CmWEEKfiLi^ÓpGED.GR0nD&LAGvöönSIZUID-H0U1r;ZEEUW^ EEN DOORN 1 1 EHANGSELS IN HET OOG EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 1 1 7e Jaaröang ZATERDAG 6 APRïL 1935 No 625 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilandeii'nieuws is 2^o'n ouderwetsch. verschoten behang, Uit het Kïjkvenster MFT MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Dit nummer bestaat uit 2 bladen De Fontein des Heils Hebt gij kennisse aan die smee king van den boeteling David Dan is er hope voor UI Want wat zegt de hierboven afgeschre ven Schrift? Dat er een Fontein is tegen de zonde en de onreinigheid. Tegen de zonde. De zonde is de ongerechtigheid, verwerping van des Heeren Wet, overtreding barer geboden, met gedachten, woorden en werken. De zonde is haat tegen God, snoode rebellie tegen onzen wettigen Souverein, 'n spreken; „Wijk van mij, aan de kennisse uwer wegen heb ik geen lust 1 De zonde J^'pCt., «teitsschennis, een God naar krbön'^'èn'troon st-ken, èii haar bittere vrucht iseen onmetelijke schuldenlast: die moet betaald, 't liggen onder den vloek der Wet, onder den eisch van het heilige Recht, dat voldoening vraagt. De zonde spreekt van schuld en er is geen penningske ter voldoe ning Daardoor zijn we. van natu re in Adam, doch óók om eigene zonden .kinderen des toorns" der verdoemenis deelachtig. Voorts lezen we: tegen de On reinigheid. Dat ziet op de smef der zonde. Verwekt door onzen vader, een Amoriet, in zonde ontvangen en geboren uit onze moeder, eene Hethietische, liggen we van natu re geworpen op het vlakke des velds, om de walgelijkheid onzer ziel, vertreden in ons bloed, Ez. 16. We dragen een hart om, dat een .onzalige bron" is van alle boos heid, een .vuile bron van alle wan bedrijven", door de zonden van hart en leven zijn we een schand- ^ck voor God. We kunnen niet bestaan voor het oog van den .Heilige Israels," moeten naar recht blijven buiten den hemel, want: In het nieuwe Jeruzalem zal niet inkomen iets, dat ontreinigt en gruwelijkheid doet. Allen hebben we gezondigd en derven we de heerlijkheid Gods; daar is geen onderscheid, zoodat .niemand kan zeggen. Ik heb mijn hart gezuiverd, ik ben rein van mijne zonden". Zonde en onreinigheid vertellen ons derhalvevan nature zijn we groote zondaren voor den Heere, ten hoogste schuldig, verdoemelijk voor God en óók onrein walgelijk, melaatsch in Gods heilige oogen. Wie gelooft dit Wie beaamt het Niet de hoogmoedige Parizeer, en de rijke Laodiceër, doch de ootmoedige tollenaar, die weet dat hij ellendig is, en jammer lijk en arm, blind, naakt 1 hen za ligmakend ontdekt zondaar weet door de oogenzalve des Heiligen Geestesdood-en doemschuldig ben ik en ik heb geen oortje voor be taling ik bezit geen reinigingsmid del om iets weg te wasschen van den drek mijner vuile zonden En in den weg der ontdekking wordt dit de zieltnood (die brengt tot vragen en zuchten) s „is er een „Middel" tegen de zonde ter del ging mijner schuld, tegen de onrei nigheid ter ontzondiging mijner ziele gansch melaatsch? Is ereen antwoord op die vraag? Door genade, ja Dat antwoord wordt gegeven door het heilig Evangelie, het Lijdens- Evangelie van het Lam Gods, voor de uitverkorenen geslacht 1 Zacharia spreekt van eene Fontein tegen de zonde en tegen de on reinigheid Van Wien zegf de Pro feet dit? Van Vorst Messias, waarvan ge schreven sraat in Kapittel 12 lO „zij zuilen Mij aanschouwen, dien zij doorstoken hebben en in Kapittel 13 7 Zwaard, ontwaak tegen Mijn Herder en tegen den Man, ie Mijn Metgezel is, spreekt de Heere der Heirscharen." Vorst Messias is de Borg Sions, tegen Wien ontwaakt is het zwaard der wrekende, straffende gerechtig heid, want .Sion zou door recht worden verlostHij is „doorstoken op Golgotha (Johannes 19 34, 37) En heeft aldaar geplengd zijn eigen dierbaar Bloed Dat Bloed Christi nu heeft kracht, wonderbare kracht! Daarop wijst het woord Fontein, een Fontein van kristalreine en rei nigende wateren. Die wateren zijn, geestelijk ver staan, het Bloed Christi en de door dat Bloed verworven Geest Christi. Het Bloed des Lams wascht de schuld der zonde af, hetft kracht tot rechtvaardigmaking, geeft vrij dom van de strafte des eeuwigen doods en recht ten eeuwigen leven. De Heilige Geest Christi reinigt van de smet der zonde, heeft kracht tot heiligmaking, schept een nieuw hart, werkt de onberouwelijke keu ze het „leven" te besteden in den dienst van den „God van Zalighe den." Het Bloed van Jezus Christus Gods Zoon, reinigt van alle zonde I Gods Kerke geldt: „Gij zijt afge- wasschen, gij zijt geheiligd, gij zijt gerechtvaardigd in den Naam dfs Heeren Jezus en door den Geest onzes Gods," O, wat zijn ze dan gelukkig die op de vraag mogen door genade antwoorden: Er staat in den tekstde Fontein zal Geopend zijn. Zij is geopend geworden op Gol gotha, alwaar werd de Gekruiste Christus doorstoken, en terstond kwam uit de zijde „Bloed en Water* (Johannes 19 34En dat Bloed des Kruises was het .Bloed des Verbonds," wijl in de offerande en bloedstorting op Golgotha is beslo ten en gefundeerd het nieuwe en eeuwige Testament, het verbond der Genade en der verzoening. De Fontein is alzoo geopend ge worden; en nog heden ten dage wordt zij telken male geopend bij de Lijdensprediking, de ontsluiting van het Evangelie van Christi ver zoenend lijden en sterven en in het bijzonder woidt zij geopend, indien, door de toepassende gena de des Geestes te mogen drinken van de wateren uit die Heilsfontein Een geopende fontein 1 Dorst uw ziel naar de wateren van Christi Bloed en Geest, naar genade, gerechtigheid en leven Ziet in letteren van goud staat boven de fontein I ,Die dorst heeft, kornet' „Ik zal den dorstige geven uit de Fontein van het water des levens voor niet J Ontdekte ziel I gij zucht.is dat óók voor mij, die onnoembaar diep m B zit in de schuld bij Godvoor mij melaatsch van top tot teeii, waar dig vloek en hel, O, dat is mij te groot, té wonderbaar I" Doch luister eens 1 Jezus spreekt Och, dat dit getuigenis mocht worden, jgeheiligd aan uwe ziele, opdat in het geloof, van alles af gedreven, ge u mocht werpen in het geestelijk „Belhesda", het Bad water van Christi Bloed en Geest, en gij zult zijn „wit als de sneeuw, die versch op het aardrijk neder- valtl" Gij die God zoekt, houdt aan in bidden en smeeken De Fontein des Heils is vol wa ters „Al wat U ontbreekt, schenk Ik, zoo gij het smeekt, mild en over vloedig I Er is een Fontein tegen de zonde en tegen de onreinheid! O, dierbare algenoegzame Fontein des Heils 1 Uit vrije genade legge de Geest der genade en der gebeden in hart en mond deze zielszucht lot God: St.M. Ds. de Bres Voornaamste inhoud 4 niEuws LAavertentie-prljs 20 ceot per regel. Keclames 40 et; DieBst- ianvr*gen ea -unbledingea vas 1—6 regels 80 et.; Boek-«aB- kondlglng 10 cent per rege!' CoBtrarten belangrlik lage? uUtjAVfc, VAN Geveskiad «e Middelharni» - Prin. Hendiikiti. 122 C. Giro 167930 Poaibox 8 Tel. 17 Abonnements-prils 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar (1.) Te dien dage zal er eene Fontein geopend zijn voor het 'huis Davids en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de zonde; en tegen de onreinig»* heid. (Zacharia 13 1) (VOOR DE LIJDENSWEKEN). Onfzondig mij met hyzop^i en mijn ziel, Nu gansch melaatsoh, zal rein zijn en genezen. Wasch mij geheel, zoo zal ik witter wezen Dan sneeuw, die versch op 't aardrijk nederviel. (Psalm 51) „Kan een ziel, vervuld met zonden. Een melaatsche, gansch onrein, Vol van striemen en van wonden, 't Eigendom van Jezus zijn?" „Ja; want Jezus heeft volkomen Voor mijn zieleschuld geboet, En die van mij' afgenomen. Door Zijn dierbaar Ofterbloed," (Groenewegen). mei leen allerzonderlingsi pa- \xoonl in tegenspraak met alles wat .^e kamer verder bevat. Welkï een enormen vooruitgang vertoont de behangseldruktech niek |n de laatste paar jaren Voor'prijzen, die vroeger niet bestonden, koopt men een R. &D. kunstfaehang dat licht en ruimte brengt en zonder verdere kosten een interieur smaakvol fnaakt. Wèg dus met dat donkere, dood- sche behang I Meteen uw be hanger ontboden met het prach tige nieuwe stalenboek van R. iD. „Serie 50" (het merk staat op de kaft) in prijzen van 50 cent per rol af. Staal na staal boeit en verrukt U. Overal staan korte, duidelijke raadgevingen, die uw keus in de juiste banen leiden. Kies een licht behang uit Serie 50het werkt als een verademing, geeft aan uw meu belen'méér ,a\\'é' Jv/et alles beter uitkomen. R. D. behang bevredigt uw oog èn uw gevoel "sm ""-'■'■ iiSüsSsstiiiÉSHf RATH DOODEHEEFVER Fabriek ^M Duivendrechtschekode, Amsterdam TOONZALEN: PrinsenBrocht 730-36 AMSTERDAM Nieuwa Plein 45 ARNHEM ^M Postelstraat 59 DEN BOSCH ^M Langestroat 37 ENSCHEDE ^M Jacobijnerstraat 11 GRONINGEN ^m Prirïsegracht 55 DEN HAAG ^M Porklaon 69 HAARLEM Noordvliet J5 LEEUWARDEN ^M Wiltielminasingel 118. MAASTRICHT ^S L. Noordsiraot C 26 MIDDELBURG ^3 NIevwe Haven 32 ROnERDAM ^p Wolslraaf.:» TILBURG ^M Parkstraat 2 T - UTKECHT WM' Luttekestraat 16 ZWOLLE ^M 7 Rue Pliil. de Chompogne, BRUSSEL |Jtirii<{ii4iiiimiiwiiiiinwtiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiinii!uiiiiiniiiiuiiiiif ^^j. -lap-i-gmgtiit^ VRAAG UW BEHANGER STAALBOEKEN MET BOVENSTAAND MERK „Ja, ziel! al hadt gij al de zonden Van Adams nakroost vastgebonden, Mijn Bloed wischt alle zonden uitl Werp maar uw ziel in die Fonteine, Zóó wordt gij zuiver wit en reine, Als Mijne opgesierde Bruid!" (Groenewegen). „Och, wierd ik eens gewasscihen in Jezu (zuivre Bloedtontein. Dan wierd ik eers^ volkomen rein." „Laat mij, o Heer, in eeuwigheid verdrinken In Jezu bloed, met schuld en smet verzinken In d'afgrond van Zijn Wonden; maakt mij (rejin M«t 't levend water uit de Heilfojiitein Zilveïen jubileum van de Hetvormde Diaconiën Veel goed Werk en méér Vrerk gedaan door samenwerking Oud moedertje en de diaconie Het eereambt. Op den eersten April is er gejubileerd. De Federatie van Diaconiën der Ned. Herv. Kerk bestond 25 jaar. Deze vereeniging vaa diaconiën was opgericht om door samen=* sprekinf te komen tot een betere verzori» ging der armen in de Hervormde Kerk. Was tot voor een kwarf^eeuw van samenwerking weinig sprake, sedert dien is er verheu* gende vooruitgang te constateeren in het teedere werk der armenverzorging. Niet geheel ten onrechte stond bet dia) conale werk in een minder goeden reuk. Veel sleur was er te constateeren; niet alle diakenen beseften welk een hooge veranii» woordelijkheid op hun schouders was ge^^ iegd. Door nu bij de Federatie aan te sluiten en de gedachten uit te wisselen ver* ruimden de diakenen hun blik en dit kwam zoowel de behoeftigen als de dia=« conie zelf ten goede. Op vele plaatsen is Weer belangstelling in de Gemeente onfj- staan voor den arbeid dezer ambtsdragers en dat leidde weer tot grooter offervaar* digheid. Niet alleen echter werd het werk nu op beter leest geschoeid, maar er werd door samenwerking ook meer gedaan. Voor»' al op het gebied van zorg voor ouden van dagen is men met groote schreden vooruitgegaan. Het jubileum43oek dat vei< schenen is, toont door mooie foto's de aan= gename, groote tehuizen voor ouden van dagen, die verrezen zijn en die, welke nog in aanbouw zijn. Er mag op dit groote en grootsche Werk wel eens gewezen wor* den, omdat er itit blijkt, dat het niet waar is, dat de Herv. Kerk bij' haar tijd geheel en al ten achter is. Wie kennis neemt van den inhoud van dit boek komt onder den indruk van het vele: goede dat nu in samenwerking tot stand kwam. Er waren en er zijn hier en daar nog vreemde toestanden. Soms kwam er maar een briefje van B. en W. bij de diaconie „dat B. en W. besloten hadden de zorg voor de armen aan de diaconie over te laten." En de diakenen accepteerden dat maar, niet eens wetend hoe z;ij alle armen uit het dorp, tot de Kerk behoorend o£ niet, zouden moeten helpen. Men verloor uit het oog, dat de overheid over de Kerk en haar diaconie niets, volstrekt tiiets te zeggen heeft, 't Zou na> tuurlïjk heerlijk zijn als de Kerk alle ar* men, van welke gezindte ook, kon helpen. Maar, alles moet met orde geschieden en de geloofsgenooten gaan toch zeker voor. DA is, gezien den stand der inkomsten, te ver* staan. Voorts is nog niet heelemaal overwonnen het wachtlokaal met den steenen vloer. Zelfs in een onzer groote steden liet de diaconie haar vertrekken verbouwen, maar ik zag toch weer een wachtkamer met groote zer* ken. Misschien nog een beetje sleur? Maar, er is toch vooruitgang. De diaken gaat weer meer medeleven en mede*gevoelen. Soms hadden diakenen breede deliberaties over een nieuwen aanvrager, meest over zijn „ligging." Dat wil zeggen, zijii kerkelijk gevoelen, dus niet zijn „ligging" in zijn huis, zijn bed. Neen; of hij wel precies van de richting der diakenen was, o£ hij niet eigenzinnig was en of de vrager wel „gelooï in de diaconie" had. Nu, als de behoeftige de kerk en haar diaconie veracht, wordt hij een onderwerp van behandeling door deA Kerkeraad, maar overigens UIT HET KÏJKVENSTER: Zilveren jubi leum Hervormde Diaconiën. Slo^rtikel over liet Spiritisme. Indrukken uit den Raad van Middelharnis. Verslag Groene Kruis St. Philipsland, Verslag Boerenieenbank ie den Bommel en tei Poortvliet. Binnenland: Belangrijke rede van den heer van Beuningen, lid kame;', van Koophandel Rotterdam. Anderhalt jaar gevangenisstraf geëischt te» ge,!), A. F. l,e Oude Tonge wegens bedreiging

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1