Ct1R.WEEKBLADopGED.GnonD5LA6 vöSRolZUID-HOLLinZEEUWiCIIE EILAHDEn AKKERTJES EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 7e JaarflaniS ZATERDAG 13 APRIL 1935 No 627 I N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws Wat zullen we kiezen Uit het Kijkvenster Het optreden van Ds. Fokkema ^■^>t -^1^ MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE H E R VO R M D E E N G ER E FÖ R M E ERDE PERSONEN Dit nummer bestaat uit 2 bladen De Fontein des Heils Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt ons van alle zonde. Het Bloed Chrisfi heeft wonderbare kracht. Dat werd gepredikt door Zacha- ria's Woord: ,eene geopende Fon tein tegen de zonde en de onrei- njgheidï". Het verzoenende lijden en ster ven van Sions' Borg op Golgotha, Zijn Zelfofferande en bloedstorting brachten de Kerke deze zalige vruchtenrechtvaardigmaking doot Christi bloed, heiligmaking door Christi Geest I Zaligheid, volkomen verlossing worden gewaarborgd door Hem die is de Geopende Fontein der leven de wateren tegen" de zonde en te gen de onreinigheid I Doch^ me mogen deelen in de ge' nadegiften van de Fontein des Heils Het antwoord geeft ons de Schrift, nml.:. Voor hef Huis van David en voor de inwoners van Jeruzalem." De Kantteekenaren schrijven hier bij ,Voor de geloovige kinderen Godsl In verband met het vorige Ka pittel zeggen wehet Heil des Heeren is voor dat volk, waaraan wordt vervuld de belofte van Kap. 12 10. Daar staat: „over het Huis Da vids en over de inwoners van Je ruzalem zal ik uitstorten den Geest der Genade en der Gebeden en zij zullen Mij aanschouwen, dien zij doorstoken hebben; en zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage over een eenigen zoon, en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over eenen eerstgeborene. Te dien dage, wanneer het alzóö gaan zou, zou voor het huis van David en de inwoners van Jeruza lem, geopend zijn de Fontein des Heils. De belofte der uitstorting van den Geest der Genade en der Ge beden en van het rouwklagen en kermen, is waargemaakt op den Pinksterdag waarop de Heilige Geest werd uitgestort. Wat leest ge in Handelingen 237 »En als zij 6.kt hoorden", nml.de aanzegging: „dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt", toen werden ze «ver slagen in het hart"dat wil zeggen; Gods Geest ontdekte hun, dat zij hadden den Heere Jezus doorsto ken door hunne zonden; ze wer den daarover met rouwe aangedaan en, bitterlijk kermende over hunne schuld, zeiden ze tot Petrus en de andere Apostelen: ,Wat zullen we doen, mannen broeders?" Te dien dage werd de Fontein geopend voor het buis Davids en de inwoners van Jeruzalem door de verkondiging des Evangeliesen hunner was de zalige bevinding, dat Christus (als de Fontein van Bloed en Geest, oorzake was der eeuwige zaligheid, op de door den Heiligen Geest gewrochte geloovi ge aanneming van het Kruis-Evan- gelie, waartoe ze werden genoodigd door Petrus' woord: „BekeertU en een iegelijk van u worde gedoopt in den naam vai\ Jezus Christus tot vergeving der zonden en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen." Zacharia 12 10 is vervuld op den Pinksterdag, doch die belofte is gesproken voor den ganschen dag des Nieuwen Testaments; zij heeft hare vervulling gevonden en zal hare vervulling vinden in de toebrenging van elke gekende des Heeren, in het zaligen van allen, die Gode zijn gekocht door het Bloed des Lamsl Om nu te mogen deelen in de genadegiften Gods, besloten in de Fontein Christus, moet ook aan ons personeel worden gegund be- vindelijke kennis aan den Geest der Genade en der Gebeden èn aan het rouwklagen en kermen I Noodzakelijk is kenisse aan .den Geest der genade nml. aan ontdek kende genade des Geestes ter over tuiging van zonde, gerechtigheid en oordeel, tot bekendmaking, dat wij doorstoken hebben den Borg door onze zonde en onreinigheid, zoodat er komt, een rouwklagen en bitter lijk kermen 1 Dan wordt ons dood- en doem- vonnis onderteekend, doch óók opgezonden een request om «genade en geen recht', want de Heilige Geest der Gebeden doet „den Rech ter om genade bidden" en de ker mende smeeking klimt uit de diep ten omhoog: Si. M. (Slot volgt.) Ds. de Bres. INGEZONDEN. Wordt ge weer gekweld door die nare pijnen, waardoor Ge Uw werk niet meer kunt blijven verrichten. Neem nu loch eens één of twee "AKKERTJES" die Uw pijnen zullen verdrijven en U ook in deze dagen fit en opgewekt 'ïullen maken. Nedertandsch Ongeëvenaard legen Hoofd- Product pijjj^ Kiespijn, Neuralgie, Ze nuwpijn, Vrouwenpijnen, enzk Per 12 St. 52 et. Zakdoosje 20 Ch A:KI(^R-CMPtS Voornaamste inhoud I Advertentie-prQg 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dleast- I lanvrigen en -lanbledingea vaa 1—6 regeU 80 et.; Boek-aan- kondiglBg 10 ceet per regel' Contrarteii beUagrQk lager ft UITGAVE VAN GcTestigd te Middelharnit Piin» Hendiiktti. 122 C. Giro 167930 Poatboz 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 ceat per 3 maanden bQ vooruitbetaling 1 Ver8eiil]nt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per weekl AfzoBderlilke nummers 5 eent. Buitenland 8 galden per jaarl (2.) Te dien dage zal er eene Fontein geopend zijn voor het 'huis Davids eó voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de zonde, en tegen de onreinig' heid. (Zacharia 13 1) (VOOR DE LIJDENSWEKEN.) Ai, wasch mij wel van ongerechtigheid: M^'n; schuld is zwaar, ik heb) uw wet ge* (schonden; Zie mjfn berouw, hoor, hoe een boete* ling pleit, En| reinig mj) van al mjfn vuile zonden I" (Ps. 51) De verkiezingen voor de Staten staan weer voor de deur. We worden 17 April weer opgeroepen onze stem uit te brengen. Wie zullen we kiezen, heeft misschien deze ot gene zich afgevraagd. Och dat diende toch eigenlijk geen vraag te zijn. Slechts die personen, die pal wen* schend te staan voor het Woord' Gods en die in de Staten hun spreken en 'hun stem* men, hun doen en 'hun latenj richten naar het Getuigenis des Heeren. In zwakheid menigmaal van persoon en kracht, van mid* delen en intellect, maar toch met) beslist* heid voor de onveranderderlijke beginselen van 's Heeren Woord. Die het trouwste zijn aan de; beginselen van het Woord Gods, vaak onder spot en schimp, menigmaal onder smaad en veraoh* ting, die verdienen de stem van het Gere*; formeerde volk dat vast houdt aan het Woord des Heeren en aan de onverminkte belijdenis .Die verdienen de stem te ont* vangen van het trouwe Gereformeerde volk onzer eilanden. Gereformeerde volk in dien zin, dat het wenscht te leven bij de eenvou* digbeid van Gods Getuigenis en zich voelt aangetrokken door de leer der Vaderen, zooals die tot oiis is gekomeni in hun be* lijdenisschriften. Het Gereformeerde volk in zijn vele schakeeringen, dat niets moet heb* ben van het neo*Calvinistisch beginsel noch op de erve der Kerk, noch op 'het terrein van de Staatkunde. De Christelijke partijen, die thans aan de regeering zijn, neen die kunnen niet ge* steund. Het heilig beginsel is door, 'hen te zeer verloochend. Met de beginselen is door hen' te zeer gemarchandeerd. Was het niet de eer en de roem, het merg 'harer kracht van de Anti*revoIutionaire partij op te ko* men, voor de eere Gods. De; strijd in te zetten voor de Christelijke staat, voor de grondbeginselen van bet Woord Gods in het breede leven van Staat en Kerk. Te strijden ter wegneming van het on* recht de Hervormde Kerk aangedaan w.aar* onder de gansche Gereformeerde gezindheid tot op heden zuchten moet. Behalve van de neo*Calvinisten, die on* der geroep van „Wij Calvinisten" bij beker en bij maaltijd, in gezelschap van Libertijn en van Roomsch de Afscheiding meenen te eeren en te huldigen. De groote Christelijke partijen en A.R. en C.H. verdienen de stem van; het Gere* formeerde volk niet. Het heilig beginsel door de Coalitie met Rome veracht en afgesleten wordt door hen niet bewaard, niet verdedigd. Tot Rome keerde men zich eens en in de laatste twee jaar werkt men samen met het Liberalisme, met Vrijheids* bond en Vrijzinnig*Democraat. En toch was men onder zulke schoone leuzen den ver* kiezingsstrijd ingegaan. Werd door hen het gansche land door niet aangegeven: Voor of tegen den Christus' en zie, na, de stembus keert men zich tot de vrijzinnigen' eenmaal door Kuyper paganisten genoemd. Is het wonder dat hun regeering zooveel teleurstelling, zooveel ergernis en ontevre* denheid brengt bij zoodanige beginselver* loochening? Neen, ook om hun daden in deze zware tijden kunnen bij de stembus de regeeringspartijen, de A.R. en C.H. in samenwerking met Roomsch, Liberaal en Vrijzinnig Democraat de stem van ons Ge* reformeerde volk niet verkrijgen. Door de Christelijke partijen is een beleid gevoeïd dat niet gesteund mag worden. Om maar iets te noemen, het kwaad van cumulatie, van hooge tractementen en pensioenen is blijven bestaan. De politiek der Christelijke partijen heeft gefaald. Bij overvloed van producten heerscht anderzijds armoede en gehrek. De wijze van steunverleening is fataal voor velen. De kleine boer, midden* stander, veehouder, ambachtsman, en tuinder ziet tevergeefs naar verlichting van de druk' uit. Steun komt waar er het minst behoefte aan' is. En de kleine maken, moeilijke en zware tijden. Een beleid is gevoerd, van afslachting en vernietiging, van verlies van vrijheid en oplegging van dwang, dat in* druischt tegen de bededagen van ons ortho* doxe volk. Neen en A.R. en C.H. hebben terzake van verlating der beginselen en terzake van het gevoerde beleid geen redit op de stem van ons orthodoxe volk.. En de kleine partijen, als de C.D-U., de Christelijk Diemocratische Unie Te zeer vaart deze Ipar* tij in het zog van dcj socialisten, dan dat zei als siert ze zich ool^ met het adjectief Christelijk", de stem zou kunnen verwerven van wie met Gods Woord rekening houdt. De partijen van Links, 'als Liberaal*Vrijzin* nig Democraat. Socialist en Communist hou* den voor het staatkundige leven geen re* kening met Gods WooS-d. Integendeel ver* werpen ze- het. ,^„i Daarom is er voor hen en faun beginsel geen plaats bij ons orthodox volk. Evenmin als voor het Natioruaal*Socialisme, de partij van Mussert. Deze partij steit de staat boven alles, en vergrijpt zich aan de Kerk des Heeren in het naburige Duitsohland. Woedt tegen en vervolgt de Gemeente des Heeren. Wat voortspruit uit hun beginsel van den totalen staat. Ook daaraan kan een Gereformeerd mensch zijn stem riiet geven. Daarom is het roeping en plicht voor ons orthodoxe volk op onze eilanden hun stem, te geven aan hen, diej trouw bleven aan Woord en Belijdenis. Hun stem uit te brengen op de lijsten van. de Staatkun* dig Gereformeerde Partij. Die hoe gesmaald, belasterd en bekampt wenscht op te komen voor dei beginselen vani het Woord des Heereii. D'aarom brenge ons orthodoxe volk op de HcfUandsche eilanden zijn stem uit op No. 1 van lijst 8 A. J. Kersten van Rotter* dam en voor de Zeeuwsche eilanden op no. 1 van lijst 1 D. Kodde van Zoute* lat/de. Het hokje vóór no. 1 alleen rood maken. Het Paasdhfeiest der Joden Dtezuur» deesem uitgebannen De Paflsdimaal» tijd Beminden om der vaad'ren w5l Praat er over of er uit --^ Zooals de metselaar. Op den 24en en 25en van deze maand viereii ook de Joden hun PaasChfeesï. Zij gedenken dan de uittocht uit Egypte. Er is in de Ceremoniën van het oude Bondsvolk veel dat ook ons bekoren kan. Het volkomen lam, onverb-roken, geslacht en gegeten tusschen de twee avonden, het spreekt ook tot ons, die iti de instelling des Heiligen Avondmaals een zooveel heer* lijker feit herdenken, den dood van hét Waarachtig Godslam. Dat echter door de Joden is verworpen. En de Apostel ver* maant de gemeenten om nu ook den ouden zuurdeesem uit te zuiveren, w'ant ook ons Pascha is voor ons geslacht, na* meldjk Christus. (1 Cor. 5 7). Wie in die Joden Paaschdagen door de Jodenbuurt van Amsterdam gaat, zal daar des avonds op straat telkens vuurtjes zien stoken door kinderen. Zij bedienen zich daarbSj van een oude emmer, die als vuur* pot dienst moet doen. Op het vuurtje wer* pen zïj stukjes bïood. Die stukjes btood zij^.i door de bewioners van de buurt op straat gegooid. Deze orthodoxe joden (niet allen) houden vast aan het voorschrift van Mozes, dat geen gedeesemd brood in huis mag zijn. Bij het vallen van den avond neemt de godvruchtige Israeüet de lamp en begint, gevolgd door zijn vrouw, het huis te doorboeken of nog niet ergens een stuk gewoon, dus gedeesemd, 'brood ligt. Opdai dit symbool goed tot zijn recht kome, heeft de huisvrouw editer hier en daar in een kast of hoek een stuk brood neergelegd. De man vindt dit, verzamelt het en 'brengt het op straat, waar de kinderen het gaan ver* hraniden. Welnu, aan dit oud^testamentisch gebeu* ren verbindt Paulus de vermaning tot dt geloovigen, dat ook dj dien ouden zuur* deesem wegwerpen en in nieuwigheid des levens zullen wandelen. Want uit de wer*! ken der wet wordt niemand gerechtvaar* digd. maar alleen door het geloof in Jezus Christus, die het groote Paaschlam is, aan Wiens bloedig lijden en dood wij dezt Weken bij'zonderlijk worden herinnerd. Indien allen een juist begrip hadden van dien Paaschmaaltij'd zooals men die onder Israel vierde, zouden wlij ook een zooveel klaarder inzicht heHben in de w'ijze Waarop de Heere met de disdpielen aan den^ Paaschmaaltijd zat, en hoe men dien hield. De geloovige jood spreekt aan dien disch over de uittocht uit Egypte, en leest voor uit de Hagada, dat is het Bij'belsch verhaal. Men zingt toepasselijke liederön, geniet het ongezuurd bïood en de bittere kruiden. Daarna zingt men het klein Haliel (Pss. 113 en 114) en drinkt van den Wijn. Nadat deze lofzang gezongen was ging de Heere uit naar den Olijfberg, vergezeld van de jongeren. Genoeg er van. Konden die oprechte,, ernstige Joden toch eens komen tot de voor wie Gods Woord liefheeft toch altijd vervulling van hunne ceremoniën! Er gaat nog bekoring uit van dat oude Bondsvolk. Beter gezegd, er moet zijn liefde tot dat volk. Zie maar Romeinen 11Zij zijn af* gebouwen opdat gij zoudt worden ingeënt, zoo schrijft Paulus aan de eerste Christen* gemeenten'. Nu, wie daar nu aan denkt, zal zich niet gauW verachtelijk over den Israëliet uitlaten. Ja, Paulus zelve roept het triomphantelijk uit: En alzoo zal ge* heel Israel zalig worden! Hij verwijst daar* bij naar Jesaja 27 9. Ja, zij, die Israëlieten, waren Paulus' beminden om der vaderen Wil. Dit alles legt op ons, op wie de vol* heid der tijden gekomen zijn bijzondetle verplichting. Als met ongedekten aange* zichte mogen wlij in Gods Raad btokken. De w^eg der zaligheid is ons niet onbe» kend gebleven. Mochten wij er toch eefi. eeuwige winst mede doen! Want metlpra* ten en schrijven erover komen wte et hiet. 't Zal moeten zijn een leven „er uit." Zooals in mijn kinderjaren aan den met» selaar vergund was. In z;ijn witte broek kwam hij menigmaal in 't ouderlijk huis en de sprake was dan over God en God* delijke zaken. Ook hij verloor, evenals de turfboer, den tijd wel eens uit 't oog. Maar levendig herinner ik mij zijne aandoening op zekeren Zondag, toen hij kwam koffie* drinken. Op de vraag: hoe hij „gekerkt'- had kon hij niet anders antwoorden dan: „o, houd er van op; ik heb gehoord van een arm zondaar en een rijken Jezus, het is te veel voor mij." Ja, die metselaar. Hü is met de buit ver* trokken, ons, nette belijdenismenschjes, hier achterlatende. WAARNEMER. Een Hervormd predikant op het oorlogspad tegen de groeiende Hervormde actie! De leiding der A.R. partij op ons eiland, die de laatste jaren gaat inzien, dat /zij de greep op de Hervormde massa's onzer dorpen langzamerhand gaat verliezen, eener* zijds aan de S.G.P., anderzijds door de toenemende intensiteit der Hervormde ac* tie, meende daartegenover niet beter te kun* nen doen, dan een Hervormd predikant op te* zoeken, die er zich toe leenen wilde, hand* en spandiensten te verrichten voor het neo*calvinistische machtsinstituut, dat A.R. partij heet en vond daardoe bereid Ds. Fokkema, Ned. Herv. predikant te Am* stelveen een Hd van den Geret. Bond. Deze predikant heeft in den loop der laatste jaren een zekere vermaardheid ge* kregen door zijn fanatiek propageeren der A.R. politiek in Hervormde kringen. Waar tientallen Herv. predikanten, vooral onder de jongeren, zich meer ot minder demonstra» tief van de A.R. partij afkeeren en deze derhalve gebrek dreigt te zullen krijgen aan „Hervormde lokvogels," schijnt Ds. Fokkema dit verlies te willen vergoeden door een (te?) groot deel van zijn tijd beschikbaar te stellen voor spreekbeurten Volgens reeeptyan Apotheker Dumont '.:«8ijSl in het belang der partij, die de incarnatie is van het religieuze en politieke nieuw*calvi* nisme, uitvinding van Dr. Knijper, Geen wonder; is het, dat hij op de vergadering te Sommelsdijk toegejuicht werd door zijn in hoofdzaak heel ot halt neo*calvinistisch gehoor. Hij kweet zich immers uitstekend van zijn taak! Het afstraften der Her* vormde „agitatoren" was niemand beter toe* vertrouwd. Laten de Hervormden elkaar maar bestrijden, zoo is de leus der politieke heeren van de partijleiding, want wij heer= scheii, door de verdeeldheid der Hervorm» de,iii. Verdeel en heersoh! zei reeds Catharina de Medici. Genoemde spreker dan, die Hervormd Flakkee moet redden voor de aftakelende A.R. partij, had zich deswege tot taak gekozen te wijzen op het gevaar van de splijtzwam in A.R. kring. Wel geloofde hij, dat het „met dit nieuwe partijtje zoo'n vaart niet zal loopen," maar ondanks dit optimisme besteedde hij toCh een groot deel zijner rede aan het fulmineererü tegen dei nieuwe Hervormde actie, wel een be* wïjs, dat zijn optimisme sledhts groot* doenerij was. Met een hantain gebaar werd deze actie gekenschetst als „een zaakje van ODiderwijzers," omdat de voormannen ervan vier hoofden van Hervormde scholen zijn. Hij schijnt echter niet te weten, dat er een grooter aantal predikanten achter deze be* weging staat dan onderwijzers. Dat de laat* sten meer op den voorgrond treden, wordt veroorzaakt door omstandigheden, die ik thans niet wil publiceeren. De tijden zijn echter wel veranderd.. Dr. Kuijper prees in zijn tijd altijd de „trouwe onderwijzers," die de partij hebben groot* gemaakt en plaatselijk hebben georganiseerd. Zonder er iets aan te verdienen, ja meestal met opoffering van tijd en geld, hebben zij gestaan in de hitte van den strijd. Voor hun spreekbeurten rekenden zij geen f25. En is het nog niet zóó Het is gemakkelijker voor een partij van hooge „standing," als hoedanig de A.R. partij zich beschouwt, uit spreken te gaan, dan zich te spannen voor een Hervormde actie, die van den grond af moet beginnen om de politiek onverschillige Hervormden te organiseeren. De onderwijzers kunnen in de A.R. partij uitstekende diensten doen als plaatselijke organisatoren en zoekt men een voorzitter der Hulpcentrale, die uit politieke oogmer* ken persé Hervormd moet zijn, dan is Nog enkele dagen en dan: de veAiezingen Wat zullen wig' kiezen? Uit het kijkvenster: Paaschfeest Die in<»'= 5«laar. Het optreden van Ds. Fokkema of een Hervoïrad predikant op pad tegen de groe» iende Hervormde actie. Spoedeisdhende gemeenteraad te Ooltgens: {plaat. Een ingezonden stuk over een poïitile'ce vergadering te Ditksland. Binnenland: Dic gulden vast gebleven. Gemengd Nieuws.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1