Ct1R.WEEKBLADopGED.GnonD5LA6 vöSRolZUID-HOLLinZEEUWiCIIE EILAHDEn
AKKERTJES
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
7e JaarflaniS
ZATERDAG 13 APRIL 1935
No 627
I
N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws
Wat zullen we kiezen
Uit het Kijkvenster
Het optreden van
Ds. Fokkema
^■^>t -^1^
MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE H E R VO R M D E E N G ER E FÖ R M E ERDE PERSONEN
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
De Fontein des Heils
Het bloed van Jezus Christus,
Gods Zoon, reinigt ons van alle
zonde. Het Bloed Chrisfi heeft
wonderbare kracht.
Dat werd gepredikt door Zacha-
ria's Woord: ,eene geopende Fon
tein tegen de zonde en de onrei-
njgheidï".
Het verzoenende lijden en ster
ven van Sions' Borg op Golgotha,
Zijn Zelfofferande en bloedstorting
brachten de Kerke deze zalige
vruchtenrechtvaardigmaking doot
Christi bloed, heiligmaking door
Christi Geest I
Zaligheid, volkomen verlossing
worden gewaarborgd door Hem die
is de Geopende Fontein der leven
de wateren tegen" de zonde en te
gen de onreinigheid I
Doch^ me mogen deelen in de ge'
nadegiften van de Fontein des Heils
Het antwoord geeft ons de Schrift,
nml.:. Voor hef Huis van David en
voor de inwoners van Jeruzalem."
De Kantteekenaren schrijven hier
bij ,Voor de geloovige kinderen
Godsl
In verband met het vorige Ka
pittel zeggen wehet Heil des
Heeren is voor dat volk, waaraan
wordt vervuld de belofte van Kap.
12 10.
Daar staat: „over het Huis Da
vids en over de inwoners van Je
ruzalem zal ik uitstorten den Geest
der Genade en der Gebeden en zij
zullen Mij aanschouwen, dien zij
doorstoken hebben; en zij zullen
over Hem rouwklagen als met de
rouwklage over een eenigen zoon,
en zij zullen over Hem bitterlijk
kermen, gelijk men bitterlijk kermt
over eenen eerstgeborene.
Te dien dage, wanneer het alzóö
gaan zou, zou voor het huis van
David en de inwoners van Jeruza
lem, geopend zijn de Fontein des
Heils.
De belofte der uitstorting van
den Geest der Genade en der Ge
beden en van het rouwklagen en
kermen, is waargemaakt op den
Pinksterdag waarop de Heilige
Geest werd uitgestort.
Wat leest ge in Handelingen 237
»En als zij 6.kt hoorden", nml.de
aanzegging: „dezen Jezus, Dien gij
gekruist hebt", toen werden ze «ver
slagen in het hart"dat wil zeggen;
Gods Geest ontdekte hun, dat zij
hadden den Heere Jezus doorsto
ken door hunne zonden; ze wer
den daarover met rouwe aangedaan
en, bitterlijk kermende over hunne
schuld, zeiden ze tot Petrus en de
andere Apostelen: ,Wat zullen we
doen, mannen broeders?"
Te dien dage werd de Fontein
geopend voor het buis Davids en
de inwoners van Jeruzalem door
de verkondiging des Evangeliesen
hunner was de zalige bevinding,
dat Christus (als de Fontein van
Bloed en Geest, oorzake was der
eeuwige zaligheid, op de door den
Heiligen Geest gewrochte geloovi
ge aanneming van het Kruis-Evan-
gelie, waartoe ze werden genoodigd
door Petrus' woord: „BekeertU en
een iegelijk van u worde gedoopt
in den naam vai\ Jezus Christus
tot vergeving der zonden en gij
zult de gave des Heiligen Geestes
ontvangen."
Zacharia 12 10 is vervuld op
den Pinksterdag, doch die belofte
is gesproken voor den ganschen
dag des Nieuwen Testaments; zij
heeft hare vervulling gevonden en
zal hare vervulling vinden in de
toebrenging van elke gekende des
Heeren, in het zaligen van allen,
die Gode zijn gekocht door het
Bloed des Lamsl
Om nu te mogen deelen in de
genadegiften Gods, besloten in de
Fontein Christus, moet ook aan
ons personeel worden gegund be-
vindelijke kennis aan den Geest der
Genade en der Gebeden èn aan
het rouwklagen en kermen I
Noodzakelijk is kenisse aan .den
Geest der genade nml. aan ontdek
kende genade des Geestes ter over
tuiging van zonde, gerechtigheid en
oordeel, tot bekendmaking, dat wij
doorstoken hebben den Borg door
onze zonde en onreinigheid, zoodat
er komt, een rouwklagen en bitter
lijk kermen 1
Dan wordt ons dood- en doem-
vonnis onderteekend, doch óók
opgezonden een request om «genade
en geen recht', want de Heilige
Geest der Gebeden doet „den Rech
ter om genade bidden" en de ker
mende smeeking klimt uit de diep
ten omhoog:
Si. M.
(Slot volgt.)
Ds. de Bres.
INGEZONDEN.
Wordt ge weer gekweld door die
nare pijnen, waardoor Ge Uw werk
niet meer kunt blijven verrichten.
Neem nu loch eens één of twee
"AKKERTJES" die Uw pijnen zullen
verdrijven en U ook in deze dagen
fit en opgewekt 'ïullen maken.
Nedertandsch Ongeëvenaard legen Hoofd-
Product pijjj^ Kiespijn, Neuralgie, Ze
nuwpijn, Vrouwenpijnen, enzk
Per 12 St. 52 et. Zakdoosje 20 Ch
A:KI(^R-CMPtS
Voornaamste inhoud
I Advertentie-prQg 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dleast-
I lanvrigen en -lanbledingea vaa 1—6 regeU 80 et.; Boek-aan-
kondiglBg 10 ceet per regel' Contrarteii beUagrQk lager
ft
UITGAVE VAN
GcTestigd te Middelharnit Piin» Hendiiktti. 122 C. Giro 167930 Poatboz 8 Tel. 17
Abonnements-prijs 85 ceat per 3 maanden bQ vooruitbetaling 1
Ver8eiil]nt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per weekl
AfzoBderlilke nummers 5 eent. Buitenland 8 galden per jaarl
(2.)
Te dien dage zal er eene Fontein
geopend zijn voor het 'huis Davids
eó voor de inwoners van Jeruzalem,
tegen de zonde, en tegen de onreinig'
heid.
(Zacharia 13 1)
(VOOR DE LIJDENSWEKEN.)
Ai, wasch mij wel van ongerechtigheid:
M^'n; schuld is zwaar, ik heb) uw wet ge*
(schonden;
Zie mjfn berouw, hoor, hoe een boete*
ling pleit,
En| reinig mj) van al mjfn vuile zonden I"
(Ps. 51)
De verkiezingen voor de Staten staan weer
voor de deur.
We worden 17 April weer opgeroepen
onze stem uit te brengen.
Wie zullen we kiezen, heeft misschien
deze ot gene zich afgevraagd.
Och dat diende toch eigenlijk geen vraag
te zijn. Slechts die personen, die pal wen*
schend te staan voor het Woord' Gods en
die in de Staten hun spreken en 'hun stem*
men, hun doen en 'hun latenj richten naar
het Getuigenis des Heeren. In zwakheid
menigmaal van persoon en kracht, van mid*
delen en intellect, maar toch met) beslist*
heid voor de onveranderderlijke beginselen
van 's Heeren Woord.
Die het trouwste zijn aan de; beginselen
van het Woord Gods, vaak onder spot en
schimp, menigmaal onder smaad en veraoh*
ting, die verdienen de stem van het Gere*;
formeerde volk dat vast houdt aan het
Woord des Heeren en aan de onverminkte
belijdenis .Die verdienen de stem te ont*
vangen van het trouwe Gereformeerde volk
onzer eilanden. Gereformeerde volk in dien
zin, dat het wenscht te leven bij de eenvou*
digbeid van Gods Getuigenis en zich voelt
aangetrokken door de leer der Vaderen,
zooals die tot oiis is gekomeni in hun be*
lijdenisschriften. Het Gereformeerde volk in
zijn vele schakeeringen, dat niets moet heb*
ben van het neo*Calvinistisch beginsel noch
op de erve der Kerk, noch op 'het terrein
van de Staatkunde.
De Christelijke partijen, die thans aan de
regeering zijn, neen die kunnen niet ge*
steund. Het heilig beginsel is door, 'hen te
zeer verloochend. Met de beginselen is door
hen' te zeer gemarchandeerd. Was het niet
de eer en de roem, het merg 'harer kracht
van de Anti*revoIutionaire partij op te ko*
men, voor de eere Gods. De; strijd in te
zetten voor de Christelijke staat, voor
de grondbeginselen van bet Woord Gods
in het breede leven van Staat en Kerk.
Te strijden ter wegneming van het on*
recht de Hervormde Kerk aangedaan w.aar*
onder de gansche Gereformeerde gezindheid
tot op heden zuchten moet.
Behalve van de neo*Calvinisten, die on*
der geroep van „Wij Calvinisten" bij beker
en bij maaltijd, in gezelschap van Libertijn
en van Roomsch de Afscheiding meenen
te eeren en te huldigen.
De groote Christelijke partijen en A.R.
en C.H. verdienen de stem van; het Gere*
formeerde volk niet. Het heilig beginsel
door de Coalitie met Rome veracht en
afgesleten wordt door hen niet bewaard,
niet verdedigd. Tot Rome keerde men zich
eens en in de laatste twee jaar werkt men
samen met het Liberalisme, met Vrijheids*
bond en Vrijzinnig*Democraat. En toch was
men onder zulke schoone leuzen den ver*
kiezingsstrijd ingegaan. Werd door hen het
gansche land door niet aangegeven: Voor of
tegen den Christus' en zie, na, de stembus
keert men zich tot de vrijzinnigen' eenmaal
door Kuyper paganisten genoemd.
Is het wonder dat hun regeering zooveel
teleurstelling, zooveel ergernis en ontevre*
denheid brengt bij zoodanige beginselver*
loochening? Neen, ook om hun daden in
deze zware tijden kunnen bij de stembus
de regeeringspartijen, de A.R. en C.H. in
samenwerking met Roomsch, Liberaal en
Vrijzinnig Democraat de stem van ons Ge*
reformeerde volk niet verkrijgen. Door de
Christelijke partijen is een beleid gevoeïd
dat niet gesteund mag worden. Om maar
iets te noemen, het kwaad van cumulatie,
van hooge tractementen en pensioenen is
blijven bestaan. De politiek der Christelijke
partijen heeft gefaald. Bij overvloed van
producten heerscht anderzijds armoede en
gehrek. De wijze van steunverleening is
fataal voor velen. De kleine boer, midden*
stander, veehouder, ambachtsman, en tuinder
ziet tevergeefs naar verlichting van de druk'
uit. Steun komt waar er het minst behoefte
aan' is. En de kleine maken, moeilijke en
zware tijden. Een beleid is gevoerd, van
afslachting en vernietiging, van verlies van
vrijheid en oplegging van dwang, dat in*
druischt tegen de bededagen van ons ortho*
doxe volk. Neen en A.R. en C.H. hebben
terzake van verlating der beginselen en
terzake van het gevoerde beleid geen redit op
de stem van ons orthodoxe volk.. En de
kleine partijen, als de C.D-U., de Christelijk
Diemocratische Unie Te zeer vaart deze Ipar*
tij in het zog van dcj socialisten, dan dat
zei als siert ze zich ool^ met het adjectief
Christelijk", de stem zou kunnen verwerven
van wie met Gods Woord rekening houdt.
De partijen van Links, 'als Liberaal*Vrijzin*
nig Democraat. Socialist en Communist hou*
den voor het staatkundige leven geen re*
kening met Gods WooS-d. Integendeel ver*
werpen ze- het. ,^„i
Daarom is er voor hen en faun beginsel
geen plaats bij ons orthodox volk. Evenmin
als voor het Natioruaal*Socialisme, de partij
van Mussert. Deze partij steit de staat
boven alles, en vergrijpt zich aan de Kerk
des Heeren in het naburige Duitsohland.
Woedt tegen en vervolgt de Gemeente
des Heeren.
Wat voortspruit uit hun beginsel van den
totalen staat.
Ook daaraan kan een Gereformeerd
mensch zijn stem riiet geven.
Daarom is het roeping en plicht voor
ons orthodoxe volk op onze eilanden hun
stem, te geven aan hen, diej trouw bleven
aan Woord en Belijdenis. Hun stem uit
te brengen op de lijsten van. de Staatkun*
dig Gereformeerde Partij.
Die hoe gesmaald, belasterd en bekampt
wenscht op te komen voor dei beginselen
vani het Woord des Heereii.
D'aarom brenge ons orthodoxe volk op
de HcfUandsche eilanden zijn stem uit op
No. 1 van lijst 8 A. J. Kersten van Rotter*
dam en voor de Zeeuwsche eilanden op
no. 1 van lijst 1 D. Kodde van Zoute*
lat/de. Het hokje vóór no. 1 alleen rood
maken.
Het Paasdhfeiest der Joden Dtezuur»
deesem uitgebannen De Paflsdimaal»
tijd Beminden om der vaad'ren w5l
Praat er over of er uit --^ Zooals de
metselaar.
Op den 24en en 25en van deze maand
viereii ook de Joden hun PaasChfeesï.
Zij gedenken dan de uittocht uit Egypte.
Er is in de Ceremoniën van het oude
Bondsvolk veel dat ook ons bekoren kan.
Het volkomen lam, onverb-roken, geslacht
en gegeten tusschen de twee avonden, het
spreekt ook tot ons, die iti de instelling
des Heiligen Avondmaals een zooveel heer*
lijker feit herdenken, den dood van hét
Waarachtig Godslam. Dat echter door de
Joden is verworpen. En de Apostel ver*
maant de gemeenten om nu ook den
ouden zuurdeesem uit te zuiveren, w'ant
ook ons Pascha is voor ons geslacht, na*
meldjk Christus. (1 Cor. 5 7).
Wie in die Joden Paaschdagen door de
Jodenbuurt van Amsterdam gaat, zal daar
des avonds op straat telkens vuurtjes zien
stoken door kinderen. Zij bedienen zich
daarbSj van een oude emmer, die als vuur*
pot dienst moet doen. Op het vuurtje wer*
pen zïj stukjes bïood. Die stukjes btood
zij^.i door de bewioners van de buurt op
straat gegooid. Deze orthodoxe joden (niet
allen) houden vast aan het voorschrift van
Mozes, dat geen gedeesemd brood in huis
mag zijn. Bij het vallen van den avond
neemt de godvruchtige Israeüet de lamp en
begint, gevolgd door zijn vrouw, het huis
te doorboeken of nog niet ergens een stuk
gewoon, dus gedeesemd, 'brood ligt. Opdai
dit symbool goed tot zijn recht kome, heeft
de huisvrouw editer hier en daar in een
kast of hoek een stuk brood neergelegd. De
man vindt dit, verzamelt het en 'brengt het
op straat, waar de kinderen het gaan ver*
hraniden.
Welnu, aan dit oud^testamentisch gebeu*
ren verbindt Paulus de vermaning tot dt
geloovigen, dat ook dj dien ouden zuur*
deesem wegwerpen en in nieuwigheid des
levens zullen wandelen. Want uit de wer*!
ken der wet wordt niemand gerechtvaar*
digd. maar alleen door het geloof in Jezus
Christus, die het groote Paaschlam is, aan
Wiens bloedig lijden en dood wij dezt
Weken bij'zonderlijk worden herinnerd.
Indien allen een juist begrip hadden
van dien Paaschmaaltij'd zooals men die
onder Israel vierde, zouden wlij ook een
zooveel klaarder inzicht heHben in de w'ijze
Waarop de Heere met de disdpielen aan
den^ Paaschmaaltijd zat, en hoe men dien
hield. De geloovige jood spreekt aan dien
disch over de uittocht uit Egypte, en leest
voor uit de Hagada, dat is het Bij'belsch
verhaal. Men zingt toepasselijke liederön,
geniet het ongezuurd bïood en de bittere
kruiden.
Daarna zingt men het klein Haliel (Pss.
113 en 114) en drinkt van den Wijn.
Nadat deze lofzang gezongen was ging
de Heere uit naar den Olijfberg, vergezeld
van de jongeren.
Genoeg er van. Konden die oprechte,,
ernstige Joden toch eens komen tot de
voor wie Gods Woord liefheeft toch altijd
vervulling van hunne ceremoniën! Er gaat
nog bekoring uit van dat oude Bondsvolk.
Beter gezegd, er moet zijn liefde tot dat
volk. Zie maar Romeinen 11Zij zijn af*
gebouwen opdat gij zoudt worden ingeënt,
zoo schrijft Paulus aan de eerste Christen*
gemeenten'. Nu, wie daar nu aan denkt,
zal zich niet gauW verachtelijk over den
Israëliet uitlaten. Ja, Paulus zelve roept
het triomphantelijk uit: En alzoo zal ge*
heel Israel zalig worden! Hij verwijst daar*
bij naar Jesaja 27 9.
Ja, zij, die Israëlieten, waren Paulus'
beminden om der vaderen Wil.
Dit alles legt op ons, op wie de vol*
heid der tijden gekomen zijn bijzondetle
verplichting. Als met ongedekten aange*
zichte mogen wlij in Gods Raad btokken.
De w^eg der zaligheid is ons niet onbe»
kend gebleven. Mochten wij er toch eefi.
eeuwige winst mede doen! Want metlpra*
ten en schrijven erover komen wte et
hiet. 't Zal moeten zijn een leven „er uit."
Zooals in mijn kinderjaren aan den met»
selaar vergund was. In z;ijn witte broek
kwam hij menigmaal in 't ouderlijk huis
en de sprake was dan over God en God*
delijke zaken. Ook hij verloor, evenals de
turfboer, den tijd wel eens uit 't oog. Maar
levendig herinner ik mij zijne aandoening
op zekeren Zondag, toen hij kwam koffie*
drinken. Op de vraag: hoe hij „gekerkt'-
had kon hij niet anders antwoorden dan:
„o, houd er van op; ik heb gehoord van
een arm zondaar en een rijken Jezus, het
is te veel voor mij."
Ja, die metselaar. Hü is met de buit ver*
trokken, ons, nette belijdenismenschjes, hier
achterlatende.
WAARNEMER.
Een Hervormd predikant op het oorlogspad
tegen de groeiende Hervormde actie!
De leiding der A.R. partij op ons eiland,
die de laatste jaren gaat inzien, dat /zij
de greep op de Hervormde massa's onzer
dorpen langzamerhand gaat verliezen, eener*
zijds aan de S.G.P., anderzijds door de
toenemende intensiteit der Hervormde ac*
tie, meende daartegenover niet beter te kun*
nen doen, dan een Hervormd predikant op
te* zoeken, die er zich toe leenen wilde,
hand* en spandiensten te verrichten voor
het neo*calvinistische machtsinstituut, dat
A.R. partij heet en vond daardoe bereid
Ds. Fokkema, Ned. Herv. predikant te Am*
stelveen een Hd van den Geret. Bond.
Deze predikant heeft in den loop der
laatste jaren een zekere vermaardheid ge*
kregen door zijn fanatiek propageeren der
A.R. politiek in Hervormde kringen. Waar
tientallen Herv. predikanten, vooral onder
de jongeren, zich meer ot minder demonstra»
tief van de A.R. partij afkeeren en deze
derhalve gebrek dreigt te zullen krijgen
aan „Hervormde lokvogels," schijnt Ds.
Fokkema dit verlies te willen vergoeden
door een (te?) groot deel van zijn tijd
beschikbaar te stellen voor spreekbeurten
Volgens reeeptyan Apotheker Dumont
'.:«8ijSl
in het belang der partij, die de incarnatie is
van het religieuze en politieke nieuw*calvi*
nisme, uitvinding van Dr. Knijper, Geen
wonder; is het, dat hij op de vergadering
te Sommelsdijk toegejuicht werd door zijn
in hoofdzaak heel ot halt neo*calvinistisch
gehoor. Hij kweet zich immers uitstekend
van zijn taak! Het afstraften der Her*
vormde „agitatoren" was niemand beter toe*
vertrouwd. Laten de Hervormden elkaar
maar bestrijden, zoo is de leus der politieke
heeren van de partijleiding, want wij heer=
scheii, door de verdeeldheid der Hervorm»
de,iii.
Verdeel en heersoh! zei reeds Catharina
de Medici.
Genoemde spreker dan, die Hervormd
Flakkee moet redden voor de aftakelende
A.R. partij, had zich deswege tot taak
gekozen te wijzen op het gevaar van de
splijtzwam in A.R. kring. Wel geloofde
hij, dat het „met dit nieuwe partijtje zoo'n
vaart niet zal loopen," maar ondanks dit
optimisme besteedde hij toCh een groot
deel zijner rede aan het fulmineererü tegen
dei nieuwe Hervormde actie, wel een be*
wïjs, dat zijn optimisme sledhts groot*
doenerij was. Met een hantain gebaar werd
deze actie gekenschetst als „een zaakje van
ODiderwijzers," omdat de voormannen ervan
vier hoofden van Hervormde scholen zijn.
Hij schijnt echter niet te weten, dat er een
grooter aantal predikanten achter deze be*
weging staat dan onderwijzers. Dat de laat*
sten meer op den voorgrond treden, wordt
veroorzaakt door omstandigheden, die ik
thans niet wil publiceeren.
De tijden zijn echter wel veranderd.. Dr.
Kuijper prees in zijn tijd altijd de „trouwe
onderwijzers," die de partij hebben groot*
gemaakt en plaatselijk hebben georganiseerd.
Zonder er iets aan te verdienen, ja meestal
met opoffering van tijd en geld, hebben
zij gestaan in de hitte van den strijd. Voor
hun spreekbeurten rekenden zij geen f25.
En is het nog niet zóó Het is gemakkelijker
voor een partij van hooge „standing," als
hoedanig de A.R. partij zich beschouwt,
uit spreken te gaan, dan zich te spannen
voor een Hervormde actie, die van den
grond af moet beginnen om de politiek
onverschillige Hervormden te organiseeren.
De onderwijzers kunnen in de A.R. partij
uitstekende diensten doen als plaatselijke
organisatoren en zoekt men een voorzitter
der Hulpcentrale, die uit politieke oogmer*
ken persé Hervormd moet zijn, dan is
Nog enkele dagen en dan: de veAiezingen
Wat zullen wig' kiezen?
Uit het kijkvenster: Paaschfeest Die in<»'=
5«laar.
Het optreden van Ds. Fokkema of een
Hervoïrad predikant op pad tegen de groe»
iende Hervormde actie.
Spoedeisdhende gemeenteraad te Ooltgens:
{plaat.
Een ingezonden stuk over een poïitile'ce
vergadering te Ditksland.
Binnenland: Dic gulden vast gebleven.
Gemengd Nieuws.