CmWEEKfiLi^ÓpGED.GR0nD&LAGvöönSIZUID-H0U1r;ZEEUW^
EEN DOORN
1
1
EHANGSELS
IN HET OOG
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
1
1
7e Jaaröang
ZATERDAG 6 APRïL 1935
No 625
N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilandeii'nieuws
is 2^o'n ouderwetsch.
verschoten behang,
Uit het Kïjkvenster
MFT MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
De Fontein des Heils
Hebt gij kennisse aan die smee
king van den boeteling David
Dan is er hope voor UI Want
wat zegt de hierboven afgeschre
ven Schrift? Dat er een Fontein
is tegen de zonde en de onreinigheid.
Tegen de zonde. De zonde is
de ongerechtigheid, verwerping van
des Heeren Wet, overtreding barer
geboden, met gedachten, woorden
en werken. De zonde is haat tegen
God, snoode rebellie tegen onzen
wettigen Souverein, 'n spreken;
„Wijk van mij, aan de kennisse uwer
wegen heb ik geen lust 1 De zonde
J^'pCt., «teitsschennis, een God naar
krbön'^'èn'troon st-ken, èii haar
bittere vrucht iseen onmetelijke
schuldenlast: die moet betaald, 't
liggen onder den vloek der Wet,
onder den eisch van het heilige
Recht, dat voldoening vraagt.
De zonde spreekt van schuld en
er is geen penningske ter voldoe
ning Daardoor zijn we. van natu
re in Adam, doch óók om eigene
zonden .kinderen des toorns" der
verdoemenis deelachtig.
Voorts lezen we: tegen de On
reinigheid.
Dat ziet op de smef der zonde.
Verwekt door onzen vader, een
Amoriet, in zonde ontvangen en
geboren uit onze moeder, eene
Hethietische, liggen we van natu
re geworpen op het vlakke des
velds, om de walgelijkheid onzer
ziel, vertreden in ons bloed, Ez. 16.
We dragen een hart om, dat een
.onzalige bron" is van alle boos
heid, een .vuile bron van alle wan
bedrijven", door de zonden van
hart en leven zijn we een schand-
^ck voor God.
We kunnen niet bestaan voor
het oog van den .Heilige Israels,"
moeten naar recht blijven buiten
den hemel, want: In het nieuwe
Jeruzalem zal niet inkomen iets,
dat ontreinigt en gruwelijkheid doet.
Allen hebben we gezondigd en
derven we de heerlijkheid Gods;
daar is geen onderscheid, zoodat
.niemand kan zeggen. Ik heb mijn
hart gezuiverd, ik ben rein van
mijne zonden".
Zonde en onreinigheid vertellen
ons derhalvevan nature zijn we
groote zondaren voor den Heere,
ten hoogste schuldig, verdoemelijk
voor God en óók onrein walgelijk,
melaatsch in Gods heilige oogen.
Wie gelooft dit Wie beaamt het
Niet de hoogmoedige Parizeer,
en de rijke Laodiceër,
doch de ootmoedige tollenaar, die
weet dat hij ellendig is, en jammer
lijk en arm, blind, naakt 1 hen za
ligmakend ontdekt zondaar weet
door de oogenzalve des Heiligen
Geestesdood-en doemschuldig ben
ik en ik heb geen oortje voor be
taling ik bezit geen reinigingsmid
del om iets weg te wasschen van
den drek mijner vuile zonden
En in den weg der ontdekking
wordt dit de zieltnood (die brengt
tot vragen en zuchten) s „is er een
„Middel" tegen de zonde ter del
ging mijner schuld, tegen de onrei
nigheid ter ontzondiging mijner ziele
gansch melaatsch? Is ereen antwoord
op die vraag? Door genade, ja
Dat antwoord wordt gegeven door
het heilig Evangelie, het Lijdens-
Evangelie van het Lam Gods, voor
de uitverkorenen geslacht 1
Zacharia spreekt van eene Fontein
tegen de zonde en tegen de on
reinigheid Van Wien zegf de Pro
feet dit?
Van Vorst Messias, waarvan ge
schreven sraat in Kapittel 12 lO
„zij zuilen Mij aanschouwen, dien zij
doorstoken hebben en in Kapittel
13 7 Zwaard, ontwaak tegen Mijn
Herder en tegen den Man, ie Mijn
Metgezel is, spreekt de Heere der
Heirscharen."
Vorst Messias is de Borg Sions,
tegen Wien ontwaakt is het zwaard
der wrekende, straffende gerechtig
heid, want .Sion zou door recht
worden verlostHij is „doorstoken
op Golgotha (Johannes 19 34, 37)
En heeft aldaar geplengd zijn eigen
dierbaar Bloed
Dat Bloed Christi nu heeft kracht,
wonderbare kracht!
Daarop wijst het woord Fontein,
een Fontein van kristalreine en rei
nigende wateren.
Die wateren zijn, geestelijk ver
staan, het Bloed Christi en de door
dat Bloed verworven Geest Christi.
Het Bloed des Lams wascht de
schuld der zonde af, hetft kracht
tot rechtvaardigmaking, geeft vrij
dom van de strafte des eeuwigen
doods en recht ten eeuwigen leven.
De Heilige Geest Christi reinigt
van de smet der zonde, heeft kracht
tot heiligmaking, schept een nieuw
hart, werkt de onberouwelijke keu
ze het „leven" te besteden in den
dienst van den „God van Zalighe
den."
Het Bloed van Jezus Christus
Gods Zoon, reinigt van alle zonde I
Gods Kerke geldt: „Gij zijt afge-
wasschen, gij zijt geheiligd, gij zijt
gerechtvaardigd in den Naam dfs
Heeren Jezus en door den Geest
onzes Gods,"
O, wat zijn ze dan gelukkig die
op de vraag
mogen door genade antwoorden:
Er staat in den tekstde Fontein
zal Geopend zijn.
Zij is geopend geworden op Gol
gotha, alwaar werd de Gekruiste
Christus doorstoken, en terstond
kwam uit de zijde „Bloed en Water*
(Johannes 19 34En dat Bloed
des Kruises was het .Bloed des
Verbonds," wijl in de offerande en
bloedstorting op Golgotha is beslo
ten en gefundeerd het nieuwe en
eeuwige Testament, het verbond
der Genade en der verzoening.
De Fontein is alzoo geopend ge
worden; en nog heden ten dage
wordt zij telken male geopend bij
de Lijdensprediking, de ontsluiting
van het Evangelie van Christi ver
zoenend lijden en sterven en in
het bijzonder woidt zij geopend,
indien, door de toepassende gena
de des Geestes te mogen drinken
van de wateren uit die Heilsfontein
Een geopende fontein 1
Dorst uw ziel naar de wateren
van Christi Bloed en Geest, naar
genade, gerechtigheid en leven
Ziet in letteren van goud staat
boven de fontein I
,Die dorst heeft, kornet' „Ik zal
den dorstige geven uit de Fontein
van het water des levens voor niet J
Ontdekte ziel I gij zucht.is dat
óók voor mij, die onnoembaar diep
m
B
zit in de schuld bij Godvoor mij
melaatsch van top tot teeii, waar
dig vloek en hel, O, dat is mij te
groot, té wonderbaar I"
Doch luister eens 1 Jezus spreekt
Och, dat dit getuigenis mocht
worden, jgeheiligd aan uwe ziele,
opdat in het geloof, van alles af
gedreven, ge u mocht werpen in
het geestelijk „Belhesda", het Bad
water van Christi Bloed en Geest,
en gij zult zijn „wit als de sneeuw,
die versch op het aardrijk neder-
valtl"
Gij die God zoekt, houdt aan in
bidden en smeeken
De Fontein des Heils is vol wa
ters „Al wat U ontbreekt, schenk
Ik, zoo gij het smeekt, mild en over
vloedig I
Er is een Fontein tegen de zonde
en tegen de onreinheid!
O, dierbare algenoegzame Fontein
des Heils 1
Uit vrije genade legge de Geest
der genade en der gebeden in hart
en mond deze zielszucht lot God:
St.M.
Ds. de Bres
Voornaamste inhoud
4
niEuws
LAavertentie-prljs 20 ceot per regel. Keclames 40 et; DieBst-
ianvr*gen ea -unbledingea vas 1—6 regels 80 et.; Boek-«aB-
kondlglng 10 cent per rege!' CoBtrarten belangrlik lage?
uUtjAVfc, VAN
Geveskiad «e Middelharni» - Prin. Hendiikiti. 122 C. Giro 167930 Poaibox 8 Tel. 17
Abonnements-prils 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
(1.)
Te dien dage zal er eene Fontein
geopend zijn voor het 'huis Davids
en voor de inwoners van Jeruzalem,
tegen de zonde; en tegen de onreinig»*
heid.
(Zacharia 13 1)
(VOOR DE LIJDENSWEKEN).
Onfzondig mij met hyzop^i en mijn ziel,
Nu gansch melaatsoh, zal rein zijn en
genezen.
Wasch mij geheel, zoo zal ik witter
wezen
Dan sneeuw, die versch op 't aardrijk
nederviel. (Psalm 51)
„Kan een ziel, vervuld met zonden.
Een melaatsche, gansch onrein,
Vol van striemen en van wonden,
't Eigendom van Jezus zijn?"
„Ja; want Jezus heeft volkomen
Voor mijn zieleschuld geboet,
En die van mij' afgenomen.
Door Zijn dierbaar Ofterbloed,"
(Groenewegen).
mei leen allerzonderlingsi pa-
\xoonl in tegenspraak met alles
wat .^e kamer verder bevat.
Welkï een enormen vooruitgang
vertoont de behangseldruktech
niek |n de laatste paar jaren
Voor'prijzen, die vroeger niet
bestonden, koopt men een R. &D.
kunstfaehang dat licht en ruimte
brengt en zonder verdere kosten
een interieur smaakvol fnaakt.
Wèg dus met dat donkere, dood-
sche behang I Meteen uw be
hanger ontboden met het prach
tige nieuwe stalenboek van
R. iD. „Serie 50" (het merk
staat op de kaft) in prijzen van
50 cent per rol af. Staal na staal
boeit en verrukt U. Overal staan
korte, duidelijke raadgevingen,
die uw keus in de juiste banen
leiden. Kies een licht behang
uit Serie 50het werkt als een
verademing, geeft aan uw meu
belen'méér ,a\\'é' Jv/et alles
beter uitkomen. R. D. behang
bevredigt uw oog èn uw gevoel
"sm
""-'■'■
iiSüsSsstiiiÉSHf
RATH DOODEHEEFVER
Fabriek
^M
Duivendrechtschekode,
Amsterdam
TOONZALEN:
PrinsenBrocht 730-36
AMSTERDAM
Nieuwa Plein 45
ARNHEM
^M
Postelstraat 59
DEN BOSCH
^M
Langestroat 37
ENSCHEDE
^M
Jacobijnerstraat 11
GRONINGEN
^m
Prirïsegracht 55
DEN HAAG
^M
Porklaon 69
HAARLEM
Noordvliet J5
LEEUWARDEN
^M
Wiltielminasingel 118.
MAASTRICHT
^S
L. Noordsiraot C 26
MIDDELBURG
^3
NIevwe Haven 32
ROnERDAM
^p
Wolslraaf.:»
TILBURG
^M
Parkstraat 2 T
- UTKECHT
WM'
Luttekestraat 16
ZWOLLE
^M
7 Rue Pliil. de Chompogne, BRUSSEL
|Jtirii<{ii4iiiimiiwiiiiinwtiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiinii!uiiiiiniiiiuiiiiif
^^j. -lap-i-gmgtiit^
VRAAG UW BEHANGER STAALBOEKEN MET BOVENSTAAND MERK
„Ja, ziel! al hadt gij al de zonden
Van Adams nakroost vastgebonden,
Mijn Bloed wischt alle zonden uitl
Werp maar uw ziel in die Fonteine,
Zóó wordt gij zuiver wit en reine,
Als Mijne opgesierde Bruid!"
(Groenewegen).
„Och, wierd ik eens gewasscihen in Jezu
(zuivre Bloedtontein.
Dan wierd ik eers^ volkomen rein."
„Laat mij, o Heer, in eeuwigheid verdrinken
In Jezu bloed, met schuld en smet verzinken
In d'afgrond van Zijn Wonden; maakt mij
(rejin
M«t 't levend water uit de Heilfojiitein
Zilveïen jubileum van de Hetvormde
Diaconiën Veel goed Werk en méér
Vrerk gedaan door samenwerking
Oud moedertje en de diaconie Het
eereambt.
Op den eersten April is er gejubileerd.
De Federatie van Diaconiën der Ned. Herv.
Kerk bestond 25 jaar. Deze vereeniging vaa
diaconiën was opgericht om door samen=*
sprekinf te komen tot een betere verzori»
ging der armen in de Hervormde Kerk. Was
tot voor een kwarf^eeuw van samenwerking
weinig sprake, sedert dien is er verheu*
gende vooruitgang te constateeren in het
teedere werk der armenverzorging.
Niet geheel ten onrechte stond bet dia)
conale werk in een minder goeden reuk.
Veel sleur was er te constateeren; niet alle
diakenen beseften welk een hooge veranii»
woordelijkheid op hun schouders was ge^^
iegd. Door nu bij de Federatie aan te
sluiten en de gedachten uit te wisselen ver*
ruimden de diakenen hun blik en dit
kwam zoowel de behoeftigen als de dia=«
conie zelf ten goede. Op vele plaatsen is
Weer belangstelling in de Gemeente onfj-
staan voor den arbeid dezer ambtsdragers
en dat leidde weer tot grooter offervaar*
digheid. Niet alleen echter werd het werk
nu op beter leest geschoeid, maar er werd
door samenwerking ook meer gedaan. Voor»'
al op het gebied van zorg voor ouden
van dagen is men met groote schreden
vooruitgegaan. Het jubileum43oek dat vei<
schenen is, toont door mooie foto's de aan=
gename, groote tehuizen voor ouden van
dagen, die verrezen zijn en die, welke nog
in aanbouw zijn. Er mag op dit groote
en grootsche Werk wel eens gewezen wor*
den, omdat er itit blijkt, dat het niet
waar is, dat de Herv. Kerk bij' haar tijd
geheel en al ten achter is. Wie kennis neemt
van den inhoud van dit boek komt onder
den indruk van het vele: goede dat nu in
samenwerking tot stand kwam.
Er waren en er zijn hier en daar nog
vreemde toestanden. Soms kwam er maar
een briefje van B. en W. bij de diaconie
„dat B. en W. besloten hadden de zorg voor
de armen aan de diaconie over te laten."
En de diakenen accepteerden dat maar, niet
eens wetend hoe z;ij alle armen uit het
dorp, tot de Kerk behoorend o£ niet,
zouden moeten helpen.
Men verloor uit het oog, dat de overheid
over de Kerk en haar diaconie niets,
volstrekt tiiets te zeggen heeft, 't Zou na>
tuurlïjk heerlijk zijn als de Kerk alle ar*
men, van welke gezindte ook, kon helpen.
Maar, alles moet met orde geschieden en de
geloofsgenooten gaan toch zeker voor. DA
is, gezien den stand der inkomsten, te ver*
staan.
Voorts is nog niet heelemaal overwonnen
het wachtlokaal met den steenen vloer. Zelfs
in een onzer groote steden liet de diaconie
haar vertrekken verbouwen, maar ik zag
toch weer een wachtkamer met groote zer*
ken. Misschien nog een beetje sleur? Maar,
er is toch vooruitgang. De diaken gaat weer
meer medeleven en mede*gevoelen. Soms
hadden diakenen breede deliberaties over
een nieuwen aanvrager, meest over zijn
„ligging." Dat wil zeggen, zijii kerkelijk
gevoelen, dus niet zijn „ligging" in zijn
huis, zijn bed. Neen; of hij wel precies van
de richting der diakenen was, o£ hij niet
eigenzinnig was en of de vrager wel „gelooï
in de diaconie" had. Nu, als de behoeftige
de kerk en haar diaconie veracht, wordt hij
een onderwerp van behandeling door deA
Kerkeraad, maar overigens
UIT HET KÏJKVENSTER: Zilveren jubi
leum Hervormde Diaconiën.
Slo^rtikel over liet Spiritisme.
Indrukken uit den Raad van Middelharnis.
Verslag Groene Kruis St. Philipsland,
Verslag Boerenieenbank ie den Bommel en
tei Poortvliet.
Binnenland: Belangrijke rede van den heer
van Beuningen, lid kame;', van Koophandel
Rotterdam.
Anderhalt jaar gevangenisstraf geëischt te»
ge,!), A. F. l,e Oude Tonge wegens bedreiging