal in het donker zit en hopei» loos verdwalen! moet, en omkomen, maar Gods Woord kan alleen licht geven. Zoo is het nu toch ook nog met Onder.» wijzers en kinderen. 4PER PAKJE Ëischl uitsluitend Hollandsche verpaicking. Hel is U W waarborg voor kwaliteit. Van zichzelf loopen' ze in verschrikkelijk donker. Ze zien niets of zien verkeerd. Zonder dat Woord zien a| God en Chris», tus nietj of verkeerd. Zonder dat Woord zie;^ zij zichzelf niet als zondaren. Zonder dat Woord zien zij ook Gods werken in geschiedenis en natuur verkeerd. Zonder dat Woord van God heeft ieder zeker totaal verkeerd iiizidit in het doel" vatt het leven en moet ook daarom de opvoeding tot het, leven verkeerd gaan. En nu heeft God ons nog de genade be«. wezen, dat wij Zijn Woord nog vrij mogen gebruiken, niettegenstaande; de groote zon* den van land en volk. Moet dan^ °ok niet dat lichtgevende Woord van God in het middelpunt van het schoolleven staan? Natuurlijk. Daarom moeten we kiezen voor een school, waar vrij Gods Woord onderwezen mag worden. Daarom moeten we kiezen een school, waar wij' als Ouders zelf Personeel mogen uitzoeken, dat in diepe afhankelijkheid van den Heere ons wil helpen in -onze van God opgelegde taak. Daarom moeten we kiezen een school, waarop Gods verheerlijking als 'het hoogste wordt gezocht. En zoo'n school dat is de school met den Bijbel, of ook genaamd de Christelijke School. Laat ons; dan op één Mei om de eere Gods, en het heil van onzen kinderen, met al onze kinderen gaan naar: De Christelijke School. Kiest dei School met den Bijbel. Bevnoreoi varkens. Een inzender schrijft in de N.R.Crt.: In gewonei taal overgezet moet het be=> richtomtrent de bevroren varkens aldus gele* zen worden: Er zijn 30 a 40 duizend var* kens in de koelhuizen aan het bederven. Heel laconiek is^ het slot van het bericht dat het vet „reeds eenigermate vergeeld is." Als het brood eenigermate vergroend is, dan is het beschimmeld en ongeschikt voor menschelijke consumptie; en spek, dat eeni* germ ate vergeeld) is, noemt men garstig en is ook ongeschik*! voor de consumptie. De menschen hebben dan toch gelijk, die zeg* gen dat de varkens in de koelhuizen beder* ven ei> dat dit weer millioenen kost. Uit Amerika, werd het vorig jaar bericht dat in de machines graan gestookt werd, om* dat ei; een teveel was en nu doen reeds berichten over een groote misoogst de ron* de. In ons land vernietigt men vee en groenten en, aardappelen! Mag dat Een kort maar veelzeggend krantenbe* richtje. Eere bericht dat herinnert aan veel ambtenarij, veel, leed, veel ellende, veel re* geeringsbemoeiïng. En het resultaat het is droevig. Een groot aantal, duizenden varkens be* derven in de koelhuizen. Varkens die geld hebben gekost.| Waaraan de varkensfokkers niet hebbeni verdiend. Herinnering aan de beknotting der vrijV heid de:t; boeren. Een duur zaakje. En nu, naar het lijkt bedorven. Och hoevelen zijn er die geen vleesch konden koopen. En nu deze groote) hoeveelheia waardeloos 't Zijn toch won3erlijke tijden, die we beleven! Een groote overvloed van kostelijke voort* brengselen van landbouw, tuinbouw en vee* teelt. Prijzen evenwel die groot vérlies brerw gen. - ■- Een grooti gedeelte wordt ten koste van groote sommen uit dê markt genomen. Met als gevolg duurder worden, zoodat velen niet meer in staat zijn vleesch te eten. En nu weer grootö hoeveelheden vleesch, aan de consumptie onttrokken, waarnaar zoovelen reikhalzend hebben uitgezien. Waardeloos is het geworden. Te vreezen staat dat het erger worden zal. Indien de Heere doortrekt met Zijn oor* deelen. En misgewas, en duurte in de plaats komen voor overvloed. Dat men toch mocht opzien naar Hem, Wiens Hand in alle deze dingen is. En in Zijn Geboden, mocht wandelen. Zich ver* nederen mocht onder zijn slaande hand. 't Ware tot heil van land en volk. Ds. Wesfmifse, ea Eilandennieuws H^f beslageo) Kijkvenster. De „ge loofsgetneenschap,, van, Ds. W. Zijn vrijziiuiigfaeid De, „geretor* meetide" Prof. Barth. Gelukkig vertrokken! Een heilige,| alge» meejie, Chrisiielijke Kerk Grooi> vader's groefjenf Het is moeilijk om het in dezen Kijktoren allen menschen naar den zin te maken. De Waarnemer streeft er dan ook maar niet naar. Ook kan al wat in een week gezien wordt niet worden neergeschreven, dat ligt voor de hand. In zijn onnoozelheid meent ondergeteekende in hoofdzaak te werken voor de eilandbewoners; klachten zijn nog nieit gehoord, dus moet 'nmensch 'tal lo* ven, als hijl er goed afkomt. Maar nu is gebleken, dat Eilandennieuws ook buiten de eilanden gelezen wordt. En nu krijgt de Waarnemer op zijn dak, nog wel van den vrijzinnigen Ds. Westmijse uit Rotterdam. In diens Kerkblad van April komt dominé op, tegen wat in September geschreven is in' Uit feet Kijkvenstef: Ds. Wesfmlifse conto (Waarnemer. (Wat de uitslag der verkiezingen op Flak» ke« ons leeren. De gamalenvissdheiSjsBeweging. Da overgang aan de AmWclitsscIhoipt .te pMiddelIiarnis. Binnenland: Het congres der S.Di.A.P. Ds. Boone te Si. Philtpslanid olp 74»jarigen l|.ee£tSjd overleden. Een kort overzicht van 4jln' loopbaan,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1