k CHQ.WEEKBlADopGED.GnonD3LA6 vöÖRDlZUID-HOLLÊnZEEUWSCliE EILAnOEn SPIERPIJNEN in zijn arm genezen KLOOSTERBALSEN EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING ZATEROAG 30 MAART 1935 No 623 Uit het Kijkvenster 7e ïaartfams FT MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GE REFORMEERDE PERSONEN tanvrageD en-MDbledlneea v«B 1-6 regels 80 et; Boek-aan- N*V. liltgeVerSlIiaatSCJiappij »Jb.llanCten'nieUWS Dit nummer bestaat uit 2 bladen 5. Rusten. Het vijfde station daf in onzen tekst genoemd wordt is rusten. zoo zult gil rust vinden voor uwe ziel" Duizenden der menschen hebben een valscke rust. Ze eten en drinken alsof er geen eeuwigheid op komst is. Men bekommert zich niet om het naderend gericht. Men leeft of men eeuwig hier zal blijven. Onder de ernstigste roepstemmen blijft alles rustig van binnen. Zie niet uit de hoogte neder op dezulken, mijn lezer I Van nature zijn we precies zoo. Als een sterk- gewapende (de duivel) de stad be waart, (onze ziel) d»n is alles waf hij heeft in vrede. Ieder mensch leeft rustig voort. En ofschoon ze vallen naast ons ofschoon de lijkkoets dagelijks passeert of schoon vader wordt weggenomen en moeders plaats in huis ledig is ofschoon heel het dorp of de stad zou uitsterven die rust- der-natuur wordt hiei-door niet op geheven Niets is bij machte om de valsche rust op^ te heffen. Dan moet er een hoogere macht komen. Het gaat met een mensch net als met een apenspel. Een twintigtal apen speelt in een boom hangende over een vijver Plotseling valt er een aap in het water en het spel wordt plots gestaakt en aller aan dacht is gevestigd op de waterkrin gen, die grooter en grooter worden, totdat ze de waterkant bereikt heb ben en dan spelen de apen rustig voort. Met als voorheenl Zóó is de mensch. Ofschoon er een oogenbiik ernst komt, het gaat spoe dig weer over en dan speelt de mensch zijn spel weer voort. Tot dat de dood hem verrast. Maar, wanneer de stations in den tekst genoemd, wórden gepasseerd dan is de rust opgezegd. Niets is er, waar ik in kan rusten. Wel zoekt ons vleesch ook dan weer rust, waar toch geen rust te vinden is, maar Godlof! van die rust brengt de Auteur der bckeering ons af I Velen willen rust zoeken in gestal- tens en vrome aandoeningen. Leven op een versje en gemoedelijkheid. Denken aangenaam voor God te zijn, wanneer ze eens hartelijk konden bidden en weenen (wat op zich zelf zeer heerlijke dingen zijn,en onmisbaar op den weg maar onder dat alles blijft er toch een «holligheid m de ziel" over. Er is toch eigenlijk geen rast. En als ge eerlijk, pertinent, wordt afgevraagd, kunt ge de reis naar de eeuwig heid aanvaardendan zal men U antwoorden Ik vrees, dat ik nog alles mis; en dat mijn werk geen waarheid is I Hoe dit komt? Of de Heere dan niet begonnen is Of er afval der heiligen is? Of de tekst: .'en gij zult rust virden voor Uwe ziele" dan geen waarheid is? Of gij U dan nog bedriegt voor de eeuwigheid? Wel neen, mijn'lezer, zoo is het niet. Wees maar blij dat ge in al het genoemde geen rust vindt Velen rusten waar geen rust mo gelijk is. Velen zfln dade ijk ,afbe keerd." Zij hebben absoluut geen ontdekking Ze weten eigenlijk niet, wat ze met Jezus moeten doen. Ze gebruiken hem in den grond der zaak tot een ornament, inplaats van tot een fundament. En nu laat de Heere U stilstaan en toezien en vragen en kiezen opdat hij plaats make voor de rust- Er blijft dan een rust over voor het volk van God Waar dat is Wel. dat is alleen daar, waar God de Vader rust. En Hij rust alleen in het Borgwerk van Zijn Zoon. en gij zult rust vinden voor uw ziele Hier en hiernamaals! Temidden van alle onrust der tijden; onrust des harten; onrust uwer omgeving, wordt dan de rust gesmaakt. De zalige wetenschap n. 1. ,ddt uw zaligheid buiten uzel- ven in het volbrachte Botgwerk van Christus ligt, dat baart de eenig- mogelijke rust. Leert ware bekeering niet vragen: waar toch de goede Wfg zij? Zegt onze tekst dat niet duidelijk? En die goede weg is al ken Christus. Hij alleen is de Weg de Waarheid en het Levei Nooit laat God Zijn vragers onbeantwoord staan. Sta er dan veel naar om te vragen, waar toch de goede weg zij. kust toch nooit, voor dit ge wé ten moogt, dat die Christus uw deel is. Bedenk, dat alle deksel te smal en alle bed tekort zal zijn, behal ve de rust in dat Borgwerk; en het blpedkleed van Golgoiha i Alle dek sel, dat dit niet is, zal te smal zijn. O, hoe weinig geven on/e dagen ware Christuskennis te openbaren. Wat een "tentoonstellingen" worden er gehouden op de z. g, n. gezel schappen. De een smukt al niet erger op, dan de ander. Maar waarde lezer, het droogt allemaal op- Gods woord en Zijn beloften en dat vol- zalige Borgwerk droogt evenwel nooit op. Dat is een versche en levende weg"waardoor ge alleen vijmoedig heid krijgt tot den troon des Vaders. En daar moet het toch heen. Dat geeft alleen rust der ziel. We moe ten weer een thuis hebben, wat we in het paradijs verloren zijn. en gij zult rust vinden voor uw ziel' Die rust nu, is gewaarborgd voor hem, die deze stations der bekee ring mag passeeren Dat niet meer bewogen worden met allerlei wind van leer. Dat ge worteld en gefondeerd in Hem- Dat volzalig rusten op dat ver zoenend sterven! Leven, uit de ambten van Chris tus, toegepast door den Geest! Voldoening vinden in het vol komen zalig-zijn in Christus bloed I Zijn vergevend bloed! Zijn reinigend bloed! Zijn bewarend bloed voor den troon Gods, waar Hij onze Voor bidder is en Iteft om voor ons te bidden. Die rust der ziel is eenmaal ge celebreerd op Golgotha. Rome heeft nog zielsmissen noodig tot rust der ziel van de afgestorvenen. Maar dat alles is .zingende mis!' Hier bij Gods kind is op Golgotha het offer gebracht tot rust der ziel, ook als we gaan sterven. Dat was „ster vende raak' I en gij zult rust vinden voor uw ziel Hiernamaals ongestoord. Voor eerst uwe ziel zonder lichaam. Van stonden aan zal Gods kind de volle zaligheid ervaren, Heden zult gij met mij in het parades zijn. Toch is de ziel zonder het lichaam in compleet. De volle heerlijkheid èn met ziel èn met lichaam zal dan zijn, wanneer Christus op de wol ken komt. ^Is de laatste bazuin wordt geblazen. Als levenden en dooden worden geoordeeld, die opstaan uit hunne graven. Dat storeloos rusten op het Borgwerk des Lams zal een eeuwige verge noeging zijn Elk,moment"des he mels is ve.vuld met de eeuwigheid. Wat dunkt U lezer, is het der moeite waard, om stil te staan Om eens toe te zien en »e vragen waar vaart gij henen Om te vra gen naar de oude paden, waar toch de goede v/eè zij? üm te kiezen, geheel en oprecht Dan zal de rust niet uitblijvenhier en hier namaals Ziehier de stations op de reis der bekeering. Zijt gij er nog vreemdeling van? En moet dit zoo doorgaan? Dat ge vreemdeling zgt is nog het erg ste niet, maar als ge vreemdeling blijft Dat het U geen onderzoek waardis; geen gebed geboren wordt ervoor O, zie toe lezer 1 Gij slaapt wel, Maar het graf slaapt met, en het gericht sluimert niet en de Rechter waakt 1 Daarom, staat op uit de rust en wordt onrustig, ',De Heere mocht zich tot U wenden. Zijn Naam is Hoorder dërffëbeüen Wie weet! Arnh. Ds. den B. DANK ZIJ KLOOSTERBALSEN 'n Pijn om razend te worden bij 't bewegen van den arm AKKER*S „Geen goud zoo goed" Vliegveld Goeree en OverHakkee Voornaamste inhoud AOverientle-prlJê 20 cent per regel. KecUmes 40 et; Dleost- 1 XTIT ff^x^ oWoAVfcVAW^ j Itondlglng 10 cent per resel' - Coatrapte» belanBrflk lager Geve«igd te Middelh.rni. - Piin. Hendrik.tr. 122 C - Giro 167930 Po-rbo» 8 - Tel. 17 V Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar Zoo zegt de Heere: Staat op de we* gen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin: zoo zult gij rust vinden voor uwe ziel. Jeremia 6 ISa. IV. Hier wordt de rust geschonken, Hier 't vette van Uw huis gesmaakt; Een volle 'beek van wellust maakt Hier elk in liefde dronken. 4: Stilstaan toezien- vragen; kiezen; rusten. Dat S^^^ nog geen besten indruk. Een zee van jammer en ellende hebben de communisten over Rusland ge^biacht. Bloed en tranen teekenen hun voetstappen. En toch durven de Nederlandsche filiaal* communisten van Rusland hoog opgeven over de bereikte resultaten. Ze hebben den brutalen moed om de toestanden in Rusland voor te stellen als zeer goed. Alleen om de argelooze kiezers te vangen. Dat het tegendeel het geval is bleek ons dezer da* gen voor de zooveelste maal uit de dag* bladen. We laten het bericht hier volgen, zooals we het vonden. „62000 spoorwegongelukken in 1934. De nieuwe volkscommissie voor de spoor* wegen, ICaganowitsj, wijst er in een manifest aan de spoorwegambtenaren op, dat het aantal spoorwegongelukken nog steeds toe* neemt. Hij vermaant de ambtenaren groo* ter discipline in acht ,te nemen en dreigt met strenge straften voor overtredingen en nalatigheid. In 1934 zijn volgens officieele mededee* lingen in het geheel 62000 spoorwegonge* lukken gebeurd. In Januari j.l. waren het 7000, in Februari 5000. In 1934 werden bij de ongelukken 7000 locoinotieven en 4500 wagons beschadigd 60000 wagons geheel ver* nield. Honderden menschenlevens zijn te betreuren. Duizenden personen zijn gewond In 1934 heeft de Sowjet*Russische indus* trie in het geheel 19000 nieuwe wagons af* geleverd." Dat ziet er nog alles behalve rooskleurig uit. Dat werpt een schril hcht op de Russi* sche toestanden. We vergeten niet dat het een gebied be* treft meer dan hondetd maal zoo groot als Nederland. Maar we bieden slechts ter vergelijking aan: Door spoorwegongelukken 62000 wa* gons vernield en door de Russische indus* trie is dit verlies slechts met een derde aangevuld kunnen worden. We grijpen maar over de duizenden ge* wonden. En over de honderden dooden. In communistisch Rusland telt meii een menschenleven niet. Wel blijkt uit het bovenstaande, dat de toestanden in Rusland" niet' erg benijdens* waardig zijn. Hoe schoon de communisten van Holland het ook trachten voor te stellen. Naast de vele verschrikkingen van moord, terreur, verbanning enz. blijkt wel dat de economische en materiëele zaken in Rusland meer weg hebben van een chaos, dan van geregelde toestanden. In Rusland geen werkloosheid? De Hoilandsche communisten vertellen onder meer ook, dat er in Rusland geen werkloosheid heerscht. Zi verzwijgen dal de Russische toestanden heelemaal onvergelijkbaar zijn met die van West*Europa. Daar is allereerst de verbazend geringe dichtheid van bevolking. Groote streken waar slechts enkele men* schen op een vierkante kilometer wonen, tegen de honderden van West*Europa. En daarbij? Lijken telt men nu eenmaal niet bij' de werkloozen. Evenmin de verbannenen. Duizenden, ja ihillioenen zijn vermoord. Verjaagd van hun bezit. Hun bezit door anderen ingenomen. Duizenden bij duizenden zijn verbannen om dwangarbeid te verrichten onder een doodend Islimaat en ten prooi aan honger* snood. Onder zulke omstandigheden zou het geen wonder zijn indien er geen werkloosheid gekend werd. De communisten hebben eenvoudig weg opruiming gehouden onder de niet commu* nisten. Met moord en doodslag, met deportement en verbanning. De rest lieten ze over aan het doodend klimaat en aan geheel onvoldoende voedsell voorziening en zwaren dwangarbeid. Onder zulke omstandigheden is het geen wonder, dat er geen werkloosheid heerscht. Lijken en verbannenen telt men niet onder de werkloozen.'Arm Rusland. Droevige toe* standen onder een volk dat geregeerd wordt door een bende, diemet God en zijn geboden hebben gebroken. 'Verkiezingsdrukte. Een harde rede van den dominé. Toch waar. Een zuivere belijdenis. Schortjnghuis en zijta vijf dierbare nieten. Pro Regel Wij gaan in heel Nederland de Staten* verkiezing tegen. Min of meer heeft een ieder er mede te doen nu er een algemee* ne stemplicht is. Juist deze we«k heeft de Kamer een voorstel van de Soc. Dem. afgestemd, dat beoogde die stemplicht (al* thans opkomstplicht) af te schaffen. De Re* geering was niet vóór die afschafferij, zijn* de dit een zeer principieel punt (ja, ja.) en hebbende de Regeeringspartijen immers over* eengekomen over beginselzaken. 4 jaren lang te zwijgen? We blijven dus met dezen revolutionnairen dwang opgescheept. Nu, we gaan straks weer kiezen; voor Staten en Gemeenteraad. De diverse partijen beleggen vergaderingen om het volk op haar hand te krijgen of te houden. En zoo wiUekeurig ontpopt zich in vrijwel alle partijen het „de Staat moet het doen" en zij leggen uit hoeveel hun partij voor het welzijn des volks deed, dat is, de Overheid liet doen, of wel wij zeggen, hoeveel zij 'hadden willen doen, dat an* deren hebben tegengehouden. Als vader Staat echter zoo blijft verarmen als de laatste jaren, dan zal hij niet veel meer kunnen doen. Tot ergernis van de veel* eischende verwende kinderen, die maar uit de groote portemonnaie willen leven) die de rijken, dat is, het volk zelf, moeten vullen. Maar van beginselen gesproken. Kom ik daar 'n paar jaren terug ook eens in een verkiezingsvergadering. Een dominé komt er de partij aanbevelen. Al spoedig be* spreekt hij het „doen" van de mensdhen aldus: „Weet U wat de mensch doet? Hij werkt eiken dag zijn eigen verdoemenis uit." Nu, dat deed aanvankelijk de oortjes zeer. Wat is dat voor taal? En toch is het zoo, de man had gelijk. De mensch is van nature van God vervreemd, en wat goeds zal hij dan uitwerken? Is dat poli* tiek? Ja zeker. Wie bij hel licht van Gods W-oord wil leven, moet die zondeval erkennen; de zondaSr op 't diepst vernederd en de souvereiniteit Gods op 't meest ver* hoogd. Als gij daar nu behagen in hebt, zeg dan maar waar we in het leven blijven met onze eischen, met ons recht op werk en recht op steun, met recht op een mensCh* waardig bestaan enz. Zoo wordt alle mond gestopt en ligt de geheele wereld verdoeme* lijk voor God. En zeker, dat maakt ons niet tot een „stok en een blok" neen, met dankbaarheid moeten we gebruik ma* ken van de bevoegdheid die ons gegeven werd om invloed te oefenen op bestuur van dorp en gewest. Maar, dit soort kiezers is uit eigen kracht gebroken. Ik erken, dat er helaas van die krachteloos'heid wei* nig wordt vertoond. Maar 'tis goed elkan* :aM^«MMMiAMa i#»liW»^%^W»»»»i „De pijn begon in mijn bovenarm en zette zich zoo voort tot in myn nek, soms zóó hevig, dat het huilen mij nader slond dan het lachen. Gewone spierpijn, zeide men mij, maar ik kon niets vinden om die gewone pijn te genezen. Ten einde raad ben ik met Kloosierbalsem begonnen. De uitwer king is enorm geweest. Na de eerste behandeling verminderde de pijn al en na voortgezet gebruik zijn al mijn pijnen verdwenen, dank zij Kloosier balsem, den grooten pyndooder." E. u. C. te A. ORiaiNEEL TER INZAGE Ondvertrof len btj brand, en snliwonden Ook ongeëvenaard als wryfmiddel bQ Rheumatiek, spit en pünlllke spieren Sjchroefdoos 35 et. Potten: 62^^ et. en 1.04 der er weer aan te herinneren dat we niets te eischen hebben, alle redht is verspeeld. Dat uit te spreken roept altijd weer verzet op. De mensch wil er maar niet aan. En toch, hoe zuiverder die Gereformeerde be* lijdenis werd "beleefd, hoe meer ons land bloeide, 't Was of de strijd voor de vol* strekte vrijmacht Gods ons volk met God* delijke krachten overgoot: Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Toen Ds. W. Schortinghuis omstreeks 1740 zijn boek schreef over het Innige Qïristendom, waarin veel bestiering ge« staltelijk en bevindelijk werd voorgesteld, toen br^ik er een storm los in de Kerk. Want Schortinghuis, predikant van Mid* wolda, kleedde den mensch volkomen uit. Hij kwam tot 5 Inlieten, wel etns genoemd de vijf dierbare nieten aan Schortinghuis, namelijk: ik wil niet; ik kan niet; ik weet niet; ik heb niet; ik en deuge niet. Geen wonder dat in onze tijden van alge* meen verval en doodschheid, zulke nieten in verachting zijn. Als 'ter zoo naar toe moet, nu, dan blijft er van 'n mensch niets over. En we moeten strijden voor den Koning Pro Rege, nietwaar? Maar ik houd 'ter voor, dat een door God gereformeerde ziel naast Schortingghuis gaat staan. Dan komt er een behagen in zwakheden. Niet om achter eigen on* vermogen weg te schuilen, maar om er mede te vluchten tot den Koning der Kerk. En met Johannes te zeggen: Hij moet wassen en ik minder worden. Thans is Schortingihuis al zijn nieten te boven! WAARNEMER. Een luchthaven bij Middelharnis. Ten raadhuize van de gemeente Middel* harnis is een vergadering gehouden ter be* spreking van de mogelijkheid van .den aan* leg eener luchthaven op Goeree en' Over.' flakkee. Met de burgemeesters van het eiland waren enkele vooraanstaande perso* nen op luchtvaartgebied aanwezig. Gemeld wordt, dat de plannen vasten vorm hebben aangenomen. Er zal een ter* -rein worden aangelegd nabij de gemeente Middelharnis. Twet flriesiatren over toestanden -in ''Rus< land. 1 Uit het Kijkvenster: Die 5 nieten van Sdhio!r> tin^'huis. Onderzoek naar de Financiën der R.T,M,- Een luchthaven te Middelharnis. Gemieenteraad van Stad aan 't H., den Bommel en St. Maaxteaisdljk. Een ongeluk .door aanrijding te Dirksland. T« Stad aan 'i Haringvliet kladdeft men Hakenskruisen. 'Te Goedereede stond een S.D.A.P.sspreker zonder hoorders. Tegen gommelsdijker een jaar ge'éischt we» gens inrijden op veldwachter met auto. Komt er weer een Bommelsche boot? (Zie Raadsverslag.)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1